Toon posts:

Advies gevraagd voor nieuwe zonnepanelen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar de videos van MC electrical
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021
en
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
en
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Ik denk dat je "te bang bent" voor wat schaduw.
Ik durf zelfs te beweren dat je meer verliest door de keuze van een 8 kW omvormer ipv een 10 kW omvormer

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 22:52]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik vind toch jammer van die kier tussen de onderste en de middelste rij.

GoodWe / SMA ShadeFix heb je eigenlijk geen last van 1 paneeltje in de schaduw. Je maakt je te druk denk ik.

• Dat_Doc
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 16:29
gebruiker001 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:03:

Nu zit ik net op 10240 Wp dus ik moet nog 1 paneel laten vervallen. Bedankt dat je mij daar op wees @Dre! Misschien dan toch maar het paneel rechtsboven laten vervallen, of juist het paneel met afwijkend formaat boven de schoorsteen laten vervallen?
Een volledig vlak is wel echt mooier dan ergens een gat. Je kan ook 1 paneel apart op een factuur laten zetten en dan over de rest de BTW terugvragen.

[Voor 36% gewijzigd door Dat_Doc op 15-11-2021 19:42]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• gebruiker001
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01-12 09:35
je kan ook 1 paneel apart op een factuur laten zetten en dan over de rest de BTW terugvragen.
goed idee

• gebruiker001
Een volledig vlak is wel echt mooier dan ergens een gat. Je kan ook 1 paneel apart op een factuur laten zetten en dan over de rest de BTW terugvragen.
Zou dit 'm dan zijn? Onder het dakraam ook een kleiner paneel. Dan komt er waarschijnlijk in beide strings 1 kleiner paneel. De ongunstige invloed hiervan is echt klein toch?

Alternatief is nog een iets langer paneel. Dan gaat de onderste rij sowieso naar beneden, maar dan zou ik wel een kleiner broertje van deze willen hebben voor boven de schoorsteen en die kan ik niet vinden.
https://www.solar-outlet....-black-ps400m2-22-wh.html
Als er geen kleinere broer is kan ik ook 24 van deze panelen pakken en accepteren dat de bovenste flink achter de schoorsteen vallen. Heeft het dan misschien zin om deze achter de schoorsteen samen in een wat kleinere string te stoppen van bijvoorbeeld 9 panelen?

[Voor 31% gewijzigd door gebruiker001 op 15-11-2021 21:49]

• gebruiker001
Erg interesant! Er wordt vooral een vergelijking gemaakt tussen Fronius en Enphase maar ik wil vooral ook zien wat het effect van schaduw op een serieel systeem is. In onderstaand plaatje zou ik zeggen dat de blaadjes 5 van de 128 cellen bedekken = 4% en de opbrengst is 96%. Hier lijkt dus een lineair verband te zijn. Maw. Als x% van het totaal oppervlak van alle panelen is afgedekt dan reduceert hierdoor de opbrengst van de totale string ook grofweg met x %.
Ook interessant. Ik weet niet wat het percentage schaduw is, maar ik krijg de indruk dat ook hier die regel aardig opgaat. Zou GoodWe en Growatt hier grofweg hetzelfde resultaat geven?
Ik denk dat je "te bang bent" voor wat schaduw.
Ik durf zelfs te beweren dat je meer verliest door de keuze van een 8 kW omvormer ipv een 10 kW omvormer
Ja bedankt, voor je overtuigend bewijsmateriaal. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik niet zo bang moet zijn voor het beetje schaduw. Zou jij dan zelfs onderstaand paneel adviseren in mijn situatie, waarbij een groot gedeelte van de tijd het paneel achter de schoorsteen 5% schaduw pakt? Dat zou dan op een string van 10 panelen ca. 5%/10 = 0,5% verlies zijn en dat vind ik verwaarloosbaar. Deze panelen zijn prijstechnisch wel interessanter dan de Jinko's die ik tot nu toe op het oog had. Ook sluit bij deze panelen de middelste en de onderste rij automatisch mooi aan.

• gebruiker001
@AUijtdehaag

In dit filmpje zie je bij het afdekken van een klein deel van 1 paneel een reductie van 13% op het totaal vermogen van een string van 9 panelen. Dat is niet in lijn met de video's die jij deelt. Enig idee hoe dit kan?

Ontbreekt er op deze inverter misschien een global maximum power point?

YouTube: How SHADE Affects a Solar Panel PV System with Central Inverter

[Voor 16% gewijzigd door gebruiker001 op 18-11-2021 22:04]

• gebruiker001
Zijn onderstaande panelen ook goed te combineren?
24 stuks van 400 Wp en 2 stuks van 360 Wp. Dit gaat er nog beter uitzien op het dak en net een een paar honderd € goedkoper dan Jinko's met iets hoger Wp.

Ik ben er alleen nog niet uit of Solar-outlet goede kwaliteit en service levert voor de installatie van het systeem.

https://www.solar-outlet....-black-half-cut-perc.html

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
@gebruiker001 Die meneer legt de zwarte deken net een fractie over het 2e paneel... Yep dat telt...Vandaar ~13% ipv ~11%... Verder precies wat ik verwacht.

Panelen matchen bijna perfect. Ik vermoed dat ze eigenlijk compleet hetzelfde zijn (ondanks de productfoto, vraag het na bij Solar Outlet) maar met de 360 1 bin hoger (en dat is niet erg, dan remt die de 400s tenminste niet). De 360 is 120 halve cellen, de 400 132 ;-)

Ik heb mijn spullen (Zie sig) ook bij -outlet vandaan... Ik heb het zelf gelegd, maar buiten een fout van Libra (de distributeur) in mijn voordeel is alles probleemloos gegaan.

[Voor 22% gewijzigd door Ronald op 19-11-2021 15:11]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
gebruiker001 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:38:
@AUijtdehaag

In dit filmpje zie je bij het afdekken van een klein deel van 1 paneel een reductie van 13% op het totaal vermogen van een string van 9 panelen. Dat is niet in lijn met de video's die jij deelt. Enig idee hoe dit kan?

Ontbreekt er op deze inverter misschien een global maximum power point?

YouTube: How SHADE Affects a Solar Panel PV System with Central Inverter
Ik zie niks byzonders.
Hij kan beter in het zwembad gaan liggen.

Maar wie koopt er dan ook een solax? :/

Sorry, maar was heel de week druk aan het sleutelen 750 km verderop bij de oosterburen.
Dus weinig tweakers gezien.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• gebruiker001
@AUijtdehaag
Je vind t niet bijzonder omdat je eigenlijk bij jou hetzelfde ziet als shadefix niet aanstaat. Als in dat filmpje een goede omvormer met shadefix was toegepast dan had de reductie veel minder geweest denk je.
Onderstaand nog eens jou productie verschil (groene en gele lijn) als shadefix niet aanstaat.

• gebruiker001
@AUijtdehaag Toch nog even over de omvormer.

Voor een 8kW omvormer van Goodwe betaal ik €1100 en SMA €1700. Dat is exc. btw. een verschil van €475, wat ik veel geld vind.

De opbrengst zal misschien een paar % meer zijn, maar dat ga ik vast niet terug verdienen? Je had het vooral over het gemak van monitoring? Ik heb daar helemaal geen ervaring mee. Wat houdt dit in? Ik verwacht dat ik bij beide op de één of andere manier mijn prodcutie van beide strings kan zien als dag-, week-, maandgrafiek. Dat is toch alles wat ik nodig heb? Wat ga ik dan missen bij GoodWe wat SMA wel heeft?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ga geen vergelijkingen meer maken. (er zit een zoekfunctie in tweakers)
Als je 475 euro wilt besparen prima.

Maar dan niet achteraf komen met:
- coilwhine
- cloud ligt eruit dus heb ik geen logging
- shadow mppt scan van 1x per uur ipv 360 sec (instelbaar).
- afwijkingen in gerapporteerde opbrengst bij slechtere dagen.
en
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit:
Damn, toch nog vergeleken

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 11:08]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met de kanttekening dat je wel erg biased bent om in elk topic telkens maar SMA aan te bevelen, misschien moet je ze commissie vragen ;)

Coilwhine heb ik bij mijn 3000XS geen last van, cloud ligt eruit? Geen idee, gebruik ik niet. Weet van anderen dat de basisdingen er wel gewoon in zitten. Ik lees hem lokaal uit, dat heeft iets meer voeten in de aarde omdat er geen API o.i.d. beschikbaar is gemaakt maar we zijn geen Tweakers als dat niet gelukt zou zijn: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Het blijft een Chinees product (maar dat zijn je panelen ook waarschijnlijk ;)). Ik heb de mijne toegang tot internet ontzegd. SMA is een A-merk van Europese makelij, Goodwe meer een B-merk, maar zeker niet slecht.
Schaduw heb ik niet. M'n ouders wel, maar daar werkt de Goodwe ook prima.

Gezien hoe diep @gebruiker001 de afgelopen pagina's in de materie zit denk ik wel dat je van een SMA blijer wordt, de Goodwe is toch wat meer een 'black box' qua tweaking e.d. Maar opwekken doet hij prima!

[Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2021 12:42]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
Zoals je al aangeeft, is de Goodwe veel prijsgunstiger, maar kost meer moeite om uit te lezen.
Sommigen kiezen dan ook liever voor gemak. (al ben ik iemand die er dan ook nog dieper induikt dmv modbus en externe aanstuurmogelijkheden)
Er ligt niets chinees op mijn dak. Panasonic en Solar Frontier komen daar niet vandaan.

Ik heb niets tegen chinees, al koop ik liever festool gereedschap dan gamma huismerk.
Dan weet ik dat het goed is en niet een produkt koop dat "net" niet aan mijn verwachtingen voldoet.
Maar ieder moet gewoon doen waar hij zich zelf goed bij voelt.

Edit:
PS. er wordt naar mijn mening gevraagd.
Bovendien heb ik geen SMA aandelen, noch werk ik in de solar industrie, dus heb geen enkel belang.
Ik lees weinig problemen met SMA. Moet ik het dan maar niet meer aanbevelen omdat het duurder is?
Technische betrouwbaarheid weegt bij mij zwaarder dan economisch voordeel bij aanschaf.
Die paar honderd euro ben je zo vergeten.

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 12:59]

• gebruiker001
@ThinkPad ik zoek nu alles goed uit, maar als het eenmaal ligt hoop ik dat het goed werkt en dan wil ik alleen eens in de maand kijken of alles nog werkt en of er in de productie geen rare dalen zitten. Lokaal uitlezen hoeft van mij niet als het via goodwe ook goed zou gaan. En ik kan altijd via goodwe de data exporteren naar excel mocht ik dat willen. Werkt dat allemaal goed?

Is het alleen om privacy redenen dat je lokaal wilt uitlezen en dat je de koppeling met China blokkeert? Ik heb het ook liever niet die koppeling met China maar aan de andere kant gebruik ik meer smart producten dus zou ik hier dan moeilijk om gaan doen. Ik weet nog niet hoe zwaar ik de nadelen van goodwe moet laten wegen dus ben er nog niet uit.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:43:
[...]
Technische betrouwbaarheid weegt bij mij zwaarder dan economisch voordeel bij aanschaf.
Die paar honderd euro ben je zo vergeten.
Dit is het belangrijkste. Zo sta ik er ook in, maar ik vond het destijds de meerprijs van SMA niet waard.
Wat ik al zei, gezien de topicstarter zo uitvoerig met z'n setup bezig is (hij steekt er 200% meer tijd/energie in dan de gemiddelde PV consument) is een SMA wel de kers op de taart natuurlijk.

Maar je lijkt alle Goodwe over één kam te scheren en af te doen als inferieur, maar dat is gewoon te kort door de bocht. Voor de meeste mensen die geen waarde hechten aan bijv. lokaal uitlezen is het een prima omvormer die heel wat jaartjes prima zal opwekken.
gebruiker001 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:50:
@ThinkPad ik zoek nu alles goed uit, maar als het eenmaal ligt hoop ik dat het goed werkt en dan wil ik alleen eens in de maand kijken of alles nog werkt en of er in de productie geen rare dalen zitten. Lokaal uitlezen hoeft van mij niet als het via goodwe ook goed zou gaan. En ik kan altijd via goodwe de data exporteren naar excel mocht ik dat willen. Werkt dat allemaal goed?
Ja hoor, dat kan gewoon. Maar dat is eigenlijk bij alle fabrikanten wel het geval.
Is het alleen om privacy redenen dat je lokaal wilt uitlezen en dat je de koppeling met China blokkeert? Ik heb het ook liever niet die koppeling met China maar aan de andere kant gebruik ik meer smart producten dus zou ik hier dan moeilijk om gaan doen. Ik weet nog niet hoe zwaar ik de nadelen van goodwe moet laten wegen dus ben er nog niet uit.
Privacy, maar ook om niet afhankelijk te zijn van anderen. Ik upload de data nog wel ergens anders naartoe (PVOutput) i.c.m. verbruik e.d. van m'n slimme meter (P1-poort) omdat dat een handige website is die net wat beter werkt dan de portals van fabrikanten zelf.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
Stel we gaan naar belgische taferelen.

Kan jij je goodwe zo regelen dat hij niet meer dan een piekbelasting van 2,5 kW teruglevert, wat extra geld gaat kosten?
Nadat je eigen verbruik eraf is, dus geen vaste limiet van 2,5 K maar variabele output?

Met SMA kan het.

Laat maar, geldt blijkbaar niet voor injectie van zonnestroom
https://solarmagazine.nl/...pact-op-factuur-berekenen

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 13:48]

• Ronald
  • Nu online
Wamte van een dompelaar in een bodembron steken is efficiënter dan de omvormer beperken... Om maar iets gruwelijks onzinnigs te noemen

België wat ik recent zag is juist van die onzin afgestapt... https://www.energiesparen...lt-prosumententarief-2021

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• gebruiker001
@Dre en @Ronald , Toch nog even over da combineren van panelen. Op de site van SMA staat dat als ik een 360Wp paneel plaats in een string van 400 Wp panelen dat alle panelen dan beperkt worden tot 360 Wp, zie onderstaand. Jullie dachten toch dat het kleinere paneel slechts een paar % invloed zou hebben op de opbrengst van de string? Wie heeft er nu gelijk?

2.1.1 Watt piek

De stroom in een string wordt beïnvloed door het paneel met de kleinste Wp (watt piek), en dit kan een knelpunt vormen voor panelen die meer kunnen leveren. De huidige panelen zijn sterk geëvolueerd ten opzichte van een aantal jaren geleden. De panelen die nu op de markt zijn zullen dus vaak een hoger watt piek vermogen hebben dan diegene die al zijn geïnstalleerd. Men kan een paneel met een hogere Wp aan de string toevoegen. Dit paneel zal dan wel minder opbrengen dan wat het maximaal kan leveren.

Bijvoorbeeld: Men mag een bestaand 250 Wp paneel vervangen door een nieuw 300 Wp paneel. Het zal dan alleen geen 300 Wp produceren maar minder. Dit volgens dezelfde stroom die door de 250 Wp panelen in de string stroomt. Wanneer u een paneel van 215 Wp aan de string toevoegt, zullen alle panelen zich beperken tot de stroom door het 215 Wp paneel. Het is dus ten zeerste aan te raden een vervangend paneel te kiezen met gelijke of hogere stroom.

• Dre
  • Niet online
@gebruiker001
Ik heb gelijk.

Wattpiek is wat anders dan stroom. Het gaat om stroom (ampère) die gelijk moet zijn. Wattpiek maakt niet uit.

Wel is vaak dat oudere panelen minder stroom leveren, en daardoor minder Wattpiek hebben. De panelen zijn efficiënter geworden in de loop der tijd en de cellen zijn groter geworden (=meer stroom). Dat bedoelt SMA, maar ze gebruiken de verkeerde term.

Bij jouw installatie gaat het om nieuwe panelen met een vergelijkbare stroom >>> dus geen probleem om in serie te zetten.

Panelen kan je bouwen met 60, 66, 72, 96 of weet ik hoeveel cellen in serie. Hoe meer cellen hoe hoger Wp en hoe hoger de spanning, maar de stroom blijft gelijk.

[Voor 19% gewijzigd door Dre op 21-11-2021 20:47]

• Ronald
  • Nu online
Beide voorbeelden van SMA kloppen niet... Eerste heeft @Dre perfect verwoord.

Het voorbeeld van de 215Wp - daar bedoelen ze dus een paneel met lagere stroom mee... Zal door Shadefix in bypass gedrukt worden en domweg niets opleveren en dat zonder de 250Wp panelen te hinderen.

Die 2 Phono panelen zijn identieke cellen, perfecte match.

• gebruiker001
Nu op zoek naar een installateur. Bij Solar-outlet kom ik op €6500 excl. btw inclusief installatie uit, wat mij prima lijkt voor 10.000 Wp. Ik krijg alleen van Solar-outlet geen reactie op mail en ik krijg zelf de indruk dat het misschien geen hele goeie club is, maar ik kan er compleet naast zitten. Van een lokale installateur krijg ik een vergelijkbare offerte alleen €1700 duurder. Heeft iemand hier nog tips in voor omgeving Gouda?

Van Solar-bouwmarkt heb ik wel een goede indruk. Ze reageren op mail en komen kundig over. Helaas hebben ze alleen geen vergelijkbare panelen op de webshop.

Er zijn ook nog andere merken met vergelijkbare panelen, zoals Denim 405 All Black en Denim 370 All Black dus ik ben niet strikt gebonden aan Phono Solar, maar ik moet wel iets van 1764 x 1040 en 1925 x 1040 om het mooi te laten passen.

Tips zijn van harte welkom, of kan ik voor het zoeken van installateur beter een nieuw topic openen?

• Ronald
  • Nu online
De Denim White/Blacks 380/415 van -bouwmarkt zijn niet zo'n goede match. Ook zie ik geen match bij de andere merken en typen.

Ja Solar Jam72S10 415 en Jam60S10 345 zijn goede match bij Winkelman, maar zij willen doorgaans niet naar Gouda.

Pak de telefoon, dat werkte bij mij heel goed toen ik mijn systeem (zie daar \/) van -outlet kocht.

[edit]
J en M heeft de Phono's, maar ze geven niets aan over installatie service.

[edit2]
Nog nooit naar deze firma gekeken, maar ze kwamen bovendrijven omdat ik op ValkPro P10 zocht voor een ander topic... https://www.zonnepanelen-voordelig.nl/ Hebben de phono's en willen voor geld zo te zien wel uit Enchede komen.

[Voor 31% gewijzigd door Ronald op 21-11-2021 21:50]

• Ronald
  • Nu online
Even les over hoe je dat kan zien: Wat zeggen de Datsheets over Impp (van het model met precies het opgegeven vermogen) :)?

• gebruiker001
@Dre en @Ronald
Bizar dat sma zegt dat kleiner paneel alle andere panelen afknijpt, een installateur mailt mij dit ook en net met de technische dienst van een webshop gesproken en die zegt het ook… gewoon een groot paneel nemen en daar een Tigo opzetten werkt wel zeggen ze.

Ik heb de indruk dat ze er allemaal naast zitten en dat jullie gelijk hebben, maar ik vind t toch wel een risico om tegen alle adviezen van installateurs in te gaan. Zit er dan echt zoveel onkunde in de markt.

Misschien dan toch maar voor tigo gaan. Kan weinig kwaad lijkt. Mocht de tigo nog eens kapot gaan dan kan ik het paneel alsnog vervangen door een kleiner paneel.

• Ronald
  • Nu online
@gebruiker001 Tigo kost je 50 euro per paneel, en als je geen 100% matchende panelen kunt vinden bij een leverancier die jouw voldoende vertrouwen geeft een prima optie.

Tigo kan alleen voltage omlaag, stroom omhoog: Je moet dan dus een paneel met maximaal gelijke stroom hebben aan de grotere panelen.

Visueel moet het natuurlijk wel vergelijkbaar zijn... en dat is hoop ik juist met die Phono's het geval.

• Dre
  • Niet online
Niet elke installateur heeft verstand van elektrotechniek. Uitleg is voldoende gegeven in dit topic, laat het ze nalezen ;)

Groot paneel met Tigo lijkt me niet ideaal omdat waarschijnlijk de helft van je paneel niet werkt (halfcut). Door je schoorsteen. Zeker op zonnige dagen. Een kleiner paneel zonder Tigo doet denk ik meer kWh per jaar dan een groot paneel met Tigo wat onder je schoorsteen ligt. Tigo maakt van schaduw geen zon. En onder het dakraam is het ook lastig met een groot paneel.

Ik zou gewoon lekker kleine en grote panelen mixen met gelijke Impp. Kijken wie er gelijk heeft. Weddenschapje? :>

[Voor 14% gewijzigd door Dre op 22-11-2021 17:03]

• gebruiker001
https://solarpanelsvenue.com/mixing-solar-panels/

Hier staat ook dat mixen in serie geen probleem is zolang Amperage gelijk is.

Gek dat er bij installateurs zo weinig kennis is.

• Ronald
  • Nu online
Weinig kennis 'betrappen' we hier op het forum met grote regelmaat installateurs op ja... Zeker niet alleen de 'goedkope Harries' ... alle lagen van de installateurs bevolking.

• gebruiker001
Nog een reactie van een bedrijf dat zelfs cursussen geeft in pv-systemen, nadat ik onderstaand plaatje stuur.

In theorie gaat het helemaal goed in de afbeelding die je meestuurde. Als de stroom (amp) door alle panelen hetzelfde loopt is er geen zwakste schakel in de string. In de praktijk echter werkt dit niet zo. Alle panelen in dezelfde string zullen een exact gelijke Imp en Isc moeten hebben . deze is op de datasheets niet voor niets tot twe cijfers achter de komma gespecificeerd.

Tsja, waarom inderdaad op de datasheet op 2 cijfers nauwkeurig achter komma?

Neig toch naar een groot paneel met Tigo. @Dre In dat geval mis ik hoogstens bij 26 panelen een half paneel aan opbrengst is 1/2*1/26 = 2% aan opbrengst toch? Daar lig ik dan niet wakker van.
Onder het dakraam gaat wel passen als ik allemaal grote panelen neem.

• Dre
  • Niet online
Goeie vraag, waarom specificeren ze de spanning en stroom met 4 significante cijfers. Waarom niet 2 of 8. Had het bedrijf dat cursussen gaf daarop een antwoord op, of hadden ze een drogreden :)
Een drogreden, schijnreden of sofisme is een reden of redenering die niet correct is, maar wel aannemelijk lijkt.
En waarom is het vermogen 0~+5W, terwijl spanning en stroom gelijk blijven. Hoe precies gelijk is elk paneel eigenlijk van 1 pallet :)

Groot paneel onder het dakraam geeft een lelijke kier tussen de rijen. Maar dat is mijn mening.

Doe waar je je goed bij voelt. Je kan ook een klein paneel nemen met Tigo en op de monitoring van Tigo zien dat Tigo niks doet :)

[Voor 13% gewijzigd door Dre op 23-11-2021 19:10]

• gebruiker001
Dre schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:09:
Je kan ook een klein paneel nemen met Tigo en op de monitoring van Tigo zien dat Tigo niks doet :)
Nee, dan zou ik 26 grote panelen nemen en dan op het paneel achter de schoorsteen dat schaduw pakt 1 tigo toepassen. Dit zal op jaarbasis toch niet meer dan 3% afwijken tov 25 grote en 1 kleine?

Dan is 26 grote net iets makkelijker, omdat het meer vrijheid geeft in paneelkeuze.

Bij solar-outlet kom ik nu voor 25 panelen + optimizer + montage materiaal op €4600 ex. Dan verwacht ik dat er toch ook wel een lokale installateur moet zijn die dit voor €7000-€7500 compleet moet kunnen realiseren. Tot nu gaan alle offertes boven €8000. Lijkt mij wel veel als materiaal maar €4600 is.

• Ronald
  • Nu online
Wat mij betreft een prima afweging om gewoon een Tigo te pakken voor meer flexibiliteit met de panelen.

€4600 materiaal zoals je nu op je lijst hebt is niet alles. Komt nog Solar en DC kabel bij, meterkast / onderverdeel componenten. Beschikbaarheid gereedschap etc etc... Komt zo een 3-400 bij (Zie ook de DHZ pakketten bij solar bouwmarkt voor een indicatie daarvan) (Bij mij nog wat meer vanwege situatie)

• gebruiker001
Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:41:
Wat mij betreft een prima afweging om gewoon een Tigo te pakken voor meer flexibiliteit met de panelen.

€4600 materiaal zoals je nu op je lijst hebt is niet alles. Komt nog Solar en DC kabel bij, meterkast / onderverdeel componenten. Beschikbaarheid gereedschap etc etc... Komt zo een 3-400 bij (Zie ook de DHZ pakketten bij solar bouwmarkt voor een indicatie daarvan) (Bij mij nog wat meer vanwege situatie)
Dan wordt t voor €5000 aan materialen. Vind je t dat niet veel als er voor installatie dan nog €3500 bijkomt? Vind ik voor een dag werk met 2 man wel veel, maar misschien is dit normaal?

• Ronald
  • Nu online
Dat is pittig wat mij betreft.... Krap 2K (met een goed deel van die materiaalkosten er in) is wat -outlet en -bouwmarkt vragen.. dan weet je zo'n beetje het minimum ;-)

• Dre
  • Niet online
Ik ben geen ervaren installateur, maar 2 man in 1 dag voor deze installatie zou ik wel krap vinden. Het zijn aardig wat paneeltjes. En binnenshuis de elektra netjes wegwerken in plaats van langs de trapleuning kost ook tijd.

[Voor 26% gewijzigd door Dre op 24-11-2021 17:43]

• gebruiker001
Bedankt Ronald en Dre, dan weet ik een beetje wat realistisch is en dan zijn 2 offertes misschien helemaal zo gek nog niet.

@Dre wat vind jij van 26 grote panelen en dan het grote paneel achter de schoorsteen van Tigo voorzien? Meerkosten hiervan zijn ca. €60 dus verwaarloosbaar. Gaat de opbrengst hiervan niet veel slechter zijn in jouw ogen dan van 25 grote en 1 kleine zonder Tigo?

26 grote met Tigo geef iets meer vrijheid omdat dan een paneel gekozen kan worden die niet noodzakelijk nog een kleinere broer heeft.

• Dre
  • Niet online
Opbrengst zou ik niet eens zo heel spannend vinden. Je mist hooguit 0,5 paneel van de 26, maar in de praktijk wel minder dan 0,5 paneel.

Het grootste nadeel vind ik dat het er minder mooi uitziet met een een grote kier tussen de rijen. Functioneel maakt het niet uit, maar ik vind het er minder mooi uitzien.

De keuze voor hetzelfde paneel zonder klein broertje maakt het zoeken makkelijker inderdaad.

• gebruiker001
Dre schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:30:

Het grootste nadeel vind ik dat het er minder mooi uitziet met een een grote kier tussen de rijen.
Nee, met 26 grote panelen is er geen kier
Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee