Open haard in huis: moderniseren of weg halen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dennis1812 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:39:
[...]

Waar heb je die big bag besteld?
Prins Tuinhuisjes in Bergambacht. (plus tagje voor @NDF82)

Weet niet wat de bezorgkosten zijn (het is voor mij dichtbij en ik heb een aanhangwagen :Y ) maar zie dat ze haardhout alleen vanaf 5 bigbags bezorgen. Dus een enkele zak kan wellicht niet.
kmf schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:04:
[...]

wat hout betreft nog een tip: wij halen ons hout elk jaar bij hoeve cronesteijn een zorg-enactiviteitenboerderij. hout is met 3 euro per zak goedkoper dan online/bouwmarkt. maar omdat ze zelf kloven en zagen is het niet zo regelmatig qua formaat, wel goed gedroogd. Maar ook wel fijn om toch een beetje een goed doel te steunen. de medewerkers daar zijn oprecht blij om je te mogen helpen het hout in je auto te sjouwen.
Oh dat is ook wel leuke tip! Ik zet m in de favorieten :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
CyberMania schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:37:
Wat als er in de winter een black-out volgt door overbelasting van het net. Dan zit iemand met een open haard er nog lekker warmpjes bij 😇

TL:DR Je moet niet alles willen elektrificeren.
Of wat als de gasprijs door het dak gaat O-) dan is hout stoken in de open haard ook niet zo’n slecht idee. Zou ‘m voorlopig dus nog lekker laten zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 07-10-2021 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-06 12:41
CyberMania schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Of wat als de gasprijs door het dak gaat O-) dan is hout stoken in de open haard ook niet zo’n slecht idee. Zou ‘m voorlopig dus nog lekker laten zitten.
Hout stoken in een open haard voor warmte is een slecht idee. Die zuigt ruim 250m3 per uur warme lucht uit je woning en het enige wat je terug krijgt is wat stralingswarmte. Dus een open haard alleen stoken voor de sfeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08

Dennis1812

Amateur prutser

Rsport40 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

Hout stoken in een open haard voor warmte is een slecht idee. Die zuigt ruim 250m3 per uur warme lucht uit je woning en het enige wat je terug krijgt is wat stralingswarmte. Dus een open haard alleen stoken voor de sfeer :)
Huh? Je open haard krijgt je woning prima warm hoor. Er zit een klep in mijn haard waarmee ik hem afsluit als ik hem niet gebruik zodat t geen warme lucht zuigt.

Hoezo zou ik de woning niet warm gestookt krijgen ermee?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:08
Dennis1812 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:19:
[...]

Huh? Je open haard krijgt je woning prima warm hoor. Er zit een klep in mijn haard waarmee ik hem afsluit als ik hem niet gebruik zodat t geen warme lucht zuigt.

Zie dit nieuwsartikel bij NOS vandaag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eén ding is ook volgens hem wel zeker: sommige mensen doen maar wat om het allemaal zo goedkoop mogelijk te houden. "Die gooien van alles in die haard en dan krijg je enorm veel rook en overlast voor de buren", aldus Kooij. "De oude schutting van de buurman bijvoorbeeld, dat kan gewoon niet."

Zijn belangrijkste tips: gebruik droog berken-, beuken- of eikenhout, laat de schoorsteen jaarlijks vegen en zet niet een te groot toestel in een te kleine woonkamer. De NHK is niet blij met het feit dat veel mensen opeens weer hout gaan stoken, vooral omdat het zo goedkoop mogelijk moet. "Daar maken we ons ernstig zorgen over."

Want het imago van de branche is toch al zo negatief, zegt Kooij. "Een kleine groep vuilstokers verpest het voor anderen. Onze overtuiging is dat als je je houdt aan de gedragsregels, er helemaal geen overlast in woonwijken hoeft te zijn."
Zie daar waar het mis gaat.

