Ik heb de eerste aflevering gezien (voor meer heb ik nog geen tijd gehad, dat komt morgen, samen met het opnieuw bekijken van ep1), en ik geef het een 6je à een 7 tot zover.
De scènes voelden niet coherent aan en leken soms afgekapt te worden, al helemaal die laatste scène van de aflevering. Ook leken er scènes geheel te missen. Daardoor voelde het gehaast aan. Als ze de aflevering nog 5 of 10 minuten langer hadden gemaakt en wat dingen net iets langer hadden uitgespeeld, dan was het voor mij wel al een 8 geweest denk ik.
Ik begreep dat de eerste drie afleveringen eigenlijk een soort van opstapje zijn naar de werkelijke serie, dus vooral worldbuilding, dus ik hoop van harte dat dit nog verbeterd wordt.
Pluspunten: een van de dingen die de boeken heel goed deden was de 'unreliable narrator'. Dat lijkt in deze serie ook al meerdere malen te gebeuren, heel erg leuk om dat te zien. Daarnaast mooie shots.
De acteerprestaties zijn beter dan ik had gehoopt, maar het voelt af en toe wel nog wat houterig aan (zoals wel vaker het geval is in een eerste aflevering), dus ik verwacht dat dat nog wel beter gaat worden.
Kortom: ik heb er zeker van genoten, maar een perfecte serie is het nog niet na de 1e aflevering.
Ik verwacht van boekenlezers ook nog wel commentaar over een aantal wijzigingen ten opzichte van de boeken, maar ik heb daar nooit zoveel moeite mee (tenzij het echt te gek wordt). Tot nu toe hebben ze wel de kern van het verhaal te pakken, vind ik.
[Voor 5% gewijzigd door EDIT op 19-11-2021 10:41]