Duitsland: politiek, economie en samenleving

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:21
Pasteis schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:25:
[...]

Propaganda versneld alleen het proces. Ik keek gisteren een filmpje van een Belgische zender over de situatie in Saksen-Anhalt en de teleurstelling van de mensen in de politiek druipt er af. Er werd zelfs door iemand benoemd in het filmpje "Onze stad/dorp begint langzaam dood te gaan, het enige wat we zien is buitenlandse restaurants". En dat is precies wat deze stemmers zien....

We zijn als Westen sterk geïndividualiseerd en hebben gewoon een grote groep links laten liggen. Daar spelen populisten heel listig op in. De individu is ontevreden en zal stemmen op een partij die ze wel het gevoel geeft dat er geluisterd worden.

De vraag die al langer door mijn hoofd rondspookt ook is, is nationalisme slecht? Ik denk tot bepaalde hoogte dat we het een beetje missen (en nee ik wil weg blijven van extreemrechts) en doorgeschoten zijn naar dat invloeden van buitenaf maar bepalen hoe ons land er uit moeten zien.

Als ik dan gisteren weer las dat uitsluitend Nederlands praten op Nederlandse scholen voorbij is... (https://nos.nl/nieuwsuur/...praten-op-scholen-voorbij). Dan denk ik ook echt van... ja what's next? Wat we niet eens meer dicht bij ons als Nederland willen houden?

Volgens mij kan je prima wat nationalistischer zijn, maar toch komen tot samenwerkingen. Zeker binnen de EU.

Nu heeft extreemrechts een rijke voedingsbodem om de komende jaren door te groeien en mogelijk zelfs aan de macht te komen. Ik ben benieuwd wat er dan van ons vrije en open democratie overblijft?
Het probleem is vooral dat bepaalde groepen en regio’s middels media niet te bereiken zijn, terwijl de alternatieve media en de dorpskroeg er wel hun ding doen.

Tevens is het ook aan de groep zelf zich te informeren. Voor iemand die het dorp niet uitkomt, is het makkelijk te klagen dat “men” niets doet, wanneer de school of straat een opfrisser kan gebruiken.

Je merkt er heel goed wie er wel en wie nooit de regio verlaat. De eerste groep ziet namelijk dat er nog veel regio’s zijn waar hetzelfde voor geldt of die nog harder zijn verwaarloosd, zoals de Ruhrpott.

Nationalisme moet je niet verkeerd opvatten. Het romantische beeld van vaderlandsliefde heeft er weinig mee te maken. Het gaat anno 2026 hooguit onder die valse vlag, terwijl degenen die dat vuurtje stoken toch echt van de superioriteit zijn.

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-09 21:13
Cid Highwind schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:10:
[...]

Het probleem is vooral dat bepaalde groepen en regio’s middels media niet te bereiken zijn, terwijl de alternatieve media en de dorpskroeg er wel hun ding doen.

Tevens is het ook aan de groep zelf zich te informeren. Voor iemand die het dorp niet uitkomt, is het makkelijk te klagen dat “men” niets doet, wanneer de school of straat een opfrisser kan gebruiken.

Je merkt er heel goed wie er wel en wie nooit de regio verlaat. De eerste groep ziet namelijk dat er nog veel regio’s zijn waar hetzelfde voor geldt of die nog harder zijn verwaarloosd, zoals de Ruhrpott.

Nationalisme moet je niet verkeerd opvatten. Het romantische beeld van vaderlandsliefde heeft er weinig mee te maken. Het gaat anno 2026 hooguit onder die valse vlag, terwijl degenen die dat vuurtje stoken toch echt van de superioriteit zijn.
Tuurlijk het is natuurlijk ook een soort confirmation bias. Zien wat je wilt zien en geloven. Maar als lokale inwoner niet ziet wat er voor hun gedaan wordt kan je de rol ook omdraaien.... kennelijk weet deze politiek dus deze mensen op lokaal niveau ook niet te bereiken.

• K00kaburra
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:54:
[...]

De AfD voert stevige strijd met het BSW om de titel meest Rusland vriendelijk. Regelmatig bezoeken AfD MdB’s Rusland, en stellen ze zelfs kamervragen naar details over de Duitse verdedigingscapaciteiten zodat zie die met hun Russische vrienden kunnen delen.

Oost Duitsland heeft het meeste last van hogere energieprijzen en sluitingen van oliepijpleidingen vanuit Rusland. Dus die gaan maar al te graag mee in het narratief dat het allemaal de schuld van Oekraïne is.

[...]

Het is triest hoe ver ze nu dreigen te komen. Maar in Nederland zijn dat soort partijen helaas al een stuk langer genormaliseerd.
Het is gewoon georganiseerde misdaad. Het volk verdelen en tegen elkaar opzetten, democratische normen en waarden uithollen, uiteindelijk de macht centraliseren en het zelfverrijken kan beginnen.

En geef ze eens ongelijk, het is immers in rusland en inmiddels Amerika toch ook gelukt?

They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Pasteis schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:25:
[...]

Tuurlijk het is natuurlijk ook een soort confirmation bias. Zien wat je wilt zien en geloven. Maar als lokale inwoner niet ziet wat er voor hun gedaan wordt kan je de rol ook omdraaien.... kennelijk weet deze politiek dus deze mensen op lokaal niveau ook niet te bereiken.
Een apart bij-effect is dat de verschuiving naar nazisme ook mensen uit de regio wegjaagt. Als er 1 ideologie naar mono-ideologie neigt is het namelijk deze. Dus het zelfversterkend effect is enorm.

Een andere factor is natuurlijk dat het altijd de schuld van anderen is. Dus enige matigde werking naar de negatieve interne effecten zijn altijd de schuld van anderen, waardoor je weer een ander zelfversterkend effect aanzet.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:31
Delerium schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:48:
[...]

Een apart bij-effect is dat de verschuiving naar nazisme ook mensen uit de regio wegjaagt. Als er 1 ideologie naar mono-ideologie neigt is het namelijk deze. Dus het zelfversterkend effect is enorm.

Een andere factor is natuurlijk dat het altijd de schuld van anderen is. Dus enige matigde werking naar de negatieve interne effecten zijn altijd de schuld van anderen, waardoor je weer een ander zelfversterkend effect aanzet.
En omdat hetnde schild van anderen is , is er een nieuwe zondebok nodig want problemen los je niet op op deze manier. Dus na migranten zullen LHBTIQ, gehandicapten, mensen met een andere mening aan de beurt zijn. Zolang het maar een makkelijk herkenbare groep is.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-09 08:16
Pasteis schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:25:
Propaganda versneld alleen het proces. Ik keek gisteren een filmpje van een Belgische zender over de situatie in Saksen-Anhalt en de teleurstelling van de mensen in de politiek druipt er af. Er werd zelfs door iemand benoemd in het filmpje "Onze stad/dorp begint langzaam dood te gaan, het enige wat we zien is buitenlandse restaurants". En dat is precies wat deze stemmers zien....
Een op de 5 artsen in Sachsen-Anhalt komt uit het buitenland:
https://www.aerztezeitung...s-dem-Ausland-462960.html

Ik hoor dat bij verpleegkundigen iets soortgelijks speelt. Als jongeren vertrekken, wie gaat het noodzakelijke werk dan doen voor de ouderen? Ik kan me voorstellen dat een groot deel naar de goede oude tijd terug verlangt maar het is niet waarschijnlijk dat de AfD met oplossingen gaat komen voor dit soort problemen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Cid Highwind
Pasteis schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:25:
[...]

Zelfs al zou men hen kunnen bereiken, hoe zorg je dat een realistisch verhaal waarbij men eventueel ook de hand in eigen boezem dient te steken, te erkennen heeft dat het echt zo slecht niet, beter aankomt dan het verhaal van iemand die je volledig naar de mond praat en het bovendien niet al te nauw heeft te nemen met realiteit en integriteit? Het is gewoon demagogie in de meest simpele vorm, en zelfs dat wil men niet inzien.

Verder heeft het gemekker ook heel veel weg van de “what did the romans ever do for us?!” scène uit Monty Python’s Life of Brian.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:25

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Cid Highwind schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:28:
[...]

Zelfs al zou men hen kunnen bereiken, hoe zorg je dat een realistisch verhaal waarbij men eventueel ook de hand in eigen boezem dient te steken, te erkennen heeft dat het echt zo slecht niet, beter aankomt dan het verhaal van iemand die je volledig naar de mond praat en het bovendien niet al te nauw heeft te nemen met realiteit en integriteit? Het is gewoon demagogie in de meest simpele vorm, en zelfs dat wil men niet inzien.

Verder heeft het gemekker ook heel veel weg van de “what did the romans ever do for us?!” scène uit Monty Python’s Life of Brian.
YouTube: Inside The Rise of Germany's New Far-Right

Channel5 met een relevante kijk, vers van de pers. Heel veel verziekt door misinformatie en uitbuiting van een boze, steeds meer in de steek gelaten groep.

(En het kiezen van partijen als AfD gaat ze niet helpen. Uiteindelijk dienen die ook juist het "grote geld")

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:36

DropjesLover

Dit dus ->

mekkieboek schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:26:
[...]

Een op de 5 artsen in Sachsen-Anhalt komt uit het buitenland:
https://www.aerztezeitung...s-dem-Ausland-462960.html

Ik hoor dat bij verpleegkundigen iets soortgelijks speelt. Als jongeren vertrekken, wie gaat het noodzakelijke werk dan doen voor de ouderen? Ik kan me voorstellen dat een groot deel naar de goede oude tijd terug verlangt maar het is niet waarschijnlijk dat de AfD met oplossingen gaat komen voor dit soort problemen.
Door alle xenofobie willen Filipino's na een paar maanden al niet meer werken als buschauffeur in Japan, en gaan weer terug naar hun vaderland.
Zorgpersoneel is zwaar in trek, dus ik verwacht dat die ook weg zullen trekken uit Sachsen-Anhalt.

Eerst is alles de schuld van de buitenlanders, daarna zijn alle tekorten in de zorg ook de schuld van de buitenlanders die zich te goed voelen om te werken...
En de verloedering en leegstand die toeneemt is natuurlijk ook de schuld van de buitenlanders.

Ik ben benieuwd wat gaat gebeuren.
Aan de ene kant is wat de AfD wil ongrondwettelijk en alles.
Maar de beste manier om aan te tonen dat ze het antwoord ook niet hebben, simpele oplossingen niet bestaan en het gewoon incapabele ego-prutsers zijn... Is door ze te laten regeren.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 06-09-2026 20:16 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:00:
[...]

Maar de beste manier om aan te tonen dat ze het antwoord ook niet hebben, simpele oplossingen niet bestaan en het gewoon incapabele ego-prutsers zijn... Is door ze te laten regeren.
Dat werkt in de VS ook zo lekker namelijk. Het grootste gevaar is denken dat het prutsers zijn. Wij noemen het prutsen maar de afbraak die er mee komt is onderdeel van de ideologie.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D-e-n schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:22:
[...]

Dat werkt in de VS ook zo lekker namelijk. Het grootste gevaar is denken dat het prutsers zijn. Wij noemen het prutsen maar de afbraak die er mee komt is onderdeel van de ideologie.
In de VS kan het ook relatief makkelijk vanwege de geheiligde grondwet van 250 jaar oud, checks & balances die ambigu gedefinieerd zijn, en de mogelijkheid om het Supreme Court te politiseren.
Zaken die in Duitsland toch net anders liggen. Ik hoop dat de Staten daar afgelopen jaren aan gewerkt hebben, versterking van en onafhankelijk maken van instituties.
Ook, als Trump 1 gouverneur geworden was van 1 staat was het al heel veel minder een probleem.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• D-e-n
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:34:
[...]

In de VS kan het ook relatief makkelijk vanwege de geheiligde grondwet van 250 jaar oud, checks & balances die ambigu gedefinieerd zijn, en de mogelijkheid om het Supreme Court te politiseren.
Zaken die in Duitsland toch net anders liggen. Ik hoop dat de Staten daar afgelopen jaren aan gewerkt hebben, versterking van en onafhankelijk maken van instituties.
Ook, als Trump 1 gouverneur geworden was van 1 staat was het al heel veel minder een probleem.
Bij een mislukking doen ze hetzelfde als Wilders hier: andere instanties de schuld geven. Dit is iets van de lange adem

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D-e-n schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:44:
[...]

Bij een mislukking doen ze hetzelfde als Wilders hier: andere instanties de schuld geven. Dit is iets van de lange adem
Maar wel meer mensen gedesillusioneerd op drift, mogelijk terug naar het midden.

BThGvNeOA

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41
mekkieboek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:19:
[...]

De middenpartijen hebben geen oplossingen voor de grote uitdagingen als pensioen, demografie, klimaat, economie. Daar is de AfD, veelbelovend en radicaal. Maar de AfD heeft ook geen oplossingen.
Dat is exact hetzelfde probleem als wat wij hier ook hebben. De traditionele middenpartijen hebben geen oplossingen dan wel dat we te gefragmenteerd zijn om effectief te worden. En populisme gebruikt dat voor eigen gewin. Zie daar PVV & FvD.

Maar net zoals in Duitsland, als overal, is het dus vooral de politiek die wel mag ophouden met verbolgen en verbaasd te zijn over dit soort uitslagen. Het is onder de streep het effect van jouw eigen falen. De kiezer is uiteindelijk ontevreden, over jou. En daarmee beïnvloedbaar geworden door populistisch rechts.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

JeroenNietDoen schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:16:
[...]

Dat is exact hetzelfde probleem als wat wij hier ook hebben. De traditionele middenpartijen hebben geen oplossingen dan wel dat we te gefragmenteerd zijn om effectief te worden. En populisme gebruikt dat voor eigen gewin. Zie daar PVV & FvD.

Maar net zoals in Duitsland, als overal, is het dus vooral de politiek die wel mag ophouden met verbolgen en verbaasd te zijn over dit soort uitslagen. Het is onder de streep het effect van jouw eigen falen. De kiezer is uiteindelijk ontevreden, over jou. En daarmee beïnvloedbaar geworden door populistisch rechts.
En dat er dringend een andere taktiek moet komen dan negeren en uitsluiten, dat maakt dergelijke partijen alleen maar groter. Want de onvrede blijft en neemt toe.

Die onvrede van de burgers moet echt geadresseerd worden, met echte oplossingen. Niet het huidige pappen en nathouden, vooral niet te veel willen veranderen, beetje procentueel gerommel in de marge van wat cijfers.

BThGvNeOA

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41
DropjesLover schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:22:
[...]

En dat er dringend een andere taktiek moet komen dan negeren en uitsluiten, dat maakt dergelijke partijen alleen maar groter. Want de onvrede blijft en neemt toe.

Die onvrede van de burgers moet echt geadresseerd worden, met echte oplossingen. Niet het huidige pappen en nathouden, vooral niet te veel willen veranderen, beetje procentueel gerommel in de marge van wat cijfers.
Dubbel. Aan de ene kant denk ik dat het uitsluiten van zoveel stemmers het alleen maar erger maakt. Beetje struisvogel effect. Maar goed, ga je wel samenwerken met zo'n partij dan krijg je dat die partij kan zeggen "Kijk eens wat er nu wel kan".

• Pasteis
AfD heeft de verkiezing ruim gewonnen, maar net geen meerderheid in Saksen-Anhalt (https://www.nu.nl/buitenl...absolute-meerderheid.html).

Er ontstaat nu een duivels dilemma…. wat alleen maar win-win situatie kan zijn voor AfD. Zo goed als alle partijen hebben AfD uitgesloten, maar zo’n grote winnaar uitsluiten kan mogelijk nog tot veel meer onvrede lijden?

Aan de andere kant snap ik heel goed dat je niet met ze wilt samenwerken, gezien de standpunten niet overeenkomen.

Echter, vrees ik dat het zeer moeilijk wordt voor de overige partijen om er wel samen uit te komen. En wat zal het beleid worden? En zal dit mogelijk tot nog meer onvrede gaan lijden, waardoor AfD nog verder groeit?

Wat ik in zowel Duitsland, maar eigenlijk alle landen waar extreemrechts groeit niet echt een antwoord van de andere partijen… samenwerking gaat net zo moeilijk en resultaten blijven uit. Wat voor de extreemrechtse partijen natuurlijk voeding is om verder te groeien. Snappen de politieke partijen niet dat er echt iets moet gaan veranderen? Doen zij het niet… dan doen anderen het wel voor ze.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Pasteis schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:09:
AfD heeft de verkiezing ruim gewonnen, maar net geen meerderheid in Saksen-Anhalt (https://www.nu.nl/buitenl...absolute-meerderheid.html).

Er ontstaat nu een duivels dilemma…. wat alleen maar win-win situatie kan zijn voor AfD. Zo goed als alle partijen hebben AfD uitgesloten, maar zo’n grote winnaar uitsluiten kan mogelijk nog tot veel meer onvrede lijden?

Aan de andere kant snap ik heel goed dat je niet met ze wilt samenwerken, gezien de standpunten niet overeenkomen.

Echter, vrees ik dat het zeer moeilijk wordt voor de overige partijen om er wel samen uit te komen. En wat zal het beleid worden? En zal dit mogelijk tot nog meer onvrede gaan lijden, waardoor AfD nog verder groeit?

Wat ik in zowel Duitsland, maar eigenlijk alle landen waar extreemrechts groeit niet echt een antwoord van de andere partijen… samenwerking gaat net zo moeilijk en resultaten blijven uit. Wat voor de extreemrechtse partijen natuurlijk voeding is om verder te groeien. Snappen de politieke partijen niet dat er echt iets moet gaan veranderen? Doen zij het niet… dan doen anderen het wel voor ze.
Het gaat wel iets verder dan “standpunten die niet overeenkomen.” Het gaat over een anti-democratische partij, die er denkbeelden op nahoudt die in de geschiedenis alleen maar tot oorlog en ellende hebben geleid.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16
JeroenNietDoen schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:33:
[...]

Dubbel. Aan de ene kant denk ik dat het uitsluiten van zoveel stemmers het alleen maar erger maakt. Beetje struisvogel effect. Maar goed, ga je wel samenwerken met zo'n partij dan krijg je dat die partij kan zeggen "Kijk eens wat er nu wel kan".
Dat klinkt alsof je de rechtse stemmer als "vijand" ziet, "de andere kant". Ik denk dat je vooral met samenwerking de problemen moet oplossen. Als de bevolking verdeeld genoeg is dat er geen absolute meerderheid bestaat voor 1 visie, dan moet er bemiddeld worden en krijg je geven en nemen. Dat zou de politiek ook eens moeten proberen ipv krampachtig vasthouden aan breekpunten.

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 07-09-2026 07:33 ]

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-09 12:32
Snappen de politieke partijen niet dat er echt iets moet gaan veranderen? Doen zij het niet… dan doen anderen het wel voor ze.
Wat stel je dan voor, wat is een goede effectieve tactiek tegenover “gesichert rechtsextremistisch”? Wat werkt tegenover partijen die alleen maar roepen wat mensen, die hun nieuws van Facebook en TikTok halen, willen horen?

Het partijprogramma van de AfD in Sachsen-Anhalt is net zo haalbaar als dat van de FVD, misschien nog wel minder. Interesseert dat de kiezers? Schijnbaar niet.

Overigens, 39 zetels in Sachsen-Anhalt. Ik geloof nooit dat ze 39 capabele mensen kunnen vinden om die zetels te vullen. Hopelijk gaan de mensen merken dat de AfD geen oplossingen voor hun problemen biedt. Hopelijk springen de democratische partijen daar in met sterke, concrete en machbare oplossingen.

Full circle. :)

Hello. Is it me you're looking for?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

JeroenNietDoen schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:33:
[...]

Samenwerken is wat anders dan veranderingen in gang zetten om iets te doen aan de onvrede van de burgers die hier op stemmen.

BThGvNeOA

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

LA-384 schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:31:
[...]

Dat klinkt alsof je de rechtse stemmer als "vijand" ziet, "de andere kant". Ik denk dat je vooral met samenwerking de problemen moet oplossen. Als de bevolking verdeeld genoeg is dat er geen absolute meerderheid bestaat voor 1 visie, dan moet er bemiddeld worden en krijg je geven en nemen. Dat zou de politiek ook eens moeten proberen ipv krampachtig vasthouden aan breekpunten.
Maar gemiddeld genomen is dat exact de huidige status quo en vooral niks veranderen. Niet naar links, niet naar rechts, niet progressief, niet conservatief.

BThGvNeOA

• Pasteis
iamerwin schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:38:
[...]

Wat stel je dan voor, wat is een goede effectieve tactiek tegenover “gesichert rechtsextremistisch”? Wat werkt tegenover partijen die alleen maar roepen wat mensen, die hun nieuws van Facebook en TikTok halen, willen horen?

Het partijprogramma van de AfD in Sachsen-Anhalt is net zo haalbaar als dat van de FVD, misschien nog wel minder. Interesseert dat de kiezers? Schijnbaar niet.

Overigens, 39 zetels in Sachsen-Anhalt. Ik geloof nooit dat ze 39 capabele mensen kunnen vinden om die zetels te vullen. Hopelijk gaan de mensen merken dat de AfD geen oplossingen voor hun problemen biedt. Hopelijk springen de democratische partijen daar in met sterke, concrete en machbare oplossingen.

Full circle. :)
De niet-AfD partijen beter en constructief met elkaar laten samenwerken en een oplossing vinden voor de verschillen in belangen om voortgang te boeken die zichtbaar is.

Wat heb je als andere partij eraan dat de AfD straks wel degelijk veel invloed kan uitoefenen en de democratie kan uithollen als ze de kans hiertoe krijgt? Dan heb je straks als CDU of als Groenen bijv. helemaal niks meer te zeggen.

Ik heb geen politieke studie gedaan, maar er zullen zeker deskundige zijn die hun knappe koppen bij elkaar kunnen steken om te kijken hoe ze wel een oplossing vinden. Alleen dan moeten mensen wel over hun ego gaan stappen.

De kiezer ziet geen veranderingen, duidelijke aanpak, maar alleen maar gekibbel. Dat is waar AfD handig op inspeelt door spierballentaal uit te spreken.

De grote achilleshiel van Duitsland ligt in Oost-Duitsland. Zorg ervoor dat ze zich net zo gewaardeerd gaan voelen als de rest. Zorg ervoor dat je bruggen bouwt in plaats van een muur.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:35
Er is al zo veel geld in gepompt, het is vooral de mentaliteit waar nog lang aan gewerkt moet worden.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online

Volgens mij heeft de AfD een coalitie bij voorbaat uitgesloten, zij weten ook wel dat de andere partijen er niet uit gaan komen en dat dit in hun voordeel gaat werken.

Het beste wat de overige partijen kunnen doen is hun ideologie even in de ijskast zetten en zo goed mogelijk samenwerken, en de juiste personen inhuren om een meme-war te winnen op Insta en TikTok. Met het degelijke alternatief (heh) op extreem rechts zijn kom je er gewoon niet.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:48
Die brandmauer of wat ze in België hadden 't cordon sanitair is natuurlijk maar een lapmiddel dat de onvrede niet weghaalt en zo'n partij hooguit tijdelijk uit kan sluiten. En het ligt echt niet aan de asielzoekers, die worden gewoon als zondebok gebruikt.

De geschiedenis leert dat niets zo verbindt als een gemeenschappelijke vijand. En dat we als mensen graag in hokjes denken. En als die gemeenschappelijke vijand in héél veel andere hokjes zit dan jijzelf, dan is dat logischerwijs en hoe onterecht het ook kan zijn, een heel makkelijke vijand om de schuld te geven. En dan is de stap om te stemmen op een partij die zegt de problemen op te lossen, nog nooit heeft laten zien dat niet te doen (want niet de kans gehad om te falen) die ook nog eens de schuld lekker buiten ons zelf legt, heel klein.

Dus de huidige politieke partijen moeten niet samenwerken. Die moeten problemen die opgelost kunnen worden op gaan lossen en waar dat niet kan ook gewoon open en eerlijk over zijn. Wees gewoon duidelijk over compromissen, leg keuzes duidelijk én simpel uit. En boven alles, maak gewoon keuzes.

• ErikT738
  • Nu online
rik86 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:02:
Dus de huidige politieke partijen moeten niet samenwerken.
Oké...
Die moeten problemen die opgelost kunnen worden op gaan lossen en waar dat niet kan ook gewoon open en eerlijk over zijn. Wees gewoon duidelijk over compromissen, leg keuzes duidelijk én simpel uit. En boven alles, maak gewoon keuzes.
Hoe zie je dat voor je zonder samen te werken?

• Cid Highwind
Het grote probleem is dat je, zelfs met de beste wil in de wereld, niet “op gaat lossen” dat de bomen niet meer tot de hemel groeien.

Of je schrapt enorm op de zorg en (sowieso) de ouderen, waardoor je aan de ene kant werkelijk met flink minder buitenlanders af kan, maar je het leven voor het grootste gedeelte van je electoraat miserabel maakt. Of je schrapt elders, om het leven van de jongere generaties minder en minder rooskleurig te maken ten opzichte van de voorgaanden, vooral ook wat perspectief betreft.

Of je doet alsnog een verwoede poging de economie te stutten. Maar ook daar heb je mensen voor nodig. En wat uit een baarmoeder komt, zoals de AfD graag ziet, moet toch echt eerst nog even rijpen voordat je een RoI ziet.

Lang verhaal kort, zolang men de feiten principieel niet wil accepteren en dat als reden neemt bij de AfD te landen en blijven, is er niet zomaar een weg terug.

• rik86
ErikT738 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:09:
[...]

Oké...

[...]

Hoe zie je dat voor je zonder samen te werken?
Oké, dat komt er wat slechter uit dan hoe ik 't bedoel ;) Ze moeten niet samenwerken met als doel om, in dit geval, AfD uit te sluiten. Ze moeten een duidelijke, haalbare, eigen visie ontwikkelen. Die eerlijk uitdragen en ook gewoon duidelijk zijn over wat wel en niet lukt. En waar nodig samenwerken om die visie waar te maken. En waarom bepaalde compromissen gesloten worden. En de échte oorzaken van problemen aanpakken i.p.v. kaasschaafmethodes.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:46
De situatie in Duitsland begint vrij gevaarlijk te worden.

De onvrede broeit al decennia. Om verschillende redenen.

Ten eerste is daar de Wiedervereinigung. Oost en West zijn 45 jaar gescheiden geweest, dus je zou denken dat 36 jaar na de hereniging de neuzen wel weer dezelfde kant op staan. Niets is echter minder waar. In het Westen was er met name in het begin flink wat chagrijn over de torenhoge kosten die moesten worden gemaakt om het Oosten weer op niveau te krijgen. De gevolgen daarvan zijn nu nog te zien in de vorm van een sterk verslechterende infrastructuur welke nu (heel) langzaam en tegen zeer hoge kosten aangepakt wordt.

In het Oosten is er nog steeds chagrijn omdat ze het idee hebben er toch nog steeds niet helemaal bij te horen. Ze zijn nog steeds tweederangs burgers.

Tweede punt is het verlies van de D-mark. Ook al weer ruim 25 jaar geleden, maar het algehele beeld in Duitsland is nog steeds dat zij met hun welvaart (hebben) moeten betalen voor de gaten elders in de EU.

Derde is iets recenter, Wir Schaffen Das. Een kapitale inschattingsfout van Merkel waarbij de nog aanwezige gene over het Duitse oorlogsverleden misbruikt is om critici de mond te snoeren. De frustratie hierover is onderhuids enorm, in Oost nog meer dan West. En het is de kraamkamer van de AfD.

Als laatste de beroerde economische situatie. Duitsland is verouderd. Ik zeg wel eens dat wie een 'trip to memory lane' naar de 90er jaren wil maken Duitsland moet bezoeken. Er zijn nog faxen, (snel) internet is niet overal beschikbaar, er zitten enorme gaten in de dekking voor mobiele telefoons, de openingstijden (en inrichting) van de winkels zijn nog gelijk aan die in de jaren 70. Ook qua architectuur (zowel het ontwerp als de staat ervan) geeft het hele land de indruk dat het ergens in de jaren '80 of '90 van de vorige eeuw is blijven steken.

Dan zijn ook nog de primaire energiebronnen (goedkoop Russisch gas en atoomstroom) in betrekkelijk korte tijd weggevallen, en begint de van oudsher ijzersterke industrie die voor een groot deel gericht is op 'ouderwetse' producten in recordtempo af te brokkelen.

De huidige situatie is allesbehalve rooskleurig. Dat radicale partijen nu zo in opkomst zijn is een extra stapje op de escalatieladder.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cid Highwind schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:12:
[...]

Lang verhaal kort, zolang men de feiten principieel niet wil accepteren en dat als reden neemt bij de AfD te landen en blijven, is er niet zomaar een weg terug.
En dat is ook wel deels de brede trend die je ziet. Complexe problemen ( of in ieder geval oplossingen die wellicht ongewenste doorwerkingen hebben en men niet wil accepteren ) pogen op te lossen met een insteek die te kort door de bocht is waardoor men uiteindelijk linksom of rechtsom ontevreden is en er een bepaalde voedingsbodem bestaat.

Daarbij zeg ik zeker niet dat bepaalde observaties vanuit de partij of achterban incorrect zijn maar vooral dat de gepercipieerde oplossingen nogal kort door de bocht zijn en uiteindelijk ook andere doorwerkingen hebben.

Die situatie hebben we ook vaak genoeg al gezien bij bepaalde partijen aan de rechter kant van het spectrum echter keer op keer als het bij beleid maken komt komt er of geen beleid of zie je dat het uiteindelijk toch niet zo gemakkelijk is als men initieel pretendeerde met dien gevolgen dat het niet vooruit komt.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

alexbl69 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:19:
Als laatste de beroerde economische situatie. Duitsland is verouderd. Ik zeg wel eens dat wie een 'trip to memory lane' naar de 90er jaren wil maken Duitsland moet bezoeken. Er zijn nog faxen, (snel) internet is niet overal beschikbaar, er zitten enorme gaten in de dekking voor mobiele telefoons, de openingstijden (en inrichting) van de winkels zijn nog gelijk aan die in de jaren 70. Ook qua architectuur (zowel het ontwerp als de staat ervan) geeft het hele land de indruk dat het ergens in de jaren '80 of '90 van de vorige eeuw is blijven steken.
Vergeet ook de bureaucratie en hiërarchie niet. Voor het bestellen van een computermuis moet men een formulier invullen en handtekening vragen. Geen beslissing kan worden genomen zonder dat er een manager bij betrokken is.

Dat werkte allemaal goed toen je nog draaide op de industrie. Maar in de huidige samenleving moet ook de "normale" medewerker het mandaat hebben om zelf beslissingen te nemen en zich te ontplooien. Innovatie is gewoon niet mogelijk op deze manier, iets wat we duidelijk terugzien in Duitsland.

• D-e-n
  • Nu online
DropjesLover schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:22:
[...]

In Wallonië heeft negeren en uitsluiten, maar dan ook echt compleet, toch aardig gewerkt. Hier in Nederland heeft onder andere de gedoogconstructie onder Rutte de PVV uiteindelijk alleen maar sterker gemaakt. En het kabinet Schoof heeft er enkel toe geleid dat mensen op een nog extremere club zijn gaan stemmen. Extreme standpunten worden zo ook steeds verder genormaliseerd.

• rik86
Cid Highwind schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:12:
Het grote probleem is dat je, zelfs met de beste wil in de wereld, niet “op gaat lossen” dat de bomen niet meer tot de hemel groeien.

Of je schrapt enorm op de zorg en (sowieso) de ouderen, waardoor je aan de ene kant werkelijk met flink minder buitenlanders af kan, maar je het leven voor het grootste gedeelte van je electoraat miserabel maakt. Of je schrapt elders, om het leven van de jongere generaties minder en minder rooskleurig te maken ten opzichte van de voorgaanden, vooral ook wat perspectief betreft.

Of je doet alsnog een verwoede poging de economie te stutten. Maar ook daar heb je mensen voor nodig. En wat uit een baarmoeder komt, zoals de AfD graag ziet, moet toch echt eerst nog even rijpen voordat je een RoI ziet.

En dit verhaal moeten ook gewoon veel meer verteld worden. We kunnen met z'n allen wel blijven doen alsof we eeuwig kunnen blijven groeien en dat ook beloven in programma's, maar dat is gewoon niet realistisch.

En dat bedoelde ik ook met een visie ontwikkelen en die uitdragen. Laat zien waar je naar toe wilt gaan met het land/ Europa/ de wereld. Zorg dat je dit duidelijk uit kan leggen en dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Volgens mij waarderen veel kiezers eerlijkheid veel meer dan wensdenken. Een PvdD doet dan in NL volgens mij best prima, maar die maken wel keuzes/ stellen prioriteiten die een groot deel van de bevolking niet aanspreken. Maar aan de rechterkant van 't politieke spectrum mist dat gewoon.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21
D-e-n schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:49:
[...]

In Wallonië heeft negeren en uitsluiten, maar dan ook echt compleet, toch aardig gewerkt. Hier in Nederland heeft onder andere de gedoogconstructie onder Rutte de PVV uiteindelijk alleen maar sterker gemaakt. En het kabinet Schoof heeft er enkel toe geleid dat mensen op een nog extremere club zijn gaan stemmen. Extreme standpunten worden zo ook steeds verder genormaliseerd.
In Wallonie en Vlaanderen heeft het vrij verschillend uitgepakt inderdaad. In Wallonie is links sterk, maar om eerlijk te zijn kan ik het ook weer niet los zien van andere eigenaardigheden van dat gebied. Niet dat het erger is geworden door het cordon, maar een toppunt van goed bestuur is het volgens mij niet te noemen, daarvoor loopt het toch op veel te veel dossiers achterop in west Europa. Maar echt goed ken ik het ook weer niet, dus als er goede bronnen zijn hoor ik het graag.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• D-e-n
  • Nu online
[...]

Je maakt een klassieke denkfout door kiezer en partij op één hoop te gooien. Je kunt prima met die kiezer praten en hem of haar proberen te begrijpen zonder die extreme partij waar ze op hebben gestemd samen te werken.

En erger: je bagatelliseert de standpunten van het AfD door te spreken over "geven en nemen", alsof we het hebben over een lullige belastingmaatregel waar we een compromisje over moeten sluiten. Deze club wil dingen die lijnrecht tegen de democratie ingaan.

• Brent
rik86 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:53:
[...]

En dit verhaal moeten ook gewoon veel meer verteld worden. We kunnen met z'n allen wel blijven doen alsof we eeuwig kunnen blijven groeien en dat ook beloven in programma's, maar dat is gewoon niet realistisch.
Ik zie de rijken rijker worden als nooit tevoren, en almaar betere en betere fiscale omstandigheden krijgen, wereldwijd maar ook zeker in NL. Waarom vinden we die gaslighting toch zo 'realistisch'? Zoals ik het zie zijn we kikkers die zich de afgelopen 50 jaar langzaam hebben laten doodkoken. Je kunt blijven zoeken naar het koudste stukje pan, maar de vraag is wie het vuur elk jaar een tikkie hoger heeft gezet.

• D-e-n
  • Nu online
Brent schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:54:
[...]

In Wallonie en Vlaanderen heeft het vrij verschillend uitgepakt inderdaad. In Wallonie is links sterk, maar om eerlijk te zijn kan ik het ook weer niet los zien van andere eigenaardigheden van dat gebied. Niet dat het erger is geworden door het cordon, maar een toppunt van goed bestuur is het volgens mij niet te noemen, daarvoor loopt het toch op veel te veel dossiers achterop in west Europa. Maar echt goed ken ik het ook weer niet, dus als er goede bronnen zijn hoor ik het graag.
Dat de Belgen vaak onbestuurbaar zijn heeft ook te maken met die tweetalige constructie. Moet je je voorstellen: dan heb je een coalitie van bijvoorbeeld Christendemocraten, Conservatieven en Liberalen maar daar moet dan vanuit het andere taalgebied een linkse partij bij die daar gewonnen heeft. De Belgen hebben wat wij nu hebben al jaren.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D-e-n schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:49:
[...]

In Duitsland werkte de Brandmauer niet, in Frankrijk alles tegen Front National (en afgeleiden) niet.

Wallonië is net de uitzondering. Maar ook historisch veel linkser georienteerd, en rechts beleid met minder uitkeringen... Dat gaan een hele hoop mensen daar direct voelen.

BThGvNeOA

• Pasteis
rik86 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:02:
Die brandmauer of wat ze in België hadden 't cordon sanitair is natuurlijk maar een lapmiddel dat de onvrede niet weghaalt en zo'n partij hooguit tijdelijk uit kan sluiten. En het ligt echt niet aan de asielzoekers, die worden gewoon als zondebok gebruikt.

De geschiedenis leert dat niets zo verbindt als een gemeenschappelijke vijand. En dat we als mensen graag in hokjes denken. En als die gemeenschappelijke vijand in héél veel andere hokjes zit dan jijzelf, dan is dat logischerwijs en hoe onterecht het ook kan zijn, een heel makkelijke vijand om de schuld te geven. En dan is de stap om te stemmen op een partij die zegt de problemen op te lossen, nog nooit heeft laten zien dat niet te doen (want niet de kans gehad om te falen) die ook nog eens de schuld lekker buiten ons zelf legt, heel klein.

Dus de huidige politieke partijen moeten niet samenwerken. Die moeten problemen die opgelost kunnen worden op gaan lossen en waar dat niet kan ook gewoon open en eerlijk over zijn. Wees gewoon duidelijk over compromissen, leg keuzes duidelijk én simpel uit. En boven alles, maak gewoon keuzes.
Tuurlijk ligt het niet aan de migranten, maar ik zie wel een oorzaak-gevolg hierin.

Ik denk dat best veel patriottisch ingesteld zijn en zien dat hun straatbeeld verandert. Als de Duitse tradities, normen en waarden steeds minder zichtbaar zijn, maar je wel steeds vaker buitenlandse restaurants, winkels etc... ziet met ook nog eens buitenlandse namen. Of minder Duitse taal op straat hoort. Of zelfs niet-Duitse vlaggen. Dan kan ik me voorstellen dat je als inwoner als eerste kijkt naar de migranten... want die komen van buitenaf. De cultuur verandert en dat wilt een grote groep niet... maar een dialoog hierover aangaan ligt gevoelig.

Het probleem ligt natuurlijk veel dieper, denk aan bijvoorbeeld de integratie. Maar dat probleem is complex en kost geld. Dat verkoopt niet bij je kiezers. De grenzen sluiten wel.

De overige politieke partijen moeten vooral positiviteit gaan uitstralen en constructief opstellen naar elkaar toe. En bovenmatig inspannen om er wel uit zien te komen.

De AfD heeft in plaats van een negatief beeld juist een positief beeld neergezet wat heel erg aanspreekt. Zet daar nog een charismatisch persoon als boegbeeld voor en je hebt populariteit bij de kiezers.

Hoe je het wend of keert... grote deel van de kiezers gaan niet af op stoffige, maar inhoudelijk kloppende, verhalen.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 17:41
Bizarre uitslag zeg ik schrik hier wel van, hoe kan een land als Duitsland met die geschiedenis nu weer diezelfde kant op gaan , niet te geloven. Vance en Elon knijpen al in hun handjes..

Playstation 5 / Switch 2

• rik86
Brent schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:57:
[...]

Ik zie de rijken rijker worden als nooit tevoren, en almaar betere en betere fiscale omstandigheden krijgen, wereldwijd maar ook zeker in NL. Waarom vinden we die gaslighting toch zo 'realistisch'? Zoals ik het zie zijn we kikkers die zich de afgelopen 50 jaar langzaam hebben laten doodkoken. Je kunt blijven zoeken naar het koudste stukje pan, maar de vraag is wie het vuur elk jaar een tikkie hoger heeft gezet.
Ik snap 't ook niet;

Maar je ziet dat discussies over erfbelasting, vennootschapsbelasting, vermogensbelasting, vermogenswinstbelasting allemaal heel snel vervallen in termen als "diefstal", "oneerlijk" etc. Dus qua beeldvorming weet die groep hun eigen belang heel sterk te beschermen en in een positief daglicht te zetten.

Grootste probleem/uitdaging is, dit is bijna niet lokaal op te lossen. Dus dit moet als groot economisch blok. En de juiste manier om het op te lossen vind ik ook wel complex, want ik wil wel dat innovatie/vooruitgang niet beperkt wordt. En dat mensen die financieel risico durven te nemen daar ook wel voor beloond worden.

• Brent
D-e-n schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:01:
[...]

Dat de Belgen vaak onbestuurbaar zijn heeft ook te maken met die tweetalige constructie. Moet je je voorstellen: dan heb je een coalitie van bijvoorbeeld Christendemocraten, Conservatieven en Liberalen maar daar moet dan vanuit het andere taalgebied een linkse partij bij die daar gewonnen heeft. De Belgen hebben wat wij nu hebben al jaren.
Ik doelde op Wallonie, Belgie liet ik nog maar even buiten beschouwing om het niet te ingewikkeld te maken :) Als kan ik niet uitsluiten dat het Waalse links stiekem ook een beetje een reactie is op het Vlaamse rechts.

• D-e-n
  • Nu online
DropjesLover schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:01:
[...]

In Duitsland werkte de Brandmauer niet, in Frankrijk alles tegen Front National (en afgeleiden) niet.

Wallonië is net de uitzondering. Maar ook historisch veel linkser georienteerd, en rechts beleid met minder uitkeringen... Dat gaan een hele hoop mensen daar direct voelen.
Het werkt niet omdat de partijen die aan de macht zijn de extremisten enkel van extra brandstof voorzien. Ze huilen volop met de kiezer mee maar uiteindelijk helpen ze de kiezer niet omdat ze de onderliggende problemen helemaal niet oplossen.

Met ze samenwerken gaat dan dus niet een ander resultaat laten zien. Het heeft in de jaren 30 niet gewerkt en ook samenwerken met de PVV heeft laten zien dat het niet werkt. Niet dat ik de PVV daar mee wil vergelijken maar het AfD dus wel.

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:36
De europese politiek verloochent het eigen volk en de economische motor rammelt. Overal in europa is er onvrede. De cohesie verdwijnt. Deze uitslag kan toch geen verrassing zijn?

Gasloos sinds 2020.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Brent schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:03:
[...]

Als kan ik niet uitsluiten dat het Waalse links stiekem ook een beetje een reactie is op het Vlaamse rechts.
Ook dat is al verleden tijd, bij de vorige federale verkiezen van 2024 werd MR de grootste in Wallonië, gevolgd door Les Engagés. De PS (links) is inmiddels uitgespeeld.

March of the Eagles

• Brent
Stylze schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:02:
Bizarre uitslag zeg ik schrik hier wel van, hoe kan een land als Duitsland met die geschiedenis nu weer diezelfde kant op gaan , niet te geloven. Vance en Elon knijpen al in hun handjes..
Of, ze hebben er een flink handje aan bijgedragen. Zoals we toen leerden: veel mensen heb je om enkel en alleen ze 24/7 te laten horen wat ze willen horen en jezelf in de kijker te spelen. Wat toen radio en TV was, is nu social media en AI: middelen om te nudgen.

• D-e-n
  • Nu online
Herkz schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:07:
De europese politiek verloochent het eigen volk en de economische motor rammelt. Overal in europa is er onvrede. De cohesie verdwijnt. Deze uitslag kan toch geen verrassing zijn?
"Het volk" bestaat niet. De alleenstaande moeder met Surinaamse roots, het werkende goed verdienenende koppel met Duitse voorouders, de Islamitische vuilnisman, de lesbische verpleger in de Randstad, de boerenfamilie in de provincie: allemaal onderdeel van het volk hoewel ze vast niet allemaal hetzelfde willen.

• rik86
waarom verloochenen ze eigen volk? ten koste van wie? volgens mij wordt het grootkapitaal beschermd en worden de buitenlanders als zondebok gebruikt.

En ja, de zorgen van veel inwoners zijn echt heel begrijpelijk, zeker gezien als wat social media over ons uitstort, maar de oorzaken en oplossingen zijn echt niet wat een AfD (of in NL een PVV/FvD) roept.

• R_Zwart
Wie is "het Europese volk"? 1 generatie opgegroeid in Europa? 2, 3, 4 of nog meer? Een Spanjaard die in Nederland woont. Telt die ook mee?

[ Voor 15% gewijzigd door R_Zwart op 07-09-2026 10:44 ]

• R_Zwart
De mensen die nu AfD hebben gestemd kunnen nu in ieder geval niet zeggen dat ze het niet wisten. Met alle beschikbare informatie die we nu hebben en 100 jaar geleden niet is het heel bewust gedaan. Misschien nog wel enger dan toen. Toen werden arme Duitser zonder toegang tot nieuws geronseld met gratis of goedkoop bier in buurtcafé's.

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:36
R_Zwart schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:43:
[...]

Wie is "het Europese volk"? 1 generatie opgegroeid in Europa? 2, 3, 4 of nog meer? Een Spanjaard die in Nederland woont. Telt die ook mee?
Wat is het europese volk? Vraag je je dat ook af bij chinezen? Tuurlijk doen die mee, iedereen die meedraait in de maatschappij doet mee.

Gasloos sinds 2020.

• Pasteis
D-e-n schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:06:
[...]

Het werkt niet omdat de partijen die aan de macht zijn de extremisten enkel van extra brandstof voorzien. Ze huilen volop met de kiezer mee maar uiteindelijk helpen ze de kiezer niet omdat ze de onderliggende problemen helemaal niet oplossen.

Met ze samenwerken gaat dan dus niet een ander resultaat laten zien. Het heeft in de jaren 30 niet gewerkt en ook samenwerken met de PVV heeft laten zien dat het niet werkt. Niet dat ik de PVV daar mee wil vergelijken maar het AfD dus wel.
Ik denk dat dit inderdaad wel klopt.

Als AfD of ander extreemrechtse aan de macht komt is het niet de schuld van de kiezer of die partij, maar de zittende politiek die keer op keer hun kruit verschiet.

Als ze niet zo enorm veel met elkaar aan het bakkeleien zijn en gewoon productief resultaat boeken, had dit minstens een ander soort beeld gegeven dan nu…

Het is al jaren alleen maar pleisters plakken terwijl de wonden steeds groter worden. Extreemrechts strooit alleen maar extra zout in de wond.

Hoe vaak hoor ik van (extreem)rechtse kiezers "er wordt niet geluisterd"? Het maakt niet uit of je als huidige politiek ook daadwerkelijk luistert (liefst wel natuurlijk), als je maar op zijn eerste plaats het gevoel geeft dat er geluisterd wordt.... dat is al een kunst op zich!

Als ik de geïnterviewde uit regio Saksen-Anhalt hoor, dan hoor ik precies dit signaal. Ze voelen zich niet gehoord... Dat is ook wel een beetje wat ik krijg in Nederland... op welke partij moet ik in vredesnaam nog gaan stemmen? Ik voel me tot geen partij echt verbonden en twijfel steeds vaker.... (nee, dat is voor mij nog geen reden om op FvD te stemmen hoor).

• D-e-n
  • Nu online
Pasteis schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:21:
[...]

Als ze niet zo enorm veel met elkaar aan het bakkeleien zijn en gewoon productief resultaat boeken, had dit minstens een ander soort beeld gegeven dan nu…
Er zijn genoeg partijen die de afgelopen decennia prima resultaten hebben geboekt. Ze hebben alleen niet de resultaten geboekt waarvan de kiezer dacht dat ze ze zouden boeken. De afbraak van het publieke domein en het ruim baan geven aan multinationals: het stond gewoon in de verkiezingsprogramma's van diverse partijen overal in Europa. Maar kiezers laten zich foppen met loze beloften over duizend euro of een simplificatie van de asielproblematiek.

Wat dat betreft mag je ook de kiezers ook wel het één en ander verwijten. En de media die de kiezers moeten voorlichten. Als je talkshows en debatten op tv zodanig inricht dat het vooral om ophef draait moet je niet raar opkijken dat ophef maken in verkiezingen de overhand krijgt en ook bepaalt wie wint.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:30

Jebus4life

BE User

XWB schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:08:
[...]

Ook dat is al verleden tijd, bij de vorige federale verkiezen van 2024 werd MR de grootste in Wallonië, gevolgd door Les Engagés. De PS (links) is inmiddels uitgespeeld.
(even off-topic, maar de MR staat in de peilingen alweer op 10% verlies. De PS (de socialisten) en de PTB (de communisten) peilen samen op net geen 45% - met nog een procent of 6 á 7 voor de ecologisten. Wallonië blijft een zeer links bastion in vergelijking met Vlaanderen waar 45% op (extreem) rechts stemt)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Alhoewel de kiezers niet per se een 'vijand' zijn kun je niet samenwerken met non-conforme partijen. Zij functioneren op een heel ander spelbord. Zonder realiteit, zonder integriteit, met geen enkele interesse of belang om te spelen volgens de regels. Wat ze willen gaat niet door een ambt of raadsstoel. Zij bekleden geen functie of rol met verantwoordelijkheden of doelstellingen in een complex politiek systeem.

Wat nu vooral speelt is de afbraak, en ondermijning. Het spel verplaatsten naar het andere bord (autocratie), daar zullen zij een rol in vervullen. Maar ook daar is weinig ruimte voor samenwerking.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Herkz schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:58:
[...]

Wat is het europese volk? Vraag je je dat ook af bij chinezen? Tuurlijk doen die mee, iedereen die meedraait in de maatschappij doet mee.
Je bent bekend met de politieke situatie in China? Die is danig anders dan in Europa. Maargoed, met dit soort uitslagen is het een kwestie van tijd tot we ook hier autoritaire regimes gaan zien. Die overigens ook weinig op hebben met de mening van de burger.

• D-e-n
  • Nu online
[...]

Gelijkheid van afkomst, kleur, geaardheid, vrijheid om mensen neutraal geschiedenisonderwijs te mogen geven lijken me anders prima voorbeelden van "breekpunten". En over dat soort zaken hebben we het bij het AfD. Je blijft maar doen alsof we het hier hebben over een partij die wat lullige maatregelen wil nemen betreffende de lokale belastingen of de maximum snelheid.

• Pasteis
R_Zwart schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:46:
De mensen die nu AfD hebben gestemd kunnen nu in ieder geval niet zeggen dat ze het niet wisten. Met alle beschikbare informatie die we nu hebben en 100 jaar geleden niet is het heel bewust gedaan. Misschien nog wel enger dan toen. Toen werden arme Duitser zonder toegang tot nieuws geronseld met gratis of goedkoop bier in buurtcafé's.
Gelukkig is Duitsland beter voorbereid op herhaling dankzij de Wikipedia: Streitbare Demokratie. En is de trias politica nu goed verdeeld.

Geen garantie op succes, maar als het wel zover de AfD lukt om de geschiedenis te herhalen... dan is dat om Duitsland dit wilde.

Desalniettemin zorgwekkend!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Brazos schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:16:
[...]

Alhoewel de kiezers niet per se een 'vijand' zijn kun je niet samenwerken met non-conforme partijen. Zij functioneren op een heel ander spelbord. Zonder realiteit, zonder integriteit, met geen enkele interesse of belang om te spelen volgens de regels. Wat ze willen gaat niet door een ambt of raadsstoel. Zij bekleden geen functie of rol met verantwoordelijkheden of doelstellingen in een complex politiek systeem.

Wat nu vooral speelt is de afbraak, en ondermijning. Het spel verplaatsten naar het andere bord (autocratie), daar zullen zij een rol in vervullen. Maar ook daar is weinig ruimte voor samenwerking.
Dus de oplossing is doorgaan op de huidige manier?

Wat dat oplevert is wat we nu zien toch? Traditionele politiek die wordt ingeruild voor ‘nieuwe politiek’.

Als je het mij vraagt moet de oude politiek hier toch een antwoord op zien te formuleren voor het te laat is. Het volk wil minder migratie? Dan moet je dat links of rechtsom voor elkaar gaan boksen (een optie kan bijv. zijn om blokkerende verdragen op te zeggen).

Als er een ding duidelijk is is dat de traditionele politiek vooral heel veel dingen niet wil oplossen , en dat accepteert de burger niet langer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Glashelder schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:29:
[...]

Als er een ding duidelijk is is dat de traditionele politiekde realiteit vooral heel veel dingen niet wil oplossen , en dat accepteert de burger niet langer.
Elke 'traditionele' partij die gebonden is aan de werkelijkheid heeft moeite om de inter- en nationale-problemen die we hebben op te lossen. Mensen die zonder enige verantwoordelijkheid iets kunnen roepen hebben het altijd makkelijk.

Het grootste probleem van traditionele partijen is dat zij nog denken dat mensen slim genoeg zijn om met feiten te dealen ipv de onderbuik te laten regeren. Je ziet het in elk interview van Ulrich Siegmund met niet gekleurde media. Hij doet niet eens een poging om op vragen in te gaan maar valt meteen de interviewer aan. Dat scoort veel beter bij zijn publiek.

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 07-09-2026 17:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@fsfikke prima, maar mijn verhaal blijft overeind staan. De huidige politieke partijen moeten het fundament onder deze extreme partijen gaan wegnemen of we lopen het risico dat zij onze democratie vernielen.

Als dat het risico is dan moet men wellicht eens gaan kijken of de traditionele politiek het spelletje kan meespelen voordat ze zijn uitgespeeld.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Glashelder schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:49:
@fsfikke prima, maar mijn verhaal blijft overeind staan. De huidige politieke partijen moeten het fundament onder deze extreme partijen gaan wegnemen of we lopen het risico dat zij onze democratie vernielen.
Met dat fundament wegnemen, bedoel je dat je hun problemen overneemt en dus 'hun' wordt of bedoel je dat je de tolerantieparadox toepast en hun vrijheid van meningsuiting afpakt? Het is kiezen tussen twee kwaden.

Voor mijzelf; de overige partijen mogen wel eens verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat nazi's overal een open podium krijgen.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:36

Player1S

Probably out in the dark

Hoe pak je zulke partijen eigenlijk aan? een afd, pvv, fvd etc houden zich niet aan de regeltjes, ze hebben geen fatsoen en liegen er lustig op los.

Sluit je ze uit van een tv debat, is het gelijk "Ze willen ons monddood maken". Pak je ze juridisch aan, totaal volgens de wetten, is het censuur.

En de meeste volgers kijken niet rationeel naar de situatie maar papagaaien simpelweg de grote leider na.
Ik vind het maar eng en lastig want ik zie geen weg waarin de volgers nadenken en zeggen "oh ja, dat kan idd niet dus goed dat je ze aan pakt.". Die gaan juist nog extremer worden.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Pasteis
Delerium schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:41:
[...]

Met dat fundament wegnemen, bedoel je dat je hun problemen overneemt en dus 'hun' wordt of bedoel je dat je de tolerantieparadox toepast en hun vrijheid van meningsuiting afpakt? Het is kiezen tussen twee kwaden.

Voor mijzelf; de overige partijen mogen wel eens verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat nazi's overal een open podium krijgen.
Niets doen is geen optie meer nu ze gevaarlijk dichtbij een meerderheid zaten. Veel mensen zijn altijd kritisch op zulke impopulaire maatregelen, maar komen zelf ook niet met realistische suggesties.

Netzoals bij de Amerikaanse verkiezingen 2 jaar geleden lijkt de tegenstander gewoon geen antwoord te hebben op deze stroming.

• Pasteis
Player1S schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:59:
Hoe pak je zulke partijen eigenlijk aan? een afd, pvv, fvd etc houden zich niet aan de regeltjes, ze hebben geen fatsoen en liegen er lustig op los.

Sluit je ze uit van een tv debat, is het gelijk "Ze willen ons monddood maken". Pak je ze juridisch aan, totaal volgens de wetten, is het censuur.

En de meeste volgers kijken niet rationeel naar de situatie maar papagaaien simpelweg de grote leider na.
Ik vind het maar eng en lastig want ik zie geen weg waarin de volgers nadenken en zeggen "oh ja, dat kan idd niet dus goed dat je ze aan pakt.". Die gaan juist nog extremer worden.
Misschien door te kijken welke standpunten deze kiezers precies trekt te analyseren en een antwoord op te bedenken. Als migratie een probleem is willen ze niet horen "procedures gaan soepeler en sneller", ze willen horen hoeveel minder er binnenkomt door bijv een quota". Je ksn misschien hetzelfde bereiken, maar geeft een andere boodschap af.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pasteis schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:19:
[...]

Niets doen is geen optie meer nu ze gevaarlijk dichtbij een meerderheid zaten. Veel mensen zijn altijd kritisch op zulke impopulaire maatregelen, maar komen zelf ook niet met realistische suggesties.

Netzoals bij de Amerikaanse verkiezingen 2 jaar geleden lijkt de tegenstander gewoon geen antwoord te hebben op deze stroming.
Je zult moeten uitvogelen welke maatregelen je minimaal moet nemen om maximaal resultaat (ondermijning van extreme partijen) te verkrijgen.

Een beetje zoals in de Tweede Wereldoorlog toen men Enigma had gekraakt en men het minimale moest doen om maximaal resultaat te verkrijgen zonder dat de tegenstander achterdochtig werd. Een van de lastigste dingen is liegen tegen een tegenstander die een leugen verwacht.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Glashelder schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:26:
[...]

Je zult moeten uitvogelen welke maatregelen je minimaal moet nemen om maximaal resultaat (ondermijning van extreme partijen) te verkrijgen.
Al deporteer je 99.9999% van iedereen met een kleurtje, dan nog staan ze te schreeuwen dat er teveel buitenlanders zijn. Het maakt niet uit wat je doet in dat opzicht, het zijn rupsjes-nooit-genoeg. Het is bijna makkelijker gewoon geen aandacht te geven aan het migratieprobleem, net zoals het klimaatprobleem niet in de krant leeft.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een beetje zoals in de Tweede Wereldoorlog
De goede oude tijd dat iedere nazi met brandbommen werd bestookt,onvoorwaardelijk moest overgeven en decennia aan de heropvoeding moest. Ik ben voor.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Delerium schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:28:
[...]

Al deporteer je 99.9999% van iedereen met een kleurtje, dan nog staan ze te schreeuwen dat er teveel buitenlanders zijn. Het maakt niet uit wat je doet in dat opzicht, het zijn rupsjes-nooit-genoeg. Het is bijna makkelijker gewoon geen aandacht te geven aan het migratieprobleem, net zoals het klimaatprobleem niet in de krant leeft.
Dat is een aanname. Nogmaals: je zult moeten uitvogelen wat de minimale maatregelen zijn om maximaal resultaat te verkrijgen. Zijn buitenlanders wel het probleem? Of zijn mensen stiekem veel bozer om de vastgelopen huizenmarkt en valt er veel meer resultaat te behalen door dat het stikstofgelul* nu eindelijk eens door de shredder te halen zodat er eindelijk eens volle bak gebouwd kan worden?

En ja waarschijnlijk moeten we tegen wat schenen schoppen om dat voor elkaar te krijgen. De EU staat het niet toe. Maar jammer dan. Als het alternatief verdere afbraak van onze democratie is.. laat de EU dan maar boos zijn. Nederland is netto betaler. Gebruik die machtspositie!

*Ik vind ook dat we teveel boeren met veeteelt hebben, maar op landelijk schaal is het mijns inziens een non issue en moeten we keuzes gaan maken. Welke problemen pakken we wél aan, en welke schuiven we voor andere goede doelen (de democratie) eindelijk eens op de lange baan totdat er politiek wél ruimte voor is.. Dat betekend dus ook dat we ferm tegen de EU moeten zijn: opzouten met deze bullshit want we lopen vast.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn we het al eens over de daadwerkelijke problemen dan? Volgens mij wordt er een oplossing gevraagd voor allerlei problemen die nieteens een probleem zijn.

Laat onverlet dat de daadwerkelijke problemen ook niet opgelost worden natuurlijk...

• Cid Highwind
MikeyMan schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:43:
Zijn we het al eens over de daadwerkelijke problemen dan? Volgens mij wordt er een oplossing gevraagd voor allerlei problemen die nieteens een probleem zijn.

Laat onverlet dat de daadwerkelijke problemen ook niet opgelost worden natuurlijk...
Zelfs als het geen probleem is, dan is dat niet rekening. Men “voelt” het als een probleem, dus er moet iets aan het gevoel worden gedaan. Vind maar eens een panacees voor fantoompijn. Dusdanig gesubsidieerde wiet dat men de weg naar het stembureau vergeet? :P

Bovendien, zelfs al wordt het probleem opgelost, en wat inefficiënte processen betreft kent Duitsland er nogal wat, dan worden de doelpalen gewoon verplaatst. Of de oplossing wordt gewoon ontkend. Volk mennen is nu eenmaal vrij eenvoudig wanneer je niet aan realiteit en integriteit gebonden bent, en je de media bezit of wanneer op de platforms van voorkeur geen enkele filter of balans is.

Sowieso, mocht de AfD het vermeende probleem van migratie oplossen heeft het een tweede migratieprobleem: dat van de jeugd die massaal is weggetrokken. Dus wie gaat er voor de klas staan? Wie gaat er in de landbouw werken? Wie gaat de zorg in?

Wat dat betreft hoop ik dat Sachsen-Anhalt heel snel vaart kan maken met het bewijzen hoe afhankelijk men is van mensen met een migratieachtergrond als voorbeeld voor de overige Bundesländer die tevens tot de gemiddeld oudsten van Duitsland behoren.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Cid Highwind je suggereert dus feitelijk wat de politiek al doet: niets doen en wachten tot het vanzelf instort? Ik zie vooral excuusjes om niets te doen.

Hoe werkt dat tot op heden in het VK..?

Ik denk dat inmiddels wel bewezen is dat die tactiek veel te gevaarlijk is.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Na WW2 was er een cultuur van zowel collectief bewustzijn alsmede collectief handelen waardoor extreme partijen nauwelijks voet aan de grond kregen.

Het is hierin belangrijk om te beseffen dat de politiek, zij het met vertraging, altijd de burger volgt, ook al lijkt dit soms niet zo. Want de cultuur en moraal is van burgers wordt binnen in een democratie uiteindelijk afspiegelend in de politiek. Uiteraard wordt de burger ook zelf beïnvloed, maar dat gebeurd veel breder dan alleen vanuit de politiek zelf.

Geleidelijk maar over de tijd ontstaan er grote verschuivingen qua maatschappelijk bewustzijn en normeringen, die gaan vooraf voordat er een voedingsbodem is waarin extremisten kunnen ontstaan. Het probleem binnen een democratie is dat elke geleidelijke stap naar extremisme op zichzelf gezien vaak niet als dermate problematisch wordt gezien dat men zit als grensoverschrijdend qua norm.

Uiteindelijk is het probleem dat een X percentage van de bevolking, wat percentages kan bereiken van 30/40%, qua normen en waarden geen problemen heeft met extremistische en antidemocratische/rechtsstatelijke standpunten.

De discussie gaat vaak over standpunten en de oorzaak van extreemrechts, maar uiteindelijk is het probleem dat extreme partijen zeer bedreven zijn in het ontmantelen van de democratische rechtstaat en het overtreden van wat algemeen wordt gezien als een basale set aan mensenrechten. Het gaat uiteindelijk om het installeren van autoritaire macht. Als dat gebeurd, dan wordt het vaak extreem lastig om een democratie nog fatsoenlijk te herstellen, zie Hongarije. Dat koste daar meer dan een generatie (20 jaar+). En dan had Orban nog niet eens de middelen om verder te gaan, voor hoe het nog verder uit de hand kan lopen kijk je naar Amerika.

Dat is een lange periode van een mensenleven die gebukt kan gaan onder een autoritaire of zelfs totalitaire staat, in een tijdperk waar autocraten actief kennis uitwisselen of hoe ze de macht kunnen krijgen en behouden.

Dat het zover heeft kunnen komen, is eigenlijk al een gigantisch probleem en is zoals ze in de VS zeggen is het eigenlijk al heel lang een 5 alarm fire. Zoals gezegd, hoe meer zetels de autocraten krijgen, des te meer gaan mensen/politici/media/etc geloven in "de logica" dat met genoeg populariteit je er eigenlijk niets meer aan kan doen.

Paradoxaal genoeg breekt juist hierdoor het verzet naarmate de autocraten populairder worden. De maatregelen die nog genomen hadden kunnen worden, komt steeds minder steun voor. Zeker omdat net zoals in Weimar conservatieve/rechtse partijen zich existentieel bedreigt voelen door extreemrechts. Je keert je eigenlijk actief tegen een deel van je voormalige achterban.

Er zijn hierdoor eigenlijk 2 kapitale fouten gemaakt in de geschiedenis. De eerste fout was zoals hierboven beargumenteerd dat men het überhaupt zover heeft laten komen. Ten tweede, men heeft vervolgens ook geen plan voor als het wel zover komt.

De liberale democratische rechtstaat heeft wettelijke verplichting de gehele bevolking te beschermen en te vertegenwoordigen,, juist om de tirannie van een autocratie te voorkomen. In die zin is het ontbreken van een plan hiervoor onwerkelijke naïef geweest. De huidige autocraten draaien bijna 1 op 1 de draaiboeken van de geschiedenis af, het is niet moeilijk om te voorspellen wat ze doen en gaan doen. We willen het alleen niet geloven, dus zijn media/politici telkens verbaast als het toch wel gebeurd, keer op keer. .

En als je dan wat wilt doen mocht het probleem al zo groot zijn en je hebt geen enkel plan of vooruitziende blik gehad als politiek, dan blijven alleen slechte opties over. Dan moet je denken aan (nood)wetgeving om partijen te verbieden of uit te sluiten. Dan zit nog wel een bevolking die daarna nog steeds in meer of mindere maten overtuigd is van extreme anti democratische/rechtstatelijkheid standpunten. Het verbod is dan absoluut de makkelijkste stap relatief gezien, de problemen escaleren waarschijnlijk alleen maar verder daarna. Dan kijk je ook dan zomaar aan tegen een proces van generatie (20+ jaar) om stabiliteit terug te brengen. Hopelijk dan nog met een functionerende democratische rechtstaat.

Er zijn dus imho 2 kapitale fouten gemaakt dus qua geschiedenis:
  1. Je moet allereerst extremisme/autoritaire partijen zien te voorkomen
  2. Als ze toch opkomen, moet je een werkbaar en haalbaar plan hebben wat de toetsing der geschiedenis doorstaat.
History does not repeat itself, but it rhymes.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Delerium schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:41:
[...]

Uitzoeken waar de kern van de problemen liggen. We weten van de geschiedenis dat buitenlanders altijd problemen in hun mik geschoven krijgen die ze helemaal niet veroorzaken. Huisvesting is er eentje van en een van de hoofdoorzaken daarvan is de stikstofproblematiek.

Reken daar als politiek nou eens mee af. Boeren geforceerd laten stoppen is politieke zelfmoord, we weten bijv. dat Rutte er daarom nooit aan wilde, dus feitelijk moet je dan gewoon erkennen dat het beleid dood is. Er is geen draagvlak voor. Weg ermee dus!

Nu besef ik me wel dat dit Nederlandse problemen zijn en dat dit topic over Duitsland gaat, maar zij moeten op een soortgelijke manier ook uitvogelen hoe je het fundament onder die partijen vandaan slaat. En als daar dan wat bestaande afspraken met de EU voor geschonden moeten worden.. so be it. Duitsland is net als Nederland een netto betaler.

Als het niet doen als resultaat heeft dat we onze democratie kwijtraken dan heiligt het doel de middelen in mijn ogen.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:08

Door te beseffen dat er een hybride oorlog aan de gang is van Rusland tegen de EU. Je moet dus een ander spel gaan spelen.

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Jebus4life schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:57:
[...]

(even off-topic, maar de MR staat in de peilingen alweer op 10% verlies. De PS (de socialisten) en de PTB (de communisten) peilen samen op net geen 45% - met nog een procent of 6 á 7 voor de ecologisten. Wallonië blijft een zeer links bastion in vergelijking met Vlaanderen waar 45% op (extreem) rechts stemt)
*knip* niet onderbouwd/s.v.p. niet het topic aanspreken.

[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 07-09-2026 23:48 ]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:36

Player1S

Probably out in the dark

Delerium schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:28:
[...]

Of ze richten zich op de volgende minderheid zoals Wilders destijds met Polen meldpunt toen islamhaat even niet meer scoorde.
Of trans mensen of roodharigen etc

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
De oplossing is gekend: meer herverdeling.

De mensen die op Afd stemmen doen dat omdat ze hun algemene situatie beu zijn.

Belastingen op arbeid naar benenden, die op vermogen naar boven. BTW op luxe naar boven, op basisproducten naar beneden, gestaffelde tarieven op nutsvoorzieningen, volkshuisvesting,...

De huidige samenleving is teveel ingericht voor de rijken. Ik reken mijzelf daar ook bij maar ik ben liever minder rijk dan potentieel in een autoritaire samenleving terecht te komen.

Er moet een prijs betaalt worden, dat is zeker. We gaan er ons niet uitlullen.

Geweld is projectie van zwakte.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Cid Highwind schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:57:
[...]

Sowieso, mocht de AfD het vermeende probleem van migratie oplossen heeft het een tweede migratieprobleem: dat van de jeugd die massaal is weggetrokken. Dus wie gaat er voor de klas staan? Wie gaat er in de landbouw werken? Wie gaat de zorg in?
Het geboortecijfer in Duitsland is al decennialang laag, in 2025 nog slechts 1,32 kinderen per vrouw. In Oost-Duitsland is dat cijfer nog lager. Onmogelijk dus om de welvaart in stand te houden en zodoende is het land afhankelijk van migratie.

De regering zou het stimuleren van kinderen krijgen op de kaart kunnen zetten, maar daar hoor je niet zoveel over.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 07-09-2026 23:06 ]

March of the Eagles

• alexbl69
XWB schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:04:
[...]

Het geboortecijfer in Duitsland is al decennialang laag, in 2025 nog slechts 1,32 kinderen per vrouw. In Oost-Duitsland is dat cijfer nog lager. Onmogelijk dus om de welvaart in stand te houden en zodoende is het land afhankelijk van migratie.

De regering zou het stimuleren van kinderen krijgen op de kaart kunnen zetten, maar daar hoor je niet zoveel over.
Immigratie is inderdaad nodig, en tot op zekere hoogte ook wel uit te leggen aan de bevolking.

Maar 'Wir Schaffen das' was een brug te ver. Te veel, te snel.

Wat de Duitsers (tenminste degenen die ik ken) heel erg steekt is dat Merkel in diezelfde tijd een strijd voerde tegen het Duits nationalisme / patrionisme. Daarbij heeft met name een scene waarbij ze met een chagrijnig gezicht het Duitse vlaggetje afpakte van een feestende politicus kwaad bloed gezet. Het beeld dat ze opriep was 'je mag geen Duitser meer zijn, wen er maar aan'.

Politiek (en zeker immigratiepolitiek) is voor een groot deel beeldvorming. Dat heeft Merkel nooit begrepen.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@alexbl69 dat die beeldvorming dan pas een gevoelige snaar raakt als het diep donkerbruin kleurt is dan wel weer een cynische conclusie

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:13:
[...]

Immigratie is inderdaad nodig, en tot op zekere hoogte ook wel uit te leggen aan de bevolking.

Wat de Duitsers (tenminste degenen die ik ken) heel erg steekt is dat Merkel in diezelfde tijd een strijd voerde tegen het Duits nationalisme / patrionisme. Daarbij heeft met name een scene waarbij ze met een chagrijnig gezicht het Duitse vlaggetje afpakte van een feestende politicus kwaad bloed gezet. Het beeld dat ze opriep was 'je mag geen Duitser meer zijn, wen er maar aan'.

Politiek (en zeker immigratiepolitiek) is voor een groot deel beeldvorming. Dat heeft Merkel nooit begrepen.
Het is nodig omdat het gezinsleven in verwoest door eendimensionaal denken (maximale winst boven alles) en daar is politiek gezien nooit een gesprek over gevoerd, en ook geen ruimte voor geweest. Daar mocht je eigenlijk niet over praten.

Men greep direct naar migratie, goedkoop, geen kosten en tijd voor opvoeding direct aan de bak, en genoeg te halen. Dat is onderdeel van het unheimlich gevoel dat in mijn beleving aan de basis staat van de opkomst van extreme partijen. De mens als verhandelbare grondstof en cijfertjes op een sheet. De maatschappij als oneindig uitdijende fabriek voor de parasitaire klasse. Terwijl mensen aan de bodem iets heel anders zoeken in een maatschappij dan winst en aandelen. Dat is al lange tijd een onbevredigd verlangen, dat helaas gekanaliseerd wordt door subversieve opportunisten.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een mogelijke samenwerking tussen AfD en BSW, is dat nu het beruchte hoefijzermodel waar in diverse AWM topics wel eens naar verwezen wordt?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

MikeyMan schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:14:
@alexbl69 dat die beeldvorming dan pas een gevoelige snaar raakt als het diep donkerbruin kleurt is dan wel weer een cynische conclusie
Volgens mij viel het hele land, ook het gematigde deel (en achterban) in die periode over haar acties en uitspraken heen.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:25:
Een mogelijke samenwerking tussen AfD en BSW, is dat nu het beruchte hoefijzermodel waar in diverse AWM topics wel eens naar verwezen wordt?
Enige wat ze lijkt te binden is hun afkeer tegen EU en liefde voor Poetin.

• Wozmro
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:14:
Het is de Europese variant van: 'but, Joe Biden...'.

Politici met dergelijk discours zijn ieder geval niet het voorbeeld van eigen politieke visie en daadkracht.

• Cid Highwind
alexbl69 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:13:
[...]

Gek genoeg is het Merkel die precies dat heeft gedaan wat de AfD ook wil: Duitsland afhankelijk maken van Rusland.

Het probleem wat onder haar is blootgelegd is de abominabele toestand van de woningmarkt. Er is decennia niks gedaan hier de structurele achterstand in te halen, en toen kwam “wir schaffen das“. Daar bovenop nog eens de Fukushima-kneejerk en je hebt de twee kernpunten, no pun intended, eigenlijk al te pakken.

Overigens zie ik inmiddels het “je mag geen Duitser zijn” onder veel mensen eerder vervangen zijn door een “we schamen ons Duitser te zijn, want we zijn wéér de zieke man van Europa”.

@Glashelder Ik denk niet dat de pappen en nathouden politiek helpt. Er moeten echte keuzes worden gemaakt en grondig hervormd worden. Maar ik zie niet hoe de AfD dat gaat bewerkstelligen. Feit is, ze hebben nu een mandaat in S-A, ik zie collaboreren met hen als geen optie. Tegelijkertijd hoeven ze maar over de grens te kijken wat voor macht er bij partijen ligt wanneer de grootste afhankelijk van ze is. Een kwestie van voet bij stuk houden en geen afbraak tolereren. En ondertussen zelf je eigen club saneren. Want waar de AfD wél gelijk in heeft is dat CDU niet levert. Al jaren.

• Cid Highwind
XWB schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:04:
[...]

Er worden miljarden heengegooid terwijl degenen zonder kinderen er kapot worden belast dankzij het fijne Steuerklassen systeem.

Desondanks is het getal te laag. Dat duidt eerder op een negatieve stemming die de tendens negatief beïnvloedt dan dat men het krijgen van kinderen niet genoeg stimuleert.

Zorg eerst maar eens voor stabiliteit qua woon- en werkgelegenheid zodat men midden-20 het idee heeft de schaapjes t.z.t. wel op het droge te hebben. Dat helpt een stuk meer dan regelingen te bieden voor een situatie die voor jou sowieso onhaalbaar lijkt te zijn.

Tevens moet het onderwijs op de schop. Er is naar mijn weten geen land waar men zo laat de arbeidsmarkt betreedt als in Duitsland. Daar zit zomaar 5 jaar verschil in met wat in Nederland de norm is en niemand die er z’n vraagtekens bij zet.

• Wozmro
  • Nu online
Jarenlang hoor je: 'we zijn met teveel'. En nu: 'we zijn met te weinig, meer kindjes maken'. Het zou grappig zijn als het niet zo triest was.

Eens de gemiddelde leeftijd van een bevolking te hoog geworden is zullen er gewoon geen 'eigen' kinderen meer bijkomen. Dat gaat niet meer.

En tegelijkertijd blijven er mensen nodig die werken in de zorg, voeding, onderwijs, logistiek, bouw,...

• alexbl69
Cid Highwind schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:53:
[...]

Gek genoeg is het Merkel die precies dat heeft gedaan wat de AfD ook wil: Duitsland afhankelijk maken van Rusland.

Het probleem wat onder haar is blootgelegd is de abominabele toestand van de woningmarkt. Er is decennia niks gedaan hier de structurele achterstand in te halen, en toen kwam “wir schaffen das“. Daar bovenop nog eens de Fukushima-kneejerk en je hebt de twee kernpunten, no pun intended, eigenlijk al te pakken.

Overigens zie ik inmiddels het “je mag geen Duitser zijn” onder veel mensen eerder vervangen zijn door een “we schamen ons Duitser te zijn, want we zijn wéér de zieke man van Europa”.

@Glashelder Ik denk niet dat de pappen en nathouden politiek helpt. Er moeten echte keuzes worden gemaakt en grondig hervormd worden. Maar ik zie niet hoe de AfD dat gaat bewerkstelligen. Feit is, ze hebben nu een mandaat in S-A, ik zie collaboreren met hen als geen optie. Tegelijkertijd hoeven ze maar over de grens te kijken wat voor macht er bij partijen ligt wanneer de grootste afhankelijk van ze is. Eén kwestie van voet bij stuk houden en geen afbraak tolereren. En ondertussen zelf je eigen club saneren. Want waar de AfD wél gelijk in heeft is dat CDU niet levert. Al jaren.
Het is denk ik eerder iets dat er tussenin zit... er is een soort lethargie over het land gekomen. Men heeft geen idee waar men naartoe wil. De politiek (niet alleen de CDU) faalt hier ook al decennia in. Er is geen richting, men hobbelt maar een beetje voort. Een heel gevaarlijke situatie in een land waar de maatschappij veel meer dan bij ons is ingericht in klassen en machtsverhoudingen.

Werknemers kunnen jarenlang collega's zijn (en elkaar 'duzen'), maar als één van de twee promotie maakt is hij/zij op slag de Meister, en wordt van de ander verwacht dat hij/zij diegene met 'Sie' aanspreekt. Heb het idee dat het met de jongere generatie wel iets beter wordt, maar het land is er nu nog mee doorspekt.

Noemde gisteren al dat het land in de jaren '90 is blijven hangen. Je merkt aan alles dat dat nog steeds een fijne periode was voor de Duitsers. De schroom van WO2 is toen afgeworpen, er was de (kortstondige) vreugde over de hereniging, de dreiging van de Sovjet Unie was weg. Zet een willekeurige Duitse muziekzender op en de kans is groot dat je binnen no-time getrakteerd wordt op een 'oldie' uit die periode. Ze zijn er gek op.

Duitsland heeft altijd een haat/liefde verhouding met Rusland gehad. Dit is een zeer gecompliceerde verhouding die maar moeilijk te bevatten is, maar sinds de oprichting van beide landen van sterke invloed is geweest op beider politiek.

Wat dat betreft mogen de avances van de AfD met Rusland ook niet verbazen. Zoals je terecht stelt heeft Merkel, maar ook haar voorgangers (Schröder!!) er een veel grotere puinhoop van gemaakt, door Duitslands welvaart afhankelijk te maken van de Russen. Iets waar ze nu de wrange vruchten van plukken.

Bottom line: Duitsers hebben behoefte aan leiding (vertaal dat maar niet :) ), en de AfD is de enige die dat nu geeft. De enige manier voor de traditionele partijen om de AfD de wind uit de zeilen te nemen is door zelf het heft weer in eigen hand te gaan nemen. Wees duidelijker en laat (zeker internationaal) de stem die Duitsland op grond van haar inwonertal en invloed toekomt weer horen.

• Wozmro
  • Nu online
Goeie analyse, ze zitten echt tussen hamer en aambeeld. En van zodra ze zich ook maar een beetje trots willen aanmeten worden ze gewezen op hun geschiedenis.

Ik hoorde onlangs in een podcast: Duitsland is het land van 'Keine Experimente', zelfs letterlijk een verkiezingsslogan van Konrad Adenauer. Wikipedia: Keine Experimente – Wikipedia

Niet dat de rest van Europa nu zo heel veel beter is.

• Brent
alexbl69 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:19:
[...]

Bottom line: Duitsers hebben behoefte aan leiding (vertaal dat maar niet :) ),
Dat heeft zo'n beetje elk Westers land, je weet wel, iemand met visie. Niet alleen maar politiek als management.
en de AfD is de enige die dat nu geeft.
Het zal vast zo lijken voor sommigen (zeker niet alle AfD stemmers), maar helaas is het valse leiding. Het lost namelijk niets op. Het is een LLM: het vertelt je wat je wil horen, terwijl achter de schermen alles alleen maar erger wordt. Dat is geen leiding, dat is mennerij, zo mogelijk erger dan politiek-management.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het wordt alleen maar erger, omdat partijen als de AfD - net als de PPV in ons land - aan alle kanten tegengewerkt worden. I.p.v. dat Merz eindelijk eens de hand in eigen boezem steekt, loopt hij te dreigen. De politiek geeft niks om de keuze en wil van stemmers.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:43
MaZo schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:06:
Het wordt alleen maar erger, omdat partijen als de AfD - net als de PPV in ons land - aan alle kanten tegengewerkt worden. I.p.v. dat Merz eindelijk eens de hand in eigen boezem steekt, loopt hij te dreigen. De politiek geeft niks om de keuze en wil van stemmers.
De PVV werd zo tegengewerkt dat ze een regering hebben kunnen vormen met in totaal 88 zetels die daarna niks voor elkaar heeft gekregen? De slachtofferrol wordt altijd makkelijk gedragen.

• D-e-n
  • Nu online
MaZo schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:06:
De PVV heeft in het kabinet Schoof alle ruimte gekregen maar heeft het zelf verprutst, of dat nu onkunde was of tactiek. Bij dit soort partijen speelt de autocratische inslag daarbij een belangrijke rol: ze pretenderen "het volk" te vertegenwoordigen en het idee dat een belangrijk deel van "het volk" hun ideeën verwerpt gaat er dan moeilijk in en maakt compromissen eigenlijk onmogelijk.

Als we naar het AfD kijken: dit is een club die kinderen van vluchtelingen en gehandicapte kinderen uit de reguliere klassen wil weren (Apartheid 2.0), het onderwijs wil beïnvloeden door delen van de geschiedenis onder het tapijt te vegen, de lange arm van Poetin tot in de veiligheidsdiensten en het onderwijs binnen brengt en ook hardcore neonazi's op de lijst heeft. Het is een plicht van iedereen die de democratie een warm hart toedraagt om die "tegen te werken"

• Wozmro
  • Nu online
Het toont de zwakte van populistische partijen aan.

Het is altijd de andere die het moet doen, de risico's moet nemen zodat zij vanaf de zijlijn de onvermijdelijke fouten kunnen recupereren voor eigen gewin.

Zoals bij het Afd ook: met 44% nog niet eens leiding geven willen overwegen, dat is lachen met de eigen kiezers.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
De situatie in Duitsland heeft heel veel te maken met nostalgie, zoals eerder al een beetje werd aangehaald met de verwijzing naar de jaren '90. En dat geldt mijns inziens voor heel Duitsland, maar dat gold des te meer in het oosten, vandaar het begrip Ostalgie.

Toen, tijdens de Wende, is van alles beloofd, maar wat het meest is blijven hangen is de uitspraak van Helmut Kohl destijds die zei dat het "blühende Landschaften" zullen worden. Nou, daar is in sommige streken wel wat van terecht gekomen (met name in de steden, ik denk bijvoorbeeld aan Dresden), maar de meeste gebieden (de strukturschwache Regionen) zijn gewoon verarmd en/of verweesd. Wie het kan heeft die gebieden allang verlaten. Wie niet, die zit daar, vindt geen werk, moet naar de Tafel omdat het eten in de supermarkt te duur is, en vraagt zich - geheel begrijpelijk - af, wat hij of zij nou met de ontwikkelingen van de laatste 30 jaar heeft opgeschoten.

Daar komt dan nog tig jaar van stilstand qua politiek en "Weiter so" (zeker uit de hoek van CDU/CSU maar ook van de SPD) bovenop, terwijl iedereen stiekem weet dat er iets moet veranderen, maar ho maar, waag het niet iets te veranderen. En tot laatst nog de Hartz reformen uit de vroege jaren '00. Zeker wijzigingen die op zich moesten worden gedaan, maar die op sommige vlakken ook zijn doorgeschoten en voor meer verarming hebben gezorgd.

En dus gaan mensen op zoek naar iemand die daarvoor de schuld kan krijgen. De AfD biedt een schijnbaar simpele oplossing hiervoor, dus is die keuze snel gemaakt. Oh ja, en de kanselier die er rond zit te lopen mensen te vertellen hoe lui de Duitsers allemaal niet zijn? Stel je voor, mensen horen dat niet graag en stemmen je partij dan weg.

Maar dit gaat er verder dan allen de situatie op de arbeidsmarkt, eigen leefomstandigheden etc - er is ook een gevoel van onveiligheid. Er zijn verschillende aanslagen en andere incidenten geweest met slachtoffers, en ook al is de kans nog steeds klein dat iemand slachtoffer zal worden van zoiets, het gevoel van onveiligheid krijg je niet zo maar weg. Dit zijn gewoon kwesties die in de jaren '90 en de vroege '00 niet speelden. Ik zeg niet dat er causaal verband is, maar als je de politiek van 2015 tot heden bekijkt wat betreft immigratie kan ik het mensen niet kwalijk nemen dat zij tot de conclusie komen dat dit de oorzaak is van de waargenomen onveiligheid.

En dan is de vraag simpelweg dit: Mensen hebben het recht te vinden dat er niet meer migranten moeten binnenkomen, en dat de reeds aanwezige weer moeten vertrekken. En zo iemand, op wie moet die dan stemmen? Behalve de AfD zijn er geen echte opties in dit geval, want de mensen hebben al op de andere partijen gestemd en er is niets veranderd.

En dan krijg je dus wat je zondag zag.

Voor de goede orde: Ik ben zelf Duitser, maar woon er al bijna 20 jaar niet meer.

• D-e-n
  • Nu online
mfkne schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:16:
Mensen hebben het recht te vinden dat er niet meer migranten moeten binnenkomen, en dat de reeds aanwezige weer moeten vertrekken.
Men mag van alles vinden. Maar hebben mensen "het recht" dingen te vinden die helemaal niet kunnen of die lijnrecht ingaan tegen elke letter van de grondwet? Of die ingaan tegen elke vorm van beschaving? Mensen met een verblijfsvergunning hebben namelijk het recht verkregen hier te blijven.

• ErikT738
  • Nu online
mfkne schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:16:
En dan is de vraag simpelweg dit: Mensen hebben het recht te vinden dat er niet meer migranten moeten binnenkomen, en dat de reeds aanwezige weer moeten vertrekken. En zo iemand, op wie moet die dan stemmen? Behalve de AfD zijn er geen echte opties in dit geval, want de mensen hebben al op de andere partijen gestemd en er is niets veranderd.
Ik kan er gewoon niet bij dat het in heel Europa altijd alleen maar over die migranten gaat (en in de praktijk dan vooral over migranten met een kleurtje en/of het verkeerde geloof). Als ze morgen allemaal als bij toverslag zouden verdwijnen dan is er geen enkel probleem opgelost. Sterker nog, de meeste mensen zouden het niet eens geloven, omdat ze derde-generatie Duitsers met een kleurtje nog steeds als "asielzoeker" zouden bestempelen...

Ook vraag ik me af wanneer er dan wel "genoeg" zou worden gedaan tegen migratie, want Europa zit niet stil (zie bijvoorbeeld het Migratiepact). Is het pas goed wanneer we mensen net als de VS naar willekeurige landen in Afrika gaan deporteren? Of zullen we het deporteren overslaan en gelijk beginnen met vernietigingskampen en met scherp schieten bij de grens? Want dat is wat je nodig hebt om het "probleem" simpel en snel op te lossen.

Dus om terug te komen op je vraag; Mensen hebben het recht om dat te vinden, maar mensen hebben niet het recht om de (mensen)rechten van anderen te schenden om dit te bewerkstelligen. De AfD gaat hetgeen wat ze beloven niet voor elkaar krijgen zonder te grijpen naar de methodes van Nazi Duitsland. Ik weiger ergens nog te geloven dat dit echt is wat de meeste mensen die op de AfD en vergelijkbare partijen stemmen willen, maar mijn twijfel wordt bij elke verkiezingsuitslag groter...
Pagina: 1 2 3 Laatste