Hier tot nu toe alleen functionele dingen gemaakt in PLA en (meestentijds) PETG op 'n tweedekans Prusa i3 MK3S+ met MMU2 - overigens heb ik multicolor nog niet gebruikt, pas onlangs wat rollen leuke kleurtjes gekocht maar nog niet aan die spielerij toegekomen - if ever. Overigens zullen dat ook functionele dingen worden, ik ben niet zo van de nutteloze hebbedingen, fantasy enzomeer.
Omdat ik goed bekend ben met SketchUp is dat mijn "eerste greep". Dat kan heel veel en intuïtief, maar ik wil graag meer complexe dingen en geparameteriseerd kunnen. TinkerCAD geprobeerd, dat gaat ook behoorlijk maar ik richt mijn aandacht nu op FreeCAD. Die methodiek onder de knie krijgen valt nog niet mee als je maar sporadisch gelegenheid neemt om daar in te duiken...
M'n eerste eigen "ontwerpje" in SketchUp was een afsluitklepje (in PLA) voor de wastegate in een stofzuigerhandvat. Trots dat dit meteen "zuigend" paste:
Waar ik dagelijks heel veel plezier van heb: een steuntje voor een LED-strip rond een badkamerspiegel die meteen IR-verwarming is. De 3e versie was naar m'n zin. De rondjes die je daarin ziet waren bedoeld om een brugje tussen twee steuntjes te kunnen plaatsen, maar dat blijkt niet nodig, de LED-strip is stijf genoeg om een kleine overspanning te overbruggen zonder het lichtbeeld waarneembaar te vervormen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k0LW8XbB9QTdQC860Ny1bNV3.jpg?f=user_large)
In transparant PETG geprint en achterop de spiegel gelijmd met siliconenkit -vanwege de hoge temperatuur-, en dat werkt alsof het zo hoort
:strip_exif()/f/image/vpuzUqqD6iWlqh8Yg2YMWmcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De LED-strip is flexibel genoeg om dat bochtje te kunnen maken; alleen op de hoeken heb ik de strip aan de clip bevestigd met een dunne tie-wrap, verder klemt de houder de strip voldoende. Links, boven en rechts is één lengte van 2 m, onderin zit een stuk rood van 50 cm. De rode strip is parallel met de verwarming geschakeld, er zit geen indicator in de spiegel dus dat heb ik zo meteen opgelost. Zowel verlichting als verwarming (beide 220 V) schakelen buiten de badkamer met een drukschakelaar op de muur die een 2-kanaals smart switch bedient. De verwarming laat ik met Tuya schakelen ahv T en t (ombouw naar HA -op 'n RBPi- staat op de planning), maar kan beide dus ook met de hand bedienen.
Verder nog een heel praktisch ding: bij een kennis loopt de papieren koffiebeker onder het uitstroompijpje weg als de machine maalt. Ik was daar eens, en bedacht dat ik daar wel iets op wist: één "houder" die zowel één als twee bekers perfect op z'n plek houdt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sLsbkMC9z5uDQs1CGO5P7ApU.jpg?f=user_large)
Onder de houder zitten aan beide zijden twee kleine pootjes die precies klem in de gaatjes in het rooster vallen; staat als een huis, wel zo prettig voor een aannemer.
En zo nog wat dingen die verder niet zo spannend zijn - kant-en-klare accuhouders voor kennissen in de bouw bv.

Mijn eigen fröbels acht ik vooralsnog niet publicatie-waardig...
[
Voor 0% gewijzigd door
Cory op 04-08-2025 23:19
. Reden: typo's gecorrigeerd ]