• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18
The Wheel of Time is een serie fantasy-boeken geschreven door Robert Jordan. De serie is geplaatst in een postapocalyptische wereld, ongeveer op middeleeuws ontwikkelingsniveau, waarin er een magische energie bestaat, die men de Source noemt. Sommige mensen, die Aes Sedai genoemd worden, hebben de gave om de Source aan te kunnen raken en daarmee dan magie te bedrijven. De Source bestaat in twee smaken: Saidar, de vrouwelijke Source, en Saidin, de mannelijke Source. Duizenden jaren geleden is de mannelijke helft van de Source door de Dark One vervuild, waardoor mannelijke Aes Sedai gek werden, wat resulteerde in de apocalyps die de Breaking of the World wordt genoemd. Bijna alles van voor de Breaking is verloren gegaan, maar hier en daar vindt men nog wel overblijfselen van de Age of Legends, zoals immens grote metalen zeeschepen die boven in een bergketen gestrand zijn.

Amazon maakt nu van deze boekenserie een televisieserie, die op 19 november in première gaat, en ze hebben vandaag een teaser gereleast:

Ik kan niet wachten om de avonturen van Rand, Egwene, Nynaeve, Mat, Perrin, Moiraine en Lan opnieuw te beleven!

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Mx. Alba
De hoofdacteurs zijn:

Rand al'Thor: Joshua Stradowski

Egwene al'Vere: Madeleine Madden

Nynaeve al'Meara: Zoë Robins

Mat Cauthon: Barney Harris
http://zamancarki.net/medya/Barney-Harris.jpg

Perrin Aybara: Marcus Rutherford
http://britannique.univercine-nantes.org/wp-content/uploads/2018/12/MG_9629-1-683x1024.jpg

Moiraine Sedai: Rosamund Pike

al'Lan Mandragoran: Daniel Henney

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:55
Ik ben zó benieuwd naar de serie. De teaser ziet er goed uit in ieder geval, een aantal zaken die in de boeken lastig op beeld te zetten zijn zien er, voor mij, goed uit. Althans van wat we nu kunnen zien.
En in aanloop naar de serie ben ik ook de boeken maar weer aan het lezen.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 20:56
De synopsis klinkt interessant. Maar zonder naar de trailer te kijken en alleen naar de cast foto's, krijg ik het idee dat het een CW-achtige serie is. Dus meer op uiterlijk acteurs geselecteerd dan acteerkunsten, laten we hopen dat ik fout zit. Want meer sci-fi series is totaal niet erg

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06 10:02
De teaser ziet er goed uit, al vindt ik het jammer dat Perrin al een baard heeft..

• Mx. Alba
Pompi schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:41:
De synopsis klinkt interessant. Maar zonder naar de trailer te kijken en alleen naar de cast foto's, krijg ik het idee dat het een CW-achtige serie is. Dus meer op uiterlijk acteurs geselecteerd dan acteerkunsten, laten we hopen dat ik fout zit. Want meer sci-fi series is totaal niet erg
Er is zeker wel op het uiterlijk van de acteurs gelet, want toen ik voor het eerst een foto van de cast zag was dat een groepsfoto en ik wist al meteen wie welk personage was. In de boeken worden bijvoorbeeld Egwene en Nynaeve constant als heel mooie jonge meiden beschreven dus "moet" je natuurlijk ook wel mooie jonge meiden voor die rollen casten.

[Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 03-09-2021 13:53]

• Pompi
  • Laatst online: 02-06 20:56
Mx. Alba schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:52:
[...]

Er is zeker wel op het uiterlijk van de acteurs gelet, want toen ik voor het eerst een foto van de cast zag was dat een groepsfoto en ik wist al meteen wie welk personage was. In de boeken worden bijvoorbeeld Egwene en Nynaeve constant als heel mooie jonge meiden beschreven dus "moet" je natuurlijk ook wel mooie jonge meiden voor die rollen casten.
Ik ben niet bekend met de boeken, maar goed om te horen dat ze er echt op gelet hebben. Ben benieuwd

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03 21:04
Mooi! Ik zelf een aantal delen gelezen (het is natuurlijk een klassieker) en het was een grote verrassing dat hier een serie van kwam.

Deze boekenreeks werd lang bestempeld als onmogelijk te verfilmen, dus ik ben benieuwd wat ze er van hebben gemaakt!

En dan al op 19 november. Dat is weer eens wat anders dan al die aankondigingen van GoT spin-offs die over weet niet hoe lang gaan uitkomen.

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

^^0nMe

Got Babana's?

Pompi schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:41:
Ik ken de andere 5 niet, maar Rosamund Pike en Daniel Henney zijn toch prima acteurs met een staat van dienst? In ieder geval niet van een minder niveau dan andere 'kaskraker' TV series als GoT, Westworld enz.

Heb de eerste 3 boeken zo'n 25 jaar geleden op aanraden van iemand hier gelezen en kan me helemaal niets meer van het verhaal en personages herinneren behalve dat ik ze met veel plezier had gelezen. Dus deze TV serie zal straks als nieuw aanvoelen met heel veel 'deja vu' en 'oh wacht die en die kan je straks wel/niet vertrouwen geloof ik...' momentjes :D

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

• Mx. Alba
^^0nMe schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:27:
[...]

Ik ken de andere 5 niet, maar Rosamund Pike en Daniel Henney zijn toch prima acteurs met een staat van dienst? In ieder geval niet van een minder niveau dan andere 'kaskraker' TV series als GoT, Westworld enz.

Heb de eerste 3 boeken zo'n 25 jaar geleden op aanraden van iemand hier gelezen en kan me helemaal niets meer van het verhaal en personages herinneren behalve dat ik ze met veel plezier had gelezen. Dus deze TV serie zal straks als nieuw aanvoelen met heel veel 'deja vu' en 'oh wacht die en die kan je straks wel/niet vertrouwen geloof ik...' momentjes :D
Ja zo lang geleden heb ik het inderdaad ook gelezen, tot boek 10 volgens mij... Ik ben recent weer bij 1 begonnen omdat deze serie eraan kwam. Blijft toch leuk leesvoer!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42
Jaaaa! Een topic.
De eerste keer dat ik een serie gelezen heb voordat de TV-adaption komt.

Gister met mijn vrouw de teaser gekeken en we zaten allebei te stuiteren van plezier. Ik kijk er enorm naar uit!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bookmarked! Ik wacht al 17 jaar op een tv-serie, eigenlijk. De boeken betekenen veel voor me. Klinkt wellicht vreemd, maar ze hebben me door een lastige periode geholpen.

Ben overwegend enthousiast over alles dat er tot nu toe naar buiten is gekomen. Ben blij dat ze met veel onbekendere acteurs werken. Daardoor associeer je ze niet met andere rollen.

Overigens ben ik erg benieuwd hoe ze het met alle interne dialogen gaan doen. Dat is toch een essentieel onderdeel van de boekenreeks en op die manier leer je de diverse personages kennen.

Vind trouwens niet dat ze overal op uiterlijk hebben gecast. Rand, Lan en Mat wel. Moiraine in mindere mate ook (eigenlijk wat aan de lange kant). En Min lijkt me ook heel prima

Maar Nyneave en Egwene in mijn ogen niet. Ja, het zijn aantrekkelijke vrouwen zoals ze in de boeken ook zijn. Maar ze zijn niet blank. En voor ik als racistisch wordt weggezet; zo bedoel ik dat natuurlijk niet. Het punt is echter dat Emond’s Field nogal homogeen is (en Rand door zijn rode haar opvalt). Door de diversiteit van de ‘hoofdgroep’ valt dat weg.

Geen idee hoe erg dat is en hoeveel afbreuk dat aan het verhaal doet. Vermoed dat het snel went :)

Dovie’andi se tova sagain.

• sOid
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 00:07:
[...]

Ja zo lang geleden heb ik het inderdaad ook gelezen, tot boek 10 volgens mij... Ik ben recent weer bij 1 begonnen omdat deze serie eraan kwam. Blijft toch leuk leesvoer!
De Engelstalige luisterboeken zijn ook een aanrader!

• sOid
  • Niet online
Tmr schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:18:

En dan al op 19 november. Dat is weer eens wat anders dan al die aankondigingen van GoT spin-offs die over weet niet hoe lang gaan uitkomen.
Ze zijn hier al wel even mee bezig hoor ;) Heeft door covid ook vertraging opgelopen. Ik dacht dat ik in 2018 (misschien 2019) hoorde over deze tv-versie.

• user109731
  • Niet online
Ik heb vorig jaar alle boeken gelezen, prachtige serie. De teaser ziet er goed uit, met kippenvel gekeken.

Ook leuk dat een Nederlandse acteur Rand speelt, toch wel de hoofdpersoon van de serie.

Ik ben zeer benieuwd :)

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:42
sOid schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:19:
Maar Nyneave en Egwene in mijn ogen niet. Ja, het zijn aantrekkelijke vrouwen zoals ze in de boeken ook zijn. Maar ze zijn niet blank.
In een van de allereerste hoofdstukken van het eerste boek wordt bijvoorbeeld Egwene beschreven, waaronder een donkere huid. Zelfde voor enkele andere mensen.
Rand viel niet alleen om zijn haar op, maar ook om zijn lichte huid. Dus in dat opzicht kan je zelfs zeggen dat de main cast te blank is, met Mart/Mat en Perijn/Perrin gespeeld door behoorlijk blanke mensen.

Ik begrijp daarom de ophef over de zogenaamde 'woke' casting ook niet. De schrijver vond het juist leuk om dingen uit allerlei culturen te plukken en die in een tegenovergestelde cultuur dan je zou verwachten te plaatsen.

[Voor 19% gewijzigd door EDIT op 04-09-2021 10:18]

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:13:
[...]

In een van de allereerste hoofdstukken van het eerste boek wordt bijvoorbeeld Egwene beschreven, waaronder een donkere huid. Zelfde voor enkele andere mensen.
Is dat zo? Heb je het over de Engelse of Nederlandse boeken (wellicht zit daar nog een verschil in?). Het is even geleden dat ik de eerste boeken las dus als ik het mis heb word ik natuurlijk graag gecorrigeerd :)

Bij boeken geef je er natuurlijk ook je eigen draai aan. In het geval van Egwene is het wellicht wat ambigu. Maar bij the sea folk en Seanchan lijkt het me iig wel helder ;)
Rand viel niet alleen om zijn haar op, maar ook om zijn lichte huid.
Dat is natuurlijk zo, maar ook bij blanke huid is er natuurlijk een gradatie. Mensen met rood haar hebben vaak een extreem lichte huid, dus het kan ook opvallen ten opzichte van een kaaskop als ik met donkerblond haar ;)
Dus in dat opzicht kan je zelfs zeggen dat de main cast te blank is, met Mart/Mat en Perijn/Perrin gespeeld door behoorlijk blanke mensen.

Ik begrijp daarom de ophef over de zogenaamde 'woke' casting ook niet. De schrijver vond het juist leuk om dingen uit allerlei culturen te plukken en die in een tegenovergestelde cultuur dan je zou verwachten te plaatsen.
Ja ik ben dus benieuwd hoe dat uitpakt. Ben er niet per definitie tegen, don't get me wrong. Het hele gender based bickering vond ik in de boeken af en toe al irritant dus prima als eea een update krijgt.

Kwam laatst dit stuk tegen, van een transpersoon die zich in bepaalde passages van Siuan Sanche herkent. Wel boeiend (spoilers, ofc) https://www.tor.com/2020/...nce-in-the-wheel-of-time/

• EDIT
sOid schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:32:
[...]

Is dat zo? Heb je het over de Engelse of Nederlandse boeken (wellicht zit daar nog een verschil in?). Het is even geleden dat ik de eerste boeken las dus als ik het mis heb word ik natuurlijk graag gecorrigeerd :)
Zowel in Engels als Nederlands. Net even opgezocht in het Engelse boek. Hoofdstuk "The Peddler" over Egwene (en over Nynaeve ook):
Of a height with Nynaeve, and with the same dark coloring, she could at that moment have been a reflection of Nynaeve's mood [..]
Beschrijvingen van andere personen mag je zelf opzoeken, maar ik kwam bijvoorbeeld tijdens mijn zoektocht naar bovenstaand stukje ook "As dark as an old root" tegen over Cenn Buie.

[Voor 6% gewijzigd door EDIT op 04-09-2021 10:58]

• Mx. Alba
Eigenlijk wel vreemd dat er mensen zijn die denken dat alle personages wit zouden moeten zijn... Het is een postapocalyptische wereld. Tijdens de Breaking zijn alle continenten geshuffeld. Voor de Breaking, tijdens de Age of Legends, was er lucht- en ruimtevaart waardoor ook al voor de Breaking mensen over de hele wereld gemigreerd zouden moeten hebben.

En inderdaad, in de Engelse boeken wordt bij duidelijk gesproken over de donkere huidskleur van Emond's Fielders en het feit dat Rand juist heel wit is en dat zijn lichte haarkleur ongehoord is voor de Two Rivers.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12

St@m

@ Your Service

Ik ken de boeken niet, maar ben altijd in voor een goede fantasy. Maar ook bij deze trailer krijg ik de indruk dat het te 'clean' is.
De acteurs zien eruit alsof ze net uit bad komen, alle vloeren zijn netjes aangeveegd, kleren zijn perfect schoon en komen allemaal uit de stomerij.. enz. Doet bij mij altijd wel afbreuk aan dit soort series.
Het is postapocalyptisch..

Maar ik laat me graag verassen, ben benieuwd.

[Voor 12% gewijzigd door St@m op 04-09-2021 11:14]

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:54:
[...]

Zowel in Engels als Nederlands. Net even opgezocht in het Engelse boek. Hoofdstuk "The Peddler" over Egwene (en over Nynaeve ook):

[...]

Beschrijvingen van andere personen mag je zelf opzoeken, maar ik kwam bijvoorbeeld tijdens mijn zoektocht naar bovenstaand stukje ook "As dark as an old root" tegen over Cenn Buie.
Thanks, straks even het boek pakken!
Mx. Alba schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:02:
Eigenlijk wel vreemd dat er mensen zijn die denken dat alle personages wit zouden moeten zijn... Het is een postapocalyptische wereld. Tijdens de Breaking zijn alle continenten geshuffeld. Voor de Breaking, tijdens de Age of Legends, was er lucht- en ruimtevaart waardoor ook al voor de Breaking mensen over de hele wereld gemigreerd zouden moeten hebben.
Dat zeg ik niet hoor. Tuon is bijvoorbeeld heel duidelijk, en The Sea Folk ook. Als ik voor mezelf spreek heeft het ook vooral te maken heeft met het bestaande artwork.

Dit is bijvoorbeeld de cover van The Fires of Heaven met Mat, Rand en Aviendha.

En dit bijvoorbeeld Egwene op Fandom-wiki.

En inderdaad, in de Engelse boeken wordt bij duidelijk gesproken over de donkere huidskleur van Emond's Fielders en het feit dat Rand juist heel wit is en dat zijn lichte haarkleur ongehoord is voor de Two Rivers.
I stand corrected :)

[Voor 18% gewijzigd door sOid op 04-09-2021 11:14]

• EDIT
St@m schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:11:
Ik ken de boeken niet, maar ben altijd in voor een goede fantasy. Maar ook bij deze trailer krijg ik de indruk dat het te 'clean' is.
De acteurs zien eruit alsof ze net uit bad komen, alle vloeren zijn netjes aangeveegd, kleren zijn perfect schoon en komen allemaal uit de stomerij.. enz. Doet bij mij altijd wel afbreuk aan dit soort series.
Het is postapocalyptisch..

Maar ik laat me graag verassen, ben benieuwd.
Die apocalyps was een paar duizend jaar geleden. Dat hebben ze inmiddels echt wel opgeruimd ;)

Overigens klopt het dat de kleding van de Aes Sedai niet stoffig of gekreukt is: die maken ze met magie mooi, dat wordt meerdere malen in de boeken genoemd.
De andere mensen hebben in de teaser veel normalere kleding. Het tijdperk is overigens te vergelijken met de Renaissance, alleen dan zonder buskruit.
sOid schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:13:
[...]

Thanks, straks even het boek pakken!
[...]

Dat zeg ik niet hoor. Tuon is bijvoorbeeld heel duidelijk, en The Sea Folk ook. Als ik voor mezelf spreek heeft het ook vooral te maken heeft met het bestaande artwork.

Dit is bijvoorbeeld de cover van The Fires of Heaven met Mat, Rand en Aviendha.

[Afbeelding]

En dit bijvoorbeeld Egwene op Fandom-wiki.

[Afbeelding]

[...]

I stand corrected :)
Ja, ik heb ook het idee dat het artwork bijgedragen heeft aan de beeldvorming. Ook de stripreeks heeft er volgens mij aan bijgedragen, daar waren de meeste mensen volgens mij ook als blank afgebeeld.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12

St@m

@ Your Service

EDIT schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:22:
[...]

Die apocalyps was een paar duizend jaar geleden. Dat hebben ze inmiddels echt wel opgeruimd ;)

Overigens klopt het dat de kleding van de Aes Sedai niet stoffig of gekreukt is: die maken ze met magie mooi, dat wordt meerdere malen in de boeken genoemd.
De andere mensen hebben in de teaser veel normalere kleding. Het tijdperk is overigens te vergelijken met de Renaissance, alleen dan zonder buskruit.
Top, tnx voor de uitleg, ben benieuwd of het me kan bekoren.

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• Mx. Alba
EDIT schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:22:
Ja, ik heb ook het idee dat het artwork bijgedragen heeft aan de beeldvorming. Ook de stripreeks heeft er volgens mij aan bijgedragen, daar waren de meeste mensen volgens mij ook als blank afgebeeld.
Tja, boeken met zwarte mensen op de cover verkopen helaas tegenwoordig nog steeds veel slechter dan boeken met alleen witte mensen op de cover.

Zelfde gebeurt ook in Harry Potter. Er zijn genoeg aanwijzingen in de boeken dat Hermione niet wit is - toch is ze in de films en in allerlei artwork wit.

Het is een heel bekend fenomeen waar ook een naam voor is: whitewashing.

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11-2022

odan

The dark side is within all!

Mx. Alba schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:46:
[...]

Tja, boeken met zwarte mensen op de cover verkopen helaas tegenwoordig nog steeds veel slechter dan boeken met alleen witte mensen op de cover.

Zelfde gebeurt ook in Harry Potter. Er zijn genoeg aanwijzingen in de boeken dat Hermione niet wit is - toch is ze in de films en in allerlei artwork wit.

Het is een heel bekend fenomeen waar ook een naam voor is: whitewashing.
Dat Rowling geschiedenis blijft herschrijven weten we ondertussen wel, maar Hermione was gewoon blank

https://harrypotter.fandom.com/f/p/3343172654596252317

Pulse mee voor GoT!

• Mx. Alba
odan schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:48:
[...]

Dat Rowling geschiedenis blijft herschrijven weten we ondertussen wel, maar Hermione was gewoon blank

https://harrypotter.fandom.com/f/p/3343172654596252317
Die link geeft alles behalve een definitief antwoord. En hoezo "gewoon"? Zijn zwarte mensen niet gewoon?

Maar laten we weer on topic gaan. Robert Jordan is in de Wheel of Time boeken heel duidelijk over de donkere huidskleur van Two Rivers folk.

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:57
Het gaat mij er niet eens om dat alle karakters wit of zwart of w/e zijn maar wel (op Rand na dan) dat ze allemaal ongeveer hetzelfde uiterlijk hebben, iig voor de karakters uit Edmond's Field. Bij een oud afgelegen dorp met middeleeuwse setting/techniek verwacht ik na een aantal generaties toch echt een bijna homogene bevolking. Als dat ene afgelegen dorpje vervolgens nog diverser is dan de regenboog verlies je zoveel 'immersion' en geloofwaardigheid, dat maakt een serie al praktisch kapot voor mij.
(Dat vond ik al zo slecht bij de serie van de brief voor de koning :r )

Gelukkig is dat in deze niet het geval :D

Oh, en wat hebben ze Marcus Rutherford als Perrin echt goed gecast, gewoon perfect

[Voor 14% gewijzigd door Lanfear89 op 04-09-2021 14:40]

• user109731
  • Niet online
Ik zie dat David Sterne die oude brompot gaat spelen. Lijkt me een goede keuze _O-

• Mx. Alba
Lanfear89 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:35:
[...]

Het gaat mij er niet eens om dat alle karakters wit of zwart of w/e zijn maar wel (op Rand na dan) dat ze allemaal ongeveer hetzelfde uiterlijk hebben, iig voor de karakters uit Edmond's Field. Bij een oud afgelegen dorp met middeleeuwse setting/techniek verwacht ik na een aantal generaties toch echt een bijna homogene bevolking. Als dat ene afgelegen dorpje vervolgens nog diverser is dan de regenboog verlies je zoveel 'immersion' en geloofwaardigheid, dat maakt een serie al praktisch kapot voor mij.
(Dat vond ik al zo slecht bij de serie van de brief voor de koning :r )

Gelukkig is dat in deze niet het geval :D

Oh, en wat hebben ze Marcus Rutherford als Perrin echt goed gecast, gewoon perfect
Als je dat denkt dan weet je niet hoe melanine-genen werken. Zelfs binnen een zelfde familie zwarte mensen kan de huidskleur flink variëren. Vooral als er ook wat genen met nauwelijks melanine in de mix zitten kan je letterlijk alles krijgen.

• armageddon_2k1
Allemachtig mensen. 80% van de laatste berichten gaat over blank en niet blank. Kunnen we het even laten rusten? Importeer de outrage van andere media niet hierheen.

Volgens mij is boven aangetoond wat Robert Jordan bedoelde en de verfilming lijkt een goeie afspiegeling te zijn.

• EDIT
Ik heb vandaag even het eerste boek herlezen en ik moet zeggen dat ik het zelfs beter kon matchen aan de teaser dan ik eerder dacht. Zelfs scènes waarvan ik eerst dacht 'huh' meen ik nu grotendeels te kunnen plaatsen. Die werden in het boek als één of twee zinnen afgedaan, maar lijken in de tv serie als echte gebeurtenis behandeld te worden.
Erg tof en ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat :)

• Mx. Alba
EDIT schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:05:
Ik heb vandaag even het eerste boek herlezen en ik moet zeggen dat ik het zelfs beter kon matchen aan de teaser dan ik eerder dacht. Zelfs scènes waarvan ik eerst dacht 'huh' meen ik nu grotendeels te kunnen plaatsen. Die werden in het boek als één of twee zinnen afgedaan, maar lijken in de tv serie als echte gebeurtenis behandeld te worden.
Erg tof en ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat :)
Ik was er al langer mee bezig maar zojuist ook boek 1 weer afgerond.

Volgens mij komt Shayol Ghul ook langs in de teaser.

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-03 11:58
WOW!
Hier heb ik lang op gewacht!

Bij het bekijken van de teaser heb ik alleen wel het idee dat de CGI van het niveau computer game anno 2010 was. Ik weet dat je over dat soort zaken heen kan kijken wanneer je genoeg in het verhaal opgenomen wordt, maar in de teaser knalde het er voor mij echt uit.

En wat je hebt met een boekenserie: je hebt van de hoofdpersonen een eigen beeld gecreëerd, dat niet overeenkomt met de acteurs. (Dan heb ik het niet over blank en donker.) Hoe goed de serie zal pakken is zeker ook afhankelijk van hoe goed de acteurs dat zelfgevormde beeld kunnen doen vergeten.

• armageddon_2k1
Ik had inderdaad wel een eigen beeld geschetst, maar moet zeggen dat dat aardig overeenkomt met wat ik zie. Ik kan in ieder geval niet wachten.

• EDIT
Mx. Alba schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:07:
[...]
Volgens mij komt Shayol Ghul ook langs in de teaser.
Huh, die heb ik dan gemist in de teaser. Waar zie je die precies? Volgens mij zien we vooral beelden van de trolloks bij Emondsveld.

Overigens heb ik zelf het geluk dat ik niet echt volledige personen in mijn hoofd opbouw tijdens het lezen, maar meer een algemene indruk van die persoon (ja, klinkt vaag, ik kan het alleen niet beter uitleggen). Dat heeft het voordeel dat de acteurs voor mij niet overeen hoeven te komen met de personages, zolang de indruk maar hetzelfde is. En in dat opzicht zijn ze (van wat ik tot nu toe heb gezien) prima geslaagd. Zelfs beter dan ik had durven hopen.

Spoilers over de inhoud van eerste seizoen en over de hoofdpersonen:
spoiler:
Seizoen 1 bevat voor een groot deel het verhaal van boek 1, en in mindere mate boek 2 en zelfs een klein beetje boek 3:
https://twitter.com/TheWh...33524379774685185/photo/1

Gezien de teaser lijken ze het voor de massa die de boeken niet hebben gelezen verborgen te willen houden dat de drie jongens ook de grote hoofdpersonen zijn, maar misschien vergis ik mij daarin en zetten ze dat met de aankomende trailer nog goed.
Ik verwacht dus dat we in het eerste seizoen nog niet tot het Oog van de Wereld gaan komen. Ook gezien de casting lijkt Elayne pas in het tweede seizoen naar voren te komen, dus het zal wel vlak voor/bij Caemlin eindigen in het eerste seizoen.

[Voor 66% gewijzigd door EDIT op 05-09-2021 10:19]

• Mx. Alba
EDIT schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:14:
[...]

Huh, die heb ik dan gemist in de teaser. Waar zie je die precies? Volgens mij zien we vooral beelden van de trolloks bij Emondsveld.
.[/spoiler]
O nee, niet Shayol Ghul maar Shadar Logoth.

• sOid
  • Niet online
CivLord schreef op zondag 5 september 2021 @ 07:49:
WOW!
Hier heb ik lang op gewacht!

Bij het bekijken van de teaser heb ik alleen wel het idee dat de CGI van het niveau computer game anno 2010 was. Ik weet dat je over dat soort zaken heen kan kijken wanneer je genoeg in het verhaal opgenomen wordt, maar in de teaser knalde het er voor mij echt uit.
Meen je dat? Ik was juist wel redelijk positief verrast over de CGI. Ik begrijp trouwens dat ze ook zo veel mogelijk daadwerkelijk hebben gebouwd ipv te veel willen leunen op CGI.
En wat je hebt met een boekenserie: je hebt van de hoofdpersonen een eigen beeld gecreëerd, dat niet overeenkomt met de acteurs. (Dan heb ik het niet over blank en donker.) Hoe goed de serie zal pakken is zeker ook afhankelijk van hoe goed de acteurs dat zelfgevormde beeld kunnen doen vergeten.
Sluit ik me helemaal bij aan :) Overigens komt mijn beeld van Mat wel perfect overeen (met wat ik tot nu toe heb meegekregen iig). Blij mee want dat is toch mijn favoriete personage.

[Voor 7% gewijzigd door sOid op 05-09-2021 10:25]

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:14:
[...]

Spoilers over de inhoud van eerste seizoen en over de hoofdpersonen:
spoiler:
Seizoen 1 bevat voor een groot deel het verhaal van boek 1, en in mindere mate boek 2 en zelfs een klein beetje boek 3:
https://twitter.com/TheWh...33524379774685185/photo/1

Gezien de teaser lijken ze het voor de massa die de boeken niet hebben gelezen verborgen te willen houden dat de drie jongens ook de grote hoofdpersonen zijn, maar misschien vergis ik mij daarin en zetten ze dat met de aankomende trailer nog goed.
Ik verwacht dus dat we in het eerste seizoen nog niet tot het Oog van de Wereld gaan komen. Ook gezien de casting lijkt Elayne pas in het tweede seizoen naar voren te komen, dus het zal wel vlak voor/bij Caemlin eindigen in het eerste seizoen.
spoiler:
Viel me ook op dat het in de media (zag het zelfs op nu.nl!) gaat over Moiraine als hoofdpersoon. Terwijl dat natuurlijk niet zo is als je naar het oorspronkelijke verhaal kijkt. Ze kunnen ook moeilijk die ene gebeurtenis met Moiraine uit boek 5 (?) weglaten :+ Zal wel een bewuste keuze zijn om het zo te communiceren.

Ik begrijp trouwens dat er 19e november (wellicht de 20ste voor ons?) meteen 3 afleveringen komen!

• EDIT
Ja, dat is standaard bij Amazon. De eerste drie afleveringen in één keer en daarna één aflevering per week. Totaal 8 afleveringen, dus de laatste aflevering komt de dag voor kerst online, als ik het goed uitreken.

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:35:
Ja, dat is standaard bij Amazon. De eerste drie afleveringen in één keer en daarna één aflevering per week. Totaal 8 afleveringen, dus de laatste aflevering komt de dag voor kerst online, als ik het goed uitreken.
Ja ik zag een lijstje, inclusief de namen van alle afleveringen. Maar kan het niet zo snel terugvinden. Uit m'n hoofd inderdaad 24 december de laatste aflevering van dit seizoen.

spoiler:
Aflevering 4 heet trouwens The Dragon Reborn, dus dat is veelbelovend :)

• Lanfear89
sOid schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:19:
Viel me ook op dat het in de media (zag het zelfs op nu.nl!) gaat over Moiraine als hoofdpersoon.
Was het niet zo dat Moiraine ook gelijk als POV wordt gebruikt?

Verder ben ik benieuwd of ze ook gelijk de 'prologue' met Lews Therin en Ishamael laten zien of die toch skippen (dat zou echt zo zonde zijn :N )

• sOid
  • Niet online
Lanfear89 schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:00:
[...]

Was het niet zo dat Moiraine ook gelijk als POV wordt gebruikt?

Verder ben ik benieuwd of ze ook gelijk de 'prologue' met Lews Therin en Ishamael laten zien of die toch skippen (dat zou echt zo zonde zijn :N )
Dat las ik ook inderdaad. Zou ik wel raar vinden want wat de boekenreeks voor mij (mede) boeiend maakt is de verschillende viewpoints van de verschillende personages.

spoiler:
Plus je kan die Moiraine POV natuurlijk niet de hele serie volhouden, met dank aan jouw username ;)

• Lanfear89
sOid schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:08:
[...]

Dat las ik ook inderdaad. Zou ik wel raar vinden want wat de boekenreeks voor mij (mede) boeiend maakt is de verschillende viewpoints van de verschillende personages.
Klopt, maar zeker in het begin is zij degene die effectief alles in gang zet met d'r bezoek aan Edmond's Field. 't Zou een beetje lullig zijn als ze daar aan komt rijden, d'r verhaal/ding doet en je haar vanaf aflevering 2 alleen nog maar een keer 3 sec op de achtergrond ergens ziet :P

• armageddon_2k1
Ik zie op IMDB maar 6 afleveringen staan per seizoen, dus waar komen die > 6 vandaan?

Het is een paar jaar geleden voor me, maar er komt heel veel terug nu. Ben benieuwd hoe ze bijvoorbeeld Tel'aran'rhiod gaan doen. Of de Aelfinn en de Eelfinn.....

[Voor 49% gewijzigd door armageddon_2k1 op 05-09-2021 12:46]

• EDIT
Dat is bevestigd door de showrunner Rafe Judkins en door de director zelf. Die laatste twee afleveringen zijn in nevelen gehuld, dus ook de titels zijn nog niet bekend, maar we weten wel de director van die twee: Ciaran Donnelly (bron)

De titels van de eerste zes afleveringen zijn:
spoiler:
  1. “Leavetaking”
  2. “Shadow’s Waiting”
  3. “A Place of Safety”
  4. “The Dragon Reborn”
  5. “Blood Calls Blood”
  6. “The Flame of Tar Valon”
  7. <nog onbekend>
  8. <nog onbekend>

Met als directors:
Aflevering 1 & 2: Uta Briesewitz
Aflevering 3 & 4: Wayne Yip
Aflevering 5 & 6: Salli Richardson-Whitfield
En dus afleveringen 7 & 8 door Ciaran Donnelly

• Mx. Alba
Hmmm dus het lijkt erop alsof ze boek 1 er in afleveringen 1 t/m 4 doorheen jagen. Da's dus sneller dan we van GoT gewend zijn, waar de serie ongeveer 1 boek per seizoen afwerkte.

spoiler:
1. "Leavetaking" intro van alle personages, vertrek uit de Two Rivers, wellicht tot aan het gehaaste vertrek uit Baerlon.
2. Shadar Logoth! Ik vermoed hier de chaotische reis van Baerlon tot Caemlyn, of misschien tot White Bridge.
3. A Place of Safety... van Caemlyn tot de ruïnes van Malkier?
4. The Blight Stirs, The Green Man, The Eye of the World, spectaculair einde boek 1.

[Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 05-09-2021 13:11]

• sOid
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:10:
Hmmm dus het lijkt erop alsof ze boek 1 er in afleveringen 1 t/m 4 doorheen jagen. Da's dus sneller dan we van GoT gewend zijn, waar de serie ongeveer 1 boek per seizoen afwerkte.

spoiler:
1. "Leavetaking" intro van alle personages, vertrek uit de Two Rivers, wellicht tot aan het gehaaste vertrek uit Baerlon.
2. Shadar Logoth! Ik vermoed hier de chaotische reis van Baerlon tot Caemlyn, of misschien tot White Bridge.
4. The Blight Stirs, The Green Man, The Eye of the World, spectaculair einde boek 1.
Nou, wat ik begreep uit een Q&A met Rafe Judkins is dat ze boeken deels samenvoegen maar ook deels uit elkaar trekken. In s1 dus delen uit boek 1, 2 en ook 3. Maar in s2 komen er ook nog delen uit boek 1.

Snap wel dat ze er iets mee moeten. Met zo veel boeken is het niet te doen om 1 boek per seizoen te doen. Moet je nagaan hoe oud de cast dan is bij het laatste boek :+

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:53
Leuk! Zeker niet de beste fantasy boekenreeks, maar wel de langste haha. Ik ben heel erg benieuwd wat ze met het langdradige middenstuk gaan doen in de serie. Hopelijk gaan ze daar wat sneller doorheen dan de boeken. De eerste en laatste paar boeken zijn het meest vermakelijk. Ik heb er zin in :)

• armageddon_2k1
AequitasII schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:52:
Leuk! Zeker niet de beste fantasy boekenreeks, maar wel de langste haha. Ik ben heel erg benieuwd wat ze met het langdradige middenstuk gaan doen in de serie. Hopelijk gaan ze daar wat sneller doorheen dan de boeken. De eerste en laatste paar boeken zijn het meest vermakelijk. Ik heb er zin in :)
Aangezien je bijna 2,5 boek kan vullen met Elaine die haar kleren uitzoekt is daar wel wat te winnen

• AequitasII
armageddon_2k1 schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:14:
[...]

Aangezien je bijna 2,5 boek kan vullen met Elaine die haar kleren uitzoekt is daar wel wat te winnen
En 2.5 boek aan haar staart trekken eruit en dan zijn we er ;)

• armageddon_2k1
AequitasII schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:39:
[...]

Dat is Nynaeve geloof ik?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 15:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zit zelf te wachten op een malazan series maar dat zal een schaal van jewelste worden zoveel karakters als daar inzitten. Hoe ze dat allemaal in beeld moeten krijgen. De groepen, facties en zonder al dat zal het leeg aanvoelen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• AequitasII
Oeps, dat klopt. Is ook al weer bijna 15 jaar geleden dat ik de boeken heb gelezen.
prutser001 in "[Serie] The Wheel of Time [Amazon]"prutser001
schreef op zondag 5 september 2021 @ 15:48[/message]:

Zit zelf te wachten op een malazan series maar dat zal een schaal van jewelste worden zoveel karakters als daar inzitten. Hoe ze dat allemaal in beeld moeten krijgen. De groepen, facties en zonder al dat zal het leeg aanvoelen.
Jaaa, mij favoriete serie! Al zal een Malazan serie nooit het niveau vd boeken kunnen halen. Juist het diepgaan van het verhaal, de karakters en de grootsheid vd wereld doen t hem. Dan heb je echt 15 seizoenen nodig om dat te bevatten.

[Voor 12% gewijzigd door AequitasII op 05-09-2021 16:05]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 15:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

AequitasII schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:03:
[...]

Oeps, dat klopt. Is ook al weer bijna 15 jaar geleden dat ik de boeken heb gelezen.

[...]

Jaaa, mij favoriete serie! Al zal een Malazan serie nooit het niveau vd boeken kunnen halen. Juist het diepgaan van het verhaal, de karakters en de grootsheid vd wereld doen t hem. Dan heb je echt 15 seizoenen nodig om dat te bevatten.
Nu 2de bauchelain en korbal broach aan het lezen... Blijft ook heerlijk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Mx. Alba
Ik ben nu met boek 2 bezig en daar wordt meermaals gesproken over de blauwe ogen van Lan waarin vooral Nynaeve verdrinkt... Zouden ze Daniel Henney blauwe lenzen in doen? :D

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
AequitasII schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:52:
Heb je tips over andere fantasy reeksen misschien?

Burp

• corset
  • Laatst online: 18:30

spoiler:
Alleen is de serie hier wel af, itt Game of Thrones waar 90% onzin bij verzonnen moest worden want "We gaan te ver voorlopen op de boeken"

Gelukkig kan het voor mij persoonlijk niet veel slechter worden dan GoT.. wat een gedrocht was dat na een tijdje.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:21

FreakNL

Well do ya punk?

Hey, een Rad des Tijds serie!

Daar is echt al jarenlang sprake van geweest en er zijn ook een aantal projecten opgestart die later toch weer geannuleerd werden. Voornamelijk in de periode 1995-2010. Met de enorme hoeveelheid streamingdiensten van de laatste paar jaar was het eigenlijk een kwestie van tijd dat het alsnog tot een serie zou komen..

Ik ben ooit in 2003 begonnen met de boeken. 1 tm 4 lees je zo uit, daarna wordt het stroperig (imho). Ik ben toen blijven hangen bij 6 of 7.. Later (2006 of 2007) heb ik nog een poging gewaagd, maar ook toen kwam ik niet verder dan boek 6/7... Paar maanden geleden heb ik de (incomplete) serie (boek 1 tm 10) van de hand gedaan via MP. Ik lees graag, maar in mijn drukke leven ben ik al blij als ik 4 a 5 boeken per jaar kan lezen en dan lees ik liever iets waar ik me niet doorheen hoef te worstelen.

Normaal wil ik de boeken eerst lezen voor ik de serie/film zie maar ik ga voor deze een uitzondering maken. Deja vu zal ik nog wel hebben, ik kan het eerste hoofdstuk zo nog herinneren (
spoiler:
De aanval op de boerderij en de vlucht van Rhand door het bos
).

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17

Punkrocker

Mostly harmless

FreakNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:28:

Daar is echt al jarenlang sprake van geweest en er zijn ook een aantal projecten opgestart die later toch weer geannuleerd werden. Voornamelijk in de periode 1995-2010. Met de enorme hoeveelheid streamingdiensten van de laatste paar jaar was het eigenlijk een kwestie van tijd dat het alsnog tot een serie zou komen..

Ik ben ooit in 2003 begonnen met de boeken. 1 tm 4 lees je zo uit, daarna wordt het stroperig (imho). Ik ben toen blijven hangen bij 6 of 7.. Later (2006 of 2007) heb ik nog een poging gewaagd, maar ook toen kwam ik niet verder dan boek 6/7... Paar maanden geleden heb ik de (incomplete) serie (boek 1 tm 10) van de hand gedaan via MP. Ik lees graag, maar in mijn drukke leven ben ik al blij als ik 4 a 5 boeken per jaar kan lezen en dan lees ik liever iets waar ik me niet doorheen hoef te worstelen.

Normaal wil ik de boeken eerst lezen voor ik de serie/film zie maar ik ga voor deze een uitzondering maken. Deja vu zal ik nog wel hebben, ik kan het eerste hoofdstuk zo nog herinneren (
spoiler:
).
Zeer herkenbaar!

Maar laat maar komen die serie! Trailer belooft in ieder geval genoeg (y)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• PrimusIP
  • Laatst online: 03-06 11:27
Ik kijk erg uit naar deze serie. Hopelijk zit de serie een beetje goed in elkaar en weten ze ook lang genoeg door te gaan. Veertien boeken (en 15 met de prelogue) vraagt nogal wat seasons. Zou het jammer vinden als de serie geen einde krijgt. En ik vind de boeken met Brandon Sanderson de serie weer beter op maken. Eén van de hoofdpersonages
spoiler:
Mat Cauthon
vond ik aanvankelijk een vervelend persoon, maar werd in Sanderson's boeken mijn favoriete karakter.

• Mx. Alba
PrimusIP schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:26:
Ik kijk erg uit naar deze serie. Hopelijk zit de serie een beetje goed in elkaar en weten ze ook lang genoeg door te gaan. Veertien boeken (en 15 met de prelogue) vraagt nogal wat seasons. Zou het jammer vinden als de serie geen einde krijgt. En ik vind de boeken met Brandon Sanderson de serie weer beter op maken. Eén van de hoofdpersonages
spoiler:
Mat Cauthon
vond ik aanvankelijk een vervelend persoon, maar werd in Sanderson's boeken mijn favoriete karakter.
spoiler:
Dat vervelende kwam wellicht ook door die dolk hè...

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 08:02

Whuzz

Dodgeball!

AequitasII schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:39:
[...]

En een half boek aan "sniffing" en "snorting" (engels gelezen, dus geen idee hoe ze dat in het nederlands vertaald hebben).

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:21

Ik ben zelf niet met de serie bekend en bij het zien van de trailer werd ik een beetje droevig van de multi-culti casting (de kleur maakt me niet uit, maar als een setting ook maar enigszins lijkt op het verleden van onze wereld dan zijn homogene gemeenschappen de norm). Tof om de lezen dat er in dit geval dus WEL aandacht is besteed aan worldbuilding en dat er een logica zit achter de gemixte gemeenschappen :)

Voor mij is in fantasy en science fiction de opgebouwde wereld minstens zo belangrijk als het verhaal wat zich er in afspeelt, waarschijnlijk zelfs belangrijker.

Verder denk ik dat ik dit topic ga vermijden in verband met spoilers, uiteindelijk wordt het toch aanlokkelijk om op die zwarte vlakken te gaan klikken.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• EDIT

spoiler:
Ik denk dat ik te vaak de trailer heb bekeken, want ik krijg nu allemaal recommendations in Youtube over deze tv-serie, en daarin zag ik vandaag deze video staan (spoiler alert!):

Ze verdelen hier gebeurtenissen waarvan ze weten dat die plaats gaan vinden in de ep's op basis van de trailer en al (eerder) uitgelekte info/foto's/video's, samen met een hele hoop theorieën en onzekerheden, maar ik moet bekennen dat ik zojuist twee uur van mijn dag heb besteed aan het kijken hiervan :X
Is dat een teken dat ik iets te serieus uitkijk naar deze show? :D

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 14:24

Willybubba

Nut up or shut up.

sOid schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:24:
[...]

spoiler:
Viel me ook op dat het in de media (zag het zelfs op nu.nl!) gaat over Moiraine als hoofdpersoon. Terwijl dat natuurlijk niet zo is als je naar het oorspronkelijke verhaal kijkt. Ze kunnen ook moeilijk die ene gebeurtenis met Moiraine uit boek 5 (?) weglaten :+ Zal wel een bewuste keuze zijn om het zo te communiceren.
spoiler:
Ach, de GoT marketing voor seizoen 1 was ook bijna helemaal Ned Stark... We weten hoe dat afliep :P

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• sOid
  • Niet online
PrimusIP schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:26:
spoiler:
Mat Cauthon
Grappig, was juist altijd al mijn favoriete karakter. De laatste boeken van Sanderson zijn inderdaad erg goed. Hoewel Jordan een hoop aantekeningen etc heeft achtergelaten, en de weduwe van Jordan natuurlijk (eind?)redacteur van de serie is, heeft Sanderson erg knap werk afgeleverd.

Waren meteen de laatste paar dikke pillen die ik in een weekend heb uitgelezen :+

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 14:24

Willybubba

Nut up or shut up.

Ik heb destijds nooit verder gelezen dan boek 10 of 11 (van 1 van die boeken herinner ik me alleen dat het erg koud was en dat ze daar continu over zeurden, en aan het einde deden ze iets en toen was 't niet koud meer). Als ik het me goed herinner was er weinig verhaal voortgang op dat punt, dus toen ben ik de serie eigenlijk uit het oog verloren. Nu de TV serie er aankomt heb ik de boeken toch weer opgepakt... Nu bezig met Great Hunt. Leuk om het begin weer te lezen, en toch apart hoeveel ik nog wist van 1 keer lezen ruim 20 jaar geleden!

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Lanfear89
Willybubba schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:47:
Ik heb destijds nooit verder gelezen dan boek 10 of 11 (van 1 van die boeken herinner ik me alleen dat het erg koud was en dat ze daar continu over zeurden, en aan het einde deden ze iets en toen was 't niet koud meer). Als ik het me goed herinner was er weinig verhaal voortgang op dat punt, dus toen ben ik de serie eigenlijk uit het oog verloren. Nu de TV serie er aankomt heb ik de boeken toch weer opgepakt... Nu bezig met Great Hunt. Leuk om het begin weer te lezen, en toch apart hoeveel ik nog wist van 1 keer lezen ruim 20 jaar geleden!
De hittegolf, dat was rond boek 5-7. En ja, dat het in het midden allemaal erg traag gaat hoor je vaker. Jordan had erg veel verschillende verhalen lopen wat geweldig was voor 'backstory' en 'character development' maar het allemaal wel erg traag maakte. Gelukkig werd aan het einde minder en heeft Sanderson het allemaal mooi aan elkaar kunnen breien met een zeer waardige einde van de serie. (En zeker ook veel vlotter).

Edit: Ik zie ook net pas dat Logain Ablar gespeeld gaat worden door Álvaro Morte! (ie, The Professor van La Case de Papel), ik kan me niet herinneren van Logain al zo vroeg in de serie voor kwam.

[Voor 8% gewijzigd door Lanfear89 op 09-09-2021 18:39]

• EDIT
spoiler:
Het verhaal van Logain is inderdaad uitgebreid, zo heeft de showrunner bevestigd. Dat is dus een van de wijzigingen ten opzichte van het boek.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:28:
Edit: Ik zie ook net pas dat Logain Ablar gespeeld gaat worden door Álvaro Morte! (ie, The Professor van La Case de Papel), ik kan me niet herinneren van Logain al zo vroeg in de serie voor kwam.
In het boek
spoiler:
ziet Rand Logain in Caemlyn als hij voor de koningin wordt gebracht

• EDIT
Spoiler over de tv serie.
spoiler:
Caemlyn lijkt niet in het eerste seizoen voor te gaan komen. Pas voor seizoen 2 lijkt Elaine gecast te zijn.

• Mx. Alba
Over de vele verschillen tussen de boeken en de serie die we nu al kunnen zien aankomen kan ik maar één ding zeggen: the Wheel weaves as the Wheel wills... Met drie ta'veren wordt alles vast weer recht getrokken zoals het hoort.

• Lanfear89
Klopt, maar als ras-purist hoop toch echt dat ze zo min mogelijk van het boek afwijken. Ik heb er het volste begrip voor dat ze wat dingen zullen/moeten wijzigen en dat er ook wel wat dingen of verhalenlijnen zullen sneuvelen. Zo lang ze maar niet ineens hele delen gaan herschrijven of compleet veranderen, dat doet hollywood verdomme de hele tijd.

• PrimusIP
Ik vind er ook wel een verschil in zitten of een serie om filmtechnische redenen afwijkingen maken of dat de productie opeens denkt het verhaal "beter" kan maken dan wat de schrijver deed.

In het geval van The Expanse bijvoorbeeld vind ik wijzigingen niet storend en soms beter dan als ze letterlijk het boek volgen. Wat bij die serie helpt is dat de boekschrijvers heel nauw betrokken zijn bij de productie. Hoop dat ze dat ze bij WOT ook oa. Sanderson om advies vragen (aangezien Jordan er niet meer is). Al is dat geen garantie, als je kijkt naar bijvoorbeeld GOT. Maar ik heb wat dat betreft Sanderson hoger zitten dan Martin. trouwens ook op gebied dat Sanderson wel boekenseries kan afronden en een indrukwekkend schrijftempo heeft. Hoeveel Cosmere boeken heeft hij inmiddels al geschreven sinds Martin zijn laatste GOT boek uitbracht? En dun zijn ze bepaald niet en ik vind de kwaliteit erg goed.

• EDIT
Het probleem bij Wheel of Time is dat bepaalde personages één keer voorkomen in de boeken, om daarna pas veel later weer relevant te gaan worden. Tegen die tijd heeft degene die dat personage de eerste keer zou hebben gespeeld allang weer een nieuwe uitdaging gevonden, dus moet je dan dat personage weer her-casten, wat vervolgens weer tot verwarring of teleurstelling leidt bij de kijkers.
spoiler:
Kijk je bijvoorbeeld naar Caemlyn, dan heb je daar niet alleen Elaine, Gawyn en Galad, maar ook Morgase en Elaida. Allemaal relatief belangrijke personages, maar de meeste daarvan worden pas veel later belangrijker in het verhaal.

Dan heb je dus twee keuzes als je niet telkens wilt her-casten: je haalt al deze personages voor nu uit het verhaal en introduceert ze later op een andere plek, of je maakt het verhaal belangrijker/omvangrijker. Dat laatste is dus gedaan bij
spoiler:
Logain
en dat eerste dus waarschijnlijk bij
spoiler:
Caemlyn.

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:52:
Het probleem bij Wheel of Time is dat bepaalde personages één keer voorkomen in de boeken, om daarna pas veel later weer relevant te gaan worden. Tegen die tijd heeft degene die dat personage de eerste keer zou hebben gespeeld allang weer een nieuwe uitdaging gevonden, dus moet je dan dat personage weer her-casten, wat vervolgens weer tot verwarring of teleurstelling leidt bij de kijkers.
spoiler:
Kijk je bijvoorbeeld naar Caemlyn, dan heb je daar niet alleen Elaine, Gawyn en Galad, maar ook Morgase en Elaida. Allemaal relatief belangrijke personages, maar de meeste daarvan worden pas veel later belangrijker in het verhaal.

Dan heb je dus twee keuzes als je niet telkens wilt her-casten: je haalt al deze personages voor nu uit het verhaal en introduceert ze later op een andere plek, of je maakt het verhaal belangrijker/omvangrijker. Dat laatste is dus gedaan bij
spoiler:
Logain
en dat eerste dus waarschijnlijk bij
spoiler:
Caemlyn.
Niet alleen dat, maar voor kijkers die de boeken niet kennen is dat waarschijnlijk ook een betere aanpak. Anders komt er, bij wijze van spreken, in s1 iemand voor die pas in s4 een groter onderdeel van het verhaal wordt. Kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet bij te houden is.

• Mx. Alba
Daar ben ik het inderdaad ook mee eens.

spoiler:
Baerlon, Whitebridge en Four Kings zullen we waarschijnlijk ook niet allemaal te zien krijgen. De Whitecloaks zullen bij Taren Ferry worden geïntroduceerd ipv bij Baerlon. Vermoedelijk gaan ze naar Tar Valon ipv naar Caemlyn voordat ze naar Fal Dara gaan, en ontmoeten ze Min daar. De Amyrlin Seat in Fal Dara is dan ook niet zo nuttig meer want dat kunnen ze dan in Tar Valon afwerken. Van de Forsaken zullen we in het eerste seizoen denk ik ook niets zien. Dat zijn allemaal wel flinke veranderingen tov het boek maar voor de uiteindelijke verhaallijn maakt dat weinig uit.

[Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 10-09-2021 11:31]

• PrimusIP
Mx. Alba schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:30:
Daar ben ik het inderdaad ook mee eens.

spoiler:
Van de Forsaken zullen we in het eerste seizoen denk ik ook niets zien.
spoiler:
Ik verwacht wel meerdere malen Ishamael te gaan zien in S1, en ook het prologue. En die twee forsaken waar Rand aan het einde van het boek mee van doen heeft zullen we denk ik ook wel zien. Die laatsten hoeft ook geen ramp te zijn omdat ze toch vol CGI zitten of een kostuum dragen.
Wat een groot voordeel met de Forsaken is, is dat je met meerdere acteurs kan werken ivm de Dark One die ze weer in een nieuw lichaam stopt. Dat geeft ook nog wat speelruimte aan de regisseur. Mocht een acteur er mee stoppen, laat je zijn/haar personage gewoon dood gaan en opnieuw tot leven wekken. Is te vergeven dat een bepaalde dood dan niet in het boek staat.

• Lanfear89
PrimusIP schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:09:
[...]

spoiler:
Mocht een acteur er mee stoppen, laat je zijn/haar personage gewoon dood gaan en opnieuw tot leven wekken. Is te vergeven dat een bepaalde dood dan niet in het boek staat.
Ik hoop dat ze daar heel bedachtzaam mee om gaan. Voor je het door hebt is het een 'running gag' geworden en is het karakter verpest.

spoiler:
Dan ziet iedereen The Forsaken als wat willekeurige & irritante pushovers ipv waardige tegenstanders. Beter zou je The Mirror of Mists als excuus gebruiken, die moet je dan ietsjes eerder introduceren maar ik denk dat dat niet heel erg veel veranderd aan het verhaal.

[Voor 12% gewijzigd door Lanfear89 op 10-09-2021 14:15]

• wmeester
  • Laatst online: 20:40
Hmmm, ik denk dat ik een vertaal lijst moet gaan maken....

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-06 13:12
Interessant. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
Tijdens mijn vakantie heb ik deel 4 uitgelezen van de boeken.
Pas op de 2e helft van dit boek kreeg ik het gevoel in het verhaal te komen.
Wat mij betreft kwam het allemaal langzaam op gang.
Voor mij dusver geen topserie, maar interessant genoeg om verder te lezen.
En nu ook te kijken.

Hopelijk is de serie van een beter niveau dan van The Witcher (en The Seeker).
De trailer toont leuke beelden, maar ik krijg er wel het gevoel bij dat het meer op tieners en jong volwassenen is gericht. Ik kan me wel aardig vinden in de cast zover. Bij zo’n beetje iedereen was het me gelijk duidelijk wel personage ze spelen. Details als kleur ogen, tint huid e.d. vind ik niet zo boeiend.
Het gaat meer om het gehele plaatje.
Wel veel variatie in de karakters uit Tweewater voor zo’n klein en geïsoleerd dorp.

• Mx. Alba
@_NooT_ Tja, de hoofdpersonen zijn tieners dus op zich niet zo vreemd dat tieners (ook) een doelgroep zijn. :)

• EDIT
Ze hebben juist de hoofdpersonen iets ouder gemaakt dan in de boeken om duidelijk te maken dat het fantasy voor iedereen is, en geen YA spul, maar zelfs daarmee lijken mensen te denken dat het een standaard YA show is à la CW.

[Voor 30% gewijzigd door EDIT op 13-09-2021 17:34]

• Mx. Alba
YA? CW?

En personages in een serie ouder maken dan ze in de boeken zijn, dat kennen we ook van GoT, daar is idd niets vreemds aan.

[Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 13-09-2021 16:44]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Young Adult. The CW, Vampire Diaries en zo.

• EDIT
Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat Mat Cauthon een recast heeft gekregen voor seizoen 2, om verder onbekende reden. De Ierse acteur Dónal Finn neemt de rol over van Barney Harris.
Bron: Deadline
Dit is de nieuwe acteur:

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 05:40:
Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat Mat Cauthon een recast heeft gekregen voor seizoen 2, om verder onbekende reden. De Ierse acteur Dónal Finn neemt de rol over van Barney Harris.
Bron: Deadline
Dit is de nieuwe acteur:
[Afbeelding]
Je was me voor ;) Las het vanmorgen ook. Vind het wel klote, eigenlijk. Recasts zijn überhaupt irritant maar al helemaal als het aangekondigd wordt voordat het eerste seizoen beschikbaar is...

Hoop dat het een goede keuze is. Ben wel benieuwd naar de redenen. Vond Barney Harris qua uitstraling iig meer een Mat dan Dónal. Heeft veel meer dat 'ondeugende' waar ik Mat mee associeer.

• Mx. Alba
Ik ken beide acteurs niet echt... Recasts zuigen idd maar zijn soms onvermijdelijk.

• EDIT
sOid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:36:
[...]

Je was me voor ;) Las het vanmorgen ook. Vind het wel klote, eigenlijk. Recasts zijn überhaupt irritant maar al helemaal als het aangekondigd wordt voordat het eerste seizoen beschikbaar is...

Hoop dat het een goede keuze is. Ben wel benieuwd naar de redenen. Vond Barney Harris qua uitstraling iig meer een Mat dan Dónal. Heeft veel meer dat 'ondeugende' waar ik Mat mee associeer.
Grappig, het viel mij juist op dat ze behoorlijk dezelfde uitstraling hadden op een bepaalde manier:

Ik denk dat we het slechter hadden kunnen treffen, ook qua verschillen in uiterlijk.
* EDIT mompelt iets over ene Daario Naharis in GoT
Het zou mij niets verbazen dat de meeste mensen na een jaar tussen de seizoenen het niet eens zou opvallen in eerste instantie, tenzij de nieuwe acteur natuurlijk een volledig andere manier van spelen heeft.

[Voor 9% gewijzigd door EDIT op 21-09-2021 10:16]

• algalid
  • Laatst online: 10:40
Ik dacht dat ze voor de lange looptijd tot potentieel 8 seizoenen idd vele onbekende namen zochten zodat ze beschikbaar bleven. Maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat iemand uitvalt zoals die acteur.

Robert Jordan had wel de gewoonte om kleine personages een scène van 5 bladzijden te geven in een boek en dan 3 boeken later terug te laten opduiken, ik hoop dat ze daar wat in kunnen snoeien. Je kan ook zeggen dat iedereen ze toch vergeet, dus een recast en "ken je mij nog van seizoen 2 in die taverne? een vlotte overgang is.

GoT had overigens niet enkel Daario Naharis recast, daar kan WoT nog inspiratie opdoen van hoe ermee om te gaan: https://www.cinemablend.c...-that-were-recast-and-why

• sOid
  • Niet online
Er zijn gisteren weer wat nieuwe beelden gedeeld. Ziet er goed uit.

spoiler:
Ik vind dat beeld van Rand en Egwene wel wat apart. Afaik zijn ze in de boeken niet zó close. Hoe denken jullie hierover?

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

sOid schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:56:
spoiler:
Ik vind dat beeld van Rand en Egwene wel wat apart. Afaik zijn ze in de boeken niet zó close. Hoe denken jullie hierover?
spoiler:
Fysiek zijn ze niet zo inderdaad, in hun hoofden wel. Misschien hebben ze ze in de serie wat closer gemaakt om het punt dat ze er al jaren vanuit gaan dat ze uiteindelijk zouden trouwen wat duidelijker te maken. Dat wordt in de boeken elke tien pagina's aangehaald, maar vooral in hun gedachten, dat punt is visueel op deze manier wat makkelijker duidelijker te maken. Anders moet Rand dat elke aflevering een keer tegen Perrin of Matt zeggen ofzo :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:37
FreakNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:28:

spoiler:
).
Herkenbaar. ik heb ze wel uitgelezen maar denk dat ik over boek 10 ongeveer 2 jaar gedaan heb. Daar was niet doorheen te komen. vanaf boek 11 wordt het wel weer goed al vond ik het einde een tegenvaller. 14 boeken van ongeveer 800 blz per boek en dan een slot waarvan ik dacht... mwah.

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:37
Wii4all schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:59:
[...]

Heb je tips over andere fantasy reeksen misschien?
wetten van de magie van Terry Goodkind
Magier serie van Raymond E Feist
Mistborn trilogie van Brandon Sanderson (hij is trouwens de auteur die de laatste delen van Rad des Tijds heeft afgeschreven omdat Robert Jordan overleden is)
Markus Heitz heeft goede series geschreven
Bernhard Hennen is een schrijver van vele boeken series

Persoonlijk vind ik de wetten van de magie super. leest makkelijk weg en houdt je lange tijd zoet :)
hier is trouwens ook een serie van gemaakt welke ik niet kan aanraden (sword of truth) 2 seizoenen gemaakt en niet om aan te gluren.
Beetje hetzelfde als Shannara chronicles op Netflix (na de boeken van Terry Brooks) is ook niet om aan te zien.

• EDIT
sOid schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:56:
Er zijn gisteren weer wat nieuwe beelden gedeeld. Ziet er goed uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

spoiler:
spoiler:
Ik begreep dat ze de personages iets ouder hebben gemaakt dan in de boeken. Dan is een meer actieve relatie tussen die twee niet vergezocht.
Dan zal de wending van die relatie voor de niet-lezers ook nog wat heftiger aankomen schat ik zo.

• sOid
  • Niet online
@Spike_wolf en @EDIT goede punten ja. Zag in de trailer ook dat ze vrij close waren.

• EDIT
Niet bijster bijzonder, maar gisteren zijn nieuwe posters onthuld van de TV serie:

En de Nederlandse poster:

Over smaak valt niet te twisten, zullen we maar zeggen.

Verder voor de liefhebbers is er vanavond een livestream voor de New York Comic Con waar een aantal van de acteurs een panel hebben samen met de showrunner Rafe Judkins, waar ook een nieuwe preview van de serie vertoond zou gaan worden. De livestream kan bekeken worden via deze pagina: https://www.newyorkcomicc...nycc-2021-livestream.html (het komt op de 'main stage'-stream).
Aanvangstijd is 20:30, de preview zou rond 20:45 uur te zien moeten zijn als ik het goed begrijp.

• algalid
  • Laatst online: 10:40

• sOid
  • Niet online
Best boeiende Q&A nu. Heel fijn om te merken dat de acteurs de boeken zo grondig hebben gelezen!
Ook mooi om het Nederlandse accent van Josha te horen :D

Lol! Josha legt net een link tussen de randstad (hij heeft in Rotterdam en Amsterdam gewoond) en Rand "It's like Rand's city!"

Ook een paar nieuwe acteurs genoemd voor s2. Natasha O'Keeffe (niet verteld welke rol, Moghedien/Lanfear/Faile zou me niet verbazen) en Keira Ceara Coveney als Elayne. Spot on wat mij betreft!

[Voor 110% gewijzigd door sOid op 08-10-2021 21:23]

• Lanfear89
sOid schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:45:
Best boeiende Q&A nu. Heel fijn om te merken dat de acteurs de boeken zo grondig hebben gelezen!
Ook mooi om het Nederlandse accent van Josha te horen :D

Lol! Josha legt net een link tussen de randstad (hij heeft in Rotterdam en Amsterdam gewoond) en Rand "It's like Rand's city!"

Ook een paar nieuwe acteurs genoemd voor s2. Natasha O'Keeffe (niet verteld welke rol, Moghedien zou me niet verbazen) en Keira ... als Elayne. Maar verstond de achternaam niet goed :/
Ah kak, heb em gemist. Is ie ergens terug te kijken? Op die site zelf lukte het me niet
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee