Toon posts:

Glasvezel in Heerlen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:22

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter

Eindelijk!

Na jaren lang door meerdere partijen gelobbyd te hebben, is op woensdag 26 mei de formele handtekening gezet om in de Gemeente Heerlen ook FTTH (Fiber tot he Home) uit te rollen.

Wat weten we nu?

Eind 2021 zal elke bewoner van Heerlen worden geïnformeerd over de start va de werkzaamheden.
Begin 2022 zal met de aanleg van glasvezel worden begonnen.
De werkzaamheden zullen starten vanuit Hoensbroek
KPN zal deze glasvezel aanleggen, maar wordt wel open gezet worden voor andere partijen.
Op termijn is de bedoeling dat als iedereen glasvezel heeft, dat het kopernetwerk zal worden uitgezet.

Updates

Update 1 - 24-12-2021
met dank aan @cornfed99111
Gemeente Heerlen heeft een aanvraag ontvangen voor een omgevingsvergunning voor het plaatsen van bouwborden tbv de aanleg van Glasvezel.
Deze borden worden geplaatst op:
Kouvenderstrat 247
Pastoorkuilenweg 23
Rotonde MGR Hanssenlaan

Update 2 - 10-2-2022
Naar aanleiding van het WOB-Verzoek, heb ik contact gehad met de gemeente.
Zij geven het volgende nu aan:
Eind februari begin maart zal de gemeente naar buiten treden met meer informatie over het glasvezelproject en zal er een informatiepunt worden opgericht.
Door schouw van de graaflocaties en andere aanverwante zaken zal de werkelijke aanleg naar alle waarschijnlijkheid beginnen net na de zomer.
De aanleg zal inderdaad beginnen in Hoensbroek, via Heerlen Noord naar Heerlen Zuid om te eindigen in Heerlen Centrum.

Update 3 - 15-2-2022
Op de Zandweg in Hoensbroek is het eerste bouwbord onthuld door KPN Netwerk.

klik op de foto voor een groter exemplaar
Het bord geeft aan dat je de postcodecheck kunt doen op https://www.kpnnetwerk.nl

Doel van dit topic

In dit topic kan men naar hartenlust (binnen de geldende regels van Tweakers natuurlijk) discussiëren over aanbiedingen die men heeft ontvangen en om een voortgang te tonen van de aanleg van de glasvezel en om iedere geïnteresseerde hiervan op de hoogte te houden, of andere zaken omtrent het glasvezelproject van de gemeente Heerlen.

Bronnen

Disclaimer
Aan de informatie uit bovenstaande topic kunnen geen rechten worden ontleend.

Dit topic zal worden bijgewerkt zodra er meer informatie beschikbaar is.

[Voor 37% gewijzigd door eagle00789 op 16-02-2022 19:36]

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:45
Dit soort toezeggingen is meestal een politiek spel van KPN.
Men kondigt dit aan om andere aanbieders de wind uit de zeilen te nemen.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
We gaan het zien. Kijken of ze in Q1 meer info bekend maken. en Q1 is al 1 maand verstreken :D

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

eagle00789 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:52:
We gaan het zien. Kijken of ze in Q1 meer info bekend maken. en Q1 is al 1 maand verstreken ingegaan.:D
(of is het een Belgische verbastering ?)

[Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 25-01-2022 16:56]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RubenBaas
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-03 20:31
Vreemd dat hier geen recent nieuws ME’ers over te vinden is

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:55:
[...]

(of is het een Belgische verbastering ?)
Het staat gewoon in de VanDale: https://www.vandale.nl/gr...ands/betekenis/verstreken

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ja, maar in dat opzicht klopt het niet aangezien de termijn nog niet verstreken is met 1 maand, dan was het namelijk mei geweest.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Von Henkel
"Eind 2021 zal elke bewoner van Heerlen worden geïnformeerd over de start va de werkzaamheden"
Deze termijn is alvast verstreken.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Von Henkel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:05:
"Eind 2021 zal elke bewoner van Heerlen worden geïnformeerd over de start va de werkzaamheden"
Klopt. Maar daarom wil ik Q1 dus nog afwachten om beide partijen tijd te gunnen. Zoniet dan ga ik echt wel info opvragen bij beide partijen

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
eagle00789 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Klopt. Maar daarom wil ik Q1 dus nog afwachten om beide partijen tijd te gunnen. Zoniet dan ga ik echt wel info opvragen bij beide partijen
Ja of je wijst ze d'r nu alvast op.

Dat ze niet na Q1 zeggen: "ooh, ja corona en personeelstekort, maar we gaan er met beperkte capaciteit aan beginnen dus Q3 hopen we meer te kunnen vertellen."

Ik zou nu informeren.
Maar pas eind Q1 lastig gaan doen.

Anders blijf je steeds een kwartaal achter lopen.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:11
Ze zijn er mee bezig...althans, de vergunning voor de reclamebouwborden.... :z

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-469488.html

Dit gaat toch wel jaren duren voor ze klaar zijn. De mensen in Hoensbroek en daarna Heerlen-Noord hebben geluk dat ze als eerste aan de beurt komen. Zelfs dat gaat zeker 2 jaar duren voor het klaar is.

Kijk maar eens naar de vorderingen in Maastricht. Die liggen driekwart jaar tot een jaar voor op ons en ze hebben het eerste wijkje/buurt nog niet eens compleet aangesloten. Dan weet je wel wat je kan verwachten...
Sowieso verwacht ik geen deadlines of boeteclausules in de overeenkomsten tussen de gemeente en KPN. Dus als ze gewoon op tijd beginnen (eerste helft 2022), dan kunnen ze daarna gemakkelijk 10 jaar over de hele gemeente doen...

• starthemel.nl
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-03 11:05
Hoe eerder een volwaardig alternatief voor ziggo hoe beter. (al ben ik bang dat het idd nog lang zal gaan duren) 42,50 voor 75mbit is gewoon crimineel.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Ik heb zojuist bij de gemeente Heerlen een WOB verzoek ingediend m.b.t. deze glasvezel aanleg en alle bijbehorende informatie.
KPN Netwerk NL zegt simpelweg:
Kijk maar op onze website. staat het daar niet vermeld, dan hebben we geen informatie.
@cornfed99111 Dit is wel een goede site. Die site kende ik tot nu toe nog niet en gaat zeker aan mijn lijst toegevoegd worden. Dank hiervoor.

[Voor 5% gewijzigd door eagle00789 op 10-02-2022 10:30. Reden: WOB-Nummer verwijderd.]

• cornfed99111
eagle00789 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:20:
Ik heb zojuist bij de gemeente Heerlen een WOB verzoek ingediend m.b.t. deze glasvezel aanleg en alle bijbehorende informatie. Dit WOB verzoek heeft nummer: WEB-2022-2-3-0104612
KPN Netwerk NL zegt simpelweg:
[...]

@cornfed99111 Dit is wel een goede site. Die site kende ik tot nu toe nog niet en gaat zeker aan mijn lijst toegevoegd worden. Dank hiervoor.
Een WOB...! Je pakt de koe gelijk bij de horens vast. Benieuwd of het wat oplevert.

