• Psyx88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:17
Episode 4... holy moly...
Als dit het nivo van channelen wordt, dan kijk ik uit naar een aantal 'key moments' uit de boeken 😁😁😁

Ben wel benieuwd of Logain's verhaal nog vervolg krijgt (ala de boeken), wordt wel een dingetje na deze aflevering (sorry mega vaag, vanwege boek spoilers!!)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18
Daaaaaaamn wat een heerlijke aflevering. Letterlijk weer tranen en kippenvel.

Het wijkt idd flink af van de boeken maar ik heb daar totaal geen problemen mee... Anders dan bij Game of Thrones, waar de intentie leek om precies de boeken te volgen, waardoor afwijkingen irriteerden, is het bij Wheel of Time vanaf het begin duidelijk dat ze feitelijk alleen de rode draad uit de boeken overnemen, waardoor die afwijkingen, die vele malen groter zijn, toch juist helemaal niet storend zijn.

[Voor 72% gewijzigd door Mx. Alba op 26-11-2021 17:35]

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:32:
Daaaaaaamn wat een heerlijke aflevering. Letterlijk weer tranen en kippenvel.
Dit! Totaal onverwacht!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat een mooie aflevering! Ook leuk om te zien online hoe de mensen die niet de boeken hebben gelezen speculeren over de Dragon Reborn :p

Ze wijken soms af van de boeken maar niet op een storende manier vind ik.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 15:10

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik vind deze interpretatie van Logain charismatischer dan in het boek. Wat ook wel nodig is, met een klootzak wil niemand in zee.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wat een serie! :)
We zijn inmiddels bij aflevering 3 aangekomen.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 11:04
Pracht van een serie, aflevering 4 belooft mooi vervolg, hopenlijk houden ze dit nivo vast.
Ook blij met de hele goede Dolby Atmos ondersteuning, zeker deze 4e aflevering gebeurde er veel met de geluidseffecten door de hele kamer, ook de boven geluidseffecten (5.1.4 opstelling) waren er goed in te onderscheiden.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
Net begonnen aan de TV serie. Padan Fajin lijkt geweldig gecast in de geest van het personage! Ben erg benieuwd, eerst 25 minuten vind ik al goed. Mooie opbouw, mooie omgevingen, goed de wereld aan het neerzetten. Personages zijn wel duidelijk ouder dan in de boeken.

Ik ben bij boek 5 of 6, dus loop daar nog mooi voor.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ben jaloers hoor, ik wou dat ik de boeken opnieuw voor het eerst weer kon lezen :)
Het zal me benieuwen hoe lang ze doen over het maken van één seizoen (en daarmee hoe snel je de serie moet lezen) ik las ergens dat seizoen 3 ook al aangekondigd is dus we kunnen onze lol op de komende jaren.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Arjan90
Ik heb nu t/m de laatste aflevering gezien. Ik vind de wereld heel mooi opgebouwd worden, ik vind qua casting ook niet dat er echt iets mis gaat. Thom lijkt perfect, Logain tof, maar ook Liandrin is wel wie ik verwacht had. Wat me ook opvalt is dat Ta'veren wel een of twee keer benoemd wordt maar verder ook weer op de achtergrond verdwijnt, dat mis ik nog wat als boekenlezer want de impact daarvan wordt amper benoemd. Al met al vind ik het tot nu toe echt een goede vertaling van de boeken: niet 1-op-1 maar wel een duidelijke vertelling van het verhaal met op de belangrijkste punten volgens mij wel overeenkomsten. Mooi ook hoe Nynaeve haar kracht duidelijk wordt in ep4 _/-\o_

Over de beeldkwaliteit ben ik veel minder te spreken: ik heb last van enorme compressie, heb ik bij series als The Expanse, The Boys, Jack Ryan etc. allemaal niet. Meer mensen die hier last van hebben? Hele gebieden verschieten soms van kleur, heel veel ruis en "smart sharpening". Echt waardeloos bij mij.

spoiler: Vergelijking met de boeken
Wat me opvalt in de serie is dat ze het veel mysterieuzer houden wie de Draak is. Dat wordt in boek 1 al vrij snel duidelijk. Maar bovenal: in de serie lijkt het alsof zowel vrouw als man de Draak kan zijn terwijl ik dit in de boeken nooit zo heb gelezen. Die keuze begrijp ik nog niet helemaal als je naar de achtergrond kijkt wie de Draak is, wie de Draak was, etc. Het was altijd een man, waarom houden ze dan de optie voor een vrouw open in de serie? Wel heel tof dat ze al gelijk lekker het verhaal van Logain erin zetten en Moraine daar ook in verwerken, hoort niet helemaal maar past wel.

[Voor 16% gewijzigd door Arjan90 op 30-11-2021 22:46]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Mx. Alba
Het hele woord ta'veren is maar één keer genoemd in de serie tot nu toe, zonder enige uitleg wat het betekent. Duidelijk een hint puur voor de boeklezers. Wellicht dat ze het nog niet hebben uitgelegd om mensen die de boeken niet hebben gelezen niet te veel op te zadelen met ingewikkelde concepten?

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Arjan90 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:41:
Ik heb nu t/m de laatste aflevering gezien. Ik vind de wereld heel mooi opgebouwd worden, ik vind qua casting ook niet dat er echt iets mis gaat. Thom lijkt perfect, Logain tof, maar ook Liandrin is wel wie ik verwacht had. Wat me ook opvalt is dat Ta'veren wel een of twee keer benoemd wordt maar verder ook weer op de achtergrond verdwijnt, dat mis ik nog wat als boekenlezer want de impact daarvan wordt amper benoemd. Al met al vind ik het tot nu toe echt een goede vertaling van de boeken: niet 1-op-1 maar wel een duidelijke vertelling van het verhaal met op de belangrijkste punten volgens mij wel overeenkomsten. Mooi ook hoe Nynaeve haar kracht duidelijk wordt in ep4 _/-\o_

Over de beeldkwaliteit ben ik veel minder te spreken: ik heb last van enorme compressie, heb ik bij series als The Expanse, The Boys, Jack Ryan etc. allemaal niet. Meer mensen die hier last van hebben? Hele gebieden verschieten soms van kleur, heel veel ruis en "smart sharpening". Echt waardeloos bij mij.

spoiler: Vergelijking met de boeken
Wat me opvalt in de serie is dat ze het veel mysterieuzer houden wie de Draak is. Dat wordt in boek 1 al vrij snel duidelijk. Maar bovenal: in de serie lijkt het alsof zowel vrouw als man de Draak kan zijn terwijl ik dit in de boeken nooit zo heb gelezen. Die keuze begrijp ik nog niet helemaal als je naar de achtergrond kijkt wie de Draak is, wie de Draak was, etc. Het was altijd een man, waarom houden ze dan de optie voor een vrouw open in de serie? Wel heel tof dat ze al gelijk lekker het verhaal van Logain erin zetten en Moraine daar ook in verwerken, hoort niet helemaal maar past wel.
Ik zou denken dat dat aan je verbinding ligt. Ik heb er geen last van.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Geen last van. Kijk je een stream of download?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rockhopper schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:51:

Het zal me benieuwen hoe lang ze doen over het maken van één seizoen (en daarmee hoe snel je de serie moet lezen)
Hier is redelijk goed te vinden hoe lang e.e.a. geduurd heeft:

https://winteriscoming.ne...lming-season-1-this-year/

https://decider.com/2021/...was-wheel-of-time-filmed/

Mooie Plaatjes   

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mx. Alba schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:51:
Het hele woord ta'veren is maar één keer genoemd in de serie tot nu toe, zonder enige uitleg wat het betekent. Duidelijk een hint puur voor de boeklezers. Wellicht dat ze het nog niet hebben uitgelegd om mensen die de boeken niet hebben gelezen niet te veel op te zadelen met ingewikkelde concepten?
Ik denk dat ze wel goed nagedacht hebben over welke info wanneer naar voren komt. Zeker bij fantasy loop je een risico de boel te overladen met nieuwe termen, volkeren, gebieden/landen en vaardigheden om het nog niet over de "flora en fauna" te hebben.
Leuk in een boek, in een serie al snel minder, in een film zelfs bijna ongewenst in mijn ogen.

Om maar eens een voorbeeld te noemen, recent is Dune heruitgebracht en ondanks dat ik het een hele toffe film vind, kijk ik als leek naar al die planeten en volkeren en ik ben na een kwartier alweer de draad bijna kwijt. Ik was gewaarschuwd dat ik moest opletten (keep track of stuff) dus dat heeft me gered.

Oftewel, voorlopig heb ik nog niet het idee dat er veel ontbreekt. Er zijn altijd fan favorite passages die je liever uitgebreider ziet. Shadar Logoth bijvoorbeeld: een sleutelpassage voor het eerste boek wordt vrij rap afgehandeld. Maar op zich is het duidelijk genoeg voor het verhaal.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Arjan90
WillemAtHome schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:08:
[...]

