Hoe kom ik er nu pas achter dat de acteur die Rand speelt een Nederlander is!
Zekers!m0ridin schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:34:
Hoe kom ik er nu pas achter dat de acteur die Rand speelt een Nederlander is!
Wikipedia: Josha Stradowski
Z'n gezicht kwam me al eerder bekend voor...
Dat het een Nederlander was, was meteen duidelijk toen hij voor het eerst z'n mond open deed in de serie
Hij kan dan wel prima Engels praten, maar iets in de intonatie (?) schreeuwt voor mij 'Nederlander'.
Geen idee of het echt intonatie is, maar er zit iets in de spraak wat het voor mij meteen duidelijk maakte, zelfs al had ik het niet van tevoren geweten.
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik nooit helemaal een gevoel van 'echtheid' had bij zijn acteren. Ik zag in aflevering 4 die stukken waar hij in de oude taal spreekt, en dat voelde vreemd genoeg meteen heel anders, veel werkelijker.
Maar aan de andere kant is dat ook de reden dat ik nooit tot zelden Nederlandse TV kijk: het voelt veel te nep, dus ik ben niet onbevooroordeeld daarin vrees ik
Hoe dan ook, de meeste mensen lijken enthousiast te zijn over zijn vertolking in de laatste aflevering, en er lijkt wat meer hype voor de serie te komen, dus ik hoop dat een goed teken is voor een eventueel seizoen 4.
Hij kan dan wel prima Engels praten, maar iets in de intonatie (?) schreeuwt voor mij 'Nederlander'.
Geen idee of het echt intonatie is, maar er zit iets in de spraak wat het voor mij meteen duidelijk maakte, zelfs al had ik het niet van tevoren geweten.
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik nooit helemaal een gevoel van 'echtheid' had bij zijn acteren. Ik zag in aflevering 4 die stukken waar hij in de oude taal spreekt, en dat voelde vreemd genoeg meteen heel anders, veel werkelijker.
Maar aan de andere kant is dat ook de reden dat ik nooit tot zelden Nederlandse TV kijk: het voelt veel te nep, dus ik ben niet onbevooroordeeld daarin vrees ik
Hoe dan ook, de meeste mensen lijken enthousiast te zijn over zijn vertolking in de laatste aflevering, en er lijkt wat meer hype voor de serie te komen, dus ik hoop dat een goed teken is voor een eventueel seizoen 4.
Dat is in zekere zin het probleem met de boeken, ze nemen behoorlijk veel tijd om op stoom te komen en voor een boek is dat prima, echter voor serie gaat dat niet werken. Dus hebben de schrijvers een groot deel van de introductie in the wereld van Robert Jordan eruit gelaten of gecomprimeerd, met als gevolg dat zeker het eerste seizoen gejaagd aanvoelt voor met name de boekkenners. Het tweede seizoen had een lager maar nog steeds stevig tempo richting de finale van het seizoen.
Met het derde seizoen zijn we uit die introductie fase en zijn de verschillende verhaallijnen voldoende ontwikkelt dat er genoeg speelt om interessante afleveringen te kunnen maken en ook tijd hebt om die broodnodige verdieping in de wereld van The wheel of time te brengen.
Met het derde seizoen zijn we uit die introductie fase en zijn de verschillende verhaallijnen voldoende ontwikkelt dat er genoeg speelt om interessante afleveringen te kunnen maken en ook tijd hebt om die broodnodige verdieping in de wereld van The wheel of time te brengen.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Op zich een goed punt, maar het lukt ook om een complex book als LOTR redelijk goed uit te werken in pak 'm beet 9 uur. (had ook nog korter gemogen, die extended versies doen me weinig)squaddie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:37:
Dat is in zekere zin het probleem met de boeken, ze nemen behoorlijk veel tijd om op stoom te komen en voor een boek is dat prima, echter voor serie gaat dat niet werken. Dus hebben de schrijvers een groot deel van de introductie in the wereld van Robert Jordan eruit gelaten of gecomprimeerd, met als gevolg dat zeker het eerste seizoen gejaagd aanvoelt voor met name de boekkenners. Het tweede seizoen had een lager maar nog steeds stevig tempo richting de finale van het seizoen.
Dus ja, ze hebben er de tijd voor genomen, maar die hebben ze ook gekregen met de seizoenen. Het is meer een onbalans die ze zelf hebben gecreëerd. Deels ligt dat waarschijnlijk aan het ontbreken van het talent dat er bij LOTR wel bij aanwezig was. Deels hebben ze veel pech door de corona situatie en laten we eerlijk zijn, het bron materiaal is veel minder bekend als LOTR.
Even die kritieken daargelaten, ik ben reuze enthousiast over de serie als geheel en seizoen drie in het bijzonder! Van mij mogen ze het aantal afleveringen ook wel opvoeren naar 10 per seizoen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Lotr zijn slechts drie boeken (of zes als je wil) tegenover de veertien boeken van WoT. Qua pagina's bijna 10x zo veel. Dus dat staat totaal niet in verhouding.rockhopper schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:35:
[...]
Op zich een goed punt, maar het lukt ook om een complex book als LOTR redelijk goed uit te werken in pak 'm beet 9 uur. (had ook nog korter gemogen, die extended versies doen me weinig)
Dus ja, ze hebben er de tijd voor genomen, maar die hebben ze ook gekregen met de seizoenen. Het is meer een onbalans die ze zelf hebben gecreëerd. Deels ligt dat waarschijnlijk aan het ontbreken van het talent dat er bij LOTR wel bij aanwezig was. Deels hebben ze veel pech door de corona situatie en laten we eerlijk zijn, het bron materiaal is veel minder bekend als LOTR.
Even die kritieken daargelaten, ik ben reuze enthousiast over de serie als geheel en seizoen drie in het bijzonder! Van mij mogen ze het aantal afleveringen ook wel opvoeren naar 10 per seizoen.
Dat gezegd hebbende ben ik tot nu toe ook erg enthousiast over het nieuwe seizoen, benieuwd wat er allemaal nog meer voor moois gaat komen!
Kater? Eerst water, de rest komt later
Je begrijpt hopelijk wel dat de intros in zowel WoT als LotR niet zo lang zijn en ook niet zo lang hoeven zijn, want daar ging mijn punt over. Wat Peter Jackson deed in amper twee uurtjes film heeft WoT bijna anderhalf seizoen voor nodig gehad en dan nog was het semi rushed in alle verkeerde plaatsen.Haan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:51:
[...]
Lotr zijn slechts drie boeken (of zes als je wil) tegenover de veertien boeken van WoT. Qua pagina's bijna 10x zo veel. Dus dat staat totaal niet in verhouding.
Dat gezegd hebbende ben ik tot nu toe ook erg enthousiast over het nieuwe seizoen, benieuwd wat er allemaal nog meer voor moois gaat komen!
Helaas faalt fantasy vaak met de vertaling naar beeld vanuit boeken. Zo was Legend of the Seeker ook een relatief kort leven gegund (twee seizoenen), die is dan weer gebaseerd op de Sword of Truth boeken. Al zijn er wel behoorlijk veel afleveringen gemaakt (22 per seizoen). Deze serie heeft het nadeel gehad dat de Game of thrones hype er nog niet was, en ook streaming nog moest opkomen. Deze serie deed de pacing wel "ok" maar je kunt zien dat het allemaal low budget is qua verhaal special effects en dergelijke.
Maar goed genoeg rants over andere series en films. Ik heb alvast de donderdag avond vrij gemaakt voor de nieuwe aflevering van WoT.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
De LotR films, hoe geweldig ze ook zijn, missen natuurlijk heel veel world building en lore. Dat zal altijd een probleem blijven met vertalen van een dikke fantasy boekenserie naar TV of bioscoop. Ik denk dat het grootste probleem van de eerste seizoen van WoT het ietwat amateuristische was. Dat zie ik vrijwel in elke Amazon productie. Ze worden wel elke keer steevast beter
Seizoen 1 had drie grote problemen: covid, de acteur van Mat die vertrok tijdens de eerste covid-opnamestop en de studio die heel veel wijzigingen wilde zien.
Uit recentere interviews met de showrunner en Brandon Sanderson (die als een van de schrijvers van de boeken ook gevraagd was om commentaar te leveren) blijkt steeds meer dat het de studio was die de (door boekenlezers althans) minder goed beoordeelde stukken als de hele heisa rondom 'wie is de Dragon Reborn' toevoegde, die het originele intro niet goed genoeg vond (en daarmee last minute een heel ander intro toegevoegd moest worden), Perrins vrouw en nog andere dingen.
Covid betekende dat alle geplande scenes niet meer konden doorgaan. Zo was de Blight gepland op locatie, wat opeens niet meer kon, er was een groots gevecht met een heleboel extra's gepland als finale, maar dat mocht allemaal niet meer. Men moest dus opeens een hele hoop budget naar CGI en covidmaatregelen verschuiven, en het resultaat was niet al te best
Zo konden de acteurs niet eens samen in dezelfde ruimte zijn, vandaar de idiote scenes in de laatste afleveringen die allemaal net niet klopten, omdat de acteurs niet tegen elkaar aan konden acteren. Ook kon men niet naar de Blight toe met z'n allen, vandaar dat het enkel Rand en Moiraine werden.
Daarnaast had Mat natuurlijk een behoorlijke rol, wat ze plotseling compleet moesten herschrijven.
Daarnaast was er miscommunicatie met het CGI-team, en degene die hun werk moest controleren op correctheid, waardoor de fout ontstond met het 'opbranden' met Nyneave/Egwene, en toen men de fout door had was het te laat om het nog te veranderen, waardoor het een fakeout death leek.
Seizoen 2 moest eigenlijk al die rotzooi opruimen, maar ook bij seizoen 2 waren er nog steeds beperkingen rondom covid van kracht (ze begonnen vlak na seizoen 1 met het filmen), waardoor ook daardoor nog dingen gewijzigd moesten worden.
Ook waren diverse acteurs niet meer beschikbaar door de verplaatste planning (o.a. Thom), dus dat deel moesten ze ook herschrijven in seizoen 2.
Kortom, het was voor beide seizoenen eigenlijk een shitshow. Dit 3e seizoen is het eerste seizoen dat niet direct geplaagd is door dat soort impactvolle issues en waar men wat meer vrijheid lijkt te hebben gekregen om werkelijk het verhaal te vertellen, maar zelfs nu hebben ze nog steeds niet de vrije hand. Als ik een interview met de showrunner mag geloven, moest hij Amazon ervan overtuigen dat de hele laatste aflevering wel degelijk noodzakelijk was voor het verhaal, en dat terwijl het de best beoordeelde aflevering van alle drie de seizoenen (tot nu toe) is
Uit recentere interviews met de showrunner en Brandon Sanderson (die als een van de schrijvers van de boeken ook gevraagd was om commentaar te leveren) blijkt steeds meer dat het de studio was die de (door boekenlezers althans) minder goed beoordeelde stukken als de hele heisa rondom 'wie is de Dragon Reborn' toevoegde, die het originele intro niet goed genoeg vond (en daarmee last minute een heel ander intro toegevoegd moest worden), Perrins vrouw en nog andere dingen.
Covid betekende dat alle geplande scenes niet meer konden doorgaan. Zo was de Blight gepland op locatie, wat opeens niet meer kon, er was een groots gevecht met een heleboel extra's gepland als finale, maar dat mocht allemaal niet meer. Men moest dus opeens een hele hoop budget naar CGI en covidmaatregelen verschuiven, en het resultaat was niet al te best

Zo konden de acteurs niet eens samen in dezelfde ruimte zijn, vandaar de idiote scenes in de laatste afleveringen die allemaal net niet klopten, omdat de acteurs niet tegen elkaar aan konden acteren. Ook kon men niet naar de Blight toe met z'n allen, vandaar dat het enkel Rand en Moiraine werden.
Daarnaast had Mat natuurlijk een behoorlijke rol, wat ze plotseling compleet moesten herschrijven.
Daarnaast was er miscommunicatie met het CGI-team, en degene die hun werk moest controleren op correctheid, waardoor de fout ontstond met het 'opbranden' met Nyneave/Egwene, en toen men de fout door had was het te laat om het nog te veranderen, waardoor het een fakeout death leek.
Seizoen 2 moest eigenlijk al die rotzooi opruimen, maar ook bij seizoen 2 waren er nog steeds beperkingen rondom covid van kracht (ze begonnen vlak na seizoen 1 met het filmen), waardoor ook daardoor nog dingen gewijzigd moesten worden.
Ook waren diverse acteurs niet meer beschikbaar door de verplaatste planning (o.a. Thom), dus dat deel moesten ze ook herschrijven in seizoen 2.
Kortom, het was voor beide seizoenen eigenlijk een shitshow. Dit 3e seizoen is het eerste seizoen dat niet direct geplaagd is door dat soort impactvolle issues en waar men wat meer vrijheid lijkt te hebben gekregen om werkelijk het verhaal te vertellen, maar zelfs nu hebben ze nog steeds niet de vrije hand. Als ik een interview met de showrunner mag geloven, moest hij Amazon ervan overtuigen dat de hele laatste aflevering wel degelijk noodzakelijk was voor het verhaal, en dat terwijl het de best beoordeelde aflevering van alle drie de seizoenen (tot nu toe) is

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 26-03-2025 07:29 ]
@EDIT Heldere verklaring en een leuk inzicht in de achtergrond van de problemen. Tja dat CEO's en studiobazen niks met films en tv hebben is al een decennia of drie duidelijk aan het worden en het worden steeds meer economen in plaats van verhalen vertellers. Dat is natuurlijk reuze jammer. Je merkt ook dat er steeds meer geklaag komt vanuit Hollywood dat de medewerkers niet goed rond kunnen komen en veel meer in baan onzekerheid zitten wegens de cancel culture.
Dat heeft natuurlijk meerdere oorzaken, schrijversstakingen, geldwolven, tax voordeel ver weg van Hollywood. Maar het is zelfs zo erg dat de trend steeds meer naar "we kiezen een influencer voor deze rol" in plaats van "starpower" of echte acteurs. Dit natuurlijk onder het motto van dan komen in ieder geval die volgers ook kijken. Het verbaasd me daarom maar weinig dat de kwaliteit van alle US producties behoorlijk achteruit aan het hollen zijn, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Anyway, ik hoop dat ze bij Amazon door gaan krijgen dat ze in potentie een nieuwe GoT in handen hebben en dat de serie inmiddels groen licht heeft voor seizoen vier en vijf.
Dat heeft natuurlijk meerdere oorzaken, schrijversstakingen, geldwolven, tax voordeel ver weg van Hollywood. Maar het is zelfs zo erg dat de trend steeds meer naar "we kiezen een influencer voor deze rol" in plaats van "starpower" of echte acteurs. Dit natuurlijk onder het motto van dan komen in ieder geval die volgers ook kijken. Het verbaasd me daarom maar weinig dat de kwaliteit van alle US producties behoorlijk achteruit aan het hollen zijn, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Anyway, ik hoop dat ze bij Amazon door gaan krijgen dat ze in potentie een nieuwe GoT in handen hebben en dat de serie inmiddels groen licht heeft voor seizoen vier en vijf.
Ik ben ergens tijdens het eerste seizoen gestopt de serie te volgen. Na een paar maanden het eerste seizoen wel afgekeken, en toen de rug toegekeerd.
Onlangs eens de laatste aflevering van seizoen 1 en heel seizoen 2 gekeken. Dat werd al wat beter, maar nog steeds best mwah.
Nu seizoen 3. Wow. Het voelt ineens echt als een adaptie van de boeken die ik meermaals verslonden heb. Ik ga op in de wereld. De beelden zijn prachtig, hoe het geleiden uitgebeeld wordt geen groot fan van, maar de kostuums en decors zijn puik. De acteurs zijn er ook zeker op vooruit gegaan. De Nieuwe Mat is daadwerkelijk Mat! Ik ben dolgelukkig met dit seizoen.
Onlangs eens de laatste aflevering van seizoen 1 en heel seizoen 2 gekeken. Dat werd al wat beter, maar nog steeds best mwah.
Nu seizoen 3. Wow. Het voelt ineens echt als een adaptie van de boeken die ik meermaals verslonden heb. Ik ga op in de wereld. De beelden zijn prachtig, hoe het geleiden uitgebeeld wordt geen groot fan van, maar de kostuums en decors zijn puik. De acteurs zijn er ook zeker op vooruit gegaan. De Nieuwe Mat is daadwerkelijk Mat! Ik ben dolgelukkig met dit seizoen.
Ugh. De laatste aflevering is helaas een ijskoude douche voor mij. Ik was behoorlijk hoopvol, maar ze hebben werkelijk weer alle dingen die ik vervelend vond in S1 in één aflevering weten te stoppen
Maar om toch nog een beetje positief te eindigen...
Edit: oh, twee behind the scènes foto's (let op, mogelijk ep5 spoilers!)

spoiler:
De scènes vormen geen vloeiend geheel, ze laten de scènes niet ademen, maar zijn zo kort mogelijk geknipt, er wordt (buiten Moiraine) geen enkele aandacht besteed aan wat er zojuist is gebeurd in de vorige aflevering (een soort introspectie), of reactie van de omstanders.
En nou heb ik toch wel behoorlijk wat films/series gezien waarin men probeert om gevangenen te bevrijden, maar serieus, dwars door een kampement lopen en dan verwachten dat niemand je ziet omdat er wat mist is?
Doe tenminste dan nog een poging om een beetje te sneaken of zo
En nou heb ik toch wel behoorlijk wat films/series gezien waarin men probeert om gevangenen te bevrijden, maar serieus, dwars door een kampement lopen en dan verwachten dat niemand je ziet omdat er wat mist is?

Doe tenminste dan nog een poging om een beetje te sneaken of zo

Maar om toch nog een beetje positief te eindigen...
spoiler:
Die wevingen van het zeevolk zijn werkelijk prachtig, haast als het noorderlicht. En Hopper
En mooie moves van Faile
En mooie moves van Faile
Edit: oh, twee behind the scènes foto's (let op, mogelijk ep5 spoilers!)
[ Voor 29% gewijzigd door EDIT op 27-03-2025 19:44 ]
Nog een leuk weetje:
https://www.omroepflevola...e-serie-the-wheel-of-time
Het bracht haar naar Londen, Praag en ze verbleef vijf weken in Kaapstad; de 13-jarige actrice Julie van Leeuwen uit Almere heeft een rol in de internationale serie The Wheel of Time. Ze is in twee afleveringen van het derde seizoen te zien.
De aflevering waarin ze schitterde was donderdag voor het eerst te zien op de streamingsdienst Prime Video. Tot die tijd mocht ze aan niemand vertellen dat ze in de serie te zien is.
Niet belangrijk. Maar gewoon een nutteloos weetje.
https://www.omroepflevola...e-serie-the-wheel-of-time
Het bracht haar naar Londen, Praag en ze verbleef vijf weken in Kaapstad; de 13-jarige actrice Julie van Leeuwen uit Almere heeft een rol in de internationale serie The Wheel of Time. Ze is in twee afleveringen van het derde seizoen te zien.
De aflevering waarin ze schitterde was donderdag voor het eerst te zien op de streamingsdienst Prime Video. Tot die tijd mocht ze aan niemand vertellen dat ze in de serie te zien is.
Niet belangrijk. Maar gewoon een nutteloos weetje.
Ik zit al 3 avonden op rij te kijken maar het kan mij nog steeds niet heel erg boeien. Ik begreep dat het nog heel erg gaaf gaat worden maar ik vraag mij wel af wanneer dan.
Veel meer dan door bossen en bergen lopen en een beetje toveren met orcs zie ik niet. Het lijkt zich allemaal een beetje te herhalen maar ook alle personages zijn zo generiek oid. Zoals met zoveel series de laatste tijd, het voelt een beetje flauwtjes allemaal.
Ik begreep dat er aan het einde van S2 iets van en wending komt die wel interessant is en dat S3 dus heel goed is. Nou, we kijken door
Veel meer dan door bossen en bergen lopen en een beetje toveren met orcs zie ik niet. Het lijkt zich allemaal een beetje te herhalen maar ook alle personages zijn zo generiek oid. Zoals met zoveel series de laatste tijd, het voelt een beetje flauwtjes allemaal.
Ik begreep dat er aan het einde van S2 iets van en wending komt die wel interessant is en dat S3 dus heel goed is. Nou, we kijken door
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Tja fantasy is een genre wat standaard een beetje gaat als:Dinictus208 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:00:
Ik zit al 3 avonden op rij te kijken maar het kan mij nog steeds niet heel erg boeien. Ik begreep dat het nog heel erg gaaf gaat worden maar ik vraag mij wel af wanneer dan.
boerenjongen/meisje werkt in de keuken, ontdekt dat er meer is en bijzondere gaves / abilities heeft. Wordt de wijde wereld in geworpen om probleem met onderdrukker/agressieve tegenstander op te lossen. Kijk eens wat een mooi landschap en wat een bijzondere wezens allemaal. Endconfrontatie - the end.
Maar ja zo kan je ook SF of oorlogsfilms generaliseren: leger 1 strijd tegen leger 2, er komt een confrontatie, held red het, vijand niet, the end. (vervang leger door planeet/alien race voor SF)
Het is niet een genre dat voor iedereen evenveel doet, het past een beetje in de "escapism" sfeer, een andere wereld en andere -niet alledaagse- problemen zodat je je eigen s*tzooi even achter je kan laten. Met daarbij een sausje dat sterk richting de soaps gaat of wat meer action packed is. De wereld van WoT is bijzonder diep gevormd en uitgebreid beschreven in de boeken. Daarin is ook een flinke gelaagdheid aanwezig, iets dat een casual kijker zeker mist (dan wel zal ontgaan) en waar de serie hier en daar ook gewoon in faalt. Maar andere dingen gaan gelukkig gewoon wel goed.
Bij de boeken zie je ook in het begin dat LotR een enorme invloed heeft gehad, maar naar mate de serie boeken vordert wordt de diepgang en verhaallijnen interessanter. Het is breder uitgewerkt, strategie en diplomatie dan wel politiek spelen een veel grotere rol dan bij het werk van Tolkien.
Ik vond de laatste aflevering weliswaar niet zo goed als nr 4 maar zeker niet slecht. Ik ben het wel eens dat ze sommige scenes iets meer vlees mochten geven en inderdaad die reddingsactie is een beetje knullig gedaan qua weergave dat kon echt beter.
Toch zag je dat de focus daar minder op lag en wat meer op de pogingen om de droomwereld en de vorm waarin ze het gaan weergeven in goede banen te leiden. Het speelt natuurlijk in de boeken ook een behoorlijke rol al blijft het de vraag hoe ze het uiteindelijk gaan afwikkelen op het scherm. Je zag in ieder geval een duidelijke referentie naar de teaser posters die eerder zijn uitgebracht voor seizoen 3.
Al met al zeker geen koude douche hier. Wel een verlangen om 10 afleveringen per seizoen te krijgen.
@Dinictus208 Sla je door seizoen 1 heen, daarna wordt het een stuk beter. Ik zal wel veel mensen in dit topic tegen de schenen aan schoppen, maar WoT is inderdaad best generiek. Ze hebben het wel erg goed op het scherm getoverd. Helaas zorgde seizoen 1 voor heel wat afhakers.
Wij zijn nu halverwege de vijfde aflevering, maar zoals ik hierboven ook al lees. Komt het gewoon niet op gang, terwijl de eerste aflevering van dit nieuwste seizoen juist een mooi tempo had, dit hadden ze vast moeten houden.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Wat een vreemde opmerking...Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:46:
Helpt ook niet dat er 0% knappe vrouwen in zitten.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hmmm, wilde niet aan The Wheel of Time beginnen, want ben bezig met vrijwel alles van Brandon Sanderson te lezen en wilde voorlopig me niet weer committeren aan een gigantisch project, maar lees net dit:
“The Wheel of Time is a series of high fantasy novels by the American author Robert Jordan, with the fantasy novelist Brandon Sanderson as co-author of the final three installments.”
Kuuuuuuuuuuut, haha. En blijkbaar is “co-author” nogal een understatement, dus misschien moet ik dan toch maar de hele serie gaan lezen…
Tot over 3 jaar
“The Wheel of Time is a series of high fantasy novels by the American author Robert Jordan, with the fantasy novelist Brandon Sanderson as co-author of the final three installments.”
Kuuuuuuuuuuut, haha. En blijkbaar is “co-author” nogal een understatement, dus misschien moet ik dan toch maar de hele serie gaan lezen…
Tot over 3 jaar

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Jaaaaren geleden heb ik de boeken gelezen en toen ben ik ongeveer halverwege boek 10 blijven steken. Wel een aantal pogingen gedaan het in de loop der jaren weer op te pakken maar dat is niet gelukt. De serie is toch een stuk laagdrempeliger.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Wat een waardeoordeel...
Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt een plezier vindt al die "karakters". Er zitten er een paar bij die echt alleen maar boos kijken heel de tijd. Ik vind het geen vreemde opmerking, meer een eerlijk opmerking.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Ik heb de boekenreeks gelezen.. Sommige delen 3-4x, want ik las een boek zodra hij uitkwam.. en dan vaak ook even de boeken daarvoor weer opnjeuw om te snappen waar de verhaallijn van iedereen gebleven was.Mx. Alba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:32:
Jaaaaren geleden heb ik de boeken gelezen en toen ben ik ongeveer halverwege boek 10 blijven steken. Wel een aantal pogingen gedaan het in de loop der jaren weer op te pakken maar dat is niet gelukt. De serie is toch een stuk laagdrempeliger.
En het waren nogal wat verhalen op een gegeven moment. En sommigen duurden laaaaaangggg....
Wel heel fijn dat (juist vanaf boek 11 ofzo) alles weer convergeert naar een eindspel toe. Ik weet niet of dat aan de schrijver lag, of aan de verhaallijnen die Jordan al voor zijn dood had uitgezet.. maar ik vloog door de laatste boeken heen.
Sowieso ka ik iedereen de boekenreeks aanraden.. Ondanks dat ik de serie dikke prima vind, en het laatste seizoen beter dan de vorige, is de serie (en dan vooral de karakters) leuker om te kijken als je hun ontwikkeling/achtergrond al kent. In de tv-serie zijn de backstories van de karakters, en hun ontwikkeling, nogal.. ehm.. beperkt (of vrij plotseling).
Ik kan hier aan toevoegen dat Robert Jordan er heel bewust voor heeft gekozen het eerste boek een versie van de Hero's Journey trope te laten zijn. Dat is een erg veel voorkomende Trope, zeker in de fantasy. Mensen denken daarbij snel aan LOTR maar bijvoorbeeld het verhaal van Luke Skywalker is ook een Hero's Journey.rockhopper schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:46:
Bij de boeken zie je ook in het begin dat LotR een enorme invloed heeft gehad, maar naar mate de serie boeken vordert wordt de diepgang en verhaallijnen interessanter. Het is breder uitgewerkt, strategie en diplomatie dan wel politiek spelen een veel grotere rol dan bij het werk van Tolkien.
Het idee was, omdat de plannen voor Wheel of Time nogal groots waren, de lezer met deel 1 in een warm vertrouwd bad te doen landen.
Sorry hoor maar ik zie toch echt bijna alleen maar mooie mensen... Egwene, Nynaeve, Elayne, Aviendha, Faile, Min, Liandrin, Alanna, Lanfear, Moghedien... Maar ook Rand, Mat, Perrin, Lan, Ihvon, Maksim, Eamon, Dain, Sammael... Dus ik vind dat wel een vreemde opmerking.Dinictus208 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:09:
Wat een waardeoordeel...
Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt een plezier vindt al die "karakters". Er zitten er een paar bij die echt alleen maar boos kijken heel de tijd. Ik vind het geen vreemde opmerking, meer een eerlijk opmerking.
Dat is zeker gelukt, maar je ziet natuurlijk meer overeenkomsten. De Ogier lijken behoorlijk op Ents, the blight heeft overeenkomsten met Mordor, de reis/reisgenoten, de mines of moria/shadar logoth, een spookleger dat te hulp schiet en zo is er nog wel meer. Het punt wat ik meer wilde maken is dat het origineler wordt naarmate de serie verder vorderde in mijn ogen. En dat is ook niet bedoeld als een punt van kritiek, Tolkien is natuurlijk de OG van fantasy.ZinloosGeweldig schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Ik kan hier aan toevoegen dat Robert Jordan er heel bewust voor heeft gekozen het eerste boek een versie van de Hero's Journey trope te laten zijn. Dat is een erg veel voorkomende Trope, zeker in de fantasy. Mensen denken daarbij snel aan LOTR maar bijvoorbeeld het verhaal van Luke Skywalker is ook een Hero's Journey.
Het idee was, omdat de plannen voor Wheel of Time nogal groots waren, de lezer met deel 1 in een warm vertrouwd bad te doen landen.
@Dinictus208 Dat boos kijken hoort wel een beetje bij het karakter (de karakters) die ze uitbeelden. In de boeken wordt er diep op ingegaan hoe sommige figuren "stenen geduld kunnen aanleren" en andere figuren alleen al koppig zijn uit principe.
[ Voor 10% gewijzigd door rockhopper op 31-03-2025 15:04 ]
Vreemd op "smaak" niveau. Ok daar kan ik inkomen.Mx. Alba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:28:
[...]
Sorry hoor maar ik zie toch echt bijna alleen maar mooie mensen... Egwene, Nynaeve, Elayne, Aviendha, Faile, Min, Liandrin, Alanna, Lanfear, Moghedien... Maar ook Rand, Mat, Perrin, Lan, Ihvon, Maksim, Eamon, Dain, Sammael... Dus ik vind dat wel een vreemde opmerking.
On another note: Die LOTR invloeden spatten er wel vanaf, voornamelijk de reis scenes. .m.n. de scenes uit Slovenië vond ik indrukwekkend.
https://www.fodors.com/ne...of-time-filming-locations
In-universe is het natuurlijk heel makkelijk te verklaren... Wij zitten nu in een heel andere "turning of the wheel". Onze huidige wereld zijn grotendeels vergeten legendes in de wereld van de boeken/serie, en wat er in de boeken/serie gebeurt vindt echo's in legendes die in onze wereld rondgaan.
Voorbeelden bijvoorbeeld... In hun wereld bestaan er Sa'Angreal, artefacten met heel veel magische kracht. In onze mythen bestaat er de San Greal (Heilige Graal) die een artefact met veel magische kracht zou moeten zijn. Namen van mensen en plaatsen in hun wereld vinden wij terug in onze legenden... Egwene Al'Vere > Gwenevere, Sammael > Ishamael, Tar Valon > Avalon. Maar ook bijvoorbeeld in hun wereld hebben ze mensen die met wolven communiceren, zoals Perrin, in onze wereld hebben we legendes over weerwolven.
Andersom zitten er in de legendes die in hun wereld verteld worden veel referenties aan dingen die wij nu hier echt hebben. In de serie komt dat helaas niet echt uit de verf, maar één voorbeeld is een legende van ene Lenn die op een vuurspuwend gevaarte naar de maan vliegt. John Glenn?
Dus onze wereld ligt tegelijk vele duizenden en duizenden jaren in de toekomst van hun wereld, en vele duizenden en duizenden jaren in hun geschiedenis, en alles is circulair.
Oftewel, The Wheel of Time is de wereld waarop de legendes die Tolkien vertelt gebaseerd zijn.
Voorbeelden bijvoorbeeld... In hun wereld bestaan er Sa'Angreal, artefacten met heel veel magische kracht. In onze mythen bestaat er de San Greal (Heilige Graal) die een artefact met veel magische kracht zou moeten zijn. Namen van mensen en plaatsen in hun wereld vinden wij terug in onze legenden... Egwene Al'Vere > Gwenevere, Sammael > Ishamael, Tar Valon > Avalon. Maar ook bijvoorbeeld in hun wereld hebben ze mensen die met wolven communiceren, zoals Perrin, in onze wereld hebben we legendes over weerwolven.
Andersom zitten er in de legendes die in hun wereld verteld worden veel referenties aan dingen die wij nu hier echt hebben. In de serie komt dat helaas niet echt uit de verf, maar één voorbeeld is een legende van ene Lenn die op een vuurspuwend gevaarte naar de maan vliegt. John Glenn?
Dus onze wereld ligt tegelijk vele duizenden en duizenden jaren in de toekomst van hun wereld, en vele duizenden en duizenden jaren in hun geschiedenis, en alles is circulair.
Oftewel, The Wheel of Time is de wereld waarop de legendes die Tolkien vertelt gebaseerd zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 31-03-2025 15:47 ]
Bijna niet te bevatten...
ik had wel graag iets meer van relics gezien. bv in die serie "see" dat iemand dan rondliep met een wapen dat was gemaakt van een tandwiel van een fiets, en al die vervallen gebouwen enzo. Maar maakt het uit wat ik wil
ik had wel graag iets meer van relics gezien. bv in die serie "see" dat iemand dan rondliep met een wapen dat was gemaakt van een tandwiel van een fiets, en al die vervallen gebouwen enzo. Maar maakt het uit wat ik wil
De laatste aflevering was weer een heel stukje beter dan die vorige 
spoiler:
Met als hoogtepunten natuurlijk o.a. Elayne en de 'heuvels' van Tanchico (hier te vinden op Spotify voor de liefhebbers), Moggy en Elayne/Nyneave, en natuurlijk het meisje/Rand aan het einde. Oh, en mooie set-up voor de volgende aflevering met Faile/Perrin.
Ik moet wel zeggen dat ik het enigszins onwaarschijnlijk vond dat die meisjes Alanna konden helen. Heling zou volgens mij wel wat meer ervaring moeten vergen dan een stel wilders en twee seconden instructie, maar dat is een kleine nitpick.
Overigens vond ik wel opnieuw de nachtscènes erg donker, hoewel het nog steeds beter was dan GoT S8
En jammer dat Sammael alweer eruit ligt. Ik vond zijn Schotse accent wel wat hebben voor een Forsaken, had graag meer van hem gezien (maar aan de andere kant was het wel een treffende interpretatie van zijn dood, met de 'he was a louse, and he got a louse's death', om maar in Robert Jordans woorden te spreken
).
Edit: tenzij hij niet dood is natuurlijk en de rol van de andere forsaken overneemt in de toekomst.
Ik moet wel zeggen dat ik het enigszins onwaarschijnlijk vond dat die meisjes Alanna konden helen. Heling zou volgens mij wel wat meer ervaring moeten vergen dan een stel wilders en twee seconden instructie, maar dat is een kleine nitpick.
Overigens vond ik wel opnieuw de nachtscènes erg donker, hoewel het nog steeds beter was dan GoT S8
En jammer dat Sammael alweer eruit ligt. Ik vond zijn Schotse accent wel wat hebben voor een Forsaken, had graag meer van hem gezien (maar aan de andere kant was het wel een treffende interpretatie van zijn dood, met de 'he was a louse, and he got a louse's death', om maar in Robert Jordans woorden te spreken
Edit: tenzij hij niet dood is natuurlijk en de rol van de andere forsaken overneemt in de toekomst.
[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 03-04-2025 14:28 ]
Ook gekeken, bij s3 echt het idee dat ik naar WOT aan het kijken ben, alleen bij E6:
spoiler:
De wijzen van de Aiel zijn in de boeken super streng en hardvochtig, in deze aflevering blijven ze Egwene echter gewoon helpen zelfs als ze er tussen neus en lippen nog even bijzegt dat ze ze heeft voorgelogen over haar zusterschap (ze is nog geen Aes Sedai, maar Aanvaarde), zeer lauwe reactie van de wijzen, dat is in het boek wel even anders....
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Eens inderdaad.
spoiler:
Overigens is dat ook in de White Tower wel even anders. Daar is de impact misschien even wat geringer (en ik kan mij zelfs voorstellen dat ze dit met het oog op de toekomst daar expres hebben gedaan, om zo verschillen beter duidelijk te maken) maar ik zou het jammer vinden als ze daar bij de Aiel ook aan voorbij zouden gaan.
Wij moeten de nieuwste aflevering nog kijken, maar ik merk dat het steeds moeilijker word om te gaan kijken. Iets wat ik wel jammer vind, want het is best een mooie serie. Alles lijkt gewoon zo langzaam op gang te komen, terwijl de eerste aflevering van seizoen 3 wel een mooi tempo had!
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ieder zijn smaak, ik vond de eerste aflevering nogal volgestopt en snel. Niet verkeerd op zich, maar niet echt een reflectie van het tempo van de boeken (en fantasy in het algemeen). Het is niet alleen de pracht en visuele praal of de actie die fantasy maken. Het is ook de ontwikkeling die de main karakters doormaken. Het afwikkelen van het verhaal zeg maar.G_Dragon schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:43:
Wij moeten de nieuwste aflevering nog kijken, maar ik merk dat het steeds moeilijker word om te gaan kijken. Iets wat ik wel jammer vind, want het is best een mooie serie. Alles lijkt gewoon zo langzaam op gang te komen, terwijl de eerste aflevering van seizoen 3 wel een mooi tempo had!
Gezien de brede opzet van de boeken en de beperkte tijd in een serie vind ik het eigenlijk best goed gaan. En ik begrijp dat het tempo laag is ten opzichte van piek Game of Thrones (wat voor veel mensen de standaard referentie is helaas). Maar vergelijk het eens met het misbaksel van de spinoff (house of dragon) waar de tijd bijna achteruit lijkt te gaan en het is opeens weer normaal.
Dat was een interessante aflevering. Sommige stukken waren zeker een 10/10 (als fan van de serie kan dat uiteraard gewoon en wanneer Faile in de scène is, is het uiteraard een 11/10
), maar er waren ook scènes die niet lekker leken te vloeien met de rest van de aflevering, maar dat komt waarschijnlijk door mijn boekenkennis, waardoor bepaalde mensen voor mij niet belangrijk aanvoelen, terwijl ze dat voor show-only mensen waarschijnlijk wel zijn.
Ook moet ik bekennen dat ik mij meer en meer erger aan de manier waarop Perrin praat. Het is expres, de acteur zelf is in de behind-the-scenes en interviews prima te verstaan, maar van mij mag hij wel wat minderen daarmee en gewoon met zijn eigen stem gaan praten
De rest maar even in spoilers.
En voor degenen die de preview voor aflevering 8 hebben gekeken:
Ook moet ik bekennen dat ik mij meer en meer erger aan de manier waarop Perrin praat. Het is expres, de acteur zelf is in de behind-the-scenes en interviews prima te verstaan, maar van mij mag hij wel wat minderen daarmee en gewoon met zijn eigen stem gaan praten

De rest maar even in spoilers.
spoiler:
Loial!
Ik wist sinds een aantal dagen gelukkig dat het eraan zat te komen, dus ik kon mij er al wat op voorbereiden, maar alsnog...
Ik wist sinds een aantal dagen gelukkig dat het eraan zat te komen, dus ik kon mij er al wat op voorbereiden, maar alsnog...
En voor degenen die de preview voor aflevering 8 hebben gekeken:
spoiler:
Balefire! 

Ja, geweldige aflevering weer. Tranentrekker ook zeg...
Ik heb bij mijn beeld van Perrin altijd iemand die "groot" is qua fysiek en wat "traag" is, erg langzaam en nadenkend wat niet het sterkste punt is van Perrin. Een gentle giant zeg maar. De manier van praten vind ik er persoonlijk wel goed bij passen.EDIT schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:48:
Het is in de boeken een van mijn minst favoriete characters, maar de acteur weet hem prima in het zonnetje te zetten zodat ik Perrin stiekum beter begin te waarderen.
Best een leuke aflevering deeltje 7, hopelijk volgende week een epische season finale. Is er al nieuws over verlenging?
Helaas nog geen nieuws over de verlenging.
Voor de boekenlezers naar aanleiding van de leaks: bereid je voor de 8e aflevering maar wel vast voor op enkele wijzigingen en dat bepaalde dingen die je misschien zou verwachten dit seizoen toch nog niet gebeuren, of dingen waarvan je zou verwachten dat ze nog niet gebeuren juist wel.
Voor de boekenlezers naar aanleiding van de leaks: bereid je voor de 8e aflevering maar wel vast voor op enkele wijzigingen en dat bepaalde dingen die je misschien zou verwachten dit seizoen toch nog niet gebeuren, of dingen waarvan je zou verwachten dat ze nog niet gebeuren juist wel.
[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 11-04-2025 12:47 ]
Als gestopt-na-boek-vier-lezer:EDIT schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:08:
Helaas nog geen nieuws over de verlenging.
Voor de boekenlezers: bereid je voor de 8e aflevering maar wel vast voor op enkele wijzigingen en dat bepaalde dingen die je misschien zou verwachten dit seizoen toch nog niet gebeuren, of dingen waarvan je zou verwachten dat ze nog niet gebeuren juist wel.
Hoever zitten we nu in de boekenreeks en hoeveel seizoenen schat je in dat we nog kunnen krijgen?
(mist genoeg succes zorgt voor genoeg geld)
"What do you get if you multiply six by nine..."
We zitten nu in boek 4, met stukjes van boek 3 en 5 (en voor de spotters: één zin in de afgelopen aflevering kwam rechtstreeks uit boek 14).
Het oorspronkelijke plan bestond uit 8 seizoenen. Of dat gehaald gaat worden is twijfelachtig IMO. Tenzij er plotseling heel veel kijkers bij gaan komen (wat gezien de kijkcijfers er niet op lijkt) schat ik in dat we met wat geluk op maximaal 5 seizoenen uit gaan komen. Maar dat is uiteraard niet meer dan speculatie, ik weet niet meer dan alle andere buitenstaanders
Niet alleen is het nu allang duidelijk dat de 8 afleveringen per seizoen nu al te weinig zijn, het betekent ook dat men extreem moet gaan comprimeren, wat zelfs in 8 seizoenen al het geval zou zijn.
Als we inderdaad nog twee seizoenen eruit kunnen slepen, dan moeten ze volgens mij drie verschillende hoogtepunten erin verwerken (voor de kenners:
Als ze dat voor elkaar krijgen, dan wordt in ieder geval het verhaal wel geheel afgesloten.
Maar goed, eerst maar eens zien dat we seizoen 4 krijgen. Volgens geruchten wil Amazon wel, maar is men nog in onderhandeling met Sony erover, die blijkbaar wat minder enthousiast is helaas. Afwachten dus.
Het oorspronkelijke plan bestond uit 8 seizoenen. Of dat gehaald gaat worden is twijfelachtig IMO. Tenzij er plotseling heel veel kijkers bij gaan komen (wat gezien de kijkcijfers er niet op lijkt) schat ik in dat we met wat geluk op maximaal 5 seizoenen uit gaan komen. Maar dat is uiteraard niet meer dan speculatie, ik weet niet meer dan alle andere buitenstaanders
Niet alleen is het nu allang duidelijk dat de 8 afleveringen per seizoen nu al te weinig zijn, het betekent ook dat men extreem moet gaan comprimeren, wat zelfs in 8 seizoenen al het geval zou zijn.
Als we inderdaad nog twee seizoenen eruit kunnen slepen, dan moeten ze volgens mij drie verschillende hoogtepunten erin verwerken (voor de kenners:
spoiler:
Dumai's Wells, Taint en uiteraard the Last Battle).
Als ze dat voor elkaar krijgen, dan wordt in ieder geval het verhaal wel geheel afgesloten.
Maar goed, eerst maar eens zien dat we seizoen 4 krijgen. Volgens geruchten wil Amazon wel, maar is men nog in onderhandeling met Sony erover, die blijkbaar wat minder enthousiast is helaas. Afwachten dus.
[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 11-04-2025 12:46 ]
Verwijderd
spoiler:
Die tweeling steekt die leider in de brand en even later komt hij weer terug, snijdt iemand de keel door en Perrin laat hem gaan? Lekker duidelijk weer.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2025 16:52 ]
spoilertags aubVerwijderd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
spoiler:Die tweeling steekt die leider in de brand en even later komt hij weer terug, snijdt iemand de keel door en Perrin laat hem gaan? Lekker duidelijk weer.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Het zijn twee verschillende mensen.Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
spoiler:Die tweeling steekt die leider in de brand en even later komt hij weer terug, snijdt iemand de keel door en Perrin laat hem gaan? Lekker duidelijk weer.
spoiler:
De ene is Eamon Valda (die in seizoen 1 ook al 'heksen' aan het verbranden was), de ander is Padan Fain, de marskramer en darkfriend.
[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 11-04-2025 14:43 ]
Die twee lijken ook totaal niet op elkaar... Zelfs voor mij, terwijl ik toch geregeld mensen niet uit elkaar kan houden (zoals Matt Damon en Leonardo DiCaprio bijvoorbeeld).
Vanochtend aflevering S3E7 gekeken.
Wow, dat was echt episch
op een groot scherm met vol geluid 5.1
Ongeacht of het nou wel of niet precies volgens het boek was/is, ik heb me vermaakt.
Wat een actie, wat een emoties, en wat een heftige scènes.
Vind het nu al weer spijtig dat het na volgende week weer afgelopen is. Dan kan het lange wachten weer beginnen.
Wow, dat was echt episch
op een groot scherm met vol geluid 5.1
Ongeacht of het nou wel of niet precies volgens het boek was/is, ik heb me vermaakt.
Wat een actie, wat een emoties, en wat een heftige scènes.
Vind het nu al weer spijtig dat het na volgende week weer afgelopen is. Dan kan het lange wachten weer beginnen.
Tja, het helpt ook niet dat het allebei geen knappe vrouwen zijnMx. Alba schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:19:
Die twee lijken ook totaal niet op elkaar... Zelfs voor mij, terwijl ik toch geregeld mensen niet uit elkaar kan houden (zoals Matt Damon en Leonardo DiCaprio bijvoorbeeld).
Ik had juist het tegenovergestelde. Ik vond het maar een zwakke aflevering en te langdradig. Alanna had weer een 'fake death', ze lijkt wel een magneet voor pijlen. De andere vrouw werdt geraakt door een pijl en stierf gelijk, Alanna wordt geraakt door een enorme pijl en leeft nog een lange tijd.
Ook de layout van de veldslag is maar vreemd. Er werdt gezegd dat er maar een route was voor het leger door de 'mountain pass' en opeens staat een heel leger aan de achterkant zonder opgemerkt te worden?..
En iedereen is aan het vechten en maar de twee leiders Perrin en die darkfriend hebben nog even een gesprekje om het vechten maar te stoppen zonder gestoord te worden.
Ook de layout van de veldslag is maar vreemd. Er werdt gezegd dat er maar een route was voor het leger door de 'mountain pass' en opeens staat een heel leger aan de achterkant zonder opgemerkt te worden?..
En iedereen is aan het vechten en maar de twee leiders Perrin en die darkfriend hebben nog even een gesprekje om het vechten maar te stoppen zonder gestoord te worden.
't Is fictie hoor...Milo85 schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:31:
Ik weet niet beter, maar vrijwel alles wat ter entertainment wordt aangeboden, neemt een loopje met de werkelijkheid/realiteit. Laat staan een fantasy verhaal...
Ook fictie kan geloofwaardig overkomen. Deze aflevering was dat hem niet voor mij. Iedereen zijn eigen mening toch?ehtweak schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:40:
[...]
't Is fictie hoor...![]()
Ik weet niet beter, maar vrijwel alles wat ter entertainment wordt aangeboden, neemt een loopje met de werkelijkheid/realiteit. Laat staan een fantasy verhaal...
Voor wat betreft de geografische layout... Ik denk dat die bergpas de enige weg is van de Manetheren Waygate naar Emond's Field (het dorp in het midden van de Two Rivers). Er is een andere weg naar Emond's Field, vanaf Taren Ferry in het noorden, de weg die ze in het eerste seizoen namen om de Two Rivers te ontvluchten.
Dat van Alanna is deels te verklaren vanuit de bond met de warder. Ze kan wat "aftappen" van de warder, of misschien anders en beter gezegd, door de bond is ze sterker waardoor ze meer kan weerstaan. Maar aangezien dat in de tv show niet uitgelegd wordt snap ik je punt. Het is sowieso jammer dat Alanna daar min of meer alleen zit.Milo85 schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:31:
Ik had juist het tegenovergestelde. Ik vond het maar een zwakke aflevering en te langdradig. Alanna had weer een 'fake death', ze lijkt wel een magneet voor pijlen. De andere vrouw werdt geraakt door een pijl en stierf gelijk, Alanna wordt geraakt door een enorme pijl en leeft nog een lange tijd.
De discussie en tijd voor een "praatje" is wel te begrijpen (sort of). Je stoort de boss niet, die trollocs rennen in principe hard weg voor alles waar Padan Fain voor staat. Al valt er van de andere kant wel wat voor te zeggen dat ze in een goede bonus zouden krijgen door 'm te redden. Filmisch leken ze al van het strijdveld gerend te zijn en wat (of zelfs flink) aan de zijkant van de battle te zitten.
Maar goed het is een verhaaltje, als het allemaal zou kloppen en echt zou zijn is het niet langer fantasy maar non-fiction.
Net even de tijd gehad om de finale te bekijken.
let op: spoilers voor de boeken en finale!
let op: spoilers voor de boeken en finale!
spoiler:
Ik was er al bang voor naar aanleiding van de leaks, en uiteraard weet ik ook wel dat Moiraine vs Lanfear in de boeken pas later gebeurt, maar ze hebben er zo naar lopen verwijzen dit seizoen, dat dit heel erg als een cop-out voelt om Moiraine te laten leven.
Buiten dat heb ik weinig opmerkingen. Een prima aflevering. Blij dat Nyneave nu eindelijk wat minder nutteloos wordt. En de Finn uiteraard
En balefire 
Buiten dat heb ik weinig opmerkingen. Een prima aflevering. Blij dat Nyneave nu eindelijk wat minder nutteloos wordt. En de Finn uiteraard

[ Voor 37% gewijzigd door EDIT op 17-04-2025 13:56 ]
Een leuk seizoen, goede finale. De winnaar episodes voor mij dit seizoen aflevering 4, 8 en 7 (in die volgorde)
Even afwachten of het de seriefinale is geworden of dat ze nog gaan vernieuwen. Ik hoop eigenlijk op vernieuwen ondanks de afwezige promo's vanuit amazon. Dit smaakte naar meer.
Even afwachten of het de seriefinale is geworden of dat ze nog gaan vernieuwen. Ik hoop eigenlijk op vernieuwen ondanks de afwezige promo's vanuit amazon. Dit smaakte naar meer.
Het derde seizoen vond ik erg geslaagd. Ik begreep dat Amazon en Sony Pictures nu moeten onderhandelen over nieuwe seioenen dus voordat ze klaar zijn met afpingelen zijn we weer maanden verder. En dan moet het echte filmen nog beginnen, dat wordt al snel een releasedatum ergens in 2027.
De finale was idd prima.
Maar...ik zat geboeid te kijken... en ineens was het over/done/klaar.
Maar...ik zat geboeid te kijken... en ineens was het over/done/klaar.

Ik had gehoopt dat we in ieder geval tot Dumai's Wells zouden komen, maar helaas, na 3 seizoenen is WoT niet vernieuwd voor een vierde seizoen.
Niet helemaal verrassend, gezien de ratings helaas.
Via https://deadline.com/2025...d-prime-video-1236409657/EXCLUSIVE: Prime Video will not be renewing The Wheel of Time for a fourth season.
Jammer. Weer een half afgemaakte serie.EDIT schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:16:
Ik had gehoopt dat we in ieder geval tot Dumai's Wells zouden komen, maar helaas, na 3 seizoenen is WoT niet vernieuwd voor een vierde seizoen.
[...]
Via https://deadline.com/2025...d-prime-video-1236409657/

Geen topper maar ik vermaakte me er wel mee.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Het onderhandelen is niet echt uit de startblokken geschoten. Het zal nog jaren duren voor een nieuwe poging wordt gewaagd. Een jammere zaak nu het derde seizoen zeer goed was.

Kan er niet echt verbaasd over zijn. Ik vond de serie ook niet echt sterk. Wel jammer dat er niet echt een einde aan komt.
Pfff balen zeg, ik vond de laatste twee seizoenen echt wel goed, op wat crinchy momenten na.
Nu maar wachten tot AI er over een jaar of 5 à 10 een poging tot verfilmen aan kan wagen.
Ik zie de reeks (helaas) niet snel weer opgepakt worden.
Ik zie de reeks (helaas) niet snel weer opgepakt worden.
Jammer
S3 heb ik nog niet gezien maar staat wel op mijn te kijken lijst.
Al heb ik steeds minder zin om nog shows te gaan volgen als ze toch om de haverklap worden gecancelled. Of toch shows waarvan het verhaal zich over meerdere seizoenen afspeelt. Ook de steeds langer wordende pauze tussen seizoenen is vervelend.
Ik denk er over om enkel nog te kijken wanneer een serie is afgerond. En waarschijnlijk ben ik niet de enige. Met als gevolg dat steeds minder mensen naar een show gaan kijken, wat sowieso al zo is door het steeds grotere maar versplinterde aanbod. Waarmee volgens mij de kans dan weer groter is dat een serie wordt gecancelled.
Al heb ik steeds minder zin om nog shows te gaan volgen als ze toch om de haverklap worden gecancelled. Of toch shows waarvan het verhaal zich over meerdere seizoenen afspeelt. Ook de steeds langer wordende pauze tussen seizoenen is vervelend.
Ik denk er over om enkel nog te kijken wanneer een serie is afgerond. En waarschijnlijk ben ik niet de enige. Met als gevolg dat steeds minder mensen naar een show gaan kijken, wat sowieso al zo is door het steeds grotere maar versplinterde aanbod. Waarmee volgens mij de kans dan weer groter is dat een serie wordt gecancelled.
EDIT schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:16:
[...]
Via https://deadline.com/2025...d-prime-video-1236409657/

Seizoen 1 en in mindere mate seizoen 2 hadden een beetje gebrek aan richting zodat nieuw instappen lastig is. Maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds veel potentie hebben en de karakters goed aan het ontwikkelen waren. Seizoen 3 was dikke prima.
Heel jammer, het zal nog maar blijken of dir soort boeken ooit verfilmd gaan worden. En laf dat je als amazon je ergens aan commiteert en halverwege ermee kapt. De verhaallijnen van seizoen 4 hadden fantastisch kunnen zijn.
Heel jammer, het zal nog maar blijken of dir soort boeken ooit verfilmd gaan worden. En laf dat je als amazon je ergens aan commiteert en halverwege ermee kapt. De verhaallijnen van seizoen 4 hadden fantastisch kunnen zijn.
Verwijderd
Ik heb de serie een kans gegeven maar moet eerlijk bekennen dat ik het toch maar troep vind.
Er zit overduidelijk een soort woke sausje doorheen, en ik ergerde me zeer vaak aan de cast: over het algemeen lelijke mensen.
Misschien omdat ik me dingen anders voorstel/inbeeld als ik de boeken lees, maar dat is dus ook mijn punt: de boeken zijn wel goed, de tv-serie kon ik me duidelijk niet goed in vinden.
Er zit overduidelijk een soort woke sausje doorheen, en ik ergerde me zeer vaak aan de cast: over het algemeen lelijke mensen.
Misschien omdat ik me dingen anders voorstel/inbeeld als ik de boeken lees, maar dat is dus ook mijn punt: de boeken zijn wel goed, de tv-serie kon ik me duidelijk niet goed in vinden.
Wellicht dat deze serie iets meer in je straatje past dan:Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:56:
Ik heb de serie een kans gegeven maar moet eerlijk bekennen dat ik het toch maar troep vind.
IMDB: Baywatch (TV Series 1989–2001)
Verwijderd
Waar slaat dat nou weer op? Iedereen heeft een eigen mening, en die is (gelukkig) niet altijd hetzelfde.Ruzor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Wellicht dat deze serie iets meer in je straatje past dan:
IMDB: Baywatch (TV Series 1989–2001)
Mooi voor jou dat jij het wel een geweldig goeie serie vind!
Het is een gewoon een tip. Die serie is niet woke en heeft alleen maar mooie mensen.Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:12:
[...]
Waar slaat dat nou weer op? Iedereen heeft een eigen mening, en die is (gelukkig) niet altijd hetzelfde.
Mooi voor jou dat jij het wel een geweldig goeie serie vind!
Verwijderd
Ik heb jouw tips niet nodig hoor. Doei.Ruzor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:16:
[...]
Het is een gewoon een tip. Die serie is niet woke en heeft alleen maar mooie mensen.
Jammer zeg.
Maar goed, door de serie wel de boeken gevonden. Heb er nog zo'n 7 te gaan
Maar goed, door de serie wel de boeken gevonden. Heb er nog zo'n 7 te gaan
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
WOT begon gewoon ongelukkig, lockdown, Matt acteur kapt ermee, warrig geschreven S1.
Ik kreeg helemaal aan het begin wel een kippenvel moment op het punt dat Moraine en Lan Tweewater binnenrijden en het precies de cover van boek 1 is.Jammergenoeg ging het meteen daarna door een diep dal, waarna ze met S2 en S3 gelukkig de weg naar boven weer vonden.Helaas houdt het nu op.Zonde.
Ik kreeg helemaal aan het begin wel een kippenvel moment op het punt dat Moraine en Lan Tweewater binnenrijden en het precies de cover van boek 1 is.Jammergenoeg ging het meteen daarna door een diep dal, waarna ze met S2 en S3 gelukkig de weg naar boven weer vonden.Helaas houdt het nu op.Zonde.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
@Verwijderd Ik weet niet welke serie je hebt zitten kijken maar kennelijk niet dezelfde die ik heb gekeken... De serie zit juist bomvol mooie mensen. En het enige wat er "woke" aan is, is het feit dat er veel acteurs van kleur in spelen... Heb je daar soms een probleem mee? Of met de lesbische relatie tussen Moiraine en Siuan? Of met de bi/poli relatie van die andere Aes Sedai waarvan ik de naam even kwijt ben, met die twee prachtige Warders? Zit 't 'm daarin? Zeg dat dan gewoon ipv je te verstoppen achter het woordje "woke".
Verwijderd
Ik vind de vrouwen niet aantrekkelijk. Moiraine zou 20 jaar jonger mogen zijn, Egwene heeft een lelijke dopneus en de Aes Sedai zijn allemaal vrouwen die de overgang al achter de rug hebben.Mx. Alba schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:09:
@Verwijderd Ik weet niet welke serie je hebt zitten kijken maar kennelijk niet dezelfde die ik heb gekeken... De serie zit juist bomvol mooie mensen. En het enige wat er "woke" aan is, is het feit dat er veel acteurs van kleur in spelen... Heb je daar soms een probleem mee? Of met de lesbische relatie tussen Moiraine en Siuan? Of met de bi/poli relatie van die andere Aes Sedai waarvan ik de naam even kwijt ben, met die twee prachtige Warders? Zit 't 'm daarin? Zeg dat dan gewoon ipv je te verstoppen achter het woordje "woke".
En ja, als ik de boeken lees, en de cover art bekijk, zie ik voornamelijk blanke mensen. In de serie lijkt het wel alsof er persé gekleurde mensen moeten meespelen....oftewel: dit is woke.
Je kunt het niet met me eens zijn, dat is prima. Ik geef alleen mijn mening, er zullen vast ook veel mensen zijn (misschien niet op dit forum) die mijn mening delen.
nb. Ik hoef geen tips over welke series ik dan maar wel zou moeten kijken.
Dom dom dom, net wanneer het echt goed werd. Jammer.
Je hebt de boeken kennelijk niet zo goed gelezen. Ik vind de Aes Sedai er heel goed uit zien voor hun leeftijd, die in de honderden jaren kan tellen!Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Ik vind de vrouwen niet aantrekkelijk. Moiraine zou 20 jaar jonger mogen zijn, Egwene heeft een lelijke dopneus en de Aes Sedai zijn allemaal vrouwen die de overgang al achter de rug hebben.
Hoezo? In de boeken staat letterlijk dat Two Rivers folk een donkere huidskleur hebben - dat is ook een van de redenen waarom Rand met z'n witte huid en rode haar zo opviel daar. De casting van de mensen uit de Two Rivers is dus juist heel goed - sterker nog, er zijn volgens mij te veel witte mensen in de Two Rivers in de serie. Door alle boeken heen worden er allerlei parallellen getrokken met culturen en etniciteiten die wij ook kennen. Aziatische elementen in de Borderlands, de donkere huid van de Seafolk, een mix van Amerikaanse en Chinese culturele elementen bij de Seanchan, etc.En ja, als ik de boeken lees, en de cover art bekijk, zie ik voornamelijk blanke mensen.
Wat versta jij precies onder "woke", want ik heb het vermoeden dat jouw definitie daarvan afwijkt van de werkelijke definitie ervan: dat je je bewust bent van de dynamieken van systematische onderdrukking van bepaalde bevolkingsgroepen en daar alert op bent.In de serie lijkt het wel alsof er persé gekleurde mensen moeten meespelen....oftewel: dit is woke.
Verwijderd
Jouw beleving is dus heel anders. Veranderd niks aan mijn beleving trouwens.
Ik moet er wel bij opmerken dat het al wel 20 jaar geleden is dat ik de boeken heb gelezen, en die waren ook nog eens Engelstalig. Misschien dat ik hierdoor dingen anders heb opgevat.
Is hierdoor de serie slecht? Voor mij wel, en ik lees her en der op het net dat meer mensen er zo over denken. Niet dat dat veel uitmaakt, maar geeft toch aan dat het niet puur aan mij ligt.
Ik moet er wel bij opmerken dat het al wel 20 jaar geleden is dat ik de boeken heb gelezen, en die waren ook nog eens Engelstalig. Misschien dat ik hierdoor dingen anders heb opgevat.
Is hierdoor de serie slecht? Voor mij wel, en ik lees her en der op het net dat meer mensen er zo over denken. Niet dat dat veel uitmaakt, maar geeft toch aan dat het niet puur aan mij ligt.
Ik hoop dat de serie opgepakt word door iemand anders en ze wel door zullen gaan, want het was best wel goed en keek lekker weg.
Baal enorm dat de serie nu stopt. Seizoen 1 inderdaad niet geweldig, maar 2 en 3 wel echt in 1 ruk uitgekeken. Er zat ook nog zoveel potentie in het verhaal. Ik heb mijn Prime abonnement meteen opgezegd.
Heb de boeken al lang geleden gelezen, dus maakt mij niet zoveel uit dat ze hier en daar afwijken van het verhaal. Daar wordt tegenwoordig sowieso veel te veel over gezeurd. Ook bij Last of Us bijvoorbeeld. En dan gaan mensen zich ook nog druk maken over huidskleur van een fictief personage.
Heb de boeken al lang geleden gelezen, dus maakt mij niet zoveel uit dat ze hier en daar afwijken van het verhaal. Daar wordt tegenwoordig sowieso veel te veel over gezeurd. Ook bij Last of Us bijvoorbeeld. En dan gaan mensen zich ook nog druk maken over huidskleur van een fictief personage.
Ik snap wel wat die bedoelt. De Two rivers zouden vooral allemaal hetzelfde " bevolkingsgroep" moeten zijn. Dat is niet het geval bij Perrin, Mat, Egwene en Nynaeve. Dat zou je als Woke kunnen opvatten.Mx. Alba schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:35:
[...]
Je hebt de boeken kennelijk niet zo goed gelezen. Ik vind de Aes Sedai er heel goed uit zien voor hun leeftijd, die in de honderden jaren kan tellen!
[...]
Hoezo? In de boeken staat letterlijk dat Two Rivers folk een donkere huidskleur hebben - dat is ook een van de redenen waarom Rand met z'n witte huid en rode haar zo opviel daar. De casting van de mensen uit de Two Rivers is dus juist heel goed - sterker nog, er zijn volgens mij te veel witte mensen in de Two Rivers in de serie. Door alle boeken heen worden er allerlei parallellen getrokken met culturen en etniciteiten die wij ook kennen. Aziatische elementen in de Borderlands, de donkere huid van de Seafolk, een mix van Amerikaanse en Chinese culturele elementen bij de Seanchan, etc.
[...]
Wat versta jij precies onder "woke", want ik heb het vermoeden dat jouw definitie daarvan afwijkt van de werkelijke definitie ervan: dat je je bewust bent van de dynamieken van systematische onderdrukking van bepaalde bevolkingsgroepen en daar alert op bent.
Moiraine vind ik trouwens heel goed gecast.
Ik stoorde mij veel meer aan het feit dat het gewoon te veel afwijk van het boek. Daarom heb ik na season 1 gestopt.
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
Zou wel heel apart zijn als in de WoT wereld, waar dan ook, een homogene bevolkingsgroep zou zijn. Je hebt een utopische wereld, waar mensen kunnen reizen waar ze willen, en ineens met de breaking zitten ze her en der vast. Dus het zou vreemd zijn dat je geen multi-raciale groepen hebt. Of iedereen werd gek en begon elkaar uit te moorden vanwege ras/religie/huidskleur/neuslengte etc., leidend tot homogene groeperingen. Voor zover ik me kan herinneren wordt er over de Two Rivers ook niet veel meer gezegd dan donkere ogen en donkere haren. Ik ben na een paar boeken afgehaakt, dus misschien werd het later wel duidelijker.
Dat de cast lelijk is zal ik me niet over uitlaten
Ik denk dat na 3.000 jaar zonder al te veel reizen elke groep homogeen geworden zal zijn; maar wel elke plaats z’n eigen unieke homogeniteitmister_S schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:19:
Zou wel heel apart zijn als in de WoT wereld, waar dan ook, een homogene bevolkingsgroep zou zijn. Je hebt een utopische wereld, waar mensen kunnen reizen waar ze willen, en ineens met de breaking zitten ze her en der vast. Dus het zou vreemd zijn dat je geen multi-raciale groepen hebt. Of iedereen werd gek en begon elkaar uit te moorden vanwege ras/religie/huidskleur/neuslengte etc., leidend tot homogene groeperingen. Voor zover ik me kan herinneren wordt er over de Two Rivers ook niet veel meer gezegd dan donkere ogen en donkere haren. Ik ben na een paar boeken afgehaakt, dus misschien werd het later wel duidelijker.
Dus de Aes Sedai heel divers, maar een dorpje als tweewater heel homogeen
The Two Rivers is geen dorpje maar een hele regio, met daarin de dorpen Emond's Field en Taren Ferry.rik86 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:26:
[...]
Ik denk dat na 3.000 jaar zonder al te veel reizen elke groep homogeen geworden zal zijn; maar wel elke plaats z’n eigen unieke homogeniteit
Dus de Aes Sedai heel divers, maar een dorpje als tweewater heel homogeen
Vroeger was er in de bergen ook nog Manetheren, een machtige stad, en wat nu de Two Rivers was, was het agrarische achterland van die stad. Het is dus heel aannemelijk dat er tot de vernietiging van Manetheren in de Trolloc Wars, wat slechts enkele honderden jaren geleden was als ik me niet vergis, minder menging was, aangezien stadsbewoners en plattelandsbewoners vaak niet heel nauw met elkaar omgingen.
Ik denk trouwens niet dat een andere streaming service dit project gaat oppakken. Volgens mij is de show nooit echt een fenomeen geworden, zoals bijvoorbeeld GoT of LoU. Daarom zal de drang om dit dure project over te nemen niet zo hoog zijn. Zien jullie ruimte dat dit gebeurt?
Ah zonde
Alles is wel gezegd denk ik, maar ik vind het wel zonde omdat het juist wat meer richting kreeg. En ik vond de boeken erg mooi (over de hele linie
). Natuurlijk is het verhaal in de serie anders, maar er was nog genoeg uit te halen.
Maar ja, ik snap de keuze van Amazon wel als je naar cijfers ed kijkt.
Maar ja, ik snap de keuze van Amazon wel als je naar cijfers ed kijkt.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik heb alle boeken 3x gelezen en alle afleveringen 2x gezien. M'n hart bloedt door de keuzes die ze hebben gemaakt. Alle verhaallijnen voelden flinterdun, character development idem. Uiteraard begrijpelijk dat er keuzes gemaakt moeten worden, want de serie is enorm uitgebreid en complex, maar op deze manier hebben ze m.i. nergens echt recht aan gedaan.Villean schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:43:
[...]
Ik stoorde mij veel meer aan het feit dat het gewoon te veel afwijk van het boek. Daarom heb ik na season 1 gestopt.
Visueel allemaal prima. Casting kon ik me grotendeels ook in vinden. Maar de verhaallijnkeuzes... Van alles weghalen en dan een halve aflevering aan emo warders besteden. Echt onbegrijpelijk. Mat en Thom komen ook echt compleet niet uit de verf.
Ben er persoonlijk niet rouwig om dat de serie de nek is omgedraaid. Liever helemaal niet, dan op deze manier. Van mensen die de boeken helemaal niet hebben gelezen, hoorde ik dat er vooral het laatste seizoen echt geen touw aan vast te knopen was.
Ik hoop stiekem dat HBO 'm compleet opnieuw gaat maken, maar vrees dat dat nooit gaat gebeuren.
Dovie'andi se tovya sagain
2.000 jaar geleden, tijdens de trollok oorlogenMx. Alba schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:39:
[...]
The Two Rivers is geen dorpje maar een hele regio, met daarin de dorpen Emond's Field en Taren Ferry.
Vroeger was er in de bergen ook nog Manetheren, een machtige stad, en wat nu de Two Rivers was, was het agrarische achterland van die stad. Het is dus heel aannemelijk dat er tot de vernietiging van Manetheren in de Trolloc Wars, wat slechts enkele honderden jaren geleden was als ik me niet vergis, minder menging was, aangezien stadsbewoners en plattelandsbewoners vaak niet heel nauw met elkaar omgingen.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik zelf niet heb getekend omdat ik niet denk dat het heel veel uitmaakt, maar er loopt momenteel een campagne om de Wheel of Time te 'uncancellen', al dan niet bij een andere streamer.
Dus mochten mensen willen tekenen, dan kan dat hier: https://savewot.com/
Dus mochten mensen willen tekenen, dan kan dat hier: https://savewot.com/
Persoonlijk denk ik dat het zwakke eerste seizoen de serie gedoomd heeft, het derde seizoen was prima, maar wie gaat het derde seizoen kijken als je al bent afgehaakt tijdens of na het eerste seizoen? Welk bedrijf blijft een niet bepaald goedkope serie produceren als het er onvoldoende kijkers zijn? Blijft in mijn optiek erg jammer, ik had graag de volledige serie willen kijken, het derde seizoen smaakte naar meer.
Als je naar de boeken kijkt heeft de primaire verhaallijn een paar boeken nodig om echt op stoom te komen en hadden de makers van de serie wellicht de eerste boek(en) moeten overslaan en starten vanaf het punt dat de verhaallijnen al wat ontwikkeling hebben doorgemaakt en dan met flashbacks of iets dergelijks de belangrijkste elementen uit eerdere boeken aan de kijker overbrengen. Het is misschien niet wat de fans van de boeken graag willen zien, maar het in mijn optiek noodzakelijk om een serie als deze van de grond te krijgen waar het bronmateriaal langzaam uit de startblokken komt.
Verder is voor een serie als deze met 8 afleveringen van ongeveer een uur per seizoen voelt wel wat krap bemeten, daarnaast heeft helaas Corona ook nog een duit in het zakje gedaan tijdens de productie van het eerste seizoen.
Als je naar de boeken kijkt heeft de primaire verhaallijn een paar boeken nodig om echt op stoom te komen en hadden de makers van de serie wellicht de eerste boek(en) moeten overslaan en starten vanaf het punt dat de verhaallijnen al wat ontwikkeling hebben doorgemaakt en dan met flashbacks of iets dergelijks de belangrijkste elementen uit eerdere boeken aan de kijker overbrengen. Het is misschien niet wat de fans van de boeken graag willen zien, maar het in mijn optiek noodzakelijk om een serie als deze van de grond te krijgen waar het bronmateriaal langzaam uit de startblokken komt.
Verder is voor een serie als deze met 8 afleveringen van ongeveer een uur per seizoen voelt wel wat krap bemeten, daarnaast heeft helaas Corona ook nog een duit in het zakje gedaan tijdens de productie van het eerste seizoen.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Tja, kijk naar willekeurig welke langlopende serie uit het verleden en je zal bijna altijd zien dat het eerste seizoen niet zo goed is. Neem bijvoorbeeld de drie Star Trek series van de TNG era (TNG, DS9, VOY). Allemaal hebben ze 7 seizoenen volgemaakt en waren zeer succesvol ondanks de matige eerste seizoenen van die series.
En dat waren seizoenen van 24 afleveringen! Hoeveel afleveringen WoT zijn er nu?
24...
En dat waren seizoenen van 24 afleveringen! Hoeveel afleveringen WoT zijn er nu?
24...
Je krijgt nu langzamerhand ook dat mensen eerst gaan afwachten of het verhaal überhaupt afgemaakt gaat worden voordat ze gaan kijken. Juist om deze frustraties te voorkomen. Er is zoveel content beschikbaar. Dat drukt de kijkcijfers.
Ook is Amazon Prime volgens mij zelf al niet zo populair (in ieder geval buiten de VS), waardoor het lastig is om de kijkcijfers te krijgen die een serie met dit budget nodig heeft. Ik denk dat Ring of Power door mag omdat het anders teveel gezichtsverlies zou zijn voor Amazon.
Tot slot is de serie ook nooit echt een fenomeen geworden zoals bijvoorbeeld GoT of LoU. Ik hoorde er nooit wat over in andere media.
Ook is Amazon Prime volgens mij zelf al niet zo populair (in ieder geval buiten de VS), waardoor het lastig is om de kijkcijfers te krijgen die een serie met dit budget nodig heeft. Ik denk dat Ring of Power door mag omdat het anders teveel gezichtsverlies zou zijn voor Amazon.
Tot slot is de serie ook nooit echt een fenomeen geworden zoals bijvoorbeeld GoT of LoU. Ik hoorde er nooit wat over in andere media.
(Wat is LoU?)AgeOfPanic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:57:
Je krijgt nu langzamerhand ook dat mensen eerst gaan afwachten of het verhaal überhaupt afgemaakt gaat worden voordat ze gaan kijken. Juist om deze frustraties te voorkomen. Er is zoveel content beschikbaar. Dat drukt de kijkcijfers.
The Last of Us.
Ik ben nog niet aan dit seizoen begonnen door een gebrek aan tijd. Maar met dit nieuws weet ik niet of ik dat überhaupt ga doen. Zonde van de zeldzame vrije tijd als dit inderdaad dood loopt.
Daarbij was het eerste seizoen al niet bepaald sterk. Dus... grote kans dat s2 op de ignore lijst terecht komt hier.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik vond seizoen 1 OK, maar seizoen 2 en 3 toch wel echt leuk. De serie kwam net een beetje op gang.Spike_wolf schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:37:
[...]
The Last of Us.
Ik ben nog niet aan dit seizoen begonnen door een gebrek aan tijd. Maar met dit nieuws weet ik niet of ik dat überhaupt ga doen. Zonde van de zeldzame vrije tijd als dit inderdaad dood loopt.
Daarbij was het eerste seizoen al niet bepaald sterk. Dus... grote kans dat s2 op de ignore lijst terecht komt hier.
Oh wat... dit is 3. 2 heb ik wel gezien.AgeOfPanic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:09:
[...]
Ik vond seizoen 1 OK, maar seizoen 2 en 3 toch wel echt leuk. De serie kwam net een beetje op gang.
Nou, tje. Blijkbaar heeft het een grote indruk gemaakt

Ik was heel groot fan van de boeken, maar de serie viel me toch echt heel erg tegen.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Tjaaa verder in de boeken dan maar? Lees hier veel positiefs, maar ook dat de boeken langzaam op gang komen. Hoe zijn de laatste boeken? Volgt er een enigszins bevredigende afronding?
Ik heb vooralsnog alleen lotr en got gelezen qua fantasy (en daar kwam ik redelijk goed doorheen) en vrees een beetje dat the wheel of time met tig boeken net wat hoog gegrepen is.
Ik heb vooralsnog alleen lotr en got gelezen qua fantasy (en daar kwam ik redelijk goed doorheen) en vrees een beetje dat the wheel of time met tig boeken net wat hoog gegrepen is.
Het is al weer een tijdje geleden, maar wat ik me herinner vond ik het rond boek 6 tot 10 wel pittig om door te komen. Daarna ging het tempo wel weer omhoog.FokschaapX schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:41:
Tjaaa verder in de boeken dan maar? Lees hier veel positiefs, maar ook dat de boeken langzaam op gang komen. Hoe zijn de laatste boeken? Volgt er een enigszins bevredigende afronding?
Boeken beginnen goed.. Vanaf boek 6 ofzo is het even doorbijten tot rond de 9. Zo ongeveer elke hoofdpersoon heeft tegen die zijn zijn eigen verhaallijn, waarbij je soms enooooorm lang moet wachten voordat de verhaallijn van een bepaald personage verder gaat.FokschaapX schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:41:
Ik heb de boeken gelezen toen ze uitkwamen (ca om de 2-3 jaar), en moest vooral in die delen (6-9) steeds 1 of 2 boeken 'teruglezen' om er weer lekker in te komen. Toen ik +/- 5 jaar gelden de boekenreeks in 1x achter elkaar heb gelezen (en nu in Nederlands ipv in het Engels), ging dat een stuk beter en las/liep het eigenlijk wel redelijk lekker door.
Mijn tip zou dan ook zijn om op MP ofzo de hele serie in 1x aan te schaffen, en lekker achter elkaar door te lezen.
Einde is dikke prima.
Ik zou de boeken wel vanaf deel 1 gaan lezen, aangezien de verhaallijnen en karakterontwikkeling van zo ongeveer elke hoofdpersoon behoorlijk afwijken van de tv-serie.
[ Voor 6% gewijzigd door breew op 02-06-2025 10:42 ]
Zelfs bij het in 1x lezen van de boeken vond ik het vaak nog lastig om alle verhaallijnen te blijven volgen. Daarom vaak de WoT fandom site er naast voor de details. Alleen moet je dan weer oppassen dat je niet per ongeluk spoilers leest
Kater? Eerst water, de rest komt later
Als je bang bent voor spoilers kan je de WoT Compendium app gebruiken. Daarin kan je aangeven in welk boek of hoofdstuk je bent en je krijgt dan enkel informatie te zien die je tot dan toe gelezen hebt, dus spoilervrij.