|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Maar laat dat nou net zijn waar je tijdens het rijden de koppeling niet voor wil gebruiken. Koppelplaten slijten heel snel als je ze als slippende rem gebruikt. In principe wil je de koppeling of volledig ingetrapt hebben, of compleet niet aanraken. Enkel op zeer lage snelheid (wegrijden vanuit [bijna] stilstand) laat je de koppeling langzaam opkomen en met opzet slippen.evilution schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:58:
[...]
Je kunt met een koppeling meer dan alleen volledig ontkoppelen of niet. Het ding is gemaakt om te slippen binnen een bepaald verschil in toerental.
@HarryHaver
In de bocht wil je de koppeling niet ingetrapt hebben, dat geeft aanzienlijk minder controle over de auto. De snelheid van de auto speel je mee door te remmen en gas te geven, niet door met de koppeling te klooien.
[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 17-10-2021 23:10 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Als stationair toerental bereikt is stopt het afremmen op de motor....WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Niet als de motor nog een remwerking heeft. Hij zal inderdaad niet in snelheid toenemen, maar zoals ik al zei, dat is meer een manier van spreken.
Als de motor nog aan het remmen is bij een stationair toerental, en je trapt de koppeling in, stopt de remwerking, dus gaat de auto juist weer makkelijker rollen.
Nee, dat is niet waar. Hoe kom je daar bij?jadjong schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:31:
[...]
Als stationair toerental bereikt is stopt het afremmen op de motor....
[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2021 20:33 ]
Omdat dat het minimale toerental is waarbij de motor rond draait. Het gaat hier om een vlakke weg he, niet de Cauberg.WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:33:
[...]
Nee, dat is niet waar. Hoe kom je daar bij?
[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 17-10-2021 20:39 ]
Stationair is meestal rond de 1000 tpm. Dus als een motor zeg maar 800 toeren draait, draait hij niet meer rond? Het maakt helemaal niet uit hoe veel toeren een motor maakt, de remwerking is er altijd. Zoals iemand al eerder zei, dat afremmen komt omdat de weerstand van de motor overwonnen moet worden. Zelfs al loopt de motor niet, als de boel gekoppeld is, zal de auto extra afremmen.jadjong schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:35:
[...]
Omdat dat het minimale toerental is waarbij de motor rond draait.
[ Voor 21% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2021 20:41 ]
Check
Die draait dan zeker nog wel rond, maar de motor vindt het niet leuk. Motormanagement zal gas bij geven totdat de 1000 weer behaalt is. Jouw voet op de rem wint het meestal wel van motormanagement, maar zodra je de rem weer los laat gaat de motor terug naar 1000rpm.Dus als een motor zeg maar 800 toeren draait, draait hij niet meer rond?
Zie hier boven, de elektronica van het motormanagement zal er voor zorgen dat een draaiende motor minimaal het stationaire toerental haalt. Zet bij draaiende motor (stilstaand) maar eens de airco aan/uit, je zal zien dat motormanagement de belasting van de aircopomp gaat compenseren door de gasklep iets je verder open te zetten.Het maakt helemaal niet uit hoe veel toeren een motor maakt, de remwerking is er altijd. Zoals iemand al eerder zei, dat afremmen komt omdat de weerstand van de motor overwonnen moet worden. Zelfs al loopt de motor niet, als de boel gekoppeld is, zal de auto extra afremmen.
[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 17-10-2021 20:48 ]
De koppeling gebruiken om te vertragen? Nee, daar heb je je rem voor. Als ik weg moet rijden en er komt plots iets de straat op dan rem ik (+ koppeling intrappen). Als ik niet rem dan vertraag ik simpelweg niet maar rolt de auto vrolijk verder. Wel steeds langzamer, maar je remt hem dan niet actief af.HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:53:
Sterker nog, als je geen gas geeft in zijn 2, en je gaat 18 km/u (wat ongeveer de ondergrens is van 2e versnelling in deze bak), dan zul je toch, als je remt, ook de koppeling in moeten trappen? Gaat hij anders niet sputteren? Op diezelfde manier, als ik hier wegrijd bij het huis in zijn 1, en er staat plotseling iets op de weg (het is druk en krap hier), dan trap ik ook meestal alleen de koppeling in om de auto weer te vertragen.
Kun je de koppeling gebruiken om bijv. voor/in een bocht iets te vertragen? Of moet je dan echt remmen?
Wel eens met enkele andere reacties hier: je denkt er véél te veel over na en misschien is een automaat een betere optie voor je.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Zo dat gezegd te hebben, veel zaken worden al goed uitgelegd. Elke auto is anders en ik merk dat iedereen een andere manier van rijden heeft. Er is niet meteen een goede of verkeerde manier, maar de een is wel beter of slechter voor een motor of koppeling. Daarbij moet je doen wat je zelf het makkelijkste vind.
Elke auto heeft een andere stationaire toerentallen in bepaalde versnellingen dus om exacte snelheden te gebruiken is nutteloos. Theoretisch gaat een auto in ieder geval niet sneller wanneer je de koppeling intrapt, want je hebt nog steeds de wrijving van de wielen. Wel is het zo dat wanneer je sneller gaat dan het stationair toerental en je geen pedalen intrapt dat je remt op de motor. Dit remt dus sneller af dan wanneer je de koppeling intrapt, dus ik begrijp de reactie van de rijinstructeur wel. Zit je in de buurt van het stationair toerental dan gaat de auto vaak stotteren. Dan zal ik de koppeling in te trappen en terug schakelen.
Bij lage snelheden is het echter zo dat terugschakelen vaak niet gewenst is, de eerste versnelling is namelijk vaak alleen voor het wegrijden. Begint de auto in de 2e versnelling te stotteren omdat je zo langzaam gaat dan kun je prima de koppeling intrappen en de rem gebruiken, deze laat je dan weer langzaam opkomen (en geeft wat gas) wanneer je weer wilt versnellen. Een diesel is een stuk krachtiger dan een benzine motor dus zolang je rolt hoef je niet bang te zijn dat de motor afslaat, dus alleen de koppeling laten opkomen kan ook.
Edit: In de bocht zelf wil je zo min mogelijk handelingen doen, dus zou je terug moeten schakelen dan doe je dit het liefst voor de bocht (in uitzonderlijke gevallen erna), zodat je beide handen aan het stuur kan houden...
[ Voor 4% gewijzigd door Andyk125 op 17-10-2021 22:23 ]
Geen idee waar je vandaan komt, maar in Nijmegen zit er een met goede recenties.
https://autorijschooldyane.nl/
Ik hoop je hiermee niet te beledigen, maar met je mee te denken. Uiteraard kan ik ook fout zitten en ben je gewoon iemand die alles wilt analyseren en begrijpen
Sorry maar gezien alle reacties in dit topic zijn er veel mensen Met andere meningen, waarom mag of kan iemand als TS zulke zaken niet gewoon vragen zonder opmerkingen te krijgen dat men beter in een automaat kan gaan rijden of zelfs de vraag krijgt of die zich herkent in bepaalde autistische kenmerkenGenestealer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:19:
@HarryHaver met de beste intenties vraag ik me af of je misschien jezelf herkent in de kenmerken die vaak in verband worden gebracht met autisme. Want als dat het geval is snap ik heel goed waar jij tegenaan loopt. Een speciale rijschool kan jou dan veel beter begrijpen en je vragen beantwoorden.
Geen idee waar je vandaan komt, maar in Nijmegen zit er een met goede recenties.
https://autorijschooldyane.nl/
Ik hoop je hiermee niet te beledigen, maar met je mee te denken. Uiteraard kan ik ook fout zitten en ben je gewoon iemand die alles wilt analyseren en begrijpen
Persoonlijk vind ik het best beledigend wat je vraagt en zo zet je iemand meteen voor het blok. Dit weet je zelf ook gezien je het aan het eind probeert goed te praten. Alsof dit ook maar iets verandert aan de vraag die TS stelt. Misschien wil hij gewoon graag wat reacties en meningen horen van mensen met meer ervaring.
Ik val bijna in herhaling hier op het forum maar de meeste mensen hebben blijkbaar moeite om zich in iemand te verplaatsen, laat staan een jonger iemand. Alsof men alle wijsheid in pacht had op die leeftijd. We moeten blij zijn dat er (jonge) mensen zijn die bepaalde vragen stellen in plaats van alles maar klakkeloos aan te nemen.
Ik vraag mij wel eens af of mensen reageren omdat het topic op de frontpage voorbij komt en interessant willen gaan doen of dat men echt denkt dat hun onvriendelijke opmerkingen iets bijdraagt.
ik rij zo'n 60k per jaar en dat al zo'n 30 jaar lang, (zonder ongelukken) en ontkoppel alleen bij het stoplicht en tijdens het schakelen, anders niet ( en dat is me ook zo geleerd ).
specs : wil je niet weten
Ik ben het met je eens. Je mag zeker hier al je vragen stellen.Andyk125 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:45:
[...]
Sorry maar gezien alle reacties in dit topic zijn er veel mensen Met andere meningen, waarom mag of kan iemand als TS zulke zaken niet gewoon vragen zonder opmerkingen te krijgen dat men beter in een automaat kan gaan rijden of zelfs de vraag krijgt of die zich herkent in bepaalde autistische kenmerken![]()
Persoonlijk vind ik het best beledigend wat je vraagt en zo zet je iemand meteen voor het blok. Dit weet je zelf ook gezien je het aan het eind probeert goed te praten. Alsof dit ook maar iets verandert aan de vraag die TS stelt. Misschien wil hij gewoon graag wat reacties en meningen horen van mensen met meer ervaring.
Ik val bijna in herhaling hier op het forum maar de meeste mensen hebben blijkbaar moeite om zich in iemand te verplaatsen, laat staan een jonger iemand. Alsof men alle wijsheid in pacht had op die leeftijd. We moeten blij zijn dat er (jonge) mensen zijn die bepaalde vragen stellen in plaats van alles maar klakkeloos aan te nemen.
Ik vraag mij wel eens af of mensen reageren omdat het topic op de frontpage voorbij komt en interessant willen gaan doen of dat men echt denkt dat hun onvriendelijke opmerkingen iets bijdraagt.
Ik wil enkel aangeven dat je soms ook in een andere perspectief zaken kunt bekijken om tot een oplossing of antwoord te komen. Ik dacht iets te herkennen vanuit mijn privé.
En, autisme is niets om je voor te schamen. Daarmee zeg ik niet dat TS autisme heeft.
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ook gelet op het voorgaande topic zou ik serieus overwegen om gewoon lekker met een automaat te lessen.
Zeker gelet op waar we heengaan (alles EV) is dat ook helemaal geen vreemd idee lijkt mij. Tenzij je een oud-timer wilt gaan rijden natuurlijk maar indien ik nú een auto zou aanschaffen dan zou ik 90% zeker voor een automaat gaan.
Verder verlies je op de motor net als in de auto controle met koppeling, dus koppeling in de bocht(en) is mijn inziens geen goed idee.
[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 17-10-2021 23:33 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Verwijderd
Als aanvulling: de Rem is geen koppeling!JukeboxBill schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:34:
Het antwoord is heel simpel: een koppeling is geen rem.
Een bocht neem je hoe dan ook met gepaste snelheid, remmen hoor je inrpincipe niet te doen (denk ik vooral aan afritten van een snelweg) maar een bocht van 18 km/h kom op zeg.
Het gaat dan ook niet persé om dat 18km/u gegeven maar om het nemen van een bocht in tweede versnelling en het al dan niet ontkoppelen.Fore! schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:42:
Ik weet ook niet waarom er zoveel wordt gediscussieerd over een bocht waarbij kennelijk 18km/h al te veel is. Geef even een situatie schets of Google maps locatie waar je bezig was.
Een bocht neem je hoe dan ook met gepaste snelheid, remmen hoor je inrpincipe niet te doen (denk ik vooral aan afritten van een snelweg) maar een bocht van 18 km/h kom op zeg.
Het komt er gewoon op neer dat het afhangt van auto tot auto. Die 18km/u is eigenlijk enkel de ondergrens waarbij de motor weer begint te "duwen" in 2de versnelling.
Die 18km/u lijkt me eigenlijk wel veel. Heb gisteren nog met de auto een rotonde rond gegaan in tweede, zonder ontkoppelen aan een snelheid van 10km/u (volgens de snelheidsmeter in de auto) en dat is allemaal geen probleem. En dat is met een Peugeot 308 3cilinder die nu niet echt bekend staat om de soepelheid in lage toeren, zeker vergeleken met een diesel
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Ik zou niet elk dingetje dat je leert in een rijles na gaan vragen in een forum maar gewoon luisteren. Je vorige topic was hetzelfde idee als dit.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Mijn vader, die was 75, nam bochten ook in de 1. Dat was heel vervelend want dat betekende of dat hij al bijna tot stilstand afremde, of dat hij bij een te hoge snelheid terug naar de 1e versnelling ging en je daardoor sterk afremde als hij de koppeling op liet komen.HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Maar neem jij dan bochten in een woonwijk waar bijv. 18 te hard is in de eerste versnelling? Of heb ik gewoon nog niet genoeg competentie achter het stuur en rijvaardigheid om de bochten met 18 te nemen? Want ik lees hier genoeg mensen die zeggen dat ze nooit terugschakelen naar de 1 tenzij ze tot stilstand komen, en ik ga ervan uit dat zij ook af en toe bochten nemen met een sub-stationaire snelheid
Bochten in de 1 nemen is heel erg zeldzaam. Als je al zo langzaam rijdt is het beter dat in de 2 te doen en de koppeling in te drukken.
Mij is vroeger (maar dat is alweer 30 jaar geleden) geleerd dat de 1 er is om vanuit stilstand weg te trekken maar dat je nooit al rijdend terug moet gaan naar de 1. Nu is dat niet zo absoluut, maar de keren dat ik al rijdend terug naar de 1 moet is hoogst zeldzaam.
Heb ik ook het voordeel dat de enige handgeschakelde auto die ik nog rij een niet-gesynchroniserde 1e versnelling heeft, dan leer je dat terugschakelen naar de 1 vanzelf wel af.
Signatures zijn voor boomers.
Volgens de eerste post van de TS was er geen remmende werking van de motor meer omdat de minimale snelheid van die versnelling al bereikt was.Marzman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:46:
Met je koppeling niet ingedrukt rem je altijd af (op de motor), hoe veel je remt dat ligt aan de motor en de versnelling en je snelheid. Als je die indrukt loopt de motor vrij en rem je minder af. Dus het klopt gewoon wat je instructeur zegt.
Dan kun je de koppeling wel intrappen. Maar ik ken weinig situaties dat ik in een bocht een koppeling in moet trappen, alleen als het helemaal stil staat (in Belgie altijd als je linksaf moetjadjong schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:58:
[...]
Volgens de eerste post van de TS was er geen remmende werking van de motor meer omdat de minimale snelheid van die versnelling al bereikt was.
Ik dacht bij de topictitel overigens aan iets anders, mijn opa die heeft heel lang met versleten remmen rondgereden en die gebruikte dan de koppeling om te remmen. Levensgevaarlijk en dom (want een koppeling is een stuk duurder dan de remmen).
[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 18-10-2021 09:06 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Je kan hem dan net zo goed in zijn vrij zetten, ofwel je remt niet af!!
Gewoon op de motor afremmen ( evt terugschakelen ), liefst voor de bocht iets afremmen met je rem en als je voor de helft door de bocht bent kan je iets weer gas bijgeven.
Als je voor de helft de koppeling intrapt dan slijt je koppeling erg hard ( ofwel zou ik niet doen )
Even heel wat anders, wil ik je graag een tip meegeven. Probeer auto rijden ook met gevoel te rijden, i.p.v. alleen de theorie. Voel aan wat een auto doet als je een bepaalde actie doet.
Daarnaast heb je al een andere instructeur gevonden?
[ Voor 23% gewijzigd door corporalnl op 18-10-2021 09:11 ]
Er is een reden dat je niet telefonisch of schriftelijk kunt afrijden.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Tenzij een woonerf met veel spelende kinderen en onoverzichtelijke situatie want veel geparkeerde auto's, al dan niet mogelijk tegemoetkomend verkeer, kan je in Nederland elke bocht wel met 15km/u nemen...
Desnoods kan je nog terug naar z'n 1 schakelen, toch? Bij velen is dat uit den boze omdat ze vinden dat de 1 alleen is om weg te rijden, en je dat bij sommige auto's met dat horten en stoten / hobbelen zit. Maar data is alleen als je helemaal geen gas bij geeft, al is terugschakelen, net genoeg gas bijgeven om 10km/u te rijden wel een beetje ervaring en gevoel, maar je gaat wel langzamer.
En het belangrijkste dat mijn rij-instructeur me geleerd heeft, waar ik (als techneut zijnde) 100% achter sta, een gekoppelde motor geeft je controle en voorspelbaarheid. Omdat je:
- Vanzelf, rustig, gecontroleerd afremt (op de motor) bij gas loslaten
- Je al in de goede versnelling staat (dus niet meer hoeft te koppelen, versnelling selecteren, etc)
- Het zuinigste rijdt bij afremmen op de motor (brandstof toevoer gaat dicht boven de 1200 (diesel) of 1500 (benzine) toeren, want de motor blijft gewoon draaien zolang de auto rolt, hij is immers gekoppeld aan de rollende wielen).
[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 18-10-2021 09:23 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Autisme is inderdaad helemaal niets om je voor te schamen, maar je plaatst iemand met een simpel en eenvoudige vraag wel direct in een hokje. Terwijl dit helemaal geen meerwaarde heeft voor de vraag die gesteld wordt. Daarbij hoeven we elke vraag in fora ook niet te gaan ontleden of er iets heel ingewikkelds van te maken.Genestealer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:18:
[...]
Ik ben het met je eens. Je mag zeker hier al je vragen stellen.
Ik wil enkel aangeven dat je soms ook in een andere perspectief zaken kunt bekijken om tot een oplossing of antwoord te komen. Ik dacht iets te herkennen vanuit mijn privé.
En, autisme is niets om je voor te schamen. Daarmee zeg ik niet dat TS autisme heeft.
Wat dacht je van gewoon lekker proberen en gewoon te doen wat je instructeur je verteld. En als je echt meer wilt weten zelf je naslagwerk te doen. Wat is er gebeurt met de vraag die je krijgt op Tweakers als je een topic opent? Wat heb je zelf gevonden?
Kleine tip: Ga wat Youtube filmpjes kijken over de werking van een koppeling en versnellingsbak.
Ik weet niet precies een bocht die ik heb genomen, maar ik heb twee voorbeeldbochten van Google Maps waar ik inschat dat de minimale snelheid/ondergrens van de tweede versnelling voor mij teveel zou zijn:Fore! schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:42:
Ik weet ook niet waarom er zoveel wordt gediscussieerd over een bocht waarbij kennelijk 18km/h al te veel is. Geef even een situatie schets of Google maps locatie waar je bezig was.
https://goo.gl/maps/EzrepJHnAUXRJji78
(Je wilt hier rechtsaf)
https://goo.gl/maps/bUar3zNrfhCWGYtQ7
(Je wilt hier linksaf)
En vooral niet vergeten dat het gaspedaal geen van beide is (waarbij de handrem juist wel weer een rem is!)Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:39:
[...]
Als aanvulling: de Rem is geen koppeling!
[removed]
[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 18-10-2021 11:00 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Bij je eerste voorbeeld zou ik remmen en de koppeling inderdaad intrappen, wanneer je uit de bocht komt kun je de koppeling weer op laten komen (en eventueel wat gas bijgeven).HarryHaver schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Ik weet niet precies een bocht die ik heb genomen, maar ik heb twee voorbeeldbochten van Google Maps waar ik inschat dat de minimale snelheid/ondergrens van de tweede versnelling voor mij teveel zou zijn:
(Je wilt hier rechtsaf)
(Je wilt hier linksaf)
Je tweede voorbeeld zou ik persoonlijk helemaal stoppen en terugschakelen naar de eerste versnelling. Je hebt zo slecht zicht op wat er van rechts komt.
Je gebruikt een koppeling niet om te remmen. Daar heb je remmen voor, of de motorrem.
Je gebruikt een koppeling om (gemakkelijker) omhoog of omlaag te schakelen.
Zorg sowieso dat je voor de bocht klaar bent met koppelen, schakelen en andere handelingen. En wil je toch langzamer, terug schakelen naar de 1e gaat niet met alle auto's even lekker, dus dan gewoon in de 2e, met de koppeling helemaal ingetrapt of slippend en als je de bocht uit bent dan laat je de koppeling weer opkomen, eventueel kun je dan een klein beetje gas geven als het verschil in snelheid dusdanig is dat de motor anders begint te bokken.
eerste foto: Je hebt geen zicht op (of pas heel laat) waar je heengaat, dus naar (bijna) nul.HarryHaver schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Ik weet niet precies een bocht die ik heb genomen, maar ik heb twee voorbeeldbochten van Google Maps waar ik inschat dat de minimale snelheid/ondergrens van de tweede versnelling voor mij teveel zou zijn:
(Je wilt hier rechtsaf)
(Je wilt hier linksaf)
tweede foto: je hebt geen zicht op wat er van rechts komt, idem. (30km; dus alles van rechts heeft voorrang)
Dus (er van uitgaande dat je al op stationair zit) vóór de bocht koppeling in(blijf in 2), bijremmen als het nodig is. Als je nog rolt op het punt waar je zeker bent dat je veilig verder kunt, koppeling los en gas bij.
Omdat je ook iets omhooggaat wordt het voor veel motoren nog lastiger om onder stationair te werken, maar dat terzijde.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Je zou hier dus wel bijna volledig stoppen met de koppeling in maar toch in de 2 blijven? Interessant wel. Laat je dan voor de bocht alweer de koppeling los of in de bocht op het moment dat je weer snelheid gaat maken?Tens schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:37:
[...]
eerste foto: Je hebt geen zicht op (of pas heel laat) waar je heengaat, dus naar (bijna) nul.
tweede foto: je hebt geen zicht op wat er van rechts komt, idem. (30km; dus alles van rechts heeft voorrang)
Dus (er van uitgaande dat je al op stationair zit) vóór de bocht koppeling in(blijf in 2), bijremmen als het nodig is. Als je nog rolt op het punt waar je zeker bent dat je veilig verder kunt, koppeling los en gas bij.
Omdat je ook iets omhooggaat wordt het voor veel motoren nog lastiger om onder stationair te werken, maar dat terzijde.
Ga maar eens in de bergen rijden en dan een hele krappe bocht linksom of rechtsom, dan zal je soms terug moeten naar z'n 1. Of bij heel slecht weer/sneeuw in NL mag het ook nog wel eens voorkomen.FastFred schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:24:
In mijn 13 jaar op de weg nog nooit een situatie gehad waar een bocht dusdanig krap is dat je terug naar de 1e moet, of in de 2e met slippende koppeling...
Zorg sowieso dat je voor de bocht klaar bent met koppelen, schakelen en andere handelingen. En wil je toch langzamer, terug schakelen naar de 1e gaat niet met alle auto's even lekker, dus dan gewoon in de 2e, met de koppeling helemaal ingetrapt of slippend en als je de bocht uit bent dan laat je de koppeling weer opkomen, eventueel kun je dan een klein beetje gas geven als het verschil in snelheid dusdanig is dat de motor anders begint te bokken.
Hangt van de auto af, en of de motor warm is (een koude motor gaat vaak bokken als je hem laag in de toeren gooit). Maar met de meeste auto's kan het wel, mits je voldoende gas bijgeeft als je de bocht uitkomt (officieel is het not done om in de bocht te ontkoppelen). Maar in de 1 kan het ook prima, zeker als je over een inrit of hoge drempel moet tijdens het afslaan bijvoorbeeld. Maar dat zijn allemaal dingen waar je vanzelf feeling voor gaat krijgen naarmate je meer op de weg zitHarryHaver schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Je zou hier dus wel bijna volledig stoppen met de koppeling in maar toch in de 2 blijven? Interessant wel. Laat je dan voor de bocht alweer de koppeling los of in de bocht op het moment dat je weer snelheid gaat maken?
Als je het gevoel hebt dat de 18 km/u te hard is voor de bocht zul je dus iets harder moet remmen en terugschakelen naar een lagere versnelling.
*sowieso
Thnx, dat geeft veel meer inzicht in de situatie.HarryHaver schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
(Je wilt hier rechtsaf)
(Je wilt hier linksaf)
Alles is nog steeds op gevoel en ook deze 2 situaties erg verschillend. Want het eerste voorbeeld is beperkt zicht want auto's geparkeerd.
Dit zou ik misschien nog in z'n 2 gelaten door heen rollen, anders zou ik het behandelen als onderstaande.. afhankelijk van de drukte.
2e voorbeeld is zodanig beperkt dat ik hier stapvoets door heen rol, dit met de koppeling ingedrukt en zo zachtjes door de bocht rol en de andere voet boven de rem voor de snelle stop voor eventuele tegenligger, fietser of overstekende voetganger. Met zulke smalle straatjes willen mensen deze ook nog wel eens hun ruimte innemen.
Aangezien je als automobilist aan het kortste eind trekt kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Oh tuurlijk, haarspeldbochtjes op de Stelvio moest ik wel naar de 1 waar ik de binnenbocht had, maar hier in Nederland komt het niet voor. Al helemaal niet bij je rijlessen.Bartske schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:47:
[...]
Ga maar eens in de bergen rijden en dan een hele krappe bocht linksom of rechtsom, dan zal je soms terug moeten naar z'n 1. Of bij heel slecht weer/sneeuw in NL mag het ook nog wel eens voorkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 18-10-2021 13:00 ]
Het 1e voorbeeld zou in de 2e versnelling kunnen, maar met al die half op de stoep geparkeerde auto's en daardoor verminderd zicht naar rechts zou ik wel uiterst rechts houden en goed opletten dat daar niet een fietser ofzo naar links wil en de bocht afsnijd. Hou daar rekening mee.HarryHaver schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
(Je wilt hier rechtsaf)
(Je wilt hier linksaf)
In het 2e voorbeeld waar je linksaf wil, heb je ook een weg van rechts met slecht zicht. Daar zou ik sowieso eerst tot stilstand komen, omdat je voorrang moet verlenen. Maar die bocht opzich is gewoon een 2e versnelling bocht.
[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 18-10-2021 13:25 ]
Ik herken dit wel van mijn eigen rijlessen. De boordcomputer van de auto is zo geprogrammeerd dat hij de motor niet wil laten afslaan. De auto zal dus zelf gas bijgeven indien je gekoppeld in een versnelling zit en het toerental onder dan ~800 rpm zakt. Hierdoor is er een soort minimum snelheid waarin je kunt rijden per versnelling. Bijremmen is dan geen optie aangezien je de motor gaat dan tegenwerken, wat zonde is voor het verbruik.HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:53:
Dit topic is in navolging van mijn andere, succesvolle topic: Rijles: van 1 naar 2 schakelen
Ik heb inmiddels een nieuwe instructeur met een dieselbak. Mijn nieuwe instructeur heeft geen probleem met mijn schakelgedrag. Tot zover het goede nieuws!
Nou reden we in een 30-zone en moesten we een bochtje om. Ik reed in zijn 2 en gaf geen gas, dus we gingen een steady 18 km/u. Van mijn vorige instructeur heb ik geleerd dat je, als je in zo'n geval nog ietsje rustiger de bocht door wil, de koppeling even kunt intrappen. Je zult dan iets zachter gaan. In zo'n geval remmen was bij hem uit den boze.
Indien je dus een bocht langzamer wilt nemen dan wat in die auto de snelheid is van de stationair-loop in de tweede versnelling, dan zul je toch moeten ontkoppelen of terugschakelen. Over het algemeen wil je niet terugschakelen naar de eerste versnelling zolang je niet helemaal tot stilstand komt. Daarom vind ik het niet gek om soms even te koppeling in te trappen en dan weer rustig op te laten komen, zodat je dus toch tijdelijk iets langzamer door de bocht kunt.
Als je meer rijervaring hebt en de auto beter kent dan kun je ook beter inschatten wanneer dit speelt en dan los je het onbewust op. Dan ben je niet meer verrast door deze situatie. En ik gok dat het merendeel van de mensen dan (bewust of onbewust) even de koppeling in zal trappen. Of ze gaan toch iets harder door de bewuste bochten.
[ Voor 9% gewijzigd door wij op 18-10-2021 13:33 ]
Hiervan heb ik nog nooit gehoord. Is dit een feature van moderne auto's?wij schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:30:
[...]
De boordcomputer van de auto is zo geprogrammeerd dat hij de motor niet wil laten afslaan. De auto zal dus zelf gas bijgeven indien je gekoppeld in een versnelling zit en het toerental onder dan ~800 rpm zakt.
Ik kan in mijn auto bijvoorbeeld zonder gas in de derde versnelling prima blijven rollen in bijvoorbeeld een file. Dan ga ik ~30 km/u. Of in de 4e versnelling met ~40 km/u. Ik ken geen enkele auto die afslaat als je zonder gas in een versnelling blijft rollen. Het is wel degelijk de boordcomputer die hiervoor zorgt.mark_vs schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Hiervan heb ik nog nooit gehoord. Is dit een feature van moderne auto's?
Als je naar je verbruikmeter kijkt zal je ook zien dat initieel bij uitrollen het verbruik naar nul gaat, maar onder een bepaalde snelheid / toerental er toch weer brandstof wordt gebruikt!
Overigens zie je bij veel (benzine) auto's dat na een koude start het toerental nog iets hoger wordt gehouden, ik kan dan zonder het gaspedaal aan te raken gewoon optrekken tot 50 km/u, door steeds op te schakelen naar een hogere versnelling en te wachten tot het gewenste toerental weer bereikt is. Dit soort dingen uitproberen en aanvoelen ziek ik als een stukje voertuigcontrole.
[ Voor 36% gewijzigd door wij op 18-10-2021 13:40 ]
Dit is een feature van alle auto's waarvan de motor blijft draaien als je het gaspedaal niet aanraakt. Dus zegmaar echt alle auto's. Het remmen tot onder stationair kan maar zeer beperkt, als het toerental te laag zakt kan de motor niet uit zichzelf blijven draaien en zal deze afslaan. Je zal dus zeer gedoseerd moeten remmen om in dit gebied te komen/blijven. De motor probeert het wel bij te regelen maar kan bij dat toerental vrijwel geen kracht leveren waardoor de rem het zeer eenvoudig wint.mark_vs schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Het is niet de boordcomputer, die dat doet. Het is het motormanagementsysteem.mark_vs schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Je kunt zonder gas te geven in een moderne auto prima door naar de 50 in z'n 3.mark_vs schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Dat hele gelul over koppelen en remmen in een bocht is ook overdreven. Er is vast een "volgens het boekje", maar als je tussen rij-instructeurs al verschil merkt, en alle verschillende meningen hier, dan kunnen we wel vaststellen dat er niet één perfecte manier is om een bocht te maken.
Ik zie liever dat de rij-instructeur z'n tijd besteed om mensen te leren beter uit hun doppen te kijken, dan dat lessers nerveus bezig zijn met of ze nu wel of niet nog mogen bijremmen in de bocht, en of ze de koppeling mogen aanraken.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Mja ik bedoelde motormanagementsysteem. Maar mijn uitleg klopt voor de rest wel. Ook motormanagementsysteem is een soort boordcomputerJukeboxBill schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:38:
[...]
Het is niet de boordcomputer, die dat doet. Het is het motormanagementsysteem.
Dat leert de instructeur de leerling ook door ervoor te zorgen dat deze voor de bocht de situatie al gezien moet hebben en erop aangepast moet zijn, zodat er in de bocht inderdaad niet bijgeremd of gekoppeld hoeft te worden. Het verbieden van die laatste twee zaken is een van de mogelijkheden om dat te bewerkstelligen. Dan is het aan de leerling om dat inzicht te krijgen. Als je in de bocht nog zulke aanpassingen moet doen heb je de situatie volkomen verkeerd ingeschat, dat is geen handig startpunt als je straks zonder instructeur rijdt en de examinator zal er ook niet van onder de indruk zijn.Jeroenneman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:40:
[...]
Ik zie liever dat de rij-instructeur z'n tijd besteed om mensen te leren beter uit hun doppen te kijken, dan dat lessers nerveus bezig zijn met of ze nu wel of niet nog mogen bijremmen in de bocht, en of ze de koppeling mogen aanraken.
Ja maar een goede instructeur zal dan ook moeten herkennen dat je niet alle bochten gekoppeld in de tweede versnelling kan nemen. En dat het voor een beginnend rijder vervelend kan zijn als het motormanagementsysteem ingrijpt terwijl de leerling langzamer wil rijden. Als je vervolgens ook tegen je leerling zegt dat terugschakelen naar 1 not done is. En koppeling intrappen verbied, dan maak je de situatie wel erg onmogelijk.. Ik zou het juist goedvinden als de instructeur ook een technische onderbouwing geeft. En uitlegt wat dan wel de correcte wijze is.DataGhost schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Dat leert de instructeur de leerling ook door ervoor te zorgen dat deze voor de bocht de situatie al gezien moet hebben en erop aangepast moet zijn, zodat er in de bocht inderdaad niet bijgeremd of gekoppeld hoeft te worden. Het verbieden van die laatste twee zaken is een van de mogelijkheden om dat te bewerkstelligen. Dan is het aan de leerling om dat inzicht te krijgen. Als je in de bocht nog zulke aanpassingen moet doen heb je de situatie volkomen verkeerd ingeschat, dat is geen handig startpunt als je straks zonder instructeur rijdt en de examinator zal er ook niet van onder de indruk zijn.
En natuurlijk is gekoppeld rijden in 99% van de gevallen aan te raden, omdat je dan veel meer controle hebt over je snelheid. Zeker wanneer de weg niet vlak loopt. Echter is de uitzondering dus wel het geval waarin je vanuit snelheid komt en vervolgens even heel langzaam wilt rijden, in b.v. een bocht.
[ Voor 10% gewijzigd door wij op 18-10-2021 13:57 ]
Wat ik me nog kan herinneren van oudere modellen van een Opel Corsa en een Kadet, is dat de 1e versnelling alleen beschikbaar was bij stilstand. Je kon dus niet eens terugschakelen.Maasluip schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:56:
Mij is vroeger (maar dat is alweer 30 jaar geleden) geleerd dat de 1 er is om vanuit stilstand weg te trekken maar dat je nooit al rijdend terug moet gaan naar de 1. Nu is dat niet zo absoluut, maar de keren dat ik al rijdend terug naar de 1 moet is hoogst zeldzaam.
Heb ik ook het voordeel dat de enige handgeschakelde auto die ik nog rij een niet-gesynchroniserde 1e versnelling heeft, dan leer je dat terugschakelen naar de 1 vanzelf wel af.
@RobinHood Dat zal het dan inderdaad wel zijn geweest (is inmiddels ook wel 20 jaar geleden)...
[ Voor 6% gewijzigd door servies op 18-10-2021 14:01 ]
Sommige bochten zijn onoverzichtelijk, of mensen parkeren foutief waardoor het zicht wordt belemmerd. Dan heb je twee keuzes: die bocht in z'n één nemen met een slakkengang, of toch afremmen en koppelen in de bocht bij een beter overzicht.DataGhost schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Dat leert de instructeur de leerling ook door ervoor te zorgen dat deze voor de bocht de situatie al gezien moet hebben en erop aangepast moet zijn, zodat er in de bocht inderdaad niet bijgeremd of gekoppeld hoeft te worden. Het verbieden van die laatste twee zaken is een van de mogelijkheden om dat te bewerkstelligen. Dan is het aan de leerling om dat inzicht te krijgen. Als je in de bocht nog zulke aanpassingen moet doen heb je de situatie volkomen verkeerd ingeschat, dat is geen handig startpunt als je straks zonder instructeur rijdt en de examinator zal er ook niet van onder de indruk zijn.
Verkeer is geen 1 of 0 situatie. Examinatoren zijn ook één pot nat. Wat de één goedkeurt (of niet eens opvalt), is voor de ander al reden tot zakken.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Mijn Nissan Primera had zulke korte versnellingen dat ik mini rotondes nog vrolijk in de 4 kon doen, en vanuit stilstand door een bocht, tja, dan wou je halverwege wel schakelen naar 2 of 3, anders zat je op 5k rpm aan het einde van de bocht
Maar mijn Saab heeft vreselijk lange versnellingen, een mini-rotonde doe je in z'n twee, en de straat [zonder stoep] hier uitrijden doe ik eigenlijk altijd in z'n 1, twee ietwat krappe bochten na elkaar, en aan het eind van de straat een onoverzichtelijke splitsing, de 2 is zeker overdag echt te snel.
Dus tja, het belangrijkste is echt leren een auto aan te voelen, en voor sommigen is dat makkelijker dan voor de ander. Ik heb het eerlijk gezegd ook vooral geleerd na mijn rijles, mijn rijinstructeur had een Seat Ibiza met een vrij stevige motor, dus die reed vrij makkelijk. Mijn pa had een 15 jaar oude Subaru Forester, dat reed heel wat houtiger, en was ook veel minder vergevingsgezind. Wegrijden op alleen koppeling kon je 100% vergeten bijvoorbeeld. Niet heel handig met een best gevoelig gaspedaal
Die was dan gewoon niet gesynchroniseerd, en als ie dan ook nog eens recht vertand is, moet je heel goed kunnen rev matchen wil je hem in de versnelling kunnen krijgen.servies schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
Wat ik me nog kan herinneren van oudere modellen van een Opel Corsa en een Kadet, is dat de 1e versnelling alleen beschikbaar was bij stilstand. Je kon dus niet eens terugschakelen.
People as things, that’s where it starts.
Dat zal dan uit de tijd zijn geweest dat er geen synchromesh op de 1ste versnelling zat.servies schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
Wat ik me nog kan herinneren van oudere modellen van een Opel Corsa en een Kadet, is dat de 1e versnelling alleen beschikbaar was bij stilstand. Je kon dus niet eens terugschakelen.
Ja idd, maar nog steeds zijn er moderne auto's waar het terugschakelen naar de 1 niet lekker gaat als je niet stilstaat. Dat heeft volgens mij idd te maken met het ontwerp van de versnellingsbak.JukeboxBill schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:58:
[...]
Dat zal dan uit de tijd zijn geweest dat er geen synchromesh op de 1ste versnelling zat.
En vaak nog steeds geen synchro's, is namelijk niet echt nodig.wij schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Ja idd, maar nog steeds zijn er moderne auto's waar het terugschakelen naar de 1 niet lekker gaat als je niet stilstaat. Dat heeft volgens mij idd te maken met het ontwerp van de versnellingsbak.
Zolang je rolt kun je prima al spelende met de koppeling wegrijden in z'n twee.
People as things, that’s where it starts.
Een goede instructeur gaat aan de haal met zo'n vraag van z'n leerling.DataGhost schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Ik had tijdens mijn rijles een soortgelijke vraag: wat is het verschil tussen gas geven in de bocht en remmen in de bocht? Ik had mijn rijlessen in Assen en in die tijd had je als afrit van de A28 in Assen Noord een hele scherpe bocht (hij is tegenwoordig bijna rechtgetrokken
Nu heb ik mijn rijlessen wel via de ANWB gedaan, met zo'n "in 1 week je rijbewijs" schema (behalve dat ik iets meer tijd had genomen, namelijk 3 weken
Over deze vraag: mijn instructeur zei altijd: zorg ervoor dat je voor de bocht klaar bent met alles, maar het kan altijd een keer gebeuren dat je een verkeerde inschatting maakt en je alsnog moet schakelen in de bocht. Maar houd er dan wel rekening mee dat je de auto minder onder controle hebt.
Zelfs vanuit stilstand. Het is me 1 keer gelukt in z'n 3 (dacht dat hij in z'n 1 stond! vond al dat hij zo moeilijk wegreed...)RobinHood schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Zolang je rolt kun je prima al spelende met de koppeling wegrijden in z'n twee.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Sterker nog, dankzij de synchros kun je zelfs wegrijden uit de twee of drie zonder de koppeling te gebruiken. Gewoon zonder gas je versnelling stevig in de twee of drie duwen, dan zul je zien dat je auto gaat kruipen en uiteindelijk als het toerental / snelheid overeenkomen in de versnelling schiet. Ik zou het niet aanraden, maar dan zie je wel duidelijk wat de synchro's doen.Wailing_Banshee schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:02:
Zelfs vanuit stilstand. Het is me 1 keer gelukt in z'n 3 (dacht dat hij in z'n 1 stond! vond al dat hij zo moeilijk wegreed...)
Zo kun je ook schakelen door ervoor de zorgen dat het toerental matched met de snelheid en gekozen versnelling. Dan kun je zonder koppelen je pook in de versnelling duwen. Dankzij de syncro's dus, anders zou je je versnellingsbak slopen. Zie Wikipedia: Manual transmission
[ Voor 29% gewijzigd door wij op 18-10-2021 14:23 ]
Handig om een beetje te oefenen, als je ooit weg moet rijden uit een berg sneeuw is dat makkelijk in z'n 2 of 3 dan in z'n 1.Wailing_Banshee schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:02:
[...]
Zelfs vanuit stilstand. Het is me 1 keer gelukt in z'n 3 (dacht dat hij in z'n 1 stond! vond al dat hij zo moeilijk wegreed...)
This too shall pass
Niet als je tussengas geeft. Dan blijft de balans van de auto in de bocht gewoon zoals die isThalaron schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:32:
Je kunt prima remmen op de koppeling… met een motor(fiets)![]()
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ook gelet op het voorgaande topic zou ik serieus overwegen om gewoon lekker met een automaat te lessen.
Zeker gelet op waar we heengaan (alles EV) is dat ook helemaal geen vreemd idee lijkt mij. Tenzij je een oud-timer wilt gaan rijden natuurlijk maar indien ik nú een auto zou aanschaffen dan zou ik 90% zeker voor een automaat gaan.
Verder verlies je op de motor net als in de auto controle met koppeling, dus koppeling in de bocht(en) is mijn inziens geen goed idee.
-edit
Zie veel reacties over het feit dat koppeling intrappen in de bocht not done is. Wellicht bij rijlessen/normale bestuurders. Wat je krijgt bij terugschakelen in een bocht is een remmende werking, je toerental moet immers weer matchen met de snelheid van je wielen. Hierdoor verplaats je de balans van de auto naar de voorwielen en kun je overstuur krijgen (is ook een manier om een drift te starten
Maar denk dat de meeste tweakers dit niet kunnen tenzij het echt sportieve bestuurders zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door andyy op 18-10-2021 14:41 ]
Dat een bocht onoverzichtelijk is is iets wat juist heel "overzichtelijk" is, en ruim voordat je de bocht gaat nemen al duidelijk. Als de situatie inderdaad zodanig is dat je de bocht in z'n een met een slakkengang moet nemen kan je zorgen dat je van tevoren bent teruggeschakeld en met een slakkengang rijdt, zodat je dat niet in de bocht zelf hoeft te doen. Het is inderdaad niet vaak een 1 of 0 situatie, maar als je wel met die zaken bezig bent in de bocht heb je met zeer hoge waarschijnlijkheid de situatie verkeerd ingeschat en dat zou dus prima een reden kunnen zijn om te zakken. Je moet in ieder geval met een behoorlijk goed verhaal komen om dan je examen te redden. Als je diezelfde bocht gewoon veel te snel in z'n twee neemt zonder te remmen of koppelen in de bocht heb je in ieder geval aan die criteria voldaan maar zal je alsnog zakken omdat je niet op de situatie was aangepast.Jeroenneman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
Sommige bochten zijn onoverzichtelijk, of mensen parkeren foutief waardoor het zicht wordt belemmerd. Dan heb je twee keuzes: die bocht in z'n één nemen met een slakkengang, of toch afremmen en koppelen in de bocht bij een beter overzicht.
Verkeer is geen 1 of 0 situatie. Examinatoren zijn ook één pot nat. Wat de één goedkeurt (of niet eens opvalt), is voor de ander al reden tot zakken.
In de context van rijlessen moet je dit gewoon niet willen doen. Zeer grote kans dat iemand die in een bocht koppelt ook aan het remmen is, die gaat echt niet tegelijkertijd tussengas kunnen geven met dezelfde voet. Bovendien is dit geen situatie die op de openbare weg voor hoort te komen. Op een circuit misschien ja.andyy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:35:
[...]
Niet als je tussengas geeft. Dan blijft de balans van de auto in de bocht gewoon zoals die is
-edit
Zie veel reacties over het feit dat koppeling intrappen in de bocht not done is. Wellicht bij rijlessen/normale bestuurders. Wat je krijgt bij terugschakelen in een bocht is een remmende werking, je toerental moet immers weer matchen met de snelheid van je wielen. Hierdoor verplaats je de balans van de auto naar de voorwielen en kun je overstuur krijgen (is ook een manier om een drift te starten). Geef tussengas en je verstoort de balans niet als deze goed gematched is (niet te veel en niet te weinig.
Maar denk dat de meeste tweakers dit niet kunnen tenzij het echt sportieve bestuurders zijn.
Niks nieuws aan, de Golf GTD van mijn broer (1989?) liep 50km/u in de 4 op stationair toerentalmark_vs schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Uiteraard, het is ook geen beginnerstechniek. Misschien dat je het krijgt bij de lessen voor je racelicentie.DataGhost schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
In de context van rijlessen moet je dit gewoon niet willen doen. Zeer grote kans dat iemand die in een bocht koppelt ook aan het remmen is, die gaat echt niet tegelijkertijd tussengas kunnen geven met dezelfde voet. Bovendien is dit geen situatie die op de openbare weg voor hoort te komen. Op een circuit misschien ja.
Maar op de openbare weg is het prima bruikbaar en maakt het je rit leuker. Je spaart ook je koppelingsplaat ermee omdat die het toerenverschil niet op hoeft te vangen elke keer dat je terugschakelt.
uit laten rollen, en/of bijremmen tot je ziet dat je kunt optrekken. Zolang je rolt blijf je in 2. en snelheid maken zonder koppeling op laten komen is lastigHarryHaver schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Je zou hier dus wel bijna volledig stoppen met de koppeling in maar toch in de 2 blijven? Interessant wel. Laat je dan voor de bocht alweer de koppeling los of in de bocht op het moment dat je weer snelheid gaat maken?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Maar op de openbare weg doe je het voor de bocht, niet in de bocht. Tenminste, ik wel.andyy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:01:
[...]
Uiteraard, het is ook geen beginnerstechniek. Misschien dat je het krijgt bij de lessen voor je racelicentie.
Maar op de openbare weg is het prima bruikbaar en maakt het je rit leuker. Je spaart ook je koppelingsplaat ermee omdat die het toerenverschil niet op hoeft te vangen elke keer dat je terugschakelt.
In iedere moderne VAG geeft de auto al automatisch gas als je de koppeling laten opkomen bij wegrijden, ideaal met parkeren en filerijden. Bij mijn Seat Leon van 2015 doet ie dat zelfs in de 2e versnelling, kan ik in de 2e versnelling gewoon stationair de auto door laten rollen.mark_vs schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
De Ford Transit die ik dit weekend geleend had van m'n werk doet het ook, automatisch al gas geven als je de koppeling op laat komen bij wegrijden.
Hoeveel mensen halen hun B rijbewijs en hoeveel mensen halen hun racelicentie? Je doet alsof iedereen na het halen van z'n rijbewijs een racelicentie haalt.andyy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:01:
[...]
Uiteraard, het is ook geen beginnerstechniek. Misschien dat je het krijgt bij de lessen voor je racelicentie.
Rijlessen gaan met name om leren hoe je de auto onder controle kunt houden en veilig rijden. Niet sportief rijden en zo snel mogelijk overal komen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zoals hierboven al besproken word leer je 'automatisch' rijden. Zodat je goed om je heen kunt kijken.
Het is ook niet zo dat je na het krijgen van je rijbewijs ooit nog testen krijgt, en je gaat steeds meer leren om op gevoel te rijden. De een gaat dit goed af (meestal de mensen die autorijden leuk vinden) en sommige minder (de mensen die het niet leuk of eng vinden). Ik zou mijzelf nu focussen op wat je rijinstructeur zegt om je slaag kans zo hoog mogelijk te hebben, en daarna kun je gewoon lekker zelf gevoel krijgen met auto's en verkeer.
Er is heel vaak gewoon geen fout of goed, net als dat jij fouten van een ander moet oplossen bijvoorbeeld.
Daarnaast hangt het ook heel sterk van de auto en de omstandigheden af. Je voorbeeld bochten zou ik de eerste bocht langzaam in de 2 nemen, en de tweede bijna stoppen en terug naar 1. Maar je eerste auto kan maar zo slecht van 2-1 schakelen (wat heel normaal is) waarbij je rollend met een beetje gas hem gewoon in de 2 houd.
Zoals ik zeg, zoveel mensen, autos, omstandigheden...
Heeft ook een computer!
Doe wat de instructeur zegt, trek niet alles in twijfel, doe examen, en ga het daarna lekker doen zoals jij denkt dat het moet.
Je doet alsof er geen liefhebbers zijn die zuinig met hun koppeling om gaan en het leuk vinden om zichzelf beter te leren rijden door oa heel and toe te leren.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:14:
[...]
Hoeveel mensen halen hun B rijbewijs en hoeveel mensen halen hun racelicentie? Je doet alsof iedereen na het halen van z'n rijbewijs een racelicentie haalt.
Rijlessen gaan met name om leren hoe je de auto onder controle kunt houden en veilig rijden. Niet sportief rijden en zo snel mogelijk overal komen.
Het is echt geen racetechniek, als iedereen het beheerst gaan koppelingen een stuk langer mee
Ik zou zeggen, bekijk eens hoeveel korter de remweg is wanneer je de koppeling pas intrapt wanneer (of vlak voor) dat de auto begint te "stotteren" (en dus ook remt op de motor) versus wanneer je dat niet doet en de koppeling intrapt tezamen met de rem.JukeboxBill schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:34:
Het antwoord is heel simpel: een koppeling is geen rem.
Ik kan mij voorstellen als Instructeur A het een zegt en Instructeur B iets anders, dat je dan als leerling wel wilt weten hoe en wat. Een instructeur zal dan heus zijn standpunt uitleggen, maar kan mij voorstellen dat het desondanks wel verwarring veroorzaakt. Dan is het toch niet raar om verder te vragen? Maar gelukkig hebben we op Tweakers altijd wel een mening aanname paraat nav een paar berichten op een internetforum, zonder verder te kijken of te denken.Lensent schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:28:
Sorry dat ik het zeg, maar je lijkt me een uiterste vervelende leerling om in de auto te hebben.
Doe wat de instructeur zegt, trek niet alles in twijfel, doe examen, en ga het daarna lekker doen zoals jij denkt dat het moet.
[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2021 11:17 ]
Wat je zegt is waar, maar dat doet niets af van wat ik zei: rijlessen zijn om veilig een auto te kunnen besturen. Mijn instructeur zei, toen ik geslaagd was, nu kun je leren rijden. Want echt auto rijden leer je met rijden.andyy schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:57:
[...]
Je doet alsof er geen liefhebbers zijn die zuinig met hun koppeling om gaan en het leuk vinden om zichzelf beter te leren rijden door oa heel and toe te leren.
Het is echt geen racetechniek, als iedereen het beheerst gaan koppelingen een stuk langer mee
De eerste "les" die ik had was dat een benzine auto bijv. al heel anders reageert dan een diesel (rijles auto was diesel, mijn eerste auto een benzine). En we hebben nu al een paar jaar een achterwiel aangedreven auto en dat rijdt ook weer heel anders. Maar die basis is vreselijk belangrijk. Met rijden ga je merken hoe je die basis kunt tweaken om lekkerder te rijden. Zo heb ik tijdens mijn rijlessen geleerd om zoveel mogelijk op de motor te remmen om bochten te nemen, maar dat doe ik nu echt niet meer. Dat kost je je remmen (die schijven moeten echt schoon "geremd" worden!) en ik vind het zelf leuker om wat sneller bochten te nemen (vooral met die achterwiel aangedreven auto!) En we hebben sinds vorig jaar ook een automaat en daar rijd ik ook weer heel anders in.
Je hebt gelijk, maar een koppeling is geen remCH4OS schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:06:
[...]
Ik zou zeggen, bekijk eens hoeveel korter de remweg is wanneer je de koppeling pas intrapt wanneer (of vlak voor) dat de auto begint te "stotteren" (en dus ook remt op de motor) versus wanneer je dat niet doet en de koppeling intrapt tezamen met de rem.
Heeft ook een computer!
Bij alleen remmen in z'n 2 gaat de auto bij 13/14 km/u een beetje bokken en tegensputteren. Ik heb ook hier en daar eens de auto in z'n 2 laten staan als ik wat krachtiger moest afremmen maar nog wel door kon rollen, bijv. bij een rotonde, als er een langzame auto voor me zat en stationair in de 2 net te snel was. Dan wel de koppeling erbij gedaan en afgeremd tot hele lage snelheid. Vervolgens kun je nog best wel optrekken in de 2e vanaf lage snelheid zoals 7 km/u. De motor vindt dat niet heeeel erg leuk maar het kan wel, zeker als je rustig de koppeling laat opkomen en wat gas bij geeft.
Ik heb ook geprobeerd gewoon voor een bocht of bij een gelijkwaardig kruispunt bij stationaire snelheid eens "deppend" te remmen, dus even kort op de rem trappen om de snelheid er wat uit te halen. Dat werkt ook wel prima om iets langzamer aan te komen en wat meer tijd te hebben maar hij trekt dan wel weer snel terug naar stationair.
Feit is dus wel dat als je in de 2 echt langzamer wil dan 13/14 je wel echt de koppeling in moet trappen, ook eventueel in een bocht.
Dit heb ik vandaag toch ook eens geprobeerd bij een vrij krappe bocht hier in de straat die ik al 20 keer genomen heb. Eerst remmen, dan koppeling erbij en koppeling inhouden in de bocht (wat dus eigenlijk niet mocht van mijn nieuwe instructeur). Ik had de snelheid er echt bijna uit, nam de bocht met 6 of 7 km/u. Vervolgens rustig de koppeling laten opkomen. Het enige verschil met de 1 is dan dat je in de 2 veel sneller weer optrekt na het loslaten van de koppeling (en evt. gas) omdat hij hem natuurlijk naar een hogere snelheid trekt dan in z'n 1. Maar het ging op zich prima en met die snelheid is er denk ik ook weinig gevaar dat je uit de bocht vliegt omdat je de koppeling in hebt (tenzij het glad is uiteraard).
De vorige keer had ik die bocht in z'n 1 genomen, wat prima ging zonder de koppeling te hoeven indrukken, maar de auto rijdt wel gewoon kut (schokkerig) in stationaire snelheid in z'n 1.
Uiteindelijk vond ik het comfortabeler om die bocht in z'n 2 te nemen mét koppeling in dan in z'n 1 zonder koppeling in, want in z'n 2 trek je sneller weer op en met de koppeling in rijd je eigenlijk soepeler door de bocht dan in de 1 omdat het daarbij vrij schokkerig is. Ik had het idee dat je in de 2 mét koppeling in net zo langzaam de bocht ingaat als in de 1 maar er sneller en soepeler weer door en uit bent.
Een interessante opmerking die een kennis van mij trouwens maakte: hij vond het raar dat de auto bij het géén gas geven met stationaire snelheid niet vertraagt. Hij zegt dat zijn auto bij geen gas geven in z'n 2 een toerental van minder dan 1000 heeft (800 ofzo) en dus vanzelf tot stilstand komt. Bij mijn lesauto is dit beslist niet zo. Het toerental weet ik zo niet, maar als ik in een woonwijk rijd in z'n 2 kan ik eeuwig door blijven rijden met 18 km/u zonder gas te geven (tenzij het natuurlijk omhoog loopt). Mijn kennis beweert dat de lesauto overklokt is om het makkelijker te maken voor leerlingen en hij vindt dit gevaarlijk, want stel dat er iets met je gebeurt achter het stuur, dan blijft de auto dus maar door rijden.
Nee hoor, er doemt vanzelf een boom, tegenligger of muur voor je op die er voor zorgt dat je motor afslaatHarryHaver schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:36:
want stel dat er iets met je gebeurt achter het stuur, dan blijft de auto dus maar door rijden.
Wat een onzinHarryHaver schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:36:
Een interessante opmerking die een kennis van mij trouwens maakte: hij vond het raar dat de auto bij het géén gas geven met stationaire snelheid niet vertraagt. Hij zegt dat zijn auto bij geen gas geven in z'n 2 een toerental van minder dan 1000 heeft (800 ofzo) en dus vanzelf tot stilstand komt.
Als je in de bocht nog moet corrigeren doe je toch iets fout (of heb je nog te weinig inzicht in de situatie) je gaat normaal gesproken langzamer de bocht in dan uit. (check maar bij Max)HarryHaver schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:36:
Feit is dus wel dat als je in de 2 echt langzamer wil dan 13/14 je wel echt de koppeling in moet trappen, ook eventueel in een bocht.
Dat is BS zoals je zelf al gemerkt hebt. De auto zal een heel klein beetje onder stationair voorthobbelen.Hij zegt dat zijn auto bij geen gas geven in z'n 2 een toerental van minder dan 1000 heeft (800 ofzo) en dus vanzelf tot stilstand komt.
Vanwaar dat specifieke bouwjaar?jadjong schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:53:
Die kennis van je snapt het niet. Elke handgeschakelde auto sinds 1973 zal oneindig lang door blijven rollen totdat er een object in de weg staat of je een steile heuvel op rijdt.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Denk persoonlijk dat veel mensen met een rijbewijs en jarenlange rijervaring nog wel iets over het 'concept schakelen' kunnen leren.London schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:10:
Ik zou als ik Harry was lekker een automaat kopen en het hele concept van schakelen links laten liggen.
Persoonlijk denk ik ook het niet altijd goed te doen, denk dat iedereen ook een eigen visie heeft. Natuurlijk niet met de koppeling in de bocht nemen, maar ik rem bijvoorbeeld veel op de motor en rij hoge versnellingen.. genoeg die mij daarvoor haten.
ok, mooi dat je wat dingen getest hebt. conclusie blijft hetzelfde als de hele uitleg in dit topic:HarryHaver schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:36:
Ik heb tijdens de rijles even e.e.a. uitgetest
Bij alleen remmen in z'n 2 gaat de auto bij 13/14 km/u een beetje bokken en tegensputteren. Ik heb ook hier en daar eens de auto in z'n 2 laten staan als ik wat krachtiger moest afremmen maar nog wel door kon rollen, bijv. bij een rotonde, als er een langzame auto voor me zat en stationair in de 2 net te snel was. Dan wel de koppeling erbij gedaan en afgeremd tot hele lage snelheid. Vervolgens kun je nog best wel optrekken in de 2e vanaf lage snelheid zoals 7 km/u. De motor vindt dat niet heeeel erg leuk maar het kan wel, zeker als je rustig de koppeling laat opkomen en wat gas bij geeft.
Ik heb ook geprobeerd gewoon voor een bocht of bij een gelijkwaardig kruispunt bij stationaire snelheid eens "deppend" te remmen, dus even kort op de rem trappen om de snelheid er wat uit te halen. Dat werkt ook wel prima om iets langzamer aan te komen en wat meer tijd te hebben maar hij trekt dan wel weer snel terug naar stationair.
Dit heb ik vandaag toch ook eens geprobeerd bij een vrij krappe bocht hier in de straat die ik al 20 keer genomen heb. Eerst remmen, dan koppeling erbij en koppeling inhouden in de bocht (wat dus eigenlijk niet mocht van mijn nieuwe instructeur). Ik had de snelheid er echt bijna uit, nam de bocht met 6 of 7 km/u. Vervolgens rustig de koppeling laten opkomen. Het enige verschil met de 1 is dan dat je in de 2 veel sneller weer optrekt na het loslaten van de koppeling (en evt. gas) omdat hij hem natuurlijk naar een hogere snelheid trekt dan in z'n 1. Maar het ging op zich prima en met die snelheid is er denk ik ook weinig gevaar dat je uit de bocht vliegt omdat je de koppeling in hebt (tenzij het glad is uiteraard).
De vorige keer had ik die bocht in z'n 1 genomen, wat prima ging zonder de koppeling te hoeven indrukken, maar de auto rijdt wel gewoon kut (schokkerig) in stationaire snelheid in z'n 1.
Uiteindelijk vond ik het comfortabeler om die bocht in z'n 2 te nemen mét koppeling in dan in z'n 1 zonder koppeling in, want in z'n 2 trek je sneller weer op en met de koppeling in rijd je eigenlijk soepeler door de bocht dan in de 1 omdat het daarbij vrij schokkerig is. Ik had het idee dat je in de 2 mét koppeling in net zo langzaam de bocht ingaat als in de 1 maar er sneller en soepeler weer door en uit bent.
Een interessante opmerking die een kennis van mij trouwens maakte: hij vond het raar dat de auto bij het géén gas geven met stationaire snelheid niet vertraagt. Hij zegt dat zijn auto bij geen gas geven in z'n 2 een toerental van minder dan 1000 heeft (800 ofzo) en dus vanzelf tot stilstand komt. Bij mijn lesauto is dit beslist niet zo. Het toerental weet ik zo niet, maar als ik in een woonwijk rijd in z'n 2 kan ik eeuwig door blijven rijden met 18 km/u zonder gas te geven (tenzij het natuurlijk omhoog loopt). Mijn kennis beweert dat de lesauto overklokt is om het makkelijker te maken voor leerlingen en hij vindt dit gevaarlijk, want stel dat er iets met je gebeurt achter het stuur, dan blijft de auto dus maar door rijden.
luister gewoon naar je instructeur, alsjeblieft, dan slaag je en kun je gewoon gaan rijden en zelf dingen uitvinden.
bevindingen:
* de auto die jij rijdt wil minimaal 13 km/h in de tweede. wil je nog langzamer dab moet je of koppeling indrukken of in de 1 rijden
* als je in de tweede versnelling rijdt, langzaam.gaat en koppeling indrukt dan rijdt je na de bocht iets lekkerder weg.
klopt allemaal, en kan een reden zijn toch koppeling in te doen in de bocht.
maar doe dat nou gewoon niet, extra argumentje: als je de auto in de 2e laat en ontkoppelt ga je lekker langzaam, MAAR als er iets gebeurt waardoor je ineens helemaal.moet stilstaan vergeet je waarschijnlijk terug te schakelen naar de 1 en slaat je motor af als je probeert weg te rijden.
Mijn Alto uit '84 met carburateur kon je zonder gas te geven stationair tot in de derde versnelling krijgen. Met de choke erbij kon je 60 rijden in zijn 4jadjong schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:20:
[...]
Opkomst injectiemotor. Maar het zou ook een paar jaar eerder/later kunnen zijn.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Rustig aan, dan is pas bij les 32 aan de beurt.Peenutzz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:28:
[...]
Mijn Alto uit '84 met carburateur kon je zonder gas te geven stationair tot in de derde versnelling krijgen. Met de choke erbij kon je 60 rijden in zijn 4
Het ligt ook aan het type auto... voor mijn auto is het dramatisch om onder de 40 mee te rijden (wat tegenwoordig bijna iedereen lijkt te doen in de bbk), ik rij dan voornamelijk nog in de 2 omdat het toerental te laag wordt in de 3. Maar in z'n 2 schokt hij als de pest vanwege z'n vermogen, de throttle body is nogal gevoelig afgesteld.HollowGamer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:07:
[...]
Denk persoonlijk dat veel mensen met een rijbewijs en jarenlange rijervaring nog wel iets over het 'concept schakelen' kunnen leren.
Persoonlijk denk ik ook het niet altijd goed te doen, denk dat iedereen ook een eigen visie heeft. Natuurlijk niet met de koppeling in de bocht nemen, maar ik rem bijvoorbeeld veel op de motor en rij hoge versnellingen.. genoeg die mij daarvoor haten.
Ik rem net als jij eigenlijk alleen maar op de motor op de straat omdat iedereen slepend remt, wat ook weer slecht is voor de remmen (high performance).
Op het circuit rij ik weer anders daar is het laten gaan tot je bij het rempunt aankomt, vol remmen voor de bocht, remmen los, zsm. schakelen en dan halverwege de bocht weer gas erop.
Niks koppeling ingedrukt houden, dan wordt de auto erg instabiel.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Mensen die Googlen en het dan zogenaamd beter weten "omdat ze het beter weten" dan iemand die er voor gestudeerd heeft kan ik sowieso niet serieus nemen.HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:05:
[...]
Wat een onzin! Ik wil het gewoon goed leren en begrijpen. Eigenlijk vind ik zo'n koppeling en al die versnellingen heel boeiend en interessant.
Maar als ik hier op google, krijg ik ook best veel verschillende meningen. Ik lees dat sommige mensen altijd de koppeling indrukken in de bocht. Anderen remmen alleen bij.
Gewoon luisteren naar je instructeur, als het je niet aan staat kan je altijd met het OV gaan, dan kan je pogen de buschauffer te vertellen wat je hebt geleerd met autorijden, succes!
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Wat heb jij in godsnaam met snelheden? X per uur dit , y per uur dat.. Dat zegt niets en als het over schakelen of andere technische zaken gaat dan telt enkel het toerental van de motor.HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:17:
[...]
Maar als je in de 2 rijdt en geen gas geeft, dan trekt de motorrem de auto al naar ongeveer 18 per uur. Dus stel dat je niet remt, dan neem je de bocht toch met 18? En als je dan zou remmen, kom je onder de 18, moet ik dan niet alsnog eigenlijk de koppeling indrukken? Dat is mij zo geleerd, dat ik als ik onder de ondergrens kom en door wil rijden in die versnelling, dan de koppeling in moet drukken zodat de auto niet gaat sputteren en schokken.
En als je niet de koppeling indrukt en remt naar bijv. 12, dan trekt de motor de auto toch weer vanzelf richting de 18?
Snelheid is technisch gezien bijzaak als het over schakelen en degelijke gaat.
Op de koppeling remmen? Ja dat kan zeker. Zou ik het doen? Eigenlijk niet nee..HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:53:
Dit topic is in navolging van mijn andere, succesvolle topic: Rijles: van 1 naar 2 schakelen
Kun je de koppeling gebruiken om bijv. voor/in een bocht iets te vertragen? Of moet je dan echt remmen?
Waarom? Als het echt puur om remmen gaat.. Omdat als je de koppeling gebruikt om te remmen eigenlijk alleen remt op de voorwielen(als de auto voorwiel aangedreven is, anders remmen de wielen achter bij een achterwiel aangedreven).
Als je de rem in trapt dan remmen de voorwielen maar ook de achterwielen remmen iets mee!
Tevens hoe meer je de koppeling gebruikt voor dit soort dingen hoe harder deze slijt en vervangen moet worden. En dat vervangen is een stuk duurder dan even de remschijven en blokken vervangen.
Maar het ligt naar mijn mening gewoon puur aan de situatie.
In een bocht ontkoppelen/koppelen is sowieso niet slim, voor de bocht snelheid eruit door gas loslaten, door de bocht heen rustig optrekken om momentum en aandrijfkracht op de wielen te hebben.
Wel als je actief terug gaan schakelen.Bvanham schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:16:
Op de motor remmen levert geen slijtage aan je koppeling op.
Dat nieuwe rijden is absoluut niet goed voor je remmen. Ik heb m'n remschijven heel snel moeten laten vervangen, in m'n eerste auto. De garagehouder heeft ze me laten zien: helemaal kapot geroest. Omdat ik met het nieuwe rijden had geleerd zo weinig mogelijk de remmen te gebruiken en zoveel mogelijk op de motor te remmen.Bvanham schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:16:
Op de motor remmen levert geen slijtage aan je koppeling op. gas los is op de motor remmen, aandrijflijn is gekoppeld en het afnemende motortoerental remt de auto mee af. Heel gebruikelijke manier. Als je wel ontkoppelt komen net al je krachten op de remmen terecht en dat veroorzaakt veel slijtage. Dat nieuwe rijden wat tegenwoordig mensen leren is eigenlijk helemaal niet goed voor de voertuigen.
Dat lijkt me sterk overdreven, met een ICE ga je echt af en toe nog wel eens de rem aanraken.Wailing_Banshee schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:21:
Dat nieuwe rijden is absoluut niet goed voor je remmen. Ik heb m'n remschijven heel snel moeten laten vervangen, in m'n eerste auto. De garagehouder heeft ze me laten zien: helemaal kapot geroest. Omdat ik met het nieuwe rijden had geleerd zo weinig mogelijk de remmen te gebruiken en zoveel mogelijk op de motor te remmen.
Met een EV kan dit wel het geval zijn en de levensduur van de remblokken potentieel langer dan die van de auto zijn. De rem wordt dan echt niet/nauwelijks aangesproken. In dat geval is het raadzaam 1x per maand oid even onderaan afrit oid auto in neutraal te zetten en frictierem te gebruiken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het klinkt misschien overdreven, maar ik heb die ervaring ook. Ik rij vrij anticiperend en ik rem gewoon bij, maar toch betrekkelijk weinig schijnbaar. Denk je de remmen te sparen zodat je er langer mee doet...assje schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:27:
[...]
Dat lijkt me sterk overdreven, met een ICE ga je echt af en toe nog wel eens de rem aanraken.
(Niet dat ze bij mij heel erg verroest zijn, maar wel genoeg om te gaan shaken boven de 70
[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 06-12-2021 07:43 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Ja, je raakt ze af en toe wel aan, maar niet genoeg om ze schoon te krijgen. Als je het nieuwe rijden echt toepast. De tip van mijn garagehouder: rem elke dag, 's morgens, als je auto een nacht stil gestaan heeft, even goed door. Niet hard, maar vooral lang, zodat de schijven echt een paar goede rotaties hebben gehad. Dat doe ik nu dus altijd en nooit meer problemen gehad met m'n schijven...assje schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:27:
[...]
Dat lijkt me sterk overdreven, met een ICE ga je echt af en toe nog wel eens de rem aanraken.
Nu ik een hybride heb, rem ik veel meer. Ik vond het altijd zonde om te remmen (pure weggegooide energie!) maar met een hybride gaat dat niet meer op omdat een groot deel van die rem energie nu opgeslagen wordt in de batterij
Koppeling gebruik je alleen om te schakelen.
En om het antwoord kort te houden... remblokken zijn makkelijker te vervangen dan een koppeling!