Welkom Tweaker,
Zoals je wellicht is opgevallen zijn we van start gegaan met een test op de frontpage. In dit topic proberen we alvast antwoorden te geven op een aantal vragen over de aangepaste frontpages (er zijn namelijk 3 varianten: origineel, b-variant en c-variant).
Daarnaast gebruiken we de frontpage ook als startpunt voor een grotere front-end modernisering van de website, inclusief een bredere lay-out, consistente ontwerpregels en een verbeterde algehele gebruikerservaring.
Ook kan je gedurende de test een vragenlijst van Usabilla te zien krijgen, hierin vragen we je om een score (1-5) te geven over je tevredenheid van de verandering. Hier kan je ook een toelichting invoeren waar we bij de uiteindelijke bepaling van een winnaar rekening mee zullen houden.
Zoals je wellicht is opgevallen zijn we van start gegaan met een test op de frontpage. In dit topic proberen we alvast antwoorden te geven op een aantal vragen over de aangepaste frontpages (er zijn namelijk 3 varianten: origineel, b-variant en c-variant).
Veelgestelde vragen
Waarom zie ik een andere frontpage?
We testen momenteel twee varianten van een nieuw en verbeterd ontwerp voor de frontpage. Eerder dit jaar deden we een voorkeurstest en vroegen we in een .Plan jullie om mee te denken. Sindsdien hebben we op de winnaar en de nummer twee uit de test op basis van feedback uit de community enkele verbeteringen doorgevoerd. Nu is het tijd om dit in de dagelijkse praktijk te testen.Wat verwacht we te leren van deze test?
We willen de ervaring op de frontpage op een aantal gebieden verbeteren. Het belangrijkste is dat we van de frontpage het best mogelijke toegangspunt voor redactionele inhoud willen maken. Na de uitbreiding van de redactie vorig jaar september en met de komst van Plus is er meer uitgebreidere content (reviews en Plus), deze content willen we beter zichtbaar maken voor de eindgebruiker.Daarnaast gebruiken we de frontpage ook als startpunt voor een grotere front-end modernisering van de website, inclusief een bredere lay-out, consistente ontwerpregels en een verbeterde algehele gebruikerservaring.
Waarom doe ik (of waarom doe ik niet) mee aan deze A/B-test en kan ik me afmelden (of opt-in)?
De kracht van A/B-testen is het hebben van een willekeurige selectie deelnemers. Als zoveel mogelijk gebruikers meedoen aan de test, kunnen we zoveel mogelijk relevante data verzamelen om de keuze voor een winnaar te beargumenteren. Wij kunnen vanuit onze test-tool helaas geen manier bieden om niet deel te nemen aan de test.Hoe lang duurt deze test?
De test zal gedurende een langere periode (3+ weken) lopen om statistisch significante resultaten te halen. Door een wat langere duur aan te houden zorgen we ervoor dat eventuele afwijkingen die ontstaan door het publicatieritme geen invloed hebben op de analyse.Word ik gemeten?
De test, die we uitvoeren met behulp van SiteSpect, meet inderdaad het gebruikersgedrag op de site. Dit is beperkt tot een aantal click events op de frontpage, een paar pageviews en andere parameters op de hele site. We gebruiken deze gegevens vervolgens alleen om te bepalen welke variant - de huidige pagina of een van de twee verbeterde ontwerpen - beter presteert. We kunnen niet individueel zien wie waarop heeft geklikt, maar wel hoeveel mensen ergens op hebben geklikt. Sitespect is in beheer van Tweakers, de data is opgeslagen op onze eigen servers.Ook kan je gedurende de test een vragenlijst van Usabilla te zien krijgen, hierin vragen we je om een score (1-5) te geven over je tevredenheid van de verandering. Hier kan je ook een toelichting invoeren waar we bij de uiteindelijke bepaling van een winnaar rekening mee zullen houden.
Worden mijn gedragsgegevens voor iets anders gebruikt?
Nee, bij de analyse van de A/B-test kijken we alleen naar geaggregeerde data - we hebben geen interesse en inzicht in individueel gebruikersgedrag. Daarnaast is de dataset geanonimiseerd en niet voor andere doeleinden bruikbaar.Kan ik het nieuwe ontwerp behouden nadat de test voorbij is?
We kunnen niet beloven dat de variant die jij als bezoeker zag tijdens de test de uiteindelijke winnaar wordt. De test zal gaan uitwijzen wat wel en niet werkt en op basis daarvan zullen we kijken welke verbeteringen we nog moeten maken. We streven er uiteraard naar om de frontpage voor zoveel mogelijk gebruikers van waarde te laten zijn.Waarom verschuift de focus van meer nieuws naar reviews op het scherm wanneer de pagina zichtbaar wordt (boven de vouw)?
De uitbreiding van de redactie heeft er toe geleid dat we meer content maken die een uitgelichte positie verdienen. De huidige frontpage heeft maar 1 positie bovenaan en dat voldeed toen er nog 1 uitgelicht artikel per dag nodig was.Tekst lijkt anders/groter, hoe komt dat?
Jarenlang ontvangen we af en toe een “mooie features” vraag van gebruikers met zichtproblemen voor een grotere lettergrootte. We weten dat deze gebruikers op dit moment een combinatie van Custom CSS gebruiken en de pagina bekijken met een zoomniveau van 125% om de inhoud leesbaar te maken. Dit is geen geweldige ervaring voor hen. Bovendien geven zoekmachines steeds meer prioriteit aan naleving van toegankelijkheid (of WCAG) bij het scoren van sites voor hun zoekresultaten. Om deze twee redenen hebben we de typografie op de site bekeken en de belangrijkste inhoud in een iets grotere lettergrootte weergegeven. Afgezien van deze wijziging blijven de lettertypen zelf voorlopig ongewijzigd.Er lijkt meer witruimte te zijn, verklaar jezelf!
Informatiedichtheid is een van de belangrijkste uitdagingen van dit redesign en het is een punt waar we feedback over blijven verzamelen. In de nieuwe iteraties gebruiken we het industriestandaard 8px-raster om de afstand tussen elementen te bepalen. Op mobiele apparaten is de witruimte een stuk minder dan op desktop, waar meer ruimte beschikbaar is voor het positioneren van componenten. Dit is een onderwerp waarop we blijven herhalen en "tweaken".Waar zijn tweakblogs?
Als onderdeel van de A/B-test herzien we ook de frontpage opnieuw als toegangspunt voor tweakblogs. Het is onze observatie dat gebruikers andere wegen gebruiken om naar de blogs te gaan. We meten de verandering in het verkeer in onze analyse.Hoe zit het met mijn custom CSS?
We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk rekening te houden met gebruikers die custom css aan hebben staan, het kan zijn dat er door het gebruik van custom css iets kapot gaat op de nieuwe frontpage. Excuses hiervoor, als er een winnaar definitief wordt, zullen we hierover informeren zodat er rekening mee gehouden kan worden.Wat je van ons kunt verwachten
- Wij (@bozhoyo en @boenkeijer) doen ons best om vragen zo snel en goed mogelijk te beantwoorden.
- Alles in dit topic wordt gelezen door Tweakers HQ, maar dat betekent niet dat we overal inhoudelijk op (kunnen) reageren.
- Om een schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, nemen admins en moderators niet inhoudelijk deel aan de discussie. Zij zijn alleen actief in dit topic om te modereren.