Uiteraard is geen hout stoken altijd beter. Idem met autorijden, vliegen,etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2021 09:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:01
Aight! schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:15:
Leuk topic en goed voor mij om er inspiratie op te doen. Wij hebben volgende maand de sleutel van ons nieuwe huis en daar zit ook een open haard in.

Ik wil deze graag vervangen voor een dichte (ben ik zelf mee opgegroeid) geeft fijne warmte, licht en gezelligheid. Liever niet op gas.

Ik dacht om de open haard te vervangen voor zoiets: https://schouwenpaleis.nl/webshop/barbas-falcon-73-63/

Open haard geeft toch rook en stank in je huis als die aanstaat. Daarom wil ik graag een dichte :)
Wij hebben in ons nieuwe huis weer een Barbas laten installeren. En daar zijn we heel blij mee. Met de koude dagen gaat de kachel aan en het is binnen een half uur behaaglijk warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h9CGP49jsn8FaPFZ7ugfvj3t_c=/100x75/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/f3MKPpO86ggNMa3WkP1SZzwd.gif?f=fotoalbum_small

Die gesloten kachels hebben een prima rendement, geen trek van warme lucht uit je kamer en geen stank. Bovendien kun je met een gerust hart naar bed gaan terwijl het vuurtje uit brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Veranderd mijn vraag niet.
Waarom jij dus zegt dat je je woning er mee verwarmen een slecht idee is.
Vrijwel iedereen hier met een houthaard krijgt er prima warmte uit.
Als er dus veel naar boven vliegt maar nog genoeg t huis is kan het dus ook zijn dat die dingen gewoon echt bokkeheet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:08
Dennis1812 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Veranderd mijn vraag niet.
Waarom jij dus zegt dat je je woning er mee verwarmen een slecht idee is.
Vrijwel iedereen hier met een houthaard krijgt er prima warmte uit.
Als er dus veel naar boven vliegt maar nog genoeg t huis is kan het dus ook zijn dat die dingen gewoon echt bokkeheet worden.
Don’t shoot the messager.
Ik wijs alleen op het artikel, vooral omdat daarin de enorme behoefte aan hout wordt genoemd en het belang om goed hout te gebruiken. In het artikel staat dat verlies warmte kan oplopen tot 90 %. Lijkt mij heel veel, maar ik heb geen houtkachel, dus 0 ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toke_gt schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Don’t shoot the messager.
Ik wijs alleen op het artikel, vooral omdat daarin de enorme behoefte aan hout wordt genoemd en het belang om goed hout te gebruiken. In het artikel staat dat verlies warmte kan oplopen tot 90 %. Lijkt mij heel veel, maar ik heb geen houtkachel, dus 0 ervaring.
Bij een houtkachel daalt t al naar 20 tot 40 zoals daar staat.
Als je dan een moderne kachel hebt en goed stookt met goed hout. En je dan dus een 80% van die enorme hitte naar je woonkamer krijgt.
Denk ik dat jij snel genoeg een deur open zet ivm warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dennis1812 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

Bij een houtkachel daalt t al naar 20 tot 40 zoals daar staat.
Als je dan een moderne kachel hebt en goed stookt met goed hout. En je dan dus een 80% van die enorme hitte naar je woonkamer krijgt.
Denk ik dat jij snel genoeg een deur open zet ivm warmte.
Geeft wel meteen aan waar het misgaat. Mensen lezen iets half en trekken meteen de conclusie dat iedere haard 90% aan warmte verliest.
Ik neem het hem verder niet kwalijk, maar zo krijg je een bepaald sentiment.

Een v8 SUV heeft ook een enorme uitstoot, maar daar rijden we ook niet allemaal in rond ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2021 09:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:10
Noxa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:38:
[...]
Bovendien kun je met een gerust hart naar bed gaan terwijl het vuurtje uit brand.
Zeer slecht advies! Weet je wel dat er bijna 5 schoorsteenbranden per dag zijn.
https://www.unive.nl/actueel/2021/bijna-vijf-schoorsteenbranden-per-dag-in-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Biker_007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Met de verplichte rookmelder op elke verdieping ben je zo wakker O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 23:15
Sport_Life schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:24:
[...]

[...]

Zie daar waar het mis gaat.

Uiteraard is geen hout stoken altijd beter. Idem met autorijden, vliegen,etc.
Soortgelijke discussie kwam laatst ook voorbij in een ander energie topic hier op Tweakers. In verschillende media, waaronder de NOS, zie je dan ook quotes voorbij komen zoals ook in dat artikel staat:
90 procent van de warmte van een open haard verdwijnt door de schoorsteen naar buiten.
Ja, dan staan mensen meteen op hun achterpoten, het is alleen maar vervuilend, je hebt er niets aan etc. Nu staat het in dit artikel al iets genuanceerder, want in de volgende regel staat namelijk al:
Bij een houtkachel is dat 20 tot 40 procent
20 tot 40% is, in vergelijking met een CV ketel of warmtepomp, natuurlijk nog altijd heel veel, maar het is een hele andere grootte orde. En wat je vaak ook hebt, ik doe het zelf ook, dat mensen wanneer je ze vraagt of ze een haard of iets hebben, velen zeggen dat het een "openhaard" is, puur omdat die term zeker vroeger het meest gebruikt werd. Vraag je even door, is het geen oudewetse open haard, maar een gesloten haard of gaskacheltje, die dus beiden alweer een stuk efficiënter zijn.

Wij hebben ook een haard, een gesloten inbouw model. Weet niet exact welke, maar ongeveer deze:
Afbeeldingslocatie: https://gebruiktehoutkachel.nl/wp-content/uploads/2019/08/flam-inzethaard-57-50.jpg

In ieder geval een waar 2 ventilatoren in zitten die lucht circuleren rondom en dus actief de warmte de ruimte in blazen. Onze ervaring is dat het in ieder geval flink veel warmte oplevert. Wordt niet gebruikt als primaire verwarming, er ligt vloerverwarming op de begane grond, maar aangezien die redelijk wat tijd nodig heeft om op temperatuur te komen helpt zo'n haard wel.
In de winter gebruiken we hem bijna dagelijks (1 keer per dag), maar qua hout verbruiken we (naar schatting) nog geen 1m3 per jaar.
Blackgold schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Oh hemel…. Moet ik daar óók nog rekening mee houden. Ok dat ook maar even goed googlen dan, je zal maar een hoop geld hebben uitgegeven aan een haard en dan dat die een paar jaar later “verboden” wordt x_x
Mocht het zover komen, en zolang jij zelf niet actief je huis gasloos wilt maken zal dit voorlopig nog lang niet komen, maar dan zou je altijd nog iets van een propaantank kunnen aansluiten. Leidingwerk moet toch al ergens richting die kachel gemaakt worden, als dat b.v. via een kelder of kruipruimte loopt kun je daar naderhand ook een camping/barbeque formaat gastank op aansluiten lijkt mij. Afhankelijk van het formaat kan dat best een tijdje meegaan en hier bij ons in de buurt zijn meerdere klussen/camping gerelateerde winkels waar je een lege gastank kunt brengen en voor een paar euro een nieuwe, gevulde tank mee terug krijgt.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:01
[...]

Dat maakt voor een schoorsteenbrand natuurlijk niets uit. Die kan ook ontstaan als ik er naast zit, en dan doe ik er nog niks aan.

En gesloten haard kun je, in tegenstelling tot een klassieke open haard, laten branden terwijl je weg loopt. Door omdat er geen hout spetters uit kunnen vallen op je vloer, meubilair of hout voorraad.

Een schoorsteenbrand voorkom je door droog, onbehandeld hout te stoken en jaarlijks je rook kanaal te laten vegen door iemand die er verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 01:00
[...]

Zo lang je je schoorsteen ieder jaar laat vegen is die kans nagenoeg nul.
Sowieso wel handig om te laten doen i.v.m. de verzekering (die dat vereist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
OverSoft schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Wat ook wil helpen is RVS buis tot aan buiten ipv een gemetselde afvoer, blijft minder in hangen/plakken.

Wij hebben de oude schouw uitgebroken, een pijp erdoor getrokken en beneden aangesloten op een recente houtkachel.

Voor de veiligheid en mijn gemoedsrust wel 2 CO2 meters gehangen, just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
OverSoft schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:
[...]
Ik weet vanuit directe bron bij verzekering dat dat geen garantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Biker_007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Ligt er natuurlijk ook aan wat men stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
d5stick schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Wat ook wil helpen is RVS buis tot aan buiten ipv een gemetselde afvoer, blijft minder in hangen/plakken.

Wij hebben de oude schouw uitgebroken, een pijp erdoor getrokken en beneden aangesloten op een recente houtkachel.

Voor de veiligheid en mijn gemoedsrust wel 2 CO2 meters gehangen, just in case.
Voeg daar gelijk maar fijnstofmeters aan toe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
Biker_007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Da's knap, want het staat letterlijk in onze verzekerings voorwaarden. Daarnaast heb ik het aan onze tussenpersoon gevraagd en die kan ook bevestigen dat zolang je maximaal 12 maanden geleden hebt laten vegen, het altijd verzekerd is.

Onze schoorsteen veger heeft slechts 1 keer meegemaakt dat er brand is uitgebroken in een (gemetselde) schoonsteen binnen 12 maanden na vegen, maar die mensen stookten nog op kolen. Onze schoorsteenveger doet dit al 40 jaar...
Biker_007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Voeg daar gelijk maar fijnstofmeters aan toe ;)
Bij een gesloten kachel is dit niet nodig...

Het is overigens wel duidelijk dat je tegen houtstook bent, zoals iedereen nu wel kan opmaken uit je reacties, maar daar is dit topic niet voor.

[ Voor 22% gewijzigd door OverSoft op 20-10-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
Sorry, ik laat me weer verleiden.

Maar het advies om met brandende kachel te gaan slapen kan echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Biker_007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:04:

Hoewel ik het ook niet zou doen, is het best mogelijk om met nog een klein vuurtje in een gesloten kachel te gaan slapen. (Zeker als je de lucht toevoer sleuf dicht zet en er niets rond de kachel staat)

Een vol brandende kachel zou ik inderdaad ook afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Mooie meubel! Overigens valt het me vies tegen hoe duur een (moderne) inbouwhaard is icm wandmeubel zoals zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyuYOQALVocCMpAb7HXwApZfJvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hd9O3Umxif5Bodyfn1jHxJxP.jpg?f=fotoalbum_large

Kleur en materialen daar gelaten, t gaat om t idee. Maargoed zo’n opstelling kost blijkbaar ca. €17.000 tot €20.000. Om te janken. Haard zelf kost immers “maar” €4000. Valt me vies tegen hoe prijzig het meubel er omheen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ah joh, wen er alvast maar aan.

Kijk in andere landen is een houtkachel een 'normaal' verwarmingsproduct. Meer van hetzelfde, functioneel. Denk bijv. aan Zweden.

In Nederland is het een luxe product, met luxe winkels, en luxe montage bedrijven. Het is bizar hoe duur die groep zich heeft gemaakt. Een beetje houtkachel (zonder na verbranding) kost je meer dan 700eu.... en dan wil een bedrijf hem wel even aanleggen, reken daar nog maar twee keer dat bedrag voor.

Wij hebben de Schouw en de prachtige oude kachel weg gedaan, stond in de weg. Hebben nu een flakke muur, en een pijp rechtstreeks in de kachel. De kachel komt van de Gamma voor 129eu. Meer dan genoeg trek, meer dan genoeg warmte. Maar een hels gevecht om de spullen, de kennis en het juiste bedrijf te vinden die het spul wil aansluiten.

En nu lekt de schoorsteen, en staat de bovenverdieping vol rook... Ik heb zelf de voegen aangesmeerd, daar hebben we weer een jaar succesvol mee vooruit gekund... maar er vallen telkens brokken beton/stenen uit de schoorsteen naar beneden in de kachel ... en daarna is hij lek gegaan.

Nou, wat moet je dan? De meeste bedrijven willen niet eens een offerte maken... of vragen 170eu voorrijkosten om alleen even te kijken. De laatste kerel wilde niet eens het dak op, want hij had zijn nette kleding al aan... rekening mhoah 2, 3 of 4.000eu en je slaapkamer wordt volledig gesloopt.

Het is erg moeilijk om bij wat bij ons in Nederland een 'luxe' product is om een eerlijke bang for buck oplossing te vinden; wat ook nog eens veilig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
@Blasterxp Ik zou als ik jou was een kachelpijp aan laten leggen, in plaats van een gemetselde schoorsteen. Kost niet al te veel en je hebt er de komende 25 jaar plezier van.

/edit: En ja, op dit moment is alles qua verbouwing / klusjes duur. Daar ontkom je helaas niet aan.
Ik doe veel zelf om daar in ieder geval op te besparen.

[ Voor 31% gewijzigd door OverSoft op 20-10-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
OverSoft schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:17:
@Blasterxp Ik zou als ik jou was een kachelpijp aan laten leggen, in plaats van een gemetselde schoorsteen. Kost niet al te veel en je hebt er de komende 25 jaar plezier van.

/edit: En ja, op dit moment is alles qua verbouwing / klusjes duur. Daar ontkom je helaas niet aan.
Ik doe veel zelf om daar in ieder geval op te besparen.
Jup, een pijp door de schoorsteen zou in mijn ogen de simpelste oplossing zijn. Echter; de huidige schoorsteen is niet zo breed, en blijkbaar is pijp maar in een paar maten te krijgen...

De schoorsteen boven slopen betekent de pas gestucte muur in de slaapkamer (in de hoek) en het plafond wat ongeveer 1 jaar hangt... slopen .. Dat is taai hoor. Daar komen die duizenden euro's vandaan.

Wat ik iedereen nog in overweging zou willen geven ... zorg dat je kachel frisse lucht vanuit buiten aantrekt. Eigenlijk trekt een kachel een vacuum in de schuursteen; dus hij zuigt af. Waar moet de lucht vandaan komen? Wij moeten een raam openzetten (met in de winter -10 luchttemperatuur)... En aanvoerbuis uit de kruipruimte omhoog naar de kachel is zo veel slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
[b]Theo in "Open haard in huis: moderniseren of weg halen?"T

Bij houtstook is het noodzakelijk dat de tocht/trek in huis goed is. Bij verbranding is veel zuurstof nodig, en deze komt uit de binnenlucht. Hiertoe moet er veel verse lucht richting de haard kunnen.
Onzin, moderne haarden kunnen de lucht vanuit de kruipruimte halen.
geen enkele tocht is het gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Dennis1812 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:19:
[...]

Er zit inderdaad een klep in om deze af te sluiten als je hem niet gebruikt, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat als je stookt er zuurstof nodig is, en bij een open haard (geen houtkachel), gebruik de open haard ruim 250m3 lucht per uur. Dus hij zuigt je warme lucht binnen 2 uur uit je woning. Het enige wat je ervoor terug krijgt is stralingswarmte. 90% van de hitte gaat ook rechtstreeks via de het rookkanaal naar buiten.

Mijn CV brand vaak ernaast om de rest van de woning qua temperatuur op peil te houden. Dus met anders woorden, het is erg gezellig qua sfeer en lekker warm als je eromheen zit, maar je hoeft niet te gaan stoken om te besparen e.d. , want dan moet er geld bij :)

Zie hier voor meer info: Openhaard: een zeer efficiënte manier om je huis af te koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
/edit: Niet relevant.

[ Voor 114% gewijzigd door OverSoft op 20-10-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
OverSoft schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Dat is echt alleen het geval met een open haard, een gesloten kachel (zeker een die zijn lucht van buiten / kruipruimte haalt, maar ook een die dat niet doet) krijgt ECHT je huis heel warm, want die zijn sowieso veel efficiënter in het afstaan van warmte.
Ik heb het toch ook over een open haard? Ik heb er nog tussen haakjes achter gezet "geen houtkachel".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
Rsport40 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb het toch ook over een open haard? Ik heb er nog tussen haakjes achter gezet "geen houtkachel".
Sorry, overheen gekeken. Zal mijn oorspronkelijke reactie weg halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Ben zelf in het bezit van een HR kachel, zonder secundaire luchttoevoer dus haalt de lucht voor verbranding uit mijn woning. Beoogd rendement rond de 80%, ook fijn dat het huis meteen mee geventileerd wordt, want dat is voor een prettig binnenklimaat een vereiste.
Ik stook met een paar kilo hout het hele huis warm met een 5-9kW haard. Beneden is het een behaaglijke 23 graden en op de bovenverdieping een graad of 18/19. Heb een hoekwoning met de buitengevel op Noord overigens en een bouwjaar van 1988 zonder veel aangepaste isolatie ten opzichte van 1988.
Besparing ongeveer 700M3 gas/jaar. Waarvoor ik €300,- aan hout moet verstoken (ongeveer 3 kuub) in het hele stookseizoen.
Je mag zelf dan nog de berekening maken of ik al dan niet iets bespaar :+
Zie voor meer info: * JdM 's woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
JdM schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Ben zelf in het bezit van een HR kachel, zonder secundaire luchttoevoer dus haalt de lucht voor verbranding uit mijn woning. Beoogd rendement 87%, ook fijn dat het huis meteen mee geventileerd wordt, want dat is voor een prettig binnenklimaat een vereiste.
Ik stook met een paar kilo hout het hele huis warm met een 5-9kW haard. Beneden is het een behaaglijke 23 graden en op de bovenverdieping een graad of 18/19. Heb een hoekwoning met de buitengevel op Noord overigens en een bouwjaar van 1988 zonder veel aangepaste isolatie ten opzichte van 1988.
Besparing ongeveer 700M3 gas/jaar. Waarvoor ik €300,- aan hout moet verstoken (ongeveer 3 kuub) in het hele stookseizoen.
Je mag zelf dan nog de berekening maken of ik al dan niet iets bespaar :+
Zie voor meer info: * JdM 's woning
Jij hebt het over een HR kachel, maar mijn post gaat over een open haard. Inderdaad heeft een vuurtje achter glas een rendement van 75-80+% . Een open haard hooguit 15%., maar daar ging mijn post juist over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
gewoon lekker houden zou ik zeggen. als t ook nog is een nieuwe haart is die goed warmte af geeft zeker niet over twisten.

vergeet niet goed droog hout te gebruiken, nat hout worden je buren niet vrolijk van. kijk ook ff waar t hout vandaan komt, tegenwoordig zit er een keurtje op dat het hout is uit verjonging of reeds dood was. dat voorkomt ook hier discussie of nog wel verantwoord is.

In Duitsland hebben ze al ettelijke jaren een keuring voor schoorstenen gehad. dat word volgens mij nu uitgebreid met filters. ik denk dat dat een hele goede oplossing gaat zijn voor t fijnstof probleem bij houtstook.

met de huidige gas en electra prijzen denk ik dat je je klauwtjes mag dicht knijpen als je zo iets als een haart hebt!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 08:38
Weet niet of iemand het al gezet heeft, maar: gebruik de juiste methode om de haard aan te maken, dat scheelt erg veel rook, geur en uitstoot. Dat is net omgekeerd van hoe we het vroeger deden.

Dus onderaan het dikke hout, daarboven wat dunner, en bovenaan een/enkele aanmaakblokje(s). Op die manier heb je vlot de haard aan, zonder dat het raampje meteen zwart zit van de rook en roet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

Videopac

Rommelt wat aan.

BJBoes schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:29:
Gewoon lekker houden zou ik zeggen. Als het ook nog is een nieuwe haard is die goed warmte af geeft zeker niet over twisten.

Vergeet niet goed droog hout te gebruiken, nat hout worden je buren niet vrolijk van. Kijk ook even waar het hout vandaan komt: tegenwoordig zit er een keurtje op dat het hout is uit verjonging of reeds dood was. Dat voorkomt ook hier discussie of nog wel verantwoord is.
Hout stoken is per definitie niet verantwoord, aangezien het 2x zoveel CO2 uitstoot dan aardgas.
In Duitsland hebben ze al ettelijke jaren een keuring voor schoorstenen gehad. dat word volgens mij nu uitgebreid met filters. ik denk dat dat een hele goede oplossing gaat zijn voor t fijnstof probleem bij houtstook.
Was het maar waar: helaas stoten ook de nieuwste "ECO" haarden extreem veel fijnstof uit. En filters helpen niet.
Met de huidige gas en electra prijzen denk ik dat je je klauwtjes mag dicht knijpen als je zo iets als een haard hebt!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:27

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

gewoon laten zitten en lekker op knappen die openhaard
Rofdof schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:11:
[...]

En wat is het volgende? Geen houtskool bbq meer? Geen vuurkorfje?

Gelukkig wonen wij vrijstaand en in een landelijk gebied. Verschrikkelijk dat gezeik.
paar jaar terug was al in amsterdam dat je geen BBQ mag gebruiken. nog even is zelf scheet laten fout

hier in buurt is soms ook openhaard aan en ruikt lekker en geen stad volk die overal om klaagt.

[ Voor 5% gewijzigd door Motaro op 20-10-2021 17:54 ]

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 22:57
koentjuh schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:22:

Hier in soest heeft iedereen een haard, als je op een gemiddelde winterdag naar buiten loopt, dan ruikt het net alsof je op een kerstmarkt rond loopt met van die open vuurtjes. Wat dat betreft ligt er nog een flinke uitdaging in het verduurzamen van deze regio :F
Ha dorpsgenoot :w , het zou van mij wel een beetje minder mogen in Soest. Ik moet in de winter regelmatig even de ventilatie uitzetten om te voorkomen dat ik rooklucht naar binnen trek. Zelf hebben we voor de sfeer een gashaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Biker_007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:04:

Dat kan prima, er zijn ook genoeg mensen die een houtkachel hebben die 24/7 brand. Je kan beter slapen met je kachel aan dan met je laptoplader in het stopcontact.

Schoorsteenbranden ontstaan niet bij een moderne houtkachel die normaal is geïnstalleerd. Bij moderne houtkachels is een RVS afvoer tot buiten verplicht om het systeem correct en veilig te laten werken, ik heb deze in mijn vorige woning met pijn en moeite door de schoorsteen getrokken. In combinatie met jaarlijks vegen is er nul risico.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Videopac schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Hout stoken is per definitie niet verantwoord, aangezien het 2x zoveel CO2 uitstoot dan aardgas.

[...]

Was het maar waar: helaas stoten ook de nieuwste "ECO" haarden extreem veel fijnstof uit. En filters helpen niet.

[...]
https://www.milieucentraa...tkachel-of-biomassaketel/

Hoe groot is de CO2-besparing?

Er geen algemeen aanvaarde methode om uit te rekenen hoeveel CO2 een biomassaketel bespaart vergeleken met een hr-ketel op aardgas. Milieu Centraal houdt het op ‘minder CO2, uitgaande van pellets van snoeihout en zaagsel van houtverwerkende bedrijven’. Maar de verschillen van inzicht zijn te groot om een getal te kunnen noemen.

Da's dus vooralsnog een non-argument.

Maar als TS niets met houtstook heeft, tja, dan zou ik 'm weg halen. Wij hebben juist een kachel omdat we het in de koudere maanden heel fijn vinden. Hij brand relatief weinig, maar we hebben er wel een met een rendement van boven de 80% en stoken 'm dusdanig, dat de kans dat je 'm uberhaupt ruikt zo goed als nul is.

Zodra er betrouwbare en betaalbare fijnstof filters komen, kijken we daar serieus naar. Tot die tijd niet.

[ Voor 21% gewijzigd door unezra op 21-10-2021 07:09 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Pietza54
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06-2024
Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:49:
Wij hebben een moderne gesloten haard in een goed geïsoleerde woning (2018). Geeft nauwelijks overlast, ik heb het er weleens over met de buren en die geven aan dat de buitenkachel van de overburen veel meer overlast geeft.
Gesloten haard is 100x beter dan een klassieke open haard. Buiten haard of BBQ geeft ook veel meer overlast, dat is niet te vergelijken met een gesloten haard die de luchttoevoer van buiten haalt (via kruipruimte). Dus die openhaard zou ik eruit slopen en vervangen of weg laten.

Nadelen gesloten haard (naast de bekende weg ..):
- Erg prijzig in aanschaf
- In de gaten houden wanneer je stookt, wij hebben m 1x per week in de winter aan als het kan volgens stookwijzer (= ~10-15x per jaar)
- Je hebt een enorme woonkamer nodig (bij ons staat ie in een ruimte van 12x6-7m)
- Onderhoud is 1x per jaar de schoorsteenveger a 60 euro

Voordelen:
- Bij extreme koude prettiger dan vloerverwarming (warmtebron). Zie het als een ouderwetse radiator waar je bij kan staan als je net uit de vrieskou komt
- Sneller warm dan vloerverwarming
- In theorie gasloos (cv/wp alleen nodig voor warm water), in de praktijk staat ie nooit dagelijks aan
- Open haard vs gesloten haard: 20% rendement vs 80% rendement
- Goede aanvulling op warmtepomp
- Fikkie stoken is altijd leuk en gezellig :)
Je kunt een open haard ook ombouwen naar een gesloten houtkachel door er een haarddeur voor te laten maken.
- hoog rendement
- minder en schonere uitstoot
- veiliger

Alleen: ik heb geen idee hoe, wie of waar….

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:24
Met wat je nu weet qua prijzen, hoop ik voor jou dat ie er (al dan niet gemoderniseerd) nog zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Ik heb hier een ouderwetse open haard. Om die open haard heen zit aan de zijkanten, achterkant en behalve de rookgasafvoer ook de bovenkant, een watermantel. Het geheel zit met 2 leidingen op de ringleiding van de CV aangesloten en tussen de koude leiding en ingang van de mantel zit een CV-pomp.
Ik brand alleen schoon en droog haardhout en ik kan je vertellen dat er na de eerste 2 minuten al geen zichtbare rook uit de schoorsteen komt. Ik kan je ook vertellen dat deze methode het huis sneller verwarmt dan de 39kW gasgestookte CV-ketel die aan dezelfde ringleiding hangt.
Water om te douchen en voor de kranen verwarmen deden we al met electriciteit via de zonnepanelen en koken idem, dus de haard gebruiken in plaats van de CV-ketel maakt dat ik nu niet alleen van netstroom, maar ook van netgas(verbruik) af ben.
Met de huidige en aankomende prijzen lach ik me dus een breuk.
Buiten dat vind ik het gewoon gezellig en komt er een lekkere warmte van de haard zelf af. Er zal vast nog een aardig deel van de warmte zo naar buiten trekken door de schoorsteen, maar dat is gewoonweg niet interessant. Het verbruikt bijna niets en verwarmt sneller dan een normale (moderne Nefit) CV-ketel.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Maatschappelijke discussie over de wenselijkheid van houtstook is hier niet op zijn plek.