• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:09

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:13

polthemol

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Duitsland: politiek, economie en samenleving

Aanleiding
Dit is een centraal topic over Duitsland, ons grootste buurland in Europa.

Bespreek hier onder andere de volgende onderwerpen:
  • De politieke situatie zoals verkiezingen, formaties, achtergronden en actualiteiten.
  • De economische situatie zoals de energiewende, de industrie, etc.
  • Andere ontwikkelingen in de samenleving, zoals actualiteiten en gebeurtenissen.
Welke onderwerpen horen hier niet thuis:
  • Vakantie en reisadviezen, hiervoor kan je terecht in AZ.
  • Advies en problemen met aankopen in Duitsland, hiervoor hebben de diverse advies forums en SF.
Links
Wikipedia: Duitsland
Duitsland instituut

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 22:54
Vind persoonlijk dat @hoevenpe hier ook wel bij de auteurs mag komen staan, aangezien hij de suggestie in het politiek topic gaf.

Verder moet ik bekennen dat ik gewoon niet zoveel kennis van de Duitse politiek heeft, dus als iemand daar wat literatuur voor kan linken maak je mij erg blij!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Zondag 26 september zijn er Bondsdagverkiezingen en wordt de opvolger van Merkel verkozen.

De kandidaten:Het Duitse kiestelsel
Kiezers in Duitsland brengen bij de Bondsdagverkiezingen twee stemmen uit. De eerste stem gaat naar een kandidaat uit het district van de kiezer, de tweede naar een partij. Daarmee is het Duitse kiesstelsel een mengvorm van een districtenstelsel zoals de Britten en de Amerikanen dat kennen en het principe van evenredige vertegenwoordiging zoals dat ook in Nederland geldt.
Twee stemmen

De Duitse kiezer kruist twee hokjes aan. Met de eerste stem (Erststimme) kiest hij een kandidaat in zijn of haar kiesdistrict - daarvan zijn er in Duitsland 299. Dit gaat volgens het systeem winner takes it all (in het Duits: Mehrheitsrecht/Persönlichkeitswahl). De tweede stem (Zweitstimme) is voor een partij en daarbij geldt het principe van evenredige vertegenwoordiging (Verhältniswahl).

De Bondsdagzetels worden verdeeld aan de hand van de Zweitstimme, de partijstem. Daarmee wordt berekend hoeveel zetels een partij heeft verworven in de Bondsdag. Die zetels worden in eerste instantie ingevuld met mensen die via de Erststimme direct gekozen zijn in hun kiesdistrict, de Direktmandate. De zetels die overblijven, worden verdeeld onder de deelstaatlijsten van een partij.
Informatie over kiezen in Duitsland
Was muss ich über die Bundestags-Wahl wissen?

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik hoop iig dat de Groenen een flinke winst pakken. Indien een coalitie in Duitsland niet zonder groenen kan (met SPD) zit er misschien een ruk naar links en wat pro-klimaat in Duitsland de komende jaren en dat zal zeker 'goed' zijn voor het algemene beeld.

En hopelijk ook volgende maand een Nobelprijs voor Merkel, want met "wir schaffen das" heeft ze meer politiek krediet ingezet dan wie dan ook durft.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:03
Hoe zit het met de invloed van lobbygroepen? Ik weet dat de invloed van de automobielindustrie groot is, maar hoe komt dat tot uiting? Of beter gezegd: volgens welke wegen/structuren?

[ Voor 15% gewijzigd door Joris748 op 25-09-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
IThom schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 23:05:
Vind persoonlijk dat @hoevenpe hier ook wel bij de auteurs mag komen staan, aangezien hij de suggestie in het politiek topic gaf.

Verder moet ik bekennen dat ik gewoon niet zoveel kennis van de Duitse politiek heeft, dus als iemand daar wat literatuur voor kan linken maak je mij erg blij!
We waren hier als forumcrew al even over aan het nadenken voordat die suggestie kwam. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Delerium schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 23:19:

En hopelijk ook volgende maand een Nobelprijs voor Merkel, want met "wir schaffen das" heeft ze meer politiek krediet ingezet dan wie dan ook durft.
Het zou passend zijn, maar ik betwijfel het. Immers, eigenlijk willen we het niet weten want sadopopulisme is gewoon makkelijker (nogal een trend tegenwoordig), en binnen Duitsland is het gevoelig vanwege de weerstand tegen publiek debat over geodemografie (bot gezegd, veel bondsstaten hebben serieuze influx nodig voor de toekomst).

Daarbij, ik betwijfel ook wel of er veel echt bewustzijn is over "wir schaffen das" in landen buiten Duitsland. Het is nogal ondergesneeuwd. Plus, wanneer iemand die lang gezeten heeft vertrekt ligt er altijd een patroon waar het oude afgerekend moet worden om ruimte te maken voor identitaire associatie van/met het nieuwe. Anders zit dat vrij snel vast in "Merkel 2.0 / wannabee" en dergelijke projecties.

Ik wil wel dit zeggen: we gaan haar missen, zonder het te beseffen. Ook in het Nederlandse, want ondanks de Nederlandse ruk naar de Anglosphere en de toenemende Europese frustraties met Nederland (soft power misbruik, fiscale perikelen, de vele hefbomen, het voorpost worden van oligarchie e.d.) was Merkel wel altijd degene die balans deed bewaren. En dan mag toch wel opgemerkt worden dat dit al geruime tijd niet langer vanzelfsprekend is in het Duitse. Als we naar het lijstje van mogelijke opties kijken, dan zit daar geen traditionele "vriend van" tussen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:13
@defiant
Ze maken gezien de peilingen minder kans, maar deze kandidaten halen de kiesdrempel waarschijnlijk ook:De FDP zal vrijwel zeker nodig zijn voor de meerderheid, Lindner gaat daarmee een prominente rol in de nieuwe regering krijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
De Guardian heeft een uitgebreide analyse van alle kandidaten en de meest kansrijke coalities:
German election on knife edge as months of coalition wrangling loom

Germany is braced to enter a new “Dutch-style” political era after federal elections on Sunday, as a knife-edge vote points to months of complicated coalition wrangling.

“The political camps of old will have to move beyond their red lines,” noted an article in the Süddeutsche Zeitung newspaper. “Forming a government this time will be complicated, protracted and potentially explosive.”

With six parties expected to make up Germany’s parliament next term, the country is still a far cry from the Netherlands, where a record 17 parties entered the lower house after a national vote in March.

Still, Germany is likely to take its time to explore the unfamiliar dynamics of a changing political landscape. While the next Bundestag will have to convene for the first time by 26 October, there is no time limit on government formation, and no set rules on the order or format of coalition talks, which could theoretically take place in parallel. After the 2017 election, it took Merkel more than five months to form a government, a record in the history of the federal republic. That the German chancellor will still be in office in a caretaker role by Christmas seems more than likely.
Rutte zijn coalitiekunsten als 'voorbeeld' voor nieuwe Duitse politiek, het moet niet veel gekker worden.

Straks raken we het record lang-formeren nog kwijt aan onze oosterburen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk niet dat we ons record lang formeren gaan kwijtraken. Rutte lijkt het wel prima te vinden en heeft als demissionaire regering nog minder verantwoording af te leggen dan dat ie daarvoor deed. Je weet het nooit natuurlijk.

De Duitse politiek is lang oninteressant geweest. Dat komt eigenlijk (deels) door de stabiliteit die daar gedurende de Merkel periode was. Betrouwbaar is misschien wel op een bepaalde manier van toepassing. Je wist bijna van te voren hoe bepaalde kwesties gingen worden opgelost.

Natuurlijk heeft Merkel ook verrast. Het "Wir schaffen das" is daar natuurlijk één van. Ze heeft wel een risico genomen en ik denk dat het ook geholpen heeft om de AFD flink te laten groeien. Probleemloos is het allemaal niet verlopen maar het zou best eens kunnen dat uiteindelijk het resultaat positief is.

Wat je ook in Duitsland ziet is iets wat je onder cancel cultuur kunt scharen (of welk woord je daar ook maar voor wilt gebruiken. Waar de Politie vroeger een behoorlijke autoriteit had is dat nu veel moeizamer met veel kritiek op bv etnisch profileren en andere zaken.

Ik merk wel dat de standpunten zich in Duitsland een beetje verharden onder delen van de bevolking. Er zijn meer overtuigde Grünen maar ook meer overtuigde AFD ers als dat je een aantal jaren geleden kon merken. Het midden raakt, net als elders op veel plekken een beetje uitgehold. Misschien niet zoveel als in Nederland maar je merkt het wel.

Ik kom er regelmatig, ik ben net terug van een maandje (zakelijk) Duitsland. Ik blijf het een redelijk fijn land vinden om te komen. Sommige dingen kunnen we in NL een voorbeeld aan nemen en sommige dingen ook niet. Ik heb wel het idee dat in DE de overheid de burger beter vertrouwd dan hier in Nederland, ook al hoor je in DE ook van uitwassen.

Eigenlijk verwacht ik niet een aardverschuiving in beleid na deze verkiezingen. Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat Merkel niet meer mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
Indoubt schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:53:
De Duitse politiek is lang oninteressant geweest. Dat komt eigenlijk (deels) door de stabiliteit die daar gedurende de Merkel periode was. Betrouwbaar is misschien wel op een bepaalde manier van toepassing. Je wist bijna van te voren hoe bepaalde kwesties gingen worden opgelost.
De nasleep van WO2 is ook van invloed. Duitsland heeft die wel verloren en ook zij zitten met littekens fysiek en mentaal. Maar uiteindelijk zijn zij als winnaar uit de bus gekomen, de meest invloedrijke groep in de EU. Ik kan me voorstellen dat dat psychisch kan wringen en dat ze daarom de EU zo belangrijk vinden en steunen. Niet op het podium gaan staan en leiderschap claimen maar alles in het openbaar voor het groepsbelang in Europa.

Daarbij gaat 59% van hun uitvoer naar de EU. In die zin moet Nederland zich schamen, 74% van onze export gaat naar de EU terwijl over onze rol in de EU wel wat aangemerkt kan worden :X

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Virtuozzo schreef op zondag 26 september 2021 @ 01:18:
Het zou passend zijn, maar ik betwijfel het. Immers, eigenlijk willen we het niet weten want sadopopulisme is gewoon makkelijker (nogal een trend tegenwoordig), en binnen Duitsland is het gevoelig vanwege de weerstand tegen publiek debat over geodemografie (bot gezegd, veel bondsstaten hebben serieuze influx nodig voor de toekomst).
offtopic:
Dat geldt voor Nederland ook, met vergrijzing en een kindertal per vrouw van 1,57 kunnen ook wij niet zonder influx.

[ Voor 11% gewijzigd door mekkieboek op 26-09-2021 11:43 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:40:
[...]

offtopic:
Dat geldt voor Nederland ook, met vergrijzing en een aanwas ruim onder 2.0 kunnen ook wij niet zonder influx.
Ja, absoluut. Toch ligt het in Duitsland anders dan in Nederland. De mobiliteit tussen de bondsstaten is bijvoorbeeld veel lager dan die in het Nederlandse tussen de provincies. En waar in het Nederlandse de Randstand wel een fenomeen van concentratie (geodemografie e.d.) is, zit dat in Duitsland ook best anders in elkaar.

Duitsland heeft veel meer bewustzijn van balans en vereisten daartoe, maar het zit ook in een positie van de facto ongewenst leiderschap van Europa. Dat is ook wat Merkel nog steeds dwarszit, ze had thuis heel veel te doen, veel daarvan is niet mogelijk geweest omdat ze telkens voor Duitsland én al die andere landen aan de slag moest.

Pensioenen en inkomensongelijkheid zijn best een punt in de verkiezingen in het Duitse, maar minder vanuit een verandering in bewustzijn, meer vanuit een langzame confrontatie met veranderende sociale geografie. En dat is regionaal goed zichtbaar. Er zijn staten die leeg lopen. Er zijn staten die binnen hun transfer unie de facto louter nog ontvanger zijn. Dat schept drukpunten. Spanningsvelden.

Vergrijzing speelt daar, maar anders dan in de staten waar men instroom heeft. En dat is ook weer iets waar de oude oost / west lijn weer een factor is.

Nederland zou best prima zonder de geschapen mechanismen van instroom kunnen - ware het niet dat deze in het Nederlandse een mechanisme van conservatisme en sociale geografie zijn. In het Duitse is instroom puur een issue in relatie tot vergrijzing. Niet segregatie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:04
hoevenpe schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:35:
@defiant
Ze maken gezien de peilingen minder kans, maar deze kandidaten halen de kiesdrempel waarschijnlijk ook:De FDP zal vrijwel zeker nodig zijn voor de meerderheid, Lindner gaat daarmee een prominente rol in de nieuwe regering krijgen.
CDU zal niet winnen.

SPD gaat winnen, die gaan samen met de groenen. Dat zal iets van 40-42% zijn samen. Die gaan never met de FDP iets doen, dat geloof ik niet.

Zou wel de beste optie zijn want ze komen er niet met die linke. Tenzij nog een andere nieuwe linkse partij op eens 5-7% zou halen.

Hoe dan ook, spannend en we zien het wel om 6 uur :)

https://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Bschnitz schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:03:
SPD gaat winnen, die gaan samen met de groenen. Dat zal iets van 40-42% zijn samen. Die gaan never met de FDP iets doen, dat geloof ik niet.
Een voortzetting van de 'Grosse Koalition' lijkt me uitgesloten, dan hou je alleen 'Stoplicht' en 'Jamaica' over.

Als de Scholz bondskanselier wil worden kan hij niet om de FDP heen, een krappe coalitie met de voormalige SED is vragen om ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
hoevenpe schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:14:
[...]

Een voortzetting van de 'Grosse Koalition' lijkt me uitgesloten, dan hou je alleen 'Stoplicht' en 'Jamaica' over.

Als de Scholz bondskanselier wil worden kan hij niet om de FDP heen, een krappe coalitie met de voormalige SED is vragen om ellende.
Zoals ik zeg, het zal om 1-3% gaan wat uiteindelijk de keuze gaat worden. Ben bang dat je gelijk gaat hebben, maar er is nog een kans op een 51% links kabinet.

Een ding weet ik zeker, ze gaan er alles aan doen om Markus Söder uit het kabinet te houden. Geen CDU/CSU meer.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
offtopic:
Dat geldt voor Nederland ook, met vergrijzing en een kindertal per vrouw van 1,57 kunnen ook wij niet zonder influx.
De problemen met vergrijzing vallen niet meer op te lossen binnen 1 generatie in de meeste westerse landen, dat is een realiteit die zal moeten inzinken in het nemen van politieke beslissingen. De babyboom was de meeste besproken en voorspelbare en dus zichtbare crisis die grotendeels genegeerd is. Alles wat je nu doet zijn lapmiddelen, het enige overbleven probleem wat op te lossen valt is solidariteit binnen de vergrijzing zelf, wat in Duitsland een serieus probleem is vanwege het pensioen en ouderdomsstelsel.

Zie ook in Nederland hoe men bijvoorbeeld bij ProRail "geschrokken" was dat mensen met pensioen gingen, werkgevers hebben altijd meer zeer groot succes kunnen lobbyen voor een overschot aan goedkoop en overvloedige arbeid.

Het probleem is tevens voor de economie en werkgevers is dat op het meeste kritieke gedeeltes van de industrie en supply chains er sprake is van kennis en talent dat het resultaat is van steeds grote investeringen in kennis en ervaring van mensen in combinatie met talent. Dat zich dus afspeelt in schaarste en internationale competitie.

Het probleem voor de VAG groep is niet dat ze geen handjes kunnen vinden die de auto's kunnen assembleren, maar mensen die kunnen meedraaien in innovatie in de technology supply chain op het gebied van chips, software, AI research, materiaalkunde, etc.

Kijk je dan naar de internationale competitie dan zie je dat je zowel competitief moet zijn in het produceren, aantrekken en behouden van talent. De VS is hier nog altijd aantrekkelijk omdat ze flink willen en durven te betalen voor talent, miljonair voor je 30e worden in loondienst is gewoon mogelijk voor toptalent.
Virtuozzo schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:48:
Ja, absoluut. Toch ligt het in Duitsland anders dan in Nederland. De mobiliteit tussen de bondsstaten is bijvoorbeeld veel lager dan die in het Nederlandse tussen de provincies. En waar in het Nederlandse de Randstand wel een fenomeen van concentratie (geodemografie e.d.) is, zit dat in Duitsland ook best anders in elkaar.
Het probleem is inderdaad dat voor integratie van kapitaal, arbeid, technologie en supply chains noodzakelijk om dit bereiken, zoals je ziet in Silicon Valley of Shenzhen, ook de politieke en maatschappelijk cultuur moet hebben voor zo'n omwenteling.

Maar concentratie brengt ook andere problemen met zich mee, zoals het risico op vastgoed bubbels aan de ene kant en torenhoge huur aan de andere kant in combinatie met algemene inflatie van levensonderhoud .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
defiant schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:49:
[...]

[...]

Het probleem is inderdaad dat voor integratie van kapitaal, arbeid, technologie en supply chains noodzakelijk om dit bereiken, zoals je ziet in Silicon Valley of Shenzhen, ook de politieke en maatschappelijk cultuur moet hebben voor zo'n omwenteling.

Maar concentratie brengt ook andere problemen met zich mee, zoals het risico op vastgoed bubbels aan de ene kant en torenhoge huur aan de andere kant in combinatie met algemene inflatie van levensonderhoud .
Ja, en daar zie je eigenlijk best goed de uitdagingen van / voor Duitsland.

De zogenaamde magische correlaties - zoals die van Lokale Productie / MKB / R&D / Onderwijs - dat zit allemaal prima in elkaar. Maar concentratie speelt elders op vergelijkbare wijze net zoals in het Nederlandse.

Daarmee zijn het politieke uitdagingen, en niet systemische. Dat is in het Nederlandse wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

offtopic:
Er zit nogal een verschil tussen zelf kiezen wie je binnenlaat, en doen alsof degenen die illegaal de grens overkomen het gaan oplossen. Fort Europa is altijd al een fort geweest voor legale migratie, terwijl we juist daar vrij letterlijk voor het uitkiezen hebben wie we binnen willen laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 26 september 2021 @ 14:08:
[...]

Er zit nogal een verschil tussen zelf kiezen wie je binnenlaat, en doen alsof degenen die illegaal de grens overkomen het gaan oplossen. Fort Europa is altijd al een fort geweest voor legale migratie, terwijl we juist daar vrij letterlijk voor het uitkiezen hebben wie we binnen willen laten.
Ja, daar zit wel enige ironie. We zouden kunnen kiezen, maar we rekenen degenen die dat voorstellen af voor wat degenen die de gaten in het fort inbouwen doen.

In ieder geval is dat in Duitsland een meer gezond publiek debat dan in het Nederlandse. Hier denken we reflexief bij dit onderwerp, daar een stuk minder. En dan is het ook minder drama en complex om crises aan te pakken bij dat soort onderwerpen. Nederland zou dat gewoon niet kunnen, want dat gaat het deksel van de beerput waar het dossier in zit met “en wie heeft nu echt wat bekokstoofd”.

Het is tekenend dat in Duitsland zelfs het disproportioneel signaal versus “wir schaffen das” marginaal is (en pijnlijk eenvoudig herleidbaar tot ongefundeerde manipulatief van extreem rechts en gelieerde hefbomen). Wat dat aangaat zijn deze verkiezingen best interessant, het is een stuk minder bankieren op mening daar. Gevoel is zeer zeker component, maar dat is net wat anders.

Dat gezegd, het zegt al iets dat het geen verkiezing is die in perceptie overheerst wordt door een exit Merkel perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 22:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IThom schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:28:
Een oepsie of gratis publiciteit?
Een Olongrennetje, toch Nederland als voorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bij hem, een oepsie. Hij is weinig … nauwkeurig, laat ik het zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Wie live wilt kijken. Is nu begonnen.

https://schoener-fernsehen.com/ZDF/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 13:36
Virtuozzo schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:46:
[...]

Bij hem, een oepsie. Hij is weinig … nauwkeurig, laat ik het zo zeggen.
Dat ze hem überhaupt als kandidaat naar voren hebben geschoven blijft voor mij een raadsel. De uitstraling van de gemiddelde Keulse Prins Carnaval. Ik ben zeker ook geen Söder fan, maar zijn uitstraling is toch wel iéts anders. 🤷🏼‍♂️

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Of gewoon in de ZDF Mediathek App :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
iamerwin schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:47:
[...]

Dat ze hem überhaupt als kandidaat naar voren hebben geschoven blijft voor mij een raadsel. De uitstraling van de gemiddelde Keulse Prins Carnaval. Ik ben zeker ook geen Söder fan, maar zijn uitstraling is toch wel iéts anders. 🤷🏼‍♂️
Komt omdat de CSU te veel macht had binnen de CDU, en die dunne oude gast heeft te veel invloed via blackrock. Dus er was niks over. Ze moesten wel. De vrouw die Merkel wilde is 2 jaar terug al direct de brandstapel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens de exitpolls (bv hier ) zijn SPD en Grüne toch wel de grootste winnaars, terwijl AfD inlevert. Mag ik voorzichtig concluderen dat Duitsland linksaf slaat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Het lijkt me wat vroeg daarvoor. Er zijn prognoses, veel daarvan zijn nu pas de mail-in stemmen aan het verwerken, maar CDU/CSU & SPD blijft spannend.

Het inleveren door een AfD is goed. Als die prognose doorzet. De Groenen, ik had daar zelf toch wat meer stijging verwacht - maar we zullen zien.

Die Linke, dat is meer onverwacht in - naar het zo lijkt - het halen van de kiesdrempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Volgens Laschet blijkt uit de prognoses dat de kiezer de partijen de opdracht heeft gegeven om zo veel mogelijk onderlinge overeenkomsten te vinden.
Zwammen kunnen ze in Duitsland net zo goed als hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Proton_ schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:05:
Volgens de exitpolls (bv hier ) zijn SPD en Grüne toch wel de grootste winnaars, terwijl AfD inlevert. Mag ik voorzichtig concluderen dat Duitsland linksaf slaat?
Ze halen het net niet om links te gaan. Dus die +-3%. Wellicht dat ze die nog kunnen vinden als alles geteld is....

Maar meerderheid vormen gaat heel lastig worden.

Betwijfel dat de de Duitse VVD over links wilt gaan, zie het niet gebeuren :)

Afd wil niemand mee samenwerken.

Als de CDU toch wilt meeregeren dan moet het over SPD en Groen, dat zal heel bijzonder worden xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
Je kunt stellen dat 'wir schaffen das' de AfD blijkbaar niet verder in het zadel heeft geholpen. Bijzonder volk die Duitsers. Dat terwijl hier bepaalde partijen telkens water azijn bij de wijn doen vanuit angst om zieltjes aan de populisten te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Bschnitz schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:06:
Als de CDU toch wilt meeregeren dan moet het over SPD en Groen, dat zal heel bijzonder worden xD
Met de huidige voorspelling ligt SPD, Groen en FDP het meest voor de hand. Eerst maar eens de definitieve uitslag afwachten want het stelsel is behoorlijk complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
hoevenpe schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:01:
[...]

Met de huidige voorspelling ligt SPD, Groen en FDP het meest voor de hand. Eerst maar eens de definitieve uitslag afwachten want het stelsel is behoorlijk complex.
Klopt, maar FDP heeft vaker gezegd links te willen voorkomen. Dus hens ik het niet zie gebeuren...

Maar ja, inderdaad morgen effe zien wat het is geworden. Ze missen nu nog maar 9 zetels ofzo :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
mekkieboek schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:32:
[...]

De nasleep van WO2 is ook van invloed. Duitsland heeft die wel verloren en ook zij zitten met littekens fysiek en mentaal. Maar uiteindelijk zijn zij als winnaar uit de bus gekomen, de meest invloedrijke groep in de EU. Ik kan me voorstellen dat dat psychisch kan wringen en dat ze daarom de EU zo belangrijk vinden en steunen. Niet op het podium gaan staan en leiderschap claimen maar alles in het openbaar voor het groepsbelang in Europa.
ik denk dat Duitsland vooral heeft geleerd van de WOI, II en Oost/West periode. Daarbij is dit ook stukken van hun geschiedenis die heel prominent in hun onderwijs terugkomen. Ik heb 'vroegah' een tijdje een Duitse vriendin gehad en het was echt insane hoe goed haar kennis was over hun politieke stelsel en waarom er bepaalde beveiligingen in zitten/nodig zijn, iets wat als een soort van algemene kennis werd gezien voor je middelbaar onderwijsperiode.
Je ziet dit gedrag ook vaker terug als het over privacy gaat: ook de Stasi heeft nog hun impact op hoe mensen daarover denken in Duitsland.

Ik denk zelfs dat hun houding met die geschiedenis en hoe ze keuzes van nu daarop baseren, een heel stuk gezonder is dan hoe wij met onze geschiedenis om gaan. Zij zijn nu een sterk, aanwezig land en vooral stabiel, omdat ze die duistere weg van machtspolitiek al eens zijn afgegaan en concludeerden dat dat bijzonder slecht eindigd, elke keer weer (WOII, Oost-Duitslandperiode).

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 27-09-2021 08:18 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Jebus4life

BE User

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7q019ejCvhi74I1E4bsF44NR7U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aG1ItlweQ7XJIhSHn9kmSIkE.png?f=fotoalbum_large

Ik ben niet goed mee hoe het Duitse systeem werkt (beetje vreemd eigenlijk, het systeem van de Britten/Amerikanen is ons direct duidelijk, terwijl onze grootste buur (en grootste impact op onze economie) veel minder prominent in ons nieuws komt.

Ik had begrepen dat Die Linke de kiesdrempel van 5% niet halen, idem "andere partijen". Worden die 40 zetels dan naar ratio verdeeld over andere partijen? Ik weet dat AfD in 2013 zetels gewonnen had en de kiesdrempel niet haalde en dus geen vertegenwoordiging kende in de Bundestag? Of is het systeem sindsdien geupdate en zijn die 40 vertegevenwoordigers rechtstreeks verkozenen?

Nuja, het lijkt weinig te veranderen aan de uitslag: gezien 3 van de afgelopen 4 legislaturen een CDU/CSU+SPD regering was, zou het me toch niet verbazen indien ze daar uiteindelijk opnieuw landen (met 2 partijen regeren is nu eenmaal aantrekellijker dan met 3).
Gezien de stevig verschoven machtsverhoudingen zou dat wel pijn doen voor CDU/CSU gezien ze in principe de kanselierspositie moeten afgeven, maar het alternatief, een oppositiekuur, zullen ze ook niet direct zien zitten.

Alternatief krijg je dan een tripartite van SPD+GRÜNE+FDP, maar FDP stond niet te springen voor een linkse regering te depanneren. In principe kan natuurlijk CDU/CSU+GRÜNE+FDP, maar gezien de overwinning van SPD (toch dé winnaar van de verkiezingen) betwijfel ik of dat wel zo enorm slim is (en of de groenen dat effectief willen)... In theorie kan er ook gesproken worden over een regering SPD+CDU/CSU+GRÜNE, maar waarom zou je een regering met 3 maken als je het ook met 2 kan

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Jebus4life schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:34:
Ik had begrepen dat Die Linke de kiesdrempel van 5% niet halen, idem "andere partijen". Worden die 40 zetels dan naar ratio verdeeld over andere partijen? Ik weet dat AfD in 2013 zetels gewonnen had en de kiesdrempel niet haalde en dus geen vertegenwoordiging kende in de Bundestag? Of is het systeem sindsdien geupdate en zijn die 40 vertegevenwoordigers rechtstreeks verkozenen?
Heb ergens gelezen dat als in drie of meer kiesdistricten een kandidaat van jouw partij de tweede stem wint de kiesdrempel niet geldt, wat de zetels van Die Linke zou verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:36:
[...]

Heb ergens gelezen dat als je in drie of meer kiesdistricten een kandidaat van jouw partij de tweede stem wint de kiesdrempel niet geldt, wat de zetels van Die Linke zou verklaren.
Het Duitse kiessysteem kent een kiesdrempel van 5 procent. Partijen die dat percentage niet halen, komen niet in de Bondsdag, tenzij ze drie direct gekozen vertegenwoordigers, Direktmandate, hebben. Zo’n partij mag dan niet als fractie maar als Gruppe (groep) zitting nemen in het parlement, waardoor de partij minder rechten heeft dan de partijen die de kiesdrempel wel halen. De PDS, de voorganger van Die Linke, vormde in de jaren negentig en tussen 2002 en 2005 bijvoorbeeld zo’n Gruppe.
bron: https://duitslandinstituu...94/het-duitse-kiesstelsel

Interessante kiesdrempel op deze wijze.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:50
Ik moet zeggen dat ik 't een best wel interessant/charmant systeem vindt, én lokale vertegenwoordig doordat het een first-pass-the-post systeem is, waardoor lokaal sterk zijn belangrijk is, maar de totale verdeling wel volledig proportioneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:41
Zowel CDU als SPD gaan proberen coalities te vormen volgens dw.com. Misschien ook een idee hier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Nu online

Jebus4life

BE User

Het lijkt dus, zoals al enkele weken duidelijk werd, de socialisten, groenen en liberalen te gaan worden in Duitsland.

De details moeten nog uitgewerkt worden, maar Scholz zal (zoals verwacht) Kanselier worden. Het lijkt erop dat Duitsland in 2030 (een kleine 10 jaar eerder dan gepland) zal afstappen van steenkool. Bovendien zal er onder druk van de FDP tóch vastgehouden worden aan de befaamde "Schwarze null". Vooral dat laatste had ik niet direct verwacht.
De Duitse formatie lijkt in zijn beslissende plooi te vallen. De sociaaldemocraten (SPD) , de liberalen (FDP) en de Groenen zullen samen formele coalitiegesprekken aangaan. Dat melden de drie partijen vrijdag.

Drie weken na de parlementsverkiezingen in Duitsland zetten ze daarmee een nieuwe stap in de vorming van een nieuwe regering. De drie partijen voerden al langer verkennende gesprekken, maar echte onderhandelingen waren tot dusver niet opgestart.

Door de beslissing van formeel te onderhandelen, lijkt nu ook helemaal vast te staan dat de christendemocraten tot de oppositiebanken worden veroordeeld. De partij van uittredend premier Angela Merkel viel daar sterk terug, en werd slechts de tweede partij.

‘Een nieuwe start is mogelijk als de drie partijen samenkomen’, zei Olaf Scholz, kanselierskandidaat namens de SPD, op een persconferentie. Hij liet ook weten dat de partijen een routekaart voor de coalitiebesprekingen hadden afgesproken.

De overeenkomst omvat een plan om in 2030, acht jaar eerder dan gepland, te stoppen met het gebruik van steenkool, evenals een actieplan voor klimaatbescherming. De SPD en de Groenen accepteerden ook de eisen van de FDP om de grondwettelijke schuldlimieten intact te laten en geen nieuwe belastingen op te leggen. Details zullen de komende weken in formele gesprekken worden uitgewerkt.

De coalitie met deze drie partijen is de meest levensvatbare regering in Duitsland, en de partijen hebben aanzienlijke verschillen moeten overbruggen om tot het voorlopige akkoord te komen.

Het begin van coalitieonderhandelingen is een cruciale stap in het complexe proces van machtsoverdracht in Duitsland. Het laat zien dat de partijen genoeg raakvlakken hebben en maakt het waarschijnlijker dat een door Scholz geleide regering voor het einde van het jaar de grootste economie van Europa kan gaan runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Even een flinke necrobump in dit toch al niet zo populaire topic :P
We kijken hier toch meer naar het westen (zelfs als het binnen Nederland speelt).
offtopic:
Overigens hoor ik dat de podcast van Maarten van Rossem binnenkort wel wat meer naar het oosten gaat kijken, ik ben daar wel blij mee.

Over de uitslagen in Sachsen en Thüringen, ik kan het toch niet helpen te vermoeden, zou het tragische steekincident in Solingen de AfD in de kaart hebben gespeeld? Ik begrijp dat de populariteit van de AfD toeneemt naarmate de bundesländer verder in het oosten liggen. En ik hoor dat Thüringen te kampen heeft met leegloop en vergrijzing wat mogelijk ook een deel van de winst daar kan verklaren.

Maar dat ze met de fatale Solingen aanslag net het extra zetje hebben gehad dat AfD in Thüringen zelfs de grootste partij is geworden. Wie zal het zeggen? Hoewel nog moet worden gezien of ze dat gaat helpen, het cordon sanitaire is in Duitsland wat sterker dan bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
AfD en dat bizarre partijtje van die vrouw hebben naar verluid hard ingezet op jongeren bereiken via social media. Het is dus niet alleen de oudjes die zich nog het communisme herinneren. De aanslagen zullen zeker ook niet tegengewerkt hebben...

Ik denk dat de traditionele partijen een electabiliteitsprobleem hebben: geluiden als wakkergeschud worden kunnen natuurlijk niet waar zijn, het zit er al jaren dik aan te komen. Ze hebben niet ingespeeld, of met duidelijke andere verhalen kunnen komen, en ook minder effectief in het aanspreken van nieuwe generaties. Juist daar maak ik me wel een beetje zorgen om.

En ik hoop dat Van Rossem net als de overwegend West-Duitse mainstream politici alles ten oosten van de Elbe eens wat minder als flyover states gaat zien. Daar zit een enorm probleem dat niet opgelost wordt voordat die gelijkwaardigheid en erkenning sterk verbeterd. Denk ik. Het is ook precies waar de Republikeinen zo goed in zijn in de VS. Het lijkt me nu bewezen dat voort op het ingeslagen pad niet werkt. Wat kan wel werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brent schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:52:
[...]

En ik hoop dat Van Rossem net als de overwegend West-Duitse mainstream politici alles ten oosten van de Elbe eens wat minder als flyover states gaat zien. Daar zit een enorm probleem dat niet opgelost wordt voordat die gelijkwaardigheid en erkenning sterk verbeterd. Denk ik. Het is ook precies waar de Republikeinen zo goed in zijn in de VS. Het lijkt me nu bewezen dat voort op het ingeslagen pad niet werkt. Wat kan wel werken?
Er wordt door het westen juist al enorm veel geïnvesteerd in het oosten, maar het gevoel van minderwaardigheid zit vastgebakken in de mentaliteit daar. Dit wordt de afgelopen jaren door verschillende populistische partijen versterkt, en die retoriek gaat er als zoete koek in. Helaas grenzen ze zich daardoor zelf enkel meer en meer af.

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 02-09-2024 12:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:59:
[...]

Er wordt door het westen juist al enorm veel geïnvesteerd in het oosten, maar het gevoel van minderwaardigheid zit vastgebakken in de mentaliteit daar.
Jein. Het Oostelijke mkb (kijk eens naar de tuinlanden) is systematisch uitgehold, en daar heeft het enkele topinvesteringen voor teruggekregen (chips in Dresden oa). Dat helpt natuurlijk heel veel mensen juist niet. En dan heb je de tot de dag van vandaag ongelijke sociale rechten/pensioenen voor gelijk werk bijvoorbeeld. Dat is hoe je het ook wend of keert ongelijkheid, en ik vind het zeer begrijpelijk dat je daar ontevreden over bent, om niet te zeggen dat dat dus ook het verschil blijft versterken (immers, minder persoonlijk inkomen is minder consumptieuitgaven is minder inkomen voor de middenstand, etc.) Hetzelfde zie je de grens over naar het oosten, met dezelfde kritieken. Een Polen heeft echter een eigen nationale regering en dus middelen, bij de Duitse deelstaten blijft het dus op dat niveau hangen, en het Federale niveau heeft natuurlijk veel macht.
Dit wordt de afgelopen jaren door verschillende populistische partijen versterkt, en die retoriek gaat er als zoete koek in. Helaas grenzen ze zich daardoor zelf enkel meer en meer af.
Het zal zeker een rol spelen, maar je moet het zien als een gat dat men laat vallen en de populisten handig gebruik van maken. Het is niet zo dat het gat er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Brent schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:52:
net als de overwegend West-Duitse mainstream politici alles ten oosten van de Elbe eens wat minder als flyover states gaat zien. Daar zit een enorm probleem dat niet opgelost wordt voordat die gelijkwaardigheid en erkenning sterk verbeterd. Denk ik. Het is ook precies waar de Republikeinen zo goed in zijn in de VS. Het lijkt me nu bewezen dat voort op het ingeslagen pad niet werkt. Wat kan wel werken?
Is het ook niet deels een perceptie ding? Dus dat er in feite veel is verbeterd en veranderd sinds de val van de muur maar dat een deel vd mensen dat niet zo voelt en dat de AfD erg goed is dat gevoel te versterken? (spuit elf ^^ :) )
Ik lees dat werknemers die vergelijkbare dingen doen in Bayern beter betaald worden dan in zegmaar het oosten. Dat klinkt onrechtvaardig maar het leven in München of Augsburg zal ook duurder zijn dan in een stad in Thüringen. Amsterdam is ook duurder dan Oldenzaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brent schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:08:
[...]

Jein. Het Oostelijke mkb (kijk eens naar de tuinlanden) is systematisch uitgehold, en daar heeft het enkele topinvesteringen voor teruggekregen (chips in Dresden oa). Dat helpt natuurlijk heel veel mensen juist niet. En dan heb je de tot de dag van vandaag ongelijke sociale rechten/pensioenen voor gelijk werk bijvoorbeeld. Dat is hoe je het ook wend of keert ongelijkheid, en ik vind het zeer begrijpelijk dat je daar ontevreden over bent, om niet te zeggen dat dat dus ook het verschil blijft versterken (immers, minder persoonlijk inkomen is minder consumptieuitgaven is minder inkomen voor de middenstand, etc.)
Het klopt dat hier een ongelijkheid is/was in hoogte van pensioenen, maar wat vaak genegeerd wordt is dat er aan het kostenplaatje ook grote verschillen zijn:
Die Lebenshaltungskosten in Ostdeutschland liegen im Mittel um sechs Prozentpunkte unter denen im Westen.
Daarnaast wordt dit verschil al gelijkgetrokken door de Rentenangleichung Ost-West:
Lag das Niveau der Renten im Osten im Vergleich zum Westniveau ursprünglich noch bei knapp 40 Prozent, hat es im Juli 2023 vollständig das Westniveau erreicht.
Je moet natuurlijk ook de historische context hiervan niet vergeten. Na de Wiedervereinigung in 1990 kwamen er opeens 16 miljoen mensen bij West-Duitsland die nooit iets in het systeem hadden ingelegd maar wel graag een pensioen wilden ontvangen.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 02-09-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
mekkieboek schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:13:
[...]

Ik lees dat werknemers die vergelijkbare dingen doen in Bayern beter betaald worden dan in zegmaar het oosten. Dat klinkt onrechtvaardig maar het leven in München of Augsburg zal ook duurder zijn
In overheidsbanen is er geloof ik die verdeelsleutel, maar dus ook pensioenen e.d.: een Oost-Duitser krijgt tussen de 60 en 70% als ik het me goed herinner. Als dat dus zo wettelijk is vastgelegd, dan kan ik het er alleen maar mee eens zijn. Ja, je hebt gelijk dat Amsterdam en Oldenzaal voor hetzelfde werk een ander loon kunnen opbrengen, maar dat kun je nog de markt en het feit dat je ook minder kwijt zult zijn voor wonen in Oldenzaal aandragen. Stel dat je in Oldenzaal maar 65% van je pensioen zou krijgen, of CAO Rijk een Randstad-kolom heeft en een Rest-kolom op 65%. Dat zou toch te ver gaan?

Er is van oudsher een verklaring te bedenken, maar de muur is nu ook alweer bijna 2 generaties geleden gevallen. Dat mag weleens rechtgetrokken.

En dan hebben we het over de rest nog niet gehad.

En, denk je niet dat onze huidige regering ook niet iets met het verschil in Randstad en de rest te maken heeft? Wij zitten volgens mij met hetzelfde probleem, maar uiteraard in onze context. Ik geef de 'provincialen' heus niet meteen on ongekwalificeerd gelijk, maar ja, dat er opvang in Ter Apel zit en niet in Wassenaar, dat is natuurlijk wel zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:20:
[...]

Het klopt dat hier een ongelijkheid is/was in hoogte van pensioenen, maar wat vaak genegeerd wordt is dat er aan het kostenplaatje ook grote verschillen zijn:
Het verschil wettelijk vastleggen is wel iets anders. Nogmaals, stel je voor dat je in Friesland ook minder pensioen zou krijgen. Dat zou ik bizar vinden. Ik vind het al bizar dat je die omrekenfactoren voor sommige buitenlanden hebt.
[...]

Daarnaast wordt dit verschil al gelijkgetrokken door de Rentenangleichung Ost-West:

[...]
Ah, dat is mooi, maar pas sinds een jaar. Is dat dan overigens ook met terugwerkende kracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brent schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:25:
[...]

Het verschil wettelijk vastleggen is wel iets anders. Nogmaals, stel je voor dat je in Friesland ook minder pensioen zou krijgen. Dat zou ik bizar vinden. Ik vind het al bizar dat je die omrekenfactoren voor sommige buitenlanden hebt.
Als Vlaanderen morgen failliet gaat en zich maar bij Nederland aansluit. Kan jij het aan de Nederlanders verkopen dat hun AOW even door de helft gaan omdat we nu ook de Vlaamen een AOW gaan geven, omdat het anders wel heel oneerlijk voor de Vlaamen zou zijn.
[...]

Ah, dat is mooi, maar pas sinds een jaar. Is dat dan overigens ook met terugwerkende kracht?
Dat zou me heel onlogisch lijken, mensen hoefden ook niet met terugwerkende kracht hun Rentebeiträge te betalen.
Daarnaast waren de levenskosten vroeger nog veel lager dan die van het westen.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 02-09-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Wat is de rol van 'de media'? Ik kijk wel eens duitse tv maar verder dan af en toe 'Lanz' kom ik ook niet. Krijgt oost duitsland wel voldoende aandacht in ARD und ZDF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:30:
[...]

Als Vlaanderen morgen failliet gaat en zich maar bij Nederland aansluit. Kan jij het aan de Nederlanders verkopen dat hun AOW even door de helft gaan omdat we nu ook de Vlaamen een AOW gaan geven, omdat het anders wel heel oneerlijk voor de Vlaamen zou zijn.
Zoals gezegd, het is niet morgen, maar alweer 35 jaar geleden. En het is een ongelijkheid, punt. Je kunt niet verbaast zijn dat mensen daar ontevreden over zijn.

En je vergeet even alle andere ongelijkheden die ik noemde. Ook bij gelijktrekken pensioenen bestaan die nog steeds, en hebben die bovendien 35 jaar kunnen doorwerken.

Tuurlijk, er is ook een begrijpelijke achtergrond. Maar merk op hoe snel je de West-Duitse blik hierop pakt. Tsja, het is helaas voor eigen rekening om niets te doen met dat Oost-Duitse perspectief. AfD wint in Thuringen. Gaan we er pas wat mee doen als het de Bondsdag in handen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brent schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:11:
[...]

Zoals gezegd, het is niet morgen, maar alweer 35 jaar geleden. En het is een ongelijkheid, punt. Je kunt niet verbaast zijn dat mensen daar ontevreden over zijn.

En je vergeet even alle andere ongelijkheden die ik noemde. Ook bij gelijktrekken pensioenen bestaan die nog steeds, en hebben die bovendien 35 jaar kunnen doorwerken.

Tuurlijk, er is ook een begrijpelijke achtergrond. Maar merk op hoe snel je de West-Duitse blik hierop pakt. Tsja, het is helaas voor eigen rekening om niets te doen met dat Oost-Duitse perspectief. AfD wint in Thuringen.
Het zou mooi zijn als er een makkelijke oplossing was, maar het is helaas wat complexer. Dan lijkt het me goed de discussie iig in te voeren met de stand van vandaag, ipv vast te houden aan verhalen van 20-30 jaar geleden over hoe ongelijk de 60% pensioenen wel niet zijn...

De ongelijkheid houdt daar inderdaad niet op. Maar om in jouw vergelijking van eerder te blijven is dat ook een beetje als verwachten dat Oldenzaal de zelfde economische welvaart moet hebben als Amsterdam en het de taak van Den Haag is om dat maar te regelen.

De DDR leunde traditioneel veel op vervuilende industrie die steeds minder past in de huidige tijd. Dat is het het westen net zo goed gebeurd, maar daar hadden mensen meer kansen om naar iets nieuws over te stappen. De DDR is daarentegen compleet uitgehold door de SED, daar was niks meer. Iedereen die iets van zichzelf hield is zodra ze konden naar het westen getrokken omdat daar de kansen lagen. De achterblijvers bleven met de gebakken peren zitten. Lege dorpen, wegvallende industrie, verval, etc. Om dat allemaal maar als schuld van het westen te bestempelen vind ik wel erg makkelijk. Vooral als je kijkt naar alle moeite die er gestopt wordt vraag ik me af wat volgens jou het Oost-Duitse perspectief dan is.
Gaan we er pas wat mee doen als het de Bondsdag in handen heeft
Ik hoop en verwacht het niet zo snel, maar het kan ooit gebeuren. Hoeveel zetels heeft de PVV ook alweer :X

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 02-09-2024 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:18
mekkieboek schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:42:
Wat is de rol van 'de media'? Ik kijk wel eens duitse tv maar verder dan af en toe 'Lanz' kom ik ook niet. Krijgt oost duitsland wel voldoende aandacht in ARD und ZDF?
Wanneer men met een dusdanig collectief minderwaardigheidscomplex te doen heeft, kan je ze overrepresenteren zonder ook maar een stap dichter bij het doel te komen.

En let wel, het gaat over AfD’ers, het Duitse equivalent van het ongehoord Nederland publiek. Daarnaast heeft iedere regio ook z’n eigen zenders (WDR, NDR, BR, etc), wat voor het oudere publiek vast interessanter is, terwijl de jeugdige stemmers zoals hierboven aangegeven sowieso niet via tv te bereiken zijn.

Bovendien is men er enorm wantrouwig, tot het punt dat je er met pragmatisme en cijfers ook niks gaat bereiken, temeer omdat de afstand tot Berlijn gewoon te groot is. Wat iemand op een verjaardag moppert heeft meer impact dan welk programma dan ook wannee dat is wat men wil horen.

Het verbaast me dan ook niet dat een Wagenknecht er voet aan grond weet te krijgen. Poetin of de zittende regering is lood om oud ijzer, zeker als er nog een roze bril naar de goede oude tijd bij komt kijken.

Onder de streep is het een klassiek geval van “what did the Romans ever do for us”. Maar ondertussen wordt het land er niet bestuurbaarder op, groeit de polarisatie juist en zal de slagvaardigheid van de economie ook een knauw krijgen, met verdere ontevredenheid tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Cid Highwind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:36:
[...]

Wanneer men met een dusdanig collectief minderwaardigheidscomplex te doen heeft, kan je ze overrepresenteren zonder ook maar een stap dichter bij het doel te komen.
Het gaat er misschien teveel over om 'geluid' te 'representeren', en te weinig te analyseren wat de onderliggende oorzaken zijn. Want die zijn er. In Nederland ook. Gevestigde partijen slagen er alleen niet in dit goed uit te leggen, of althans minder goed dan dat populisten ermee aan de haal gaan. En het vergt visie en een inspanning van een generatie, zoniet langer, stukje bij beetje die onderliggende problemen aan te pakken.

Er is wezenlijke socio-economische ongelijkheid. Kapitaalverschillen nemen toe. (Groot)bank en overheid steunen multinationals boven mkb. De dorpen stromen leeg. Mensen worden eenzamer. Zorg wordt minder.

Het werkelijk bespreken van die problemen vind je bijna nergens meer terug. In Duitsland nog meer dan in NL heb ik het idee; hier zie je de ogen al rollen als je eens echt inhoudelijk wil worden op TV. Aan de ene kant van het politieke spectrum vind je mensen die menen dat het niet bestaat (want in de goed opgeleide bubbel heb je weinig met die kant van overheidsfunctioneren te maken, en kun je ook denken dat je nu eenmaal 'rijk' bent, al ben je dat niet want zo'n beetje iedereen die stemt is uiteindelijk afhankelijk van de verkoop van arbeid). Aan de andere kant mensen die al decennia lang deze dingen zien opstapelen.

Nou doet Scholz misschien wat ie kan, maar zoals we zien in het dossier Oekraïne, in Europa, communicatie is nu eenmaal niet zijn sterke punt. Tsja, dat kost je dus. En idem met enkele partijen in Nederland: goede plannen, maar weten het niet aan de man te brengen. Populisten zijn nu eenmaal marketeers eerst, en inhoudelijk... nouja, niet eens tweede of derde, het is bijzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Brent schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:20:
[...]

In overheidsbanen is er geloof ik die verdeelsleutel, maar dus ook pensioenen e.d.: een Oost-Duitser krijgt tussen de 60 en 70% als ik het me goed herinner. Als dat dus zo wettelijk is vastgelegd, dan kan ik het er alleen maar mee eens zijn. Ja, je hebt gelijk dat Amsterdam en Oldenzaal voor hetzelfde werk een ander loon kunnen opbrengen, maar dat kun je nog de markt en het feit dat je ook minder kwijt zult zijn voor wonen in Oldenzaal aandragen. Stel dat je in Oldenzaal maar 65% van je pensioen zou krijgen, of CAO Rijk een Randstad-kolom heeft en een Rest-kolom op 65%. Dat zou toch te ver gaan?

Er is van oudsher een verklaring te bedenken, maar de muur is nu ook alweer bijna 2 generaties geleden gevallen. Dat mag weleens rechtgetrokken.

En dan hebben we het over de rest nog niet gehad.

En, denk je niet dat onze huidige regering ook niet iets met het verschil in Randstad en de rest te maken heeft? Wij zitten volgens mij met hetzelfde probleem, maar uiteraard in onze context. Ik geef de 'provincialen' heus niet meteen on ongekwalificeerd gelijk, maar ja, dat er opvang in Ter Apel zit en niet in Wassenaar, dat is natuurlijk wel zo...
Het is wel van belang het hele plaatje te zien.

Het is namelijk ook nog steeds zo dat men in het westen het gehele leven nog een solidariteitstoeslag betaalt om het oosten te financiëren. Een goede 5.5% van je salaris die direct naar het oosten wordt overgeheveld. De verschillen in de AOW zijn zo groot niet en staan in geen verhouding tot de verschillen in huur. Deze verschillen zijn de afgelopen 10 jaar enkel groter geworden. Daar waar je in Oost Duitsland geld overhoudt van je AOW om nog wat anders dan de huur van te betalen, mag je in München blij zijn wanneer tegenwoordig je huur niet het dubbele van je AOW is.

Een ander voorbeeld zijn CAO's. Deze zijn niet meer van deze tijd en houden niet tot nauwelijks rekening met hoe groot de verschillen tegenwoordig zijn qua kosten in levensonderhoud.

Helaas is het ook zo dat deze zaken juist in het oosten onderbelicht zijn. Ga je daar het gesprek aan en doe je een boekje open over hoe weinig je eigenlijk overhoudt zelfs wanneer je een topbaan hebt, valt ook daar de mond open van verbazing en prijst men zichzelf gelukkig. Dat zijn dus de momenten waarop ik dan vaststel dat de kloof echt veel groter is dan hoe men zich deze voorstelt, iets wat dus in beide richtingen geldt. Maar waar je vanuit de Randstad met een uurtje in het oosten bent, kost het in Duitsland een stuk meer moeite. Zelfde problemen, maar andere schaal en afstanden.

Voor de beeldvorming is ook belangrijk dat de AOW in Duitsland niet op dezelfde manier is opgezet als in Nederland, deze wordt namelijk berekend aan de hand van je persoonlijke bijdrage. Ik weet overigens niet of dat juist bijdraagt aan een voordeel voor de Oost Duitse vrouwen, of in het nadeel. Het stereotype is immers dat zij meer werkten en werken, terwijl men in het westen het idee van de huisvrouw als hoogste goed had. Dat laatste is nu dus een groot sociaal probleem, zij hebben immers minder punten opgebouwd en daardoor een flink lager inkomen.

Verder denk ik dat we ook niet teveel moeten inzoomen op enkel het financiële. Juist daar zie ik eigenlijk nog de minste van de zorgen en vooral reden voor ontevredenheid in het Westen in plaats van in het Oosten. De mensen die ik spreek in Oost Duitsland zijn vooral blij en trots op hun houding dat het juist niet om het geld gaat, en dat ze hun DDR waarden nog niet vergeten zijn.

Maar verandering is eng, vroeger is fijn. Minder zorgen, het gevoel dat het iedereen wel goed ging, meer gelijkheid, geen vreemde dingen geen gekkigheid. Allemaal emoties waar op in wordt gespeeld naar goed voorbeeld van de memberberries, om er maar een andere culturele referentie, iets nieuwer, bij te pakken. Buitenlanders zijn de kop van jut, want "took our jobs" en een bedreiging voor het warme gevoel van vroeger. Niet wetende, of gewoon niet in willen zien, dat als je in Duitsland de buitenlanders de deur wijst, de complete economie op z'n gat komt te liggen.
Brent schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:22:
[...]

Het gaat er misschien teveel over om 'geluid' te 'representeren', en te weinig te analyseren wat de onderliggende oorzaken zijn. Want die zijn er. In Nederland ook. Gevestigde partijen slagen er alleen niet in dit goed uit te leggen, of althans minder goed dan dat populisten ermee aan de haal gaan. En het vergt visie en een inspanning van een generatie, zoniet langer, stukje bij beetje die onderliggende problemen aan te pakken.

Er is wezenlijke socio-economische ongelijkheid. Kapitaalverschillen nemen toe. (Groot)bank en overheid steunen multinationals boven mkb. De dorpen stromen leeg. Mensen worden eenzamer. Zorg wordt minder.

Het werkelijk bespreken van die problemen vind je bijna nergens meer terug. In Duitsland nog meer dan in NL heb ik het idee; hier zie je de ogen al rollen als je eens echt inhoudelijk wil worden op TV. Aan de ene kant van het politieke spectrum vind je mensen die menen dat het niet bestaat (want in de goed opgeleide bubbel heb je weinig met die kant van overheidsfunctioneren te maken, en kun je ook denken dat je nu eenmaal 'rijk' bent, al ben je dat niet want zo'n beetje iedereen die stemt is uiteindelijk afhankelijk van de verkoop van arbeid). Aan de andere kant mensen die al decennia lang deze dingen zien opstapelen.

Nou doet Scholz misschien wat ie kan, maar zoals we zien in het dossier Oekraïne, in Europa, communicatie is nu eenmaal niet zijn sterke punt. Tsja, dat kost je dus. En idem met enkele partijen in Nederland: goede plannen, maar weten het niet aan de man te brengen. Populisten zijn nu eenmaal marketeers eerst, en inhoudelijk... nouja, niet eens tweede of derde, het is bijzaak.
Hoofdzakelijk met je eens. Alleen wel met de noot dat de problemen die je aanduidt niet exclusief zijn voor de AfD-vriendelijke Bundesländer. De zorg staat overal onder druk. Kijk je naar NRW dan staat de ene brug na de andere op instorten, lopen ook daar dorpen leeg en is er geen geld voor zorg en onderwijs. Duitsland is een land met veel hoogwaardige techniek, kennis en wetenschap. Maar de maatschappij heeft de grootste moeite überhaupt uit de jaren '90 weg te komen en zaken die al lang en breed hervormd hadden moeten zijn, houdt men krampachtig aan vast. Ook hier is het niet alleen zaak het oosten clichématig als arm en hulpbehoevend weg te zetten, grote delen van het westen is in hetzelfde bedje ziek, maar of dat in het oosten aankomt of dat men te druk is met de eigen situatie, is mij een vraag.

Bovenal, het ontbreekt aan een visie. En ik denk dat daar de grote winst ligt voor de radicale partijen. Ze hebben tenminste een visie, iets waar men naar uit kan kijken. Of dat dan een nostalgische visie is naar een beeld wat in de huidige wereld eigenlijk nooit meer zou kunnen werken, doet er niet toe.

En ja, de Grünen hebben er ook een visie. Maar dat is er eentje voor het Duitse equivalent van de havermelkelite. Iemand met een Polo uit het jaar kruik en een huurappartementje heeft niks aan subsidies voor een laadpaal op de oprit. Die ziet enkel dat de Mietpreisbremse niet werkt, de stroom duurder is geworden en er geld naar Oekraïne moet.

Van de grote centrumpartijen heb ik geen idee wat ze met het land willen en hoe dit vorm te geven.

Dat de verschillen tussen hoge en lage inkomens enkel groter worden, helpt de polarisatie natuurlijk ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Nu online

Jebus4life

BE User

Nog niet belicht. AFD komt in Thüringen in een zéér machtige positie, in Saksen komen ze net 1 zetel tekort hiervoor: In Thüringen is er geen tweederde meerderheid meer mogelijk zonder AFD. Waarom is dat een issue? Omdat aanstellingen voor het hooggerechtshof in Duitsland een tweederde meerderheid nodig hebben...
Met 32 van de 88 zetels kan AfD alle beslissingen die een tweederdemeerderheid vereisen, tegenhouden. En dat kan voor de partij heel belangrijk worden, want uitgerekend de rechters van het Grondwettelijk Hof in Thüringen vallen onder die regeling.
Komende legislatuur dienen alle 9 rechters vervangen te worden (geen idee of dat klopt, maar volgens "Verfassungsblog " is dat zo). Het AFD kan die benoemingen dus allemaal tegenhouden en de werking van het gerecht volledig tot stilstand brengen. Want de partij (en zeker lijsttrekker Höcke) moeten geregeld voor het gerecht verschijnen wegens klachten over hun extreemrechtse ideeën en soms neonazistische uitspraken. Bovendien bestempelen de veiligheidsdiensten AFD als een extreemrechtse groepering wat AfD tevergeefs probeerde om te draaien door aanvechtingen bij het Grondwettelijk Hof.

Vanaf nu is hún akkoord nodig om die rechters te vervangen... Je begrijpt dat ze dit graag zien gebeuren... AFD kan dus niet verliezen, oftewel krijgen ze een rechter waar ze mee akkoord kunnen gaan. Oftewel geven ze hun akkoord en kunnen ze in ruil wegen op het beleid (we stemmen mee indien X of Y).

De facto sneuvelt dus de "brandmauer" (het Duitse cordon sanitaire rond extreemrechts), want er zal met AFD gepraat moeten worden over bepaalde zaken.

En dan spreken we nog niet over de formatie... CDU zal echt niet te vinden zijn voor een coalitie met BSW (we hebben overal in Europa de voorbeelden gezien hoe besturen met een gloednieuwe partij, zonder enige ervaring, loopt). Bovendien komt ze uit het kamp van "Die Linke", het overblijfsel van de communisten uit de DDR waar CDU principeel mee weigert samen te werken... Maar (tenzij ze met AFD in zee gaan) zijn er niet direct andere mogelijkheden dan met beiden in zee te gaan denk ik (tenzij CDU/BSW/SPD er net geraakt, weet ik niet vanbuiten). Ook in Saksen gaat die formatie even moeilijk zijn overigens...

En dan als kers op de taart; als ze er niét uitraken tijdens de formatie in Thüringen, wat dan? Nieuwe verkiezingen? Guess what, daar is een tweederdemeerderheid voor nodig die AFD dus kan blokkeren... Ik gok dat AFD dan liever de andere partijen maar wat laat aanmodderen en zal zeggen "zoek het maar uit onder elkaar, of vorm een regering met ons".

Ik vrees dat er woelige tijden aankomen in (Oost-)Duitsland...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Cid Highwind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:55:
[...]

Het is wel van belang het hele plaatje te zien.
En je hebt gelijk dat de solidariteitstax daarbij hoort, maar ook alle andere punten die ik aandroeg (en meer ;)). Wat Oost Duitsland met de rest van oost-Europa gemeen heeft is dat westerse bedrijven hun marktmacht hebben gebruikt om veel lokale bedrijven op te kopen of uit de markt te concurreren. En dat is ook meetbaar zo. Daar leeft dus een sterk gevoel van een wingewest te zijn. Oost Duitsland heeft, zoals ik al zei, geen nationale regering om dat te mitigeren.
Verder denk ik dat we ook niet teveel moeten inzoomen op enkel het financiële. Juist daar zie ik eigenlijk nog de minste van de zorgen en vooral reden voor ontevredenheid in het Westen in plaats van in het Oosten. De mensen die ik spreek in Oost Duitsland zijn vooral blij en trots op hun houding dat het juist niet om het geld gaat, en dat ze hun DDR waarden nog niet vergeten zijn.
Nouja, ik wil inderdaad niet alleen naar de makkelijke financiele vergelijkingen kijken, van mij mogen de moeilijke ook (hoe meet je precies de wingewest-factor?), maar ik heb wel de indruk dat dat een grote rol speelt. En natuurlijk het feit dat er geen oost-Duitse vertegenwoordiging als zodanig is, en oost-Duitsers ondervertegenwoordigd in federale politiek. En wellicht ook debat?
Maar verandering is eng, vroeger is fijn. Minder zorgen, het gevoel dat het iedereen wel goed ging, meer gelijkheid, geen vreemde dingen geen gekkigheid. Allemaal emoties waar op in wordt gespeeld naar goed voorbeeld van de memberberries, om er maar een andere culturele referentie, iets nieuwer, bij te pakken. Buitenlanders zijn de kop van jut, want "took our jobs" en een bedreiging voor het warme gevoel van vroeger. Niet wetende, of gewoon niet in willen zien, dat als je in Duitsland de buitenlanders de deur wijst, de complete economie op z'n gat komt te liggen.
Dus toch een economische grondslag voor het probleem? ;)
[...]

Hoofdzakelijk met je eens. Alleen wel met de noot dat de problemen die je aanduidt niet exclusief zijn voor de AfD-vriendelijke Bundesländer.
Was inderdaad niet specifiek met oost-Duitsland in gedachten geschreven, dat geld in de rest van het Westen ook in meer of mindere mate.
Van de grote centrumpartijen heb ik geen idee wat ze met het land willen en hoe dit vorm te geven.
Misschien is dat het grote probleem. AfD heeft een duidelijk verhaal sprookje, maar de rest heeft 'niets'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:44
fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:30:
[...]

Nouw!....de politiek heeft voor de groep 40-55 zonder moeite een gat in hun pensioen geslagen met de inzet van de nieuwe pensioenregeling. En dat heeft iedereen geslikt als zoete koek. Dus om een antwoord op jouw voorbeeld te geven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Problemen bij Volkswagen wakkeren angst aan dat hele Duitse industrie wegkwijnt
Antlitz had net gezegd dat Volkswagen nog „één, twee” jaar heeft om het belangrijkste merk – Volkswagen zelf – weer op de rails te krijgen. Dat kampt met hoge kosten en tegenvallende verkopen. Wat de directie betreft zijn er ontslagen nodig, en is zelfs het ondenkbare mogelijk: fabriekssluitingen in het thuisland. Dat is in de lange geschiedenis van Duitslands belangrijkste industrietrots nog nooit voorgekomen.
Chemiegiganten Bayer en BASF voerden de afgelopen tijd grote ontslagrondes door, onder meer doordat ze de productie in Duitsland terugschroeven als gevolg van de hoge energieprijzen. Staalbedrijf ThyssenKrupp zit in financiële problemen en onderhandelt nog over ontslagen.
Het probleem voor Blume en Antlitz is dat Volkswagen geen gewoon bedrijf is. Het kent een nachtmerrie-achtige governance-structuur waarbij de feitelijke macht van de topman beperkt is. Deelstaat Nedersaksen heeft aandelen en bezit 20 procent van het stemrecht in de raad van commissarissen. Daarbij kijkt minister-president Stephan Weil vaak nadrukkelijk naar de werkgelegenheid.
Dit model, waarbij talloze belangen op het hoogste niveau vertegenwoordigd zijn, is bedacht door de Britten, die na de Tweede Wereldoorlog de structuur van het bedrijf opnieuw vormgaven. Maar nu is het „een multinational onwaardig”, schreef het Duitse Handelsblatt afgelopen week in een commentaar. Elke verandering gaat traag en elke topbestuurder moet voortdurend allerlei uiteenlopende partijen meekrijgen. Dat is niet altijd handig in het huidige tijdperk, waar Volkswagen de strijd aan moet met snelle, start-up-achtige ondernemingen als Tesla of gesubsidieerde Chinese autofabrikanten.
In principe is wat in Duitsland nu gebeurd hetzelfde effect wat eerder al optrad in andere landen door globalisering, dat Duitsland het langer vol heeft gehouden komt juist ook omdat het land een relatief succesvolle industrie politiek voerde. De vervlechting van politiek en industrie wordt veelal gezien als verstorend, maar alle grote industrielanden doen dit in meer of mindere mate hetzelfde. Maar het is uiteraard geen garantie voor succes.

Ik denk dat het probleem van Duitsland is dat de focus te veel ligt op specifieke bedrijven en niet zozeer op op bredere kapitaal en kennis. Je wilt wel een bepaalde markt dynamiek zodat je niet de potentiële problemen hebt dat slecht bestuurde bedrijven een bovenmatige impact hebben op de samenleving. Als het netwerk van toeleveranciers en technologie maar breed genoeg is, hoef je niet afhankelijk te zijn van 1 industrietak.

En dat was natuurlijk het probleem van globalisering, het draaide uiteindelijk niet alleen om lage loonkosten en afzetmarkten in Azië, maar hele supply chains qua technologie verdwenen ook uit Europa. Daarin zit ook het schaal en kostenvoordeel.

Als laatste speelt natuurlijk het energiebeleid van Duitsland een rol, bij industrie wil je energie zo betrouwbaar en zo goedkoop mogelijk beschikbaar hebben. De combinatie sluiting kerncentrales alsmede de keuze om afhankelijk te zijn van Rusland voor energie is strategisch gezien problematisch gebleken voor Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
defiant schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:20:
In principe is wat in Duitsland nu gebeurd hetzelfde effect wat eerder al optrad in andere landen door globalisering, dat Duitsland het langer vol heeft gehouden komt juist ook omdat het land een relatief succesvolle industrie politiek voerde.
Zou ook niet meespelen dat auto's veel langer meegaan dan vroeger? En electrische auto's kan ik me ook van voorstellen dat die veel minder complex in elkaar zitten, in ieder geval qua aandrijflijn. In elk geval is het wel zorgelijk, ook voor Europa, Duitsland is toch een grote speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:07
Relevant voor dit topic, je kan nu (gratis) een docu serie bekijken (ook in Nederland) op VRT Max over de Duitse maatschappij vandaag: Jan Leyers bij de Duitsers.

De trailer staat op hetzelfde platform: link.

Ik heb de eerste aflevering bekeken en ik vond het redelijk indrukwekkend, vooral het stukje over de problemen in de gezondheidszorg. Zoals Jan zelf aangeeft, zoiets verwacht je gewoon niet in een georganiseerd land als Duitsland. De situatie in Oost-Duitsland komt ook nog aan bod in latere afleveringen dacht ik.

Aanleunend bij dit topic en de vermeldde docu serie is er deze aflevering van De Afspraak (duidingsprogramma) over de problemen bij Audi Vorst (Brussel) en ook Jan Leyers die daarop inpikt met zijn docu: Paul De Grauwe en Robin Tonniau over malaise bij Audi Brussels.

[ Voor 51% gewijzigd door Kapoen op 08-09-2024 08:38 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
defiant schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:20:

[...]

[...]

[...]

[...]

In principe is wat in Duitsland nu gebeurd hetzelfde effect wat eerder al optrad in andere landen door globalisering, dat Duitsland het langer vol heeft gehouden komt juist ook omdat het land een relatief succesvolle industrie politiek voerde. De vervlechting van politiek en industrie wordt veelal gezien als verstorend, maar alle grote industrielanden doen dit in meer of mindere mate hetzelfde. Maar het is uiteraard geen garantie voor succes.

Ik denk dat het probleem van Duitsland is dat de focus te veel ligt op specifieke bedrijven en niet zozeer op op bredere kapitaal en kennis. Je wilt wel een bepaalde markt dynamiek zodat je niet de potentiële problemen hebt dat slecht bestuurde bedrijven een bovenmatige impact hebben op de samenleving. Als het netwerk van toeleveranciers en technologie maar breed genoeg is, hoef je niet afhankelijk te zijn van 1 industrietak.

En dat was natuurlijk het probleem van globalisering, het draaide uiteindelijk niet alleen om lage loonkosten en afzetmarkten in Azië, maar hele supply chains qua technologie verdwenen ook uit Europa. Daarin zit ook het schaal en kostenvoordeel.

Als laatste speelt natuurlijk het energiebeleid van Duitsland een rol, bij industrie wil je energie zo betrouwbaar en zo goedkoop mogelijk beschikbaar hebben. De combinatie sluiting kerncentrales alsmede de keuze om afhankelijk te zijn van Rusland voor energie is strategisch gezien problematisch gebleken voor Duitsland.
Om even op Bayer en VW in te zoomen: Beide bedrijven hebben ook gewoon enorme problemen door verkeerde keuzes uit het verleden.

Bayer heeft Monsanto overgenomen voor 62 miljard, wat het tot zowel de grootste merger en de grootste fuckup ooit maakte.

VW heeft jarenlang vol ingezet op sjoemelen, diesel en de Chinese markt, alles om maar de status quo in stand te houden terwijl de wereld langzaam maar zeker doorkabbelde naar de toekomst. Een toekomst waar ze alleen met de grootste moeite aan hebben kunnen haken terwijl hun EV's jarenland als onverkoopbare barrels werden gezien. In Europa reed men Tesla of Frans. In China, hun voorheen grootste afzetmarkt, rijdt men nu Chinees.

Beide bedrijven hebben hun hand schromelijk overspeeld en verloren, op een manier die je af doet vragen hoe dergelijk grote bedrijven, met een zeer groot landsbelang, überhaupt waren toegestaan dergelijke kapitale fouten te mogen maken.

Maar goed, wat je zelf al aangeeft, de regering is weinig wijzer door gewoon alle kerncentrales van de ene op de andere dag af te sluiten en met Rusland in de koffer te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Duitsland is ondertussen eigenlijk 1 grote "Kodak". Ze hebben stelselmatig de concurrentie onderschat. Zo dachten de autofabrikanten dat mensen hun auto's wel.zou blijven kopen "want ze zijn zo mooi afgewerkt". Ondertussen verkopen de Tesla's en Dacia's van deze wereld veel beter. Als reactie gaan ze dan ook besparen op materialen maar door de investering uit het verleden (die versneld moeten worden afgeschreven) kunnen ze niet de prijzen verlagen om weer concurrerend te worden. Wat er gebeurt is allemaal tekstboekmateriaal en iedere keer gebeurt het opnieuw als er iets veranderd in de wereld.

• Brent
Kapoen schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:10:
Relevant voor dit topic, je kan nu (gratis) een docu serie bekijken (ook in Nederland) op VRT Max over de Duitse maatschappij vandaag: Jan Leyers bij de Duitsers.
"Deze inhoud is enkel beschikbaar voor Belgen en expats". Dit geld voor alle gratis VRT content: of je moet een Belgisch IP hebben of je moet een account hebben waar een geverifieerd Belgisch adres aan hangt. Helaas...

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:07
Brent schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:07:
[...]

"Deze inhoud is enkel beschikbaar voor Belgen en expats". Dit geld voor alle gratis VRT content: of je moet een Belgisch IP hebben of je moet een account hebben waar een geverifieerd Belgisch adres aan hangt. Helaas...
Mijn verontschuldigingen, ik ging er blijkbaar onterecht vanuit dat deze content ook beschikbaar is voor de Nederlandse buren. Je kan de serie wel live bekijken op Canvas, ik geloof dat vandaag (21u15) de tweede aflevering uitgezonden wordt. Deze tweede aflevering gaat over het donkere verleden van de jaren '30/'40. De derde aflevering gaat over de industrie.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://nos.nl/artikel/25...jen-om-regering-te-redden
In Duitsland hangt de regering van bondskanselier Scholz aan een zijden draadje. Op dit moment is er in klein comité crisisberaad tussen de drie coalitiepartijen en moet blijken of de regering bij elkaar gehouden kan worden. De partijen denken wezenlijk anders over het dichten van een miljardengat in de begroting en over de vraag hoe de economie een boost kan krijgen.
Duitsland-correspondent Charlotte Waaijers:

"De crisisgesprekken die Scholz met Lindner en Habeck heeft gevoerd, zijn meer dan alleen onderhandelingen over losse maatregelen die nodig zijn om de haperende economie te steunen en het miljardengat in de begroting voor volgend jaar te vullen.

Ze gaan over fundamenteel verschillende partijprincipes en of de drie nog voldoende vertrouwen in elkaar hebben om de kabinetsperiode tot volgend jaar uit te zitten. In die zin lijken ze op coalitieonderhandelingen die je voert voordat je besluit om met elkaar een regering te vormen.

Tegelijk spelen in de gesprekken ook de politieke belangen van de drie partijen mee. De regering is zeer onpopulair en in de huidige peilingen staan ze er alle drie slecht voor. Dus het is de vraag wat elk van de drie te winnen en te verliezen heeft bij vervroegde verkiezingen.

Verder is nog onduidelijk hoe de verkiezingsoverwinning van Donald Trump de afwegingen in Duitsland beïnvloedt. De Duitsers houden er rekening mee dat ze zelf meer geopolitieke verantwoordelijkheid moeten gaan dragen. Daarom hoor je dat het nu een slecht moment is voor de regering van het machtigste land in Europa om af te treden.
Zoals ook al in het artikel staat lijkt me dit niet echt een goed moment. Ook gezien de recente overwinning van AfD in het oosten van Duitsland.

Het zijn roerige tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Putin heeft een topweek op deze manier en het is pas woensdag.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
dawg schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:37:
https://nos.nl/artikel/25...jen-om-regering-te-redden
Zoals ook al in het artikel staat lijkt me dit niet echt een goed moment. Ook gezien de recente overwinning van AfD in het oosten van Duitsland.

Het zijn roerige tijden.
Wat M v Rossem onlangs zei in zijn podcast, wij in Nederland weten meer over de Amerikaanse politiek dan menige Amerikaan en tegelijk kijken maar weinigen ook eens naar het oosten terwijl Duitsland voor ons veel belangrijker is.

Wat ik begrijp, het zat al veel langer scheef en zocht men een geschikt moment om de stekker eruit te trekken. De FDP heeft recent beleidsvoorstellen gedaan waarvan ze hadden kunnen weten dat de twee andere partijen die nooit hadden kunnen accepteren. En om te voorkomen dat het de FDP is die zich op politieke wijze terugtrekt, is het andersom, de min financien van de FDP is ontslag aangezegd.

Maar onder de streep, het is geklapt over wezenlijke zaken, economie, werkgelegenheid, infrastructuur, veiligheid, energie en of daarvoor geleend mag worden of dat er juist bezuinigd moet worden. Het is niet geklapt over een niet-bestaand probleem van nareizigers die ons land zouden overspoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

mekkieboek schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:24:
[...]

Wat M v Rossem onlangs zei in zijn podcast, wij in Nederland weten meer over de Amerikaanse politiek dan menige Amerikaan en tegelijk kijken maar weinigen ook eens naar het oosten terwijl Duitsland voor ons veel belangrijker is.

Wat ik begrijp, het zat al veel langer scheef en zocht men een geschikt moment om de stekker eruit te trekken. De FDP heeft recent beleidsvoorstellen gedaan waarvan ze hadden kunnen weten dat de twee andere partijen die nooit hadden kunnen accepteren. En om te voorkomen dat het de FDP is die zich op politieke wijze terugtrekt, is het andersom, de min financien van de FDP is ontslag aangezegd.

Maar onder de streep, het is geklapt over wezenlijke zaken, economie, werkgelegenheid, infrastructuur, veiligheid, energie en of daarvoor geleend mag worden of dat er juist bezuinigd moet worden. Het is niet geklapt over een niet-bestaand probleem van nareizigers die ons land zouden overspoelen.
Ik hoop maar dat wanneer CDU/CSU wint ze niet met AfD in zee gaan. Ik ben er echter bang voor, het blijven conservatieven natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mekkieboek schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:24:
[...]

En dat is een breuk geweest die herleidbaar is tot een oorzaak waar in die tijd niemand in de politiek stil bij stond, ook al trok een SCP aan de bel.

Diversiteit van media programmering en content selectie. Gevoelig onderwerp. Maar, er was eens een tijd waarin Nederland gewoon directe toegang had tot niet-Nederlandse TV media. De ene na de andere nagesynchroniseerde film was op TV, en de Nederlander volgde voetbal op de Duitse TV, het wielrennen bij de Belg, en zo voorts en zo verder.

Dat ging op gegeven moment volledig op slot, dat heeft te maken met inmiddels heel oud verleden van distributiekoppelingen voortvloeiend uit de tijd waarin Nederland Gidsland was voor Europese samenwerking - maar we hebben de stekker er uit getrokken.

En dat klinkt misschien maf, maar entertainment en cultuur zijn de twee grootste verbinders, en dus ook de twee primaire mechanismen van bewustzijnsprocessen bij wat anders is, vanuit doodnormale, saaie, consumptie.

Het idee hierachter toen was dat we ons meer op het Engelstalige moesten richten. Lingua Franca. De VS de toekomst.

Ik merk dit heel serieus op wanneer ik wel eens een kijkje neem bij selectie en sollicitatie procedures van jong talent uit Europese lidstaten. Het is hard om het te zeggen, maar de Nederlanders zijn te vaak totaal niet bewust van de wereld, laat staan Europa. Ongeïnformeerd, pijnlijk vaak ook ongeïnteresseerd, en veel te specialistisch opgeleid om zonder flinke investering in verdere vorming van nut te zijn. En ja, heel erg ideologisch geïndoctrineerd. Dat was allemaal ooit echt niet zo.

Maar dan kijk je naar de cognitietests en de profiel analyses, en dan valt echt een brede overlap op met verschuivingen bij Britse kandidaturen en actoren een decennium eerder.

Entertainment en cultuur zijn ook indicatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dawg schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:44:
[...]

Ik hoop maar dat wanneer CDU/CSU wint ze niet met AfD in zee gaan. Ik ben er echter bang voor, het blijven conservatieven natuurlijk.
Dan verliezen ze elke geloofwaardigheid, dat gaat nooit gebeuren. Ze zullen nog eerder met BSW coaleren, maar ook dat is eigenlijk water en vuur vanwegen hun Putineske standpunten over Oekraïne (en tig andere redenen). Je zou bijna hopen dat Trump de Russische oorlog idd snel kan beëindigen/invriezen (I know, hoe dan??) om BSW de wind uit de zeilen te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 07-11-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Virtuozzo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:51:
Diversiteit van media programmering en content selectie. Gevoelig onderwerp. Maar, er was eens een tijd waarin Nederland gewoon directe toegang had tot niet-Nederlandse TV media. De ene na de andere nagesynchroniseerde film was op TV, en de Nederlander volgde voetbal op de Duitse TV, het wielrennen bij de Belg, en zo voorts en zo verder.
offtopic:
Raumschiff Enterprise (alarmstufe rot)
RockPalast 8)
Die sendung mit der maus (und dem elefanten)
Derrick

Over diversiteit, werd het niet ook technisch geholpen door de introductie van kabel tv? Vroeger moest het door de lucht en dan kwam je ook niet verder dan Nederland, Duitsland en hier en daar misschien nog Belgie. En later vanuit Luxemburg via een loophole, de eerste commerciële: RTL-Véronique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Virtuozzo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:51:
[...]

Ik merk dit heel serieus op wanneer ik wel eens een kijkje neem bij selectie en sollicitatie procedures van jong talent uit Europese lidstaten. Het is hard om het te zeggen, maar de Nederlanders zijn te vaak totaal niet bewust van de wereld, laat staan Europa. Ongeïnformeerd, pijnlijk vaak ook ongeïnteresseerd, en veel te specialistisch opgeleid om zonder flinke investering in verdere vorming van nut te zijn. En ja, heel erg ideologisch geïndoctrineerd. Dat was allemaal ooit echt niet zo.
Ik snap niet zo goed hoe het eigenlijk zo heeft kunnen gebeuren, want Nederlanders roepen wel heel hard dat ze hun talen spreken (goed, dat hoorde ik vroeger meer dan nu) en outward looking zijn. Het viel mij voor het eerst op bij het buitenland-studeren. Het gros deed dat in Angelsaksische landen, landen waar men goed Engels spreekt (Scandinavië) of Japan :P Frankrijk en Duitsland volgden op verre afstand, dan nog een tropenliefhebber, en in totaal een half persoon naar bizarre plekken zoals Polen. Gegeven die stand van zaken, waarom denken we nog dat we zo naar buiten gericht zijn? Het lijkt evident dat het niet meer klopt. Maar ik weet ook: dat is voor velen lastig of onmogelijk om te constateren. Wij zijn open; punt. 8)7

offtopic:
Ook nu professioneel ik dat kennis extreem beperkt is, tot de top3 vakantie landen + Anglosphere in feite. Als ik zeg dat ik in Polen geweest ben (en niet Krakow), dan kijkt men me aan alsof ik het over bij wijze van spreken Papoea Nieuw-Guinea heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:46:
[...]

Ik snap niet zo goed hoe het eigenlijk zo heeft kunnen gebeuren, want Nederlanders roepen wel heel hard dat ze hun talen spreken (goed, dat hoorde ik vroeger meer dan nu) en outward looking zijn. Het viel mij voor het eerst op bij het buitenland-studeren. Het gros deed dat in Angelsaksische landen, landen waar men goed Engels spreekt (Scandinavië) of Japan :P Frankrijk en Duitsland volgden op verre afstand, dan nog een tropenliefhebber, en in totaal een half persoon naar bizarre plekken zoals Polen. Gegeven die stand van zaken, waarom denken we nog dat we zo naar buiten gericht zijn? Het lijkt evident dat het niet meer klopt. Maar ik weet ook: dat is voor velen lastig of onmogelijk om te constateren. Wij zijn open; punt. 8)7

offtopic:
Ook nu professioneel ik dat kennis extreem beperkt is, tot de top3 vakantie landen + Anglosphere in feite. Als ik zeg dat ik in Polen geweest ben (en niet Krakow), dan kijkt men me aan alsof ik het over bij wijze van spreken Papoea Nieuw-Guinea heb.
Bewuste Beslissing. Het was absoluut indertijd een halfslachtige toepassing van Cultural Engineering, diegenen die als aanjager functioneerden zijn indertijd gestruikeld over wat skeletten, en daarmee is het zijn eigen leven gaan leiden (tot dat op gegeven moment via het VK Amerikaanse lobby binnenkwam voor domeinen van cultuur en onderwijs, toen begonnen de snoepreisjes en de eerste perikelen met de toenmalige Fellowship).

Enfin, onder de streep ligt er een Grand Canyon tussen de perceptie van de in Nederlands onderwijs gevormde professional van outward bound / looking + broad complexity aptitude, en de realiteit van, nu ja, hoe moet ik het omschrijven zonder mensen meteen op de tenen te trappen?

Atomisering. Isolationisme. Exceptionalisme. Geloofsgedrag, geloofsvalstrik.

Het is echt een pijnpunt. Met name in domeinen van economie, IB, politiek, bestuur, rechtstaat, maar ook daarbuiten.

Maar goed, het is weer zo'n onderwerp waar cultuur mechanisme is. Juist vanuit consumptie. Maar weer onderwerp overschaduwd door culture war. Who benefits.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
CDU-leider Merz slaat een bres in de muur rond AfD, en zet de Duitse politiek op z’n kop
De christendemocratische CDU kreeg voor plannen voor strenger asielbeleid cruciale steun van de radicaal-rechtse AfD en doorbreekt daarmee een politiek taboe.
Voor Duitsland acht politicoloog Funke dat onwaarschijnlijk. „Ondanks de breuk die de CDU deze dagen laat zien, zal die partij niet met de AfD regeren.” Maar los van samenwerking tussen CDU en AfD zet de motie van woensdag de verhoudingen tussen CDU en mogelijke coalitiepartners, zoals de Groenen en SPD, op scherp.

Zowel voor als na de stemming woensdag gingen harde woorden over en weer tussen de partijen. Merz verweet regeringspartijen Groenen en SPD hem te dwingen tot steun van AfD door zijn moties niet te steunen. Olaf Scholz, huidig bondskanselier en SPD-leider, noemde de motie een „onvergeeflijke fout”, de jongerenpartij van de Groenen riep de moederpartij op geen coalitie met CDU te vormen. Volgens de kanselierskandidaat van die partij, Robert Habeck, heeft CDU hiermee het politieke midden afgeschaft.

„Merz heeft hiermee inderdaad meer afstand tot de andere partijen gecreëerd”, zegt Funke. „Dat maakt het moeilijker een regering te vormen: hij is een ongeleid projectiel. Maar ik verwacht niet dat hij deze koers doorzet.”
Het lijkt erop dat het CDU qua politieke strategie niet goed heeft gekeken naar Nederland en België. D.w.z. je kan van migratie niet het kernthema maken van de verkiezingen als de kiezer jouw partij niet ziet als issue owner van het onderwerp. Zeker als je de rechts extremen/radicalen niet meer uitsluit zal dat niet resulteren in winst voor traditionele rechts conservatieven, kiezers zullen dan overstappen naar het echte merk.

Bart de Wever had dat goed gezien nadat de verkiezingen in Nederland ongunstig hadden uitgepakt voor de VVD toen die de PVV niet meer uitsloten en had toen juist de koers gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CornermanNL schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:10:
[...]

Klopt, al die dingen hadden al moeten gebeuren in jaar 2 van de oorlog, immers wisten we al dat Trump het ging winnen. Net zoals hier een Wilders dat deed, een Meloni en straks de AfD, je mag van geluk spreken dat Oekraïne de kastanjes nog zo lang uit het vuur heeft kunnen houden.

De acceptatie dat we in oorlog zijn, en al heel lang inmiddels, zeker de informatie oorlog dat ga je hier niet meer verkocht krijgen.

Simpel gezegd de meerderheid wil koeien eten en Max Verstappen (gechargeerd en niets ten nadele van de liefhebbers 😉) zien winnen en vooral denken dat ze zelf hun succes wel kunnen bepalen. Dat is wat ze 30 a 40 jaar lang verkocht is. En het buitenland is ver weg, kost alleen maar geld, “mijn” belastinggeld.

Het besef dat democratie, een brede welvaart en mooie rechtstaat onderhoud en een zekere solidariteit nodig heeft, hier en over de grenzen is compleet weg. Iets wat we wel wisten net na de Tweede Wereldoorlog.

Als dat besef niet terugkomt en het besef dat zaken oplossen energie, tijd en geld kost in combinatie met een lange adem dan komen we helemaal nergens. Behalve verder in de ellende.
AfD zit op 21% in de peilingen. Dat is naar Nederlandse begrippen zo'n 32 zetels. Als je BSW ook nog pakt zit je wellicht op iets richting de 40 zetels.

Dat is veel, maar. Er is zat mogelijk lieve mensen. Duitsland heeft sterke centrumpartijen (in tegenstelling tot Nederland is hun Christelijke centrumpartij niet gedecimeerd ten faveure van van de liberalen maar andersom). CDU/CSU wordt wellicht de grootste en hoeft dan maar te kiezen. SPD, Groenen, AfD. Die laatste dat willen we absoluut niet maar CDU/CSU heeft onlangs al nee gezegd tegen dat plan. Dat moeten we koesteren.

Zie hier de laatste polls https://www.reuters.com/g...ECTION/POLLS/akveedlravr/

BSW lijkt de kiesdrempel niet eens te kunnen halen, terwijl Die Linke in de lift zit. Dat lijkt gerommel in de marge maar BSW is wappie links, en Die Linke niet.

Ja, ik weet dat er zeer recent paar dagen geleden nog een aanslag was. Ja, verontrustend, maar vooralsnog geen stroomversnelling in de peilingen voor AfD. Ziet er best goed uit. Beter dan Nederland. Daar werd PVV de grootste, met kop en schouders.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

Relevant wat Social Media in combinatie met AI gaan betekenen en hoe partijen daarmee omgaan. Hieronder een live tracker wat betreft posts.

https://www.campaigntracker.de/en/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQEVdGu.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Nu online

Jebus4life

BE User

DIt zou wel eens een héél rare verkiezing kunnen worden.
Er zijn best veel aanslagen & incidenten gebeurd in Duitsland de afgelopen maanden (mede daarom dat AFD het afgelopen halfjaar ofzo opnieuw best sterk gestegen is in de peilingen).

Maar met de speech van Vance en de gebeurtenissen in de VS ben ik benieuwd of we niet een sterke swing in de ene of de andere richting gaan zien. Niet dat migratie plots weg zal zijn van de agenda, maar Rusland, veiligheid en de efficientie van de overheid zullen plotsklaps héél hoog op de agenda komen.

Eenderzijds gok ik dat mensen geschokt gaan zijn en richting CDU/CSU + SPD gaan zweven. Anderzijds hoor ik echt bizar "veel" positieve geluiden in mijn "omgeving" over het willekeurige kappen in de overheidsuitgaven van Musk (quasi allemaal mensen die totaal niet met politiek bezig zijn, maar gewoon blij zijn dat de "belachelijke uitgaven" van de overheid gaan dalen en dat ook willen in Europa en die dan oprecht geloven dat hun belastingen gaan dalen) - die equivalenten zullen ongetwijfeld ook in Duitsland rondlopen en zich gesterkt voelen in een stem voor AFD).

Maar dan krijg je nog eens het effect dat AFD hun machtsbasis in Oost-Duitsland ligt vraag ik me af of dat effect ook daar gaat spelen... Eenderzijds is het hypekapitalisme (wat echt haaks staat op de visie van veel Oost-Duitsers), anderzijds vind ik het raar dat de voormalige DDR de partij is die op de pro-Russische partijen stemt (jaja, AFD ontkent dat ze pro-Rusland zijn natuurlijk, ze zijn "pro-Duitsland" wat toevallig overeen komt met Poetin zijn zin te geven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBN3l2IUiFEYysD0Kom0h8Iwbow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O4vHu3Mp6g3R4BgycHTpResy.png?f=fotoalbum_large
Jerie schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:38:
[...]

BSW lijkt de kiesdrempel niet eens te kunnen halen, terwijl Die Linke in de lift zit. Dat lijkt gerommel in de marge maar BSW is wappie links, en Die Linke niet.

Ja, ik weet dat er zeer recent paar dagen geleden nog een aanslag was. Ja, verontrustend, maar vooralsnog geen stroomversnelling in de peilingen voor AfD. Ziet er best goed uit. Beter dan Nederland. Daar werd PVV de grootste, met kop en schouders.
Ik ben ook niet zeker hoe de kiesdrempel van de Duitsers juist werkt. Die zit toch wel anders in elkaar dan die in bijvoorbeeld België - De Duitsers hebben een soort mix van een representatieve democratie + elementen van een FPTP systeem.

Puur gebaseerd op die 5% regel lijken BSW én FDP die niet te gaan halen. Bovendien stemt in Duitsland (historisch gezien) toch snel een procent of 5-6 op kleinere partijen die de kiesdrempel nooit halen. Als zich dat ook nu herhaalt kom je toch snel een procent of 13 á 15 die niet in de Bundestag gaan raken. Als dat klopt zou het (met de huidige peilingen) de coalititevorming wel vergemakkelijken. Dan zouden CDU/CSU samen met de SPD misschien een (relatief nipte) meerderheid kunnen halen - Voor beslissingsvorming in de belangrijkste economie van Europa zou dat echt wel belangrijk kunnen blijken... Raken die 2 niet aan een meerderheid (of een te kleine meerderheid om comfortabel te zijn) heeft Europa écht een probleem...

Vleugellamme Macron, Britten die geen leiding kunnen nemen (want uit de EU), een Duitsland in politieke crisis. Dan zouden Italië (of godbetert Spanje) moeten opstaan. Daar heeft enkel Meloni misschien het politieke gewicht voor gezien haar BFF status met Von Der Leyen, maar dan nog...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Voor de liefhebbers, en degenen die Duits kunnen lezen. Via De Correspondent een essay op het Zwitserse online platfrom Republik over de verleiding van extreemrechts.

https://www.republik.ch/2025/01/18/wo-es-wehtut
In een indringend essay op het Zwitserse online platform Republik beschrijft Blülle hoe hij met zijn ouders naar een dorp verhuisde waar de buurman op de lijst van een extreemrechtse partij stond. Waar zijn klasgenoten hakenkruizen in hun schoolboeken tekenden en op schoolreisje ’s nachts rechts-extreme muziek luisterden.

Terugkijkend beschrijft Blülle hoe hij in die tijd afleerde om emotioneel en kwetsbaar te zijn. Hoe geweld werd verheerlijkt, ook geweld tegen vrouwen. Hoe hechte vriendschappen tussen jongens ophielden te bestaan, uit angst voor homo te worden uitgescholden. In dat vacuüm grijpen autocratische politici en extreemrechtse influencers hun kans. Zij zien de gekwetstheid van jonge mannen, en gebruiken die om haat te zaaien.

Om daar iets tegen te doen, moeten ook linkse, progressieve mannen inzien hoe diep vrouwenhaat en het patriarchaat zijn verankerd in de maatschappij, schrijft Blülle. Moeten ze hun eigen eenzaamheid en kwetsbaarheid onder ogen zien. Pas dan kunnen ze een alternatief bieden voor het verhaal van Trump en co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 08:19
Jebus4life schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:15:
DIt zou wel eens een héél rare verkiezing kunnen worden.
Er zijn best veel aanslagen & incidenten gebeurd in Duitsland de afgelopen maanden (mede daarom dat AFD het afgelopen halfjaar ofzo opnieuw best sterk gestegen is in de peilingen).
Het aantal aanslagen de laatste maanden daar vond ik echt bizar. Dat was eerder niet zoveel. Dan had je er 1 in de zoveel lange tijd. Als je een complotdenker zou zijn, zou je haast gaan denken dat die daders gestuurd zijn om een aanslag zo pal voor de verkiezingen te plegen.

Ik ben zelf ook benieuwd wat de uitslag gaat worden. Het zal me nog niet eens verbazen als ook AFD daar de grootste wordt omdat mensen niet van te voren willen zeggen dat ze erop stemmen (hoop dat het niet uitkomt). Onvrede is erg groot daar. En is de vraag of die mensen Merz en Scholz in een coalitie willen hebben. Die 2 partijen lijken met de peilingen tot elkaar veroordeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door martwoutnl op 23-02-2025 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 19:49
@martwoutnl Ja het is ook opvallend, een beetje té toevallig allemaal.
https://www.ad.nl/buitenl...slag-in-munchen~a70dc9a7/

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zou me inderdaad niet verbazen als Rusland erachter zou zitten om zo de AfD een duwtje in de rug te geven.

De AfD is immers naast neo-nazistisch en neo-fascistisch ook nog eens pro-Rusland en pro-Poetin (zie https://www.trouw.nl/buit...usland-aanhalen~b9944ba2/ bijvoorbeeld).

Geeft Rusland weer een kans om Duitsland en breder de EU verder te destabiliseren, wat hun weer de gelegenheid geeft om hun invloed in Europa te vergroten. Zeker nu Rusland en de VS samen optrekken en weer wart vriendschappelijker met elkaar zijn, onder Trump.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
wildhagen schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:14:
Zou me inderdaad niet verbazen als Rusland erachter zou zitten om zo de AfD een duwtje in de rug te geven.

De AfD is immers naast neo-nazistisch en neo-fascistisch ook nog eens pro-Rusland en pro-Poetin (zie https://www.trouw.nl/buit...usland-aanhalen~b9944ba2/ bijvoorbeeld).

Geeft Rusland weer een kans om Duitsland en breder de EU verder te destabiliseren, wat hun weer de gelegenheid geeft om hun invloed in Europa te vergroten. Zeker nu Rusland en de VS samen optrekken en weer wart vriendschappelijker met elkaar zijn, onder Trump.
Nu houd ik de gemiddelde AfD’er voor behoorlijk naïef, maar je mag toch verwachten dat er na de reeks van aanslagen toch wel een lichtje is gaan branden dat er gepoogd wordt door buitenlandse machten de kudde naar de pro-poetinpartijen te drijven.

Een ieder Duitser met ook maar een klein beetje nationale trots zou toch in z’n Lederhosen aan moeten voelen dat je met die partijen je je eigen land enkel verder marginaliseert op het internationale toneel. Zowel Trump/Musk als Poetin zien niks in de EU als gelijkwaardig partner. En zeker met een verdeelde EU, laat staan als Duitsland individueel, doe je enkel nog voor spek en bonen mee.

Ik hoop oprecht dat bovengenoemde partijen hun hand flink overspeeld hebben en men wakker is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Nu online

Jebus4life

BE User

In Oost Duitsland is het revanchisme toch echt niet de onderschatten. Er is nooit een nieuwe staat gevormd die rekening hield met de "Ossies", maar die zijn simpelweg geïntegreerd in West Duitsland.

Ondanks de gigantische hoeveelheden geld die naar Oost-Duitsland gevloeid zijn na de hereniging moest de maatschappij zelf zich schikken naar het West-Duitse model, zonder al te veel inspraak in het hoe, en dat blijft een moeilijke daar.

Ik weet ook niet of er een andere of betere manier was. Maar de sociale structuren hebben die overgang heel slecht verteerd en daarop teert de AFD toch heel erg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
Jebus4life schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:05:
In Oost Duitsland is het revanchisme toch echt niet de onderschatten. Er is nooit een nieuwe staat gevormd die rekening hield met de "Ossies", maar die zijn simpelweg geïntegreerd in West Duitsland.

Ondanks de gigantische hoeveelheden geld die naar Oost-Duitsland gevloeid zijn na de hereniging moest de maatschappij zelf zich schikken naar het West-Duitse model, zonder al te veel inspraak in het hoe, en dat blijft een moeilijke daar.

Ik weet ook niet of er een andere of betere manier was. Maar de sociale structuren hebben die overgang heel slecht verteerd en daarop teert de AFD toch heel erg.
Het is ook een beetje biting the hand that feeds you. Alsof men niet beseft dat het ook veel slechter had gekund. Waar had men geweest al die decennia onder het juk van Rusland?

Maar iets soortgelijks zie je bij de meeste van die ressentiment- / protestpartijen. Ook in de VS en ook bij ons, men stemt uit protest op de PVV, men lijkt te denken alles gaat z'n gangetje, zo was het altijd. Zeker er valt veel te mopperen maar er loopt ook weer geen bloed uit, wat kan er fout gaan? Dus ach wat, kont in de krib, ik stem PVV / FvD. Dat zal ze leren, lekker puh!

Ik hoop waarachtig dat een deel vd wouldbe AfD stemmers met de VS als spiegel op andere alternatieven uitkomen. Al was het maar om musk de spreekwoordelijke vinger te kunnen geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:25
Noem mij maar alu-hoedje/complotdenker, allemaal prima.
Ik vind zoveel aanslagen wel erg toevallig, en dan ook nog uitgevoerd door vaak terroristen uit landen waar Rusland enige invloed op heeft (Syrië en Afghanistan bv.).
Het is mij wel duidelijk dat de AfD zo groot mogelijk moet worden. Social media staat ook vol met desinformatie/propaganda voor een 'witter' Duitsland.
Maar goed, als de Duitsers dat echt willen, so be it. Eens kijken hoe de economie nog verder in het slop raakt in Duitsland. De Duitse economie heeft namelijk een enorme honger naar o.a. technisch personeel, waarvan er niet genoeg zijn binnen de landsgrenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
mekkieboek schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Het is ook een beetje biting the hand that feeds you. Alsof men niet beseft dat het ook veel slechter had gekund. Waar had men geweest al die decennia onder het juk van Rusland?

Maar iets soortgelijks zie je bij de meeste van die ressentiment- / protestpartijen. Ook in de VS en ook bij ons, men stemt uit protest op de PVV, men lijkt te denken alles gaat z'n gangetje, zo was het altijd. Zeker er valt veel te mopperen maar er loopt ook weer geen bloed uit, wat kan er fout gaan? Dus ach wat, kont in de krib, ik stem PVV / FvD. Dat zal ze leren, lekker puh!

Ik hoop waarachtig dat een deel vd wouldbe AfD stemmers met de VS als spiegel op andere alternatieven uitkomen. Al was het maar om musk de spreekwoordelijke vinger te kunnen geven.
De jonge generatie heeft enkel een beeld kunnen vormen door de overlevering van de oude generatie. Die laatste kijkt principieel argwanend naar iedere regering, maar bovendien dus met een roze bril op richting de DDR tijd.

Het was ook echt niet allemaal slecht. Maar het is echt een hoop “Erinnerbeeren” wat qua sentiment de klok slaat. Men wil graag terug naar iets wat nooit was en ook zeker niet maakbaar is, in plaats van de actualiteit te accepteren, omarmen en verbeteren.

En dat de jonge generaties dit wensdenken enkel versterkt zien worden door de „sociale“ media helpt ook niet.

@Jebus4life Dat wat je noemt is natuurlijk ook een belangrijke factor die het minderwaardigheidsgevoel enorm voedt. Niet geheel ten onrechte, al mag men zich er inmiddels toch echt wel overheen zetten. De handen ineen slaan is dan een betere optie dan recalcitrant partij te kiezen voor de oude bezetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:16
18:00 de exitpolls ben benieuwd, gaat heel belangrijk worden voor Europa deze verkiezingen.

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stylze schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:29:
18:00 de exitpolls ben benieuwd, gaat heel belangrijk worden voor Europa deze verkiezingen.
Dat is heel voorzichtig uitgedrukt …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:16
https://nos.nl/artikel/25...htse-afd-haalt-20-procent

Flinke winst voor CDU gelukkig, Afd wel op 20 % maar gaan natuurlijk niet mee regeren. Polls zaten laatste dagen dus goed in de voorspellingen.

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Toch een opluchting zeg, bijna 10% verschil tussen CDU en AfD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
Trishul schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:10:
Toch een opluchting zeg, bijna 10% verschil tussen CDU en AfD
Volgens mij moeten de stemmen nog geteld worden.. exitpolls geven een beeld maar niet hèt beeld. Je kan immers anders stemmen dan je zegt te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Stylze schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:29:
De kans is klein dat AfD zal regeren, CDU en SPD hebben samen al een meerderheid.
De exitpolls liggen in lijn met de peilingen die de afgelopen weken werden gehouden. Daarin werd de CDU van Merz (die in een kartel met de Beierse zusterpartij CSU naar verkiezingen trekt onder de naam Union) als grootste aangewezen, gevolgd door de AfD, dat het vooral in Oost-Duitsland goed doet.

In aanloop naar de verkiezingen gooiden zowel Merz als Scholz de deur al dicht naar radicaal-rechts én links, waardoor worden de mogelijkheden voor het vormen van een coalitie flink zijn ingeperkt. Voor een meerderheid zijn 316 zetels in het parlement vereist. Een zogeheten grote coalitie tussen CDU en SPD ligt daardoor nog meer voor de hand, met winnaar Merz aan het roer.

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 23-02-2025 18:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
Nu al benieuwd naar de tweet van Musk na de exitpolls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:41
XWB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:16:
[...]

De kans is klein dat AfD zal regeren, CDU en SPD hebben samen al een meerderheid.

[...]
Niet toch? CDU 28,5%, SPD 16,5%, samen is dat 45% (volgens de exitpolls).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Cheezborger schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:19:
Nu al benieuwd naar de tweet van Musk na de exitpolls.
STOP THE COUNT!

Sorry, kon het niet laten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Transportman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Niet toch? CDU 28,5%, SPD 16,5%, samen is dat 45% (volgens de exitpolls).
Zo werkt het niet, de 5%-grens veranderd de verhoudingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Nu online

Jebus4life

BE User

XWB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:16:
[...]

[...]
Dat lijkt me niet. BSW en FDP halen net wel of net niet de niesdrempel. Dat scheelt véél zetels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC8G-SDS3Lfr-YW1qzm8wGoNIMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtnZP66CCUEQFRr46zPj9Tpo.jpg?f=fotoalbum_large

Indien die beiden de kiesdrempel halen geloof ik er écht niets van dat CDU en SDP samen een stabiele meerderheid kunnen vormen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 23-02-2025 18:24 ]

Pagina: 1 2 Laatste