Gevulde gereedschapskoffer

Pagina: 1
Acties:
  • 9.687 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 19:58
De vraag is eigenlijk simpel.

Welke gevulde gereedschapskoffer zou je iemand aanraden die allerlei dingen in en rondom het huis wil doen en wanneer het zo ver is wellicht kan overdragen naar de volgende generatie...

Moo, I say.

Alle reacties

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Geen.

Als je iets wil dat overdraagbaar is aan een volgende generatie zou ik los kwaliteitsspul kopen en langzaam opbouwen. Dat kost wel wat meer. Wat je precies moet kopen hangt ook van de klus af, dus per klus het goede kwaliteitsspul kopen en daarmee bouw je vanzelf een set op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
deWit schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:16:
Geen.

Als je iets wil dat overdraagbaar is aan een volgende generatie zou ik los kwaliteitsspul kopen en langzaam opbouwen. Dat kost wel wat meer. Wat je precies moet kopen hangt ook van de klus af, dus per klus het goede kwaliteitsspul kopen en daarmee bouw je vanzelf een set op.
En dan allemaal los in een koffer gooien? Of zijn er ook nog manieren om dit netjes in te delen?

Moo, I say.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:45

orf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stervis
Budget is afhankelijk van het merk en de set. Probleem wat ik wel een beetje heb bij sommige sets is dat er ook wel wat spul in zit waarvan ik mij afvraag of ik het echt ooit zou gaan gebruiken.

Moo, I say.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16
stervis schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:23:
[...]

Budget is afhankelijk van het merk en de set. Probleem wat ik wel een beetje heb bij sommige sets is dat er ook wel wat spul in zit waarvan ik mij afvraag of ik het echt ooit zou gaan gebruiken.
Dus je heb geen idee wat je wil, en hoeveel je wil uitgeven? Enige wat je dan kan doen is inderdaad gewoon een zelf een goede kist kopen, en dan pas gereedschap kopen wanneer je iets nodig hebt.
Die gedore set ziet er vrij basic uit, maar meeste steeksleutels ga je inderdaad niet gebruiken voor klussen in huis.

[ Voor 10% gewijzigd door sjaakwortel op 06-09-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
sjaakwortel schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:24:
[...]

Dus je heb geen idee wat je wil, en hoeveel je wil uitgeven? Enige wat je dan kan doen is inderdaad gewoon een zelf een goede kist kopen, en dan pas gereedschap kopen wanneer je iets nodig hebt.
Dat klopt. Bijvoorbeeld een Knipex koffer en dan langzaam aanvullen?

Moo, I say.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
[...]

Dat is exact het probleem met gevulde koffers! ;)

Aan de andere kant kom je waarschijnlijk weer dingen te kort.

Verder is "allerlei dingen in en rondom het huis" wel een beetje ruim he. Wil je af en toe een schilderijtje aan de muur hangen en een lamp aansluiten? Of ga je zelf een badkamer plaatsen compleet met al het installatiewerk en tegelen enzo? Staat er rondom je huis een auto of motor waar je aan wilt gaan sleutelen? Of doe je juist graag elektronica reparaties?

Je hebt nooit al het juiste gereedschap in huis, zoiets verzamel je in de loop der jaren en je koopt bij wat je mist. Ik kan mijn gereedschap niet meer kwijt in zo'n koffer zoals in de eerdere link. Voor sommige dingen zijn die koffers wel handig trouwens, ik heb er 3 met verschillende inhoud. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Probleem wat ik wel een beetje heb bij sommige sets is dat er ook wel wat spul in zit waarvan ik mij afvraag of ik het echt ooit zou gaan gebruiken.
Dat is het mooie van zo'n set toch. Er komt een dag dat je in een gekke situatie zit en net die ene vierkante gatenboor moet hebben. En die heb je dan ook gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Xander schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:29:
[...]

Dat is exact het probleem met gevulde koffers! ;)

Aan de andere kant kom je waarschijnlijk weer dingen te kort.

Verder is "allerlei dingen in en rondom het huis" wel een beetje ruim he. Wil je af en toe een schilderijtje aan de muur hangen en een lamp aansluiten? Of ga je zelf een badkamer plaatsen compleet met al het installatiewerk en tegelen enzo? Staat er rondom je huis een auto of motor waar je aan wilt gaan sleutelen? Of doe je juist graag elektronica reparaties?

Je hebt nooit al het juiste gereedschap in huis, zoiets verzamel je in de loop der jaren en je koopt bij wat je mist. Ik kan mijn gereedschap niet meer kwijt in zo'n koffer zoals in de eerdere link. Voor sommige dingen zijn die koffers wel handig trouwens, ik heb er 3 met verschillende inhoud. :+
Ik houd mij voornamelijk bezig met elektronica en mechanische dingen. En de huis-tuin- en keuken zaken zoals inderdaad planken ophangen, wasmachines aansluiten etc. Maar ik werk ook wel met hout. Vanuit mijn werk heb ik vaak Knipex en/of Wera gereedschap in handen en dat voelt wel beter aan dan het kleine zooitje aan Action gereedschap dat ik heb.

Ik ben ook wel bereid om bijvoorbeeld mijn eindejaarbonus/13e maand tegen een goede complete set te gooien. Alleen ik vraag mij inderdaad nog steeds af hoe compleet zo'n set dan is. Veel van de sets hebben geen klauwhamer. En dan mis ik ook al gauw plamuurmessen en beitels.

Nu heb ik dan ook nog niet de ruimte voor een hele uitgebreide schuur. Daarom het idee van een koffer/kist mits het aan de wensen voldoet. En misschien zijn er wel budgetvriendelijke merken die bijna niet af doen aan bijvoorbeeld Knipex o.i.d.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben al ‘tig jaar bezig met het vullen van een gereedschapskoffer en hoewel het per persoon verschilt valt het mij op dat de boormachine het meest gebruikt wordt. Gaatjes boren, schroeven boren enzovoort. Een goede elektrische boormachine met bijpassende bitjes (kruis en torq) en veel boortjes (hout+Beton) is een begin.
Het stanleymes, tangetjes en de klauwhamer en nog wat speciale schroevendraaiers/imbudssleutels maakt IMO een goed begin.
De rest koop je wel wanneer je ermee aan de gang gaat, een trekveer of buigveer om mee te beginnen is ook weer zoiets.

Maar bespaar niet op kwaliteit; goedkope bitjes zijn precies dat: goedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 09:32
https://www.toolnation.nl...dschapsset-in-l-boxx.html

Dit is heel mooi om mee te starten, niet te gek duur en breed inzetbaar. L-boxx wordt door meerdere fabrikanten gebruikt voor machines en gereedschappen.
Hornbach heeft ook huismerk koffers met vakken en bakken die hierop passen. Zo kun je altijd uitbreiden.
En voor eigen spulletjes die je al heb (boormachine) heb je plukschuim inserts die je exact op maat kunt maken. Zo heb ik mijn Milwaukee accuboormachine en slagschroevendraaier in een L-boxx van Bosch zitten })
Accumachines heb ik liefst van Milwaukee, machines op netspanning voorkeur voor Bosch blauw. Bosch blauw is vaak in L-boxx te koop, Milwaukee heeft eigen plastic koffers, specifiek voor de machine.

[ Voor 38% gewijzigd door Ramon 73 op 06-09-2021 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:04
Ik heb mijn vriendin deze proxxon koffer cadeau gedaan; goed ding, fijn om mee te starten, en effectief een "alles in 1" met ok gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Delerium schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:51:
Ik ben al ‘tig jaar bezig met het vullen van een gereedschapskoffer en hoewel het per persoon verschilt valt het mij op dat de boormachine het meest gebruikt wordt. Gaatjes boren, schroeven boren enzovoort. Een goede elektrische boormachine met bijpassende bitjes (kruis en torq) en veel boortjes (hout+Beton) is een begin.
Het stanleymes, tangetjes en de klauwhamer en nog wat speciale schroevendraaiers/imbudssleutels maakt IMO een goed begin.
De rest koop je wel wanneer je ermee aan de gang gaat, een trekveer of buigveer om mee te beginnen is ook weer zoiets.

Maar bespaar niet op kwaliteit; goedkope bitjes zijn precies dat: goedkoop
Ik heb vandaag al gebruik gemaakt van de Coolblue cashback op een mooie accuboormachine van DeWalt. En kon het toen ook niet laten om nog een boorhamer (bedraad) mee te bestellen. En natuurlijk een mooie bit-boorset van DeWalt.

Maar ben nu nog opzoek naar wat goed handgereedschap. Ik vind het dan jammer om het los in een kist te dumpen, maar een koffer die amper vol zit is ook weer zoiets.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibow28
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:19
Ik ben geen die-hard klusser maar heb 10 jaar geleden een koffer van de Lidl gekocht en gebruik het deze tot op de dag van vandaag. Kwaliteit is beter als ik had verwacht en ik ben er niet zuinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Wera heeft ook wel mooi spul en allemaal in etuis.

Moo, I say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

Tomatoman

Fulltime prutser

stervis schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:13:
[…] en wanneer het zo ver is wellicht kan overdragen naar de volgende generatie...
Vanzelfsprekend hangt dat nogal van jouw levensverwachting af. Ben je een kersverse klusser van 18 of iemand die verjaardagskaarten ontvangt die je ‘nog vele weken’ toewensen? In je profiel kan ik daar niets over vinden.

Mijn mening: gereedschap koop je in de eerste plaats voor jezelf. Als het goed spul is en je er zuinig op bent, bestaat de kans dat het gereedschap langer meegaat dan jijzelf. Als iemand anders daar blij mee is, is dat mooi meegenomen. Maar het lijkt mij echt onverstandig om dat te gebruiken als een selectiecriterium bij aankoop.

Ik heb zelf behoorlijk duur handgereedschap, vooral van Knipex, gericht op de klussen die ik vooral thuis ermee verricht: werk aan elektra, reparatie van alles wat de rest van de familie sloopt, een kraan vervangen – dat soort spul. Als je met mijn gereedschap aan de motor van een auto wilt klussen, ga je waarschijnlijk allerlei noodzakelijk gereedschap missen, zoals extra lange schroevendraaiers of tangen om borgclips mee te vervangen. Dat is voor mij niet nodig. Omgekeerd zal een autohobbyist zich afvragen wat hij met mijn ESD-veilige tangen voor werk aan een printplaat moet aanvangen. Wat ik hiermee wil aangeven is dat bij een uitgebreidere gereedschapsset er geen standaard inventarislijstje is.

Tot slot: ik heb een grote draagkist van Facom voor het meest gebruikte gereedschap. Dat bevalt mij een stuk beter dan een traditionele koffer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z8r9_4C4MapKcNAJwznSZ-k02c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tovyUOOThDJzjyBYGbILs1UD.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 23:20

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog een kleine aanvulling: vaak zegt de prijs of de naam van de fabrikant wel wat over de kwaliteit. Maar niet altijd. Ik heb een 25 jaar oude set schroevendraaiers van de Hema en die is nog steeds als nieuw. Ik heb ooit van mijn ouders toen ik op kamers ging een starterssetje met wat gereedschap gekregen. Een kwart daarvan was Chinese kwaliteit en ging snel kapot, een kwart was nutteloos (ik gebruik nooit een voelermaat), het derde kwart voldeed wel maar heb ik inmiddels door betere gereedschap vervangen en het laatste kwart gebruik ik nog steeds. Vooral bij setjes zoals een doppenset zijn de prijsverschillen extreem – daar is het verstandig om eerst maar eens met een goedkoop setje te beginnen om te kijken hoe dat bevalt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
Volgens mij is het makkelijkste advies om het goedkoopste gereedschap te kopen en om dan stukje bij beetje te vervangen wat kapot gaat of niet lekker werkt.

Ik kan me ook verlekkeren aan het beste van het beste gereedschap maar voor 95% van de klussen is dat absoluut overbodig en zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Tomatoman schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:30:
[...]

Vanzelfsprekend hangt dat nogal van jouw levensverwachting af. Ben je een kersverse klusser van 18 of iemand die verjaardagskaarten ontvangt die je ‘nog vele weken’ toewensen? In je profiel kan ik daar niets over vinden.

Mijn mening: gereedschap koop je in de eerste plaats voor jezelf. Als het goed spul is en je er zuinig op bent, bestaat de kans dat het gereedschap langer meegaat dan jijzelf. Als iemand anders daar blij mee is, is dat mooi meegenomen. Maar het lijkt mij echt onverstandig om dat te gebruiken als een selectiecriterium bij aankoop.

Ik heb zelf behoorlijk duur handgereedschap, vooral van Knipex, gericht op de klussen die ik vooral thuis ermee verricht: werk aan elektra, reparatie van alles wat de rest van de familie sloopt, een kraan vervangen – dat soort spul. Als je met mijn gereedschap aan de motor van een auto wilt klussen, ga je waarschijnlijk allerlei noodzakelijk gereedschap missen, zoals extra lange schroevendraaiers of tangen om borgclips mee te vervangen. Dat is voor mij niet nodig. Omgekeerd zal een autohobbyist zich afvragen wat hij met mijn ESD-veilige tangen voor werk aan een printplaat moet aanvangen. Wat ik hiermee wil aangeven is dat bij een uitgebreidere gereedschapsset er geen standaard inventarislijstje is.

Tot slot: ik heb een grote draagkist van Facom voor het meest gebruikte gereedschap. Dat bevalt mij een stuk beter dan een traditionele koffer.
toon volledige bericht
Dat is inderdaad wel een mooie oplossing. En ik begin mij ook steeds te realiseren dat het een proces is om de koffer te vullen. Nu zou ik niet snel aan een auto knutselen omdat ik lease rijd en geen old timer heb. Ook geen kinderen met een brommertje. Hooguit m'n eigen fiets. Wat ik ook koop. Het is belangrijk dat het kwalitatief goed spul is, lang mee kan gaan bij goed gebruik en beschikbaar blijft.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
O88088 schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:47:
Volgens mij is het makkelijkste advies om het goedkoopste gereedschap te kopen en om dan stukje bij beetje te vervangen wat kapot gaat of niet lekker werkt.

Ik kan me ook verlekkeren aan het beste van het beste gereedschap maar voor 95% van de klussen is dat absoluut overbodig en zonde van het geld.
Ja, dat is een manier. Alleen voelt dat als een dubbele investeren. Ik geef liever initieel wat meer uit. Als het niet lekker werkt, ligt het aan mij. Niet de kwaliteit van het gereedschap.

Moo, I say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
ik heb een wera setje schroevendraaiers. een lading baco,s waterpomptang elektra tangen alle 4.
en een bitsetje.een houder en een heleboel klein spul zoals dopje 10 een paar steeksleuteltjes etc.
kleine waterpas. en een hamer. helaas wel nog in een standaard koffer het budget was op.
en ja mijn elektra tangen zijn wat goedkoper. die gebruik ik toch niet zo vaak. blijkt achteraf.

en koop aub geen goedkope schroevendraaiers daar ga je spijt van krijgen.
ik heb ooit een steelwood setje gehad. alleen de platte zijn er nog, de rest is vervangen.
start maar gelijk met een een wera setje. welke vraagt u ? ik heb de combinatie.
https://www.bol.com/nl/nl...aierset/9200000064026190/ maar dat is wel voor grof gebruik.
de twee gele kan je mee hakken. nee het mag niet maar het werkt perfect.
en het neemt een hoop ruimte in in je gereedschaps koffer. ben ik helaas achter.

maar dit is vooral mijn klus gereedschap. voor aan een fiets te sleutelen is het waardeloos.
dan mag je wel een setje goede steek sleutels/ringsleutels/steekringsleutels toevoegen.
(en een lange inbus setje) en een lekker kabel kniptang,

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 06-09-2021 21:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ach jeetje doe het alsjeblieft niet. Ben je net een vriend van me. Schuur vol lidl gereedschap en de beste man slaat 1x per jaar een spijker in de muur.

Wat je koopt als je toch los wilt gaan is een mooie gereedschapskist. Leeg dan wel.

Elke keer als je wat nodig hebt koop je een goedkope. Wat het ook is, goedkoop! Als je het vaak gebruikt koop je een dure en goede. En anders heb je blijkbaar genoeg aan de goedkope.

Van te voren een kist vullen, die is leuk. Heb je ook al een kast vol baby kleertjes? Just in case? Nee toch zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:05:
Van te voren een kist vullen, die is leuk. Heb je ook al een kast vol baby kleertjes? Just in case? Nee toch zeker?
Touché - Point taken.

Maar ik kom toch ook veel Stanley spul tegen. Maar nu heb ik altijd een dubbel gevoel gehad bij Stanley. Hoe zit het met dit merk tegenwoordig?

[ Voor 22% gewijzigd door stervis op 06-09-2021 21:07 ]

Moo, I say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Ik koop iets als ik het nodig heb, al helpt het wel om soms een complete set met onnodige troep te kopen waarvan het later toch opeens erg handig blijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

stervis schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:06:
[...]

Touché - Point taken.

Maar ik kom toch ook veel Stanley spul tegen. Maar nu heb ik altijd een dubbel gevoel gehad bij Stanley. Hoe zit het met dit merk tegenwoordig?
Stanley komt er bij mij niet meer in. Twee rolmaten die rampzalig zijn, schroevendraaiers draai je zo kapot, sleutels ook. Ik heb alleen nog hun echte traditionele stanley mes, die is goed. Reserve mesjes in de houder, dus net zo goed als zo'n plasticcen, en een stuk steviger. Ook bruikbaar voor haakmessen bv (kapot maken tapijt enzo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9ItE_GN_GT4q8njI4SBqJ-8LfM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G1AaWe34eMO6SOBkamxg271V.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 06-09-2021 21:15 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
_eLMo_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:15:
[...]

Stanley komt er bij mij niet meer in. Twee rolmaten die rampzalig zijn, schroevendraaiers draai je zo kapot, sleutels ook. Ik heb alleen nog hun echte traditionele stanley mes, die is goed.

[Afbeelding]
Als ik bijvoorbeeld op hamers zoek, kom ik vaak uit bij Stanley. Dus ik probeer mij even te oriënteren wat de go-to merken zijn bij de verschillende handgereedschappen.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:32

MJV

stervis schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:06:
[...]

Touché - Point taken.

Stanley maakt (ook) goed gereedschap. Maar ook gereedschap in de categorie "if it's too good to be true".Als je teveel voor weinig krijgt is er ergens op bezuinigd, en dat ga je merken. Dat geldt ook voor veel andere merken. Stanley Antivibe klauwhamer? Prima ding, maar daar is de prijs ook naar.

Het beste advies tot nu toe is m.i. toch: kijk wat je nodig hebt en hoevaak, en baseer daarop je keuzes. Een schroevendraaierset? Die gebruikt iedereen bijna veel (en relatief vaak) dus koop een mooie Wera-set. Maar of je een goede (en dure) doppenset (Gedore? ik ben er niet in thuis) nodig hebt hangt af van het feit of je wel/niet een Oldtimer hebt of van plan bent aan te schaffen ;). En zoek dan eens in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 voor tips. Het loont om net wat extra uit te geven aan echt goede boortjes en bitjes, ze gaan langer mee en werken beter, bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 06-09-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@stervis wat heb je zelf gevonden? Enig eigen inzet verwachten we wel. Anders verzanden we snel in een opsomtopic en gereedschap is tevens soms persoonlijk wie wat fijn vindt.

Vergeet dit topic niet, al verwachten we daar ook eigen inzet: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Stanley hamers daar is bijvoorbeeld niks mis mee wat mij betreft. Voor het normale huis tuin en kluswerk is dat prima.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
Ik zou het niet te gek maken en goedkoop beginnen. Elektrisch gereedschap van Parkside doet goed zijn werk voor het geld. Handgereedschap van de Action is ook prima.
Langzamerhand als je merkt dat je iets veelvoudig gebruikt, kan je overwegen om professionele materiaal te kopen. Je kan beter het juiste gereedschap bij de hand hebben die misschien goedkoop is dan een verkeerde die duur is.

Ik begon zelf ook met goedkope meuk en heb inmiddels het hele Makita arsenaal in de schuur. Mijn doppenset had ik ooit in mijn studententijd bij de Gamma gekocht in 2009 voor 80 euro die ik nog steeds regelmatig gebruik. Heb er al mijn motorblok mee vervangen van mijn motorfiets, kleppen gesteld. En nog een hoop geklus aan mijn auto.
Heb nog zelfs steeksleutels aan de muur hangen die in de DDR gemaakt zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Goed advies van hierboven. Ik koop alles eerst goedkoop (Parkside, bouwmarkt/Hornbach), en als het kapot gaat of het vervult zijn taak niet fatsoenlijk, dan koop ik het merk.
Sommige dingen gebruik je nou eenmaal niet echt (die hamer bijvoorbeeld, ik heb een roestige, maar voor die 2 spijkers per jaar? Werkt prima).
Nadat mijn eerste schroefmachine van Metabo van €90 kapot ging heb ik hem echter vervangen door een Makita, simpelweg omdat ik me vaak ge-ergerd hebt aan de kracht en de beperkte accuduur.
Dopsleutelset heb ik ooit voor €80 euro een hele doos gekocht. Die voldoen PRIMA (en ik doe al het onderhoud aan mijn motor zelf, 12.000km/jaar). Laatst alleen de Torx 50 bout gebruikt (grotere) en die blijkt dusdanig zacht te zijn dat hij mijn halve wielmoer om zeep hielp. Toen een Torx set van Beta aangeschaf (60 euro voor alleen een set torx).

Beste manier wel, kwaliteit, maar ook alleen wat je echt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 06-09-2021 21:30 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Aangezien je het voor alles rondom huis wil gebruiken en over wilt dragen aan een volgende generatie, koop dan gelijk een goed gevulde wagen: https://sonic-equipment.c...edschapswagen-958-dlg-s15
Goed merk wat je tegenwoordig in vrijwel elke auto garage ziet, doch net niet de prijs van Gedore, Stahlwille etc. En met 958 delen zal je vast niet zomaar iets missen. Dan is je algemene, hele simpele vraag (die toch niet zo simpel is) beantwoord :)

Wil je een concreet antwoord zonder dat je alle uitersten als antwoord hier gaat krijgen, benoem dan liever concreet wat je nou eigenlijk van plan bent, hoe vaak je dat van plan bent en wat je budget ongeveer is. Een 13e maand is bij de ene persoon €1200, bij de ander €15.000. Zoals hierboven ook al gezegd, bekijk ook het gereedschaptopic eens, want alle gereedschappen daar zijn de voorbije jaren waarschijnlijk tien keer voorbij gekomen ;)

Persoonlijk koop ik overigens nooit goedkope gereedschappen, al gebruik ik het maar één keer. Alleen de irritatie factor van slecht spul is het mij die ene keer al niet waard, en al het gereedschap wat ik heb wordt uiteindelijk toch wel vaker weer gebruikt. Goedkoop = duurkoop, want alle goedkopere gereedschappen die ik ooit heb gekocht zijn al vervangen, al dan niet puur vanwege de ergernis.

[ Voor 17% gewijzigd door Twijfels op 06-09-2021 21:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:42

Fiber

Beaches are for storming.

Als ik meer nodig heb dan dit setje dan bel ik wel een mannetje...

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/fixa-gereedschapsset-17-delig__0711971_pe728599_s5.jpg?f=s

:)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 21:48
_eLMo_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:15:
[...]

Stanley komt er bij mij niet meer in.
Naast de Stanley messen is deze tas (FMST1-80147) ook wel geniaal hoor :)
Afbeeldingslocatie: https://www.klium.nl/2377801-large/stanley-fmst1-80147-fatmax-gereedschapstas-quick-access-klium.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Ik heb dit setje .WERA KRAFTFORM KOMPAKT W 1 SERVICE
Er zijn wat andere varianten zoals die voor hout, die wellicht beter passen bij wat je zoekt, maar dit is best handig voor de reparatie van apparaten in huis, zoals CV/Vaatwasser/Wasmachine.
Gooi het in de auto op vakantie en je kunt daar ook alles fixen wat stuk gaat :)

En dit setje voor het repareren van de kleine spul, laptops en brillen.
WERA KRAFTFORM KOMPAKT MICRO- SET/11B.
(zeker de goedkopere setjes hier zijn riskant, die zijn namelijk net-niet-ph-00, en dan vijlen ze je laptopschroefjes kapot)

Duurder dan stanley, maar het gaat lang mee. De bitjes zijn echt precies, scherp en hard. Als je ze niet misbruikt pakken ze ook de schroeven die je skandia's al hebben afgevijlt. Plus vervangers zijn zo te koop.

Verder heb ik nog een wat goedkope stanley/skandia schroevendraaiers/tangen voor wanneer je moet porren.
Knipex punt en kniptang voor het fijne werk, als je veel elektra doet is de automatische stripper (12 62 180) ook wel iets. In een gereedschaptas model die Tomatoman eerder toonde, en dat is super handig.
Want ik heb er altijd een hekel aan als ik 4 keer moet lopen voor mijn spullen.

Ik zou zeker niet zomaar een "gevulde" koffer kopen, dat voelt namelijk al snel als een goedkoop-is-duurkoo scenario met de kwaliteit. Zoals bijvoorbeeld de onmogelijk goedkope setjes van de drieletterige machinewinkel. Een goeie lege koffer gaat je al zeker €100 afhandig maken.

Je verzameling gereedschap moet groeien, uiteindelijk is je schuur vol. :P

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 06-09-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
CurlyMo schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:42:
[...]

Naast de Stanley messen is deze tas (FMST1-80147) ook wel geniaal hoor :)
[Afbeelding]
Oh ja, ziet er inderdaad handig uit. Ook mooie ruimte in het midden voor zo'n pluggen/schroeven kist.

Moo, I say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:54
Als je goed gereedschap wil kopen, en het niet te duur wilt opbouwen, zou ik zo iets doen.

Een opzetkist voor in de schuur oid.
https://www.hbm-machines....apskist-met-3-laden-zwart

En dan koop je inlays, met gereedschap wat je regelmatig nodig denkt te hebben.
https://www.hbm-machines..../metrische-maten/pagina-1
Als je veel met electronica denkt bezig te zijn, zo iets bijvoorbeeld.
https://www.hbm-machines....oor-hbm-gereedschapswagen
Wel op de maten letten, kan je vaak ook nog aanvullen met bakjes enz natuurlijk.

Hoeft natuurlijk niet van dit merk te zijn, is een voorbeeld. (al heb ik er best goede ervaringen mee, kwaliteit is best oke)

Dan kan je het netjes opbergen, koop je geen gereedschap wat je nooit gebruikt, en kan je goede kwaliteit gereedschap kopen.

Vind het wel bijzonder dat hier goedkoop gereedschap aangeraden word. Als je een schroef dol draait omdat de schroevendraaier waardeloos is, heb je helemaal een probleem.
En dan wil ik niet zeggen dat alles van top merken moet zijn, maar echt goedkoop gereedschap moet je gewoon van weg blijven.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 06-09-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
ik heb 2 jaar lang met kraft werk gereedschap gewerkt. en alles was toen nog heel.
maar dat is net wie het behandelt. hoe ermee omgaat. kraftwerk mol je niet 123.
maar als je echt lomp gaat doen. vermoedt ik dat het wel eerder op is. verkeerd gebruik etc.

ook bij veelvulidig gebuik slijt het sneller. de waterpomptangen waren destijds allemaal al versleten( bot)
aan het worden. mijn knipex heb ik al 5 jaar. nog geen tandje bot. en vraag niet waar die voor is gebruikt.
maar ja knippex waterpomp tang is 35 euro kraft werk 10/15 euro. dus ja vul zelf maar in er beter is.

edit veel klein grut komt wel uit de knakenbak. los aanschaffen van dat spul is wel te duur.
en echt niet nodig. zware werk pak ik toch de schroeftol met de goede bitjes.of de juiste schoeverdraaier.

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 07-09-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik ben ook voor budget gereedschap wanneer je het voor het eerst nodig hebt en vervangen door goed spul als het niet voldoet. In mijn geval bijvoorbeeld goede kruiskopschroevendraaiers, bitset, hamerboor, accuschroefboor. Veel van de grabbelbakmeuk, Lidlzooi, Alirommel, etc. voldoet ook prima. Het is bijvoorbeeld handig om alle standaard maten en soorten (sds) boren hebt maar de enige die slijten bij mij is sds 6 en metaal 2. Idem steek- en dopsleutels.

Zonder de Lidl zou ik ook niet weten dat een digitale schuifmaat of multitool zo'n handig stuk gereedschap zou zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 09:32
WEBGAMING schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:23:
Als je goed gereedschap wil kopen, en het niet te duur wilt opbouwen, zou ik zo iets doen.

Een opzetkist voor in de schuur oid.
https://www.hbm-machines....apskist-met-3-laden-zwart
Exact die kist heeft Lidl/Aldi wel eens, gevuld, voor €75. Die aanschaffen en vervangen wat stuk gaat. Heb ik voor mijn oldtimer ook gedaan, staat in garagebox 3km van huis en daar wil ik ook wat spul voor noodgevallen. Ratel van de doppen set was snel stuk, idem schroevendraaiers. Doppen zelf zijn echter prima.
Wordt er serieuzer gesleuteld dan neem ik materiaal van thuis mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon 73 op 07-09-2021 05:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:52
Zoals mijn pa (aannemer) altijd zegt: "Met een goede set Makita schroef/boormachines kun je een wijk bouwen" :) En neem er gelijk 3. Doet even pijn, maar klussen zonder steeds koppen te vervangen is een verademing!

En deze Crescent- set kreeg ik toen ik 12 was. Heb er mn eerste scooters mee open gemaakt, een kleine 10 jaar kart-sport mee gedaan en inmiddels gaat ie al bijna 30 jaar mee en de set is nog als nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgN_2lEubDVPCAij-zSK133onFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQOzIwB1DLIuBVK9ZI8SkBE8.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door Dennisdn op 07-09-2021 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:54
ach zo heb ik ook gereedschap gekregen van mijn ouwe heer krijg gelijk weer een warm gevoel

en het scheelt voor hem ook hoeft die de zooi niet mee te slepen als die een klusje moet doen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ramon 73 schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:00:
https://www.toolnation.nl...dschapsset-in-l-boxx.html

Dit is heel mooi om mee te starten, niet te gek duur en breed inzetbaar. L-boxx wordt door meerdere fabrikanten gebruikt voor machines en gereedschappen.
Hornbach heeft ook huismerk koffers met vakken en bakken die hierop passen. Zo kun je altijd uitbreiden.
En voor eigen spulletjes die je al heb (boormachine) heb je plukschuim inserts die je exact op maat kunt maken. Zo heb ik mijn Milwaukee accuboormachine en slagschroevendraaier in een L-boxx van Bosch zitten })
Accumachines heb ik liefst van Milwaukee, machines op netspanning voorkeur voor Bosch blauw. Bosch blauw is vaak in L-boxx te koop, Milwaukee heeft eigen plastic koffers, specifiek voor de machine.
Die lboxxen krijg je ook bij makita. Een ware hel.
Wij hebben veel makita spul en het eerste wat we deden is de machines uit de koffers en de koffers op zolder. Heb ze onlangs weg gegeven.

Nadeel van die dingen is dat je 4 clips hebt. 2 om koffer dicht te maken en 2 aan de zijkant om ze te stapelen. En het werkt altijd stroef. Helemaal als er bouwstof tussen komt.

Wij hebben koffers van bti en festool met tloc systeem. Een draaiknop aan de voorkant om ze dicht te doen en te stapelen.

Kwaliteit is ook heel goed. De oudste koffers zijn 6 jaar oud en nog steeds goed.

Uiteraard in stapjes kopen want tis best prijzig als je er 20 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
Toen wij 12,5 jaar geleden ons huis kochten en toen dezelfde vraag speelde heb ik (ongeveer) deze elektro koffer aangeschaft (met geisoleerde schroevendraaiers/tangen): https://www.toolmax.nl/ge...eur-87-delig-8087190.html

Ik heb de set uitgebreid met een goede multimeter en nog wat klein spul.

Behalve dat de koffer (vanzelfsprekend) een ander type dan deze in de link) inmiddels zijn beste tijd heeft gehad is het gereedschap nog prima en kan ik je zoiets van harte aanbevelen.

idd. kost een paar centen, maar goed gereedschap is het halve werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 05-05 11:56
Rofdof schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:28:
[...]
Zo ver ik weet is het van Makita toch echt een eigen systeem systeem dat niet compatible is met de Sortimo/Bosch l'boxx.Ik herken me ook niet in het drama met bouwstof.

Ik zou gewoon een eigen set samenstellen beginnen van ok spul (Stanley, Wera, Proxxon, Knipex, ...) dit in een goede tas/kist doen. Als zaken kapot gaan dit vervangen door wat je op dat moment nodig hebt. Nadeel van kant en klare set is dat er altijd spul inzit dat je niet gebruikt en er in de koffer/doos vaak geen ruimte is voor uitbreidingen.

Op Toolguyd staan ook wat goede artikelen rondom dit onderwerp deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:52
Rofdof schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:28:
[...]

Wij hebben veel makita spul en het eerste wat we deden is de machines uit de koffers en de koffers op zolder. Heb ze onlangs weg gegeven.

Nadeel van die dingen is dat je 4 clips hebt. 2 om koffer dicht te maken en 2 aan de zijkant om ze te stapelen. En het werkt altijd stroef. Helemaal als er bouwstof tussen komt.

Wij hebben koffers van bti en festool met tloc systeem. Een draaiknop aan de voorkant om ze dicht te doen en te stapelen.

Kwaliteit is ook heel goed. De oudste koffers zijn 6 jaar oud en nog steeds goed.

Uiteraard in stapjes kopen want tis best prijzig als je er 20 nodig hebt.
Systainers (zowel makita als de festool) kun je allemaal aan elkaar maken. De systainers met t-loc systeem kun je bovenop de "oude" systainers zetten van o.a. makita. Zelf gebruik ik deze wel met plezier (ik heb er maar 1 waarvan de sluiting stroef gaat) in combinatie met een festool werkblad kist (mobiele werkbank?). De kisten kunnen los in de auto, maar zijn te stapelen om meerdere mee te sjouwen of als werkbankje te gebruiken.

Ja de t-loc sluitingen van festool zijn wel een stuk efficienter in gebruik.

Daarnaast een set Bahco schroevendraaiers (hadden ze ook op het werk en vond ze heel fijn), maar het meeste wat ik gebruik is een bit-boor set koffertje van makita met een 10.8v li-ion schroef"boor" machientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
ik zou dus juist beginnen met goedkope spul zoals parkside van de lidl.
goedkoop en degelijk voor een beginner, en dan verder kijken wat je vaak gebruikt en of je extra dingen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Refro schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:34:
[...]

Zo ver ik weet is het van Makita toch echt een eigen systeem systeem dat niet compatible is met de Sortimo/Bosch l'boxx.Ik herken me ook niet in het drama met bouwstof.

Ik zou gewoon een eigen set samenstellen beginnen van ok spul (Stanley, Wera, Proxxon, Knipex, ...) dit in een goede tas/kist doen. Als zaken kapot gaan dit vervangen door wat je op dat moment nodig hebt. Nadeel van kant en klare set is dat er altijd spul inzit dat je niet gebruikt en er in de koffer/doos vaak geen ruimte is voor uitbreidingen.

Op Toolguyd staan ook wat goede artikelen rondom dit onderwerp deze bijvoorbeeld.
Even in de war met de m-boxen. Die zijn helemaal ruk.
Maar de boxen van bosch vind ik qua stapelen ook niet fijn. Wel stevige koffers.

Maar ik zie liever dat ze een standaard hebben voor inlays die in alle merken koffers passen.

Meer ontopic. Als je weinig klust dan zou ik beginnen met goedkoop spul en een accusetje van bijvoorbeeld makita. Tis zonde om direct duur spul te kopen als je het niet gebruikt.

Wij hebben ondertussen wel alles van gerenomeerde merken maar ook verschillend.
Al accu gereedschap van makita. (heb wel een 12v bosch blauw setje voor haakse bochten en dergelijke).
afkorter en tafelzaag van dewalt. klopboor en sds max en stofzuiger van bosch blauw. invalzaag van festool.
facom, rothernberger, knipex, wera, klauke, uponor. laser van levelfix, nog wat laserliner, metrell installatietester, etc.

Alleen wij gebruiken het veel en in 10 jaar gespaard.
Goed spul gaat gewoon erg lang mee. die facom steeksleutel worden best gemarteld maar zien er als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:29
Zo lang je niet echt gaat verbouwen:

Met goeie bitjes en een fatsoenlijke accu schroef/boor machine kom je in huis een heel eind... Bij een huis met betonmuren misschien wel iets pittigers kopen.

Fatsoenlijke handzaag en evt. een verstekbak is ook fijn om te hebben voor een keer een plintje, stukje tuinhout oid.

Een wat grotere delta schuurmachine is ook wel fijn als je zelf wel eens iets schildert. Groot genoeg voor bv traptreden oid en als het zo fijn werk wordt dat je er niet goed bij kan is het ws zo klein dat je het ook wel ff met de hand kan doen.

Als je een keer een lamp wil ophangen, speaker kabels wil inkorten, stekker wil vervangen... etc is een fatsoenlijke combinatie- en evt. een kniptang ook wel fijn om te hebben. En een spanningszoeker.
Een fijne kabelstripper is iets waar ik ook boven verwachting veel profijt van gehad heb, na jaren prutsen met tangen en stanley mesjes. En dan niet eens zo'n hele chique maar gewoon zo'n Jokari "buisje" ..

Steeksleutels heb ik al sinds mn studententijd van een bouwmarkt huismerk. Worden relatief weinig gebruikt maar voldoen prima voor incidenteel fiets / meubel sleutelen. Schroevendraaiers en inbussen in de loop der jaren verzameld.

[ Voor 27% gewijzigd door Charly op 07-09-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 20:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat hele plan met voor de volgende generatie is zowiezo al wat problematisch.

Toen ik het huis uit ging, had mijn vader een heel goed gevulde schuur met gereedschap.
Maar aangezien dat mijn vaders gereedschap was, en hij die met 54 zelf nog nodig had, bleven die ook mooi in de schuur :P

En een gereedschap koffer van de gamma, met daarin wat zelf samengezocht simpel handgereedschap en een accu boor kom ik een heel eind ;)

En ik kan het wel lenen, maar dat doe ik alleen bij de duurdere of grotere dingen die ik echt maar zelden nodig heb.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 07-09-2021 09:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

heuveltje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:30:
Dat hele plan met voor de volgende generatie is zowiezo al wat problematisch.

Toen ik het huis uit ging, had mijn vader een heel goed gevulde schuur met gereedschap.
Maar aangezien dat mijn vaders gereedschap was, en hij die met 54 zelf nog nodig had, bleven die ook mooi in de schuur :P

En een gereedschap koffer van de gamma, met daarin wat zelf samengezocht simpel handgereedschap en een accu boor kom ik een heel eind ;)

En ik kan het wel lenen, maar dat doe ik alleen bij de duurdere of grotere dingen die ik echt maar zelden nodig heb.
De volgende generatie hoeft niet persé de eerstvolgende generatie te zijn. Het klinkt misschien vervelend, maar er komt een moment dat vaders het gereedschap niet meer nodig heeft.
Het zou wel leuk zijn als het dan doorgegeven, verkocht of gebruikt kan worden. In plaats van wegdoen voor de oud-ijzer prijs.

On-topic: Een one-size-fits-all koffer bestaat niet. Er bestaan veel koffers en veel zullen voldoende zijn voor veel mensen.
Je kan natuurlijk gewoon even voor jezelf op een rijtje zetten welke dingen je écht nodig hebt, en vanuit daar adviezen vragen voor de exacte invulling.

Een goed setje knipex, schroevendraaiers, hamer en zaagje is toch wel echt een must voor elk huishouden die ook af en toe een ikea kastje in elkaar wil zetten of een draadje door wil kunnen knippen.

Voor de rest hangt het volledig af wat je veel doet. Ik heb bijvoorbeeld een hele koffer specifiek voor electro-elektra taken in en rondom huis. Daar zit voor een paar honderd euro aan specialistisch gereedschap in, die een gemiddelde hobby-bob misschien nooit zou gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door dragonhaertt op 07-09-2021 09:38 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:44
Ik heb de ''Elektromonteur' versie van deze set 17 jaar geleden van mijn vader gehad toen ik met de MTS begon. Kost een paar tientjes meer dan de normale, maar dan heb je alles geïsoleerd tot 1000v, kan handig zijn als je veel aan elektra sleutelt. Als je hier geen gekke dingen mee doet kun je hier tientallen jaren plezier van hebben.

https://www.toolmax.nl/ge...3lCAwMEAQYAyABEgLrHPD_BwE

De koffer is ook ruim genoeg om op termijn nog extra dingen te kunnen toevoegen, heb er zelf nu nog een multi-meter, extra set imbussleutels en een set ring-ratel sleutels toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:25
Het eerste wat ik van mijn vader leerde was goed gereedschap is het halve werk. En dat werd me op de MTS nog eens herhaald. Tevens werd er ook altijd bij gezegd enkel goed passend gereedschap te gebruiken. Dit komt ten goede van de levensduur van je gereedschap maar ook van je bevestigingsmateriaal.

Ikzelf ben vroeger (20 jaar terug) begonnen met Bosch groen elektrisch gereedschap een Carolus ratelset en een Rahsol ring steeksleutel set (was beide 2de merk van Gedore tegenwoordig volgens mij Gerode RED). Schroevendraaier set is van Beta. Gelukkig had mijn vader goede contacten met de groothandels omdat hij beheerder was van een Technish magazijn bij een grote fabriek, zodoende vaak met mooie kortingen mijn gereedschap kunnen kopen.

Bosch groen intussen allemaal vervangen door Makita en Hitachi gereedschap. Carolus setje en Rahsol sleutels leven nog altijd en heeft intussen gezelschap gekregen van nog een Carolus ratelset (1/4") en een Proxxon ratelset (1/4") verder nog diverse losse sleutels en doppen bij gekocht indien ik die nodig had. Ook wat specialistisch autogereedschap etc.

Verder intussen een prachtige Gedore gereedschapswagen (afdankertje van het werk 10 jaar geleden) in gebruik die na wat extra liefde en aandacht weer vele jaren meekan.

Mijn advies is daarom dan ook begin met een mooi setje wat bij je huidige behoefte past. Indien je denkt iets sporadisch / eenmalig te gebruiken kun je overwegen om een echte budget oplossing te kopen. Echter is mijn ervaring daarmee meestal niet positief afgelopen en heb ik vaak alsnog een kwalitatief alternatief aangeschaft.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 20:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

dragonhaertt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:34:
[...]

De volgende generatie hoeft niet persé de eerstvolgende generatie te zijn. Het klinkt misschien vervelend, maar er komt een moment dat vaders het gereedschap niet meer nodig heeft.
Het zou wel leuk zijn als het dan doorgegeven, verkocht of gebruikt kan worden. In plaats van wegdoen voor de oud-ijzer prijs.
Maar tenzij de timing daarvoor precies goed is, is de generatie daarna of er nog lang niet aan toe, of heeft ook zijn eigen spul al. En dan moet het ook nog net dat diegene het willen en plek voor hebben, Bij mijn vader ligt behoorlijk wat specialistisch gereedschap om aan auto's te sleutelen, maar daar heb ik echt niks aan.

En de enorme bandzaag en compressor zijn cool, maar mijn schuurtje is al vol met 2 fietsen en een bureau :(

Dus als die tijd komt, zal het waarschijnlijk naar de kringlooop gaan. want dan ben ik al druk genoeg met andere dingen en het huis moet leeg, en op dat punt ook niet te wachten om alles stuk voor stuk op markplaats te moeten zetten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

heuveltje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:44:
[...]

Maar tenzij de timing daarvoor precies goed is, is de generatie daarna of er nog lang niet aan toe, of heeft ook zijn eigen spul al. En dan moet het ook nog net dat diegene het willen en plek voor hebben, Bij mijn vader ligt behoorlijk wat specialistisch gereedschap om aan auto's te sleutelen, maar daar heb ik echt niks aan.

En de enorme bandzaag en compressor zijn cool, maar mijn schuurtje is al vol met 2 fietsen en een bureau :(

Dus als die tijd komt, zal het waarschijnlijk naar de kringlooop gaan. want dan ben ik al druk genoeg met andere dingen en het huis moet leeg, en op dat punt ook niet te wachten om alles stuk voor stuk op markplaats te moeten zetten.
beetje offtopic, maar met wat geluk komt het moment dat hij het gereedschap niet meer nodig heeft ver voordat het huis leeg moet.
En de hele gereedschaps-inboedel op marktplaats levert een stuk meer op als het een gevulde gereedschapskar is, dan als het een stapel roest is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
stervis schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:14:
[...]

Oh ja, ziet er inderdaad handig uit. Ook mooie ruimte in het midden voor zo'n pluggen/schroeven kist.
Kan je even hiernaar kijken? tweakduke in "Gevulde gereedschapskoffer"

Want dit is een opsomtopic met erg weinig inzet van jouw kant. Gevolg is een opsomtopic met een herhaling van zetten uit het generieke gereedschapstopic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:47:
[...]

[mbr]Kan je even hiernaar kijken? tweakduke in "Gevulde gereedschapskoffer"

Want dit is een opsomtopic met erg weinig inzet van jouw kant. Gevolg is een opsomtopic met een herhaling van zetten uit het generieke gereedschapstopic. [/]
Doe maar een slotje dan.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Ok

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.