Ram incompatible met moederbord en cpu?

Pagina: 1
Acties:

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
Hi,

Tijdens een nieuwe build ben ik tegen een dram led aangelopen die aan bleef staan. Na een ander ram kitje te hebben gebruikt, boot het systeem wel. Het ram kitje dat niet werkte, werkt wel op een Intel systeem. Mijn vermoeden is dus dat het niet met Ryzen compatible is, maar het is gskill trident z neo, en het kitje is juist Ryzen compatible. Mijn vraag is dus of er iemand weet wat het probleem zou kunnen zijn.

Specs:
Ryzen 7 5800x
Asus rog strix b550-f gaming WiFi
pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-32GTZN

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Je hebt je vraag zelf al beantwoord: dit setje RAM is gewoon net niet compatible met jou CPU en moederborden combi. Prima dat het RAM ryzen compatible is, maar staat het ook op de lijst van het moederbord?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je ram staat neit op de QVL https://rog.asus.com/nl/m...model/helpdesk_qvl_memory wel de F4-3200C14D-32GTZN

Trouwens welke bios versie staat daar op? Laatste is de 2407 je zou die erop kunnen zetten
* Bios versie kun je vinden op de sticker dat op het mobo plakt, meestal de laatste cijfers ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Pietje789
Bedankt voor de reacties, dan ga ik nog maar kijken of een bios update zin heeft. Ik zag inderdaad dat ook in de gskill configurator het ram er niet tussen staat. Wel jammer, ik dacht dat alle neo compatible was, maar ja dit is dus toch iets waarmee je moet dealen met Ryzen.

• Pietje789
Iemand die toevallig misschien ook dit moederbord heeft, en een alternatief heeft?

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:58
Lol. Ik ben ook een PC aan het bouwen vandaag en loop tegen exact dit issue. Dat de PC een error 0d geeft en dit lijkt ook memory gerelateerd.

Als ik naar de QVL lijst kijk voor mijn moederbord dan zit er geen optie tussen voor een set van 2x 16Gb 3600Mhz en CL16. Wat in de buurt komt is een setje met timings "17-19-19-39". Als de RAM size aanpas naar 4x 8Gb dan is er wel een setje van CL16 maar dan verdubbelt de prijs ook gelijk.

Wat raden jullie aan? Dat QVL setje 2x 16Gb met CL17 maar kopen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou dan eerder kijken naar een 3200/CL14 setje, die zijn er genoeg. QVL is overigens een goede richting, maar niet altijd up-to-date. Vaak als je weet wat voor geheugen op een DIMM zit (hynix, B-die, etc...) en in wat voor config (single-rank, dual rank, etc...) kan je genoeg vinden of het gaat werken of niet.

Maar in dit geval zegt m'n onderbuik me eerder dat het een kwestie kan zijn van een firmware upgrade die nodig is, en verwacht ik dat het geheugen op SPD speeds gewoon zou werken... en dat pas bij XMP/DOCP er problemen zouden kunnen ontstaan.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
De kit zou gewoon moeten werken. Het betreffende bord staat immers op de QVL van G.Skill.

Omdat je eerst andere RAM hebt gebruikt is een CMOS batterij reset gewenst. BIOS update is de volgende stap. Overigens kan het “trainen” van geheugen op een Ryzen bord een paar minuten duren voor dat het systeem post.

Krijg je de DRAM error enkel met XMP/DOCP aan of ook zonder?

[ Voor 13% gewijzigd door Djarune op 12-08-2021 08:04 ]

• Pietje789
Djarune schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:58:
Omdat je eerst andere RAM hebt gebruikt is een CMOS batterij reset gewenst. BIOS update is de volgende stap. Overigens kan het “trainen” van geheugen op een Ryzen bord een paar minuten duren voor dat het systeem post.
Ik heb de neo kit die niet werkt als eerst gebruikt, en het werkte vanaf het begin al niet. Daarna heb ik een andere kit erin gedaan, en die werkte wel.

• Pietje789
Djarune schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:58:
Krijg je de DRAM error enkel met XMP/DOCP aan of ook zonder?
Het is een nieuwe build dus op dat moment kon ik dat niet, aangezien ik niet in de bios kon. Ondertussen is het kitje al retour voor een ander kitje dus ik zou het niet weten.
Pagina: 1