Markuss schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:19:
Zie dat die grote Canadese strreamer Nick imiddels gestopt is vanwege het gemis aan plezier in het spel. Snap hem heel goed; je wordt door EA echt één kant opgedrukt bij de keuze voor je spelers heb ik het idee.
Voor FUT23 zou ik de packweight enorm veel lager leggen, dat het bijna onmogelijk is om C. Ronado, Mbappé etc. te packen. Daarnaast echt drastisch reduceren in promo's: binnen 3 weken is het TOTW eigenlijk teniet gedaan. Niemand zit er meer op te wachten omdat iedere speler al een betere versie heeft.
Zo blijven je spelers meer waard en kan niet elke halve gare in Januari met een team van 6 TOTY's spelen.
Het is en blijft heel lastig voor EA om een spel te maken dat bij iedereen in de smaak valt. Het hoofddoel van EA moet allereerst gewoon zijn dat de gameplay zelf weer leuk wordt. De laatste keer dat de gameplay nog echt veel plezier met zich meebracht was in FIFA 17. Daarna is het meer en meer achteruit gegaan. Van de El Tornado voorzetten in FIFA 19, tot de defensieve gameplay van FIFA 21 en FIFA 22. En ja, met de gameplay van FIFA 21 en FIFA 22 wordt het meer realistisch, maar in de game zelf is het gewoon een countergame geworden. Tel daarbij op de delay, de steeds sweatier wordende community en het enkel beloond worden door te winnen, wat de spelervaring er zeker niet beter op maakt.
Als ze vervolgens het belangrijkste pijnpunt (gameplay) hebben aangepakt, dienen ze eigenlijk heel FUT opnieuw op te bouwen. Wat je eigenlijk de laatste jaren ziet, is dat FUT nog amper nieuwe dingen met zich meebrengt. FUT is gewoon de cash cow van EA geworden. Ze steken er niet veel tijd en energie meer in, maar het levert bakken met geld op. EA moet echt (grote) nieuwe dingen uitbrengen in hun game:
- Maak naast de competitieve modes (rivals en FUT Champions) een nieuwe mode waar je met veel meer plezier een potje kan spelen, Denk hierbij aan de FUT vriendschappelijke modes, maar dan algemener. Dus niet alleen specifiek om een speler vrij te spelen waardoor mensen alleen maar die gameplayobjectives proberen te doen.
- Breng veel meer spelers uit die door middel van gameplay objectives vrijgespeeld kunnen worden en laat deze spelers gewoon tot het einde van de game vrijgespeeld kunnen worden. Deze spelers zijn nu telkens maar voor een week vrij te spelen. Door ze het gehele jaar in de game te laten kunnen spelers die een bepaalde week geen tijd/geen zin hebben alsnog deze speler vrijspelen. Ook spelers die pas later instappen kunnen alsnog de gameplay gebruiken om hun team te verbeteren.
- Breng in het begin van FIFA een nieuwe kaarttype op de markt die spelers de mogelijkheid geeft om spelers te upgraden. Denk bijvoorbeeld aan een 76 rated Mbappe / 77 rated Messi en een 77 rated Ronaldo. Vervolgens kan je door bepaalde gameplay objectives deze kaarten gedurende het jaar upgraden. Denk hier dan niet aan dat je binnen 1 maand al een 90 rated Mbappe hebt. Denk bijvoorbeeld aan: maak 500 doelpunten in Rivals met deze speler, Geef 400 assist met deze speler, Speel 100 Fut Champions potjes met deze speler. Spelers kunnen op deze manier altijd hun favoriete speler gedurende het jaar vrijspelen. Uiteindelijk kunnen ze dan na 3-4 maanden een 88 rated Mbappe ofzo toevoegen aan hun team. Dat zelfde kan EA ook doen met de Icons. Nu zitten er in packs altijd de base, mid, prime en moments icons. Maar sommige icons zijn nooit te betalen (Gullit, R9). Geef spelers de mogelijkheid om door heel veel te spelen (minimaal 1000 potjes) om base icon spelers te kunnen upgraden naar prime icons. Dit geeft spelers de mogelijkheid om door veel tijd en energie in de game te stoppen, beloont te worden door gedurende de laatste 3-5 maanden van de game met hun favoriete icon te spelen zonder dat ze veel geld uit moeten geven door de speler te kopen of de SBC te doen. Geen zin om meer dan 1000 potten met dezelfde icon te spelen, prima dan is er altijd de mogelijkheid om de icon te kopen of de SBC te doen.
- Tot slot zou EA de mogelijkheid moeten geven om dubbele untradable spelers te kunnen ruilen met andere. Tot fifa 13 had je trade offers in FIFA zitten. Je kon dan spelers ruilen met elkaar. Dit is er vervolgens uitgehaald omdat er deels misbruik van werd gemaakt (bronze spelers ruilen voor insane goede spelers) of er werden wager matches gedaan. EA zou wat mij betreft deze trade offers terug moeten brengen voor dubbel untradable spelers. Iedereen heeft vast wel eens een icon sbc gedaan, om dan vervolgens een dubbele speler ervoor terug te krijgen. Ik laatst bijvoorbeeld 92 Puskas. Ik ben nu dan genoodzaakt om deze speler weer opnieuw in een SBC te stoppen. Geef mij nou de mogelijkheid om deze speler te ruilen met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. In dat geval zou ik mijn mid Puskas kunnen ruilen voor een andere icon speler/promo speler.
EA zou dus nog heel veel mogelijkheden hebben om de game wat mij betreft te verbeteren. Veel meer gameplay gerelateerde opties om zo je team te verbeteren. Wat EA dit jaar gedaan heeft om spelers hun team veel makkelijker te kunnen verbeteren is de packweight omlaag gegooid. Hierdoor waren 99% van de spelers al na 2 weken niets meer waard en bijna alle promo spelers zitten onder de 100k als ze 5 minuten in packs zitten. Ik maak het zelf ook mee met TOTY. Ik speel jaren fanatiek FIFA, alleen vorig jaar had ik TOTY Kimmich, maar dit jaar heb ik er 10! gepackt (2x Cancelo, 2x Dias, 1x Jorginho, 1x Marquinhos, 3x Donnarumma, 1x Hakimi). Doordat ik nu 6 TOTY's in mijn team heb staan is het grootste spelplezier er nu al vanaf. Dus aub EA zet de packweight weer terug naar wat het voorgaande jaren was, maar geef spelers door middel van gameplay de mogelijkheid om hun team te verbeteren.