Stadswarmteverbruik en overweging warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb zojuist onze stadswarmte verbruik door moeten geven aan Vattenfall voor de jaarafrekening en daar schrok ik toch wel van. Wij zijn oktober vorig jaar van een rijtjeswoning uit 2010 naar een vrijstaande woning uit 2011 gegaan (van 3-laags 129 m2 naar 2-laags 155 m2) en dus was een hoger verbruik wel te verwachten. De gezinssamenstelling is echter ongewijzigd (mijn vrouw en ik met 2 jonge kinderen, nog geen tieners).

Nu hebben we sinds 16 oktober vorig jaar 42,71 GJ verbruikt. Op 2,5 week na dus een vol jaar.
In ons vorige huis was de eindafrekening in 2019 20,54 GJ (21-1-18 tot 26-1-19) en in 2020 was het 21,49 GJ (27-1-19 tot 19-1-20).

Kortom: conclusie is dat we exact zijn verdubbeld in verbruik. Omdat ik zelf maandelijks de standen bijhoud, maar toch sindsdien niet meer teruggekeken heb naar wat het vorige verbruik is, zie ik duidelijk dat het aan het verwarmen van het huis ligt.

Zo zie ik in de wintermaanden een maandelijks gemiddelde van 4,8 tot 8,5 GJ:
- 15 oktober tot 15 december (nog niet volledig bewoond deze periode): 4,8 GJ
- 15 dec tot 1 jan: 7,0 GJ
- januari: 8,5 GJ
- februari: 7,0 GJ
- maart: 5,5 GJ
- april: 3,8 GJ
- mei: 1,8 GJ
- juni: 0,5 GJ
- juli: 0,47 GJ
- augustus: 0,54 GJ
- september (tot 29-9): 0,54 GJ
Al deze waardes zijn teruggerekend naar 30 dagen, ook als het minder dagen betreft.

Zo zie ik dus dat de afgelopen paar maanden puur warmte van warm water en douchen is geweest (een bad hebben we niet). En dus durf ik met grote zekerheid te stellen dat er slechts 0,5-0,6 GJ per maand aan warm water (dus ook douchen) op gaat, misschien in de winter iets meer omdat je wat vaker met warm water je handen wilt wassen, maar meer dan 0,7-0,8 GJ zal het dan niet zijn. Al het overige gaat dus op aan het huis verwarmen.

En aangezien het een huis uit 2011 is, met zeer goede isolatie, HR++ ramen (wel veel ramen, woonkamer+keuken bijv. alleen al 2 schuifpuien, 2 smalle kamerhole ramen en 2 ramen van 1,6m breed bij de keuken op de hoek), zal verdere isolatie ook niet heel veel nut hebben. Onlangs heb ik nog een aantal zaken laten checken en zowel dak als kruipruimte werden als "meer dan voldoende" bestempeld, met in de kruipruimte een dik pak piepschuim.

In het vorige huis zaten we op € 95/mnd voorschot aan stadswarmte en kregen we elk jaar € 150 ongeveer terug. Nu werd het voorschot door Vattenfall op € 100 gezet, wij dachten wel goed te zitten omdat we altijd terugkregen en dachten nu hoogstens iets bij te moeten betalen, daarom zo gelaten. Ik kreeg echter bij het doorgeven een waarschuwing dat ik waarschijnlijk meer dan € 250 moet bijbetalen. En dat klopt ook als ik bereken dat het voorschot totaal € 1.200 is en als ik de vorige jaarafrekening (vorige huis) erbij pak en die terugreken naar 42,71 GJ, dan kom ik op € 1.879 uit, 679 bijbetalen dus. Als ik dat totaalbedrag weer terugreken, is dat € 167 per maand, daar schrik ik toch wel van.

Met andere woorden: nu hebben we net zonnepanelen aan laten leggen voor de elektrische auto en die paar tientjes elektra die we maandelijks verbruiken (2600 kWh voor het huis), maar ik denk dat we achteraf misschien beter eerst voor een warmtepomp hadden kunnen gaan.

Daarom ook mijn vragen:
1. Is dit verbruik een beetje naar verwachting voor een vrijstaand huis van dit formaat en bouwjaar? Zo ja, dan weet ik dat ik niet verder hoef te zoeken naar "lekken" en dus toch isolatie eerst bijv.
2. Waar moet ik qua warmtepomp rekening mee houden? We overwegen ofwel een grond-water warmtepomp of lucht-water warmtepomp en ben al enigszins op de hoogte van de voor- en nadelen.
3. Ook willen we het huis met de warmtepomp kunnen verkoelen. Beneden is volledig vloerverwarming (op de bijkeuken na, die boeit ook niet) en boven zitten 2 slaapkamers en 1 badkamer met radiatoren. Daar zouden we vloerverwarming aan kunnen leggen (al is de badkamer niet nodig, of die moet uitgesloten kunnen worden van de koeling i.v.m. condens).
4. Hoe kan ik het beste berekenen hoe groot het vat moet zijn? In de bijkeuken zit een keukenblok met hoge kasten, standaard 60cm brede kasten, dus idealiter zou ik 1 daarvan opofferen om daar het vat in weg te werken uit het zicht, de volledige hoogte kan gebruikt worden. Andere optie is de vliering onder het schuine dak, maar zal zeker niet op de vloer van de vliering kunnen i.v.m. gewicht, dus zal combi van dak+muur moeten worden waar het aan bevestigd moet worden. Ik ga toch uit van een paar honderd kg.
5. Is het nodig/handig/efficiënt om nog een elektrische boiler te hebben voor de momenten waarop het in de winter wellicht te koud wordt om alles met de WP te kunnen verwarmen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Bedenk wel dat het afgelopen winter een redelijk koude winter is geweest, in ieder geval een stuk kouder dan de 2 jaar daarvoor waar je mee vergelijkt. Ben je in dezelfde regio gebleven? Verhuizen van het westen van het land naar het oosten kan ook behoorlijk meetellen.
Je gaat nu een behoorlijke investering doen, maar hebt pas data van 1 jaar. Ik zou zelf nog even een winter afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Re 1.:
8.5 GJ / 30 dagen is 3.2 kW gemiddeld in de koudste maand. Op het eerste gezicht goed te doen voor een warmtepomp. Heb je ook dagcijfers? Is de vloerverwarming mengend, of heb je al een lagetemperatuur-circuit?
2: lage temperatuur verwarming = beter. Dus boven ook vloerverwarming (en een elektrisch inzetstuk in je badkamerradiator) is waarschijnlijk een goed idee. Maar de radiatoren vervangen voor ventilator-convectoren kan ook en is misschien makkelijker en goedkoper. Die kan je ook met condensopvang kopen, waardoor je kan ontvochtigen bij het koelen => hoger comfort en hoger koelvermogen dan met vloerkoeling.
Als de vloerverwarming niet nageregeld is met losse kleppen, is een buffervat waarschijnlijk niet nodig.
4. Dat hangt vooral af van je piek-warmwatergebruik. En dat hangt vaak op de vraag hoe groot je ligbad is.
Zonder ligbad is een 11 kW doorstroomverwarmer en DWTW een goedkope en relatief efficiënte oplossing.
5. Nee, als je al een sanitairwater voorraadvat (boiler) van de warmtepomp hebt, dan zit daar al een elektrische backupverwarming bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-05 12:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het verbruik lijkt mij niet heel gek, de tip die ik kan geven bij een moderne woning, schaf een lucht/lucht warmtepomp aan (airco).

Wij wonen halfvrijstaand, en afgelopen winter heb ik met de airco in de woonkamer het huis comfortabel warm kunnen houden.

Het vastrecht valt bij ons mee dus de stadsverwarming houden wij aan voor SWW en back-up verwarming. (ook bij -10 heb ik de stadsverwarming niet bij hoeven te schakelen met verwarmen)

Op deze manier kan je met een beperkte investering, zonder het hele huis op de schop te gooien toch een mooie besparing behalen. Daarnaast is de koelfunctie in de zomer heerlijk.

Ons voorschot is nu 35,- euro en ik verwacht dit jaar weer terug te krijgen :P

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 29-09-2021 17:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 00:06

Emiel1984

Made in NL

Wellicht spreekt het voor zich maar heb je ook al gekeken naar sluipverbruik ?
Bijvoorbeeld:
- Deuren en ramen die blijven (deels) open staan.
- Langer douchen, vaker een bad nemen.

Zelf heb ik aan alle kanten buren, daarom hoef ik mijn vloerverwarming bijna niet aan te hebben staan.
Dit komt ook mede doordat ik ook een aantal dingen anders ben gaan doen om me verbruik 'acceptabel' te houden voor mij.

Als de vloerverwarming wel aanstaat kan een paar graden verhogen al een flink verschil maken in het verbruik heb ik gemerkt. Als ik het gewoon op netjes ~18 graden houd als ik thuis ben valt het mij erg mee.
Ik werk voornamelijk thuis en als ik het koud krijg doe ik gewoon iets warmers aan en ga regelmatig even een rondje lopen buiten in de pauze. Persoonlijk ben ik namelijk snel aan een warmere temperatuur gewend waardoor ik de verwarming anders zou verhogen.

Vroeger thuis ging het niet anders dus voor mij was dit geen moeite.
Had ik het koud dan moest ik maar meer bewegen en iets warmers aantrekken .

[LTS][MTS][HTS]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Emiel1984 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:37:
Bijvoorbeeld:

Zelf heb ik aan alle kanten buren, daarom hoef ik mijn vloerverwarming bijna niet aan te hebben staan.
Dit komt ook mede doordat een aantal dingen anders ben gaan doen om me verbruik 'acceptabel' te houden voor mij.

Maar als de vloerverwarming aanstaat kan een paar graden verhogen al een flink verschil maken in het verbruik heb ik gemerkt. Als ik het gewoon op netjes ~18 graden houd als ik thuis ben valt het erg mee.
Ik werk voornamelijk thuis en als ik het koud krijg doe ik gewoon iets warmers aan en ga regelmatig even een rondje lopen buiten in de pauze. Want ik ben persoonlijk anders heel snel aan een warmere temperatuur gewend waardoor ik de verwarming anders zou verhogen.

Uiteindelijk maak je dan wel een concessie op comfort, niet iedereen zit daar op te wachten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MooDyBLueS
  • Niet online
Knielen schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:43:
Bedenk wel dat het afgelopen winter een redelijk koude winter is geweest, in ieder geval een stuk kouder dan de 2 jaar daarvoor waar je mee vergelijkt. Ben je in dezelfde regio gebleven? Verhuizen van het westen van het land naar het oosten kan ook behoorlijk meetellen.
Je gaat nu een behoorlijke investering doen, maar hebt pas data van 1 jaar. Ik zou zelf nog even een winter afwachten.
Thanks, dat is een goede tip! We zijn in dezelfde wijk gebleven, wel wonen we in de buurt van de dijk nu aan het IJsselmeer, waar we voorheen midden in de wijk woonden, dus meer wind, die dus automatisch ook naar binnen komt door roosters enzo.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:31:
Re 1.:
8.5 GJ / 30 dagen is 3.2 kW gemiddeld in de koudste maand. Op het eerste gezicht goed te doen voor een warmtepomp. Heb je ook dagcijfers? Is de vloerverwarming mengend, of heb je al een lagetemperatuur-circuit?
Dat is een hele goede vraag, hoe kan ik dat zien? Volgens mij is het mengend als ik moet gokken.
2: lage temperatuur verwarming = beter. Dus boven ook vloerverwarming (en een elektrisch inzetstuk in je badkamerradiator) is waarschijnlijk een goed idee. Maar de radiatoren vervangen voor ventilator-convectoren kan ook en is misschien makkelijker en goedkoper. Die kan je ook met condensopvang kopen, waardoor je kan ontvochtigen bij het koelen => hoger comfort en hoger koelvermogen dan met vloerkoeling.
Als de vloerverwarming niet nageregeld is met losse kleppen, is een buffervat waarschijnlijk niet nodig.
Deze tips neem ik mee.
4. Dat hangt vooral af van je piek-warmwatergebruik. En dat hangt vaak op de vraag hoe groot je ligbad is.
Zonder ligbad is een 11 kW doorstroomverwarmer en DWTW een goedkope en relatief efficiënte oplossing.
Ik snap hier niet helemaal wat je bedoelt, ligt ongetwijfeld aan mijn gebrek aan kennis. Maar ik bedoelde het voorraadvat wat ik altijd lees wat nodig is bij een WP, die vaak 200-400L zijn. Die je volgens mij ook hieronder benoemt.
5. Nee, als je al een sanitairwater voorraadvat (boiler) van de warmtepomp hebt, dan zit daar al een elektrische backupverwarming bij.
Mooi, dat is goed om te weten!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 00:06

Emiel1984

Made in NL

revolution-nl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:40:
[...]

Uiteindelijk maak je dan wel een concessie op comfort, niet iedereen zit daar op te wachten.
Ik kan het niet lezen in de TS maar het kan ook deels gemakzucht zijn.
Een deur bijvoorbeeld lange tijd open laten staan of een raam open zetten met de verwarming vol aan..

[LTS][MTS][HTS]

• MooDyBLueS
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:33:
Het verbruik lijkt mij niet heel gek, de tip die ik kan geven bij een moderne woning, schaf een lucht/lucht warmtepomp aan (airco).

Wij wonen halfvrijstaand, en afgelopen winter heb ik met de airco in de woonkamer het huis comfortabel warm kunnen houden.
Dit klinkt interessant. Maar omdat onze woning een vrij grote begane grond heeft (110 m2, onze vorige rijtjeswoning was 43 m2 per verdieping, dus ook beneden) voorzie ik al heel veel leidingen van de airco naar alle ruimtes lopen over de muren aan de buitenkant. Beneden is een deel 18 meter lang, een ander deel 12 meter, totaal 9 meter breed. Boven is het simpeler: 2 slaapkamers en een badkamer (en balkon), totaal 5x10 meter.

Ik weet niet of ik al die leidingen zie zitten, dus vandaar het idee om te integreren met de lopende warmwaterleidingen. Maar wat je zegt vind ik wel interessant omdat het warmwater zelf dus niet al teveel is.
Het vastrecht valt bij ons mee dus de stadsverwarming houden wij aan voor SWW en back-up verwarming. (ook bij -10 heb ik de stadsverwarming niet bij hoeven te schakelen met verwarmen)

Op deze manier kan je met een beperkte investering, zonder het hele huis op de schop te gooien toch een mooie besparing te behalen. Daarnaast is de koelfunctie in de zomer heerlijk.

Ons voorschot is nu 35,- euro en ik verwacht dit jaar weer terug te krijgen :P
Ons vastrecht is totaal € 466,43 per jaar (gebruiksonafhankelijk tarief, korting, meettarief, afleveren verwarming en tapwater CW4). Dat was in de vorige woning de helft van de rekening, want het verbruik zelf kwam op € 478,74.

De rest wat je allemaal noemt vind ik echter wel heel interessant klinken, gewoon met een split-unit airco de ruimtes verwarmen. En aangezien jij dus feitelijk 0 van de stadswarmte hebt gebruikt, ben ik wel even benieuwd: weet jij wat je aan elektra kwijt bent (kWh) voor het verwarmen? Even los van het koelen als je dat weet, want koelen doen wij nu nog niet.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Emiel1984 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:37:
Bijvoorbeeld:
Ik kan eens gaan kijken om dit na te kijken. Wel weet ik dat we mogelijk teveel roosters continu open hebben laten staan. Ik heb weleens begrepen dat (zeker met wind wat bij ons een ding is) een filter in het rooster plaatsen ook al ervoor zorgt dat er wel frisse lucht binnenkomt maar er minder warme lucht naar buiten sluipt. Zou dat ook helpen denk je? Of is het gewoon beter (ook rekening houden met gezondheid) om de roosters 's winters dichter te houden en bijv. elke kamer maar 1 rooster een klein beetje open te laten?
Dit komt ook mede doordat ik ook een aantal dingen anders ben gaan doen om me verbruik 'acceptabel' te houden voor mij.
Dit herken ik ook wel van de vorige woning, die was 4,2m breed en verwarmen was pas veel later nodig dan hier.
Als de vloerverwarming wel aanstaat kan een paar graden verhogen al een flink verschil maken in het verbruik heb ik gemerkt. Als ik het gewoon op netjes ~18 graden houd als ik thuis ben valt het mij erg mee.
Ik werk voornamelijk thuis en als ik het koud krijg doe ik gewoon iets warmers aan en ga regelmatig even een rondje lopen buiten in de pauze. Persoonlijk ben ik namelijk snel aan een warmere temperatuur gewend waardoor ik de verwarming anders zou verhogen.

Goed punt. Onze slaapkamers staan overdag op 18 graden (als er iemand thuis is, anders is het hele huis 17) en gaan afhankelijk ervan of het een slaapkamer van de kinderen of die van onszelf is om 20u cq. 23u naar 19 graden verwarmen (en dat is het ook zo).

Beneden staat de vloerverwarming op 20 graden. Wel staan de badkamer, slaapkamer en gang+wc beneden dichter dan de woonkamer en keuken. Ook heb ik sensoren (temp+vochtigheid) deze zomer in die ruimtes gehangen om het effect te kunnen meten. Slaapkamer voelde wel koeler altijd en heeft ook een 15cm hoh, gang+wc 20cm en woonkamer+keuken 10cm, maar meten=weten.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Emiel1984 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:55:
[...]

Ik kan het niet lezen in de TS maar het kan ook deels gemakzucht zijn.
Een deur bijvoorbeeld lange tijd open laten staan of een raam open zetten met de verwarming vol aan..
Er zijn een paar punten die ik kan bedenken, maar we willen inderdaad ook gewoon wooncomfort hebben en niet per se een dikke trui aanmoeten. Maar met de 20 graden beneden vinden wij het al lekker, dus het hoeft zeker geen 21/22 graden te worden.

Waar ik wel tegenaan gelopen ben: er zijn dagen dat er veel zon schijnt en dan wordt het toch zomaar 22-23 graden beneden omdat we veel ramen hebben. De vloerverwarming heeft dan al aardig zitten verwarmen en blijft warmte afgeven (maar niet actief verwarmen). Ik vraag me dan ook af of de instelling die we met Tado gebruiken wel de juiste is: van 8-21:30u 20,0C en van 21:30-8u op 19,0C. In de nacht hoeft er eigenlijk nooit verwarmd te worden, maar in de ochtend is het wel wat afgekoeld dus misschien moet ik er nog een schema tussenzetten die op 19,5C zit van 8-10u ofzo. Of zou het juist beter zijn toch de hele nacht op 20C te laten?

Verder benoemde ik al even de roosters hierboven. En doordat het soms met zon (waar Tado niet op anticipeert, alleen reageert op temp zelf) toch erg warm wordt, zetten we inderdaad weleens een raampje op een kiertje open omdat het te warm werd. Dat is extreem zonde, maar ben er nog niet achter hoe we dat kunnen voorkomen, want je weet niet altijd wanneer de zon gaat schijnen en helemaal niet verwarmen totdat de zon gaat schijnen is ook niet echt comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wat kost het om de woning los te koppelen van de stadsverwarming of kan dat niet?

probleem met Vattenfal is dat zij de prijs gekoppeld hebben aan de gasprijs waardoor stadsverwarming heel hard nog minder aantrekkelijk gaat worden de komende jaren. Wel jammer omdat het met aardgas niets te maken heeft.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb zelf eens bij een bedrijf aanvraag gedaan om stadsverwarming te vervangen voor een warmtepomp, maar eigenlijk gaven die al snel aan dat het niet uit kan. De kosten van aanleg zijn zeer hoog en je stookt nu al niet op gas. En ik verwacht eigenlijk dat overal hetzelfde gaat zijn.

Dit even naast het advies om te kijken waar het hogere verbruik in zit. Bij ons was het afgelopen jaar ook aanzienlijk hoger dan de jaren daarvoor en dat is in hetzelfde huis.

Koude winter gehad en relatief veel thuis door corona zorgt voor een aanzienlijk hoger verbruik en dat heeft misschien bij jou ook effect op de verbruiksresultaten. Of dat zo is, kun je zelf bepalen.
JJ Le Funk schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:18:
wat kost het om de woning los te koppelen van de stadsverwarming of kan dat niet?

probleem met Vattenfal is dat zij de prijs gekoppeld hebben aan de gasprijs waardoor stadsverwarming heel hard nog minder aantrekkelijk gaat worden de komende jaren. Wel jammer omdat het met aardgas niets te maken heeft.
Stadsverwarming is deels restwarmte maar is soms ook afhankelijk van gas. Daarnaast zal de koppeling met de gasprijs herzien moeten worden, omdat er nooit verwacht was dat de prijs zo hard zou stijgen. Stadsverwarming is een toekomstgerichte oplossing.

Loskoppelen van stadsverwarming mag volgens mij wel. De kosten zitten vooral in de aanleg van een warmtepomp en de investering is hoog.

[ Voor 38% gewijzigd door Hann1BaL op 29-09-2021 12:25 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online

Dat heb ik nog niet uitgezocht, maar hoor verhalen van € 300-500 afsluitkosten. Dat neem ik ook zeker in de overweging mee, want de € 466 jaarlijks aan vastrecht zou ik dan ook volledig van af willen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:37:
En aangezien het een huis uit 2011 is, met zeer goede isolatie, HR++ ramen (wel veel ramen, woonkamer+keuken bijv. alleen al 2 schuifpuien, 2 smalle kamerhole ramen en 2 ramen van 1,6m breed bij de keuken op de hoek), zal verdere isolatie ook niet heel veel nut hebben. Onlangs heb ik nog een aantal zaken laten checken en zowel dak als kruipruimte werden als "meer dan voldoende" bestempeld, met in de kruipruimte een dik pak piepschuim.
Mooi dat er goede isolatie is, met stadsverwarming zie je vaak dat de isolatie juist wat minder is omdat dit al 'gecompenseerd' wordt door de milieuvriendelijke stadsverwarming.
Weet je zeker dat de verwarming goed ingesteld staat?
Dat zal in het koopcontract staan. Er is in het verleden veel over te doen geweest juist omdat de kosten soms in de duizenden euro`s liepen, ooral bij nieuwere woningen. ZIe bijv: https://www.stadsverarmin...tensporige-afsluitkosten/

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Hann1BaL

Hann1BaL

bombadil schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:30:
[...]

Mooi dat er goede isolatie is, met stadsverwarming zie je vaak dat de isolatie juist wat minder is omdat dit al 'gecompenseerd' wordt door de milieuvriendelijke stadsverwarming.

[...]

Dat zal in het koopcontract staan. Er is in het verleden veel over te doen geweest juist omdat de kosten soms in de duizenden euro`s liepen, ooral bij nieuwere woningen. ZIe bijv: https://www.stadsverarmin...tensporige-afsluitkosten/
Bouwbesluit uit 2011 zorgt er wel voor dat het huis gewoon echt goed geisoleerd is. Je statement geloof ik daarom niet. De instellingen en regelingen zouden wel nagekeken kunnen worden.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:21:
Ik heb zelf eens bij een bedrijf aanvraag gedaan om stadsverwarming te vervangen voor een warmtepomp, maar eigenlijk gaven die al snel aan dat het niet uit kan. De kosten van aanleg zijn zeer hoog en je stookt nu al niet op gas. En ik verwacht eigenlijk dat overal hetzelfde gaat zijn.

Dit even naast het advies om te kijken waar het hogere verbruik in zit. Bij ons was het afgelopen jaar ook aanzienlijk hoger dan de jaren daarvoor en dat is in hetzelfde huis.

Koude winter gehad en relatief veel thuis door corona zorgt voor een aanzienlijk hoger verbruik en dat heeft misschien bij jou ook effect op de verbruiksresultaten. Of dat zo is, kun je zelf bepalen.

[...]

Stadsverwarming is deels restwarmte maar is soms ook afhankelijk van gas. Daarnaast zal de koppeling met de gasprijs herzien moeten worden, omdat er nooit verwacht was dat de prijs zo hard zou stijgen. Stadsverwarming is een toekomstgerichte oplossing.

Loskoppelen van stadsverwarming mag volgens mij wel. De kosten zitten vooral in de aanleg van een warmtepomp en de investering is hoog.
Dat de investering hoog is, weet ik. Ik reken heel grof op 5-10k. Waarbij ik weet dat een grond-water warmtepomp zelfs boven de 10k uit zou kunnen pakken.

Als ik even voor het gemak zeg 10k dan zou ik met het verbruik van het afgelopen jaar van € 167/mnd gemiddeld er 60 maanden over doen om het terugverdiend te hebben. Dat vind ik erg snel!

Verder heb je net als een aantal andere wel een goed punt dan afgelopen winter een erg koude winter was, dus ik kan misschien terwijl ik me blijf oriënteren op een WP ook de komende winter sowieso afwachten, zodat we tenminste 2 winters hebben.

Is er overigens een systeem om de stadswarmte meterstanden dagelijks of zelfs real-time uit te lezen? Ik kan wel zelf dagelijks de stand bij gaan houden zodra er weer verwarmd moet gaan worden, maar het zou mooi zijn als ik grafieken eruit kan krijgen die ik kan koppelen aan zaken als douchen en de Tado grafieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hann1BaL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:31:
[...]

Bouwbesluit uit 2011 zorgt er wel voor dat het huis gewoon echt goed geisoleerd is. Je statement geloof ik daarom niet. De instellingen en regelingen zouden wel nagekeken kunnen worden.
Ik verzin het niet, zie voor bron bijv:

https://www.stadsverarmin...latie-nieuwbouw-woningen/
"Veel slecht geïsoleerde (nieuwbouw) woningen

Warmtewoningen worden vaak minder geïsoleerd omdat ze in de EPC-berekeningen “voordeel” hebben omdat ze zogenaamde ‘duurzame’ warmte krijgen. Hier krijg je een soort milieubonuspunten voor. Deze berekening leidt er toe dat een warmtenetwoning MINDER isolatie krijgt dan het hetzelfde huis op gas
"

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 29-09-2021 12:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• MooDyBLueS
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:30:
[...]

Kan je iets specifieker zijn waar je op doelt met verwarming goed ingesteld? Waar kan ik dat aan zien of wat kan ik eraan doen?

Ik weet wel dat we Danfoss RA radiatoren hebben met instelbaar ventiel (1-14 uit mijn hoofd). En hoog is ook echt serieus hoog.

Wat is nu beter met stadswarmte? Om elk ventiel helemaal open te zetten zodat het in no-time warm is en je verder van de isolatie uitgaat om de warmte vast te houden en alleen zeg elk uur even 2 min bijverwarmd moet worden? Of is het beter om de warmte zo langzaam mogelijk de ruimte in te laten komen (zonder dat het gelijk 4 uur duurt om van 18 naar 19C te gaan natuurlijk)?

We hebben 4 radiatoren: 2 slaapkamers boven, 1 badkamer boven en de bijkeuken beneden. Beneden is verder alles vloerverwarming.

• MooDyBLueS
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:36:
[...]

Ik verzin het niet, zie voor bron bijv:

https://www.stadsverarmin...latie-nieuwbouw-woningen/
"Veel slecht geïsoleerde (nieuwbouw) woningen

Warmtewoningen worden vaak minder geïsoleerd omdat ze in de EPC-berekeningen “voordeel” hebben omdat ze zogenaamde ‘duurzame’ warmte krijgen. Hier krijg je een soort milieubonuspunten voor. Deze berekening leidt er toe dat een warmtenetwoning MINDER isolatie krijgt dan het hetzelfde huis op gas
"
Wij zijn niet de eerste bewoners, maar hebben wel de papieren en daar staan volgens mij ook de EPC-waardes enzo op. Ik pak ze er eens bij (voordeel van thuiswerken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:33:
[...]

Als ik even voor het gemak zeg 10k dan zou ik met het verbruik van het afgelopen jaar van € 167/mnd gemiddeld er 60 maanden over doen om het terugverdiend te hebben. Dat vind ik erg snel!
Dan houd je alleen geen rekening met de 3000 kWh (of iets dergelijks) dat de warmtepomp per jaar gebruikt en de alsmaar stijgende energieprijzen. Daar zul je extra zonnepanelen voor moeten nemen en als het salderen ophoudt zit je daarmee in de winter. Die kosten gaan aanzienlijk zijn. Met alleen de investering ben je er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59

timovd

Voorsprong door techniek

MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:38:
[...]

...(voordeel van thuiswerken).
En het nadeel is dat je weer een extra ruimte moet verwarmen, dus je verbruik gaat omhoog.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:37:
[...]

Kan je iets specifieker zijn waar je op doelt met verwarming goed ingesteld? Waar kan ik dat aan zien of wat kan ik eraan doen?

Ik weet wel dat we Danfoss RA radiatoren hebben met instelbaar ventiel (1-14 uit mijn hoofd). En hoog is ook echt serieus hoog.

Wat is nu beter met stadswarmte? Om elk ventiel helemaal open te zetten zodat het in no-time warm is en je verder van de isolatie uitgaat om de warmte vast te houden en alleen zeg elk uur even 2 min bijverwarmd moet worden? Of is het beter om de warmte zo langzaam mogelijk de ruimte in te laten komen (zonder dat het gelijk 4 uur duurt om van 18 naar 19C te gaan natuurlijk)?

We hebben 4 radiatoren: 2 slaapkamers boven, 1 badkamer boven en de bijkeuken beneden. Beneden is verder alles vloerverwarming.
Wat "beter" is? Hoe harde je stookt, hoe meer je ruimte over de temperatuur heen gaat omdat de radiatoren nog warm zijn. Dus krijg je meer fluctuaties in temperatuur en daarmee verminderd comfort. Lager stoken is daarom aan te raden.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:40:
[...]

Wat "beter" is? Hoe harde je stookt, hoe meer je ruimte over de temperatuur heen gaat omdat de radiatoren nog warm zijn. Dus krijg je meer fluctuaties in temperatuur en daarmee verminderd comfort. Lager stoken is daarom aan te raden.
Top, dan ga ik eens alle radiatoren nalopen. Aansluitend omdat ik net op zoek was naar de isolatiewaardes (kom ik zo op terug), kwam ik ook de inregelstanden van de radiatoren tegen, ik deel het gewoon in de hoop dat iemand zoals jij een tip op dat gebied heeft:
- verdeler vloerverwarming: 8.489W, RA-N25 inregelstand 7, kv: 0.61 (geen idee wat kv betekent)
- bijkeuken: 946W, RA-N15 inregelstand 1.5, kv 0.07
- Flow: 0.11 (l/s) 19kPA (dit staat bij meterkast)
- slaapkamer 1 boven: 1989W, RA-N15 inregelstand 3.5, kv 0.15
- slaapkamer 2 boven: 1320W, RA-N15 inregelstand 2.5, kv 0.10
- badkamer boven: 1154W, RA-N15 inregelstand 2, kv 0.08

Edit: en die 3.000 kWh voor de warmtepomp heb je een valide punt. We hebben nu 20 PV's met een verwachtte opbrengst van 5700 kWh, waarvan 2600 voor de woning en 3000 voor de elektrische auto, plus een klein beetje extra dus (marge). We zouden nog best wel wat zonnepanelen kwijt kunnen, sowieso 12. Maar dat wordt t.z.t een berekening maken en wil ook de komende 3 jaar niet doen omdat ik net de btw teruggaaf heb gedaan middels de KOR regeling. ;) Desondanks, wel iets om rekening mee te houden. En helemaal 0 op de meter of energieneutraal ga ik toch niet verwachten, als we straks op zeg 9000 kWh elektra zitten voor woning+WP+EV en ik moet 3000-3500 kWh jaarlijks afnemen en de rest belasting over betalen, dan is dat alsnog een voordeel tov alles afnemen.

@bombadil De isolatiewaardes/gegevens die ik heb kunnen vinden, zijn als volgt:
- dakplaat Isobouw Slimfix 3,0 3/3 Rc= 3,0 m2K/W
- Mupan plus 95 Rc= 3,03 m2K/W
- plat dak isolatieplaten (dakterras) EPS SL 120 Rc= 3,46 m2K/W
- plat dak isolatieplaten (overige) PIR 80 Rc= 3,46 m2K/W
- begane grondvloer Rc= 3,0 m2K/W

En er staat op de tekening nog bij: begane vloer = geïsoleerde rib-cassettevloer. Met daarop een cementdekvloer, verdieping is cementdekvloer, plafond is kanaalplaten en dak staat slechts geïsoleerde dakplaat bij (maar bovenstaande zal veel meer zeggen).

[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-09-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Is er overigens een systeem om de stadswarmte meterstanden dagelijks of zelfs real-time uit te lezen? Ik kan wel zelf dagelijks de stand bij gaan houden zodra er weer verwarmd moet gaan worden, maar het zou mooi zijn als ik grafieken eruit kan krijgen die ik kan koppelen aan zaken als douchen en de Tado grafieken.
Als je een Ultraheat UH50 of 2WR5 meter hebt (eneco heeft dat bijvoorbeeld in de regio Utrecht), dan vind je in dit topic wel meer informatie: Hoe log ik telegrammen van een Landis+Gyr T550 UH50 stadsver

Samengevat: je kunt met een optische uitlezer de meterstanden uitlezen. Afhankelijk van of je meter een batterij of een voeding heeft, kun je dat vaker of minder vaak doen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Ik zou eerst eens in de koopakte opzoeken of je uberhaupt los mag/kan koppelen van stadswarmte. Op de een of andere manier hebben de monopolisten zich een uitstekende positie verworven om gigantische boetes te leggen op het afsluiten van stadswarmte en het niet afnemen ervan.

Ik heb ook zo'n beding van destijds NUON in de notariele stukken staan.

En het is een win-win-win-win voor de energieleverancier.
1. Ze hebben alleenrecht op de levering
2. Welkomstbonussen zijn er niet meer, aagezien die alleen voor een all in contract gelden
3. Ze kunnen belachelijke tarieven vragen omdat deze gekoppeld zijn aan gas, maar het restwarmte is dat ze leveren
4. Het vastrecht is enorm, waarbij ze uitgaan van theoretische berekeningen van een CV installatie die de realiteit compleet zijn kwijtgeraakt

resumé; Je wordt aan alle kanten genaaid met stadswarmte. Er is slechts 1 voordeel: je hoeft niet zelf onderhoud uit te voeren. That's it... En ondertussen wordt er afval geïmporteerd en met boten aangevoerd vanuit Engeland om hier te verbranden om aan de warmtevraag te voldoen.

Zodra er de mogelijkheid is om af te koppelen, sta ik vooraan in de rij. Kwestie van een warmtepomp plaatsen en aansluiten en klaar! Overal an vloerverwarming of airco (boven) voor verwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 29-09-2021 14:01 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aiolos schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:31:
[...]

Als je een Ultraheat UH50 of 2WR5 meter hebt (eneco heeft dat bijvoorbeeld in de regio Utrecht), dan vind je in dit topic wel meer informatie: Hoe log ik telegrammen van een Landis+Gyr T550 UH50 stadsver

Samengevat: je kunt met een optische uitlezer de meterstanden uitlezen. Afhankelijk van of je meter een batterij of een voeding heeft, kun je dat vaker of minder vaak doen.
Thanks! Bij mij staat er Kamstrup Multical 401. Dus anders dan Eneco blijkbaar (wij hebben Vattenfall, voorheen Nuon), maar ik heb in ieder geval wel een startpunt om verder te zoeken. Als er voor deze meter een vergelijkbare methode bestaat, zal ik vast niet de eerste zijn. Deze stamt uit 2010 staat er namelijk op, dus in de afgelopen 11 jaar zullen er genoeg mensen dit uitgezocht hebben.

• MooDyBLueS
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:00:
Ik zou eerst eens in de koopakte opzoeken of je uberhaupt los mag/kan koppelen van stadswarmte. Op de een of andere manier hebben de monopolisten zich een uitstekende positie verworven om gigantische boetes te leggen op het afsluiten van stadswarmte en het niet afnemen ervan.

Ik heb ook zo'n beding van destijds NUON in de notariele stukken staan.

En het is een win-win-win-win voor de energieleverancier.
1. Ze hebben alleenrecht op de levering
2. Welkomstbonussen zijn er niet meer, aagezien die alleen voor een all in contract gelden
3. Ze kunnen belachelijke tarieven vragen omdat deze gekoppeld zijn aan gas, maar het restwarmte is dat ze leveren
4. Het vastrecht is enorm, waarbij ze uitgaan van theoretische berekeningen van een CV installatie die de realiteit compleet zijn kwijtgeraakt

resumé; Je wordt aan alle kanten genaaid met stadswarmte. Er is slechts 1 voordeel: je hoeft niet zelf onderhoud uit te voeren. That's it... En ondertussen wordt er afval geïmporteerd en met boten aangevoerd vanuit Engeland om hier te verbranden om aan de warmtevraag te voldoen.

Zodra er de mogelijkheid is om af te koppelen, sta ik vooraan in de rij. Kwestie van een warmtepomp plaatsen en aansluiten en klaar! Overal an vloerverwarming of airco (boven) voor verwarming.
Ik kan in de koopakte niks vinden. Ik heb een niet-ondertekende versie als PDF waar ik mooi in kan zoeken en op de volgende steekwoorden of delen daarvan heb ik helemaal niks aangetroffen: stadswarmte, warmte, stadsverwarming, Nuon, Vattenfall, itw, afsluiten.

Hoe moet ik dit zien? Is het zo dat als het niet afgesloten mag worden (of tegen een absurd bedrag) dat dit in de koopakte moet staan? Of is het juist dat het in de koopakte moet staan dat ik het mag laten afsluiten?

Edit: dit staat er in de productvoorwaarden bij Vattenfall:
4 Wilt u het contract opzeggen?
Gaat u niet verhuizen maar wilt u wel het contract voor de levering van warmte opzeggen, dan is dit mogelijk. Voor informatie over het opzeggen van uw contract gaat u naar www.vattenfall.nl/stadswarmte. Of neem telefonisch contact met ons op.
Als u het contract beëindigt, dan kunnen wij uw warmteaansluiting definitief of tijdelijk afsluiten om ervoor te zorgen dat de levering van warmte ook daadwerkelijk eindigt. Hiervoor kunnen wij een afsluitvergoeding in rekening brengen.
In bepaalde situaties hoeft Vattenfall geen gevolg te geven aan een opzegging van het contract; namelijk als:
a. het technisch niet mogelijk is de levering van warmte geheel te beëindigen, of
b. beëindiging van de levering leidt tot aanzienlijk blijvend nadeel voor een andere verbruiker.
Indien opzegging niet mogelijk is, zal Vattenfall schriftelijk motiveren waarom de beëindiging van
het contract niet kan plaatsvinden. Dit is zo bepaald in de Warmtewet.

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-09-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:12:
[...]

Thanks! Bij mij staat er Kamstrup Multical 401. Dus anders dan Eneco blijkbaar (wij hebben Vattenfall, voorheen Nuon), maar ik heb in ieder geval wel een startpunt om verder te zoeken. Als er voor deze meter een vergelijkbare methode bestaat, zal ik vast niet de eerste zijn. Deze stamt uit 2010 staat er namelijk op, dus in de afgelopen 11 jaar zullen er genoeg mensen dit uitgezocht hebben.
ff snel googlen levert inderdaad al wat hits op
- https://bygselvhifi.dk/ideas/multical401
- http://www.smartmeterdash...al401warmtemeteruitlezing

De optische poort zal we soortgelijk zijn, en de telegrammen een iets andere inhoud.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:16:
[...]

Ik kan in de koopakte niks vinden. Ik heb een niet-ondertekende versie als PDF waar ik mooi in kan zoeken en op de volgende steekwoorden of delen daarvan heb ik helemaal niks aangetroffen: stadswarmte, warmte, stadsverwarming, Nuon, Vattenfall, itw, afsluiten.

Hoe moet ik dit zien? Is het zo dat als het niet afgesloten mag worden (of tegen een absurd bedrag) dat dit in de koopakte moet staan? Of is het juist dat het in de koopakte moet staan dat ik het mag laten afsluiten?

Edit: dit staat er in de productvoorwaarden bij Vattenfall:

[...]
Klopt. Even uit mijn hoofd was de dwangsom bij ons 50.000 euro. Echt achterlijk. En ook geen enkele mogelijkheid om hier onderuit te komen. Hoe dit ooit door ACM en andere toezichthouders is goedgekeurd begrijp ik ook niets van.

Ik zie zo snel niet waar deze passage opgenomen was. Het was in ieder geval een document dat bij de notaris getekend moest wordt en waarin dit soort zaken benoemd zijn. In hetzelfde document staat bijvoorbeeld het recht van overpad. Wellicht dat iemand weet welk document ik bedoel.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:58
Hann1BaL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:21:
Is het een optie om een lucht-lucht warmtepomp als aanvulling op stadsverwarming te plaatsen?
Niet als volledige vervanging, of werkt dat niet omdat verwarming of-of gaat.

Is een airco op de benedenverdieping een alternatief?
Die kan als het goed is ook verwarmen of is dat echt van een andere orde.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MooDyBLueS
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:53:
[...]

Klopt. Even uit mijn hoofd was de dwangsom bij ons 50.000 euro. Echt achterlijk. En ook geen enkele mogelijkheid om hier onderuit te komen. Hoe dit ooit door ACM en andere toezichthouders is goedgekeurd begrijp ik ook niets van.

Ik zie zo snel niet waar deze passage opgenomen was. Het was in ieder geval een document dat bij de notaris getekend moest wordt en waarin dit soort zaken benoemd zijn. In hetzelfde document staat bijvoorbeeld het recht van overpad. Wellicht dat iemand weet welk document ik bedoel.
Ik zie in de Akte van Levering nog B3.7 Stadsverwarming genoemd worden met heel algemeen:
De onroerende zaak is gelegen in een gebied waar geen gas kan worden geleverd doch stadsverwarming aanwezig is.
En onder Bijzondere bepalingen:
Levering warmte en energie
Het energiebedrijf hanteert algemene voorwaarden voor de levering van warmte en elektriciteit aan haar verbruiker(s). Koper dient zijn eventuele koper(s) hiervan tijdig op de hoogte te stellen.
Ik denk dus dat het bij ons (hopelijk) wel mee zal vallen. Want 50k is absurd inderdaad, al heb ik ook weleens gelezen dat het via de rechter ongedaan gemaakt is en er puur een beperkte vergoeding van een paar honderd euro nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

hoevenpe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:09:
[...]

Is het een optie om een lucht-lucht warmtepomp als aanvulling op stadsverwarming te plaatsen?

Dat heb ik ook bekeken, maar kon echt niet uit en is zeer lastig, omdat je dan de aanvoer vasn de stadsvervarming op de warmtepomp moet aansluiten. Een luchtwarmptepomp werkt meestal in combinatie met een CV ketel die kort aan en uit kan gaan. De details ken ik ook niet, maar uiteindelijk vond ik geen manier hoe dit ooit een economisch goede keuze kon gaan zijn voor zowel de portemonnee als het klimaat.

Een airco uit comfortoogpunt wel en indien je een grote overcapaciteit hebt (in de zomer) van je zonnepanelen is dat natuurlijk best een optie.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hoevenpe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:09:
[...]

Zijn vastrecht is al 40 euro per maand, dan zou ik die stadsverwarming niet aanhouden.

Met een lucht/lucht warmtepomp (airco) kun je inderdaad ook verwarmen. Je moet alleen even kijken of het genoeg is voor de paar echt koude dagen.

edit: o nee, het is niet de TS waar je op reageerd, nou ja dan zou ik kijken naar het vastrecht. Als dat niet te hoog is kun je het net zo goed aanhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 29-09-2021 15:21 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:58
Marzman schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:17:
Zijn vastrecht is al 40 euro per maand, dan zou ik die stadsverwarming niet aanhouden.
Zonder stadsverwarming geen warm water voor de douche, dan krijg je er een boilervat en dat kost een hele kamer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Hann1BaL

Hann1BaL

hoevenpe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:19:
[...]

Zonder stadsverwarming geen warm water voor de douche, dan krijg je er een boilervat en dat kost een hele kamer.
en met een luchtwarmtepomp kan het er op neerkomen dat je die boiler elektrisch bij gaat verwarmen, zeker in de koude maanden, en dat gaat in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een (warmtepomp) boiler tot 150L kan je vaak nog wel aan de muur in een trapgat kwijt. Zonder ligbad is een doorstromer+dwtw ook vaak wel een optie; dat kost minder ruimte dan een cv ketel.

Een boilervat heeft een footprint van ca 60x70cm, dat is zelden een hele kamer :)
En dan zijn er ook nog liggende boilers die achter een knieschot passen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:10:
[...]

Ik zie in de Akte van Levering nog B3.7 Stadsverwarming genoemd worden met heel algemeen:

[...]

En onder Bijzondere bepalingen:

[...]

Ik denk dus dat het bij ons (hopelijk) wel mee zal vallen. Want 50k is absurd inderdaad, al heb ik ook weleens gelezen dat het via de rechter ongedaan gemaakt is en er puur een beperkte vergoeding van een paar honderd euro nodig was.
Dit staat in mijn akte van levering:
De koper is verplicht om het registergoed op de stadsverwarming
aan te sluiten. De warmtelevering via de stadsverwarming zal eerst
plaatsvinden, nadat de koper danwel de realisator met de NUON
daartoe contracten heeft afgesloten

en volgende bepaling:
ij niet nakoming van de in dit artikel opgenomen bepalingen
verbeurt de koper onmiddellijk en zonder rechterlijke tussenkomst
een boete groot tien procent (10%) van de alsdan vast te stellen
waarde van het registergoed en tweehonderd vijftig euro
(€ 250,00) per dag ten bate van de NUON voor elke dag dat de
genoemde verplichting niet nagekomen wordt.

Bizar dat dit kan in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:26
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:09:
[...]

- verdeler vloerverwarming: 8.489W, RA-N25 inregelstand 7, kv: 0.61 (geen idee wat kv betekent)
- bijkeuken: 946W, RA-N15 inregelstand 1.5, kv 0.07
- Flow: 0.11 (l/s) 19kPA (dit staat bij meterkast)
- slaapkamer 1 boven: 1989W, RA-N15 inregelstand 3.5, kv 0.15
- slaapkamer 2 boven: 1320W, RA-N15 inregelstand 2.5, kv 0.10
- badkamer boven: 1154W, RA-N15 inregelstand 2, kv 0.08
kv = Het debiet in m3/uur bij 1 bar drukverschil over het ventiel bij vol open.
Voorbeeld: een ventiel ingeregeld op kv 0,61 = 610l/uur bij 1 bar, vol open/

Nu heb je in praktijk geen 1 bar drukverschil 20 kPa is gebruikelijk bij stadsverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://www.caleffi.com/sites/default/files/caleffi/uploads/images/kv_hydraulique_6fr.jpg

Dus bij 20kPA zal zo'n ventiel met Kv 0,6 ongeveer 0,26 m3/uur doorlaten. Wat heel redelijk is voor 8kW vloerverwarming (Taan 65 graden Tuit 30 graden)

• MooDyBLueS
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:31:
[...]

kv = Het debiet in m3/uur bij 1 bar drukverschil over het ventiel bij vol open.
Voorbeeld: een ventiel ingeregeld op kv 0,61 = 610l/uur bij 1 bar, vol open/

Nu heb je in praktijk geen 1 bar drukverschil 20 kPa is gebruikelijk bij stadsverwarming.

[Afbeelding]

Dus bij 20kPA zal zo'n ventiel met Kv 0,6 ongeveer 0,26 m3/uur doorlaten. Wat heel redelijk is voor 8kW vloerverwarming (Taan 65 graden Tuit 30 graden)
Zo leer ik nog eens wat! Dan met jouw kennis hiervan: zou je het aanraden (of juist afraden) om de RA-N25 op een wat lagere inregelstand te zetten en zo wat langzamer de woning te verwarmen? Of zou een lagere aanvoertemperatuur beter zijn? Of beide? Dit met het oog op eerder genoemde overwarmte wanneer er in de winter zon schijnt en het zomaar 2-3 graden te warm kan worden.

De vloer voelt namelijk vrij warm aan, dat is lekker om op te lopen, maar het hoeft niet per se zo warm.

En laat ik het ook anders vragen: heeft de aanvoertemperatuur nog effect op wat er vanuit de stadsverwarming geleverd wordt (dus het aantal GJ waar ik voor betaal)? Of heeft het alleen nut om minder warmte te vragen?

• MooDyBLueS
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:51:
Een (warmtepomp) boiler tot 150L kan je vaak nog wel aan de muur in een trapgat kwijt. Zonder ligbad is een doorstromer+dwtw ook vaak wel een optie; dat kost minder ruimte dan een cv ketel.

Een boilervat heeft een footprint van ca 60x70cm, dat is zelden een hele kamer :)
En dan zijn er ook nog liggende boilers die achter een knieschot passen.
Dit is ook een punt waar ik me in moet en wil gaan verdiepen. 60x70cm zou min of meer in een standaard keukenkast moeten passen en dat die dan eventueel 200cm hoog is, maakt me niks uit.

Hoe flexibel ben je met het plaatsen van een boilervat? Kan dat op elk punt waar de warmwaterleidingen lopen of moet dat wel een strategische plek worden in de buurt van de hoofdaansluiting?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:00:
[...]

Dit klinkt interessant. Maar omdat onze woning een vrij grote begane grond heeft (110 m2, onze vorige rijtjeswoning was 43 m2 per verdieping, dus ook beneden) voorzie ik al heel veel leidingen van de airco naar alle ruimtes lopen over de muren aan de buitenkant. Beneden is een deel 18 meter lang, een ander deel 12 meter, totaal 9 meter breed. Boven is het simpeler: 2 slaapkamers en een badkamer (en balkon), totaal 5x10 meter.
Met zo'n ruimte en 2x een 2.5 - 3.5kW moet je de boel prima op temperatuur kunnen houden. Met een warmtepomp ga je toch 24/7 verwarmen (zeker bij lagere temperaturen), bij ons blijft de eerste verdieping comfortabel, de zolder met slaapkamer en kantoor moest ik bij de extreme koude soms met een straalkachel het kantoor bijverwarmen maar dat is dit jaar opgelost met een airco voor zolder.

Leidingen lijken mij geen probleem bij een vrijstaande woning, zeker niet als je voor 2x een single split gaat.

Post de situatie eens (met plattegrond) in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[...]
Ons vastrecht is totaal € 466,43 per jaar (gebruiksonafhankelijk tarief, korting, meettarief, afleveren verwarming en tapwater CW4). Dat was in de vorige woning de helft van de rekening, want het verbruik zelf kwam op € 478,74.

De rest wat je allemaal noemt vind ik echter wel heel interessant klinken, gewoon met een split-unit airco de ruimtes verwarmen. En aangezien jij dus feitelijk 0 van de stadswarmte hebt gebruikt, ben ik wel even benieuwd: weet jij wat je aan elektra kwijt bent (kWh) voor het verwarmen? Even los van het koelen als je dat weet, want koelen doen wij nu nog niet.
Ik was afgelopen jaar +/- 800kWh kwijt voor verwarmen met daarbij een verbruik van 6Gj voor SWW, ik heb niet echt vergelijk met voorgaande jaren maar de buren zijn met hetzelfde stookpatroon 20Gj kwijt.

Destijds heb ik uitgerekend wat de ROI zou zijn als ik de stadsverwarming er helemaal uit zou gooien maar daar was eigenlijk geen business case van te maken, dit komt met name door de afschrijving en het onderhoud van de warmtepomp de afsluitingskosten van de stadsverwarming en het feit dat er bij de vervangingstermijn geen subsidie meer is. Hierbij wel de kanttekening dat ons vastrecht wel iets lager is.

Conclusie gewoon even voor jezelf de verschillende optie doorrekenen en onder elkaar zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 29-09-2021 17:40 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:55
bekijk deze video. hier wordt stadsverwarming net even duurzamer gemaakt.
ik zag niet dat het de beste optie is. maar het is wel een aardig idee,
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 12:58
[...]
Daarmee zit je redelijk goed mits je zelf e.e.a. kunt installeren, al dan niet m.b.v. een handige Harrie ;)
Zelf ben ik in het voorjaar van 2019 van het gas af gegaan omdat de prijzen maar bleven/blijven stijgen en dat beter is voor het milieu.
Na 2,5 maanden inlezen in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2022008/0
zelf een Mitsubishi Electric L/W warmtepomp en een 400 l RVS boilervat geïmporteerd en aangesloten. Alleen koelleidingen laten monteren door een F-gassen monteur. Daarbij ook nog 20 extra zonnepanelen gekocht en gelegd.

Kosten na aftrek subsidie en teruggave btw (nu op naam van mijn vrouw *O* ) 9.865 euro.
Terugverdientijd net iets minder dan 5 jaar.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Pagina: 1