De dilemma: spiegelreflex of systeemcamera voor een stel dat wil leren fotograferen
Wij maken altijd foto's met onze mobiel, welke we weten niet bij de high end mobieltjes horen op de markt (we hebben allebei een OnePlus Nord en nog zakelijk een 6T). Echter nu met onze 12 weken oude dochter wil mijn vrouw toch beginnen met foto's maken van die kleine, maar ook gewoon buitenshuis. We zijn beide voornemens om op een cursus te gaan. Nu ben ik uiteraard gaan aanbieden om hier onderzoek naar te doen (leukste wat er is wat mij betreft).Kwamen 2 dingen voorbij op ons pad:
- Vriendin van ons die in de zwangerschap foto's maakte van mijn vrouw heeft een Nikon d5300 met twee lensen en een bokeh effect optie(?). Heb namelijk geleerd dat dit geen lens is van een familielid.
- Zwager is juist weer door zijn wederhelft overgestapt op een systeemcamera (Sony A6400) omdat deze lichter en compacter zijn en dat zij de camera dan ook sneller meepakt
Nu denk ik zelf op dit moment na over een D5600 (tweedehands) met een 18-55 lens, dit is voor vrijwel 90% goed voor wat we willen voor zover ik nu kan zien. We kunnen dan altijd een lens van onze vriendin lenen om te testen of we dit nog moeten aanschaffen.
Echter twijfel ik ook of een systeemcamera dan niet nog beter bij onze wensen past, aangezien het wat compacter is. Qua prijs is het denk ik een stuk duurder om een goede systeemcamera te vinden (tweedehands bijvoorbeeld) en daar naderhand nog eventueel extra lensen voor te kopen. Ten opzichte van een spiegelreflex tweedehands op marktplaats en dat we lensen kunnen uittesten/lenen van onze vriendin.
Wellicht kan het ook met een Nikon z50 als syteemcamera en dan met de lensen van onze vriendin, echter is dit weer bijna het dubbele van een D5600. Echter zit je dan tweedehands al op 600 euro zonder een lens.
Kijk: mocht systeemcamera zoveel beter zijn dan spiegelreflex (wat ik nergens lees) dan is de oplossing heel simpel. Geld bijleggen en de restwaarde blijft dan ook hoger, mocht er geen enkele reden toe zijn dan wordt het gewoon een spiegelreflex. Overigens gaan we vandaag of morgen even bij de lokale winkel met fotocamera's langs om vast te houden en daar nog eens wat info tot ons te nemen.
Qua D5600 kun je prima tweedehands rond de 500 euro (of daar eigenlijk net onder) een camera met ongeveer 5000 clicks overnemen met een 18-55 lens. Andere vergelijkbare camera's (andere merken) vind ik echt heel lastig. Behalve dat ik op het forum lees dat je eigenlijk geen slechte camera's meer hebt überhaupt, weet ik totaal niet welke 'modellen' te zoeken. Iemand een website wellicht waar camera's staan die goed zijn voor een startend stel die wil leren fotograferen? Of moet ik gewoon lekker mijn focus op de D5600 houden en die tweedehands op de kop tikken en vanuit daar kijken wat ik er wel/niet goed aan vind?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows, maar we willen vooralsnog niet van nabewerking gebruik gaan maken. Enige waar we van gebruikmaken (en veel) is dat je automatisch vanaf de camera foto's kan doorsturen naar je mobiel. Dat ging op die Nikon D5300 echt super makkelijk.Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uiteraard afgezien van google en marktplaats twee belangrijke pagina's doorgelezen: Algemeen adviesFotografie FAQ
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.