Heb maar een afspraak ingepland bij de garage. Lijkt me niet dat iets stuk is/aanloopt maar who knows.
Ik ben ABRP nu ook aan het bekijken om op een aankomende roadtrip te gebruiken.
Nu wil ik de route van ABRP graag in Waze inladen.
Als ik de route deel naar Waze krijg ik echter enkel de eerste tussenstop.
Als ik Open in Maps doe krijg ik wel netjes een route met alle stops in Google Maps.
Is dat voor Waze ook mogelijk of moet ik zodra ik bij mijn eerste stop ben gewoon een nieuwe route inladen naar de volgende stop?
Als ik Open in Maps doe krijg ik wel netjes een route met alle stops in Google Maps.
Is dat voor Waze ook mogelijk of moet ik zodra ik bij mijn eerste stop ben gewoon een nieuwe route inladen naar de volgende stop?
Ik klopte dit van de week nog af, maar gisteren kwam mijn angst helaas tot werkelijkheid;blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:43:
Ik heb er weer een nieuwe ervaring bij.
Gisteren tijdens het rijden op ACC op een N weg ging hij vol in de ankers bij een tegenligger...
Iemand dit al eens meegemaakt?
Was niet heel prettig voor de auto achter me, gelukkig kon ik snel ingrijpen door even gas bij te trappen.
Maar toch... Lijkt me dit niet heel veilig.
Ik reed op de A4 thv Den Haag, voorligger op meer dan 500 meter, achterligger op meer dan 500 meter. Uit het niets, terwijl ACC aan staat ter hoogte van een viaduct begint de auto te piepen en staat er REMMEN!!! op het scherm. Thank god niemand in de buurt die op mij kon knallen en ik kon hem makkelijk overrulen door het gaspedaal in te drukken, maar meine gute, ik schrok mij echt even te pletter.
Ik ga morgen eens bellen met Cupra, want op een rustige snelweg opeens een noodstop initiëren is het laatste wat ik mag verwachten van een auto. Waarschijnlijk is er toch niks terug te lezen in de boodcomputer, maar dan is er in ieder geval een melding van gemaakt.
Nog 40 en dan hebben we de WLTP te pakken! Gok dat dat nog wel gaat lukken als het wat warmer is, topauto!
[Voor 20% gewijzigd door kaanmijo op 18-05-2023 19:51]
Geen ervaring mee, ik rijd dan ook op ABRP en zet op de achtergrond Waze wel eens aan. ABRP kan nog niet zo goed met snellere routes vanwege files overweg is mijn ervaring.Marsman83 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:42:
Ik ben ABRP nu ook aan het bekijken om op een aankomende roadtrip te gebruiken.
Wat ik wel doe dan is de route in de onboard navigation aanzetten naar de eerstvolgende laadstop, vanwege battery conditioning. Dat doet ie anders sowieso niet volgens mij.
Wat ik me dus ook al vaak afgevraagd heb: waarom hebben die EV's niet gewoon een knop wanneer je weet dat je binnen 15min gaat laden, je die indrukt om de batterij voor te bereiden? Hoe moeilijk kan het zijn?!
[Voor 10% gewijzigd door blaaaaaaaaaaaat op 19-05-2023 08:33]
Die komt! Althans, hij zit al in de ID.7-software (4.0), zie op 14:30 in deze video:blaaaaaaaaaaaat schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:32:
[...]
Wat ik me dus ook al vaak afgevraagd heb: waarom hebben die EV's niet gewoon een knop wanneer je weet dat je binnen 15min gaat laden, je die indrukt om de batterij voor te bereiden? Hoe moeilijk kan het zijn?!
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Ook al eens gehad in een parkeergarage. Schrok me dood. Gelukkig niks aan de hand.drluna schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:22:
[...]
1x gehad met het uitrijden van een parkeergarage, de auto dacht waarschijnlijk dat ik het gemunt had op de slagboom ofzo. We reden heel langzaam zeg 5km/h maar de auto ging zo hard en plotseling in de ankers dat ik dacht dat ik tegen een betonpaal aangereden was.
Ben ik het niet mee eens. Het wattage uit de stekker is gewoon niet voldoende voor de huidige tijd. 100 instellingen veranderen voor je kunt rijden lijkt me niet de bedoeling. Jammer dat de sigarettenaansteker in de achterbak zit, anders kon je daar nog een goede lader inprikken.Marc_us schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:36:
[...]
Android Auto vreet gewoon zeer veel energie. Het gebruiken van de data van meerdere apps tegelijkertijd, bluetooth, screen mirroring.. Dat is niet zo gek. Als je je wifi uitzet van je mobiel gaat Android Auto niet aan en voorkom je dat je batterij snel leegloopt.
Dat is ook de reden dat draadloos opladen slecht gaat in de Born. De smartphone wordt al keiheet door Android Auto, en door draadloos opladen nog heter. Bij een te hoge temperatuur schakelt je smartphone het draadloos opladen automatisch uit. En dan krijg je telkens meldingen dat het opladen is gestopt, en weer is begonnen. Afhankelijk van de temperatuur van je mobiel.
