Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 16:40
Ik wil advies over een nieuw aan te leggen systeem zonnepanelen.

Gebruik per jaar nu:1100 kWh laag en 1600 kWh normaal totaal 2700 kWh.
Verwacht verbruik 2030 ca. 3100 kWh
Verwacht rond 2031 een elektrische auto dus dan wil ik het systeem uitbreiden.

Bovenop ons schuine dak passen mooi 10 panelen en rekeninghoudend met dakorientatie en dakhelling kom ik volgens Hespul op een rendement van 91%. Er is geen schaduw van objecten. Er blijft nog voldoende ruimte om in de toekomst panelen bij te leggen.

Als ik uitga van 360 Wp panelen dan heb ik nu 360*91% = 3300 kWh (overschot 600kWh)
En over 10 jaar 90% hiervan = 90%*3300 = 2970 kWh (tekort van 100 kWh)

Lijkt mij dus verstandig om voor 10 stuks 360 Wp te gaan, aangezien deze voldoende voor mij produceren en aangezien deze goedkoper zijn dan bijv. 400 Wp. Als ik dan over 10 jaar wil uitbreiden dan zie ik dan wel hoe ik dat ga doen en daar hoef ik nu nog geen rekening mee te houden. Ik vraag 4 offertes bij willekeurige bedrijven en dan kies ik de goedkoopste partij die mij de 360Wp panelen kan leveren en installeren.

Is dit de juiste aanpak, zie ik iets over het hoofd, adviseren jullie om het anders te doen, of nog even wachten omdat er misschien een nieuwe regeling komt of omdat begin van de winter geen juist moment is om aan te leggen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.

NB. Aangezien er bij de aanleg van een systeem bij mijn ouders grote fouten zijn gemaakt wil ik niet blind vertrouwen op de installateurs.

Aanvulling:
Foto heb ik niet maar er is ruimte voor 30 panelen op het dak dus meer dan genoeg.
Er is geen schaduw op het dak
Het is een nieuwbouwwoning met gasaansluiting en 1 fase stroom met 8 groepen en bij de buren ging het in een vergelijkbare situatie ook lukken om hier 10 panelen op aan te sluiten. Het is in regio Gouda.
Er is voldoende budget zolang de investering rendabel is (4% rendement).

[ Voor 11% gewijzigd door gebruiker001 op 08-10-2021 23:48 . Reden: op verzoek van Ronald aangevuld ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Je post is wat karig... Het voelt alsof je zelf nog heel beperkt kennis hebt, en dat is niet erg... je kunt hier veel leren ;-)
Wel geld: Hoe meer je ons verteld, hoe beter advies je gaat krijgen.

Vul je topic even aan: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je vergeet dat over 10 jaar de salderingsregeling zo goed als opgeheven is.
Je rekent nog met jaar verbruik en opwek wat dan niet meer ter sprake is.

Zeker als je ooit gasloos wilt worden of met een EV, gooi je nu je dak vol.
Gunstiger gaat het niet worden dan op dit moment.
Nu kan je ze nog terugverdienen binnen de tijd.

Geen onzin als optimizers nemen op een schaduwloos dak.
2 stringen van 15 op een 3 fase omvormer.
Kan je mooi vergelijken met elkaar of er iets mis is.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2021 02:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag saldering is controversieel verklaard, en ik zie dat voorstel als het was niet in die hoedanigheid terug komen... De houding naar klimaat is sindsdien wel pittig veranderd. Er gaat wel iets gebeuren, maar wat is onduidelijk.

4% rendement... Eitje... Ik verbruik <2500kWh, zie sig... Rendement moet redelijk richting 10% gaan... (Meer met nuttig hoger eigen verbruik zoals warmtepomp)

Dus gooi het dak fijn vol.

Je schrijft nieuwbouw, dat is enigszins rekbaar, maar wat ik er onder versta zou het betrekkelijk eenvoudig moeten zijn om gasloos te gaan. Die business case stuur ik even door via gaslicht.com...
Verwarming via warmtepomp op zonnestroom / in combinatie met als je zonder saldering rekent is erg goedkoop.

Als je bang bent voor fouten van installateurs, gaat inderdaad niet altijd goed... Dan zul je concrete offertes moeten delen... Maar volg in de basis het advies van @AUijtdehaag

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Woning is uit 2016 met vloerverwarming beneden en dat is de enige ruimte die we verwarmen. 1100 kuub gas per jaar.

Een extra 400 Wp paneel kost €400 en produceert 360 kWh per jaar. Als ik dit teruglever tegen €0,08 dan levert dat paneel €28,8 per jaar op, ofwel €720 in 25 jaar. Dat is een rendement 2,4%. Dat klinkt toch niet heel interessant of maak ik hier een foutje? Het lijkt mij daarom alleen interessant als je zelf de opgewekte energie gaat gebruiken.

Als de gasprijs weer teruggaat naar normaal niveau dan is het de komende 10 jaar goedkoper om huidige cv te blijven gebruiken dan om een warmtepomp aan te schaffen toch? Ik zal de extra opgewekte stroom de komende 10 jaar dus niet gebruiken. Kan ik toch beter over 10 jaar een zootje panelen bijleggen. Misschien is het 21% btw voordeel verdwenen, maar de prijs van de panelen per Wp zou zomaar 21% goedkoper kunnen zijn.

Of zijn jullie het hier niet mee eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
Een extra paneel van 400Wp voor €400 is wel prijzig. Voor installaties wordt gerekend zonder BTW, want die kan je terug krijgen. Je haalt nu waarschijnlijk excl. BTW met inclusief BTW door elkaar in de rendementsberekening.

Ook zijn er veel hogere teruglevertarieven tegenwoordig mogelijk, kijk eens op gaslicht.com hoeveel het scheelt wanneer je een contract afsluit met de 10 panelen en 1 met veel meer panelen, of een contract zonder gas met een warmtepomp waarmee je dan 2200-2750 kWh meer zal verbruiken voor een totaal van ~5300 kWh.

Installatie kosten zijn meestal rond de 30-40% van een offerte, wanneer je nu veel meer plaatst, zal het relatief gezien zeker goedkoper worden.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Ronald schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:00:
@AUijtdehaag saldering is controversieel verklaard
de afbouw van saldering is controversieel verklaard ;) Maar dat bedoelde je waarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 09-10-2021 23:13 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
400 per paneel? Dat is een prijs van een tijdje terug hoor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zx35B5aSBOJ9eZ796ULYpHzGuCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8kuat6RjPpmPBVzT1ccJA6q.png?f=fotoalbum_large

< 300 per paneel is realistisch voor een 'kleine' set

Ik reken even met een zwaardere omvormer voor een set op zuid maar installatie op 2 dakdelen als in oost-west... dus 100 euro duurder links of rechtsom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta4XfPekwcPexpGcVQ2S8C6Vi84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9cQb4t0rsavmqB05SND3mwjK.png?f=fotoalbum_large

En dan zakt het naar <250 per paneel (Of €220 per /extra/ paneel)

Voor de prijzencrisis sloot ik al een contract af tegen 11 ct teruglevering... Die 4% rendement is dus wel degelijk een eitje.

En jij denkt dat het gas terug gaat in prijs? Ik geloof er geen bal van... Het blijft misschien niet €1,40, maar rustig €1,00. Dus een kWh warmte uit de CV kost gewoon ruim €0,12 + afschrijving CV + nog een handje stroom.

Schrijf je het systeem, incl een nieuwe omvormer halverwege over 25 jaar af, met de opbrengst als het O-W ligt in plaats van zuid (das al lager dan je in de TS rekende), dan kost een kWh je €8700/(25*9956) = €0.035

Ga je die stroom in een WP proppen dan kost een kWh warmte je €0.01 + de afschrijving van de pomp...

Die wamtepomp ga je aan... Of wil je liever de spannende tarieven van stadsverwarming betalen wat voor de ontkenners aangelegd gaat worden? Zoek die eens op... Neem je het heft in eigen hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
De prijs van €400 per extra paneel had ik hieruit:
https://www.vattenfall.nl/producten/zonnepanelen/
Dit is inderdaad inclusief btw

Ik wist niet dat teruglevering meer dan €0.10 kan opleveren. Dat moet ik verder uitzoeken. Is het niet een realistisch risico dat de terugleververgoeding omlaag gaat op het moment dat er teveel pieken in teruglevering gaan ontstaan in Nederland vol zonnepanelen?

De afschrijving van de cv is denk ik onterecht om die mee te nemen want de cv heb ik al betaald en als ik m nu verwijder krijg ik er niets voor terug.

Ik ga mij toch nog eens verdiepen in warmtepomp. Meest logische is dan een luchtwater warmtepomp. Ik heb wel de indruk dat onze vloerverwarming niet meer werkt als ik de cv op 40 graden zet. Bij 50 graden werkt het wel. Zodra de verwarming weer aangaat zal ik hier eens mee experimenteren.

Bedankt voor alle adviezen! Helpt mij zeker om verder te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ehm... Een CV heeft geen vervanging en onderhoud nodig, tuurlijk zitten er kosten bij van het apparaat.

De 11ct is bij vattenfall dochter powerpeers... Maar er is 30ct teruglevering gezien in de crisis contracten. Dat is hopelijk niet heel realistisch op lange duur... Al is er iets in mij die hoopt van wel, ik ben erg moe van energie transitie noodzaak ontkenners.

In het controversieel verklaarde saldering afbouw voorstel werd overigens een minimum percentage van lever prijs gegarandeerd. 80% geloof ik. Dan gaan we erg snel aan de ruime 8ct komen.

Als de VV niet wil op zulke lage temperatuur dan is dat mogelijk een (op te lossen) probleem bij de verdeler. Die mengt nu retour water bij want vloeren willen helemaal geen heet water, daarom zo geschikt voor de max 35 graden die je idealiter wil uit warmtepomp vanwege efficiëntie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:35
Ik zou in jouw geval nagaan of je mogelijk nog een dakkapel wil op een dakvlak, nagaan of je extra kan isoleren, en dan het dak volgooien met zoveel mogelijk panelen. Liefst in oost/west ligging. Gewoon zoveel mogelijk wattpiek; met een goede terugleververgoeding haal je dat er uit. En zoals gezegd: een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

gebruiker001 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:57:
De prijs van €400 per extra paneel had ik hieruit:
https://www.vattenfall.nl/producten/zonnepanelen/
Dit is inderdaad inclusief btw
Dat zijn de ontzorg prijzen ;) met andere woorden "duur"
Ik wist niet dat teruglevering meer dan €0.10 kan opleveren. Dat moet ik verder uitzoeken. Is het niet een realistisch risico dat de terugleververgoeding omlaag gaat op het moment dat er teveel pieken in teruglevering gaan ontstaan in Nederland vol zonnepanelen?
Niet zo lang geleden had je teruglever tarieven die hoger waren dan marktconform maar inmiddels is de stroomprijs zo hoog dat de kale stroomprijs al richting de 30 cent gaat, nu zal dat nog wel veranderen maar 10 cent lijkt inmiddels erg laag. Let wel op, sommige leveranciers houden die 7-8 cent nog aan voor teruglevering dus misschien moet je overstappen op een andere.
De afschrijving van de cv is denk ik onterecht om die mee te nemen want de cv heb ik al betaald en als ik m nu verwijder krijg ik er niets voor terug.
Kost elk jaar onderhoud, gas is door het dak kwa prijs (x2) en als je die ketel op marktplaats zet krijg je er echt nog geld voor hoor, weggooien hoeft niet.
Ik ga mij toch nog eens verdiepen in warmtepomp. Meest logische is dan een luchtwater warmtepomp. Ik heb wel de indruk dat onze vloerverwarming niet meer werkt als ik de cv op 40 graden zet. Bij 50 graden werkt het wel. Zodra de verwarming weer aangaat zal ik hier eens mee experimenteren.
Bij het monteren van een warmtepomp ook gelijk de verdeler van de vloer meenemen, een gesloten versie zonder pomp pakken en voila.
Bedankt voor alle adviezen! Helpt mij zeker om verder te denken.
Goed denken en rekenen, het loont op de lange termijn, hier heb ik er geen seconde spijt van of van wakker gelegen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb onderstaand een berekening gemaakt van de opbrengst van 10 extra panelen over 25 jaar. Ik heb de meest gunstige en minst gunstige situatie bepaald en dit resulteert in een rendement van tussen de 4.6 en -2.2% over 25 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb55cn48KtnQok_nogrLZ56NbaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uo8KACVKowGVYVVf7A4OEP8f.png?f=user_large

Risico's:
panelen kapot
minder rendement met serieschakeling doordat 1 van de panelen minder produceert
hogere verzekeringskosten
(Onvoorzien) onderhoud (bijvoorbeeld testen panelen na 10 jaar)
Door keuze voor hoge teruglevergoeding ben ik beperkt in keuze voor energielevarncier. Het jaarlijks overstappen met een gunstige bonus/korting is dan niet meer mogelijk.

Kansen:
Als we een warmtepomp installeren dan gaan we meer zelf gebruiken. Nadeel is alleen dat warmtepomp energie verbruikt in de winter en de panelen produceren vooral in de zomer dus veel eigen gebruik zal er niet zijn. Dit voordeel is dus sterk afhankelijk van de salderingsregeling.

Conclusie: Verwacht rendement is -2% tot +4.5%, wat erg laag is, zeker gezien de risico's. Daarom meer bijleggen dan ik zelf ga gebruiken is niet interessant. Dit is in lijn met wat ik vind op internet.

Nu ben ik toch benieuwd, want hier op tweakers zie ik vooral het advies om zo veel mogelijk panelen te plaatsen. Wat klopt er dan niet aan mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kosten die je vooraf kunt controleren - dus meerkosten panelen, aanpassen meterkast/bekabeling zijn niet terecht in je worst case berekening.

De omvormer vervang je naar verwachting 1x, en kost nu 1200 euro. Dus daar is je worst case echt zwaar overdreven, en je best case al te pessimistisch.

Ga je ook de terugleverprijs indexeren? Die gaat echt niet constant blijven.

En bij afbouw saldering moet je ook nog meenemen dat je met meer en meer panelen minder en minder energiebelasting betaald: want meer direct eigenverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:28
@gebruiker001
je gebruikt nu een 2700kWh.
maar straks heb je een extra TV of ander apparaat.
en dan gebruik je meer, een 3000kWh is niet vreemd om dan op te gokken.
meeste mensen gebruiken elk jaar iets meer kWh, en dit is al jaren zo.

zonnepanelen, ze leveren per jaar iets op, laten we zeggen 3000kWh.
maar elk jaar is dat getal iets anders, soms een 5% meer, soms een 5% minder.
houd dus vast rekening met 300kWh verschil per jaar in opbrengst.

neem je 10x360Wp, en hang je dat op een 3kW omvormer.
dan heb je een 16A groep nodig met dito kabel.

een 3,6kW omvormer heeft ook een 16A groep en dito kabel nodig.
prijs verschil is 100€. en dat breekt de bank niet.

een 3kW omvormer en een 3,6kW omvormer, dan heb je zonder kosten gewoon een model die 2x een mpp heeft. (kun je 2 verschillende stringen aan hangen, een setup van 2x(8 tot 11)x360Wp kan er gewoon aan hangen. W omvormer heeft niks te maken met aantal Wp.)
dus waarom dat niet doen?

panelen zelf, ze kosten geen drol meer:
simpel random gekozen paneel:
https://www.winkelman-zon...-full-black-halve-ce.html
135€ inc BTW, maar de BTW kun je terug vragen, en dan kom je op +/- 110€ uit.

BTW die vraag je terug, en dat gaat 1x lekker simpel, de 2de keer is wat lastiger.
dus 1x 2x8x365Wp leggen is wat handiger en bespaart je 21% op de totaal prijs.

voeg je dit samen.
dan is grofweg een 3,6kW omvormer kopen, maar 100€ duurder.
dan nog 10x 110€ extra voor de panelen en 10x extra bevestiging spul +/- 30€.
en een beetje extra installatie kosten.
erg tof om te doen, een beetje overproductie is alleen maar tof.

grootste probleem die we hier veel zien:
mensen leggen aan, maar weten niet hoe het werkt, dus doen extra zuinig.
komen er na een half jaar achter dat het tof werkt en willen uitbreiden, maar dan word het allemaal lastiger en duurder.
als je het doet, probeer niet te veel voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
daar ga je straks spijt van krijgen.
(ik ben nu al bezig om set 3 terug te verdienen, lol ben er bijna.
maak niet de zelfde fout als ik heb gemaakt. :P )

losse tips:
een 365Wp of een 400Wp, welke is het goedkoopst.
het beste kun je de kost prijs (ex BTW) van het paneel delen door het aantal Wp.
elke extra Wp levert je ook meer kWh op.
110€ / 365Wp = 0,30€/Wp
115€ / 400Wp = 0,28€/Wp
in dit voorbeeld is dus de 400Wp goedkoper als de 365Wp ondanks dat hij meer kost.

aantal Wp is aantal W omvormer.
nop, heeft wel iets met elkaar te maken, maar ook weer niet te veel.
grof gesteld levert meer Wp als W omvormer, je gewoon meer kWh op.
is het 30% meer Wp als W omvormer, dan is het verschil zelfs zo minimaal dat je het niet eens merkt op je jaar opbrengst, en daar boven begint pas langzaam je rendement terug te lopen.
(ik heb in een oost-west opstelling als 6430Wp op een 4000W omvormer.)
hier kun je goed gebruik van maken en bespaart je veel kosten.

je zou ook nu een 2x mpp 3,6kW omvormer kunnen nemen.
en dan 10x360Wp er aan hangen.
dan heb je 1 mpp over die je later nog een keer kunt vullen.
pas op met de BTW, lees de regels goed, er zijn trukjes maar je situatie kan het anders maken.
dit is duurder, maar kan ook als je wil.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gebruiker001 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:20:
Bovenop ons schuine dak passen mooi 10 panelen en rekeninghoudend met dakorientatie en dakhelling kom ik volgens Hespul op een rendement van 91%. Er is geen schaduw van objecten. Er blijft nog voldoende ruimte om in de toekomst panelen bij te leggen.
oke de hespul, leuk.
een variantje daar van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
(deze is beter als de originele hespul, daar zit een fout in.)
geen idee hoe je aan 90% komt, maar zal wel kloppen, kan ik niet contoleren.

maar weet je wel wat de 100% eigenlijk is?

normaal pak je deze tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
dan zie ik gouda in het 1040-1080 gebied zitten.
dit corrigeren voor temperaturen betekend dat je 1130-1180kWh/kWp gebied zit van Nederland.
(hoe dichter bij de kust je zit de meer kWh je opbrengst is.)
dus met een perfecte set op zuid doe je dus 1Wp = 1,13 tot 1,18kWh per jaar.
dit is de 100% van de hespul, neem je daar 90% van zit je nog steeds op 1Wp = 1kWh per jaar. ;)

maakt het rendement wel iets anders, denk ik dan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
bronnen:
waarom de hespul niet klopt.
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html

hoever je kunt gaan met meer Wp op een omvormer:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
(dit is dus zonder te kijken wat de techniek aan kan, daar is helaas ook een grens, maar dat is voor later.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gebruiker001 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:20:

Is dit de juiste aanpak, zie ik iets over het hoofd, adviseren jullie om het anders te doen, of nog even wachten omdat er misschien een nieuwe regeling komt of omdat begin van de winter geen juist moment is om aan te leggen?
winter heeft ook voordelen, de instaleurs hebben (met uitzondering van dit jaar ivm energie prijzen) wat meer tijd en kunnen goedkoper zijn
NB. Aangezien er bij de aanleg van een systeem bij mijn ouders grote fouten zijn gemaakt wil ik niet blind vertrouwen op de installateurs.
dat is nooit verstandig enige check is altijd aan te bevelen
Aanvulling:
Foto heb ik niet maar er is ruimte voor 30 panelen op het dak dus meer dan genoeg.
in de meeste gevallen is het dak volleggen de betere optie alhoewel 200% overschot wellicht wat veel lijkt... ik ben er erg blij mee :P
Er is geen schaduw op het dak
geen micro's of optimizers
Het is een nieuwbouwwoning met gasaansluiting en 1 fase stroom met 8 groepen en bij de buren ging het in een vergelijkbare situatie ook lukken om hier 10 panelen op aan te sluiten.
denk aan je toekomst plannen en wensen. stel dat je 3fase zou willen kan je dat bv combineren met een 3fase pv instalatie en de btw over de 3fase kast en aansluitkosten terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik bereken grofjes (via winkelman, maar moet zelf ook rond zoeken.)
20x JA Solar JAM60S-21-365-MR Mono Full Black Halve Cellen 365Wp
€ 2.600,00
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
€ 639,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 332,00
1x Complete installatie 20 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.639,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 4.305,79
BTW€ 904,21
Totaal
€ 5.210,00

grofweg voor een 4600€ heb je 7200Wp en een 3,6kW omvormer op het dak hangen.
dit levert meer als 6000kWh per jaar op (minder omdat je nu echt wel aardig te veel op een omvormer hebt hangen, maar we gaan nu voor winst niet rendement.)
3000kWh x 0,22€/kWh salderen = 660€
3000kWh x 0,08€/kWh winst = 240€

ruim binnen de 5 jaar terugverdiend en dat is acceptabel.
(mits en maar natuurlijk etc etc... kan niet alles even typen.)

warmtepomp er bij, en je kunt een 1300m3 gas vervangen voor de overige kWh's.
dit kan de 240€ laten veranderen in een 1000€.
of is dat te duur koop een elektra kachel (he ba vieze oplossing, maar oke) en je kunt de overige 3000kWh ook affakkelen en zo een 375m3 gas besparen.
dit is dom, maar het kan wel. ;)

(sorry, ik reken nu nog even met 0,22€/kWh wat je nu betaald.
maar als ik rond kijk op energie vergelijkings sites, dan zie ik eigenlijk niks goedkoper meer als 0,295€/kWh.
en dan heb je al een 3 jaar vast prijs, kijk ik naar 1 jaar vast prijzen dan zie ik niks meer onder de 0,4€/kWh.
de energie markt is in paniek op het moment, echt niet te geloven.
vreemde tijden zijn dit.)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 15-10-2021 12:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

/preek

Heren,

Ik wil hier wel even kwijt dat ik poepflauw word van al die projecten waar de portemonnaie de belangrijkste maatstaf is.
Natuurlijk moet een verandering in de energiehuishouding financieel haalbaar zijn, maar gebruik toch vooral het milieu als maatstaf.

/einde preek

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FD2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:39:
/preek

Heren,

Ik wil hier wel even kwijt dat ik poepflauw word van al die projecten waar de portemonnaie de belangrijkste maatstaf is.
Natuurlijk moet een verandering in de energiehuishouding financieel haalbaar zijn, maar gebruik toch vooral het milieu als maatstaf.

/einde preek
psst.. bio-afbreekbare panelen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op een tweaker forum vragen of dak vol nut heeft, is als aan max verstappen vragen waarom hij niet in de kart racing is gebleven.

Op beiden krijg je geen fatsoenlijk antwoord.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Wederom bedankt voor alle adviezen. Ik raak toch zachtjes aan overtuigd dat meer produceren dan eigen gebruik interessant is en het lijkt mij inderdaad ook wel leuk.

Aanvullende info situatie
Met azimuth = 36 deg en hellingshoek = 57 deg levert het alternatief op Hespul mij ook ca. 90% en in Gouda zitten we op ca. 1015 kWh/m^2.
De meterkast is 1 fase met 40A hoofdschakelaar. Volgens mij is het verstandig om in mijn geval niet naar 3 fasen te gaan, omdat ik niet meer dan 20 panelen wil en omdat met 3 fasen een discrepantie kan ontstaan tussen terugleveren en eigen gebruik. Ook lijkt het mij dat overstap naar 3 fasen de kosten weer opdrijft.

Omvormer en aantal panelen
Dus als ik het goed begrijp kan ik een 3.6 kW omvormer toepassen met ca.20 panelen allemaal op hetzelfde dak? En als de productie van de panelen dan te hoog wordt. Wordt die dan afgetopt of gaat de omvormer dan in de beveiliging, waardoor de productie 0 is? En dan begrijp ik dat de maximale productie maar een aantal uur per jaar voorkomt en als dan wordt afgetopt dan heeft dit nauwelijks invloed op de totale productie? En is dan 20 panelen het maximum of optimum, of zou 24 of 18 panelen beter zijn? Zoals onderstaand te zie is het nog wat krap met paneelafmetingen van 1776*1052.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJFyr-mqvavgkrYPJT9GHlUFfNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHfXeByz2kXL9oVrjHn3sOHI.png?f=fotoalbum_large

Schaduw
Er staat wel een aantal bomen die als ze groeien over een aantal jaar wat schaduw gaan geven aan het eind van de dag tussen oktober en maart. Ook is er een schoorsteentje dat wat tijdelijk wat schaduw geeft. Ik lees op internet dat de panelen bypass diodes hebben, waardoor als de panelen die niet in de schaduw liggen niet worden beinvloed door het paneel dat wel in de schaduw ligt. Als dat zo is dan zal dat beetje schaduw af en toe nauwelijks invloed hebben. Klopt deze beredenering, of heeft schaduw meer invloed? En schaduw op string heeft dus ook geen invloed op string 2?
Bron: https://td-er.nl/2015/12/28/by-pass-diode-zonnepaneel/

Onderstaand een plaatje met de schaduw. Het aantal panelen en de locatie is niet representatief. Ik overweeg toch nog wat dakramen, waardoor ik nog aan het schuiven ben met panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/087Y34TG0HSGfPCcfMl4LEIzIqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/roRtxpvE5vN2ut7d1coFhiwg.png?f=user_large

Installateur?
Is er zoiets als Winkelman ook beschikbaar in omgeving Gouda? Ik krijg obv offertes van buren de indruk dat hier de installateurs gewoon een offerte schrijven met zijn panelen erin en dat er weinig ruimte is voor vrije keuze van panelen en omvormer. Ook heb ik de indruk dat het een stuk duurder is (voorbeeld: 12 SolarEdge panelen 370Wp + onbekende omvormer voor €4200. Bij Winkelman heb je voor dat geld 20 panelen met een 2 strings omvormer. Iemand wijst mij nog op de collectieve inkoop vereniniging eigen huis. Is dat een goed idee?

@migjes Klopt dit sommetje zo:
Als ik 20 panelen neerleg dan heb ik: 2*10*360Wp *90% = 6480 Wp. Met een omvormer van 3.6 kW heb ik een percentage van 3600/6480 = 55% en als ik dat in onderstaande grafiek invoer dan heb ik een opbrengst van ca. 90% tov wanneer ik een 6.48 kWh omvormer zou hebben. Klopt dit sommetje?

Dan beredeneer ik verder:
Als ik 10% minder panelen neem (18 ipv 20) dan heb ik 55%/0.9 = 61% en dan is de opbrengst 94% volgens de grafiek. van 18 naar 20 panelen (11% meer panelen) verhoogd de opbrengst dan met (94-90)/90 = 4,4%. Dan is mijn conclusie dat die extra panelen weinig doen (ze doen maar voor 4.4%/11% = 40% mee aan de opbrengst).

Je zegt dan wel dat dit is zonder te kijken naar wat de techniek kan. Wat bedoel je daarmee? Bedoel je hiermee toch niet dat bij te veel zon de omvormer in de beveiliging gaat en uitschakeld?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiY5w5BsqSmwSEcbZ2yAjim4aMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BpuImqhqVeELZWrvsB0O5eZC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Op een 40A aansluiting mag je een zwaardere omvormer dan 16A binnen de richtlijnen... Waarom niet doen?
Kleine omvormer is geen doel, maar een middel om kosten/baten te optimaliseren.
Exacte berekening gewoon via Sunny design doen.

Je verhaal over schaduw klopt wel ongeveer.

Solar Outlet en Solar bouwmarkt zijn net als Winkelman grote klik en laat leggen shops... Maar ze willen ook wel meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Als ik het goed begrijp mag ik op 40a aansluiten:
40A/1,6 = 25A omvormer *230 v = 5750 W. Is dit heel strikt dus 6000 W omvormer mag dan niet? Dan zal het een 5000 W omvormer worden.

Dan kan ik 30% meer Wp aan panelen dus dat wordt 1,3*5000 = 6500 Wp = 18 panelen van 350 Wp.
Met omvormer van 6000 W zou dit dan 7800 Wp worden. Is dit dan het maximaal haalbare? Of zit ik hier dan overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@gebruiker001
jep, je conclusie klopt grof weg wel, je gaat dan ruim over de 30% meer Wp en dan zakt het rap.
tot de grofweg 30% meer Wp is wel te doen.
maar belangrijkste is: begrijpen dat dit eigenlijk allemaal maar bijzaak is.
je wil maar een max 30% extra Wp, maar als je andere eisen hebt of regelgeving veranderd, dan kan het allemaal wel.
en uit eindelijk: panelen zijn nu erg goedkoop, dus kies maar wat je wil, is de beste tip die ik kan geven. ;)

40A hoofdgroep, check dat eens goed, meestal is dat 1x35A.
maar je ziet vaak dat de 1x35A traag word vervangen voor 1x40A snel.
en dan is het verschil maar minimaal tussen die 2. ;)

op 1x 40A, kun je gewoon tussen de 0 tot 40A op terug leveren.
maar dit is erg afhankelijk van je stroom net wat de netbeheerder heeft aangelegd.
is dat net van na 1980, dan maakt je niet et veel zorgen, is het van voor 1960 pas dan een beetje op.
elke wijk heeft gewoon andere dingen, dus het is altijd een beetje gokken.
algemeen zegt de netbeheerder, ga niet verder als 5kW op 40A.
dit is een gecalculeerde gok, en zal voor een 90+% van de huizen ook wel kloppen.
maar vaak kan meer en vaak kan minder.

een los ideetje:
je kunt ook gaan voor 2x een 16A omvormer. (je kunt voor nu beginnen met 1 omvormer, al is het maar voor de lol. koop je die 2de later er bij.)
die hang je nu aan je 1x40A, maar als je dan straks een 3x25A wil.
(voor koken of een auto, b.v.)
dan kun je mooi op 2 fase terug leveren.
mocht er dan een omvormer kapot gaan, draait de andere gewoon door.

ik denk altijd heel simpel, het kan allemaal, behalve voor de centenneukers.
die zijn te druk met onbelangrijke zaken bezig en doen daar nooit iets. 8)

edit:
de meeste +/-350Wp kunnen makkelijk met 11x per mpp gedaan worden.
(wil je voor 12x gaan per mpp, pas even op, moeten we preciezer berekenen.)
dit kan met gemak op een 3000W tot 6000W omvormer.
zolang je maar met de Voc + temperatuur (+ +/-10%) onder de max blijft van de omvormer, en dat is vaak rond 600V.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-10-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik ben aan de slag gegaan met Sunny design (@Ronald, bedankt voor de tip). Mooie tool! Ik probeer nu uit te komen op een systeem van ca, 7000 Wp, wat denk ik nog goed moet werken op een 5000W omvormer. Ik ben uitgegaan van 1 vrije dakpan onder de nok.

Wat ik nu realiseer is dat installatie en montagemateriaal ca. €90 per paneel kost dus daarmee worden grote panelen met hoge Wp al snel goedkoper in €/Wp. Ik probeer dus zo groot mogelijke panelen, maar dit gaat niet lekker passen omdat dan toch die éne schoorsteen flink in de weg zit voor de bovenste rij. Nu is het dak ingedeeld met panelen met L = 170 cm, zie onderstaand plaatje. Dan worden automatisch de zone boven de schoorsteen niet benut. Heeft het echt zo veel invloed als hier een strookje schaduw op het paneel komt bij een lager zonnetje? Als het niet zo veel invloed heeft kan ik ook nog naar panelen van L = 197 cm en dan de bovenste rij helemaal vol leggen. Hier komt dan een strookje van 20-30 cm schaduw overheen in de maanden dat de zon lager staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACrwFjDOzUpGb-3hwp3GXg0s8YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYemujrX3Vr80NVx79WqnYjs.png?f=fotoalbum_large

Helemaal rechtsboven wordt ook nog ca. 45 min per dag wat schaduw gepakt als de zon net op het dak komt, maar dan is de hoek van de zon zo ongunstig dat de productie misschien toch heel laag is? De schaduwhoek linksboven geeft alleen bij ondergaande zon in de zomermaanden wat schaduw dus die lijkt mij nauwelijks relevant.

Dan staan er toch nog wat bomen die invloed gaan hebben over 20 jaar (uitgaande van ca. 5 m groei tov huidig). Die gaan de onderste rij beinvloeden en vandaar dat ik voorkeur heb om vooral bovenin grote panelen met hoge Wp toe te passen en de onderste rij niet toe te passen. Zie onderstaand plaatje voor schaduw over ca. 20 jaar. Hier heb ik ook de 2 panelen boven de schoorsteen nog toegepast. Vreemd dat de tool deze niet automatisch daar toepast, want zeker met deze kleinere panelen valt er weinig schaduw op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q64xPZ6jcOAkqUBz9GnRfY7U0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PpDVkjgqL4AcYtBmD1KQAlh.png?f=fotoalbum_large

Onderstaand heb ik met wat lijnen het verloop van de schaduw van de bomen weergegeven voor verschillende data. 4-5 maanden per jaar zal er geen schaduw zijn en daarna geeft vooral één 5 m brede boom schaduw. Deze schaduw draait dan over het dak zoals onderstaand te zien. Ik vind het lastig om in te schatten hoe groot de invloed van de schaduw is. Punt blijft dat we zelf ca. 2700 kWh per jaar gebruiken dus hebben we deze panelen niet "nodig" en ik wil ze alleen toepassen als ze een positief financieel rendement opleveren.

Ik hoop dat jullie hier nog wat adviezen in kunnen geven. Wat ik lastig in te schatten vind is de invloed van de schaduwvlakken. Het lijkt erop dat Sunny design geen invloed van de schaduw meeneemt in de productie berekeningen. Zou ik met deze plaatjes ook bij een installateur aan kunnen komen, of gaat dit te ver in detail?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgyQcT4Ul7hc-E8HnT_58wVdzJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lWf9X2GNrvWrV1r9374wDFLM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIA1ZGl875ue_O_ZkaOOJRmJHbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GYUf2559SGGZ6yCp1UI5f9z7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHJMznKKjyWyt-lWAYzPIIvq8Xw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7tm6t2RDhKHMncP0DfsP8sy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJmBIatlDa_sc2YCAOjPrT2JqF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8jXc1CRi9ls6rrhoue6D1mh0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@gebruiker001 Ik kom op beduidend lager voor montage op pannendak, bijvoorbeeld: https://www.solar-bouwmar...-minder-dan-106-cm/grijs/

Maak je niet al te druk over schaduw in de winter. Als je in december 20% van de opbrengst haalt van juni gaat het erg goed.

Elk punt van je dak zal financieel rendabel zijn. Hoe meer je nuttig verbruikt, hoe rendabeler.

Je schrijft nieuwbouwwoning met gas... Hoeveel gas verbruik je?
Dan zou je met geen tot minimale aanpassingen moeten kunnen verwarmen met een warmtepomp.

Zonnepanelen maken verwarmen met warmtepomp ongelofelijk goedkoop... Zeker zolang saldering duurt.

Als je 2.5x je verbruik in m³ neemt zou je aan de bovengrens moeten zitten van wat een warmtepomp nodig heeft. Ik zou dat in elk geval afdekken. Je plan voor elektrische auto is wat ver weg, dat zou best eerder kunnen worden... (Auto op zonnestroom rijd erg goedkoop, zelfde verhaal)

Een prijs-efficiënt zonnesysteem moet stroom kunnen maken onder de 5ct/kWh bij afschrijving over een jaar of 20... vandaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@Ronald thnx weer voor de hulp! Ik zit inderdaad ook aan een warmtepomp te denken. We gebruiken nu 1100 m3 gas per jaar en we koken ook op gas. Volledig van het gas af is dan toch nog wel een investering die afhankelijk van de gasprijs niet snel terug verdiend is. We hebben vloerverwarming dus het zou wel kunnen met volledige warmtepomp, maar ik kan hiervan nog niet echt prijzen vinden. Hybride warmtepomp is sneller terugverdiend maar als ik dan over 5 jaar alsnog van het gas af moet dan heb ik weer niks meer aan die hybride pomp.

En die schaduw boven de schoorsteen, als ik daar nog een groter paneel toepas die meer schaduw meepakt achter de schoorsteen. Is dat ook geen probleem voor de opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@Ronald je vergeet bij de montage de kosten voor de montage van de panelen en je neemt alleen de kosten van het montagemateriaal mee. Dan kom je op ca €90 per paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Spijker op de kop: twee keer investeren is 2x betalen is 2x terugverdienen. Reken je het vastrecht van gas wel mee?
De resterende paar kuub gaan dan op dit moment al snel aan 3 euro de kuub, en dus 35ct/kWh.

@migjes heeft een hybride pomp... Niet iets wat hij met zijn huidige kennis weer zou doen. 5 geleden was het nog logischer om hybride te gaan ... Nu nog minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Is er ook een gratis tool waarbij ik de azimut, dakhelling en datum in kan vullen en die mij dan een grafiek geeft van de maximale opbrengst per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Voorgaande bericht was denk ik iets te gedetailleerd dus nu een concreter bericht.

Nogmaals: Dak is gericht op WZZW (215 graden tov Noord) en dakhelling is 57 graden.

Ik overweeg 19*385Wp = 7315 Wp aan te sluiten op een omvormer van 5000 of 6000 W, bijvoorbeeld Growatt 6000 TL-XE. Navraag bij de netbeheerder heeft mij geleerd dat ik geen 40A maar een 35A hoofdzekering heb. Het is mij nog niet duidelijk of ik hier nu 25*230 = 5750 W of 35*230 = 8050 W op aan mag sluiten, dus of de growatt 6000 TL-XE kan/mag weet ik niet?

Onderstaand het legplan dat ik nu voor ogen heb. De bomen geven waarschijnlijk pas over 10 jaar schaduw in de wintermaanden aan het eind van de dag dus de invloed hiervan is te klein om nu rekening mee te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDdg9UbHzAB5fTGwQioK7Y4Td54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nOy1Y3TyTmnbV3sA6opo9Tcl.png?f=user_large

Hieronder een voorbeeld van een offerte. Ik vind zelf de Clickfit Evo's relatief duur. Zijn hier goedkopere varianten voor die kwalitatief gelijkwaardig zijn? Gaat dit er zo goed uitzien of zouden jullie het anders doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EfXQ3Rab_NEC9HSCVhoOWIZ2aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEP3F5g98JfP5Qbv0PkyPkr7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Richtlijn is max 5kW... Eens zelfs dat is niet altijd verstandig, want gaat gepaard met vrij veel spanningsval tussen omvormer en meterkast (omvormer mag maar tot 253V produceren... Gemeten op de omvormer... Netbeheerder is slechts verantwoordelijk voor max 253 in de meterkast.)

Wat doet de netspanning bij jouw op een mooie zonnige middag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ok dus zeker niet meer dan 5kw omvormer zeg je.
En dan 1.2*5 = 6000Wp?
Hoe kom ik erachter wat de netspanning is?

Het is een wijk uit 2016. De meeste buren hebben ca 12 zonnepanelen. 500 meter verderop ligt een rijwoning helemaal vol met een paar honderd panelen. Maar dit zal vast 3 fasen zijn. Maar de vraag is dus hoe ik erachter kom wat mogelijk is op het net met enkelfase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:14:
Richtlijn is max 5kW... Eens zelfs dat is niet altijd verstandig, want gaat gepaard met vrij veel spanningsval tussen omvormer en meterkast

Wat doet de netspanning bij jouw op een mooie zonnige middag?
Installateur vertelde mij dat het vermogen van de omvormer hier geen invloed op heeft. Omvormer verhoogd slechts met 1 V en dan maakt het niet uit of je een 1 of 5 kW omvormer hebt. Hij zei wel dat 5 kW op 35A hoofdaansluiting het maximum is. Te hoog voltage kon volgens installateur wel voorkomen, maar dat zal nauwelijks beïnvloed worden door mijn panelen, maar meer als er echt een zonnepanelen wordt aangelegd oid. Omdat er nog veel gasloze woningen bijgebouwd worden in de wijk ga ik er maar vanuit dat de netbeheerder dit goed ingericht heeft. Klopt dit verhaal van de installateur? Hij installeerde overigens bijna nooit meer zonder gebruik van optimizers dus dan is het toch al terecht dat ik aan zijn kundigheid twijfel?

Netspanning kan ik bepalen door voltmeter in stopcontact maar dat heeft nu waarschijnlijk weinig zin in november?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zie trouwens nog een denkfout:
en omdat met 3 fasen een discrepantie kan ontstaan tussen terugleveren en eigen gebruik.
Je meter saldeert dit intern onder de fasen.
Bij 3 fasen: als je op fase 1 2000 watt gebruikt en op fase 3 2000 watt levert zal dit per saldo 0 zijn en als 0 worden doorgegeven.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@gebruiker001 Sorry, maar 1V is echt onzin. 5kW over 10m 2.5mm² is 3V... + netimpedantie... Die bij mij lekker hoog is.... ik zou totaal 5-7V verhoging zien... Er is een reden dat ik met wat pijn en moeite een 3 fase 5kW heb opgehangen...

En het vermogen maakt ook echt wel uit... Verlies neemt toe met de stroomsterkte. Bij 1.5kW blijft er 0.84V over.

Speel hier eens mee: https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/
1.32% *230V = 3V ;-)

Een installateur die bijna nooit zonder optimizers werkt dient zijn portemonnee, niet zijn klanten.
SolarEdge betaald de installateur als componenten binnen garantie stuk gaan... Comprende?

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 10-11-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
EWK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:54:
Ik zie trouwens nog een denkfout:

[...]

Je meter saldeert dit intern onder de fasen.
Bij 3 fasen: als je op fase 1 2000 watt gebruikt en op fase 3 2000 watt levert zal dit per saldo 0 zijn en als 0 worden doorgegeven.
Ja, wat ik zei had ik ergens gelezen, maar dat is inderdaad niet juist weet ik inmiddels. Er staan zo veel onwaarheden helaas op internet, maar ik wordt steeds wijzer...

• gebruiker001
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:56:
@gebruiker001 Sorry, maar 1V is echt onzin. 5kW over 10m 2.5mm² is 3V... + netimpedantie... Die bij mij lekker hoog is.... ik zou totaal 5-7V verhoging zien... Er is een reden dat ik met wat pijn en moeite een 3 fase 5kW heb opgehangen...
En bij een kabel van 3*6mm^2 wordt, dan de spanningsval niet een stuk lager? Ik zie dat het maximaal verlies afneemt volgens de tool van Fritts van 2.5mm -> 1,32% naar 6 mm -> 0,55% (10 m enkelfase). neemt de spanningsval dan met dezelfde ratio af? Dan is dit toch een goedkopere manier om de spanningsval te verlagen tov het kiezen voor 3 fase.

[quote]
En het vermogen maakt ook echt wel uit... Verlies neemt toe met de stroomsterkte. Bij 1.5kW blijft er 0.84V over.

Speel hier eens mee: https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/
1.32% *230V = 3V ;-)

[quote/]
Thnx, duidelijk
Een installateur die bijna nooit zonder optimizers werkt dient zijn portemonnee, niet zijn klanten.
SolarEdge betaald de installateur als componenten binnen garantie stuk gaan... Comprende?
Ja, dat is ook duidelijk. Dan zegt hij dat de optimizers zelfs zonder schaduw 6% winst geven per jaar. Zelfs dan zijn ze het geld niet waard, want meerkosten van de optimizers zijn ca. 16%. Installateur begon ook nog wel over Tigo optimizers, die je dan op een enkel paneel kan toepassen dat af en toe in de schaduw ligt. Is dat ook geen goed idee?

• Ronald
@gebruiker001 die 6% kan ik met moeite vinden in mijn solaredge systeem... waar wel schaduw is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaIuPEJgC1KZ20xWr3jDLwJKRS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YabYMAjMhZIBsGrAIGgzH15C.png?f=fotoalbum_large

2 panelen, 1 onverstoord in de zon, 1 naast een schoorsteen van 70 hoog bij 80 lang.

Tussen groen en rood is het vermogen wat een Tigo (of in dit geval SolarEdge) er extra uit haalt.
De trap is omdat het paneel in 3 delen uit valt aan een string omvormer (het schaduwbeheer). Dat maakt dat andere panelen in de string onverstoord door gaan.

Zet dat af tegen de tijd en je hebt weinig kWh voordeel...
Er moet wel 50 euro aan kWh gewonnen voor de optimizer terugverdient is.

• gebruiker001
@Ronald , als je een spanningsval meet van 7V, zou je dan niet de software van de omvormer aan kunnen passen zodat deze niet bij 253V uitvalt, maar bij 260 V? Dan lever je nog steeds niet meer dan 253V aan het net toch? Geen idee of dit kan/mag en verantwoord is.

• Ronald
@gebruiker001 Dan overtreed ik de elektriciteitsnet regels... en moet ik de firmware van de omvormer zien te hacken, 2x niet realistisch.

Ik heb daarom 1.5m 3x4mm² ;-) (3 fase)... Starten van omvormer hoor ik toch wel, of hij nou een verdieping onder of boven me bed zit.

Overigens: Een GoodWe schijnt HighVoltageRideThrough te hebben. Verlagen van vermogen tot hij onder 253V blijft... Weer jammer dat betere merken dat niet hebben :X

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 11-11-2021 09:41 ]

• gebruiker001
Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:51:

Overigens: Een GoodWe schijnt HighVoltageRideThrough te hebben. Verlagen van vermogen tot hij onder 253V blijft... Weer jammer dat betere merken dat niet hebben :X
Dat klinkt als een hele waardevolle oplossing. Ik dacht nu aan een GoodWe of Growatt simpelweg omdat deze het goedkoopst zijn. Maar jij bent geen fan van GoodWe begrijp ik? Wat zijn de nadelen van dit mindere werk? Een paar procent lager opbrengst is denk ik in mijn geval niet erg. Een kapotte omvormer natuurlijk wel.

• Ronald
Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in de ondersteuning (dus monitoring die lastig zelf te doen is zonder hun cloud oplossing)... Maar de alternatieven zijn behoorlijk veel duurder, dus het is aan jouw om dat af te wegen.

Het apparaat zelf werkt ;-)

• gebruiker001
Tussen groen en rood is het vermogen wat een Tigo (of in dit geval SolarEdge) er extra uit haalt.
Die Tigo verdient zich dan inderdaad niet terug. Duidelijk!
De trap is omdat het paneel in 3 delen uit valt aan een string omvormer (het schaduwbeheer). Dat maakt dat andere panelen in de string onverstoord door gaan.
Als rood en blauw op dezelfde string zitten. En rood gaat dan op 66% (1e trappetje) dan gaat de gehele string toch op 66%, dus de blauwe ook? Dit is toch hoe schaduw op 1 paneel invloed heeft op de gehele string? Of begrijp ik dit dan toch nog niet goed?

Edit:
Ik zie al dat niet klopt wat ik zeg hierboven zeg. Door de diodes icm schaduwmanagement in de omvormer schakelt vooral het schaduw paneel (gedeeltelijk) uit en de andere panelen produceren redelijk onverstoord verder.

[ Voor 15% gewijzigd door gebruiker001 op 11-11-2021 14:26 ]

• gebruiker001
@Ronald
De buren hebben 5850 Wp op 1 van de 3 fasen op de wasmachine groep. Dan verwacht je toch ook wel een aardige spanningsval. Ze hebben nooit problemen gehad met te hoog voltage op zonnige dagen.

Zou dan een 5 kW of 6 kW omvormer bij mij goed gaan als ik een 3*6mm kabel toepas < 20 m met een GoodWe omvormer?

Het enige dat jij noemde is dat de spanning te hoog kan worden waardoor de omvormer uitschakeld, of zijn er nog meer redenen waarom 5 of 6 kW niet haalbaar/verstandig is? Mijn voorkeur heeft 19*385 Wp = 7315 Wp, omdat dit wel een fraai symetrisch legplan geeft op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
6kW hoor je in Nederland sowieso niet toe te passen vanwege fase onbalans.

Leg zoveel panelen als je je kan veroorloven. Bepaal met Sunny design de juiste omvormer. Is het meer dan 5kW, doe een 3 fase. De kabel ga je toch leggen en over 5x2.5 is het verlies lager dan over 3x6

5x2.5 kabel kost ook nog eens minder... Alleen de omvormer iets meer... maar het valt nog mee bij GoodWe
5x4 zit een fractie boven 3x6..

YMVK is dubbel geïsoleerd en hoeft daarom niet per se in buis... 5x 2.5 VD past niet in 16mm buis.

• gebruiker001
Omzetten naar 3 fasen kost ook weer €350 en 3-4 maanden tijd. Ik wil het liefst zsm alles geïnstalleerd zodat ik voor 3 jaar de elektra tarieven vastzet. Terugleverprijs is nu heel gunstig. €0,18/ kWh. Dat zou in het voorjaar weer anders kunnen zijn.
Ik ga nog s aan de slag met sunny design. Eerder lukte het mij niet om het juiste merk en type panelen te vinden dus ik kwam er niet heel ver mee.

• Ronald
heb je gekeken op mijnaansluiting.nl ? Ik had ze binnen een week op de stoep kunnen hebben :-)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb 10 kWp op 1-fase :P

Met 57° dekhelling zou ik gewoon lekker voor een 1-fase 5 of 6 kW omvormer gaan. Je panelen ZW zullen niet veel piekverliezen geven.

• gebruiker001
Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:06:
Ik heb 10 kWp op 1-fase :P

Met 57° dekhelling zou ik gewoon lekker voor een 1-fase 5 of 6 kW omvormer gaan. Je panelen ZW zullen niet veel piekverliezen geven.
10 kWp op 1 fase? Liggen deze allemaal op hetzelfde moment vol in de zon op ZW? En dan een omvormer van 6kW, ofwel op 60% van kWp? Ga je dan niet over het voorgeschreven maximum vermogen van de omvormer?

Ik lees inderdaad zoals @Ronald zegt dat 5 kW het maximaal toegestane is door bijna alle netbeheerders om onbalans in de fasen te voorkomen.

• Ronald
Voorgeschreven maximum vermogen is.... Niet zo belangrijk.

Als je een 60 graden O-W dak heb met totaal 10kWp, dan komt er misschien 6kW af in ideaal geval... Ter illustratie: https://www.thomasberger....w2=5000&temp_coeff2=-0.48
De berekening van deze site is te laag, gaat om vorm van grafiekje.

• Dre
  • Niet online

Dre

gebruiker001 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:50:
[...]

10 kWp op 1 fase? Liggen deze allemaal op hetzelfde moment vol in de zon op ZW? En dan een omvormer van 6kW, ofwel op 60% van kWp? Ga je dan niet over het voorgeschreven maximum vermogen van de omvormer?

Ik lees inderdaad zoals @Ronald zegt dat 5 kW het maximaal toegestane is door bijna alle netbeheerders om onbalans in de fasen te voorkomen.
Nee niet alles dezelfde richting.

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf
Let op de tekst "richtlijn"
Ze adviseren 3-fase vanwege "probleemloze teruglevering"
Kortom, dit is een advies.

Ik zou me niet zo druk maken zolang je spanning goed is. De 1-fase aansluitingen van de wijk zijn evenredig verdeelt over alle buren.

Er zijn ook 32A laadpalen/auto's op 1-fase ;)

• Dre
  • Niet online

Dre

Als je een ferrarismeter hebt is het helemaal nadelig om over te stappen naar 3-fase. De netbeheerder kan met een slimmemeter je kWh-standen zien.

[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 11-11-2021 21:09 ]

• gebruiker001
3 fasen kan pas in januari gerealiseerd worden en de kosten van 3 fasen en extra omvormer zijn snel €500 extra, dus ik wil toch naar het maximale van 1 fase en dan zal het een 5 kW omvormer worden.
Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:55:
Ter illustratie: https://www.thomasberger....w2=5000&temp_coeff2=-0.48
De berekening van deze site is te laag, gaat om vorm van grafiekje.
Ik zit nu te denken aan 17*365 = 6205 Wp (JINKO 365WP N-TYPE ALL BLACK HALF CELL)
Het ziet er mooier uit als ik 20*365 = 7300 Wp toepas, maar of dat op een 5 kW omvormer nog steeds een goed idee is betwijfel ik? Op de beste dag van het jaar verlies ik volgens onderstaande grafiek ca. 7% als ik aftop op 5 kW en dat lijkt mij mee te vallen. In de disclaimer staat dat de grafiek waarschijnlijk een onderschatting geeft. Is er iets te zeggen over hoevel % deze onderschatting is?

https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUSKVsSSTm7HW8e2umiYQ-f2kkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LDAuCW3bUiZ58Znh7NJoajbA.png?f=user_large

Bij Sunny Design is het niet mogelijk om een 5 kW omvormer te kiezen bij 7300 Wp. Daar wordt automatisch een 3 fase 6 kW toegepast. Met deze omvormer is in Sunny design de jaaropbrengst 6653 kWh en volgens Thomasberger is de jaaropbrengst 6547 kWh. Dus Thomas komt aardig overeen met Sunny design en is misschien helemaal niet zo veel onderschat? Of is dit appels en peren vergelijken omdat Thomas geen rekening houdt met bewolking en sunny design misschien wel? Als dat zo is dan is Thomas daggrafiek misschien wel met 10-tallen% onderschat? Dan zal 7300 Wp zeker te veel zijn in mijn situatie op een 5 kW omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan je in sunnydesign de.3-fase omvormers uitvinken voordat hij berekend?

Zelfs de voorspelling in sunnydesign is te voorzichtig.
Net als een verkoper dat doet. Dan komt de klant niet klagen als het tegenvalt.

Ook gaan de opbrengsten tegenvallen tot aan het voorjaar. Dus waarom die haast?
Ik zou toch eerder luisteren naar Ronald, dan naar Dre.
Die sluit zijn 7,4 kW kookplaat ook aan op 1 zekeringautomaat van 16A ipv 2.
Ben ook wel benieuwd naar de warmtebeeld camera beelden van zijn meterkast op een mooie zonnige dag.

Je wilt nu die hoge gasprijs voor 3 jaar vast gaan zetten?
Ok dan. Ben ik ff blij dat ik er vanaf ben.
Ben nu de kWhtjes overdag zo veel mogelijk aan het benutten. Die zijn gunstig geprijsd.

@Ronald
Sma heeft ook een volt to watt regeling.
Heb het hier al eens ingesteld en getest.
Dus de betere merken hebben dit ook ;)

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 02:46:
Kan je in sunnydesign de.3-fase omvormers uitvinken voordat hij berekend?
O ja, nu lukt het mij wel.
20 panelen op 6 kW (3-fasen) -> jaaropbrengst: 6653 kWh Nom. vermogensverhouding 85%
20 panelen op 5 kW (1-fase) -> jaaropbrengst: 6572 kWh Nom. vermogensverhouding 72%
Verschil van 1,2% op jaaropbrengst. Dan lijkt de 5 kW omvormer prima te voldoen, of kijk ik nu naar de verkeerde waarden?
Zelfs de voorspelling in sunnydesign is te voorzichtig.
Net als een verkoper dat doet. Dan komt de klant niet klagen als het tegenvalt.
Ok, dus dan wordt de 1,2% misschien 3%? Nog steeds lijkt de 5 kW omvormer dan een goede keus.
Ook gaan de opbrengsten tegenvallen tot aan het voorjaar. Dus waarom die haast?
Ik zou toch eerder luisteren naar Ronald, dan naar Dre.
Die sluit zijn 7,4 kW kookplaat ook aan op 1 zekeringautomaat van 16A ipv 2.
Ben ook wel benieuwd naar de warmtebeeld camera beelden van zijn meterkast op een mooie zonnige dag.
Ik wil zeker niet inleveren op veiligheid! Ben ik dan verkeerd bezig met 7300 Wp op een 5 kW omvormer in mijn situatie? Als dat zo is hoor ik het graag dan valt deze optie gelijk af. En wat is dan nog wel veilig/verstandig 6205 Wp op 5 kW wel lijkt mij?
Je wilt nu die hoge gasprijs voor 3 jaar vast gaan zetten?
Ok dan. Ben ik ff blij dat ik er vanaf ben.
Ben nu de kWhtjes overdag zo veel mogelijk aan het benutten. Die zijn gunstig geprijsd.
Goed punt, wat ik mij niet helemaal realiseerde, maar ik ontdek nu dat je ook gas en elektra bij verschillende leveranciers kan afsluiten. Daardoor mis ik een jaarlijkse bonus van ca. €50 volgens een vergelijking die ik nu maak op gaslicht.com. Mijn huidig contract is vrij opzegbaar en tarief is nu variabel.

Als ik overstap naar 3-fasen dan past er 23*365 = 8395 Wp op het dak. Deze extra panelen pakken wel bij de groei van bomen iets eerder schaduw. De omvormer wordt €250 exc. duurder en de aanpassing aan de meterkast komt erbij. Iets goedkopere kabels, maar het zal zo €350-€500 exc. meer kosten. Ik denk niet dat dat terug te verdienen is met die paar extra panelen. Daarom zoek ik naar het maximum dat kan op 1 fase en ik hoop dat dat 20*365 =7300 Wp is, maar als ik van minder uit moet gaan dan graag jullie advies. Het meedenken waardeer ik enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Komt nog wat bij kijken.
Hoe zeker je de 5 kW omvormer af?
25A?
Je hoofdzekering is ook 25A
De vraag is welke er dan eerst gaat.

Maar 25A + 25A maakt dat er ook 50A kan gaan lopen in de groepenkast.
Zijn je aardlekschakelaars daar geschikt voor met 63A? Of 40A?
Anders komen er nog kosten bij voor aanpassing meterkast.
https://library.e.abb.com...G9wiukY26QO/dXKm93ttlCbIO

Met alles 3-fase zit je op 25A en 16A = 41A en is wat veiliger.
Bovendien pers je minder watjes over 3 draadjes ipv 2, waardoor je iets minder spanningsverhoging krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:55:
Komt nog wat bij kijken.
Hoe zeker je de 5 kW omvormer af?
25A?
Je hoofdzekering is ook 25A
Nee, hoofdzekering is 35A
Maar 25A + 25A maakt dat er ook 50A kan gaan lopen in de groepenkast.
Zijn je aardlekschakelaars daar geschikt voor met 63A? Of 40A?
Waarom 2 x 25A? Bedoel je dat andere apparaten ook stroom gebruiken. Ik dacht dat omdat omvormer stroom levert en andere apparaten gebruiken dat deze niet hoeven worden opgeteld (met selectiviteit).
Met alles 3-fase zit je op 25A en 16A = 41A en is wat veiliger.
Bovendien pers je minder watjes over 3 draadjes ipv 2, waardoor je iets minder spanningsverhoging krijgt
Is het met 35A hoofdzekering nog steeds niet helemaal veilig?

Nu kan ik mij voorstellen dat er binnen 10 jaar toch een warmtepomp gaat komen. Dan is 3-fase vereist en op 3 fase kan geen 5 kW omvormer als ik het goed begrijp. Als dit allemaal klopt dan is het nu toch geen goed idee om 5 kW omvormer op enkelfase aan te sluiten. Ik heb sowieso een aanvraag ingedient voor aanpassing naar 3 fasen dus ik kijk eens wat daaruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
2x 25 als in:
- panelen leveren 25A (21,7A met een 1-fase 5kW omvormer)
- hoofdzekering is 25A (als je 3-fase hebt) of 35A (als je 1-fase hebt)

In theorie kun je dus 25+25 of 25+35 trekken in je groepenkast.
Dat terwijl je aardlek automaten waarschijnlijk maar 40A mogen hebben.
Zie het abb document.
Dan moet je dus een 40A zekeringautomaat plaatsen voor je huisgroepen
Of 40A aardlekautomaten ipv 40A aardlekschakelaars, dan zijn de huisgroepen ook beveiligd.

Geen enkele zonnepaneel installateur houd zich daaraan.
Maar jij hebt de kans nu om het goed te doen ;-)

Ik begrijp dat je zoveel mogelijk geld wil besparen.
Maar ik ben van mening dat je beter naar het grote plaatje kan kijken, dus nu al alles naar 3-fase.
De btw kosten van de MK kan je wellicht ook via de btw aangifte terugkrijgen van de panelen

En prijsverschil tussen 3-fase goodwe of 3-fase SMA is al een stuk kleiner.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Goodwe 1-fase Omvormer GW5000D-NS = 703 euro
Sunny Tripower 6kW 3 Fasen Omvormer = 1389 euro + 350 euro meterkast

Ruim 1000 euro extra. Ik zou het wel weten ;)

De hoofdzekering is ook met 16A niet selectief. En hoe vaak gaat een omvormer nu stuk, ik heb nog nooit een defecte GoodWe gehad.

253 Volt is wel een ding, maar dat is heel simpel te meten:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@AUijtdehaag ik denk dat je gelijk hebt en dat ik beter naar 3-fasen kan gaan. Dan leg ik ook gelijk maar zoveel mogelijk op het dak. Jinko solar heeft 400 Wp panelen die qua afmeting mooi uitkomen op mijn dak en dan zou ik er 24 of 27 kwijt kunnen, zie onder. De rode panelen pakken wel wat schaduw dus misschien is het beter om deze niet toe te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svNbnAiOKcn0aM1rK0stSadOI20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kpbyd8uVCO2DoH5DNU6zn7sS.png?f=fotoalbum_large

Met totaal 9,2-10,8 kWp hoop ik met een 7 of 8 kW 3-fasen omvormer uit te komen van Growatt of GoodWe van ca. €1100 incl. Dan komen de kosten op ca. €7000 exc. btw. en dat komt neer op ca. €0,70/Wp. Lijkt mij dat dit wel in ca. 10 jaar terug te verdienen is. Goed idee, of wordt dit zelfs met een 3 fasen omvormer te veel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-Bu6zS0O2Xy9YdgU5QS_C4PB3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpwbOJzXWJc78yqm1kw0Qijj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Meer panelen klinkt beter. Dan zou ik 3-fase nemen inderdaad.

GoodWe heeft een goeie schaduw managment en ook nog een goeie normale MPPT. Met Growatt heb ik geen ervaring, maar die heeft geen schaduw managment las ik op internet.

Voor het esthetische zou ik het dak wel vol leggen, ik vind dat mooier. Achter de rode panelen zou je nog een optimizer kunnen plaatsen. Het paneel rechtsboven heeft toch niet veel last van schaduw?

En de schoorsteen kan je soms ook verwijderen ;)

[Edit]
Die 3 rode panelen weglaten blijft het ook mooi symmetrisch

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 12-11-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je moet het zelf weten maar ik vind het extra geld wel waard.
https://www.solar-outlet.nl/sma-sunny-tripower-stp-80.html

Dan weet je zeker dat je geen probleem hebt met schaduw van pijpjes of schoorsteen

De onderste rij hou je dan voor string 2.

Edit:
Erbietje in "Growatt omvormer maakt geluid"
Edit:
Ik ben geen btw expert, maar google ook eens op het eigenwaarde forfait bij > 10kWp

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:00:
Je moet het zelf weten maar ik vind het extra geld wel waard.
https://www.solar-outlet.nl/sma-sunny-tripower-stp-80.html

Dan weet je zeker dat je geen probleem hebt met schaduw van pijpjes of schoorsteen

De onderste rij hou je dan voor string 2.

Edit:
Erbietje in "Growatt omvormer maakt geluid"
hmmm. het wordt wel steeds duurder :). Ik ga morgen eens het dak op om heel goed in te meten. Als ik de rode panelen weglaat dan is er nauwelijk sprake van schaduw. Is er dan nog reden om voor deze duurdere omvormer te gaan? Over 10-15 jaar zal er wat schaduw in de winter ontstaan door de gegroeide bomen, maar dan is mijn omvormer afgeschreven en kan ik opnieuw een keuze maken. Dus voor nu heb je mij nog niet overtuigd van deze duurdere omvormer, maar het duurt soms even voordat ik overtuigd ben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb de moed opgegeven om SMA te verdedigen, dus ik ga je niet overtuigen.
Feit is wel dat het probleem loos werkt en uitlezen is ook een eitje.
Met een beetje modbus kennis, stuur je hem ook nog aan als je wilt, naar elk vermogen dat je wilt hebben.
Handig als terug leveren geld gaat kosten.

Edit hieronder
SMA heeft wifi en ethernet (en op tigos voorbereid, maar die heb je niet nodig)

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:07:
Ik heb de moed opgegeven om SMA te verdedigen, dus ik ga je niet overtuigen.
Feit is wel dat het probleem loos werkt en uitlezen is ook een eitje.
Met een beetje modbus kennis, stuur je hem ook nog aan als je wilt, naar elk vermogen dat je wilt hebben.
Netto verschil is €300 dus ik moet mij daar nog maar in verdiepen. Moet Growatt misschien ook nog een extra wifi module en SMA niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Vandaag heb ik nauwkeurig de schoorsteen die midden op het dak staat opgemeten. Als ik kies voor panelen van 1770 mm dan komt hier net geen schaduw op. Mijn voorkeur hebben echter panelen van 1885 mm en hier komt dus een groot deel van het jaar 10 cm schaduw op. Is het beter om dan toch panelen van 1770 mm te kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtD_DT3kXc9vMgEbCMvLd_FC6KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzTuAh126XBjOYsjWktgq2d3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdhgK5fu0Hu9O1edMxax5OFFM80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HmaN1gupCGFvQGKu4vmzqmw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erweRnhk-OyvHrrLJBTYgCW4l8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIPECZIcvybsPLclREVFQyO5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zonnepanelen zijn nogal irritant ... ook een klein beetje schaduw heeft grote effecten.

Landscape zou het minder erg zijn om achter de schoorsteen te liggen; dat werkt heel goed samen met de bypass diodes. (die paneel in 3 lange smalle stukken delen parallel aan lange zijde)

De half-cell karakteristiek die langs de korte zijde effectief is helaas niet bruikbaar aan string omvormer op de meeste residentiële daken.

Oplossing: Tigo. Dan werkt het met slechts het verlies van die 10cm door de half-cell karakteristiek.

(Voor alles moet een eerste keer zijn.... Een tigo optimizer aanraden :Y))

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 13-11-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:47:

Landscape zou het minder erg zijn om achter de schoorsteen te liggen; dat werkt heel goed samen met de bypass diodes. (die paneel in 3 lange smalle stukken delen parallel aan lange zijde)
Het gaat nu om 3 panelen op rij die schaduw pakken dus dat gaat niet lekker passen met landscape
De half-cell karakteristiek die langs de korte zijde effectief is helaas niet bruikbaar aan string omvormer op de meeste residentiële daken.
Bedoel je dat half-cell uberhaupt niet werkt op string of bedoel je dat het niet werkt voor dit specifiek probleem. Moet is dus sowieso geen half-cell toepassen?
Oplossing: Tigo. Dan werkt het met slechts het verlies van die 10cm door de half-cell karakteristiek.
Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Is het zo echt zo simpel? Dan zou ik alle panelen onderstaand in rood van Tigo voorzien. Dan zou ik zelfs nog iets langere panelen toe kunnen passen waardoor ik nog10 cm lager achter de schoorsteen uit kom. Dan wordt de opening tussen de onderste en de middelste rij ook wat kleiner, zodat dit er mooier uit ziet. Goed idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NES2qW0WBjDdo42HkX78DF3ISo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QM6s0VNfv6BE8AH12WNp8jhj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Naast de eind-schoorstenen zou je meer dit gedrag verwachten van een Tigo: Ronald in "Advies gevraagd voor nieuwe zonnepanelen"

Al misschien duidelijk meer restopbrengst -bij mij worden beide paneelhelften gepakt, bij jouw misschien niet.

Paneel 5 en 7 zouden amper tot geen schaduw moeten zien van de middelste schoorsteen, voor die vraag ik me zeker af of het voldoende nut heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 13-11-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is iets meer zoeken, maar je kan ook meerdere maten panelen door elkaar gebruiken. Waar je op moet letten:
  • Zelfde merk en uitstraling voor het mooie :)
  • Vergelijkbare Impp
Vaak passen ze dezelfde cellen toe in een paneel met 60, 66 en 72 cellen.

Bijvoorbeeld:
Jinko JKM385M-6TL3-B = Impp 10,40 A en is 1855mm hoog
Jinko JKM360M-6TL3-B = Impp 10,60 A en is 1692mm hoog
Deze kan je perfect combineren in 1 string.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 13-11-2021 22:23 . Reden: 385 Wp datasheet gevonden dus 380 Wp > 385 Wp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dre dan verlies je over de hele string grootste deel van die 0.3A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:55:
@Dre dan verlies je over de hele string grootste deel van die 0.3A?
Ja en nee :). De panelen met hogere Impp zullen in een iets te lage stroom curve gaan zitten, maar door de IV-curve zal de spanning weer iets hoger zijn. Al met al verlies je iets Watt piek, maar een mismatch van 3% in Impp lijkt me geen probleem. Je krijgt er vaak een mooier dak voor terug en meer vierkante meters panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 13-11-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dakraam eruit en een LED-paneel erin geeft ook weer 2 panelen extra :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dre Dan lijkt me een paneel met Tigo achter de schoorsteen proppen, eventueel een 360 ipv 380 om de onderste rij aan te kunnen sluiten een nettere/veiligere oplossing. 3% over 10 panelen telt toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nee, het korte paneel doet juist 10,6A en het lange paneel minder, 10,3A. Als je gaat voor 385 Wp dan is Impp 10,4A. Die 10,3A was van 380 Wp. Niet zo spannend verschil vind ik.

@gebruiker001
Hoe ziet de schets van het dak eruit met 360 Wp en 385 Wp panelen door elkaar? En zit ie echt strak tegen de schoorstenen op de hoeken van het dak aan? En dakraam weghalen nog een optie? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:11:
@Dre Dan lijkt me een paneel met Tigo achter de schoorsteen proppen, eventueel een 360 ipv 380 om de onderste rij aan te kunnen sluiten een nettere/veiligere oplossing. 3% over 10 panelen telt toch.
Met winterschaduw lijkt me een 2 MPPT systeem sowieso een betere keuze. Het is geen SolarEdge waar je super veel zonnepanelen in serie kan plaatsen he ;). GoodWe heeft leuke omvormers, maar die gaan ook niet boven de 1000V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:19:
Nee, het korte paneel doet juist 10,6A en het lange paneel minder, 10,3A. Als je gaat voor 385 Wp dan is Impp 10,4A. Die 10,3A was van 380 Wp. Niet zo spannend verschil vind ik.
Verkeerde aanname 8)7

Ik zou er toch een tigo achter gooien, anders kun je half-cell niet gebruiken en valt het hele paneel in bypass als er een randje schaduw op valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Ronald
Schets van het paneel: https://tweakers.net/i/W0...Wktgq2d3.png?f=user_large

Mijn voorgestelde paneel is niet 1770mm maar 1692mm, dus een stuk korter. De zon staat meestal boven het huis, dus schaduw verwacht ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Dre schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:38:
@Ronald
Schets van het paneel: https://tweakers.net/i/W0...Wktgq2d3.png?f=user_large

Mijn voorgestelde paneel is niet 1770mm maar 1692mm, dus een stuk korter. De zon staat meestal boven het huis, dus schaduw verwacht ik niet :)
1770 heeft inderdaad 0 schaduw van de schoorsteen. Maar ik wilde juist groter paneel. Mixen van panelen binnen een string gaat mij de pet te boven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:35:
[...]

Verkeerde aanname 8)7

Ik zou er toch een tigo achter gooien, anders kun je half-cell niet gebruiken en valt het hele paneel in bypass als er een randje schaduw op valt...
En het gehele paneel in bypass heeft geen effect op de productie van de andere panelen? Als het echt alleen effect heeft op het paneel in de schaduw en niet op de rest dan vind ik t niet zo’n probleem. Dan produceren de 3 panelen 6 maanden per jaar ieder 30% van de dag minder maar op het totaal zal dat nauwelijks effect hebben. Of heeft het weldegelijk invloed op de gehele string? Dit blijft mij onduidelijk.
Maar om het uur checkt de omvormer toch op schaduw en past zich dan aan. Dan kan het zijn dat 59 min het schaduwpaneel wel veel invloed heeft op de gehele string.

Wat bedoel je met zonder tigo kan je half-cell niet gebruiken? Bedoel je dat je dan geen profijt hebt van de half-cel, of dat de half-cell panelen niet toegepast kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij de half cell karakteristiek neemt de stroom af, maar blijft spanning op pijl.

Bij diode karakteristiek neemt de spanning* (in 3 stappen) af en blijft de stroom op pijl

In serie schakeling is de stroom de bepalende factor. Daardoor kan half cell niet gebruikt worden.

Tigo is instaat om paneel met lagere stroom traploos op te krikken, in ruil voor spanning. (P=U*I, welkom bij natuurkunde les). En zo kan de half cell wel ingezet worden.

* Is complexer dan dat, maar voor het gemak voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:20:
Bij de half cell karakteristiek neemt de stroom af, maar blijft spanning op pijl.

Bij diode karakteristiek neemt de spanning* (in 3 stappen) af en blijft de stroom op pijl
Dus bij panelen met diodes is de invloed van schaduw op een enkel paneel niet zo groot voor de rest van de string?
In serie schakeling is de stroom de bepalende factor. Daardoor kan half cell niet gebruikt worden.
Je bedoelt als er sprake is van schaduw kan half-cell niet gebruikt worden? Als ik het goed begrijp omdat de lagere stroom van de schaduwpanelen de gehele string beïnvloeden.
Tigo is instaat om paneel met lagere stroom traploos op te krikken, in ruil voor spanning. (P=U*I, welkom bij natuurkunde les). En zo kan de half cell wel ingezet worden.

* Is complexer dan dat, maar voor het gemak voldoende
Ok maar als bomen in de toekomst ook nog op verschillende panelen schaduw gaan geven dan klinkt het of ik beter af ben met diodes anders moet ik heel veel panelen van tigo gaan voorzien toch? Half cut heeft als voordeel dat ze minder snel degraderen door lagere spanning, maar bij plaatsing in serie dan hebben ze grotere negatieve invloed op de gehele serie bij schaduwval dan panelen met diodes? Is er dan ook nog iets te zeggen over hoe groot die invloed is? Als het paneel over de gehele onderrand 10 cm schaduw pakt (5% totaal oppervlak van paneel) hoeveel reduceert dan de opbrengst van de string ongeveer? En diezelfde vraag voor paneel met diodes?

En van onderstaande heb je dus alleen profijt igv parallelschakeling? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVLaHk2DG8Ahanba5P6aHyZQWBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XAqetTHvYXvs0SCePyvZyys.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door gebruiker001 op 14-11-2021 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@gebruiker001

Hoe gaat dit eruit zien op je dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx1LQkFP14KdthxKdovuxFW7Bqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZkYIqtPASIHpQK35NKCd421.png?f=fotoalbum_large
  • Kleine paneel boven de schoorsteen
  • Tigo Paneel links op het dak bij de nok-schoorsteen
  • Tigo Paneel rechts op het dak bij de nok-schoorsteen
  • Geen paneel rechts naast schoorsteen in verband met symmetrie en schaduw
Kan je deze setup eens intekenen zoals je eerder hebt gedaan. Hoe ziet het eruit met je dakraam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre nu snap ik waarom dat kleinere paneel die andere karakteristiek heeft... xxxN tegen xxxM - dat had je net niet zo in je eerste suggestie staan. Ze hebben ook een andere degradatiekarakteristiek - de N-type gaat minder achteruit.... wat niet verkeerd is in deze setup.

@gebruiker001 de half-cell voordelen kunnen (nuttig) gebruikt worden als alle panelen in een string vergelijkbaar schaduw krijgen. Denk aan een veldopstelling: rij 1 gooit bij lage zon schaduw op rij 2. Ook op veld zijn de strings niet heel lang vanwege de hoge voltages die anders ontstaan... dus je kunt slim werken.

Maar het lukt ook in een string van 1 of alles vergelijkbaar: micro-omvormers, solaredge, tigo optimizers.

Veldopstellingen zijn nogal belangrijke klanten van de paneelfabrikanten... de claims zijn dus correct, maar niet universeel toepasbaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Dre schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:39:
@gebruiker001

Hoe gaat dit eruit zien op je dak:
Kan je deze setup eens intekenen zoals je eerder hebt gedaan. Hoe ziet het eruit met je dakraam.
Die zijn beide 1885 lang dus dat veranderd niets, maar je bedoeld denk ik deze van L = 1692mm:
https://www.solar-outlet....lack-or-jkm365n-6tl3.html

Dan zou ik paneel 5, 6 en 7 iets kleiner uit kunnen voeren en de onderste rij ook, zie gele panelen onderstaand, Deze samen in 1 string. Het mixen van panelen klinkt mij een beetje als exotische oplossing. Als alles eenmaal ligt wil ik er vooral weinig omkijken meer naar hebben. Ik zou het heel vervelend vinden als dingen niet werken en als ik dan nog oplossingen moet gaan zoeken. Misschien is dit minder het geval als het 2 losse strings zijn. Ook met Tigos heb ik een beetje dat gevoel. Het zijn weer extra elementen die kapot kunnen gaan of niet goed kunnen functioneren over de komende 25 jaar. Dat geeft dan allemaal gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OO_F6EnhaA0OK1pLTjD0guK_VY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jXgr2zHtyLPc5SgUasH5Tlq9.png?f=user_large

Onderstaand nog eens de schoorsteen met verschillende paneelformaten. Als ik boven de schoorsteen een paneel van 1,78 m toepas dan is er echt alleen vlak voor zonsondergang wat schaduw (verwaarloosbaar). Bij grotere panelen is er meer schaduw en in de wintermaanden zelfs de gehele dag een strookje. Zelfs al produceert het paneel met strookje schaduw helemaal niks dan vind ik dat geen probleem, maar als het schaduwpaneel de gehele string ook nog eens substantieel (>20%) minder laat produceren op de momenten dat er sprake is van schaduw dan is het probleem dus wel dusdanig groot dat ik beter voor kleinere panelen kan kiezen. Maar begrijp ik goed dat bij diode panelen de invloed van schaduw voor de rest van de string niet zo groot is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBF_PZdxIsoNqT8Y14UdCb9xugg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2XYjzzO9RGjwORYgv8izuOq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@gebruiker001 Op zich denk ik dat het idee van @Dre zal werken, maar als je je er niet gemakkelijk bij voelt, prima, dan moeten we het denk ik loslaten.

Visueel is het wel mooi als je de onderste rij kan aansluiten, waar je dus lange panelen voor nodig hebt. De oplossing met tigo's is niet exotisch en vergezocht... Dat is ervoor ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Komen deze niet beter uit?
https://www.solar-outlet....-black-dm370m6-60hbb.html

Of zijn die te breed? (als panelen te breed zijn kan je de bovenste 2 laten vervallen naast de schoorstenen?

Je kan de open ruimte tussen rij 2 en rij 3 wat verdelen over rij 1 en rij 2?
27 x 370 = 9990 Wp (sweet spot < 10000)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het mixen van panelen heb ik ook en is geen probleem. Impp moet wel in lijn liggen en temperatuurcoëfficiënt van Impp is ook handig. Nu heb ik panelen gevonden die nog beter matchen @Ronald

In het kader van alles kan: (paint skills, niet op schaal):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iQsZLzhN2mp46KIgEKu3-FB7w0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9yz7VgBO8VsLWhIu7TYPGkKC.png?f=user_large

Wel wat minder Wp en minder vierkante meters, maar geen optimizers nodig. Alle rijen sluiten strak en netjes tegen elkaar aan zonder gaten. (Toch?, check even zelf)

365 Wp: https://www.solar-outlet....lack-or-jkm365n-6tl3.html 10,53A
395 Wp: https://www.solar-outlet....black-jkm395n-6rl3-r.html 10,42A
Temperatuur coëfficiënt van Isc is gelijk. Gaat echt goed dat mixen, geloof mij maar :)

Voorstel van @AUijtdehaag om de panelen naast de nok-schoorsteen te laten vervallen is ook een goeie. Maar met mijn voorgestelde smalle opstelling 9390 Wp niet nodig

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 01-01-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dre Dat is een echt mooie match ja.

spoiler:
En de 395N mogen op mijn p404s Iemand interesse in 8 licht gebruikte 350Ns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:58:
@Dre Dat is een echt mooie match ja.

spoiler:
En de 395N mogen op mijn p404s Iemand interesse in 8 licht gebruikte 350Ns?
Als je de panelen maar blijft vervangen wordt de tvt dan niet langer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag dat ligt aan hoeveel je voor de oude krijgt... of ze kunnen op Noord - maar dat is pittig stijl hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ok dus panelen combineren van zelfde type is toch wel een goed idee. Voorstel van @Dre ziet er goed uit en ga ik eens op schaal tekenen. Maar dat zijn nog steeds wel half cel panelen. Die hebben toch meer last van schaduw op enkel paneel? Over 10 jaar gaat de schaduw van de bomen over het dak in de winter. Moet ik dan niet wegblijven van half cel panelen? Is er iets over te zeggen in hoeverre een half cel paneel de rest van de string beïnvloed indien er schaduw op valt? Hebben we t op dat moment over 15% verlies van de string of > 50%
En is dat bij diodepanelen heel anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Er is geen enkel nadeel aan half-cell panelen. Nooit :-) Ze zijn flexibeler dan full-cell panelen in geschikte omstandigheden.... Beter uitleggen dan GSES kan ik het niet... kijken, nog eens kijken.

Alle panelen met meer dan 24 cellen hebben diodes... Anders slopen ze zichzelf. (Dat is de primaire functie van de diodes). Ook half cell panelen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als je het voorstel van 9330 Wp gaat gebruiken kan je de string indelen als volgt:
https://tweakers.net/i/bH...0DfsP8sy.png?f=user_large

9 panelen onderste rij + 3 rechts op 1 string. En de rest op 1 string.

P.S.
Over 10 jaar heb je al zoveel stroom opgewekt dat je een mooie kettingszaag krijgt van sinterklaas. En anders wat minder opbrengst, boeie. Ik heb hier panelen op het noorden liggen 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 14-11-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb nog een beetje geschoven en onderstaand ziet er uit als een mooie paneelindeling. Boven de schoorsteen is 1 kleiner paneel voldoende. De naastgelegen panelen pakken maar een klein hoekje schaduw op momenten dat de opbrengst toch laag zal zijn.

Onderstaand 3 situaties waarbij dan nog sprake is van schaduw. Durft hier iemand iets in te schatten over de terugval in de daggrafiek als deze schaduw optreedt? Ik neem aan dat de string die geen schaduwpaneel heeft ongestoord verder produceert? En de string met schaduwpaneel? Gaat die gehele string naar 50% met de grotere schaduwvlakken?

Nu zit ik net op 10240 Wp dus ik moet nog 1 paneel laten vervallen. Bedankt dat je mij daar op wees @Dre! Misschien dan toch maar het paneel rechtsboven laten vervallen, of juist het paneel met afwijkend formaat boven de schoorsteen laten vervallen?

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Heb wel het idee dat dit naar iets moois toe gaat, waar ik met installateurs zeker niet op had gekomen.

gevenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rDkTG5uVcUVo-FQfep_qPE0Z94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmjBsjRXu7JVbGK3PCXsGZpr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX_F-WSmRtvqF1bRzpY-Vjm3nKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lV419kDN0mkKd6mFbh0AmTRp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z-wBA4BdrPFmm_m53cMdfW8mK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ROoptcVt6cNCoFFEysjCXsc.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste