Nieuwe PC voor trage sims

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-04 17:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk MSFS en ETS2 plus nog wat andere simpele games en dat alles op (nog aan te schaffen) 1440p monitor. Deze PC moet mijn huidige build (met 1080P monitor) uit 2014 vervangen: die begint meer en meer kuren te vertonen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het kan zo dicht mogelijk bij de 1500,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets wat bij de desktop zelf hoort.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat in mijn lijstje staat. ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neuh.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil alles op ULTRA en 4k voor 750 euro. Grapje. Nee, verder geen eisen/wensen.

Ga je overklokken?
Nee!

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag hoor ik of alles een beetje bij elkaar past. Ik moet even vermelden dat het op voorraad zijn van alles bij Azerty een belangrijk punt was: daar wil ik de complete PC namelijk laten assembleren. Enige item dat ze niet op voorraad hadden, was de Be Quiet Pure Rock 2 cooler dus daarvoor heb ik gewoon maar iets uitgekozen: graag suggesties als dat geen goede keuze was. ;)

De Ryzen 5 5600X is de basis waarvoor ik heb gekozen omdat het DE gaming CPU lijkt te zijn met de beste prijs/prestatieverhouding. Veel van de andere items heb ik uit andere lijstjes gejat (de combi 5600x en 3060 Ti lijkt erg populair te zijn!) en ook uit YT-filmpjes. Op zich zou ik liever een RTX 3070 willen maar het prijsverschil met de 3060 Ti is me dat absoluut niet waard.

Iemand verder nog tips...? Toch maar beter een andere 3060 Ti kiezen? Of een betere voeding? Of ander geheugen? Of niet bij Azerty gaan shoppen maar bij...?

Hierbij het lijstje. Bij Azerty zou dit alles bij elkaar € 1.606,75 kosten. Bijna 100 euro meer dus, maar ja.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti EAGLE OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 75,75€ 75,75
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,95€ 34,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 133,-€ 133,-
1VoedingenCorsair TX650M€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 114,55€ 114,55
Totaal€ 1.515,15

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

kaarten zijn nog steeds rampzalig duur, maar voor de rest heb je prima afgekeken :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
AMD geeft ook de meeste problemen.
Kijk maar eens rond op het forum, 9 van de 10 problemen gaan over builds met AMD.
Wou ik toch even gezegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:11
Ik heb een 2700X gehad, daarna een 3900X beide op X470. En nu een 5900X op een B550 en ik heb echt nergens problemen mee. Ja je moet je BIOS goed instellen en je chipset drivers installeren, maar dat is op Intel niet anders. En ja het is waar er zijn USB problemen geweest, maar deze zijn met BIOS updates opgelost.

Alleen mijn HP Reverb G2 deed het niet op alle USB poorten, daar heeft HP een nieuwe revisie kabel voor uitgebracht. En deze krijg je gratis via HP support. Sinds dien ook daar geen problemen meer mee.

Bij mij is het AMD systeem dus echt geheel stabiel.

[ Voor 8% gewijzigd door BarryS op 09-10-2021 20:50 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:22
Nog iets beter geheugen is Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32, niet alle Corsair werkt goed met Ryzen CPU's. Een Corsair TX550M voeding voldoet ook bij dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
M2M schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:40:
kaarten zijn nog steeds rampzalig duur, maar voor de rest heb je prima afgekeken :)
Dank je! ;)
M!chel schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:45:
Kijk maar eens rond op het forum, 9 van de 10 problemen gaan over builds met AMD.
Oké... Dat is de eerste keer dat ik dit hoor en ik heb aardig wat gelezen/bekeken... Wat voor soort problemen gaat het om?
BarryS schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:49:
Ik heb een 2700X gehad, daarna een 3900X beide op X470. En nu een 5900X op een B550 en ik heb echt nergens problemen mee. Ja je moet je BIOS goed instellen en je chipset drivers installeren, maar dat is op Intel niet anders. En ja het is waar er zijn USB problemen geweest, maar deze zijn met BIOS updates opgelost.

{knip}

Bij mij is het AMD systeem dus echt geheel stabiel.
Goed om te horen! En goed om te weten van de chipset drivers. Dat is lang geleden dat ik die nog installeerde op mijn huidige Intel-systeem: de W10 drivers leken prima te voldoen. Maar goed, de oude gewoonte van drivers installeren ga ik dus maar weer invoeren. Altijd slim met een nieuwer systeem.
martyw schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:36:
Nog iets beter geheugen is Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32, niet alle Corsair werkt goed met Ryzen CPU's. Een Corsair TX550M voeding voldoet ook bij dit systeem.
Top, dank voor de tip! Is ook CL16, zie ik. (Al vraag ik me altijd af of je het verschil merkt tijdens gamen.) Maar problemen met Ryzen wil ik niet dus dan worden het deze (al heeft Azerty ze niet op voorraad, hm...).
En 550 kan, oké, maar is 650 net niet ff wat ruimer en lekkerder? Of merk je dat echt niet?

Al met al lijk ik aardig in de goede richting te zitten. Mooi! Wat ik me nog wel afvroeg: moet ik nog kijken naar extra case fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
BarryS schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:49:
Ja je moet je BIOS goed instellen
Toch nog even (alvast) een vraagje (al is dat een beetje OT) : heb je nog tips voor de juiste instellingen? Waar moet ik dan vooral aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
tup61 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:05:
[...]
En 550 kan, oké, maar is 650 net niet ff wat ruimer en lekkerder? Of merk je dat echt niet?
Voor een evt videokaart upgrade zou ik 650W pakken. De pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M is een stuk beter en goedkoper bij Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Djarune schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:20:
[...]

Voor een evt videokaart upgrade zou ik 650W pakken. De pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M is een stuk beter en goedkoper bij Azerty.
Dat bedoel ik. ;) Wat maakt deze beter...? Ze zijn allebei 'gold' en zo...? Ik zal ff wat reviews opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
tup61 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:25:
[...]

Dat bedoel ik. ;) Wat maakt deze beter...? Ze zijn allebei 'gold' en zo...? Ik zal ff wat reviews opzoeken.
Gold zegt een stukje over de efficiëntie, maar niet iets over de kwaliteit. De Bitfenix gebruikt een hogere kwaliteit platform, betere condensatoren, is stiller door betere fan (fluid dynamic bearing ipv rifle bearing), betere transient response en minder last van ripple. Niet dat de TX650M slecht is hoor, maar de prijs is te hoog. Je kunt de Bitfenix vergelijken met de duurdere pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Djarune schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Gold zegt een stukje over de efficiëntie, maar niet iets over de kwaliteit. De Bitfenix gebruikt een hogere kwaliteit platform, betere condensatoren, is stiller door betere fan (fluid dynamic bearing ipv rifle bearing), betere transient response en minder last van ripple. Niet dat de TX650M slecht is hoor, maar de prijs is te hoog. Je kunt de Bitfenix vergelijken met de duurdere pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart.
Duidelijk, dank je! Ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 23:03
Of zou het komen doordat op Tweakers over het algemeen veel AMD systemen zijn gebouwd de laatste jaren vanwege bang for buck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:24
Ik zie hier toch meer problemen met Intel.
Processors, Moederborden & Geheugenmore/1633775197

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
martyw schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:36:
Nog een vraagje hierover: ik kan dit geheugen niet vinden in de QVL van het mobo dat ik op het oog heb: zal het dan alsnog goed werken...? Vervelende is wel dat ik nu een compleet systeem kan samenstellen bij Azerty (wat aangepast t.o.v. mijn OP) maar alleen dit geheugen is daar niet op voorraad... toch wat klierig. Dus zoek ik eigenlijk naar 32 GB geheugen dat wél op voorraad is bij Azerty en alsnog werkt met mijn beoogde mobo... (Waarom zijn er zo ontzettend veel opties om uit te kiezen...! 8) )

EDIT
Dit is mijn huidige lijst: voeding toch weer terug naar de Corsair i.v.m. voorraad én omdat ik in reviews las dat die Whisper niet echt heel stil is. Maar goed, zo is er op elk onderdeel wel wat aan te merken, natuurlijk... ;) Verder heb ik een andere kast (meer basic, geen glas, ik haat RGB), een andere videokaart (ben vergeten waarom, haha, mss ook i.v.m. voorraad) en wellicht toch maar de Pro versie van de SSD... Ik twijfel of die SSD de extra 55,- waard is maar als ik in tests lees dat 'ie toch bepaalde programma's echt wel wat sneller laadt... tja... Eigenlijk ben ik alleen van de CPU en het mobo 100% zeker, haha!

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X 8G LHR€ 779,-€ 779,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 63,90€ 63,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,95€ 34,95
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 148,21€ 148,21
1VoedingenCorsair TX650M€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 169,-€ 169,-
Totaal€ 1.652,96

[ Voor 61% gewijzigd door tup61 op 12-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hier de 980 pro vs 970 evo plus, oordeel zelf of het de 50+ euro waard is.
YouTube: Samsung 980 PRO vs. 970 EVO Plus (in) Game loading times
De https://tweakers.net/soli...-pro_p852387/vergelijken/ doet het ook vaak erg goed in game loading tests.

Waar heb je gezien dat de TX650M stiller is dan de Whisper, dat lijkt me niet namelijk gezien de TX___M series bekend staan als niet erg stil.

QVl is niet heilig, het meeste geheugen werkt probleemloos.
Je kunt hooguit even googlen of er problemen bekend zijn met deze combi (zoals bv bij sommige Corsair kitjes het geval is).

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 13-10-2021 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-05 12:40
De 650W versie van de Whisper is inderdaad niet stil. In tegenstelling tot de 550W en 450W heeft de 650W voeding een andere fan die op hogere toeren draait en daarom ook meer geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Ik kan de test jammer genoeg niet terugvinden maar het was een aardig grote roundup van psu's met een hele lading grafieken wat betreft het geluid onder diverse ladingen voor bepaalde tijden: in alle gevallen op eentje na was de Whisper 650 luidruchtiger. Hij bungelde ook steeds in de onderste regionen van de grafiek. De TX650M stond er constant (best wel aardig wat plaatsen) boven. Alleen op de allerzwaarste belading stond the TX wat lager dan de Whisper. Dus ja, toen ben ik toch maar weer naar de TX gegaan. ;)

De 980 Pro vs 970 EVO plus brengen geen groot verschil, haha, dat scheelt inderdaad nauwelijks iets...! Weer iets om over na te denken, zo blijf ik bezig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-04 13:26
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met AMD. Ik zou nooit meer anders willen eerlijk gezegd...
Een maat van mij ja, maar dan hebben we het over het jaar 2002 of zoiets....
Vorige week nog een nieuw systeem met een 5600X voor mezelf in elkaar geschroefd en het ding draait werkelijk vanaf minuut 1 als een zonnetje.

An unexpected error has occurred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mitsumark schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:59:
QVL is niet heilig, het meeste geheugen werkt probleemloos.
Je kunt hooguit even googlen of er problemen bekend zijn met deze combi (zoals bv bij sommige Corsair kitjes het geval is).
Ik zou in het geval van een AMD systeem toch wel wat meer zekerheid willen hebben. AMD-systemen zijn over het algemeen wat kieskeuriger voor het RAM geheugen. Controleren of het RAM in de QVL staat kan daarom echt geen kwaad. Als dat niet zo is, kan je altijd nog checken of een ander merk en type (maar dat dezelfde geheugen chips gebruikt als het geheugen dat je voor ogen hebt) er wel op staat. Dan is de kans best groot dat het gekozen geheugen (ondanks dat het niet officieel op de QVL staat) goed gaat werken. Maar als ook dat niet het geval is, zou ik echt zeker in het begin goed alles in de gaten houden, het liefst gewoon geheugen nemen dat wel de QVL staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tup61 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:52:
De 980 Pro vs 970 EVO plus brengen geen groot verschil, haha, dat scheelt inderdaad nauwelijks iets...! Weer iets om over na te denken, zo blijf ik bezig... ;)
Als het verschil in performance minimaal is, maar het je wel 50 euro kost, zou ik wel weten wat ik doe.

Anders mag je die 50 euro best ook aan mij geven hoor! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
CH4OS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
Ik zou in het geval van een AMD systeem toch wel wat meer zekerheid willen hebben. AMD-systemen zijn over het algemeen wat kieskeuriger voor het RAM geheugen. Controleren of het RAM in de QVL staat kan daarom echt geen kwaad. Als dat niet zo is, kan je altijd nog checken of een ander merk en type (maar dat dezelfde geheugen chips gebruikt als het geheugen dat je voor ogen hebt) er wel op staat. Dan is de kans best groot dat het gekozen geheugen (ondanks dat het niet officieel op de QVL staat) goed gaat werken. Maar als ook dat niet het geval is, zou ik echt zeker in het begin goed alles in de gaten houden, het liefst gewoon geheugen nemen dat wel de QVL staat.
Dat was misschien bij introductie van Ryzen met B350/Z370 chipsets, en wellicht nog steeds met sommige Corsair kitjes, maar anders dan dat werkt een recent bord met een willekeurig 3200C16 of 3600C16 kitje zonder risico (ik zie geen topics meer met problemen).

Als je voor hetzelfde geld een kitje van de QVL kunt krijgen is dat natuurlijk goed meegenomen, maar QVL's zijn vaak erg beperkt en verouderd.

Sterker nog, enige recente topic is met een Intel set.
Systeem werkt niet goed.
notabene met geheugen dat in een Ryzen set wel werkte _/-\o_ , maargoed, ook die werkt nu.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 13-10-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mitsumark schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:06:
Dat was misschien bij introductie van Ryzen met B350/Z370 chipsets, en wellicht nog steeds met sommige Corsair kitjes, maar anders dan dat werkt een recent bord met een willekeurig 3200C16 of 3600C16 kitje zonder risico (ik zie geen topics meer met problemen).
Dat is al decennia zo, ik zie niet waarom dat opeens anders is. Dat had ik destijds bij mijn Bartons (Athlon XP en Athlon XP-M) en is in de tussentijd tot nu eigenlijk niet heel veel anders. Ik wil hier niet mee zeggen dat het iets slechts is, maar doordat de Intel processoren de memory controller onboard hebben, zijn ze simpelweg minder kieskeurig; elke CPU heeft daar immers dezelfde memory controller. Waar dat met de memorycontroller op het moederbord niet per se zo hoeft te zijn.
Als je voor hetzelfde geld een kitje van de QVL kunt krijgen is dat natuurlijk goed meegenomen, maar QVL's zijn vaak erg beperkt en verouderd.
Tja, met die redenatie: moederborden zijn ook rond die tijd gereleased. Eeuwig blijven bijhouden van de QVL is ook niet echt een ding, dat is ook praktisch onmogelijk om te doen. Voor het geld hoef je het sowieso niet te doen, de prijzen liggen tegenwoordig dusdanig bij elkaar dat het echt niets meer uitmaakt.

Ook als je op het forum kijkt, zijn er ook recente topics met AMD en stabiliteitsproblemen. In 9 van de 10 van die topics blijkt dat het geheugen niet op de QVL staat. Geheugen gewisseld en problemen smolten weg als sneeuw voor de zon.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 13-10-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
CH4OS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:10:
[...]
Dat is al decennia zo, ik zie niet waarom dat opeens anders is. Dat had ik destijds bij mijn Bartons (Athlon XP en Athlon XP-M) en is in de tussentijd tot nu eigenlijk niet heel veel anders. Ik wil hier niet mee zeggen dat het iets slechts is, maar doordat de Intel processoren de memory controller onboard hebben, zijn ze simpelweg minder kieskeurig; elke CPU heeft daar immers dezelfde memory controller. Waar dat met de memorycontroller op het moederbord niet per se zo hoeft te zijn.
De memory controller bij AMD zit ook al jaaaren bij de CPU in. Maar dan kun je alsnog wel afhankelijk zijn van moederbord/bios. Dat was begin Ryzen een issue, nu niet meer.
Tja, met die redenatie: moederborden zijn ook rond die tijd gereleased. Eeuwig blijven bijhouden van de QVL is ook niet echt een ding, dat is ook praktisch onmogelijk om te doen.
Precies.
Voor het geld hoef je het sowieso niet te doen, de prijzen liggen tegenwoordig dusdanig bij elkaar dat het echt niets meer uitmaakt.
Het beste geheugen staat soms niet op de QVL, dus dan ga je op basis van de QVL juist slechter geheugen selecteren.
De QVL is dusdanig gelimiteerd en eigenlijk niet eens zo belangrijk, dat ik er überhaupt niet naar zou kijken.
Ook als je op het forum kijkt, zijn er ook recente topics met AMD en stabiliteitsproblemen. In 9 van de 10 van die topics blijkt dat het geheugen niet op de QVL staat. Geheugen gewisseld en problemen smolten weg als sneeuw voor de zon.
Ik kan ze niet vinden, paar recente links?
Dan kun je op basis daarvan ook een goede combinatie kiezen, beter dan de QVL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mitsumark schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:33:
Ik kan ze niet vinden, paar recente links?
Dan kun je op basis daarvan ook een goede combinatie kiezen, beter dan de QVL.
Ram incompatible met moederbord en cpu?
Ryzen 5000m PC new build, RAM problemen.
Nieuw systeem, Post niet

Alle drie binnen het afgelopen half jaar, er zullen er vast meer zijn. Bij een van de twee topics heeft degene het uiteindelijk wel werkend gekregen, maar je zou niet op een dergelijke manier je RAM en PC werkend moeten krijgen, maar goed, dat is een andere discussie.

Wat ik zo snel kon vinden via de search: https://gathering.tweaker...1N9M_OUrAzNDC2MTQ2NDAxqAQ

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 14-10-2021 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Oké, daar ben ik weer. Na wat omwegen (i.v.m. een mogelijk groter budget... maar toch weer niet, én i.v.m. een eventueel pre-built systeem... maar toch maar niet) ben ik op het volgende lijstje gekomen. Dit is allemaal op voorraad bij Azerty (à 1825,- excl. assemblage en W10) en kan ik dus zó laten assembleren. Nog opmerkingen...?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 286,90€ 286,90
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 127,-€ 127,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 3060 Ti ELITE 8G (rev. 2.0)€ 839,-€ 839,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,90€ 84,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 35,62€ 35,62
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 164,21€ 164,21
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 111,-€ 111,-
Totaal€ 1.738,53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
tup61 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:45:
Dit is allemaal op voorraad bij Azerty (à 1825,- excl. assemblage en W10) en kan ik dus zó laten assembleren. Nog opmerkingen...?
Kale Assemblage kost 89 euro, opzich redelijk voor het aantal uren als je het netjes wil doen, zeker gezien je dan ook garantie hebt op het geheel.

Alleen incl. Windows installatie vragen ze 125, en een Windows licentie kost daar nog eens 100 euro extra. Als je de installatie van Windows zelf doet i.c.m. een veel goedkopere OEM key(kost je hooguit 20 euro) scheelt dat zo 120 euro op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Dank voor de tips!
!mark schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Alleen incl. Windows installatie vragen ze 125, en een Windows licentie kost daar nog eens 100 euro extra. Als je de installatie van Windows zelf doet i.c.m. een veel goedkopere OEM key(kost je hooguit 20 euro) scheelt dat zo 120 euro op je PC.
Dat was ik idd al van plan: W10 elders kopen en zelf erop zetten! (ik had nog geeneens gezien dat je daar voor 125,- W10 kan laten installeren... da's wel heel veel in vergelijking met wat de assemblage kost...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tup61
Systeem is besteld zoals te zien is in mijn vorige lijstje: ik heb alleen de RM650 nog even vervangen door de RM650x én (na nog weer wat lezen van reviews) de 3060 Ti voor de (iets kleinere) Gaming versie van hetzelfde merk. Dank voor alle tips!!! :)
Pagina: 1