Zoals gezegd geen last van bij The Boys ed, die ook via Amazon Prima worden gestreamd. Ik zal eens kijken wat hij op de tablet doet als ik een aflevering download.

@rockhopper ook met de boeken had ik het in het begin al lastig met alle termen, dus dat klopt wel denk ik!

@Mx. Alba Ze beginnen het rad wel steeds vaker te benoemen, dus dan zal ta'veren ook nog wel komen met nadere uitleg.

[Voor 24% gewijzigd door Arjan90 op 01-12-2021 07:42]

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:37
WillemAtHome schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:08:
[...]

Ik merk het ook. De aflevering dat Morgaine in dat bos lag met die wond was het ergst.
En verbinding zal wel oke zijn met 1Gbps glas.
Ik denk dat het een gevalletje compressie is.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:42
Er lijkt iets mis te gaan met de 4k HDR variant. Ik heb er meer mensen over gehoord. Bij velen was het opgelost als ze 4k SDR forceerden.

En voor wat betreft die Dragon Reborn @Arjan90:

spoiler:
Volgens de showrunner hebben ze niet zo zeer gewijzigd dat een vrouw de Dragon Reborn kan zijn, maar dat de Aes Sedai de profetieën minder stellig vertrouwen. Ze durven dus niet met zekerheid te zeggen dat ze allemaal kloppen.
De Dragon Reborn is uiteraard nog steeds gewoon dezelfde persoon en zal in episode 7 onthuld worden naar de kijkers.

[Voor 60% gewijzigd door EDIT op 01-12-2021 08:19]

• Arjan90
Ah, ga ik even kijken of ik hem op SDR kan forceren. Wat @mike0001 al zegt, vooral in het bos was het héél erg. De bladeren versprongen van rood/bruin naar groen, maar vanaf de eerste aflevering had ik af en toe al een blauw of groene zweem die ik niet kon plaatsen en die ook de hele tijd versprong. Dus ik heb me echt even gefocust op bepaalde onderdelen (in gesprekken bijv.) en dan zag je de tint van huidskleur continu verspringen. Dat hoort natuurlijk niet.

@EDIT ik had ook niet verwacht dat ze dat hadden aangepast :D Maar wat je zegt zou inderdaad een logische verklaring kunnen zijn en tegelijkertijd staat het wel wat haaks op de verhalen in de boeken en de hele "lore" erachter.

• EDIT
Mwa, voor de rest van het verhaal maakt die wijziging niks uit. Nadat in ep7 de Dragon Reborn bekend wordt gemaakt is het daarna compleet onbelangrijk. Sterker nog, eigenlijk is het heel vreemd dat men in de boeken zo zeker weet waaraan de Dragon Reborn moet voldoen, want als ik het mij goed herinner wordt er zelfs iets gezegd van dat niemand precies weet wat de profetieën betekenen en hoe ze ingevuld moeten worden.
Gezien de reacties van niet-lezers denk ik juist dat het heel goed is dat ze het hebben gewijzigd, omdat het daarmee een iets groter mysterie creëert rondom de identiteit van de Dragon Reborn.

[Voor 27% gewijzigd door EDIT op 01-12-2021 09:02]

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:55
@EDIT het is inderdaad een terugkerend punt over prophecies en interpretatie dat de Aes Sedai er van uit gaan dat de betekenis of invulling pas achteraf duidelijk worden.
Máár in de boeken heeft Moiraine de
spoiler:
Karaethon Cycle
wel helder en is het voor haar geen mysterie wie de Dragon is zodra ze in Emonds Field is en alle 'twintigers' heeft gezien/gesproken.

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:00
Arjan90 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:43:
Ah, ga ik even kijken of ik hem op SDR kan forceren. Wat @mike0001 al zegt, vooral in het bos was het héél erg. De bladeren versprongen van rood/bruin naar groen, maar vanaf de eerste aflevering had ik af en toe al een blauw of groene zweem die ik niet kon plaatsen en die ook de hele tijd versprong. Dus ik heb me echt even gefocust op bepaalde onderdelen (in gesprekken bijv.) en dan zag je de tint van huidskleur continu verspringen. Dat hoort natuurlijk niet.
Als je erachter bent hoe dat moet hoor ik het graag. Ik heb het zowel op streams via de Chromecast als een download en beide geven echt vreselijk veel compressie. Erger me er groen en geel aan(pun intended 😄)..

To dare is to do

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 11:04
Bij mijn is de beeldkwaliteit in orde. Zowel via de app op een OLED tv, welke ook HDR10+ afspeelt, als ook via de app op de Apple TV 4K 1e versie, niks op aan te merken. HDR10+ wordt door Prime veel ingezet.
Het is wel minder als de eigen series van Apple TV+, maar zeker voldoende om tot mooie beelden te komen.
En inclusief Dolby Atmos ondersteuning zoals ik al eerder aangaf.

[Voor 5% gewijzigd door dinandus op 01-12-2021 10:01]

• Mx. Alba
Ik kijk op HD; 4K daar doet mijn tv niet aan. Geen enkel probleem, perfect scherp beeld. Ten minste, na de eerste paar minuten blokkerigheid die standaard is bij Amazon. :D

• Arjan90
Slaapje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:50:
[...]

Als je erachter bent hoe dat moet hoor ik het graag. Ik heb het zowel op streams via de Chromecast als een download en beide geven echt vreselijk veel compressie. Erger me er groen en geel aan(pun intended 😄)..
Ik kan het op de Nvidia Shield forceren, dus gewoon geen HDR meer ondersteunen. Maar dan zou ik het nergens meer hebben en dat wil ik natuurlijk niet. Op mijn Samsung Tab S7+ ziet het er veel beter uit. Details zijn ook beter van wat ik zo zie, er zit veel minder verscherping op en de kleuren kloppen beter.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

EDIT schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:54:
Sterker nog, eigenlijk is het heel vreemd dat men in de boeken zo zeker weet waaraan de Dragon Reborn moet voldoen, want als ik het mij goed herinner wordt er zelfs iets gezegd van dat niemand precies weet wat de profetieën betekenen en hoe ze ingevuld moeten worden.
Boek spoilers:
spoiler:
Moraine en Siuan kennen de afkomst, tijdstip en locatie van de geboorte van de Dragon Reborn vanwege de voorspelling van Gitara Moroso waar zij als aanvaarden getuige van waren.
De rest dus niet, die moeten zich behelpen met de Karaethon cycle idd.

[Voor 5% gewijzigd door blobber op 01-12-2021 16:37]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• EDIT
Teaser voor episode 5:

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mx. Alba schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:22:
Ten minste, na de eerste paar minuten blokkerigheid die standaard is bij Amazon. :D
Dezelfde ervaring alhier.

Netflix (via STB van Xs4all/KPN) heeft altijd meteen non-blokjes resolutie.
Terwijl Amazon Prime (kanaal 203) altijd ff tijd nodig heeft om tot goede resolutie te komen. Geen idee waar dat aan ligt? Zouden ze eerst iets van 'inregelen' o.i.d? Afhankelijk van gebruikte verbinding? :?
(alhier gewoon een dikke symmetrische FttH pijp met uiterste lage ping/latency)

Mooie Plaatjes   

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ligt het niet aan een aantal factoren zoals: welke app je gebruikt, verbinding, welk toestel je gebruikt. Ik heb het idee dat het met buffering te maken heeft. Ik kijk via de tv (4k lg), daarmee bedoel ik de amazon app die ingebouwd is in het smart menu. Daarnaast is de verbinding bekabeld bij mij (xs4all adsl).
Ik merk weinig verschil tussen amazon en netflix. Wel heb ik vaker artefacts/buffering problemen op hele drukke momenten in het netwerk en dan bij aanvang van een aflevering. Met name zaterdag avond wil het bij mij soms misgaan.
Bij mij helpt het om even te herstarten of even te pauzeren zodat de buffer zich beter vult (denk ik).
Tot zover mijn theorie over beeldkwaliteit.

• EDIT
Naast de eerder gelinkte trailer heeft Amazon ook al wat screens vrijgegeven voor de komende episode. Let op, major spoilers!
spoiler:

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:39

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

mike0001 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:55:
[...]

Ik merk het ook. De aflevering dat Morgaine in dat bos lag met die wond was het ergst.
En verbinding zal wel oke zijn met 1Gbps glas.
Ik denk dat het een gevalletje compressie is.
Ja precies op dat moment merkte ik het ook. Lijkt wel alsof ze de bandbreedte hebben teruggeschroefd. Ziet eruit als nogal wat compressie, met lelijke, drukke ruis die vooral op achtergronden goed zichtbaar is. Maar je ziet ook de kleuren iets veranderen, skin tones enzo. Met name bij actie scènes in episode 4 in het bos is het niet om aan te zien. Maar je ziet het ook duidelijk bij zo'n gloed om een kaars heen. Dit is overigens op de interne app van de Philips-oled, op Shield TV precies hetzelfde, al is dat natuurlijk in beide gevallen Android TV.

Dit is helaas typisch Prime Video. Je kan er niet vanop aan zoals bij Netflix.

De ene serie kan er vlekkeloos uitzien in 4k en hdr (zoals The Grand Tour, Clarkson's Farm en The Expanse), de andere is drama. Maar kan ook binnen een serie ineens veranderen. Mede daardoor ben ik ooit in seizoen 1 van Man in High Castle afgehaakt. Ineens zag het er niet meer uit. Had ook wel eens dat mijn Shield TV een serie wel met hdr10 afspeelde, maar de interne app op de Philips-oled deed dat niet. The Boys was qua kwaliteit ook nogal wispelturig. Ligt echt niet aan verbinding hier, dit is gewoon Amazon. Klantenservice heb ik hier wel eens over geraadpleegd. Die waren wel bereidwillig en dachten mee, maar konden uiteindelijk ook geen echte oplossing bieden.

• ZinloosGeweldig
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-05 15:52
Wat me ook opvalt is dat Ta'veren wel een of twee keer benoemd wordt maar verder ook weer op de achtergrond verdwijnt, dat mis ik nog wat als boekenlezer want de impact daarvan wordt amper benoemd.
(Logisch) gevolg van het medium denk ik. Dat soort dingen moet gaandeweg allemaal gebeuren, liefst wel de belangrijkste zaken in seizoen 1 maar als je alle worldbuilding in de eerste helft van seizoen 1 gaat uitleggen, dan heb je een half seizoen aan exposition dumps. De verschillen tussen de mannelijke en vrouwelijke helft van de One Power zijn ook nog maar minimaal aangestipt bijvoorbeeld.

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 15:04
ZinloosGeweldig schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:07:
[...]

(Logisch) gevolg van het medium denk ik. Dat soort dingen moet gaandeweg allemaal gebeuren, liefst wel de belangrijkste zaken in seizoen 1 maar als je alle worldbuilding in de eerste helft van seizoen 1 gaat uitleggen, dan heb je een half seizoen aan exposition dumps. De verschillen tussen de mannelijke en vrouwelijke helft van de One Power zijn ook nog maar minimaal aangestipt bijvoorbeeld.
Ik vraag me af of ze wel onderscheid gaan maken tussen de mannelijek en vrouwelijke helft in de serie. In de eerst afleveringen zeggen de Aes Sedai tegen de mannelijke channeler die ze gevangen nemen dat hij de one power vervuilt door hem aan te raken/ dat de one power alleen voor vrouwen is(alsof ze beiden dezelfde onepower aanraken) je zou kunnen zeggen dat de mannelijke en vrouwelijke helft samen deel van de one power zijn, maar in principe zouden die aes Sedai niet echt iets merken van of die man de one power wel of niet aanraakt.

• EDIT
Je trapt enigszins in de 'unreliable narrator' lijkt het :P
Kijk eens naar wie het zegt in de eerste aflevering ;)
Overigens wordt in episode 4 meerdere malen het onderscheid wel degelijk gemaakt. Daarnaast wordt er in de Wheel of Time Origins serie in eveneens episode 4 nog eens extra het verschil duidelijk gemaakt en bij naam genoemd. Ik weet niet hoeveel duidelijker je het wilt hebben?

[Voor 3% gewijzigd door EDIT op 03-12-2021 10:39]

• jeroen...
Aflevering 4 moet ik nog kijken en die origins krijg ik op mijn telefoon en tv niet tevoorschijn, maar dit stelt me alleen maar gerust. Ik was erg benieuwd hoe ze dingen als de taint er anders in gingen verwerken.

• ZinloosGeweldig
jeroen... schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:32:
[...]

Ik vraag me af of ze wel onderscheid gaan maken tussen de mannelijek en vrouwelijke helft in de serie. In de eerst afleveringen zeggen de Aes Sedai tegen de mannelijke channeler die ze gevangen nemen dat hij de one power vervuilt door hem aan te raken/ dat de one power alleen voor vrouwen is(alsof ze beiden dezelfde onepower aanraken) je zou kunnen zeggen dat de mannelijke en vrouwelijke helft samen deel van de one power zijn, maar in principe zouden die aes Sedai niet echt iets merken van of die man de one power wel of niet aanraakt.
Het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke helft zit zeker in de serie, het is al genoemd net als de taint.

Ik zie die opmerking over het vervuilen dan ook niet als metafysisch bedoeld. Zelfs zonder het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke helft zou die opmerking metafysisch gezien nergens op slaan, omdat de taint van de Dark One komt, en niet van de mannen die het geleiden.

• EDIT
Net even aflevering 5 gezien. Persoonlijk vond ik 'm in eerste instantie net wat minder dan aflevering 4, maar nog steeds behoorlijk sterk. Hoe meer ik er echter over nadenk, des te sterker de aflevering wordt. Kleine details en dingen... Oh en Loial O+
Hoewel ik het jammer vind dat hij niet zo lang is als ik in mijn hoofd had zitten, is de acteur geweldig in het vertolken van de rol tot nu toe.
Het einde vond ik vreemd en niet helemaal passen in eerste instantie, maar ik las later over Aziatische culturen waar een soortgelijk ritueel bestaat waar de inspiratie voor die scène vandaan lijkt te komen. Helaas heb ik nog geen tijd gehad voor de behind-the-scenes van deze week, maar ik hoorde al dat daar ook over dat ritueel gesproken werd, dus dat moet ik nog even kijken.
Oh en Whitecloaks... Die scene met het wassen voelde zo enorm verkeerd op een of andere manier... werkelijk briljant geacteerd. Heel erg jammer dat de scènes daarna met Valda minder indruk maakten hoewel de wolven daarna veel goedmaakten _/-\o_

Ik geef 'm een 8.5.

• Mx. Alba
Het verschil is ook wel zichtbaar natuurlijk. Als een vrouw channelt zie je voornamelijk wit; als Logain dat doet zie je ook duidelijk die zwarte taint.

Wat met de blik van een leek natuurlijk niet geheel duidelijk is, is dat al die mooie lichteffecten die we zien alleen maar zichtbaar zijn voor mensen die kunnen channelen, en dan ook nog eens dat vrouwen die van mannen niet kunnen zien en vice versa. Wat dat betreft wel heel vreemd dat Logain aan het eind van aflevering 4 blijk geeft dat hij die "radiant sun" heeft gezien... Of misschien is Nynaeve zo krachtig dat ook iemand die niet kan channelen het kan zien? Vragen, vragen, vragen. :)

• jeroen...
De Whitecloaks zijn inderdaad echt heel goed gedaan in de serie, benieuwd hoe het in aflevering 5 zit. Ze voelen ook veel meer als een bedreiging voor Aes Sedai dan in het boek. Ik heb nooit zo begrepen dat ze ook daadwerkelijk Aes Sedai vermoorden in de boeken (na teruglezen op wiki wordt daar wel over gesproken). Ik vind het alleen wel heel moeilijk voor te stellen dat zo'n groep succesvol op Aes Sedai kan jagen zonder gigantische verliezen te lijden. Zodra een Aes Sedai in gevaar is vernietigd ze zo tientallen whitecloaks zou je denken.

• ZinloosGeweldig
jeroen... schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:04:
De Whitecloaks zijn inderdaad echt heel goed gedaan in de serie, benieuwd hoe het in aflevering 5 zit. Ze voelen ook veel meer als een bedreiging voor Aes Sedai dan in het boek. Ik heb nooit zo begrepen dat ze ook daadwerkelijk Aes Sedai vermoorden in de boeken (na teruglezen op wiki wordt daar wel over gesproken). Ik vind het alleen wel heel moeilijk voor te stellen dat zo'n groep succesvol op Aes Sedai kan jagen zonder gigantische verliezen te lijden. Zodra een Aes Sedai in gevaar is vernietigd ze zo tientallen whitecloaks zou je denken.
Hoewel een Aes Sedai wanneer het leven van haar of haar Warder in ze inderdaad mag terugvechten met de One Power, moet je je bedenken waarvoor de Three Oaths bestaan: om het vertrouwen van de rest van het continent te houden terwijl ze zo'n immense kracht bezitten. Als te pas en te onpas een Aes Sedai een regiment White Cloaks van de aarde af veegt, dan zou dit effect nogal ondermijnd worden, dus ik kan me terughoudendheid voorstellen. White Cloaks kunnen weer van die terughoudendheid gebruik maken.

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06 11:28
Gisteren aan boek 7 begonnen. Vind de boeken echt super gaaf en de serie vult de boeken wat mij betreft mooi aan.
Ik vind het niet heel storend dat het soms (behoorlijk) afwijkt van de boeken.

Wat betreft het einde van aflevering 4 minor spoiler voor wie afl 4 niet gezien heeft:
spoiler:
dat Logain lijkt te zien dat Nynaeve aan het channelen is. Las ik al theorie van van anderen dat ze het channelen niet onder controle heeft en waarschijnlijk van alles tegelijk aan het channelen is waaronder licht. Denk dat ik dat ook maar voor nu geloof. Hoop namelijk wel dat het gescheiden blijft dat mannen niet zien dat vrouwen channelen en andersom.

[Voor 5% gewijzigd door SMD007 op 03-12-2021 12:39]

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

• EDIT
Om iedereen gerust te stellen: de mannen kunnen nog steeds de wevingen van de vrouwen niet zien.
spoiler:
Logain zag niet zo zeer de wevingen, maar wel het licht en de effecten van de wevingen die Nyneave in haar onervarenheid creëerde.

Dat is in ieder geval de uitleg die een van de researchers/adviseurs van de serie gaf naar aanleiding van de vele vragen die er (terecht!) over kwamen.

• Mx. Alba
ZinloosGeweldig schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:08:
[...]

Hoewel een Aes Sedai wanneer het leven van haar of haar Warder in ze inderdaad mag terugvechten met de One Power, moet je je bedenken waarvoor de Three Oaths bestaan: om het vertrouwen van de rest van het continent te houden terwijl ze zo'n immense kracht bezitten. Als te pas en te onpas een Aes Sedai een regiment White Cloaks van de aarde af veegt, dan zou dit effect nogal ondermijnd worden, dus ik kan me terughoudendheid voorstellen. White Cloaks kunnen weer van die terughoudendheid gebruik maken.
Ze kunnen hun krachten ook alleen maar gebruiken als hun leven in gevaar is. Er is vast wel wat te bedenken om een Aes Sedai gevangen te nemen zonder haar leven in gevaar te brengen.

spoiler:
Bovendien worden er in de boeken ook kruiden beschreven die een Aes Sedai de mogelijkheid om te channelen tijdelijk ontnemen.

Wat mij dan trouwens ook wel opviel in het gevecht met Logains leger is dat Aes Sedai de Power als wapen lijken te gebruiken zonder dat hun leven direct in gevaar is. Maar misschien wordt er daar de loophole van "or her Warder" gebruikt door de Warders opzettelijk de gevarenzone in te sturen?

[Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 03-12-2021 13:39]

• EDIT
Juist in dat gevecht vond ik het heel mooi om te zien hoe Alanna de pijlen tegenhield en daarna even wachtte tot de de aanvallers zo dichtbij waren dat het menens werd en ze toen pas de pijlen kon gebruiken om terug te vechten.

• WillemAtHome

WillemAtHome

In de animated shorts die bij de serie zitten wordt ook ingegaan op het verschil tussen saidin en saidar
Ep5 was ook weer heel goed vond ik.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• Mx. Alba
Ik zit nu Ep5 te kijken... Bij 8 minuten een foutje, bedankt! Mat en Rand lopen naar die rotspunt om naar die berg te kijken. Dragonmount. Met daarnaast Tar Valon. Rara wat is er verkeerd aan dat shot?

spoiler:
Dragonmount ligt links en Tar Valon en de rivier rechts, Mat en Rand zijn rechts van de rivier... Dus staan ze ten zuidoosten van Tar Valon. Maar ze komen toch vanuit het zuidwesten aan?

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 11:34

jeka

Support your local club.

Ben ik de enige die het niet om aan te gluren vind? Ik ben halverwege boek 4 en vind het helemaal geweldig maar de serie vind ik echt vreselijk....

FCG

• Mx. Alba
jeka schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:02:
Ben ik de enige die het niet om aan te gluren vind? Ik ben halverwege boek 4 en vind het helemaal geweldig maar de serie vind ik echt vreselijk....
Kan je dat ook onderbouwen?

• Arjan90
Nog even gekeken naar de beeldkwaliteit. Heb aflevering 5 nu aanstaan en weer die ellendige compressie, ruis en verlies van details. Heb dus even op de Nvidia Shield HDR10 en Dolby Vision uitgezet en het is spontaan beter. Er zit dus echt iets heel erg mis in de HDR die online staat.

Bij Tar Valon zag ik gelijk de verschillen. Zonder twijfel veel betere kwaliteit: betere kleuren, meer details en scherper beeld. Dus een tip om dat eens te proberen :)

• Flozem
  • Laatst online: 18:25
SMD007 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:36:
Gisteren aan boek 7 begonnen. Vind de boeken echt super gaaf en de serie vult de boeken wat mij betreft mooi aan.
Ik vind het niet heel storend dat het soms (behoorlijk) afwijkt van de boeken.

Wat betreft het einde van aflevering 4 minor spoiler voor wie afl 4 niet gezien heeft:
spoiler:
dat Logain lijkt te zien dat Nynaeve aan het channelen is. Las ik al theorie van van anderen dat ze het channelen niet onder controle heeft en waarschijnlijk van alles tegelijk aan het channelen is waaronder licht. Denk dat ik dat ook maar voor nu geloof. Hoop namelijk wel dat het gescheiden blijft dat mannen niet zien dat vrouwen channelen en andersom.
Ik ben ooit bij boek 6 of 7 gestopt, en naar aanleiding van de serie nu van plan toch door te zetten. Inmiddels heb ik boek 4 alweer bijna uit.

Wat betreft het eind van aflevering vier (spoiler t/m boek 3):
spoiler:
Rand kan in Tear voelen dat Elayne en Egwene channelen wanneer ze hem proberen te helpen zijn krachten onder controle te krijgen. Daarnaast kunnen mannen en vrouwen elkaars wevingen weliswaar niet zien, maar ervaren ze wel blokkades over-en-weer.

Aflevering 5 vind ik tot nu toe het minst. Een overgangsaflevering waar snel iedereen krampachtig weer bij elkaar in de buurt wordt gebracht, maar dat is tv.

Erg veel nadruk op de relatie Aes Sedai/Warder, wat ik voor de serie dan weer wat off-topic vind gaan. Hoewel… spoiler… Maar Perrin’s relatie met de wolven mag langzaamaan wel wat beter belicht worden. En de Whitecloaks vind ik nu ook wat overdreven zwart/wit afgeschilderd. Loial vind ik wel geslaagd, al heeft ie wat last van dwerggroei. ;)

• EDIT
De Whitecloaks Questioners zijn ook zwart-wit. Bornhald, die we in de tweede aflevering tegenkwamen, was een heel stuk normaler in dat opzicht.
Ik schat overigens niet in dat we heel veel meer info gaan krijgen over
spoiler:
Perrin en de wolven
. Volgens geruchten is
spoiler:
Elyas
pas voor seizoen 2 gecast en is hij samengevoegd met een ander karakter. Mijn gok:
spoiler:
Hurin?

Overigens denk ik wel dat het essentieel is geweest dat ze dit stuk van de Warders hebben laten zien. Het zal in de toekomst bepaalde dingen een veel grotere impact laten hebben.

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06 11:28
Flozem schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:41:
[...]

Wat betreft het eind van aflevering vier (spoiler t/m boek 3):
spoiler:
Rand kan in Tear voelen dat Elayne en Egwene channelen wanneer ze hem proberen te helpen zijn krachten onder controle te krijgen. Daarnaast kunnen mannen en vrouwen elkaars wevingen weliswaar niet zien, maar ervaren ze wel blokkades over-en-weer.
Is helemaal waar, maar het aanvoelen van channeling is iets heel anders dan het ook zien natuurlijk.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

• EDIT
@SMD007 Zie mijn eerdere post daarover: EDIT in "[Serie] The Wheel of Time [Amazon]"
Logain zag dus geen wevingen.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eindelijk aflevering 5 gezien en deze viel me een beetje tegen.

De dood van een Aes Sedai komt hard aan bij haar warder, maar daar heb je niet een groot deel van een aflevering voor nodig om dat duidelijk te maken. Ook de reactie van Lan daarop aan het eind vond ik niet echt passend bij zijn karakter in de boeken. Aes Sedai en warders komen wel vaker om in de strijd, heel erg natuurlijk, maar ook weer niet zo extreem onverwacht en schokkend.

De rest van de aflevering was wel prima, het is nog steeds een mooie serie :)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
user109731 schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:46:
Eindelijk aflevering 5 gezien en deze viel me een beetje tegen.

De dood van een Aes Sedai komt hard aan bij haar warder, maar daar heb je niet een groot deel van een aflevering voor nodig om dat duidelijk te maken. Ook de reactie van Lan daarop aan het eind vond ik niet echt passend bij zijn karakter in de boeken. Aes Sedai en warders komen wel vaker om in de strijd, heel erg natuurlijk, maar ook weer niet zo extreem onverwacht en schokkend.

De rest van de aflevering was wel prima, het is nog steeds een mooie serie :)
Ik vind Lan in de boeken haast karikaturaal macho op sommige vlakken, dus dat er meer emotie te zien is vind ik eerlijk gezegd een plusplunt.

• Mx. Alba
Wat ik erin zag is dat Lan en Stepin een lange, hechte vriendschapsrelatie hadden. Ik kan me dergelijke emotie best voorstellen als je beste vriend overlijdt.

• EDIT
Het is een begrafenisritueel. Tot het moment dat Lan door de 'hoofdwarder' (?) wordt gevraagd om hen te verlossen van hun pijn is Lan stoïcijns. Daarna rouwt hij voor iedereen.
Zie ook de Behind The Scenes-video, daarin wordt het ritueel ook uitgelegd. Als Lan niet was gevraagd om voor iedereen te rouwen, dan had hij dit niet laten zien of gedaan.

Ik had in eerste instantie ook dat ik het niet vond passen (zie ook mijn eerdere bericht hier), maar na de uitleg te hebben gelezen en de BTS-video te hebben bekeken heb ik de aflevering nogmaals gekeken en toen zag ik inderdaad wat ze probeerden te doen.

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik zit net te kijken maar ik mis volgens mij wat. Hoe wisten de whitecloaks ineens precies wie ze wilden/moesten hebben? Dat was wel een hele plotse 'doe die eens even hier'.
Verder worden 'The Children' wel erg
spoiler:
antagonistich neergezet, ik mis het stukje 'misguided'.
Die balans was in het boek toch heel anders.

[Voor 49% gewijzigd door Lanfear89 op 05-12-2021 13:07]

• EDIT
@Lanfear89 "I will not forget your faces should we meet again" in episode 2 :)

• Lanfear89
EDIT schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:01:
@Lanfear89 "I will not forget your faces should we meet again" in episode 2 :)
Ja, maar dan alsnog, dat vind ik dan wel een erg zwakke reden om er zo ineens op te duiken.

• EDIT
Ik denk dat het grootste verschil is dat we in de boeken in eerste instantie te maken krijgen met de 'reguliere' Whitecloaks en niet meteen met de Questioners die pas vele boeken later opduiken. Dat maakt een heel groot verschil in de impact die de organisatie heeft. Bornhald was een stuk normaler in de omgang dan deze Valda, ook in de TV-serie.
De reden van deze wijziging lijkt mij duidelijk: de Whitecloaks als een werkelijk gevaar neerzetten in plaats van een stel idioten. En het is meteen een manier om toch een scène tussen Perrin/Egwene en de Whitecloaks te krijgen.

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Episode 5:
spoiler:
Hebben jullie Padan Fain nog gespot? (00:20:27 :))
Even verder gezocht, blijkbaar zat zijn schaduw en lach ook ergens in Shadar Logoth.

Weblog Kyoto

• EDIT
Glitch schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:28:
Episode 5:
spoiler:
Hebben jullie Padan Fain nog gespot? (00:20:27 :))
Even verder gezocht, blijkbaar zat zijn schaduw en lach ook ergens in Shadar Logoth.
Niet alleen op dat punt in aflevering 5.... er is nog een moment, een stukje eerder in de aflevering :D

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:29:
[...]

Niet alleen op dat punt in aflevering 5.... er is nog een moment, een stukje eerder in de aflevering :D
Oeh, waar dan? 😁

Weblog Kyoto

• NoEinstein
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-12-2021
spoiler:
9 minuut 34 seconden begint hij te fluiten en zie je hem “achter” Rand staan als deze de herberg in loopt.

[Voor 4% gewijzigd door NoEinstein op 05-12-2021 17:12]

• Lanfear89
Glitch schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:28:
Episode 5:
Hebben jullie Padan Fain nog gespot?
spoiler:
(00:20:27 :))
Nee, die was me niet opgevallen.
Meta: Padan Fain's bestaan is geen spoiler, die hebben we in aflevering 1 al met Mat gezien.

• jeroen...
Lanfear89 schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:46:
Ik zit net te kijken maar ik mis volgens mij wat. Hoe wisten de whitecloaks ineens precies wie ze wilden/moesten hebben? Dat was wel een hele plotse 'doe die eens even hier'.
Verder worden 'The Children' wel erg
spoiler:
antagonistich neergezet, ik mis het stukje 'misguided'.
Die balans was in het boek toch heel anders.
De reden dat ze perrin en egwene eruit pikte is omdat ze die al eerder waren tegengekomen en dat verdacht vonden.
Het is ook wel de bepaalde whitecloak die steeds in beeld is.
spoiler:
Eamon Valda is ook in het boek echt een klootzak en misschien wel de slechtste persoon in de children of the light

[Voor 8% gewijzigd door jeroen... op 06-12-2021 08:25]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Even inhakend op de mannelijke versus de vrouwelijke channeling (toveren):
Je begint met een medium dat een boek is, hierin kan je meer en gedetailleerder duidelijk maken hoe dingen werken (of juist niet werken). Een belangrijk aspect in de boeken wordt hierboven al genoemd:
men kan "voelen" of iemand channelt en des te ervarener de voeler is en des te sterker de channeler is, des te makkelijker dit gaat. Op een ander medium (tv in dit geval dus) zal je dit anders moeten weergeven. Een voor de kijker zichtbare stroom is in mijn ogen wel een acceptabel alternatief. En in hoeverre de karakters het in de serie wel of niet kunnen zien, er is in ieder geval duidelijk verteld dat de vrouwen de heren niet kunnen zien channelen. Daar heb ik dan vrede mee.

De aflevering zelf (aflevering 5) een wat rustigere aflevering, maar toch heel veel subtiele vertellingen tussendoor. Ik vond hem lekker wegkijken. Omdat ik nog niet weet of iedereen al bij is nog even de spoiler tags voor afl 5
spoiler:
Van mij had de chaos rond de wolven en de whitecloaks nog wat meer aandacht mogen hebben maar de ondervraging vond ik geniaal gemaakt. Ook die opmerking "wie zegt dat ik me aan mijn eigen regels ga houden" Geen idee of het ook zo precies in de boeken was maar ik vond het mooi gedaan en geacteerd. Je wilt spontaan onder de douche springen als je die kerel ziet. Het dode warder verhaal had in mijn ogen wel de juiste diepgang. Het lijkt erop dat ze in de serie het verhaal wat meer vanuit Moiraine en Lan gaan vertellen en minder vanuit de karakters uit two rivers.

Kan niet wachten op de volgende aflevering.

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

We zijn nu halverwege aflevering 5 :) maar wauw wat een serie!
Laat ze maar doorgaan op dit niveau!

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@G_Dragon Dat halverwege aflevering mag je wel even toelichten... Stoppen jullie altijd halverwege een aflevering? Of ben je door je telefoon afgeleid dat er mid-aflevering even gepost moet worden... :?

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

rockhopper schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:30:
@G_Dragon Dat halverwege aflevering mag je wel even toelichten... Stoppen jullie altijd halverwege een aflevering? Of ben je door je telefoon afgeleid dat er mid-aflevering even gepost moet worden... :?
Wij kijken tijdens het avondeten, als we dan klaar zijn en gaan afwassen bewaren we een stuk voor de volgende dag. Zo kijken wij alle series :), waarom wil je dat zo graag weten als ik vragen mag :p

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@G_Dragon Nieuwsgierigheid zoiets hoor je niet zo vaak. Ik zou het zelf niet heel fijn vinden in een "verhaal" serie (story driven) waar meestal naar een spannend eind 'semi cliffhanger' toe gewerkt wordt. Dus iets als WoT / GoT / breaking bad gaat echt per aflevering anders wordt ik behoorlijk narrig.

Maar dat gezegd hebbende, andere series zoals masterchef of andere reality meuk kan ik prima halverwege afzetten om later verder mee te gaan. Maar dan draait het niet zozeer om het verhaal en hoef je ook niet per se de volle aandacht er goed bij te houden.

• EDIT
Teaser voor aflevering 6:

• algalid
  • Laatst online: 10:40
Op het Braziliaanse CCXP Worlds zijn er ook 2 minuten van de aflevering te zien:

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:39

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Arjan90 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:44:
Nog even gekeken naar de beeldkwaliteit. Heb aflevering 5 nu aanstaan en weer die ellendige compressie, ruis en verlies van details. Heb dus even op de Nvidia Shield HDR10 en Dolby Vision uitgezet en het is spontaan beter. Er zit dus echt iets heel erg mis in de HDR die online staat.

Bij Tar Valon zag ik gelijk de verschillen. Zonder twijfel veel betere kwaliteit: betere kleuren, meer details en scherper beeld. Dus een tip om dat eens te proberen :)
Sdr forceren in mijn Nvidia Shield veranderde helaas niets aan de bekende beeldkwaliteitsproblemen. Maar forceren in 1080p wel. In 1080p met hdr was al beter, maar 1080 en sdr was nóg beter. De vervelende color shifts zijn dan bijvoorbeeld weg en het leek zelfs nog wel iets scherper. Het lijkt duidelijk een issue te zijn met de 4k-versie.

Nog eens melding gemaakt bij Prime Video. Volgens de (aardige) medewerker is dit probleem bekend en hij zou mijn bevindingen nader doorgeven. Het is alleen de grote vraag of er iets gefixt gaat worden, en zo ja wanneer

• EDIT
Hm. Ik weet niet goed wat ik van aflevering 6 moet denken. Misschien had ik te hoge verwachtingen nadat o.a. Brandon Sanderson had gezegd dat het script voor deze aflevering zijn favoriet was, maar ik had meer verwacht van de intriges. Voor mijn gevoel ging dat allemaal veel te makkelijk en snel.
Vreemd genoeg lijkt de consensus ook onder reviewers te zijn dat dit de beste aflevering was, maar voor mij werkte het niet. Scènes die onvoldoende uitgespeeld waren, en zo op het eerste gezicht lijken
spoiler:
The Ways
ook een behoorlijke plothole te genereren. Hoe kan in 's hemelsnaam
spoiler:
Padan Fain met de trollocs er gebruik van maken als hij niet kan channelen?
Of zie ik hier iets volledig over het hoofd?

Vanavond maar eens opnieuw kijken, wellicht dat het dan beter wordt.

• jeroen...
EDIT schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:27:
spoiler:
The Ways
ook een behoorlijke plothole te genereren. Hoe kan in 's hemelsnaam
spoiler:
Padan Fain met de trollocs er gebruik van maken als hij niet kan channelen?
Of zie ik hier iets volledig over het hoofd?

Vanavond maar eens opnieuw kijken, wellicht dat het dan beter wordt.
Ik ga de aflevering vanavond pas kijken, maar:
spoiler:
Openen ze the ways in de serie door te channelen? in de boeken kan iedereen de ways in principe openen als je weet hoe ze werken

• Psyx88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:17
Episode 6 net gezien. De story beats zitten erin, maar het is allemaal toch anders. Vette aflevering, maar ik weet niet of ik heel erg tevreden ben met de changes, met name
spoiler:
Moirainne die solo de dagger corruption healt.
,(boek spoiler)
spoiler:
TAR dreamshard met Moirainne en Siuan (gespot op rewatch: de kleren veranderen... subtiel!)
en (boek spoiler)
spoiler:
Het openen van the ways door te channelen. Hoe gaan ze de trollocs in Emond's Field dan verklaren?
heb ik wat moeite mee.

Voor alle boek lezers onder ons is het denk ik ook duidelijk
spoiler:
waarom Mat the ways niet in gaat/wil 😁

Conclusie: goede aflevering, imo stukken beter dan aflevering 5, maar wat mij betreft mogen ze de boeken wel weer wat meer gaan volgen

[Voor 15% gewijzigd door Psyx88 op 10-12-2021 11:29]

• algalid
  • Laatst online: 10:40
Over Mat:
spoiler:
De acteur Barney Harris viel weg na de opnames van episode 6. Daarna kwam COVID ertussen, bij de verderzetting voor episode 7 was hij niet langer beschikbaar. We kunnen enkel vermoeden dat er in zijn persoonlijke leven iets erg is gebeurd dat hij niet meer wou/kon acteren.

In ieder geval moesten ze toen een oplossing vinden dat hij ineens weg was en is het onhandig opgelost door hem on-screen achter te laten. In het tweede seizoen komt hij dan ineens opduiken met andere acteur. Verre van ideaal.

• Brrand0n
  • Laatst online: 25-04 16:40
Ik heb afgelopen jaar boek één en twee gelezen (nog voor ik wist dat er een serie kwam). Maar vond de boeken net iets te traag om verder te gaan, helemaal als je bedenkt dat de algemene opinie is dat de boeken nog trager doorheen te komen worden. Misschien dat ik verwend ben met boeken van Brandon Sanderson.

Het is wel leuk om een adaptie van de boeken op het grote scherm te zien! Het is nooit precies zoals je het in je hoofd hebt bedacht, maar ik begrijp wel veel stijlistische keuzes om zo'n serie beter op beeld te krijgen. Het enige jammere vind ik dat
spoiler:
Elyas nog niet te zien is, en we alleen een nieuw stukje hebben dat de wolven Perrin zijn wond likken.

Mijn vriendin heeft de boeken niet gelezen, dus het is wel leuk om van haar iedere aflevering te horen wie er nu écht de Dragon Reborn is. Wat dat betreft hebben ze het voor niet-boek lezers wel een leuk raad spel van gemaakt, en alle karakters hebben genoeg foreshadowing dat ze het zouden kunnen zijn.

Volgens haar is het:
spoiler:
"Perrin, want hij heeft iets met die wolven, zijn wond moet wel geinfecteerd zijn door die lik. En ik hoop niet dat het Rand is want ik vind hem maar vervelend."
:P

• EDIT
Re: Barney Harris/Mat: Let wel, dat is de huidige theorie. Hij wordt namelijk wel in de credits genoemd van afleveringen 7 en 8 op IMDB en hij was ook gezien bij het filmen van het laatste blok in 2021, maar of dat reshoots waren van deze scène of dat hij toch nog in afleveringen 7 en 8 zit is niet duidelijk. Ik neem aan dat we dat na volgende week zullen weten.

[Voor 4% gewijzigd door EDIT op 10-12-2021 12:01]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Psyx88 Omdat je het met name over spoilers hebt de rest in spoiler tags
spoiler:
De waygate is nog niet eenduidig uitgelegd in de serie. In de boeken kan iedereen ze openen, mits ze de kennis hebben (en dat hebben er niet veel). Het lijkt erop dat Moiraine nodig is, maar goed je mag dat ook zien als een "artistieke intepretatie", een vertaling van boek naar tv. Het is goedkoper om een simpele structuur ergens neer te zetten dan een intrinsieke bladerboog waarbij er iets uit en weer in cement/steen gezet moet worden. En het voegt niet zo heel veel toe.

Het doel van een tv serie is niet om het boek te benaderen, maar om een lekker wegkijkende serie te maken die gebaseerd is op de verhalen uit het boek en deze in grote lijnen volgt. Dat Moiraine de dagger alleen loskoppelt of dat met zijn velen doet geeft wel afbreuk aan de kracht van de dolk, maar in de grote lijnen van het verhaal boeit het in mijn ogen minder hoe het gebeurt, meer dat het gebeurt. Ik vermoed dat de corona uitbraak ook meegespeeld heeft. Minder mensen op de set zal makkelijker te filmen zijn geweest.

Dan Mat, ik had wel begrepen dat hij vervangen werd, maar niet dat er nog een heel drama omheen zat (persoonlijke omstandigheden?). Op zich is de oplossing zoals het aan het einde van episode 6 eruit ziet wel eentje die werkt. Ik dacht eerlijk dat hij het hele seizoen volgemaakt had, dus ik wacht af wat er nog komen gaat.

• EDIT
Als ik het goed heb begrepen ging het inderdaad om persoonlijke omstandigheden van de acteur, vandaar ook dat er verder officieel niets is medegedeeld over de re-cast.
Hij was op voor covid al vrij open over zijn depressie op sociale media, en (uiteraard speculatie) kan ik mij voorstellen dat covid voor hem de druppel was. Hij is dus wel nog teruggekomen na de covid-stop met filmen, maar wat ik hierboven al zei is het niet duidelijk of het enkel was voor het opnieuw filmen van die Waygatescène of ook voor afleveringen 7 en 8, maar dat gaan we snel genoeg zien.

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-05 12:06
Ik vond het een mooie aflevering. Ben zelf al opgehouden met mij verbazen/ ergeren aan ‘in de boeken is dat anders’. Ik ben vooral gecharmeerd door Moirain en acteerprestaties van R. Pike. Alleen zij al maakt serie de moeite meer dan waar. Al doet de rest ook beter dan ik had verwacht.

• Flozem
Van alle wijzigingen tot nu toe, vind ik het moeten channelen om de waygates in te gaan wat te ver gaan.

Los van alle boek/plot redenen. Vooral omdat waygates met Saidin gebouwd zijn. Helemaal niet logisch dat ze dan met Saidar geopend worden, toch? Mega plothole / inconsistency.

spoiler:
“ The Ways are an area outside of reality crafted by male Aes Sedai to allow Ogier to travel safely between their stedding. The Ways trace their origins to the time period known as the Breaking”

Hoe gaan Ogier die waygates open krijgen? Hoe gaat Perrin op tijd van Tyr terug in Two Rivers komen? Hoe komen al die Trollocs in Two Rivers?

Had dan voor deze aflevering een waystone gebruikt of zo…

[Voor 11% gewijzigd door Flozem op 11-12-2021 07:49]

• Mx. Alba
EDIT schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:52:
Re: Barney Harris/Mat: Let wel, dat is de huidige theorie. Hij wordt namelijk wel in de credits genoemd van afleveringen 7 en 8 op IMDB en hij was ook gezien bij het filmen van het laatste blok in 2021, maar of dat reshoots waren van deze scène of dat hij toch nog in afleveringen 7 en 8 zit is niet duidelijk. Ik neem aan dat we dat na volgende week zullen weten.
spoiler:
Als iemand door bijvoorbeeld issues in de persoonlijke sfeer niet meer full-time beschikbaar is lijkt het me makkelijker om een paar scènes op te nemen waarin die "solo" is dan te proberen hem in de hoofdverhaallijn te houden. Gezien de uitleg denk ik dat we in de volgende afleveringen af en toe korte stukjes van de solo-avonturen van Mat gaan zien waarin zijn gave om kansen te beïnvloeden zich ontwikkelt.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Flozem schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:47:
Van alle wijzigingen tot nu toe, vind ik het moeten channelen om de waygates in te gaan wat te ver gaan.

Los van alle boek/plot redenen. Vooral omdat waygates met Saidin gebouwd zijn. Helemaal niet logisch dat ze dan met Saidar geopend worden, toch? Mega plothole / inconsistency.

spoiler:
“ The Ways are an area outside of reality crafted by male Aes Sedai to allow Ogier to travel safely between their stedding. The Ways trace their origins to the time period known as the Breaking”

Hoe gaan Ogier die waygates open krijgen? Hoe gaat Perrin op tijd van Tyr terug in Two Rivers komen? Hoe komen al die Trollocs in Two Rivers?

Had dan voor deze aflevering een waystone gebruikt of zo…
Over de waygates:
spoiler:
Het ontwerp van de waygates is dan wel door saidin / mannelijk uitgevoerd, daarmee sluit je niet uit dat het door iedereen gebruikt kan worden. Er zijn immers ook ter angreal (spelling?) die door iedereen gebruikt kunnen worden ongeacht mannelijk/vrouwelijk/wel/niet magie kunnen gebruiken. Dus gemaakt door saidin, sluit gebruik door saidar niet uit. Veel van de beste dingen zijn samen gemaakt (saidar en saidin), dit is alleen saidin, ook meteen de reden dat het zo corrupt geworden is.
Ik ben het met je eens dat de manier waarop het nu zichtbaar is in strijd lijkt (let wel, lijkt) met hoe de ways werken, maar omdat er niet diep op ingegaan wordt, sluit het niet andere mogelijke manieren van openen uit. Het is natuurlijk wel vreemd dat ze dan nu alsnog Loial erbij slepen terwijl Moiraine de boel opent. Maar ja, je moet het verhaal visueel vertellen.

[Voor 6% gewijzigd door rockhopper op 11-12-2021 13:28]

• WillemAtHome

WillemAtHome

rockhopper schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:26:
[...]

Over de waygates:
spoiler:
Het ontwerp van de waygates is dan wel door saidin / mannelijk uitgevoerd, daarmee sluit je niet uit dat het door iedereen gebruikt kan worden. Er zijn immers ook ter angreal (spelling?) die door iedereen gebruikt kunnen worden ongeacht mannelijk/vrouwelijk/wel/niet magie kunnen gebruiken. Dus gemaakt door saidin, sluit gebruik door saidar niet uit. Veel van de beste dingen zijn samen gemaakt (saidar en saidin), dit is alleen saidin, ook meteen de reden dat het zo corrupt geworden is.
Ik ben het met je eens dat de manier waarop het nu zichtbaar is in strijd lijkt (let wel, lijkt) met hoe de ways werken, maar omdat er niet diep op ingegaan wordt, sluit het niet andere mogelijke manieren van openen uit. Het is natuurlijk wel vreemd dat ze dan nu alsnog Loial erbij slepen terwijl Moiraine de boel opent. Maar ja, je moet het verhaal visueel vertellen.
spoiler:
Het hele verplaatsen van een blaadje voor het openen van the ways is natuurlijk niet heel lastig te visualiseren, maar hoe ga je men ervan overtuigen dat niet iedere willekeurige voorbijganger dit heeft geprobeerd in de 3000 jaar sinds de Breaking.
Ook was het hele Matt die achter blijft minder dramatisch geweest omdat je met gemak het apparaat van binnen weer had geopend.
Ik ben benieuwd welke draai ze hieraan geven.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ja het is in ieder geval duidelijk dat ze artistieke vertelkeuzes gemaakt hebben in de serie. Ik wacht ook even de draai af. Op zich is het een plothole, maar om me er erg druk over te maken... nee.
Ik denk dat ik gewoon de serie als een Wot versie 1a ga zien, een alternatieve universum ten opzichte van de boeken. Beetje zoals ze dat ook met marvel comics doen. En het is natuurlijk voor een casual viewer gemaakt die er verder niet over nadenkt en waarschijnlijk nog nooit van de boeken gehoord had voordat de serie uitkwam.
spoiler:
Eigenlijk past het nog steeds in de boeken omdat je ook daar alternatieve werkelijkheden hebt, dit zou er eentje kunnen zijn waarin de waygates anders werken, maar daar kunnen we beter niet op ingaan. Verder laat je die blaadjes vanzelf achterwege omdat de stedding/waygates verloren zijn gegaan, vernield zijn of vergeten zijn/overheen is gebouwd. Mocht je alsnog door zo'n gate gaan en je verdwaalt, mja wie geeft dan nog die kennis door. :)

• Flozem
WillemAtHome schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:34:
[...]

spoiler:
Het hele verplaatsen van een blaadje voor het openen van the ways is natuurlijk niet heel lastig te visualiseren, maar hoe ga je men ervan overtuigen dat niet iedere willekeurige voorbijganger dit heeft geprobeerd in de 3000 jaar sinds de Breaking.
Ook was het hele Matt die achter blijft minder dramatisch geweest omdat je met gemak het apparaat van binnen weer had geopend.
Ik ben benieuwd welke draai ze hieraan geven.
Simpel:
spoiler:
Dat blaadje is onderdeel van een hele decoratie. Alleen wanneer je weet wat je doet krijg je de deur open.
Daarnaast zijn de ways in verval (vanwege corruptie Saidin), en kan niet iedereen Ogier schrift lezen en zijn weg vinden. Als je verdwaald word je uiteindelijk verslonden door Machin Shin…

Tja. En als een Aes Sedai de deur kan openen zonder blaadje, kan ze hem toch zeker ook heropenen? Dat zou een hele slechte reden zijn om de blaadjes af te schaffen… had je beter het blaadje aan de binnenkant kunnen laten ontbreken.

Nee, ik heb best wat moeite met deze aanpassing…

[Voor 23% gewijzigd door Flozem op 11-12-2021 13:53]

• EDIT
Ik heb zomaar het gekke idee dat ze The Ways gaan combineren met stukjes van de Portal Stones. Misschien is het mijn foutieve interpretatie van interviews/kleine snippers informatie die acteurs en crew hebben gegeven, maar ik heb zomaar het idee dat we de
spoiler:
flicker, flicker, flicker
scène in de komende aflevering al gaan krijgen, met daarin ook de onthulling van de Herrezen Draak.
Maar ik kan het helemaal mis hebben (en sterker nog, het zou mij ook weer niets verbazen :P).

In ander nieuws: gisteren zijn per ongeluk een aantal korte clips van afleveringen 7 en 8 op Giphy vrijgegeven door Amazon. Uiteraard zijn ze heel erg snel weer verwijderd, en worden ze actief offline gehaald door Amazon via copyright claims, maar ze hebben een aantal dingen onthuld van afleveringen 7 en 8 waarvan ik weer helemaal blij wordt :D

Maar even in spoilers (let op, niet alleen show spoilers maar ook boekenspoilers!):
spoiler:
Niet bijster verrassend, maar we lijken werkelijk een scene bij The Eye te krijgen, waarbij Ishamael tegen Rand vecht en daarbij Rand een 'visioen' (ja, we weten allemaal wat dat betekent :P) laat zien waarin hij samen met Egwene is en een kind/kinderen heeft en daarmee probeert te verleiden. Dat komt overeen met de synopsis van de aflevering:

Season finale. For twenty years, Moiraine has dreamed and worked towards this moment. But she can't stop the Dragon Reborn from seeing the appeal of the Dark.

Ook enkele andere gifs tonen Rand die channeled, iets dat lijkt op Linking tussen de vrouwen terwijl ze trollocs/schaduwgebroed proberen te bevechten.
Ook nog een enkele scène met Lord Agelmar, iets dat op de toegang tot The Eye lijkt vanuit The Blight.

Ik ga de gifs niet hier plaatsen uiteraard, maar met een beetje zoeken zijn ze nog op diverse plaatsen te vinden.

Samen met de eerdere spoiler van Marcus Rutherford/Perrin dat we dit seizoen al een stukje van de
spoiler:
Seanchen
te zien gaan krijgen en de hints die in de laatste aflevering gedropt werden daarvoor
spoiler:
Ships disappearing in the West
en de casting op IMDB denk ik zomaar dat aflevering 8 gaat eindigen met
spoiler:
hun aankomst
als cliffhanger naar het volgende seizoen.

Ik moet toegeven dat ik met de afgelopen twee afleveringen ook iets meer mijn bedenkingen begon te krijgen. Mijn issue is niet eens zo zeer dat ze dingen hebben veranderd (ook al ben ik uiteraard benieuwd naar de mogelijke problemen met het plot die ze creëren met de wijzigingen). Dat hou je altijd en je zal in een TV serie nooit perfect het verhaal kunnen volgen (heck, dat zou me toch een saaie TV serie zijn :P). Mijn grootste issue was eigenlijk dat we in aflevering 6 eigenlijk nog steeds niets weten over de hoofdpersonen van het verhaal, hoewel ik dat uiteraard zeg met de boekkennis. Er is voor mij geen binding met drie van de vijf van Edmond's Field. Enkel de fantastische acteerprestaties van zowel Zoë/Nyneave als Barney/Mat hebben tot nu toe indruk op mij gemaakt. Egwene/Rand/Perrin zijn naar mijn smaak nog altijd te veel op de achtergrond.
Nu we de groep weer bij elkaar hebben (helaas dan met uitzondering van Mat) hoop ik echt van harte dat die drie wat meer op de voorgrond kunnen komen, zodat de uiteindelijke onthulling van de Herrezen Draak de impact krijgt die het verdiend.
De uitgelekte gifs hebben mij echter alweer voor een heel groot deel gerustgesteld en ik kan nu zonder overdrijving zeggen dat ik heel erg uitkijk naar afleveringen 7 en 8. Het is in ieder geval wel duidelijk waar dat CGI budget aan is opgegaan :D
Ook The Ways lijken mij heel erg gaaf te worden. Ik hoorde dat het vrijwel allemaal practical effects zijn en dat ze werkelijk The Ways als complete set hebben gebouwd in de studio. Ik ben heel erg benieuwd _/-\o_

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ergens moet je denk ik hopen dat net als in de boeken waarin de karakters ook moeten groeien in hun voorbestemde rol, de acteurs het in deze serie ook moeten ondergaan. Je ziet wel vaker dat seizoen 1 en 2 een beetje zoeken is naar balans, acteerprestaties en tempo. Tegen de tijd dat je dan in seizoen 3 en verder zit loopt dit dan meestal goed en helaas is het meestal tegen het eind (laatste seizoenen) dat de wielen van de wagen vallen doordat er of geen inspiratie meer is, of er te veel dingen afgeraffeld worden.

Dus laten we hopen dat de acteerprestatie alleen maar beter gaan worden ;)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:02

Haan

dotnetter

Het kan aan mijn geheugen liggen, maar is het niet de bedoeling dat
spoiler:
Egwene en Nynaeve als novices in de Toren opgenomen worden? Vooral voor Egwene heeft dat wel consequenties als we een stuk verder in het verhaal zijn.

Verder tot nu toe gewoon lekker aan het genieten van de serie, het is al heel wat jaren geleden dat ik de eerste boeken gelezen heb, dus die bonus fimpjes zijn ook wel aardig om e.e.a. weer op te halen. En ook die gozer op youtube (Unraveling the pattern) die de episodes analyseert is handig om te kijken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mx. Alba
Haan schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:52:
Het kan aan mijn geheugen liggen, maar is het niet de bedoeling dat
spoiler:
Egwene en Nynaeve als novices in de Toren opgenomen worden? Vooral voor Egwene heeft dat wel consequenties als we een stuk verder in het verhaal zijn.

Verder tot nu toe gewoon lekker aan het genieten van de serie, het is al heel wat jaren geleden dat ik de eerste boeken gelezen heb, dus die bonus fimpjes zijn ook wel aardig om e.e.a. weer op te halen. En ook die gozer op youtube (Unraveling the pattern) die de episodes analyseert is handig om te kijken.
spoiler:
In de boeken gaan ze vanuit Caemlyn via de Ways naar Fal Dara, ze zijn dan nog geen Novice / Accepted. Dat zijn ze pas als ze de tweede keer de Ways nemen, van Tar Valon naar Toman Head.

• namapus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 07:30
EDIT schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:27:
Ik heb zomaar het gekke idee dat ze The Ways gaan combineren met stukjes van de Portal Stones. Misschien is het mijn foutieve interpretatie van interviews/kleine snippers informatie die acteurs en crew hebben gegeven, maar ik heb zomaar het idee dat we de
spoiler:
flicker, flicker, flicker
scène in de komende aflevering al gaan krijgen, met daarin ook de onthulling van de Herrezen Draak.
Maar ik kan het helemaal mis hebben (en sterker nog, het zou mij ook weer niets verbazen :P).
Ik weet niet of het een spoiler is m.b.t. Portal Stones, maar ik denk dat ze er wel in zitten.
Reden:
spoiler:
In aflevering 5 hebben we al twee Portal Stones gezien. De eerste keer toen de groep Aes Sedai er langs liepen op weg naar Tar Valon. De tweede keer was het de scene waar Rand en Mat in de buurt van Tar Valon aan komen, waar mat uitvalt tegen wat spelende kinderen. (iets voor 7 minuten in de aflevering)

• EDIT
namapus schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:16:
[...]

Ik weet niet of het een spoiler is m.b.t. Portal Stones, maar ik denk dat ze er wel in zitten.
Reden:
spoiler:
In aflevering 5 hebben we al twee Portal Stones gezien. De eerste keer toen de groep Aes Sedai er langs liepen op weg naar Tar Valon. De tweede keer was het de scene waar Rand en Mat in de buurt van Tar Valon aan komen, waar mat uitvalt tegen wat spelende kinderen. (iets voor 7 minuten in de aflevering)
spoiler:
Een heel erg enthousiaste fan had de markeringen op die stenen weten te ontcijferen en het leken hele normale wegwijzers te zijn. Maar het kan uiteraard ook prima zijn dat we ze überhaupt niet tegen zijn gekomen en dat het in de toekomst wel nog gaat gebeuren.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Er zijn sowieso veel leuke decoraties te zien. Ik vind het ook leuk om te speculeren of ze later in de serie een rol gaan spelen, of juist niet. Vooralsnog lijkt het meer op dat de decoratie die we zien het beeld moeten scheppen van een post-apocalyptische wereld, of om het in wheel of time termen te zeggen: post-breaking of the world.
Die stenen wegwijzers dan wel portal stones dan wel decoratie uit een lang vervlogen tijd vielen me ook al op. Komen ook prominent in beeld eigenlijk, voor de acteurs langs terwijl camera op de acteurs blijft dus lastig te missen.
@Haan Discussie boek vs serie spoilers:
spoiler:
Is het niet zo dat Nyneave nooit novice is geweest in de boeken maar direct accepted werd? De route die ze afleggen is duidelijk anders in de serie. Daarnaast en misschien ook hierdoor mis ik natuurlijk nog altijd de introductie van een aantal hoofdrolspelers in de latere boeken die oorspronkelijk in boek 1 plaatsvinden. Maar goed we zijn nog bezig met seizoen 1 dus dat kan nog komen...

• namapus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 07:30
EDIT schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:02:
[...]

spoiler:
Een heel erg enthousiaste fan had de markeringen op die stenen weten te ontcijferen en het leken hele normale wegwijzers te zijn. Maar het kan uiteraard ook prima zijn dat we ze überhaupt niet tegen zijn gekomen en dat het in de toekomst wel nog gaat gebeuren.
spoiler:
Net even opgezocht, je hebt gelijk dat het lijkt op iets van wegwijzers. Los daarvan hoop ik ook dat ze de Portal Stones er gewoon in laten. Het zou niet niet al te moeilijk moeten zijn om het aan publiek uit te leggen en het voegt wel toe aan world building met de connectie naar de Ways. Daarnaast zijn er een paar dingen die in de boeken gebeuren die voor character development zorgen, maar dan een rare plek moeten krijgen (zoals de Grolm en Selene)

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-05 12:06
Ik dacht dat alleen een man herrezen dragon kon zijn 🧐

• EDIT
@Olga2000 Volgens mij was dat hier al eerder besproken, maar hier een tl;dr:
spoiler:
Correct, alleen een man kan de Dragon Reborn zijn. Echter moet de serie aanslaan bij het grote publiek, niet alleen bij de boekenlezers.
Wat ze dus hebben gedaan is Moiraine wantrouwender gemaakt over de voorspellingen. Het verandert niets aan het verhaal zelf: de Dragon Reborn is nog steeds dezelfde persoon, maar het geeft voor de normale kijker een extra stukje om over te speculeren.
In aflevering 7 - dus de volgende aflevering - wordt de Dragon Reborn bekend gemaakt, dus daarna is dat verhaalstuk ook weer afgesloten.

Handige fans hebben trouwens door het wijzigen van de URL van een afbeelding nog wat nieuwe karakter-'posters' weten te achterhalen van acteurs die in afleveringen 7 en 8 worden geïntroduceerd:
Geen echte spoilers (alle acteurs waren al aangekondigd), maar nu in de werkelijke uitrusting.

Lord Agelmar:

Oorspronkelijk link: https://m.media-amazon.co.../WOT_LordAgelmarJagad.jpg

Lady Amalisa:

Oorspronkelijke link: https://m.media-amazon.co.../WOT_LadyAmalisaJagad.jpg

Min:

Oorspronkelijke link: https://m.media-amazon.co.../WoTS1/WOT_MinFarshaw.jpg

En als laatste Lews Therin:

Oorspronkelijke link: https://m.media-amazon.co...WOT_LewsTherinTelamon.jpg

[Voor 66% gewijzigd door EDIT op 13-12-2021 17:09]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee