Toon posts:

Gevulde gereedschapskoffer

Pagina: 1
Acties:
  • 4.668 views

Vraag

• stervis
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 09:49
De vraag is eigenlijk simpel.

Welke gevulde gereedschapskoffer zou je iemand aanraden die allerlei dingen in en rondom het huis wil doen en wanneer het zo ver is wellicht kan overdragen naar de volgende generatie...

Moo, I say.

Alle reacties

• stervis
deWit schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:16:
Geen.

Als je iets wil dat overdraagbaar is aan een volgende generatie zou ik los kwaliteitsspul kopen en langzaam opbouwen. Dat kost wel wat meer. Wat je precies moet kopen hangt ook van de klus af, dus per klus het goede kwaliteitsspul kopen en daarmee bouw je vanzelf een set op.
En dan allemaal los in een koffer gooien? Of zijn er ook nog manieren om dit netjes in te delen?

Moo, I say.

• stervis
Budget is afhankelijk van het merk en de set. Probleem wat ik wel een beetje heb bij sommige sets is dat er ook wel wat spul in zit waarvan ik mij afvraag of ik het echt ooit zou gaan gebruiken.

Moo, I say.

• stervis
sjaakwortel schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:24:
[...]

Dus je heb geen idee wat je wil, en hoeveel je wil uitgeven? Enige wat je dan kan doen is inderdaad gewoon een zelf een goede kist kopen, en dan pas gereedschap kopen wanneer je iets nodig hebt.
Dat klopt. Bijvoorbeeld een Knipex koffer en dan langzaam aanvullen?

Moo, I say.

• stervis
Xander schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:29:
[...]

Dat is exact het probleem met gevulde koffers! ;)

Aan de andere kant kom je waarschijnlijk weer dingen te kort.

Verder is "allerlei dingen in en rondom het huis" wel een beetje ruim he. Wil je af en toe een schilderijtje aan de muur hangen en een lamp aansluiten? Of ga je zelf een badkamer plaatsen compleet met al het installatiewerk en tegelen enzo? Staat er rondom je huis een auto of motor waar je aan wilt gaan sleutelen? Of doe je juist graag elektronica reparaties?

Je hebt nooit al het juiste gereedschap in huis, zoiets verzamel je in de loop der jaren en je koopt bij wat je mist. Ik kan mijn gereedschap niet meer kwijt in zo'n koffer zoals in de eerdere link. Voor sommige dingen zijn die koffers wel handig trouwens, ik heb er 3 met verschillende inhoud. :+
Ik houd mij voornamelijk bezig met elektronica en mechanische dingen. En de huis-tuin- en keuken zaken zoals inderdaad planken ophangen, wasmachines aansluiten etc. Maar ik werk ook wel met hout. Vanuit mijn werk heb ik vaak Knipex en/of Wera gereedschap in handen en dat voelt wel beter aan dan het kleine zooitje aan Action gereedschap dat ik heb.

Ik ben ook wel bereid om bijvoorbeeld mijn eindejaarbonus/13e maand tegen een goede complete set te gooien. Alleen ik vraag mij inderdaad nog steeds af hoe compleet zo'n set dan is. Veel van de sets hebben geen klauwhamer. En dan mis ik ook al gauw plamuurmessen en beitels.

Nu heb ik dan ook nog niet de ruimte voor een hele uitgebreide schuur. Daarom het idee van een koffer/kist mits het aan de wensen voldoet. En misschien zijn er wel budgetvriendelijke merken die bijna niet af doen aan bijvoorbeeld Knipex o.i.d.

Moo, I say.

• stervis
Delerium schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:51:
Ik ben al ‘tig jaar bezig met het vullen van een gereedschapskoffer en hoewel het per persoon verschilt valt het mij op dat de boormachine het meest gebruikt wordt. Gaatjes boren, schroeven boren enzovoort. Een goede elektrische boormachine met bijpassende bitjes (kruis en torq) en veel boortjes (hout+Beton) is een begin.
Het stanleymes, tangetjes en de klauwhamer en nog wat speciale schroevendraaiers/imbudssleutels maakt IMO een goed begin.
De rest koop je wel wanneer je ermee aan de gang gaat, een trekveer of buigveer om mee te beginnen is ook weer zoiets.

Maar bespaar niet op kwaliteit; goedkope bitjes zijn precies dat: goedkoop
Ik heb vandaag al gebruik gemaakt van de Coolblue cashback op een mooie accuboormachine van DeWalt. En kon het toen ook niet laten om nog een boorhamer (bedraad) mee te bestellen. En natuurlijk een mooie bit-boorset van DeWalt.

Maar ben nu nog opzoek naar wat goed handgereedschap. Ik vind het dan jammer om het los in een kist te dumpen, maar een koffer die amper vol zit is ook weer zoiets.

Moo, I say.

• stervis
Wera heeft ook wel mooi spul en allemaal in etuis.

Moo, I say.

• stervis
Tomatoman schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:30:
[...]

Vanzelfsprekend hangt dat nogal van jouw levensverwachting af. Ben je een kersverse klusser van 18 of iemand die verjaardagskaarten ontvangt die je ‘nog vele weken’ toewensen? In je profiel kan ik daar niets over vinden.

Mijn mening: gereedschap koop je in de eerste plaats voor jezelf. Als het goed spul is en je er zuinig op bent, bestaat de kans dat het gereedschap langer meegaat dan jijzelf. Als iemand anders daar blij mee is, is dat mooi meegenomen. Maar het lijkt mij echt onverstandig om dat te gebruiken als een selectiecriterium bij aankoop.

Ik heb zelf behoorlijk duur handgereedschap, vooral van Knipex, gericht op de klussen die ik vooral thuis ermee verricht: werk aan elektra, reparatie van alles wat de rest van de familie sloopt, een kraan vervangen – dat soort spul. Als je met mijn gereedschap aan de motor van een auto wilt klussen, ga je waarschijnlijk allerlei noodzakelijk gereedschap missen, zoals extra lange schroevendraaiers of tangen om borgclips mee te vervangen. Dat is voor mij niet nodig. Omgekeerd zal een autohobbyist zich afvragen wat hij met mijn ESD-veilige tangen voor werk aan een printplaat moet aanvangen. Wat ik hiermee wil aangeven is dat bij een uitgebreidere gereedschapsset er geen standaard inventarislijstje is.

Tot slot: ik heb een grote draagkist van Facom voor het meest gebruikte gereedschap. Dat bevalt mij een stuk beter dan een traditionele koffer.
Dat is inderdaad wel een mooie oplossing. En ik begin mij ook steeds te realiseren dat het een proces is om de koffer te vullen. Nu zou ik niet snel aan een auto knutselen omdat ik lease rijd en geen old timer heb. Ook geen kinderen met een brommertje. Hooguit m'n eigen fiets. Wat ik ook koop. Het is belangrijk dat het kwalitatief goed spul is, lang mee kan gaan bij goed gebruik en beschikbaar blijft.

Moo, I say.

• stervis
O88088 schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:47:
Volgens mij is het makkelijkste advies om het goedkoopste gereedschap te kopen en om dan stukje bij beetje te vervangen wat kapot gaat of niet lekker werkt.

Ik kan me ook verlekkeren aan het beste van het beste gereedschap maar voor 95% van de klussen is dat absoluut overbodig en zonde van het geld.
Ja, dat is een manier. Alleen voelt dat als een dubbele investeren. Ik geef liever initieel wat meer uit. Als het niet lekker werkt, ligt het aan mij. Niet de kwaliteit van het gereedschap.

Moo, I say.

• stervis
KelvinX schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:05:
Van te voren een kist vullen, die is leuk. Heb je ook al een kast vol baby kleertjes? Just in case? Nee toch zeker?
Touché - Point taken.

Maar ik kom toch ook veel Stanley spul tegen. Maar nu heb ik altijd een dubbel gevoel gehad bij Stanley. Hoe zit het met dit merk tegenwoordig?

[Voor 22% gewijzigd door stervis op 06-09-2021 21:07]

Moo, I say.

• stervis
marowi schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:15:
[...]

Stanley komt er bij mij niet meer in. Twee rolmaten die rampzalig zijn, schroevendraaiers draai je zo kapot, sleutels ook. Ik heb alleen nog hun echte traditionele stanley mes, die is goed.

[Afbeelding]
Als ik bijvoorbeeld op hamers zoek, kom ik vaak uit bij Stanley. Dus ik probeer mij even te oriënteren wat de go-to merken zijn bij de verschillende handgereedschappen.

Moo, I say.

• stervis
CurlyMo schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:42:
[...]

Naast de Stanley messen is deze tas (FMST1-80147) ook wel geniaal hoor :)
[Afbeelding]
Oh ja, ziet er inderdaad handig uit. Ook mooie ruimte in het midden voor zo'n pluggen/schroeven kist.

Moo, I say.

• stervis
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:47:
[...]

[mbr]Kan je even hiernaar kijken? tweakduke in "Gevulde gereedschapskoffer"

Want dit is een opsomtopic met erg weinig inzet van jouw kant. Gevolg is een opsomtopic met een herhaling van zetten uit het generieke gereedschapstopic. [/]
Doe maar een slotje dan.

Moo, I say.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee