Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-04 21:05
Wat is snellader met de born toch slecht in de winter...
Lange werkdag gehad en moet op de terugweg ook nog eens laden.
Gewoon met onboard navigatie naar huis genavigeerd en de aangewezen snellader gepakt.
Fastned 175kW, laadt die maar mer 44-50kW....
Je zou toch denken dat die zo de accu pre conditioned...

[ Voor 10% gewijzigd door Marsman83 op 26-03-2026 22:10 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 16:06

AvK

Ready Set Go

Marsman83 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:09:
Wat is snellader met de born toch slecht in de winter...
Lange werkdag gehad en moet op de terugweg ook nog eens laden.
Gewoon met onboard navigatie naar huis genavigeerd en de aangewezen snellader gepakt.
Fastned 175kW, laadt die maar mer 44-50kW....
Je zou toch denken dat die zo de accu pre conditioned...
Ja klopt. Dat is wel een beetje een nadeel.
Maar ach. Gewoon rustig blijven.
Je komt echt wel thuis. Duurt allen iets langer.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• MartinV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-04 16:55
Wij gaan in mei met de Born naar Italië.
Iemand advies welke opladers onderweg het meest gunstig zijn en welke Laadpas het beste gebruikt kan worden?
Ik heb ANWB, Shell, tesla en de cupra Laadpas.
Routeplanner geeft aan via Duitsland en Zwitserland.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:42
MartinV schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:57:
Iemand advies welke opladers onderweg het meest gunstig zijn en welke Laadpas het beste gebruikt kan worden?
Heb je vraag letterlijk in Grok.com gestopt. Men is hier op Tweakers niet zo gek op het plakken van de antwoorden hier, maar ik raad je aan je vraag in verschillende AI's te stoppen. Komen vanzelf dingen terug in de antwoorden waar je wat mee kunt, naast mogelijk replies van mensen hier.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hier al gekeken? Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-04 11:16
Geen ervaring met Italie. Duitsland is prima te doen. Ik heb laadpas van leasemaatschappij en die wordt bijna overal geaccepteerd. Ik heb er een Cupra pas en ANWB laadpas bij als backup.

Een enkele snellader pikt pas van leasemaatschappij niet. Bv bij Frankfurt Airport kon ik niet laden met leasepas (Eneco) en Cupra pas. Gelukkig werd ANWB pas wel geaccepteerd.

Zwitserland is ook prima te doen. Afgelopen jaar geweest.

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-04 14:39
sinds een geruime tijd wil mijn Cupra Leon ST niet meer voorverwarmen op de ingestelde vertrektijden.
iemand een idee hoe ik dit terug in orde krijg?

heb al geprobeerd om andere tijden in te stellen, uit/aan zetten van de vertrektijden, klimatisering uit/aan, ...
soms krijg ik op zaterdag ook bericht dat de klimatisering gestopt is, hoewel de wagen 1. op zaterdag geen vertrektijd heeft. 2. de hele nacht/dag heeft stilgestaan op de oprit.

het lijkt dus dat de datum/uur verkeerd is ingestelt in de wagen. maar volgens de instellingen klopt dit allemaal.

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:09
Ik heb een soortgelijke vraag als @MartinV hierboven, maar dan eerder gericht op een verblijf van ongeveer twee maandjes Spanje (València, dus nog redelijk in het noorden). Ik heb hier fobs/tags van Shell Recharge, ANWB, EcoTap en verder ook een account voor Tesla maar dat gaat via d'n smartphone. Nu begreep ik dat Electromaps een goede is voor Spanje zelf, mede omdat je via hun website ook gewoon een fob/tag kunt bestellen/betalen met iDEAL/Creditcard. Zijn er eventueel nog extra Spaanse merken die op de meestgebruikte laders aldaar hun werk goed en goedkoop kunnen doen?

Verder gaat mijn fiets mee, een BeOne Spirit Sport waarvan het voorwiel makkelijk tijdelijk uit de voorvork kan. Ook een koffer voor m'n kleding (Samsonite, formaatje ruimbagage), een flink uitpuilende laptoptas en voor de zekerheid ook m'n Apple displaytje staan op de meeneemlijst, maar zal dit alles een beetje passen in die Born? Ik weet het, het oogt wat lui dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb maar er zal hier vast wel iemand anders geweest zijn die geprobeerd heeft een mountainbike mee te nemen in de achterbak.

Zal dit alles een beetje passen, of is een universele fietsendrager (de eerste serie Borns, dus niet het recentelijk aangekondigde model, heeft geen trekhaak) wellicht een optie? Ik heb dit nooit eerder gedaan, maar ik vrees ook dat ik het gewoon geen fijn idee ga vinden om het zo op te lossen.

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:52
MyCUPRA app version 2.16.0 change log:
• New types of events within the CUPRA Tribe for a more flexible community
experience.
• Updated minimum supported version to Android 13 to ensure the highest security and performance standards.
• General user experience improvements.

