PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb daarom 1.5m 3x4mm² ;-) (3 fase)... Starten van omvormer hoor ik toch wel, of hij nou een verdieping onder of boven me bed zit.
Overigens: Een GoodWe schijnt HighVoltageRideThrough te hebben. Verlagen van vermogen tot hij onder 253V blijft... Weer jammer dat betere merken dat niet hebben

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 11-11-2021 09:41 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat klinkt als een hele waardevolle oplossing. Ik dacht nu aan een GoodWe of Growatt simpelweg omdat deze het goedkoopst zijn. Maar jij bent geen fan van GoodWe begrijp ik? Wat zijn de nadelen van dit mindere werk? Een paar procent lager opbrengst is denk ik in mijn geval niet erg. Een kapotte omvormer natuurlijk wel.Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:51:
Overigens: Een GoodWe schijnt HighVoltageRideThrough te hebben. Verlagen van vermogen tot hij onder 253V blijft... Weer jammer dat betere merken dat niet hebben
Het apparaat zelf werkt ;-)
Die Tigo verdient zich dan inderdaad niet terug. Duidelijk!Tussen groen en rood is het vermogen wat een Tigo (of in dit geval SolarEdge) er extra uit haalt.
Als rood en blauw op dezelfde string zitten. En rood gaat dan op 66% (1e trappetje) dan gaat de gehele string toch op 66%, dus de blauwe ook? Dit is toch hoe schaduw op 1 paneel invloed heeft op de gehele string? Of begrijp ik dit dan toch nog niet goed?De trap is omdat het paneel in 3 delen uit valt aan een string omvormer (het schaduwbeheer). Dat maakt dat andere panelen in de string onverstoord door gaan.
Edit:
Ik zie al dat niet klopt wat ik zeg hierboven zeg. Door de diodes icm schaduwmanagement in de omvormer schakelt vooral het schaduw paneel (gedeeltelijk) uit en de andere panelen produceren redelijk onverstoord verder.
[ Voor 15% gewijzigd door gebruiker001 op 11-11-2021 14:26 ]
De buren hebben 5850 Wp op 1 van de 3 fasen op de wasmachine groep. Dan verwacht je toch ook wel een aardige spanningsval. Ze hebben nooit problemen gehad met te hoog voltage op zonnige dagen.
Zou dan een 5 kW of 6 kW omvormer bij mij goed gaan als ik een 3*6mm kabel toepas < 20 m met een GoodWe omvormer?
Het enige dat jij noemde is dat de spanning te hoog kan worden waardoor de omvormer uitschakeld, of zijn er nog meer redenen waarom 5 of 6 kW niet haalbaar/verstandig is? Mijn voorkeur heeft 19*385 Wp = 7315 Wp, omdat dit wel een fraai symetrisch legplan geeft op het dak.
Leg zoveel panelen als je je kan veroorloven. Bepaal met Sunny design de juiste omvormer. Is het meer dan 5kW, doe een 3 fase. De kabel ga je toch leggen en over 5x2.5 is het verlies lager dan over 3x6
5x2.5 kabel kost ook nog eens minder... Alleen de omvormer iets meer... maar het valt nog mee bij GoodWe
5x4 zit een fractie boven 3x6..
YMVK is dubbel geïsoleerd en hoeft daarom niet per se in buis... 5x 2.5 VD past niet in 16mm buis.
Ik ga nog s aan de slag met sunny design. Eerder lukte het mij niet om het juiste merk en type panelen te vinden dus ik kwam er niet heel ver mee.
Met 57° dekhelling zou ik gewoon lekker voor een 1-fase 5 of 6 kW omvormer gaan. Je panelen ZW zullen niet veel piekverliezen geven.
10 kWp op 1 fase? Liggen deze allemaal op hetzelfde moment vol in de zon op ZW? En dan een omvormer van 6kW, ofwel op 60% van kWp? Ga je dan niet over het voorgeschreven maximum vermogen van de omvormer?Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:06:
Ik heb 10 kWp op 1-fase
Met 57° dekhelling zou ik gewoon lekker voor een 1-fase 5 of 6 kW omvormer gaan. Je panelen ZW zullen niet veel piekverliezen geven.
Ik lees inderdaad zoals @Ronald zegt dat 5 kW het maximaal toegestane is door bijna alle netbeheerders om onbalans in de fasen te voorkomen.
Als je een 60 graden O-W dak heb met totaal 10kWp, dan komt er misschien 6kW af in ideaal geval... Ter illustratie: https://www.thomasberger....w2=5000&temp_coeff2=-0.48
De berekening van deze site is te laag, gaat om vorm van grafiekje.
Nee niet alles dezelfde richting.gebruiker001 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:50:
[...]
10 kWp op 1 fase? Liggen deze allemaal op hetzelfde moment vol in de zon op ZW? En dan een omvormer van 6kW, ofwel op 60% van kWp? Ga je dan niet over het voorgeschreven maximum vermogen van de omvormer?
Ik lees inderdaad zoals @Ronald zegt dat 5 kW het maximaal toegestane is door bijna alle netbeheerders om onbalans in de fasen te voorkomen.
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf
Let op de tekst "richtlijn"
Ze adviseren 3-fase vanwege "probleemloze teruglevering"
Kortom, dit is een advies.
Ik zou me niet zo druk maken zolang je spanning goed is. De 1-fase aansluitingen van de wijk zijn evenredig verdeelt over alle buren.
Er zijn ook 32A laadpalen/auto's op 1-fase
[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 11-11-2021 21:09 ]
Ik zit nu te denken aan 17*365 = 6205 Wp (JINKO 365WP N-TYPE ALL BLACK HALF CELL)Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:55:
Ter illustratie: https://www.thomasberger....w2=5000&temp_coeff2=-0.48
De berekening van deze site is te laag, gaat om vorm van grafiekje.
Het ziet er mooier uit als ik 20*365 = 7300 Wp toepas, maar of dat op een 5 kW omvormer nog steeds een goed idee is betwijfel ik? Op de beste dag van het jaar verlies ik volgens onderstaande grafiek ca. 7% als ik aftop op 5 kW en dat lijkt mij mee te vallen. In de disclaimer staat dat de grafiek waarschijnlijk een onderschatting geeft. Is er iets te zeggen over hoevel % deze onderschatting is?
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
:fill(white):strip_exif()/f/image/LDAuCW3bUiZ58Znh7NJoajbA.png?f=user_large)
Bij Sunny Design is het niet mogelijk om een 5 kW omvormer te kiezen bij 7300 Wp. Daar wordt automatisch een 3 fase 6 kW toegepast. Met deze omvormer is in Sunny design de jaaropbrengst 6653 kWh en volgens Thomasberger is de jaaropbrengst 6547 kWh. Dus Thomas komt aardig overeen met Sunny design en is misschien helemaal niet zo veel onderschat? Of is dit appels en peren vergelijken omdat Thomas geen rekening houdt met bewolking en sunny design misschien wel? Als dat zo is dan is Thomas daggrafiek misschien wel met 10-tallen% onderschat? Dan zal 7300 Wp zeker te veel zijn in mijn situatie op een 5 kW omvormer.
Zelfs de voorspelling in sunnydesign is te voorzichtig.
Net als een verkoper dat doet. Dan komt de klant niet klagen als het tegenvalt.
Ook gaan de opbrengsten tegenvallen tot aan het voorjaar. Dus waarom die haast?
Ik zou toch eerder luisteren naar Ronald, dan naar Dre.
Die sluit zijn 7,4 kW kookplaat ook aan op 1 zekeringautomaat van 16A ipv 2.
Ben ook wel benieuwd naar de warmtebeeld camera beelden van zijn meterkast op een mooie zonnige dag.
Je wilt nu die hoge gasprijs voor 3 jaar vast gaan zetten?
Ok dan. Ben ik ff blij dat ik er vanaf ben.
Ben nu de kWhtjes overdag zo veel mogelijk aan het benutten. Die zijn gunstig geprijsd.
@Ronald
Sma heeft ook een volt to watt regeling.
Heb het hier al eens ingesteld en getest.
Dus de betere merken hebben dit ook
[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 04:14 ]
O ja, nu lukt het mij wel.AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 02:46:
Kan je in sunnydesign de.3-fase omvormers uitvinken voordat hij berekend?
20 panelen op 6 kW (3-fasen) -> jaaropbrengst: 6653 kWh Nom. vermogensverhouding 85%
20 panelen op 5 kW (1-fase) -> jaaropbrengst: 6572 kWh Nom. vermogensverhouding 72%
Verschil van 1,2% op jaaropbrengst. Dan lijkt de 5 kW omvormer prima te voldoen, of kijk ik nu naar de verkeerde waarden?
Ok, dus dan wordt de 1,2% misschien 3%? Nog steeds lijkt de 5 kW omvormer dan een goede keus.Zelfs de voorspelling in sunnydesign is te voorzichtig.
Net als een verkoper dat doet. Dan komt de klant niet klagen als het tegenvalt.
Ik wil zeker niet inleveren op veiligheid! Ben ik dan verkeerd bezig met 7300 Wp op een 5 kW omvormer in mijn situatie? Als dat zo is hoor ik het graag dan valt deze optie gelijk af. En wat is dan nog wel veilig/verstandig 6205 Wp op 5 kW wel lijkt mij?Ook gaan de opbrengsten tegenvallen tot aan het voorjaar. Dus waarom die haast?
Ik zou toch eerder luisteren naar Ronald, dan naar Dre.
Die sluit zijn 7,4 kW kookplaat ook aan op 1 zekeringautomaat van 16A ipv 2.
Ben ook wel benieuwd naar de warmtebeeld camera beelden van zijn meterkast op een mooie zonnige dag.
Goed punt, wat ik mij niet helemaal realiseerde, maar ik ontdek nu dat je ook gas en elektra bij verschillende leveranciers kan afsluiten. Daardoor mis ik een jaarlijkse bonus van ca. €50 volgens een vergelijking die ik nu maak op gaslicht.com. Mijn huidig contract is vrij opzegbaar en tarief is nu variabel.Je wilt nu die hoge gasprijs voor 3 jaar vast gaan zetten?
Ok dan. Ben ik ff blij dat ik er vanaf ben.
Ben nu de kWhtjes overdag zo veel mogelijk aan het benutten. Die zijn gunstig geprijsd.
Als ik overstap naar 3-fasen dan past er 23*365 = 8395 Wp op het dak. Deze extra panelen pakken wel bij de groei van bomen iets eerder schaduw. De omvormer wordt €250 exc. duurder en de aanpassing aan de meterkast komt erbij. Iets goedkopere kabels, maar het zal zo €350-€500 exc. meer kosten. Ik denk niet dat dat terug te verdienen is met die paar extra panelen. Daarom zoek ik naar het maximum dat kan op 1 fase en ik hoop dat dat 20*365 =7300 Wp is, maar als ik van minder uit moet gaan dan graag jullie advies. Het meedenken waardeer ik enorm!
Hoe zeker je de 5 kW omvormer af?
25A?
Je hoofdzekering is ook 25A
De vraag is welke er dan eerst gaat.
Maar 25A + 25A maakt dat er ook 50A kan gaan lopen in de groepenkast.
Zijn je aardlekschakelaars daar geschikt voor met 63A? Of 40A?
Anders komen er nog kosten bij voor aanpassing meterkast.
https://library.e.abb.com...G9wiukY26QO/dXKm93ttlCbIO
Met alles 3-fase zit je op 25A en 16A = 41A en is wat veiliger.
Bovendien pers je minder watjes over 3 draadjes ipv 2, waardoor je iets minder spanningsverhoging krijgt
Nee, hoofdzekering is 35AAUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:55:
Komt nog wat bij kijken.
Hoe zeker je de 5 kW omvormer af?
25A?
Je hoofdzekering is ook 25A
Waarom 2 x 25A? Bedoel je dat andere apparaten ook stroom gebruiken. Ik dacht dat omdat omvormer stroom levert en andere apparaten gebruiken dat deze niet hoeven worden opgeteld (met selectiviteit).Maar 25A + 25A maakt dat er ook 50A kan gaan lopen in de groepenkast.
Zijn je aardlekschakelaars daar geschikt voor met 63A? Of 40A?
Is het met 35A hoofdzekering nog steeds niet helemaal veilig?Met alles 3-fase zit je op 25A en 16A = 41A en is wat veiliger.
Bovendien pers je minder watjes over 3 draadjes ipv 2, waardoor je iets minder spanningsverhoging krijgt
Nu kan ik mij voorstellen dat er binnen 10 jaar toch een warmtepomp gaat komen. Dan is 3-fase vereist en op 3 fase kan geen 5 kW omvormer als ik het goed begrijp. Als dit allemaal klopt dan is het nu toch geen goed idee om 5 kW omvormer op enkelfase aan te sluiten. Ik heb sowieso een aanvraag ingedient voor aanpassing naar 3 fasen dus ik kijk eens wat daaruit komt.
- panelen leveren 25A (21,7A met een 1-fase 5kW omvormer)
- hoofdzekering is 25A (als je 3-fase hebt) of 35A (als je 1-fase hebt)
In theorie kun je dus 25+25 of 25+35 trekken in je groepenkast.
Dat terwijl je aardlek automaten waarschijnlijk maar 40A mogen hebben.
Zie het abb document.
Dan moet je dus een 40A zekeringautomaat plaatsen voor je huisgroepen
Of 40A aardlekautomaten ipv 40A aardlekschakelaars, dan zijn de huisgroepen ook beveiligd.
Geen enkele zonnepaneel installateur houd zich daaraan.
Maar jij hebt de kans nu om het goed te doen ;-)
Ik begrijp dat je zoveel mogelijk geld wil besparen.
Maar ik ben van mening dat je beter naar het grote plaatje kan kijken, dus nu al alles naar 3-fase.
De btw kosten van de MK kan je wellicht ook via de btw aangifte terugkrijgen van de panelen
En prijsverschil tussen 3-fase goodwe of 3-fase SMA is al een stuk kleiner.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 16:26 ]
Sunny Tripower 6kW 3 Fasen Omvormer = 1389 euro + 350 euro meterkast
Ruim 1000 euro extra. Ik zou het wel weten
De hoofdzekering is ook met 16A niet selectief. En hoe vaak gaat een omvormer nu stuk, ik heb nog nooit een defecte GoodWe gehad.
253 Volt is wel een ding, maar dat is heel simpel te meten:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
/f/image/Kpbyd8uVCO2DoH5DNU6zn7sS.png?f=fotoalbum_large)
Met totaal 9,2-10,8 kWp hoop ik met een 7 of 8 kW 3-fasen omvormer uit te komen van Growatt of GoodWe van ca. €1100 incl. Dan komen de kosten op ca. €7000 exc. btw. en dat komt neer op ca. €0,70/Wp. Lijkt mij dat dit wel in ca. 10 jaar terug te verdienen is. Goed idee, of wordt dit zelfs met een 3 fasen omvormer te veel?
/f/image/cpwbOJzXWJc78yqm1kw0Qijj.png?f=fotoalbum_large)
GoodWe heeft een goeie schaduw managment en ook nog een goeie normale MPPT. Met Growatt heb ik geen ervaring, maar die heeft geen schaduw managment las ik op internet.
Voor het esthetische zou ik het dak wel vol leggen, ik vind dat mooier. Achter de rode panelen zou je nog een optimizer kunnen plaatsen. Het paneel rechtsboven heeft toch niet veel last van schaduw?
En de schoorsteen kan je soms ook verwijderen
[Edit]
Die 3 rode panelen weglaten blijft het ook mooi symmetrisch
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 12-11-2021 17:08 ]
https://www.solar-outlet.nl/sma-sunny-tripower-stp-80.html
Dan weet je zeker dat je geen probleem hebt met schaduw van pijpjes of schoorsteen
De onderste rij hou je dan voor string 2.
Edit:
Erbietje in "Growatt omvormer maakt geluid"
Edit:
Ik ben geen btw expert, maar google ook eens op het eigenwaarde forfait bij > 10kWp
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 17:06 ]
hmmm. het wordt wel steeds duurderAUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:00:
Je moet het zelf weten maar ik vind het extra geld wel waard.
https://www.solar-outlet.nl/sma-sunny-tripower-stp-80.html
Dan weet je zeker dat je geen probleem hebt met schaduw van pijpjes of schoorsteen
De onderste rij hou je dan voor string 2.
Edit:
Erbietje in "Growatt omvormer maakt geluid"
Feit is wel dat het probleem loos werkt en uitlezen is ook een eitje.
Met een beetje modbus kennis, stuur je hem ook nog aan als je wilt, naar elk vermogen dat je wilt hebben.
Handig als terug leveren geld gaat kosten.
Edit hieronder
SMA heeft wifi en ethernet (en op tigos voorbereid, maar die heb je niet nodig)
[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 17:11 ]
Netto verschil is €300 dus ik moet mij daar nog maar in verdiepen. Moet Growatt misschien ook nog een extra wifi module en SMA niet?AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:07:
Ik heb de moed opgegeven om SMA te verdedigen, dus ik ga je niet overtuigen.
Feit is wel dat het probleem loos werkt en uitlezen is ook een eitje.
Met een beetje modbus kennis, stuur je hem ook nog aan als je wilt, naar elk vermogen dat je wilt hebben.
/f/image/gzTuAh126XBjOYsjWktgq2d3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3HmaN1gupCGFvQGKu4vmzqmw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/aIPECZIcvybsPLclREVFQyO5.png?f=fotoalbum_large)
Landscape zou het minder erg zijn om achter de schoorsteen te liggen; dat werkt heel goed samen met de bypass diodes. (die paneel in 3 lange smalle stukken delen parallel aan lange zijde)
De half-cell karakteristiek die langs de korte zijde effectief is helaas niet bruikbaar aan string omvormer op de meeste residentiële daken.
Oplossing: Tigo. Dan werkt het met slechts het verlies van die 10cm door de half-cell karakteristiek.
(Voor alles moet een eerste keer zijn.... Een tigo optimizer aanraden
[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 13-11-2021 20:51 ]
Het gaat nu om 3 panelen op rij die schaduw pakken dus dat gaat niet lekker passen met landscapeRonald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:47:
Landscape zou het minder erg zijn om achter de schoorsteen te liggen; dat werkt heel goed samen met de bypass diodes. (die paneel in 3 lange smalle stukken delen parallel aan lange zijde)
Bedoel je dat half-cell uberhaupt niet werkt op string of bedoel je dat het niet werkt voor dit specifiek probleem. Moet is dus sowieso geen half-cell toepassen?De half-cell karakteristiek die langs de korte zijde effectief is helaas niet bruikbaar aan string omvormer op de meeste residentiële daken.
Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Is het zo echt zo simpel? Dan zou ik alle panelen onderstaand in rood van Tigo voorzien. Dan zou ik zelfs nog iets langere panelen toe kunnen passen waardoor ik nog10 cm lager achter de schoorsteen uit kom. Dan wordt de opening tussen de onderste en de middelste rij ook wat kleiner, zodat dit er mooier uit ziet. Goed idee?Oplossing: Tigo. Dan werkt het met slechts het verlies van die 10cm door de half-cell karakteristiek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QM6s0VNfv6BE8AH12WNp8jhj.png?f=user_large)
Al misschien duidelijk meer restopbrengst -bij mij worden beide paneelhelften gepakt, bij jouw misschien niet.
Paneel 5 en 7 zouden amper tot geen schaduw moeten zien van de middelste schoorsteen, voor die vraag ik me zeker af of het voldoende nut heeft.
[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 13-11-2021 21:49 ]
- Zelfde merk en uitstraling voor het mooie
- Vergelijkbare Impp
Bijvoorbeeld:
Jinko JKM385M-6TL3-B = Impp 10,40 A en is 1855mm hoog
Jinko JKM360M-6TL3-B = Impp 10,60 A en is 1692mm hoog
Deze kan je perfect combineren in 1 string.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 13-11-2021 22:23 . Reden: 385 Wp datasheet gevonden dus 380 Wp > 385 Wp ]
Ja en neeRonald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:55:
@Dre dan verlies je over de hele string grootste deel van die 0.3A?
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 13-11-2021 22:06 ]
@gebruiker001
Hoe ziet de schets van het dak eruit met 360 Wp en 385 Wp panelen door elkaar? En zit ie echt strak tegen de schoorstenen op de hoeken van het dak aan? En dakraam weghalen nog een optie?
Met winterschaduw lijkt me een 2 MPPT systeem sowieso een betere keuze. Het is geen SolarEdge waar je super veel zonnepanelen in serie kan plaatsen heRonald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:11:
@Dre Dan lijkt me een paneel met Tigo achter de schoorsteen proppen, eventueel een 360 ipv 380 om de onderste rij aan te kunnen sluiten een nettere/veiligere oplossing. 3% over 10 panelen telt toch.
Verkeerde aannameDre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:19:
Nee, het korte paneel doet juist 10,6A en het lange paneel minder, 10,3A. Als je gaat voor 385 Wp dan is Impp 10,4A. Die 10,3A was van 380 Wp. Niet zo spannend verschil vind ik.

Ik zou er toch een tigo achter gooien, anders kun je half-cell niet gebruiken en valt het hele paneel in bypass als er een randje schaduw op valt...
Schets van het paneel: https://tweakers.net/i/W0...Wktgq2d3.png?f=user_large
Mijn voorgestelde paneel is niet 1770mm maar 1692mm, dus een stuk korter. De zon staat meestal boven het huis, dus schaduw verwacht ik niet
1770 heeft inderdaad 0 schaduw van de schoorsteen. Maar ik wilde juist groter paneel. Mixen van panelen binnen een string gaat mij de pet te bovenDre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:38:
@Ronald
Schets van het paneel: https://tweakers.net/i/W0...Wktgq2d3.png?f=user_large
Mijn voorgestelde paneel is niet 1770mm maar 1692mm, dus een stuk korter. De zon staat meestal boven het huis, dus schaduw verwacht ik niet
En het gehele paneel in bypass heeft geen effect op de productie van de andere panelen? Als het echt alleen effect heeft op het paneel in de schaduw en niet op de rest dan vind ik t niet zo’n probleem. Dan produceren de 3 panelen 6 maanden per jaar ieder 30% van de dag minder maar op het totaal zal dat nauwelijks effect hebben. Of heeft het weldegelijk invloed op de gehele string? Dit blijft mij onduidelijk.Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:35:
[...]
Verkeerde aanname
Ik zou er toch een tigo achter gooien, anders kun je half-cell niet gebruiken en valt het hele paneel in bypass als er een randje schaduw op valt...
Maar om het uur checkt de omvormer toch op schaduw en past zich dan aan. Dan kan het zijn dat 59 min het schaduwpaneel wel veel invloed heeft op de gehele string.
Wat bedoel je met zonder tigo kan je half-cell niet gebruiken? Bedoel je dat je dan geen profijt hebt van de half-cel, of dat de half-cell panelen niet toegepast kunnen worden?
Bij diode karakteristiek neemt de spanning* (in 3 stappen) af en blijft de stroom op pijl
In serie schakeling is de stroom de bepalende factor. Daardoor kan half cell niet gebruikt worden.
Tigo is instaat om paneel met lagere stroom traploos op te krikken, in ruil voor spanning. (P=U*I, welkom bij natuurkunde les). En zo kan de half cell wel ingezet worden.
* Is complexer dan dat, maar voor het gemak voldoende
Dus bij panelen met diodes is de invloed van schaduw op een enkel paneel niet zo groot voor de rest van de string?Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:20:
Bij de half cell karakteristiek neemt de stroom af, maar blijft spanning op pijl.
Bij diode karakteristiek neemt de spanning* (in 3 stappen) af en blijft de stroom op pijl
Je bedoelt als er sprake is van schaduw kan half-cell niet gebruikt worden? Als ik het goed begrijp omdat de lagere stroom van de schaduwpanelen de gehele string beïnvloeden.In serie schakeling is de stroom de bepalende factor. Daardoor kan half cell niet gebruikt worden.
Ok maar als bomen in de toekomst ook nog op verschillende panelen schaduw gaan geven dan klinkt het of ik beter af ben met diodes anders moet ik heel veel panelen van tigo gaan voorzien toch? Half cut heeft als voordeel dat ze minder snel degraderen door lagere spanning, maar bij plaatsing in serie dan hebben ze grotere negatieve invloed op de gehele serie bij schaduwval dan panelen met diodes? Is er dan ook nog iets te zeggen over hoe groot die invloed is? Als het paneel over de gehele onderrand 10 cm schaduw pakt (5% totaal oppervlak van paneel) hoeveel reduceert dan de opbrengst van de string ongeveer? En diezelfde vraag voor paneel met diodes?Tigo is instaat om paneel met lagere stroom traploos op te krikken, in ruil voor spanning. (P=U*I, welkom bij natuurkunde les). En zo kan de half cell wel ingezet worden.
* Is complexer dan dat, maar voor het gemak voldoende
En van onderstaande heb je dus alleen profijt igv parallelschakeling?
:strip_exif()/f/image/7XAqetTHvYXvs0SCePyvZyys.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door gebruiker001 op 14-11-2021 07:27 ]
Hoe gaat dit eruit zien op je dak:
/f/image/sZkYIqtPASIHpQK35NKCd421.png?f=fotoalbum_large)
- Kleine paneel boven de schoorsteen
- Tigo Paneel links op het dak bij de nok-schoorsteen
- Tigo Paneel rechts op het dak bij de nok-schoorsteen
- Geen paneel rechts naast schoorsteen in verband met symmetrie en schaduw
@gebruiker001 de half-cell voordelen kunnen (nuttig) gebruikt worden als alle panelen in een string vergelijkbaar schaduw krijgen. Denk aan een veldopstelling: rij 1 gooit bij lage zon schaduw op rij 2. Ook op veld zijn de strings niet heel lang vanwege de hoge voltages die anders ontstaan... dus je kunt slim werken.
Maar het lukt ook in een string van 1 of alles vergelijkbaar: micro-omvormers, solaredge, tigo optimizers.
Veldopstellingen zijn nogal belangrijke klanten van de paneelfabrikanten... de claims zijn dus correct, maar niet universeel toepasbaar ;-)
Die zijn beide 1885 lang dus dat veranderd niets, maar je bedoeld denk ik deze van L = 1692mm:Dre schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:39:
@gebruiker001
Hoe gaat dit eruit zien op je dak:
Kan je deze setup eens intekenen zoals je eerder hebt gedaan. Hoe ziet het eruit met je dakraam.
https://www.solar-outlet....lack-or-jkm365n-6tl3.html
Dan zou ik paneel 5, 6 en 7 iets kleiner uit kunnen voeren en de onderste rij ook, zie gele panelen onderstaand, Deze samen in 1 string. Het mixen van panelen klinkt mij een beetje als exotische oplossing. Als alles eenmaal ligt wil ik er vooral weinig omkijken meer naar hebben. Ik zou het heel vervelend vinden als dingen niet werken en als ik dan nog oplossingen moet gaan zoeken. Misschien is dit minder het geval als het 2 losse strings zijn. Ook met Tigos heb ik een beetje dat gevoel. Het zijn weer extra elementen die kapot kunnen gaan of niet goed kunnen functioneren over de komende 25 jaar. Dat geeft dan allemaal gedoe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jXgr2zHtyLPc5SgUasH5Tlq9.png?f=user_large)
Onderstaand nog eens de schoorsteen met verschillende paneelformaten. Als ik boven de schoorsteen een paneel van 1,78 m toepas dan is er echt alleen vlak voor zonsondergang wat schaduw (verwaarloosbaar). Bij grotere panelen is er meer schaduw en in de wintermaanden zelfs de gehele dag een strookje. Zelfs al produceert het paneel met strookje schaduw helemaal niks dan vind ik dat geen probleem, maar als het schaduwpaneel de gehele string ook nog eens substantieel (>20%) minder laat produceren op de momenten dat er sprake is van schaduw dan is het probleem dus wel dusdanig groot dat ik beter voor kleinere panelen kan kiezen. Maar begrijp ik goed dat bij diode panelen de invloed van schaduw voor de rest van de string niet zo groot is?
/f/image/r2XYjzzO9RGjwORYgv8izuOq.png?f=fotoalbum_large)
Visueel is het wel mooi als je de onderste rij kan aansluiten, waar je dus lange panelen voor nodig hebt. De oplossing met tigo's is niet exotisch en vergezocht... Dat is ervoor ontwikkeld.
https://www.solar-outlet....-black-dm370m6-60hbb.html
Of zijn die te breed? (als panelen te breed zijn kan je de bovenste 2 laten vervallen naast de schoorstenen?
Je kan de open ruimte tussen rij 2 en rij 3 wat verdelen over rij 1 en rij 2?
27 x 370 = 9990 Wp (sweet spot < 10000)
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 11:57 ]
In het kader van alles kan: (paint skills, niet op schaal):
:fill(white):strip_exif()/f/image/9yz7VgBO8VsLWhIu7TYPGkKC.png?f=user_large)
Wel wat minder Wp en minder vierkante meters, maar geen optimizers nodig. Alle rijen sluiten strak en netjes tegen elkaar aan zonder gaten. (Toch?, check even zelf)
365 Wp: https://www.solar-outlet....lack-or-jkm365n-6tl3.html 10,53A
395 Wp: https://www.solar-outlet....black-jkm395n-6rl3-r.html 10,42A
Temperatuur coëfficiënt van Isc is gelijk. Gaat echt goed dat mixen, geloof mij maar
Voorstel van @AUijtdehaag om de panelen naast de nok-schoorsteen te laten vervallen is ook een goeie. Maar met mijn voorgestelde smalle opstelling 9390 Wp niet nodig
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 01-01-2022 20:56 ]
En is dat bij diodepanelen heel anders?
Alle panelen met meer dan 24 cellen hebben diodes... Anders slopen ze zichzelf. (Dat is de primaire functie van de diodes). Ook half cell panelen dus...
https://tweakers.net/i/bH...0DfsP8sy.png?f=user_large
9 panelen onderste rij + 3 rechts op 1 string. En de rest op 1 string.
P.S.
Over 10 jaar heb je al zoveel stroom opgewekt dat je een mooie kettingszaag krijgt van sinterklaas. En anders wat minder opbrengst, boeie. Ik heb hier panelen op het noorden liggen

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 14-11-2021 17:54 ]
Onderstaand 3 situaties waarbij dan nog sprake is van schaduw. Durft hier iemand iets in te schatten over de terugval in de daggrafiek als deze schaduw optreedt? Ik neem aan dat de string die geen schaduwpaneel heeft ongestoord verder produceert? En de string met schaduwpaneel? Gaat die gehele string naar 50% met de grotere schaduwvlakken?
Nu zit ik net op 10240 Wp dus ik moet nog 1 paneel laten vervallen. Bedankt dat je mij daar op wees @Dre! Misschien dan toch maar het paneel rechtsboven laten vervallen, of juist het paneel met afwijkend formaat boven de schoorsteen laten vervallen?
Bedankt voor alle tips tot nu toe! Heb wel het idee dat dit naar iets moois toe gaat, waar ik met installateurs zeker niet op had gekomen.
geven
/f/image/tmjBsjRXu7JVbGK3PCXsGZpr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lV419kDN0mkKd6mFbh0AmTRp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4ROoptcVt6cNCoFFEysjCXsc.png?f=fotoalbum_large)
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021
en
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
en
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Ik denk dat je "te bang bent" voor wat schaduw.
Ik durf zelfs te beweren dat je meer verliest door de keuze van een 8 kW omvormer ipv een 10 kW omvormer
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 22:52 ]
GoodWe / SMA ShadeFix heb je eigenlijk geen last van 1 paneeltje in de schaduw. Je maakt je te druk denk ik.
Een volledig vlak is wel echt mooier dan ergens een gat. Je kan ook 1 paneel apart op een factuur laten zetten en dan over de rest de BTW terugvragen.gebruiker001 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:03:
Nu zit ik net op 10240 Wp dus ik moet nog 1 paneel laten vervallen. Bedankt dat je mij daar op wees @Dre! Misschien dan toch maar het paneel rechtsboven laten vervallen, of juist het paneel met afwijkend formaat boven de schoorsteen laten vervallen?
[ Voor 36% gewijzigd door Dat_Doc op 15-11-2021 19:42 ]
Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.
goed ideeje kan ook 1 paneel apart op een factuur laten zetten en dan over de rest de BTW terugvragen.
Zou dit 'm dan zijn? Onder het dakraam ook een kleiner paneel. Dan komt er waarschijnlijk in beide strings 1 kleiner paneel. De ongunstige invloed hiervan is echt klein toch?Een volledig vlak is wel echt mooier dan ergens een gat. Je kan ook 1 paneel apart op een factuur laten zetten en dan over de rest de BTW terugvragen.
/f/image/xCiFgO4chVMXzOErxWM8n1lh.png?f=fotoalbum_large)
Alternatief is nog een iets langer paneel. Dan gaat de onderste rij sowieso naar beneden, maar dan zou ik wel een kleiner broertje van deze willen hebben voor boven de schoorsteen en die kan ik niet vinden.
https://www.solar-outlet....-black-ps400m2-22-wh.html
Als er geen kleinere broer is kan ik ook 24 van deze panelen pakken en accepteren dat de bovenste flink achter de schoorsteen vallen. Heeft het dan misschien zin om deze achter de schoorsteen samen in een wat kleinere string te stoppen van bijvoorbeeld 9 panelen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/G6rCQtbfqxnYwRTDw0Su9vra.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door gebruiker001 op 15-11-2021 21:49 ]
Erg interesant! Er wordt vooral een vergelijking gemaakt tussen Fronius en Enphase maar ik wil vooral ook zien wat het effect van schaduw op een serieel systeem is. In onderstaand plaatje zou ik zeggen dat de blaadjes 5 van de 128 cellen bedekken = 4% en de opbrengst is 96%. Hier lijkt dus een lineair verband te zijn. Maw. Als x% van het totaal oppervlak van alle panelen is afgedekt dan reduceert hierdoor de opbrengst van de totale string ook grofweg met x %.AUijtdehaag schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:32:
Ik zou eens kijken naar de videos van MC electrical
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021
en
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
/f/image/56QXCsEHvQJ2qYDF03bRgEpa.png?f=fotoalbum_large)
Ook interessant. Ik weet niet wat het percentage schaduw is, maar ik krijg de indruk dat ook hier die regel aardig opgaat. Zou GoodWe en Growatt hier grofweg hetzelfde resultaat geven?
Ja bedankt, voor je overtuigend bewijsmateriaal. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik niet zo bang moet zijn voor het beetje schaduw. Zou jij dan zelfs onderstaand paneel adviseren in mijn situatie, waarbij een groot gedeelte van de tijd het paneel achter de schoorsteen 5% schaduw pakt? Dat zou dan op een string van 10 panelen ca. 5%/10 = 0,5% verlies zijn en dat vind ik verwaarloosbaar. Deze panelen zijn prijstechnisch wel interessanter dan de Jinko's die ik tot nu toe op het oog had. Ook sluit bij deze panelen de middelste en de onderste rij automatisch mooi aan.Ik denk dat je "te bang bent" voor wat schaduw.
Ik durf zelfs te beweren dat je meer verliest door de keuze van een 8 kW omvormer ipv een 10 kW omvormer
In dit filmpje zie je bij het afdekken van een klein deel van 1 paneel een reductie van 13% op het totaal vermogen van een string van 9 panelen. Dat is niet in lijn met de video's die jij deelt. Enig idee hoe dit kan?
Ontbreekt er op deze inverter misschien een global maximum power point?
YouTube: How SHADE Affects a Solar Panel PV System with Central Inverter
[ Voor 16% gewijzigd door gebruiker001 op 18-11-2021 22:04 ]
24 stuks van 400 Wp en 2 stuks van 360 Wp. Dit gaat er nog beter uitzien op het dak en net een een paar honderd € goedkoper dan Jinko's met iets hoger Wp.
Ik ben er alleen nog niet uit of Solar-outlet goede kwaliteit en service levert voor de installatie van het systeem.
https://www.solar-outlet....-black-half-cut-perc.html
:strip_exif()/f/image/bnHxHys1bUMxdD76hI9dWGAG.jpg?f=fotoalbum_large)
Panelen matchen bijna perfect. Ik vermoed dat ze eigenlijk compleet hetzelfde zijn (ondanks de productfoto, vraag het na bij Solar Outlet) maar met de 360 1 bin hoger (en dat is niet erg, dan remt die de 400s tenminste niet). De 360 is 120 halve cellen, de 400 132 ;-)
Ik heb mijn spullen (Zie sig) ook bij -outlet vandaan... Ik heb het zelf gelegd, maar buiten een fout van Libra (de distributeur) in mijn voordeel is alles probleemloos gegaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 19-11-2021 15:11 ]
Ik zie niks byzonders.gebruiker001 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:38:
@AUijtdehaag
In dit filmpje zie je bij het afdekken van een klein deel van 1 paneel een reductie van 13% op het totaal vermogen van een string van 9 panelen. Dat is niet in lijn met de video's die jij deelt. Enig idee hoe dit kan?
Ontbreekt er op deze inverter misschien een global maximum power point?
YouTube: How SHADE Affects a Solar Panel PV System with Central Inverter
Hij kan beter in het zwembad gaan liggen.
Maar wie koopt er dan ook een solax?

Sorry, maar was heel de week druk aan het sleutelen 750 km verderop bij de oosterburen.
Dus weinig tweakers gezien.
Je vind t niet bijzonder omdat je eigenlijk bij jou hetzelfde ziet als shadefix niet aanstaat. Als in dat filmpje een goede omvormer met shadefix was toegepast dan had de reductie veel minder geweest denk je.
Onderstaand nog eens jou productie verschil (groene en gele lijn) als shadefix niet aanstaat.
:strip_exif()/f/image/AHIKhTJ3NLwnpy5QYuNgCC6C.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een 8kW omvormer van Goodwe betaal ik €1100 en SMA €1700. Dat is exc. btw. een verschil van €475, wat ik veel geld vind.
De opbrengst zal misschien een paar % meer zijn, maar dat ga ik vast niet terug verdienen? Je had het vooral over het gemak van monitoring? Ik heb daar helemaal geen ervaring mee. Wat houdt dit in? Ik verwacht dat ik bij beide op de één of andere manier mijn prodcutie van beide strings kan zien als dag-, week-, maandgrafiek. Dat is toch alles wat ik nodig heb? Wat ga ik dan missen bij GoodWe wat SMA wel heeft?
Als je 475 euro wilt besparen prima.
Maar dan niet achteraf komen met:
- coilwhine
- cloud ligt eruit dus heb ik geen logging
- shadow mppt scan van 1x per uur ipv 360 sec (instelbaar).
- afwijkingen in gerapporteerde opbrengst bij slechtere dagen.
en
Edit:
Damn, toch nog vergeleken
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 11:08 ]
Coilwhine heb ik bij mijn 3000XS geen last van, cloud ligt eruit? Geen idee, gebruik ik niet. Weet van anderen dat de basisdingen er wel gewoon in zitten. Ik lees hem lokaal uit, dat heeft iets meer voeten in de aarde omdat er geen API o.i.d. beschikbaar is gemaakt maar we zijn geen Tweakers als dat niet gelukt zou zijn: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)
Het blijft een Chinees product (maar dat zijn je panelen ook waarschijnlijk
Schaduw heb ik niet. M'n ouders wel, maar daar werkt de Goodwe ook prima.
Gezien hoe diep @gebruiker001 de afgelopen pagina's in de materie zit denk ik wel dat je van een SMA blijer wordt, de Goodwe is toch wat meer een 'black box' qua tweaking e.d. Maar opwekken doet hij prima!
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2021 12:42 ]
Zoals je al aangeeft, is de Goodwe veel prijsgunstiger, maar kost meer moeite om uit te lezen.
Sommigen kiezen dan ook liever voor gemak. (al ben ik iemand die er dan ook nog dieper induikt dmv modbus en externe aanstuurmogelijkheden)
Er ligt niets chinees op mijn dak. Panasonic en Solar Frontier komen daar niet vandaan.
Ik heb niets tegen chinees, al koop ik liever festool gereedschap dan gamma huismerk.
Dan weet ik dat het goed is en niet een produkt koop dat "net" niet aan mijn verwachtingen voldoet.
Maar ieder moet gewoon doen waar hij zich zelf goed bij voelt.
Edit:
PS. er wordt naar mijn mening gevraagd.
Bovendien heb ik geen SMA aandelen, noch werk ik in de solar industrie, dus heb geen enkel belang.
Ik lees weinig problemen met SMA. Moet ik het dan maar niet meer aanbevelen omdat het duurder is?
Technische betrouwbaarheid weegt bij mij zwaarder dan economisch voordeel bij aanschaf.
Die paar honderd euro ben je zo vergeten.
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 12:59 ]
Is het alleen om privacy redenen dat je lokaal wilt uitlezen en dat je de koppeling met China blokkeert? Ik heb het ook liever niet die koppeling met China maar aan de andere kant gebruik ik meer smart producten dus zou ik hier dan moeilijk om gaan doen. Ik weet nog niet hoe zwaar ik de nadelen van goodwe moet laten wegen dus ben er nog niet uit.
Dit is het belangrijkste. Zo sta ik er ook in, maar ik vond het destijds de meerprijs van SMA niet waard.AUijtdehaag schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:43:
[...]
Technische betrouwbaarheid weegt bij mij zwaarder dan economisch voordeel bij aanschaf.
Die paar honderd euro ben je zo vergeten.
Wat ik al zei, gezien de topicstarter zo uitvoerig met z'n setup bezig is (hij steekt er 200% meer tijd/energie in dan de gemiddelde PV consument) is een SMA wel de kers op de taart natuurlijk.
Maar je lijkt alle Goodwe over één kam te scheren en af te doen als inferieur, maar dat is gewoon te kort door de bocht. Voor de meeste mensen die geen waarde hechten aan bijv. lokaal uitlezen is het een prima omvormer die heel wat jaartjes prima zal opwekken.
Ja hoor, dat kan gewoon. Maar dat is eigenlijk bij alle fabrikanten wel het geval.gebruiker001 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:50:
@ThinkPad ik zoek nu alles goed uit, maar als het eenmaal ligt hoop ik dat het goed werkt en dan wil ik alleen eens in de maand kijken of alles nog werkt en of er in de productie geen rare dalen zitten. Lokaal uitlezen hoeft van mij niet als het via goodwe ook goed zou gaan. En ik kan altijd via goodwe de data exporteren naar excel mocht ik dat willen. Werkt dat allemaal goed?
Privacy, maar ook om niet afhankelijk te zijn van anderen. Ik upload de data nog wel ergens anders naartoe (PVOutput) i.c.m. verbruik e.d. van m'n slimme meter (P1-poort) omdat dat een handige website is die net wat beter werkt dan de portals van fabrikanten zelf.Is het alleen om privacy redenen dat je lokaal wilt uitlezen en dat je de koppeling met China blokkeert? Ik heb het ook liever niet die koppeling met China maar aan de andere kant gebruik ik meer smart producten dus zou ik hier dan moeilijk om gaan doen. Ik weet nog niet hoe zwaar ik de nadelen van goodwe moet laten wegen dus ben er nog niet uit.
Stel we gaan naar belgische taferelen.
Kan jij je goodwe zo regelen dat hij niet meer dan een piekbelasting van 2,5 kW teruglevert, wat extra geld gaat kosten?
Nadat je eigen verbruik eraf is, dus geen vaste limiet van 2,5 K maar variabele output?
Met SMA kan het.
Laat maar, geldt blijkbaar niet voor injectie van zonnestroom
https://solarmagazine.nl/...pact-op-factuur-berekenen
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 13:48 ]
België wat ik recent zag is juist van die onzin afgestapt... https://www.energiesparen...lt-prosumententarief-2021
2.1.1 Watt piek
De stroom in een string wordt beïnvloed door het paneel met de kleinste Wp (watt piek), en dit kan een knelpunt vormen voor panelen die meer kunnen leveren. De huidige panelen zijn sterk geëvolueerd ten opzichte van een aantal jaren geleden. De panelen die nu op de markt zijn zullen dus vaak een hoger watt piek vermogen hebben dan diegene die al zijn geïnstalleerd. Men kan een paneel met een hogere Wp aan de string toevoegen. Dit paneel zal dan wel minder opbrengen dan wat het maximaal kan leveren.
Bijvoorbeeld: Men mag een bestaand 250 Wp paneel vervangen door een nieuw 300 Wp paneel. Het zal dan alleen geen 300 Wp produceren maar minder. Dit volgens dezelfde stroom die door de 250 Wp panelen in de string stroomt. Wanneer u een paneel van 215 Wp aan de string toevoegt, zullen alle panelen zich beperken tot de stroom door het 215 Wp paneel. Het is dus ten zeerste aan te raden een vervangend paneel te kiezen met gelijke of hogere stroom.
Ik heb gelijk.
Wattpiek is wat anders dan stroom. Het gaat om stroom (ampère) die gelijk moet zijn. Wattpiek maakt niet uit.
Wel is vaak dat oudere panelen minder stroom leveren, en daardoor minder Wattpiek hebben. De panelen zijn efficiënter geworden in de loop der tijd en de cellen zijn groter geworden (=meer stroom). Dat bedoelt SMA, maar ze gebruiken de verkeerde term.
Bij jouw installatie gaat het om nieuwe panelen met een vergelijkbare stroom >>> dus geen probleem om in serie te zetten.
Panelen kan je bouwen met 60, 66, 72, 96 of weet ik hoeveel cellen in serie. Hoe meer cellen hoe hoger Wp en hoe hoger de spanning, maar de stroom blijft gelijk.
[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 21-11-2021 20:47 ]
Het voorbeeld van de 215Wp - daar bedoelen ze dus een paneel met lagere stroom mee... Zal door Shadefix in bypass gedrukt worden en domweg niets opleveren en dat zonder de 250Wp panelen te hinderen.
Die 2 Phono panelen zijn identieke cellen, perfecte match.
Van Solar-bouwmarkt heb ik wel een goede indruk. Ze reageren op mail en komen kundig over. Helaas hebben ze alleen geen vergelijkbare panelen op de webshop.
Er zijn ook nog andere merken met vergelijkbare panelen, zoals Denim 405 All Black en Denim 370 All Black dus ik ben niet strikt gebonden aan Phono Solar, maar ik moet wel iets van 1764 x 1040 en 1925 x 1040 om het mooi te laten passen.
Tips zijn van harte welkom, of kan ik voor het zoeken van installateur beter een nieuw topic openen?
/f/image/FDtq6FJT5DQ4K3SPdQBbtp4b.png?f=fotoalbum_large)
Ja Solar Jam72S10 415 en Jam60S10 345 zijn goede match bij Winkelman, maar zij willen doorgaans niet naar Gouda.
Pak de telefoon, dat werkte bij mij heel goed toen ik mijn systeem (zie daar \/) van -outlet kocht.
[edit]
J en M heeft de Phono's, maar ze geven niets aan over installatie service.
[edit2]
Nog nooit naar deze firma gekeken, maar ze kwamen bovendrijven omdat ik op ValkPro P10 zocht voor een ander topic... https://www.zonnepanelen-voordelig.nl/ Hebben de phono's en willen voor geld zo te zien wel uit Enchede komen.
[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 21-11-2021 21:50 ]
https://www.solar-outlet.nl/denim-u-m2-405-bb-132h.html
https://www.solar-outlet.nl/denim-360-wp-full-black.html
Bizar dat sma zegt dat kleiner paneel alle andere panelen afknijpt, een installateur mailt mij dit ook en net met de technische dienst van een webshop gesproken en die zegt het ook… gewoon een groot paneel nemen en daar een Tigo opzetten werkt wel zeggen ze.
Ik heb de indruk dat ze er allemaal naast zitten en dat jullie gelijk hebben, maar ik vind t toch wel een risico om tegen alle adviezen van installateurs in te gaan. Zit er dan echt zoveel onkunde in de markt.
Misschien dan toch maar voor tigo gaan. Kan weinig kwaad lijkt. Mocht de tigo nog eens kapot gaan dan kan ik het paneel alsnog vervangen door een kleiner paneel.
Tigo kan alleen voltage omlaag, stroom omhoog: Je moet dan dus een paneel met maximaal gelijke stroom hebben aan de grotere panelen.
Visueel moet het natuurlijk wel vergelijkbaar zijn... en dat is hoop ik juist met die Phono's het geval.
Groot paneel met Tigo lijkt me niet ideaal omdat waarschijnlijk de helft van je paneel niet werkt (halfcut). Door je schoorsteen. Zeker op zonnige dagen. Een kleiner paneel zonder Tigo doet denk ik meer kWh per jaar dan een groot paneel met Tigo wat onder je schoorsteen ligt. Tigo maakt van schaduw geen zon. En onder het dakraam is het ook lastig met een groot paneel.
Ik zou gewoon lekker kleine en grote panelen mixen met gelijke Impp. Kijken wie er gelijk heeft. Weddenschapje?
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 22-11-2021 17:03 ]
Hier staat ook dat mixen in serie geen probleem is zolang Amperage gelijk is.
Gek dat er bij installateurs zo weinig kennis is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VsnKGMItRDiqTyOqkU5yJsQf.png?f=user_large)
In theorie gaat het helemaal goed in de afbeelding die je meestuurde. Als de stroom (amp) door alle panelen hetzelfde loopt is er geen zwakste schakel in de string. In de praktijk echter werkt dit niet zo. Alle panelen in dezelfde string zullen een exact gelijke Imp en Isc moeten hebben . deze is op de datasheets niet voor niets tot twe cijfers achter de komma gespecificeerd.
Tsja, waarom inderdaad op de datasheet op 2 cijfers nauwkeurig achter komma?
Neig toch naar een groot paneel met Tigo. @Dre In dat geval mis ik hoogstens bij 26 panelen een half paneel aan opbrengst is 1/2*1/26 = 2% aan opbrengst toch? Daar lig ik dan niet wakker van.
Onder het dakraam gaat wel passen als ik allemaal grote panelen neem.
En waarom is het vermogen 0~+5W, terwijl spanning en stroom gelijk blijven. Hoe precies gelijk is elk paneel eigenlijk van 1 palletEen drogreden, schijnreden of sofisme is een reden of redenering die niet correct is, maar wel aannemelijk lijkt.
Groot paneel onder het dakraam geeft een lelijke kier tussen de rijen. Maar dat is mijn mening.
Doe waar je je goed bij voelt. Je kan ook een klein paneel nemen met Tigo en op de monitoring van Tigo zien dat Tigo niks doet
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 23-11-2021 19:10 ]
Nee, dan zou ik 26 grote panelen nemen en dan op het paneel achter de schoorsteen dat schaduw pakt 1 tigo toepassen. Dit zal op jaarbasis toch niet meer dan 3% afwijken tov 25 grote en 1 kleine?Dre schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:09:
Je kan ook een klein paneel nemen met Tigo en op de monitoring van Tigo zien dat Tigo niks doet
Dan is 26 grote net iets makkelijker, omdat het meer vrijheid geeft in paneelkeuze.
Bij solar-outlet kom ik nu voor 25 panelen + optimizer + montage materiaal op €4600 ex. Dan verwacht ik dat er toch ook wel een lokale installateur moet zijn die dit voor €7000-€7500 compleet moet kunnen realiseren. Tot nu gaan alle offertes boven €8000. Lijkt mij wel veel als materiaal maar €4600 is.
€4600 materiaal zoals je nu op je lijst hebt is niet alles. Komt nog Solar en DC kabel bij, meterkast / onderverdeel componenten. Beschikbaarheid gereedschap etc etc... Komt zo een 3-400 bij (Zie ook de DHZ pakketten bij solar bouwmarkt voor een indicatie daarvan) (Bij mij nog wat meer vanwege situatie)
Dan wordt t voor €5000 aan materialen. Vind je t dat niet veel als er voor installatie dan nog €3500 bijkomt? Vind ik voor een dag werk met 2 man wel veel, maar misschien is dit normaal?Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:41:
Wat mij betreft een prima afweging om gewoon een Tigo te pakken voor meer flexibiliteit met de panelen.
€4600 materiaal zoals je nu op je lijst hebt is niet alles. Komt nog Solar en DC kabel bij, meterkast / onderverdeel componenten. Beschikbaarheid gereedschap etc etc... Komt zo een 3-400 bij (Zie ook de DHZ pakketten bij solar bouwmarkt voor een indicatie daarvan) (Bij mij nog wat meer vanwege situatie)
[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 24-11-2021 17:43 ]
@Dre wat vind jij van 26 grote panelen en dan het grote paneel achter de schoorsteen van Tigo voorzien? Meerkosten hiervan zijn ca. €60 dus verwaarloosbaar. Gaat de opbrengst hiervan niet veel slechter zijn in jouw ogen dan van 25 grote en 1 kleine zonder Tigo?
26 grote met Tigo geef iets meer vrijheid omdat dan een paneel gekozen kan worden die niet noodzakelijk nog een kleinere broer heeft.
Het grootste nadeel vind ik dat het er minder mooi uitziet met een een grote kier tussen de rijen. Functioneel maakt het niet uit, maar ik vind het er minder mooi uitzien.
De keuze voor hetzelfde paneel zonder klein broertje maakt het zoeken makkelijker inderdaad.
Nee, met 26 grote panelen is er geen kierDre schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:30:
Het grootste nadeel vind ik dat het er minder mooi uitziet met een een grote kier tussen de rijen.
/f/image/SfxDvFqGoNVIR7HtsPpRyLe6.png?f=fotoalbum_large)