Open haard in huis: moderniseren of weg halen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Hi allen,

Wij hebben onlangs een huis gekocht. In de woonkamer staat een open haard (zo’n houthaard). Vorige eigenaren gebruikten het regelmatig. Zelf zijn we geen “open-haard-mensen”, in de zin van: nooit gehad en ook nooit per se eentje gewild. Dus we neigen ernaar om het helemaal weg te laten halen, maar aan de andere kant vragen we ons af of we misschien er meer voor moeten open staan.

De redenen waarom we het weg zouden laten halen:
- neemt veel ruimte in beslag, woonkamer zou groter lijken als het weg zou zijn.
- onderhoud: je bent nogal ongemotiveerd als je iets moet onderhouden wat je in eerste plaats niet eens per se hoef te hebben.
- volgens mij is een haard weghalen + alles afwerken goedkoper dan het vervangen met een nieuwe, moderne haard (die wel meer bij onze smaak past).

De redenen waarom we twijfelen of we misschien toch een haard moeten houden:
- je kan een haard zodanig moderniseren, waardoor de boel een stuk strakker wordt en ook minder ruimte inneemt in de woonkamer.
- misschien valt onderhoud wel mee?
- ik ken mezelf: ik zou er nooit hout in doen om vuurtje te starten. Maar wellicht zou een gashaard dan wel ideaal zijn? Weet niet hoe ingewikkeld het is om een houthaard om te bouwen naar gashaard.
- met het oog op de toekomst: open haarden zijn geloof ik bij veel mensen wél geliefd. Misschien verstandiger om het te laten staan, voor wanneer we dit huis ooit willen verkopen over tien jaar ofzo.

Wat zouden jullie hierover zeggen? Voordat we overgaan tot het verwijderen, ben ik eigenlijk benieuwd naar eventuele andere opties. Misschien zien we iets over het hoofd en verwijderen we straks iets wat helemaal niet hoeft.

Beste antwoord (via Blackgold op 29-09-2021 13:06)

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Blackgold schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:26:
[...]

Nee, valt mee. De haard van ons is niet zó groot in verhouding met rest vd woonkamer, maar jouw omschrijving was hilarisch. Zagen het precies voor ons.

Hierbij een foto (we wonen er nog niet, dus heb geen betere momenteel):

[Afbeelding]

Dit noemen we dus een dichte houthaard? Of een inbouwhaard? Anyway. Het is niet lelijk, maar het ontwerp van de schouw is niet onze smaak en daarnaast heb je dus nog het gedeelte van “we hebben eigenlijk niks met haarden, dus wat moeten we er eigenlijk mee.” Enerzijds vind ik het ook wel weer jammer om het rookkanaal en de schoorsteen weg te halen aangezien ze blijkbaar gewoon goed werken (dat kun je ook ergens zien als kapitaalvernietiging), maar het argument dat hout stoken slecht is voor mens en milieu weegt voor ons ook zwaar.

Even goed nadenken. Komt goed na al deze input.
Dat ziet er al uit als een vrij moderne inzethaard. Hoog rendement, dus zou zeker eens uitproberen. Als het bevalt: kan je ook alleen de schouw vervangen, zo maak je er meer je eigen smaak van. De haard blijft dan behouden. Als je de haard nou niets vindt, zo'n inzethaard kan je verkopen, leveren ook gebruikt nog best wat op.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Alle reacties

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04:58
Ik zelf heb hem weggelaten, veel politieke partijen in de gemeente raad willen al een stook verbod. Dus geld uitgeven in iets wat over een aantal jaar verboden is. Ik zou het alleen doen voor de sfeer, maar ja milieu gaat voor en de gezond van de mens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al:
Eruit slopen: je hebt niks met houtstook (en een open haard is een prima manier om warmte te verliezen;) ), dus vervangen voor een moderne houtkachel is het ook niet. Gashaard kan mooi/strak zijn, maar is dure grap.

Een huis maak je naar je eigen smaak, je zit er immers een tijdje aan vast ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Wij hebben altijd een kachel gehad. Nu alles vloerverwarming en een modern huis.

Het enige wat ik mis is een kachel.
De warmte daarvan is echt de fijnste warmte die er is en qua sfeer ook fijn. Dus wellicht eens proberen deze winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49
Ik sta voor dezelfde keuze: joekel van een schouw en een houthaard die onklaar is gemaakt. We laten 'm sowieso niet zitten. Dus ofwel de hele schouw weg, ofwel een elektrische haard. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet natuurlijk, maar voor je plezier een vuurtje fikken is echt niet meer van deze tijd. Elektrische haarden vind ik vreselijk, buiten de Kalfire E-one. Die kwam erg in de buurt bij echt vuur. Er is een elektrische haarden-topic, je kan daar een kijkje nemen.

Je kan de schouw natuurlijke ook weghalen, maar daar moet je waarschijnlijk een constructeur naar laten kijken. Je schouw loopt namelijk ongetwijfeld ook door op de eerste verdieping en zolder, en enkel het deel op de begane grond weghalen is dan een risico. Ik heb offertes gekregen van zo'n 800€ voor constructieberekening en nog eens zo'n 800€ voor het slopen.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 10:23

Theo

moederbord

Een woning daar woon jij in en is van jou. Je 'leent' de woning niet van de volgende bewoners. Een woning daarom inrichten alsof het al van de volgende bewoners is dat is zonde. Dus een haard erin laten zitten 'voor de volgende' is onzin om te doen.

Houtstook is terecht een dingentje momenteel in de politiek. Als je niet goed stookt genereer je enorm veel overlast voor de buurt met houtrook. Als je geen ervaring hebt met stoken en de soorten hout dat je nodig hebt dan kun je beter niet mee beginnen als je er niks mee hebt; de buurt zal je er dankbaar voor zijn :P Vergeet trouwens ook niet dat je met een houtkachel ook jaarlijks de schoorsteen moet laten vegen.

Bij houtstook is het noodzakelijk dat de tocht/trek in huis goed is. Bij verbranding is veel zuurstof nodig, en deze komt uit de binnenlucht. Hiertoe moet er veel verse lucht richting de haard kunnen. Ofwel; bij houtstook moet je altijd een raam open hebben staan of op een andere manier 'tocht' in huis verkrijgen. Bij en oud doorwaaihuis is dit niet zo belangrijk gezien deze niet kierdicht is, en het binnen gewoon tocht :P Bij een moderne kachel zit er vaak een luchtpijp die door de muur naar buiten gaat voor de aanvoer.
Bij een modern huis, of een goed geïsoleerde woning is er niet veel tocht in huis. Houtstook met een open haard (of een oude kachel) betekend dan dus dat er een raam open moet voor de luchtaanvoer. (=tocht, herrie en kou van buiten)

Bovendien is een schoorsteen een ideale plek om veel warmte te verliezen in huis gezien dit gewoon een open verbinding naar buiten is op je dak. Wanneer je een woning wil isoleren, of wanneer je wil besparen op de energiekosten, dan zit een schoorsteen hier erg bij in de weg.

Met de politieke issues rondom houtstook is de kans ook aanwezig dat er strenge eisen gaan komen op het hebben van een haard binnen. Het kan zomaar datmet tien jaar de open haard in een verdoemhoekje gedrukt wordt zoals dat met roken en oude diesels ook gebeurd is.

Ik zou persoonlijk kijken naar een elektrische haard; een goed 'nepvuur' oogt als een echt haardvuur, alleen heb je dan geen rookontwikkeling, je hebt geen toch/trek in de woning, geen schoorsteenveger en je hoeft niet continu met hout bezig te zijn (hout kopen/stapelen/verplaatsen, of zelf zagen, kloven, drogen)

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 27-09-2021 08:37 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Wat als er in de winter een black-out volgt door overbelasting van het net. Dan zit iemand met een open haard er nog lekker warmpjes bij 😇

TL:DR Je moet niet alles willen elektrificeren.

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 27-09-2021 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 10:23

Theo

moederbord

CyberMania schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:37:
Wat als er in de winter een black-out volgt door overbelasting van het net. Dan zit iemand met een open haard er nog lekker warmpjes bij 😇

Je moet niet alles willen elektrificeren.
Wanneer was dit voor het laatst in Nederland het geval? Mijn geheugen is niet al te best, maar ik kan mij niet herinneren dat dit ooit een issue is geweest in NL....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou 'm weghalen en het kanaal in tact laten.
Een open haard is redelijk inefficiënt. Zowel qua verbranding als verwarming.

Mocht je toch op hout willen stoken, dan kun je een houtkachel met een gesloten systeem plaatsen (lucht vanuit kruipruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11

Lordy79

Vastberaden

Ik zou het een seizoen proberen en als je m dan niet gebruikt lekker weghalen. Wellicht kan dat op een manier zodat een toekomstige eigenaar m weer relatief eenvoudig kan installeren maar ik zou m niet houden omdat je huis dan over 10 jaar makkelijker verkoopbaar is. 10 jaar wél plezier van die ruimte is m.i. veel meer waard.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Eruit, lekker ruimte in huis, onnodig tochtgat weg, ding op je dak weg.
Meer ruimte voor zonnepanelen en minder last van schaduw. Minder kans op lekkage, houtstook wordt over een paar jaar toch nergens meet geaccepteerd.
Een brandend vuurtje kun je ook op youtube bekijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 11:16
Het stoken van een houtkachel kan zonder overlast voor de buurt, is gezellig om naar te kijken en houdt je huis heerlijk warm.

Inderdaad - een oude, niet onderhouden open-haard doet meer kwaad dan goed. Maar moderne houtkachels hebben een prima rendement. Als je schoorsteen lang genoeg is (en dus goed trekt) en je haardhout stookt in plaats van afval hout uit de bouwcontainer, dan heeft niemand er last van. En nu gas een euro per kuub gaat kosten, bespaar je zomaar op je energiekosten: je laat de CV nog even uit en verwarmt alleen de woonkamer wat bij...

En een houtkachel heeft de optie om een mooie nerd-alert ventilator er bovenop te zetten. Aangedreven hetzij via peltier of via stirling is het leuk zo'n ding te zien opstarten zodra je kachel warm wordt en de warme lucht door de kamer te blazen:
https://www.kachelsenhaar...soires/kachel-ventilator/

Hiero - ook met Stirlingmotor: https://www.amazon.nl/kac...ng-beperkte/dp/B014FY9WJG

[ Voor 7% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 27-09-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onderhoud van een open haard valt mee. Na gebruik schoonmaken (als ie afgekoeld is :P) en eens per jaar schoorsteen laten vegen. Kosten vegen is niet heel duur iirc.
Open haard is wel garantie voor tocht / trek. Mijn ouders hadden er als ie niet gestookt werd een lading schuimrubber in zitten om dat tegen te gaan.
Hebben inmiddels alweer 20 jaar een dichte haard (Flam). Dat ding kan ook als verwarming dienen, wordt van binnen 800 graden max en verbrandt dermatveel dat je van een week stoken een klein beetje as hebt. Best mooi spul :)

Mocht je hem weghalen, kijk dan wel of de schouw onderdeel is van de dragende constructie van je huis. Je zou de eerste niet zijn.....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben een moderne gesloten haard in een goed geïsoleerde woning (2018). Geeft nauwelijks overlast, ik heb het er weleens over met de buren en die geven aan dat de buitenkachel van de overburen veel meer overlast geeft.
Gesloten haard is 100x beter dan een klassieke open haard. Buiten haard of BBQ geeft ook veel meer overlast, dat is niet te vergelijken met een gesloten haard die de luchttoevoer van buiten haalt (via kruipruimte). Dus die openhaard zou ik eruit slopen en vervangen of weg laten.

Nadelen gesloten haard (naast de bekende weg ..):
- Erg prijzig in aanschaf
- In de gaten houden wanneer je stookt, wij hebben m 1x per week in de winter aan als het kan volgens stookwijzer (= ~10-15x per jaar)
- Je hebt een enorme woonkamer nodig (bij ons staat ie in een ruimte van 12x6-7m)
- Onderhoud is 1x per jaar de schoorsteenveger a 60 euro

Voordelen:
- Bij extreme koude prettiger dan vloerverwarming (warmtebron). Zie het als een ouderwetse radiator waar je bij kan staan als je net uit de vrieskou komt
- Sneller warm dan vloerverwarming
- In theorie gasloos (cv/wp alleen nodig voor warm water), in de praktijk staat ie nooit dagelijks aan
- Open haard vs gesloten haard: 20% rendement vs 80% rendement
- Goede aanvulling op warmtepomp
- Fikkie stoken is altijd leuk en gezellig :)

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 27-09-2021 09:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
vraag mij af, is hout stoken nou wel of niet goedkoper dan gas? Vooral tijdens erg koude winters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
Vervangen door pelletkachel. Wel de warmte niet de sores.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:01

mwa

Ik vind het zelf heerlijk om in de winter de houthaard aan te steken, boekje en wijntje erbij.. :D Onderhoud is 50euro per jaar voor de schoorsteenveger, en 1x per 2 jaar voor €100 aan hout laten bezorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als de blackout zo lang duurt dat je open haard nuttig gaat worden zijn we veel verder van huis. Aangezien je koelkast en vriezer het ook niet doen, waarschijnlijk je water ook niet.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Figo112 schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:55:
vraag mij af, is hout stoken nou wel of niet goedkoper dan gas? Vooral tijdens erg koude winters?
Gasverbruik is bij ons bij extreme kou (vriezen) 10e per dag voor de vloerverwarming, de haard kost 4-6 blokjes hout. Warmte blijft de hele dag hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 27-09-2021 09:08 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Schoon stoken bestaat niet: dat is net zoiets als gezond een sigaret roken. En de moderne ECO haarden stoten extreem veel ultrafijnstof uit [1] zo'n 3000x meer dan een CV-ketel, evenals pelletkachels [2], dus dat is ook niet de oplossing. Verder is het aandeel van houtkachels in de luchtvervuiling erg groot [3] en groter dan eerder gedacht [4].

[1] https://houtrookvrij.nl/2...vuilender-dan-toegestaan/
[2] https://houtrookvrij.nl/2...nstof-uit-als-houtkachel/
[3] https://houtrookvrij.nl/infographics/
[4] https://www.rtvdrenthe.nl...jnstof-dan-gedacht-Wat-nu

Ik geloof best dat een haard de boel goed warm kan houden maar het is erg ongezond. Nu dit steeds duidelijker wordt en ook blijkt dat de zorgkosten snel verder dreigen te stijgen en er allerlei maatregelen tegen suiker, alcohol etc. bedacht worden is het erg waarschijnlijk dat houtstook op afzienbare termijn verboden gaat worden. Terecht, vind ik, want het gaat veel astma, COPD, kanker en andere ellende schelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Videopac op 27-09-2021 09:16 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:43
Wij hebben recent onze open haard vervangen door een inbouw kachel :-).

Open haard is echt extreem bagger. We hebben dat ding een tijdje gebruikt maar je stookt alle warmte direct weg, stinkt (ook binnen)..

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Rofdof
No Hands schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:47:
Eruit, lekker ruimte in huis, onnodig tochtgat weg, ding op je dak weg.
Meer ruimte voor zonnepanelen en minder last van schaduw. Minder kans op lekkage, houtstook wordt over een paar jaar toch nergens meet geaccepteerd.
En wat is het volgende? Geen houtskool bbq meer? Geen vuurkorfje?

Gelukkig wonen wij vrijstaand en in een landelijk gebied. Verschrikkelijk dat gezeik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Rofdof schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:11:
[...]

Gelukkig wonen wij vrijstaand en in een landelijk gebied. Verschrikkelijk dat gezeik.
Het is een middeleeuwse verwarmingsmethode. En zolang wij en veel willen vliegen, veel willen autorijden, veel industrie voor onze spulletjes willen en, en, en: er moet ergens een keuze gemaakt worden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Eens, maar daar is houtstook niet de oplossing voor. Klein beetje aardgas achter de hand is veel gezonder. Of de accu van je elektrische auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 27-09-2021 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:23

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Wat mij betreft geen vuurkorfjes meer nee.
Houtskool BBQ is ook asociaal voor de buren maar dat wil ik nog even door de vingers zien.

Ik zeg altijd:
Dat je jezelf vergiftigt met die fijnstof en andere troep moet je zelf weten.
Dat je je gezin vergiftigt vind ik al stukken minder goed .
Maar dat je je buren en mijn gezin vergiftigt vind ik ronduit asociaal.

Dus flinke eco-taks op houtstook, verplichte fijnstoffilters en beetje bij beetje toewerken naar een totaal verbod.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 27-09-2021 09:17 . Reden: typo ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:15
Theo schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:40:
[...]

Wanneer was dit voor het laatst in Nederland het geval? Mijn geheugen is niet al te best, maar ik kan mij niet herinneren dat dit ooit een issue is geweest in NL....
Iets met helicopters en hoogspanningsmasten.... :P Maar goed, de laatste verlammende pandemie was ook alweer te lang geleden voor de meesten...

Maar goed, ik zou eerder stellen dat het in Nederland nooit zo koud wordt dat je het zelfs met een dikke trui niet meer kunt uithouden binnenshuis.

Ik zou denk ik een gesloten houtkachel verkiezen. (Kan ook een stuk compacter volgens mij dan een open haard?) Hoeft niet eens heel vaak aan, maar het is zo'n fijne warmte. Ik heb er zelf geen, maar mijn familie wel. Heerlijk als ie aan staat. Ze stoken wel verstandig in elk geval, met goed, lang gedroogd hout.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Waarschijnlijk wel. Het is al minder, op veel minder campings, parken en dergelijke mag je nog bbqen.

Ga eens in andere landen (waar niet iedereen gas heeft, dat begint al in Belgie) in de winter de straat op. Dat stinkt verschrikkelijk en als je s'avonds thuis komt ruiken heel je kleren er naar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:08:
[...]

Gasverbruik is bij ons bij extreme kou (vriezen) 10e per dag voor de vloerverwarming, de haard kost 4-6 blokjes hout. Warmte blijft de hele dag hangen.
In dat geval: is je (vloer)isolatie wel op orde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Videopac schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:19:
[...]

In dat geval: is je (vloer)isolatie wel op orde?
Bouweisen 2012 dus ja , maar we wonen niet in een standaard rijtjeshuis met 510 beukmaat ...
Ik begrijp je "gezeur" hoor, en als ik overlast geef aan de buren bouw ik m om naar een gashaard. Maar buren ervaren geen overlast. De AH busjes zijn veel erger , die scheuren hier met 50kmu door de straten...

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 27-09-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Mistraller schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:16:
[...]

Iets met helicopters en hoogspanningsmasten.... :P Maar goed, de laatste verlammende pandemie was ook alweer te lang geleden voor de meesten...

Maar goed, ik zou eerder stellen dat het in Nederland nooit zo koud wordt dat je het zelfs met een dikke trui niet meer kunt uithouden binnenshuis.

Ik zou denk ik een gesloten houtkachel verkiezen. (Kan ook een stuk compacter volgens mij dan een open haard?) Hoeft niet eens heel vaak aan, maar het is zo'n fijne warmte. Ik heb er zelf geen, maar mijn familie wel. Heerlijk als ie aan staat. Ze stoken wel verstandig in elk geval, met goed, lang gedroogd hout.
Kun je me uitleggen wat verstandig stoken is? En hoe de buren schone lucht kunnen ademen als er gestookt wordt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 23:13
En - zoals al meer is voorgesteld - ombouwen tot een dichte haard? Dat ziet er prima uit (vind ik) en levert je wel de leuke voordelen op van houtstoken, zonder de nadelen die hier al beschreven zijn (open verbinding met buiten, trek, tocht).

Wij hebben onderstaande haard laten installeren 2 jaar terug. Deze zuigt schone lucht aan via de kruipruimte dus je hoeft niet extra te ventileren. Het knetterende vuurtje en de warmte is toch echt wel lekker op een koude herfstdag of winterdag. Nadeel is dat het wel wat aan de prijzige kant is, zeker als je het vervolgens niet gaat gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD4bqDfxBScCPUuxLXj-K4ldAEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwkA0LwV6ylgWZ0aFKUimWN9.jpg?f=fotoalbum_large
Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:20:
[...]

Bouweisen 2012 dus ja , maar we wonen niet in een standaard rijtjeshuis met 510 beukmaat ...
Ik begrijp je "gezeur" hoor, en als ik overlast geef aan de buren bouw ik m om naar een gashaard. Maar buren ervaren geen overlast. De AH busjes zijn veel erger , die scheuren hier met 50kmu door de straten...
Hier in soest heeft iedereen een haard, als je op een gemiddelde winterdag naar buiten loopt, dan ruikt het net alsof je op een kerstmarkt rond loopt met van die open vuurtjes. Wat dat betreft ligt er nog een flinke uitdaging in het verduurzamen van deze regio :F

[ Voor 26% gewijzigd door koentjuh op 27-09-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-06 13:47
Zelfde situatie hier gehad - ouderwetse open haard met jaren 70 uitstraling. Alles eruit gesloopt en vervangen door een moderne gesloten gaskachel. Strakke uitstraling en veel gemak - met 1 druk op de knop een mooi en comfortabel vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:08:
[...]

Met de gasprijzen die steeds duurder worden zou het wellicht geen slecht idee zijn om er over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Figo112 schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:27:
[...]

Met de gasprijzen die steeds duurder worden zou het wellicht geen slecht idee zijn om er over na te denken.
Dat niet alleen: Als we gasloos gaan hebben we genoeg aan lage capaciteit warmtepomp (4 kw) voor 95% van de tijd van het jaar. Bij extreme koude kan de haard de boel goed warm houden.

Een 6+ kw warmtepomp is hetzelfde als boodschappen halen met een 20tonner ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-09-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik persoonlijk zou hem nog niet zomaar weghalen. Wij hebben geen houtkachel en onze woning leent zich er niet voor, omdat er geen schoorsteen in zit. Toch had ik er best wel een een willen hebben.

Als ik bedenk wat het aan gas zou schelen op jaarbasis om de koudste moment met hout te stoken, zou ik dat best wel graag willen. Daarnaast is een houtkachel natuurlijk rete gezellig.

Misschien straks een keer als het kouder wordt een keer met iemand die ervaren is met hout stoken het een keer proberen? Zorg er wel voor dat je geschikt en droog hout hebt.

Overigens een open haard zou ik wel ombouwen tot een dichte. Dit geeft minder rook en minder risico op brand door wegspattende stukjes hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

koentjuh schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:22:

Hier in soest heeft iedereen een haard, als je op een gemiddelde winterdag naar buiten loopt, dan ruikt het net alsof je op een kerstmarkt rond loopt met van die open vuurtjes. Wat dat betreft ligt er nog een flinke uitdaging in het verduurzamen van deze regio :F
In de stad waar ik woonde rook het in de winter inderdaad ook altijd flink. Die huizen hebben van oorsprong een schouw met open haard, en veel van die woningen zijn opgeknapt en de haarden hersteld/in takt gebleven. Gesloten systeem kost natuurlijk teveel geld voor zo'n flipper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:08

Dennis1812

Amateur prutser

Hier wordt hij aankomend jaar gerenoveerd naar een moderne kachel die veel schoner verbranden en ook amper roet e.d. afgeven.

Ik vind de open haard heerlijke warmte geven + sfeer. Zelfs als hij uitstaat is het al een prachtig ding in de woonkamer.

En ja ik heb ook nog een houtskoolbbq en een diesel auto.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Punkrocker schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:16:
[...]

Houtskool BBQ is ook asociaal voor de buren maar dat wil ik nog even door de vingers zien.
Laat me raden, je hebt zelf een BBQ? :D ;)

Tegen een gesloten haard zijn maar ondertussen zelf de BBQ aanslingeren 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 27-09-2021 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:50:
[...]

Laat me raden, je hebt zelf een BBQ? :D ;) (ik moet altijd lachten om deze kromme beredenaties)

Tegen een gesloten haard zijn maar ondertussen zelf de BBQ aanslingeren 8)7
Nee, ik houd niet van BBQ. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

haha ok ;). Vanwaar zie je BBQ door de vingers dan? Die geeft veel meer overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34
Blackgold schreef op maandag 27 september 2021 @ 00:26:
Hi allen,

Wij hebben onlangs een huis gekocht. In de woonkamer staat een open haard (zo’n houthaard). Vorige eigenaren gebruikten het regelmatig. Zelf zijn we geen “open-haard-mensen”, in de zin van: nooit gehad en ook nooit per se eentje gewild. Dus we neigen ernaar om het helemaal weg te laten halen, maar aan de andere kant vragen we ons af of we misschien er meer voor moeten open staan.

- neemt veel ruimte in beslag, woonkamer zou groter lijken als het weg zou zijn.
- onderhoud: je bent nogal ongemotiveerd als je iets moet onderhouden wat je in eerste plaats niet eens per se hoef te hebben.
- volgens mij is een haard weghalen + alles afwerken goedkoper dan het vervangen met een nieuwe, moderne haard (die wel meer bij onze smaak past).

- je kan een haard zodanig moderniseren, waardoor de boel een stuk strakker wordt en ook minder ruimte inneemt in de woonkamer.
- ik ken mezelf: ik zou er nooit hout in doen om vuurtje te starten. Maar wellicht zou een gashaard dan wel ideaal zijn? Weet niet hoe ingewikkeld het is om een houthaard om te bouwen naar gashaard.
- met het oog op de toekomst: open haarden zijn geloof ik bij veel mensen wél geliefd. Misschien verstandiger om het te laten staan, voor wanneer we dit huis ooit willen verkopen over tien jaar ofzo.

Wat zouden jullie hierover zeggen? Voordat we overgaan tot het verwijderen, ben ik eigenlijk benieuwd naar eventuele andere opties. Misschien zien we iets over het hoofd en verwijderen we straks iets wat helemaal niet hoeft.
Ik zou vooral kijken naar wat je zelf wilt, niet wat toekomstige bewoners willen..... En volgens mij ben je er dan al uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In ons huis zat een open gaskachel. Daar hebben we juist een dichte houtkachel in laten zetten (met een deurtje). Dat brandt een stuk efficiënter dan een open haard en geeft ook veel minder rook/stank in huis. Zo'n houtkachel geeft behoorlijk wat warmte en het is ook niet zo ingewikkeld om op te stoken. Wij gebruiken hem wel alleen voor de fun/sfeer en niet om stookkosten te besparen oid. We hebben hem sowieso niet veel aan, omdat we kleine kinderen hebben. Toch vind ik het ook wel een mooi gezicht in de woonkamer.

Je geeft echter aan dat jullie er niet zoveel mee hebben, dus dan zou ik hem lekker weghalen ipv. investeren in een betere kachel. Als het niet in de weg zit zou ik het rookkanaal laten zitten, zodat jullie, of evt. volgende bewoners, altijd nog later alsnog een houtkachel erin kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Sport_Life schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:52:
[...]

haha ok ;). Vanwaar zie je BBQ door de vingers dan? Die geeft veel meer overlast.
Dat is meestal maar een paar uurtjes aan het begin van de avond.
Met een haard kan je 's avonds helemaal niet je ramen open zetten.

Edit:
Met een beetje pech de hele dag door dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Punkrocker op 27-09-2021 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
Punkrocker schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:16:
[...]

Wat mij betreft geen vuurkorfjes meer nee.

Ik zeg altijd:
Dat je jezelf vergiftigt met die fijnstof en andere troep moet je zelf weten.
Dat je je gezin vergiftigt vind ik al stukken minder goed .
Maar dat je je buren en mijn gezin vergiftigt vind ik ronduit asociaal.

Dus flinke eco-taks op houtstook, verplichte fijnstoffilters en beetje bij beetje toewerken naar een totaal verbod.
Dat wil jij nog wel even door de vingers zien ….. :/

Wij hebben nu nog een gas bbq omdat dat snel is. Maar er komt hier gewoon weer een grote buiten bbq/keuken op houtskool met pizza oven.

Ik hou van lekker eten en houtskool bbq en pizza met hout gestookt is en blijft het lekkerste.

Ik zie al iemand aan de deur komen om te zeggen dat ze last hebben en ik niet meer mag bbq en met houtskool. En een vuurkorf is ook gewoon fijn.

Nog erger. Wij hebben met oud en nieuw een groot vuur in de tuin. Doorsnede 5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Dennis1812 schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:49:
Hier wordt hij aankomend jaar gerenoveerd naar een moderne kachel die veel schoner verbranden en ook amper roet e.d. afgeven.

Ik vind de open haard heerlijke warmte geven + sfeer. Zelfs als hij uitstaat is het al een prachtig ding in de woonkamer.

En ja ik heb ook nog een houtskoolbbq en een diesel auto.
Een moderne, gesloten kachel vervuilt helaas nog steeds. Je ziet het alleen veel minder omdat het fijnstof in veel schadelijker ultrafijnstof wordt verpulverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zullen we het hier specifiek houden op de vraag van TS over het wel of niet laten staan van die haard en niet de hele houtstook discussie hier nog eens dunnetjes over doen?

@Blackgold voor de duidelijkheid: wat voor haard staat er nu precies? Als de vorige bewoners die nog volop gebruikten neem ik aan dat het een houtkachel betreft en niet daadwerkelijk een open haard?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 23:13
Fairy schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:32:
Ik persoonlijk zou hem nog niet zomaar weghalen. Wij hebben geen houtkachel en onze woning leent zich er niet voor, omdat er geen schoorsteen in zit. Toch had ik er best wel een een willen hebben.

Als ik bedenk wat het aan gas zou schelen op jaarbasis om de koudste moment met hout te stoken, zou ik dat best wel graag willen. Daarnaast is een houtkachel natuurlijk rete gezellig.
Bedenk wel dat mening CV installatie hier toch nog slecht mee kan omgaan, waardoor het in de woonkamer lekker warm is, maar op de 2de verdieping toch best nog koud. Althans in onze jaren 30 woning wel. Dus als het echt koud is wil je ook de CV installatie wel aan hebben voor de overige vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Vooral goed opletten hoe het met de dragende constructie zit. Bij mij zitten de kanalen tegen de draagmuur aan gemetseld en staat letterlijk de schoorsteen op het dak op het deel van in de woonkamer zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:44
Check ook even of er misschien asbest in je rookkanaal/schoonsteen is verwerkt. Misschien heeft het er überhaupt nooit gezeten of is het al weggehaald, maar zorg dat je het zeker weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 07:58
Bij vele (houtskelet)bouw woningen (vaak herkenbaar aan een houten verdiepingsvloer) is het constructief een belangrijk onderdeel. Het vormt de zogenaamde stijve massa en heeft het dezelfde functie als een trappenhuis of liftkoker die in de hoogbouw vaak voorkomen.
Dus als je hem wilt verwijderen, altijd uitzoeken, welk effect het heeft op de stabiliteit van je huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Blackgold schreef op maandag 27 september 2021 @ 00:26:
Hi allen,

Ingaand op je persoonlijke situatie: je geeft aan van nature geen stoker te zijn: ik zou hem dan gewoon weghalen. En, zoals door anderen al aangegeven je moet het al dan niet voor jezelf doen, niet voor eventuele volgende bewoners over 10 jaar. Zelfs al zouden die een haard willen: er is best een kans dat jullie haard dan niet hun smaak is of niet op de gewenste plek zit. Verbouwingen en ook haarden verdien je lang niet altijd terug in de verkoop. En er zijn voorbeelden genoeg geweest op televisie waarin mensen vrijwel nieuwe keukens en badkamers eruit slopen omdat het niet hun smaak of kleur is. Persoonlijk vind ik dat kapitaalsvernietiging maar dat terzijde. Nog los van of een haard over 10 jaar nog wel een pre is en of er nog wel gestookt mag worden.

Samenvattend: doe wat nu goed voelt en de komende jaren goed bij jullie past.
En veel plezier met jullie nieuwe huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
koentjuh schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:00:
[...]

Bedenk wel dat mening CV installatie hier toch nog slecht mee kan omgaan, waardoor het in de woonkamer lekker warm is, maar op de 2de verdieping toch best nog koud. Althans in onsze jaren 30 woning wel. Dus als het echt koud is wil je ook de CV installatie wel aan hebben voor de overige vertrekken.
Klopt, daarom hebben wij hem ook eigenlijk alleen 's avonds aan, omdat we in de slaapkamers sowieso de verwarming altijd laag hebben staan. Tenzij het buiten echt heel koud is, want dan wordt het op de kinderkamers toch iets te fris. Heb wel eens gekeken naar de 'open haard functie' van mijn cv en dat schijnt een systeem te zijn dat het water in je cv wel laat rondpompen, maar niet verwarmen. Kreeg het niet aan de praat, omdat iets in mijn systeem dit niet ondersteunde, maar mis het eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 10:05
Ik zou de boel weghalen als je niet stookt. De schoorsteen zou wel laten zitten of in elk geval zo weg te halen dat deze weer ter herstellen is. Tenzij de schoorsteen ook zoveel van de bovenverdieping opvreet dat het een hoop ruimte oplevert. Mijn vader heeft een houtkachel in de woonkamer en die staat op zo een plek dat weghalen wel een hoop ruimte oplevert. De schoorsteen loopt door de leidingkoof en daar weghalen levert geen extra ruimte op. Als ik tzt de boel zou moeten (laten) opruimen laat ik die pijp zitten maar wel afdoppen dat het niet meer zichtbaar is wel dat het te herstellen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 08:01

dat is ook bij mij een reden om die houtkachel nog te houden. Met steeds meer weersafhankelijke stroom die het net op geduwd wordt moet het een keertje mis gaan, daar kun je op wachten.
Bij een blackout heb je dan tenminste nog een warm huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Al 2 keer gehad in 2 jaar dat er langdurige storing was in de stadsverwarming in onze buurt. Uiteraard altijd in de winter. Iedereen had het koud, en wij zaten heerlijk bij de houtkachel ;)

Natuurlijk gebeurt dit niet zo vaak, maar als het dan eens voorkomt is het wel lekker om een alternatieve bron van warmte te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
*knip*

[ Voor 123% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2021 11:53 . Reden: Het verzoek om te stoppen met de algemene houtstook discussie geldt ook voor jou. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68861200#68861200 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

*knip*

[ Voor 111% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2021 11:54 . Reden: Het verzoek om te stoppen met de algemene houtstook discussie geldt ook voor jou. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68861200#68861200 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

No Hands schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:47:
Haha.
Bier drinken kan ook thuis, maar ik zie de meesten toch weer staan te springen om de kroeg in te gaan.

On-topic.
Ik zou het een winter uitproberen.
Misschien bevalt het je wel. Ik heb nooit een haard/kachel gehad, maar sinds een jaar in ons nieuwe huis nu wel en ik vind het persoonlijk erg gezellig om met z’n 2en bij het haardvuur te zitten.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 03-06 12:04
Als je nog aan het klussen bent zou ik hem zeker weghalen. Als je er al woont begin je er niet meer zo snel aan. Zoek ook uit of er asbest in zit. Het rookkanaal tot zo hoog mogelijk weghalen, geeft weer ruimte.
Ik had bij aankoop een jaren '70 haard uit de Nimitzklasse....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Ik heb onze openhaard er toen eigenhandig uitgesloopt, om het warm te krijgen kan je het beste met je bips op de schoorsteenpijp gaan zitten. Dus rendement is bar weinig. Heb een vrijstaande houtkachel terug geplaatst en daar stop ik lekker op. Wel een ding je moet opslag voor hout hebben en het overal en nergens vandaan halen mits je gratis wil stoken :) Schoorsteenveger kost me 5 tientjes per jaar (2 tientjes voor bus waar je schepje zut in doet als kachel goed heet is om de pijp schoon te houden, ik stook dus erg veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 00:57
Wij hebben die van ons er begin dit jaar direct uitgehaald toen we verhuisden. Was ook wel formaatje kasteel, dus nu veel ruimtelijker en lichter in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:50
Wij hadden een open haard toen we het huis kochten, en hebben daar een inzet-kachel in laten plaatsen inclusief een rvs pijp in de schoorsteen laten maken. De mantel van de open haard hebben we behouden omdat we 'm mooi vinden.
Mijn overweging was destijds besparing op de gasrekening, en omdat we een klein bosperceel naast het huis hebben kan ik zelf hout kappen (vooralsnog niet gedaan, nog iedere keer een paar kuub laten bezorgen voor een habbekrats).

Ik heb destijds best wel wat leeswerk gedaan wat betreft open haard versus kachel, en er zijn veel redenen om geen open haard te willen:
- veel lager rendement
- open gat naar de woonkamer, dus warmteverlies
- veiligheid wat betreft vonken (hoewel een open haard weer veiliger is met kinderen omdat ze de "warme deel kunnen zien", cq het staal van een kachel kan heet zijn zonder dat ze dat door hebben)
- haard kun je niet op commando uit laten gaan

Daarentegen, als je de haard niet gebruikt kun je het als decoratief stuk gebruiken. Zoiets als dit: uit escape to the chateau tv serie. Sowieso wel een leuke serie, ik hou wel van haar stijl. Alleen niet om in te wonen denk ik :)
Maar goed, dan moet de mantel mooi genoeg zijn, en je niet een "Alles moet strak en recht"-stijl willen.

Wanneer je de haard niet gebruikt is het onderhoud 0,0. Prop wat steenwol in de pijp (wel zodat je 'm er nog uit kunt trekken), en het energieverlies is ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06-2024
*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2021 15:40 . Reden: off-topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:32
Wij hebben de kachel/haard verwijderd en dat geeft meer ruimte en de woonkamer toont ook lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armitage
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 18:07
We hebben onze open haard gerenoveerd en strak modern gemaakt. Het is een tunnelmodel zodat je het vuur aan beide kanten van de schouwkolom kan zien.

Hij is voor zijn renovatie trouwens goed van pas gekomen. We hebben een drietal weken zonder warm water en verwarming gezeten en hij heeft gedurende die tijd als de enige verwarming van het huis gediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janklo
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik zou m houden, als deze winter de gasprijzen nog extremer gaan stijgen en in de toekomst misschien zelfs op de bon komen mag je blij zijn met je openhaard. Ik heb zelfs al een ombouwkit voor mn cv op de plank liggen zodat die op propaan kan. Tja noem me maar gek, maar kijk eens in het VK dat de pompen leeg staan, ja logistiek probleem. Maar waardoor ontstaat dat logistieke probleem. In Australie winkels die niet bevoorraad worden.En als je hem niet gebruikt hang je er een stuk isolatieplaat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:03
[...]

Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, mijn glaze bol is ook niet al te best.
Ik kan me wel voorstellen met dat met het toenemen van de vraag en een niet gelijklopende stijging in de opwekking van energie, dat dit geen ondenkbaar scenario is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 01:00
Toen wij ons huis kochten hadden wij nog nooit een haard gehad.
In ons nieuwe huis zat al een (dichte) hout kachel.

Ik zou nooit meer zonder willen, super fijn warmte, relatief goedkope warmte en het is gewoon erg gezellig.
Had het niet verwacht, want wij wilden hem ook weg halen.

(Over de discussie van wel of niet ga ik niet in, ik stook zo lang mogelijk op hout iig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackgold
Wat veel reacties, superbedankt iedereen die de moeite heeft genomen om zijn/haar kijk hierop te geven.

M'n vriend en ik hebben samen alle reacties goed doorgenomen en ook wel fijn voor ons dat er zo'n gemengd oordeel is. En tips waar we op moeten letten bij eventuele verwijdering. Heel veel dingen die hier zijn verteld, wisten we nog niet (zoals de milieu-invalshoek en dat dit blijkbaar op de politieke agenda staat).

We gaan komende weken goed nadenken en afwegen waar we ons het best bij voelen, maar in ieder geval heb ik nu al een veel beter idee wat de mogelijkheden zijn en wat ze inhouden.

Dan nog even dit:
Orion84 schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:58:
[mbr]Zullen we het hier specifiek houden op de vraag van TS over het wel of niet laten staan van die haard en niet de hele houtstook discussie hier nog eens dunnetjes over doen?

@Blackgold voor de duidelijkheid: wat voor haard staat er nu precies? Als de vorige bewoners die nog volop gebruikten neem ik aan dat het een houtkachel betreft en niet daadwerkelijk een open haard?[/mbr]
Goeie vraag, het is inderdaad een houtkachel denk ik? Het ziet eruit als zo'n klassieke open haard met schouw, maar het is wel dicht. Ik besef me nu dus pas dat ik een verkeerde omschrijving heb meegegeven, zegt ook maar weer genoeg over het kennisniveau dat ik over haarden heb... maar dat geeft gelukkig niets, want alsnog waren de reacties en adviezen relevant.

Om af te sluiten:
renegrunn schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:13: Wij hebben die van ons er begin dit jaar direct uitgehaald toen we verhuisden. Was ook wel formaatje kasteel, dus nu veel ruimtelijker en lichter in de woonkamer.
"formaatje kasteel", we hebben nonstop 5 minuten tot tranen aan toe gelachen om deze opmerking :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
e wat is tegen een mooie gaskachel ? ik denk dat je die eerder aan zet. als je geen hout wilt stoken.
(maar ik weet niet hoe een gaskachel het gaat doen in de toekomst met 20% waterstof bij mening,)
er zijn kachels en haarden die er prima geschikt voor zijn. maar andere niet je moet de juiste uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 00:57
Blackgold schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:43:

Om af te sluiten:

[...]

"formaatje kasteel", we hebben nonstop 5 minuten tot tranen aan toe gelachen om deze opmerking :D.
Ha, nou mooi. Maar hoezo, is het herkenbaar toevallig?

Maar serieus, dat apparaat wat wij hadden staan paste ook zowel letterlijk als figuurlijk niet in de woonkamer. Groot, lomp en pretentieuze schouw (soort van nep marmer) wat 1) totaal niet stond en 2) dus veel te veel ruimte in beslag nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:21
[...]

Hoewel ik er nu geen haard meer voor zal aanschaffen: in maart 1987 na de 'ijzelramp'
meer dan 4 ijskoude dagen zonder stroom gezeten in Veendam. Wij hadden een allesbrander en daar waren wij en de buren erg blij mee toen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Open haard als noodvoorzieining? lijkt me een slecht plan...

Ik heb een petroleumlaserkachel van €200 en die kun je gewoon op zolder kwijt of gebruiken. Echt heerlijke warmte, stinkt de eerste 2 minuten maar erna ruik je het niet meer en verbrand enorm schoon (mag ook wel met 1200grd)

het energieverlies van een open haard is enorm, de contenue open schoorsteen maakt je huis gewoon inefficient en tochtig

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
[...]

*knip*
Off-topic zie Orion84 in "Open haard in huis: moderniseren of weg halen?" en het feedback topic.

[ Voor 66% gewijzigd door tweakduke op 28-09-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Blackgold schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:43:
Goeie vraag, het is inderdaad een houtkachel denk ik? Het ziet eruit als zo'n klassieke open haard met schouw, maar het is wel dicht.
Dou nou eens een foto van dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:15
newtastyland schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:15:
[...]

Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, mijn glaze bol is ook niet al te best.
Ik kan me wel voorstellen met dat met het toenemen van de vraag en een niet gelijklopende stijging in de opwekking van energie, dat dit geen ondenkbaar scenario is.
* Mistraller mompelt iets over een defensiehelicopter en een hoogspanningsmast in de Bommelerwaard in 2007, 50.000 huishoudens 3 dagen zonder stroom....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
*off-topic*
Zie Orion84 in "Open haard in huis: moderniseren of weg halen?"

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 28-09-2021 08:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoi!

Zelfde dillema gehad een aantal maanden terug. Ons huis was voorzien van een gezellige potkachel (foto van Funda vóórdat wij kochten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL56B7D1iDJtZClREtGHKnCkMns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngvG3dKc2eNP48zGzzAPnRAk.jpg?f=fotoalbum_large

Wij wilden ook strakker \ gemakkelijker en we hebben getwijfeld over de schouw compleet weghalen (kon uiteindelijk makkelijk) of hem laten staan en iets doen met het bestaande rookkanaal. Uiteindelijk hebben we een gashaard laten plaatsen (Dru Diablo), dit omdat we ook nog een CV-ketel op gas hebben én omdat we de haard altijd nog om zouden kunnen bouwen naar propaangas (dus gasfles voor die paar keer per jaar dat hij aan zal staan indien het gas verboden wordt). Ik ben me er van bewust dat het dus in gebruik een wat duurdere haard is, maar het gemak (aan met 1 klik en weer uit als je klaar bent) sprak me gewoon aan. De houtkachel zou alleen gestookt worden als ik er zelf ben, de gaskachel kan iedereen in het gezin gebruiken.

Naar (hier was de inrichting nog niet helemaal af, er staan inmiddels iets meer accessoires :)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrL1Ddh02YwW_JfIpwtny5Eo1uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGYNpZzWmCv3eQCRCPEe8gFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten zo'n € 3000, oude kachel nog best prima kunnen verkopen. Voordeel is wel dat het rookkanaal niet meer schoongemaakt hoeft te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door fredkroket op 28-09-2021 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@fredkroket
Mooi gedaan zeg ! Volgens mij moet je bij gashaarden ook regelmatig de schoorsteen vegen, minder frequent dan bij hout haarden.

Ik haal nog even wat extra hout voor komende winter 8) :
https://www.ad.nl/wonen/l...ning-mee-houden~a6f1f8b5/

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
*knip*
Die discussie is dus off-topic.

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 28-09-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
renegrunn schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:13:
[...]

Ha, nou mooi. Maar hoezo, is het herkenbaar toevallig?
Nee, valt mee. De haard van ons is niet zó groot in verhouding met rest vd woonkamer, maar jouw omschrijving was hilarisch. Zagen het precies voor ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDaWZd8_P-EhkW4YtGs_7nzVEHw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dXmLz0ajIjZZESFQZtYzGsUl.jpg?f=user_large

Dit noemen we dus een dichte houthaard? Of een inbouwhaard? Anyway. Het is niet lelijk, maar het ontwerp van de schouw is niet onze smaak en daarnaast heb je dus nog het gedeelte van “we hebben eigenlijk niks met haarden, dus wat moeten we er eigenlijk mee.” Enerzijds vind ik het ook wel weer jammer om het rookkanaal en de schoorsteen weg te halen aangezien ze blijkbaar gewoon goed werken (dat kun je ook ergens zien als kapitaalvernietiging), maar het argument dat hout stoken slecht is voor mens en milieu weegt voor ons ook zwaar.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dit lijkt overigens al op een gashaard?

• Blackgold
teacher schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:03:
Dit lijkt overigens al op een gashaard?
Nee, is een houthaard. Dat dichte glasdeurtje kan open. Er is ook een schacht die doorloopt tot aan de zolder en mondt uit in schoorsteen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Check!

Vuur geeft voor sommigen warmte en gezelligheid, voor anderen is zon ding een sta in de weg.
Wat je altijd nog kan doen is ding weghalen, maar (als de ruimte het toelaat) de schoorsteen vanaf de eerste verdieping laten zitten. Gat in plafond dichtmaken en op het dak je schoorsteen afdoppen.

Mocht je het later op je heupen krijgen is er zo weer een (gas/hout/pellet?) kachel aangeprikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Blackgold schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]

Dat ziet er al uit als een vrij moderne inzethaard. Hoog rendement, dus zou zeker eens uitproberen. Als het bevalt: kan je ook alleen de schouw vervangen, zo maak je er meer je eigen smaak van. De haard blijft dan behouden. Als je de haard nou niets vindt, zo'n inzethaard kan je verkopen, leveren ook gebruikt nog best wat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
nee, echt geen offtopic geneuzel

[ Voor 150% gewijzigd door teacher op 29-09-2021 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackgold
Update!

Vandaag een tourtje gemaakt langs meerdere showrooms van verschillende soorten haarden. Dankzij de reacties in deze thread kon ik gelijk gerichte vragen stellen. De grote vraag was: slopen we toch alles eruit of gaan we voor een haard? En zoja, wat voor haard?

Hierbij de conclusie (wellicht dat iemand hier nog wat aan heeft):
- bio ethanol: nee. We vonden het geen fijn idee dat de vlammen niet afgeschermd kunnen worden met een volledig dichte plaat (kind- en huisdieronvriendelijk), maar het was vooral de geur die de dealbreaker was. Het is niet dat het mega erg stinkt, maar je ruikt de bio ethanol wel.
- elektrische haard: nee. Wel leuk dat sommige elektrische haarden warmte afgeven, maar we vonden deze “nep” haarden echt niet mooi. In dit geval kun je inderdaad beter youtube opzetten.
- houthaard (en dan zo’n moderne inbouwhaard dat dicht zit): ik was verrast hoeveel warmte er van zo’n ding af komt. Vooral omdat ik hier en daar wat las over slecht rendement etc.
- gashaard (ook inbouw en dicht): erg mooi, goeie vlammen en fijn dat alles te controleren is met een druk op de knop.

We zullen sowieso deze winter nog gebruik maken van de bestaande houthaard (omdat het haard-project hoe dan ook pas opgestart kan worden na het uitbouw-project en uitbouwen zal toch pas medio volgend jaar op z’n vroegst kunnen. Ja, we gaan een hoop sleutelen aan het huis :) ). Benieuwd hoe we zo’n echte houthaard zullen ervaren.

Maargoed, we hebben na vandaag besloten om uiteindelijk de haard te behouden: dat wil zeggen, de huidige houthaard laten we ombouwen naar een moderne gashaard. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar een mooie haard voegt zeker wel qua sfeer iets toe aan je woonkamer. Ik snap nu eindelijk waarom sommige mensen graag met glas wijn of chocomel voor hun haard willen chillen. En los van het uiterlijk, een haard geeft ook wel echt goede warmte af. Zo comfortabel!

Voorkeur voor gashaard boven houthaard vanwege gebruiksgemak en controleerbare warmte, terwijl je niet op de looks hoef in te leveren. Bovendien maak je bij een gashaard ook gebruik van een afvoer, waardoor onze huidige schacht/rookkanaal dus van pas komt (vond ik persoonlijk belangrijk, het huis is toch al zo gebouwd dus dan wil ik er wel gebruik van maken). Enige nadeel is de horrorverhalen over hoge gasprijzen, maar verbruik van zo’n gashaard schijnt reuze veel te vallen. Al ga ik komende tijd zelf nog goed uitzoeken of dat klopt.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties! Heeft ons goed op weg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die had ik inderdaad niet verwacht!

Bedenk inderdaad dat het hebben van een gasaansluiting de komende jaren ontmoedigd gaat worden en dat, als je toch gaat verbouwen, je misschien wel eerder afscheid gaat nemen van je gasaansluiting dan je nu bedenkt.

Maar goed, dat kan net zo goed gelden voor (de uitstoot van) een houtkachel.

Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
teacher schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:01:
Die had ik inderdaad niet verwacht!

Bedenk inderdaad dat het hebben van een gasaansluiting de komende jaren ontmoedigd gaat worden en dat, als je toch gaat verbouwen, je misschien wel eerder afscheid gaat nemen van je gasaansluiting dan je nu bedenkt.

Maar goed, dat kan net zo goed gelden voor (de uitstoot van) een houtkachel.

Keep us posted!
Oh hemel…. Moet ik daar óók nog rekening mee houden. Ok dat ook maar even goed googlen dan, je zal maar een hoop geld hebben uitgegeven aan een haard en dan dat die een paar jaar later “verboden” wordt x_x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

we zijn van het gas af. lw-warmtepomp vvw overal in huis en airco, muren en vloer na geïsoleerd. inductie plaat, maar ook een open haard (en kamado in de achtertuin). de open haard heb ik expres behouden.die is goed geïntegreerd in de inrichting. geen schouw of iets dergelijks waardoor er ruimte wordt ingenomen. ik zal wel een trappenkast van 2m2 bij krijgen zonder de haard, maar er is al genoeg ruimte.

ik ben nu blij dat de kinderen kunnen ervaren om tijdens kerst zelf marshmallows te branden aanhet vuur binnenshuis. twee jaar geleden was er ook een stroomstoring in de wijk in de winter. hoewel het huis warm bleef,was een vuurtje dat warmte en licht gaf toch wel aangenaam

edit: foto gevonden van moment dat stroom was uitgevallen.

de haard gaf tenminste meer licht dan al die theelichtjes en kaarsen die we overal en nergens hebben gevonden in huis (hence de rommel) >:)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Pjn4dQZ/AE83-DBB6-FEAE-4-FB2-BF57-6-E7-BEA35916-E-1-105-c.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 03-10-2021 18:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35

CeesKees

I rest my Kees

Toen wij ons huis kochten zat er een JAcobus houtkachel in. Mooi ding vonden wij, maar hout stoken… echt niet.

Inmiddels is het apparaat naast een eye catcher ook een regelmatig gebruikte warmtebron. Heerlijk!

Ik kan je dus een JAcobus houtkachel aanbevelen.

Hout stoken is echt leuk!

https://www.jacobus.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh3X3dd6y62j5QcYgG7FCt75Yuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gqvQ884dzYvItoq5wsatpKd2.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door CeesKees op 03-10-2021 13:58 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Gashaard is ook wel erg fijn hoor. Wij hebben een Dru Lugo in ons huis (bj 2016). Gekozen voor een gashaard op propaan, ondanks dat we een gasaansluiting hadden. Wij hebben in de tuin een kast met daarin 2x 33KG flessen. Voor ons genoeg om een heel seizoen te stoken. Wanneer deze leeg is ruil ik ze om in Duitsland (scheelt flink in de prijs met NL).

Nu wij komende maand een warmtepomp krijgen, hoeven we niets aan de haard aan te passen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:14

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Leuk topic en goed voor mij om er inspiratie op te doen. Wij hebben volgende maand de sleutel van ons nieuwe huis en daar zit ook een open haard in.

Ik wil deze graag vervangen voor een dichte (ben ik zelf mee opgegroeid) geeft fijne warmte, licht en gezelligheid. Liever niet op gas.

Ik dacht om de open haard te vervangen voor zoiets: https://schouwenpaleis.nl/webshop/barbas-falcon-73-63/

Open haard geeft toch rook en stank in je huis als die aanstaat. Daarom wil ik graag een dichte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 666stokstaartje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
[...]

Energiebedrijven die niet nadenken maar voor alle inkoop short gaan. Gasprijzen die 2, 3 keer hoger zijn dan waar de betaalde voorschotten op zijn gebaseerd. Ik zou deze winter iets minder zeker van mijn zaak zijn dan jij nu bent. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:07
Wij hebben een HR gashaard (Barbas) om af en toe een warmtepunt in huis te hebben. Mooi vuur en stralingswarmte. Heerlijk om af en toe met de rug tegen de (warme basaltstenen - zijn nog uren warm na het uitzetten) muur te staan..

Daarnaast helpt ie om het stookseizoen van de CV wat op te schuiven. CV staat momenteel uit, huis is nog een graad of 20 maar in de avond is een graadje extra om van de de waterkou (vocht in de lucht) af te komen wel lekker. Ik vermoed dat de CV nog een paar weken geen dienst hoeft te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Blackgold schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:16:
Update!

Vandaag een tourtje gemaakt langs meerdere showrooms van verschillende soorten haarden. Dankzij de reacties in deze thread kon ik gelijk gerichte vragen stellen. De grote vraag was: slopen we toch alles eruit of gaan we voor een haard? En zoja, wat voor haard?

Hierbij de conclusie (wellicht dat iemand hier nog wat aan heeft):
- bio ethanol: nee. We vonden het geen fijn idee dat de vlammen niet afgeschermd kunnen worden met een volledig dichte plaat (kind- en huisdieronvriendelijk), maar het was vooral de geur die de dealbreaker was. Het is niet dat het mega erg stinkt, maar je ruikt de bio ethanol wel.
- elektrische haard: nee. Wel leuk dat sommige elektrische haarden warmte afgeven, maar we vonden deze “nep” haarden echt niet mooi. In dit geval kun je inderdaad beter youtube opzetten.
- houthaard (en dan zo’n moderne inbouwhaard dat dicht zit): ik was verrast hoeveel warmte er van zo’n ding af komt. Vooral omdat ik hier en daar wat las over slecht rendement etc.
- gashaard (ook inbouw en dicht): erg mooi, goeie vlammen en fijn dat alles te controleren is met een druk op de knop.

We zullen sowieso deze winter nog gebruik maken van de bestaande houthaard (omdat het haard-project hoe dan ook pas opgestart kan worden na het uitbouw-project en uitbouwen zal toch pas medio volgend jaar op z’n vroegst kunnen. Ja, we gaan een hoop sleutelen aan het huis :) ). Benieuwd hoe we zo’n echte houthaard zullen ervaren.

Maargoed, we hebben na vandaag besloten om uiteindelijk de haard te behouden: dat wil zeggen, de huidige houthaard laten we ombouwen naar een moderne gashaard. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar een mooie haard voegt zeker wel qua sfeer iets toe aan je woonkamer. Ik snap nu eindelijk waarom sommige mensen graag met glas wijn of chocomel voor hun haard willen chillen. En los van het uiterlijk, een haard geeft ook wel echt goede warmte af. Zo comfortabel!

Voorkeur voor gashaard boven houthaard vanwege gebruiksgemak en controleerbare warmte, terwijl je niet op de looks hoef in te leveren. Bovendien maak je bij een gashaard ook gebruik van een afvoer, waardoor onze huidige schacht/rookkanaal dus van pas komt (vond ik persoonlijk belangrijk, het huis is toch al zo gebouwd dus dan wil ik er wel gebruik van maken). Enige nadeel is de horrorverhalen over hoge gasprijzen, maar verbruik van zo’n gashaard schijnt reuze veel te vallen. Al ga ik komende tijd zelf nog goed uitzoeken of dat klopt.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties! Heeft ons goed op weg geholpen.
Laat wel je rookgasafvoer controleren door een specialist. Een gashaard heeft andere uitstoot dan een houthaard: je stoot veel meer vocht uit. Een goede afvoer kan daar tegen (bijv eentje die met een stalen pijp gevoerd is), maar een oude schoorsteen niet.

Tevens nog een tip voor als je komende winter de houthaard gaat gebruiken: koop goede, makkelijke brandstof. Het meeste hout bij de bouwmarkt is troep: te vochtig, brandt matig en kost veel energie (dat van jou) om een mooi vuurtje te houden. Wat erg makkelijk stookt zijn houtbriketten: blokjes van geperste houtsnippers afkomstig van houtzagerijen etc. Afvalproduct, dus beter voor milieu dan er een boom voor om te hakken. Stookt makkelijk, mooie vlammen, constante kwaliteit dus makkelijk doseren. Betaalbaar ook, wij hebben afgelopen weekend een big bag (1m³) opgehaald voor 50 euro, daar verwacht ik de winter wel mee door te komen.

En lees je goed in over hoe je moet stoken. Windstil of mistig, niet stoken. Hoe warmer het buiten is, hoe minder trek (uitstroom van rookgas) je hebt, dus moet je om die op gang te krijgen in het begin een wat groter vuur maken.

Voor je een aanbetaling op een gas-kachel doet: stook eerst deze winter op hout, daarna verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

noes schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Laat wel je rookgasafvoer controleren door een specialist. Een gashaard heeft andere uitstoot dan een houthaard: je stoot veel meer vocht uit. Een goede afvoer kan daar tegen (bijv eentje die met een stalen pijp gevoerd is), maar een oude schoorsteen niet.

Tevens nog een tip voor als je komende winter de houthaard gaat gebruiken: koop goede, makkelijke brandstof. Het meeste hout bij de bouwmarkt is troep: te vochtig, brandt matig en kost veel energie (dat van jou) om een mooi vuurtje te houden. Wat erg makkelijk stookt zijn houtbriketten: blokjes van geperste houtsnippers afkomstig van houtzagerijen etc. Afvalproduct, dus beter voor milieu dan er een boom voor om te hakken. Stookt makkelijk, mooie vlammen, constante kwaliteit dus makkelijk doseren. Betaalbaar ook, wij hebben afgelopen weekend een big bag (1m³) opgehaald voor 50 euro, daar verwacht ik de winter wel mee door te komen.

En lees je goed in over hoe je moet stoken. Windstil of mistig, niet stoken. Hoe warmer het buiten is, hoe minder trek (uitstroom van rookgas) je hebt, dus moet je om die op gang te krijgen in het begin een wat groter vuur maken.

Voor je een aanbetaling op een gas-kachel doet: stook eerst deze winter op hout, daarna verder kijken.
Waar heb je die big bag besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 20:58

NDF82

Doomed Space Marine

Dennis1812 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:39:
[...]

Waar heb je die big bag besteld?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zit even te zoeken en kom op 300 euro+ uit...
https://www.openhaardhout...f-hardhout-briketten-1091

In de regio Zeeland kost droog, eiken haard hout overigens ~60 per kuub.

[ Voor 10% gewijzigd door NDF82 op 04-10-2021 08:50 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik stook niet enorm veel en laat dus wel eens wat via bol.com komen. Maar dat is redelijk aan de prijs

Een big bang krijg ik wel ergens weggestopt op zolder denk ik.

Maar die prijs is onvindbaar voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

noes schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

wat hout betreft nog een tip: wij halen ons hout elk jaar bij hoeve cronesteijn een zorg-enactiviteitenboerderij. hout is met 3 euro per zak goedkoper dan online/bouwmarkt. maar omdat ze zelf kloven en zagen is het niet zo regelmatig qua formaat, wel goed gedroogd. Maar ook wel fijn om toch een beetje een goed doel te steunen. de medewerkers daar zijn oprecht blij om je te mogen helpen het hout in je auto te sjouwen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Maatschappelijke discussie over de wenselijkheid van houtstook is hier niet op zijn plek.