• toxict
waterpolo78 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:27:
experience.
• Updated minimum supported version to Android 13 to ensure the highest security and performance standards.
Ik weet niet of dit aan mij ligt (misschien al die tijd over het hoofd gezien), maar ik kan nu met mijn vingerafdruk mijn auto locken/unlocken vanuit de app.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-04 16:44
Jermaine schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:59:
... en er is ook al iets van reclamemateriaal met een surfmevrouw in de hoofdrol te vinden op YouTube, waar o.a. de "spoilers" (als je ze zo mag noemen) goed zichtbaar op zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRJoAiPObb1vO7qt4BXHdP7hAFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fMrpe8GY7KpxE3tyx3Ndh6iC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9RcYY1VqcUFMtLHzNmaX0l0Va8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDG7O4gUsg9hPuOWINiaxL8V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRkhl-Xx5zeyfIvfXwKCreygav4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wyWwHdrmpxnijLalV96dpwd9.png?f=user_large

Waar zit nou de laadpoort, links voor, rechts voor of rechts achter? 8)7

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:55
waterpolo78 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:27:
experience.
Mooi hoe laadpalen nu zichtbaar zijn via de map. Mocht er iemand meelezen van Cupra: de meeteenheid voor afstand in de map staat op 'feet', zelfs als je in je profiel 'km' hebt gekozen.

EDIT: Charging history charts zijn ook een mooie toevoeging!

[ Voor 5% gewijzigd door Deewop op 02-04-2026 09:42 ]

• toxict
orillion schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt wel een beetje op een Toyota Aygo + Born baby

• DM3002X
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-04 08:25
Jermaine schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen. Mijn Born was destijds ook geleverd met een bepaalde set (zomer)banden die zelfs bij normaal gebruik barsten vertoonden, waar anderen hier in dit topic er geen last van hadden. Via de netwerkdealer om de hoek was er toen een behoorlijk dure set nieuwe sokjes onder die auto gezet.

Ik maak me gewoon wat zorgen aangezien ik komende zomer naar Spanje wil rijden, bij voorkeur zonder gezeik _/-\o_
Exact dit, ga een maand naar Spanje zou graag voor die tijd willen weten of ik beter niet meer kan snelladen (https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260080). Maar toen ik de dealer belde die wisten niet eens van het probleem. Doe ik het googlen zie ik dat in Australië de recall veel eerder is gemeld... https://www.vehiclerecalls.gov.au/recalls/rec-006531 met exact de zelfde code.

• Jermaine
orillion schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:10:
Het blijkt dus een AI-gegenereerd filmpje te zijn, gebaseerd op uitgelekt materiaal. We zijn er mooi in getuind, ook al vond ik de kentekenplaat al wat goedkoop/niet "des Cupra's" aanvoelen.

Bij de VW ID.Polo zit de laadpoort trouwens voorin aan de kant van de bijrijder, zie dit filmpje. Ik neem aan dat ze dit ook zullen doen bij de Raval? En anders zien we het pas volgende week, op 9 april :z

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-04 18:42
Nou sinds afgelopen zondag opeens mijn koelvin die blijft draaien bij het starten van de auto tot het moment hij weer vergrendeld word. Ook als de accu aan de lader zet gaat hij vol draaien. Inmiddels laten diagnostiseren en blijkt een defect in de temperatuursensor te zijn in het accu pakket. Nu word het een welles nietes verhaal omtrent de garantie met de VW groep. Iemand hier toevallig al ervaring mee? Aangezien het schijnbaar vaker voorkomt?

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:03
Laadpoort bij de Raval zit gewoon rechtsvoor. Zelf gezien en gefotografeerd. (Goed inzoomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYs2ln_o1wQ3i2cCnT9S8fSTTPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjhE4kpzET6snHJKeKmg0GIf.jpg?f=fotoalbum_large

Proporties zijn wel echt goed voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMGelGvtgMJEw_uc4wASGRYFUgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ei9v7VtpB4yahdjxoOMQiO8V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olZqpW0KxlZoi9Po0q5oXmRzWk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6e7mdT03qfrDijpmMMAuJq1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door DeLongie op 02-04-2026 18:49 ]

• Jermaine
Op de twee laatste foto's ziet het er toch uit als een flinke jongen, niet van het formaatje Volkswagen Polo/Seat Ibiza, juist eerder een tikkie groter zoals de Born?

• DeLongie
Jermaine schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:57:
Op de twee laatste foto's ziet het er toch uit als een flinke jongen, niet van het formaatje Volkswagen Polo/Seat Ibiza, juist eerder een tikkie groter zoals de Born?
Er wordt idd veel gerefereerd aan de Polo en Ibiza als het gaat om het formaat van de Raval.
Maar hij is zéker groter.
Laatst bij toeval een Born en een Golf 8 achter elkaar zien staan bij het verkeerslicht, een Born is echt wel een stukje forser. Ik zou de Raval eerder dus vergelijken met een Golf, waarbij de - 20 cm in lengte hem vooral zit in de korte neus.

• twowheeler
  • Laatst online: 15-04 17:11
Eind deze maand krijg ik een 170kw born geleverd. 59kwh (60/63). Dus ik verwacht een 2025 auto. Het is een Poole auto dus ik heb er weinig info over.

Naar ik begrijp wordt hij op winterbanden geleverd, ik ben dus een afspraak aan het maken voor wissel naar zomer. Hier moet ik load index aangeven, optie is 93 of 97. Welke moet het kiezen?

Ik zie veel in de showroom op 93 staan, maar veel ev specifieke banden zijn 97. Bandenboer zelf gaf ook aan 97. Als het kan wil ik er ook ev specifieke banden onder.

Al met al ben ik erg benieuwd. We hebben al een elroq met dezelfde aandrijflijn staan en die bevalt erg goed. De born verwacht ik efficiënter en sneller te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 04-04-2026 14:56 ]

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
twowheeler schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:41:
Eind deze maand krijg ik een 170kw born geleverd. 59kwh (60/63). Dus ik verwacht een 2025 auto. Het is een Poole auto dus ik heb er weinig info over.

Naar ik begrijp wordt hij op winterbanden geleverd, ik ben dus een afspraak aan het maken voor wissel naar zomer. Hier moet ik load index aangeven, optie is 93 of 97. Welke moet het kiezen?
Ik denk dat 93-banden ruim voldoen m.b.t. de technisch toegestane maximum massa van de auto.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-04 11:34
Djordjo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:43:
[...]

Ik denk dat 93-banden ruim voldoen m.b.t. de technisch toegestane maximum massa van de auto.
Je moet niet naar het TMM kijken maar naar de maximale aslast. Die moet dus voldoen. Stel je hebt een achteras die max 1800kg mag dan moeten de banden dat aankunnen per as. Vaak genoeg situaties waar de TMM veel lager is dan de assen samen maar dan kom je ook niet door de APK keuring.

• Appelgebak
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-04 17:57
Sleutel synchroniseren

Na het vervangen van de batterij in de sleutel (zoals beschreven op pagina 102 van de Cupra Terramar manual) wordt de sleutel niet meer herkend.
De deur is nu alleen te openen via de nood procedure (pagina 113).

Het synchroniseren van de sleutel zoals beschreven is mij nog niet gelukt.

“Ontgrendel de wagen met de noodsleutel.
● Open het bestuurdersportier. Indien de wagen uitgerust is met een alarmsysteem, gaat dat onmiddellijk af ››› pag. 111.
● Schakel het contact in. Houd rekening met het volgende: om het contact in te schakelen, plaatst u de autosleutel op de bodem van de opberglade van de midden armsteun, zo dicht mogelijk bij het Kessy-symbool . Zo eindigt de synchronisatie.”

Ik kan de auto starten en alle functies werken normaal. Als ik uitstap kan ik de auto alleen vergrendelen door de het slot te steken, niet via de elektronische vergrendeling. De sleutel is dus nog niet gesynchroniseerd.

Wie kan mij helpen - hoe moet ik de sleutel opnieuw synchroniseren met mijn auto?

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 19:32

Pinobigbird

doesn't share food!

@Appelgebak Voor zover ik weet hoef je een sleutel niet opnieuw in te leren als je de batterij vervangt. Dat zal bij een Terramar niet anders zijn gok ik.
Het klinkt alsof je batterij het helemaal niet doet.
Ik had eerder ergens gelezen dat de sleutels niet lekker werken met slechte goedkope knoopcellen. Ik zou proberen om een A-merk knoopcel er in te doen, mocht je dat nog niet hebben.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Appelgebak
Pinobigbird schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:57:
@Appelgebak Voor zover ik weet hoef je een sleutel niet opnieuw in te leren als je de batterij vervangt. Dat zal bij een Terramar niet anders zijn gok ik.
Ik had eerder ergens gelezen dat de sleutels niet lekker werken met slechte goedkope knoopcellen. Ik zou proberen om een A-merk knoopcel er in te doen, mocht je dat nog niet hebben.
Dank voor je reactie.
Ik heb 2 verschillende merken batterijen geprobeerd (zowel een huismerk als een Varta). Helaas geen verschil in resultaat.

• Scrtz
Accu moet ingeleerd worden, wellicht ligt het daar aan.

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:40
Iemand die hier onlangs via de site van cupra zelf een werkplaatsafspraak heeft kunnen maken? Mijn born wordt in december 4 jaar oud en ik heb nog recht op gratis onderhoud + apk. Twee jaar geleden lukte mij dit en herkende de planner dat ik hier recht op had.

Als ik via de lokale cupra garage zelf onderhoud wil inplannen willen ze 50 euro van me hebben voor de apk (los nog van de inspectieservice).

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:37
De Cupra online planner werkt bij mij al geruime tijd niet, ook niet vanaf andere browsers of computer/internetverbinding.

Het lijkt mij dat de lokale garage dit wel zelf door kan berekenen aan Cupra Nederland toch?
Mijn ervaring is wel dat je dit op voorhand goed per mail bevestigd moet hebben, want ik heb ik heb al twee keer gezeik gehad met het gratis vervangend vervoer dat Cupra Nederland verzorgt.

• Appelgebak
Scrtz schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:27:
Accu moet ingeleerd worden, wellicht ligt het daar aan.
En wat moet de accu dan leren en hoe doe je dat, of gaat dat vanzelf?

• Scrtz
Appelgebak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:42:
[...]

En wat moet de accu dan leren en hoe doe je dat, of gaat dat vanzelf?
Door een werkplaats

• AvK
  • Laatst online: 17-04 16:06

AvK

Ready Set Go

Nee nee, je kan het zelf doen. Dat inleren is gewoon een knoppen truukje die je moet uitvoeren.
Er staan filmpjes op YouTube. Heb die even niet paraat.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:19
Nog meer mensen die geen rijgegevens terug kunnen zien in de app?
Ik was toevallig benieuwd naar het verbruik van afgelopen weekend maar zie dat ik vanaf afgelopen vrijdag niks meer kan zien.

• toxict
Oceanview schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:31:
Nog meer mensen die geen rijgegevens terug kunnen zien in de app?
Ik was toevallig benieuwd naar het verbruik van afgelopen weekend maar zie dat ik vanaf afgelopen vrijdag niks meer kan zien.
Driving data is blanco, maar..... als je op < 6 apr 2026 - 12 apr 2026 klikt, dan ga je naar vorige week en dan zie je de data van vorige week, dus jouw vrijdag.
Staat een beetje links bovenaan de grafiek

[ Voor 4% gewijzigd door toxict op 07-04-2026 16:34 ]

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:19
toxict schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:33:
[...]

Driving data is blanco, maar..... als je op < 6 apr 2026 - 12 apr 2026 klikt, dan ga je naar vorige week en dan zie je de data van vorige week, dus jouw vrijdag.
Staat een beetje links bovenaan de grafiek
Die knop had ik inderdaad gevonden maar de gegevens gaan tot donderdag daarna niks meer, ook geen rijtijd of afgelegde kilometers.
Inmiddels werkend als ik op anders klik en een eigen bereik van data opgeef.
Normaliter een non issue maar was even benieuwd naar de afgelegde kilometers met bijhorende verbruik :P

• waterpolo78
@Appelgebak , bij mij lag het aan de knoopcel (batterij). Door een bettere kwaliteit erin te stoppen wordt de sleutel direct herkend.
Er dient een rood lampje in de sleutel te knipperen zodra je in de buurt van de auto komt, ook na vervanging.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-04 19:30
Oceanview schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:25:
[...]

Die knop had ik inderdaad gevonden maar de gegevens gaan tot donderdag daarna niks meer, ook geen rijtijd of afgelegde kilometers.
Inmiddels werkend als ik op anders klik en een eigen bereik van data opgeef.
Normaliter een non issue maar was even benieuwd naar de afgelegde kilometers met bijhorende verbruik :P
Er is een app update, nu werkt het weer (voorlopig).

• twowheeler
Zjin er hier mensen die een MTB (29er) achterin de born vervoeren?

Ik kom van een ford focus estate, daar gaat zonder voorwiel de fiets zonder moeite in. Dat verwacht ik ook wel een beetje met de born, maar toch.

Hoe zit het met updates, kan spotify inmiddels ook worden geinstalleerd op de auto? Dit kan sinds kort bij Skoda.

• toxict
twowheeler schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:43:

Ik kom van een ford focus estate, daar gaat zonder voorwiel de fiets zonder moeite in. Dat verwacht ik ook wel een beetje met de born, maar toch.

Hoe zit het met updates, kan spotify inmiddels ook worden geinstalleerd op de auto? Dit kan sinds kort bij Skoda.
Spotify installeren in de auto? Waarom zou je dat willen?!?
Heb je geen Apple Carplay of Android Auto?
Een App installeren is alleen maar voor als je geen telefoon bij je hebt en je auto beschikt over een databundel lijkt mij.

• DeLongie

Waarom verwacht je dat ook van de Born? Born = Focus hatchback. Had dan gekozen voor een Cupra Leon Sportstourer..

• twowheeler
DeLongie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:41:
[...]

Waarom verwacht je dat ook van de Born? Born = Focus hatchback. Had dan gekozen voor een Cupra Leon Sportstourer..
Nee ik verwacht gezien de grootte van de born dat er wel een fiets achterin past. Niet dat het zo makkelijk gaat als in de station, die is 20cm langer. Ik heb nog geen optie gehad om te kiezen, ga de auto tijdelijk rijden.

• Bedom
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-04 01:37

Ja, past prima. Doe de bijrijdersstoel altijd wel naar voren.

• DeLongie
twowheeler schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:29:
[...]

Nee ik verwacht gezien de grootte van de born dat er wel een fiets achterin past. Niet dat het zo makkelijk gaat als in de station, die is 20cm langer. Ik heb nog geen optie gehad om te kiezen, ga de auto tijdelijk rijden.
Ik lees net 1 bericht hierboven dat het wel past, fijn :) de vernieuwde Born die volgens de berichten eind mei moet verschijnen kan wel af-fabriek uitgerust worden met een trekhaak, scheelt weer.

Vandaag de onthulling van de Raval 🥳

• Jermaine
Daar is 'ie dan, de Raval zonder camouflagestickerset *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI3JDYa-waLar4jboPCLVyuIerc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tG2l2fv5FkzZfV1N73fVZbAF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj7Ot717nl_3Y8Rvw7XbpZrD8Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhz0p6CfCWS9iweMr4eLs7mf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiMMu_ZcxXPl9rsYFcF7awO7pGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1W41raQVnvHyUAa6nTLzJohK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6tVcd7Mpi3qTiVdCdzR_Hon4ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejBGsxq6NssdgOxWJDRnAxZR.jpg?f=fotoalbum_large

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Hands-on van Autogefühl:

• Jermaine
Iemand in de comments zegt dit erover, wat me toch wel aan het denken zet of de nieuwe Born misschien toch geen betere optie is, ook wetende dat de Born wel wat meer ruimte heeft én echt enorm verbeterd schijnt te zijn:
Nice car but they killed it with price
Raval
Raval dynamic 52kwh 211PK / 444 WLTP
€ 37,250

Raval dynamic plus 52kwh 211PK / 439 WLTP
€ 41.605

Raval VZ Extreme 52kwh 226PK / 381 WLTP
€ 46,525
New Born
Base 58kwh 190PK / 484 WLTP
€ 35,990

Endurance 79kwh 231PK / 627 WLTP
€ 41,990

Born VZ 79kwh 326PK / 629 WLTP
€ 46,990

There is no sense in Raval with this price. Smaller car lower range same price just hope there is miss pricing and all prices are off by 5k€ because then 30k for dynamic make sense also 40k for vz extreme is ok.

But now its like pricing Polo and Golf same money.

So it suppose to be chosen one but now Raval is dead before it came to market and its very sad ;(
Hoe denkt de rest hierover?

• eisbaer
  • Laatst online: 16-04 17:48

eisbaer

Zie signature

Mijn VanMoof S3 heb ik wel eens achterin mee genomen. De achterklep moest een stukje open blijven. Dat was inclusief voorwiel. Zonder voorwiel had het gepast

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

• DeLongie
Jermaine schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:10:
[...]

Iemand in de comments zegt dit erover, wat me toch wel aan het denken zet of de nieuwe Born misschien toch geen betere optie is, ook wetende dat de Born wel wat meer ruimte heeft én echt enorm verbeterd schijnt te zijn:

[...]

Hoe denkt de rest hierover?
Dat zijn Duitse prijzen.

De Dynamic noemen we hier First Edition Business en kost €32.990 (nu €33.690 dacht ik) en is nog steeds een goede deal.
De nieuwe Born gaat vanaf €35.500 kosten met slechts 190 pk.

• Jermaine
eisbaer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:08:
[...]
Mijn VanMoof S3 heb ik wel eens achterin mee genomen. De achterklep moest een stukje open blijven. Dat was inclusief voorwiel. Zonder voorwiel had het gepast
En dan had je je voorwiel in de voorvork laten zitten? Ik had laatst een zelfde soort vraag gesteld maar helaas nog zero reactie ontvangen ;(

• Jermaine
DeLongie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:17:
[...]

Dat zijn Duitse prijzen.

De Dynamic noemen we hier First Edition Business en kost €32.990 (nu €33.690 dacht ik) en is nog steeds een goede deal.
De nieuwe Born gaat vanaf €35.500 kosten met slechts 190 pk.
Ha, de prijzen staan nu online in de configurator. De instapmodellen zijn vanaf het najaar te bestellen.

• eisbaer
  • Laatst online: 16-04 17:48

eisbaer

Zie signature

Jermaine schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:35:
[...]

En dan had je je voorwiel in de voorvork laten zitten? Ik had laatst een zelfde soort vraag gesteld maar helaas nog zero reactie ontvangen ;(
Klopt.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

• waterpolo78
Vandaag mijn 5 achterramen laten tinten met 20% doorlaatbaarheid bij Raamtint.nl. Ziet er strak uit en nog voldoende zicht van binnen naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXVAuKbCUu_pAsGAD2aWxENVAx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pI3RSwJzgt22ZA4P1EUBBwnp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd8dmjiWY7Yltu1vyrdKx41mW8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr6s04WAeAthQUy0MsSATNgJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT5Fn3i713VTZ6pPfEyK46ATRyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNcVhf2C7w8ukb5NoxMQvWXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door waterpolo78 op 10-04-2026 21:21 ]

• Appelgebak
Pinobigbird schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:57:
Een ritje naar de dealer, batterij laten vervangen door eentje van hun, quess what - in 1x werken. Niets inleren oid.
Was nog een gratis service ook. Hartelijk dank Cupra @ Amsterdam Zuidoost.

• toxict
waterpolo78 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:40:
Vandaag mijn 5 achterramen laten tinten met 20% doorlaatbaarheid bij Raamtint.nl. Ziet er strak uit en nog voldoende zicht van binnen naar buiten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit bovenop de standaard tint of was ie juist niet getint af-fabriek.
Ik dacht namelijk dat alle cupra's al getint waren namelijk.

• waterpolo78
toxict schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:52:
[...]

Is dit bovenop de standaard tint of was ie juist niet getint af-fabriek.
Ik dacht namelijk dat alle cupra's al getint waren namelijk.
DIt is bovenop de af-fabriek tint. Die is zeer minimaal.

• toxict
waterpolo78 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:23:
[...]

DIt is bovenop de af-fabriek tint. Die is zeer minimaal.
Aha!.

Zijn ze van Raamtint op locatie gekomen? Want zitten ze niet in Aalsmeer?
Foto's zijn gemaakt in Naarden zo te zien. Vandaar.

Je tint ziet er goed uit!
Zelf zie ik de laatste tijd van die Chameleon tint op voorruiten.
Ziet er wel strak uit.
Zou wel mooi staan op mijn zwarte Cupra Leon ST denk ik.
Hieronder een voorbeeld (niet mijn auto):

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

waterpolo78 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:40:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe is dit qua zonwering? Ik zoek nog een betere oplossing dan carshades/sunnyboy.

Hoi!

• toxict
EWK schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:17:
[...]

Hoe is dit qua zonwering? Ik zoek nog een betere oplossing dan carshades/sunnyboy.
Het is anders dan een directe straal licht blokkeren.
Denk eerder aan donkere zonnebrilglazen.
Het haalt een hoop weg, maar bij directe lichtstralen zul je altijd nog een zon door je raam zien komen, alleen minder fel.
Ik zou zeggen... ga bij een mooie zonnige dag bij iemand in de auto zitten met een tint.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

toxict schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:31:
[...]

Het is anders dan een directe straal licht blokkeren.
Denk eerder aan donkere zonnebrilglazen.
Het haalt een hoop weg, maar bij directe lichtstralen zul je altijd nog een zon door je raam zien komen, alleen minder fel.
Ik zou zeggen... ga bij een mooie zonnige dag bij iemand in de auto zitten met een tint.
Ik heb al tint fabrieks-af. Maar niet nog eens 80% eroverheen zoals @waterpolo78

Hoi!

• Pimnoort
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:16
Zijn er al meer enthousiastelingen voor de Raval? Doek is er inmiddels af en configurator staat open, ben wat verbaast over de (gebrek aan) optie qua kleuren en velgen per uitvoering.

Binnenkort proefritje op de planning

• DeLongie
Pimnoort schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:47:
Zijn er al meer enthousiastelingen voor de Raval? Doek is er inmiddels af en configurator staat open, ben wat verbaast over de (gebrek aan) optie qua kleuren en velgen per uitvoering.

Binnenkort proefritje op de planning
Uitgebreidere configuratie mogelijkheid komt nog, eerst leveren ze de First Edition modellen uit, daarna de reguliere versie.
Opzich mis je ook weinig in een van de FE’s hoor, ik heb een Business FE besteld en voor €31.990 krijg ik 210 pk, 450 km range, V2L, stuur- en stoelverwarming etc. Een trekhaak kan altijd achteraf nog.

Wanneer en waar ga jij rijden?

• Pimnoort
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:16
DeLongie schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:49:
[...]

Uitgebreidere configuratie mogelijkheid komt nog, eerst leveren ze de First Edition modellen uit, daarna de reguliere versie.
Opzich mis je ook weinig aan de FE’s hoor, ik heb een Business FE besteld en voor €31.990 krijg ik 210 pk, 450 km range, V2L, stuur- en stoelverwarming etc. Een trekhaak kan altijd achteraf nog.

Wanneer en waar ga jij rijden?
Ja de opties zelf zijn inderdaad uitgebreid op de FE’s; daar mis je weinig tot niks aan. Ik richt zelf op de performance FE, maar dan kun je maar kiezen uit 2 lakkleuren.

Proefrit gepland op 30 mei in Rotterdam, vooral benieuwd naar de beleving van het formaat.

• M@cer
  • Laatst online: 22:06
Gisteren de Raval in het echt gezien in Rotterdam, wat een mooie auto zeg.
Wij zijn om, deze gaat volgend jaar de e208 vervangen als 2e auto naast de Cupra Tavascan.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• DeLongie
Pimnoort schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:13:
[...]

Ja de opties zelf zijn inderdaad uitgebreid op de FE’s; daar mis je weinig tot niks aan. Ik richt zelf op de performance FE, maar dan kun je maar kiezen uit 2 lakkleuren.

Proefrit gepland op 30 mei in Rotterdam, vooral benieuwd naar de beleving van het formaat.
Van het weekend stond de VZ in Rotterdam, die móet je gewoon in het mat groen hebben 🤤

Ik ga 30 mei in Moordrecht rijden, als laatste check, dan wordt ‘ie 2 weken later geleverd 🥳

Foto’s uit Rotterdam;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-crL3n_ur5mcAPdcRGFJySUPEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NE9gpGB7EV1GMj5Oe7cHX11.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrtkqmIZ9Gk-XRgvYk4mexSYJyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxcAS7k6S8PZ9ij7laRzP5qD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR0AQu5-3cFL17mxqpHHTq8xEnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3qAtvJNxe7w4lhxFsKIYjuz.jpg?f=fotoalbum_large

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-04 14:09
Pimnoort schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:13:
[...]

Nice! Ik heb 15 mei een proefrit in de Raval Performance First Edition. Locatie Hengelo (OV).

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DeLongie schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:21:
[...]

Van het weekend stond de VZ in Rotterdam, die móet je gewoon in het mat groen hebben 🤤

Ik ga 30 mei in Moordrecht rijden, als laatste check, dan wordt ‘ie 2 weken later geleverd 🥳

Foto’s uit Rotterdam;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag laatst al eens een groene Cupra van Staatsbosbeheer rijden :+
Voor de boswachter die stropers op heterdaad wil betrappen is mat groen nog een betere kleur >:)

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-04 13:10
Vorige week vrijdag de Cupra Terramar voor het eerst naar de dealer voor zijn eerste onderhoud. Mijn hele waslijst aan incidentele problemen aangegeven en blijkt dat 9 van de 12 punten opgelost zouden moeten worden met de nieuwere software versie welke tevens geadviseerd wordt vanwege ene terugroepactie.

Overige 3 punten waren fysieke klachten zoals een bewegende stoel (bleek speling op de het montage subframe te zitten).

Maar nu staat door de software update mijn auto dus bricked te wezen bij de dealer, zelfs samen met de importeur komen ze er nog niet uit. De software update lijkt niet er door heen te willen komen door allerlei coderingen die niet goed gaan. Ze hopen hem deze week klaar te hebben maar heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.

Wordt dus helaas een weekje rond rijden in een Seat Ateca 1.0 :( maar dat is geen pretje als je de Terramar gewend bent :)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Scrtz
Joenino schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:30:
Vorige week vrijdag de Cupra Terramar voor het eerst naar de dealer voor zijn eerste onderhoud. Mijn hele waslijst aan incidentele problemen aangegeven en blijkt dat 9 van de 12 punten opgelost zouden moeten worden met de nieuwere software versie welke tevens geadviseerd wordt vanwege ene terugroepactie.

Overige 3 punten waren fysieke klachten zoals een bewegende stoel (bleek speling op de het montage subframe te zitten).

Maar nu staat door de software update mijn auto dus bricked te wezen bij de dealer, zelfs samen met de importeur komen ze er nog niet uit. De software update lijkt niet er door heen te willen komen door allerlei coderingen die niet goed gaan. Ze hopen hem deze week klaar te hebben maar heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.

Wordt dus helaas een weekje rond rijden in een Seat Ateca 1.0 :( maar dat is geen pretje als je de Terramar gewend bent :)
Ja klote is dat he. Heb mijn vorige golf 8 GTE ook zoveel gemist door al de SW updates etc, dat laat ik nu wel voor wat het is bij de Terramar. Doet het goed genoeg, dus lekker doorrijden.

• waterpolo78
EWK schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:17:
[...]

Zonwering is top. Vandaag een zeer zonnige dag en heb even achterin gezet tijdens een ritje. Ik kan zeggen dat een zonnebril achterin niet meer nodig is.
De achterrruit blindering is ook ideaal wanneer auto achter je felle koplampen heeft.
Ik vind het zelf echt de moeite waard.

• waterpolo78
toxict schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:35:
[...]

Aha!.

Zijn ze van Raamtint op locatie gekomen? Want zitten ze niet in Aalsmeer?
Foto's zijn gemaakt in Naarden zo te zien. Vandaar.

Je tint ziet er goed uit!
Zelf zie ik de laatste tijd van die Chameleon tint op voorruiten.
Ziet er wel strak uit.
Zou wel mooi staan op mijn zwarte Cupra Leon ST denk ik.
Hieronder een voorbeeld (niet mijn auto):
[YouTube: Seat Leon Cupra ST 300 + Chameleon Tint | Daily Drive]
Klopt foto's zijn in Naarden gemaakt. Had o.a. te maken dat mijn auto nog een Sahara zand laagje had.

Bij Chameleon op de voorruit heb ik begrepen dat andere landen om ons heen andere regelgeving hanteren dan in Nederland voor de maximale doorlaatbaarheid. In NL is dat 55%. Daarnaast is het ook de vraag hoe lang Chameleon nog toegestaan is. Let daar dan wel goed op. Maar het ziet er wel gaaf uit.

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:54
Vandaag post gehad van Cupra NL, Mijn Born 2023 is onderdeel geworden van de terugroep actie, krijgt een software update voor de hoogvoltage batterij,
Tot dat de update door de dealer is gedaan is het advies om niet verder dan 80% te laden.

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Ik heb de Cupra nu ongeveer een jaar in bezit. Auto rijd fantastisch en zou eigenlijk nooit meer wat anders willen.

Het is een alleskunner en de kofferbak ruimte heeft me al zoveel ellende bespaard het afgelopen jaar.

Ik zie dit nieuwe model tot heden nog niet enorm veel rijden (in het oosten) helemaal niet in deze kleur. Voornamelijk wel veel Terramar's en Tavascan's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfYOa-MUUFJr0cieW4x3NTzqPpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERZxvVnqMQAEtOxxybtlW769.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Fc0n3XZd7UO3bE2U9r8ABe3Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DuUMhnGf9rZrwhZn7giOdbz.jpg?f=fotoalbum_large

Had er zelfs een Simrig in zitten zonder dat deze uit elkaar gehaald hoefde te worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZISpolZxFHdorBXFEQ9yh5Rn8B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zq2Bb4yYf8Qr7FJB9hKhEKWL.jpg?f=fotoalbum_large

• RAJH
  • Niet online
Spikydog schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Vandaag post gehad van Cupra NL, Mijn Born 2023 is onderdeel geworden van de terugroep actie, krijgt een software update voor de hoogvoltage batterij,
Tot dat de update door de dealer is gedaan is het advies om niet verder dan 80% te laden.
In het register van de RDW staat sinds 09-04-2026 blijkbaar een nieuwe terugroepactie voor de Born.

Zal mij benieuwen of ik binnenkort ook een brief zal ontvangen voor mijn Born uit 2023.

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:37
Als ik het kenteken van mijn Born uit 2023 invul, staat er op mijn kenteken in ieder geval (nog?) niets geregistreerd.

Dit stond overigens in het nieuwsartikel hier op Tweakers:
Betrokken klanten zijn inmiddels al op de hoogte gesteld, zegt een woordvoerder van Nederlandse importeur Pon tegen NU.nl.

• ShininNL
  • Laatst online: 20:40
De nieuwe Born is nu ook samen te stellen op de officiële website.

Qua uitvoeringen valt het me wat tegen, als je de goedkoopste neemt moet je nog ruim 1000 euro aftikken voor de navigatie. De performance uitvoering komt maar met een magere 190pk, tenzij je de upgrade voor de grote accu neemt?

• Jermaine
S-1-5-7 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:18:
Dit stond overigens in het nieuwsartikel hier op Tweakers:

[...]
En die quote is dus compleet gel*l. Toevallig stond twee dagen vóór die bekendmaking van dit nieuws mijn Born voor een APK'tje bij de dealer (Broekhuis in Haarlem) en na een belletje, omdat ik ook nogal schrok van dit verhaal, wist de medewerker mij te vertellen dat die accu-check mooi was meegenomen tijdens het APK'tje zelf.

Wanneer "Recall 93Q2 uitgevoerd" op je bevestiging staat, weet je dat je goed zit. Dat is de (interne?) code voor dit issue... :Y)

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik ga ook testrijden en kijken naar de Raval 21 Mei in Heerenveen, maar is het nu nog een voordeel / nadeel om een first edition te kopen? Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die opties en types. Of kan ik dan beter wachten op de gewone uitvoeringen? Ik ben aan het kijken naar een electrische auto en de raval ziet er goed uit en ook de juiste grote die ik zoek.

• DNN!S
  • Laatst online: 07:12
De nieuwe Born staat in de configurator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtRi_0IKo5F04Jj7FK-viiG5tpI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fX0zKnpIPEGbGj0ncRTgWH6A.png?f=user_large

https://www.cupraofficial.nl/
Pagina: 1 ... 110 111 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.