• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lanfear89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

Ah kak, heb em gemist. Is ie ergens terug te kijken? Op die site zelf lukte het me niet
Zal straks wel op YouTube komen vermoed ik!

Niet bijzonder veel gemist hoor, maar het was wel grappig om te zien. Kan nog nergens de actrice van Elayne vinden -_-

Hier trouwens de Duitse versie van de poster. Veel beter vind ik.

[Voor 14% gewijzigd door sOid op 08-10-2021 21:17]

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:40
De actrice die Elayne speelt circuleerde blijkbaar al in de geruchtenmolen maar nu is het officieel:
https://www.cbr.com/wheel-of-time-elayne-trakand-season-2/

Ik hoop dat moeder Morgase buiten de cast blijft, die heeft een afgrijselijke verhaallijn die 12 boeken meeging.

• sOid
  • Niet online
algalid schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:20:
De actrice die Elayne speelt circuleerde blijkbaar al in de geruchtenmolen maar nu is het officieel:
https://www.cbr.com/wheel-of-time-elayne-trakand-season-2/

Ik hoop dat moeder Morgase buiten de cast blijft, die heeft een afgrijselijke verhaallijn die 12 boeken meeging.
Heb m'n vorige post inmiddels aangepast :)

Heb verhaallijn van Morgase nooit zo vervelend gevonden eigenlijk. Maar is er wel eentje die vrij gemakkelijk weggelaten kan worden inderdaad. Al is het wel een belangrijk onderdeel in de relatie tussen voornamelijk Gawyn en Rand.

• Lanfear89
  • Laatst online: 21:57
algalid schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:20:

Ik vond de verhaallijn van Morgase altijd al gek. De hele periode na haar
spoiler:
Compulsion door Rahvin.
Alles daarna was nogal nutteloos als je het mij vraagt. Misschien een beetje extra worldbuilding en flavour, maar dat is het dan ook echt.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:42
Lanfear89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

Ah kak, heb em gemist. Is ie ergens terug te kijken? Op die site zelf lukte het me niet
Je kan 'm hier terugkijken: https://www.findthemetave...wrunner-virtual-screening

[Voor 19% gewijzigd door EDIT op 09-10-2021 15:55]

• EDIT
Dus. Als iemand mogelijke spoilers wil over de TV serie en de wijzigingen die zouden zijn aangebracht... op Reddit is er iemand die beweert seizoen 1 gezien te hebben en beantwoordt vragen erover.

Mogelijk dus major spoilers!!!

https://www.reddit.com/r/...entire_first_season_some/

Er is uiteraard een kans aanwezig dat dit klopt (persoonlijk lijken mij dit inderdaad wijzigingen die ergens wel logisch klinken), maar er is ook een grote kans dat het niet waar is dat deze persoon de show werkelijk heeft gezien. Wat er gezegd wordt ligt namelijk in lijn met eerdere geruchten en speculaties, wat prima kan betekenen dat die persoon gewoon alle geruchten + een dikke duim heeft gebruikt om iets te verzinnen dat plausibel klinkt.

Edit: en inmiddels is het bestempeld als speculatie door een van de mensen die betrokken is bij de show:

[Voor 41% gewijzigd door EDIT op 11-10-2021 15:47]

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:55
EDIT schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:14:
Dus. Als iemand mogelijke spoilers wil over de TV serie en de wijzigingen die zijn aangebracht... op Reddit is er iemand die beweert seizoen 1 gezien te hebben en beantwoordt vragen erover.
Lol, ik heb het aangeklikt (want toch de boeken al gelezen) en áls het waar is wel redelijk wat wijzigingen in de serie tov de boeken. Maar het zijn vooral veel kleine wijzigingen, maar niet zozeer grote schokkende wijzigingen. Halverwege de eerste aflevering wordt wel duidelijk of deze persoon alles uit z'n duim zuigt of niet.

• EDIT
Jajofisher schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Halverwege de eerste aflevering wordt wel duidelijk of deze persoon alles uit z'n duim zuigt of niet.
De eerste drie scene's kunnen het zelfs al duidelijk maken. Volgens deze persoon zijn de eerste drie scenes:

spoiler:
The first scene is Rand and Tam heading into town. The second scene is Egwene's ceremony with Nynaeve. The third scene is Mat releasing a badger in town.

Edit: en een van de mensen die betrokken is bij de show geeft aan dat het pure speculatie is:

Kortom: er zullen vast wat dingen kloppen (die waren al eerder in de geruchtenmolen genoemd), maar het wordt vooral als speculatie bestempeld.

[Voor 25% gewijzigd door EDIT op 11-10-2021 15:49]

• sOid
  • Niet online
Hoppa, weer een teaser. Dit ziet er een stuk beter uit dan die in de herberg. Helaas alleen nog kunnen vinden op instagram: https://www.instagram.com/p/CVA7Imfgxp2/

(Heb de mp4 wel geript maar kan ik hier niet posten blijkbaar.)

• EDIT
En nog een teaser, deze keer over Logain:

[Voor 57% gewijzigd door EDIT op 16-10-2021 08:17]

• Lanfear89
Damn nice. Hopen dat dat geen recast wordt halverwege de serie.
Ik moet bekennen dat ik om de een of andere reden me Logain altijd als hoogblond voor de geest had :$ 't Is te hopen dat dit er zo een beetje uit gewerkt kan worden :D

• EDIT
Er is een nieuwe teaser verschenen waarin ze Moraine laten vertellen over haar zoektocht. Helaas tot nu toe enkel op Prime Video en niet op Youtube.

Edit: inmiddels ook op YouTube:

Ik was in het begin nog sceptisch over hoe ze de serie zouden gaan maken, maar ik moet zeggen dat de recente teasers mijn scepsis hebben weggenomen. Het ziet er uit als een goede hervertelling van de boeken (ook al hebben ze logischerwijs een hele hoop dingen aangepast) en ik ben behoorlijk enthousiast geworden en erg benieuwd naar de serie.

[Voor 62% gewijzigd door EDIT op 23-10-2021 04:37]

• EDIT
De officiële trailer is inmiddels vrijgegeven:

Edit: en een kleine breakdown van de showrunner Rafe Judkins (pas op, spoilers!)

[Voor 40% gewijzigd door EDIT op 27-10-2021 19:31]

• sOid
  • Niet online
@EDIT Ja tof! Ik raad de mensen die de boeken niet hebben gelezen trouwens af om de trailer met uitleg te kijken. Zitten best wat spoilers in namelijk.

spoiler:
Eerste blik van de Aiel. Ziet er erg goed uit, eigenlijk precies zoals ik in m'n hoofd had. Heel tof. Waarschijnlijk is de Battle of the Shining Walls afgebeeld en die kerel met cape is dan Laman Damodred.

Moet zeggen dat ik nog niet super enthousiast ben over de CGI. Vind de White Tower er bijvoorbeeld vrij onrealistisch uitzien (voornamelijk door het licht) en de trollocs soms ook. Maar misschien ben ik te nitpicky :p In GoT zat af en toe ook vrij beroerde CGI.

Oh, hierbij de gewone trailer, niet die gare 360 graden versie.

[Voor 54% gewijzigd door sOid op 27-10-2021 19:22]

• EDIT
De trollocs zijn juist geen CGI, allemaal practical effects.

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:30:
De trollocs zijn juist geen CGI, allemaal practical effects.
Nope. Combinatie van beide, legt Judkins ook uit in die trailer video ;) Vanaf ongeveer 5.07.

Zien we hier trouwens Loial op de achtergrond? Tweede van links. Of was die hier nog niet bij? Ben ik ff kwijt.

• EDIT
sOid schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Nope. Combinatie van beide, legt Judkins ook uit in die trailer video ;) Vanaf ongeveer 5.07.
Hij heeft het daar zoals ik het begrijp over het gehele plaatje. De trollocs zelf zijn echt, zie ook bijvoorbeeld dit artikel: https://www.gq.com/story/inside-amazons-wheel-of-time

Citaat daarvan:
In the end, Dudman's team decided to use the same Kevlar prosthetics they give to people who have lost limbs. “And the stunt guys were up on them and off, straight away. It's actually been a very good call.”

But Dudman also needed a lot of Trollocs. “If you're making, say 20, how do you make it look as though you've created 40 or 50?” he asked. “And the answer is: They've all got horns. One of the things we decided early on is, they all have a variety of horn shapes. So if all those horns attach magnetically, and every single horn can swap with another horn on a different head, and they can also have two or three ways of putting them on, then you actually end up with 30 different silhouettes of creature for no extra money.”

In the end, Mike Weber told me, the Trollocs looked so good on camera that a whole tranche of their budget that had been slated for VFX, to make the monsters look real, was saved for something else
----
Zien we hier trouwens Loial op de achtergrond? Tweede van links. Of was die hier nog niet bij? Ben ik ff kwijt.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad Loial. Er zijn vanmorgen wat plaatjes uitgelekt, waaronder een van Loial. Ik weet niet of ik deze hier mag posten, maar ze zijn ongetwijfeld nog altijd op sociale media te vinden.

• sOid
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

Hij heeft het daar zoals ik het begrijp over het gehele plaatje. De trollocs zelf zijn echt, zie ook bijvoorbeeld dit artikel: https://www.gq.com/story/inside-amazons-wheel-of-time

Citaat daarvan:

[...]
Artikel gelezen ja. Leuk om te lezen. Maar ik interpreteer Judkins uitleg toch echt anders. Specifiek vanaf 5.39, waarin hij iets zegt als "visual effects onto it" waarbij hij refereert aan man in trolloc-pak. Maar ik kan er naast zitten.
[...]

Dat is inderdaad Loial. Er zijn vanmorgen wat plaatjes uitgelekt, waaronder een van Loial. Ik weet niet of ik deze hier mag posten, maar ze zijn ongetwijfeld nog altijd op sociale media te vinden.
Ah thanks, zal even zoeken. Vind 'm er op bovenstaande screencap vrij klein uitzien eigenlijk.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
Is het ook niet Loial op 1:10 van de trailer die zijn dolk trekt? Toffe trailer, ik ben net na de zomer beginnen met de boekenreeks. Leest lekker weg, geeft meer dan genoeg ruimte voor een rijke fantasy TV serie!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• EDIT
Gisteren zijn nieuwe posters gepresenteerd van de 'main characters'. Die waren op zichzelf niet zo spannend, maar nadat fans vroegen om de posters op hoge resolutie, deelde Amazon/Wheel of Time marketing een zip met PDF-bestanden op Twitter.
Deze bestanden bevatten echter een kleine easter egg. Er was een extra laag aanwezig waarmee, indien zichtbaar gemaakt, de posters voorzien werden van extra 'wevingen' die in elkaar overliepen van poster naar poster.
Aangezien het spoilers bevat voor de rest van de serie (niet eens dit seizoen, maar de hele boekenreeks) heb ik het resultaat maar even in spoilers gezet.
spoiler:

Als je de posters naast elkaar zet, dan krijg je dit resultaat:
spoiler:

Ik moet zeggen dat ik de marketing naar de boekenfans toe erg goed vind. Het zijn kleine dingen als dit, maar het maakt mij erg enthousiast voor de serie.

• user109731
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:14:
Als je de posters naast elkaar zet, dan krijg je dit resultaat:
spoiler:
Hele mooie symboliek! Spoilers voor de hele serie:
spoiler:
Even wat copy/paste van Reddit comments:
* The weave starts with Moraine as this story starts with her.
* Nynaeve's explosive light rays. Yellow.
* Nynaeve has a rainbow, symbolizing her ability to use all of the five powers equally.
* Rand's cage
* Egwene's Flame
* Perrin's looks like a wolf's head
* Lan contacted with both Moiraine and Nynaeve, even the background colours for each character.
* The weave doesn't touch Mat at all

[Voor 12% gewijzigd door user109731 op 30-10-2021 10:38]

• EDIT
En bij Mat
spoiler:
zie je ook een slang en een vossenstaart als je goed kijkt.

[Voor 8% gewijzigd door EDIT op 30-10-2021 10:44]

• EDIT
Voor de liefhebbers, dit zijn de eerste 55 seconden van de Wheel of Time serie:

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-05 12:06
Cool! Ik kan niet wachten. Het ziet allemaal erg goed uit.

• EDIT
Er zijn de afgelopen tijd weer wat meer teasers verschenen op sociale media, helaas zijn die niet officieel op YouTube gezet, maar een fan heeft dat schijnbaar wel gedaan, dus met dank aan die persoon een eenvoudige embed :P

• algalid
De showrunner ziet acht seizoenen, aangezien Amazon eerder voor 3-4 gaat bij andere series zou dit een monsterhit moeten worden. Met de teasers en zelfs pre-screenings die ze doen lijken ze er wel op te gokken:
https://deadline.com/2021...amazon-series-1234870995/

• EDIT
De producers hebben het zelfs over 10 of 12 seizoenen in dit interview: https://collider.com/whee...oducers-interview-amazon/
Maar dat lijkt mij meer wensdenken. Ik denk dat Rafe's 7 à 8 seizoenen realistischer is.

• algalid
Nu de release dichter bij komt, heeft iemand een idee om hoe laat het er op staat? Online speculeren mensen dat het er vrijdagochtend is rond 02:00 of 01:00, dan kan ik het bij het ontbijt kijken :) Maar een echt tijdstip heeft Amazon niet gegeven, dus het is bij het wakker worden piepen op de dienst.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18
Nou, zojuist dan toch een Amazon Prime abonnement genomen - eerste maand gratis - in voorbereiding op de komst van deze serie.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• algalid
De eerste 3 afleveringen staan online, dus het zal elke vrijdag 01:00 zijn voor een nieuw uur WoT!

• Mx. Alba
algalid schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:10:
De eerste 3 afleveringen staan online, dus het zal elke vrijdag 01:00 zijn voor een nieuw uur WoT!
Vanavond ff lekker voor gaan zitten! *\o/*

• EDIT
Ik heb de eerste aflevering gezien (voor meer heb ik nog geen tijd gehad, dat komt morgen, samen met het opnieuw bekijken van ep1), en ik geef het een 6je à een 7 tot zover.
De scènes voelden niet coherent aan en leken soms afgekapt te worden, al helemaal die laatste scène van de aflevering. Ook leken er scènes geheel te missen. Daardoor voelde het gehaast aan. Als ze de aflevering nog 5 of 10 minuten langer hadden gemaakt en wat dingen net iets langer hadden uitgespeeld, dan was het voor mij wel al een 8 geweest denk ik.
Ik begreep dat de eerste drie afleveringen eigenlijk een soort van opstapje zijn naar de werkelijke serie, dus vooral worldbuilding, dus ik hoop van harte dat dit nog verbeterd wordt.
Pluspunten: een van de dingen die de boeken heel goed deden was de 'unreliable narrator'. Dat lijkt in deze serie ook al meerdere malen te gebeuren, heel erg leuk om dat te zien. Daarnaast mooie shots.
De acteerprestaties zijn beter dan ik had gehoopt, maar het voelt af en toe wel nog wat houterig aan (zoals wel vaker het geval is in een eerste aflevering), dus ik verwacht dat dat nog wel beter gaat worden.

Kortom: ik heb er zeker van genoten, maar een perfecte serie is het nog niet na de 1e aflevering.

Ik verwacht van boekenlezers ook nog wel commentaar over een aantal wijzigingen ten opzichte van de boeken, maar ik heb daar nooit zoveel moeite mee (tenzij het echt te gek wordt). Tot nu toe hebben ze wel de kern van het verhaal te pakken, vind ik.

[Voor 5% gewijzigd door EDIT op 19-11-2021 10:41]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanochtend de eerste twee afleveringen van WoT gekeken.
Het eerste half uurtje dacht ik nog, hmmm, alles gaat rustig z'n gangetje. Maar toen brak de hel los.

Prachtige omgeving waarin e.e.a. gefilmd is (voornamelijk Tsjechië, Kroatië en Slovenië). Uiteraard met de hulp van heel veel CGI. 8)

Is het een derivaat van GoT? Ik vind van niet. En waarom zou dat ook moeten zijn? Prima zo, een episch mystiek verhaal, prachtig landschap, geloofwaardig decor (voor zover dat mogelijk is bij dit soort verhalen), actie en rustige overpeins momenten.
Wat dat betreft lijken al dit soort verhalen op elkaar. Er zijn altijd de goeden en de kwaden die eeuwig strijden om iets/whatever.

En of het de boeken volgt? Geen idee, die heb ik niet gelezen. Dus dat maakt me niet uit. ;)

Kortom; kijkplezier. :)

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 19-11-2021 10:44]

Mooie Plaatjes   

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:40
Kan iemand mij vertellen welke boeken het eerste seizoen gaat bevatten of is dat nog nergens echt duidelijk? Ik wil namelijk graag eerst de boeken lezen voordat ik de serie ga bekijken.

PSN: Alvanosa

• algalid
@Alvanosa In principe is het het eerste boek met een beetje van het tweede boek. Het prequel boek (A New Spring) zou ook in een van de afleveringen komen maar dat boek zou je dan weer best na boek 10 lezen, dan heb je nog veel werk voor de boeg.

Het makkelijkst is gewoon boek 1 en 2 lezen.

• Alvanosa
algalid schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:08:
@Alvanosa In principe is het het eerste boek met een beetje van het tweede boek. Het prequel boek (A New Spring) zou ook in een van de afleveringen komen maar dat boek zou je dan weer best na boek 10 lezen, dan heb je nog veel werk voor de boeg.

Het makkelijkst is gewoon boek 1 en 2 lezen.
Bedankt, dan ga ik eerst boek 1 en 2 lezen voordat ik de serie ga bekijken.

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:55
Ik heb me meteen op de eerste drie afleveringen gestort en wat ben ik blij dat deze serie is gemaakt! Ik kan niet wachten op de rest van het seizoen 😁

• Olga2000
Alvanosa schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:09:
[...]

Bedankt, dan ga ik eerst boek 1 en 2 lezen voordat ik de serie ga bekijken.
Als ik je was zou ik het niet doen. Ik heb eerste drie boeken gelezen en ik erg me enorm aan de serie. Nyneave en Egvene zijn volgens het boek schoonheden. Actresses zijn best ok, maar ik zou ze nooit schoonheden noemen. Morein vind ik wel goed gecast. Maar een hoop andere zaken zijn zo anders dan in het book…. Ik denk dat ik meer van de serie zou genieten als ik boeken niet gelezen had.

• EDIT
Als je het lastig vind dat dingen niet helemaal zijn zoals je ze zelf voorgesteld hebt, dan is het inderdaad beter om zonder voorkennis een verfilming in te gaan.

• FollyBlondie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-05 15:04
Ik heb een jaar of twee terug alle boeken gelezen en keek enorm uit naar deze serie.
Vandaag dus direct alle drie de afleveringen gekeken.

De eerste aflevering vond ik eigenlijk maar matig, vooral het dialoog was zwak.
Ook irriteerde ik mij aan het feit dat Perrin nu opeens een vrouw had, die vervolgens ook nog direct de dood vindt. Ik snap echter wel waarom ze het doen, het geeft toch wat meer spice aan het verhaal van Perrin voor de mensen die de boeken nog nooit gelezen hebben. Hetzelfde kan trouwens gezegd worden over de relatie tussen de ouders van Mat.

Het hoogtepunt van de eerste aflevering zat hem vooral in de goede animatie van de trollocs.
De tweede en met name de derde aflevering waren gelukkig een heel stuk beter in mijn ogen.
De scene met Dana (die overigens ook niet in de boeken voorkomt) was in mijn ogen vooral een hoogtepunt.

Ik irriteer mij verder niet aan het aanpassen van het uiterlijk van de personages ten opzichte van de boeken, zolang de karakters van de hoofdpersonages maar verhaalgetrouw blijven, waar het tot nu toe gelukkig wel op lijkt. Thom Merrilin was bijna exact hoe ik hem verwacht had.

Ik kan niet wachten op de volgende aflevering. Ondertussen denk ik maar beginnen met een reread.

• Alvanosa
Het aanpassen van het uiterlijk maakt mij niet zoveel uit zolang het personage maar gelijk blijft. Ik zal uiteindelijk de boeken eerst lezen hierom.

• Flozem
  • Laatst online: 18:25
Recent de eerste vier boeken opnieuw gelezen. De eerste afleveringen zijn behoorlijk afwijkend, maar ik snap dat hier en daar shortcuts genomen worden om de kern in één seizoen verteld te krijgen.

Aan de andere kant had men best wat sleutelmomenten toe mogen voegen. Ik mis de boottocht en de wolfbroeder. De nachtelijke visitaties hadden ook wat beter uitgewerkt mogen worden. Dan vind ik de Dana arc met wat flauwe grapjes hier schraal tegen afsteken.

De afleveringen worden wel steeds wat beter. Ik houd het erop dat de tv-serie zich in één van de alternatieve werelden binnen het weefgetouw af speelt… :p

[Voor 23% gewijzigd door Flozem op 19-11-2021 22:14]

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:30
jezus wat slecht.. dat is het enige wat ik kan zeggen. Heb het 10 minuten volgehouden. Het volgt niks van de boeken, het is opeens "omg vrouwen zijn episch, mannen zijn kut". etc.. Het past totaal niet bij de boeken. Echt gigantische teleurstelling.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• EDIT
Ja, Liandrin is inderdaad een van de meest betrouwbare karakters uit de boekenreeks als het op mannen zijn kut aankomt :+ _O-

Maar serieus, geef het een kans en kijk de eerste drie episodes. Zie het niet als een 1-op-1 boekverfilming. Dat gaat nooit gebeuren, met geen enkel boek en al helemaal niet met WoT. In de boeken speelt heel veel zich in de hoofden van de karakters af. Dat is onmogelijk om op dezelfde manier naar de TV te brengen.
Nee, ik ben ook geen fan van een paar van de dingen die ze hebben gedaan, maar ik zie wel dat het noodzakelijk is om het verhaal te vertellen. De essentie van het verhaal zelf is ongewijzigd.

[Voor 72% gewijzigd door EDIT op 19-11-2021 23:15]

• Lanfear89
Zeuw, net de afleveringen gezien. De muur van Shadar Logoth was echt veel lomper dan ik me had voorgesteld, ik had zelf altijd zo'n simpele kasteelmuur voor ogen.
Wat ik echt wel miste (vanuit het boek) was het eerste hoofdstuk met Ishmael en Lews Therin. Was er in het boek ook al niet meer wat er toen gebeurd is? Nu hoor je een keer iets over de aggorance en madness, maar meer ook niet.

Edit
De scene met Dana (die overigens ook niet in de boeken voorkomt) was in mijn ogen vooral een hoogtepunt.
Is Dana niet effectief gewoon een ietjes aangepaste Millie?

[Voor 23% gewijzigd door Lanfear89 op 20-11-2021 12:23]

• EDIT
Lanfear89 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:19:
Wat ik echt wel miste (vanuit het boek) was het eerste hoofdstuk met Ishmael en Lews Therin. Was er in het boek ook al niet meer wat er toen gebeurd is? Nu hoor je een keer iets over de aggorance en madness, maar meer ook niet.
spoiler:
Maak je niet ongerust, die komt zeker in de serie voor. Lews Therin is gecast, zelfs samen met Latra Posae Decume, een Aes Sedai uit de Age of Legends. Dus we krijgen sowieso iets uit de Age of Legends te zien.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:35
Boeken niet gelezen en had middelmatige verwachtingen van de serie. De eerste aflevering was leuk genoeg om verder te kijken, de wereld is interessant en CGI is sterk, de main acteurs zijn niet fantastisch, en kijken niet prettig weg so far.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zeuw, net de afleveringen gezien. De muur van Shadar Logoth was echt veel lomper dan ik me had voorgesteld, ik had zelf altijd zo'n simpele kasteelmuur voor ogen.
Ik moest meteen denken The Wall uit GoT.
Ze hebben zeker dezelfde CGI ontwerpers. ;)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@corset Maar moet het dan per se de boeken volgen?
Volgens mij is het vrijwel nooit dat de verfilming van een boek(enserie) precies die tekst volgt.

Er staat vaak dan ook in de aftiteling iets in de trant van:
"based on the novels/books by ...." of zoiets.

Als het precies hetzelfde zo zijn als in een boek, dan zou ik het juist niet hoeven te zien. Dan is immers alles al gesneden koek.

Mooie Plaatjes   

• FollyBlondie
[...]
Is Dana niet effectief gewoon een ietjes aangepaste Millie?
Ze vervullen inderdaad wel een zelfde rol, in de zin dat het allebei Darkfriends zijn die Rand proberen om te brengen. Het achtergrondverhaal is toch wel anders. Mili blijft ook wat langer leven en komt bijvoorbeeld
spoiler:
Elayne
nog tegen in het verhaal.

• EDIT
@FollyBlondie Wellicht dat even als spoiler markeren. We hebben hier ook mensen die de boeken niet hebben gelezen.

• FollyBlondie
EDIT schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:45:
@FollyBlondie Wellicht dat even als spoiler markeren. We hebben hier ook mensen die de boeken niet hebben gelezen.
Klopt, heb het het al aangepast, is het trouwens mogelijk om enkel het woord zwart te maken i.p.v. de hele regel?

• EDIT
EDIT schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:40:
Ik heb de eerste aflevering gezien (voor meer heb ik nog geen tijd gehad, dat komt morgen, samen met het opnieuw bekijken van ep1
[...]
Ik ben er net even rustig voor gaan zitten en heb alle drie de afleveringen gekeken, waarvan de eerste aflevering dus voor de tweede keer. Daarnaast ook meteen de eerste drie animatiefilms gekeken van Warder, het verhaal van Manetheren en de Breaking, samen met de behind-the-scenes/Legacy of the Wheel of Time videos (aanrader als mensen die nog niet gezien hebben!).

Ik denk dat ik bij die eerste keer dat ik de eerste aflevering keek ik behoorlijk moest wennen aan de veranderingen, want deze tweede keer leek de aflevering veel samenhangender dan ik in eerste instantie dacht. Nog steeds vind ik dat bepaalde scenes beter uitgespeeld hadden mogen worden, maar ik geef het nu zeker wel een 7.
En daarna de volgende afleveringen... Jeetje.
Misschien dat sommige mensen ze aan de trage kant vinden, maar voor mij waren ze perfect qua tempo. En die dromen :o
Heel erg gaaf gedaan. Ik kan niet anders dan deze afleveringen met toch minimaal een 8 beoordelen, hoewel ik bang ben dat ik uiteindelijk boven de tien ga uitkomen als de afleveringen beter en beter worden :P

Ook al is het misschien niet exact de vertelling zoals het in de boeken aanwezig is, het hart van het verhaal staat voor mij nog altijd overeind. De enige wijziging waar ik nog steeds niet blij mee ben is het stuk van de vrouw van Perrin, hoewel daar, nu ik het opnieuw bekijk en de andere afleveringen heb gezien ook al meer achter lijkt schuil te gaan.
Het is met boekenkennis, maar ik kan mij niet voorstellen
spoiler:
dat het toeval is dat een wolf haar ingewanden aan het opeten was. En waarom had zij een hamer opgeheven achter Perrin en leek ze net toe te willen slaan toen hij haar doodde? Is het verhaal dat ze een Darkfriend was?

Kortom: het is een nieuwe wenteling van het rad en ik kan niet wachten op de volgende afleveringen. Ook voor mij als boekenfan is dit weer een nieuw verhaal.

• FollyBlondie
Voor de mensen die het interessant vinden, Brandon Sanderson (de schrijver die de boekenreeks heeft afgemaakt na het overlijden van Robert Jordan) heeft op Reddit zijn gedachten gedeeld over de eerste twee afleveringen van de TV serie.

Hij is ook betrokken bij de serie als een van de producers.

Aflevering 1: https://www.reddit.com/r/...from_brandon_episode_one/

Aflevering 2: https://www.reddit.com/r/...from_brandon_episode_two/

• Flozem
  • Laatst online: 18:25
FollyBlondie schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:52:
Voor de mensen die het interessant vinden, Brandon Sanderson (de schrijver die de boekenreeks heeft afgemaakt na het overlijden van Robert Jordan) heeft op Reddit zijn gedachten gedeeld over de eerste twee afleveringen van de TV serie.
Grappig te zien dat hij dezelfde relativering erop na houdt.
“I view this as a new turning of the wheel. It's not an adaptation of the books to me; it's an adaptation of the NEXT time these people are living this story.”
Met die mindset is dit een prima vertelling van WoT.

[Voor 4% gewijzigd door Flozem op 20-11-2021 19:27]

• Olga2000
corset schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:23:
jezus wat slecht.. dat is het enige wat ik kan zeggen. Heb het 10 minuten volgehouden. Het volgt niks van de boeken, het is opeens "omg vrouwen zijn episch, mannen zijn kut". etc.. Het past totaal niet bij de boeken. Echt gigantische teleurstelling.
Eerste twee afleveringen vond ik van slecht tot matig. Ik begrijp ook wel dat men voor een verfilming van een boek nodige shortcuts moet nemen, maar man, man, man wat hebben zij het hier bont gemaakt! De hele hoofdstukken in een of twee zinnen geperst. Reactie van Pepijn over dood van zijn (in de boeken niet bestaande) vrouw is bijna afwezig. Het lijkt dat de boeken door een zwarte gat in elkaar zijn geperst. Relatie tussen Lan en Morein is een stuk zakelijker (al geven ze enorm om elkaar)… en meer van dat soort dingen.

Aflevering 3 is gelukkig een stuk beter. Hadden ze alleen maar aflevering 1 online gezet zou ik waarschijnlijk tweede niet kijken.

• EDIT
Ik vond het gedeelte van Perrin juist heel erg realistisch gedaan en zo wordt hij ook in de boeken omschreven. Iedereen verwerkt trauma op een andere manier en hij doet dat binnenin zichzelf. Op vele momenten in de afleveringen laat hij op subtiele wijze zien dat het hem enorm veel doet.

• sOid
  • Niet online
Wat een negativiteit zeg. Op IMDb ook al. Begrijp niet zo goed waarom. Ik heb net de eerste 3 afleveringen gekeken en ben overwegend positief. Ja, er zijn absoluut keuzes gemaakt waar ik ook moeite mee heb. De vrouw van Perrin bijvoorbeeld. Maar ik begrijp wel waarom dat is gedaan. Zeker als je ook kijkt naar wat er nog komen gaat.

spoiler:
Naast zijn 'blinde woede' die hier al goed wordt geïntroduceerd, wordt hier ook meteen de bodem gelegd voor zijn (in mijn ogen) extreme protectionisme voor Faile later in het verhaal.

De trollocs en de weergave van de one power vind ik echter heel goed gedaan. Het gevecht in Emond's Field idem. Combinatie van CGi en practical effects werkt ook goed. En aangezien de personages in de serie ook ouder zijn dan in de boeken, vind ik het ook niet zo gek dat de relatie van Rand en Egwene verder gevorderd is. Ook hierdoor is het weer geloofwaardiger dat Perrin een vrouw heeft.

Waar ik me persoonlijk het meest aan stoor is de manier waarop ze de verhaallijn comprimeren. Sommige stukken gaan veel te snel terwijl andere veel minder boeiende/relevante scenes te veel tijd krijgen (met die darkfriend in e03 bijvoorbeeld).

Acteerwerk vind ik ook echt prima en geloofwaardig. Denk dat de juiste keuzes zijn gemaakt voor de cast. In de main cast kan ik me, tot nu toe, in ieder geval absoluut vinden.

• sOid
  • Niet online
corset schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:23:
Als je 10 minuten hebt gekeken en daar al meteen zo'n sterke mening aan overhoudt moet je misschien *knip* En dan wel de moeite nemen om in zo'n topic te posten... Echt hoor, 10 min kijken en dan meteen tot de conclusie komen dat vrouwen episch zijn en mannen kut. Op de basis van 1 scene. Vreemd.

Iets minder fel op de man mag ook aub.

[Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 21-11-2021 11:23]

• corset
sOid schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:51:
[...]

Als je 10 minuten hebt gekeken en daar al meteen zo'n sterke mening aan overhoudt moet je misschien gewoon je mond houden. En dan wel de moeite nemen om in zo'n topic te posten... Echt hoor, 10 min kijken en dan meteen tot de conclusie komen dat vrouwen episch zijn en mannen kut. Op de basis van 1 scene. Vreemd.
*knip*
Op deze manier draagt deze reactie helemaal niks bij. Je gaat vol op de man en stelt je alles behalve constructief op.
Bovendien let eens op je taalgebruik.

[Voor 64% gewijzigd door tweakduke op 21-11-2021 11:00]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• EDIT
@corset Kan je nog even wat spul tussen spoilers gooien? Niet iedereen hier heeft de boeken gelezen.

• sOid
  • Niet online
@corset Het zal mij werkelijk een zorg zijn wat jouw mening is. Prima als je het kut vindt. Ook prima als je het helemaal fantastisch vindt. Mijn persoonlijke mening zit ergens in het midden.

Waar ik wél moeite mee heb is dat jij die mening baseert op, zoals jij zelf schreef, 10 minuten van een aflevering. Hoe kun je daar in godsnaam een goed beeld door vormen? Dat is zeggen alsof de boekenserie ruk is na het lezen van het eerste hoofdstuk.

Ik begrijp overigens niet waarom punt 1 niets met het verhaal te maken heeft (hallo, Red Ajah?). Punt 2 begrijp ik de gemaakte keuze; televisieverhaal is opgezet met Moiraine als 'marketingmachine'. In mijn ogen ook om kijkers wat op een dwaalspoor te brengen. Bij GoT werd de acteur achter Eddard Stark hier ook voor gebruikt. Punt 3 is me niet opgevallen, maar zou kunnen. Punt 4 begrijp ik de gemaakte keuze. Komt ook niet helemaal uit de lucht vallen overigens, aangezien er in het boek ergens aan gerefererd wordt dat Perrin waarschijnlijk met Laila (?) was getrouwd als ze in Emonds Field waren gebleven. En aangezien de cast ouder is dan in de boeken...

Edit: overigens vind ik dit de meest genuanceerde review. Veel beter doordacht en beargumenteerd dan het galspuwen dat nu op IMDb en MetaCritic https://www.wotseries.com...1-3-of-the-wheel-of-time/ (let op, spoilers)

[Voor 10% gewijzigd door sOid op 21-11-2021 10:30]

• corset
sOid schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:21:
@corset Het zal mij werkelijk een zorg zijn wat jouw mening is. Prima als je het kut vindt. Ook prima als je het helemaal fantastisch vindt. Mijn persoonlijke mening zit ergens in het midden.

Waar ik wél moeite mee heb is dat jij die mening baseert op, zoals jij zelf schreef, 10 minuten van een aflevering. Hoe kun je daar in godsnaam een goed beeld door vormen? Dat is zeggen alsof de boekenserie ruk is na het lezen van het eerste hoofdstuk.

Ik begrijp overigens niet waarom punt 1 niets met het verhaal te maken heeft (hallo, Red Ajah?). Punt 2 begrijp ik de gemaakte keuze; televisieverhaal is opgezet met Moiraine als 'marketingmachine'. In mijn ogen ook om kijkers wat op een dwaalspoor te brengen. Bij GoT werd de acteur achter Eddard Stark hier ook voor gebruikt. Punt 3 is me niet opgevallen, maar zou kunnen. Punt 4 begrijp ik de gemaakte keuze. Komt ook niet helemaal uit de lucht vallen overigens, aangezien er in het boek ergens aan gerefererd wordt dat Perrin waarschijnlijk met Laila (?) was getrouwd als ze in Emonds Field waren gebleven. En aangezien de cast ouder is dan in de boeken...

Edit: overigens vind ik dit de meest genuanceerde review. Veel beter doordacht en beargumenteerd dan het galspuwen dat nu op IMDb en MetaCritic https://www.wotseries.com...1-3-of-the-wheel-of-time/ (let op, spoilers)
Een fan website gebruiken als "genuanceerde review" en de rest van de post maar negeren, en wijzigingen goed praten want "lol dat is toch leuk".

Dan hadden ze niet vanaf 1 moeten roepen "we volgen de boeken" en dan onzin er in gaan gooien. Dan hadden ze beter kunnen zeggen "We gaan onze eigen versie van het verhaal vertellen". Maar geniet ervan! Ik denk dat dit voor de GoT fans ideaal kijkvoer is.Lekker simpel, geen nadenken nodig en gewoon genieten van de serie. Alles wat de boeken niet waren.

Ik heb nu de eerste 3 episodes gekeken, en nog steeds echt niks gevonden wat mijn mening veranderd. De gehele serie wordt het raam uit gegooid en gewoon een eigen verzonnen fanfic van gemaakt. En dat is best leuk als je daar van houdt! Maar voor mij is het gewoon echt te slecht voor woorden. Zeker aangezien degene die het verhaal aangepast heeft totaal niets heeft meegenomen van de stijl, sfeer en alles wat Robert Jordan heeft opgebouwd.
What's next? Discworld, maar dan een VS variant? :+

[Voor 11% gewijzigd door corset op 21-11-2021 11:22]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 15:10

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Overdrijven is ook wel een kunst hoor. Nu zal ik ook niet zeggen dat ik van elke keuze even goed een fan ben, en ja de eerste afleveringen sprinten direct weg en hadden wel wat rustiger gekund (het schijnt wel dat de serie hierna ietwat slomer wordt, wat ook wel mag). Maar complete fanfic? Het volgt wel dezelfde lijnen.

En sommige veranderingen vind ik juist goed. Zo merkte ik de halve boekenserie lang vanuit Mat nauwelijks een persoonlijkheid. Hier is Mat direct Mat. Met nog wat voorafschaduwing. En duidelijke verbetering op de boeken.

Ik verwacht nog wel veel controverse en kritiek dat de serie "woke" en "feministisch" zou zijn. Met dat soort onzin loopt wel vaker mijn YouTube recommendations feed vol. Tja, de vrouwen in de serie zitten nu eenmaal niet enkel aan het aanrecht. Dat gaat voor de Quarterings en Sargons van de wereld al direct veel te ver. En ja, ik heb de boeken gelezen, dus daar zit ook wel een groot gehalte aan feminisme in. Al heeft de Red Ajah bijvoorbeeld ook vaak ronduit ongelijk. Alleen al wat ze in het begin van aflevering 1 zeggen klopt simpelweg niet volgens de lore van de serie, en dat zal de serie later nog wel pijnlijk duidelijk maken. Het is wat de mensen in die wereld geloven, dat is ook zo in de boeken, maar het is niet de waarheid. Het is dus ook niet eenzijdig in de serie.

Zelf wil ik nog voorzichtig positief zijn over de serie. Het is een heel erg eigen interpretatie, er zijn veranderingen, dat kan wel verkeerd uitpakken. Maar vooralsnog vind ik de eerste 3 afleveringen niet slecht. Als de afleveringen hierna beter worden kan de serie nog wel eens flink slagen.

Zelf ben ik vooral fan van wat de serie representeert. Het is enorm invloedrijk geweest in fantasy van de afgelopen 30 jaar. Ik ben zelf vooral heel erg gek op de boeken van Brandon Sanderson, die erg geïnspireerd was door de serie en uiteindelijk ook de laatste 3 boeken van Wheel of Time heeft geschreven. Die kerel kan het wel. Ik denk dat mijn favoriete Sanderlanche toch wel uit Oathbringer is bijvoorbeeld. Wat er aan het eind van de boeken in het hoofd van Teft en al helemaal het hoofd van Dalinar gebeurt, ik heb het al meerdere keren gelezen en de tranen springen me nog steeds in de ogen. Als je dan ook nog Michael Kramer hebt die het voorleest in de audioboek versie (deed ook The Wheel of Time audioboeken trouwens). Maar nu heb ik het over de verkeerde serie. Dit is het Wheel of Time topic, niet het Cosmere topic. Maar die Sanderson kan wel schrijven.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
Ik heb zaterdagavond met veel plezier de eerste drie afleveringen zitten kijken. Naar mijn idee is het mooi gefilmd en zit de CGI ook wel snor. Dat was wel een angstig moment omdat je vanuit de boeken van alles kunt voorstellen en hoe ze dat dan op beeld krijgen. Het verhaal is inderdaad niet 100% de boeken maar dat maakt mij niet uit. Ik ben erg benieuwd naar de volgende afleveringen.

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:37
Poeh wat een negativiteit allemaal.
Het is maar een serie die een boekenreeks volgt als basis voor een leuke fantasy serie.

Probleem is een beetje dat we met zn allen verwend zijn door GoT en dat niveau van elke serie verwachten. Dat is niet realistisch.
Ga voor de grap even Shannarra chronicles kijken (als je de boeken hebt gelezen) of Sword of Truth (boeken van Goodkind)
Die zijn pas schrikbarend slecht.
Dit is gewoon een leuke fantasy serie die de boeken van Jordan volgt. Er wordt nergens gezegd dat de serie een 1 op 1 kopie is van de boeken.

Wordt allemaal eens volwassen en kijk een leuke serie of kijk gewoon niet.

• Arjan90
Ik heb de serie nog niet gezien en heb nu de boeken t/m 5 gelezen in de afgelopen maanden. Maar van wat ik hier zo lees als feedback dan ben ik erg benieuwd. De boeken zullen nooit 1-op-1 verfilmd worden, maar iedereen "leest" de boeken ook weer anders (en mogelijk verschilt het nog of je Engels of Nederlands leest met nuances die anders worden geplaatst). Dat is het "mooie" van boeken, maar ook het lastige voor scenarioschrijvers. Zij lezen het ook weer met hun perspectief, zij interpreteren relaties tussen bijv. een Lan en Moraine ook weer anders dan iemand van ons dat weer doet (waardoor het iets zakelijker is dan je verwacht, of misschien juist niet zakelijk genoeg). Het feministische wat ik hier terug zie komen als commentaar lees ik bijv. ook wel heel erg terug in de boeken, waar vrouwen zowel in Emondsveld als in de Witte Toren zichzelf echt wel als "superieur" beschouwen t.o.v. de mannen. Het gaat regelmatig over hoe mannen bespeeld moeten worden zodat ze gewoon doen "wat je wil dat ze doen". Je moet ook niet vergeten dat de relatie van de karakters in de boeken zich gedurende de boeken ook verder ontwikkelen waardoor de relatie zoals jij het je herinnert misschien niet helemaal hetzelfde is als in het begin van de boeken toen je het las. En met de kennis van nu, lees je de boeken ook weer anders dan toen. Gechargeerd voorbeeld: The Sixth Sense kijk je de tweede keer héél anders dan de eerste keer.

Wat ik tot nu toe zo uit de feedback lees zijn de thema's redelijk gelijk, maar zijn de details uiteraard anders. Dat kan ook niet anders. Bij de verfilming van bijv. Harry Potter of Lord of the Rings is ook genoeg commentaar geweest omdat er personages uitgesneden werden, verhaallijnen werden gestopt die in het boek nog veel waarde hadden, etc. Er moeten keuzes gemaakt worden. Damned if you do, damned if you don't.

Maar nogmaals: ik heb de serie nog niet gezien dus misschien is het nog wat "vanaf de bühne" beoordelen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• EDIT
Het meest gave element van de boeken hebben ze in ieder geval perfect overgenomen in de TV-serie: de voorafschaduwingen. Pefecte camera-timings bij sommige zinnen, hints naar dingen die nog gaan gebeuren... heerlijk.
Net als bij de boeken zie je elke keer dat je de afleveringen weer kijkt nog meer van die kleine dingen. Dat vond ik bij het herlezen van de boeken ook al geweldig, telkens kwam je ergens weer een zinnetje tegen waarvan je achteraf zei: oh damn, dat bedoelde hij ermee. Dat lijkt bij de tv-serie ook te gaan gebeuren. Ik heb er in ieder geval al genoeg gezien om te weten dat het geen toeval is en dat ze er met opzet in zijn geplaatst.

• Mx. Alba
Tijdens aflevering 1 en 2 waren trouwens momenten die mij extreem emotioneel aangrepen, bijvoorbeeld het "weep for Manetheren" stukje en Moiraine die daarna over de ondergang van Manetheren vertelt. Ik had gehoopt dat er in aflevering 3 ook zoiets zou zitten, maar helaas.

spoiler:
Wel apart trouwens... In de boeken haalt Perrin een levende Aiel uit een kooi, in de serie haalt Mat een dode Aiel uit een kooi.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
Mx. Alba schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:03:
Tijdens aflevering 1 en 2 waren trouwens momenten die mij extreem emotioneel aangrepen, bijvoorbeeld het "weep for Manetheren" stukje en Moiraine die daarna over de ondergang van Manetheren vertelt. Ik had gehoopt dat er in aflevering 3 ook zoiets zou zitten, maar helaas.

spoiler:
Wel apart trouwens... In de boeken haalt Perrin een levende Aiel uit een kooi, in de serie haalt Mat een dode Aiel uit een kooi.
Mooi stukje gezongen inderdaad. In de boeken vind ik dat altijd lastig mee te zingen, je mist immers melodie :-)

spoiler:
Dat snapte ik ook niet helemaal. Ik heb alle boeken gelezen en ben nu bezig met herlezen, op 1/4 nu van boek 3 maar dat Perijn een Aiel redt komt nog later terug. En naar mijn idee had die levende Aiel nog best een rol/functie

• EDIT
Heb je ook al de animatiefilms bekeken @Mx. Alba? Die zijn ook zeker het bekijken waard.

Voor degenen die ze niet hebben kunnen vinden heeft iemand ze ook op Youtube geplaatst:

Bij Episode 1 - The Breaking of the World

Bij Episode 2 - The Fall of Manetheren

Bij Episode 3 - The Greatest Warder

[Voor 36% gewijzigd door EDIT op 22-11-2021 10:16]

• Mx. Alba
EDIT schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:14:
Heb je ook al de animatiefilms bekeken @Mx. Alba? Die zijn ook zeker het bekijken waard.

Voor degenen die ze niet hebben kunnen vinden heeft iemand ze ook op Youtube geplaatst:

[YouTube: The Wheel of Time | Origins Ep. 1: The Breaking of the World]

Bij Episode 2 Origins - The Fall of Manetheren
[YouTube: The Wheel of Time | Origins Ep. 2: The Fall of Manetheren]

Bij Episode 3 Origins - The Greatest Warder
[YouTube: The Wheel of Time | Origins Ep. 3: The Greatest Warder]
Ik wist niet dat die bestonden... Ga ze vanavond kijken! :)

• EDIT
Ja, ze zijn heel erg verstopt en op de meeste platforms komen ze niet naar boven. Erg jammer.
Maar in de webbrowser zouden ze zichtbaar moeten zijn. Druk tijdens de aflevering op pauze en selecteer daarna X-Ray. Onder Bonuscontent staan deze filmpjes. Ook kan je zo dingen als behind the scenes-videos bekijken en het artwork voor de serie.
Let op: er staan ook afbeeldingen bij van scenes die uit de afleveringen zijn geknipt en soms zelfs delen van videos van latere afleveringen. Die zou ik dus pas na het einde van het seizoen bekijken als je geen spoilers wilt.

[Voor 38% gewijzigd door EDIT op 22-11-2021 10:20]

• algalid
Die shorts zijn lastig op te zoeken, je moet pauzeren en op X-Ray drukken en niet alle apps voor TV hebben ze. Mobiel en via website kan je ze wel zien maar niet maximaliseren.

Er zijn commentaren dat in de eerste aflevering het verhaal in de short moet worden verteld ipv de dialoog van Moiraine. Maar ik denk dat critici het dan nog niet goed vonden omdat je te weinig ziet of een abrupte time skip. Wel jammer dat ze verstopt zijn, enkel een handvol kijkers weet dat de shorts er zijn (was overigens hetzelfde met de GoT animaties, die waren enkel op bluray en wie heeft die gezien).

[Voor 53% gewijzigd door algalid op 22-11-2021 10:21]

• Mx. Alba
Olga2000 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:08:
Als ik je was zou ik het niet doen. Ik heb eerste drie boeken gelezen en ik erg me enorm aan de serie. Nyneave en Egvene zijn volgens het boek schoonheden. Actresses zijn best ok, maar ik zou ze nooit schoonheden noemen.
Spreek vooral voor jezelf. De dames in kwestie zijn zeker wel mooi te noemen, vooral Nynaeve. En ik kan me best voorstellen dat in een klein dorpje Egwene ook Miss Emond's Field is.

Over actrices gesproken, Liandrin vind ik ook heel goed gecast, ...

spoiler:
... hoewel die toch in de boeken altijd heel veel vlechtjes droeg, of verwissel ik haar nu met iemand anders?

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:21
corset schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:44:
What's next? Discworld, maar dan een VS variant? :+
Discworld is al grondig verkracht met The Watch. Ik heb de serie zelf niet gezien maar de verhalen die ik er over heb gehoord zijn niet best.

Over The Wheel of Time ben ik tot nu toe eigenlijk alleen maar positief, maar aangezien ik de boeken niet heb gelezen is het lastig om te zien wat er allemaal "fout" is aan deze adaptie.

