• namapus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 07:30
Haan schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:52:
Het kan aan mijn geheugen liggen, maar is het niet de bedoeling dat
spoiler:
Egwene en Nynaeve als novices in de Toren opgenomen worden? Vooral voor Egwene heeft dat wel consequenties als we een stuk verder in het verhaal zijn.
rockhopper schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:03:
@Haan Discussie boek vs serie spoilers:
spoiler:
Is het niet zo dat Nyneave nooit novice is geweest in de boeken maar direct accepted werd? De route die ze afleggen is duidelijk anders in de serie. Daarnaast en misschien ook hierdoor mis ik natuurlijk nog altijd de introductie van een aantal hoofdrolspelers in de latere boeken die oorspronkelijk in boek 1 plaatsvinden. Maar goed we zijn nog bezig met seizoen 1 dus dat kan nog komen...
Boek spoilers:
spoiler:
In de boeken gingen ze pas na het gebeuren in Shienar en the Eye of the World naar Tar Valon gaan, Egwene als novice Nynaeve direct als Accepted. Ze zullen waarschijnlijk wel iets moeten aanpassen aangezien ze daar ook eigenlijk pas de Amyrlin ontmoeten en met haar gezelschap terug naar Tar Valon gaan.

Ik gok er op dat ze, net als in het eerste boek, eindigen in Shienar. Dat de periode tussen S01 en S02 een time jump zal geven, waarin Rand met Lan zal oefenen met zwaardvechten enzo (er is sowieso weinig gesproken over het zwaard van Rand, maar dat is een ander topic :P). Ik denk dat in die time jump ook de Amyrlin op reis is gegaan naar Shienar, geen idee wat de reden zal zijn, misschien Nynaeve gaan halen omdat die met Moiraine is verdwenen. Ook denk ik dat ze dan Mat mee nemen naar Shienar, zodat het volgende stukje plot kan gaan beginnen zoals in boek 2.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben ook begonnen aan de serie, met het boek ernaast. Ik kijk eerst seizoen 1, lees ondertussen het boek. Als ik vervolgens aan het einde gekomen ben van waar de serie geeindigd is ga ik de serie opnieuw kijken. Denk dat dat een aardige ervaring moet opleveren. Van serie/film naar boek is over het algemeen prettiger dan andersom natuurlijk.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

ArthurMorgan schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:51:
Ik ben ook begonnen aan de serie, met het boek ernaast. Ik kijk eerst seizoen 1, lees ondertussen het boek. Als ik vervolgens aan het einde gekomen ben van waar de serie geeindigd is ga ik de serie opnieuw kijken. Denk dat dat een aardige ervaring moet opleveren. Van serie/film naar boek is over het algemeen prettiger dan andersom natuurlijk.
Ik heb ervaring met beide versies en ik vind allebei wel werken. Serie / film eerst en dan boek, heeft als voor en nadeel dat karakters al een acteur hebben, daardoor gebruik je je fantasie iets minder maar je hebt wel een helder beeld voor ogen. Eerst boek en dan serie / film kijkt het wat makkelijker omdat je ongeveer weet waar het over gaat. En als je vrij laat hoe de wereld er uit ziet, dus het moet niet per se overeen komen zoals jij het inbeeld had dan hoeft het allemaal geen probleem te zijn.
Eigenlijk was er tot nu toe maar één boek eerst > dan film voor mij waarbij het nagenoeg exact overeenkwam, dat was "interview with the vampire" en dan met name de film wereld, de karakters weken wel een beetje af van hoe ik het in gedachte had.

De karakters die kennelijk nog komen gaan in dit seizoen zien er wel goed uit. Het blijft natuurlijk afwachten hoeveel schermtijd ze krijgen en hoeveel er met hun respectievelijke verhaallijnen gedaan gaan worden.

Ik denk dat ik het hele idee van ze moeten het boek volgen los ga laten en ik zou zelfs niet heel verbaasd zijn dat ze major shifts maken om ook de kijkers die bekend zijn met de boeken te verrassen. Al zal het gevolg weer zijn dat een deel van de mensen die bekend zijn met de boeken het weer "heiligschennis" gaan vinden omdat het per se meer van hetzelfde moet zijn.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:42
Nieuwe promo voor aflevering 7:

In de Instagram versie van deze video zaten nog enkele extra shots die in alle andere promo's verwijderd lijkt te zijn, met dit schattige jochie erbij:
spoiler:

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

artificial intelligence

eerste aflevering gezien, ik vond er niks aan, niet mijn ding. Is een soort computergame fantasie met spells en vreemde wezens, doet een beetje aan game of thrones denken met de middeleeuwse setting. Nee, ik vond de eerste aflevering maar niks.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb vooral het idee dan dat het fantasy genre niet echt iets voor je is. Heel veel (de meeste denk ik) fantasy heeft vreemde wezens en magie in een sort of middeleeuwse setting :)

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:37
ArthurMorgan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:14:
Ik heb vooral het idee dan dat het fantasy genre niet echt iets voor je is. Heel veel (de meeste denk ik) fantasy heeft vreemde wezens en magie in een sort of middeleeuwse setting :)
Haha precies dat.
Beetje hetzelfde als horror kijken maar niet tegen bloed en schrik momenten kunnen 8)7

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18
mike0001 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:56:
Haha precies dat.
Beetje hetzelfde als horror kijken maar niet tegen bloed en schrik momenten kunnen 8)7
Dat dus. Horror is niet mijn ding. Soms kijk ik wel eens een horror-film maar die ga ik dan niet afkraken omdat het een horrorfilm is. Je weet gewoon dat je bepaalde standaard elementen kunt verwachten in dat genre, dat hoort erbij, deal with it. And if you can't, move on.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

artificial intelligence

ArthurMorgan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:14:
dat zou kunnen want Game of Thrones vond ik ook weinig aan

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Salvatron
Het is klassiek fantasy. Dus als dat niet je ding is: mooi je tijd beter besteden aan een serie die wel bij je smaak aansluit. Ik kijk om dezelfde reden geen Star Trek enzo... (science fiction is over het algemeen niet mijn ding)

Wat je bij WoT hebt is eigenlijk een groot verhaal "a la lord of the rings" uitgesmeerd in meerdere seizoenen in plaats van 3 films. Dat is het in essentie (wel heel simpel en kort door de bocht uitleg)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• EDIT
Aflevering 7 was een stuk beter dan de voorgaande twee, alleen dan weer jammer dat ze het moeten verpesten met een driehoeksverhouding. Kom op zeg |:( Dat sloeg echt helemaal nergens op :X
Ook Mat was echt een gemis in deze aflevering. Blijkbaar waren de geruchten dat hij na aflevering 6 niet terug kwam toch juist, heel erg jammer.
Maar goed, ik zal gewoon maar denken dat ik dat niet heb gezien en dan blijft er gewoon een goede aflevering over.

Ik besefte wel nog iets wat ik miste in dit hele seizoen: er zijn eigenlijk geen drone-shots (of hoe het ook genoemd wordt) van de steden. Daardoor lijkt het allemaal behoorlijk klein te zijn, ook al is het dat niet. Ik hoop dat ze dat in het 2e seizoen kunnen verbeteren.

Edit: oh en ik had het combineren van The Ways met de Portal Stones duidelijk mis :$
In de X-Ray is nog een interessante behind-the-scenes shot te zien van een uitleg over hoe
spoiler:
Fain
The Ways kan gebruiken. Ik heb zomaar het idee dat we in de komende aflevering daar nog wel wat flashbacks naar krijgen te zien, net zoals al in de behind-the-scenes afbeeldingen van aflevering 1 al een van de scènes in deze aflevering te zien was.

[Voor 34% gewijzigd door EDIT op 17-12-2021 05:51]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
Ik vond het een goede aflevering. Ondanks dat het natuurlijk geen 1-op-1 verfilming van de boeken is, zie je wel heel duidelijk dat er referenties in de boeken in zit! Ik vond bijv. "de leegte" bij het boogschieten van Rhand mooi weergegeven.
spoiler:
Mooi hoe Kari alsnog naar voren komt in de serie nu, heel mooi hoe ze op die manier de kijker niet overspoelen en nu toch de naam van zijn moeder delen. Voor boekenlezers herkenbaar vanaf de eerste hoofdstukken, voor de seriekijkers "gewoon" een naam. Mooi ook hoe Rhand erachter komt dat hij de Herrezen Draak is en dat je er als kijker ook in mee wordt genomen.

Moraine blijf ik geweldig gecast vinden en de openingsscene met Aiel laat zien wat de serie nog meer kan worden. De scènes tussen Lan en Nynaeve gaven een mooie verdieping op beide personages.

Min is ook mooi gedaan met de visioenen, maar vind haar wel oud gecast tov de boeken. Maar goed, iedereen is natuurlijk ouder dan in de boeken.

Nu door naar The Witcher :7

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Prima aflevering!Zoals zo velen zie ik dit als een alternate reality versie en dat werkt eigenlijk prima.
spoiler:
Hoogtepunt vond ik de geboorte van Rhand op de drakenberg.Verder Lan die zijn pleeg ouders bezoekt en Nynaeve introduceert vond ik mooi.In de boeken is Lan een beetje een karikatuur, hier is hij veel menselijker.En als ze Fal Dara binnenkomen komt Uno heel even in beeld, vond ik ook tof.Min vond ik wel ok, maar ze droeg geen mannenkleren, dat vond ik jammer.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
@blobber Ik wilde niet terugspoelen om dat nog na te kijken van Min, maar dat idee had ik inderdaad ook. Doet uiteindelijk niets af aan haar personage als ze dat er volledig uithalen, dat is toch iets uit de boeken en verbloemt richting boek 5 of 6 ook.

Ik vind Padan Fajin trouwens wel echt tof in de serie geïntroduceerd. Met zijn fluitje zorgt hij toch voor een continue mysterieuze ondertoon en je voelt aan alles dat hij niet echt een vriend is :D

Ik vind wel echt dat ze het universum goed opbouwen, ze voegen langzaamaan steeds meer bouwstenen toe.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Mx. Alba
Dus in de serie is Kari de biologische moeder van Rand, niet de adoptiemoeder zoals in de boeken. Niet in spoiler tags omdat het verder voor het verhaal niets uitmaakt maar ik vond het een interessant detail.