Je kan ook een mail dienst instellen via overheid.nl. Dan mis je geen berichten van de gemeente en provincie.
Nu de lokale huis-aan-huis bladen vrijwel verdwenen zijn, is dat een handig alternatief om aan publicaties te komen.
Je kan ook de gemeente Heerlen app installeren. Daar kan je ook van alles opzoeken.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter

Update 2 - 10-2-2022

Naar aanleiding van het WOB-Verzoek, heb ik contact gehad met de gemeente.
Zij geven het volgende nu aan:
Eind februari begin maart zal de gemeente naar buiten treden met meer informatie over het glasvezelproject en zal er een informatiepunt worden opgericht.
Door schouw van de graaflocaties en andere aanverwante zaken zal de werkelijke aanleg naar alle waarschijnlijkheid beginnen net na de zomer.
De aanleg zal inderdaad beginnen in Hoensbroek, via Heerlen Noord naar Heerlen Zuid om te eindigen in Heerlen Centrum.

[Voor 84% gewijzigd door eagle00789 op 16-02-2022 07:57]

• cornfed99111
De bouwvak eindigt pas laat in augustus, dus op zijn vroegst kan je in september iets verwachten qua graafwerkzaamheden.
Nu is de vraag hoeveel personen/ploegen gaan starten met graven.
Dat bepaald de snelheid van aanleg.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter

Update 3 - 15-2-2022

Op de Zandweg in Hoensbroek is het eerste bouwbord onthuld door KPN Netwerk.

[Voor 83% gewijzigd door eagle00789 op 16-02-2022 19:31]

• cornfed99111
Als je de postcodecheck doet op de kpnnetwerk.nl site zie je al een verschil tussen de adressen van Hoensbroek en de rest van Heerlen.

Heerlen:
Wanneer krijg ik glasvezel? Op dit moment maken wij plannen voor de aanleg van glasvezel in jouw gemeente. Zodra het plan van aanpak gereed is vertellen wij hier meer over.

Hoensbroek:
Wanneer krijg ik glasvezel? Goed nieuws! Op jouw adres staat glasvezel gepland. Hoelang het nog precies duurt, weten we op dit moment nog niet. Als je toestemming hebt gegeven, dan is het zeker dat ook jouw woning aangesloten wordt op glasvezel.

Er is dus in de achtergrond al iets gaande.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:02
hierbij de linkt en daarin staat voorjaar gestart wordt en hele project tm 2026 door loopt

https://www.kpnnetwerk.nl...in-het-voorjaar-beginnen/

• Von Henkel
Kreeg een code in mijn email voor de aanmelding van glasvezel.
Met een schema dat ik begin 2023 word aangesloten.

• cornfed99111
@Von Henkel Code? Dus om alvast toestemming te geven voor de huisaansluiting, bedoel je?

De rest van Heerlen heeft nu ook een schema zichtbaar, maar alleen zonder jaartal voor de woningaansluiting.
Kan nog wel even duren, denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Von Henkel
Ja ik heb toestemming gegeven, maar moest het wel afdwingen.
Ergens kwam ik op een pagina uit waar je een code moest invullen van een brief die je had ontvangen.
Deze brief had ik niet en dan mag je een code opvragen via e-mail, en dit werkte.

• cornfed99111
Ik zie het. Via https://www.kpnnetwerk.nl/code kan je een code aanvragen.
Is natuurlijk wel wat aan de vroege kant. Normaal krijgt ieder adres een brief van KPNnetwerk als het zover is.

In het [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud topic kan je al zien hoe de aanleg in zijn algemeenheid eruit ziet en welke apparatuur in de woning komt te hangen.

[Voor 34% gewijzigd door cornfed99111 op 02-03-2022 13:53]

• Digma
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-12-2022
Het is dat ik af en toe in Hoensbroek kom en dat ik het bord aldaar heb gezien. Maar ik kan me niets herinneren dat er een aankondiging is geweest buiten eventueel digitale media waar je dan maar regelmatig op moet kijken. Ook geen mail.

Maar wel goed dat het eindelijk komt. Wat meer concurrentie voor Ziggo kan geen kwaad.

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 16:38
Vandaag de brief gekregen van KPN met een link om toestemming te geven (Hoensbroek).

• weca
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:44
Benieuwd hoe lang het duurt voor andere delen van Heerlen-Noord (Heerlerheide) geïnformeerd worden... Weken/maanden...

• Von Henkel
weca schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:24:
Benieuwd hoe lang het duurt voor andere delen van Heerlen-Noord (Heerlerheide) geïnformeerd worden... Weken/maanden...
Als Hoensbroek opstaat voor begin 2023 dan zou ik zeggen eind 2023- begin 2024.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cornfed99111

Weer een stapje verder voor Hoensbroek!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:57
Ik woon zelf in Hoensbroek.. Zit al een hele tijd te wachten op glasvezel, omdat ik het liefste van ziggo af wil.

Heb mij voor het glasvezel project van reggefiber volgens mij aangemeld, of wat daarna kwam.. Maar heb daar nooit meer iets van gehoord.

Heb zelf ook verder geen informatie meer gezien. Hoe kan dit zo?

Ook van KPN helemaal niks ontvangen..

Het is dat ik wat aan het googlen ben gegaan en deze informatie over glasvezel en kpn gevonden had over de gemeente Heerlen..

En daarna dit topic hier op tweakers tegenaan ben gelopen..

Vraag me af hoe kan je hier eigenlijk voor aanmelden..

Zou graag glasvezel willen via delta..

Ik kan hier ook toestemming geven voor die glasvezel postcode check.. Alleen wat gaat dit allemaal kosten.
Jammer dat je hier zo slecht over word geinformeerd. :(

[Voor 39% gewijzigd door Robin4 op 17-04-2022 00:25]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Robin4
Von Henkel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:02:
Dus dan hoeven we vast ook niet te wachten op een goedkopere glasvezel abbo? Aangezien KPN het dan aangelegd hebben, willen ze vast ook wel een vinger in de pap.

Aan de andere kant wat verwachten we van andere aanbieders? Ik denk niet dat die hier heel snel zullen komen als het er zo naar uit ziet.

[Voor 14% gewijzigd door Robin4 op 17-04-2022 00:27]

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12

nhanssen

QVL is non-tweakers

Woon zelf in Heerlen (20+ jaar) en ik heb echt geen vertrouwen erin dat glasvezel hier komt voor 2030. We blijven hopen.

[Voor 8% gewijzigd door nhanssen op 17-04-2022 01:06]

Spec's PC

• Robin4
Von Henkel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:05:
Niks gezien hier.. :?

Heb me net wel aangemeld voor de nieuws brief waarvoor je kan aanmelden op de site van kpn.

Ik vraag me af hoe lang je nog goedkeuring kan geven op de site van kpn.. Heb hier overigens ook geen code ontvangen hierover..

[Voor 29% gewijzigd door Robin4 op 17-04-2022 02:05]

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:39

Geronimous

Moderator Spielerij

99942

Bijzonder wel dat ze in -of all places- Hoensbroek beginnen met de aanleg :?
Voor Heerlerbaan hier nog helemaal niks over gehoord...

(1-2-2022) in memoriam: Mike aka poor Leno

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cornfed99111
Geronimous schreef op zondag 17 april 2022 @ 03:09:
Hoensbroek is omsingeld door glasvezel van KPN: Treebeek, Vaesrade en Nuth.
Ze hoeven maar de Akerstraat-Noord over te steken om de aanleg verder te laten gaan.

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:39

Geronimous

Moderator Spielerij

99942

cornfed99111 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:03:
[...]

Hoensbroek is omsingeld door glasvezel van KPN: Treebeek, Vaesrade en Nuth.
Ze hoeven maar de Akerstraat-Noord over te steken om de aanleg verder te laten gaan.
Dat verklaart een boel :)

(1-2-2022) in memoriam: Mike aka poor Leno

• weca
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:44
Geronimous schreef op zondag 17 april 2022 @ 03:09:
Ze starten in hoensbroek, dan volgen Heerlen-Noord, daarna Zuid en als laatste het centrum

• Von Henkel
Net nog eens mijn status gecheckt.
En mijn aansluiting is vervroegd naar september - oktober 2022.
En moet eerlijk bekennen dat ik verbaasd ben over de snelheid van uitrollen.

[Voor 3% gewijzigd door Von Henkel op 19-04-2022 21:10]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:53
Vraagje van een Geleendenaar aan de Heerlenaren: Worden jullie óók verplicht om naar een glasvezelprovider over te stappen als je een aansluiting wilt? Of is het alleen een kwestie van ja of nee zeggen om de aansluiting in huis te krijgen?

• jopoh
Masimo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:55:
Vraagje van een Geleendenaar aan de Heerlenaren: Worden jullie óók verplicht om naar een glasvezelprovider over te stappen als je een aansluiting wilt? Of is het alleen een kwestie van ja of nee zeggen om de aansluiting in huis te krijgen?
kan je niet met elkaar vergelijken.
geleen is Efiber als beheerder van glasnet die hanteren andere regels dan andere partijen

Heerlen is kpnnetwerk die het aanlegt elke woning binnen het aansluit gebied krijgt kosteloos een aansluiting zonder je verplicht bent om een provider te kiezen.

• sensations
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-04-2022
Ik zie dat bij mijn moeder in hoensbroek wel aangegeven wordt dat het eraan komt. Zijstraat van de akerstraat. Echter bij mij in Heerlerheide nog niet in de buurt van Vrieheide helaas :'( Hoewel het ook Heerlen-Noord is.

Denk dat ik nog even geduld moet hebben en later nog eens een check doe. Heb me wel aangemeld voor zekerheid op site voor update :)

[Voor 33% gewijzigd door sensations op 20-04-2022 18:54]

• Robin4
Weet iemand of dat dit de enigste optie zal zijn voor glasvezel hier in heerlen / hoensbroek?

Want zie Delta ook veel reclames maken hier in Limburg, maar zie van hun weinig van start gaan.
Iemand die wat meer weet over delta?

Kunnen we van Delta ook nog iets verwachten? Of zal het alleen maar glaspoort blijven?

Heb ook al voor een provider gezocht voor de consumenten markt..

En Freedom Internet is het enigste wat mij echt redelijk tot goed lijkt..

Rest van die providers zijn niet zo best die daar gemeld worden op de site van kpn.

[Voor 42% gewijzigd door Robin4 op 21-04-2022 23:57]

• Von Henkel
Dat is de keuze wat je hebt op de site van KPN..

• Robin4
Weet iemand misschien hoe lang het duurt voordat je een code hebt via KPN?

(heb hier zelf nog geen brief over ontvangen), dus dacht vraag het ook maar op via de website en dan via de email.

• Von Henkel
Robin4 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:19:
Weet iemand misschien hoe lang het duurt voordat je een code hebt via KPN?

(heb hier zelf nog geen brief over ontvangen), dus dacht vraag het ook maar op via de website en dan via de email.
Je kunt het proberen af te dwingen
https://www.kpnnetwerk.nl/code/

onderaan vind je ik ben mijn code kwijt

• Robin4
Net pas in me mail gekeken en vond de code.
Dus hier ook toestemming gegeven.. Ben benieuwd voor welke periode ik word ingedeelt.

Grappig om hier te lezen dat delta overal komt, behalve hoensbroek en heerlen

https://www.delta.nl/inte...JwjjxLODtoTMaAky-EALw_wcB

[Voor 47% gewijzigd door Robin4 op 22-04-2022 18:38]

• jopoh
Robin4 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:38:
Net pas in me mail gekeken en vond de code.
Dus hier ook toestemming gegeven.. Ben benieuwd voor welke periode ik word ingedeelt.

Grappig om hier te lezen dat delta overal komt, behalve hoensbroek en heerlen

https://www.delta.nl/inte...JwjjxLODtoTMaAky-EALw_wcB
achja er staan ook plaatsen op die in verleden allang verglast zijn voor reggefiber nu dus kpnnetwerk is, dus daar komt dubbel net te liggen, en kpnnetwerk doet straks andersom zodra delta klaar is komt kpnnetwerk of glaspoort in bepaalde plaatsen er nog langs heen. zie je op meerdere plekken gebeuren

• Robin4
Voordeel van kpn netwerk is dat het voor de bekende gebieden wel definitief is.

Voor delta zijn ze campagne aan het voeren zodat de mensen kunnen aangeven dat ze het willen.
Het is maar de vraag of dat het dan wel overal komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cornfed99111
Weer updates:

Veel adressen hebben nu een datum gekregen wanneer ze aangesloten worden.
Bijvoorbeeld Akerstraat-Noord is nu september-oktober 2022 en Hoofdstraat februari-maart 2023
en Overbroekstraat april-mei 2023. Nog verder weg hebben alleen 2023 als datum.
Zo kan je een beetje inschatten hoe snel ze zijn met graven.
Natuurlijk zijn dit indicatieve data. Het weer bijvoorbeeld zal van invloed zijn op de aanlegsnelheid.

Verder goed nieuws dat Glaspoort mee-initiatiefnemer is. Dat was tot nu toe niet helemaal duidelijk.
Je kan dus ook op de Glaspoort site een postcode check doen. https://www.glaspoort.nl/mijn-status/
En dit betekent ook dat dit een open netwerk wordt dat open staat voor elke provider die hun diensten wil leveren nu en in de toekomst. Je kan op die Glaspoortsite de providers zien die nu al leveren.
nieuws: Glasvezelnetwerk van KPN en APG staat per 1 oktober open voor andere ...

[Voor 15% gewijzigd door cornfed99111 op 26-04-2022 13:09]

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
cornfed99111 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:55:
....
En dit betekent ook dat dit een open netwerk wordt dat open staat voor elke provider die hun diensten wil leveren nu en in de toekomst. Je kan op die Glaspoortsite de providers zien die nu al leveren.
nieuws: Glasvezelnetwerk van KPN en APG staat per 1 oktober open voor andere ...
Je hebt "open" en open, dit is open in de zin dat de verbinding voor andere providers te huren is (vula) maar dat die de apparatuur van glaspoort moeten gebruiken (glaspoort is de operator), het is niet open in de zin dat ze eigen apparatuur kunnen plaatsen wat op de netwerken waar dat wel kan aanzienlijk interessantere prijzen oplevert. Het zijn point-multipoint netwerken die alleen (xg)Pon ondersteunen.

• cornfed99111
Klopt helemaal. Bij XGPON kunnen providers alleen 'virtueel' leveren over Glaspoort/KPN glasvezel.
Vergelijkbaar met WBA over xDSL via de ouderwetse telefoonlijn.

Van belang is dat niet alleen KPN aan tafel zit als er providers zich aandienen om te leveren.
KPN heeft de afgelopen jaren geen al te beste reputatie overgehouden met betrekking tot het aanleggen van glasvezel. Kijk maar naar de Reggefiber aankoop. En niet te vergeten de tarievenstrijd: nieuws: ACM: voorstel van KPN om huur glasvezel te verlagen is goed voor conc...
KPN dient uitsluitend zijn aandeelhouders en dus winstmaximalisatie.
APG doet investeringen in de medium en lange termijn. Die willen niet direct hun investeringen met winst doorverkopen. Zij zijn uit op rendement. https://apg.nl/nl/publica...asvezelbedrijf-glaspoort/

• Robin4
Ach we mogen niet klagen, de lijn die ze willen aanleggen komt er tenminste zeker..

Van die andere aanbieders moet je ook maar afwachten of dit in je buurt door gaat of niet.

Beter iets dan niets.

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30
Ah het mooie Heerlen! Fijn voor jullie dat er eindelijk schot in de zaak komt.

[Voor 51% gewijzigd door Eiríkr op 01-03-2023 20:41]

Last.fm - https://www.last.fm/user/eric8bits

• Arctic Fox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-03 19:01
Masimo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:55:
Jij weet denk ik ook wel waarom KPN daar niet actief is.
Een partij die voorheen ook aan vraagbundeling deed.
Sterker nog deze partij heeft in jullie gemeente het volledig laten afzien om te gaan leggen.
Wat is jouw mening dan daarover??

• Arctic Fox
Von Henkel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:02:
Het bekende zakdoekje leggen of laten we zeggen een intentieveklaring uitgeven?
jopoh schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:59:
[...]

achja er staan ook plaatsen op die in verleden allang verglast zijn voor reggefiber nu dus kpnnetwerk is, dus daar komt dubbel net te liggen, en kpnnetwerk doet straks andersom zodra delta klaar is komt kpnnetwerk of glaspoort in bepaalde plaatsen er nog langs heen. zie je op meerdere plekken gebeuren
Verklaar je nader..dus jij meent dat daar waar Delta nu legt KPN naderhand ook gaat leggen. Geloof je het zelf?
Robin4 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:55:
Voordeel van kpn netwerk is dat het voor de bekende gebieden wel definitief is.

Voor delta zijn ze campagne aan het voeren zodat de mensen kunnen aangeven dat ze het willen.
Het is maar de vraag of dat het dan wel overal komt.
Hoe bedoel je definitief? Je doet net alsof Delta bij genoeg animo niet gaan leggen of niet volledig.
Verklaar je nader aub.
joop99 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:34:
[...]

Je hebt "open" en open, dit is open in de zin dat de verbinding voor andere providers te huren is (vula) maar dat die de apparatuur van glaspoort moeten gebruiken (glaspoort is de operator), het is niet open in de zin dat ze eigen apparatuur kunnen plaatsen wat op de netwerken waar dat wel kan aanzienlijk interessantere prijzen oplevert. Het zijn point-multipoint netwerken die alleen (xg)Pon ondersteunen.
Klopt maar dat wordt er even niet bij verteld.
In deze gemeente heeft KPN er ook een vreselijke boel van gemaakt.
De ene straat,wijk heeft glasvezel..de andere niet. En het koper wordt niet geupgrade.
Hier hebben de mensen die aangesloten hebben wel nog FTTH. Als er ooit de andere wijken en de vele straten( geen enkele flat heeft glasvezel alhier) dan zal dat dus geen FTTH meer worden.
Tsja 2 verschillende technieken in 1 gemeente en wellicht ook 2 verschillende prijzen?
Want ik kan jullie vertellen dat in een gemeente verderop inderdaad het PON netwerk ligt van KPN. Overigen is Delta nu ook in veel omliggende gemeenten aan het werven welke ook alleen PON,GPON aanlegt.
Daar is dus de situatie dat wij in deze gemeente 40 Euro voor 1Gbps betalen maar in die andere gemeente( PON) moeten ze dus 55 Euro betalen voor 1 Gbps!! :F
Daar zie je al wat die afhankelijkheid van KPN doet en dat een partij als T mobile in de naburig gemeenten geen eigen apparatuur kan plaatsen zoals ze hier kennelijk wel gedaan hebben( FTTH).
cornfed99111 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:02:
Klopt helemaal. Bij XGPON kunnen providers alleen 'virtueel' leveren over Glaspoort/KPN glasvezel.
Vergelijkbaar met WBA over xDSL via de ouderwetse telefoonlijn.

Van belang is dat niet alleen KPN aan tafel zit als er providers zich aandienen om te leveren.
KPN heeft de afgelopen jaren geen al te beste reputatie overgehouden met betrekking tot het aanleggen van glasvezel. Kijk maar naar de Reggefiber aankoop. En niet te vergeten de tarievenstrijd: nieuws: ACM: voorstel van KPN om huur glasvezel te verlagen is goed voor conc...
KPN dient uitsluitend zijn aandeelhouders en dus winstmaximalisatie.
APG doet investeringen in de medium en lange termijn. Die willen niet direct hun investeringen met winst doorverkopen. Zij zijn uit op rendement. https://apg.nl/nl/publica...asvezelbedrijf-glaspoort/
Hier in de omliggende gemeenten is Delta fors bezig om uit te rollen.
Ik kan je vertellen dat in een gemeente als Geleen KPN helemaal niet wilde leggen dus opeens kwam E fiber en zelfs Delta heeft geprobeerd om te gaan leggen aldaar.
Hier heeft KPN er ook een knoeiboel van gemaakt zie mijn tekst hierboven.
In de gemeente Schinveld is KPN bezig met brieven te versturen dat Delta helemaal geen overeenkomst zou hebben met de gemeente wat feitelijk onjuist is.
Dat Delta daar nu bezig is te begrijpen omdat KPN niks deed en zoals gezegd in de gemeente Geleen helemaal weigerde om iets te doen.
Dat KPN nu bezig is in Hoensbroek en Heerlen is omdat ze bang zijn natuurlijk dat Delta ook daar aan de gang gaat.
Jij stelt nu dat het van belang is dat andere partijen ook om tafel zitten.
Maar geloof je echt dat dit gaat gebeuren? Denk het niet want kennelijk hebben bepaalde partijen juist voor KPN liggen lobbyen. Waarom voor KPN vraag je je af en waar is Delta en Efiber?
Juist omdat deze al goed bezig zijn in veel omliggende gemeente te gaan leggen zou het logisch zijn dat ze ook in Heerlen gaan leggen.
Het is kennelijk het bekende zakdoekje leggen waar KPN mee bezig is. Men komt met deze intentie verklaring en dan kunnen andere partijen niet meer deelnemen?
Ik weet nog dat een tijd terug een item was bij Radar dat KPN hiermee bezig was. In vele buitengebieden hadden burgers een eigen initiatief gestart en net voordat de schop in de grond kwam daar was KPN met zijn intentieverklaring.
Waarom komt Delta niet ook in onze gemeente leggen omdat KPN er weer een janboel van gemaakt heeft door de ene straat,wijk van glasvezel te voorzien en de andere niet. Upgrade van koper doen ze ook niks mee. Maarja dat gaat denk ik niet gebeuren want de burgers die glasvezel willen hebben zullen nu weer met de praktijken en wederom mega lange wachttijden van KPN van doen krijgen.
Geloof je echt dat er andere partijen om tafel gaan zitten???? Denk je niet dat KPN nu al de touwtjes in handen heeft en de borden al snel is aan het plaatsen zodat E-fiber en Delta geen kans krijgen?

• Arctic Fox
Robin4 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:34:
Ach we mogen niet klagen, de lijn die ze willen aanleggen komt er tenminste zeker..

Van die andere aanbieders moet je ook maar afwachten of dit in je buurt door gaat of niet.

Beter iets dan niets.
Je doet net alsof Delta geen goede partij zou zijn of laten we zeggen E fiber.
Net alsof Delta niks gaat doen.
Ja ze werven maar meen je dat er geen genoeg animo is dan voor glasvezel van Delta en meen je niet dat het dan wat sneller kan?
In de omliggende gemeenten is Delta al bezig en schijnt genoeg animo voor te zijn.
Neem een Geleen,Sittard daar wilde KPN eerst niet leggen waar Delta en E fiber nu actief zijn.

• Arctic Fox
eagle00789 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:31:

Eindelijk!

Na jaren lang door meerdere partijen gelobbyd te hebben, is op woensdag 26 mei de formele handtekening gezet om in de Gemeente Heerlen ook FTTH (Fiber tot he Home) uit te rollen.
Hoe bedoel je gelobbyd? Door wie en waarom voor KPN en hoe zit het met lobbyen voor Delta en Efiber?
Waarom doet Glaspoort nu mee en niet bij initiatieven van Delta en E fiber? Om maar eens wat te noemen.
Zoals je weet is Delta in veel omliggende gemeenten bezig en heeft genoeg animo waarom dan niet de lobby machine voor Delta?

Wat bedoel je met FTTH? Hoe weet jij nou dat KPN FTTH uit gaat rollen? En geen PON,GPON?
Hoe kom je aan deze informatie want KPN die wil jou uiteraard laten geloven dat het allemaal geen verschil maakt maar is dat wel zo?
Jij weet zelf ook wel dat er geen FTTH uitgerold gaat worden waarom dan deze info?? KPN gaat geen FTTH leveren dat weet jij ook..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Von Henkel
Vandaag vond ik een kaart in mijn brievenbus. ze zijn langs geweest om te kijken wat de beste plaats voor een aansluiting was.
Even een nieuwe afspraak maken :-)

[Voor 3% gewijzigd door Von Henkel op 17-05-2022 17:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin4
Von Henkel schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:40:
Vandaag vond ik een kaart in mijn brievenbus. ze zijn langs geweest om te kijken wat de beste plaats voor een aansluiting was.
Even een nieuwe afspraak maken :-)
Van welke gedeelte ben je van heerlen / hoensbroek?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Von Henkel
Robin4 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:02:
[...]
Van welke gedeelte ben je van heerlen / hoensbroek?
Hoensbroek-Treebeek ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin4
Ik zit meer bij Hoensbroek mariagewande. Vlakbij het kasteel.

Bij mij staat momenteel nog op Februari - Maart 2023.

[Voor 31% gewijzigd door Robin4 op 17-05-2022 20:27]

• Levelup
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:27
Gisteren inderdaad iemand KPN langsgeweest om de locatie van het aansluitpunt te bepalen. Omgeving de Dem

• Von Henkel
Iemand zich al eens verdiept bij de aanbieders (internet only) van KPN/Glaspoort ?
ik heb mijn twijfels over de kwaliteit en service van deze aanbieders en zoals het uitziet is alleen KPN een goede keus.

[Voor 7% gewijzigd door Von Henkel op 19-05-2022 20:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slimstalleren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-03 13:36
Arctic Fox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Hoe bedoel je gelobbyd? Door wie en waarom voor KPN en hoe zit het met lobbyen voor Delta en Efiber?
Waarom doet Glaspoort nu mee en niet bij initiatieven van Delta en E fiber? Om maar eens wat te noemen.
Zoals je weet is Delta in veel omliggende gemeenten bezig en heeft genoeg animo waarom dan niet de lobby machine voor Delta?

Wat bedoel je met FTTH? Hoe weet jij nou dat KPN FTTH uit gaat rollen? En geen PON,GPON?
Hoe kom je aan deze informatie want KPN die wil jou uiteraard laten geloven dat het allemaal geen verschil maakt maar is dat wel zo?
Jij weet zelf ook wel dat er geen FTTH uitgerold gaat worden waarom dan deze info?? KPN gaat geen FTTH leveren dat weet jij ook..
Glaspoort is KPN (alleen dan samen met APG) Die zullen niet lobbyen voor "de concurrentie". Alle netwerken die aangelegd worden door KPN Netwerk en Glaspoort zijn (X)GSPON.
Ik weet niet wat jij verstaat onder FTTH, maar FttH staat voor niks anders dan Fiber to the Home. En dat is nou precies wat er aangelegd wordt. Verwar netwerkstructuur en andere afkortingen niet met elkaar.

Het grote verschil is dat KPN Netwerk kosteloos en vrijblijvend aanlegt, als plaatsvervanger voor het (op de wat langere termijn) uit te schakelen kopernetwerk. Ieder BAG-adres wordt meegenomen in de engineering en voor ieder BAG-adres wordt een kabel gelegd, ook al wil je geen aansluiting. Dan wordt de kabel op rol begraven op de erfgrens. Buitengebied wordt doorgaans niet door KPN aangesloten.

Delta Fiber doet aan vraagbundeling: alleen bij genoeg animo leggen ze aan en er wordt enkel een kabel gelegd als je een abonnement afneemt. In het buitengebied kan het ook nog zijn dat je per maand een vastrechtvergoeding moet betalen

E-fiber doet beide, afhankelijk van gemeente/gebied.

Er is nog een partij actief: Open Dutch Fiber. Die leggen aan samen met T-Mobile. In Kerkrade beginnen ze op korte termijn. Het is niet ondenkbaar dat KPN Netwerk daar op termijn ook alsnog gaat aanleggen nadat ODF klaar is.

Er is ook nog verschil in dienstverlening: een aantal van deze zijn "open" netwerken, waar andere providers diensten over kunnen leveren. Anderen leveren enkel hun eigen diensten en geven geen toegang tot de door hun aangelegde netwerk aan andere providers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slimstalleren
Robin4 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:26:
Ik zit meer bij Hoensbroek mariagewande. Vlakbij het kasteel.

Bij mij staat momenteel nog op Februari - Maart 2023.
Klein beetje achtergrondinfo: die datums komen uit het plansysteem van de aannemer die aanlegt. Afhankelijk van hoe snel ze gaan, kan dat ook nog schuiven. Ook als er bijvoorbeeld vervuilde grond zit, kan daarmee geschoven worden. De eerste schep gaat eind mei/begin juni in de grond in Hoensbroek. Met schouwen wil je altijd ver vooruit lopen op de civiele werkzaamheden, zodat je eventuele gekke dingen op bijvoorbeeld het gebied van te graven tracés kan opmerken en ernaar kan handelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-03 08:54
Zoals ik het lees is XGPON erg vergelijkbaar met de opzet van het ziggo netwerk.

Andere kabels andere techniek maar qua layout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slimstalleren
Grert schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:21:
Zoals ik het lees is XGPON erg vergelijkbaar met de opzet van het ziggo netwerk.

Andere kabels andere techniek maar qua layout.
In principe is ieder (data)netwerk daarmee te vergelijken. Het verschil zit hem dan alleen in hoe vaak er "gesplitst" wordt. 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:04
Bij (X)GPON zitten er 32 aansluitingen op een splitter. Bij Ziggo deel je de verbinding met vele honderden aansluitingen. Daarbij is glasvezel veel eenvoudiger te upgraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
dirk 1964 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:29:
Bij (X)GPON zitten er 32 aansluitingen op een splitter. Bij Ziggo deel je de verbinding met vele honderden aansluitingen. Daarbij is glasvezel veel eenvoudiger te upgraden.
ligt natuurlijk aan de situatie
ik woon in een appartementen complex/zorginstelling met 50 appartementen iedereen heeft zijn eigen ziggo groene kabel dus ook eigen abbonement keuze
en de grote groene kabel van ziggo komt binnen beneden in de versterker welke in de grond naar de wijknode gaat die alleen onze groene kabel heeft

bijna nooit dips in downloadsnelheid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:15
Von Henkel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:07:
Iemand zich al eens verdiept bij de aanbieders (internet only) van KPN/Glaspoort ?
ik heb mijn twijfels over de kwaliteit en service van deze aanbieders en zoals het uitziet is alleen KPN een goede keus.
Solcon: 1 van de oudste en beste providers van Nederland. Niet de goedkoopste maar in service zeker wel 1 van de beste.
Kliksafe: Ook al bezig sinds de start van FttH (circa 2008) maar altijd gericht op een niche markt (veilig en gefilterd internet).
Cambrium: Is eigenlijk geen provider maar een operator en het moederbedrijf van Tweak, wellicht is die meer bekend. Ook al veel ervaring sinds de start van FttH.
Freedom: Absoluut 1 van de beste op het gebied van service en kwaliteit. Opgericht door ex-XS4All medewerkers met dezelfde ideeën en gedachten.
Budget: Niet veel anders dan in de energiemarkt (zelfde bedrijf), dus qua service wellicht wat minder. Kwaliteit is geen probleem want ze nemen het gehele KPN product 1-op-1 over met alleen een ander labeltje. Dus het is echt precies hetzelfde, maar voor minder geld (en iets minder service denk ik).
Plinq: Ken ik wel al jaren maar is altijd klein gebleven en zich meer op kleinzakelijk gericht
Youfone: Zie Budget. Nemen Internet exact o af van KPN als KPN zelf. TV doen ze zelf met Android TV. Schijnt wat minder te werken dat de TV decoders van KPN zelf.

Dus nee: Niet alleen KPN hoeft een goede keus te zijn.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slimstalleren
dirk 1964 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:29:
In een straatkast (OAP) zitten splitters die het signaal 1:16 splitsen (in theorie kunnen er 720 aansluitingen op één kast gemaakt worden en die gaan over 48 vezels naar de PoP. In de PoP zitten splitters 1:4 en 1:8. Maar op de DSLAM zitten uiteindelijk maar 2 vezels voor een heel aansluitgebied. Op een SPF in de PoP zitten over het algemeen 64 aansluitingen. Met andere woorden: het is maar waar je de grens trekt... 😉

Over het upgraden heb je gelijk. Op een lade die in de PoP zit worden 96 vezels gelast, maar daar worden in een straatkast maar 48 gebruikt. Er is dus al sowieso ruimte om te verdubbelen naar 1:8 zonder de extra kabels te hoeven blazen. Dat is enkel de splitters vervangen in de straatkast.

In de buizen die er nu liggen (en aangelegd worden) zijn (of worden) kabels geblazen met 96 vezels. In diezelfde buis kan ook nog een kabel met 192 vezels geblazen worden.

Daarnaast zijn er reservebuizen mee in de grond gelegd; die kunnen nog gekoppeld worden om extra kabels naar kasten te blazen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barre73
Slimstalleren schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:01:
[...]

In een straatkast (OAP) zitten splitters die het signaal 1:16 splitsen (in theorie kunnen er 720 aansluitingen op één kast gemaakt worden en die gaan over 48 vezels naar de PoP. In de PoP zitten splitters 1:4 en 1:8. Maar op de DSLAM zitten uiteindelijk maar 2 vezels voor een heel aansluitgebied. Op een SPF in de PoP zitten over het algemeen 64 aansluitingen. Met andere woorden: het is maar waar je de grens trekt... 😉

Over het upgraden heb je gelijk. Op een lade die in de PoP zit worden 96 vezels gelast, maar daar worden in een straatkast maar 48 gebruikt. Er is dus al sowieso ruimte om te verdubbelen naar 1:8 zonder de extra kabels te hoeven blazen. Dat is enkel de splitters vervangen in de straatkast.

In de buizen die er nu liggen (en aangelegd worden) zijn (of worden) kabels geblazen met 96 vezels. In diezelfde buis kan ook nog een kabel met 192 vezels geblazen worden.

Daarnaast zijn er reservebuizen mee in de grond gelegd; die kunnen nog gekoppeld worden om extra kabels naar kasten te blazen.
In Heerlen zal je geen 1:8 splitters in de PoP vinden. Dat was in het eerste jaar bij P2P projecten zonder OAP's. Bij P2MP is het 1:4 in de PoP en 1:16 in de OAP. Dus max 64 aansluitingen op 1 poort van 10 Gbit.

Maar voor wie meeleest: de kans dat alle 64 aansluitingen actief zijn is klein. En mocht er gezien worden dat dit toch teveel is, dan kan er alsnog aangepast worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:03
Iemand rondom de Hommerterweg die al informatie heeft gekregen? Ik kwam per toeval het bord tegen ergens in februari bij de kerk van Mariarade. Aangemeld, maar tot heden niets vernomen...

Ah, ik zie dat op de statuspagina in ieder geval november-december 2022 nu staat. Had nog niet het hele topic doorgelezen, kwam per toeval hier uit :) .

[Voor 29% gewijzigd door Martinez- op 23-05-2022 19:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slimstalleren
Barre73 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:12:
[...]

In Heerlen zal je geen 1:8 splitters in de PoP vinden. Dat was in het eerste jaar bij P2P projecten zonder OAP's. Bij P2MP is het 1:4 in de PoP en 1:16 in de OAP. Dus max 64 aansluitingen op 1 poort van 10 Gbit.

Maar voor wie meeleest: de kans dat alle 64 aansluitingen actief zijn is klein. En mocht er gezien worden dat dit toch teveel is, dan kan er alsnog aangepast worden.
Was vandaag in de telefooncentrale van Hoensbroek. Daar zitten toch echt 1:8 splitters in het PPF frame. Voor de nieuwe aanleg.
In Maastricht, in de centrale van Amby, zitten ook 1:8 splitters.

