Toon posts:

Foto's maken van dochter en omgevingen DSLR / systeemcamera?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:06

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter

De dilemma: spiegelreflex of systeemcamera voor een stel dat wil leren fotograferen

Wij maken altijd foto's met onze mobiel, welke we weten niet bij de high end mobieltjes horen op de markt (we hebben allebei een OnePlus Nord en nog zakelijk een 6T). Echter nu met onze 12 weken oude dochter wil mijn vrouw toch beginnen met foto's maken van die kleine, maar ook gewoon buitenshuis. We zijn beide voornemens om op een cursus te gaan. Nu ben ik uiteraard gaan aanbieden om hier onderzoek naar te doen (leukste wat er is wat mij betreft).

Kwamen 2 dingen voorbij op ons pad:
- Vriendin van ons die in de zwangerschap foto's maakte van mijn vrouw heeft een Nikon d5300 met twee lensen en een bokeh effect optie(?). Heb namelijk geleerd dat dit geen lens is van een familielid.
- Zwager is juist weer door zijn wederhelft overgestapt op een systeemcamera (Sony A6400) omdat deze lichter en compacter zijn en dat zij de camera dan ook sneller meepakt

Nu denk ik zelf op dit moment na over een D5600 (tweedehands) met een 18-55 lens, dit is voor vrijwel 90% goed voor wat we willen voor zover ik nu kan zien. We kunnen dan altijd een lens van onze vriendin lenen om te testen of we dit nog moeten aanschaffen.

Echter twijfel ik ook of een systeemcamera dan niet nog beter bij onze wensen past, aangezien het wat compacter is. Qua prijs is het denk ik een stuk duurder om een goede systeemcamera te vinden (tweedehands bijvoorbeeld) en daar naderhand nog eventueel extra lensen voor te kopen. Ten opzichte van een spiegelreflex tweedehands op marktplaats en dat we lensen kunnen uittesten/lenen van onze vriendin.
Wellicht kan het ook met een Nikon z50 als syteemcamera en dan met de lensen van onze vriendin, echter is dit weer bijna het dubbele van een D5600. Echter zit je dan tweedehands al op 600 euro zonder een lens.
Kijk: mocht systeemcamera zoveel beter zijn dan spiegelreflex (wat ik nergens lees) dan is de oplossing heel simpel. Geld bijleggen en de restwaarde blijft dan ook hoger, mocht er geen enkele reden toe zijn dan wordt het gewoon een spiegelreflex. Overigens gaan we vandaag of morgen even bij de lokale winkel met fotocamera's langs om vast te houden en daar nog eens wat info tot ons te nemen.

Qua D5600 kun je prima tweedehands rond de 500 euro (of daar eigenlijk net onder) een camera met ongeveer 5000 clicks overnemen met een 18-55 lens. Andere vergelijkbare camera's (andere merken) vind ik echt heel lastig. Behalve dat ik op het forum lees dat je eigenlijk geen slechte camera's meer hebt überhaupt, weet ik totaal niet welke 'modellen' te zoeken. Iemand een website wellicht waar camera's staan die goed zijn voor een startend stel die wil leren fotograferen? Of moet ik gewoon lekker mijn focus op de D5600 houden en die tweedehands op de kop tikken en vanuit daar kijken wat ik er wel/niet goed aan vind?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows, maar we willen vooralsnog niet van nabewerking gebruik gaan maken. Enige waar we van gebruikmaken (en veel) is dat je automatisch vanaf de camera foto's kan doorsturen naar je mobiel. Dat ging op die Nikon D5300 echt super makkelijk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard afgezien van google en marktplaats twee belangrijke pagina's doorgelezen: Algemeen advies
Fotografie FAQ

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:46
Hetgeen wat mij het meeste is bijgebleven van een professionele fotograaf over fotograferen van je kinderen, is vooral ook je camera weg leggen en genieten.

Zelf heb ik een Canon 7D gehad met 17-55 f/2.8 en een 55-250 lens. Echter, vond ik het uiteindelijk qua meesjouwen te veel worden en mijn vrouw heeft een 750D gekocht. De 17-55 vond zij te zwaar, dus daar heeft ze de kitlens voor en de 55-250 is er nog wel en in gebruik.

Ikzelf zou gaan voor een systeemcamera mocht ik ooit weer een camera willen kopen. Daarnaast hebben we een canon powershot compact camera die ook prima foto's maakt tegenover de 750D.

Een basis cursus is zeker wel een must en als je het leuk genoeg vind, nog een paar stappen verder.

De 750D en de powershot (sx270 volgens mij) ondersteunen beide dat je naar je telefoon kunt zenden. Mijn vrouw is daar helemaal verzot op, ikzelf werk liever met de pc, maar verstuur ook niet zoveel foto's.

Qua portret foto's is een 50mm (op crop sensor 1.6) of 85mm wel een must, maar dat vang je eigenlijk al deels af met een telelens zoals de 18-55.

Als ik het zo lees, dan is of een goede telefoon met goede camera, of een goede compact camera welke handzaam is, iets wat je makkelijk in een tas of je jaszak kunt stoppen.
Oh en met een compact camera, ga voor meer optische zoom. Digitaal zoomen is op de sensor en zorgt voor een slechter beeld.

[Voor 12% gewijzigd door Arunia op 17-08-2021 14:48]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat verwacht je precies met een DSLR te kunnen dat je nu niet met een smartphone kan? Als ik lees dat nabewerken niet gaat gebeuren, en dat foto's snel naar een telefoon doorgestuurd moeten kunnen worden vraag ik me serieus af waarom je niet gewoon bij een smartphone blijft.

De nieuwere telefoons hebben leuke filteropties (achtergrond vervagen bijv), zoomen kun je met je benen en zeker bij kleine kinderen is de beste camera de camera die je bij je hebt en niet die je thuis hebt liggen in z'n tasje...

Niet de camera, maar de fotograaf maakt (hopelijk) goede foto's.

(oh en 'bokeh' is alleen maar een term voor de onscherpte van de achtergrond. Dat kun je in software doen zoals telefoons en via Photoshop kan maar voor een goede bokeh rechtstreeks op de sensor ga je voor € 1000+ lenzen moeten kijken.)

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:17
Ik denk dat je in de praktijk niet veel verschil zal merken tussen een systeemcamera en een spiegelreflexcamera die in dezelfde prijsklasse zitten.

Ik wil wel meegeven dat de lens net zo belangrijk is voor de kwaliteit van je foto's als de body waarmee je schiet. Ik ken geen lens met een bokeh effect, waar die vriendin op doelt is misschien dat het een lens is met een groot diafragma (een laag "F" getal, dus bijvoorbeeld F/1.4 is een groter diafragma dan F/5.6). Een groter diafragma betekent een kleinere scherptediepte en dus een wazigere achtergrond, dus meer focus op je onderwerp. Het betekent ook dat je in omstandigheden met weinig licht toch een duidelijkere/scherpe foto kan maken (met een korte sluitertijd) dan wanneer de minimale diafragma kleiner is (m.a.w. een lens met een lager F-getal doet het relatief beter in omstandigheden met weinig licht dan lenzen met een groter F-getal.

Overigens zal je enige vorm van nabewerking toch wel willen doen voor mooie foto's. Wat bijsnijden om de compositie mooier te maken, rechtzetten, lens distortion wegwerken), toch je kleuren wat feller, etc... Foto's komen niet per definitie perfect uit de camera als je er wat geld tegenaan gooit.

Ik schiet zelf met een Canon M50 (systeemcamera) met een Canon EF-M 32mm F/1.4. Ook gekocht omdat ik een zoontje kreeg (en ik had vroeger ook wel eens een instap DSLR gehad). De lens was praktisch net zo duur als de body, maar ik ben er heel blij mee.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:08
Ik weet dat de Z6 in veel reviews er matig uit komt. Ik weet niet of je ze tweedehands aan kan komen maar een Z6 met de kitlens is echt een hele mooie set. Niet te zwaar. Niet te groot en een F4 op een full frame camera is ongeveer hetzelfde als een 2.8 op een crop camera.

Ik zou ook een mirrorless kopen. Welk merk dan ook, er zijn niet echt slechte camera's.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:08
Eens met m'n voorgangers. Wat verwacht je van de nieuwe camera en lens? Zo'n kitlens (standaardzoom) is leuk en redelijk veelzijdig, maar is vooral een instaplens. Prima voor foto's waarbij ook nog veel van de achtergrond zichtbaar mag zijn en voor 'vakantiekiekjes'. Echt isoleren van je onderwerp gaat vaak maar moeilijk, de focussnelheid kan te traag of onnauwkeurig zijn wanneer het onderwerp snel of onvoorspelbaar beweegt en als je wat te ver weg staat, heb je te weinig bereik.

Bedenk dus even wat voor situaties je wilt vastleggen. Grote kans dat je beter iets meer kunt uitleggen voor een betere standaardzoom, een prime, of zelfs een tele-zoom. Als je weet wat je wilt, kun je kijken naar het lens aanbod (hoewel elke fabrikant wel een vrij compleet assortiment zal hebben), daarna kun je kijken naar andere features. Er is geen camera die overal bovenuit steekt.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
De lens is ronduit het belangrijkst.
Als je deze kunt wisselen kun je kiezen voor lenzen met veel achtergrond-onscherpte, of juist een lens met veel zoom (er zijn lenzen die dit tegelijk kunnen en die zijn behoorlijk duur).

Het verschil tussen een systeemcamera en een DSLR zie je niet in de foto of in kwaliteit: Het is vooral het gebruiksgemak.
Bij een systeemcamera kijkt de computer de hele tijd met je mee, en kan gezichten herkennen of onder/overbelichting aangeven. Ook kun je hier vaker beeldstabilisatie tegenkomen. En tot slot kent een systeemcamera een geluidloze sluiter; een DSLR hoor je duidelijk klikken.
Bij een DSLR ziet de computer het beeld pas als de spiegel omhoog klapt om een foto te maken.

De compactheid en het meenemen wegen voor mij erg mee. Leuk om een reuzachtige camera te kopen maar je zult niet de eerste zijn die toch met de mobiel blijft fotograferen omdat de camera thuis ligt.
Het is ook niet zo dat een grotere camera mooiere foto's maakt.
Zoals ik al zei is de lens het aller-allerbelangrijkste.
Eigenlijk is dat ook niet waar.

Een mooie foto wordt bepaald door deze dingen, in volgorde:
- interessant onderwerp
- goede timing (juiste moment - hier geldt dus ook of je de camera bij je hebt!!)
- een invalshoek, uitsnede, compositie
- of de foto technisch goed is (belichting en scherpte)
- De lens, die eigenschappen als kijkhoek en achtergrond-onscherpte bepaalt
- de camera.

De camera staat echt onderaan. En het hele pakket dat je wilt kopen (lens+camera) staat ook onderaan.

Volg toch vooral een cursus van 50-90 euro.

Qua handzame systeemcamera's binnen jouw budget kun je kijken naar tweedehands Olympus of Panasonic Micro Four Thirds camera's. De Olympus Pen E-PL vanaf model 7, en de M10 serie vanaf model 2 zijn geweldig.
Eigenlijk alles dat jonger is dan 6 jaar: Beeldstabilisatie, handzaam, betaalbaar, wifi... alles.
Tweedehands lenzen zijn ook niet absurd duur. Een leuke tweede lens (naast de kitlens) is de 40-150 zoom; of de 45mm (met mooi 'bokeh').
Het is niet onmogelijk om een camera + kitlens + een van die laatste twee te vinden binnen je budget en nog geld over te houden voor een cursus!

• Kevinp
LA-384 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:27:
Eens met m'n voorgangers. Wat verwacht je van de nieuwe camera en lens? Zo'n kitlens (standaardzoom) is leuk en redelijk veelzijdig, maar is vooral een instaplens. Prima voor foto's waarbij ook nog veel van de achtergrond zichtbaar mag zijn en voor 'vakantiekiekjes'. Echt isoleren van je onderwerp gaat vaak maar moeilijk, de focussnelheid kan te traag of onnauwkeurig zijn wanneer het onderwerp snel of onvoorspelbaar beweegt en als je wat te ver weg staat, heb je te weinig bereik.
Grotendeels mee eens, maar juist de full frame Z lenzen zijn ook als kitlens erg goed (deze lenzen zijn los ook 600 euro).

Ik zou persoonlijk altijd voor een tweedehands camera gaan tenzij je echt iets wil wat tweedehands bijna niet te krijgen is.

Zo zijn de camera's van een generatie oud vaak beter dan de instappers die nieuw zijn en even duur.

Maar er hangt zoveel van het budget af. Of dat 500 euro of 1500 euro is scheelt al veel. Laat staan hogere bedragen.

Daarnaast is de vraag of je een 24-70 F2.8 wel mee gaat nemen omdat die veel groter en zwaarder zijn dan een F4.

De beste camera blijft degene die je bij hebt, en dat kan ook je telefoon zijn.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:08
Kevinp schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

Grotendeels mee eens, maar juist de full frame Z lenzen zijn ook als kitlens erg goed (deze lenzen zijn los ook 600 euro).
Ik denk dat dat een heel ander prijssegment is, gezien de suggestie van de ts zelf, wat nieuw zelfs voor €650,- te koop is (camera+lens).

Ipv de kitlens zou de ts voor die nikon de Sigma 17-50 f2.8 kunnen nemen, wat volgens de reviews een flinke upgrade is. Ik ben niet thuis in het nikon systeem, maar de mount is hetzelfde, dus zou moeten werken dacht ik.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou de keuze voor een merk baseren op het (tweedehands) lenzenaanbod. Zowel qua prijs, als karakteristieken.
Ik vond bij mijn keuze gewicht en omvang het belangrijkst, maar als dat geen punt zou zijn kun je naar FF kijken. Ik zou dan ook Canon en sony bekijken en niet blindstaren op Nikon omdat je iemand kent met Nikon.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:43
DirtyBird schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:21:
Ik zou de keuze voor een merk baseren op het (tweedehands) lenzenaanbod. Zowel qua prijs, als karakteristieken.
Ik vond bij mijn keuze gewicht en omvang het belangrijkst, maar als dat geen punt zou zijn kun je naar FF kijken. Ik zou dan ook Canon en sony bekijken en niet blindstaren op Nikon omdat je iemand kent met Nikon.
Dit idd. Je kan, gezien je wensen en ervaring, beginnen met een canon 1300d, 200d of een vergelijkbare Nikon. Die koop je tweedehands incl 18-55 lens voor 250 euro. Koop er dan ook nog een 50mm 1.8 stm (zeker als beginner een enorme goede lens om veel te leren) bij en je bent voor minder dan 400 euro klaar. Dan ga je de cursus doen en als het bevalt kan je altijd nog upgraden naar duurdere bodies en lenzen of een systeemcamera, maar voor nu zou ik het zo doen.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je omgeving al Nikon schiet is het misschien slim ook voor dat merk te gaan. Dit ivm hulp instructie leren en lenen van lenzen etc. Begin met een instap Nikon zoek even 2e hands aanbod is groot en zelfs lenzen.
@Kevinp Snap echt niet waarom je een beginner een fullframe Z6 gaat adviseren, prima als je geld over hebt maar geloof als er net een kind is, is dat meestal niet het geval.
Overigens @Oekol om de overstap kleiner te maken kan je ook prima naar een pro compact camera kijken, met een lichtsterke lens en grotere sensor. Deze zijn compact en in Ai modus ook makkelijk te bedienen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Kevinp
Frogmen schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
Als je omgeving al Nikon schiet is het misschien slim ook voor dat merk te gaan. Dit ivm hulp instructie leren en lenen van lenzen etc. Begin met een instap Nikon zoek even 2e hands aanbod is groot en zelfs lenzen.
@Kevinp Snap echt niet waarom je een beginner een fullframe Z6 gaat adviseren, prima als je geld over hebt maar geloof als er net een kind is, is dat meestal niet het geval.
Overigens @Oekol om de overstap kleiner te maken kan je ook prima naar een pro compact camera kijken, met een lichtsterke lens en grotere sensor. Deze zijn compact en in Ai modus ook makkelijk te bedienen.
reden is omdat ik er vanuit ga dat er al een 5300 is. (althans daar staat iets van).

De reden is omdat de Z6 zo slecht bekend staat dat de prijzen erg laag zijn (tweedehands), en je eigenlijk voor dat bedrag geen betere camera kan krijgen (in mijn ogen).

Juist de andere instap modellen hebben in mijn ogen een zeer matige kitlenzen.

Als je voor een mirrorless gaat die toch echt wel fijner zijn om mee te nemen en je vind Nikon fijn dan is een Z50 kit al snel 1000 euro (nieuw). Daarvoor kon je een paar maanden geleden ook een tweedehands Z6 kopen. (ik zie ze nu niet meer staan).

Mijn advies blijft koop de camera die je mee gaat nemen. En een mirrorless met native lens is gewoon echt een stukje lichter.

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:44
Naar mijn mening is een systeemcamera wel aansluitend op je wensen, systeemcamera's hebben als voordeel voornamelijk dat het voor beginners makkelijk op te pakken is. Het "what you is what you get" principe https://fujifilm-x.com/en...ht-5-previewing-exposure/

Dit is hetzelfde als je smartphone, zou je daar je instellingen veranderen, dan zie je direct op het scherm wat er gebeurt met de belichting etc. Zo ook met de Bokeh, https://www.samyanglens.com/en/product/simulator/lens.php

zoals op de bovenstaande website je de slider verplaats en je het effect (gesimuleerd) ziet, zo kan dit ook in een systeem camera. Ik zou persoonlijk ook een lens nemen die dit kan bijvoorbeeld een 35mm 1.4/1.8/2.8

De kwaliteitsverschillen tussen je mobiel en een camera blijft gewoon best wel groot, zeker als je dit eventueel wilt printen of op een pc scherm zou zien. Vooral als er al minder licht is of je binnenhuis je kind onder beweging wilt schieten is een lichtsterke lens handig (1.4/1.8/2.8). meer licht is namelijk essentieel voor het vastleggen van losgeslagen koters ;)

Daarnaast wil je er een die handzaam is en altijd mee te nemen is. Dan zit je bij systeemcameras goed. Voor de scherpste en mooiste foto's zou ik de kitlens links laten liggen, je leert beter fotograferen met een vaste lens. Zoals hieronder bij de sony's geadviseerd

Mijn advies zou zijn:

Fuji X100F, zeer compacte en uitgebreide camera die tweedehands rond de 600-700 euro te vinden is. inclusief leuke analoge film simulaties/filter! https://fujifilm-x.com/gl.../feature-film-simulation/

Sony A6100 met 16mm 1.4 sigma of 30mm 1.4 sigma. duurder maar wel super autofocus en nog meer bokeh dan de fuji

dit zijn twee aanbevelingen vanuit mn hoofd en vanuit persoonlijk gebruik, ik kan er altijd meer geven :)

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-03 10:21
Bij het aanraden van een (camera met) lichtsterke lens misschien wel goed om aan te geven dat scherptediepte een belangrijke rol speelt, zeker bij binnenshuis (vaak in niet al te grote kamers) fotograferen. Scherptediepte bepaalt wat er in focus is en de alles daarachter (of daarvoor) vervaagt, waarbij je bij highlights het bokeh effect krijgt.

Hoe groter het diafragma (= hoe lager het f/ getal, dus f/1.4 is erg lichtsterk), hoe korter de scherptediepte.

Daarnaast hoe groter de focal length (aantal mm op de lens), hoe korter de scherptediepte (een groothoeklens (lage mm) heeft dus een relatief groter gebied in focus, terwijl een telelens (hogere mm) een korter scherptediepte heeft). Om die reden zou ik met een 16mm (hoe groot het diafragma ook) weinig boke verwachten.