• EDIT
Huh, nee. Check de credits :)
En voor de niet-lezers onder ons, doe dat niet. Het is een behoorlijke spoiler voor de rest van het verhaal (waarom hebben ze daar niet de Aiel-naam neergezet? 8)7 )
In de Engelse ondertiteling hebben ze later nog geprobeerd de spoiler te verbergen door er [soldier shouts] neer te zetten, maar in de Nederlandse ondertiteling is dat niet gerepareerd en staat de naam er volledig. Helaas zijn er wel meer van die blunders geweest dit seizoen. Ik hoop echt van harte dat ze voor het volgende seizoen iemand inhuren die alles voor publicatie nog eens na kan lopen op dit soort dingen, want dit is gewoon zonde.

[Voor 127% gewijzigd door EDIT op 18-12-2021 10:55]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mx. Alba schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:44:
Dus in de serie is Kari de biologische moeder van Rand, niet de adoptiemoeder zoals in de boeken. Niet in spoiler tags omdat het verder voor het verhaal niets uitmaakt maar ik vond het een interessant detail.
Ik vond het niet duidelijk omdat ik de moeder eigenlijk niet aangesproken werd/niet bij naam genoemd. Tam roept wel in zijn koorts toestand om Kari, maar dat betekend niet dat het dezelfde persoon is. Ik heb verder niet naar de aftiteling gekeken of ze inderdaad degene in de blood snow scene Kari hebben genoemd. Maar in feite boeit het verder voor het verhaal weinig.

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:40
Haar naam is zichtbaar als je op de pauze knop indrukt tijdens die scene, voor wie het wil weten (onderdeel van de x ray feature).

Volgende aflevering wordt spannend, ik vraag me af of het budget daar grotendeels in werd gestopt. En uiteraard dient het ook als zoethoudertje voor seizoen 2 voor rewatches.

• Flozem
  • Laatst online: 18:25
Wel overdreven veel bomen in de blight... maarja, die hongerwinter is er ook de hele serie al niet. Ik mis hier wel de spanningsopbouw. Nu lopen Moiraine en Rand gewoon ff een spookachtig bos in dat zo uit de set van Maleficent zou kunnen komen.

Min is inderdaad wat te oud gecast, maar gelukkig blijven de meeste Aziatische dames toch lang wat jeugdiger uitzien. Dus voor de lange termijn een minder groot probleem.

Grootste stoornis zijn nog steeds de waygates voor mij. De keuze om die met de One Power te openen is echt een mega belemmering voor het verhaal imho.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Flozem schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:56:
Grootste stoornis zijn nog steeds de waygates voor mij. De keuze om die met de One Power te openen is echt een mega belemmering voor het verhaal imho.
Klopt dat is wel een dingetje, maar hoe komen de Trollocs en Padan Fain in de waygate?
Misschien is het openen met de One Power sneller dan zo'n wayleaf zoeken.

Ik had jaren geleden de boeken al eens gelezen, maar na 2á3x herlezen zijn de meeste van m'n paperbacks nogal beschadigd. Dus nu ga ik rustigaan beginnen met de hardcover varianten te kopen. Helaas laat m'n bankrekening het niet toe dat ik deze bestel :+

[Voor 28% gewijzigd door Remy!!!! op 20-12-2021 14:07]

• EDIT
Flozem schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:56:
Check de achter-de-schermen-foto's van deze aflevering in x-ray. Ik denk dat je daarna wat meer gerustgesteld bent ;)
Ik hoop dat we die scene als een flashback in de volgende aflevering te zien gaan krijgen, maar er is feitelijk niks gewijzigd aan de werking van de Waygates. Het enige dat gewijzigd is, is het design en dat Moiraine ook de Power gebruikt om erin en eruit te komen in plaats van alleen eruit zoals in de boeken.

Edit: voor degenen die niet weten hoe ze die x-ray dingen moeten bekijken, hier de foto als spoiler:
spoiler:

[Voor 27% gewijzigd door EDIT op 20-12-2021 14:21]

• namapus
Ik had de blight ook iets anders in mijn hoofd, meer een soort corruption met mutaties van leven daar.
spoiler:
Volgens mij waren er in de boeken ook planten en dieren in de blight, maar allemaal als soort dodelijke mutaties ofzo

De leeftijd van Min is volgens mij best prima, in de boeken is Min ook een paar jaar ouder dan Rand. Aangezien ze Rand (en de rest) wat ouder hebben gemaakt, is Min ook wat ouder. Ik vond niet echt alsof ze opmerkelijk veel ouder is ofzo.

• Flozem
Remy!!!! schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:05:
...Dus nu ga ik rustigaan beginnen met de hardcover varianten te kopen. Helaas laat m'n bankrekening het niet toe dat ik deze bestel :+
Je kunt gewoon de TOR hardcovers kopen. Enige verschil is dat deze firma custom sleeves heeft gemaakt.

Overigens zijn de hardcovers ook niet van de beste kwaliteit. Boek 4 is nu de tweede keer gelezen, en één katern begint al wat los te komen. :S

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik heb hem een paar jaar geleden in de play store gekocht. Is ook wel handig als je weet eens denkt, waar heb ik die naam eerder gezien. Is drm-vrij, zoals alles van Tor.

• Flozem
EDIT schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:10:
[...]

Check de achter-de-schermen-foto's van deze aflevering in x-ray. Ik denk dat je daarna wat meer gerustgesteld bent ;)
spoiler:
Eigenlijk maar voor een klein deel. Want hiermee is de waygate in Two Rivers nog steeds niet onbruikbaar te maken door blaadjes te verplaatsen of vernietigen.

Maar ze kunnen daar tzt wel weer wat omheen spinnen. :P

• EDIT
Flozem schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:27:
[...]

spoiler:
Eigenlijk maar voor een klein deel. Want hiermee is de waygate in Two Rivers nog steeds niet onbruikbaar te maken door blaadjes te verplaatsen of vernietigen.

Maar ze kunnen daar tzt wel weer wat omheen spinnen. :P
Op dit punt in de boeken is dat ook nog helemaal niet aan de orde gekomen, dus zo gek is het ook helemaal niet dat we dat soort dingen niet meteen te zien krijgen. Om maar met Robert Jordans meest favoriete citaat te spreken: Read Watch and find out, oftewel RWAFO

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 15:04
Op andere fora heb ik het idee gehoord dat de aes sedai de waygate in te buurt van tar valon misschien zelf wel beveiligd hebben en dat moiraine daardoor the one power gebruikt om hem te openen.
spoiler:
de keer dat ze in het boek de one power gebruikt om uit the ways te komen is het ook wat destructiever, ze brandt als het ware de deur open en volgens mij moet die daarna ook bewaakt blijven omdat hij niet meer dicht gaat.

Ik vond het zelf nog wat jammer dat Min wat andere / minder uitgebreidde visioenen had over de hoofdrolspelers, ik had die foreshadowing wel tof gevonden.

En de blight had ik me ook heel anders voorgesteld, maar een soort stinkende rottende jungle past op zich wel bij de omschrijvingen in het boek.

Al met al ben ik inmiddels wel heel positief over de serie ookal is het een heel andere uitvoering dan in de boeken, heel benieuw wat we in de komende aflevering en seizoenen nog gaan zien.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wat ik heel knap vind aan de serie is dat die voor mij nagenoeg exact dezelfde snaren raakt als de boeken, zonder exact hetzelfde verhaal te vertellen. Ik vind het elke vrijdag genieten. Er zijn wel puntjes hier en daar waar ik een kleine bedenking bij heb af en toe, maar doordat de juiste snaar geraakt wordt stoort het me totaal niet.

Kortom, is het al vrijdag? Hier met die finale!

• EDIT
Mochten jullie alvast een promo willen zien voor aflevering 8...
Uiteraard een spoilerwaarschuwing voor aflevering 8!

(open 'm even voor het filmpje).

[Voor 40% gewijzigd door EDIT op 20-12-2021 19:25]

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Zijn er hier veel mensen die de serie wel volgen maar de boeken niet gelezen hebben?
Ik heb de boeken jaren terug gelezen en ben momenteel met een re-read bezig (halverwege boek 4 nu), dus wat er allemaal gaande is is mij helemaal duidelijk. Maar als ik enkel naar de serie kijk heb ik het idee dat je zonder achtergrond informatie heel gemakkelijk helemaal de weg kwijt bent. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dan een goed beeld hebt van wat er gebeurt en wat ieders doel en motivatie is.

Het gaat ook in zo'n rap tempo dat je volgens mij zo gelooft dat dit alles in 3 dagen gebeurt is in tegenstelling tot de maanden die voorbij getrokken zijn sinds de invasie van de Two Rivers.
De balans tussen "dit kan in 20 seconden" vs "hier spenderen we 20 minuten aan" is ook wat ver te zoeken. De keus over het algemeen wat vreemd heb ik het idee.

[Edit]
Don't get me wrong, ik vermaak me er prima mee, maar voor nieuw kijkers is het volgens mij wat te chaotisch en hak op de tak allemaal om het verhaal echt tot je te nemen.

[Voor 9% gewijzigd door Spike_wolf op 20-12-2021 17:30]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Hahn
  • Nu online
Spike_wolf schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:29:
Zijn er hier veel mensen die de serie wel volgen maar de boeken niet gelezen hebben?
Ik heb de boeken jaren terug gelezen en ben momenteel met een re-read bezig (halverwege boek 4 nu), dus wat er allemaal gaande is is mij helemaal duidelijk. Maar als ik enkel naar de serie kijk heb ik het idee dat je zonder achtergrond informatie heel gemakkelijk helemaal de weg kwijt bent. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dan een goed beeld hebt van wat er gebeurt en wat ieders doel en motivatie is.

Het gaat ook in zo'n rap tempo dat je volgens mij zo gelooft dat dit alles in 3 dagen gebeurt is in tegenstelling tot de maanden die voorbij getrokken zijn sinds de invasie van de Two Rivers.
De balans tussen "dit kan in 20 seconden" vs "hier spenderen we 20 minuten aan" is ook wat ver te zoeken. De keus over het algemeen wat vreemd heb ik het idee.

[Edit]
Don't get me wrong, ik vermaak me er prima mee, maar voor nieuw kijkers is het volgens mij wat te chaotisch en hak op de tak allemaal om het verhaal echt tot je te nemen.
* Hahn steekt vinger op

Boeken nooit gelezen, maar ik volg de serie met veel plezier. Ik zal vast lang niet alles meekrijgen, en misschien zelfs sommige dingen fout begrijpen, maar tot dusver absoluut niet het idee gehad dat het lastig te volgen was :)

The devil is in the details.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Hahn schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:32:
[...]

* Hahn steekt vinger op

Boeken nooit gelezen, maar ik volg de serie met veel plezier. Ik zal vast lang niet alles meekrijgen, en misschien zelfs sommige dingen fout begrijpen, maar tot dusver absoluut niet het idee gehad dat het lastig te volgen was :)
Okay, cool.
Het is altijd wat lastig inschatten met dit soort dingen als je de boeken al tijden in je hoofd hebt zitten :)

Humankind… be both.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik ben ergens rond aflevering 2-4 met lezen. Info is wat anders verdeeld volgens mij. Met de serie ben ik gewoon helemaal bij, kijk elke vrijdag. Heb geen moeite met de serie te volgen. Vind het wel leuk om dingen wat meer verduidelijkt te krijgen in de boeken, of op een andere manier te zien. Maar zonder de boeken zou ik het zeker geen probleem vinden.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:45

Touchdomex

Meisje!

Hahn schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:32:
[...]

* Hahn steekt vinger op

Ik sluit mij hier bij aan!

Krijg soms wel het gevoel dat een deel van de motivatie niet 100% strookt of dat er wat meer achter de karakters zit dan wat ik nu tegen kom maar tot op heden echt dikke prima te volgen.

Beter dan GoT bijvoorbeeld :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Spike_wolf

Spike_wolf

Okay, fijn om te horen wel. Is schiet dat dat gevoel onbewust komt van een verlangen bepaalde boek dingen wel of uitgebreider te zien.

Humankind… be both.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Spike_wolf schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:50:
Okay, fijn om te horen wel. Is schiet dat dat gevoel onbewust komt van een verlangen bepaalde boek dingen wel of uitgebreider te zien.
Je hersens en eigen verbeelding is altijd de beste regisseur en het mooiste beeld. Dit wordt veel in goede films toegepast waarbij de kunst van het weglaten gebruikt wordt (vaak bij spanning opbouw).
Van mij mogen ze ook wel van ieder boek 20 afleveringen van 1 uur maken, het kijkt lekker weg en het boeit me meer dan een soap als GTST. Maar ik ben zeer tevreden hoe ze tot nu toe het eerste seizoen gemaakt hebben.
De extra's zijn wel een dingetje in de zin van lastig te vinden, matig geluid en goedkoop gemaakt (de achtergrond verhalen in ieder geval) daar zit ruimte voor verbetering, maar goed het zijn dan ook extratjes, niet de hoofdserie zelf.

De aanpak om de verhaallijn wat meer op moiraine en lan te leggen is denk ik de juiste voor het tv medium. Zeker gezien de staat van de actrice. En ik kan niet wachten om de volgende afleveringen en seizoenen te zien.

• Mx. Alba
@Spike_wolf ik heb afgelopen weekeind met mijn kind (17) aflevering 1 t/m 5 gekeken. Die vond het helemaal geweldig en heeft Padan Fain ook her en der gespot. Volgend weekeind kijken we 'm samen af.

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-12-2022
Ik heb de boeken niet geleden maar vind de serie erg mooi. Mooi verfilmd ala lotr still rn daar hou ik wel van. Misschiena ga hierna de boeken lezen

• jeroen...
Tip voor de mensen die de boeken nog willen lezen, de luisterboeken op audible gelezen door Kate reading en Michael Kramer zijn ook erg goed gedaan.
Je bent wel even bezig met 30-40 uur per boek x 14 boeken, maar het heeft mij een jaar of twee goed kunnen vermaken tijdens woon-werk verkeer.

• EDIT
Tweede trailer/sneek peak voor aflevering 8:

• ArthurMorgan
  • Niet online
https://nl.ign.com/wheel-...en-omzetten-naar-de-serie

dan kunnen we nog even vooruit :)

Maar dat soort dingen klinken natuurlijk mooi. Maar het blijft altijd afwachten of het waargemaakt wordt.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:45

Touchdomex

Meisje!

ArthurMorgan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:09:
https://nl.ign.com/wheel-...en-omzetten-naar-de-serie

dan kunnen we nog even vooruit :)

Maar dat soort dingen klinken natuurlijk mooi. Maar het blijft altijd afwachten of het waargemaakt wordt.
Ben allang blij dat met de matige kwaliteit en hoe weinig mensen ik er echt positief over hoor :P er een tweede seizoen komt. Er is dus wel iets om op te bouwen nu. Als ze door willen gaan mogen ze wel iets gaan doen voor S2 zodat de hoe en waarom van bepaalde karakters beter naar buiten komt dan nu het geval is.

Tenzij straks met de laatste aflevering alles op zijn plek valt maar ik zie dat niet direct gebeuren nu...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• EDIT
Hier in Nederland is er ook vrijwel geen marketing geweest voor de serie. Met uitzondering van een paar posters in bushokjes en een relatief kleine social media campagne heb ik eigenlijk maar weinig erover gezien. De show lijkt het vooral heel erg goed te doen in de VS, India, Zuid-Amerika en Australië/Nieuw-Zeeland.
Er gaan geruchten dat seizoen 3 ook al goedgekeurd is, maar officieel bericht ontbreekt nog, hoewel het mij niets zou verbazen als dit met of kort na de laatste aflevering officieel gemaakt wordt (maar ik kan het uiteraard ook mis hebben).

• jeroen...
Ik hoor eigenlijk vooral mensen die voorzichtig positief zijn. Seizoen twee is al gefilmd en ze gaan ook waarschijnlijk een derde seizoen maken, dus naar alle waarschijnlijkheid krijgen we nog minstens twee seizoenen.
ook op rotten tomatoes / imdb zie ik een score van ~75, het is geen 90% zoals Game of Thrones, maar toch best oke.

edit: Zoals EDIT hierboven zegt is seizoen 3 nog niet officieel goedgekeurd, het zijn alleen geruchten en uitgelekte castings.

[Voor 19% gewijzigd door jeroen... op 23-12-2021 11:11]

• EDIT
Klein detail, ze hebben net pas 'blokken' 1 en 2 (dus afleveringen 1 t/m 4) gefilmd van seizoen 2. In het nieuwe jaar gaan ze weer verder met de twee laatste blokken. Het filmen zou volgens de (doorgaans zeer goed geïnformeerde) fansite wotseries.com nog tenminste tot en met maart duren, maar het is onduidelijk in hoeverre covid invloed heeft op die planning.

Ik hoop natuurlijk dat we in 2022 alweer een nieuw seizoen krijgen, maar ik schat voorzichtig in dat het zomaar 2023 kan gaan worden.

[Voor 4% gewijzigd door EDIT op 23-12-2021 11:23]

• jeroen...
ik nam tot nu toe alle info uit een youtubekanaal dat ik volg voor waar aan, maar zie nu inderdaad dat het nooit officieel gecommuniceerd is dat seizoen 2 klaar is met filmen.
jammer, ik hoopte dat we najaar volgend jaar weer verder konden kijken.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

EDIT schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:07:
Hier in Nederland is er ook vrijwel geen marketing geweest voor de serie. Met uitzondering van een paar posters in bushokjes en een relatief kleine social media campagne heb ik eigenlijk maar weinig erover gezien. De show lijkt het vooral heel erg goed te doen in de VS, India, Zuid-Amerika en Australië/Nieuw-Zeeland.
Er gaan geruchten dat seizoen 3 ook al goedgekeurd is, maar officieel bericht ontbreekt nog, hoewel het mij niets zou verbazen als dit met of kort na de laatste aflevering officieel gemaakt wordt (maar ik kan het uiteraard ook mis hebben).
Nederland is dan ook geen belangrijke markt voor tv/film. Prima plek om testen uit te voeren, maar niet om productie beleid op in te stellen. (geld overigens ook in mindere mate voor Aus/NZ). Ze willen gewoon veel kijkers bereiken en het liefst extra abonnees binnen halen. Dus targets zijn de landen met veel inwoners die het geld kunnen missen.

Helaas is creativiteit en hoe "goed" een serie is gemaakt nog nooit echt doorslaggevend geweest. Het staat en valt met de grillen van de kijkers en het geld.

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:40
De laatste episode vond ik minder, het wijkt sterk af van het boekverhaal en het voelt allemaal minder "epic" aan dan ik had gehoopt. Het ziet er redelijk finaal uit maar gelukkig weten we dat ze al bezig zijn met het tweede seizoen.

Aangezien in de berichten eerder hier al enkele afleveringen zijn opgenomen zal het wat lastig zijn om de kritieken van de kijkers mee te nemen maar ik hoop dat ze hier en daar nog gaan verfijnen. Het is helaas een wisselvallig seizoen geworden waar de crew een beetje zoekt wat werkt en wat niet. En mss overrompeld is doordat het plot zo groot is.

• EDIT
Een hele interessante aflevering. Niet de sterkste op het gebied van CGI helaas, dat deed behoorlijk wat afbreuk aan de aflevering jammer genoeg.
Voor boekenlezers zal dit wel de meest controversiële aflevering zijn, schat ik zo. Dankzij diverse leaks wist ik al wat er ging gebeuren in deze aflevering en daardoor kon ik gewoon genieten van het verhaal dat ze vertelden.
Ja, het is absoluut anders dan in de boeken. Ik denk echter dat het essentieel was dat het vreemde einde bij The Eye herschreven werd en ik denk ook dat ze, gegeven alle beperkingen van TV, een verdomd goede versie van hebben gemaakt. Ze hebben alle poppetjes op de juiste plek gezet, een paar cliffhangers toegevoegd voor seizoen 2 en ik denk dat de niet-lezers een hele hoop vragen zullen hebben over het geheel :P
Ik vond het (voor mijzelf ook verbazingwekkend genoeg) een goede aflevering en ik geef het een 9. Met echt goede CGI had het een 10 kunnen zijn. Niet zozeer omdat de aflevering echt perfect was (verre van), maar het vertelt het verhaal op de juiste manier.

[Voor 5% gewijzigd door EDIT op 24-12-2021 12:29]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:48

polthemol

Moderator General Chat
Spike_wolf schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:29:

[Edit]
ik heb de boeken moedwillig niet gelezen toen ik hoorde dat dit eraan kwam. De serie kwam traag op gang, maar met de 'verkennen' video's eerst te kijken, krijg je al snel wat gevoel bij de kaders die er zijn voor die wereld en de historie waarop men bouwt.

Er gaaf verhaal, al mis ik af en toe wel een beetje het 'epische' nog.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Wat me opvalt door het hele eerste seizoen, is dat een Myrddraal alleen maar Fade wordt genoemd.
Terwijl er veel meer benamingen voor zijn:
Other names

Myrddraal have their place in the legend and lore of most of the world's societies, where they are known by many names: Halfmen, the Eyeless, Shadowmen, Lurks (Tear), Fetches (Illian), Fades (Andor), Nightrunners (Aiel), and Neverborn (wolves). In most nations, they are treated about as seriously as bogeymen, but those in the Borderlands or who have had the misfortune to encounter them know better.

bron: https://wot.fandom.com/wiki/Myrddraal

• EDIT
Die zijn ook al The Eyeless genoemd in de serie.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik vraag me echt af wat er mis is met de CGI van deze laatste aflevering van S1?
Vond het prima. Complete (fake) fantasy landschappen en cityscapes, hoop scènes en acties die in werkelijkheid nooit mogelijk zouden zijn. Prima toch? Allemaal dankzij een berg aan slimme programmeurs en snelle h/w. 8)

Wel ff schrikken ;) aan het begin (3k jaar geleden). Zie ik ineens een, voor mij bekende Zweedse acteur (Alexander Karim in diverse krimi's) een soortement van oud-Scandinavisch brabbelen in de openingsscène. :+

Wel weer jammer dat het zo snel afgelopen is. Nu weer minstens een jaar wachten op het vervolg. :-(

Mooie Plaatjes   

• EDIT
ehtweak schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:01:
Ik vraag me echt af wat er mis is met de CGI van deze laatste aflevering van S1?
Voor mij vooral de trollocs en de fades. In aflevering 1 waren die nog practical effects, en dat verschil was behoorlijk duidelijk te zien.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58
Ik vond het gevecht echt wel tegenvallen. Door de bird eye shot zie je dat er maar een stuk of 20-30 ruiters zijn.
2 vrouwelijke hulp channelers... De koning/leider ging ook wel heel makkelijk en snel dood.

Ik vond het gevecht tegen die nep dragon een stuk spectaculairder.
Wat ik als niet boek lezer niet begrijp is waarom de builder zo speciaal is. Blijkbaar geniet hij veel respect, maar ik heb geen idee wat ze doen. Zal het ook niet te weten komen aangezien hij al dood is.

• Flozem
Tja…

Laatste aflevering van het seizoen gezien. De keuzes on van het oorspronkelijke verhaal af te wijken vind ik wat dubieus allemaal.

De ‘spanningsopbouw’ gedurende seizoen 1 en het verhaal vanuit ander perspectief vertellen, kan ik voor een tv serie nog volgen. Maar het verhaal mist door de vrije interpretatie behoorlijk wat diepgang en springt nu van de hak op de tak.

Door dit soort keuzes missen we dus de uitdieping van zowat alle hoofdrolspelers. En ontstaan vragen als hierboven: wat is nou de rol van de builders. Wie zijn de Forsaken? Waarom heeft Padan Fain de pik op onze vrienden? Waarom wil Rand er van tussen? Waarom kijkt Math zo zorgelijk? Had dan het seizoen wat langer gemaakt dan 8 afleveringen.

Ook wordt flink ge-fastforward om de eerste hoofdstukken van boek 2 over te slaan. En wordt een cliffhanger richting seizoen 2 verzonnen met een Moiraine die van de Source is afgeschermd, en Seanchan die een meisje onder een Tsunami bedelven? En dan wat lullen dat het einde van het boek kritiek kreeg?

En waarom is bijna iedere Shiernan dood? Wtf? In het boek leven de belangrijkste personen gewoon nog. Niks aan de hand met een redelijk happy end, en ruimte voor wat zwaardtraining…

• FollyBlondie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-05 15:04
't Is goed dat ik mijn haar niet gevlochten heb, anders had ik er zeker aan getrokken na het bekijken van deze laatste aflevering.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Tja, dat viel tegen.Ik vond het begin van de serie nog wel goed, maar tegen het eind leek het wel alsof ze met een dobbelsteen gegooid hebben om een plot te verzinnen.En dan niet door Matt :D

[Voor 7% gewijzigd door blobber op 24-12-2021 23:12]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• EDIT
Vrees overigens niet. Loial is niet dood.

Ik denk dat er in datzelfde interview ook een antwoord staat op die vraag over die wijziging voor Moiraine:
For a moment, I was convinced you might actually kill Moiraine, but I didn't at all expect her to be stilled. What does this mean for her role in the story?

Looking at Season 2 and what's to come for us, the characters who have almost nothing to do in Book 2 is Moiraine, and Lan, who are number one and two on the call sheet. You can't really sideline Rosamund Pike and Daniel Henney in a season of television. So we talked about Season 2 and Season 3 and what they look like in the writers' room while we were doing Season 1, so we could set it up correctly in the finale. That was the biggest story we had to figure out how to tell -- what is the Moiraine and Lan story in Season 2? They don't really have anything in the book.

So we looked at the chapter that they have, and it really is so much about their relationship. Digging into it, and asking, "What's the core that exists there between the two of them when you really, really dive in?" Hopefully, we set them up in a place at the end of Season 1 that will really take that chapter of what they have to do in Book 2, and make you feel like there's a whole season worth of story of their relationship in there, and Moiraine putting back the pieces of who she really is.
Tl;dr: in boek 2 is er maar één hoofdstuk over Moiraine. Een van de grote namen kan je in een tv serie nu eenmaal niet een volledig seizoen aan de kant zetten, dus moesten ze iets voor haar verzinnen.

Een ander interview gaat ook verder in op diverse andere wijzigingen en waarom die gemaakt zijn.
Niet genoemd zijn echter de vele wijzigingen die plaats moesten vinden omdat de acteur van Mat na de covid-break niet meer terugkeerde. Het is duidelijk te zien dat ze een behoorlijk aantal wijzigingen hebben moeten aanbrengen. Van bepaalde uitspraken tot complete scènes bij andere personen neerleggen.

[Voor 13% gewijzigd door EDIT op 24-12-2021 23:29]

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:21
Moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb met de serie... moest er even inkomen, na GOT zijn de verwachtingen nogal groot dus de eerste afleveringen heb ik 2x gekeken om gewoon te wennen aan hoe dit nu is.

Heb de boeken ondertussen lang geleden gelezen dus het scheelt dat ik ook niet meer precies weet wat het echte verhaal is... Sure, ook wel wat op aan te merken (herken me in de animatie van de final fight... beetje meh) maar vind andere dingen ook prima werken.

Had alleen niet door dat dit de laatse van dit seizoen was, das dan wel weer jammer. Mjah, nog een paar van de WItcher te kijken ook nog ;)

Laatste 2 afleveringen via chromecast ultra gekeken ipv android tv, bij de laatste is de HDR op de amazon prima app echt enorm ruk... via chromecast is het volgens mij geen HDR, en anders is het simpelweg een stuk beter uitgewerkt. Levert ook wat meer kijkplezier op.

INee, ben benieuwd naar het volgende seizoen... ben blij dat ze het aan hebben gedurfd met deze serie en valt me zeker niet tegen allemaal!

• Mx. Alba
Net de laatste drie afleveringen gekeken met kiddo... Damn, die laatste aflevering gaat echt mijlenver bij de boeken weg. Benieuwd hoe ze dat in seizoen 2 allemaal weer aan elkaar gaan breien.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik ben ook een beetje flabbergasted over de laatste aflevering icm de boeken, maar ik denk dat het een paar redenen heeft dat het zo verschild:
- Barney (acteur van Matt) is halverwege gestopt, dus mogelijk hebben ze veel last minute moeten herschrijven
- Ik had net ergens gelezen dat Morriane in boek 2 niet heel veel te doen heeft, en dat ze met de huidige keuzes haar een betere rol/arc/verhaal voor S02 hebben gegeven.

Het eindgevecht van Rand vond ik een beetje saai/tegenvallen vergeleken het boek (wat ik mij herinner).
Maar goed, ik wacht S02 gewoon even af hoe ze alles gaan 'rechtbreien' en misschien dat ik tegen die tijd wel snap waarom ze de huidige keuzes hebben gemaakt.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dat eindgevecht met Rand was in het boek ook vooral op mentaal vlak dacht ik. Dus de oplossing is elegant, maar niet spectaculair / finale waardig. Het is voor een casual kijker niet meteen duidelijk dat er een interne strijd is, m'n vrouw had niet eens door dat
spoiler:
er opeens "twee egwene's waren"
. De strijd om Tarwin's Gap was dan een leuke aanvulling, al voelde deze voor mij ook rushed. De oplossing met die kleine vensters en "epic scale battle" werkte niet heel goed, wat dat betreft had het meer mogen zijn.

Omdat het verhaal duidelijk afwijkt van de boeken en het tempo ook anders ligt wacht ik even af hoe seizoen twee uit gaat pakken. Ik heb me prima vermaakt met seizoen 1. Ik zag vele leuke stukken terug van de boeken op het beeld, soms subtiel, soms overduidelijk. Meestal geslaagd. De finale als geheel vond ik wel goed, maar het had meer/beter kunnen zijn. Ik vraag me af in hoeverre dit aan corona heeft gelegen, aan tijdsdruk en/of geldgebrek. Het is voor mijn gevoel nog niet het pad waar ze per se op door moeten gaan. Het mag allemaal net iets meer voor mij.

Waar ik naar uitkijk in seizoen 2, de hunt, de training, de invasie, het politieke steekspel en de ontwikkeling/coming of age van de hoofdrolspelers. En ergens ben ik ook nieuwsgierig naar wat ze er nog meer bij gaan verzinnen of van af gaan wijken ten opzichte van de boeken.

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:55
Pfff. Ik heb heel veel meningen over de laatste aflevering. Ik heb de boeken met veel liefde gelezen en (op de pilot na) vond ik het eerste seizoen best lekker wegkijken. En ik heb niet zoveel problemen met afwijken van het verhaal van de boeken. Maar deze season finale… (alles is mijn mening natuurlijk)

De grootste storende zaken;
- hoe de ‘muur’ in Tarwin’s Gap gebouwd is.
- het feit dat de channelers voor Fal Dara stonden en niet in de gap
- hoe overpowered deze 5 vrouwen waren tov wat we tot nu toe hebben gezien (daar kunnen boeklezers nog een discussie over ‘linken’ voeren)
- ZO VEEL fake deaths. Chill daarmee ok..

De zaken die ok (?) waren;
- Loial ook een rol geven in de Fain-verhaallijn.
- Moiraine shielding (neem ik aan, we kregen niet dezelfde visuele cues als Logain, dus ik zag in de scene meer shielding dan stilling)

Zaken die tof waren;
- de scene tussen ‘Dark One’ en Rand in Two Rivers
- het feit dat de ‘Dark One’ gewonnen had zodra Rand bij de Eye aankwam; of hij zou naar de Dark side overstappen of hij zou een Seal slopen
- de glimpse die we zagen van de Age of Legends
- Seanchen zagen er goed uit.

Tja, ik kijk nog steeds wel uit naar seizoen 2, maar het voelt niet lekker om op deze aflevering eruit te stappen. Eruit gaan met een knaller zou wel beter zijn geweest.

Ik denk overigens wel dat boek 1 het moeilijkste te verfilmen is (veel introductie, veel interne dialogen expliciet moeten maken) dus hopelijk blijkt dat in (een iets consistenter) seizoen 2.

• m0ridin
Jajofisher schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:00:
Pfff. Ik heb heel veel meningen over de laatste aflevering. Ik heb de boeken met veel liefde gelezen en (op de pilot na) vond ik het eerste seizoen best lekker wegkijken. En ik heb niet zoveel problemen met afwijken van het verhaal van de boeken. Maar deze season finale… (alles is mijn mening natuurlijk)

De grootste storende zaken;
- hoe de ‘muur’ in Tarwin’s Gap gebouwd is.
- het feit dat de channelers voor Fal Dara stonden en niet in de gap
- hoe overpowered deze 5 vrouwen waren tov wat we tot nu toe hebben gezien (daar kunnen boeklezers nog een discussie over ‘linken’ voeren)
- ZO VEEL fake deaths. Chill daarmee ok..

De zaken die ok (?) waren;
- Loial ook een rol geven in de Fain-verhaallijn.
- Moiraine shielding (neem ik aan, we kregen niet dezelfde visuele cues als Logain, dus ik zag in de scene meer shielding dan stilling)

Zaken die tof waren;
- de scene tussen ‘Dark One’ en Rand in Two Rivers
- het feit dat de ‘Dark One’ gewonnen had zodra Rand bij de Eye aankwam; of hij zou naar de Dark side overstappen of hij zou een Seal slopen
- de glimpse die we zagen van de Age of Legends
- Seanchen zagen er goed uit.

Tja, ik kijk nog steeds wel uit naar seizoen 2, maar het voelt niet lekker om op deze aflevering eruit te stappen. Eruit gaan met een knaller zou wel beter zijn geweest.

Ik denk overigens wel dat boek 1 het moeilijkste te verfilmen is (veel introductie, veel interne dialogen expliciet moeten maken) dus hopelijk blijkt dat in (een iets consistenter) seizoen 2.
Iets meer toelichting zou fijn zijn want klinkt nu vooral als oppverlakkig/details die niet overeen komen...(hoe de muur gebouwd is, channelers die voor fadal dara en niet in de gap). Fake deaths?

En wat betreft overpowered zijn van de 5 vrouwen, mwah... Moiraine kon er ook wat van in haar eentje dus als je alles maximaal in pure noodzaak inzet. (en er een paar opbrandt)...

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 00:30

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Ik heb de boeken heel lang geleden gelezen, ze zijn al lang uit mijn geheugen verdwenen. Daarom was eigenlijk alles nieuw.
Ik vond het een aardige serie, maar als ik het vergelijk met Got en vooral LotR, dan winnen die twee het ruimschoots.. De laatste aflevering zag eruit als een finale op speed, waarbij vooral heel goed naar Helms Deep en Minas Tirith (LotR) was gekeken, maar die beide battles waren toch wel beter gedaan. Misschien is dit de warming-up voor de rest van de serie, dat zou natuurlijk kunnen.

Ook de introductie en opbouw van de karakters was soms wat onduidelijk. Daar is al over geschreven. Ook daarvan hoop ik dat serie twee wat meer duidelijkheid verschaft.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
EDIT schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:23:
Niet genoemd zijn echter de vele wijzigingen die plaats moesten vinden omdat de acteur van Mat na de covid-break niet meer terugkeerde. Het is duidelijk te zien dat ze een behoorlijk aantal wijzigingen hebben moeten aanbrengen. Van bepaalde uitspraken tot complete scènes bij andere personen neerleggen.
Nu heb ik de boeken niet gelezen, maar lijkt het me niet dat je Mat heel makkelijk uit het verhaal kunt schrijven. Kunnen ze 'm niet gewoon recasten voor S2? Geen idee overigens waarom hij weg is.

Ik vond de finale overigens wel goed verder. Al had het gevecht van mij iets meer episch mogen zijn. Verder snapte ik de random tsunami om één meisje te doden niet echt en is Rand wel heel snel getransformeerd naar een held die zijn zwaard in zijn maag durft te steken omdat hij weet dat hij in een droom zit.

• Jajofisher
m0ridin schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:27:
[...]
Iets meer toelichting zou fijn zijn want klinkt nu vooral als oppverlakkig/details die niet overeen komen...(hoe de muur gebouwd is, channelers die voor fadal dara en niet in de gap). Fake deaths?

En wat betreft overpowered zijn van de 5 vrouwen, mwah... Moiraine kon er ook wat van in haar eentje dus als je alles maximaal in pure noodzaak inzet. (en er een paar opbrandt)...
Mijn mening veranderd niet door wat toelichting hoor, maar ik wil er prima op in gaan :)

Aan de ene kant had je Fal Dara de stad, dat zag er echt uit als een stad gebouwd om gevechten te weerstaan. En in de shots van de voorbereidingen in de stad zagen we ook heftige wapens tevoorschijn komen. Maar de feitelijke 'eerste verdedigingsmuur' (die gebouwd is ín de Gap, waar Agelmar ging vechten) was een beetje silly. De gaten waar de archers zaten begonnen veel te laag en er was niet over nagedacht wat ze moesten doen als een aanval van Trollocs wel slaagde (getuige van hoe snel Agelmaar werd gespiest).

Daarnaast is de Tarwins Gap een perfect punt om te vechten (daarom zullen zie die eerste verdedigingslinie dáár gebouwd hebben) maar dat zou dus ook een perfecte plek zijn geweest voor de 5 dames om het onweer naar beneden te roepen. Over de kracht van 5 ongetrainde gelinkte channelers versus 1 ervaren channeler hebben we waarschijnlijk een andere mening. Maar het kostte Moiraine al haar kracht om een veul kleinere groep Trollocks te verslaan, dus ik vond dat wel degelijk ongeloofwaardig overkomen.

De fake deaths hebben we nu al een paar keer gezien, op zich de grot met Logain was wel tof gedaan. Maar het leek er nu toch echt op dat we zowel Nyneave als Loial gingen kwijtraken. Ik vind het een goedkope manier om ons iets te laten voelen. Zeker als er straks mensen 'echt' doodgaan.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 19:00
Ik zal er ook eens mijn plasje over doen. Want ik moet eerlijk bekennen dat ik zwaar teleurgesteld ben eigenlijk. Ik wist niet dat er 8 afleveringen waren, dus op het moment dat ik erachter kwam dat dit de laatste aflevering was had ik toch wel even het idee: UH DIT WAS HET?!

CGI is ok, maar zeker niet op level van GoT. En met die budgetten had ik toch wat beters verwacht. De verhaallijn gaat sneller dat de laatste 3 seizoenen GoT. En dat is geen compliment. Ik heb de boeken niet gelezen dus heb geen referentie.

Maar hetgene wat we nog het meeste stoort is de casting.

Moraine: Sterke actrice. Zit ook goed in haar rol. Hoogtepunt.
Logain: Ster van seizoen 1. De scene in de grot was heel tof.
Lan: Als sidekick van Moraine zit ie gewoon goed in rol.

Maar....

Nynaeve: Die kijkt 8 afleveringen of iedereen al dood is. Ik werd er haast depressief van.
Rhand: Best, maar alsof je naar Anakin Skywalker zit te kijken
Ewgene: I hate to say it, maar ik zie werkelijk alleen maar die neus en die moedervlek.
Liandrin: De Joffrey Baratheon van GoT. 1 minuut op scherm en je hebt er al een grafhekel aan.

Al met al, het was ok, maar zeker niet meer dan dat. Ik had meer verwacht na al die reclamecampagnes.
Happy Sunday! :)

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 19:00
Jajofisher schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:08:
[...]

Mijn mening veranderd niet door wat toelichting hoor, maar ik wil er prima op in gaan :)

Aan de ene kant had je Fal Dara de stad, dat zag er echt uit als een stad gebouwd om gevechten te weerstaan. En in de shots van de voorbereidingen in de stad zagen we ook heftige wapens tevoorschijn komen. Maar de feitelijke 'eerste verdedigingsmuur' (die gebouwd is ín de Gap, waar Agelmar ging vechten) was een beetje silly. De gaten waar de archers zaten begonnen veel te laag en er was niet over nagedacht wat ze moesten doen als een aanval van Trollocs wel slaagde (getuige van hoe snel Agelmaar werd gespiest).

Daarnaast is de Tarwins Gap een perfect punt om te vechten (daarom zullen zie die eerste verdedigingslinie dáár gebouwd hebben) maar dat zou dus ook een perfecte plek zijn geweest voor de 5 dames om het onweer naar beneden te roepen. Over de kracht van 5 ongetrainde gelinkte channelers versus 1 ervaren channeler hebben we waarschijnlijk een andere mening. Maar het kostte Moiraine al haar kracht om een veul kleinere groep Trollocks te verslaan, dus ik vond dat wel degelijk ongeloofwaardig overkomen.

De fake deaths hebben we nu al een paar keer gezien, op zich de grot met Logain was wel tof gedaan. Maar het leek er nu toch echt op dat we zowel Nyneave als Loial gingen kwijtraken. Ik vind het een goedkope manier om ons iets te laten voelen. Zeker als er straks mensen 'echt' doodgaan.
En dat laatste was een hekel punt van GoT, maar ook meteen het allersterkste van de serie. Onverwachte eindes van hoofdrolspelers.

• m0ridin
@Jajofisher Fair enough :)

En was ook meer gewoon benieuwd wat dan precies zo stoorde, helemaal omdat mijn geheugen wat betreft de boeken nogal... afwezig is. Wat in het geval van deze serie eigenlijk een voordeel is...

• EDIT
ErikT738 schreef op zondag 26 december 2021 @ 06:17:
[...]

Nu heb ik de boeken niet gelezen, maar lijkt het me niet dat je Mat heel makkelijk uit het verhaal kunt schrijven. Kunnen ze 'm niet gewoon recasten voor S2? Geen idee overigens waarom hij weg is.
Mat is ook gerecast, dus het ging vooral om deze twee laatste afleveringen. De eerste zes afleveringen werden opgenomen voor covid echt toesloeg, de laatste twee zijn afgelopen voorjaar opgenomen.
De acteur is dus na de pauze niet meer teruggekomen.
Bijvoorbeeld de hele scène met Padan Fain in de troonzaal had met Mat in plaats van Perrin/Loial moeten zijn. Ik heb geen idee wat ze met Perrin of Loial oorspronkelijk van plan waren, maar dit duidelijk niet.
Ik vond de finale overigens wel goed verder. Al had het gevecht van mij iets meer episch mogen zijn. Verder snapte ik de random tsunami om één meisje te doden niet echt en is Rand wel heel snel getransformeerd naar een held die zijn zwaard in zijn maag durft te steken omdat hij weet dat hij in een droom zit.
Die tsunami begrijp ik ook niet precies, maar dat zwaard zegt meer over Rands begripsniveau dan over een heldenstatus, hoewel ik uiteraard dat met boekenkennis zeg. Ik verwacht dat het nog wel naar voren gaat komen in seizoen twee en dat er nog wel gezegd gaat worden hoe ongelooflijk stom Rand in die scène was en wat een geluk hij heeft gehad dat het geen echte droom was :D
Maar inderdaad. Mijn grootste gemis in dit eerste seizoen is dat er te weinig tijd is besteed aan de ontwikkeling die de vijf jongelui door maken. Volgens mij was het een stuk beter geweest als we 10 afleveringen hadden gehad of als de afleveringen net wat langer per stuk waren geweest.
Voor dit verhaal moet er zoveel opgezet worden, zoveel uitgelegd worden dat de serie niet voor niets de status 'niet verfilmbaar' had. Ik vind het knap dat ze het toch voor elkaar hebben gekregen om met dit eerste seizoen een goede basis neer te leggen, ook al is de serie niet perfect.

• Psyx88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:17
Ik ben wel klaar met de serie. Dit heeft niets meer met de boeken te maken, anders dan de naam van de serie en de namen van de karakters. Alle mannelijke karakters zijn gesloopt en mogen geen krachten uiten, want de vrouwelijke karakters hebben alle waarheid in pacht en verdienen alle superkrachten.

Daarnaast zit deze episode wederom vol met fouten. Lews Therin als 'The Dragon Reborn' en de vrouwelijk Aes Sedai as 'Tamerlyn', sorry wat? En waar ging die cold opening sowieso over? De actie van Lews Therin is de laatste 'desperate act' na een periode van chaos, om de cyclus van strijd met de DO te doorbreken... ook dit moment van 'The Dragon' hebben Rafe en zijn team van 'WoT'-experts weten te slopen met hun 'woke'-nonsense.

Alle key moments van Rand zijn aan de meiden gegeven, want mannen zijn incompentente, arrogante evil losers en vrouwen zijn de superhelden van deze serie, of zo.

Dit heeft niets meer met The Wheel of Time te maken... wat een trainwreck 😓😓🤬🤬🤬

[Voor 61% gewijzigd door Psyx88 op 26-12-2021 09:26]

• EDIT
Ah, we hebben een Whitecloak gevonden _O-
Lucht het lekker op?

Ik zou zeggen: blijf bij de boeken, die zijn er nog steeds en gaan ook niet weg..

[Voor 42% gewijzigd door EDIT op 26-12-2021 09:41]

• Psyx88
EDIT schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:36:
En als je toch bezig bent, lees ze dan eens goed door, bijvoorbeeld de proloog van het eerste boek. Ik denk dat je daar wel eens wat informatie over bijvoorbeeld de Tamyrlin seat of de Dragon Reborn uit zou kunnen halen.
Lews Therin is 'The Dragon' (en dus niet 'the Dragon Reborn', dat is Rand) als ook de leider van de Aes Sedai, 'The first among servants', ofwel de 'Tamerlyn', dus niet Latra Posae (de vrouwelijke Aes Sedai in die scene).

Besides de Paaren Disen en sealing of the bore zitten helemaal niet in boek 1. De prologue van boek 1 gaat over Lews Therin die nuclear gaat en de creatie van Dragonmount.

Dus ik snap niet waar je hier op doelt.

[Voor 4% gewijzigd door Psyx88 op 26-12-2021 09:47]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Psyx88 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:10:
Ik ben wel klaar met de serie. Dit heeft niets meer met de boeken te maken, anders dan de naam van de serie en de namen van de karakters. Alle mannelijke karakters zijn gesloopt en mogen geen krachten uiten, want de vrouwelijke karakters hebben alle waarheid in pacht en verdienen alle superkrachten.

Daarnaast zit deze episode wederom vol met fouten. Lews Therin als 'The Dragon Reborn' en de vrouwelijk Aes Sedai as 'Tamerlyn', sorry wat? En waar ging die cold opening sowieso over? De actie van Lews Therin is de laatste 'desperate act' na een periode van chaos, om de cyclus van strijd met de DO te doorbreken... ook dit moment van 'The Dragon' hebben Rafe en zijn team van 'WoT'-experts weten te slopen met hun 'woke'-nonsense.

Alle key moments van Rand zijn aan de meiden gegeven, want mannen zijn incompentente, arrogante evil losers en vrouwen zijn de superhelden van deze serie, of zo.

Dit heeft niets meer met The Wheel of Time te maken... wat een trainwreck 😓😓🤬🤬🤬
Ik heb eerder het idee dat je de boeken niet helemaal goed begrepen hebt als je problemen met sterke vrouwen hebt. Rand is in den beginne ook een incompetente prutser die alleen door impliciete en expliciete vrouwelijke ondersteuning (nauwelijks) op het juiste pad blijft.

WoT is overigens een schoolvoorbeeld van maatschappijkritiek verpakt in een nieuwe wereld. Of dacht je dat er in de boeken geen vrouwen primair de dienst uitmaken? En veel volkeren sinds het breken van de wereld zo ongeveer door elkaar gehusseld zijn?

Goed idee om de boeken nog eens te lezen, want als je in die terminologie wil blijven, de boeken waren hartstikke woke avant la lettre.

• Jajofisher
m0ridin schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:37:
En was ook meer gewoon benieuwd wat dan precies zo stoorde, helemaal omdat mijn geheugen wat betreft de boeken nogal... afwezig is. Wat in het geval van deze serie eigenlijk een voordeel is...
Ik probeer ook de vergelijking met de boeken te beperken en mijn kritieken vooral te focussen op wat we tot nu toe in de serie hebben gezien. Ik vond het seizoen als geheel een goede (niet geweldige) introductie in deze wereld en de meeste karakters hebben een goede basis te pakken om verder te bouwen.

Daarom had ik wat meer frustratie over deze aflevering. Hij was voor mij niet zo tof als wat er voor kwam. En het is wel ‘de laatste’ (voorlopig dan). Aan de andere kant was de set up naar seizoen 2 wel tof.

• Mx. Alba
Ik vond het seizoen inderdaad ook veel te kort. Er is veel te weinig uitgelegd over van alles en nog wat. Zoals de betekenis van de reiger op het zwaard van Rand. Uitleg over wie de Ogier zijn. Uitleg over linken en angreal, sa'angreal en terangreal.

Bij dat gevecht linken Nynaeve, Egwene en die twee andere vrouwen met de zus van Lord Agelmar. Die is in Tar Valon opgeleid dus heeft wel veel ervaring met channelen maar heeft weinig kracht. Nynaeve en Egwene daarentegen zijn sterkere channelers dan wie dan ook in de afgelopen 1000 jaar. Beiden vele malen sterker dan Moiraine. En hun gebrek aan ervaring maakt in dit geval niets uit want ze geven hun kracht over aan de zus van Agelmar en zij doet het weaven. In totaal staat daar dus wel enkele tientallen malen meer power dan Moiraine alleen tot haar beschikking had in het gevecht in Emond's Field. Nog afgezien van of die zus misschien ook nog een angreal in haar zak had.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht ben ik zelf niet 'belast' met het feit dat ik de boeken niet gelezen heb, maar ik vond het prima om naar te kijken.
of ik til niet zo zwaar aan het feit of het allemaal precies volgens de regeltjes moet gaan. Wat die regeltjes dan ook zouden moeten zijn :+

Als ik dit soort dingen lees:
https://winteriscoming.ne...on-thinks-show-fantastic/

https://www.polygon.com/i...nner-adaptation-interview

Amazon’s The Wheel of Time series is an adaptation in every sense of the word. What showrunner Rafe Judkins has clearly recognized, from the outset, is that there’s no way to bring a carbon copy of fantasy author Robert Jordan’s expansive world to screen

dan zie ik toch dat de oorspronkelijke auteur al lang overleden is en dat anderen zijn serie hebben afgemaakt. En ja, dan krijg je toch ook andere interpretaties? Nog afgezien van het feit dat voor een verfilming er nog veel meer adaptaties worden gedaan. Is dat erg dan? :?

Mooie Plaatjes   

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:30
Het seizoen was echt te kort, ze hadden makkelijk nog 2 extra aflevering moeten hebben om bijvoorbeeld meer te kunnen werken aan de onderlinge relaties tussen de hoofdpersonen.

Het voelde allemaal net iets te gerushed en vooral aan het einde gewoon niet af. (maar goed covid, het weggaan van een van de acteurs helpt natuurlijk ook niet)

De wijzigingen tussen de boeken en de serie heb ik over het algemeen niet heel veel moeite mee, het is en blijft een ander medium, en de hele flow veranderd wanneer je iets naar bewegend beeld wil gaan vertalen.

Wat ik wel erg jammer vind is dat ze hebben besloten om
spoiler: title
het gevecht van Rand als hij de Shierans helpt in Tarwins Gap, dus te verplaatsen naar de 5 dames. Dit was juist de eerste kennismaking van een deel van de wereld van The Dragon Reborn en hoe sterk hij is in vergelijking met bijvoorbeeld een Aes Sedai, Rand voelt voor mij in de serie nu gewoon zwak aan en waarom zou het dan een probleem zijn als hij in verloop van tijd gek gaat worden? Waarom wil hij uiteindelijk saidin schoonmaken? Hij is nu iemand die niks weet, en gewoon weggaat. Als je laat zien hoe ongelofelijk sterk hij is dan is het imo veel logischer dat hij weggaat om niet als hij de controle verliest alles en iedereen om zich heen vermorzeld, wellicht dat ze dit gaan oplossen in volgende seizoenen, maar voor nu is dit echt iets wat ik niet snap

Overall, het begin was matig, het einde was imo gewoon niet af. Maar in het midden zat het in principe goed in elkaar dus hoop dat ze die weg kunnen inslaan in volgende seizoenen. De Seanchan aan het einde was goede hook, hoewel ik de soort van ballgags niet helemaal snap, maar dat ga ik met niet druk om maken.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

ehtweak schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:26:
dan zie ik toch dat de oorspronkelijke auteur al lang overleden is en dat anderen zijn serie hebben afgemaakt. En ja, dan krijg je toch ook andere interpretaties?
Robert Jordan was voor zijn dood nog bezig met het eind van de Wot boekenserie, "a memory of light" uiteindelijk heeft Brandon Sanderson op verzoek van Jordans vrouw deze taak op zich genomen uitgaande van de aantekeningen van Robert Jordan.Sanderson die zelf een zeer groot fan was heeft dit voortreffelijk gedaan, uiteindelijk had hij drie boeken nodig voor het eind, maar de drie delen die hij schreef sluiten naadloos aan op het werk van Jordan.(Ik vind ze stiekem zelfs beter want de eindeloze herhalingen van Jordan ontbreken (Nynaeve die voor de duizendste keer aan haar vlecht trekt etc))
De serie is een ander verhaal (pun unintended ;) ) , het begint voor mij prima, de wijzigingen en shortcuts zijn ok, de essentie bljft behouden, maar het ontspoort aan het eind door vreemde keuzes, het wegvallen van Matt en inderdaad te weinig afleveringen zodat het allemaal onaf en gehaast overkomt.Ik hoop dat seizoen 2 beter gaat worden.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42
Moraine - A Story inspired by Wheel of Time.

Zo had ie beter kunnen heten.
Ik ga de boeken weer lezen, daar had ik meer plezier van.

[Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 26-12-2021 21:59]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:31
Heb zelf de boeken recent nog geleden dus merk dat ik het lastiger vind dat naast de serie te zetten. Vond de seizoensfinale wel erg afwijken en jammer dat ze daar wat keuzes hebben gemaakt die naar mijn mening wat afbraak doen aan het verhaal en de karakters.

spoiler:
Leek me mooier als ze meer trouw waren gebleven aan de boeken door Rand het trolloc leger te laten vernietigen. Egwene etc. hadden ze dan wel kunnen laten proberen te vechten of iets dergelijks maar dan met de insteek dat de zus van Agelmar niet wist hoe ze moest linken/niet krachtig genoeg was (was toch alleen novice?) en dat Egwene en Nynaeve gewoon niet wisten hoe ze moesten vechten met de one power. Geeft het nog wat extra spanning ook of zij het gaan overleven. Maar ja, ben benieuwd waar dit heen gaat.

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06 11:28
Ik hoop dat in het volgende seizoen wel meer aandacht voor de omgevingen zijn. Plots een stad (Fal Dara) in middle of nergens. Geen weg die er naar toe leid in de shot. nee gewoon woeste grond en dan plots een stad. Kan mij de beschrijving in de boeken van die stad niet zo voor de geest halen, maar er had op z'n minst een weg ernaar toe kunnen liggen en normaal gesproken heb je altijd wel wat boeren die om een stad heen wonen.

Ook die muur je hebt een stad en eind verderop een muur, maar wederom geen weg ernaartoe volgens mij wordt er dagelijks gereisd van muur naar stad en anders marcheert er wel regelmatig een legermacht daar hoort een weg te liggen...

Dat waren visueel wat zaken waar ik mij aan stoorde.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42
De verdediging van de stad was ook dieptriest. Het is nota bene een van de great generals….

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:03
Ik heb de eerste drie boeken gelezen en haakte af bij de vierde, ik vond het middelmatig. Dit schrijf ik niet om de boeken af te kraken trouwens, gewoon wat context. Het boeit mij niet zo hoeveel ze van de boeken afwijken. Na de eerste twee afleveringen had ik een "dit wordt groots" gevoel, dit sloeg echter om naarmate ik het einde naderde. Het leek alsof het budget ineens was verlaagd, het voelde ineens allemaal als middelmaat aan. Daarnaast was het seizoen veel te kort, ik vraag me af wat je hiervan moet denken als je geen enkele achtergrond info hebt (i.e. de boeken). Ik kan me goed voorstellen dat een groot deel van de mensen die niets hebben met de boeken na dit seizoen afhaken.
Het einde vond ik ook een enorme anti-climax. Ik weet dat er nog wat op komst is, maar dit was wel erg karig allemaal. Jammer, na mijn hoge verwachtingen in het begin heeft de serie een nare smaak achtergelaten.

Seizoen twee van de Witcher vond ik zelf stukken beter.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Als iemand die de boeken niet gelezen heeft...
Vond ik die finale nogal apart. Ik vermoed dat de gebeurtennis episch moesten aanvoelen, maar dat deed het niet.
  • De aanval van de trolloc's was erg tam. Het zag nou niet echt uit alsof er duizenden kwamen aanzetten.
  • Die muur was verder nogal slecht gebouwd, zo kan je helemaal geen effectief gebruik maken van je manschappen
  • Waarom waren die 5 channelers opeens zo sterk? Kon ik niet plaatsen tov wat ik eerder gezien heb.
  • Waarom overleefde alleen de 2 bekende channelers het? Waarom die andere 3 niet? Ik weet dat ze speciaal zijn, maar er is niet verteld dat ze bijzonder krachtig zijn. Lijkt nu toch op plot armor
  • Kennelijk was het gevecht van Rand niet het eind maar het begin, maar dat maakte ik totaal niet op uit de scene. Dat moest via exposition aan mij verteld worden. Matig.
--edit--
Er wordt in de show wel verteld dat Nynaeve de sterkste channeler in a thousand years is, my bad.
En in een filmpje hoorde ik dat het einde van bijbehorende boek voor dit seizoen ook wat raar aanvoelt.

[Voor 11% gewijzigd door pingkiller op 28-12-2021 14:56]

https://www.vrij-links.nl/

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

pingkiller schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:24:
Als een niet boek lezer...
Vond ik die finale nogal apart. Ik vermoed dat de gebeurtennis nogal epish moesten aanvoelen, maar dat deed het niet.
  • De aanval van de trolloc's was erg tam. Het zag nou niet echt uit alsof er duizenden kwamen aanzetten.
  • Die muur was verder nogal slecht gebouwd, zo kan je helemaal geen effectief gebruik maken van je manschappen
  • Waarom waren die 5 channelers opeens zo sterk? Kon ik niet plaatsen tov wat ik eerder gezien heb.
  • Waarom overleefde alleen de 2 bekende channelers het? Waarom die andere 3 niet? Ik weet dat ze speciaal zijn, maar er is niet verteld dat ze bijzonder krachtig zijn. Lijkt nu toch op plot armor
  • Kennelijk was het gevecht van Rand niet het eind maar het begin, maar dat maakte ik totaal niet op uit de scene. Dat moest via exposition aan mij verteld worden. Matig.
--edit--
Er wordt in de show wel verteld dat Nynaeve de sterkte Channels in a thousand years is, my bad.
En in een filmpje hoorde ik dat het einde van bijbehorende boek voor dit seizoen ook wat raar aanvoelt.
De zwakke trollocs aanval. Mee eens, matig opgezet, matige cgi en voor een epic season finale strijd ondermaats.
Die 5 channelers worden zo sterk doordat ze met elkaar een circle vormen. Ingewikkelde uitleg in deze link. (pun intended) Let op gaat naar wiki site met spoilers, al legt het via mijn link alleen het linken uit. In het kort zorgt het voor een beter gecontroleerde en veel sterkere magie met meer potentie dan wanneer je alleen magie gebruikt. (maar minder sterk dan de som van alle individuen)

De twee bekende channelers overleven het omdat ze sterker zijn dan de andere drie. Wat je ziet/zag is het uitbranden wanneer iemand te veel van de power tot zich neemt. Omdat degene die de power aanstuurde zelf niet genoeg controle bleek te hebben kon ze het niet loslaten en nam in feite iedereen mee de dood in.

Doordat Nynaeve en Egwene wat sterker waren hebben ze zich ter nauwer nood weten te onttrekken nadat de rest uitgebrand was. Al is het eigenlijk Nynaeve die zichzelf opofferde om Egwene te redden, stierf of bijna stierf en Egwene die losgetrokken werd door de opoffering van Nynaeve kon Nynaeve weer redden.

Tot slot het gevecht met Rand is voor de karakters in het verhaal ook "the end battle", met die gedachte en insteek begonnen ze tocht naar de Eye of the world. Achteraf gezien krijgen ze pas door dat dit dus pas een eerste slag is geweest is een oorlog waarvan niemand nog weet hoe lang deze gaat duren.

Het feit dat je deze dingen mist verbaast me verder niets. Ik heb eerder al mijn mening gegeven dat ik het allemaal erg rushed vond, dit is één van de redenen waarom. Ik hoop dat ze voor season 2 meer tijd nemen ondanks of dankzij covid en niet snel een finale bij elkaar knutselen. Want dit was gewoon zonde van een verhaal dat best netjes opgezet was in de eerste 7 afleveringen.

@Psyx88 Lews is toch ook gewoon een dragon? Hij is de dragon van de breaking of the world, maar in feite is hij één van de vele reincarnaties, net als Rand. Maar goed het is misschien een beetje los van de discussie over die scene uit de tijd van de legends. /end rant.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:27
Mijn voornaaamste kritiek is dat de laatse aflevering niet als season finale aanvoelde. Verder hebben we nu al 2x een main character dood zien gaan (oh nee, toch niet), wat ik een beetje een goedkoop plotdevice vond. Entertaining genoeg wat mij betreft, maar tegelijk bekruipt me het gevoel dat het aanmerkelijk beter had kunnen zijn met wat puntjes op de i en steepjes op de t. Zeker voor kijkers die de wereld niet kennen uit de boeken. Te gehaast allemaal inderdaad.

[Voor 3% gewijzigd door ijdod op 28-12-2021 09:11]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Mx. Alba
Ik bedenk me nu opeens dat Rand die zichzelf met zijn eigen zwaard doorboort zo vreemd is omdat we niet die maandenlang training die Lan hem in de boeken geeft hebben gezien...

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-06 09:42
Ik ben een kijker die de boeken niet gelezen heeft. Ik keek erg uit naar de serie, omdat deze helemaal past in het genre waar mijn man ik van houden. We hebben het met veel plezier gekeken, maar de laatste aflevering voelt een beetje als een deceptie. Voor mij bleef het de vraag of Rand nu wel echt de Dragon Reborn was. Leuk dat hij dat zelf zei, maar waar zou je dat verder uit op moeten maken. Pas hier lees ik nu dat het toch echt wel het geval is. Het "gevecht" aan het eind liet ons ook een beetje achter met een gevoel van was dit het nou... Ik zat steeds te wachten op een grote plot twist oid. Maar uiteraard kijken we gewoon verder en ben ik nu erg benieuwd naar de boeken!

• Psyx88
rockhopper schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:27:
[...]

@Psyx88 Lews is toch ook gewoon een dragon? Hij is de dragon van de breaking of the world, maar in feite is hij één van de vele reincarnaties, net als Rand. Maar goed het is misschien een beetje los van de discussie over die scene uit de tijd van de legends. /end rant.
Iets wat off topic, maar hier mijn antwoord (wel in spoiler tags ivm boek spoilers):

spoiler:
The Wheel of Time is inderdaad cyclisch. Als ook de hero figure, ofwel the dragon. Echter zijn Lews Therin en Rand Al'Thor onderdeel van dezelfde cyclus (zie de Lila: the divine play /creatie/destructie cyclus in Hinduisme). In deze cyclus is Lews Therin dus 'the Dragon' en is Rand Al'thor, the dragon incarnate, ofwel 'the Dragon Reborn. Het is niet voor niets dat Rand 'herinneringen' heeft van Lews Therin (in Wheel of Time lore zijn Lews en Rand personages met dezelfde ziel).

Je ziet het ook aan de ages waarin de personages leven. Lews Therin leefde in The Ages of Legends. Dit was de 2nd age van de cyclus. En Rand Al'thor, en het verhaal van the Wheel of Time, speelt zich af in de 3rd age van dezelfde cyclus.

RJ beschrijft dit zelfs in de boeken:
“The Wheel of Time turns, and Ages come and pass, leaving memories that become legend. Legend fades to myth, and even myth is long forgotten when the Age that gave it birth comes again."

[Voor 10% gewijzigd door Psyx88 op 28-12-2021 12:22]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Psyx88 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:44:
[...]
Iets wat off topic, maar hier mijn antwoord (wel in spoiler tags ivm boek spoilers):
In feite zeg je dus hetzelfde wat ik probeerde te zeggen in wat minder woorden. Met andere woorden ik ben het met je eens. Ik denk dat het inderdaad verder offtopic is gezien het meer over de boeken gaat en niet over de serie specifiek.

Wat meer ontopic, lage rating van de finale op imdb.... Zorgelijk? Ik hoop toch dat dit een serie gaat worden waarmee prime video zichzelf op de kaart gaat zetten maar dan zullen ze wel met een aantal verbeteringen moeten gaan komen.

• namapus
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:53:
Ik bedenk me nu opeens dat Rand die zichzelf met zijn eigen zwaard doorboort zo vreemd is omdat we niet die maandenlang training die Lan hem in de boeken geeft hebben gezien...
Volgens mij was Rand nog niet echt aan het trainen in Boek 1. Volgens mij kregen Rand en Perrin (weet niet of Mat ook betrokken was) alleen wat basis dingen zodat ze zichzelf niet zouden verwonden met hun wapens.

Daarnaast:
spoiler:
Rand en Lan waren aan het trainen helemaal aan het begin van boek 2, waar blijkt dat er wat tijd verstreken is sinds boek 1. Een periode waar juist een band/vriendschap tussen Rand en Lan ontstaat. Rand heeft het moeilijk met accepteren dat Tam niet zijn biologische vader is, waarbij Lan iets zegt in de richting van "hij heeft je opgevoed, dus hij is gewoon je vader" (geen directe quote :P )
Ik hoop dat ze nog wel zoiets in de serie opnemen, vooral omdat ze de familie situatie van Lan meer hebben laten zien.
Als ik het mij goed herinner krijgt Rand daar ook voor het eerst de "Duty is heavier than a mountain, death light as a feather" te horen, iets wat volgens mij redelijk centraal staat in zijn verdere ontwikkeling.

Al met al vond ik de laatste aflevering wat minder, hoewel het in de boeken ook niet geweldig was. Ben benieuwd hoe seizoen 2 gaat uitpakken, hopelijk hebben ze minder problemen bij de productie.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Rand en in iets mindere mate Perrin en Matt zijn bij het begin van de boeken natuurlijk al wel prima boogschutters. Er word in de boeken ook verwezen naar jagen op wild in hun jeugd en naar boogschiet wedstrijden. Verder mag je van een herder verwachten dat hij met een staf kan omgaan, net zoals een smid met een hamer overweg kan.
Maar inderdaad verder nog geen specifieke training, ik kan me niet voorstellen dat dit weggelaten gaat worden in het vervolg.

• Psyx88
In Eye of the World, vrij snel nadat de EF5 met Morainne en Lan vertrekken uit Emond's Field, begint Lan de jongens al te trainen: Rand met zijn zwaard, Perrin met zijn axe en Mat met zijn boog. Ook leren Rand en Mat het bespelen van de fluit en jongleren met ballen van Tom als ze onderweg zijn naar Whitebridge.

Aan het begin van The Great Hunt, door de lange tijd in Fal'Dara, neemt Rand zijn sword training toe: hij traint dagelijks zelf, maar ook vaak samen met Lan, zijn sword skills.

Maar het begin van de wapentraining is al vrij vroeg in the Eye of the World.

Daarnaast speelt Rand's Heron marked blade een behoorlijk grote rol in de eerste 2 boeken.

Het is daarom jammer dat het tot nu toe dus onderbelicht is in de tv serie.

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 15:57

Quicksilver

Catch these hands

Ik snap veel van de kritiek die hier gegeven wordt niet echt. Het is een eerste seizoen van een nieuwe serie gebaseerd op een boekenreeks van 14+ boeken. Logisch dat niet alles meteen aan bod komt, of dat men niet meteen het hele budget op maakt aan een 'eindgevecht'. Juist fijn dat er nog veel vragen zijn.

Ja, het was geen super seasonfinale. Maar ik vond het allemaal prima vermakelijk, goed te volgen en genoeg 'mysteries' voor de volgende seizoenen.

Even wat puntjes die mij boeiend lijken om aan te stippen als niet lezer:
  • Rand als Dragon Reborn heeft nog geen idee welke krachten hij heeft, gok misschien dat zijn zwaard ook een s'angreal is. Iets met die kraanvogel
  • Nyneave is dus duidelijk een van de krachtigste channelers ooit, dus ik snap wel dat ze zonder moeite dat veld trollocs neer maaiden.
  • The Dark One was niet die man, maar een avatar van hem, en daar moest sowieso iets stuk zodat de Dark One vrij kan komen. (Las hierboven iets over een seal, dus mooi denk ik) Goed dat Rand eindelijk channelde.
  • Ben wel heel benieuwd hoe dat zit als Rand meer gaat channelen, of hij dan ook gek wordt net als alle andere mannen, of dat het anders is voor de Dragon Reborn
  • Leuke toevoeging van een vreemd leger van channelers die ook mee doen in het geheel als cliffhanger
  • Wel een beejte zat dat Nyneave constatnt zo zit te janken op Moirraine.
Vond het een leuke seizoen, beejte te kort m.i. maar zin in de volgende. Ik zie veel potentie.

• Jajofisher
Quicksilver schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:38:
Even wat puntjes die mij boeiend lijken om aan te stippen als niet lezer:
  • Rand als Dragon Reborn heeft nog geen idee welke krachten hij heeft, gok misschien dat zijn zwaard ook een s'angreal is. Iets met die kraanvogel
  • Nyneave is dus duidelijk een van de krachtigste channelers ooit, dus ik snap wel dat ze zonder moeite dat veld trollocs neer maaiden.
  • The Dark One was niet die man, maar een avatar van hem, en daar moest sowieso iets stuk zodat de Dark One vrij kan komen. (Las hierboven iets over een seal, dus mooi denk ik) Goed dat Rand eindelijk channelde.
  • Ben wel heel benieuwd hoe dat zit als Rand meer gaat channelen, of hij dan ook gek wordt net als alle andere mannen, of dat het anders is voor de Dragon Reborn
  • Leuke toevoeging van een vreemd leger van channelers die ook mee doen in het geheel als cliffhanger
  • Wel een beejte zat dat Nyneave constatnt zo zit te janken op Moirraine.
Dit is als boekenlezer wel een hele goede lijst. Je hebt een hoop hints correct opgepakt en een aantal zaken leuk verzonnen. Maar met deze lijst heb je genoeg om nog naar uit te kijken! :D

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Quicksilver Dat Nynaeve vs Moirraine moet je ook in het licht van haar zien. Moirraine is niet alleen de "aanstichtster" van al het kwaad dat haar geliefde Two Rivers overkwam, maar ook nog eens de vrouw die haar droom man van haar weghoudt. Daarbij is Moirraine ook nog eens het symbool van alles wat Aes Sedai is en daarmee dus ook het kopstuk van haar innerlijke conflict. Moet ze nou wisdom blijven of toegeven aan Aes Sedai worden? Beide keuzes hebben grote consequenties voor haar. Stop daar de koppigheid van een ezel bij en je hebt Nynaeve in een notendop. Het maakt het wel een leuke dynamiek in het verhaal al zou het van mij ook wel anders ingevuld kunnen of mogen worden.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wat een mooie finale, heb erg genoten van het eerste seizoen!
Als ze in de volgende seizoenen dit niveau aanhouden ben ik tevreden.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee