Dacia Spring - de goedkope EV?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woek
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Helium-3 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Mijn Frunky is aangekomen! Nu even wachten op een vrije en droge avond om dat ding te installeren, ik zal hier een fotootje en review plaatsen als het gedaan is :D
Leuk, ben heel benieuwd. De onze is inmiddels ook verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 19:32
Hoe zijn de ervaringen met de Funky pasvorm en installatie in de Spring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woek
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Maarten810 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:03:
Hoe zijn de ervaringen met de Funky pasvorm en installatie in de Spring?
Net klaar met installatie; Ik heb wel de linkerkant een beetje bijgeknipt om ruimte te maken voor een uitsteeksel in de klep (net als een van de Youtube testers heeft gedaan), maar het paste allemaal verder redelijk netjes.
Hij was wel een beetje vervormd aangekomen, ik denk klem gezeten tijdens transport, maar dat werd vanzelf beter na een paar dagen.
Verder: ik moet nu iets harder op de klep drukken om hem dicht te laten klikken, maar niet onoverkomelijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTWEgn-Q2J_J1JhZn3QkK2tLVbQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvB7zpNViNGFe7SIBRfaBb6I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-xx3n-CTmxGP4zvgcpNqJH-80Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEqFBAsJ18v2wDaGPUUUCluh.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Woek op 02-04-2023 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 19:32
Inmiddels zelf ook een Frunky besteld en geïnstalleerd. Snel geleverd en installatie is goed zelf te doen. In vergrendeling drukken van de klep kost iets meer moeite maar is denk ik ook een kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 12:15
Baldeagle schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:11:
Nu de buitentemperaturen in de dubbele cijfers zijn gekomen merk ik plotseling een zeer groot verschil in range. Mijn vrouw rijdt bijna dagelijks een afstand van ongeveer 15 kilometer heen, en 15 kilometer terug naar haar werk (deels binnen en deels buiten de bebouwde kom, geen snelweg).

Tot voor kort koste een enkele rit zo'n 9 a 10% van de accucapaciteit. Retour was er dan vaak tussen de 18 a 21% uit (afhankelijk van het gebruik van de kachel). Gisteren viel het me op dat er bij een enkele rit slechts 4% uit was, en retour slechts 9%. Dat is gewoon een halvering van het eerdere verbruik.

Het verbruik schommelt nog steeds zo rond 16,8 / 16,9 kWu gemiddeld (verbruiksmeter sinds eind januari niet meer gereset). Als ik deze nu zou resetten zou deze waarschijnlijk een hele andere waarde aangeven. Ik kan de verbruiksmeter nu weer resetten maar ik zie dat het begin volgende week weer iets gaat afkoelen, daar wacht ik dus nog even mee.

Ik ben benieuwd wat dit uiteindelijk met de range gaat doen in het voorjaar / zomer. Inmiddels zijn we al aan de range gewend. En waar we aan het begin nog wel eens enige laadstress hadden, zijn we inmiddels heel wat relaxter hierin geworden. Eigenlijk was voor ons de range tot nu toe al prima, dat zal in de zomer zelfs nog beter uitpakken. Onze ervaring is dat er in de winterperiode met gemak een afstand van 140 kilometer tot 170 kilometer) over de snelweg gereden kan worden (snelheid van 108 op de teller). Eigenlijk zijn enkele ritten bij ons vrijwel nooit langer dan dat.
Heb je al ervaringen met het laden langs de snelweg? Is dat te doen.

Grt,
Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:51
Heeft iemand ervaring met een spring tweedehands te verkopen? We hebben de onze vorig jaar moeten kopen toen de subsidie op was, en auto inkopers geven er bar weinig voor terug helaas. Ben een beetje huiverig voor marktplaats..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:59
CopyCatz schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:15:
Heeft iemand ervaring met een spring tweedehands te verkopen? We hebben de onze vorig jaar moeten kopen toen de subsidie op was, en auto inkopers geven er bar weinig voor terug helaas. Ben een beetje huiverig voor marktplaats..
Geen spring hier, maar ben momenteel een 2010 kapotte benzine auto aan het verkopen. En www.wijkopenautos.nl gaf een veel betere opgave dan de drie andere sites waar ik de auto ook aangemeld had.

Mocht je die niet geprobeerd hebben, een offerte aanvraag is gratis.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ZpAz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:15:
[...]

Geen spring hier, maar ben momenteel een 2010 kapotte benzine auto aan het verkopen. En www.wijkopenautos.nl gaf een veel betere opgave dan de drie andere sites waar ik de auto ook aangemeld had.

Mocht je die niet geprobeerd hebben, een offerte aanvraag is gratis.
En die offerte is ineens niets meer waard wanneer ze de auto komen ophalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
CopyCatz schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:15:
Niet geprobeerd is altijd mis, geen telefoonnummer bij de advertentie zetten scheelt al heleboel gedoe, mails kun je op je gemak uitzoeken.
Bij een proefrit doe ik zelf het 1e stuk en leg wat dingen uit over de auto en daarna laat ik de koper stuk rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door PP_Sound op 17-07-2023 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 14:36
PP_Sound schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:21:
[...]

Heb al meerdere auto's zo verkocht en die ervaring heb ik niet. Maar kan aan de regio liggen natuurlijk. Hier komt meestal het personeel de auto opladen en klaar. Geen handelaren die nog even wat proberen van de prijs af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:59
PP_Sound schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:21:
[...]

Dat was een mogelijkheid, maar ze hebben zich aan de beloofde gegarandeerde prijs gehouden.

Daarnaast ga ik er vanuit dat de Dacia nog rijd, dus mocht de prijs te veel afwijken, dan rijd hij natuurlijk zo weg.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Bedankt voor de tips. De opkopers geven schokkend weinig voor de spring, met als reden dat de 2e hands EV markt op z'n gat ligt. Dus we moeten wel zelf verkopen. Vind het alleen vreemd dat iedereen klaagt dat er geen betaalbaar 2e hands is terwijl de Spring daarvoor toch aantrekkelijk zou moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
CopyCatz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:08:
Bedankt voor de tips. De opkopers geven schokkend weinig voor de spring, met als reden dat de 2e hands EV markt op z'n gat ligt. Dus we moeten wel zelf verkopen. Vind het alleen vreemd dat iedereen klaagt dat er geen betaalbaar 2e hands is terwijl de Spring daarvoor toch aantrekkelijk zou moeten zijn lijkt me.
Hoeveel bieden zij ervoor en hoeveel wil je ervoor hebben?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
Bravertal schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:35:
[...]

Hoeveel bieden zij ervoor en hoeveel wil je ervoor hebben?
De anwb en alle "ikwilvanmijnautoaf" varianten bieden hooguit 10K wat echt belachelijk is. We hebben er vorig jaar 18K voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
CopyCatz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:09:
[...]

De anwb en alle "ikwilvanmijnautoaf" varianten bieden hooguit 10K wat echt belachelijk is. We hebben er vorig jaar 18K voor betaald.
De handelaren moeten er ook weer op verdienen en garantie geven. De eerste paar jaren gaat de afschrijving hard op een auto.

En de bijna nieuw prijs geeft niemand ervoor, want dan kopen ze wel een nieuwe als ze dat budget voor een auto hebben.

En wellicht is de Dacia tweedehands nog niet populair omdat die pas 2 jaar ofzo op de markt is en wat beperkt is kwa fabrieks garantie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CopyCatz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:09:
[...]

Dat is wel een flinke afschrijving ja. Maar waarom doe je hem na een jaar al weg dan?

En wat zou je realistisch vinden? 13K? En dat hij dan wordt verkocht voor 15k? Zou je zelf een tweedehands electrische Dacia kopen voor dat bedrag of dan toch een paar K bijleggen voor een nieuwe?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06 08:47
Marzman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Dat is wel een flinke afschrijving ja. Maar waarom doe je hem na een jaar al weg dan?

En wat zou je realistisch vinden? 13K? En dat hij dan wordt verkocht voor 15k? Zou je zelf een tweedehands electrische Dacia kopen voor dat bedrag of dan toch een paar K bijleggen voor een nieuwe?
Goede stof om over na te denken! Bedenk wel dat de brug vanaf 15k naar nieuw nog best een grote is; inmiddels ben je voor de basisuitvoering zo'n € 22.000 verder, en met subsidie gaat daar € 2.950 vanaf, en volgend jaar nog wat minder. Kom je dus uit op 19k voor de basisversie, maar waarschijnlijk wil je wel de snellaad- en multimediaopties dus zit je toch al op z'n 20k ná subsidie. Dan is de brug van 15k naar 20k nog best wat. Met andere woorden, ik zou het zelf niet onredelijk vinden als een dealer de auto in wil nemen voor 15k en hem dan voor 17,5k verkoopt o.i.d. - gegeven dat het een goed uitgeruste versie is met niet teveel kilometers.

Maar stiekem baal ik zelf natuurlijk ook ontzettend erg van de afschrijving. Ik heb een jaar geleden mijn Spring gekocht voor 18k ná subsidie, maar inmiddels kan ik voor een paar duizend euro meer al een MG ZS EV (eerste generatie) krijgen! Zitten wel wat haken en ogen aan natuurlijk (hogere wegenbelasting straks, hogere verzekering nu, veel en veel hogere brandstofkosten) maar het verschil tussen een relatief nieuwe Dacia Spring en een wat oudere luxe EV wordt steeds kleiner natuurlijk. Waardoor de Spring ook blijft zakken in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:52
[...]

Lekker (erbij?) houden, of particulier verkopen via MP voor 13 of 14k.
Die opkopers bieden altijd te weinig, snap wel dat zij ook hun boterham moeten verdienen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan vergelijk je wel een Europees en Chinees merk. Al vind ik die MG ook wel mooi, zag hem ook bij mijn Nissan Dealer die heeft ze nu schijnbaar ook.

[ Voor 49% gewijzigd door Marzman op 18-07-2023 12:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Moet je niet een deel van de subsidie terug betalen als je nu al verkoopt ?

En voor tweedehands is de subsidie lager als voor nieuw, dus dat werkt ook niet in je voordeel nu.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
Marzman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:47:
Dan vergelijk je wel een Europees en Chinees merk. Al vind ik die MG ook wel mooi, zag hem ook bij mijn Nissan Dealer die heeft ze nu schijnbaar ook.
Volgens mij is de Dacia net zo chinees als de MG; het is een wagentje dat al sinds ongeveer 2015 als benzinewagen rondrijdt in India, en komt uit een fabriekje in China die dit carosserietje al lang uitpompt. Op een gegeven moment heeft Renault die chinese fabrikant opdracht gegeven om er een elektromtor in te zetten waarna de verkoop in Brazilië is begonnen als elektrowagen. En een paar jaar later en een paar extra airbags erbij verder staat diezelfde door-chinese-fabrikant-bedachte-en-gemaakte auto met Dacia embleem hier in onze dealers.

Ben helemaal mee eens dat die MG's idd best mooi zijn, maar wie weet wat er voor addertjes onder het gras zitten. De Dacia Spring is natuurlijk betrouwbaar omdat 'ie niet zoveel ingewikkelde poespas heeft - er kan dus ook weinig kapot. Dat is bij zo'n MG met 360-graden camera's, geavanceerdere software, dakraam, meer features etc natuurlijk wel anders, daar zit simpelweg meer spul op, allemaal spul dat storingen of problemen kan geven natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
[...]

Ik zou al blij zijn als ik 'm voor 15K kan verkopen. Wat dat betreft maakt die EV subsidie de verkoop door particulieren helemaal kapot, en kunnen dealers dus lekker lowballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 19:27
CopyCatz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Ik zou al blij zijn als ik 'm voor 15K kan verkopen. Wat dat betreft maakt die EV subsidie de verkoop door particulieren helemaal kapot, en kunnen dealers dus lekker lowballen.
15k lijkt me echt nog aan de hoge kant, 12,5k is via particuliere verkoop wellicht realistisch maar dan nog een flinke afschrijving idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
Helium-3 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Goede stof om over na te denken! Bedenk wel dat de brug vanaf 15k naar nieuw nog best een grote is; inmiddels ben je voor de basisuitvoering zo'n € 22.000 verder, en met subsidie gaat daar € 2.950 vanaf, en volgend jaar nog wat minder. Kom je dus uit op 19k voor de basisversie, maar waarschijnlijk wil je wel de snellaad- en multimediaopties dus zit je toch al op z'n 20k ná subsidie. Dan is de brug van 15k naar 20k nog best wat. Met andere woorden, ik zou het zelf niet onredelijk vinden als een dealer de auto in wil nemen voor 15k en hem dan voor 17,5k verkoopt o.i.d. - gegeven dat het een goed uitgeruste versie is met niet teveel kilometers.

Maar stiekem baal ik zelf natuurlijk ook ontzettend erg van de afschrijving. Ik heb een jaar geleden mijn Spring gekocht voor 18k ná subsidie, maar inmiddels kan ik voor een paar duizend euro meer al een MG ZS EV (eerste generatie) krijgen! Zitten wel wat haken en ogen aan natuurlijk (hogere wegenbelasting straks, hogere verzekering nu, veel en veel hogere brandstofkosten) maar het verschil tussen een relatief nieuwe Dacia Spring en een wat oudere luxe EV wordt steeds kleiner natuurlijk. Waardoor de Spring ook blijft zakken in waarde.
Nieuw (kenteken 2022) heb je een Spring voor 15k inclusief subsidie, dus een 2ehands kost 10 tot max 12k lijkt mij.

https://www.autosmeeing.n...-945-na-subsidie-34587267

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankben
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-08-2023
Ik heb sinds 2022 een Dacia Spring en ben daar heel tevreden mee. Echter, deze is uitgerust met enkel een typs 2 stekker.

Is het mogelijk om deze type 2 stekker te laten vervangen door een CCS stekker zodat ik ook kan snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Frankben schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:17:
Ik heb sinds 2022 een Dacia Spring en ben daar heel tevreden mee. Echter, deze is uitgerust met enkel een typs 2 stekker.

Is het mogelijk om deze type 2 stekker te laten vervangen door een CCS stekker zodat ik ook kan snelladen?
Voor snelladen heb je een DC lader in de auto nodig en dat is een fabrieksoptie bij de Spring. Of dat naderhand kan worden ingebouwd, geen idee.

Het is dus meer dan alleen een andere socket voor de stekker ombouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 24-07-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:15
Ik ben mij aan het oriënteren voor een andere tweede auto.

De dacia spring is een van de kandidaten. Tweedehands met subsidie zijn ze ook erg gunstig geprijsd.

Waar ik benieuwd naar ben is de kwaliteit op de wat langere termijn. Ik kan nergens informatie vinden over hoe de techniek zich houdt bij meer dan ca. 40.000km

Heeft iemand al ervaring met wat hogere kilometerstanden of weet iemand waar ik moet zoeken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helium-3
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:11:
Heeft iemand al ervaring met wat hogere kilometerstanden of weet iemand waar ik moet zoeken.
Leuk dat je bericht zijn weg gevonden heeft naar mijn pushnotificatie;

Ik heb de tellerstand nu na 13 maanden (wagen is van oktober 2022) op 41,433 km staan. Ik heb 'm sindsdien uitgerust met een frunk, subwoofer en een Bosch ruitenwisser van 15 euro (wereld van verschil!) en het wagentje rijdt top. Kan zo nog eens 41.000 km mee wat mij betreft, en daarna weer! Volgens een OBD-dongel zit de accu State-Of-Health nu op 96%. Ik weet niet wat het bij het begin was, maar een accu veroudering van 4% over 41.000 km vind ik heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Waar ik benieuwd naar ben is de kwaliteit op de wat langere termijn. Ik kan nergens informatie vinden over hoe de techniek zich houdt bij meer dan ca. 40.000km

Batterij en elektromotor vallen onder EU regelgeving: 8 jaar of 160.000 km. Voor de rest is het een gewone auto met draagarmen, wielen, remvloeistof, airco, schokdempers. Dacia compatible onderdelen zijn meestal niet zo duur, zie alle dacia die in Frankrijk rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
nannoe schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:36:
[...]

Batterij en elektromotor vallen onder EU regelgeving: 8 jaar of 160.000 km. Voor de rest is het een gewone auto met draagarmen, wielen, remvloeistof, airco, schokdempers. Dacia compatible onderdelen zijn meestal niet zo duur, zie alle dacia die in Frankrijk rondrijden.
Dacia geeft 8 jaar/120.000 km garantie op de accu, en 3 jaar op het hoog voltage gedeelte.

Met name dat laatste vindt ik vrij kort.

Voor de "reguliere componenten" maak ik me geen zorgen. Er zit weinig op, dus er kan weinig kapot, en onderdelen zijn waarschijnlijk goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit ook te kijken naar een spring, ik rij nu prive een Leaf maar m'n side hussle begint dusdanig op te blazen dat een zakelijke auto interessant wordt. Maar ja dan zit je met de bijtelling dus cataloguswaarde is king zeg maar. Heb een paar interessante zien staan, maar het me nu niet helemaal duidelijk aan wat er zo speciaal is aan het Comfort Orange Pack, of zijn dat letterlijk alleen een paar oranje accenten en meer niet tov. comfort?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
Erasmo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:54:
Ik zit ook te kijken naar een spring, ik rij nu prive een Leaf maar m'n side hussle begint dusdanig op te blazen dat een zakelijke auto interessant wordt. Maar ja dan zit je met de bijtelling dus cataloguswaarde is king zeg maar. Heb een paar interessante zien staan, maar het me nu niet helemaal duidelijk aan wat er zo speciaal is aan het Comfort Orange Pack, of zijn dat letterlijk alleen een paar oranje accenten en meer niet tov. comfort?
De oranje-accentkleur - die ik zelf niet zo mooi vind - staat volledig los van de uitvoeringen. Wat betreft utvoeringen: tot eind 2022 had je "Comfort" en "Comfort Plus", en vanaf eind 2022 (met de nieuwe logo's van Dacia) werden dat de "Essential" en "Expression", en later kwam de "Extreme" uitvoering erbij.
  • De Comfort en Essential versie zijn de basismodellen, deze missen een reservewiel en een uitgebreid infotainmentsysteem met Apple Carplay en Android Auto.
  • De Comfort Plus en Expression versies hebben wél dit touchscreen-scherm, achteruitrijcamera en een reservewiel. Verder identiek aan de twee basisversies.
  • De Extreme versie is identiek aan de Comfort Plus en Expression, maar dan met een andere motor-opstelling waardoor je iets meer pk hebt in ruil voor wat range.
Daarin zou ik persoonlijk voor de restwaarde (en comfor van achteruitrijcamera en Android Auto/Apple Carplay) altijd voor de comfort p[lus of Expressioon versies gaan. Ik rij zelf een Comfort Plus met 45 pk en die is voor mij prima in de stad en op de snelweg, dus zou niet extra range willen inruilen voor meer PK's.

De oranje kleuren staan hier los van, sommige hebben het wel, anderen niet, dat kan je bij het bestellen van een nieuwe gewoon kiezen. (Al heb je tegenwoordig alleen nog maar bij de Expression die keuze geloof ik). En verder: let even op dat de CCS-snellaad optie is geïnstalleerd. Dat is gewoon altijd fijn om achter de hand te hebben, en zeker z'n meerprijs waard over de gehele levensduur van de wagen, zelfs al gebruik je 'm maar een keer per maand.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CCS is een must voor mij.

Maar is dit dan stiekem een comfort plus?
https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/1187819-dacia-spring

Want er zit wel een camera en Android Auto op. Ik vind het stiekem wel leuk zo'n accentje.

Ik heb jaren lang een 2CV gereden dus weet wel wat spartaans rijden is :P Maar een achteruitrij camera en Android Auto zijn wel fijn om te hebben. Geen stoelverwarming is jammer maar dat is ook wel achteraf op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iets verder gezocht en bij van mossel zijn het voornamelijk Bussiness uitvoeringen die er te koop staan nu, ik kan alleen niet goed vinden wat er dan anders aan zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
Al bij een dealer langs geweest in het te vragen? Volgens mij is er geen technisch verschil anders dan dat de handgrepen zwart gekleurd zijn en dat de bekleding robuuster is van nepleef ipv stof o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vraag staat uit bij de dealer, maar van die advertentie staan nog geen foto's online. Net dit gevonden:
https://zerauto.nl/elektr...zen-en-opties-op-een-rij/

Als ik het zo zie iets meer gericht op pool-auto gebruik ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Volgens mij is de business die met de blauwe accenten en zonder app? Die hebben wij namelijk, moet 'm nog te koop zetten dus ik moet het ook zeker weten eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-06 17:30
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 06-12-2023 14:57 . Reden: Spam, ook weg (nummer 4) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 23:24
Bij onze buren geeft Dacia gewoon even €10.000 korting: https://presse.dacia.de/w...ia-elektrobonus/?lang=deu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:33
Baldeagle schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:54:
[...]
Als ik nu op de Private Lease configurator van Dacia kijk dan is hij met onze gekozen opties inmiddels al 67 euro per maand duurder. En dat is zelfs nog zonder de DC lader en zomer- / winterbanden welke wij dan al bij de prijs in hebben.
Wat betaal je nu als ik mag vragen?

Ik rij nu nog een eNiro (al 2,5j) en vanaf maart wordt dat een EV6. Als 2de auto hebben we nu een Mazda 2 uit 2012. Hier rijden we niet veel mee, zo'n 2 a 3.000 per jaar. Het kan de komende jaren wat meer gaan worden ivm werk.

Kosten voor de Mazda:
  • €75 verzekering & belasting
  • ~€50 afschrijving
  • ~€50 onderhoud
  • €30 brandstof
  • €3.000 * 6% = €15 rendament
  • €220 totaal
Nu zie ik dat de Dacia met kleurtje in de extreme edition zo'n €213 incl. subsidie is. We hebben dynamische tarieven dus laden zal zo'n €10 per maand zijn, totaal dus €223.

Zie ik hier nog zaken over het hoofd, ja ik weet dat er wegenbelasting bij komt vanaf 2026. Al staat op de Dacia website dat wegenbelasting al incl. is.
quote: Dacia website
Wat zit inbegrepen in de maandelijkse private lease kosten?
  • Reparatie en onderhoud
  • Allriskverzekering
  • Wegenbelasting
  • Onderhoud, bandenvervanging, schadeherstel en glasreparatie
  • Afleveringskosten en verwijderingsbijdrage
  • Afschrijvingskosten
  • Pechhulp
Andere optie zou zijn een gebruikte Renault Zoe erbij te kopen (lieft met koop accu) die kosten na subsidie to'n €6.000 - €8.000. Dat zal kwa kosten in ongeveer dezelfde range komen.

