Just a guy... who likes tech... who likes to write.... and test... and game... https://www.rooieduvel.nl Winner of the best userreviews 2021/2022
een drastische verandering die volledig de aandacht trekt zonder een verschil tussen A en B te hebben: alle elementen groter maken voor "leesbaarheid'.
en een subtiele verandering die perfect in A/B tests werkt: de indeling en hoeveelheid van "ankeilers".
op de grote veranderingen krijg je een sterke (in dit geval negatieve) reactie, waardoor de aandacht compleet weggetrokken wordt van de subtiele veranderingen terwijl die juist de kern van de A/B test lijken te zijn.
alles groter maken lijkt mij zinloos, mensen die die aanpassingen nodig hebben kunnen deze al zelf aanpassen via browser of OS instellingen en zo de juiste instellingen voor hun apparaat krijgen.
als je vanuit de content aanpassingen gaat maken loop je juist in de problemen omdat je niet voor elk persoon en apparaat de geschikte aanpassingen kan maken, dit is juist het beste te doen aan de kant van de gebruiker.
de subtielere veranderingen die moeten juist op zichzelf getest worden zonder grote veranderingen erbij.
zo zien mensen niet zo snel zelf dat er wat veranderd is, en krijg je misschien minder feedback hier maar krijg je wel nauwkeurigere resultaten van hoe de verschillende layouts het klik gedrag beinvloeden.
ik zou dan ook in dit geval de verandering in grootte van elementen en tekst terug draaien, en de A/B test hervatten met alleen de veranderingen in de indeling.
het verbeteren van de leesbaarheid zou dan later apart bekeken kunnen worden zonder dat dit een andere test in de weg zit.
Dan is het naar mijn weten ook geen (betrouwbare) A/B test meer omdat niet iedere 'Tweakers-gebruiker' ook daadwerkelijk een account heeft, wat bij 2FA wel het geval is (want zonder account heb je ook geen MFA nodig). De doorsnee Tweaker (die geregistreerd is) is of heeft affiniteit met IT.Rooieduvel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:54:
Dank voor het stopzetten.
Is het niet beter dat, net zoals bij de 2FA test, een groep testers gepakt wordt die weten dat er iets aangepast wordt in plaats van het zomaar klakkeloos online te zetten?
Tweakers heeft de laatste tijd ook meer focus op de gemiddelde Nederlandse consument, zie de radioreclames. Dit type bezoeker zal geen account aanmaken, laat staan zich opgeven voor een testgroep. En laat nou dit type gebruiker ook goed zijn voor de A/B test.
Het grootste probleem zat hem met name in de communicatie als je het mij vraagt. Als er vooraf gecommuniceerd was geweest dat er een test gedaan zou worden met de frontpage zou de impact ook een stuk lager zijn lijkt mij. Een nieuwsartikel misschien?thedicemaster schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:01:
[...]
de subtielere veranderingen die moeten juist op zichzelf getest worden zonder grote veranderingen erbij.
zo zien mensen niet zo snel zelf dat er wat veranderd is, en krijg je misschien minder feedback hier maar krijg je wel nauwkeurigere resultaten van hoe de verschillende layouts het klik gedrag beinvloeden.
ik zou dan ook in dit geval de verandering in grootte van elementen en tekst terug draaien, en de A/B test hervatten met alleen de veranderingen in de indeling.
het verbeteren van de leesbaarheid zou dan later apart bekeken kunnen worden zonder dat dit een andere test in de weg zit.
Iedere gebruiker hier begon te twijfelen aan zijn browser instellingen, bij een subtiele A/B test zou dit nooit/niet mogen gebeuren. Laat staan de hoeveelheid bugs die naar voren zijn gekomen bij diverse gebruikers, devices en resoluties. Waardoor ik mijzelf heb afgevraagd of deze wijzigingen vooraf wel getest zijn. Wellicht kunnen ze de volgende keer eerst de site door browserstack.com halen en kijken op welke device en resolutie er problemen ontstaan.
[ Voor 54% gewijzigd door Nemean op 14-09-2021 20:15 ]
Als ze nou die optie hadden toegevoegd onder je persoonlijke instellingen dan hadden ze kunnen meten hoeveel mensen op die knop drukken, wat bij een cookie een stuk lastiger is. Niet dat hun data nu waardeloos is (lijkt me overduidelijk een aardig mislukte test) maar de data had nog veel waardevoller kunnen zijn als ze gewoon gebruikers die optie hadden gegeven via de website zelf ipv met cookies rommelen.Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:44:
[...]
Waarom zou de data onbetrouwbaar zijn? Er zijn vermoedelijk enkele honderden tweakers die hun cookie hebben aangepast tegenover tienduizenden unieke bezoekers per dag is dat een te verwaarlozen aantal. Het lijkt mij dat net door het vroegtijdig stopzetten je de data net onbetrouwbaarder maakt omdat je niet kunt nagaan hoe mensen met de ontwerpen leren omgaan na een paar dagen en hun gedrag aanpassen.
- Vooropgesteld is het goed dat jullie A/B-testen, kwantitatieve informatie is immers ook belangrijk. Vooral zonder een bak sentiment.
- Voor A/B-testen is het van belang om kleine wijzigingen te doen in het design om dat te testen. Een van de redenen hiervoor is dat gebruikers dan niet door hebben dat en wat er getest wordt en zo niet de test kunnen beinvloeden. De wijzigingen waren nu zo ontiegelijk groot dat de meeste mensen door hadden dat er iets mis/anders was en hiermee geen goede A/B-test is. Voor de volgende A/B-test is (veel) kleinere iteratie/verandering waarschijnlijk beter.
- De FP kreeg er kennelijk een aantal bugs bij met deze test. Ook dit gooit roet in het eten doordat je niet weet of het dan door de bug of door de A/B-test komt. In een goede test/OTAP/release proces zouden dit soort bugs ondervangen horen te worden. Hopelijk kunnen jullie dit voor de volgende keer verbeteren.
- Veel mensen hebben kennelijk de aankondiging gemist. Ik heb hem wel een keer gezien, maar was hem ook weer vergeten. Is het mogelijk om een banner a-la surveys en andere notices die worden gedaan te gebruiken met:
Hiermee weet me wel dat het speelt, maar dus niet of ze daar of en wanneer ze daar aan onderhevig zijn. Als er dan wat opvalt dat raar of gek is, is het iig goed te verklaren en worden mensen minder overvallen en (eventueel) pissig.NOTICE: We zijn deze week aan het A/B-testen (zie topic). Je kan dus een ander design van de website te zien krijgen dan dat je gewend bent. - Meer persoonlijk: verder blijf ik van team "Meer informatiedichtheid = meer beter", zie ook plaatje van @Tyrian eerder.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Zoals ik eerder schreef wil je ook die groep mensen hun mening weten.Oon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:10:
[...]
Als ze nou die optie hadden toegevoegd onder je persoonlijke instellingen dan hadden ze kunnen meten hoeveel mensen op die knop drukken, wat bij een cookie een stuk lastiger is. Niet dat hun data nu waardeloos is (lijkt me overduidelijk een aardig mislukte test) maar de data had nog veel waardevoller kunnen zijn als ze gewoon gebruikers die optie hadden gegeven via de website zelf ipv met cookies rommelen.
We zijn gewoontedieren die grote veranderingen niet leuk vinden. Bij elke grote aanpassing van deze site krijg je een stortvloed aan reacties dat het niet goed is, dat de site achteruit gaat, dat het vorige ontwerp beter was, dat mensen dat oude ontwerp liever hadden dan het nieuwe. En als men dan massaal een opt-out gaat doen omdat de eerste indruk slecht is, wat leer je daar dan uit? Ben je dan eigenlijk nog wel aan het testen?
Ter referentie, 15 jaar terug zag de website er zo uit. En toegegeven, op gebied van informatiedichtheid zou ik maar wat graag naar dat design terug gaan. Maar het schaalt niet op moderne schermen en het voelt gewoon enorm ouderwets aan.
/f/image/vXIgp9LAwN9f0WXRBDguLHHE.png?f=fotoalbum_large)
Een goede test opzetten is sowieso al enorm moeilijk. Bias proberen uit te sluiten maakt het ook niet eenvoudig en goed doen voor iedereen? Dat is simpelweg onmogelijk.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Is misschien wel een overweging om te doen om zo de punten waar gebruikers nu over gevallen zijn te voorkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Gismo1979 op 14-09-2021 20:32 ]
We gaan zeker even terugkijken met het team naar het project. Ik betwijfel of dat een artikel waardig is op de frontpage.psnepvangers schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:14:
Het zou Tweakers sieren als ze op de Frontpage een artikel zetten met wat er nou allemaal is gebeurd, wat er is misgegaan, en wat ze hier in de toekomst gaan doen om dit te voorkomen.
Zo zijn gebruikers buiten dit topic ook netjes op de hoogte.
De font-size is inderdaad kleiner, de test staat uit. Er zou nog evenveel ruimte tussen de artikelen moeten zitten net als vorige week, toen de test niet draaide.Nogne schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:03:
Lijkt erop dat de font size kleiner is (dank daarvoor) er zit nu alleen wel veel ruimte tussen de artikelen op de frontpage (iOS).
Dat was een andere manier van testen, daar testten we geen A tegen B. Daar ging het vooral om dat de functionaliteit goed werkte en er geen bugs in zaten voor release.Rooieduvel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:54:
Dank voor het stopzetten.
Is het niet beter dat, net zoals bij de 2FA test, een groep testers gepakt wordt die weten dat er iets aangepast wordt in plaats van het zomaar klakkeloos online te zetten?
Ik zal eens vragen wat daar precies bij getest is of dat het ook alleen was om te kijken of er bugs in zaten. Maar het is zeker een interessante manier om eerst met een kleine groep users te testen, we gaan met het team terugkijken en onze learnings bespreken.Gismo1979 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:30:
Wellicht wat veel werk, maar destijds was bij HWI een aparte omgeving aangemaakt voor een selectie gebruikers om de dark mode te testen. Hiervoor waren een aantal gebruikers uitgenodigd om te testen en feedback te geven.
Is misschien wel een overweging om te doen om zo de punten waar gebruikers nu over gevallen zijn te voorkomen.
[ Voor 76% gewijzigd door Gonadan op 14-09-2021 21:01 ]
Ik denk dat dat een meer dan "aardig" artikel kan zijn. Het delen van dit hele proces lijkt me 1. een mooi verhaal en 2. een manier om meer begrip te kweken. Zie bijvoorbeeld ook jullie aanpak bij reviews de afgelopen tijd. Hierbij is meer discussie aangegaan met de community om ze te verbeteren. Voor zo ver ik het zie werkt dat best goed.boenkeijer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:43:
[...]
We gaan zeker even terugkijken met het team naar het project. Ik betwijfel of dat een artikel waardig is op de frontpage.
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Betatest nieuwe redactionele layoutboenkeijer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:43:
[...]
Ik zal eens vragen wat daar precies bij getest is of dat het ook alleen was om te kijken of er bugs in zaten. Maar het is zeker een interessante manier om eerst met een kleine groep users te testen, we gaan met het team terugkijken en onze learnings bespreken.
Bij een eerdere test is er wel op een andere omgeving getest.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Dank! Hier wist ik niets van af, maar ga het eens doorlezenYorinn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:59:
[...]
Betatest nieuwe redactionele layout
Bij een eerdere test is er wel op een andere omgeving getest.
Voor de echt nostalgische feel: https://tweakers.net/wot/Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:25:
[...]
Ter referentie, 15 jaar terug zag de website er zo uit.
[Afbeelding]
.
Ik zou, en dat bedoel ik positief, ook wel graag in een (plus) artikel lezen wat hier nou precies gebeurd is, hoe de besluitvorming is gelopen en hoe jullie hier zelf op terugkijken
[ Voor 65% gewijzigd door doltishDuke op 14-09-2021 22:11 ]
Een heel groot deel van de klachten die ik rondom de nieuwe test layout lees betreft de lagere informatiedichtheid. Een opmerking waar ik mijzelf 100% in kan vinden. Dezelfde klacht werd echter ook vele malen uitgesproken bij eerdere updates van de frontpage in de afgelopen jaren (zie bijvoorbeeld ook de comments in de link gepost door @Yorinn) .
Misschien word ik een oude lul, maar de meeste oude frontpage layouts komen veel prettiger over vanuit mijn gezichtspunt. Zelfs met de slechte schaalbaarheid en de ouderwetse looks zou ik ze prefereren boven de kermis die de frontpage in deze test geworden was (en in mindere mate ook de huidige look die mijn inziens al erg slecht scoort op informatiedichtheid)
Ik snap dat jullie een visueel aantrekkelijke frontpage willen hebben voor nieuwe bezoekers, maar veel vaste bezoekers willen gewoon snel het nieuws kunnen scannen/lezen. De meeste custom CSS aanpassingen aan de frontpage die ik bekeken heb doen dan ook aanpassingen om dit mogelijk te maken. Vaak door afbeeldingen/banners te blokkeren, danwel door witruimte te verkleinen.
Waarom geen instelling maken waarmee je de grote groep trouwe gebruikers tegemoet komt, een versimpelde layout die je kunt selecteren als ingelogde gebruiker, geen toeters en bellen, gewoon een basic layout met een hoge informatiedichtheid.
[ Voor 31% gewijzigd door lithoijen op 14-09-2021 22:18 ]
als je met uBlock origin de volgende regels toevoegt ben je in zijn geheel van die schreeuwende koppen af:themaxter schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:02:
Ik had het er net met wat mensen over jullie hebben ook een beetje pech met die drukke receiver afbeelding in die banner.
Is het sowieso niet een idee om die afbeelding iets minder aanwezig te maken. Ik heb net even paar regels css aangepast met dit als resultaat:
[Afbeelding]
Vond ik al een stuk rustiger.
Of is er ergens anders een plek waar ik dit kan melden?
tweakers.net##tr.inBetweenContent:nth-of-type
tweakers.net##.fpAnkeiler.large.plus.review.ankeiler
tweakers.net##div.dailyHeadlines > .useVisitedState.highlights.headlines > tbody > tr.inBetweenContent > td
tweakers.net##div.fpAnkeiler.large.review.ankeiler:nth-of-type(6)
tweakers.net###popular_news > .useVisitedState.highlights.headlines > tbody > tr.inBetweenContent
tweakers.net##tr.inBetweenContent:nth-of-type(11)
tweakers.net##tr.inBetweenContent:nth-of-type(22)
Dat is in mijn geval dus firefox + uBolck origin. Hoe en of dit op chrome werkt weet ik niet. ik heb niet genoeg ram geheugen voor chrome
[ Voor 5% gewijzigd door computerjunky op 14-09-2021 22:09 ]
boenkeijer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:13:
Zojuist hebben we met een aantal collega's (mijn Productcollega's en @Moonsugar) de koppen bij elkaar gestoken en gekeken naar de data, jullie feedback en het overall sentiment bij de frontpage a/b test. We hebben geconcludeerd dat we de frontpage a/b test per direct beëindigen omdat het merendeel van jullie veel ongemak ervaren.
Het is momenteel nog te vroeg om concrete vervolgstappen voor deze test te formuleren, daar gaan we in de komende dagen mee aan de slag. We willen iedereen bedanken voor de eerlijke en uitgebreide feedback.
Zodra we meer informatie hebben met betrekking tot de frontpage zal ik jullie hier van een update voorzien.
Dank!
Eerder vanavond deze test dus geprobeerd, maar de A/B test was al geëindigd, dus alles was weer terug bij het oude.CH4OS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:59:
[...]
Ah, verklaart. Ik wilde net de nieuwe layout met de tracker rechts gaan testen en merkte dat ik op mijn desktop ook de oude layout weer had. Fijn dat deze test is beëindigd en er gekeken gaat worden om nu al eea te verbeteren!
Bedankt en nogmaals de kracht van community kan ook gebruikt worden om jullie van de informatie te voorzien die je nodig hebt. (Feature toggle in url bijv)boenkeijer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:13:
Zojuist hebben we met een aantal collega's (mijn Productcollega's en @Moonsugar) de koppen bij elkaar gestoken en gekeken naar de data, jullie feedback en het overall sentiment bij de frontpage a/b test. We hebben geconcludeerd dat we de frontpage a/b test per direct beëindigen omdat het merendeel van jullie veel ongemak ervaren.
Het is momenteel nog te vroeg om concrete vervolgstappen voor deze test te formuleren, daar gaan we in de komende dagen mee aan de slag. We willen iedereen bedanken voor de eerlijke en uitgebreide feedback.
Zodra we meer informatie hebben met betrekking tot de frontpage zal ik jullie hier van een update voorzien.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Op zich vond ik de nieuwe lay-out niet storend. Vond hem best wel vernieuwend.
Waar ik me wel aan stoorde was die enorme witruimte tussen het overzicht van artikels.
Ik kan goed begrijpen dat je dit doet voor mensen die minder goed zien maar geef ons de keuze.
Mijn ogen zijn nog in perfecte conditie en het leest dan voor mij ook veel gemakkelijker hoe het overzicht nu is.
Met zoveel ruimte tussen de artikels moeten je ogen ook veel meer moeite doen om een overzicht te creëren.
Op mijn smartphone staat dan ook het lettertype op klein ingesteld omdat dit voor mij perfect leesbaar is.
[ Voor 9% gewijzigd door Asterion op 15-09-2021 09:22 ]
In het kader van vorige tests waar je misschien niet vanaf weet: Vrijwel al dezelfde feedback kwam eerder dit jaar ook al langs (met ook toen overwegend grote meerderheid en eensgezindheid tussen tweakers) naar boven toen een 4-tal nieuwe lay-outs gepost hadden als tester/feeler.boenkeijer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:10:
[...]
Dank! Hier wist ik niets van af, maar ga het eens doorlezen
plan: Denk mee over de nieuwe frontpage
Men was er bijna volledig anoniem over eens dat alle 4 de nieuwe ontwerpen slechter waren dan nu (welke op zich slechter is dan menige vorige iteraties - veel verwijzingen, net als nu hier, naar vorige iteraties en CSS van hoe het beter kan).
[list]
• Darkmode hogere prioriteit zou moeten hebben dan überhaupt een nieuwe lay-out
- De problemen met de reclame banner bovenaan de home-page opgelost moesten worden, met opmerkingen als het trage inladen, verspringen van de volledige site en onevenredig grote formaat.
- Ankeliers an sich als zeer negatief worden ervaren. neemt teveel ruimte in en geeft een heel drukke ervaring terwijl er bijna niks staat. Hoe minder grote plaatjes/grote blokken, hoe prettiger het overkomt.
- Als men per se moest kiezen, dan was de voorkeur voor 'veel informatie, niet druk'en dus o.a. 2 kolommen ipv 3. Laat nu net een drukke versie met 3 kolommen en weinig informatie live zijn gegaan
.
- Er echt eens naar de CCS templates gekeken zou moeten worden, om te weten wat men nou echt wilt zien en hoe men tweakers gebruikt. Immers jullie zien 'amper clicks op die ene ankelier, waarom toch' en gebruiker gaat van 'geen ankeliers, want custom css'. Natuurlijk krijg jij dan rare of onbetrouwbare datasets vanuit de gebruikershoek van de website.
- Menige gebruiker bij deze test ineens in aanraking kwam met CSS, omdat uit referenties bleek hoeveel prettiger de site gemaakt kan worden hiermee zoals https://tweakers.net/foto...7fT9yAUBNOzOKa5Wodo9D.png en bijvoorbeeld https://tweakers.net/foto...o0BhqdfYMtbWSe3KZR3kx.png - en zeg nou eerlijk, die linker leest en kijkt zoveel prettiger. Op zich niet verrassend dat dit leidde tot nieuwe CSS gebruikers en vragen om het ontwerp te delen. Feit dat zo'n gesprek ontstaat bij een onderzoek over nieuwe lay-outs? Zegt een hoop over de ontvangst van de nieuwe lay-out...
Hint: valt het ook op hoeveel al de verschillende CSS layouts op elkaar lijken in dat artikel uit maart? Veel tekstregels (links naar artikelen) direct in zicht, alles heel clean en basic, amper tot geen ankeliers enzo? - Referenties naar oude ontwerpen, naast het CSS werk. Denk aan (https://web.archive.org/w...248/https://tweakers.net/ of https://web.archive.org/w...0350/http://tweakers.net/ of https://web.archive.org/w...0046/http://tweakers.net/ ). Kleine hint voor je onderzoek: allemaal hebben weinig ruimte voor plaatjes, de plaatjes zijn klein, veel ruimte voor informatie die gelijk in beeld staat. Zoals dat je gelijk zooi headers van de artikelen in beeld ziet. Wat dat betreft identiek aan menige CSS feedback; wel tekst, geen plaatjes, wordt als verbetering ervaren.
- Dat onderzoek was ook al zeer amateuristisch opgezet. Gezien de 4 posities 'random' waren, dus iedereen z'n feedback (#1 mankeert x, zou bij #2 wel iets zien maar dan moet y wel anders) letterlijk onbruikbaar was. Zowel gebruiker als dev kon de feedback dus niet terugleiden naar een ontwerp. Laat staan onderling discussie voeren over pro's/cons/verbeteringen.
Niet goed als je zelf, als dev/tester zijnde, de feedback niet kunt herleiden naar de ontwerpen omdat je het dusdanig randomized en anonimized hebt...
Ander mooi voorbeeld was ook de tweakers vs hq discussie. Voorbeeld van mezelf, waardoor het redelijk is bijgebleven:
- Tweakers: "we willen meer zichtbaarheid voor artikelen dan 3 dagen op de frontpage"
- Gebruik nieuwe lay-out: "kan zonder adblocker letterlijk geen artikelen meer zien, dus zichtbaarheid in het nieuwe ontwerp is gereduceerd naar 0".
TLDR; Moet je eens denken. Echt, sta er gewoon even een minuutje bij stil.
Alle feedback nu, hier in dit forum, had je al 6 maanden lang kunnen weten. Meerdere mensen bij tweakers waren hier allang van op de hoogte; het was allemaal allang bekend! Simpelweg als de vorige test goed geanalyseerd en verwerkt was, hadden jullie vanaf april dit project al omgegooid.
En dat wanneer de 'harde kern' draait om adblockers en CSS op de website bruikbaar te maken, dat best een subtiele hint kan zijn in hoe tweakers echt ervaren wordt - en tegelijk hoe weinig je in-house data zegt over het gebruik.
[ Voor 57% gewijzigd door Xanaroth op 15-09-2021 10:58 ]
Ik zou daarom willen opteren om een setting toe te voegen, waarmee de gebruiker zelf kan kiezen welke fontgrootte gebruikt wordt. Volgens mij is dit ook met eerdere aanpassingen aan de FP voorgesteld om te introduceren, wat destijds altijd genegeerd is (aangezien het meerdere keren voorgesteld is) en Tweakers liever een eigen weg koos. Wellicht is nu de tijd gekomen om in te zien
- dat het destijds een slecht idee was om die feedback te negeren
- en dat nu de tijd is gekomen om een dergelijke instelling wel in te voeren.
I stand corrected.Pietervs schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:39:
[...]
Ik hoor zo langzamerhand ook bij de sceptici die denken dat Tweakers niks met de opmerkingen hier gaat doen. Misschien nog een lettertype aanpassen, maar de rest wordt het slikken of stikken. Niet voor niks kondigen ze aan dat de "testperiode" 3 weken gaat duren: deze en volgende week zullen er mensen klagen, waarna ze er vanuit gaan dat de Community er aan gewend is en het zal accepteren.
Dank voor het terugdraaien.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
En dan ook meteen uitschrijven voor die feedback 'tevredenheids onderzoek' pop-up die altijd maar terug blijft komen?
Ik kan me voorstellen dat mensen die betalen om geen banners te zien, ook graag een optie hebben om pop-ups en css-kapotmakende-testen te verbergen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik denk echt dat je een verkeerd beeld hebt over de overeenkomst die je hebt afgesloten. Het zou me verbazen dat je hierdoor meer rechten hebt gekregen als het gaat om beschikbaarheid etcetera.Kiswum schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:55:
[...]
Ik ben sinds deze zomer na zo'n 6 jaar geen abonnee meer, maar ik denk wel dat ik toen een overeenkomst afsloot. Als het aanbod sterk veranderd, dan kun je wellicht wel direct opzeggen, net als bij een prijsverhoging van een provider.
Als de FP voor 3 weken hetzelfde bleef, dan kan dat een reden zijn om niet meer om een prettige manier een site te bezoeken, waarvoor je geld hebt betaald.
Je hebt door het abonnement, afhankelijk van de versie, wat extra features gekregen. Niet een recht om de site in bepaalde vorm te bezoeken.
Degene die daaronder vallen, hebben dat probleem overal. Windows, word, excel, mail, any random site en any random game. Voor diegene zijn de instellingen en tools reeds geïnstalleerd, geprogrammeerd en ingesteld om daarop te compenseren.CH4OS schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:54:
Ik snap overigens best dat Tweakers de toegankelijkheid van de website wil vergroten en dat sommige gebruikers daarom meer baad hebben bij grotere letters. Deze personen zijn echter een dusdanige groep, dat het wel tijd wordt om daarmee rekening mee te houden. Dat is natuurlijk niet slecht, maar als een groot deel van de andere gebruikers daar last van heeft, is de gekozen oplossing wellicht niet de beste.
Ik zou daarom willen opteren om een setting toe te voegen, waarmee de gebruiker zelf kan kiezen welke fontgrootte gebruikt wordt. Volgens mij is dit ook met eerdere aanpassingen aan de FP voorgesteld om te introduceren, wat destijds altijd genegeerd is (aangezien het meerdere keren voorgesteld is) en Tweakers liever een eigen weg koos. Wellicht is nu de tijd gekomen om in te zienJust my two cents.
Bijvoorbeeld windows kent standaard de Magnifier (vergrootglas) app voor degene die slechtziend zijn. De oplossing (en meer) bestaat dus al jaren, en daar wordt ook al jaren mee gewerkt door deze doelgroep. Die moest nu voor tweakers ineens 'anders' gaan werken als deze doorgezet wordt, instellingen aanpassen enzo... en daarna weer terugdraaien voor al het andere gebruik, waar de opmaak nog op normaal formaat staat.
Als die allemaal alleen voor tweakers aanpassingen moeten doen is het niet per se gebruiksvriendelijk. Integendeel. Ook al is de achterliggende gedachte misschien gebruiksvriendelijkheid, deze manier van implementatie is dat ironisch genoeg juist niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 15-09-2021 11:38 ]
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 15-09-2021 11:45 ]
Op de abonnementenpagina staat nochtans duidelijk dat elk abonnement geeft op custom css... in dit topic is al meermaals voorbij gekomen dat de custom css niet meer werkte.RodeStabilo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:34:
[...]
Ik denk echt dat je een verkeerd beeld hebt over de overeenkomst die je hebt afgesloten. Het zou me verbazen dat je hierdoor meer rechten hebt gekregen als het gaat om beschikbaarheid etcetera.
Je hebt door het abonnement, afhankelijk van de versie, wat extra features gekregen. Niet een recht om de site in bepaalde vorm te bezoeken.
Mogelijk zijn dat dan verkeerde, of eigenlijk niet meer werkende, (CSS) selectors geweest. De custom CSS die ik gemaakt heb voor de A/B test werkte wel degelijk, de functie is dus niet uitgeschakeld of stuk. Ik ben dan geen abo meer, maar heb via karma de custom CSS functie.edeboeck schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:12:
Op de abonnementenpagina staat nochtans duidelijk dat elk abonnement geeft op custom css... in dit topic is al meermaals voorbij gekomen dat de custom css niet meer werkte.
[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 15-09-2021 18:13 ]
Die specifieke snippets werkte misschien niet meer, maar dat betekent niet meteen dat custom css in zijn geheel niet meer werkte. Zat users die specifieke code prima werkbaar kregen. Sites veranderen, de snippets moeten dan mee veranderen, of ze werken nietedeboeck schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:12:
[...]
Op de abonnementenpagina staat nochtans duidelijk dat elk abonnement geeft op custom css... in dit topic is al meermaals voorbij gekomen dat de custom css niet meer werkte.
Wellicht vergroot dat de hoeveelheid bruikbare input, aangezien dit topic al snel... zijwegen insloeg.
[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 15-09-2021 18:16 ]
Toevoeging hierbij; onderhuids kan in zo'n formulier dan uiteraard ook informatie gegeven worden, waardoor de gegeven feedback voor jullie van grotere meerwaarde kan zijn. Denk dan aan de browser en OS, maar ook in welke groep de gebruiker ingedeeld is.Bundin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:14:
Een tip voor toekomstige tests: bied een feedback formulier en een bug report formulier aan en zorg dat links naar beide én een link naar een uitleg-topic prominent in een banner verschijnen bij die groep die de 'test' versie geserveerd krijgt.
Wellicht vergroot dat de hoeveelheid bruikbare input, aangezien dit topic al snel... zijwegen insloeg.
Anoniem: 1302638
Dat laatste is een groter probleem. Er komt genoeg input uit een heat mapje van Google Analytics en de reacties van Usabilla. Althans, op normale sites.Bundin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:14:
@bozhoyo @boenkeijer Een geheel vrijblijvende tip voor toekomstige tests: bied een feedback formulier en een bug report formulier aan en zorg dat links naar beide én een link naar een uitleg-topic prominent in een banner verschijnen bij die groep die een 'test' versie geserveerd krijgt.
Op tweakers zijn vier mensen fulltime bezig met het managen van de sloten accuzuur die ze over zich heen krijgen.
Ik ben allang blij dat zeef niet meer getagged wordt, die heeft de “vroeger was alles beter”-posters ook hun hok weer ingeslagen en nu durven ze dat iig niet meervoud te doen.
Heel de AB test had in 5 minuten afgerond kunnen zijn als iedereen eens op zijn tong zou bijten en 10 minuten geduld had.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 15-09-2021 18:34 ]
Overdrijven is ook een kunst natuurlijkAnoniem: 1302638 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:33:
[...]
Op tweakers zijn vier mensen fulltime bezig met het managen van de sloten accuzuur die ze over zich heen krijgen.
Als Belg vraag ik me nog steeds af of dit nu typisch Tweakers is, of eerder de spreekwoordelijke Nederlandse branie... allicht een mengeling van beiden.
Heel het A/B test-verhaal herleiden tot een "vroeger was alles beter"-verhaal (waar je ook in een aantal van je andere posts op zijn minst op alludeert) getuigt ervan dat je de reacties die tegen jouw mening ingaan niet grondig gelezen hebt. Bij de meeste reacties die ik gelezen heb, ging het niet zozeer over "vroeger was alles beter", eerder richting "ik zie voorlopig nog beter dan iemand met +7 die zijn/haar leesbril vergeten is en heb die zoom dus niet nodig".Ik ben allang blij dat zeef niet meer getagged wordt, die heeft de “vroeger was alles beter”-posters ook hun hok weer ingeslagen en nu durven ze dat iig niet meervoud te doen.
Dit is natuurlijk onzin (maar allicht bedoel je dit eerder figuurlijk). Jij vindt de nieuwe FP waarschijnlijk ok, fijn voor jou. Dat er echter reactie komt op het feit dat de homepage van een site die je in vele gevallen meermaals per dag bezoekt plots met een "extreem" ingezoomd lettertype werkt (nog los van de andere veranderingen), lijkt me vrij logisch bij een kritisch publiek als hier op Tweakers... zeker als je weet dat die test 3 weken zal duren (om je een idee te geven: ik trok letterlijk m'n hoofd wat terug toen ik de eerste keer de nieuwe versie zag - en blijkbaar ben ik daar niet de enige in).Heel de AB test had in 5 minuten afgerond kunnen zijn als iedereen eens op zijn tong zou bijten en 10 minuten geduld had.
Nu goed, de cookie hack was snel bekend en sindsdien had ik geen last meer van de test... je kan je natuurlijk afvragen wat de waarde van de test is als deze hack veelvuldig wordt toegepast. Zo eenvoudig als jij het nu voorstel, ligt het dus niet.
Ik ben hier over het algemeen niet mee bezig en heb zojuist even een aantal zaken doorgenomen m.b.t. WCAG & Google en wat ik er nu zo 1.2.3. uithaal is dat het er om gaat dat je de doelgroep de tools of instructie aanbiedt om de betreffende site aan te passen naar hen situatie. Dus volgens mij is de interpretatie niet geheel juist overgenomen.
zie bijvoorbeeld hoe de organisatie dit zelf doet:
https://www.w3.org/WAI/meta/customize/
WCAG eigen guidelines:
https://www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/#top
En hier Google's link:
https://developers.google...ndamentals/accessibility/
Dit implementeer je niet zomaar 1,2,3....hier is echt veel meer tijd en testing voornodig in een closed environment voor dat dit ook maar enig zins volledig aan het publiek getoond kan worden.
Sommige onderdelen zullen ook niet haalbaar blijken voor een Techsite, maar dit is dus voor bijv. Nu.NL tech sectie om in te springen.
Bookmarked, deze kan ik heel goed gebruiken voor ons projectJonathan-458 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 01:55:
@boenkeijer
Ik ben hier over het algemeen niet mee bezig en heb zojuist even een aantal zaken doorgenomen m.b.t. WCAG & Google en wat ik er nu zo 1.2.3. uithaal is dat het er om gaat dat je de doelgroep de tools of instructie aanbiedt om de betreffende site aan te passen naar hen situatie. Dus volgens mij is de interpretatie niet geheel juist overgenomen.
zie bijvoorbeeld hoe de organisatie dit zelf doet:
https://www.w3.org/WAI/meta/customize/
WCAG eigen guidelines:
https://www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/#top
En hier Google's link:
https://developers.google...ndamentals/accessibility/
Dit implementeer je niet zomaar 1,2,3....hier is echt veel meer tijd en testing voornodig in een closed environment voor dat dit ook maar enig zins volledig aan het publiek getoond kan worden.
Sommige onderdelen zullen ook niet haalbaar blijken voor een Techsite, maar dit is dus voor bijv. Nu.NL tech sectie om in te springen.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Er zou gewoon een optie moeten komen, aangezien je een erg specifieke doelgroep ermee wil bereiken. Net zoals je normale toiletten en invalide toiletten hebt, specifiek voor die doelgroep zodat bijvoorbeeld het gros van de mannen gewoon gebruik kan maken van bijvoorbeeld een urinoir, etc.CH4OS schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:54:
Ik snap overigens best dat Tweakers de toegankelijkheid van de website wil vergroten en dat sommige gebruikers daarom meer baad hebben bij grotere letters. Deze personen zijn echter een dusdanige groep, dat het wel tijd wordt om daarmee rekening mee te houden. Dat is natuurlijk niet slecht, maar als een groot deel van de andere gebruikers daar last van heeft, is de gekozen oplossing wellicht niet de beste.
Ik zou daarom willen opteren om een setting toe te voegen, waarmee de gebruiker zelf kan kiezen welke fontgrootte gebruikt wordt. Volgens mij is dit ook met eerdere aanpassingen aan de FP voorgesteld om te introduceren, wat destijds altijd genegeerd is (aangezien het meerdere keren voorgesteld is) en Tweakers liever een eigen weg koos. Wellicht is nu de tijd gekomen om in te zienJust my two cents.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
En jij bent, niet voor de eerste keer, alleen maar bezig om te klagen over de klagers. Speel de inhoud. Niet de man. Ja heel subtiel door niemand bij naam te noemen kom je er nog mee weg ook.Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:33:
Ik ben allang blij dat zeef niet meer getagged wordt, die heeft de “vroeger was alles beter”-posters ook hun hok weer ingeslagen en nu durven ze dat iig niet meervoud te doen.
Maar goed ja, ik voel me inderdaad aangesproken en heb me inderdaad wel eens uitgesproken over bepaalde functies op HQ. Overigens werd zeef daar niet in getagged maar kwam zelf langswaaien. Nu ken ik hem zelf niet en wat voor goeds hij allemaal gedaan heeft, maar soit.
Maar je mag dus niet kritisch zijn begrijp ik. En vroeger was niet alles beter. Al was de FP voor sommigen vorige week inderdaad beter
[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 16-09-2021 16:10 ]
Alleen maandag en een gedeelte van dinsdag heeft de A/B test gedraaid. Intussen is de test gestopt en is de FP dus weer zoals die vorige week was.RodeStabilo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:09:
Maar je mag dus niet kritisch zijn begrijp ik. En vroeger was niet alles beter. Al was de FP voor sommigen vorige week inderdaad beter
Hier schrik ik om eerlijk te zijn best enorm van. De community is dus eerder bevraagd, maar wanneer er iemand mee aan de slag gaat, is de informatie niet (meer) bekend gedeeld. Sorry, maar dit geeft mij (en daar kan jij verder niets aan doen) best een amateuristische indruk van Tweakers, niet van jou als persoon! Ook is de community dus voor Jan met de Korte Achternaam gevraagd om mee te denken, wat mijn eerdere vermoedens alleen maar verder versterkt ipv ontkracht.boenkeijer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:10:
Dank! Hier wist ik niets van af, maar ga het eens doorlezen
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2021 19:03 ]
Dat is een topic van 5 jaar oud, kan mij voorstellen dat je dat niet meer weet. Laat staan of het nog relevant is.CH4OS schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:39:
[...]
Hier schrik ik om eerlijk te zijn best enorm van. De community is dus eerder bevraagd, maar wanneer er iemand mee aan de slag gaat, is de informatie niet (meer) bekend gedeeld. Sorry, maar dit geeft mij (en daar kan jij verder niets aan doen) best een amateuristische indruk van Tweakers, niet van jou als persoon! Ook is de community dus voor Jan met de Korte Achternaam gevraagd om mee te denken, wat mijn eerdere vermoedens alleen maar verder versterkt ipv ontkracht.
Overigens was de site, los van witruimte links en rechts, op dat moment super. Goede informatiedichtheid en de ankeliers niet overdadig aanwezig. https://web.archive.org/w...928/https://tweakers.net/
Ze mogen van mij terug gaan naar die lay-out en dat als startpunt gebruiken voor een darkmode bouwen.
Ik zou op zijn minst verwachten, dat iemand anders van Tweakers zou aangeven dat men recent ook de community bevraagd heeft, daar refereerde ik naar, want ook dat was van vóórdat @boenkeijer begon bij Tweakers, althans, volgens mij.josvane schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:29:
Dat is een topic van 5 jaar oud, kan mij voorstellen dat je dat niet meer weet. Laat staan of het nog relevant is.
Overigens was de site, los van witruimte links en rechts, op dat moment super. Goede informatiedichtheid en de ankeliers niet overdadig aanwezig. https://web.archive.org/w...928/https://tweakers.net/
Ze mogen van mij terug gaan naar die lay-out en dat als startpunt gebruiken voor een darkmode bouwen.
We hebben tijdens het ontwerpproces van de frontpagevernieuwing meerdere malen feedback gevraagd bij gebruikers, de stap die daar ontbrak was de beta-test. De fout die is gemaakt is om te denken dat beta-test niet nodig was omdat er een alpha-test is geweest en het getest zou worden als a/b.CH4OS schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:26:
[...]
Ik zou op zijn minst verwachten, dat iemand anders van Tweakers zou aangeven dat men recent ook de community bevraagd heeft, daar refereerde ik naar, want ook dat was van vóórdat @boenkeijer begon bij Tweakers, althans, volgens mij.
We hebben gisteren een retrospective gehad op de aanpak van het testen en gaan het nu anders aanpakken, hierover komt, voordat we concrete stappen gaan uitrollen, een .Plan over waarin we vertellen wat we hebben gedaan, waarom en hoe nu verderpsnepvangers schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:14:
Het zou Tweakers sieren als ze op de Frontpage een artikel zetten met wat er nou allemaal is gebeurd, wat er is misgegaan, en wat ze hier in de toekomst gaan doen om dit te voorkomen.
Heerlijk rustig en overzichtelijk.Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:25:
Ter referentie, 15 jaar terug zag de website er zo uit. En toegegeven, op gebied van informatiedichtheid zou ik maar wat graag naar dat design terug gaan. Maar het schaalt niet op moderne schermen en het voelt gewoon enorm ouderwets aan.
[Afbeelding]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Bij dezepsnepvangers schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:14:
Zo zijn gebruikers buiten dit topic ook netjes op de hoogte.
plan: Tweakers' frontpage-A/B-tests - Wat hebben we geleerd en hoe gaan we ve...
Dit topic is gesloten.
De frontpage bètatest is vandaag gestart, lees hier meer over in de .plan (plan: Doe mee aan de (opt-in) frontpage-bètatest).
Daarbij is ook een nieuw feedbacktopic gestart ([Feedbacktopic] Frontpage-bètatest), deze zal ik daarom ook sluiten.