Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cone-e3
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-10 13:12
Goedemorgen iedereen,

Allereerst excuus mocht ik deze post in een verkeerd deel van het forum hebben geplaatst.

Ik heb de volgende componenten:
Moederbord: ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi)
CPU: AMD 5950x (via amd webshop)
RAM: G.Skill Trident Z Royal 2x32GB 3200Mhz RGB F4-3200C14D-64GTZR
GPU: 6900xt (via amd webshop)
M.2: Samsung 970 Evo Plus 1TB
Voeding: Enermax Platimax 1000W

Probleem: Wat ik ook doe ik krijg geen beeld en geen post niet eens een diagnose code.
Het moederboord zet zich ook uit na een paar seconde.
Nu is mijn vermoeden dat ik een DOA moederbord heb helaas geen ander AM4 bord om mee te testen.
Wat denken jullie?

Wat heb ik al gedaan:
  1. Bios geupdate via USB drive en knopje IO plate.
  2. Videokaart, m.2, 1 ramstick eruit (naar minimale config gegaan ja ik weet het zonder videokaart geen beeld).
  3. GPU getest in andere pc (werkt gelukkig dit heb ik na bovenstaande gedaan)
  4. Cmos reset gedaan, eerst alleen via knopje daarna stroom loos, batterijtje eruit en wachten
  5. Gegoogled, maar meestal als je ergens op googled vind je alle extremen in dit geval een stukje van linus forum: Post 1 , Post 2
Wat ga ik nu nog doen.
  1. Moederboord uitbouwen uit pc.
  2. Testen met andere voeding.
alvast bedankt voor het meedenken.

MVG,
Richard

[ Voor 3% gewijzigd door cone-e3 op 25-04-2021 10:53 ]

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-11 09:12
Hoi Richard,
Goede stappen qua troubleshooting, maar ik mis er een paar:
Je geheugen staat voor zover ik terug kon vinden, niet op de memory-QVL.
Hoge capaciteit, lage latency, ryzen is behoorlijk kieskeurig zo nu en dan. Heb je toevallig nog een ander reepje DDR4 geheugen liggen, liefst zo traag als maar kan.
Ook de locatie van je geheugen: niet in het eerste slot vanaf de cpu gezien, maar juist in het 2e.
Zou vreemd zijn als dat het was, aangezien ik dan POST foutcodes zou verwachten, maar dan nog, het valt niet uit te sluiten.

Verder inderdaad: uitbouwen, kijken naar standoffs, niet dat er een tegen je pcb aanzit.
Als alles verder goed is: andere PSU proberen.
Succes!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:34
Wat Cpt.nlX zegt: Ook op de g.skill website staat je moederbord niet vermeld bij QVL: https://www.gskill.com/qv...70/F4-3200C14D-64GTZR-Qvl

Als je het nog mag/kan omruilen, bij dit geheugen staat je moederbord wel vermeld :) https://www.gskill.com/qv...82/F4-3200C14D-16GTZN-Qvl

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• cone-e3
Ik had helaas geen ander ddr4 liggen dus kon hier niet mee testen wel getest met verschillende kanalen kijken wat die doet.

So far goed nieuws, voeding is de issue ik had nog 2 voedingen hier liggen 1 750W corsiar los en 1 AX1200i (die zit echter nog ingebouwd) dus met de 750W getest.
En ik zit nu in de bios.

Echter heb ik 1 fout gemaakt heb hem zowel uit de case gehaald als een andere voeding gebruikt dus ik heb nu 2 dingen over :) case of voeding.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:29
De Enermax Platimax 1000W was high-end in 2012. Nu nogsteeds een goede voeding, maar na zo lange tijd en met zo’n systeem is het beter om met een verse te starten. Ook liever multirail met dit vermogen.

• cone-e3
@Djarune ik zit er idd ook gelijk aan te denken om een mooie nieuwe voeding te kopen weet alleen nog niet met wat...
al een 1e snelle selectie gemaakt:
https://tweakers.net/pric...;1662692;1605402;1302724/

Windows staat nu te installeren op die tijdelijke voeding maar eigenlijk weet ik genoeg.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:29
850W is genoeg. Ik zou er zelf de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W er in zetten. De Platinum is fors duurder en zit niet beter in elkaar. Enige minpunt is de 5 jaar garantie. Echter de voeding gaat prima 10 jaar mee.

Wil je best of the best, dan pak je de pricewatch: be quiet! DARK POWER 12 1000W

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:12
Ik zie het probleem al. Je heb een GPU ingebouwd. Pc's gebouwd na augustus 2020 hebben geen GPU meer :+

[ Voor 138% gewijzigd door computerjunky op 25-04-2021 16:01 ]

Pagina: 1