Kosten voor de Renault:
  • €40 verzekering?
  • €0 belasting
  • ~€100 afschrijving
  • ~€20 onderhoud
  • €10 brandstof
  • €6.000 * 6% = €30 rendament
  • €200 totaal

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 03-02-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
Card Nox schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Wat betaal je nu als ik mag vragen?

Ik rij nu nog een eNiro (al 2,5j) en vanaf maart wordt dat een EV6. Als 2de auto hebben we nu een Mazda 2 uit 2012. Hier rijden we niet veel mee, zo'n 2 a 3.000 per jaar. Het kan de komende jaren wat meer gaan worden ivm werk.

Kosten voor de Mazda:
  • €75 verzekering & belasting
  • ~€50 afschrijving
  • ~€50 onderhoud
  • €30 brandstof
  • €3.000 * 6% = €15 rendament
  • €220 totaal
Nu zie ik dat de Dacia met kleurtje in de extreme edition zo'n €213 incl. subsidie is. We hebben dynamische tarieven dus laden zal zo'n €10 per maand zijn, totaal dus €223.

Zie ik hier nog zaken over het hoofd, ja ik weet dat er wegenbelasting bij komt vanaf 2026. Al staat op de Dacia website dat wegenbelasting al incl. is.

[...]

Andere optie zou zijn een gebruikte Renault Zoe erbij te kopen (lieft met koop accu) die kosten na subsidie to'n €6.000 - €8.000. Dat zal kwa kosten in ongeveer dezelfde range komen.

Kosten voor de Renault:
  • €40 verzekering?
  • €0 belasting
  • ~€100 afschrijving
  • ~€20 onderhoud
  • €10 brandstof
  • €6.000 * 6% = €30 rendament
  • €200 totaal
In een situatie waarin je "iets meer dan 2 á 3.000" per jaar gaat rijden zou ik al m'n geld besparen en lekker het OV nemen voor die kilometers. Als je dan een eigen auto wil, dan zou ik misschien eens een Spring op marktplaats zoeken! Pre-facelift modellen maximaal uitgerust (Comfort Plus, snellader) staan er op vanaf 12.000 euro met minder dan 50.000 km. Dus eigenlijk net zoals die Zoe, maar ietsje duurder maar wél met accu-eigendom én snelladen via CCS. (Ik weet niet of de Zoë wel CCS heeft). En de Spring is natuurlijk veel mooier maar ik ben biased :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Helium-3, thanks voor je reactie. OV gaat hem niet worden met 3 kids (5j, 3j en baby van 3 maanden). Tegen de tijd dat we naar de halte zijn gelopen zouden we al in een dichtbijzijnde stad zijn.

Wat is het voorspeel van een ouder model kopen tov een PL? Dat eigendom zal wellicht nog duurder uitvallen ivm hogere afschrijving. Plus natuurlijk de 'zorgen' van een auto, PL ontzorgt wat wel een fijn gevoel is. Plus 12.000 investeren met 6% = €60 per maand, dat tikt wel aan kwa misgelopen opbrengst.

We gaan hier niet ver mee rijden en kunnen gewoon thuis laden, dus daar tel ik niet te zwaar aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 03-02-2024 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Card Nox schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:10:
@Helium-3, thanks voor je reactie. OV gaat hem niet worden met 3 kids (5j, 3j en baby van 3 maanden). Tegen de tijd dat we naar de halte zijn gelopen zouden we al in een dichtbijzijnde stad zijn.

Wat is het voorspeel van een ouder model kopen tov een PL? Dat eigendom zal wellicht nog duurder uitvallen ivm hogere afschrijving. Plus natuurlijk de 'zorgen' van een auto, PL ontzorgt wat wel een fijn gevoel is.

We gaan hier niet ver mee rijden en kunnen gewoon thuis laden, dus daar tel ik niet te zwaar aan.
Let erop dat de Spring maar 4 autogordels heeft (en ook volgens het kentekenbewijs 4 zitplaatsen). Je kan hier dus niet met 2 volwassenen en 3 kinderen in rondrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helium-3
Card Nox schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:10:

Wat is het voorspeel van een ouder model kopen tov een PL? Dat eigendom zal wellicht nog duurder uitvallen ivm hogere afschrijving. Plus natuurlijk de 'zorgen' van een auto, PL ontzorgt wat wel een fijn gevoel is. Plus 12.000 investeren met 6% = €60 per maand, dat tikt wel aan kwa misgelopen opbrengst.

Snap ik, ik zit niet in die situatie dus ik kan moeilijk voor je oordelen. Maar als PL 200+ per maand kost en je rijdt 200 km per maand, is een euro per km aardig wat geld wat ik zelf niet zou kunnen betalen :) maar als je dat waard vind om de zorgen niet te hebben - gewoon doen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Spixo, goede feedback dat wist ik niet. Opzich niet erg, als we met zo'n alle gaan nemen we de KIA en we hebben 3 kids (en daar blijft het bij :D) dus opzich is dat voldoende.

@Helium-3, een auto hebben kost ook 1 euro per km, zie mijn berekening. Alleen is dat 1 euro per km voor een auto van 10 jaar oud met zorgen tov een nieuwe auto zorgenvrij.

Dat een tweedde auto relatief duur is ben ik helemaal met je eens, maar vriendin wil graag een 2de auto zodat ze zich kan bewegen wanneer ik de auto mee heb (wat ik helemaal snap). Deel auto zou ideaal zijn maar de mensen in mijn straat verdienen te veel om zich met zoiets bezig te houden, haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
Prijzen van de nieuwe Spring zijn in België 4000 per uitvoering gedaald ten opzichte van de huidige auto.

Kan zo toch een hele interessante auto worden die nog een stuk onder de ë-c3 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-06 18:51
Ik ben mij aan het oriënteren voor een andere tweede auto.

De dacia spring is een van de kandidaten. Tweedehands met subsidie zijn ze ook erg gunstig geprijsd.

Mijn Dacia heeft 42500 km op de teller en ben nog steeds erg happy met de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Laatst online: 12-05 22:59
Moet op zoek naar een nieuwe auto ivm nieuwe job. De nieuwe dacia spring is toch wel erg interessant incl. de 3k subsidie.

Nu de 65 pk moter 20k + 600 voor dc laden = 20.6 - 3k subsidie = 17,6k. Erg interessant denk ik voor een auto die voornamelijk in en rond de stad zal worden gebruikt. Zijn er meer mensen die de auto al in bestelling hebben staan? Vanaf eind november wordt de auto uitgeleverd, hopelijk kan ik er nog 1 bemachtigen voor het einde van het jaar ivm de subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
tcc90 schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:12:
Moet op zoek naar een nieuwe auto ivm nieuwe job. De nieuwe dacia spring is toch wel erg interessant incl. de 3k subsidie.

Nu de 65 pk moter 20k + 600 voor dc laden = 20.6 - 3k subsidie = 17,6k. Erg interessant denk ik voor een auto die voornamelijk in en rond de stad zal worden gebruikt. Zijn er meer mensen die de auto al in bestelling hebben staan? Vanaf eind november wordt de auto uitgeleverd, hopelijk kan ik er nog 1 bemachtigen voor het einde van het jaar ivm de subsidie.
Als je de auto dit jaar besteld en volgend jaar geleverd krijgt, kun je nog steeds gebruik maken van de SEPP subsidie. Maar bij levering volgend jaar betaal je wel €667 BPM.

Ze hebben ook een launch edition die zeker dit jaar geleverd wordt (met 65pk en "snel"laden en parkeersensoren achter+voor ) maar die is er vanaf €18.750 (incl. subsidie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Laatst online: 12-05 22:59
HandyLumberjack schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:50:
[...]

Als je de auto dit jaar besteld en volgend jaar geleverd krijgt, kun je nog steeds gebruik maken van de SEPP subsidie. Maar bij levering volgend jaar betaal je wel €667 BPM.

Ze hebben ook een launch edition die zeker dit jaar geleverd wordt (met 65pk en "snel"laden en parkeersensoren achter+voor ) maar die is er vanaf €18.750 (incl. subsidie)
Dank voor je info.
Het wordt een lastige keuze..
Dacia spring, ong. 5-6k meer uitgeven dan ik in gedachte had. Lage range, wel een nieuwe auto met 8 jaar garantie op de accu. Of voor een seat ibiza benzine met lage km stand en dus maar 12-13k uitgeven. Gelukkig heb ik nog even om er over te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 21:58
Kost nu vanaf 10600 incl belastingen etc in België. Wat kunnen wij dat als Nederlanders mee? Bij import betalen we enkel btw en kenteken kosten en maken dan aanspraak op SEPP toch..? Betaal je dan dus eigenlijk twee keer btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-06 20:25
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 01:13:
Kost nu vanaf 10600 incl belastingen etc in België. Wat kunnen wij dat als Nederlanders mee? Bij import betalen we enkel btw en kenteken kosten en maken dan aanspraak op SEPP toch..? Betaal je dan dus eigenlijk twee keer btw?
hoezo 2x btw

je koopt de auto in belgie
dus als de btw daar al betaald is is die marge

je betaalt geen btw bij import
bpm hooguit
maar ev is nog bpm vrij

echter in duitsland haddenze ook zon regeling waarbij je wel de auto eerst een aantal km moet rijden of zoveel jaar moet bezitten

zal in belgie ook wel zijn om dit soort plannetjes te dwarsbomen

[ Voor 23% gewijzigd door boyette op 15-10-2024 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 01:20:
[...]

hoezo 2x btw

je koopt de auto in belgie
dus als de btw daar al betaald is is die marge

je betaalt geen btw bij import
bpm hooguit
maar ev is nog bpm vrij

echter in duitsland haddenze ook zon regeling waarbij je wel de auto eerst een aantal km moet rijden of zoveel jaar moet bezitten

zal in belgie ook wel zijn om dit soort plannetjes te dwarsbomen
Je betaald bij importeren van een nieuwe auto naar Nederland, BTW. Ook als je elders al BTW hebt betaald. Wellicht dat er zakelijk een pad te bewandelen is? De bedoeling is in België geen btw betalen, dat moet gewoon kunnen. Bij import naar NL betaal je sowieso 21%. Maar wat is dan de Sepp status is waar ik mee zit. Ik kan ook een autohandelaar de auto in België excl btw laten kopen eventueel. Op welke manier zal Sepp nog geldig zijn als het überhaupt kan. Ik vermoed dat ik prive de auto kan overnemen van de autohandelaar en dan aanspraak kan maken op 2950 of 2000 aan subsidie en uiteindelijk ongeveer 9k kwijt ben voor een kale spring indien ik 2k subsidie krijg en dat klinkt me toch best aantrekkelijk

Plannetjes horen niks uit te maken, het is tenslotte niet de Belgische regering die de prijs subsidieert. Het is gewoon Dacia die de auto in Vlaanderen voor 10600 verkoopt. Er is dus helemaal niks wat ze 'willen dwarsbomen' zoals in Duitsland. Behalve eventueel de concurrentie met de Nederlandse importeur niet willen aangaan.

Een andere optie is uiteraard om de auto op Belgisch kenteken te gebruiken voor een roadtrip van 6000km en daarna 6 maanden te wachten alvorens het importeren, dan is het inderdaad marge en geen btw meer.

[ Voor 16% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-10-2024 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
TWeaKLeGeND schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 05:47:
[...]

Je betaald bij importeren van een nieuwe auto naar Nederland, BTW. Ook als je elders al BTW hebt betaald. Wellicht dat er zakelijk een pad te bewandelen is? De bedoeling is in België geen btw betalen, dat moet gewoon kunnen. Bij import naar NL betaal je sowieso 21%. Maar wat is dan de Sepp status is waar ik mee zit. Ik kan ook een autohandelaar de auto in België excl btw laten kopen eventueel. Op welke manier zal Sepp nog geldig zijn als het überhaupt kan. Ik vermoed dat ik prive de auto kan overnemen van de autohandelaar en dan aanspraak kan maken op 2950 of 2000 aan subsidie en uiteindelijk ongeveer 9k kwijt ben voor een kale spring indien ik 2k subsidie krijg en dat klinkt me toch best aantrekkelijk

Plannetjes horen niks uit te maken, het is tenslotte niet de Belgische regering die de prijs subsidieert. Het is gewoon Dacia die de auto in Vlaanderen voor 10600 verkoopt. Er is dus helemaal niks wat ze 'willen dwarsbomen' zoals in Duitsland. Behalve eventueel de concurrentie met de Nederlandse importeur niet willen aangaan.

Een andere optie is uiteraard om de auto op Belgisch kenteken te gebruiken voor een roadtrip van 6000km en daarna 6 maanden te wachten alvorens het importeren, dan is het inderdaad marge en geen btw meer.
in mijn reactie was ik in de veronderstelling dat het om een 2e hands auto gaat niet om een totaal nieuwe..
omdat er gebruik is gemaakt van de vlaamse overheidspremie is de auto inmiddels al 2e hands..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 22:21
Het kwam op het nieuws in België, de ferme korting op de spring. Ondanks niet echt een 2de auto nodig, is het hier wel aan het kriebelen om de wagen aan te kopen.

De extreme versie (65pk) met extra opties zoals DC lader, frunk en parkeersensoren vooraan kan je kopen aan €15.144.

Hier bovenop krijg je nog 25% staatspremie dus totale prijs komt op €11.358.

Hier bovenop kan je ook een ballon krediet van 0% aangaan zonder voorschot of je betaalt ongeveer 150€/maand en einde aflossing rond de €7.750 (periode 48 maande).

Mijn vraag is aan de Dacia Spring hebbers, kan je hiermee 180 km op 1 laadbeurt rijden (96% van de baan is autosnelweg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
Mudi schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
Het kwam op het nieuws in België, de ferme korting op de spring. Ondanks niet echt een 2de auto nodig, is het hier wel aan het kriebelen om de wagen aan te kopen.

De extreme versie (65pk) met extra opties zoals DC lader, frunk en parkeersensoren vooraan kan je kopen aan €15.144.

Hier bovenop krijg je nog 25% staatspremie dus totale prijs komt op €11.358.

Hier bovenop kan je ook een ballon krediet van 0% aangaan zonder voorschot of je betaalt ongeveer 150€/maand en einde aflossing rond de €7.750 (periode 48 maande).

Mijn vraag is aan de Dacia Spring hebbers, kan je hiermee 180 km op 1 laadbeurt rijden (96% van de baan is autosnelweg)?
De prijs in België is inderdaad echt fantastisch, echter ga je in putje winter de 180 op de autosnelweg niet halen en in de zomer houd je nog wel een 20-40km over, maar dat houdt ook niet echt over zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:23
De aanbieding in België geldt alleen voor Belgen,aan oa NL worden deze niet verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:18
ramrodwillem schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:26:
De aanbieding in België geldt alleen voor Belgen,aan oa NL worden deze niet verkocht
Ik ga verhuizen! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
krissie100 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

De prijs in België is inderdaad echt fantastisch, echter ga je in putje winter de 180 op de autosnelweg niet halen en in de zomer houd je nog wel een 20-40km over, maar dat houdt ook niet echt over zegmaar.
Enig idee wat je tijdens de winter zowat kunt rijden? Stel ik rijd 100-120 km/u, kan ik tenminste 100km verder geraken om op locatie te kunnen op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
ramrodwillem schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:26:
Ik neem aan dat de aankoopprijs voor iedereen hetzelfde zal zijn, subsidies en krediet is een ander verhaal.

Lees net dat de aanbieding enkel voor Belgen geldig is ...

[ Voor 9% gewijzigd door Mudi op 17-10-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
Mudi schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Enig idee wat je tijdens de winter zowat kunt rijden? Stel ik rijd 100-120 km/u, kan ik tenminste 100km verder geraken om op locatie te kunnen op te laden?
Importeren moet kunnen zou ik zeggen, maar daar weet ik niks van.

Ik zou sowieso geen 120 gaan rijden, dan daalt de range echt hard.

Wij rijden de 45PK versie en laagste afstand die wij hebben gezien bij 100% is +/- 150KM in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Klanten weigeren op basis van welke EU paspoort ze hebben mag in de EU niet vziw. Een belgisch adres kunnen overleggen is geen groot probleem maar ik geloof dat ook weigeren op basis van woonplaats valt onder discriminatie binnen de EU. Er zijn uitzonderingen maar het lijkt me sterk als die uitzondering autodealers betreft Dat de autoindustrie een dikke middelvinger opsteekt naar de wet klinkt daarintegen weer wel geloofwaardig. Gelijk hebben is niet makkelijk gelijk krijgen tenslotte. Zal dus een spelletje zijn vanuit hoofdkantoor richting de lokale importeurs en onderling.

Maar als niet belg een auto kopen bij normale belgische dealers is een hele normale zaak.. (uiteraard koop je wel op belgisch kenteken). Ik voorzie toch wel dat dacia de auto gewoon aan je verkoopt. maar medewerking voor het btw verhaal zal je dus waarschijnlijk niet krijgen. Om het btw verhaal rond te krijgen zal je wss een belgisch bedrijf moeten inzetten die de auto meteen doorverkoopt aan de nederlands bedrijf na aflevering vanuit dacia belgie en nederlands bedrijf zal weer incl btw aan nederlandse particulier moeten verkopen. Belgisch bedrijf krijgt btw terug in belgie, nederlands bedrijf betaald alleen nederlandse btw, nederlandse particulier betaald die btw aan nederlands bedrijf. Wat een gedoe, maar wel 8000 euro voor een kale editie dacia spring excl RDW leges en eventuele winst voor de 2 tussenhandelaren. 12000 voor een exemplaar dik in de opties. Iets meer dus dan voor de belgische particulier.

Als nederlander lekkere keuze als het zo lukt, als belg heb je sowieso al een enorme waslijst aan betaalbare opties met betaalbare verzekering en betaalbare wegenbelasting en fors lagere brandstoftarieven.. al de voordelen van deze wagen zijn in belgie natuurlijk een stuk minder aanwezig.

[ Voor 120% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 17-10-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-06 14:52
Wij kijken naar private lease van een Dacia Spring Launch Edition, qua prijs icm laden op eigen zonnepanelen kan het bijna niet goedkoper maar we twijfelen toch over de ruimte met 2 kinderstoelen op de achterbank. Kunnen de kinderen nog makkelijk zelf in de stoeltjes klimmen? Iemand hier ervaring mee?

Daarnaast weten we niet zeker of we het uiterlijk helemaal zien zitten (en het feit dat het een Dacia is, maar dat is gewoon een vooroordeel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
zekerz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:38:
Wij kijken naar private lease van een Dacia Spring Launch Edition, qua prijs icm laden op eigen zonnepanelen kan het bijna niet goedkoper maar we twijfelen toch over de ruimte met 2 kinderstoelen op de achterbank. Kunnen de kinderen nog makkelijk zelf in de stoeltjes klimmen? Iemand hier ervaring mee?

Daarnaast weten we niet zeker of we het uiterlijk helemaal zien zitten (en het feit dat het een Dacia is, maar dat is gewoon een vooroordeel)
Ik was een tijd lang aan het kijken voor een Spring, maar ga nu toch een Hyundai Inster kopen, qua laden, acceleratie en range een stuk beter en de prijs (koop) is vergelijkbaar.

Verder is er trouwens niks mis met Dacia, rij al een aantal jaren in een Dacia Logan MCV en dat bevalt echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:15

franssie

Save the albatross

Het begint ondertussen wel een optie worden haha.

Blijft een leuke auto, net zoals de 500e van fiat - als ik een laadpunt kwijt kon had ik er al een gehad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06 22:40
zekerz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:38:

Wij rijden nu bijna 2 jaar onze Dacia Spring (44000 km). En onze ervaring is dat hij nog best ruim is voor een A segment auto. Van voor (en achter) ziet hij er erg smal uit maar is wel een stuk langer dan bijvoorbeeld een Peugeot 108 oid. Bijna net zo lang als een B segment auto (Peugeot 208 bijvoorbeeld). Ook de kofferbak is bijna 300 liter (wat je ook vaak bij een B segment ziet).

Onze oudste word bijna 10 jaar. Over 2 jaar leveren wij onze Dacia weer in en is onze oudste 12 jaar. Dan word deze auto toch echt wel te klein. Oorspronkelijk een contract voor 5 jaar aangegaan maar we hebben dit verkort naar 4 jaar.

Onze keuze voor deze auto was ook vanwege het goedkoop kunnen rijden op de zonnepanelen. Binnen 2 jaar onze installatie terugverdiend van 16 panelen. :) Verder was er 2 jaar terug nog niet veel keus qua elektrisch. Een stap groter was een E 208 maar die vonden we wat te prijzig. Als we op dit moment opnieuw mochten kiezen hadden we wel een grotere auto overwogen.

De auto bevalt over het algemeen best goed, maar op de snelweg komt hij wel wat te kort. Erg slingerig met een beetje wind en langs vrachtwagens etc. Binnenwegen prima (90% van onze ritten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mudi
Heb mezelf toch een Spring aangeschaft als 2de wagen, extreme versie met DC charging, parkeersensoren vooraan, frunk en armsteun. Het heeft in totaal 15700 euro gekost. Ik betaal per maand 150€ voor 4 jaar lang (dus in totaal 7200) en kan op het einde de lening volledig afsluiten (8500 euro) of de dealer neemt de wagen aan die prijs over.
Daarnaast krijg ik nog eens 3925 euro subsidie van de staat dus ofwel betaal ik 3275 euro over 4 jaar (820 euro/jaar) voor soort leasing of 11775 euro als ik beslis om de spring te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Mudi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:18:
Heb mezelf toch een Spring aangeschaft als 2de wagen, extreme versie met dc, parkeersensoren vooraan, frunk en armsteun. Het heeft in totaal 15700 euro gekost. Ik betaal per maand 150€ voor 4 jaar lang (dus in totaal 7200) en kan op het einde de lening volledig afsluiten (8500 euro) of de dealer neemt de wagen aan die prijs over.
Daarnaast krijg ik nog eens 3925 euro subsidie van de staat dus ofwel betaal ik 3275 euro over 4 jaar (820 euro/jaar) voor soort leasing of 11775 euro als ik beslis om de spring te kopen.
Netjes hoor, in Nederland betaal je ca. €19.000 (na subsidie) voor een dergelijke spring. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:18
Mudi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:18:
Heb mezelf toch een Spring aangeschaft als 2de wagen, extreme versie met dc, parkeersensoren vooraan, frunk en armsteun. Het heeft in totaal 15700 euro gekost. Ik betaal per maand 150€ voor 4 jaar lang (dus in totaal 7200) en kan op het einde de lening volledig afsluiten (8500 euro) of de dealer neemt de wagen aan die prijs over.
Dit alleen in België neem ik aan?
Als Nederlander kan deze constructie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Whiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:27:
[...]

Dit alleen in België neem ik aan?
Als Nederlander kan deze constructie niet?
Voor NL'ers kan je natuurlijk de Vlaamse premie niet krijgen gezien je in Vlaanderen woonachtig moet zijn. En ballonkrediet zal wrs ook niet mogelijk zijn.

Je kan wel de wagen met de 5000€ korting aanschaffen. Dus een extreme optie (65pk) zonder opties aan €14,290.

[ Voor 3% gewijzigd door Mudi op 05-11-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
HandyLumberjack schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:41:
[...]

Netjes hoor, in Nederland betaal je ca. €19.000 (na subsidie) voor een dergelijke spring. 8)7
je kan ook een spring leasen voor 72 per maand voor 2 jaar en die daarna evt goedkoop overnemen

betaal je ook de komende 2 jaar niet eens belasting

genoeg opties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:18:
[...]

je kan ook een spring leasen voor 72 per maand voor 2 jaar en die daarna evt goedkoop overnemen

betaal je ook de komende 2 jaar niet eens belasting

genoeg opties
Waar kan je een Spring leasen voor 72 per maand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dehardstyler schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:35:
[...]

sorry 77 per maand

https://www.autoblog.nl/n...ing-private-lease-6969266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
dehardstyler schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:35:
[...]

In Duitsland, zag ik een aanbieding voor €77, maar daar zijn de voorwaarden heel anders. Er komt nog vanalles bij.

Eenmalig kosten, verzekering, onderhoud, etc. etc.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 05-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:23:
[...]

In Duitsland, zag ik een aanbieding voor €77, maar daar zijn de voorwaarden heel anders. Er komt nog vanalles bij.

Eenmalig kosten, verzekering, onderhoud, etc. etc.
Dat is inderdaad niet duur, jammer dat het in Duitsland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nou.. ik denk dat er helemaal geen onderhoud nodig is..dus dat heeft dan ook geen kosten

Zou niet weten wat voor onderhoud je kunt krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
boyette schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:30:
Nou.. ik denk dat er helemaal geen onderhoud nodig is..dus dat heeft dan ook geen kosten

Zou niet weten wat voor onderhoud je kunt krijgen
Als het het erbij wilt betaal je €40,- p.m. extra.

Met twee jaar moet die in ieder geval langs voor een controle/onderhoudsbeurt. Verder zou ik weinig onderhoud verwachten wat niet onder de garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Beetje een kick, maar van 't weekend een proefrit gehad in een Dacia Spring. Twee dingen vielen mij op; de linker buitenspiegel is niet goed genoeg af te stellen. Op het maximaal instelbare naar buiten blijf ik voor mijn doen te veel van de auto zien, ik wil namelijk maar net een randje van de auto zien en de rest v.d. weg achter mij. En het is vrijwel onmogelijk om met 1 à 2 km/u te kruipen zowel vooruit als achteruit. Zijn er berijders die dit herkennen?

Verder vond ik 'm echt ontzettend bang/buck, reed prima met als grootste nadeel het windgeluid met hogere snelheden 120 km/u+, maar dat zal sowieso met een tweede auto bij ons maar zeer zelden gereden worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 23:34
True schreef op zondag 16 maart 2025 @ 01:08:
Beetje een kick, maar van 't weekend een proefrit gehad in een Dacia Spring. Twee dingen vielen mij op; de linker buitenspiegel is niet goed genoeg af te stellen. Op het maximaal instelbare naar buiten blijf ik voor mijn doen te veel van de auto zien, ik wil namelijk maar net een randje van de auto zien en de rest v.d. weg achter mij. En het is vrijwel onmogelijk om met 1 à 2 km/u te kruipen zowel vooruit als achteruit. Zijn er berijders die dit herkennen?

Verder vond ik 'm echt ontzettend bang/buck, reed prima met als grootste nadeel het windgeluid met hogere snelheden 120 km/u+, maar dat zal sowieso met een tweede auto bij ons maar zeer zelden gereden worden.
Ik heb sinds 2 weken een private lease op een dacia spring expression 65 pk. Wat jij hier schreef kan ik zeker ja op zeggen. De auto rijdt aangenaam lekker. We gebruiken heet ook als een 2de auto voor korte afstanden. Rustig rijen vanaf stilstand vind ik ook bijna onmogelijk. Wat fileparkeren soms wel lastig maakt. Wat ik wel jammer vind. Het is goed spelen met de rem. Bang for your buck inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

blackshelve schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb sinds 2 weken een private lease op een dacia spring expression 65 pk. Wat jij hier schreef kan ik zeker ja op zeggen. De auto rijdt aangenaam lekker. We gebruiken heet ook als een 2de auto voor korte afstanden. Rustig rijen vanaf stilstand vind ik ook bijna onmogelijk. Wat fileparkeren soms wel lastig maakt. Wat ik wel jammer vind. Het is goed spelen met de rem. Bang for your buck inderdaad.
Ik ben benieuwd of je wat over de spiegels kunt zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helium-3
True schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:03:
[...]

Ik ben benieuwd of je wat over de spiegels kunt zeggen.
Ik ben niet degene aan wie je dit vraagt, maar ik kan er wel antwoord op geven. Inmiddels bezit ik mijn Spring (45pk) al 2,5 jaar of 80.000 km. Super leuk wagentje nog altijd! Spiegel mag inderdaad verder afgesteld kunnen worden maar het is voor mij geen dealbreaker. En lage snelheden heb ik zelf niet echt last van, bij het parkeren en filerijden gaat het allemaal wel prima in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Helium-3 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Ik ben niet degene aan wie je dit vraagt, maar ik kan er wel antwoord op geven. Inmiddels bezit ik mijn Spring (45pk) al 2,5 jaar of 80.000 km. Super leuk wagentje nog altijd! Spiegel mag inderdaad verder afgesteld kunnen worden maar het is voor mij geen dealbreaker. En lage snelheden heb ik zelf niet echt last van, bij het parkeren en filerijden gaat het allemaal wel prima in mijn ervaring.
Bedankt voor je perspectief! Misschien maakt de 44 pk het kruipend rijden wellicht wat makkelijker dan de 65 pk variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
True schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor je perspectief! Misschien maakt de 44 pk het kruipend rijden wellicht wat makkelijker dan de 65 pk variant.
Of omdat ik mijn Spring rij alsof het een kart/racewagentje is 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
Helium-3 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Of omdat ik mijn Spring rij alsof het een kart/racewagentje is 😋
Misschien is dat het ook. Ik moet een andere denkwijze hanteren bij een ev. Ben eigenlijk alleen handmatige benzine autos gewend. Moet nog de spring 65pk goed me eigen maken sinds 2 weken.

De perspectief met de spiegeltjes kan ik mezelf wel in terug vinden. Ook heb ik wel eens moeite om verkeer direct rechts van me te zien als ik rechts moet afslaan over een in/uitritconstructie met direct een fietspad ernaast door de positie van de linker voorstoel en de kleine achterrechterdeur raam.

[ Voor 7% gewijzigd door blackshelve op 17-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

blackshelve schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Misschien is dat het ook. Ik moet een andere denkwijze hanteren bij een ev. Ben eigenlijk alleen handmatige benzine autos gewend. Moet nog de spring 65pk goed me eigen maken sinds 2 weken.

De perspectief met de spiegeltjes kan ik mezelf wel in terug vinden. Ook heb ik wel eens moeite om verkeer direct rechts van me te zien als ik rechts moet afslaan over een in/uitritconstructie met direct een fietspad ernaast door de positie van de linker voorstoel en de kleine achterrechterdeur raam.
Ik rijd al een EV en ben daar wel mee gewend en hiervoor ook al jaren een automaat gereden. Het moet puur spelen met de rem zijn om te kunnen kruipen. Dat kan een Spring gewoon niet (de demo 65 die ik reed althans). Of de rem is te lastig te doseren of de motor is onderin met te veel koppel ingesteld.

Ik heb op dezelfde dag een proefrit gedaan in een Hyundai INSTER dan mag je instappen voor zo'n €22.300 t.o.v. een voorraadmodel Spring van €17.200. Voor deze prijzen is dat nog wel een slok op een borrel. Dat je echt in een prijsvechter stapt en het niet allemaal perfect is geloof ik direct en dat is ook een eerlijke verwachting. Maar goed de spiegels kunnen afstellen en kunnen kruipen met de rem voelen voor mij toch als vrij basale eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
We hebben onze spring sinds begin maart binnen, en ik moet zeggen zelfs voor korte afstanden is het onze eerste wagen geworden. Verbruik is aanzienlijk laag op korte afstanden (max snelheid 30km - 50km - 70km). Je zit rond de 10-12 kWh (komt neer op 4€/100km) en gewoon laden met stopcontact.

Natuurlijk je merkt dat ze op alles hebben bezuinigd. Wat ik het jammer vind, is de manuele handrem (zeker met armsteun maakt het het zeer moeilijk), kwaliteit achteruitkijkcamera en de b-stand (recup, deze is zeer heftig waardoor we het nooit gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
Mudi schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:32:
We hebben onze spring sinds begin maart binnen, en ik moet zeggen zelfs voor korte afstanden is het onze eerste wagen geworden. Verbruik is aanzienlijk laag op korte afstanden (max snelheid 30km - 50km - 70km). Je zit rond de 10-12 kWh (komt neer op 4€/100km) en gewoon laden met stopcontact.

Natuurlijk je merkt dat ze op alles hebben bezuinigd. Wat ik het jammer vind, is de manuele handrem (zeker met armsteun maakt het het zeer moeilijk), kwaliteit achteruitkijkcamera en de b-stand (recup, deze is zeer heftig waardoor we het nooit gebruiken).
Heb je ook last van het niet kunnen kruipen met de auto? Spelen met de rem. Voor fileparkeren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mudi
blackshelve schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Heb je ook last van het niet kunnen kruipen met de auto? Spelen met de rem. Voor fileparkeren etc.
Niet opgelet, ik zal eens morgen weten te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Heb vandaag eens proberen eens te kruipen, vooruit gaat het vanzelf op D al vooruit met 7km/u. Achteruit niet geprobeerd maar idd, als je je voet op de gas zet, dan is er veel directe beschikbare vermogen.

Niet echt storend voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
Mudi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:48:
Heb vandaag eens proberen eens te kruipen, vooruit gaat het vanzelf op D al vooruit met 7km/u. Achteruit niet geprobeerd maar idd, als je je voet op de gas zet, dan is er veel directe beschikbare vermogen.

Dit is volgens mij ook hetzelfde gedrag als alle autos met automatische versnelling. Dat kan even wennen zijn als je van benzine schakel naar elektrisch gaat, zonder daartussenin benzine automaat te hebben gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
Mudi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:48:

Vandaag ook even geprobeerd. Als ik 'm op D heb staan dan heb ik er minder moeite mee dan op B. Interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynacomp
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Helium-3 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Dit is volgens mij ook hetzelfde gedrag als alle autos met automatische versnelling. Dat kan even wennen zijn als je van benzine schakel naar elektrisch gaat, zonder daartussenin benzine automaat te hebben gereden.
Heb dit weekend met een mercedes sprinter met automaat gereden, inderdaad hetzelfde gedrag op lage snelheid, de rem is je controle.
Maar de spring is veel fijner aangezien die niet te pas en te onpas schakelt zoals een automaatbak wel doet, die schakelt steeds even terug als je een dot gas geeft of schakelt juist op als je even inhoud.

I'm the operator with my pocket calculator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mudi
blackshelve schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Vandaag ook even geprobeerd. Als ik 'm op D heb staan dan heb ik er minder moeite mee dan op B. Interessant.
Die B stand is zoo slecht, ik gebruik het quasi nooit. Te heftig en niet plezant om mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan007
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-04 14:17
Ik heb mijn spring ondertussen al 1 maand, is het normaal dat je de auto enkel kunt uitschakelen door de deur te openen… het contact heeft 3 standen, als ik parkeer en de sleutel uit het contact haal dan werkt alles nog (airco/verwarming, radio,…) als je de deur opent dan valt alles uit, is dat normaal bij deze auto’s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
Ivan007 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:26:
Ik heb mijn spring ondertussen al 1 maand, is het normaal dat je de auto enkel kunt uitschakelen door de deur te openen… het contact heeft 3 standen, als ik parkeer en de sleutel uit het contact haal dan werkt alles nog (airco/verwarming, radio,…) als je de deur opent dan valt alles uit, is dat normaal bij deze auto’s ?
Dit is juist een extra luxe functie en ook zo bedoeld; als je alles uitzet blijft de boel nog een korte tijd werkend voor als je besluit nog even een minuutje in je auto te zitten. Het systeem herkent de deur als 'oh nu ga je écht we' en zet dan alles definitief uit. Niets van aantrekken dus :) of probeer eens de sleutel er uit te trekken en te kijken na hoelang het vanzelf gaan, misschien dat het na een halve minuut wel sowieso allemaal uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Helium-3 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Echt niet, ik beschreef dat ook eerder: True in "Dacia Spring - de goedkope EV?" kruipen kan de Spring niet, je rolt te snel om op een degelijke manier netjes te parkeren. Mijn ervaring met automaten, zowel BEVs als benzine-automaten, is eigenlijk altijd wel goed qua kruipen. Maar het viel mij echt wel als minpunt op - je kunt er niet genoeg mee spelen om vloeiend te parkeren.

En wellicht is het een kwestie van gewenning, maar het is beduidend minder dan elke andere automaat die ik ooit gereden heb. Dat samen met de spiegelafstelling is voor mij toch wel echt een afknapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 08:40
True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Echt niet, ik beschreef dat ook eerder: True in "Dacia Spring - de goedkope EV?" kruipen kan de Spring niet, je rolt te snel om op een degelijke manier netjes te parkeren. Mijn ervaring met automaten, zowel BEVs als benzine-automaten, is eigenlijk altijd wel goed qua kruipen. Maar het viel mij echt wel als minpunt op - je kunt er niet genoeg mee spelen om vloeiend te parkeren.

En wellicht is het een kwestie van gewenning, maar het is beduidend minder dan elke andere automaat die ik ooit gereden heb. Dat samen met de spiegelafstelling is voor mij toch wel echt een afknapper.
Kruipen gaat prima hoor. Zet hem in reverse en laat rustig je rempedaal los. Hiermee regel je de kruipsnelheid.
Pagina: 1 2 3 Laatste