Zelf heb ik geen last van het mobieltje dat verplaatst bij een bocht. En als ik wifi uitzet, en dus geen Android Auto heb, laadt hij prima (niet zo snel als met een kabel, maar prima) op via QI.
Afgelopen week weer een nieuwe van de vele bugs ontdekt.. Blijkbaar werkt het zoeken naar je auto via de app vaak niet meer. Afgelopen week 3 situaties meegemaakt waarbij ik de hele wijk heb afgespeurd omdat ik m'n vriendin niet had gevraagd waar ze hem had neergezet enze de tel niet opnam.
Hoelang heb je moeten wachten na de bestelling?TommyknockerNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:37:
[Afbeelding]
Vandaag de eigenaar geworden van een Cupra Leon Sportstourer Copper Edition. Alles er op en eraan.
Snap dat dit een overwegend Born topic is, maar wilde het toch even delen.
Occasion uit 2021 met 18000 op de teller. Wachttijd was alleen voor het rijklaar maken. Auto ziet er gloednieuw uit.debouttek schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:37:
[...]
Hoelang heb je moeten wachten na de bestelling?
Wat is jullie ervaring met ABRP met de Cupra? Ik zit wat te prutsen met de route die ik wil rijden naar Scandinavië maar daar bij lijkt het er op dat met 130 rijden (voornamelijk Duitsland waarschijnlijk) het snelste is. Ik had altijd het idee dat sneller dan 110 rijden minder is voor het verbruik en je daarmee minder ver komt maar dat lijkt nu toch niet het geval te zijn.
110 km/pu = 10u 28 minuten
130 km/pu = 10u
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
130 km/pu = 10u
Dat viel mij dus ook op bij het plannen van een route naar Denemarken.Galukon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:26:
Wat is jullie ervaring met ABRP met de Cupra? Ik zit wat te prutsen met de route die ik wil rijden naar Scandinavië maar daar bij lijkt het er op dat met 130 rijden (voornamelijk Duitsland waarschijnlijk) het snelste is. Ik had altijd het idee dat sneller dan 110 rijden minder is voor het verbruik en je daarmee minder ver komt maar dat lijkt nu toch niet het geval te zijn.
130 km/pu = 10u
Denk dat er een bug in zit ofzo. Als ik 110 rij is hij toch echt een stuk zuiniger dan 130 op langere stukken.
Ik heb ondertussen ondervonden dat je kunt zien wat voor verbruik hij aanhoudt als je bovenin op alternatieve route knop klikt, die blauwe met die twee pijltjes. Daar houdt hij voor 130 een verbruik aan van 20.3 kwh 100km. Het lijkt dan wel te kloppen denk ik. Ik rijd bijna nooit 130 dus weet niet wat het verbruik doet.Marsman83 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Dat viel mij dus ook op bij het plannen van een route naar Denemarken.
Denk dat er een bug in zit ofzo. Als ik 110 rij is hij toch echt een stuk zuiniger dan 130 op langere stukken.
Je rijdt met 110 km/u inderdaad zuiniger dan met 130 km/u, echter leg je met 130 km/u natuurlijk dezelfde afstand af in een kortere tijd. Als je echt weet een gemiddelde te halen van 110 en 130 km/u doe je over een afstand van 1000 km met gemiddeld 110 km/u er 9:05 uur over en met 130 km/u doe je er 7:41 uur over. Scheelt een goede 1:20 uur. Je zal vaker moeten laden, maar wellicht kost dat je minder aan tijd.
Geen idee of ABRP zo rekent, maar het lijkt mij aannemelijk...
[Voor 3% gewijzigd door S-1-5-7 op 21-05-2023 00:28]
Wat een mooie bak!TommyknockerNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:37:
[Afbeelding]
Vandaag de eigenaar geworden van een Cupra Leon Sportstourer Copper Edition. Alles er op en eraan.
Ja blijkbaar is voor dit stuk het beter om sneller te rijden. Weer wat geleerd. Je kunt ook de maximumsnelheid op 130 zetten en dan een vink aanzetten dat hij kan aangeven dat je langzamer moet rijden maar ik heb nog niet gevonden waar hij dat dan zou aangeven, misschien tijdens navigeren?S-1-5-7 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:27:
Je rijdt met 110 km/u inderdaad zuiniger dan met 130 km/u, echter leg je met 130 km/u natuurlijk dezelfde afstand af in een kortere tijd. Als je echt weet een gemiddelde te halen van 110 en 130 km/u doe je over een afstand van 1000 km met gemiddeld 110 km/u er 9:05 uur over en met 130 km/u doe je er 7:41 uur over. Scheelt een goede 1:20 uur. Je zal vaker moeten laden, maar wellicht kost dat je minder aan tijd.
Maar ff serieus, maandag 15/05 update 3 gehad. Sindsdien geen enkele verbinding meer met de App terwijl auto zelf aangeeft online te zijn. Is me opgevallen dat de auto ook niet lijkt in te kunnen loggen met cupra ID in auto menu.Galukon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:58:
Meer mensen met de auto offline in de app?
Heb de offline modus trick met zekering f19 geprobeerd. Heb de radio soft reset gedaan door power knop ingedrukt te houden.
Alles lijkt te werken, alleen issie verbinding met cupra zelf kwijt???
Ik heb nog geen 3.1 update gehad. Bij mij was de truc om een rit de auto in offline modus te zetten en daarna weer in te schakelen. Ik was eigenlijk van plan de zekering er uit te halen maar dat was niet meer nodig. Een toggle is niet genoeg. De Cupra id email en ww login heeft bij mij nog nooit gewerkt.GenjiBlade schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:46:
[...]
Maar ff serieus, maandag 15/05 update 3 gehad. Sindsdien geen enkele verbinding meer met de App terwijl auto zelf aangeeft online te zijn. Is me opgevallen dat de auto ook niet lijkt in te kunnen loggen met cupra ID in auto menu.
Heb de offline modus trick met zekering f19 geprobeerd. Heb de radio soft reset gedaan door power knop ingedrukt te houden.
Dat zou fijn zijn, dat is nou typisch zoiets wat het leven een stuk makkelijk maaktPinobigbird schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:14:
[...]
Die komt! Althans, hij zit al in de ID.7-software (4.0), zie op 14:30 in deze video:
[YouTube: VW ID.7 - this is a big step forward]

Nu natuurlijk weer afwachten of die versie naar de Cupra komt en zo ja wanneer, en voor welke type (One vs no-one)
Ik gebruik heb met OBD dongle, werkt uitstekend is mijn ervaring! Alleen koppelt ie de BT niet als je hem een tijdje niet gebruikt hebt, dat is vrij irritant.Galukon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:26:
130 km/pu = 10u
Ik heb heel veel zitten pielen met de rijtijd (prio nr 1 voor mij) en niet de zuinigheid.
Ik heb dus de maximum snelheid ingesteld op 130+10% marge en routeplanning op snelste route.
Dan kom je er altijd op uit dat het met 130 + extra laden sneller is, zeker als je je accu ver genoeg leeg rijdt (<10%)
Je kunt ook instellen dat hij de advies snelheid mag aanpassen als je de volgende lader niet dreigt te halen.
Maar je kunt dus ook met de slider instellen dat je zo zuinig mogelijk wilt rijden en niet zo snel mogelijk, dat zal dan een andere route opleveren.
Of bv de max snelheid op 100+10% zetten.
Enorm veel mogelijkheden om het aan je eigen wensen aan te passen is mijn ervaring.
Toch gebruik ik met name Waze omdat ik niet zo heel vaak routes rijd die langer zijn dan 400km.
Thanks. Ik heb toch ook maar een ODB-module besteld voor live data. De snelheid zal door Duitsland ook 140 worden, reistijd is voor mij ook belangrijker dan de kosten. Zolang ik de boot maar haalblaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Ik gebruik heb met OBD dongle, werkt uitstekend is mijn ervaring! Alleen koppelt ie de BT niet als je hem een tijdje niet gebruikt hebt, dat is vrij irritant.
Ik heb heel veel zitten pielen met de rijtijd (prio nr 1 voor mij) en niet de zuinigheid.
Ik heb dus de maximum snelheid ingesteld op 130+10% marge en routeplanning op snelste route.
Dan kom je er altijd op uit dat het met 130 + extra laden sneller is, zeker als je je accu ver genoeg leeg rijdt (<10%)
Je kunt ook instellen dat hij de advies snelheid mag aanpassen als je de volgende lader niet dreigt te halen.
Maar je kunt dus ook met de slider instellen dat je zo zuinig mogelijk wilt rijden en niet zo snel mogelijk, dat zal dan een andere route opleveren.
Of bv de max snelheid op 100+10% zetten.
Enorm veel mogelijkheden om het aan je eigen wensen aan te passen is mijn ervaring.
Toch gebruik ik met name Waze omdat ik niet zo heel vaak routes rijd die langer zijn dan 400km.

Wat doet dat pre-conditionen precies? Accu voorverwarmen ofzo?Pinobigbird schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:14:
[...]
Die komt! Althans, hij zit al in de ID.7-software (4.0), zie op 14:30 in deze video:
[YouTube: VW ID.7 - this is a big step forward]
Is dat met 18+ graden buitentemp ook zinvol?
En scheelt het veel in snelheid met snelladen als je met of zonder pre-conditionen aan de snellader gaat?
Nu het buiten allemaal wat lekkerder is qua weer, gaat bij mij ongemerkt het volume van de radio ook wat omhoog. Ik vraag me alleen iets af; in het verleden klapperden m'n oren bij een volledig "ramped up" volume en dat lijkt sinds die update niet meer zo. Ligt dat aan mij?
Ik rij mijn Born met een private lease-constructie, dus nieuwe speakers plaatsen is weggegooid geld en niet toegestaan.
Ik rij mijn Born met een private lease-constructie, dus nieuwe speakers plaatsen is weggegooid geld en niet toegestaan.
Ik ben ooit ergens in de volume settings een limiter tegen gekomen.Jermaine schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:48:
Nu het buiten allemaal wat lekkerder is qua weer, gaat bij mij ongemerkt het volume van de radio ook wat omhoog. Ik vraag me alleen iets af; in het verleden klapperden m'n oren bij een volledig "ramped up" volume en dat lijkt sinds die update niet meer zo. Ligt dat aan mij?
Wellicht is die met een update terug gezet naar een niet gehoor beschadigende setting?

Nou als je die weet terug te vinden...blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Ik ben ooit ergens in de volume settings een limiter tegen gekomen.
Wellicht is die met een update terug gezet naar een niet gehoor beschadigende setting?
Ik dacht dus ook al dat een AVLS-achtige optie zou zijn meegenomen in die 3.0 update, maar de toggle waar @blaaaaaaaaaaaat naar verwijst wil ik graag zien. Om 'm uit te schakelen, in dit geval 

Terwijl ik oorlog heb met de Cupra/VW API en WeConnect (ik wil alleen maar wat data uit kunnen lezen om dit vervolgens in een JSON-file weg kunnen schrijven
) is het iemand op Reddit gelukt om z'n Born te integreren in Home Assistant! Wat tof! 

Hier nog één hoor, ik gebruik deze custom integratie:Jermaine schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:37:
Terwijl ik oorlog heb met de Cupra/VW API en WeConnect (ik wil alleen maar wat data uit kunnen lezen om dit vervolgens in een JSON-file weg kunnen schrijven) is het iemand op Reddit gelukt om z'n Born te integreren in Home Assistant! Wat tof!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://community.home-as...ate-my-cupra-born/410996/
Hier is de laatste versie te downloaden:
https://github.com/daerns...8205219c560c5e840ea1a.zip
[Voor 8% gewijzigd door S-1-5-7 op 22-05-2023 17:04]
Dat draai ik ook al een tijdje en het is niet zo lastig als je de goede repo weet te vindenJermaine schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:37:
Terwijl ik oorlog heb met de Cupra/VW API en WeConnect (ik wil alleen maar wat data uit kunnen lezen om dit vervolgens in een JSON-file weg kunnen schrijven) is het iemand op Reddit gelukt om z'n Born te integreren in Home Assistant! Wat tof!
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Yes, maar ik heb hier geen Home Assistant en zal het vast ook nooit voor elkaar krijgen om deze data in mijn Apple HomeKit setup te krijgen. Ooit wist @kaanmijo me te vertellen dat het scrapen van Cupra/WeConnect-API een regelrechte hel is en dat het per Volkswagenmerk (Skoda, Seat, Cupra etc) enorm verschilt.
Alles wat ik wil is wat vitale info (batterijpercentage, resterend aantal km, laad- en stekkerstatus) los kunnen scrapen en dit in een JSON file wegschrijven zodat ik dit weer uit kan lezen met de nodige tooltjes. Ik heb simpelweg de luxe niet van een laadunit die aan mijn meterkast vastgeknoopt zit, in mijn appartementje
Alles wat ik wil is wat vitale info (batterijpercentage, resterend aantal km, laad- en stekkerstatus) los kunnen scrapen en dit in een JSON file wegschrijven zodat ik dit weer uit kan lezen met de nodige tooltjes. Ik heb simpelweg de luxe niet van een laadunit die aan mijn meterkast vastgeknoopt zit, in mijn appartementje

Dit zou je met HA kunnen doen, vrij gemakkelijk ook volgens mij. Zal eens kijken of ik ‘t voor elkaar kan krijgenJermaine schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:42:

Edit 2 minuten later:
Hetgeen wat het langste duurde was Postman installeren

[Voor 40% gewijzigd door kaanmijo op 22-05-2023 19:12]
Beetje afhankelijk wat je wilt kan het via homekit bediend worden, zelf heb ik in de shortcuts (swipe van boven naar beneden op iphone) voorverwarmen toegevoegd deze setup loopt via home assistant.Jermaine schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:42:
Yes, maar ik heb hier geen Home Assistant en zal het vast ook nooit voor elkaar krijgen om deze data in mijn Apple HomeKit setup te krijgen. Ooit wist @kaanmijo me te vertellen dat het scrapen van Cupra/WeConnect-API een regelrechte hel is en dat het per Volkswagenmerk (Skoda, Seat, Cupra etc) enorm verschilt.
Tevens krijg ik een notificatie van Home assistant wanneer het laden is gestart inclusief laadsnelheid en verwachte eindtijd, door de notificatie lang in te drukken kan ik zelfs de laadsnelheid wisselen tussen snel/ langzaam laden en als kers op de taart verteld hij zelfs wanneer de auto klaar is met laden.
Waarom de cupra app deze basisfuncties nog steeds niet heeft is mij overigens een raadsel.
Volgens mij is dit hem:Jermaine schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:48:
Ga naar: Sound => Settings => Volume => Maximum volume lock
Daarover gesproken. Werkt de optie om het volume te verlagen bij het openen van de deuren eigenlijk al bij iemand? In mijn One heeft het in ieder geval nog nooit gewerkt, ook niet na de software-update.blaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Volgens mij is dit hem:
Ga naar: Sound => Settings => Volume => Maximum volume lock [Afbeelding]
Edit: Ben sowieso niet de enige.
[Voor 17% gewijzigd door Pinobigbird op 23-05-2023 09:39]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
Hier niet, pas als ik van de bestuurdersstoel af kom gaat het uit...Pinobigbird schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Daarover gesproken. Werkt de optie om het volume te verlagen bij het openen van de deuren eigenlijk al bij iemand? In mijn One heeft het in ieder geval nog nooit gewerkt, ook niet na de software-update.
Het werkt wel. Maar 1 keer. Volgende keer is het weer uit.Pinobigbird schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Daarover gesproken. Werkt de optie om het volume te verlagen bij het openen van de deuren eigenlijk al bij iemand? In mijn One heeft het in ieder geval nog nooit gewerkt, ook niet na de software-update.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Bij deuren heb ik niets ingesteld, maar moet je daar niet de slider naar rechts doen, om een percentage in te stellen voor de volume verlaging?
Op werk / thuis gaat het volume bij mij zachter bij het achterwaarts parkeren. Gezien ik met de wifi verbind houdt de muziek meestal dan al op precies op het moment dat ik stil sta. Maar buiten dat, meestal is de kont al van de stoel af voordat het volume weer omhoog kan gaan.
Op werk / thuis gaat het volume bij mij zachter bij het achterwaarts parkeren. Gezien ik met de wifi verbind houdt de muziek meestal dan al op precies op het moment dat ik stil sta. Maar buiten dat, meestal is de kont al van de stoel af voordat het volume weer omhoog kan gaan.
Same here. Soms blijft het een dagje hangen en werkt het de volgende rit wel, maar vervolgens de rit erna is de setting weer verdwenen.Pinobigbird schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:25:
[...]
De Born staat as we speak (eindelijk) bij de garage voor de One 3.1 update..fingers crossed 
Zag op de werkbon dat er ook werkzaamheden voor een terugroepactie gepland staan. Bij ophalen maar eens even naar informeren.
Zojuist gebeld...de update blijft hangen, wordt vandaag niet de auto ophalen dus.

Zag op de werkbon dat er ook werkzaamheden voor een terugroepactie gepland staan. Bij ophalen maar eens even naar informeren.
Zojuist gebeld...de update blijft hangen, wordt vandaag niet de auto ophalen dus.
[Voor 16% gewijzigd door PSspike op 23-05-2023 16:37]
Techneco Elga L-W WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L-L WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Vaillant AroSTOR 270L WPB || PVOutput
Heel erg gaaf! Hoe bevalt hij? Ik ben inmiddels nu alweer bijna 3 jaar eigenaar van een naar mijn smaak aangepaste 5F Leon. Nu staat deze auto al een tijd op mijn shortlist want buiten al het EV geweld en interessant geprijsde model 3's wil het oog toch ook wel wat.TommyknockerNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:37:
[Afbeelding]
Ha, ik had 'm ook reeds gevonden en wilde 'm ook al delen! Muchas gracias!blaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Volgens mij is dit hem:

Waarom eindigt dat trouwens bij veel moderne auto's niet meer op 100? Is een kleine maar toch eigenlijk best wel grote irritatie bij mij.blaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Volgens mij is dit hem:
Also, handig menutje, ga het straks effe instellen.
Misschien werkt dat alleen zo bij de gelukkigen met Beats Audio, want dat kan haaaaaaard?!aaradorn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:14:
Waarom eindigt dat trouwens bij veel moderne auto's niet meer op 100?

Nice! Kan je je code delen hoe je dit hebt gemaakt?drluna schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:47:
[...]
Beetje afhankelijk wat je wilt kan het via homekit bediend worden, zelf heb ik in de shortcuts (swipe van boven naar beneden op iphone) voorverwarmen toegevoegd deze setup loopt via home assistant.
Tevens krijg ik een notificatie van Home assistant wanneer het laden is gestart inclusief laadsnelheid en verwachte eindtijd, door de notificatie lang in te drukken kan ik zelfs de laadsnelheid wisselen tussen snel/ langzaam laden en als kers op de taart verteld hij zelfs wanneer de auto klaar is met laden.
Waarom de cupra app deze basisfuncties nog steeds niet heeft is mij overigens een raadsel.
De code kan ik niet eenvoudig delen maar om een beeld te geven:crypto89 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:14:
[...]
Nice! Kan je je code delen hoe je dit hebt gemaakt?
Dit gaat dus richting 2 weken geen enkele verbinding meer tussen auto en App.GenjiBlade schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:46:
[...]
Maar ff serieus, maandag 15/05 update 3 gehad. Sindsdien geen enkele verbinding meer met de App terwijl auto zelf aangeeft online te zijn. Is me opgevallen dat de auto ook niet lijkt in te kunnen loggen met cupra ID in auto menu.
Zekering F19 eruit gehad en erin. headunit softreset gedaan. in de app uitgelogd en ingelogd, opnieuw geinstalleerd. Meerdere keren in offline modus rondgereden en dan weer naar online.
Straks tijdens de lunch maar via het menu in de auto maar een fabrieksreset doen - dan houden de opties voor me op denk ik.
Je zou Cupra zelf kunnen bellen of whatsappen. Met die dingen die je opnoemt zou het wel weer moeten werken.GenjiBlade schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Dit gaat dus richting 2 weken geen enkele verbinding meer tussen auto en App.
Zekering F19 eruit gehad en erin. headunit softreset gedaan. in de app uitgelogd en ingelogd, opnieuw geinstalleerd. Meerdere keren in offline modus rondgereden en dan weer naar online.
Straks tijdens de lunch maar via het menu in de auto maar een fabrieksreset doen - dan houden de opties voor me op denk ik.
Dag 2 van de software update naar v3.1
Update faalt telkens en de dealer heeft inmiddels contact gelegd met PON en de fabriek.
Zal ook wel een langdurig verblijf bij de dealer worden. Heb een ID.3 al vervanger mee, dus dat scheelt. Al mis ik wel de sportstoelen en de wegligging van de Born Copper Edition
Update faalt telkens en de dealer heeft inmiddels contact gelegd met PON en de fabriek.
Zal ook wel een langdurig verblijf bij de dealer worden. Heb een ID.3 al vervanger mee, dus dat scheelt. Al mis ik wel de sportstoelen en de wegligging van de Born Copper Edition
Techneco Elga L-W WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L-L WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Vaillant AroSTOR 270L WPB || PVOutput
Ah, balen. Mijne heeft ook twee nachtjes moeten blijven voordat het lukte. Ik had overigens een ID.4 als vervangende auto, en ik miste ook als meeste de (sport)stoelen van de Born.PSspike schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:15:
Dag 2 van de software update naar v3.1
Ik heb deze storing ook, midden op de weg kwam hij bruut tot stilstand. Na wat kloten met aan/uit ging hij weer rijden. Wel met lampjes aan. Na 10 minuten was de error weg.MPGalien schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:00:
Nu twee weken in bezit van mijn CUPRA Born Adrenaline One. Tot nu toe eigenlijk erg tevreden, alleen sinds donderdag onderstaande storing. Blijft helaas terugkomen. Heb al een afspraak gemaakt bij de garage (komende dinsdag). Meer mensen ervaring met deze storing? En hoe veilig / onveilig is het om (veel) te blijven rijden?
[Afbeelding]
Iemand ervaring mee? Kan ik hier 80 kilometer per dag mee blijven rijden totdat de garage tijd heeft?
Ik heb niet zo zin om op de linker baan opeens stil te staan.
Dank
Heb ik ook gehad, na 3 keer klagen kwamen ze er achter dat er inderdaad bij levering al te weinig vloeistof in zat.MarinoC schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:05:
[...]
Zou dat (veel) verschil maken zo’n warmtepomp? Bij mij blaast hij nog geen eens koude lucht. Had hm op 16 graden staan vanmiddag, zeker 20 min.. ben bang dat de airco het dan niet doet..
Dus als binnen 2 minuten op stand 6 en airco aan en temp op low je vingers er niet afvriezen dan heb je dus te weinig vloeistof.
(Heb een Copper one met warmtepomp)
Ik heb hetzelfde gehad een half jaar terug. Reed 110 op de snelweg en ineens viel de auto uit. Ook na wat kloten de auto weer aan gekregen. Heb toen wel Cupra gebeld en die zeiden wel natuurlijk dat ik zsm naar de garage moest komen. Heb dat toen meteen gedaan en ze konden niet veel meer dan een reset doenMarcelKo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:37:
[...]
Ik heb deze storing ook, midden op de weg kwam hij bruut tot stilstand. Na wat kloten met aan/uit ging hij weer rijden. Wel met lampjes aan. Na 10 minuten was de error weg.
Iemand ervaring mee? Kan ik hier 80 kilometer per dag mee blijven rijden totdat de garage tijd heeft?
Ik heb niet zo zin om op de linker baan opeens stil te staan.
Dank

Lijkt erop dat ik wederom dit probleem heb. Hopelijk lekt het niet ergens ofzo, want het lijkt me zeer onlogisch dat ze hm vorige jaar niet goed bijgevuld hebben. Inderdaad was het daarna heel koud tov daarvoor.MarcelKo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:43:
[...]
Heb ik ook gehad, na 3 keer klagen kwamen ze er achter dat er inderdaad bij levering al te weinig vloeistof in zat.
Dus als binnen 2 minuten op stand 6 en airco aan en temp op low je vingers er niet afvriezen dan heb je dus te weinig vloeistof.
(Heb een Copper one met warmtepomp)
Het is niet goed te praten, maar zo te lezen is Cupra (of nou ja, Volkswagen) dus niet het enige merk met dergelijke problemen: nieuws: 'Data van Tesla-klokkenluider vermeldt duizenden storingsgevallen Aut...
Voor de mensen die het interessant vinden. Ik heb even een kleine testrit gedaan naar een Ionity punt in Duitsland (woon bij de grens). Het verbruik op 140 kmpu is ongeveer 20.6 gemiddeld met 20 graden buiten. De planning via ABRP qua verbruik en de optimale snelheid klopt dus op deze manier.Galukon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:37:
[...]
Thanks. Ik heb toch ook maar een ODB-module besteld voor live data. De snelheid zal door Duitsland ook 140 worden, reistijd is voor mij ook belangrijker dan de kosten. Zolang ik de boot maar haal.
Mochten er nog mensen zijn die met de EV op vakantie gaan en bij Tesla willen gaan laden. Test het even. Ik vind de laadkasten minder dan wat ik gewend ben bij Fastned. Je moet de kabel echt een beetje omhoog schuiven en los wikkelen. Voor wat ik kan zien nemen wij met de Born geen dubbele plekken in beslag omdat we in het vak kunnen blijven staan maar er stond dan ook niemand met een Tesla naast mij. Daarnaast zou ik aanraden om de credit card via de website toe te voegen. In de app blijft hij bij het starten hangen op het selecteren van een factuuradres waarbij je het land niet kan aanpassen. Je moet dan alle betalingsmethoden weggooien en het via de website doen, anders lukt niet.
Ik had vrijdag 200km snelweg op 13.4 wel veel file maar de range anxiety wordt wel voor lange riten minder nu.kaanmijo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:03:
Lekker weertje vandaag, na 80km stond ie op 13.1. Zou op 100% een range van 416km geven! [Afbeelding]
Mag blij zijn als ik gemiddeld 16kWh hebkaanmijo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:03:
Lekker weertje vandaag, na 80km stond ie op 13.1. Zou op 100% een range van 416km geven! [Afbeelding]

Volgens mij moet je 2x ontgrendelen ja. Hij is iig altijd op slot als ik hem probeer eruit te halen.peu304 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:20:
En hebben jullie dat ook als de auto is ontgrendeld het laadklepje nog op slot zit?
Hmm, wellicht op dezelfde manier opslaan als de parkeerspiegel? Dus start lang indrukken ofzo? Zal me niets verbazen met hoe crappy sommige dingen met software werken in deze auto.Tylen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:48:
[...]
Het werkt wel. Maar 1 keer. Volgende keer is het weer uit.
Hier ook, had hem vrijdag voor de tweede keer tot 100% geladen, moest veel rijden in het weekend, en ik zag op 95% 405km (na 24km te hebben gereden.........)kaanmijo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:03:
(Vriendin maakte de foto)
Seat als merk zal waarschijnlijk verdwijnen dus? Cupra is de nieuwe EV merk, maar productie voor een deel naar Duitsland en China? Cupra Born wordt gemaakt in Duitsland, en Cupra wil meer modellen uitbrengen voor een deel gemaakt in China.
Maar Seat gaat zeker niet uit Spanje verdwijnen, had een beetje onderzocht maar blijkbaar wil Seat zich focussen met Subbrands op elektrische mobility. (Dus niet Cupra als auto, dat zal VW waarschijnlijk overnemen naar Duitsland/China.)
Maar Seat heeft dus een scooter merk genaamd: Silence, zoals de Silence S01. Blijkbaar gaat Seat als merknaam helemaal verdwijnen en opsplitsen in:
Cupra: Elektrische Auto's.. maar niet gemaakt in Spanje.(Sluiting fabrieken -> Productie naar Duitsland/China)
Silence: Elektrische scooters, Stepjes, en kleine auto's. (Mobility) (Wel gemaakt in Spanje. Maar blijft wel onderdeel van VAG holding?)
Verder is de Cupra Born in het grijs wel gaaf. Jammer is dat "sportief en performance" benaming, bij Tesla niet als performance beschouwd is voor dezelfde prijs. Mijn super slome trage Model 3, is meer performant dan het duurste Cupra Born model waarbij ze schermen met "performance". Zou wel gaaf zijn als ze met een Cupra Born komen met 300 tot 500pk. Toch veel leuker? Past veel beter bij het design wat persoonlijk zeer sportief en gaaf eruit ziet!!
@BBerry 16kWh/100 is niet echt heel goed. Rijdt je dan sportief zeker? Als ik met de Tesla sportief ga rijden haal ik tussen de 16kWh/100 en 18kWh/100. Normaal in deze zomer haal ik 13kWh/100 op de cruise. ~400km+ haal ik altijd wel, het hele jaar door met 60kWh batterij.(Volgens de snelheidsregels in NL.)
(Hoop stiekem dat Europese merken een keertje Tesla voorbij streven, kan ik over stappen. Koop liever EU merk om onze economie te stimuleren. Zit er zo te zien nog niet in.)
Weet iemand of er een CUPRA editie van de ID2 komt? Dat zou echt super gaaf zijn.
Maar Seat gaat zeker niet uit Spanje verdwijnen, had een beetje onderzocht maar blijkbaar wil Seat zich focussen met Subbrands op elektrische mobility. (Dus niet Cupra als auto, dat zal VW waarschijnlijk overnemen naar Duitsland/China.)
Maar Seat heeft dus een scooter merk genaamd: Silence, zoals de Silence S01. Blijkbaar gaat Seat als merknaam helemaal verdwijnen en opsplitsen in:
Cupra: Elektrische Auto's.. maar niet gemaakt in Spanje.(Sluiting fabrieken -> Productie naar Duitsland/China)
Silence: Elektrische scooters, Stepjes, en kleine auto's. (Mobility) (Wel gemaakt in Spanje. Maar blijft wel onderdeel van VAG holding?)
Verder is de Cupra Born in het grijs wel gaaf. Jammer is dat "sportief en performance" benaming, bij Tesla niet als performance beschouwd is voor dezelfde prijs. Mijn super slome trage Model 3, is meer performant dan het duurste Cupra Born model waarbij ze schermen met "performance". Zou wel gaaf zijn als ze met een Cupra Born komen met 300 tot 500pk. Toch veel leuker? Past veel beter bij het design wat persoonlijk zeer sportief en gaaf eruit ziet!!
@BBerry 16kWh/100 is niet echt heel goed. Rijdt je dan sportief zeker? Als ik met de Tesla sportief ga rijden haal ik tussen de 16kWh/100 en 18kWh/100. Normaal in deze zomer haal ik 13kWh/100 op de cruise. ~400km+ haal ik altijd wel, het hele jaar door met 60kWh batterij.(Volgens de snelheidsregels in NL.)
(Hoop stiekem dat Europese merken een keertje Tesla voorbij streven, kan ik over stappen. Koop liever EU merk om onze economie te stimuleren. Zit er zo te zien nog niet in.)
Weet iemand of er een CUPRA editie van de ID2 komt? Dat zou echt super gaaf zijn.
Dat is de CUPRA UrbanRebel / RavalImmutable schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:32:
[...]
CUPRA UrbanRebel is ontworpen en ontwikkeld voor de rebelse en bevlogen duurzame rijder. Dit model wordt in 2025 aan het gamma van CUPRA toegevoegd en krijgt dan de naam: CUPRA Raval
Nee geen performance uitvoering, wel open velgen en een zware voet haha (@Immutable).Eiríkr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Ik ook. Performance (bredere banden) uitvoering toevallig?
Dit was ook met wat koudere tijden, dus had verwacht dat het weer een beetje zou terugdringen. Niet dus.
Ik ben vorige week gewisseld van winterbanden naar zomerbanden. Tegelijkertijd is de temperatuur enorm gestegen. Ik ben van 19kWh naar 16kWh gemiddeld geschoten. Scheelt een hoop zeg!
Ja denk eerlijk gezegd dat dat het gemiddelde is voor normale rijstijl? Alles eronder vind ik wel zuinig rijden.Marc_us schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:17:
[...]
Ik ben vorige week gewisseld van winterbanden naar zomerbanden. Tegelijkertijd is de temperatuur enorm gestegen. Ik ben van 19kWh naar 16kWh gemiddeld geschoten. Scheelt een hoop zeg!
Eens! ik (in Copper Edition) zit ook altijd net onder / net boven de 16 kwh. Hoe sommige daar ver onder zitten is mij echt een raadsel, heb eens geprobeerd om het rond de 12/13/14 kwh te komen, maar echt verre van dat ik dit haal, die dit wel lukt hebben echt een fluwelen rechtervoetBBerry schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:46:
[...]
Ja denk eerlijk gezegd dat dat het gemiddelde is voor normale rijstijl? Alles eronder vind ik wel zuinig rijden.

Super zachte voet, cruise control... en Limburg, toevallig veel geluk met de route naar werk dus verbruik is bijna nikspakketautomaat schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Eens! ik (in Copper Edition) zit ook altijd net onder / net boven de 16 kwh. Hoe sommige daar ver onder zitten is mij echt een raadsel, heb eens geprobeerd om het rond de 12/13/14 kwh te komen, maar echt verre van dat ik dit haal, die dit wel lukt hebben echt een fluwelen rechtervoet
tbh, de helft van de tijd, al niet meer, ben ik aan het wachten tot de benzine auto's voor mij doorschakelen dus ik kan ook niet echt snel optrekken
[Voor 12% gewijzigd door aaradorn op 30-05-2023 20:15]
Heeft iemand ontdekt of je de gemiddeldes kan verbergen. Enkel snelheidsmeter in het zicht? Ik zou graag relaxed willen rijden zonder telkens naar de gemiddeldes te kijken. Ik weet de optie naar de andere kant schuiven, maar ik maak geen gebruik van ACC en vind dat beeld onnodig.
Heb ook de Performance met (brede) all-season banden. Kom nu uit rond de 15-16kw met snelweg (merendeel ACC 104km/h). Met files of veel tussendoor zakt hij naar de 14,5kw.Eiríkr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Ik ook. Performance (bredere banden) uitvoering toevallig?
PS> winter was echt ramp met 19-21kw... meestal door koude accu en verwarming die erg veel vraagt (al zet ik die maar op 17gr).
Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.