Nu jij zo beslist bent, twijfel ik wel aan mezelf. Als ik tijd heb, rij ik er morgen even langs. Nu wil ik het weten ook. 😂

[Voor 13% gewijzigd door Slimstalleren op 23-05-2022 20:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barre73
Slimstalleren schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Was vandaag in de telefooncentrale van Hoensbroek. Daar zitten toch echt 1:8 splitters in het PPF frame. Voor de nieuwe aanleg.
In Maastricht, in de centrale van Amby, zitten ook 1:8 splitters.

Nu jij zo beslist bent, twijfel ik wel aan mezelf. Als ik tijd heb, rij ik er morgen even langs. Nu wil ik het weten ook. 😂
Dat zou wel heel apart zijn ja. Binnen heel KPN wordt nog steeds uitgelegd dat er 1:4 splitters in de PoP zitten bij de Dslams. Hoensbroek is een P2MP project met een hele rits OAP's.
Van Maastricht weet ik niet zeker of dat nog net een P2P project kan zijn geweest. Kan het zo niet checken vanaf de bank 😁

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slimstalleren
Barre73 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Dat zou wel heel apart zijn ja. Binnen heel KPN wordt nog steeds uitgelegd dat er 1:4 splitters in de PoP zitten bij de Dslams. Hoensbroek is een P2MP project met een hele rits OAP's.
Van Maastricht weet ik niet zeker of dat nog net een P2P project kan zijn geweest. Kan het zo niet checken vanaf de bank 😁
Maastricht is allemaal met P2MP. 12 OAP's in oplevering. Aanleg van het nieuwe gebied omvat 23 OAP's. Er zijn wel een aantal nieuwbouwprojecten die P2P zijn. Er zijn nieuwbouwprojecten waar een buis is meegelegd met de overlay om op de P2MP infra aan te sluiten.

• Von Henkel
Zojuist vond ik een uitnodigingskaart in mijn brievenbus voor een online vergadering om vragen te stellen.
Ben benieuwd komende maandag.

• Martinez-
Von Henkel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:52:
Zojuist vond ik een uitnodigingskaart in mijn brievenbus voor een online vergadering om vragen te stellen.
Ben benieuwd komende maandag.
Ik kreeg toevallig afgelopen dinsdag de brief binnen om me aan te melden.

Laat ik dat al 3 maanden geleden gedaan hebben. De eerste stap is er echter! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Von Henkel
Oke, zojuist de uitzending bijgewoond hoe we de komende maanden aangesloten worden.
Hoensbroek word opgesplitst in een aantal gebieden en als je wilt weten wanneer het een en ander te verwachten is kun je het hier terugkijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cornfed99111
Net ook even gekeken naar het filmpje met uitleg.
Veel bekende informatie die we al kennen. Alleen de planning is weer iets duidelijker voor Hoensbroek.

Hoensbroek is in vijf delen opgeknipt. Dat zie je in het volgende kaartje:

Voor gebied 1 en gebied 2 is een gedetailleerde kaartje beschikbaar:

De overige gebieden hadden geen kaartje en daar moet je aansluitdatums halen uit de status van je postcodecheck.

De rest van Heerlen moet helaas nog wachten op datums en dergelijke...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin4
Zou dan met gebied 3 op Februari - Maart 2023 zittten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ben benieuwd wanneer ze in Landgraaf starten. Niet dat het echt nodig is aangezien hier alles volstaat met buitenringen en snelheid goed is.

Gezien het feit dat mensen echt staan zitten te wachten op glasvezel, hebben jullie zo'n slecht internet dan? Zover ik weet staat Heerlen & Hoensbroek toch vol met buitenringen. En zijn overal wel redelijke snelheden te halen. Op sommige plaatsen na dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:11
Racer89 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:17:
Ben benieuwd wanneer ze in Landgraaf starten. Niet dat het echt nodig is aangezien hier alles volstaat met buitenringen en snelheid goed is.

Gezien het feit dat mensen echt staan zitten te wachten op glasvezel, hebben jullie zo'n slecht internet dan? Zover ik weet staat Heerlen & Hoensbroek toch vol met buitenringen. En zijn overal wel redelijke snelheden te halen. Op sommige plaatsen na dan.
Dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Ben al maanden, wellicht al een jaar aan het navragen bij de gemeente. Altijd hetzelfde standaard antwoord; “we zijn in onderhandeling met meerdere partijen”.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Incognitum schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Ben al maanden, wellicht al een jaar aan het navragen bij de gemeente. Altijd hetzelfde standaard antwoord; “we zijn in onderhandeling met meerdere partijen”.
Sommige gemeentes zijn ook gewoon heel lastig als het om graafwerkzaamheden gaat. En Landgraaf is daar eentje van. Spreek helaas uit ervaring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinez-

Kwaliteit van internet is het ding niet, het monopolistisch gedrag van Ziggo daarentegen wel. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Martinez- Als je glasvezel pakt van KPN en deze binnen laat brengen zul je de eerste tijd ook niet mogen wisselen van provider denk ik?

Is het überhaupt al mogelijk om een andere provider te pakken op de KPN glasvezel ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barre73
Racer89 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:54:
@Martinez- Als je glasvezel pakt van KPN en deze binnen laat brengen zul je de eerste tijd ook niet mogen wisselen van provider denk ik?

Is het überhaupt al mogelijk om een andere provider te pakken op de KPN glasvezel ?
Er is een onderscheid tussen de glasvezel van KPN Netwerk en de diensten van KPN. Je kan kosteloos de aansluiting binnen krijgen en er (nog) geen abonnement op nemen.

Antwoord op de tweede vraag: ja, meerdere. En dat is altijd zo geweest. Op een jaartje na in 2020/2021 toen de meeste providers het technisch niet voor elkaar kregen om op de nieuwe PON te leveren. Maar dat is al voorbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barre73
cornfed99111 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:08:
Net ook even gekeken naar het filmpje met uitleg.
Veel bekende informatie die we al kennen. Alleen de planning is weer iets duidelijker voor Hoensbroek.

Hoensbroek is in vijf delen opgeknipt.

Voor gebied 1 en gebied 2 is een gedetailleerde kaartje beschikbaar:

De overige gebieden hadden geen kaartje en daar moet je aansluitdatums halen uit de status van je postcodecheck.
Die overige gebieden zonder kaartje zijn wel zeker qua aanleg maar niet qua plandatum. Dat wordt pas zekerder als de graafwerkzaamheden beginnen.

[Voor 36% gewijzigd door Barre73 op 31-05-2022 18:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Barre73 Je hebt gelijk het is tegenwoordig KPN Netwerk. Bij Delta zit je volgens mij wel aan hun vast of niet? Weet dat ze in omgeving Simpelveld flink reclame aan het maken zijn hiervoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinez-
Racer89 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:54:

Het staat expliciet in de brief benoemd dat je een vrije keuze van providers hebt en niet beperkt bent tot KPN.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
Racer89 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:32:
@Barre73 Je hebt gelijk het is tegenwoordig KPN Netwerk. Bij Delta zit je volgens mij wel aan hun vast of niet? Weet dat ze in omgeving Simpelveld flink reclame aan het maken zijn hiervoor.
Ook niet helemaal. Delta, Caiway (is hetzelfde bedrijf) Online en Helden van Nu.

• cornfed99111
Barre73 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Die overige gebieden zonder kaartje zijn wel zeker qua aanleg maar niet qua plandatum. Dat wordt pas zekerder als de graafwerkzaamheden beginnen.
Dat is toch iets waar meer nadruk moet liggen met al die aankondigingen.
Als er vertragingen zijn met de aanleg bijvoorbeeld door weer/verzuim, schuift alle data natuurlijk mee op.
Dus het kan langer duren dan eerst aangenomen. Zeker voor de overige gebieden in Heerlen die na Hoensbroek aan de beurt zijn.

En er is een verschil tussen graafwerkzaamheden en daadwerkelijk internet krijgen via glasvezel.
Heb de indruk soms dat er mensen zijn die denken dat als ze een oranje buis in de grond zien verdwijnen dat ze dezelfde week nog kunnen internetten via glasvezel. Dat is toch niet zo.

Update:

Ik heb ze al bezig gezien een oranje buis in de grond te stoppen op de Burgemeester van de Kroonstraat en kruising Kouvenderstraat. Dus het loopt...

[Voor 8% gewijzigd door cornfed99111 op 01-06-2022 11:08]

• Racer89
  • Niet online
Op dat adres staat de centrale van KPN.

• cornfed99111
Klopt. Daar ligt al glasvezel van KPN en de grond is sowieso van hun. Logisch startpunt.

• Barre73
cornfed99111 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:29:
Klopt. Daar ligt al glasvezel van KPN en de grond is sowieso van hun. Logisch startpunt.
De centrale staat niet daar bij die hoek maar staat 150 meter verderop.
Maar inderdaad: de centrale is al van KPN, heeft vaak nog ruimte beschikbaar en de glasvezel PoP wordt daar dan ook in een nieuwe ruimte gebouwd. Of heel soms een kant en klare prefab PoP ernaast op KPN Grond.

• Robin4
Heb vandaag de brief ook ontvangen.

• Robin4

Heb hier alleen de keuze uit ziggo of stikken met vdsl wat natuurlijk niet snel is en kwa prijs niet echt meer matched.

En ziggo is ook bepaald niet goedkoop.. Ook valt de tv hier vaker weg met error code met ziggo..

Als je dan zowat 82 euro gaat betalen voor een 350 / 35 lijn met telefoon en tv.. Neem aan dat dit wel sneller en goedkoper zou kunnen..

Ziggo heeft op dit moment geen concurrentie hier. Door glas ga je toch wat betere / meer en snellere keuzes krijgen.. Dus zou het wel weten eigenlijk.

• Slimstalleren
Barre73 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:40:
[...]

De centrale staat niet daar bij die hoek maar staat 150 meter verderop.
Maar inderdaad: de centrale is al van KPN, heeft vaak nog ruimte beschikbaar en de glasvezel PoP wordt daar dan ook in een nieuwe ruimte gebouwd. Of heel soms een kant en klare prefab PoP ernaast op KPN Grond.
Hoensbroek heeft een inpandige PoP. Er is daar een leeggekomen stuk vloer in de centrale, waar veel van de apparatuur voor koper al is gesaneerd, gekozen om de racks neer te zetten (even voor het beeld: voor dit aansluitgebied heb je maar 4 racks op een paar m² nodig). Ik zie steeds meer dat er toch gekozen wordt voor de inpandige PoP. Heeft blijkbaar ook te maken met het feit dat er rond veel centrales niet diep genoeg gegraven kan worden om een PoP in te plaatsen; alles ligt daar in de grond zo vol dat het Russische Roulette is als je daar gaat graven. In Hoensbroek is ook nog eens het probleem dat er rondom de centrale alleen maar een oprit is waar een auto over kan rijden aan de ene kant en aan de andere kant een voetpad van een meter breed. Aan de achterzijde, waar wel ruimte zou kunnen zijn, staat een trafo huis.

[Voor 5% gewijzigd door Slimstalleren op 01-06-2022 21:49]

• Slimstalleren
cornfed99111 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Dat is toch iets waar meer nadruk moet liggen met al die aankondigingen.
Als er vertragingen zijn met de aanleg bijvoorbeeld door weer/verzuim, schuift alle data natuurlijk mee op.
Dus het kan langer duren dan eerst aangenomen. Zeker voor de overige gebieden in Heerlen die na Hoensbroek aan de beurt zijn.

En er is een verschil tussen graafwerkzaamheden en daadwerkelijk internet krijgen via glasvezel.
Heb de indruk soms dat er mensen zijn die denken dat als ze een oranje buis in de grond zien verdwijnen dat ze dezelfde week nog kunnen internetten via glasvezel. Dat is toch niet zo.

Update:

Ik heb ze al bezig gezien een oranje buis in de grond te stoppen op de Burgemeester van de Kroonstraat en kruising Kouvenderstraat. Dus het loopt...
In het plansysteem van de aannemer worden die data steeds bijgewerkt (en schuiven dus mee met de actuele voortgang/planning). De datums die worden vervolgens ook bijgewerkt in de beschikbaarheidschecker van KPN en daar haalt de postcodecheck op de website van KPN Netwerk de datums ook uit. Periodiek even de postcodecheck doen kan dus handig zijn als je het echt wilt weten.

• Slimstalleren
Racer89 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Sommige gemeentes zijn ook gewoon heel lastig als het om graafwerkzaamheden gaat. En Landgraaf is daar eentje van. Spreek helaas uit ervaring.
Heeft ook te maken met de insteek van de partijen die glasvezel willen aanleggen. Het is een soort Risk/landjepik door de verschillende partijen. Delta Fiber legt niet aan als er al een netwerk ligt. De investeringsmaatschappijen achter ODF en E-Fiber zien het als een business case (na 15 jaar en met een aansluitpercentage van een 30% levert zo'n netwerk alleen nog maar geld op). KPN Netwerk legt gewoon een vervanger aan voor het kopernetwerk. Gemeentes staan niet te springen om meerdere partijen tegelijkertijd of (vlak) na elkaar te gaan laten aanleggen (leg de burgers maar eens uit waarom de geul twee keer open moet; waarom niet tegelijk aanleggen?). Ze bedenken steeds meer hoepels om door te springen om te kijken wanneer er toch een partij afhaakt.
Je ziet gewoon partijen die een gemeente "claimen" en dan vervolgens gaan proberen om het de concurrentie zo moeilijk mogelijk te maken. En dat kan op veel manieren, waaronder juridisch of door keihard te gaan lobbyen. Of door als eerste een enorm bord meer te zetten op de rand van het aansluitgebied.

En vergis je niet: Parkstad Limburg is aan de ene kant redelijk dichtbevolkt (en dus lucratief), maar we zijn ook nog steeds een krimpregio. De arbeidsparticipatie en het opleidingsniveau van de beroepsbevolking in de regio is nog steeds de laagste van Nederland. Dus als je gaat aanleggen, wie neemt dan ook daadwerkelijk een verbinding af?

[Voor 14% gewijzigd door Slimstalleren op 01-06-2022 22:01]

• Robin4
Klopt het dat ze al aan het aanleggen zijn in Hoensbroek in gebied 1?

Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee