★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Vraagje, waar vind je de settings om Apple Music uit te schakelen? Onder “muziek” zie ik het niet in instellingen. Kan je dan een preferred andere dienst kiezen? Ik gebruik Qobuz als standaard streaming.Mizgala28 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:37:
[...]
Foobar2000 misschien?
Ik heb daar geen last van met de speler van Apple nadat ik het net getest had, maar ik heb Apple Music ook uit in de settings (voor streaming gebruik ik Spotify, voor lokaal de app van Apple zelf, al overweeg ik Foobar2000 vanwege de native FLAC support)
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Je kan gewoon het app icoontje ingedrukt houden, dan op verwijderen klikken. Geen idee of dat je problemen oplostmcmiles schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
Vraagje, waar vind je de settings om Apple Music uit te schakelen? Onder “muziek” zie ik het niet in instellingen. Kan je dan een preferred andere dienst kiezen? Ik gebruik Qobuz als standaard streaming.
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
Oké en dank!Kapitein187 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Je kan gewoon het app icoontje ingedrukt houden, dan op verwijderen klikken. Geen idee of dat je problemen oplost
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
mcmiles schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
Vraagje, waar vind je de settings om Apple Music uit te schakelen? Onder “muziek” zie ik het niet in instellingen. Kan je dan een preferred andere dienst kiezen? Ik gebruik Qobuz als standaard streaming.

Dit was voldoende voor mij.
Qua de laatste vraag, geen idee maar volgens mij kan dat niet.
Dank, dat is het. Ik denk ook dat je geen andere streaming dienst als preffered kan instellen.Mizgala28 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
[Afbeelding]
Dit was voldoende voor mij.
Qua de laatste vraag, geen idee maar volgens mij kan dat niet.
Wilde ik doen maar inmiddels aan gewend. Gewoon je telefoon iets dichterbij houdenmusicfreak schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:26:
Het viel me ook op dat tekst op de mini wel erg klein is. Op de SE 2022 kon ik de artikelen op de homepage (waarschijnlijk door de lagere schermresolutie) wat makkelijker lezen. Zijn hier 12/13 mini bezitters die de tekstgrootte om deze reden wat groter hebben ingesteld?
Ik acht de kans eerder dat zij die poort helemaal weghalen dan dat ze een USB-C introduceren. Dan kunnen ze wireless charger+oplaadblokje nog los verkopen voor veel geld. Als jij tevreden bent met wat de 13 PM aanbiedt met uitzondering van de lightning poort, dan zou ik het niet laten liggen. Maar dat is mijn mening. Ik vind de 13 pro generatie wel 1 van de betere iphones die Apple heeft uitgebracht. Een fatsoenlijk balans van alles.jefjef schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:45:
Ik overweeg om na enkele jaren android (note 2, 3 tm 10 en nu samsung z fold 3) Daarvoor trouwens als een van de eerste in NL de iPhone 3G tot en met de 5. Over te stappen naar een iPhone 13 pro max 256gb. Met bijbetaling van 200 incl mijn earbuds en samsung horloge.. Kan haast niet wachten maar heb toch een onbestemd gevoel in mijn buik.. is de iPhone wel wat voor me of kan ik beter wachten tot de 15 of 16 (welke eerste is met usb-c)
Dank je, heb hem ook gehaald en meteen tegen de eerste reset aangelopen. Had iPhone dus ingericht zoals dat wilde hebben en alles voelde weer vertrouwd. Vandaag voor de eerste keer carplay uitgeprobeerd. Nou dat was een genot. Appel maps sowieso sneller en een prettigere stem dan google maps. Tot thuis aan gekomen en ik de iphone loskoppelde van de auto. Het leek alsof het beeld was uitgezoomd en met geen enkele poging terug te zoomen was. Op een gegeven moment ook freeze en helemaal niets meer. Gehangen aan mijn iMac maar ook via de iMac geen ingang. Toen maar via icloud de telefoon op afstand gewist en deze is nu bezig de laatste backup er op te zetten. Was wel even klotsende oksels, Heeft iemand dit eerder mee gemaakt? Komt dat door carplay?Phntm schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Ik acht de kans eerder dat zij die poort helemaal weghalen dan dat ze een USB-C introduceren. Dan kunnen ze wireless charger+oplaadblokje nog los verkopen voor veel geld. Als jij tevreden bent met wat de 13 PM aanbiedt met uitzondering van de lightning poort, dan zou ik het niet laten liggen. Maar dat is mijn mening. Ik vind de 13 pro generatie wel 1 van de betere iphones die Apple heeft uitgebracht. Een fatsoenlijk balans van alles.
Voor mij onbekend. Welke versie van iOS draai je momenteel? Ik heb sowieso geen Apple CarPlay helaas (Tesla) dus ik moet het zonder doen. Was het ook nog steeds uitgezoomd na een force restart? https://support.apple.com...e/iphone/iph8903c3ee6/iosjefjef schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:50:
[...]
Dank je, heb hem ook gehaald en meteen tegen de eerste reset aangelopen. Had iPhone dus ingericht zoals dat wilde hebben en alles voelde weer vertrouwd. Vandaag voor de eerste keer carplay uitgeprobeerd. Nou dat was een genot. Appel maps sowieso sneller en een prettigere stem dan google maps. Tot thuis aan gekomen en ik de iphone loskoppelde van de auto. Het leek alsof het beeld was uitgezoomd en met geen enkele poging terug te zoomen was. Op een gegeven moment ook freeze en helemaal niets meer. Gehangen aan mijn iMac maar ook via de iMac geen ingang. Toen maar via icloud de telefoon op afstand gewist en deze is nu bezig de laatste backup er op te zetten. Was wel even klotsende oksels, Heeft iemand dit eerder mee gemaakt? Komt dat door carplay?
Klinkt als een hoopje pech, zeer vervelend. Hoop dat je het gauw weer rechtgetrokken krijgt…
vannacht toevallig even gekeken wat mijn batterij conditie is en die zit nog op 100%.
Heb ik geluk dat mijn accu nog zo "gezond" is of kan ik verwachten dat het toestel de aankomende 4 maanden met een aantal procent omlaag gaat schieten

Zelfs de force restart werkte niet maar goed alles werkt nu!Phntm schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:23:
[...]
Voor mij onbekend. Welke versie van iOS draai je momenteel? Ik heb sowieso geen Apple CarPlay helaas (Tesla) dus ik moet het zonder doen. Was het ook nog steeds uitgezoomd na een force restart? https://support.apple.com...e/iphone/iph8903c3ee6/ios
Klinkt als een hoopje pech, zeer vervelend. Hoop dat je het gauw weer rechtgetrokken krijgt…
Er is na jaren lang debatteren eindelijk wat onderzoek geweest (heb geen linkjes meer) maar de conclusie was: In de huidige tijd is het batterij managen (nooit onder 30%, nooit boven 85%) geen voordeel meer. Het positieve effect is minimaal. Onthoud dat het vervangen van de batterij bij Apple zelf maar 75 euro kost... als je het toestel langer in gebruik zal hebben dan 2 jaar dan is dat echt een koopje. Momenteel een iPhone 13 pro (128GB) Sierra blue in gebruik sinds december vorig jaar. Batterij is momenteel 96%. Ik draai op 16.0.3 en sinds iOS 16 ging mijn capaciteit hard achteruit. Ik vind dat niet erg want ik red een volle dag. Ga er vanuit dat ik volgend jaar rond deze tijd waarschijnlijk op 90% zit, maar dat is een aannameKnamix schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:58:
Sinds februari/maart heb ik een iPhone 13 Pro Max (128GB, Zwart) die ik wel elke dag tot 100% op laadt (iets met OCD).
vannacht toevallig even gekeken wat mijn batterij conditie is en die zit nog op 100%.
Heb ik geluk dat mijn accu nog zo "gezond" is of kan ik verwachten dat het toestel de aankomende 4 maanden met een aantal procent omlaag gaat schieten
Ik hoop dat het zo blijft! Geniet er vanjefjef schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Zelfs de force restart werkte niet maar goed alles werkt nu!
[ Voor 3% gewijzigd door Phntm op 24-10-2022 12:57 ]
(Slijtage 99.75%) :-)
Het kan zijn dat de oorspronkelijke capaciteit van de batterij boven de "standaard" capaciteit zit.RAAF12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:44:
Het zijn getallen maar zeggen weinig. 100% accuduur na maanden gebruik is gewoon niet waar. Elke accu slijt elke dag een beetje maar blijkbaar niet de moeite waard. Of zit je op 3 cijfers achter de komma te wachten?
(Slijtage 99.75%) :-)
Had ik met mijn batterij ook, vandaar dat de batterij ook zo lang op 100% blijft.
https://howchoo.com/iphon...ycle-count-on-your-iphone
Via deze weg kan je kijken hoeveel mAh je batterij is. Die van mij was 4% meer dan de opgegeven fabriekswaarde.
Inmiddels door het vele laden met Magsafe en slechte dev builds is mn batterij hard omlaag gegaan door de warmte.
Ik kwam er pas recent achter dat het draaien van de DNS in Native mode veel minder batterij intensief is met praktisch dezelfde werking. iOS kan hier goed mee omweg en de batterij drain in iOS 16 die ik hiermee ervaarde is 10~12% elke nacht naar enkele procentjes gegaan (normale idle drain). Doe je zelf er voordeel mee mocht je dat niet hebben gedaan/weten...
In iOS is de batterijcapiteit gemeten in vergelijking met een nieuwe batterij. Je batterij is nooit groter dan de nominale waarde dat kan technisch niet. Net zoals een kilo water een liter is. De chemie bepaalt de grootte. Het is simpele natuurkunde en geen vaag verhaal.Kapitein187 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:50:
[...]
Het kan zijn dat de oorspronkelijke capaciteit van de batterij boven de "standaard" capaciteit zit.
Had ik met mijn batterij ook, vandaar dat de batterij ook zo lang op 100% blijft.
https://howchoo.com/iphon...ycle-count-on-your-iphone
Via deze weg kan je kijken hoeveel mAh je batterij is. Die van mij was 4% meer dan de opgegeven fabriekswaarde.
Inmiddels door het vele laden met Magsafe en slechte dev builds is mn batterij hard omlaag gegaan door de warmte.
Als je de logs uitleest, dan heb je soms batterijen waarvan de capaciteit net enkele al dan niet tientallen mAh afwijkt. Dat is gewoon een foutmarge. Net als een liter fles die nooit exact 1,0000L bevat. Soms heb je toch net iets meer capaciteit. YMMV.RAAF12 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:42:
[...]
In iOS is de batterijcapiteit gemeten in vergelijking met een nieuwe batterij. Je batterij is nooit groter dan de nominale waarde dat kan technisch niet. Net zoals een kilo water een liter is. De chemie bepaalt de grootte. Het is simpele natuurkunde en geen vaag verhaal.
Maar dat leest je software niet uit in getallen achter de comma er wordt hier steeds geroepen ik heb 0% wear opf mijn capaciteit is na (tig maanden, you name it) nog steeds 100% aka wat heb ik toch een akelig ideale accu die niet slijt. Nou dat is BS elke accu slijt en gaat na elke leegloop achteruit. Dat je monitor niet nauwkeurig is om procenten achter de comma uit te lezen is een feit.Phntm schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:47:
[...]
Als je de logs uitleest, dan heb je soms batterijen waarvan de capaciteit net enkele al dan niet tientallen mAh afwijkt. Dat is gewoon een foutmarge. Net als een liter fles die nooit exact 1,0000L bevat. Soms heb je toch net iets meer capaciteit. YMMV.
Nee dat leest de iOS inderdaad niet uit in decimalen, echter is het een feit dat je bijvoorbeeld in plaats van 3000mAh(=100%) net zo goed 3100 mAh kunt hebben. Je telefoon zegt dan niet 103%, maar blijft een langere tijd op 100% steken op de conditie pagina. Echter vind ik dat men zich veels te veel hier druk om maken. Je hebt een telefoon van grofweg 1000 euro of meer aangeschaft. Moeilijk doen om 75 euro om de batterij te vervangen als het 80% vind ik niet bepaald iets waar men dan moeilijk over moet doen. Om slijtage te voorkomen door zogenaamde batterij rituelen te volgen die weinig tot geen toegevoegde waarde hebben vind ik vele malen erger dan de "kijk, mijn accu is nog steeds zo veel %! Goed hé?".RAAF12 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:13:
[...]
Maar dat leest je software niet uit in getallen achter de comma er wordt hier steeds geroepen ik heb 0% wear opf mijn capaciteit is na (tig maanden, you name it) nog steeds 100% aka wat heb ik toch een akelig ideale accu die niet slijt. Nou dat is BS elke accu slijt en gaat na elke leegloop achteruit. Dat je monitor niet nauwkeurig is om procenten achter de comma uit te lezen is een feit.

Ja maar het blijft wel steeds terugkomen in fora, mijne is van mei dus 5 maanden oud en jawel 100% vind Apple er van. Tja er staat nog net niet dat het een nagelnieuwe accu is zonder 0% slijtage!!!!Phntm schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:56:
[...]
Nee dat leest de iOS inderdaad niet uit in decimalen, echter is het een feit dat je bijvoorbeeld in plaats van 3000mAh(=100%) net zo goed 3100 mAh kunt hebben. Je telefoon zegt dan niet 103%, maar blijft een langere tijd op 100% steken op de conditie pagina. Echter vind ik dat men zich veels te veel hier druk om maken. Je hebt een telefoon van grofweg 1000 euro of meer aangeschaft. Moeilijk doen om 75 euro om de batterij te vervangen als het 80% vind ik niet bepaald iets waar men dan moeilijk over moet doen. Om slijtage te voorkomen door zogenaamde batterij rituelen te volgen die weinig tot geen toegevoegde waarde hebben vind ik vele malen erger dan de "kijk, mijn accu is nog steeds zo veel %! Goed hé?".
/f/image/WnrutyDNtyjqGeD3X9hPB57t.png?f=fotoalbum_large)
Je snapt het niet hè?RAAF12 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:25:
[...]
Ja maar het blijft wel steeds terugkomen in fora, mijne is van mei dus 5 maanden oud en jawel 100% vind Apple er van. Tja er staat nog net niet dat het een nagelnieuwe accu is zonder 0% slijtage!!!!
[Afbeelding]
Alles boven de “100%” is aangegeven als 100%. Ze gaan uit van de minimale fabrieksopgave.
Stel Apple belooft minimaal 3100, En ze zitten er dus vrijwel altijd boven staat de battery health dus in verhouding een stuk langer op 100..
De iPhone geeft dan aan dat er een probleem voordoet met de FaceID, na een herstart / hard reset doet die het soms weer. ( na 5 keer opnieuw opstarten )
Het lijkt wel of de TrueDepth camera bevriest. Diagnoses al uitgevoerd maar die zal het alleen zien wanneer het probleem zich in iOS voordoet.
In iOS 15, en 16 nog geen probleem gehad maar in 16.1 wel.
Zaterdag even kijken bij Amac kijken of hun tools hebben om de iPhone terug te zetten in de andere iOS.
Het lijkt mij niet dat de TrueDepth camera vervangen dient te worden anders zal die continue in storing moeten treden naar mijn idee.
Meer mensen hier last van gehad of hebben ?
Her en der over gelezen, hier echter geen fout melding. Soms heeft de camera wel moeite in de ochtend om m’n slaap kop te herkennen.londemanmp schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:27:
Sinds enkele dagen een vervelend FaceID probleem.
De iPhone geeft dan aan dat er een probleem voordoet met de FaceID, na een herstart / hard reset doet die het soms weer. ( na 5 keer opnieuw opstarten )
Het lijkt wel of de TrueDepth camera bevriest. Diagnoses al uitgevoerd maar die zal het alleen zien wanneer het probleem zich in iOS voordoet.
In iOS 15, en 16 nog geen probleem gehad maar in 16.1 wel.
Zaterdag even kijken bij Amac kijken of hun tools hebben om de iPhone terug te zetten in de andere iOS.
Het lijkt mij niet dat de TrueDepth camera vervangen dient te worden anders zal die continue in storing moeten treden naar mijn idee.
Meer mensen hier last van gehad of hebben ?
Ik kom vanaf Android, S10e en sinds een week of 3 een Iphone 13 mini.
Het liefst gebruik ik het standaard IOS toetsenbord, werkt prima, het enige wat ik niet voor elkaar krijg, zijn de voorgestelde woorden als ik het internet op ga.
Het maakt niet uit via welke browser, Safari, Chrome, Edge, er komen geen voorgestelde woorden als ik een letter intyp. Het werkt wel in bijvoorbeeld Whatsapp maar niet in een browser.
Bij Gboard werkt dat wel maar die gebruik ik liever niet.
Geen voorgestelde woorden met standaard IOS toetsenbord na het typen van een letter.
:strip_exif()/f/image/mPfYDKoGaU3RoXRtlw6lUaWs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel voorgestelde woorden met Gboard na het typen van een letter.
:strip_exif()/f/image/x9sS8naEbSMuXWeiqXdFe77b.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee of dit ergens in te stellen is, ik verwacht van niet maar dit vind ik wel irritant.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Dit is iets waar een klassiek iOS gebruiker geen weet van heeftOra et Labora schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:01:
Geen idee of dit ergens in te stellen is, ik verwacht van niet maar dit vind ik wel irritant.
In een browser gaat iOS de autocomplete toepassen van uw ingestelde zoek engine, dit gebeurt ook op andere plaatsen zoals App Store search, Spotlight,..
Wil je dit niet dan ga je een ander toetsenbord moeten gebruiken zoals Swiftkey, Gboard,...
Ik heb mijn 13 Pro sinds release (oktober 2021?) en mijn batterijconditie is 100% nog steeds. Ik laad hem altijd wel op tot 100% en doe nooit korte laadsessies. geen idee of dat verschil maakt maar ik denk het wel.Knamix schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:58:
Sinds februari/maart heb ik een iPhone 13 Pro Max (128GB, Zwart) die ik wel elke dag tot 100% op laadt (iets met OCD).
Elect a clown, expect a circus.
Sinds release. Ik laad m’n iPhone op met alles wat voorhanden is. Laptop lader, 5 watt lader, auto lader, power bank, draadloos, computer, noem maar op. Soms 2 min en soms volledig. Laat hem geregeld leeglopen (per ongeluk) etc. En het leuke? Ook 100% 😆.Slasher schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:03:
[...]
Ik heb mijn 13 Pro sinds release (oktober 2021?) en mijn batterijconditie is 100% nog steeds. Ik laad hem altijd wel op tot 100% en doe nooit korte laadsessies. geen idee of dat verschil maakt maar ik denk het wel.
Vorige iPhone 11 was na een jaar met zelfde gebruik op 89% en de iPhone 8 ervoor was na 3 jaar nog op 97%.
Mijn conclusie, maak je niet druk en gebruik het gebruiksvoorwerp zonder je druk te maken. En als de batterij slecht is? Voor minder dan 100€ heb je nieuwe.
Anderhalf jaar heeft mijn iPhone 12 Pro op 100% gestaan, 6 maand later staat hij op 90%... is er iets gewijzigd in mijn manier van opladen: NEEN... Die batterij status is totaal nutteloos imho.
Enkele weken geleden mijn zoon zijn iPhone XS voorzien van een nieuwe batterij voor € 99 (Lab9 prijs), die zat aan 78% na 4 jaar gebruik en die nu aan mijn vrouw gegeven.. gaat dus zijn derde leven tegemoet..
[ Voor 29% gewijzigd door RigolleM op 04-11-2022 15:36 ]
Waarom bij een externe partij terwijl het 75 euro bij Apple zelf kost? Geen Apple winkel in de buurt? Coolblue en mediamarkt hanteren ook een gelijke prijs en sinds Apple oem onderdelen aanbied is dat ook prettig als je bij hen langs gaat…RigolleM schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:33:
Ik had dit al eens in het iPhone 14 topic gepost, dus een repost:
Anderhalf jaar heeft mijn iPhone 12 Pro op 100% gestaan, 6 maand later staat hij op 90%... is er iets gewijzigd in mijn manier van opladen: NEEN... Die batterij status is totaal nutteloos imho.
Enkele weken geleden mijn zoon zijn iPhone XS voorzien van een nieuwe batterij voor € 99 (Lab9 prijs), die zat aan 78% na 4 jaar gebruik en die nu aan mijn vrouw gegeven.. gaat dus zijn derde leven tegemoet..
[ Voor 0% gewijzigd door Phntm op 04-11-2022 16:25 . Reden: typfout ]
Dat vroeg ik mij ook af toen de man op het einde het bedrag zei.. ik vroeg waarom Lab9 € 24 extra aanrekende, maar daar kwam geen zinnig antwoord op: iets in de aard van originele batterij.. larrie en apekool dus. Maar 'k had geen zin om naar andere store te gaan, en deze was 'maar' 5km van mijn voordeur, dus mij maar gewoon bij neergelegd.Phntm schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:41:
[...]
Waarom bij een externe partij terwijl het 75 euro bij Apple zelf kost? Geen Apple winkel in de buurt? Coolblue en mediamarkt hanteren ook een gelijke prijs en sinds Apple oem onderdelen aanbied is dat ook prettig als je bij hem langs gaat…
Ook zoiets meegemaakt bij een store in Rotterdam. €20 meer voor “onderzoekskosten”RigolleM schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:23:
[...]
Dat vroeg ik mij ook af toen de man op het einde het bedrag zei.. ik vroeg waarom Lab9 € 24 extra aanrekende, maar daar kwam geen zinnig antwoord op: iets in de aard van originele batterij.. larrie en apekool dus. Maar 'k had geen zin om naar andere store te gaan, en deze was 'maar' 5km van mijn voordeur, dus mij maar gewoon bij neergelegd.
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Tsja die moeten ook de rekeningen betalen. Ze kunnen het natuurlijk niet voor kostprijs doen.Alekz87 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:09:
[...]
Ook zoiets meegemaakt bij een store in Rotterdam. €20 meer voor “onderzoekskosten”
Jawel. Maar het komt vaak als een verrassing achteraf die meerkosten. Als je t 1x meemaakt weet je het voor de volgende keer.FrankoNL schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:50:
[...]
Tsja die moeten ook de rekeningen betalen. Ze kunnen het natuurlijk niet voor kostprijs doen.
Maar het komt erop neer dat het bij de officiële Apple Store ook gewoon goedkoper is. Punt.
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Zoja hoe beviel het? was het het geld waard?
Ik heb wel een Se 2020 gehad en naast mijn iphone 13 pro gebruikt een tijdje.MetalSonic schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:15:
Zijn er hier nog mensen die zijn overgestapt van een SE 2020 naar een Iphone 13 mini?
Zoja hoe beviel het? was het het geld waard?
Totaal verschillende toestellen natuurlijk. En ik kan mij alleen maar inbeelden dat de iPhone 13 mini qua feature set en vormgeving veel beter is dan de SE 2020. Batterijleven is al sowieso een vooruitgang want de SE 2020 was niet bepaald goed qua accuduur.
SE 2020 moet ik vaak meerdere keren per dag opladen, gaat nergens over. Ik las al dat de iphone 13 mini ipv 13 uur iets van 19 uur heeft aan actie tijd.Phntm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:57:
[...]
Ik heb wel een Se 2020 gehad en naast mijn iphone 13 pro gebruikt een tijdje.
Totaal verschillende toestellen natuurlijk. En ik kan mij alleen maar inbeelden dat de iPhone 13 mini qua feature set en vormgeving veel beter is dan de SE 2020. Batterijleven is al sowieso een vooruitgang want de SE 2020 was niet bepaald goed qua accuduur.
Jouw 13 pro is natuurlijk nog veel beter dan de 13 mini maar ik heb liever een kleiner toestel. Hoe is face id tov vinger afdruk?
Super fijn, vooral sinds de nieuwe iOS16 update. Nu hoef je je toestel niet recht te te houden om goed herkend te worden. Ik heb altijd wel Face Unlock in meerdere vormen gebruikt (hiervoor een oneplus 8 pro gehad). Het heeft voor en nadelen, vingerafdruk scanners ook. Ik mis het niet en vind het qua herkenning zeer accuraat. Alleen gaat het bij mij mis in de ochtend in bed wanneer mijn gezicht voor een deel in mijn kussen ligt...MetalSonic schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:28:
[...]
SE 2020 moet ik vaak meerdere keren per dag opladen, gaat nergens over. Ik las al dat de iphone 13 mini ipv 13 uur iets van 19 uur heeft aan actie tijd.
Jouw 13 pro is natuurlijk nog veel beter dan de 13 mini maar ik heb liever een kleiner toestel. Hoe is face id tov vinger afdruk?
Qua batterijleven loont het om wat verschillende reviews op te zoeken van batterij prestatie. De 13 mini presteerde al veel beter qua batterij leven tegenover een iPhone 12 mini. Die was ook niet bepaald goed. Er zijn ook verschillende gebruikers in dit topic die positief gestemd zijn. Hun ervaring is wellicht ook nuttig voor je overweging. Buitenom de accu heb je nog natuurlijk een betere scherm, meer features, betere camera's.... Zie alleen maar voordelen.
Ik heb zelf ook een 13 pro. Hiervoor een XR en daarvoor een SE 2016.MetalSonic schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:28:
Ik ben tevreden met Face ID. Soms kost in begin als je hem net gekocht hebt het een beetje tijd met instellingen aanpassen, maar daarna werkt het best prettig. Wat ik er vooral fijn aan vind is dat je niet meer bewust bent aan het unlocken van je toestel. Het voelt aan alsof je een handeling minder doet. Als ik mijn telefoon oppak en het scherm licht op, dan is de iPhone ondertussen ook al unlocked.
Toch houdt de 12 Mini het merkbaar langer vol dan de SE 2020 van mijn zus, die de SE op werk gewoon steeds aan de lader/powerbank hangt omdat dat ding in haar geval 2 keer per dag aan de lader moet, en 3de keer voor het slapen.
Ikzelf zou eerder voor de 13 Mini gaan dan de SE, mitst financieel mogelijk.
Je krijgt betere accu duur, groter scherm maar met een fysiek compactere toestel dan de SE, OLED, betere speakers, betere camera en FaceID.
Er zijn wel meer voordelen, maar dit zouden voor mij de belangrijkste redenen zijn, zelf heb ik een 13 Pro en doe daarmee gemiddeld 1,5 dag per laadbeurt, soms 2 dagen.
Ik ben vrij zeker dat met de SE 2020/22 ik sowieso deze 2 keer per dag zou moeten laden, terwijl ik met de 13 Mini gewoon de dag doorheen kom.
Heel herkenbaar hierPhntm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:32:
Alleen gaat het bij mij mis in de ochtend in bed wanneer mijn gezicht voor een deel in mijn kussen ligt...
Maar verder ook goede ervaring mee.
Mizgala28 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:00:
Geen ervaring met SE 2020 of de iPhone 13 Mini, maar mijn zus heeft de SE 2022 (die iets langer meegaat qua accuduur dan de SE 2020) en mijn moeder heeft een 12 Mini (die het slechter doet dan de 13 Mini qua accu)
Toch houdt de 12 Mini het merkbaar langer vol dan de SE 2020 van mijn zus, die de SE op werk gewoon steeds aan de lader/powerbank hangt omdat dat ding in haar geval 2 keer per dag aan de lader moet, en 3de keer voor het slapen.
Ikzelf zou eerder voor de 13 Mini gaan dan de SE, mitst financieel mogelijk.
Je krijgt betere accu duur, groter scherm maar met een fysiek compactere toestel dan de SE, OLED, betere speakers, betere camera en FaceID.
Er zijn wel meer voordelen, maar dit zouden voor mij de belangrijkste redenen zijn, zelf heb ik een 13 Pro en doe daarmee gemiddeld 1,5 dag per laadbeurt, soms 2 dagen.
Ik ben vrij zeker dat met de SE 2020/22 ik sowieso deze 2 keer per dag zou moeten laden, terwijl ik met de 13 Mini gewoon de dag doorheen kom.
[...]
Heel herkenbaar hier![]()
Maar verder ook goede ervaring mee.
Bedankt voor deze uitgebreide reactie, hier heb ik veel aan!
Als je iets in dat formaat zoekt ga je echt tevreden zijn. Ik heb zelf de overstap naar een 13 mini gemaakt en is als complete pakket de beste gsm die ik ooit gehad heb en ook de eerste waarmee ik meer dan gemiddelde lang ga mee doenMetalSonic schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:33:
Ik ben overtuigd, ik ga voor de 13 mini .. veel keuze heb ik verder ook niet. Er is geen 14 mini en over een 15 mini ook niks gehoord. Meeste klanten zouden volgens Apple juist de grotere telefoons willen.
Iemand nog goede tips voor iPhone fotografie?
Ben verder tevreden met mijn 13pro en sla sowieso de 14 over. Had trouwens ook niet verwacht de Apple nog de SE2022 in de kleine behuizing van 8 zou uitbrengen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Kom van een samsung z fold 3 enne mijn iPhone 13 pro max is maar klein in vergelijking maar o zo handy!Tessa vd Heide schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:12:
Heb een tweedehands iPhone 13 Pro Max gekocht voor een goede prijs! Jeetje wat een groot ding, maar wat een scherm en wat een camera.
Iemand nog goede tips voor iPhone fotografie?
Edit, niets over de website te vinden, geen reviews, ze bieden allerlei producten aan, https://tweakers.net/shopreview/11118/tektit/vergelijken/ logisch gezien hun onmetelijk grote kantoorpand in de Eerste Jan Steenstraat. Het is een webhuishouden van Jan Steen. Heb er meteen 10 besteld, voordat jullie tweakertjes allemaal toehappen, nu maar hopen dat ze betrouwbaar zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door druipgrot op 16-11-2022 23:42 ]
Tweakers rocks, maar alleen technologisch.
KvK zegt: Webwinkel van twee jonge jongens, W. en M.; VOF opgericht in 2020. Succes!druipgrot schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:36:
Wat moet ik hier van denken? https://tektit.eu/product...13-mini-128gb-middernacht
Edit, niets over de website te vinden, geen reviews, ze bieden allerlei producten aan, https://tweakers.net/shopreview/11118/tektit/vergelijken/ logisch gezien hun onmetelijk grote kantoorpand in de Eerste Jan Steenstraat. Het is een webhuishouden van Jan Steen. Heb er meteen 10 besteld, voordat jullie tweakertjes allemaal toehappen, nu maar hopen dat ze betrouwbaar zijn.
Op hun eigen website maken W&M het nog bonter:Of-Aaargh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:03:
[...]
KvK zegt: Webwinkel van twee jonge jongens, W. en M.; VOF opgericht in 2020. Succes!
De site geeft eigenlijk zelf de onbetrouwbaarheid al aan. Wat dacht je van ‘Garantie En Reparatie’. Overigens is de prijs nu hoger dan de officiële, gister €150 lager, vanochtend €90 lager, net €50 hoger en nu weer €30 hoger, lijkt me sterk dat ze dat handmatig doen.Welkom bij tektit.eu – Uw nummer één bron voor alle slimme huishoudelijke apparaten. tektit.eu - is een professioneel e-commerceplatform dat in 2021 is opgericht door de innovatieve bemanning.
Ik zie me de komende 4 jaar nog wel plezier met de 13 pro hebben. En het leuke van een tijdje met een telefoon doen is dat de volgend upgrade iets is wat je echt gaat merken.
Enige wat ik wel heel graag zou willen is als Apple hun iPhones in de toekomst wat platter en lichter zou maken. Het ding is best zwaar. Ik heb een iPhone 11 van werk, dat ding is een stuk lichter en dat merk je ook wel als je hem een tijd in je hand houdt.
En lichter zou inderdaad fijn zijn (gewoon de staal van de Pro vervangen voor aluminium van de normale modellen, want staal weegt meer)
Betreffende dynamic island, als je video's kijkt staat deze meer in de weg dan de notch.
Maar wat ik zelf erger vond was de camera bump achter de 14 Pro, die van de 13 Pro is al absurd groot en dan maken ze het nog groter met de 14 Pro, ik zie ook liever dat deze fors kleiner wordt, zeker gezien wat de concurrentie in een kleinere bump weet te plaatsen.
Plastic ok (niks tegen plastic, mijn handhelds zijn plastic en voelen steviger aan ook)jopie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:53:
En aub een versie waar zoals vroeger bij de HTC Desire helemaal geen metaal in verwerkt zit, maar een zacht plastic-rubberen achtige achterkant, waardoor je toestel licht is.
Maar als we al de plastic route gaan, dan liever een hoesje aangezien ik niet de beste ervaringen heb met "zacht rubberen plastic" op spullen, en een hoesje ermee is zo gewisseld als deze "op" is.
Overigens qua plastic, gewoon mat en niet glossy.
Na een aantal jaar van elke twee jaar upgraden en na verloop van tijd toch best wel teleurgesteld te zijn met de kleine verschillen, zit ik nog steeds op een 8 plus. Batterij is nu echt op, dus weer eens tijd voor een upgrade waar ik wel echt verschil ga merken.PrimusIP schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:29:
En het leuke van een tijdje met een telefoon doen is dat de volgend upgrade iets is wat je echt gaat merken.
Ik kwam van een XR en aantal maanden geleden naar de 13 pro gegaan.jorgen83 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:55:
[...]
Na een aantal jaar van elke twee jaar upgraden en na verloop van tijd toch best wel teleurgesteld te zijn met de kleine verschillen, zit ik nog steeds op een 8 plus. Batterij is nu echt op, dus weer eens tijd voor een upgrade waar ik wel echt verschil ga merken.
Ik moet zeggen, de XR was qua snelheid nog best prima en de batterijduur was nog best te doen. Een normale dag redde ik nog wel. De camera daarentegen is een wereld van verschil.
Hoe zit het met jullie degradatie van de batterij? En hoelang heb je je iphone al?
Boven 80% en nooit onder 40% komen maakt geen verschil voor de batterij. Dit is iets wat vele malen besproken is. Ik raad ook aan om dit volledig los te laten want het voegt echt niks toe…TereZz schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:11:
Vraagje aan de tweakers. Ik heb sinds april dit jaar een iphone 13 pro max. De maximumcapaciteit van de accu zit nu al op 94%. Ik moet zeggen dat ik vrijwel nooit over de 80% laad, en 40% van de keren met magsafe laad. Nu denk ik dat dat de reden is van de degradatie. De hitte vanwege magsafe laden, zeker in de winter in de auto waarbij een rooster warme lucht over de telefoon blaast tijdens het laden en navigeren.
Hoe zit het met jullie degradatie van de batterij? En hoelang heb je je iphone al?
Betreffende batterij capaciteit, kan zijn dat je gewoon de batterij loterij verloren hebt. Zou er jiet te veel op letten. Bij 80% gewoon vervangen voor die 75 euro. Ikzelf zit op 95%. Toestel is bijna een jaar in gebruik. Wordt draadloos in de auto geladen en thuis bedraad. Gaat om een gewone 13 pro.
Ik let nooit op het laden, iPhone 13 is van mei met 326 cyclus op de batterij en 97% conditie.TereZz schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:11:
Vraagje aan de tweakers. Ik heb sinds april dit jaar een iphone 13 pro max. De maximumcapaciteit van de accu zit nu al op 94%. Ik moet zeggen dat ik vrijwel nooit over de 80% laad, en 40% van de keren met magsafe laad. Nu denk ik dat dat de reden is van de degradatie. De hitte vanwege magsafe laden, zeker in de winter in de auto waarbij een rooster warme lucht over de telefoon blaast tijdens het laden en navigeren.
Ik heb mijn 13 Pro Max sinds december vorig jaar, dus bijna een jaar. Mijn capaciteit staat op 99%. Ik hang mijn iPhone meermaaldaags bedraad aan de autoradio met CarPlay en laad de accu thuis op met behulp van zo'n 20W laadstekker zodra de iPhone bijna leeg is. Dus alleen als de iPhone bijna leeg is en ik het er niet mee red tot de volgende aansluiting in de auto. Ik laad hem dan weer tot 100% op.TereZz schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:11:
Omdat 'draadloos' laden warmte genereert en ik altijd heb geleerd dat warmte niet goed samen gaat met een/de accu maak ik er daarom geen gebruik van. Wel laad ik mijn Watch draadloos op, maar daarin heb ik geen keuze. De Apple Watch wordt dan ook niet warm.
Ben sinds gisteren over van de 8 naar de 13 Mini.jorgen83 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:55:
[...]
Na een aantal jaar van elke twee jaar upgraden en na verloop van tijd toch best wel teleurgesteld te zijn met de kleine verschillen, zit ik nog steeds op een 8 plus. Batterij is nu echt op, dus weer eens tijd voor een upgrade waar ik wel echt verschil ga merken.
Die vier jaar verschil merk je echt 😉
13 Pro in maart gekocht, inmiddels sta ik op 98% (al een langere poos, zakken naar 99% ging binnen minder dan 1 maand).TereZz schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:11:
Ik laad mijn telefoon meestal wanneer deze rond 30% a 40% zit op tot 100% (want ik red de volgende dag hiermee niet), heel zelden doe ik dat rond 50% a 70% als ik weet dat ik de volgende dag hele dag buiten de deur ben en de telefoon intensief nodig heb.
Verder laad ik 90% van de tijd de iPhone op via mijn PC z'n USB poort, omdat dat vreemd genoeg niet zoveel langer duurt dan via mijn 25 watt lader (en de USB poort op mijn PC is gewoon een standaard 3.2 Gen 1 zonder hogere stroomtoevoer dan de default)
Te lang laden gebeurt weleens (vaak koppel ik de telefoon los als deze 100% is, maar soms kan daar een uurtje of 2 tussen zitten als ik de tijd kwijt ben).
Of dat kwaad kan geen idee, mijn vorige telefoons hadden daar nooit last van (en bij mijn vorige telefoons deed geoptimaliseerd laden z'n werk, op de iPhone zo goed als nooit)
reden voor laden via PC is omdat ik dan meteen een lokale back-up kan maken, lokale muziek kan synchroniseren en omdat ik geen tragere lader in huis heb, plus mijn stekkerblok is vol dus zo kan de telefoon op mijn bureau in plaats van aan de andere kant van de kamer
Ik zit daarom ook niet te wachten op draadloos only laden bij Apple, want ze zijn koppig genoeg om zo snel mogelijk van die USB-C in de toekomst af te komen, puur omdat Apple zo is en niet omdat het beter is voor de consument.RicoK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:22:
Omdat 'draadloos' laden warmte genereert en ik altijd heb geleerd dat warmte niet goed samen gaat met een/de accu maak ik er daarom geen gebruik van.
Is het ook mogelijk om een minder watt lader te halen? of is het in te stellen?
Joh gebruik die iPhone gewoon. Ik laad hem met echt alles op wat ik kan vinden inclusief 100 watt lader, draadloos, in auto, powerbanks. In de hitte en in de kou. En na 1 jaar zit ik op 99%. Mijn iPhone 11 Pro na 1 jaar? 91%. Mijn conclusie: stop met zorgen maken over batterij. Mocht het mis gaan kan je altijd nog batterij vervangen voor 75€.Aggressor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:53:
klopt het dat je vanaf 20 watt lader snel laadt?
Volgens mij is de max 20watt bij Apple, dus dat is snelladen.Aggressor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:53:
klopt het dat je vanaf 20 watt lader snel laadt?
Nee je kunt hem niet lager instellen dan moet je een oude oplader zoeken met maar 5 watt output.
Precies, veels te veel mensen maken er een wetenschap van.giantgiantus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:59:
[...]
Joh gebruik die iPhone gewoon. Ik laad hem met echt alles op wat ik kan vinden inclusief 100 watt lader, draadloos, in auto, powerbanks. In de hitte en in de kou. En na 1 jaar zit ik op 99%. Mijn iPhone 11 Pro na 1 jaar? 91%. Mijn conclusie: stop met zorgen maken over batterij. Mocht het mis gaan kan je altijd nog batterij vervangen voor 75€.
BTW, de S22 stond op 60 Hz, dus daar lag het niet aan.
Ik begin steeds meer te denken dat een paar enigineers van Apple onderling een geintje hebben uitgehaald: "Kom we maken het batterijpercentage zichtbaar, kijken hoe gek we ze kunnen krijgen!"Mizgala28 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:16:
[...]
13 Pro in maart gekocht, inmiddels sta ik op 98% (al een langere poos, zakken naar 99% ging binnen minder dan 1 maand).
Ik laad mijn telefoon meestal wanneer deze rond 30% a 40% zit op tot 100% (want ik red de volgende dag hiermee niet), heel zelden doe ik dat rond 50% a 70% als ik weet dat ik de volgende dag hele dag buiten de deur ben en de telefoon intensief nodig heb.
Verder laad ik 90% van de tijd de iPhone op via mijn PC z'n USB poort, omdat dat vreemd genoeg niet zoveel langer duurt dan via mijn 25 watt lader (en de USB poort op mijn PC is gewoon een standaard 3.2 Gen 1 zonder hogere stroomtoevoer dan de default)
Te lang laden gebeurt weleens (vaak koppel ik de telefoon los als deze 100% is, maar soms kan daar een uurtje of 2 tussen zitten als ik de tijd kwijt ben).
Of dat kwaad kan geen idee, mijn vorige telefoons hadden daar nooit last van (en bij mijn vorige telefoons deed geoptimaliseerd laden z'n werk, op de iPhone zo goed als nooit)
reden voor laden via PC is omdat ik dan meteen een lokale back-up kan maken, lokale muziek kan synchroniseren en omdat ik geen tragere lader in huis heb, plus mijn stekkerblok is vol dus zo kan de telefoon op mijn bureau in plaats van aan de andere kant van de kamer
[...]
Ik zit daarom ook niet te wachten op draadloos only laden bij Apple, want ze zijn koppig genoeg om zo snel mogelijk van die USB-C in de toekomst af te komen, puur omdat Apple zo is en niet omdat het beter is voor de consument.
Zoals hierboven al gezegd: een nieuwe batterij kost in het aller ergste geval 75 euro. Als je de volgende eigenaar dan al echt perse een goede batterij wilt meegeven.... zet er een nieuwe in.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 26-11-2022 07:03 ]
Dit alles met het idee dat het je batterij er van achteruit gaat als je hem voller laad dan 80%. Misschien is dat een grote scam
Ik snap dat het relaxed is om te laden hoe je wil en na een paar jaar de batterij voor 75 euro te laten vervangen maar voor mij is het met de Chargie ook 'set and forget'. Je hoeft het maar eenmaal in te stellen, en die dongle laat ik op mijn oplader geklikt zitten.
Even wat links nog:
https://accubattery.zende...-research-and-methodology
https://chargie.org/2019/...uence-phone-battery-life/
Dit is gewoon “Wij van wc eend…”.
YouTube: iPhone Battery — The 40-80% Lie
Als milieu je motivatie is dan is de batterij je minste zorg… hoe komt het bij een handelaar? Dat is schadelijker.
40%-80% is van zo een klein belang, het maakt niet uit. 75 euro is the way to go: je kan je toestel langer gebruiken, hoef je ook geen vervuiling te financieren door elke release een nieuw toestel te halen… veel effectiever lijkt me.
Zo bereid je je eigen kadootje voor. Ben nog gieriger naar mezelf.Haga schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:49:
[...]
Ben sinds gisteren over van de 8 naar de 13 Mini.
Die vier jaar verschil merk je echt 😉
Kom van een gekregen 4 -> 5 met een gekochte SE-I (2016).
Was niet thuis op aflevermoment, heb het bij apple.nl bestelde laten retourneren.
Wilde de Black Friday afwachten, maar wat een bullshit is dat.
Nog ff Cybermonday en dan ga ik het beleven. Materialistische autist die ik ben. ;-)
Nee, dat is niet te fixen, ios scrolt traag.lego12 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 05:26:
Is het normaal dat het scrollen zo stroef/sloom aanvoelt op iPhone 13 tov bv, Galaxy S22. Op een wikipedia artikel, scroll je zo snel en makkelijk naar beneden maar bij iOS is dat niet zo, het valt echt wel tegen. Kan je dit aanpassen? Of moet je nog extra harder drukken tijdens het scrollen? Gebruiken van scrollbar gaat het hem ook niet over, ik zou vlot willen scrollen...
BTW, de S22 stond op 60 Hz, dus daar lag het niet aan.
Ik ben nu over op de S22 en bevalt met scrollen een stuk beter dan ios.
iPhones hebben geoptimaliseerd opladen, zodat vrijwel de hele nacht je iPhone op 80% capaciteit blijft staan en het laatste uurtje de overige 20% erin gaat. Kortom, zo’n ding heb je met iPhones niet veel aan.musicfreak schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:16:
Toch nog even een ander geluid. Ik ben recent overgestapt naar iOS, daarvoor jarenlang Android gebruikt. Op mijn Android telefoons gebruikte ik de app AccuBattery die een waarschuwing geeft als je accu voor X procent vol zit. Vorig jaar met Black friday heb ik een paar Chargies gekocht, hardware dongles die icm een app ervoor zorgen dat het laden van je batterij bij X procent wordt afgekapt.
Dit alles met het idee dat het je batterij er van achteruit gaat als je hem voller laad dan 80%. Misschien is dat een grote scam, maar ik vond het verhaal overtuigend. Ook vanwege het milieu leek het me een goede keus.
Ik snap dat het relaxed is om te laden hoe je wil en na een paar jaar de batterij voor 75 euro te laten vervangen maar voor mij is het met de Chargie ook 'set and forget'. Je hoeft het maar eenmaal in te stellen, en die dongle laat ik op mijn oplader geklikt zitten.
Even wat links nog:
https://accubattery.zende...-research-and-methodology
https://chargie.org/2019/...uence-phone-battery-life/
Ik heb er zelf altijd goed op gelet, 13 mini hier van januari. Bleef heel lang prima, ik lette ook erg op nooit onder de 20% komen. Maar inmiddels afgelopen maand rap achteruit gegaan van 98% naar 93% capaciteit. Kortom schiet mij maar lek, ik ga er niet meer teveel over nadenken en als de batterij eens vervangen moet worden is dat prima.
youtube.com/@hisrep
Dit is niet raar. De iPhone 13 heeft een 60hz scherm waar de s22 een ltpo paneel heeft met variabele refreshrate (tot 120hz). 120hz is alleen beschikbaar bij iPhones op de pro modellen. Mijn iPhone 13 Pro voelt niet stroever in scroll snelheden vergeleken met mijn oneplus 8 pro die ik hiervoor had.Ernemmer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:46:
[...]
Nee, dat is niet te fixen, ios scrolt traag.
Ik ben nu over op de S22 en bevalt met scrollen een stuk beter dan ios.
Mijn ervaring is dat iPhone gewoon langzamer scrolt, altijd al, onafhankelijk van welk scherm er in een toestel zit.Phntm schreef op zondag 27 november 2022 @ 01:10:
[...]
Dit is niet raar. De iPhone 13 heeft een 60hz scherm waar de s22 een ltpo paneel heeft met variabele refreshrate (tot 120hz). 120hz is alleen beschikbaar bij iPhones op de pro modellen. Mijn iPhone 13 Pro voelt niet stroever in scroll snelheden vergeleken met mijn oneplus 8 pro die ik hiervoor had.
Hier is het verschil wel redelijk te zien.
YouTube: Scrolling Speed iPhone vs Android
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2022 09:51 ]
Meen je dat? 120Hz maakt geen verschil? Verversingsnelheid maakt echt een groot verschil. Ook hier toon je een vergelijking tussen een 60hz en een 120hz paneel. Appels met peren vergelijken. De oneplus 8 pro die ik had, was erkend als 1 van de top “smooth” toestellen op de markt. Scrollen bij beiden apparaten zoals eerder vermeld uit eigen ervaring is redelijk gelijk.Ernemmer schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:55:
[...]
Mijn ervaring is dat iPhone gewoon langzamer scrolt, altijd al, onafhankelijk van welk scherm er in een toestel zit.
Hier is het verschil wel redelijk te zien.
YouTube: Scrolling Speed iPhone vs Android
Als je het anders ervaart is dat natuurlijk geen probleem. Maar het is wel fijner als je komt met een 120hz vs 120hz test. Dan zul je merken dat qua snelheid de toestellen erg bij elkaar in de buurt komen. Het enige verschil wat je dan nog hebt is paneel kleur afstelling (Allemaal Samsung namelijk).
Misschien snap je niet wat ik bedoel.Phntm schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:32:
[...]
Meen je dat? 120Hz maakt geen verschil? Verversingsnelheid maakt echt een groot verschil. Ook hier toon je een vergelijking tussen een 60hz en een 120hz paneel. Appels met peren vergelijken. De oneplus 8 pro die ik had, was erkend als 1 van de top “smooth” toestellen op de markt. Scrollen bij beiden apparaten zoals eerder vermeld uit eigen ervaring is redelijk gelijk.
Als je het anders ervaart is dat natuurlijk geen probleem. Maar het is wel fijner als je komt met een 120hz vs 120hz test. Dan zul je merken dat qua snelheid de toestellen erg bij elkaar in de buurt komen. Het enige verschil wat je dan nog hebt is paneel kleur afstelling (Allemaal Samsung namelijk).
Met een scroll op ios kom je minder ver dan met een scroll op android, hertz van het scherm maakt daarbij niks uit.
Jij ervaart geen verschil, maar dat is er wel, net zoals @lego12 dat ervaart.
Zoek maar eens willekeurige filmpjes van telefoonreviews op YouTube, je ziet gewoon dat er op ios veel vaker gescrolt moet worden om onderaan te komen en dat heeft niks 120 hz te maken.
Eigenlijk precies dit,
YouTube: Galaxy S22 vs iPhone 12 Speed Test!
[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2022 11:22 ]
Ik snap heel goed dat je het hebt over de scroll animatie. Maar dat verschil is MINIMAAL als je verversingsnelheid gelijk is: Dus 120hz vergelijken met 120hz. Als je 100km/h vergelijkt met 50 dan is dat toch ook een aanzienlijk merkbaar verschil?Ernemmer schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:03:
[...]
Misschien snap je niet wat ik bedoel.
Met een scroll op ios kom je minder ver dan met een scroll op android, hertz van het scherm maakt daarbij niks uit.
Jij ervaart geen verschil, maar dat is er wel, net zoals @lego12 dat ervaart.
Zoek maar eens willekeurige filmpjes van telefoonreviews op YouTube, je ziet gewoon dat er op ios veel vaker gescrolt moet worden om onderaan te komen en dat heeft niks 120 hz te maken.
Eigenlijk precies dit,
YouTube: Galaxy S22 vs iPhone 12 Speed Test!
Dus volgens mij snap jij het niet. Die test in een filmpje die jij deelt is een iPhone 12 (60hz paneel!!!!) tegenover een s22(adaptive refresh rate tot 120hz!). Ken eerst het verschil tussen de techniek en vergelijk dan vervolgens de toestellen. Dit is en blijft appels met peren vergelijken. Loop eens een zaak binnen met toestellen en vergelijk met een 120hz iphone zoals de 13 pro of 14 pro series.
Dus ik snap jouw inbreng niet? Je beweert dat een 60hz animatie trager is dan een 120hz. Dat klopt, maar je standpunt is vervolgens wel dat het zo is bij alle iPhone devices.
Maar ik begrijp je, je bent blij met je 120hz s22 en dat is je goed recht. Maar vergelijk de toestellen die een zelfde paneel techniek delen. Ik laat het hierbij want het verschil is voor jou in ieder geval niet duidelijk en je probeert het niet te begrijpen.
Oké, dan wel/niet, maar mijn s22 scrolt op 60hz met zo snel als op 120.Phntm schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:41:
[...]
Ik snap heel goed dat je het hebt over de scroll animatie. Maar dat verschil is MINIMAAL als je verversingsnelheid gelijk is: Dus 120hz vergelijken met 120hz. Als je 100km/h vergelijkt met 50 dan is dat toch ook een aanzienlijk merkbaar verschil?
Dus volgens mij snap jij het niet. Die test in een filmpje die jij deelt is een iPhone 12 (60hz paneel!!!!) tegenover een s22(adaptive refresh rate tot 120hz!). Ken eerst het verschil tussen de techniek en vergelijk dan vervolgens de toestellen. Dit is en blijft appels met peren vergelijken. Loop eens een zaak binnen met toestellen en vergelijk met een 120hz iphone zoals de 13 pro of 14 pro series.
Dus ik snap jouw inbreng niet? Je beweert dat een 60hz animatie trager is dan een 120hz. Dat klopt, maar je standpunt is vervolgens wel dat het zo is bij alle iPhone devices.
Maar ik begrijp je, je bent blij met je 120hz s22 en dat is je goed recht. Maar vergelijk de toestellen die een zelfde paneel techniek delen. Ik laat het hierbij want het verschil is voor jou in ieder geval niet duidelijk en je probeert het niet te begrijpen.
En als ios met zo snel scrolde had ik wel een iPhone gekocht want dat vind ik voor de rest toch iets fijner dan Android.
[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2022 11:50 ]
Gelukkig hebben de meeste van ons als iOS gebruikers al ontdekt dat er een scroller is binnen elke iOS app… scroll je retesnel mee.Ernemmer schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:42:
[...]
Oké, dan wel/niet, maar mijn s22 scrolt op 60hz met zo snel als op 120.
En als ios met zo snel scrolde had ik wel een iPhone gekocht want dat vind ik voor de rest toch iets fijner dan Android.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QLtIYB9LAx8XRm5OID2gCXCS.jpg?f=user_large)
Gewoon net als op de PC
60hz tegenover 120hz maakt een verschil in snelheid van scrollen en animatie en het tonen hiervan. Jij zal waarschijnlijk ook nog moeten ontdekken dat het sneller kan op je Android toestel door animatiesnelheid in te stellen op 0.5x in Dev settings (eerste wat ik altijd deed).
Ik reageer op een vraag van iemand (geen idee of hij ook een 120hz scherm had) en beaam dat het scrollen op ios langzamer gaat.Phntm schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:56:
[...]
Gelukkig hebben de meeste van ons als iOS gebruikers al ontdekt dat er een scroller is binnen elke iOS app… scroll je retesnel mee.
[Afbeelding]
Gewoon net als op de PCeven inhouden voor een halve seconde en gaan met die banaan. Of natuurlijk als je onderaan een pagina zit gewoon drukken op de bovenste kant van je scherm waar je klokje zit en je springt in 1x naar het begin van de pagina. Allemaal nuttige features.
60hz tegenover 120hz maakt een verschil in snelheid van scrollen en animatie en het tonen hiervan. Jij zal waarschijnlijk ook nog moeten ontdekken dat het sneller kan op je Android toestel door animatiesnelheid in te stellen op 0.5x in Dev settings (eerste wat ik altijd deed).
En je kan inderdaad ook anders scrollen en of je dat fijn vind of niet mag je zelf weten. Ik gebruik dat nooit want met android ben je met 0,4 sec onderaan
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2022 12:30 ]
Wat fijn dat je met 0,4 seconden onderaan bent! Dat is beter dan 0,5 seconden. Wat doe jij met al dat tijdwinst op een dag? Grapjes terzijde, er zijn meerdere wegen naar Rome. Techniek speelt daar ook een grote rol in. Iets waar jij kennelijk moeite mee hebt. Het ging niet erom dat jij het met de andere gebruiker eens of oneens bent. Het gaat om het beeld die jij schetst op basis van (slechte) voorbeelden en die hard over willen laten komen als feit. Het is een feit dat 60/120hz impact heeft op animatie en scroll snelheid. Dat verklaart de grootste verschillen.Ernemmer schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:19:
[...]
Ik reageer op een vraag van iemand en beaam dat het scrollen op ios langzamer gaat.
En je kan inderdaad ook anders scrollen en of je dat fijn vind of niet mag je zelf weten. Ik gebruik dat nooit want met android ben je met 0,4 sec onderaan
[ Voor 176% gewijzigd door Hoedje op 28-11-2022 09:13 ]
ah dat, ja dat ken ik wel.Ernemmer schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:03:
[...]
Misschien snap je niet wat ik bedoel.
Dat was het eerste wat mij opviel bij iOS toen ik een 13 Pro kocht in maart, hoeveel meer ik moet swipen om ergens onderaan te komen vergeleken met mijn oude LG (60hz).
Inmiddels gewend aan het trager scrollen, alleen soms als ik mijn andere telefoon pak (S22 Ultra) scrol ik weer absurd snel daar, omdat ik nog met iOS in mijn hoofd zit.
Beide zijn even smooth want 120hz, maar bij iOS scrollen werkt inderdaad anders by design, en een andere browser lost dat niet op.
Of iemand er last van heeft zal per persoon verschillen, als je sneller scrollen gewend bent dan kan dit meer irritant wezen.
Nou kan ik ook de scrollbalk aan de zijkant gebruiken in iOS zoals bij Windows, maar dat werkt gewoon slechter voor mij.
misschien dat het beter werkt op Windows vanwege een muis, maar ik gebruik die balk in Windows niet omdat mijn scrollwiel op 2x zo snel scrollen ingesteld staat
[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 27-11-2022 16:06 ]
Heel duidelijk uitgelegd. Ik kan er nog aan toevoegen om het verschil tussen een 50 en een 100Hz panel van een TV bijvoorbeeld te bekijken in een winkel. En dan met alle beeldverbeteraars uit en een voetbalwedstrijd te kijken. Dan zal je zien dat bij een 100Hz TV snel bewegende objecten zoals een bal beter worden weergegeven. Maar goed ik dwaal afPhntm schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:41:
[...]
Ik snap heel goed dat je het hebt over de scroll animatie. Maar dat verschil is MINIMAAL als je verversingsnelheid gelijk is: Dus 120hz vergelijken met 120hz. Als je 100km/h vergelijkt met 50 dan is dat toch ook een aanzienlijk merkbaar verschil?
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik heb een praktische vraag, nadat tot nu toe elke iPhone van mij een homeknop had (van 4S tot SE 2020) heb ik binnenkort één zonder homeknop.
Hoe werkt dat dan? hoe ga ik naar het beginscherm? en hoe krijg ik alle apps in zwevende widgets naast elkaar zodat ik ze kan afsluiten.
omdat er geen vingerafdruk meer is heb ik begrepen dat ik als ik wil betalen ik dat doe via FACE ID..... Ik zal mijn betaalpas instellingen denk ik opnieuw moeten wijzigen straks via apple pay ofzo.....
Hoef je allemaal niet te wijzigen. Het toestel past dat allemaal direct aan voor je zodra je iets in gebruik neemt waar FaceID een optie bij is.MetalSonic schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:33:
Met 5-7 werkdagen kan ik ook genieten van de 13 mini.....
Ik heb een praktische vraag, nadat tot nu toe elke iPhone van mij een homeknop had (van 4S tot SE 2020) heb ik binnenkort één zonder homeknop.
Hoe werkt dat dan? hoe ga ik naar het beginscherm? en hoe krijg ik alle apps in zwevende widgets naast elkaar zodat ik ze kan afsluiten.
omdat er geen vingerafdruk meer is heb ik begrepen dat ik als ik wil betalen ik dat doe via FACE ID..... Ik zal mijn betaalpas instellingen denk ik opnieuw moeten wijzigen straks via apple pay ofzo.....
Betreffende home knop: Kijk eens een keer op de hulp pagina van Apple. Die leggen het uit met een paar plaatjes. https://support.apple.com...e/iphone/iphfdf164cac/ios
Mijn dank is groot, dat gebaren overzicht is een verademing. Net doorgenomen en het ziet er op zich inituitief uit.Phntm schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:55:
[...]
Hoef je allemaal niet te wijzigen. Het toestel past dat allemaal direct aan voor je zodra je iets in gebruik neemt waar FaceID een optie bij is.
Betreffende home knop: Kijk eens een keer op de hulp pagina van Apple. Die leggen het uit met een paar plaatjes. https://support.apple.com...e/iphone/iphfdf164cac/ios
Mbt betalen zal ook wel goed komen en anders heb ik altijd als backup nog mijn betaalpas. Zal wel ff gek zijn om straks niet meer via de vingerafdruk te bevestigen maar zal vast snel wennen.
En Cybermonday werd het, een rustige jacht op de laatste dag van Apple €50 cashback.druipgrot schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:39:
[...]
Zo bereid je je eigen kadootje voor. Ben nog gieriger naar mezelf.
Kom van een gekregen 4 -> 5 met een gekochte SE-I (2016).
Was niet thuis op aflevermoment, heb het bij apple.nl bestelde laten retourneren.
Wilde de Black Friday afwachten, maar wat een bullshit is dat.
Nog ff Cybermonday en dan ga ik het beleven. Materialistische autist die ik ben. ;-)
Dan heb je effectief een 13mini voor €760. Toch gekeken naar 256GB: €880.
(omdat I cloudfoob met 128GB naar de back-upschijf blijft rennen).
Maar dan voor €20 extra 512GB! Oké, niet bij Apple, maar bij YourMacStore.
Alleen, wel wit ‘Sterrenlicht’. ‘OP=OP’ stond er. Werd op dat moment net de laatste verkocht!
Toen die rush, ik zag toch nog één andere, een blauwe, ik was niet meer te houwe.
Verkocht. €140 extra. De beste opslag is de mobiele opslag die je bij je hebt.
Mag ik, = 1e iPhone die ik nieuw koop = 1e boven de €100 = 1e recente model.
Zie het OP=OP gevoel bij de gewone 13 512GB blauw onder de €1000 grens zakkend.
Binnen. ‘Mini’, tja t.o.v. de SEII/IIl. Maar zoveel groter dan mijn favo SEl/iPhone5-maat!druipgrot schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:52:
[...]
En Cybermonday werd het, een rustige jacht op de laatste dag van Apple €50 cashback.
Dan heb je effectief een 13mini voor €760. Toch gekeken naar 256GB: €880.
(omdat I cloudfoob met 128GB naar de back-upschijf blijft rennen).
Maar dan voor €20 extra 512GB! Oké, niet bij Apple, maar bij YourMacStore.
Alleen, wel wit ‘Sterrenlicht’. ‘OP=OP’ stond er. Werd op dat moment net de laatste verkocht!
Toen die rush, ik zag toch nog één andere, een blauwe, ik was niet meer te houwe.
Verkocht. €140 extra. De beste opslag is de mobiele opslag die je bij je hebt.
Mag ik, = 1e iPhone die ik nieuw koop = 1e boven de €100 = 1e recente model.
Zie het OP=OP gevoel bij de gewone 13 512GB blauw onder de €1000 grens zakkend.
Ik denk: als dan toch zo’n smak geld, waarom dan niet 6” Met telelens en optische vergroting (portretten!).
Ken je die 5,4-6” twijfel?
Ff kijke. vanochtend iPhone14Pro 128GB €1.150,- bij Bol, eenmaal óp Bol: €1.300,- … wat is daar kebeurt.
:strip_exif()/f/image/9tWs92mIMeEdeNzp081RRgcz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B2RtJV9Lm1SDVpdsFQfU3K8H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tZLp5c26rVculxmgEIhBJuyi.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik weet weer waarom ik iPhones zo heerlijk vind. Wat een heerlijk makkelijk "klusje" om alles over te zetten van de oude naar de nieuwe iPhone.
eerste indruk op basis van een paar minuten Mario kart tour en wat apps configureren is dat
1) stuk sneller
2) veel mooier beeld
3) prima accu
het is de iPhone 13 mini vs de SE 2020 en tot nu toe wint de 13 mini dik in veel opzichten

Kritisch als ik ben ook 2 aandachtspuntjes
1) achterkant glas, oei, dat is wel risico gelukkig in een mooie flip over case
2) Oled.... super beeld maar hoe snel burn in, achja we zien wel, tegen de tijd dat het hinderlijk wordt dan hoop ik alweer rond te kijken voor de opvolger! Heb ook een Switch OLED en die heeft ook nog geen burn in laten zien.
[ Voor 24% gewijzigd door MetalSonic op 03-12-2022 17:07 ]
Ik kon met de Samsung in de keuken nog prima een YouTube filmpje kijken, maar bij de iPhone geeft hij een zwakker signaal aan en schakelt soms zelfs over op cellular.
Staan de iPhones hierom bekend?
Zie het niet terug in de reviews.
Ik heb ook een 13 pro en mijn WiFi verbindingen zijn uitstekend, nooit problemen mee.appel00 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:12:
Sinds een maand de overstap gemaakt naar iPhone (13 Pro). Ik merk dat het WiFi bereik een stuk slechter is dan mijn s10e. Ik heb geen goede router maar had er eerst nooit problemen mee.
Ik kon met de Samsung in de keuken nog prima een YouTube filmpje kijken, maar bij de iPhone geeft hij een zwakker signaal aan en schakelt soms zelfs over op cellular.
Misschien moet je de verbinding via 2.4GHz band laten gaan die heeft veel minder last dan de 5GHz band van dikke muren. Dat kan je instellen op het AP. Meestal is die te benaderen via een webbased interface 192.186.1.1 ofzo check.danjan2411 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:11:
[...]
Ik heb ook een 13 pro en mijn WiFi verbindingen zijn uitstekend, nooit problemen mee.
Ja, ik herken mij hier wel een beetje in. Sinds kort mijn WiFi AC router vervangen door een WiFi AX router en aanzienlijk minder ‘problemen’. Echter wel nog wel eens dat een speedtest op dezelfde locatie in huis op mijn iPad Air 2022 een hogere c.q. volle snelheid geeft dan op mijn iPhone 13 Pro Max. De iPad Air haalt dan de volle 350 mb/s terwijl de iPhone blijft steken op rond de 100 mb/s. Op moment van schrijven van deze reactie geeft een speedtest op beide apparaten weer een volle 350 mb/s.appel00 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:12:
Sinds een maand de overstap gemaakt naar iPhone (13 Pro). Ik merk dat het WiFi bereik een stuk slechter is dan mijn s10e. Ik heb geen goede router maar had er eerst nooit problemen mee.
Wat wel eens wil helpen is om, zodra je dit ervaart, even je netwerk vergeten en weer verbinding maken.
Controleer eerst of je reactie niet beter past in:
[iPhone] Levertijden & Beschikbaarheid - Deel 5
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
[iPhone 13, Mini & Pro] Accessoires, hoesjes & wallets