Ik zie overigens niet in waar je die "vrouwen zijn episch" gedachte vandaan haalt. Kennelijk is de magie van deze wereld voorbehouden aan vrouwen, of zo denken de Aes Sedai er in ieder geval over. Of het ook echt zo in elkaar zit moeten we nog zien, al vermoed ik van niet. Verder komen bijvoorbeeld Rand, zijn vader en Lan behoorlijk competent over.

• corset
ErikT738 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:48:
[...]

Discworld is al grondig verkracht met The Watch. Ik heb de serie zelf niet gezien maar de verhalen die ik er over heb gehoord zijn niet best.

Over The Wheel of Time ben ik tot nu toe eigenlijk alleen maar positief, maar aangezien ik de boeken niet heb gelezen is het lastig om te zien wat er allemaal "fout" is aan deze adaptie.

Ik zie overigens niet in waar je die "vrouwen zijn episch" gedachte vandaan haalt. Kennelijk is de magie van deze wereld voorbehouden aan vrouwen, of zo denken de Aes Sedai er in ieder geval over. Of het ook echt zo in elkaar zit moeten we nog zien, al vermoed ik van niet. Verder komen bijvoorbeeld Rand, zijn vader en Lan behoorlijk competent over.
The watch bestaat niet :+ hoe meer ik het blijf geloven, hoe langer het waar zal blijven haha.

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

On_E

Housemusic

Ik vind het na 3 afleveringen leuk genoeg om de rest van het seizoen wekelijks te gaan kijken. Wel benieuwd waar het heen gaat allemaal als iemand die de boeken niet heeft gelezen.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

• Lanfear89
EDIT schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:14:

[YouTube: The Wheel of Time | Origins Ep. 1: The Breaking of the World]

Bij Episode 2 - The Fall of Manetheren
[YouTube: The Wheel of Time | Origins Ep. 2: The Fall of Manetheren]

Bij Episode 3 - The Greatest Warder
[YouTube: The Wheel of Time | Origins Ep. 3: The Greatest Warder]
En de ratten van amazon hebben er al weer een copyright claim op gegooit :( volgens mij willen ze gewoon niet dat iemand die dingen ooit ziet. De hele uitleg van the breaking etc is juist kritieke info. Dat wegstoppen achter zo'n verborgen filmpje ipv fatsoenlijk in de afleveringen verwerken is echt een doodzonde.

[Voor 10% gewijzigd door Lanfear89 op 22-11-2021 18:00]

• EDIT
Ah, balen. Nou ja, ze zijn nog steeds te zien via de Prime Video site in de browser.
Ik zag dat de behind-the-scenes episodes inmiddels wel op een normale manier in de lijst met afleveringen staan. Maar let op: daar zitten enorme spoilers in! Dus niet kijken als je de boeken niet hebt gelezen of pas op het einde van het seizoen.

[Voor 59% gewijzigd door EDIT op 22-11-2021 18:02]

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:36
@On_E Ik heb de boeken wel gelezen (jaren geleden en 90% ben ik vergeten) en ik blijf ook kijken. Het is allemaal niet zo bijzonder wat er te zien is (en het einde is helemaal niet bijzonder (meer zeg ik er niet over maar je begrijpt het wel over een paar jaar)) maar het kijkt lekker weg. Het enige waar ik me aan erger zijn de reis scènes waar je minuten lang saaie bergen en vlaktes ziet maar als ik me goed herinner is dat binnenkort afgelopen en gaat het straks allemaal een stuk sneller.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Laagheim Die landschappen en reis scenes zijn wel belangrijk om een wereld op te bouwen. Misschien is het niet jouw smaak, wat verder prima is hoor, maar ook in LOTR wordt hier behoorlijk veel aandacht aan besteed.

Ik vind overigens dat de serie de boeken (new spring / eye of the world) voorlopig goed eer aan doet. De manier waarop het verhaal verteld wordt en hoe plekken gefilmd zijn komen behoorlijk goed overeen met hoe ik het als lezer heb ervaren (al is dat al weer een tijdje geleden ;) )

Ik kan me nog een videogame herinneren begin jaren 2000 met de unreal engine waarin ze geprobeerd hebben om de wereld van WOT te creëren, met goedkeuring van Robert Jordan himself. Dat was een enorm fiasco, zelfs voor mij die de serie een warm hart toedraagt viel het zwaar tegen.

En het is maar een tv serie, het is fijn dat het gemaakt wordt en ik ben blij dat er eindelijk een versie komt die behoorlijk trouw is zonder het meteen te verkrachten of een enorm hollywood sausje overheen gaat. Of het de nieuwe GOT gaat worden... ik denk het niet. Het zal ergens eindigen tussen de eerste trilogie van lord of the rings en de tweede trilogie van de hobbit wat in mijn ogen prima is. Ik hoop wel dat ze het hele verhaal gaan vertellen en niet ergens na het 4e of 6e boek de serie gaan stopzetten.

[Voor 12% gewijzigd door rockhopper op 22-11-2021 23:23]

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Laagheim schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:34:
@On_E .... Het is allemaal niet zo bijzonder wat er te zien is
Hoezo? Heb jij als enige de hele serie al afgekeken dan? Hoe dan?
Het enige waar ik me aan erger zijn de reis scènes waar je minuten lang saaie bergen en vlaktes ziet maar als ik me goed herinner is dat binnenkort afgelopen en gaat het straks allemaal een stuk sneller.
Grappig; die spannende landschappen vind ik juist een pluspunt! :Y

Mooie Plaatjes   

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:36
@rockhopper Mijn ervaring met fantasy werelden is dat ze er op film en tv allemaal hetzelfde uitzien. Of je nu naar LOTR kijkt of naar de Witcher het is allemaal meer van hetzelfde. Een Nederlandse polder kom je niet tegen (waarschijnlijk omdat magie slecht tegen natte voeten kan :D). Anyway ik weet omdat ik de boeken ooit gelezen heb dat aan dat gereis een einde komt dus geen reden om af te haken.

@ehtweak Nee net als iedereen heb ik alleen maar de eerste drie afleveringen gezien maar dat was genoeg om een indruk te krijgen. Dit is geen serie die je zal verrassen zoals bijv. Lost of meer recent Raised by wolves, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is. Ik vermaak me prima.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58
4 jaar geleden ooit begonnen met boek 0, dus hoe ze heeft moeten ploeteren om haar krachten te krijgen. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik eerst alle boeken lees, nog voordat ik een aflevering ga kijken.
Gisteren maar even opnieuw begonnen want het was erg diep gezonken bij mij. Dus weer terug bij 0.
Gelukkig leest het erg snel weg.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Psyx88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:17
haha ik herken dit wel. Ik had mijzelf 1,5 maand geleden ook voorgenomen om weer eerst deel 1-3 te lezen voordat ik de serie ging bekijken.

Na een halve bladzijde Eye of the World zat ik er weer helemaal in. Inmiddels alweer halverwege Lord of Chaos.

Het blijft een fantastische serie. Ik ben ook positief verrast door de tv serie. De visuals zijn mooi en de main characters zijn, wat mij betreft goed neer gezet. Is het een 1-of-1 boekverfilming? Nee, maar dat kan ook niet met een serie als WoT, waar veel van de character ontwikkeling ook in de hoofden van de personages plaats vindt. De serie kijkt lekker weg, ik herken de main story beats en de characters voelen, voor mij, als vertrouwd.

Ik ben benieuwd hoe de serie zich zal gaan ontwikkelen als de scope wordt opgeschaald 😁

• Arjan90
Dat mag ook wel, het zijn flinke boeken :D

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Laagheim schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:23:
@rockhopper Mijn ervaring met fantasy werelden is dat ze er op film en tv allemaal hetzelfde uitzien. Of je nu naar LOTR kijkt of naar de Witcher het is allemaal meer van hetzelfde. Een Nederlandse polder kom je niet tegen (waarschijnlijk omdat magie slecht tegen natte voeten kan :D). Anyway ik weet omdat ik de boeken ooit gelezen heb dat aan dat gereis een einde komt dus geen reden om af te haken.
Op zich is de wereld van WoT nog behoorlijk groot en een behoorlijk groot deel is eigenlijk niet bezocht in de boeken, even gebaseerd op de kaart in "the world of wheel of time" (RJ & Tessa Patterson). Goed ze komen een beetje in Seanchan, maar de land of madmen / Shara worden eigenlijk niet bezocht. Dus in feite speelt alles zich af op 1/3e van de wereld.
spoiler:
En dan hebben we het nog niet over de parallel-werelden gehad.

Maar op het stokpaardje van alle fantasy werelden lijken op elkaar, dat is een beetje inherent aan het genre. Net zoals dat alle ziekenhuis series op elkaar lijken en de meeste science fiction series ook één pot nat is. Het is sowieso qua fantasy allemaal een beetje middeleeuws GB (of wat men zich daarbij voorstelt) eigenlijk vond ik vooral Shadar Logoth behoorlijk goed en vernieuwend weergegeven. Al was de "darkness" weer iets minder.

En ja een polder is nou niet heel spannend, van mij mag er wel een pool excursie plaatsvinden. Maar goed beperkend op de wereld zoals beschreven in de boeken is er genoeg variatie in zowel locaties als rassen en volkeren. Maar uiteindelijk moet een serie ook betaalbaar blijven dus gaat men snel naar low(er) budget locaties waar men ongestoord en zonder extra belastingen (fiscaal gunstig) aan het werk kan.

[Voor 0% gewijzigd door rockhopper op 23-11-2021 17:53. Reden: spoiler tag erbij hoewel het niet een super spoiler is]

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• EDIT
Volgens Deadline had Wheel of Time het meest succesvolle openingsweekend dit jaar voor Amazon met 'tens and tens of millions of streams' (maar goed, ze hebben dit jaar nou niet bijster veel bijzonders gemaakt, dus zo lastig is dat nou ook weer niet).
Echter de opmerking dat het erop lijkt dat het hun (in hun eigen woorden) al hoge verwachtingen voorbij zal gaan is volgens mij meer veelzeggend.
Ook al is de serie nog niet officieel vernieuwd voor een derde seizoen, ik schat zomaar in dat het voor het einde van het jaar (als de kijkers blijven kijken tenminste) of begin volgend jaar wel eens een officieel groen licht zou kunnen krijgen.

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

EDIT schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:33:
Volgens Deadline had Wheel of Time het meest succesvolle openingsweekend dit jaar voor Amazon met 'tens and tens of millions of streams' (maar goed, ze hebben dit jaar nou niet bijster veel bijzonders gemaakt, dus zo lastig is dat nou ook weer niet).
Echter de opmerking dat het erop lijkt dat het hun (in hun eigen woorden) al hoge verwachtingen voorbij zal gaan is volgens mij meer veelzeggend.
Ook al is de serie nog niet officieel vernieuwd voor een derde seizoen, ik schat zomaar in dat het voor het einde van het jaar (als de kijkers blijven kijken tenminste) of begin volgend jaar wel eens een officieel groen licht zou kunnen krijgen.
Ze maken een goede kans om net zoiets als GOT in handen te hebben. Gelukkig is deze serie wel helemaal af.

Het merendeel van de kijkers zal niet de gehele 14 delige serie hebben gelezen en ook niet heel veel moeite hebben met eventuele afwijkingen van de boeken.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• EDIT
Promo-clip voor de aankomende episode (dus let op, spoilers!):

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

WillemAtHome schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:55:
[...]
Ze maken een goede kans om net zoiets als GOT in handen te hebben. Gelukkig is deze serie wel helemaal af.

Het merendeel van de kijkers zal niet de gehele 14 delige serie hebben gelezen en ook niet heel veel moeite hebben met eventuele afwijkingen van de boeken.
Ik heb wel de hele serie gelezen, waarvan de eerste boeken meerdere keren. Maar ik zie een serie sowieso als "een interpretatie" en niet een missie om het verbatim van het boek naar het scherm over te zetten.
Eigenlijk meer zoals LOTR - films van Peter Jackson ook "een versie" is van het verhaal. Daar zitten ook afwijkingen in ten opzichte van het boek sommige groot andere wat kleiner met een sausje om het allemaal wat plezieriger om te kijken te maken. Ik heb daar prima vrede mee. In de meeste verhalen zitten wel stukken die ronduit saai zijn en die mogen best opgeleukt worden of juist weggesneden.

Of het GOT gaat inhalen... de fanbase is op dit moment wat kleiner denk ik dan bij GOT, de schrijver is immers overleden in tegenstelling tot GOT waarvan de boeken nog altijd niet af zijn. Daarbij hadden ze bij GOT een debuut waarbij er veel doden (onverwacht en ongebruikelijk) vielen in het verhaal en behoorlijk veel naakt wat ook weer extra hype trekt.

Afhankelijk hoe diep ze willen gaan hoop ik op een seizoen of 7 om tot een mooi einde te komen bij WoT.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wij zijn ook met deze serie begonnen en hebben nu de eerste aflevering gezien, ben zelf aangenaam verrast.
Wat is het allemaal goed in elkaar gezet, er word wat uitgelegd over het verhaal en je begint ergens in het verhaal. De special effects zijn ook ontzettend goed uitgewerkt, vooral dat stuk waar Moiraine Damodred het dorp gaat verdedigingen met haar magie!

Ik ben heel benieuwd naar de tweede aflevering oOo

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• EDIT
Voor de mensen die twijfelen of het hart van de boeken nog wel overeind staat in de TV-serie kan ik deze video aanraden:

Ik kwam 'm tegen op YouTube en denk dat het een mooi overzicht geeft van boek vs show voor de karakters/thema's van de boeken in de eerste drie episodes. Dus wellicht kan dit de boekenlezers ervan overtuigen dat het werkelijk nog steeds The Wheel of Time is, ondanks de veranderingen die er zijn ten opzichte van de boeken.

• EDIT
Ok, dat was een fantastische episode. 9+/10 voor mij. Niet omdat het helemaal perfect was, maar de vertellingen waren geweldig.
Ik zag alweer een heleboel hints naar het verschillende vertellingen en verhaallijnen in de latere boeken, en ik heb er waarschijnlijk ook nog een heleboel gemist, dus dat moet ik morgenochtend, als ik echt goed wakker ben, nog minimaal 5x bekijken :P

• algalid
De 4e aflevering zag er erg vet uit!

Het wijkt op bepaalde punten stevig af van de boeken maar het is voor mij aanvaardbaar om een spannende TV vertaling te geven. Al kan ik best geloven dat sommige boekenlezers de afwijkingen iets te vergaand vinden.

[Voor 13% gewijzigd door algalid op 26-11-2021 08:45]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb de serie nog niet gekeken, maar ben wel de boeken opnieuw aan het lezen.
Ik heb 1 vraag, hoe vaak vragen de hoofdpersonages zich af of 1 van de andere 3 wel goed met vrouwen kan praten? Ik ben nu op 3/4 en ik ben het nu al zat... En dan heb ik het nog niet aan het eeuwige getrek aan de vlechten of dat Perrin toch ECHT geen leider is ECH niet.... maar dat komt later nog :/

[Voor 23% gewijzigd door Bezulba op 26-11-2021 09:01]

blup

• algalid
@Bezulba De clichés zijn er allemaal uitgegooid voor de Amazon serie. Ze zitten ook niet meer om de haverklap hun schorten glad te maken of aan hun haar te trekken. En vrouwen zitten ook niet de hele tijd opmerkingen te maken over hun idiote mannen.

De dialogen zijn ook herschreven want in de boeken zag je toch veel dezelfde woorden terug komen (en het is bij momenten al zeer repetitief), dus dat is een plus.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

algalid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:02:
@Bezulba De clichés zijn er allemaal uitgegooid voor de Amazon serie. Ze zitten ook niet meer om de haverklap hun schorten glad te maken of aan hun haar te trekken. En vrouwen zitten ook niet de hele tijd opmerkingen te maken over hun idiote mannen.

De dialogen zijn ook herschreven want in de boeken zag je toch veel dezelfde woorden terug komen (en het is bij momenten al zeer repetitief), dus dat is een plus.
Praise the light!
Want het zijn leuke boeken maar dat herhalende is bij vlagen zeer irritant.

blup

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58
Ik heb net aflevering 4 bekeken en ik ben om. Wheel of times is een leuke serie. Ik heb de boeken niet gelezen, maar het is goed om te weten dat het wel goed zit met de plot voor de komende jaren.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee