Garantie geweigerd vanwege missende sticker (zakelijk)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Meerbeter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 23:37
Beste Tweakers,

Ongeveer 3 weken geleden is mijn 1 maand oude Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti GAMING OC 12G overleden. Gaf plots geen beeld meer en wordt naar mijn idee erg heet. De LED en fans doen het wel.
Ik heb contact opgenomen met de webwinkel om een RMA aan te maken.
Ze hebben mij een nieuwe vervangende kaart toegestuurd, klasse. De oude defecte kaart is opgehaald (in originele doos etc.) en is onderzocht door de webwinkel en aangemeld bij Gigabyte.

Gister kreeg ik alleen bericht dat de grafische kaart niet in behandeling kan worden genomen door Gigabyte vanwege de missende sticker die op de achterkant van de kaart (Ja deze heb ik verwijderd) zit en ze kunnen hem ook niet uitlezen.. De sticker van het serienummer zit wel gewoon nog op de doos.

Conclusie, de webwinkel zal de defecte kaart weer terug sturen naar mij en de vervangende kaart in dit geval wel factureren aan mij.

Iemand een idee wat ik hier nu mee kan?

Groet,

Bas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat voor sticker heb je precies verwijderd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:44
Simpel. Niet accepteren

Het is sowieso bullshit namelijk, deze kaart is pas enkele maanden op de markt. Onafhankelijk van stickers of andere mooie extra's valt deze kaart altijd binnen de garantietermijn.

Daarnaast heb jij helemaal niets met Gigabyte te maken, maar met jouw verkoper.

Kortom, kaart houden, niet betalen en duidelijk maken dat de winkel het fijn mag oplossen met Gigabyte.

[ Voor 5% gewijzigd door delpit op 30-09-2021 09:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:41

servies

Veni Vidi Servici

Wat de fabrikant doet heb jij geen drol mee te maken. Jij hebt alleen met de verkoper te maken. Jouw kaart is kapot gegaan binnen een maand en je hebt nu een vervangende kaart (wat de oplossing van de verkoper is geweest). Dat zijn probleem nu is dat de fabrikant niet mee wil werken is precies dat: zijn probleem.
Sowieso, zo'n sticker is geen geldige reden om garantie te weigeren.

Let wel: dit is B2C...

B2B is mogelijke een iets ander verhaal...

[ Voor 66% gewijzigd door servies op 30-09-2021 10:52 ]

• Meerbeter
Het betreft dit kleine stickertje wat op de backplate zit van de kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEqFgVsQ22e0TL_tsyKS9ZEl36A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ4yrbXq62heDbF1O9gJDndx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:11

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je bedoelt de sticker met het serienummer erop ? Hmm, dat kan wel eens lastig worden, staat dat serienummer nog ergens anders op de kaart ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
afaik is er geen wet die jou verbied om die sticker te verwijderen. Hij is ook absoluut niet nodig voor de werking van de kaart.

Laat ze maar bewijzen dat hij hierdoor kapot is gegaan (de bewijslast ligt bij hun in het eerste half jaar).

Bij zo'n "warranty void" sticker die over een behuizingsnaad valt krijg je soms wel gezeur omdat ze dan denken dat je hem open hebt gehaald (al is die sticker eigenlijk weinig waard), maar dat is hier helemaal geen issue

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch zal de winkel wel willen controleren of de kaart de ts instuurt ook dezelfde kaart is die de winkel verkocht heeft.
Datzelfde zal ook spelen tussen winkel en fabrikant.

Een sticker is natuurlijk ook een zeer matig controle middel, maar het is wel iets.
Enkel de doos hebben zegt nog niet dat het dezelfde kaart is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
Hoe weet de verkoper uberhaupt of dit wel de kaart is die jij gekocht hebt bij hem?
Hoe weet Gigabyte dat dit niet een of anderen namaak kaart is?

Natuurlijk een beetje een theoretische discussie met zo'n nieuwe kaart die altijd nog binnen garantie zit, maar ik snap wel dat ze bij Gigabyte als eerste reactie 'computer says no' geven.
Als ze enigszins service gericht zijn lossen ze het daarna gewoon op.

Overigens is dit is wat vooral tussen verkoper en fabrikant een discussie kan zijn, de verkoper kan hooguit bij jou navragen hoe hij kan weten dat dit de specifiek verkochte kaart is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
sambalbaj schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:00:
Toch zal de winkel wel willen controleren of de kaart de ts instuurt ook dezelfde kaart is die de winkel verkocht heeft.
Dat snap ik heel goed, maar als die sticker het enige controle middel is zijn ze ook gewoon dom bezig.
Een sticker raakt makkelijk beschadigd, laat los, etc.

En als je kwaad wil is hij zo omgeplakt op een andere kaart.

En staat er überhaupt ergens dat je hem niet mag verwijderen?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:14
Is dit zakelijk of prive (ik ken namelijk niet veel webwinkels die zomaar een vervangende kaart opsturen naar consumenten).

Indien consument, gewoon terug gaan naar de webwinkel. Die mogen garantie niet weigeren vanwege een missende sticker. De fabrikant mag dat wel.

Vraag is wel, waarom heb je die sticker verwijderd, het maakt het immers niet makkelijker voor je, hoewel je wel in je recht lijkt te staan (tenzij je de sticker verwijderd hebt om de kaart te demonteren en daarbij is wat misgegaan). Het verwijderen van zo'n sticker is gewoon nooit echt handig, en tenzij je er dus een heel goede reden voor hebt kan je dat beter niet doen.

• Meerbeter
Als ik wist dat je deze sticker niet mocht verwijderen dan had ik dat uiteraard niet gedaan. Dat daar de garantie van af hangt is natuurlijk vreemd..

Het verwijderen van de sticker was puur esthetisch. In een kast met glazen paneel etc..

[ Voor 23% gewijzigd door Meerbeter op 30-09-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:04:
Als ik wist dat je deze sticker niet mocht verwijderen dan had ik dat uiteraard niet gedaan. Dat daar de garantie van af hangt is natuurlijk vreemd..
Nou ja, dat het niet verankert is in een wet maakt het natuurlijk nog steeds niet handig, Gigabyte kan op basis van de doos niet bepalen of de kaart die er nu inzit daadwerkelijk die kaart die jij hebt geleverd gekregen.

Neem nou een VIN nummer, was vroeger een plaatje, kon je er zo afhalen, daar hebben ze van geleerd... :)

Gigabyte had het S/N gewoon op het PCB moeten graveren, ze snappen toch ook wel dat mensen esthetisch bezig zijn tegenwoordig?

Het wordt in ieder geval een hoop getrek als je dit als consument hebt ingediend, zakelijk is het gewoon zo goed als helemaal onmogelijk zonder het gerecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het verwijderen van de sticker was puur esthetisch. In een kast met glazen paneel etc..
Als het de enige plaats is waar het serienummer op staat, is er natuurlijk wel wat voor te zeggen.

De vraag is echter, is er ERGENS aangegeven dat je die sticker niet mag verwijderen?

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je inderdaad de originele kaart hebt teruggestuurd en niet iets kapot dat je van elders hebt gehaald, dan zou ik dus inderdaad aangeven dat jij met Gigabyte niets van doen hebt en de factuur dan ook niet accepteert. Geen incassoburo die zonder wederzijdse goedkeuring dat ding kan innen.

Mocht je de discussie nog aan willen gaan zou ik beginnen met vragen waar staat aangegeven dat je die sticker niet mag verwijderen en hoe dat juridisch onderbouwd kan worden door de webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism

Maar is het nu zakelijk of als consument aangeschaft? Dat is mogelijk nu even de belangrijkste vraag.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het zou zomaar kunnen dat die sticker het RMA-proces belemmert, maar daar heb jij gelukkig helemaal niks mee van doen.

Webwinkel dient jou gewoon een werkende kaart te sturen, punt. Dan moeten zij maar met Gigabyte regelen dat ze alsnog de RMA verwerken of het op een andere manier oplossen, maar het enige dat voor jou relevant is is dat jij als consument wettelijk gezien gewoon recht hebt op een werkend product.

Wel terechte opmerking dat je hiervoor consument moet zijn, bij een zakelijke aankoop heb je niet dezelfde rechten.

[ Voor 8% gewijzigd door Oon op 30-09-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Volgens mij zal ik deze kaart trouwens gister op V&A langskomen, als je juridisch er iets mee wil, lijkt het mij in ieder geval niet handig om de kaart te verkopen.

Oon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:10:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat die sticker het RMA-proces belemmert, maar daar heb jij gelukkig helemaal niks mee van doen.

Webwinkel dient jou gewoon een werkende kaart te sturen, punt. Dan moeten zij maar met Gigabyte regelen dat ze alsnog de RMA verwerken of het op een andere manier oplossen, maar het enige dat voor jou relevant is is dat jij als consument wettelijk gezien gewoon recht hebt op een werkend product.

Wel terechte opmerking dat je hiervoor consument moet zijn, bij een zakelijke aankoop heb je niet dezelfde rechten.
Die heeft hij vooraf aan het retour sturen al ontvangen.

• Meerbeter
Dennism schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:10:
[...]

Maar is het nu zakelijk of als consument aangeschaft? Dat is mogelijk nu even de belangrijkste vraag.
De kaart is zakelijk aangeschaft.

• Flimovic
  • Laatst online: 30-05 11:20

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Je bent niet de eerste:
Garantie geweigerd ivm missende sticker

Steam/Discord: Flimovic

• Dennism
Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
[...]

Daar was ik dus al bang voor en dan kunnen, afhankelijk van wat jij met de verkoper hebt afgesproken, andere spelregels gelden dan wanneer dit als consument gekocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat dit serienummer niet ergens in een chip op de kaart zou staan. Zeker met dit soort consumenten producten lijkt mij dat wel aannemelijk. Dat Gigabyte wat anders beheert kan ook gewoon procedure zijn, m.a.w. geen serienummer sticker --> geen garantie.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 21:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

timberleek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:02:
[...]

Dat snap ik heel goed, maar als die sticker het enige controle middel is zijn ze ook gewoon dom bezig.
Een sticker raakt makkelijk beschadigd, laat los, etc.

En als je kwaad wil is hij zo omgeplakt op een andere kaart.

En staat er überhaupt ergens dat je hem niet mag verwijderen?
De topicstart noemt ook dat het "uitlezen" niet lukt. Dat gaat waarschijnlijk om het serienummer dat ergens in een chip zit geprogrammeerd.

Hoe dan ook ze hebben een serienummer op de doos. Er is momenteel geen reden om aan te nemen dat dit niet het juiste nummer is. Als ze bezorgd zijn over fraude kunnen ze zelf eenvoudig een registratie bijhouden over waar serienummers zijn uitgeleverd en welke retour zijn gekomen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Meerbeter
Dennism schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
Volgens mij zal ik deze kaart trouwens gister op V&A langskomen, als je juridisch er iets mee wil, lijkt het mij in ieder geval niet handig om de kaart te verkopen.
Dat klopt! Ik wist/weet even niet zo goed wat ik hier mee aan moet, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 13:03
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:31 ]

Zucht...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Een heel zwak argument; zo'n sticker laat na een bepaalde periode ook vanzelf los omdat de ondergrond en omgeving in zon PC best warm kan worden.

Als het zo belangrijk voor de fabricant is, dan moeten ze de serie nummers maar in de backplate laseren oid,

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 22:22
TTLCrazy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:16:
Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat dit serienummer niet ergens in een chip op de kaart zou staan. Zeker met dit soort consumenten producten lijkt mij dat wel aannemelijk. Dat Gigabyte wat anders beheert kan ook gewoon procedure zijn, m.a.w. geen serienummer sticker --> geen garantie.
Kan mij ook ergens voorstellen dat het niet wenselijk is om een chip te moeten uitlezen van een kaart die (mogelijk) niet werkt, daar komt veel administratief werk bij kijken terwijl de klant ook gewoon de sticker kan laten zitten. Het is vrij gebruikelijk om de serienummers mee te geven via enkel een sticker, veel fabrikanten hebben een slecht registratiesysteem mbt. serienummers. Gelukkig zorgen wel steeds meer fabrikanten ervoor dat de sticker moeilijker te verwijderen is.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
beetje mosterd na de maaltijd, maar veel modders bewaren iedere sticker die ze van hun hardware afhalen. Juist voor dit soort situaties.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
[...]

Daar wordt je onderhandelingspositie niet sterker op maar aan de andere kant nog steeds geen aanwijzing dat die sticker niet verwijderd zou mogen worden.

• Meerbeter
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:25:
[...]

Daar wordt je onderhandelingspositie niet sterker op maar aan de andere kant nog steeds geen aanwijzing dat die sticker niet verwijderd zou mogen worden.
Nee klopt, precies dit. Achteraf gezien had de sticker beter niet verwijderd mogen worden maar niets wijst er op dat je dit absoluut niet zou mogen doen. "Warranty void if removed" waarschuwt op z'n minst daar voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
In de titel even vermeld dat het hier om een zakelijke aankoop gaat, dat maakt e.e.a. wat duidelijker denk ik voor iedereen :)

Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:27:
[...]

Nee klopt, precies dit. Achteraf gezien had de sticker beter niet verwijderd mogen worden maar niets wijst er op dat je dit absoluut niet zou mogen doen. "Warranty void if removed" waarschuwt op z'n minst daar voor.
Laat ze maar bewijzen dat jij had moeten weten dat je die stikker niet mocht verwijderen. Ik zie daar vooralsnog geen aanwijzing voor.

pricewatch: Gigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC 12G de productfoto's hebben in ieder geval alvast ook geen sticker :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 30-09-2021 10:30 ]

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 22:22
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:29:
[...]

Laat ze maar bewijzen dat jij had moeten weten dat je die stikker niet mocht verwijderen. Ik zie daar vooralsnog geen aanwijzing voor.
Volgens mij werklt het andersom en moet jij als (B2B) consument aantonen dat je het product met juist dat serienummer hebt aangeschaft. Als hier geen bewijs van is op de factuur / retail carton dan wordt het m.i. zonder een coulanceregeling niet een makkelijke opracht.

Daarom ook dat fabrikanten die customer service belangrijk vinden deze nummers laseren / op een betere plek stickeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Hoiz op 30-09-2021 10:32 ]

• Meerbeter
Hoiz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:31:
[...]

Volgens mij werklt het andersom en moet jij als (B2B) consument aantonen dat je het product met juist dat serienummer hebt aangeschaft. Als hier geen bewijs van is op de factuur / retail carton dan wordt het m.i. zonder een coulanceregeling niet een makkelijke opracht.
Op de factuur van de webwinkel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
staat geen serienummer, wel op de doos van de kaart. Dat is alles.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 30-09-2021 10:39 . Reden: Naam winkel in mo-tags geplaatst volgens beleid. ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:34:
[...]

***members only***
Heb je de kaart nog in handen? Staat ergens anders een serienummer, op de PCB ofzo? Heb je een doos waar een serienummer op staat?

Je zou eens kunnen vragen of ze obv factuurnummer het serienummer aan hun kant kunnen opzoeken, de meeste webwinkels gebruiken namelijk gewoon serienummers om hun voorraad bij te houden en er zeker van te zijn dat ieder product gevolgd kan worden van inkoop tot verkoop.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die sticker geeft informatie zoals productiedatum, serienummer, hele rataplan. Dat bepaald mede wat voor garantie je krijgt en hoe lang. De winkel houdt deze informatie ook bij en wil controleren dat men de videokaart gekregen heeft die jij bij ze gekocht hebt en niet hen probeert op te lichten door een andere videokaart als "defect" in te sturen, in de hoop dat je een nieuwe krijgt (en dus twee voor de prijs van 1 krijgt).

Nu je dit weet, is het dan nog vreemd? ;)

Disclaimer: Ik zeg niet dat je dat doet, maar de winkel wil het wel voorkomen en controleert erop (logischerwijs).

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 30-09-2021 11:17 ]

• Meerbeter
Oon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:09:
[...]

Heb je de kaart nog in handen? Staat ergens anders een serienummer, op de PCB ofzo? Heb je een doos waar een serienummer op staat?

Je zou eens kunnen vragen of ze obv factuurnummer het serienummer aan hun kant kunnen opzoeken, de meeste webwinkels gebruiken namelijk gewoon serienummers om hun voorraad bij te houden en er zeker van te zijn dat ieder product gevolgd kan worden van inkoop tot verkoop.
Ik krijg de kaart weer teruggestuurd en verwacht deze vandaag of morgen weer binnen te krijgen.. Op de doos staat wel degelijk het serienummer. Op de factuur van de webwinkel niet, maar het lijkt mij niet geheel ongebruikelijk dat je dit soort dingen wel registreert..

• Meerbeter
CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:15:
[...]
Die sticker geeft informatie zoals productiedatum, serienummer, hele rataplan. Dat bepaald mede wat voor garantie je krijgt en hoe lang. De winkel houdt deze informatie ook bij en wil controleren dat men de videokaart gekregen heeft die jij bij ze gekocht hebt en niet via hun rug probeert op te lichten door een andere videokaart als "defect" in te sturen, in de hoop dat je een nieuwe krijgt (en dus twee voor de prijs van 1 krijgt).

Klopt helemaal, en ik begrijp de webwinkel in dit geval wel. Maar dan nog blijft het toch vreemd dat dit allemaal afhangt aan een stickertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:15:
Ik krijg de kaart weer teruggestuurd en verwacht deze vandaag of morgen weer binnen te krijgen.. Op de doos staat wel degelijk het serienummer. Op de factuur van de webwinkel niet, maar het lijkt mij niet geheel ongebruikelijk dat je dit soort dingen wel registreert..
Dat het serienummer op de doos staat, hoeft niet per se te betekenen dat je ook daadwerkelijk die videokaart hebt opgestuurd. Vandaar dat het ook op een sticker op de videokaart staat. Is common practice hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:17:
Klopt helemaal, en ik begrijp de webwinkel in dit geval wel. Maar dan nog blijft het toch vreemd dat dit allemaal afhangt aan een stickertje?
Tja, het veiligste is om het ook ergens geflashed te hebben inderdaad, of ergens soort van in gebrand te hebben. Echter is een sticker goedkoper, sneller en gemakkelijker.

• Meerbeter
CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:18:
[...]
Dat het serienummer op de doos staat, hoeft niet per se te betekenen dat je ook daadwerkelijk die videokaart hebt opgestuurd. Vandaar dat het ook op een sticker op de videokaart staat. Is common practice hoor.
Dat snap ik. Ook helemaal terecht dat ze dat zouden willen controleren om zo fraude tegen te gaan.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:28
superduper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:20:
Een heel zwak argument; zo'n sticker laat na een bepaalde periode ook vanzelf los omdat de ondergrond en omgeving in zon PC best warm kan worden.

Als het zo belangrijk voor de fabricant is, dan moeten ze de serie nummers maar in de backplate laseren oid,
en dan krijgt een 1030 een msrp van 150 euro omdat r een backplate op moet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:15:
Ik bedenk mij trouwens wel; hebben ze je geen offerte gestuurd om de videokaart buiten garantie te repareren? Dan betaal je er weliswaar voor, maar heb je tenminste een werkende videokaart, die toch al duur zat was. Mogelijk (maar overleg dat dan ook met de winkel) krijg je dan een nieuw serienummer erop en kun je die dus erop laten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

superduper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:20:

Dan is de (fabrieks)garantie ook allang en breed verlopen, wanneer die sticker loslaat. ;)

• Meerbeter
Dit is trouwens wat ik vind in de Algemene Voorwaarden van de webwinkel. Is hier iets uit op te maken w.b. dit garantiegeval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4Ir3QquTwozTaj_IMHPZxxslec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AlJPVAzaME4cTmg3SeRuBdqc.jpg?f=user_large

• Meerbeter
CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:24:
[...]
Ik bedenk mij trouwens wel; hebben ze je geen offerte gestuurd om de videokaart buiten garantie te repareren? Dan betaal je er weliswaar voor, maar heb je tenminste een werkende videokaart, die toch al duur zat was. Mogelijk (maar overleg dat dan ook met de winkel) krijg je dan een nieuw serienummer erop en kun je die dus erop laten zitten.
Nee ik heb nog geen offerte oid gehad om deze buiten garantie te laten repareren. Daar heb ik nog niet over nagedacht, mocht het onder garantie niet te regelen zijn dan is dat nog een optie.

• Dennism
CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:24:
[...]
Dat verwacht ik niet. Ik denk namelijk ook niet dat de controle van de webwinkel hier het probleem is.

In mijn ervaring (en ook volgens hun eigen voorwaarden https://member.aorus.com/global/productwarranty ) neemt Gigabyte geen producten zonder serienummer in behandeling, ook niet voor reparaties:
b) The product Serial Number has been damaged, altered, defaced, or removed.
Products with no Gigabyte labels or serial numbers, or if the serial number does not match the product or cannot be identified, warranty and after-sale services will not be provided. If there is a need for maintenance, please contact the original purchasing store for help. Replacement or removal of genuine serial number sticker on the product will break the warranty.
Wat ik vermoed dat gebeurt is:

TS stuurt de kaart naar verkoper.
Verkoper test of deze inderdaad niets doet > dit klopt.
Verkoper stuurt naar Gigabyte
Gigabyte says no en stuurt weer terug naar de verkoper.

Verkoper kan zelf uiteraard dit soort zaken niet repareren en zal dit terugkaatsen naar TS. Normaliter kan TS dan terugvallen op het consumentrecht, echter gaat dit om een zakelijke aankoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 30-09-2021 11:49 ]

• delpit
Laten we niet aanzetten tot fraude ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Perkouw op 30-09-2021 13:19 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is de sticker van de doos niet op de videokaart te plakken? :)

• Meerbeter
Ja als ik het zo lees lijkt het zowat einde oefening. De praktijken/manier van omgaan met garantie van Gigabyte daargelaten.

De sticker van de doos is 3x zo groot. Dat gaat in dat geval niet lukken. En met een labeltang zal dit ook lastig gaan denk ik. Of ze gooien het vervolgens op dat de sticker niet van hun komt etc..

• JWL92
Helaas is dit dus vrij normaal naar weten, weet dat t bijv ook geld voor m2 ssds. (en wss wel meer onderdelen) dat veel mensen toch t risico nemen is een ander verhaal.

[ Voor 47% gewijzigd door Perkouw op 30-09-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
JWL92 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:04:
[...]

Helaas is dit dus vrij normaal naar weten, weet dat t bijv ook geld voor m2 ssds. (en wss wel meer onderdelen) dat veel mensen toch t risico nemen is een ander verhaal.
Tja, wat is het risico?

OF Gigabyte ziet dat het serienummer op de sticker niet matched met een serienummer wat toch op een andere locatie op in de kaart aanwezig is. Goh dat zou je ook bedrog kunnen noemen van Gigabyte.

OF Gigabyte boekt dit apparaat in onder dit serienummer. Geen enkel probleem, het is een Gigabyte, hij is net verkocht, ga gewoon repareren of vervangen en verschuil je niet achter vage shit.

• JWL92
delpit schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:10:
[...]

Tja, wat is het risico?

OF Gigabyte ziet dat het serienummer op de sticker niet matched met een serienummer wat toch op een andere locatie op in de kaart aanwezig is. Goh dat zou je ook bedrog kunnen noemen van Gigabyte.

OF Gigabyte boekt dit apparaat in onder dit serienummer. Geen enkel probleem, het is een Gigabyte, hij is net verkocht, ga gewoon repareren of vervangen en verschuil je niet achter vage shit.
Risico?
Zoals dit topic laat zien, risico dat je kan fluiten naar garantie? 8)7
Waar staat die SN nog meer op de kaart dan volgens jou? anders valt 1 al af, omdat je niet iets kan checken dat niet aanwezig is...
2 Zou leuk zijn als elk bedrijf ongelimiteerd garantie repairs uit moet voeren omdat de consument een sticker verwijderd. (zou heel wat e-waste kunnnen schelen als k bijv op die manier gratis mn 10 jaar oude tv gerepareerd kan krijgen, maar lijkt me niet haalbaar)

Dat r een betere oplossing dan n kut stickertje moet komen zijn we t wel over eens denk ik.. echter gaat dat voor budget kaarten totaal niet werken :)

• martijn_me
  • Laatst online: 27-05 20:52
Kan me voorstellen dat als je een warranty void sticker eraf haalt dat de fabrikant moeilijk gaat doen, maar een serienummer sticker?
Ik vermoed dat deze ook gewoon in de flash van de kaart zelf ergens verstopt staat.
Vooralsnog het probleem van de winkel dus lijkt me.

• JWL92
martijn_me schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:37:
Kan me voorstellen dat als je een warranty void sticker eraf haalt dat de fabrikant moeilijk gaat doen, maar een serienummer sticker?
Ik vermoed dat deze ook gewoon in de flash van de kaart zelf ergens verstopt staat.
met t probleem dat als die kaart daadwerkelijk niks doet je ook daar niet bij komt ...

vind t overigens vreemd, dat de kaart geen beeld geeft, maar fans blijven runnen en de kaart toch heet word?

[ Voor 10% gewijzigd door JWL92 op 30-09-2021 12:41 ]

• Meerbeter
martijn_me schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:37:
Klopt, maar die kunnen ze zogenaamd niet meer uitlezen. Of dat waar is of niet weet je niet

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:31
Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:27:
Dit is trouwens wat ik vind in de Algemene Voorwaarden van de webwinkel. Is hier iets uit op te maken w.b. dit garantiegeval?

[Afbeelding]
De één na laatste zin van dit artikel is natuurlijk wel problematisch voor je situatie. Uit de sticker blijkt niet dat het hier gaat om een toevoeging die in het kader van garantie is aangebracht. Dat zou weigering onredelijk kunnen maken, zoals genoemd in de laatste zin.

Maar goed. De rechtsbescherming van rechtspersonen is natuurlijk wel minder dan die van natuurlijke personen. Dat is waarom je waarschijnlijk wel een goede RBV nodig hebt als ondernemer. Als die je te duur zijn (en dat kunnen ze zeker zijn), dan zul je het verlies op geschillen als deze zeker moeten accepteren vrees ik.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:20
Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:34:
[...]

***members only***
Pakbon?

• delpit
JWL92 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:31:
[...]

Risico?
Zoals dit topic laat zien, risico dat je kan fluiten naar garantie? 8)7
Waar staat die SN nog meer op de kaart dan volgens jou? anders valt 1 al af, omdat je niet iets kan checken dat niet aanwezig is...
2 Zou leuk zijn als elk bedrijf ongelimiteerd garantie repairs uit moet voeren omdat de consument een sticker verwijderd. (zou heel wat e-waste kunnnen schelen als k bijv op die manier gratis mn 10 jaar oude tv gerepareerd kan krijgen, maar lijkt me niet haalbaar)

Dat r een betere oplossing dan n kut stickertje moet komen zijn we t wel over eens denk ik.. echter gaat dat voor budget kaarten totaal niet werken :)
Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal. Feit is dat TS nu al naar zijn garantie kan fluiten, zonder dat hij iets fouts heeft gedaan.

Volgens mij is het niet moeilijker dan dit:
Feit: Deze kaart is sinds juni 2021 op de markt.
Feit: Gigabyte kan zonder sticker prima vaststellen dat dit een Gigabyte RTX3080 ..... is
Feit: Gigabyte weet dat deze kaart daarom altijd onder garantie valt

Mogelijkheid: Gigabyte kan echt niet bepalen wat het serienummer is zonder dat stickertje. Nou dan is het plakken van een stickertje van een werkend exemplaar een prima oplossing. Dan hou je weliswaar een kaart over zonder stickertje. Gaat die kapot, gaat het stickertje weer over.

Mogelijkheid: Gigabyte kan wel bepalen wat het serienummer is zonder stickertje. In dat geval is het gedrag van Gigabyte op zijn minst zeer discutabel

Anoniem: 217290

feit: gigabyte ziet dat videokaart niet overeenkomt met aankoop datum dus wijst alsnog af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Meerbeter Als kleine ondernemer kun je je beroepen op de reflexwerking, dan wordt je behandelt als consument.
Dit kan niet als je zelf met GPU's handelt, en het een klacht is van jouw klant.

* Dit soort stickers laten vaak los, door warmte van de kaart. En als op de doos/verpakking dezelfde sticker zit kan men het daar inscannen.(of wat ze willen) verder zit je nog ruim binnen de 6 maand.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

*knip*, laten we mogelijk frauduleuze acties hier vooral niet gaan aandragen :)

[ Voor 94% gewijzigd door Perkouw op 30-09-2021 13:42 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:15:
[...]
Die sticker geeft informatie zoals productiedatum, serienummer, hele rataplan. Dat bepaald mede wat voor garantie je krijgt en hoe lang. De winkel houdt deze informatie ook bij en wil controleren dat men de videokaart gekregen heeft die jij bij ze gekocht hebt en niet hen probeert op te lichten door een andere videokaart als "defect" in te sturen, in de hoop dat je een nieuwe krijgt (en dus twee voor de prijs van 1 krijgt).

Ja, want:
  • Of iemand anders hun probeert op te lichten is hun eigen probleem, niet die van een eerlijke klant. Als garantie afhangt van het wel of niet verwijderen van een sticker moeten ze dat onderdeel van de koopovereenkomst met de winkel maken.
  • Als ze vermoeden dat de koper ze probeert op te lichten moeten ze dat bewijzen, een ontbrekend stickertje is geen bewijs. Dat het zou kunnen is niet het probleem van de TS.
  • Deze regeling is van de fabrikant, niet van de winkel. De winkel plakt die stickertjes er helemaal niet op en gewoon 1-op-1 garantie afwimpelen omdat de fabrikant bepaalde registratie wil zien is niet logisch.
De overgrote meerderheid van de producten die je in winkels koopt hebben geen registratienummertje. Is gewoon een kosten-baten-afweging, dat ene fraudegeval tegenover die duizenden stickertjes die je moet plakken. Of je er een stickertje opplakt die er zo af kan of dat je het echt graveert o.i.d. is ook een kosten-batenafweging. Er wordt gekozen van een stickertje die er zo vanaf kan, dan kan dit gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 30-09-2021 13:28 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:24
Het wordt tijd dat dit soort componenten worden voorzien van ingebouwde rfid chip ter identificatie. Als dit bij sportschoenen van 50 euro in dan ook bij een GPU van over de 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Lieve gebruikers. Ik zie helaas diverse reacties, hoe goed bedoelt ook, die wat fraude achtige acties omschrijven dan wel adviseren. Laten we dat vooral even niet doen en het zo zuiver mogelijk met elkaar houden :) Dank!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:25:
Of iemand anders hun probeert op te lichten is hun eigen probleem, niet die van een eerlijke klant. Als garantie afhangt van het wel of niet verwijderen van een sticker moeten ze dat onderdeel van de koopovereenkomst met de winkel maken.
Maar de winkel wil het risico ook niet lopen, dus controleert er op. Simpel as that. Men neemt anno 2021 echt geen risico en zal een klant echt niet zomaar op de blauwe ogen geloven. Dat doe jij andersom toch ook niet? Of accepteer jij het ook als men een steen opstuurt van hetzelfde gewicht als de videokaart die je besteld hebt, ik noem even wat.
Als ze vermoeden dat de koper ze probeert op te lichten moeten ze dat bewijzen, een ontbrekend stickertje is geen bewijs. Dat het zou kunnen is niet het probleem van de TS.
Het is een routine check, de check wordt altijd gedaan, ongeacht of je daadwerkelijk wilt frauderen of niet. Dat is niet om iemand zwart te maken, maar om eigen financieel risico te beperken, ook hier weer, dit doe je zelf toch ook? :) Daarnaast, doordat het stickertje mist, kan men de check niet uitvoeren en wordt de garantie / RMA geweigerd. Net zoals dat jou ook toegang kan worden geweigerd als een ID-check verplicht is om toegang te krijgen tot het terrein en jij vergeet jouw ID-kaart.
Deze regeling is van de fabrikant, niet van de winkel. De winkel plakt die stickertjes er helemaal niet op en gewoon 1-op-1 garantie afwimpelen omdat de fabrikant bepaalde registratie wil zien is niet logisch.
Wie de check doet maakt natuurlijk niets uit. De fabriek mag aan de winkel de fabrieksgarantie best weigeren als blijkt dat het opgestuurde product niet het product is die uiteindelijk wel geleverd is.
De overgrote meerderheid van de producten die je in winkels koopt hebben geen registratienummertje. Is gewoon een kosten-baten-afweging, dat ene fraudegeval tegenover die duizenden stickertjes die je moet plakken. Of je er een stickertje opplakt die er zo af kan of dat je het echt graveert o.i.d. is ook een kosten-batenafweging. Er wordt gekozen van een stickertje die er zo vanaf kan, dan kan dit gebeuren.
Computerhardware heeft altijd een serienummer tegenwoordig. Uitzonderingen zul je altijd houden, maar het merendeel van de hardware heeft wel degelijk een serienummer, zeker videokaarten hebben dat al jaren. Het plakken van de sticker gaat gewoon geautomatiseerd, niemand heeft er verder omkijken naar. Het is een kwestie van 'trust but verify'; men gelooft de klant, maar verifieert het ook voor de zekerheid; is de kaart wel echt stuk, is de kaart ook de verkochte kaart aan de klant. Lijkt me niets mis mee. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 30-09-2021 14:26 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:12:
[...]
Maar de winkel wil het risico ook niet lopen, dus controleert er op. Simpel as that.
Leuk, maar ze hebben verplichtingen richting de klant. Als dat botst met controles die zij willen doen gaan hun wettelijke verplichtingen toch gewoon voor, simple as that. Als het weigeren van garantie willen gooien op risico op fraude moeten ze die fraude aantonen.

Kun je wel hele verhalen over bijslepen met vergelijkingen en hypotetische gevallen en wie dat allemaal ook zou doen, maar dat is allemaal niet heel relevant.

Dit is typisch wel hoe een winkel redeneert: "we kunnen X niet doen want de fabrikant dit en dat" en "we doen alleen Y want ons proces is zus en zo". Leuk, maar de winkel heeft verplichtingen. Welke risico's ze lopen en wat de fabrikant doet is helemaal niet relevant voor de overeenkomst met de klant.
De fabriek mag aan de winkel de fabrieksgarantie best weigeren als blijkt dat het opgestuurde product niet het product is die uiteindelijk wel geleverd is.
Dat mag de fabrikant inderdaad prima, maar de winkelier mag geen garantie weigeren enkel omdat de fabrikant dat weigert. Daar hebben ze toch een wettelijk toegestane reden voor nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 30-09-2021 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Reageren op een modbreak is nog steeds niet de bedoeling dit mag middels bijv een DM.

[ Voor 87% gewijzigd door Perkouw op 30-09-2021 14:49 ]

• delpit
Tja, ik heb geen idee in welk land het plakken van een stickertje van product A van een leverancier naar product B van dezelfde leverancier fraude is. Graag zou ik vernemen in welk wetboek een dergelijke onschuldige handeling als fraude wordt betiteld. Mag ik ook geen eigen stickers op een product wat ik gekocht heb plakken?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

delpit schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:31:
Mag ik ook geen eigen stickers op een product wat ik gekocht heb plakken?
Je hebt natuurlijk gewoon een intentie met die stikkertjes, je weet dat ze dat gaan interpreteren en dat ze daardoor gaan denken dat de videokaart die ze opsturen een andere kaart is. "Mag ik geen eigen stickers plakken" is natuurlijk een nogal doorzichtige vergelijking.

Niet dat ik verwacht dat dit juridisch echt al onder fraude valt, maar je kan de discussie over wel of geen garantie er wel mee verslechteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tja, ik heb geen idee in welk land het plakken van een stickertje van product A van een leverancier naar product B van dezelfde leverancier fraude is. Graag zou ik vernemen in welk wetboek een dergelijke onschuldige handeling als fraude wordt betiteld. Mag ik ook geen eigen stickers op een product wat ik gekocht heb plakken?
Je mag plakken op een apparaat wat je wilt, al spuit je hem knalgeel en zet je er 342 rose stickers op, geen probleem.

Echter, op het moment dat je garantie wilt verhalen en je hebt zelf een serienummer sticker verwijderd of overgezet van een ander apparaat, kan je garantie in de meeste gevallen wel vergeten en in het geval van s/n sticker overzetten pleeg je inderdaad fraude.

• delpit
TTLCrazy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:35:
[...]

Je mag plakken op een apparaat wat je wilt, al spuit je hem knalgeel en zet je er 342 rose stickers op, geen probleem.

Echter, op het moment dat je garantie wilt verhalen en je hebt zelf een serienummer sticker verwijderd of overgezet van een ander apparaat, kan je garantie in de meeste gevallen wel vergeten en in het geval van s/n sticker overzetten pleeg je inderdaad fraude.
En op het moment dat de fabrikant kan aantonen dat de sticker niet overeenkomt met het echte serienummer op basis van het feit dat die fabrikant dus middelen heeft om het echte serienummer te achterhalen pleegt die fabrikant geen fraude?

Sterker nog een product weigeren dat overduidelijk door jou gemaakt is, dat overduidelijk slechts een paar maanden geleden verkocht kan zijn op basis van een zelfverzonnen regeltje zou ik zelfs gewoon een misdrijf durven noemen. Maar ja, krijg je recht maar eens als burger/kleine ondernemer.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Je zou Art. 437 Sr kunnen noemen. Dat artikel gaat over heling. Een artikel zonder serienummer omwisselen voor een artikel mét serienummer zou een poging kunnen zijn tot heling. Het serienummer wordt namelijk gebruikt en geregistreerd bij doorverkoop. Dat gebeurt trouwens op basis van een APV.

Hoewel het verwijderen van een sticker niet verboden is, kan het daarmee de ontvanger van die kaart wel praktisch verboden worden iets met die kaart te doen.

Ik heb geen idee of dit zo is, en of dit gebeurt. Maar - je vroeg er om :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Dennism
Het gaat dan ook niet over het 'plakken van stickertjes', dat is immers inderdaad geen frauduleuze handeling. En mag je ook gewoon doen.

Het wordt anders wanneer je met die stickers (of op enige andere wijze) bewust een onjuiste voorstelling van zaken wil geven om daar zelf voordeel uit te halen. En dat is wat je aan het doen bent wanneer je het s/n van kaart B wil gebruiken om te voor doen dat de defecte kaart A, kaart B is.

Helixes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:45:
[...]

Je zou Art. 437 Sr kunnen noemen. Dat artikel gaat over heling. Een artikel zonder serienummer omwisselen voor een artikel mét serienummer zou een poging kunnen zijn tot heling. Het serienummer wordt namelijk gebruikt en geregistreerd bij doorverkoop. Dat gebeurt trouwens op basis van een APV.

Hoewel het verwijderen van een sticker niet verboden is, kan het daarmee de ontvanger van die kaart wel praktisch verboden worden iets met die kaart te doen.

Ik heb geen idee of dit zo is, en of dit gebeurt. Maar - je vroeg er om :)
Dat slaat echt HELEMAAL nergens op en heeft nul raakvlak met de realiteit.

"Heling is het afnemen, verkopen of verhandelen van hetgeen iemand anders door een misdrijf verkregen heeft."

Punt is dat de fabrikant zegt dat het de kaart niet kan identificeren en dus ONMOGELIJK kan aantonen dat er ook maar iets gefraudeerd is als je dat stikkertje omwisselt. En dat slaat nergens op.

ik zeg niet dat TS dat stikkertje om moet plakken, ik zeg dat zowel de leverancier als Gigabyte hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

delpit schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:43:
[...]

En op het moment dat de fabrikant kan aantonen dat de sticker niet overeenkomt met het echte serienummer op basis van het feit dat die fabrikant dus middelen heeft om het echte serienummer te achterhalen pleegt die fabrikant geen fraude?
Het enige wat ik in dit topic heb gelezen is dat de garantie is afgewezen omdat er geen serienummer sticker op het apparaat zit. Of dat ze het originele serienummer kunnen aflezen is een andere zaak. Als dit daadwerkelijk zo is (wat ik zeker niet uitsluit) is het wel een treurige zaak natuurlijk.
Sterker nog een product weigeren dat overduidelijk door jou gemaakt is, dat overduidelijk slechts een paar maanden geleden verkocht kan zijn op basis van een zelfverzonnen regeltje zou ik zelfs gewoon een misdrijf durven noemen. Maar ja, krijg je recht maar eens als burger/kleine ondernemer.....
Dat ben ik met je eens. Een zelfverzonnen regeltje zou ik het echter niet noemen. De fabrikant moet wel op de 1 of andere manier het product kunnen identificeren, een serienummer is het meest voor de hand liggende middel. Het zal ongetwijfeld ergens zijn vastgelegd in de wet (lokaal of europees) op welke manieren dat allemaal mag.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:28:
Leuk, maar ze hebben verplichtingen richting de klant. Als dat botst met controles die zij willen doen gaan hun wettelijke verplichtingen toch gewoon voor, simple as that. Als het weigeren van garantie willen gooien op risico op fraude moeten ze die fraude aantonen.
Lijkt me dat ze enkel garantie of support hoeven te leveren op de producten die ze daadwerkelijk verkocht hebben en niet die jij via een zwendel over de rug van een ander probeert gerepareerd of vervangen te krijgen omdat jij geen zin hebt om kosten te maken. Maar goed, we gaan te offtopic voor hier.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 30-09-2021 14:55 ]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Meer specifiek is het valsheid in geschrifte. Het stickertje dient ter bewijs dat de videokaart een bepaald serienummer heeft. Als je dat vervalst met als doel om het als echt te gebruiken, is dat valsheid in geschrifte. Ik zie daarentegen minder problemen met het namaken van de sticker met het juiste serienummer zoals dat op de doos staat, al kun je ook dan betogen dat het een vervalsing is omdat de sticker niet afkomstig is van de fabrikant (en de sticker zijn waarde ontleent aan het feit dat de fabrikant verklaart dat het serienummer van de videokaart X is). TS schiet daar natuurlijk weinig mee op want de winkelier zal de sticker nu onder een vergrootglas leggen.

Ik probeer me in de winkelier in te denken. Is het redelijk om te vermoeden dat het niet om dezelfde videokaart gaat die door de winkel is verkocht? Is het mogelijk om op deze manier fraude te plegen? Bijvoorbeeld met een videokaart die ergens anders is gekocht (misschien in een ander werelddeel) en niet in aanmerking komt voor garantie, door die via TS alsnog gratis te laten repareren? Als deze vorm van fraude praktisch nooit voor komt, is het onredelijk van de winkel om aan de sticker zoveel waarde toe te kennen.

[ Voor 7% gewijzigd door fopjurist op 30-09-2021 15:04 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

• Dennism
fopjurist schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:58:

Ik probeer me in de winkelier in te denken. Is het redelijk om te vermoeden dat het niet om dezelfde videokaart gaat die door de winkel is verkocht? Is het mogelijk om op deze manier fraude te plegen? Bijvoorbeeld met een videokaart die ergens anders is gekocht (misschien in een ander werelddeel) en niet in aanmerking komt voor garantie, door die via TS alsnog gratis te laten repareren? Als deze vorm van fraude praktisch nooit voor komt, is het onredelijk van de winkel om aan de sticker zoveel waarde toe te kennen.
Het heeft in deze niet zoveel met de winkelier te maken. Deze fabrikant heeft in de voorwaarden staan voor garantie dat deze sticker aanwezig moet zijn, hardware zonder sticker nemen ze niet in behandeling.

Dat TS de sticker bewust verwijderd heeft weten we ook.

De verkoper kan echter dit soort zaken niet zelf repareren, dat zal door de fabrikant moeten gebeuren en daar loopt het spaak. De fabrikant wil niets doen, omdat de sticker niet aanwezig is.

Normaliter zou dit niet heel veel uitmaken, immers speel je het normaliter niet via de fabrikant maar via de verkoper. En deze mag in het geval van het consumentrecht niet zomaar garantie uitsluiten op basis van het ontbreken van een sticker.

Echter omdat het hier om een zakelijke overeenkomst gaat kan dit anders liggen. Daarom zal TS goed moeten kijken naar wat hij heeft afgesproken met de verkoper.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:53:
[...]
Lijkt me dat ze enkel garantie of support hoeven te leveren op de producten die ze daadwerkelijk verkocht hebben en niet die jij via een zwendel over de rug van een ander probeert gerepareerd of vervangen te krijgen omdat jij geen zin hebt om kosten te maken. Maar goed, we gaan te offtopic voor hier.
En hij heeft het product daar ook gewoon gekocht... Bij een webwinkel, dus waarschijnlijk heeft hij de bon gewoon nog.

Nogmaals: als een stickertjes voor de werking van de videokaart niet nodig is, dan is het niet redelijk om te verwachten dat de TS die uit zichzelf laat zitten, zonder specifieke instructies daarover bij de aankoop. Zoals bij een fysiek uitgeprinte bon wel vaak in koeienletters staat "deze bon is uw garantiebewijs".

• Helixes
@Anoniem: 472287: Volgens mij bleef je capslock op bepaalde momenten steken daar :+

Het is duidelijk dat heling de gehele keten bestrijkt van ontvreemding tot en met het aanschaf en bezit door de (beoogde) eindgebruiker. Het omwisselen van een gestolen goed voor een exemplaar van het zelfde type welke niet als dusdanig bekend staat is natuurlijk onderdeel van die keten. Het is zeker dat een aantal partijen daar een actieve verantwoordelijkheid in hebben, hoewel het niet geheel duidelijk is of de wederpartij in dit geschil daar ook aan gehouden is. Maar, het lijkt mij wel redelijk dat de wederpartij bij een vermoeden van fraude wel dienst mag weigeren.

Wat in deze "niet meer uitlezen" betekent weten we niet. Wellicht wordt hier het DOR register mee bedoeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
bwerg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:07:

Nogmaals: als een stickertjes voor de werking van de videokaart niet nodig is, dan is het niet redelijk om te verwachten dat de TS die uit zichzelf laat zitten, zonder specifieke instructies daarover bij de aankoop. Zoals bij een fysiek uitgeprinte bon wel vaak in koeienletters staat "deze bon is uw garantiebewijs".
Ik vind dat toch wel vrij ver gaan, als het nu een decoratieve sticker was, ok, ga ik mee met je beredenering. Maar laten we eerlijk zijn, de gemiddelde consument weet echt wel dat het niet verstandig is om serienummers van een apparaat te verwijderen. En dat is ook best logisch.

• Meerbeter
Dennism schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:07:
[...]

Het heeft in deze niet zoveel met de winkelier te maken. Deze fabrikant heeft in de voorwaarden staan voor garantie dat deze sticker aanwezig moet zijn, hardware zonder sticker nemen ze niet in behandeling.

Dat TS de sticker bewust verwijderd heeft weten we ook.

De verkoper kan echter dit soort zaken niet zelf repareren, dat zal door de fabrikant moeten gebeuren en daar loopt het spaak. De fabrikant wil niets doen, omdat de sticker niet aanwezig is.

Normaliter zou dit niet heel veel uitmaken, immers speel je het normaliter niet via de fabrikant maar via de verkoper. En deze mag in het geval van het consumentrecht niet zomaar garantie uitsluiten op basis van het ontbreken van een sticker.

Echter omdat het hier om een zakelijke overeenkomst gaat kan dit anders liggen. Daarom zal TS goed moeten kijken naar wat hij heeft afgesproken met de verkoper.
Precies dit. Het ligt een beetje in het midden tussen de fabrikant en de webwinkel. De webwinkel kaatst de bal terug vanwege de fabrikant en nu zit ik er mee. Qua afspraken met de verkopen weet ik even niet zo goed wat dat zou moeten zijn. De algemene voorwaarden? Daar kon ik niet zo snel iets uithalen. Iemand gaat hier z'n verlies pakken, de verkoper of ik. Ik ben bang voor dat laatse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:07:
En hij heeft het product daar ook gewoon gekocht... Bij een webwinkel, dus waarschijnlijk heeft hij de bon gewoon nog.
Dat is prima, maar kan je van het teruggestuurde product niet met 100% zekerheid zeggen en die wil de winkel/fabrikant wel. Met een sticker waarop het serienummer staat kun je dat wel. :) Gezien er best veel fraude plaats vind (niet alleen in NL maar wereldwijd), is het echt zo raar niet dat het intussen op een punt zitten dat men echt 100% zekerheid wil hebben.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meerbeter schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:11:
Precies dit. Het ligt een beetje in het midden tussen de fabrikant en de webwinkel. De webwinkel kaatst de bal terug vanwege de fabrikant en nu zit ik er mee. Qua afspraken met de verkopen weet ik even niet zo goed wat dat zou moeten zijn. De algemene voorwaarden? Daar kon ik niet zo snel iets uithalen. Iemand gaat hier z'n verlies pakken, de verkoper of ik. Ik ben bang voor dat laatse.
De verkoper zal inderdaad uitgaan van 'weigeren, tenzij...', in plaats van het tegenovergestelde.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:14:is het echt zo raar niet dat het intussen op een punt zitten dat men echt 100% zekerheid wil hebben.
We blijven een beetje in cirkels gaan zo, maar: wat de winkel wil is niet relevant. Wat wettelijk redelijk is om te verwachten van de TS aan bewijs, dat is relevant. Er zijn duizend vormen van fraude en andere risico's te bedenken die de winkel niet wil maar die toch gewoon bestaan, dat is bedrijfsrisico.

Bij tal van producten is het ronduit onmogelijk om te bewijzen of het specifieke voorwerp wat je terugstuurt hetzelfde is als wat de winkel heeft opgestuurd. Dan is een bon genoeg om dat aannemelijk te maken. Of dat niet meer voldoende is als er oorspronkelijk een stickertje met serienummer op zat, dat betwijfel ik.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 30-09-2021 15:25 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@bwerg Ik krijg echter het idee, dat jij denkt dat het om een consumenten aankoop gaat, terwijl het een zakelijke aankoop is (zoals reeds aangegeven), dan is er dus geen sprake meer van consumentenrecht en is de koper dus ook minder beschermt.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 30-09-2021 15:29 ]

• Meerbeter
bwerg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:24:
[...]

We blijven een beetje in cirkels gaan zo, maar: wat de winkel wil is niet relevant. Wat wettelijk redelijk is om te verwachten van de TS aan bewijs, dat is relevant. Er zijn duizend vormen van fraude en andere risico's te bedenken die de winkel niet wil maar die toch gewoon bestaan, dat is bedrijfsrisico.

Bij tal van producten is het ronduit onmogelijk om te bewijzen of het specifieke voorwerp wat je terugstuurt hetzelfde is als wat de winkel heeft opgestuurd. Dan is een bon genoeg om dat aannemelijk te maken. Of dat niet meer voldoende is als er oorspronkelijk een stickertje met serienummer op zat, dat betwijfel ik.
Zit wat in, de kaart is geloof ik niet overal voor €XXXX,59 te koop. Wat je met een factuur eventueel aannemelijk maakt.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:26:
@bwerg Ik krijg echter het idee, dat jij denkt dat het om een consumenten aankoop gaat, terwijl het een zakelijke aankoop is (zoals reeds aangegeven), dan is er dus geen sprake meer van consumentenrecht en is de koper dus ook minder beschermt.
Specifiek de bewijslast voor of het product wat je op hebt gestuurd wel of niet hetzelfde is als wat je gekocht hebt zal nergens in de wet als verschil tussen consumentenkoop of zakelijke koop benoemd staan, dat is gewoon wat een hypothetische rechter als genoeg bewijs ziet om het aannemelijk te maken. Lijkt me sterk dat dat verschilt, tenzij het bedrijf van de TS een groothandel in GPU's is of zo.

En los daarvan heb je de al genoemde reflexwerking nog, waardoor je je zelfs bij een zakelijke aankoop op consumentenrecht kan beroepen.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 30-09-2021 15:42 ]

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Hmmm ik vrees dat je van de fabriek niet veel hoeft te verwachten.

Heb zelf een tijdje bij een elektronicafabrikant (koelkasten, wasmachines, tv's, airco's etc etc) gewerkt en daar heb ik ook af en toe het verhaal van "geen serienummer = 0,0 garantie" langs zien komen.
En ja, vaak discussies als "ik heb de sticker niet verwijderd / ik weet van niks / ja maar de sticker was lelijk / ja maar de sticker was zichtbaar en dat wil ik niet" maar daar was het antwoord altijd hetzelfde op: alle producten worden gescanned op serienummer als ze de fabriek uit gaan, zonder scan of sticker kan het product de fabriek niet verlaten. Ergo het product had een sticker toen het de fabriek verliet. De fabriek kan er niks aan doen dat die sticker nu niet meer aanwezig is, dat moet gebeurd zijn nadat wij er geen invloed meer op hadden. Probleem ligt bij klant of bij winkel, en tot het serienummer gevonden is en we een foto ontvangen ging er niks gebeuren.

Wel werden er soms uitzonderingen gemaakt als klanten het héél moeilijk maakten en dreigden met juridische stappen of weet ik het, dan is er opeens het besef dat dat meer geld kon kosten dan een reparatie en was er opeens toch iets mogelijk.
Niet omdat de klant z'n gelijk kreeg, maar om zo goedkoop mogelijk van de klant af te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door davidov op 30-09-2021 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Alle omstandigheden in overweging nemend:
- Je hebt een maand geleden een videokaart aangeschaft.
- De algemene voorwaarden verplichten de winkelier om zich in te spannen om materiaal- en fabricagefouten die zich binnen 3 maanden na aankoop openbaren kosteloos te herstellen.
- De verwijderde sticker bevatte geen echtheidskenmerken.
- De verwijderde sticker bevatte geen waarschuwing om de sticker niet te verwijderen.
- De winkelier heeft niet gewaarschuwd voor de gevolgen van het verwijderen van de sticker.
- De algemene voorwaarden vermelden niets over het verwijderen van de sticker (het verwijderen van een sticker valt niet onder het 'aanbrengen van wijzigingen in de apparatuur').
denk ik dat de winkel zich niet in redelijkheid op het standpunt kan stellen dat TS geen aanspraak op garantie kan maken. De winkelier/fabrikant kiest voor een lelijk en eenvoudig te verwijderen stickertje als controlemiddel en stelt vervolgens dat de koper geen aanspraak op garantie kan maken als het stickertje weg is. Dat is niet redelijk. Ik verwacht tenminste dat er op zo'n stickertje een waarschuwing staat als "Pas op! Als u deze sticker verwijdert kunt u mogelijk niet meer bewijzen dat deze videokaart onder de garantieregeling valt". Er zijn bovendien genoeg andere mogelijkheden om een serienummer aan te brengen die beter passen bij een product in deze prijsklasse, zoals het printen van het serienummer op de kaart zelf.

Je zult met de winkelier in contact moeten treden en hem hiervan moeten overtuigen. Als dat niet lukt, kun je een rechtsgang overwegen. Ik denk dat je goede kans maakt om een zaak te winnen.

• Meerbeter
fopjurist schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:52:
Alle omstandigheden in overweging nemend:
- Je hebt een maand geleden een videokaart aangeschaft.
- De algemene voorwaarden verplichten de winkelier om zich in te spannen om materiaal- en fabricagefouten die zich binnen 3 maanden na aankoop openbaren kosteloos te herstellen.
- De verwijderde sticker bevatte geen echtheidskenmerken.
- De verwijderde sticker bevatte geen waarschuwing om de sticker niet te verwijderen.
- De winkelier heeft niet gewaarschuwd voor de gevolgen van het verwijderen van de sticker.
- De algemene voorwaarden vermelden niets over het verwijderen van de sticker (het verwijderen van een sticker valt niet onder het 'aanbrengen van wijzigingen in de apparatuur').
denk ik dat de winkel zich niet in redelijkheid op het standpunt kan stellen dat TS geen aanspraak op garantie kan maken. De winkelier/fabrikant kiest voor een lelijk en eenvoudig te verwijderen stickertje als controlemiddel en stelt vervolgens dat de koper geen aanspraak op garantie kan maken als het stickertje weg is. Dat is niet redelijk. Ik verwacht tenminste dat er op zo'n stickertje een waarschuwing staat als "Pas op! Als u deze sticker verwijdert kunt u mogelijk niet meer bewijzen dat deze videokaart onder de garantieregeling valt". Er zijn bovendien genoeg andere mogelijkheden om een serienummer aan te brengen die beter passen bij een product in deze prijsklasse, zoals het printen van het serienummer op de kaart zelf.

Je zult met de winkelier in contact moeten treden en hem hiervan moeten overtuigen. Als dat niet lukt, kun je een rechtsgang overwegen. Ik denk dat je goede kans maakt om een zaak te winnen.
Dit somt alles wel zo'n beetje op. Ik ga het advies volgen en verder contact opnemen met de winkel. Nader bericht volgt.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:33
Kunnen ze aantonen dat er ooit een sticker op heeft gekleefd?
Misschien is die er bij het verpakken al af gevallen.

Of

De sticker kleefde niet goed en jij hebt die verwijderd uit angst voor schade aan bewegende componenten.

[ Voor 32% gewijzigd door cadsite op 30-09-2021 16:01 ]

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

cadsite schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:00:
Kunnen ze aantonen dat er ooit een sticker op heeft gekleefd?
TS heeft toegegeven dat hij de sticker heeft verwijderd. Dat was inderdaad niet handig :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
[b]cadsite schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:00:
De sticker kleefde niet goed en jij hebt die verwijderd uit angst voor schade aan bewegende componenten.
Waarom toch altijd die tendens om te gaan liegen. TS heeft duidelijk vermeld dat hij de sticker om esthetische redenen verwijderd heeft. Dan kan dat toch gewoon eerlijk vermeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:30

OmeJoyo

This is me

Dennism schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:44:
[...]

Waarom toch altijd die tendens om te gaan liegen. TS heeft duidelijk vermeld dat hij de sticker om esthetische redenen verwijderd heeft. Dan kan dat toch gewoon eerlijk vermeld worden.
Je wilt niet weten voor hoeveel mensen liegen, bedriegen en verzwijgen tegenwoordig de standaard is ;(

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Eerlijk zijn en de feiten en omstandigheden op een partijdige manier uiteenzetten hoeft niet op gespannen voet te staan, zeker niet als je toewerkt naar een eerlijke oplossing en de wederpartij dat op elke manier tracht te voorkomen. Juridisch is het nu eenmaal praktischer om erop te wijzen dat het helemaal niet vaststaat dat de sticker bij levering aanwezig was, en dat stickers soms slecht plakken, zeker op de langere termijn onder de invloed van warmte.
Ik begrijp je wel, en als ik mijn kind moet leren wat eerlijk is dan zal ik dit niet als voorbeeld aanhalen, maar juridisch gezien is partijdigheid de norm, en je benadeelt jezelf door van die norm af te wijken.

• Meerbeter
Ik heb inmiddels contact gehad met de webwinkel (*knip* webwinkel) en die geven aan dat ze de garantieclaim hebben gedaan bij Gigabyte en dat Gigabyte de deur dichtgooit vanwege het serienummer stickertje wat niet op de kaart zit.

Tevens kan ook *knip* webwinkel niet verifiëren of de kaart in de doos de kaart is met het serienummer wat op de doos staat (dat begrijp ik). Ze adviseren om contact op te nemen met Gigabyte zou je nog enige kans willen maken op de garantieregeling. Dat laatste heeft naar mijn inzien geen nut.. maar ik heb inmiddels wel een ticket uit staan daar.
Dus de webwinkel kan hier ook niks mee en willen hier verder ook niet meer helpen. Bovendien gaven ze nog aan dat ze zelf de kaart hebben getest en hebben gezien dat de backplate verwijderd zou zijn. Wat absoluut onzin is. Er is verder niks met die kaart gedaan. Verder gaan ze ook geen rapport aanleveren van eventuele tests of conclusies van de kaart. Ook komt er niks zwart op wit.

Dus tot zo ver schieten we er nog niks mee op.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 30-09-2021 19:45 . Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
delpit schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:14:
[...]

Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal. Feit is dat TS nu al naar zijn garantie kan fluiten, zonder dat hij iets fouts heeft gedaan.

Volgens mij is het niet moeilijker dan dit:
Feit: Deze kaart is sinds juni 2021 op de markt.
Feit: Gigabyte kan zonder sticker prima vaststellen dat dit een Gigabyte RTX3080 ..... is
Feit: Gigabyte weet dat deze kaart daarom altijd onder garantie valt

Mogelijkheid: Gigabyte kan echt niet bepalen wat het serienummer is zonder dat stickertje. Nou dan is het plakken van een stickertje van een werkend exemplaar een prima oplossing. Dan hou je weliswaar een kaart over zonder stickertje. Gaat die kapot, gaat het stickertje weer over.

Mogelijkheid: Gigabyte kan wel bepalen wat het serienummer is zonder stickertje. In dat geval is het gedrag van Gigabyte op zijn minst zeer discutabel
Ook een feit, dit heet fraude

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:33
[...]

Waarom?
Omdat hij 100% in zijn recht staat maar zij daar niet in mee gaan.
Ik ga nooit als eerste beliegen, maar als je in de kl*ten genepen wordt dan is er meer toegestaan als verdediging.
Pagina: 1 2 Laatste