Open haard in huis: moderniseren of weg halen?

Pagina: 1
Acties:

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:05
En - zoals al meer is voorgesteld - ombouwen tot een dichte haard? Dat ziet er prima uit (vind ik) en levert je wel de leuke voordelen op van houtstoken, zonder de nadelen die hier al beschreven zijn (open verbinding met buiten, trek, tocht).

Wij hebben onderstaande haard laten installeren 2 jaar terug. Deze zuigt schone lucht aan via de kruipruimte dus je hoeft niet extra te ventileren. Het knetterende vuurtje en de warmte is toch echt wel lekker op een koude herfstdag of winterdag. Nadeel is dat het wel wat aan de prijzige kant is, zeker als je het vervolgens niet gaat gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD4bqDfxBScCPUuxLXj-K4ldAEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwkA0LwV6ylgWZ0aFKUimWN9.jpg?f=fotoalbum_large
Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:20:
[...]

Bouweisen 2012 dus ja , maar we wonen niet in een standaard rijtjeshuis met 510 beukmaat ...
Ik begrijp je "gezeur" hoor, en als ik overlast geef aan de buren bouw ik m om naar een gashaard. Maar buren ervaren geen overlast. De AH busjes zijn veel erger , die scheuren hier met 50kmu door de straten...
Hier in soest heeft iedereen een haard, als je op een gemiddelde winterdag naar buiten loopt, dan ruikt het net alsof je op een kerstmarkt rond loopt met van die open vuurtjes. Wat dat betreft ligt er nog een flinke uitdaging in het verduurzamen van deze regio :F

[ Voor 26% gewijzigd door koentjuh op 27-09-2021 09:29 ]

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoi!

Zelfde dillema gehad een aantal maanden terug. Ons huis was voorzien van een gezellige potkachel (foto van Funda vóórdat wij kochten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL56B7D1iDJtZClREtGHKnCkMns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngvG3dKc2eNP48zGzzAPnRAk.jpg?f=fotoalbum_large

Wij wilden ook strakker \ gemakkelijker en we hebben getwijfeld over de schouw compleet weghalen (kon uiteindelijk makkelijk) of hem laten staan en iets doen met het bestaande rookkanaal. Uiteindelijk hebben we een gashaard laten plaatsen (Dru Diablo), dit omdat we ook nog een CV-ketel op gas hebben én omdat we de haard altijd nog om zouden kunnen bouwen naar propaangas (dus gasfles voor die paar keer per jaar dat hij aan zal staan indien het gas verboden wordt). Ik ben me er van bewust dat het dus in gebruik een wat duurdere haard is, maar het gemak (aan met 1 klik en weer uit als je klaar bent) sprak me gewoon aan. De houtkachel zou alleen gestookt worden als ik er zelf ben, de gaskachel kan iedereen in het gezin gebruiken.

Naar (hier was de inrichting nog niet helemaal af, er staan inmiddels iets meer accessoires :)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrL1Ddh02YwW_JfIpwtny5Eo1uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGYNpZzWmCv3eQCRCPEe8gFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten zo'n € 3000, oude kachel nog best prima kunnen verkopen. Voordeel is wel dat het rookkanaal niet meer schoongemaakt hoeft te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door fredkroket op 28-09-2021 00:45 ]

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
renegrunn schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:13:
[...]

Ha, nou mooi. Maar hoezo, is het herkenbaar toevallig?
Nee, valt mee. De haard van ons is niet zó groot in verhouding met rest vd woonkamer, maar jouw omschrijving was hilarisch. Zagen het precies voor ons.

Hierbij een foto (we wonen er nog niet, dus heb geen betere momenteel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDaWZd8_P-EhkW4YtGs_7nzVEHw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dXmLz0ajIjZZESFQZtYzGsUl.jpg?f=user_large

Dit noemen we dus een dichte houthaard? Of een inbouwhaard? Anyway. Het is niet lelijk, maar het ontwerp van de schouw is niet onze smaak en daarnaast heb je dus nog het gedeelte van “we hebben eigenlijk niks met haarden, dus wat moeten we er eigenlijk mee.” Enerzijds vind ik het ook wel weer jammer om het rookkanaal en de schoorsteen weg te halen aangezien ze blijkbaar gewoon goed werken (dat kun je ook ergens zien als kapitaalvernietiging), maar het argument dat hout stoken slecht is voor mens en milieu weegt voor ons ook zwaar.

Even goed nadenken. Komt goed na al deze input.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

we zijn van het gas af. lw-warmtepomp vvw overal in huis en airco, muren en vloer na geïsoleerd. inductie plaat, maar ook een open haard (en kamado in de achtertuin). de open haard heb ik expres behouden.die is goed geïntegreerd in de inrichting. geen schouw of iets dergelijks waardoor er ruimte wordt ingenomen. ik zal wel een trappenkast van 2m2 bij krijgen zonder de haard, maar er is al genoeg ruimte.

ik ben nu blij dat de kinderen kunnen ervaren om tijdens kerst zelf marshmallows te branden aanhet vuur binnenshuis. twee jaar geleden was er ook een stroomstoring in de wijk in de winter. hoewel het huis warm bleef,was een vuurtje dat warmte en licht gaf toch wel aangenaam

edit: foto gevonden van moment dat stroom was uitgevallen.

de haard gaf tenminste meer licht dan al die theelichtjes en kaarsen die we overal en nergens hebben gevonden in huis (hence de rommel) >:)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Pjn4dQZ/AE83-DBB6-FEAE-4-FB2-BF57-6-E7-BEA35916-E-1-105-c.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 03-10-2021 18:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:00

CeesKees

I rest my Kees

Toen wij ons huis kochten zat er een JAcobus houtkachel in. Mooi ding vonden wij, maar hout stoken… echt niet.

Inmiddels is het apparaat naast een eye catcher ook een regelmatig gebruikte warmtebron. Heerlijk!

Ik kan je dus een JAcobus houtkachel aanbevelen.

Hout stoken is echt leuk!

https://www.jacobus.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh3X3dd6y62j5QcYgG7FCt75Yuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gqvQ884dzYvItoq5wsatpKd2.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door CeesKees op 03-10-2021 13:58 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-03 09:14
Aight! schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:15:
Leuk topic en goed voor mij om er inspiratie op te doen. Wij hebben volgende maand de sleutel van ons nieuwe huis en daar zit ook een open haard in.

Ik wil deze graag vervangen voor een dichte (ben ik zelf mee opgegroeid) geeft fijne warmte, licht en gezelligheid. Liever niet op gas.

Ik dacht om de open haard te vervangen voor zoiets: https://schouwenpaleis.nl/webshop/barbas-falcon-73-63/

Open haard geeft toch rook en stank in je huis als die aanstaat. Daarom wil ik graag een dichte :)
Wij hebben in ons nieuwe huis weer een Barbas laten installeren. En daar zijn we heel blij mee. Met de koude dagen gaat de kachel aan en het is binnen een half uur behaaglijk warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h9CGP49jsn8FaPFZ7ugfvj3t_c=/100x75/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/f3MKPpO86ggNMa3WkP1SZzwd.gif?f=fotoalbum_small

Die gesloten kachels hebben een prima rendement, geen trek van warme lucht uit je kamer en geen stank. Bovendien kun je met een gerust hart naar bed gaan terwijl het vuurtje uit brand.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:24:
[...]

[...]

Zie daar waar het mis gaat.

Uiteraard is geen hout stoken altijd beter. Idem met autorijden, vliegen,etc.
Soortgelijke discussie kwam laatst ook voorbij in een ander energie topic hier op Tweakers. In verschillende media, waaronder de NOS, zie je dan ook quotes voorbij komen zoals ook in dat artikel staat:
90 procent van de warmte van een open haard verdwijnt door de schoorsteen naar buiten.
Ja, dan staan mensen meteen op hun achterpoten, het is alleen maar vervuilend, je hebt er niets aan etc. Nu staat het in dit artikel al iets genuanceerder, want in de volgende regel staat namelijk al:
Bij een houtkachel is dat 20 tot 40 procent
20 tot 40% is, in vergelijking met een CV ketel of warmtepomp, natuurlijk nog altijd heel veel, maar het is een hele andere grootte orde. En wat je vaak ook hebt, ik doe het zelf ook, dat mensen wanneer je ze vraagt of ze een haard of iets hebben, velen zeggen dat het een "openhaard" is, puur omdat die term zeker vroeger het meest gebruikt werd. Vraag je even door, is het geen oudewetse open haard, maar een gesloten haard of gaskacheltje, die dus beiden alweer een stuk efficiënter zijn.

Wij hebben ook een haard, een gesloten inbouw model. Weet niet exact welke, maar ongeveer deze:
Afbeeldingslocatie: https://gebruiktehoutkachel.nl/wp-content/uploads/2019/08/flam-inzethaard-57-50.jpg

In ieder geval een waar 2 ventilatoren in zitten die lucht circuleren rondom en dus actief de warmte de ruimte in blazen. Onze ervaring is dat het in ieder geval flink veel warmte oplevert. Wordt niet gebruikt als primaire verwarming, er ligt vloerverwarming op de begane grond, maar aangezien die redelijk wat tijd nodig heeft om op temperatuur te komen helpt zo'n haard wel.
In de winter gebruiken we hem bijna dagelijks (1 keer per dag), maar qua hout verbruiken we (naar schatting) nog geen 1m3 per jaar.
Blackgold schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Oh hemel…. Moet ik daar óók nog rekening mee houden. Ok dat ook maar even goed googlen dan, je zal maar een hoop geld hebben uitgegeven aan een haard en dan dat die een paar jaar later “verboden” wordt x_x
Mocht het zover komen, en zolang jij zelf niet actief je huis gasloos wilt maken zal dit voorlopig nog lang niet komen, maar dan zou je altijd nog iets van een propaantank kunnen aansluiten. Leidingwerk moet toch al ergens richting die kachel gemaakt worden, als dat b.v. via een kelder of kruipruimte loopt kun je daar naderhand ook een camping/barbeque formaat gastank op aansluiten lijkt mij. Afhankelijk van het formaat kan dat best een tijdje meegaan en hier bij ons in de buurt zijn meerdere klussen/camping gerelateerde winkels waar je een lege gastank kunt brengen en voor een paar euro een nieuwe, gevulde tank mee terug krijgt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Mooie meubel! Overigens valt het me vies tegen hoe duur een (moderne) inbouwhaard is icm wandmeubel zoals zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyuYOQALVocCMpAb7HXwApZfJvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hd9O3Umxif5Bodyfn1jHxJxP.jpg?f=fotoalbum_large

Kleur en materialen daar gelaten, t gaat om t idee. Maargoed zo’n opstelling kost blijkbaar ca. €17.000 tot €20.000. Om te janken. Haard zelf kost immers “maar” €4000. Valt me vies tegen hoe prijzig het meubel er omheen is.
Pagina: 1

Let op:
Maatschappelijke discussie over de wenselijkheid van houtstook is hier niet op zijn plek.