Het probleem is vooral dat bepaalde groepen en regio’s middels media niet te bereiken zijn, terwijl de alternatieve media en de dorpskroeg er wel hun ding doen.Pasteis schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:25:
[...]
Propaganda versneld alleen het proces. Ik keek gisteren een filmpje van een Belgische zender over de situatie in Saksen-Anhalt en de teleurstelling van de mensen in de politiek druipt er af. Er werd zelfs door iemand benoemd in het filmpje "Onze stad/dorp begint langzaam dood te gaan, het enige wat we zien is buitenlandse restaurants". En dat is precies wat deze stemmers zien....
We zijn als Westen sterk geïndividualiseerd en hebben gewoon een grote groep links laten liggen. Daar spelen populisten heel listig op in. De individu is ontevreden en zal stemmen op een partij die ze wel het gevoel geeft dat er geluisterd worden.
De vraag die al langer door mijn hoofd rondspookt ook is, is nationalisme slecht? Ik denk tot bepaalde hoogte dat we het een beetje missen (en nee ik wil weg blijven van extreemrechts) en doorgeschoten zijn naar dat invloeden van buitenaf maar bepalen hoe ons land er uit moeten zien.
Als ik dan gisteren weer las dat uitsluitend Nederlands praten op Nederlandse scholen voorbij is... (https://nos.nl/nieuwsuur/...praten-op-scholen-voorbij). Dan denk ik ook echt van... ja what's next? Wat we niet eens meer dicht bij ons als Nederland willen houden?
Volgens mij kan je prima wat nationalistischer zijn, maar toch komen tot samenwerkingen. Zeker binnen de EU.
Nu heeft extreemrechts een rijke voedingsbodem om de komende jaren door te groeien en mogelijk zelfs aan de macht te komen. Ik ben benieuwd wat er dan van ons vrije en open democratie overblijft?
Tevens is het ook aan de groep zelf zich te informeren. Voor iemand die het dorp niet uitkomt, is het makkelijk te klagen dat “men” niets doet, wanneer de school of straat een opfrisser kan gebruiken.
Je merkt er heel goed wie er wel en wie nooit de regio verlaat. De eerste groep ziet namelijk dat er nog veel regio’s zijn waar hetzelfde voor geldt of die nog harder zijn verwaarloosd, zoals de Ruhrpott.
Nationalisme moet je niet verkeerd opvatten. Het romantische beeld van vaderlandsliefde heeft er weinig mee te maken. Het gaat anno 2026 hooguit onder die valse vlag, terwijl degenen die dat vuurtje stoken toch echt van de superioriteit zijn.