En hoe dichterbij je onderwerp hoe kleiner de scherptediepte.

En dan moet je beseffen dat een gezicht diepte heeft. Dus stel je gaat voor een lichtsterke lens met een grote focal length (zeg een 50mm of 85mm 1.8) en gebruikt ook dat grote diafragma dan is het erg lastig om een gezicht (van puntje neus tot oren) volledig in focus te krijgen bij een portret shoot. Dan ga je dus een kleiner diafragma gebruiken en verklein je de hoeveelheid licht die je krijgt.

Voor binnen fotografie zou ik daarom een groothoek aanraden die enigszins lichtsterk kan (f/2.8 is denk ik voldoende met wat natuurlijk of redelijk wat kunstlicht), maar dan heb je weinig bokeh effect. Voor landschappen is een groothoek ook handig. Voor buiten portretten zou een 50/85 prima interessant kunnen zijn.

Kanttekening dat ik enkel op Full Frame schiet, volgens mij is het effect iets kleiner op APS-C, maar misschien kan iemand daar wat over zeggen.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-03 22:36
Ik ben zelf met veel enthousiasme begonnen met een D3200. Ik had hier veel plezier mee en dus na een tijdje geüpgraded naar een Fuji XT1. Paar maanden en een paar duizend euro aan lenzen verder, werd het toch steeds irritanter om alles mee te slepen. Zeker toen we kids kregen waarvoor we al veel spullen mee moesten nemen. En om maar niet te spreken over het wisselen van de lenzen tijdens de vakanties terwijl je vrouw en kinderen ook aandacht van je vragen. Gewoon niet leuk. De XT1 staat dan ook al jaren stof te happen.

Nu heb ik een Ricoh GRlll. Die gaat makkelijk mee in de broekzak en ben weer helemaal verliefd op fotograferen.

[Voor 4% gewijzigd door gebruikershaes op 18-08-2021 19:20]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:31
Vinslo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:33:
...
Daarnaast hoe groter de focal length (aantal mm op de lens), hoe korter de scherptediepte (een groothoeklens (lage mm) heeft dus een relatief groter gebied in focus, terwijl een telelens (hogere mm) een korter scherptediepte heeft). Om die reden zou ik met een 16mm (hoe groot het diafragma ook) weinig boke verwachten.

En hoe dichterbij je onderwerp hoe kleiner de scherptediepte.
...
Sorry Vinslo, maar hier moet ik je toch corrigeren.
- scherptediepte is niet (of weinig) afhankelijk van de brandpuntsafstand. langere brandpuntsafstand zorgt er wel voor dat eventuele achtergrondonscherpte vergroot wordt en dus nog onscherper, maar het gedeelte wat nog in focus is veranderd niet. Dat het maakt een lange lens juist ideaal voor portretten. (70-200 F/2.8 wordt niet voor niks vaak gezien als ideale portretlens)
- bokeh betekent de kwaliteit van de achtergrondonscherpte. Niet de hoeveelheid achtergrondonscherpte.

Daarnaast is een groothoeklens ook niet echt ideaal voor leuk portretje. Omdat je daarmee dichtbij gaat staan, krijg je veel perspectiefvervorming (grote neus). ik zou zelf minimaal 50mm (fullframe equivalent) aanhouden, tenzij je uiteraard een vervormd gezicht effect wil bereiken.

Een camera is altijd een compromis tussen o.a. lichtsterkte (mogelijkheid tot kleine scherptediepte) en compactheid (thuis laten liggen of meenemen).
Wat voor jou het meest ideaal is kun je maar op één manier achter komen: Voor langere tijd uitproberen.
Ik zou dus niet teveel geld uitgeven aan iets wat het achteraf toch niet blijkt te zijn wat jij wil.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-03 23:12

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@wappiewappie ook dat is niet helemaal correct, maar voor die informatie (en eventuele discussies) hebben we [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik :)

@Oekol de prima adviezen zijn vrij breed zie ik al, maar ik denk dat het belangrijkste is om er achter te komen of het überhaupt wat voor jullie is. In die zin zou een goedkopere tweedehands crop-DSLR met kitlens een prima keuze zijn om het eens te proberen.
Natuurlijk kunnen systeemcamera's op bepaalde vlakken een voordeel bieden, maar dat zal het verschil niet mogen maken. Als het dan echt wat voor jullie is en je weet wat beter wat je wel en niet prettig vindt werken kan je ook veel beter gericht een keuze maken wat je dan nieuw wilt kopen.

[Voor 59% gewijzigd door Gonadan op 19-08-2021 08:52]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:06

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Wat een antwoorden en berichten, waarvoor dank.

Ik heb ze met veel plezier (en soms met de nodige realiteitszin tot me genomen).
Een leuk voorbeeld: ik typ dit bericht nu vanaf onze vakantieadres met mijn laptop, in plaats van mijn telefoon waar ik alles de afgelopen dagen telkens op heb gelezen. Kleine berichten of antwoorden zijn makkelijk op een telefoon te tikken, maar wat ik in gedachten heb is een laptop weer makkelijker voor. Blind typen met 10 vingers FTW.

Jullie hebben volledig gelijk dat 'de beste camera, een camera is welke je op zak hebt' & camera wegleggen en genieten is ook zeker wat we doen. Tevens is het ook waar dat wat wij willen een telefoon in principe kan, echter niet onze huidige telefoons. Die van mij voldoet 100% aan mijn eisen (zelfde voor wederhelft) en ik hoef geen nieuwe a 1000 euro te kopen voor een goede camera. Daarbij gebruik je een telefoon 2 a maximaal 3 jaar tegenwoordig (even naar ons zelf gekeken, niet naar mensen die elk jaar wisselen). Uiteraard een mooie samsung s21 ultra of wellicht een one plus nord 9 pro (schijnt de beste camera te hebben tot nu toe in een OP). Apple ben ik geen voorstander van en ik ben niet in dat ecosysteem thuis. We zien het niet echt zitten om een telefoon te kopen voor een goede camera, welke wij een jaar of 3 ondersteunt krijgen met veiligheidspatches en daarna is het of rooten of vernieuwen.

In dat licht denk ik dat -mits je hem vaak meeneemt- een kleine compact camera / dslr / systeemcamera wel een optie is, aangezien deze niet voorzien hoeft te worden van beveiligingspatches voor zover ik weet. Een upgrade kan altijd door een ander lens te kopen. De grootste twijfel is absoluut of je hem compact genoeg vind en hem vaak meeneemt onderweg. Aan de andere kant kun je dat niet van te voren weten (denk ik) en het lijkt ons wel super leuk om cursussen te volgen en er relatief 'goed' in te worden. Ik zei vanmiddag nog tegen mijn vriendin (programma wat we leuk vinden is het perfecte plaatje) dat zo'n canvas printen en ergens in het huis hangen/zetten zou ook super leuk zijn. Echter is dat leuk als bonus, gaat gewoon om wat foto's van die kleine of zoals vanmiddag bij een lokale hertenkamp leuke foto's schieten waar we geweest zijn.

De D5600 waar ik telkens over spreek met de 18-55 lens kan ik voor 450 euro ophalen, dat is wat mij betreft het risico denk ik wel waard. Als het niks is en daar kom je als goed is snel achter, kan je alles altijd nog voor bij wijze van 400 verkopen. We moeten alleen nog even in het echt kijken bij een winkel of we de maat van de camera oké vinden om mee te sleuren. Dit gaan we in Apeldoorn doen bij cameranu.nl in de komende dagen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-02 19:57
Hier ook een kersverse vader. Ik heb tweedehands een Canon M50 gekocht met een adapter om EF objectieven naar EF-m mount te adapteren.
Het is een goede Camera voor het geld. Toch wordt 95% van de foto's gemaakt door de iPhone van mijn partner. De iPhone maakt erg mooie foto's en belangrijker nog is dat je hem altijd op zak hebt voor die onverwachte leuke momenten!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee