Microsoft Intune ervaringentopic

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReZpie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:50
ibmpc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:00:
[...]

Dan blijft het probleem met mensen in het veld die zelf laptops bij de Best Buy halen. Waarvan ik vind dat het moet kunnen trouwens, mits Windows Pro.
Ik gebruik dit script, werkt als een trein.
https://andrewstaylor.com...windows-10-11-via-script/

Hoef je ook geen fresh start te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door ReZpie op 05-06-2024 08:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfY16a3wMg64u4lzEFWAjj7XKNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cTuljGBElb1otAHW22TQ8rAF.png?f=fotoalbum_large

Yeah! Eindelijk!

Hmm....interessant proces wel: https://learn.microsoft.c...oup#create-a-device-group

[ Voor 18% gewijzigd door TheVMaster op 05-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:12

Quad

Doof

Stap 7 is wel een beetje laat in het proces, vind ik..

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:31
Quad schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Stap 7 is wel een beetje laat in het proces, vind ik..
Komt omdat het "optional" is denk ik

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:56:
[...]

Komt omdat het "optional" is denk ik
Ik denk het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54
ibmpc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 03:50:
Nou, ik heb dus een Intune Remediation script geschreven om de McAfee bloatware te verwijderen, omdat de gangbare Google hits uit gaan van een oudere versie van McAfee. De McAfee removal tool werkt niet meer silent.

Het script is een beetje hit or miss. De Fresh Start met behoud van userdata heeft een slaagrate van 100%, dit script maar 50%. McAfee doet er echt alles aan om zichzelf vast te lijmen aan systemen, waaronder ownership van registersleutels toeeigenen zodat je niet zomaar silent kunt uninstallen. Ik denk dat we bij de Fresh Start blijven voor bloatware devices, want dit werkt eigenlijk het beste. Bovendien werkt dit ook voor customer procured devices waar vaak nog meer bloatware op staat.

Ik voorzie McAfee als volgende stap nemen dat ze zich gaan nestelen in WinSxS, zodat zelfs na een Fresh Start McAfee blijft hangen.

Een vriendin van mij heeft een AR-10 (helaas geen Hollandse van Artillerie Inrichtingen) en ik heb wat McAfee promotiemateriaal. Van het weekend ga ik wat lol hebben en ik gooi het script weg. Ik heb het zo gehad met die McAfee troep en ik begrijp echt niet hoe het voor Dell of Microsoft goed kan zijn om deze troep mee te leveren. Het zou mij niet verbazen als Fresh Start met behoud van userdata bestaat door McAfee.
Moet je eens een HP laptop zien met zijn Wolf Security. Bijna onmogelijk om die tool van laptops af te halen. Heb er een remediation voor, maar die triggert danweer tijdens de autopilot fase wat er weer voor zorgt dat de provisioning faalt want 2 installers willen gelijktijdig het systeem aanpassen :(

En als package ertussen gooien is ook geen optie omdat die rommel gewoon terugkeert bij de eerstevolgende driver updates.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvdOLGebyT5ZYFf7U_q_c1gDmKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eHFcMwsbayTxfoYo0iR41eDh.png?f=fotoalbum_large
Doar goat ie.

@Blokker_1999 Als dependency opvoeren is ook geen optie? Dan wacht het namelijk met het uitvoeren van de installatie tot app X is gedetecteerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Quad op 05-06-2024 13:48 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
@quad, zo uninstallen is een optie, maar de software komt dus altijd terug omdat HP deze verstopt in driver updates :( . Daarom heb je dus ook een remediation nodig. Of ik zou voor de app detectie eventueel een custom script kunnen schrijven dat de HP tools gaat zoeken en als ze gevonden worden het uninstall script draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 10:29

Sjod

Ik ben goed luisterend

Blokker_1999 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Moet je eens een HP laptop zien met zijn Wolf Security. Bijna onmogelijk om die tool van laptops af te halen. Heb er een remediation voor, maar die triggert danweer tijdens de autopilot fase wat er weer voor zorgt dat de provisioning faalt want 2 installers willen gelijktijdig het systeem aanpassen :(

En als package ertussen gooien is ook geen optie omdat die rommel gewoon terugkeert bij de eerstevolgende driver updates.
Je kan een check in je script bouwen dat hij niet gerund wordt in de esp

https://oofhours.com/2023...ing-when-you-are-in-oobe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:01
Via een Win32 app rollen wij de netwerkprinters uit (Follow-Me) naar de Intune managed devices. Ik loop alleen tegen het issue aan dat zodra een client wordt ingespoeld met Autopilot vanaf een externe locatie de app logischerwijs faalt omdat de share op dat moment niet bereikbaar is, en de printers dus niet gemapped kunnen worden. Heeft iemand een script waarmee ik bijvoorbeeld kan aangeven dat er eerst gekeken wordt of de DNS / IP range bereikbaar is voordat de connectie daadwerkelijk wordt opgebouwd.

Hoor graag. :)

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik zou je vraag bijna letterlijk in chatgpt zetten met 't script die je nu hebt. Vraag om wat condities en dan krijg je het wel.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ik kwam gisteravond deze blog tegen: https://oofhours.com/2024...prises-including-updates/ en daar staat wel iets interessants in m.bt. 24H2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-_kPfbFIkcjK9HpMnQxm9NGIr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jc4PqSdjquOY9E2SqvLXEJyk.jpg?f=fotoalbum_large

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:19:
ik kwam gisteravond deze blog tegen: https://oofhours.com/2024...prises-including-updates/ en daar staat wel iets interessants in m.bt. 24H2

[Afbeelding]
Die kwam ik ook al tegen op m'n test machine. Vaag dat ik btw (ik had een 23H2 ISO, maar die had niet de laatste KB geinstalleerd blijkbaar) niet direct de nieuwe AP interface kreeg. Maar na een eerste test is het ook hier gelukt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1f5-vJgEKEFH0Qeh67h8IpFOaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fr83PN0gJzB4C7wM05Uc1MSn.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hem wel direct terug in de Monitoring btw. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBnyeAU2MuM-KSK22jhR-VrI_Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9UofsWOu2uqDxaJd5XnoHik.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door TheVMaster op 07-06-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 23:07
Beetje illegale software posten, jij durft :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
D_Jeff schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:16:
Beetje illegale software posten, jij durft :+
Zeker niet, is cloud activated. Is nog in trial mode he, zodra ik ben ingelogd is dit gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ik krijg met Windows Autopilot device preparation nog wel deze schermen :( Heb wel een Corporate device indentifier van mijn VM) maar ik zou toch verwachten dat deze schermen niet komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avXWhBXedDZQQ4TMcC6v2UsV6vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUrtmYVjfSBxucB6kOJduk1e.jpg?f=fotoalbum_large

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:49:
Ik krijg met Windows Autopilot device preparation nog wel deze schermen :( Heb wel een Corporate device indentifier van mijn VM) maar ik zou toch verwachten dat deze schermen niet komen?

[Afbeelding]
Ik heb die verwachting ook wel, maar 'het systeem' weet op dat moment alleen dat het een corporate device is en dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Ik heb die verwachting ook wel, maar 'het systeem' weet op dat moment alleen dat het een corporate device is en dat is het dan ook wel.
Oke, ik vindt dit wel echt een soort achteruitgang m.b.t Autopilot en de opties.
Snap dat het nieuw is en microsoft dit nog verder wilt ontwikkelen maar met al die "handmatige" acties die er nu in zitten ga ik het niet inzetten bij klanten zelfs niet voor een MKB, op deze manier is het meer device preparation dan autopilot device preparation.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 07-06-2024 11:00 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Oke, ik vindt dit wel echt een soort achteruitgang m.b.t Autopilot en de opties.
Snap dat het nieuw is en microsoft dit nog verder wilt ontwikkelen maar met al die "handmatige" acties die er nu in zitten ga ik het niet inzetten bij klanten zelfs niet voor een MKB, op deze manier is het meer device preparation dan autopilot device preparation.
Het is op dit moment ook geen vervanger van de traditionele Autopilot experience voor wat ik heb begrepen, maar een extra optie.

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 07-06-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Het is ook geen vervanger van de traditionele Autopilot experience voor wat ik heb begrepen.
Nee het zal voor nu naast elkaar blijven bestaan maar wat is nu dan echt de meerwaarde van Windows Autopilot device preparation t.o.v autopilot? Buiten het stukje van snelheid en andere architectuur etc wil je toch helemaal niet al die keuzes krijgen die je nu krijgt met Windows Autopilot device preparation?

[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 07-06-2024 11:03 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Nee het zal voor nu naast elkaar blijven bestaan maar wat is nu dan echt de meerwaarde van Windows Autopilot device preparation?
Geen idee, ik heb er nog niet genoeg naar gekeken. Voordeel is vooral dat je geen hardware hash hoeft te importeren :+ Dus mogelijk betere 'onboarding experience' voor mensen die hun pc bij de MediaMarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik zie het ook nog niet zo gauw, sterker, heb het nu 2x geprobeerd en ben er al wel weer ff klaar mee.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Lijkt nog een issue mee te zijn:

- Corporate identifiers isn't working in initial release of Windows Autopilot device preparation

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:15
Wederom een Entra vraag en geen Intune vraag :X

Hoe krijg je MFA ingeschakeld op een Entra Free tenant? Bijvoorbeeld een tenant waar alleen een Microsoft 365 Business Basic in zit? Ik ben bekend met Security Defaults, maar Security Defaults zet niet MFA aan. Conditional Access is pas mogelijk bij Entra P1.

[ Voor 18% gewijzigd door ibmpc op 10-06-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Is dat niet deprecated?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Vooralsnog gewoon mogelijk.
Wat jij bedoeld met MFA defaults vindt je hier: https://learn.microsoft.c...mentals/security-defaults

Aanzetten dwing je het af bij alle accounts.

Als je Entra id premium per gebruiker afneemt, kan je in principe alles doen wat je wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 10-06-2024 19:28 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Quad schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Vooralsnog gewoon mogelijk.
Wat jij bedoeld met MFA defaults vindt je hier: https://learn.microsoft.c...mentals/security-defaults

Aanzetten dwing je het af bij alle accounts.

Als je Entra id premium per gebruiker afneemt, kan je in principe alles doen wat je wilt.
Nog 6 maanden geloof ik, dan gaat de per user MFA eruit. Security Defaults zet niet MFA by default aan voor users, maar Microsoft decides when a user is prompted for multifactor authentication, based on factors such as location, device, role, and task. This functionality protects all registered applications, including SaaS applications. Ik heb in de praktijk al gezien dat gebruikers soms niet om MFA wordt gevraagd omdat ze bijvoorbeeld op een locatie zijn waar andere gebruikers ook vaak komen. Nu snap ik dat je prima naar Entra P1 kunt, maar ik geef een eenmalig advies aan een lokaal winkeltje waar ze mijn favoriete Europese snacks verkopen :) Vorige week is Security Defaults aangezet, maar eigenlijk zouden ze naar MFA moeten. Of is het Microsoft algoritme "goed genoeg?"

Ik zie toevallig net in Entra dat je onder FIDO2 niet meer handmatig de AAGUIDs van de Microsoft Authenticator hoeft toe te voegen en blijkbaar is het mogelijk om zowel attestation te forceren als Microsoft Authenticator aan te zetten. Betekent dat dat Microsoft Authenticator nu attesteerbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@ibmpc Probeer eens met een account van hen in te loggen op een andere locatie, eens zien of het dan nog steeds wordt gevraagd.
Je hebt MFA per gebruiker al wel in laten stellen via https://aka.ms/mfasetup?

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
Quad schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:47:
@ibmpc Probeer eens met een account van hen in te loggen op een andere locatie, eens zien of het dan nog steeds wordt gevraagd.
Je hebt MFA per gebruiker al wel in laten stellen via https://aka.ms/mfasetup?
Jazeker. Ik heb in een eerdere tenant al gezien dat een nieuwe gebruiker niet eens wordt gevraagd naar MFA bij een bepaalde koffietent. Microsoft herkent alle grote ketens prima, maar dit was een lokaal koffietentje waar vrijwel alle medewerkers van de organisatie ook weleens online kwamen.

Ik had al een tijdje een vermoeden dat Security Defaults soms geen MFA doet. Ik heb het getest. Nieuwe gebruiker aangemaakt, MFA ingesteld, nieuwe device gepakt, naar de koffietent gegaan, inprivate ingelogd in office.com en er is niet naar MFA gevraagd. Dat komt ook overeen met het artikel van Microsoft. Microsoft vindt in dit geval de koffietent een veilige locatie omdat vrijwel alle medewerkers er komen. Ik vind dat Microsoft daarin iets te makkelijk denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 10:29

Sjod

Ik ben goed luisterend

Is niet echt “zero trust” inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:20:
Wederom een Entra vraag en geen Intune vraag :X

Hoe krijg je MFA ingeschakeld op een Entra Free tenant? Bijvoorbeeld een tenant waar alleen een Microsoft 365 Business Basic in zit? Ik ben bekend met Security Defaults, maar Security Defaults zet niet MFA aan. Conditional Access is pas mogelijk bij Entra P1.
Gemiste kans om deze in het nieuwe Entra ID topic te posten :+

[Microsoft Entra ID] - Ervaringen & Discussie

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Die portal gaat “binnenkort” EOl

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Wie heeft er weleens een Windows 11 upgrade uitgerold op alle machines tegelijk met een enkele configuration policy in Intune?

Voorheen maakte ik altijd batches met "Upgrade Windows 10 devices to Latest Windows 11 release" enabled, maar uit data van onze helpdesk blijkt dat er nog nooit iemand contact heeft opgenomen omdat ze ineens Windows 11 hadden, omdat hun machine niet meer werkt, hun Start menu is verplaatst of wat dan ook. Ook nooit gehad dat een legacy app ineens niet meer werkte.

Dit voorbereiden met batches kost veel tijd. Ik ben nu aangekomen bij een organisatie waar zo'n 500 machines eligible zijn voor Windows 11, maar nog Windows 10 hebben. Heeft iemand weleens heel dom het flipje omgezet op alle devices tegelijk? Gezien eerdere ervaringen verwacht ik eigenlijk geen enkele issue, zelfs niet met korte deadlines en korte grace periods. Ik ben lui en de helpdesk staat achter mij. Als ik domweg het flipje omzet, hoef ik alleen een mailing de deur uit te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReZpie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:50
ibmpc schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:55:
Wie heeft er weleens een Windows 11 upgrade uitgerold op alle machines tegelijk met een enkele configuration policy in Intune?

Voorheen maakte ik altijd batches met "Upgrade Windows 10 devices to Latest Windows 11 release" enabled, maar uit data van onze helpdesk blijkt dat er nog nooit iemand contact heeft opgenomen omdat ze ineens Windows 11 hadden, omdat hun machine niet meer werkt, hun Start menu is verplaatst of wat dan ook. Ook nooit gehad dat een legacy app ineens niet meer werkte.

Dit voorbereiden met batches kost veel tijd. Ik ben nu aangekomen bij een organisatie waar zo'n 500 machines eligible zijn voor Windows 11, maar nog Windows 10 hebben. Heeft iemand weleens heel dom het flipje omgezet op alle devices tegelijk? Gezien eerdere ervaringen verwacht ik eigenlijk geen enkele issue, zelfs niet met korte deadlines en korte grace periods. Ik ben lui en de helpdesk staat achter mij. Als ik domweg het flipje omzet, hoef ik alleen een mailing de deur uit te gooien.
Ja zeker. Nooit problemen mee gehad. En toch zou ik er ringen voor maken. Zo veel moeite en tijd kost het niet om 3/4 groepen te maken, met wat verschillende devices van verschillende afdelingen.

Her bespaart een hoop gezeik, mocht er toevallig wel iets stuk gaan. (Drivertje of app ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
ReZpie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:16:
[...]

Ja zeker. Nooit problemen mee gehad. En toch zou ik er ringen voor maken. Zo veel moeite en tijd kost het niet om 3/4 groepen te maken, met wat verschillende devices van verschillende afdelingen.

Her bespaart een hoop gezeik, mocht er toevallig wel iets stuk gaan. (Drivertje of app ofzo).
Geen zin meer in :)
Ik vertrouw op de 60 dagen rollback functionaliteit. In alle tests die we voorheen hebben gedaan bij klanten met extreem veel legacy apps, lijkt dat in 100% van de gevallen goed te gaan.

Bovendien, Windows 10 ondersteunt toch alleen geverifieerde drivers en geen unsigned zooi meer zoals in Windows 98?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A04Kfe7pxToJkO-zDHeU5B61k_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BZ99OIW90x0LuSDWg0B6RzlV.png?f=fotoalbum_large

En Intune admincenter heeft weer een update in het verschiet. links nieuw, rechts huidig.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:56:
[Afbeelding]

En Intune admincenter heeft weer een update in het verschiet. links nieuw, rechts huidig.
Ja verschrikkelijk :F Ik zag deze layout in de azure portal ook al afgelopen weken.. vindt dit echt geen verbetering binnen het cloud platform.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 18-06-2024 12:13 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:49

Nogne

>.<

Hier gelukkig nog op de oude layout, hopelijk is in de nieuwe layout niet standaard alles ingeklapt zoals in Entra het geval is.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

In deze tenant is alles open geklapt.
Ik zie het nut er niet van in in elk geval.

PVOutput☀️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:24
Nogne schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:09:
Hier gelukkig nog op de oude layout, hopelijk is in de nieuwe layout niet standaard alles ingeklapt zoals in Entra het geval is.
Je kunt de menu's standaard laten uitklappen. Rechts bovenin bij het tandwieltje en dan bij 'Appearance + startup views'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mLM1qH1-Q9YPkL2GNHAkg1urHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrG0DBC0ZTCUiZntbEDIslvQ.png?f=fotoalbum_large

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
jdj1996 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:29:
Hallo Allemaal,

Ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd. Uiteraard upload ik eerst de hardware hash naar intune. Daarna doorloop ik het OOBE scherm en kies ik toetsenbord en taalinstellingen. Daarna zou ik verwachten dat de laptop automatisch herstart om het autopilot profiel op te halen. Dit gebeurd dus niet waardoor ik dit handmatig moet doen.

Voorbeeld hiervan is: https://oofhours.com/2024...ps-kb5033055-is-to-blame/

Niet handig omdat de user dan dus nog steeds de keuze heeft om hem local in te stellen of zelf te joinen in Entra ID.
Staat de laptop al aan voor de hardware hash is geüpload en het juiste Autopilot profiel heeft toegekend?
Ik heb hier nog nooit last van gehad en ik heb er in de afgelopen jaren al honderden uitgerold.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
RPHN schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Staat de laptop al aan voor de hardware hash is geüpload en het juiste Autopilot profiel heeft toegekend?
Ik heb hier nog nooit last van gehad en ik heb er in de afgelopen jaren al honderden uitgerold.
Ja, hier drie dagen besteed aan uitzoeken waarom een device van zeker tweehonderd devices geen AutoPilot profiel kreeg. Windows 10 Home Edition en Windows 10 Starter Edition bestaan blijkbaar nog en zijn niet compatible met AutoPilot. Beiden kunnen ook niet Entra Joinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Ja, hier drie dagen besteed aan uitzoeken waarom een device van zeker tweehonderd devices geen AutoPilot profiel kreeg. Windows 10 Home Edition en Windows 10 Starter Edition bestaan blijkbaar nog en zijn niet compatible met AutoPilot. Beiden kunnen ook niet Entra Joinen.
Heheh ja die fout heb ik ook eens gemaakt met van die surface pro laptops die komen met home :X

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
[...]

Mooi dat het is opgelost. Hier was ik uiteraard niet vanuit gegaan 8)7

Ik heb toevallig mijn nieuwe Surface Laptop 7 met Copilot ook geleverd gekregen met Home. Uiteraard meteen geüpgrade naar de Pro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Ik heb een Intune Configuration Setting in een tenant die bij ongeveer de helft van de machines faalt. Ik kan alleen helemaal geen verband terugvinden. Alle machines zijn compliant (Secureboot, TPM, etc.). Het zijn ook machines van verschillende merken, waaronder Dells, Lenovos en nog wat merken.
• Configure System Guard Launch - Altijd succeeded
• Credential Guard - Soms not applicable, soms succeeded
• Enable Virtualization Based Security - soms error 65000, soms succeeded
• Hypervisor Enforced Code Integrity - soms error 65000, soms succeeded
• Require Platform Security Features - soms not applicable, soms succeeded
• Require UEFI Memory Attributes Table - soms error 65000, soms succeeded
Heeft iemand ook deze ervaring en misschien enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:47:
Ik heb een Intune Configuration Setting in een tenant die bij ongeveer de helft van de machines faalt. Ik kan alleen helemaal geen verband terugvinden. Alle machines zijn compliant (Secureboot, TPM, etc.). Het zijn ook machines van verschillende merken, waaronder Dells, Lenovos en nog wat merken.
• Configure System Guard Launch - Altijd succeeded
• Credential Guard - Soms not applicable, soms succeeded
• Enable Virtualization Based Security - soms error 65000, soms succeeded
• Hypervisor Enforced Code Integrity - soms error 65000, soms succeeded
• Require Platform Security Features - soms not applicable, soms succeeded
• Require UEFI Memory Attributes Table - soms error 65000, soms succeeded
Heeft iemand ook deze ervaring en misschien enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Zijn de devices waar dit mis op gaat wel Windows Enterprise devices? (Upgrade vanuit de E licentie?)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
HKLM_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Zijn de devices waar dit mis op gaat wel Windows Enterprise devices? (Upgrade vanuit de E licentie?)
Potjandorie. Daar zit inderdaad een verband. Die Windows edities weer. Zojuist geconstateerd:

Windows 11 Pro - Geen errors, gewoon twee settings not applicable
Windows 11 Enterprise - Geen errors
Windows 11 Business - Veel errors

Dus verstandig is om de app 45a330b1-b1ec-4cc1-9161-9f03992aa49f te blokkeren en rollen de Business edities dan vanzelf terug naar Pro na 30 dagen? De Enterprise machines zullen dan vermoedelijk ook terugvallen? Enterprise heeft voor ons geen voordelen t.o.v. Pro, maar als Business erdoorheen loopt te klieren dan rol ik die liever niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:11:
[...]
Potjandorie. Daar zit inderdaad een verband. Die Windows edities weer. Zojuist geconstateerd:

Windows 11 Pro - Geen errors, gewoon twee settings not applicable
Windows 11 Enterprise - Geen errors
Windows 11 Business - Veel errors

Dus verstandig is om de app 45a330b1-b1ec-4cc1-9161-9f03992aa49f te blokkeren en rollen de Business edities dan vanzelf terug naar Pro na 30 dagen? De Enterprise machines zullen dan vermoedelijk ook terugvallen? Enterprise heeft voor ons geen voordelen t.o.v. Pro, maar als Business erdoorheen loopt te klieren dan rol ik die liever niet meer uit.
Volgens mij zijn sommige van die functies die je benoemt “enterprise only)….

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
HKLM_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:13:
[...]

Volgens mij zijn sommige van die functies die je benoemt “enterprise only)….
Klopt. Pro ziet het gewoon als not applicable, Business errort. Dit is een tenant waarbij de eerste 300 gebruikers Business Premium zijn en alles daarboven is E3. Ik had niet verwacht dat Windows 11 Business juist minder functionaliteit had dan Windows 11 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:24:
[...]
Klopt. Pro ziet het gewoon als not applicable, Business errort. Dit is een tenant waarbij de eerste 300 gebruikers Business Premium zijn en alles daarboven is E3. Ik had niet verwacht dat Windows 11 Business juist minder functionaliteit had dan Windows 11 Pro.
Ik eigenlijk ook niet :X, ik ga daar ook eens induiken komende tijd. Al heb ik nu iets te veel projectjes haha

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
HKLM_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:27:
[...]

Ik eigenlijk ook niet :X, ik ga daar ook eens induiken komende tijd. Al heb ik nu iets te veel projectjes haha
Ach, Microsoft 365 Apps for Business heeft t.o.v. Apps for Enterprise ook beperkingen. Zoals het niet ondersteunen van policies. Wat vreemd is, want ik ben van mening dat je organisaties tussen 2 en 300 users ook wil voorzien van in ieder geval een paar configuration policies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Ach, Microsoft 365 Apps for Business heeft t.o.v. Apps for Enterprise ook beperkingen. Zoals het niet ondersteunen van policies. Wat vreemd is, want ik ben van mening dat je organisaties tussen 2 en 300 users ook wil voorzien van in ieder geval een paar configuration policies.
Of ik lees het verkeerd maar het is echt vet raar, de requiments voor de Cloud Policy Services is inderdaad van toepassing op Enterprise maar als licentie voorwaarde stellen ze dat een Business Premium voor de Cloud Policy Services ook voldoende is haha

https://learn.microsoft.c...fice-cloud-policy-service

Ow wacht dat heeft te maken met de security baseline welke wel toegepast kan worden en ook de Cloud Policy Services gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 28-06-2024 20:46 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

https://techcommunity.mic...-mdm-feature/ba-p/4176921
Nieuwe feature uit bèta, config refresh.
Je kan nu client side configuraties laten ophalen vanaf elke 30 minuten, ipv ca 8 uur.

Staat alvast klaar in onze template tenant en heb het al bij een paar klanten ingeschakeld. Kan altijd van pas komen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:08:
https://techcommunity.mic...-mdm-feature/ba-p/4176921
Nieuwe feature uit bèta, config refresh.
Je kan nu client side configuraties laten ophalen vanaf elke 30 minuten, ipv ca 8 uur.

Staat alvast klaar in onze template tenant en heb het al bij een paar klanten ingeschakeld. Kan altijd van pas komen.
Hele mooie functie, ook Pause Config Refresh is zeer welkom voor troubleshoot waarbij je de config tijdelijk kan pauseren om dingen aan te passen voordat de intune config er weer overheen gaat.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:54
Vandaag via Endpoint een LAPS configuratie gemaakt en op een specifieke groep laptops (Win 11 22H3) laten landen.
In de config geplaatst dat de gegevens in Entra ID geplaatst moeten worden

Endpoint vermeld later vandaag dat de configuratie is doorgevoerd op mijn test device. Maar zowel Entra ID als Endpoint geven bij het onderdeel "local administrator password" nog steeds aan dat er geen gegevens bekend zijn. Ook een password recycle gedaan (welke volgens de info wordt toegepast) maar de gegevens blijven leeg.

Mijn admin account in Entra ID en Endpoint heeft de benodigde rechten om de info te bekijken..

Iemand een idee wat ik hier fout doe ?

Ik kan niet lokaal inloggen op de devices ( ZT Autopilot devices waar iets mis gaat met de domain join). Wil erop inloggen met het account wat ik hoop via LAPS aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik heb hiervoor een script gemaakt en in intune met een app uitgerold. Laps roteert dan enkel nog de wachtwoorden. Je moet namelijk ook een account aanmaken, of de built-in administrator gebruiken, maar die laat ik liever uitgeschakeld om bruteforce te voorkomen.

Ik weet dat dit ook via oma uri kan, maar dat zorgt altijd voor foute weergaves, houd ik niet van.

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 01-07-2024 19:19 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
nextware schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:15:
Vandaag via Endpoint een LAPS configuratie gemaakt en op een specifieke groep laptops (Win 11 22H3) laten landen.
In de config geplaatst dat de gegevens in Entra ID geplaatst moeten worden

Endpoint vermeld later vandaag dat de configuratie is doorgevoerd op mijn test device. Maar zowel Entra ID als Endpoint geven bij het onderdeel "local administrator password" nog steeds aan dat er geen gegevens bekend zijn. Ook een password recycle gedaan (welke volgens de info wordt toegepast) maar de gegevens blijven leeg.

Mijn admin account in Entra ID en Endpoint heeft de benodigde rechten om de info te bekijken..

Iemand een idee wat ik hier fout doe ?

Ik kan niet lokaal inloggen op de devices ( ZT Autopilot devices waar iets mis gaat met de domain join). Wil erop inloggen met het account wat ik hoop via LAPS aan te maken.
Wat voor account maak je aan via laps, is dat een bestaand account? Het account moet namelijk wel al bestaan op het device. Via een configuratie policie een laps account aanmaken komt er wel aan binnenkort.

Ik maak altijd een laps account aan via een PowerShell script of enable het local admin account via een configuratie profiel.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
Quad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:18:
Ik heb hiervoor een script gemaakt en in intune met een app uitgerold. Laps roteert dan enkel nog de wachtwoorden. Je moet namelijk ook een account aanmaken, of de built-in administrator gebruiken, maar die laat ik liever uitgeschakeld om bruteforce te voorkomen.

Ik weet dat dit ook via oma uri kan, maar dat zorgt altijd voor foute weergaves, houd ik niet van.
Gebruik ook LAPS en wel met het builtin admin account, heb alleen beleid toegevoegd dat het admin account niet over het netwerk, RDP en dergelijke gebruikt kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

[...]

Ik heb hetzelfde issue, alleen met dien verstande dat de versie daadwerkelijk wel W11 Pro is. Het verschil met een week geleden op dit apparaat? Is dat er een nieuw moederbord in is gekomen. Het device is in AP verwijderd, en later opnieuw gejoined. Maar de keuzes blijven, gek genoeg.

Hij is nu net gestart met een white glove inrichting, hopelijk komt daar een fout oid uit, en is het misschien slechts een kwestie van TPM ofzo legen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Iemand ooit al een uitleg tegengekomen waarom de Intune Management Engine nog altijd een 32bit app is? Zonet weer tegen een probleem aangelopen dat veroorzaakt werd doordat ik vergeten was van de 64bit powershell aan te roepen als install command voor een app. Zit je dan weer een tijd op te troubleshooten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
Blokker_1999 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:58:
Iemand ooit al een uitleg tegengekomen waarom de Intune Management Engine nog altijd een 32bit app is? Zonet weer tegen een probleem aangelopen dat veroorzaakt werd doordat ik vergeten was van de 64bit powershell aan te roepen als install command voor een app. Zit je dan weer een tijd op te troubleshooten.
Wellicht vanwege de support van Windows 7 wat toch nog best in veel organisaties wordt gebruikt (32 bit versie) ?
Ik heb die vraag ook al eens gesteld aan ons Microsoft CSAM maar nooit echt een antwoord gehad..

Nog dank voor de antwoorden op mijn vraag in dit topic over LAPS.. ben er achter gekomen waarom het niet werkt:

We maken met een configuratie een lokale user aan met een initieel wachtwoord. Maar dan moet die username wel hetzelfde zijn als de user die we in LAPS aangeven.
Had de configuratie gekopieerd van onze EMEA naar de US tenant maar dus geen aandacht besteed aan de username. In de US tenant is de lokale username dus anders dan in onze EMEA tenant (don't ask.. US security policy).
Username goed gezet en LAPS werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Het idiote is dus dat zelfs op arm64 de IME nog altijd als x86 draait. Zie niet direct in waarom men geen platformspecifieke IMEs kan compileren. Lijkt me net iets efficienter om mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Mijn aanname is dat de client in de kern (nog steeds) afstamt van de SCCM-client. Die was ook altijd 32-bit dacht ik.

Je ziet het ook terug in de Company Portal, die heeft nog steeds dezelfde ‘feel’ als het Software Center.

Waarschijnlijk kunnen ze opnieuw beginnen als ze het goed willen doen en stellen ze dat nog even uit totdat 32-bit geen ding meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
nextware schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Wellicht vanwege de support van Windows 7 wat toch nog best in veel organisaties wordt gebruikt (32 bit versie) ?
Ik heb die vraag ook al eens gesteld aan ons Microsoft CSAM maar nooit echt een antwoord gehad..

Nog dank voor de antwoorden op mijn vraag in dit topic over LAPS.. ben er achter gekomen waarom het niet werkt:

We maken met een configuratie een lokale user aan met een initieel wachtwoord. Maar dan moet die username wel hetzelfde zijn als de user die we in LAPS aangeven.
Had de configuratie gekopieerd van onze EMEA naar de US tenant maar dus geen aandacht besteed aan de username. In de US tenant is de lokale username dus anders dan in onze EMEA tenant (don't ask.. US security policy).
Username goed gezet en LAPS werkt ;)
De IME in x86 is inderdaad soms irritant zeker met powershell. Maar gaan MMCP en WINDC deze taken uiteindelijk niet overnemen binnen Intune?

Ik heb net nog wel even een PM gestuurd naar het x kanaal van intune support. Kan even duren helaas..

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 05-07-2024 19:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Iemand enig idee of het mogelijk is om BYOD devices, waarvan de eigenaar geen domain account heeft, te registeren in een MS intune omgeving ? Mijn gevoel zegt van niet..

De vraag komt omdat er een vestiging in het buitenland is overgenomen die voorlopig nog geen onderdeel wordt van ons domein maar waar we wel de devices moeten gaan managen qua Windows 10 / 11 updates..

Betreffende locatie heeft geen domein, alle devices draaien stand-alone (pls don't ask...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Kan wel, je kan via de settings een apparaat enkel als apparaat registreren in Intune.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfFZIOMljAcW9IZICSLV4jmHwOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dtO5dN3lMVFvHF0we7SJh4gj.png?f=fotoalbum_large
Dan denk ik wel dat je aansluitend intune device license moet hebben, maar dat terzijde.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:06:
Kan wel, je kan via de settings een apparaat enkel als apparaat registreren in Intune.
[Afbeelding]
Dan denk ik wel dat je aansluitend intune device license moet hebben, maar dat terzijde.
Gaat lastig als die geen account heeft zoals @nextware lijkt te suggereren. Beunhaas oplossing is een DEM account gebruiken met deze functie voor tijdelijk.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

HKLM_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Gaat lastig als die geen account heeft zoals @nextware lijkt te suggereren. Beunhaas oplossing is een DEM account gebruiken met deze functie voor tijdelijk.
Die user heeft geen account, maar @nextware heeft natuurlijk wel zelf een account waarmee hij het device in intune kan registreren.

Even via een remotesessie overnemen en profit.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:50
Hoe hebben jullie het volgende opgelost?

Klant van mij heeft nu MAM policies afgedwongen voor de Office apps voor alle toestellen.
Echter gaan alle corporate owned devices supervised worden en willen ze de MAM policies er voor supervised devices af hebben maar nog wel actief houden voor de toestellen die nog niet supervised zijn en voor ingehuurd personeel die hun eigen Device gebruikt.

Het is zover ik weet niet mogelijk om de MAM policies toe te kennen aan een “all users” groep met een exclude op supervised devices.
Een exclude op user groep kan wel echter zorgt dat er ook direct voor dat een medewerker met een supervised device geen MAM policies krijgt zodra diegene zijn privé toestel gebruikt.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
HKLM_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Wij zitten inderdaad ook te kijken naar DEM..
Het is ook maar een tijdelijke oplossing.. Zolang we het management maar weer gerust kunnen stellen dat dit (tijdelijk) is geregeld zijn ze ook weer blij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
makooy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:38:
Hoe hebben jullie het volgende opgelost?

Klant van mij heeft nu MAM policies afgedwongen voor de Office apps voor alle toestellen.
Echter gaan alle corporate owned devices supervised worden en willen ze de MAM policies er voor supervised devices af hebben maar nog wel actief houden voor de toestellen die nog niet supervised zijn en voor ingehuurd personeel die hun eigen Device gebruikt.

Het is zover ik weet niet mogelijk om de MAM policies toe te kennen aan een “all users” groep met een exclude op supervised devices.
Een exclude op user groep kan wel echter zorgt dat er ook direct voor dat een medewerker met een supervised device geen MAM policies krijgt zodra diegene zijn privé toestel gebruikt.
Waarom zou je MAM policies voor managed supervised toestellen eraf willen halen? Het is niet zo dat omdat het een Manages / supervised devices is het automatisch veilig is.... Juist de MAM settings zorgen voor de company data beveiliging (Zoals niet kunnen kopieren naar whatsapp bijvoorbeeld of opslaan in MEGA noem maar iets) Manages / Supervised is voor App deployment, remote wipe etc pushen van condig (Security config) maar heeft zeker nog MAM nodig als je bedrijfs data veilig wilt houden.

Ik zou de vraag terug leggen en vragen waarom ze denken dat het veilig is zonder mam en wat hun bedrijfs data waard is. Als het is gebruiks gemakt dan is MAM momenteel verkeerd ingericht :+

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 12-07-2024 11:19 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
nextware schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Wij zitten inderdaad ook te kijken naar DEM..
Het is ook maar een tijdelijke oplossing.. Zolang we het management maar weer gerust kunnen stellen dat dit (tijdelijk) is geregeld zijn ze ook weer blij ;)
Wat ik zeg niet de meeste nette oplossing maar als het voor 2 3 maandjes is ofzo lekker zo doen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
HKLM_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Waarom zou je MAM policies voor managed supervised toestellen eraf willen halen? Het is niet zo dat omdat het een Manages / supervised devices is het automatisch veilig is.... Juist de MAM settings zorgen voor de company data beveiliging (Zoals niet kunnen kopieren naar whatsapp bijvoorbeeld of opslaan in MEGA noem maar iets) Manages / Supervised is voor App deployment, remote wipe etc pushen van condig (Security config) maar heeft zeker nog MAM nodig als je bedrijfs data veilig wilt houden.

Ik zou de vraag terug leggen en vragen waarom ze denken dat het veilig is zonder mam en wat hun bedrijfs data waard is. Als het is gebruiks gemakt dan is MAM momenteel verkeerd ingericht :+
Laat ik het zo zeggen. Omdat een belangrijke groep medewerkers heeft lopen klagen over de MAM policies zijn er al aanpassingen gedaan zodat men kan kopiëren van en naar Outlook en Whatsapp 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
makooy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:30:
[...]

Laat ik het zo zeggen. Omdat een belangrijke groep medewerkers heeft lopen klagen over de MAM policies zijn er al aanpassingen gedaan zodat men kan kopiëren van en naar Outlook en Whatsapp 8)7
Kopiëren is een voorbeeld dat is stelde en hoeft ook niet erg te zijn, je kan bijvoorbeeld een teken limiet instellen tegenwoordig in de policy. Dan kan je zeggen doe 120 tekens, dan kan je wel een adres etc kopieren maar geen halve documenten wat gewoon een data lek kan zijn. Je beschermt meer tegen onbewust data lekken op deze manier.

En belangrijke medewerkers moeten zich ook aan beleid houden. Ik maak meestal drie MAM policies volgens het Data protection framework https://learn.microsoft.c.../app-protection-framework wat uitgaat van drie layers of security en pas die dan nog wat aan naar klant speciale wensen om een werkbare maar veilige situatie te houden.

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
Duurt even maar heb een reactie van Intune Support via X :+

Er is momenteel geen X64 versie inderdaad en ook niet in de maak. Ze vroegen mij naar een user case waarom x64 IME nodig zou zijn, die heb ik ze net terug gegeven :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
HKLM_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:37:
[...]

Duurt even maar heb een reactie van Intune Support via X :+

Er is momenteel geen X64 versie inderdaad en ook niet in de maak. Ze vroegen mij naar een user case waarom x64 IME nodig zou zijn, die heb ik ze net terug gegeven :P
Misschien is de x86-64 versie van de Intune Management Engine niet in de maak, maar dat neemt niet weg dat ze misschien wel met iets anders gaan komen. :9

Kan me niet voorstellen dat ze IME forever gaan emuleren op Copilot+ laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
😆

Ik begrijp wel dat het voor hen eenvoudig is om 1 enkele codebase te onderhouden, en misschien zijn er beperkingen met betrekking tot security waardoor ze maar 1 enkele, universele executable wensen te hebben.

Want dat is dan weer wel heel mooi, helemaal buiten de Intune wereld, maar de installer van Office365 is bijvoorbeeld ook nog altijd x86, maar die weet perfect te detecteren op welk platform het draait en installeert daarna gewoon Office met de juiste architectuur voor je systeem. Maar daar is het voor beheerders dan weer eenvoudig dat zij in essentie een universele installer naar alle platformen kunnen sturen, terwjil de IME gewoon onderdeel zou horen te zijn van het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Wat MAM betreft, zelf ben ik vragende partij om het bij ons toe te passen, maar men CISO wil niet mee omdat er volgens hem geen vraag is vanuit de business kant om het toe te passen. En ik maar denken dat je net beveiligd om lekken voor te zijn ipv ze pas aan te pakken nadat ze ontdekt zijn.Al meermaals geprobeerd om vanuit de POC fase van projecten aan te tonen wat het kan en waarom het een goed idee zou zijn, maar niet willen bijten.

Nu, om rond dat assignment probleem rond te werken, misschien 2 dynamische device groepen gebruiken? 1 dat alle devices bevat op include en dan een exclude voor de groep die alle supervised devices bevat, wat in principe kan door te kijken naar de enrollmentProfileName

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
HKLM_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Kopiëren is een voorbeeld dat is stelde en hoeft ook niet erg te zijn, je kan bijvoorbeeld een teken limiet instellen tegenwoordig in de policy. Dan kan je zeggen doe 120 tekens, dan kan je wel een adres etc kopieren maar geen halve documenten wat gewoon een data lek kan zijn. Je beschermt meer tegen onbewust data lekken op deze manier.

En belangrijke medewerkers moeten zich ook aan beleid houden. Ik maak meestal drie MAM policies volgens het Data protection framework https://learn.microsoft.c.../app-protection-framework wat uitgaat van drie layers of security en pas die dan nog wat aan naar klant speciale wensen om een werkbare maar veilige situatie te houden.
Heb je ervaring met de "Filter" optie bij de Assignment?
Bijvoorbeeld (app.deviceManagementType -eq "Managed") gebruiken bij de Assignment op user groups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
makooy schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Heb je ervaring met de "Filter" optie bij de Assignment?
Bijvoorbeeld (app.deviceManagementType -eq "Managed") gebruiken bij de Assignment op user groups.
Vroegah kon je verschillende MAM policies maken voor managed en unmanaged devices in de policy zelf. Microsoft raadt aan om filters te gebruiken. Ik heb het een tijdje getest, maar ik vond het soms een beetje buggy werken. Inmiddels gebruik ik voor managed en unmanaged devices dezelfde MAM policies, omdat op managed devices doorgaans ook prive apps mogen worden geinstalleerd. Sterker nog, bij een klant is Instagram en Facebook een VPP app :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Ik heb een profiel "Enroll AutoPilot" met de switch "Convert all targeted devices to Autopilot" enabled.
Assignments included:
1. Windows devices (dynamic group)
Assignments excluded:
1. AutoPilot devices (dynamic group)
2. Virtual Machines (dynamic group)

De virtuele machines komen netjes in de dynamische groep te staan. Toch worden virtual machines ook enrolled in AutoPilot. Eerst was de assignment de built-in group All Devices, maar omdat het even duurt voordat dynamische groepen gepopuleerd worden, dacht ik dat de uitzondering te laat van toepassing werd. Daarom heb ik als include assignment ook een dynamische groep gebruikt, om dit te voorkomen, maar het werkt niet.

Is er een manier om dit te fixen? Ik wil niet dat Virtuele Machines gaan enrollen, alleen fysieke machines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 22:32

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ibmpc schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:57:
Ik heb een profiel "Enroll AutoPilot" met de switch "Convert all targeted devices to Autopilot" enabled.
Assignments included:
1. Windows devices (dynamic group)
Assignments excluded:
1. AutoPilot devices (dynamic group)
2. Virtual Machines (dynamic group)

De virtuele machines komen netjes in de dynamische groep te staan. Toch worden virtual machines ook enrolled in AutoPilot. Eerst was de assignment de built-in group All Devices, maar omdat het even duurt voordat dynamische groepen gepopuleerd worden, dacht ik dat de uitzondering te laat van toepassing werd. Daarom heb ik als include assignment ook een dynamische groep gebruikt, om dit te voorkomen, maar het werkt niet.

Is er een manier om dit te fixen? Ik wil niet dat Virtuele Machines gaan enrollen, alleen fysieke machines.
Dat komt omdat de vm ook een Windows device is en daarmee dus ook in die dynamische groep komt. Neem dus in de Windows dynamic group op dat je géén VM's wilt includen. Met filters is dit ook te realiseren denk ik zo.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
FREAKJAM schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Dat komt omdat de vm ook een Windows device is en daarmee dus ook in die dynamische groep komt. Neem dus in de Windows dynamic group op dat je géén VM's wilt includen. Met filters is dit ook te realiseren denk ik zo.
Dus mijn denkwijze is verkeerd dat een exclusion prio heeft boven een inclusion. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ibmpc schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Dus mijn denkwijze is verkeerd dat een exclusion prio heeft boven een inclusion. Thanks!
Ik zou wel adviseren om naar filters te kijken. Zeker bij jouw scenario.

Partially supported: assigning policies to a dynamic device group while excluding another dynamic device group is supported. But, it's not recommended in scenarios that are sensitive to latency. Any delay in exclude group membership calculation can cause policies to be offered to devices. In this scenario, we recommend using filters instead of dynamic device groups for excluding devices.

[ Voor 7% gewijzigd door FREAKJAM op 24-07-2024 21:10 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
FREAKJAM schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Ik zou wel adviseren om naar filters te kijken. Zeker bij jouw scenario.

Partially supported: assigning policies to a dynamic device group while excluding another dynamic device group is supported. But, it's not recommended in scenarios that are sensitive to latency. Any delay in exclude group membership calculation can cause policies to be offered to devices. In this scenario, we recommend using filters instead of dynamic device groups for excluding devices.
Dit was een van onze weinige policies die nog alleen op dynamic groups werkte. Dynamic groups hebben soms een vertraging tot 24 uur, dus we gebruiken die niet heel veel meer. Nu herinner ik mij ook waarom. Soms is het zo simpel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
We hebben al enkele dagen een issue dat nieuwe gebruikers geen device kunnen joinen aan Entra en bestaande gebruikers wel, ook al staat hun device enrolled in AutoPilot.

Na headbanging tegen de muur en gibberish in de logfiles, ontdekt dat Entra wel de licentie toewijst, maar Intune niet ziet dat de gebruiker een licentie heeft. Uiteindelijk toch maar contact opgenomen met Microsoft support:
I am writing to inform you that our backend team has identified an issue with license assignment in Intune. As of now, there is a known issue affecting the correct assignment of licenses to your users.
Dit ter info, alsjeblieft niet je hoofd tegen de muur slaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

HKLM_ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Leuk is dat als er niet eerst een soort design word gemaakt.... lekker die config verwijderen en opnieuw beginnen. Een basis set van Autopilot + Endpoint Security is niet heel veel werk :) (Windows specifiek is wat anders uiteraard) Als je verder wil sparren kom dan naar het Intune topic dan weet ik nog wel wat automation voor je om sneller klaar te zijn :9
Kom maar door. :P

https://github.com/Micke-K/IntuneManagement
Ik gebruik deze app voor exporteren en importeren van bepaalde standaard configurations bij nieuwe trajecten, werkt goed.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
HKLM_ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Leuk is dat als er niet eerst een soort design word gemaakt.... lekker die config verwijderen en opnieuw beginnen. Een basis set van Autopilot + Endpoint Security is niet heel veel werk :) (Windows specifiek is wat anders uiteraard) Als je verder wil sparren kom dan naar het Intune topic dan weet ik nog wel wat automation voor je om sneller klaar te zijn :9
@HKLM_ hier ben ik en hou me aanbevolen voor wat extra tips & tricks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Kom maar door. :P

https://github.com/Micke-K/IntuneManagement
Ik gebruik deze app voor exporteren en importeren van bepaalde standaard configurations bij nieuwe trajecten, werkt goed.
Oe deze ken ik dan weer niet maar ziet er goed uit :) Edit: Net gelijk geprobeerd toffe tool!

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 26-07-2024 12:55 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
nextware schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:21:
[...]

@HKLM_ hier ben ik en hou me aanbevolen voor wat extra tips & tricks :)
*O*

Wat is de scope van je tenant inrichting?

Ik gebruik zelf voornamelijk Graph API om dingen te pushen naar de tenant. Als je al een tenant hebt met config welke je zou kunnen her gebruiken dan kan je eens kijken naar onderstaand

- Intune Back-up and Restore, Je kan een back-up maken van een tenant dan eventueel wat je wel of niet wil meenemen uit de backup folder verwijderen en deze uploaden. Ik deploy een intune config in minder dan 5 minuten haha

- IntuneManagement is denk vergelijkbaar met Intune back-up and restore

- Als je zegt we doen dit vaker dan zijn de tools van Andrew Taylor ook een nice to have
Het book: Intune Bookbook is echt een aanrader hier de Github libery met de scrips welke je via Graph in enkele minuten kan pushen naar je tenant: https://github.com/PacktPublishing/Microsoft-Intune-Cookbook

EUCToolbox.com - Is ook van Andrew, kan je deployen, maar ook een CIS security mapping aanvragen over je inrichting :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

HKLM_ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Oe deze ken ik dan weer niet maar ziet er goed uit :) Edit: Net gelijk geprobeerd toffe tool!
Werkt echt super simpel, ik export de configs van onze template, even switchen en import deze weer in de klant template, inloggen om wat zaken aan te passen en toe te wijzen, profit. Het scheelt mij zo 2 uur aan werk per tenant, maar het belangrijkste is dat ik dan niet iets over het hoofd zie bij een configuratie.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
HKLM_ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:49:
[...]

*O*

Wat is de scope van je tenant inrichting?
De huidige scope is dat ik eigenlijk alle vrijheid heb om Intune in te richten.
Echter, toen ik dus vanmiddag door een aantal configuration policies, security items, etc ging bleken er een aantal gekoppeld te zijn aan groepen waar collega's lid van zijn, maar waar ze niks aan hebben (specifieke achtergrond die wordt overschreven door een ander Powershell script, etc). Maar dus ook device configuration settings die gekoppeld waren aan user groepen. Gevolg is dat de logs volstaan met errors, etc.
Ook allerlei apps die beschikbaar zijn waar ik me in vredesnaam van afvraag waarom die zijn geconfigureerd maar totaal niet zijn toegewezen aan groepen.Compliance policies die totaal irrelevant zijn, etc.

Maar de eerste actie die ik heb uitgevoerd is het verbieden dat mensen zelf een BYOD kunnen enrollen. Daarna nog eens een grote schoonmaak houden daarin. Zal een berg schelen aan devices die qua updates niet in orde zijn, etc. Toch weer goed voor de cijfers richting management :+

Dus ik heb met die IntuneManagement app ( _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ) een backup gemaakt en ben alles rustig aan het controleren en voor mezelf noteren wat er weg kan, wat er moet blijven maar vooral wat er correct geconfigureerd dient te worden.

De komende weken nog wel wat werk te doen.. En ondertussen een AAD-join AutoPilot configuratie opzetten voor de collega's in het buitenland (Argentinië, Australië, etc). Maar met een omgeving die uit crap bestaat krijg je ook een crap AutoPilot omgeving.

[ Voor 10% gewijzigd door nextware op 27-07-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Iemand toevallig ervaring met een SCEP user / device certificate distributie icm EndPoint en Venafi ?
Device certificaten worden zonder problemen uitgestuurd. Bij de User Enrollment in de 3e ESP fase blijft de enrollment hangen op "Certificates 0 of 1 applied" ..

Als ik het Venafi configuration profile uitschakel in EndPoint, rolt een device zonder problemen uit. Als ik daarna het betreffende configuration profile weer inschakel (nadat het device is uitgerold) dan krijgt de user binnen 30 minuten een certificaat met de gewenste data erin..

Zit er al een hele dag mee te klieren maar even geen idee waar dit door wordt veroorzaakt |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
nextware schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:55:
Iemand toevallig ervaring met een SCEP user / device certificate distributie icm EndPoint en Venafi ?
Device certificaten worden zonder problemen uitgestuurd. Bij de User Enrollment in de 3e ESP fase blijft de enrollment hangen op "Certificates 0 of 1 applied" ..

Als ik het Venafi configuration profile uitschakel in EndPoint, rolt een device zonder problemen uit. Als ik daarna het betreffende configuration profile weer inschakel (nadat het device is uitgerold) dan krijgt de user binnen 30 minuten een certificaat met de gewenste data erin..

Zit er al een hele dag mee te klieren maar even geen idee waar dit door wordt veroorzaakt |:(
Deze al gezien? https://www.reddit.com/r/...visioning_device_getting/

Je zou het inderdaad eens kunnen proberen als je een skipuserstatuspage config profile aanmaakt voor tijdens de enrollment.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Zorg dat je zowel scep profiel als trusted root cert profiel scoped op dezelfde groepen, idealiter user groepen.

[ Voor 6% gewijzigd door FREAKJAM op 31-07-2024 19:41 ]

is everything cool?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nextware
Issue is opgelost..
Het helpt als je bij de configuratie van het user certificaat niet gebruikt maakt van CN="{{OnPrem_Distinguished_Name}}" als subject.. Aangepast naar
CN={{UserPrincipalName}} en het werkt gelijk op AAD-joined devices..

Voortaan dit soort zaken niet meer gaan configureren als je maar een paar uurtjes slaap achter de rug hebt.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Stomme vraag maar als er een prive iPhone wordt enrolled via Company Portal komt het Ownership op "Corporate" te staan, hoe kan ik er voor zorgen dat deze alsnog automatisch op Personal komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
makooy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:51:
Stomme vraag maar als er een prive iPhone wordt enrolled via Company Portal komt het Ownership op "Corporate" te staan, hoe kan ik er voor zorgen dat deze alsnog automatisch op Personal komt te staan?
Dan zul je iets met Graph moeten doen, in combinatie met Powershell. En anders wordt het handmatig omzetten vanuit het Admin Center.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
Davidas schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Dan zul je iets met Graph moeten doen, in combinatie met Powershell. En anders wordt het handmatig omzetten vanuit het Admin Center.
Een Company Portal enrollment op een device welke niet supervised is(dus ook niet in ABM staat) zou toch altijd een Personal "Ownership" moeten krijgen?

Anders wordt het filteren tussen "Supervised" en "BYOD" ook een lastig verhaal omdat er geen andere verschillende filters mogelijk zijn.

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste