Geeft 78% batterij health je zelfs niet sowieso recht op een kostenloze vervanging? Of 'coulance' bij het vervangen van de batterij? Zal er vanaf hangen in welke periode dit is gebeurd (1 jaar, 2 jaar, ...) maar dit lijkt me te vallen binnen 'niet voldoen aan specificatie' of 'niet voldoen aan verwachtingen' of zo.
Maar er staat me toch wel iets van voor?
Hoe dan ook, gelijk hebben en gelijk krijgen, vooral bij een monolitisch bedrijf als apple, is natuurlijk een andere zaak. Heb het ook wel eens geprobeerd met een iPhone SE (2020) die na nog geen jaar aan 83% zat of zo. Je werd gewoon vriendelijk buiten gekeken met een aantal loze verklaringen en suggesties (background apps uitschakelen... ok...

)
Lijkt me zelfs dat een iPhone met een zwaar versleten batterij ook gewoon instabiel wordt? Dus af en toe de spanning niet haalt om correct te functioneren en er uit klapt?
Zelf heb ik sinds het bezit van m'n iPhone 13 mini (november vorig jaar, dus bijna 1 jaar) een shortcut gemaakt die me waarschuwt met een notificatie en sound als de batterij 85% opgeladen is. Ik geef toe dat ik niet altijd in de buurt ben om hem dan van de lader te halen, maar toch zeker 8/10 keer. Gelijkaardig aan de popup die je van iOS zelf krijgt op 90%, maar dan 85% en met een sound ipv zonder.
Dit leek erg lang goed te werken. De eerste 7-8 maand (tot juni, juli zoiets?) bleef de battery health op 99% hangen. Ineens, na even niet te checken en dan uit nieuwsgierigheid eens op te zoeken, had ik battery health op 95% staan. Toch een 4% op een maand tijd of zo, terwijl ik er in gebruik helemaal niets aan veranderd heb.
Zou de iPhone dan toch eens te veel zijn opgewarmd? Te hard gebruikt? Vastlopende app of zo? Te hard ontladen, toch eens per ongeluk te lang aan de lader?
Ik gebruik een laadblokje van anker of Ugreen (afhankelijk van welke ik er bij pak) en meestal de magsafe charger.
Wat ik nog kan bedenken is dat een hoesje (officieel apple hoesje met magneetjes), meer afstand creëert tussen de achterkant van de iPhone en de magsafe puck, en dat daardoor (door die afstand) meer warmte gegeneerd wordt, die ook moeilijker kwijt kan door het apple hoesje.
Om 'm nu steeds uit het hoesje te halen voor magsafe is ook niet echt handig. De lightning poort heb ik afgesloten met zo'n rubber plugje (meestal in een zakje van tien op amazon) om te vermijden dat de poort te snel opvult met broekzakstof.
Na vorige vakantie vraag ik me af hoe de meesten hun iPhone meenemen naar het strand? Zelf heb ik 'm altijd mee, maar niet om intensief te gebruiken. Occasioneel een foto, of een berichtje, maar geen media/tekst consumeren. Hoe voorzichtig je ook bent, dat fijne zand blijft altijd wel hangen rond de randjes van een hoesje, over de speaker grill, enz... Misschien bestaan er wel volledig sluitende hoesjes die je kan gebruiken voor dit soort scenarios (bellen en geluid en dergelijke is niet belangrijk)
Ik zou 'm liever gewoon niet meenemen, maar je weet hoe het gaat. Altijd handig om na het strand de auto terug te vinden, te voet navigeren, berichtje te sturen. Misschien toch maar een cheape apple watch met e-sim aanschaffen
[
Voor 5% gewijzigd door
Amos_x op 04-09-2022 12:32
]