Dacia Spring - de goedkope EV?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:48
NelgNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Wat is er objectief gezien mis met een gecertificeerde granny lader op 10A voor wekelijks gebruik? Voor ons zou het namelijk prima zijn.
Naast de Spring van mijn vrouw rijden wij ook een Ioniq electric en die laden we dagelijks in onze (vrijstaande) garage met de meegeleverde granny. Dat gaat prima. Wij hebben de garage op een aparte groep, dat heb ik wel gecontroleerd. De eerste keer van 10% naar vol overdag in het weekend terwijl we thuis waren gedaan, voor de zekerheid zodat ik er een oogje op kon houden. Maar dat ging prima, doe dat inmiddels bijna een jaar en echt dagelijks, zonder problemen.

Met kleine accu's zoals van de Spring en Ioniq kan je de auto prima 's nachts vol krijgen met de granny, wij hebben wel een laadpaal op de oprit, maar terugkijkend had in onze situatie een stopcontact + granny ipv de laadpaal voor de Dacia ook prima voldaan. Enige risico, onze oprit is vrij toegangkelijk, een jolige buurman zou hypothetisch de stekker uit het stopcontact kunnen trekken, dat kan met een laadpaal natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
NelgNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Wat is er objectief gezien mis met een gecertificeerde granny lader op 10A voor wekelijks gebruik? Voor ons zou het namelijk prima zijn.
Een granny lader van 10A is niet zo'n bezwaar om continu te gebruiken. Er van uitgaande dat het stopcontact netjes is aangesloten (niet door een beunhaas) en er op de groep van dat stopcontact geen andere grote gebruikers zitten (bijv. waterkoker, wasmachine, magnetron, strijkjizer etc).

Er zijn ook granny laders van 16A en dat zit echt wel op de grens van een stopcontact om continu te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick131
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-08-2022
Hubs alles kwijt, Dus opnieuw beginnen

OPGELET bij aankoop van een Dascia Spring.
Niet dat het een slechte wagen is, want we hebben er ene besteld.
Maar daar ging het even fout.

We bestelde een gewoon basis model, omdat die snel zou geleverd zou worden.
Wat dus ook al niet gebeurde, want we gingen hem hebben op 15 Juni 2022 en hebben hem nu nog altijd niet.

Nu waar ik jullie wil voor waarschuwen is het opladen van het basis model.
Die heeft alleen de mennekes stopcontact, Type 2 - terwijl de plus versie de CCS versie heeft.
De bestelde wagen kan dus niet op DC geladen worden, dus geen snel laden op 30Kw. aan publieke laadpaal.

Niemand heeft ons daarvan verwittigd ( verkopers of als u de filmpje bekijk op YouTube of automagazine )

Wij kunnen de wagen alleen opladen via de Flexicharger mode 2 ( via gewoon stopcontact ) ????
Dus kunnen wij nooit aan publieke laadpaal opladen ?

Heeft iemand ervaring daar mee
Wij hebben totaal geen ervaring met EV , laat staan opladen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt7yq9WsV_t8G4iWXT6NrP9kCyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TFOngEoaC77bpcss1ObXHoso.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Nick131 op 15-08-2022 18:26 . Reden: foto toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 12:59

aapelite

Do the kirby!

Nick131 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:00:

Wat dus ook al niet gebeurde, want we gingen hem hebben op 15 Juni 2022 en hebben hem nu nog altijd niet.

Die heeft alleen de mennekes stopcontact, terwijl de plus versie de CCS versie heeft.
De bestelde wagen kan dus niet op DC geladen worden, dus geen snel laden op 30Kw. aan publieke laadpaal.

Niemand heeft ons daarvan verwittigd ( verkopers of als u de filmpje bekijk op YouTube of automagazine )

Wij kunnen de wagen alleen opladen via de Flexicharger mode 2 ( via gewoon stopcontact ) ????

Wij hebben totaal geen ervaring met EV , laat staan opladen ?
Je kan bij de dealer gewoon de andere kabel bestellen voor een meerprijs als je inderdaad enkel de kabel voor een regulier stopcontact krijgt. Het is wel een forse meerprijs meen ik, maar wellicht zijn er ook alternatieven te krijgen.

Het is dus niet zo dat de auto niet anders kan laden zover ik weet (tenzij België wellicht iets anders heeft? Lijkt me stug). Het is waarschijnlijk enkel de kabel. Maar vraag je dealer voor de zekerheid.

[ Voor 4% gewijzigd door aapelite op 15-08-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick131
hallo aapelite

Volgens mij is het niet zo eenvoudig.
OK ben wel een leek in deze zaak, maar er zit een andere stopcontact op de wagen.

Type 2 en geen CCS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt7yq9WsV_t8G4iWXT6NrP9kCyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TFOngEoaC77bpcss1ObXHoso.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:46
Wij hebben uiteindelijk de Spring niet besteld.
Maar:
CCS is voor snel laden, dat is een optie bij de Spring.
Type 2 is vrij standaard stekker type voor thuis en openbare laders (vaak 11 kW max)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nick131 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:00:

Die heeft alleen de mennekes stopcontact, Type 2 - terwijl de plus versie de CCS versie heeft.

Wij hebben totaal geen ervaring met EV , laat staan opladen ?[Afbeelding]
Type 2 is wat elke normale publieke laadpaal heeft, CCS is puur voor snelladen. Dus je kunt je auto gewoon publiek opladen bij alle reguliere AC laadpalen, dat gaat dan met maximaal 7.4 kW (32A) over 1-fase.

CCS is puur voor snelladers om mee te kunnen snelladen. Maar dat lijkt me sowieso niet heel zinnig als hij dat met slechts 30kW kan, je zult dus dus weinig missen aan die optie. De Dacia is gewoon geen auto geschikt voor lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick131
OK CCS KW is niet bepaalt snel.
Maar toch een pak sneller dan max 7 Kw waar men van spreekt in de eigenschappen van laden van de basis
versie spring.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/om-FJDxC7s9Ms74Myzt_pFxY40o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM4BGCAFWyg3vLPewshwAIwp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf7cKLbUSdJWR2ckc8C0xjt8a1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI9w6L1x9fUt44hNRyrXZdUH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Nick131 op 15-08-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick131
ik222 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

Type 2 is wat elke normale publieke laadpaal heeft, CCS is puur voor snelladen. Dus je kunt je auto gewoon publiek opladen bij alle reguliere AC laadpalen, dat gaat dan met maximaal 7.4 kW (32A) over 1-fase.

CCS is puur voor snelladers om mee te kunnen snelladen. Maar dat lijkt me sowieso niet heel zinnig als hij dat met slechts 30kW kan, je zult dus dus weinig missen aan die optie. De Dacia is gewoon geen auto geschikt voor lange ritten.
De Dacia is gewoon geen auto geschikt voor lange ritten.
Volledig met eens, maar wel nuttig als u toch eens wat verder zit dan rond de kerktoren, en u moet bijladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERLUK
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik rij nu vanaf 4 juni de Dacia Spring en ben zeer tevreden. Meerdere keren artikelen gelezen die van alles afkraken zoals van 0 tot 100. Als ik voor de stoplichten weg rijd, laat ik de meesten staan. Van 0 tot 50 is hij best snel.
Wat kosten betreft kom ik heel laag uit, omdat ik genoeg zonnepanelen heb. Ik heb daarom een vaste lader van AliExpress die ik kan instellen op 10A, 16A en 24A. De lader heeft een duidelijk display en geeft alle benodigde info. Ik kan de 25A stand gebruiken als de zon schijnt en daardoor de hoofdzekering van 25A niet uitvalt. De lader heb ik beveiligt met 25A en een type "B" aardlekautomaat. De voedingskabel is een 6 mm2. Direct achter de beveiliging heb ik een 1polige smart energiemeter gemonteerd die op de mobiel is uit te lezen. Deze kan ik ook schakelen en na een bepaalde tijd uit laten schakelen. Dit is handig als je de accu niet altijd tot 100% wil laten laden. Ik kan ook op deze manier per maand het verbruik aflezen.
Ook heb ik een mobile lader van AliExpress en kan ik instellen op 6A, 8A, 10A, 13A en 16A laden. Zodoende kan ik zelfs op een camping de accu laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 22:24
GERLUK schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:08:
Ik rij nu vanaf 4 juni de Dacia Spring en ben zeer tevreden. Meerdere keren artikelen gelezen die van alles afkraken zoals van 0 tot 100. Als ik voor de stoplichten weg rijd, laat ik de meesten staan. Van 0 tot 50 is hij best snel.
Wat kosten betreft kom ik heel laag uit, omdat ik genoeg zonnepanelen heb. Ik heb daarom een vaste lader van AliExpress die ik kan instellen op 10A, 16A en 24A. De lader heeft een duidelijk display en geeft alle benodigde info. Ik kan de 25A stand gebruiken als de zon schijnt en daardoor de hoofdzekering van 25A niet uitvalt. De lader heb ik beveiligt met 25A en een type "B" aardlekautomaat. De voedingskabel is een 6 mm2. Direct achter de beveiliging heb ik een 1polige smart energiemeter gemonteerd die op de mobiel is uit te lezen. Deze kan ik ook schakelen en na een bepaalde tijd uit laten schakelen. Dit is handig als je de accu niet altijd tot 100% wil laten laden. Ik kan ook op deze manier per maand het verbruik aflezen.
Ook heb ik een mobile lader van AliExpress en kan ik instellen op 6A, 8A, 10A, 13A en 16A laden. Zodoende kan ik zelfs op een camping de accu laden.
Dat klinkt interessant. Zou je eens een foto van je setup inclusief merk/type van die apparaten willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:42
Nick131 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:54:
[...]

De Dacia is gewoon geen auto geschikt voor lange ritten.
Volledig met eens, maar wel nuttig als u toch eens wat verder zit dan rond de kerktoren, en u moet bijladen
Dan kun je toch bij iedere willekeurige laadpaal terecht?

Het enige wat niet kan, is een Fastned opzoeken, of een IONITY beide altijd aan de snelwegen.

Verder kun je alle laadpalen in de steden en woonwijken gewoon gebruiken.

Als je een keer verder zit, zoek je op die bestemming een laadpaal op.

De Dacia is een prima tweede auto, of puur voor woon/werk verkeer, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERLUK
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Mijn ervaring om van de kop van Noord-Holland naar ZuidLimburg met vakantie:
Snelladen bij Van der Valk Eindhoven en tijdens de koffie was de accu weer vol. Daarna met gemak naar eindbestemming ZuidLimburg
Opgemerkt dat ik voor deze "lange" reis de snelheid heb aangehouden die vrachtwagens rijden. Ik hinder niemand en het reist heerlijk relaxt.
Voor overige afstanden rij ik gewoon 100km/h op de snelweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 08:48
Wij hebben de snellader er ook bij besteld. Voor nog geen 600 euro extra bovenop de prijs van de auto vind ik dat echt een no-brainer! Dit is toch wel een must voor het wat serieuzere elektrische rijden. Al gebruik je hem maar een paar keer per jaar. Op de site van Dacia vind je een tool waarmee je het bereik en oplaadtijd kan inschatten. Als je die tool dan instelt op bijvoorbeeld van 15% tot 80% laden, dan doet de DC lader dat in 40 minuten. Ga je aan een normale laadpaal dan is dat 2 uur en 54 minuten. Van 15% tot 30% met DC in 7 minuten, normale laadpaal 41 minuten. Allemaal afhankelijk van omstandigheden maar dat vind ik nogal een verschil! Zo kan je nog even snel wat thuiskom kilometers scoren. In de praktijk kan de spellader in sommige gevallen trouwens tot "zelfs" 34kW laden.

Wij hebben de Dacia Spring natuurlijk ook niet besteld om daar elke dag een paarhonderd kilometer mee te rijden. In de praktijk niet meer dan 40 kilometer per dag. Maar ik vind het onzin om te zeggen dat hij puur als 2e auto of voor woon / werk verkeer geschikt is. Voor die enkele keren per jaar dat we verder weggaan voldoet hij ook prima. Het is natuurlijk geen Mercedes maar ook geen afzien. Ik maak met de motor ook wel eens ritten van 600 KM en denk dat dat minder comfortabel is.

Wij gaan eens in de zoveel jaar op vakantie naar Italië of / Zuid-Frankrijk. Wij zitten er zelfs aan te denken om het avontuur aan te gaan met de Dacia :)
We doen dit normaal ook altijd al in de vorm van een "road trip" in 3 etappes van ongeveer 400 kilometer. We vinden deze manier van rijzen altijd juist heel relaxed, en vooral leuk om op verschillende plekken te komen. We boeken dan 2 hotelovernachtingen. We blijven dan een week op bestemming om vervolgens op dezelfde manier weer terug te reizen.
Wellicht dat we met de Dacia daar 3 overnachtingen en dus 4 etappes van maken. Dan hoeven we maar 300 kilometer per dag te rijden. Als je met een volle accu vertrekt en rustig aan doet, dan zou je in de praktijk maar 1 uurtje moeten laden.

Zie ook deze pagina van Fastned.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:59
Volledig gelijk heb je en ga er gerust mee naar fr. Of it. Je past je gewoon aan onderweg is het ook vakantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

ElectricFelix @fewips is vanuit Amsterdam naar London gereden (en terug) met de Dacia Spring: https://www.polarsteps.co...spring-to-london-for-love

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20
Wij hebben deze week een uit frankrijk geimporteerde spring op de kop kunnen tikken voor een leuke prijs. Het is de blauwe versie (ride sharing), die geen knop heeft voor de app verbinding. Weet iemand of je daar we de app aan kan koppelen? En wat ook opviel is dat het stuur een beetje een swoosh geluid heeft, is dat normaal? Lijkt alsof er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woek
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Heeft iemand een idee wat op het moment de beste opties zijn voor een Frunk in de Spring? Ik zie wel allerlei 3D printing files en hobby projecten online, maar niet echt een duidelijk product om te kopen.
Eén van de opties is een speciale op maat geprinte bak die met speciale beugels vast gemaakt moet worden, de andere bestaat uit vier bevestigingen waarmee je (los te kopen) kleerhanger balkjes en een Action bak kan ophangen...
Tips waar dit soort dingen te koop zijn? Ervaringen?

Edit: ik zie nu de Ierse winkel, niet goedkoop maar wel mooi. Heeft iemand deze? (https://www.evaccessories...duct-page/spring-ev-frunk)

[ Voor 13% gewijzigd door Woek op 16-09-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
Woek schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:50:
Edit: ik zie nu de Ierse winkel, niet goedkoop maar wel mooi. Heeft iemand deze? (https://www.evaccessories...duct-page/spring-ev-frunk)
Ik heb deze, staat ook genoemd in dit topic. Heb wel 1 gaatje een beetje bijgeboord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golf1025
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb de Ierse Frunk gekocht en geplaatst. Een beetje slordige plaatsing van de boorgaten maar na wat wringen lukte het. Daarna angst gekregen in verband met mogelijke koelingsproblemen. De Spring is luchtgekoeld dus er moet genoeg ruimte zijn tussen de frunk en de electriek die er onder ligt. De Ierse website meldt hier niets over. Ook moeten twee bouten worden gelost die in de fabriek met groene verfstreek zijn gemerkt. In verband met mogelijke garantieproblemen en de vraag of je de markeringen op de bouten bij verwijderen van de frunk op precies de zelfde plek terug krijgt, heb ik besloten de frunk weer te verkopen en te wachten tot Dacia eventueel met een eigen en goedgekeurd produkt komt.

[ Voor 1% gewijzigd door golf1025 op 18-09-2022 11:11 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woek
Roper schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:36:
[...]
Ik heb deze, staat ook genoemd in dit topic. Heb wel 1 gaatje een beetje bijgeboord.
Dank! Geen problemen ondervonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woek
golf1025 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:19:
Ik heb de Ierse Frunk gekocht en geplaatst. Een beetje slordige plaatsing van de boorgaten maar na wat wringen lukte het. Daarna angst gekregen in verband met mogelijke koelingsproblemen. De Spring is luchtgekoeld dus er moet genoeg ruimte zijn tussen de frunk en de electriek die er onder ligt. De Ierse website meldt hier niets over. Ook moeten twee bouten worden gelost die in de fabriek met groene verfstreek zijn gemerkt. In verband met mogelijke garantieproblemen en de vraag of je de markeringen op de bouten bij verwijderen van de frunk op precies de zelfde plek terug krijgt, heb ik besloten de frunk weer te verkopen en te wachten tot Dacia eventueel met een eigen en goedgekeurd produkt komt.
Dank voor je antwoord, interessante puntjes. Ik denk dat ik het risico op garantie- en koelingsproblemen wel klein genoeg vind. De motor en omvormer lijken mij genoeg koeling te krijgen als de auto rijdt. De batterij zit onder de achterbank. Het enige zou de omvormer kunnen zijn tijdens snelladen. Ik neem echter aan dat daar wel thermokoppels in zitten die het vermogen minderen indien nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 23:35

ITsEZ

parttime all-rounder

Baldeagle schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:17:

Wij gaan eens in de zoveel jaar op vakantie naar Italië of / Zuid-Frankrijk. Wij zitten er zelfs aan te denken om het avontuur aan te gaan met de Dacia :)

Wellicht dat we met de Dacia daar 3 overnachtingen en dus 4 etappes van maken. Dan hoeven we maar 300 kilometer per dag te rijden. Als je met een volle accu vertrekt en rustig aan doet, dan zou je in de praktijk maar 1 uurtje moeten laden.
Dat klinkt natuurlijk leuk, maar dit is echt niet te doen. Even uit te gaan van een snelweg bereik van 135km (volgens ev database). Het liefst laad je boven de 20% en tot 80% (ivm laad snelheid). Dan hou je 81km speelruimte over. Je kan dus iedere keer als je opgeladen hebt ca. 81km rijden tot je weer op moet laden. Afhankelijk van het land waar je rijd sta je dan iedere 45-60 minuten aan de lader, en bovendien moet je dan ook nog eens geluk hebben dat er een lader op die ideale afstand zit. Ik rij zelf overigens geen Dacia maar een leaf, ongeveer hetzelfde verhaal. Elektrisch op vakantie is prima te doen, maar eigenlijk moet je actieradius daarvoor ca. 300km zijn. Dan heb je het ideale scenario voor om de 2 uur rust/opladen.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
Woek schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:14:
[...]

Dank! Geen problemen ondervonden?
Nog niet, wij gebruiken de spring als 2e auto, alleen voor woon werk verkeer voor mijn vrouw en boodschappen etc. Dus over problemen qua koeling kan ik niets zeggen.

Ik heb ook een ierse frunk in mijn ioniq, daar doen we wel lange ritten mee. Recent nog 1200km op 1 dag, weliswaar is de accu actief luchtgekoeld, maar de fruck zit daar ook bovenop de elektromotor. Geen problemen mee gehad. De ioniq is nog onder garantie en met frunk al meerdere keren bij de hyundai dealer geweest, nooit commentaar op gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
ITsEZ schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:43:
[...]

Dat klinkt natuurlijk leuk, maar dit is echt niet te doen. Even uit te gaan van een snelweg bereik van 135km (volgens ev database). Het liefst laad je boven de 20% en tot 80% (ivm laad snelheid). Dan hou je 81km speelruimte over. Je kan dus iedere keer als je opgeladen hebt ca. 81km rijden tot je weer op moet laden. Afhankelijk van het land waar je rijd sta je dan iedere 45-60 minuten aan de lader, en bovendien moet je dan ook nog eens geluk hebben dat er een lader op die ideale afstand zit. Ik rij zelf overigens geen Dacia maar een leaf, ongeveer hetzelfde verhaal. Elektrisch op vakantie is prima te doen, maar eigenlijk moet je actieradius daarvoor ca. 300km zijn. Dan heb je het ideale scenario voor om de 2 uur rust/opladen.
We zullen zien. Eerst maar eens wat kilometers rijden tijdens zomerse omstandigheden om een inschatting te kunnen maken of het te doen is.

Die cijfers van de EV database zijn natuurlijk gemiddelden. Als ik maar een korte afstand over de snelweg naar huis hoef te rijden, zal ik anders rijden dan dat ik de accu wil sparen voor een lange rit. Ik denk dat daar nog wel wat te halen valt als je de snelheid beperkt houd. Daarnaast rij je natuurlijk al met een volle accu weg.

En eerder aan de lader betekent ook korter laden. Volgens de rekentool van Dacia laad de Spring bij zomerse omstandigheden in 33 minuten van 30% naar 80% , en wint daar een actieradius mee terug van 115 kilometer (en in 40 minuten van 15% naar 80% = 150 KM). In de praktijk blijft daar natuurlijk wel minder van over. Maar volgens mij moet 300 kilometer per dag wel prima te doen zijn voor die enkele keren per jaar.

Ik denk dat ik trouwens met lange afstanden sowieso liever vaker zou stoppen, en dus korter bijladen. Op die manier sta je ook geen uur bij een snellader en heb je nog een buffer om door te rijden naar de volgende snellader, mocht deze bezet zijn o.i.d.

Maar we gaan het zien in de praktijk. Anders is er altijd wel een mogelijkheid in mijn kennissenkring om de auto 2 weken te ruilen. :)

Dit is een video van iemand die 750 kilometer aflegt met de Dacia Spring: YouTube: VLOG: Arad - Timisoara - Sibiu - Arad 750km cu Dacia Spring
De video is in Roemeens maar de ondertiteling kan in Nederlands gezet worden. Hier is ook te zien hoe ze me de Dacia met 90% vertrekken en 120 kilometer hebben gereden (met de "cruisecontrol" op 118 km/u), om vervolgens aan te komen met 20% acculading over (35km over). Dat is toch netjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
De eerste echte foto's van de nieuwe identiteit van Dacia. Dit is zoals wij hem besteld hebben. De kleur lijkt iets anders uit te vallen dan de renders die eerder getoond zijn. Ik denk ook door het licht. Ondanks dat wel een mooie kleur vind ik persoonlijk.

Afbeeldingslocatie: https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/09/Dacia-Manifesto-04.jpg

Hier meer fotos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golf1025
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11-2024
Gefeliciteerd met deze hele fijne auto. Wij hebben nu 500km gereden in onze witte. In maart besteld, in september geleverd. Roept herinneringen op aan de lelijke eenden en renaults 4 uit mijn studententijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highstreet
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-10-2022
Ik zou a.s vrijdag mijn Spring kunnen ophalen maar krijg net van de dealer te horen dat er een terugroep-actie is uitgezet en dat dus het kenteken niet wordt afgegeven. Bij de RDW kan ik er nog niets over vinden.
Na alle vertragingen komt dit er ook nog eens bij :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Highstreet schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:06:
Ik zou a.s vrijdag mijn Spring kunnen ophalen maar krijg net van de dealer te horen dat er een terugroep-actie is uitgezet en dat dus het kenteken niet wordt afgegeven. Bij de RDW kan ik er nog niets over vinden.
Na alle vertragingen komt dit er ook nog eens bij :-(
Balen.. Wanneer heb je hem besteld?

Wij hebben hem eind juni besteld. Hopelijk is hij er in januari / februari, dan loopt onze huidige lease auto af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highstreet
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-10-2022
Ik heb ‘m eind maart besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
Zijn er Spring rijders hier die ook last hebben van het probleem waarbij de power indicator in het dashboard en de verwarming het niet doen? Heeft er iemand een work around gevonden? Aan en uitzetten werkt soms, maar niet altijd.
We zijn bij de dealer geweest, die herkent het probleem maar heeft nog geen oplossing.. met dit weer is de auto niet betrouwbaar te gebruiken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:42
Roper schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:13:
Zijn er Spring rijders hier die ook last hebben van het probleem waarbij de power indicator in het dashboard en de verwarming het niet doen? Heeft er iemand een work around gevonden? Aan en uitzetten werkt soms, maar niet altijd.
We zijn bij de dealer geweest, die herkent het probleem maar heeft nog geen oplossing.. met dit weer is de auto niet betrouwbaar te gebruiken zo.
Volgens de berichten op verschillende fora komt er deze maand een software update die dit issue moet verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:36
Heeft er iemand ervaringen met de DACIA SPRING als Leaseauto?

Ik moet/mag een auto van de zaak maar heb niet heel veel met autos, en wil er daarom ook zo min mogelijk aan uitgeven.

Zelf rij is een FIAT PANDA uit 2012, dus een kleine auto met niet veel luxe ben ik wel gewend.

Mijn Woon/Werk is 20KM of 48KM en rij zelf prive niet heel veel.

Iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
renecl schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:03:
Heeft er iemand ervaringen met de DACIA SPRING als Leaseauto?

Ik moet/mag een auto van de zaak maar heb niet heel veel met autos, en wil er daarom ook zo min mogelijk aan uitgeven.

Zelf rij is een FIAT PANDA uit 2012, dus een kleine auto met niet veel luxe ben ik wel gewend.

Mijn Woon/Werk is 20KM of 48KM en rij zelf prive niet heel veel.

Iemand ervaringen?
Wij hebben de Dacia Spring besteld als Private Lease auto. Volgens de planning halen we hem a.s. vrijdag op. Praktijkervaring hebben we dus nog niet. Als je verwachtingen niet al te hoog zijn schijnt het een relatief goede auto te zijn.

De Expression uitvoering is 1100 euro duurder dan de Essential maar hier krijg je wel leuke extra's voor terug die het geld dubbel en dwars waard zijn (Zoals Navigatie, CarPlay, Android Auto, "leren" bekleding en Achteruitrijcamera etc). De DC lader is optioneel (600 euro) maar is eigenlijk wel een must als je af en toe wat verder weg wil.

Gezien jouw wensen denk ik dat de Spring prima zal zijn. Qua formaat is de Spring ook vergelijkbaar met een Panda en heeft standaard wat meer opties zoals Hill Start Assist en Automatisch noodremhulpsysteem etc.

Of het "zo goedkoop mogelijk" is, is nog de vraag. Voor een EV wel, maar voor een A-segment auto is hij best prijzig inmiddels. Ik weet niet hoe het uitvalt bij zakelijk lease maar bij Private lease is hij aardig aan de prijs...

Wij hebben de auto in juli besteld voor nog een relatief mooi maandbedrag. Met de subsidie eraf zijn wij maandelijks vrijwel even veel kwijt als een benzine A-segmenter. En met onze 16 zonnepanelen besparen wij straks zo'n 200 euro aan brandstof (en de benzinevergoeding van de werkgever kan nu bij het leasebedrag :) ). Als ik nu op de Private Lease configurator van Dacia kijk dan is hij met onze gekozen opties inmiddels al 67 euro per maand duurder. En dat is zelfs nog zonder de DC lader en zomer- / winterbanden welke wij dan al bij de prijs in hebben.

Wellicht kan een proefrit je over de streep trekken. Ondanks de 44 PK is het met zijn 125 Nm koppel vanuit stilstand een erg vlot, leuk rijdend wagentje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Kijk, daar hebben we wat aan. ;-)

Ik kan deze auto voor zon 100 Euro in de maand via de zaak leasen. (19%) , dus leek me een goed optie. Ik rij zon 14000 op jaarbasis, waarvan 95% woonwerk is.

Alleen had ik deze auto eigenlijk al gekozen, maar de leasemaatschappij is niet echt meewerkend, en raad dit model af. Omdat we er 7 jaar mee moeten doen bijvoorbeeld. Hij stuurt me dan naar een HYUNDAI, maar die zijn echt VEEL duurder per maand. (en nog eens te groot voor mij ook nog)

Ik heb er in gereden, en hij deed precier wat ie moest doen. Reed lekker en geen toeters en bellen.

Dus ik denk dat ik de "gok" toch maar neem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baldeagle
Morgen gaan we onze nieuwe Spring ophalen.

Vandaag de lader geplaatst. Ons voortuintje grenst direct aan de openbare weg. Ik heb in eerste instantie voor een mobiele lader (granny) gekozen. Ondanks dat sommigen hier kritisch over zijn heb ik toch gekozen voor een (al eerder benoemde) lader van Aliexpress. De goede kritieken zijn er namelijk ook (zie ook het MG gedeelte op dit forum). Ik heb wel de luxere (waterdichte) versie gekozen, en meteen met 10 meter kabellengte. Deze word overigens gewoon uit Italie verzonden en heeft CE (geen China Export) en TUV keurmerken. Het ziet er toch echt wel solide uit, met dikke verbindingen. Wel heb ik er voor gekozen om de Schuko stekker te vervangen door een CEE stekker omdat deze beter geschikt is voor op 16A laden (hoewel we dat waarschijnlijk meestal op 12A gaan doen). De Schuko heb ik weer gebruikt om een CEE plug aan te maken, zodat we hem toch mobiel kunnen gebruiken. De lader is in te stellen in meerdere stappen van 8A tot 16A (wat ideaal is voor mobiel gebruik).

Eerder dacht ik aan een constructie met de lader in de meterkast, maar heb toch de lader buiten in ons hout-/ opslaghok geplaatst.

Recent heb ik de groepenkast vervangen (i.v.m. zonnepanelen). Hier heb ik meteen een aardlekautomaat (dus aardlek en groep in één) in geplaatst voor de laadmogelijkheid. We hebben een 3 fasen aansluiting (voor de zonnenpanelen). De kookplaat werkt op 2 fasen, de overige huisinstallatie zit ook op die zelfde fasen. De fase waar de aardlekautomaat voor de lader op zit is dus, behalve voor terugleveren, verder alleen voor het opladen . We hoeven dus geen rekening te houden met andere verbruikers tijdens het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtiVttTMK9KNxgQ9CJlt9xVZDYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jGcUOe7S3G2fEvejtuHzI6xp.png?f=user_large

Uiteraard kabelhulzen gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKvDpYxHaDxe_AcI08KwdpuqisY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mlo6c2QTS08OI71IRoo1BkIt.png?f=fotoalbum_large

Deze is dus voor mobiel gebruk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BOsEozB7gZXg8GJdH3JuuTvDXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KeSvnsXXWrHYwWXmSVSQ2ILx.png?f=fotoalbum_large

EV groep aangesloten in de groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmaWN4UANti-EBl8Ke0VeQehG2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbqQymUAJyoqFeytc2u1Syva.png?f=fotoalbum_large

Creatief geweest met een Wandslanghouder van Gardena. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN1lJ__zGcEDBXox_wCgdLj9Cug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMP699FbDqfgqIY1BJAoCwto.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Wow dat ziet er en professioneel uit. :-)

Wij moeten nog zonnepanelen, dus meteen een idee om een groep ebij te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allelenoir
  • Laatst online: 11-05 11:44
Hoi,

Wij hebben nu al bijna 1 jaar onze Spring. Heerlijk woon werk autotje en kids naar het zwembad etc.
Wij hebben thuis een wallbox om hem op te laden. Hier hebben we soms wat issues mee. Dus als ik zo vrij mag zijn om te vragen:

Na onze Spring thuis aan de lader te hangen en de wallbox in te plannen start het laden niet altijd.
'S nachts goedkoper stroom, maar in de ochtend blijkt dat de lader wacht op oplaadverzoek van de auto.
Doen we iets niet goed?
Laadkabel aansluiten, auto op slot, wallbox inplannen.
Wat is de trigger van de Dacia spring om onze wallbox een laadverzoek te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Allelenoir schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:58:
Hoi,

Wij hebben nu al bijna 1 jaar onze Spring. Heerlijk woon werk autotje en kids naar het zwembad etc.
Wij hebben thuis een wallbox om hem op te laden. Hier hebben we soms wat issues mee. Dus als ik zo vrij mag zijn om te vragen:

Na onze Spring thuis aan de lader te hangen en de wallbox in te plannen start het laden niet altijd.
'S nachts goedkoper stroom, maar in de ochtend blijkt dat de lader wacht op oplaadverzoek van de auto.
Doen we iets niet goed?
Best kans dat de auto in slaap modus gaat als de walbox uitgesteld laden doet en dan niet "wakker" wordt als er geladen kan worden.

Hier thuis een Opel Corsa E met het zelfde probleem. Uitgesteld laden werkt alleen via de auto zelf (app) en niet via een tijdschema van de laadpaal.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allelenoir
Erwin_83 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:21:
[...]

Best kans dat de auto in slaap modus gaat als de walbox uitgesteld laden doet en dan niet "wakker" wordt als er geladen kan worden.

Hier thuis een Opel Corsa E met het zelfde probleem. Uitgesteld laden werkt alleen via de auto zelf (app) en niet via een tijdschema van de laadpaal.
Spring heeft geen app en dus geen verbinding met de auto. Geen idee of en wanneer de auto dan mogelijk in een "slaapstand" zou gaan.
Vannacht voordat we naar bed gingen maar even auto open en dicht gedaan. Vannacht wel helemaal opgeladen. Maar toch nog altijd vraagtekens.
Mochten we nog wat gebruikerservaringen hebben zal ik deze hier delen. Mochten er andere Spring gebruikers zijn die hier een oorzaak en mogelijke oplossing voor hebben hoor ik dat natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Allelenoir schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Spring heeft geen app en dus geen verbinding met de auto. Geen idee of en wanneer de auto dan mogelijk in een "slaapstand" zou gaan.
Vannacht voordat we naar bed gingen maar even auto open en dicht gedaan. Vannacht wel helemaal opgeladen. Maar toch nog altijd vraagtekens.
Mochten we nog wat gebruikerservaringen hebben zal ik deze hier delen. Mochten er andere Spring gebruikers zijn die hier een oorzaak en mogelijke oplossing voor hebben hoor ik dat natuurlijk graag!
Ik weet niet welke uitvoering je hebt, maar onze spring heeft wel connected services. Ik kan precies zien of hij aan het laden is, hoe vol hij is en de verwachte laadtijd. Ook kan ik het laden pauzeren en hervatten, en de auto voorklimatiseren.

Wij hebben zonnepanelen en zullen vrijwel de hele opbrengst salderen, dus maakt het voor ons niet veel uit wanneer we hem aan de lader zetten. Hoe lang laat je de auto gemiddeld staan voordat hij gepland gaat laden? Ik kan eens proberen wat onze Spring doet na een paar uur de lader in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:26
Baldeagle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik weet niet welke uitvoering je hebt, maar onze spring heeft wel connected services. Ik kan precies zien of hij aan het laden is, hoe vol hij is en de verwachte laadtijd. Ook kan ik het laden pauzeren en hervatten, en de auto voorklimatiseren.

Wij hebben zonnepanelen en zullen vrijwel de hele opbrengst salderen, dus maakt het voor ons niet veel uit wanneer we hem aan de lader zetten. Hoe lang laat je de auto gemiddeld staan voordat hij gepland gaat laden? Ik kan eens proberen wat onze Spring doet na een paar uur de lader in te schakelen.
Zelf wil ik ook een Spring kopen maar wil deze 's nachts opladen ivm de laagste tarieven op dat ogenblik. Het zou wel fijn zijn als je dat gewoon kunt instellen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allelenoir
Bravertal schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Zelf wil ik ook een Spring kopen maar wil deze 's nachts opladen ivm de laagste tarieven op dat ogenblik. Het zou wel fijn zijn als je dat gewoon kunt instellen.
Vannacht uitgestelde laadsessie met de wallbox wel gewoon succesvol.
Voordat ik naar bed ben gegaan nu even auto open en dicht op de sleutel.
Dus heel groot issue is het niet totdat de laadsessie een keer niet lukt en je hebt de range de dag erna wel nodig.
Voor de koste stukken die ik rij (max 80 km retour) is 50 % ook voldoende om dat te halen.
Daarna moet de laadsessie natuurlijk wel slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik heb gisteravond de lader 2 uur later ingeschakeld na het inpluggen. Toen begon mijn Spring meteen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Er is een nieuwe Dacia spring. Namelijk de "Extreme". Deze heeft 65 PK in plaats van 45 PK en heeft daarmee 44% meer vermogen. De koppel is echter wel afgenomen van 125 Nm koppel naar 113 Nm. De nieuwe Spring gaat in 13,7 seconden van 0 naar 100, de "oude" spring deed dit in 19,1 seconden. De Extreme uitvoering vervangt de Expression uitvoering. Ook zijn er wat uiterlijke veranderingen.

De keerzijde is dat de actieradius is afgenomen van 230 KM WLTP naar 220. Ook de vanafprijs is een stuk omhoog gegaan naar 23400 euro.

Al met al geen spijt dat we de Expression uitvoering hebben. Deze vinden we snel zat, en heeft wat meer actieradius.

Zie de website van Dacia: https://www.dacia.nl/modellen/spring/spring-extreme.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VKtiyBR2Jsy7vsVCvIiXn52IZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9FzvJicU8rWrHOsA4lVXJ0q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Dus basically een iets sneller optrekkende variant (wat ie echt niet nodig heeft) met wat cosmetische aanpassingen en nog steeds dezelfde lage NCAP score. Lijkt mij de meerprijs niet waard, maar ja ze moeten de hogere prijzen natuurlijk kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
CopyCatz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:35:
Dus basically een iets sneller optrekkende variant (wat ie echt niet nodig heeft) met wat cosmetische aanpassingen en nog steeds dezelfde lage NCAP score. Lijkt mij de meerprijs niet waard, maar ja ze moeten de hogere prijzen natuurlijk kunnen verkopen.
Ja daar komt het wel een beetje op neer.

De Spring krijg volgens de huidige NCAP normering inderdaad "maar" 1 ster. Ter vergelijking; de Renault Zoe krijgt volgens de huidige normering zelfs 0 sterren, terwijl deze bij de oude normering in 2013 nog 5 sterren kreeg. Beetje net als de huidige energielabels, wat eerst A was, is nu ineens F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
Zijn er al mensen met ervaring met een after market cruise control in hun Spring?
Ik kwam online deze tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
Mijne is geleverd en krijg al een hoop reacties uit de buurt :)

Ik dacht het al ergens gelezen te hebben, maar van de twee autosleutels heeft er maar één ingebouwde afstandsbediening om de deur te openen / laadkabel te ontkoppelen.

Weet iemand wat een tweede afstandsbediening kost? De dealer heeft mij nog het e.e.a. goed te maken i.v.m. een niet zo soepele aflevering, dus probeer mijn kansen voor een dergelijk voorstel in te schatten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
NelgNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:42:

Ik dacht het al ergens gelezen te hebben, maar van de twee autosleutels heeft er maar één ingebouwde afstandsbediening om de deur te openen / laadkabel te ontkoppelen.

Weet iemand wat een tweede afstandsbediening kost? De dealer heeft mij nog het e.e.a. goed te maken i.v.m. een niet zo soepele aflevering, dus probeer mijn kansen voor een dergelijk voorstel in te schatten O-)
Ik ben echt superbenieuwd wat je gemiddelde actieradius nu is zo met dit koude weer. ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baldeagle
Een kleine "review" van mijn ervaringen tot nu toe. We hebben de Spring vandaag 2 weken, en al 1300 km op de teller staan. Wat wel meteen opvalt (en meteen een antwoord op de vraag van @renecl ) is dat de actieradius met dit weer wel afneemt. Toen we de auto kregen waren de temperaturen wat hoger. We hebben relatief veel snelweg gereden (108 km/u op de teller) en dan gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog. Tot nu toe merk ik dat 180 kilometer zeker wel realistisch is, echter nu het vriest gaat dat al snel richting de 140. Wat een erg grote invloed heeft op de actieradius is de verwarming. Ik merk als je er spaarzaam mee omgaat dat dit zo een aantal kWu / 100 KM verschil aangeeft op het display. Aan het begin had ik de neiging om de verbruiksmeter steeds te resetten om te zien wat het daadwerkelijke verbruik is. Maar heb dat nu een tijdje niet meer gedaan om een betere inschatting te krijgen van het gemiddelde. Momenteel staat hij op 17,5 kWh / 100 KM.

Om de auto meteen op de proef te stellen, zijn we vorig weekend een nachtje naar Oberhausen geweest. We wonen zelf in in omgeving Apeldoorn, voor ons een route van 134 kilometer. Auto beladen met koffer, 2 volwassenen en 2 jonge kinderen. We vertrokken met 80% acculading. Halverwege in Duitsland hebben we 40 minuten aan de snellader gehangen en intussen wat gegeten bij de McDonalds, toen zat hij weer voor 80% vol. Uiteindelijk kwamen we aan op locatie met nog 50% acculading. Het hotel had de mogelijkheid om te laden voor 15 euro (vaste prijs), dat vond ik het niet waard voor een halve lading van 27 kWh. De volgende dag naar naar winkelcentrum Westfield Centro geweest. Hier aan de lader gehangen, en volgeladen tot zo'n 70%. Op de terugweg in Nederland nog 25 minuten bijgeladen om weer thuis te komen. Het exacte percentages en verbruik het ik niet bijgehouden. Maar ik kwam tijdens die rit op een verbruik van 19 kWh / 100 KM. Wel hebben we toen gebruik gemaakt van de verwarming (hier zou ik nu spaarzamer mee zijn).

Thuis opladen gaat prima met 3,7 kWh. Hij zit dan meestal weer in ongeveer 6 uur vol. Thuis aan de lader voorverwarmen (via app) scheelt uiteindelijk ook weer accu om zo met 100% en een warme auto weg te rijden. Over het algemeen rijden we korte afstanden dus voor ons is de accu groot genoeg! De auto heeft wel bewezen dat een enkele keer wat verder weg ook prima te doen is met wat planning. Tot nu toe erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Baldeagle schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:53:
Een kleine "review" van mijn ervaringen tot nu toe. We hebben de Spring vandaag 2 weken, en al 1300 km op de teller staan. Wat wel meteen opvalt (en meteen een antwoord op de vraag van @renecl ) is dat de actieradius met dit weer wel afneemt. Toen we de auto kregen waren de temperaturen wat hoger. We hebben relatief veel snelweg gereden (108 op de teller) en dan gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog. Tot nu toe merk ik dat 180 kilometer zeker wel realistisch is, echter nu het vriest gaat dat al snel richting de 140. Wat een erg grote invloed heeft op de actieradius is de verwarming. Ik merk als je er spaarzaam mee omgaat dat dit zo een aantal kWu / 100 KM verschil aangeeft op het display. Aan het begin had ik de neiging om de verbruiksmeter steeds te resetten om te zien wat het daadwerkelijke verbruik is. Maar heb dat nu een tijdje niet meer gedaan om een betere inschatting te krijgen van het gemiddelde. Momenteel staat hij op 17,5 kWh / 100 KM.

Om de auto meteen op de proef te stellen, zijn we vorig weekend een nachtje naar Oberhausen geweest. We wonen zelf in in omgeving Apeldoorn, voor ons een route van 134 kilometer. Auto beladen met koffer, 2 volwassenen en 2 jonge kinderen. We vertrokken met 80% acculading. Halverwege in Duitsland hebben we 40 minuten aan de snellader gehangen en intussen wat gegeten bij de McDonalds, toen zat hij weer voor 80% vol. Uiteindelijk kwamen we aan op locatie met nog 50% acculading. Het hotel had de mogelijkheid om te laden voor 15 euro (vaste prijs), dat vond ik het niet waard voor een halve lading van 27 kWh. De volgende dag naar naar winkelcentrum Westfield Centro geweest. Hier aan de lader gehangen, en volgeladen tot zo'n 70%. Op de terugweg in Nederland nog 25 minuten bijgeladen om weer thuis te komen. Het exacte percentages en verbruik het ik niet bijgehouden. Maar ik kwam tijdens die rit op een verbruik van 19 kWh / 100 KM. Wel hebben we toen gebruik gemaakt van de verwarming (hier zou ik nu spaarzamer mee zijn).

Thuis opladen gaat prima met 3,7 kWh. Hij zit dan meestal weer in ongeveer 6 uur vol. Thuis aan de lader voorverwarmen (via app) scheelt uiteindelijk ook weer accu om zo met 100% en een warme auto weg te rijden. Over het algemeen rijden we korte afstanden dus voor ons is de accu groot genoeg! De auto heeft wel bewezen dat een enkele keer wat verder weg ook prima te doen is met wat planning. Tot nu toe erg tevreden.
Dank je voor je eerlijke review. Fijn om te lezen.

Grt,
Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06 08:47
Allelenoir schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:58:
Hoi,

Doen we iets niet goed?
Als je je auto "unlockt" nadat 'ie is ingeplugd, stopt hij het opladen. Dit omdat hij de stekker beschikbaar maakt voor loskoppelen zodra je op de afstandsbediening op "openen" drukt. Zou het kunnen gebeuren dat in de gevallen dat je auto niet opgeladen was de volgende dag, dat de auto nog weer een keer geopend is, nadat 'ie ingeplugd was? (Hij hoeft er niet eens voor op slot, wanneer je dan ook op "unlock" drukt, stopt 'ie met laden tot je de stekker er in en uit doet óf je in de app ehet laden weer aan zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-05 11:19
Ik heb de Dacia Spring ruim een jaar en ervaar hetzelfde probleem met uitgesteld laden. Op het moment dat je naar buiten loopt en op de afstandsbediening drukt begint hij te laden. Hij zegt dan in het dashboard soms voor een enkel moment 100% waarna een seconde later de juiste waarde getoont wordt en het laden begint.

Het is me een enkele keer gelukt om via de app het laden te hervatten en 1x door op afstand de airconditioning aan te zetten waarna het opladen startte.

Ik baal er best van want met ons dynamisch energie contract kost de stroom in de nacht vaak de helft van overdag.

En om nou de wekker te zetten om 01.00 uur om even de auto extra op slot te doen zodat het opladen start.. ik heb gedacht aan een switchbot om geprogrammeerd de deur even open en dicht te doen maar die dingen werken alleen via Bluetooth. (10 meter bereik)

YouTube: 1 februari 2023

Edit:
Met de garage overleg gehad en ze hadden nooit van het probleem gehoord maar gaan navragen of er een firmware update van de auto komt binnenkort.

En:
ik heb een switchbot schakelaar besteld samen met een switchbot hub. Die hub werkt op WiFi en is programmeerbaar.
Switchbot schakelaar op het dashboard bij het knopje van de deur vergrendeling en de hub in de behuizing van de laadpaal.
Hopelijk, als in de nacht even de deuren open en dicht gaan, start het opladen.

Ik hou jullie op de hoogte.

2-feb:
Switchbot zit er in. Je kan die dingen blijkbaar programmeren voor een bepaalde tijd dus die hub heb ik misschien niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_yKccjMNWw-qCuhGHmyCcP1wAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5gdkxbnhRSlHXAez3HeZ9FS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Huib de Bruijn op 02-02-2023 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
Nog iets anders.. windgevoeligheid.

De Dacia Spring waait zo'n beetje van de weg bij een beetje zijwind.

Daar is hij voor terug naar de dealer geweest. Die heeft alles gecontroleerd maar alles was binnen specificatie. Ik heb gewezen op de Linglong banden 145x70x14. Chinees merk wat niet heel erg slechte uit de testen komt naar in combinatie met de hoogte van de band toch voor veel zijdelingse beweging zorgt.

Toen werd het november en heb ik gekozen voor 4 Pirelli all-season banden in de maat 185x60x14 op 4 stalen velgen 14" J5 die ik nog had van een vorige Dacia Logan.

De windgevoeligheid is drastisch afgenomen. Wegligging en bochten gedrag enorm verbetert. Een heel andere auto.

Oh Ja.. en die Spring heeft geen centrale wielnaaf dus je wiel wordt gecentreerd op de 4 conische bouten. Die wetenschap vond ik wel even wennen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEgg2Kr08Dgiz33yWmza_m8XbNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DySK6Vn6AOD0VqKKXdb3oao.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Huib de Bruijn op 01-02-2023 11:52 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
Huib de Bruijn schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:10:
Ik heb de Dacia Spring ruim een jaar en ervaar hetzelfde probleem met uitgesteld laden. Op het moment dat je naar buiten loopt en op de afstandsbediening drukt begint hij te laden. Hij zegt dan in het dashboard soms voor een enkel moment 100% waarna een seconde later de juiste waarde getoont wordt en het laden begint.

Het is me een enkele keer gelukt om via de app het laden te hervatten en 1x door op afstand de airconditioning aan te zetten waarna het opladen startte.

Ik baal er best van want met ons dynamisch energie contract kost de stroom in de nacht vaak de helft van overdag.

En om nou de wekker te zetten om 01.00 uur om even de auto extra op slot te doen zodat het opladen start.. ik heb gedacht aan een switchbot om geprogrammeerd de deur even open en dicht te doen maar die dingen werken alleen via Bluetooth. (10 meter bereik)

YouTube: 1 februari 2023

Edit:
Met de garage overleg gehad en ze hadden nooit van het probleem gehoord maar gaan navragen of er een firmware update van de auto komt binnenkort.

En:
ik heb een switchbot schakelaar besteld samen met een switchbot hub. Die hub werkt op WiFi en is programmeerbaar.
Switchbot schakelaar op het dashboard bij het knopje van de deur vergrendeling en de hub in de behuizing van de laadpaal.
Hopelijk, als in de nacht even de deuren open en dicht gaan, start het opladen.

Ik hou jullie op de hoogte.

2-feb:
Switchbot zit er in. Je kan die dingen blijkbaar programmeren voor een bepaalde tijd dus die hub heb ik misschien niet nodig.

[Afbeelding]
En, :( het is nog ietsje lastiger dan ik dacht.
Je kan binnen in de auto op dat knopje van de deur vergrendeling drukken wat je wilt maar als de sleutel niet in de auto is dan doet hij niets.
Tot zo ver mijn "goede" idee om de slaapstand van de auto te omzeilen.
:(

Edit 3 feb:
Ik had dus de reserve sleutel in de auto gelaten en dat heeft gewerkt afgelopen nacht om 3 uur netjes opgeladen.
Maar... Als de normale sleutel dan weer een keer in de auto is geweest dan werkt de truuk met de reservesleutel niet dus wat heb ik bedacht, ik verzet de switchbot 1 vakje naar rechts en laat hem de gevaren lichten bedienen. 2x drukken in 2 seconden geeft 7x knipperen.

Ik ga de komende dagen testen of de gevaren lichten de auto ook uit slaapstand haalt. Het werkt in ieder geval ook zonder sleutel in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIAT2-Gba1wwHaL20JmBTpOzBIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RDU9lnIHftCKLoMYZDWL4a7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE2IKZLOl_s9JxeJhgBiTxW5098=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcEyUdnNTkQC4MjR2GyBayAc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Huib de Bruijn op 03-02-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Toen werd het november en heb ik gekozen voor 4 Pirelli all-season banden in de maat 185x60x14 op 4 stalen velgen 14" J5 die ik nog had van een vorige Dacia Logan.

Wat doet dit met de Max snelheid en Range?

Grt,
Rene

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
[b]
Wat doet dit met de Max snelheid en Range?

Grt,
Rene
Daar was ik dus ook bang voor maar ik merk geen verschil.
De banden zijn in omtrek ietsje kleiner dan het origineel dus dat zou betekenen dat je wat meer koppel hebt en een lagere maximum snelheid. In de praktijk is dat niet merkbaar. Wel is de teller afwijking groter. 100 op de teller is 94 op de TomTom. Dat was 96 overigens.

Misschien zou ik volgende keer kiezen voor 195x60x14 want dan heb je daar iets van gecorrigeerd. Het gaat er vooral om dat de wang van de band minder hoog is. Over naar 15 inch en nog platter als je nog velgen moet kopen is denk ik een betere keus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABY4NHKIFGo78hSkdlpflDqk-Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VegSc4mi6Loy7py9wnWfulKp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
De Spring heeft afgelopen nacht normaal opgeladen met de switchbot die de gevaren lichten bediende om de slaapstand te voorkomen.

Om 18.30 heb ik de auto stil gezet en aangesloten. 7,5 uur later om 02.00 uur heb ik de laadpaal aan laten gaan.

Dit is hoopvol.
Ik zal de komende dagen uitgesteld blijven laden en hoop dat het probleem letterlijk en figuurlijk getriggerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFSiNamaUsWbD--AmvB3yPAp6VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTYFb5Zv1H17py4h6HbHoNxs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
NelgNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:42:

Hoe is dit afgelopen? Ben je er uiteindelijk nog achter gekomen wat een originele sleutel kost bij de Dacia dealer? Zou dit eventueel nog een alternatief zijn:

https://www.autosleutels....097566541?product_id=4726

Ik zoek eigenlijk ook voor niet al teveel geld een twee sleutel voor mijn Spring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
Ik had niet veel gereden gisteren maar toch ingeplugd en 10,5 uur later het opladen geprogrammeerd en dat is succesvol verlopen.

Dag 2, test geslaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaT3a6fiRHpTwBcFpB_AOZgPHEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJHRAFrL01WxabzfL1SZsRQG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
Het gaat nog steeds goed met uitgesteld opladen met de switchbot als trigger op de alarm lichten.

Afgelopen nacht moest hij ongeveer 6 uur laden voor de 40% verbruikt voor 80km woonwerk verkeer.
Auto ingeplugd om 17.00 en de homewizzard slimme stekker tussen de thuislader geprogrammeerd om tussen 0.00 uur en 07.00 uur te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUS42Q8xOnFYzL_EbGQAkGMEPFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFwJB82KZtEP8wkBEsIhHcHo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Huib de Bruijn op 07-02-2023 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
Ik heb de Spring extra lang laten wachten voor het uitgesteld opladen te starten. Hij heeft vanaf dinsdag 16.00 stil gestaan en is woensdag 11.00 gaan laden met de switchbot als trigger op de alarm lichten.

Dat heeft gewerkt.

Voor mij is het nu 100% duidelijk dat er een slaapstand in de Dacia Spring optreed na een tijdje waardoor uitgesteld opladen niet opgemerkt wordt door de auto.

Als je met iets de auto activeert (in mijn geval een switchbot op de alarm lichten) dan wordt de auto wakker en gaat laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG7wNsgOlwiTeJK62i_8PLDUQa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNSwiAGIY1bA0KY1N7bjyWBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXLaN6BDs0f1F4bQsXEnrKicmdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qVWy1qTmsmKz9IoNHnmYVzy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de overweldigende reacties.

Voor mij is het probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
Ik denk dat we mogen concluderen dat de overlap tussen Tweakers en Dacia Spring Rijders niet zo heel groot is ;-)

Maar bedankt voor het delen van je experiment en conclusie, het was voor mij in ieder geval waardevolle informatie. Goed en grondig aangepakt, waarvoor dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Huib de Bruijn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:56:
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de overweldigende reacties.

Voor mij is het probleem opgelost.
Haha, zoveel Dacia Spring rijders zijn er niet op dit forum. Voor mij speelt dit probleem (nog) niet aangezien ik kan laden wanneer ik wil i.v.m. salderen. Maar ik hoop dat dit voor anderen een oplossing kan zijn.

Ik las op het Duitse Springforum (tip voor springrijders!) ook dat er bepaalde wallboxen zijn die de Spring kunnen wekken door een functie die loskoppelen simuleert. (https://www.springforum.de/threads/ladeprobleme-beim-spring-mit-heidelberg-wallbox.2862/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
Mijn spring wat meer bescherming tegen openslaande deuren gegeven. Besteld bij DacianMAG.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F49WqA9Y0W52jGC1keFEIru_Sjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfL2yIamTVCSQ3gFySAHvpKT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOOJ95wuZuucTU0LqXR7_fxN0cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI1hRBelgH8lLNT1e0ruEM8g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib de Bruijn
Baldeagle schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:02:
Mijn spring wat meer bescherming tegen openslaande deuren gegeven. Besteld bij DacianMAG.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Wat kost zoiets?

Aha.. 64,80
Het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Huib de Bruijn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Mooi! Wat kost zoiets?

Aha.. 64,80
Het overwegen waard.
Het moet wel uit Roemenië komen. Dus er komt nog iets van 14 euro verzendkosten bij.
Maar aangezien de auto nu nog nieuw is, en ook niet over het dikste plaatwerk beschikt leek me dit een goede investering. Standaard zit er slechts een sticker en dat beschermt niet tegen deuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Een stukje op Autoweek hoe "grensverleggend groen" de Dacia Spring is. Ze hebben het echter over gemiddeld 18,5 kWh / 100 km (185 Wh/km). Voor dat verbruik moet ik wel flink het gas intrappen want zelfs met winterse temperaturen kom ik op een lager verbruik. Wellicht worden de laadverliezen ook meegenomen. De Tesla Model 3 was na de Spring de beste.

https://www.autoweek.nl/a...rensverleggend-groene-ev/

Als ik op evdatabase.org sorteer op verbruik kom ik op het volgende lijstje met zuinigste auto's:

1: Hyundai IONIQ 6 Standard Range 2WD met een verbruik van 150 Wh/km
2: Tesla Model 3 met een verbruik van 151 Wh/km
3: Dacia Spring Electric 45 met een verbruik van 152 Wh/km
4: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor met een verbruik van 155 Wh/km
5: Dacia Spring Electric 65 Extreme met een verbruik van 156 Wh/km
6: Hyundai IONIQ 6 Long Range 2WD met een verbruik van 156 Wh/km

En hier zien we meteen het effect van de nieuwe 65 PK motor op het verbruik van de Dacia Spring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Baldeagle schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:53:
Een kleine "review" van mijn ervaringen tot nu toe. We hebben de Spring vandaag 2 weken, en al 1300 km op de teller staan. Wat wel meteen opvalt (en meteen een antwoord op de vraag van @renecl ) is dat de actieradius met dit weer wel afneemt. Toen we de auto kregen waren de temperaturen wat hoger. We hebben relatief veel snelweg gereden (108 km/u op de teller) en dan gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog. Tot nu toe merk ik dat 180 kilometer zeker wel realistisch is, echter nu het vriest gaat dat al snel richting de 140. Wat een erg grote invloed heeft op de actieradius is de verwarming. Ik merk als je er spaarzaam mee omgaat dat dit zo een aantal kWu / 100 KM verschil aangeeft op het display. Aan het begin had ik de neiging om de verbruiksmeter steeds te resetten om te zien wat het daadwerkelijke verbruik is. Maar heb dat nu een tijdje niet meer gedaan om een betere inschatting te krijgen van het gemiddelde. Momenteel staat hij op 17,5 kWh / 100 KM.

Heb je wellicht een kleine update, na de wat koudere dagen. ? , en zijn beschikbare laadpunten (die niet bezet zijn) makkelijk te vinden?

Grt,
Rene

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
renecl schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Heb je wellicht een kleine update, na de wat koudere dagen. ? , en zijn beschikbare laadpunten (die niet bezet zijn) makkelijk te vinden?

Grt,
Rene
Zeker!

Inmiddels 3250 km op de teller. Ik heb de verbruiksmeter nog steeds niet gereset. Het gemiddelde verbruik is gezakt naar 16,9 kWh / 100 KM. Ik moet zeggen dat ik niet extreem zuinig probeer te rijden en ook vaak de verwarming wel laag aanzet. Alleen bij een langere rit probeer ik zuiniger te rijden, maar dat komt niet zo veel voor. Snelweg rij ik wel bijna altijd 108 km/u op de teller.

Vrijwel alle afstanden die wij maken kunnen we doen zonder onderweg te laden. De dagelijkse kilometers naar werk, school en naar de stad etc zijn natuurlijk sowieso geen probleem. Van maandag t/m vrijdag laden we vaak maar 1 a 2 keer. In de weekenden gaan we dan vaak wat vaker en verder weg, dan laden we meestal wel elke nacht om de accu dan vol te hebben voor de volgende dag.
Verder hebben we familie op ongeveer 50 kilometer afstand wonen. Daar rijden we af en toe heen. Vaak word de auto dezelfde dag nog gebruikt voor woon / werk verkeer (ongeveer 38 kilometer), om vervolgens met het gezin (2 volwassenen, 2 jongen kinderen) door te rijden. In totaal hebben we dan ruim 140 kilometer gereden (deels snelweg / deels binnendoor) met de verwarming op een lage stand, en komen dan weer thuis met zo'n 15 a 20% accu. In de zomer verwacht ik een ruimere actieradius maar voor ons is het tot nu toe voldoende.

Wat betreft de beschikbare laadpunten, hier maken we dus zeer weinig gebruik van. De eerste maand hebben we wat meer gereden en onderweg geladen. Enerzijds omdat het een nieuwtje was en om de auto te testen. Ook heb je aan het begin enige "laadstress" en onderweg nog wel eens bijlaadt. Maar inmiddels weet ik wat ik van de auto kan verwachten en ga je hier wat relaxter mee om. Afgelopen weekend zijn we wat verder weg geweest. De resterende range voor de terugweg was enigszins aan de krappe kant. We hebben toen aan een Tesla Supercharger gehangen voor een paar minuten om 6 kWh bij te laden (niet meer dan nodig). De laatste keer daarvoor dat we gebruik hebben gemaakt van een openbare lader was 23 januari. Dus bijna een maand geen openbare lader gebruikt. En vanwege salderen van onze zonnepanelen proberen we dat ook niet onnodig te doen. Maar onze ervaring is dat je prima langere afstanden kan maken. Dit vergt iets meer planning en tijd, maar voor ons is dit slechts gemiddeld 1 keer per maand. Ik vind zelf vanwege de ligging de snelladers van Fastned en Tesla ideaal. Dit kost wel wat meer (vooral Fastned €0,72/kWh) maar dit zijn over het algemeen alleen kWh's om thuis te komen. Dit weekend bij Tesla overigens voor €0,53/kWh geladen. Hier is overigens ook altijd plek, want vaak 12 Superchargers per locatie.

Edit: We hebben ook onze vakantie geboekt, en we wagen het erop om met de Spring in augustus op vakantie te gaan naar Vendée, aan de kust in Frankrijk. Een afstand van 1000 kilometer. We nemen een tolwegvrije route. Hier neemt de afstand iets mee toe (65 km), maar daardoor wel iets meer stukken met lagere snelheden (waardoor wat je wat laadtijd omruilt voor reistijd, en Parijs vermijdt). We doen dit echter in een soort "roadtrip" van 4 etappes van ongeveer 265 kilometer (3 overnachtingen). De eerste overnachting in Gent, de 3e overnachting in de buurt van Le Mont-Saint-Michel, en de 2e daar ergens tussenin. Vooral het stuk daartussenin zijn de snelladers wat minder vertegenwoordigd. Theoretisch dus 1 keer halverwege laden, maar in de praktijk zal dat vast anders uitpakken. Een laadpunt bij een Hotel zal in het hoogseizoen waarschijnlijk bezet zijn. Dus het is nog even kijken hoe we de volgende dag met een volle accu kunnen vertrekken. Dus overnachten in een gebied met genoeg openbare laders, of voor aankomst of vertrek nog ergens aan de snellader. Persoonlijk vind ik het wel een leuke uitdaging. :) Ondanks dat het een A segment "stads"auto is, heeft hij zich wat mij betreft qua comfort ook bewezen als een prima auto voor op de snelweg.

[ Voor 22% gewijzigd door Baldeagle op 21-02-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Baldeagle schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:51:
[...]

Zeker!

Inmiddels 3250 km op de teller. Ik heb de verbruiksmeter nog steeds niet gereset. Het gemiddelde verbruik is gezakt naar 16,9 kWh / 100 KM. Ik moet zeggen dat ik niet extreem zuinig probeer te rijden en ook vaak de verwarming wel laag aanzet. Alleen bij een langere rit probeer ik zuiniger te rijden, maar dat komt niet zo veel voor. Snelweg rij ik wel bijna altijd 108 km/u op de teller....................
Dank je en wederom een prima en eerlijke review. Ik heb em inmiddels besteld, dus dit doet me alleen maar goed. ;-)

En leuk zon "road-trip" , dan kom je nog eens ergens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
renecl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Dank je en wederom een prima en eerlijke review. Ik heb em inmiddels besteld, dus dit doet me alleen maar goed. ;-)

En leuk zon "road-trip" , dan kom je nog eens ergens ;)
Welke uitvoering / kleur is het uiteindelijk geworden? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik heb wat standaard verlichting vervangen door Ledverlichting.
Namelijk het dimlicht (6500k komt mooi overeen met de dagrijverlichting). Deze heb ik nu standaard (ook overdag) branden, en geeft hem wat meer "smoel". Ook de kentekenverlichting, en interieurverlichting heb ik vervangen door LED. De rest van de verlichting vond ik niet zo nodig maar voor de geinteresseerden:

GrootlichtH1
DimlichtH7
InterieurverlichtingC5W 36mm
AchteruitrijverlichtingW16W
Knipperlicht achterWY16W
Knipperlicht voorPY21W
AchterlichtenP21W/5W
3e RemlichtW16W
KentekenverlichtingW5W

Led dimlicht en grootlicht zal overigens waarschijnlijk niet goedgekeurd worden bij een toekomstige APK, dus de oude verlichting netjes bewaren. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 22-02-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Baldeagle schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:31:
Led dimlicht en grootlicht zal overigens waarschijnlijk niet goedgekeurd worden bij een toekomstige APK, dus de oude verlichting netjes bewaren. ;)
Hoezo niet? Zolang het lichtbeeld goed is, dan is er niets aan de hand. Ik heb in mijn auto ook het dimlicht vervangen door LED: een setje van Philips, welke in Duitsland goedgekeurd is.

Ga die gewoon in de auto laten zitten: anders kunnen ze het licht ook niet afstellen, mocht dat nodig zijn. Achterlicht/remlicht heb ik door een LED setje van Osram vervangen.

[ Voor 30% gewijzigd door Marco-Peters op 22-02-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
Inmiddels ruim 1000 kilometer erop zitten. Qua rij-eigenschappen valt hij mij alles mee, ik had minder verwacht van het merk en de prijs.

Paar zaken die opvallen:

- de locatiebepaling in de app is nooit live. Pas als het contact uitgezet wordt krijg ik een nieuwe locatie binnen. Ik zie dat heel duidelijk in de app maar ook in mijn integratie met Home Assistant die een push notificatie stuurt. Hebben jullie dat ook of staat er bij mij iets niet goed?

- de stuurbekrachtiging is 'stijf'. In een flauwe bocht op hoge snelheid (snelweg) draait het stuur niet terug als ik deze loslaat maar blijft ingedraaid staan. Alsof hij deze vasthoudt.

Kent iemand deze problemen en heeft iemand daar al oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Baldeagle schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:49:
[...]

Welke uitvoering / kleur is het uiteindelijk geworden? :)
De Extreme Blue Cenote, over 2 maanden leverbaar zeggen ze ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Marco-Peters schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:00:
[...]

Hoezo niet? Zolang het lichtbeeld goed is, dan is er niets aan de hand. Ik heb in mijn auto ook het dimlicht vervangen door LED: een setje van Philips, welke in Duitsland goedgekeurd is.

Ga die gewoon in de auto laten zitten: anders kunnen ze het licht ook niet afstellen, mocht dat nodig zijn. Achterlicht/remlicht heb ik door een LED setje van Osram vervangen.
Het mag officieel nog niet. De ANWB pleit er wel voor om het "legaal" te maken. In Duitsland is het inderdaad wel toegestaan. De eerste APK duurt in mijn geval nog wel 4 jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
NelgNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:03:
Inmiddels ruim 1000 kilometer erop zitten. Qua rij-eigenschappen valt hij mij alles mee, ik had minder verwacht van het merk en de prijs.

Paar zaken die opvallen:

- de locatiebepaling in de app is nooit live. Pas als het contact uitgezet wordt krijg ik een nieuwe locatie binnen. Ik zie dat heel duidelijk in de app maar ook in mijn integratie met Home Assistant die een push notificatie stuurt. Hebben jullie dat ook of staat er bij mij iets niet goed?

- de stuurbekrachtiging is 'stijf'. In een flauwe bocht op hoge snelheid (snelweg) draait het stuur niet terug als ik deze loslaat maar blijft ingedraaid staan. Alsof hij deze vasthoudt.

Kent iemand deze problemen en heeft iemand daar al oplossingen voor?
Het klopt dat de app alleen de locatie laat zien waar hij voor het laatst geparkeerd is. Wat betreft de stuurbekrachtiging kan ik niet bevestigen, deze vind ik zelfs zeer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
renecl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:09:
[...]

De Extreme Blue Cenote, over 2 maanden leverbaar zeggen ze ;-)
Mooi kleurtje. Wel vlot geleverd! De onze had een lange levertijd, maar had ermee te maken dat we de nieuwe kleur (en dus ook nieuw logo) hadden besteld, welke pas eind vorig jaar geleverd werden.

Edit: Ik begrijp dat je de "extreme" uitvoering hebt gekozen? Oftewel de 65 PK uitvoering. Ik ben benieuwd wat die extra PK's met de range in de praktijk doet. Theoretisch zou hij 10 km minder ver moeten komen.

[ Voor 27% gewijzigd door Baldeagle op 22-02-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Baldeagle schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Het mag officieel nog niet. De ANWB pleit er wel voor om het "legaal" te maken. In Duitsland is het inderdaad wel toegestaan. De eerste APK duurt in mijn geval nog wel 4 jaar. ;)
Klopt, maar de APK kijkt daar niet naar: dat is eigenlijk een taak van de RDW/Politie. Dus ik laat al mijn geïnstalleerde LED lampjes zitten. Natuurlijk kleine moeite om eventjes een halfuurtje te besteden, om alle halogeen lampjes terug te plaatsen vlak voor de APK.

Maar bij de APK kijken ze niet zozeer wat voor lampje erin zit: de regels zijn hetzelfde voor alle autos, ongeacht de lichtbron. Als het lichtbeeld dus goed is, zoals bij die van Philips. Dan keuren ze het in-principe gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
Baldeagle schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:17:
[...]

Het klopt dat de app alleen de locatie laat zien waar hij voor het laatst geparkeerd is. Wat betreft de stuurbekrachtiging kan ik niet bevestigen, deze vind ik zelfs zeer licht.
Jammer, had live locatie gehoopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helium-3
Ik dacht dat jullie wel van inzicht in data hielden! En nu wil het zo zijn dat de RDW, die het voertuigregister bijhoudt, ook open data online beschikbaar stelt! (Zie: https://opendata.rdw.nl ) Hierdoor kon ik met behulp van enkele Socrata SoQL statements gegevens extraheren en vervolgens mooi weergeven, zodat we inzicht krijgen in de Dacia Spring en de kleuren waarin het voertuig afgenomen wordt!

Ik heb de kleuren waarin de Dacia Spring in Nederland is afgeleverd gevisualiseerd. Je kunt in de grafiek per maand zien hoeveel Dacia Spring's er in die maand in Nederland op kenteken zijn gezet. Ook kun je per maand zien hoeveel Dacia Spring's er in die maand in totaal zijn bijgekomen. Vervolgens zie je in de tweede grafiek het aandeel kleuren ten opzichte van het totaal aantal per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBhYoNiKIB_vtWcXqjRMLzmGQnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZwbYG2aesbT5FtvtFFEJiZp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6jUQfNzKIX0rFFTo4QH8oVZcn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZrQxF6yQO3MR6jSNQ5wpUqYK.png?f=fotoalbum_large

Deze gegevens lopen van 1 juli 2022 tot en met 7 maart 2023 en in die periode zijn er iets meer dan 2000 Dacia Springs in Nederland geleverd. De dataset bevat alleen voertuigen die op 7 maart 2023 nog in Nederland geregistreerd stonden. Gesloopte, gestolen of geëxporteerde voertuigen zijn niet opgenomen in deze dataset. De maand maart 2023 is nog niet volledig en moet daarom als zodanig worden geïnterpreteerd.

Groetjes van een enorm tevreden Dacia Spring rijder! (heb mijn eerste elektrische auto nu sinds begin oktober, en de teller staat op ongeveer 16000km, dus ik rij zo'n 3000 km per maand, waaronder woon-werk verkeer van 105 km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:13
Ik heb zelf de Tesla Y besteld (nu een model 3) en voor mijn vriendin hebben we nu bij leaseplan de Dacia Spring besteld (ze rijdt hem vooral naar het werk, 8 km enkel, of eens naar de winkel 10 enkel etc.

De levertijd zou 6 maanden zijn. Op de site van Dacia zie ik helemaal niets staan van levertijden.

[ Voor 12% gewijzigd door carpebios op 10-03-2023 21:15 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
Wat ik erg jammer vind aan de dacia is het continue leeglopen van de accu. We hebben een kona en een dacia, de kona blijfg altijd strak op een bepaald niveau ook al laat je 'm weken staan en wordt de 12v bijgevuld. De dacia loopt per week ca 6% leeg en dat begint toch een beetje irrirant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
CopyCatz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:28:
Wat ik erg jammer vind aan de dacia is het continue leeglopen van de accu. We hebben een kona en een dacia, de kona blijfg altijd strak op een bepaald niveau ook al laat je 'm weken staan en wordt de 12v bijgevuld. De dacia loopt per week ca 6% leeg en dat begint toch een beetje irrirant te worden.
Dat lijkt me inderdaad vervelend. Maar ik vraag me wel af, 6% per week, merk je dat echt? Dan gebruik je je auto wel heel weinig, of niet? Maar ik ben dan ook weer het andere "extreme" - mijn Dacia Spring en ik rijden 3000 km per maand... Als ik niet aan het rijden ben dan ben ik wel aan het laden en andersom :D en 1% daling per dag merk ik niet echt.

Het is vast aannemelijk dat de standaard systemen een beetje energie verbruiken, bijvoorbeeld voor voorverwarmen op afstand en locatie tracking. Als de auto 6% van 26.8 kWh per week verliest, is dat 1.6 kWh per week, oftewel 0.22 kWh per dag of 9.5 watt continue. Dat is niet onredelijk eigenlijk, voor een paar computertjes die constant verbinding hebben met de buitenwereld. Je internet modem of televisie in stand-by verbruiken waarschijnlijk nog wel meer dan dat, maar dat is natuurlijk niet zo zichtbaar als 6% van je auto accu. En je Kona heeft misschien een grotere totale accu, waardoor een zelfde verbruik van 10 watt een kleiner percentage is op je schermpje, en dat het daardoor erger lijkt bij de Dacia dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Dat is wat mij tegenhoudt om over te stappen op een electrische auto: de Dacia Spring stond op mijn wensenlijstje, maar er zijn weken dat wij hooguit 15km rijden. Bij benzineauto maakt dat eigenlijk weinig uit: al heb ik geen idee hoeveel procent de 12v accu verliest?

Is het dus de 12v accu of de accu waar de electrische auto op rijdt? Want beide verliezen theoretisch hun lading, als ze een tijd stil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Ik denk dat de KONA evenveel "leegloopt", alleen heeft deze een veel groter accupakket. Dus merk je het daar minder. op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
Helium-3 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:08:
Ik dacht dat jullie wel van inzicht in data hielden! En nu wil het zo zijn dat de RDW, die het voertuigregister bijhoudt, ook open data online beschikbaar stelt! (Zie: https://opendata.rdw.nl ) Hierdoor kon ik met behulp van enkele Socrata SoQL statements gegevens extraheren en vervolgens mooi weergeven, zodat we inzicht krijgen in de Dacia Spring en de kleuren waarin het voertuig afgenomen wordt!

Ik heb de kleuren waarin de Dacia Spring in Nederland is afgeleverd gevisualiseerd. Je kunt in de grafiek per maand zien hoeveel Dacia Spring's er in die maand in Nederland op kenteken zijn gezet. Ook kun je per maand zien hoeveel Dacia Spring's er in die maand in totaal zijn bijgekomen. Vervolgens zie je in de tweede grafiek het aandeel kleuren ten opzichte van het totaal aantal per maand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze gegevens lopen van 1 juli 2022 tot en met 7 maart 2023 en in die periode zijn er iets meer dan 2000 Dacia Springs in Nederland geleverd. De dataset bevat alleen voertuigen die op 7 maart 2023 nog in Nederland geregistreerd stonden. Gesloopte, gestolen of geëxporteerde voertuigen zijn niet opgenomen in deze dataset. De maand maart 2023 is nog niet volledig en moet daarom als zodanig worden geïnterpreteerd.

Groetjes van een enorm tevreden Dacia Spring rijder! (heb mijn eerste elektrische auto nu sinds begin oktober, en de teller staat op ongeveer 16000km, dus ik rij zo'n 3000 km per maand, waaronder woon-werk verkeer van 105 km enkele reis.
Leuk! Maar ik zie twee keer dezelfde grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woek
Ik heb net de frunk van http://frunky.ro besteld; ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woek
Vreemd, weet je zeker dat je geen apparaatjes hebt aangesloten op de 12V aansluiting?
Wij hebben die van ons nu 7 maanden en nog helemaal geen 'phantom drain' gezien. Onze Tesla daarentegen gebruikt ongeveer 1% per dag voor de altijd actieve systemen en de temperatuur van de HV batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helium-3
Woek schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:46:
Ik heb net de frunk van http://frunky.ro besteld; ben benieuwd.
Ik ook! Is nu op de post, ben erg benieuwd hoe hij past! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Woek schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Vreemd, weet je zeker dat je geen apparaatjes hebt aangesloten op de 12V aansluiting?
Wij hebben die van ons nu 7 maanden en nog helemaal geen 'phantom drain' gezien. Onze Tesla daarentegen gebruikt ongeveer 1% per dag voor de altijd actieve systemen en de temperatuur van de HV batterij.
Wij ook niet. Ik heb nog nooit opgemerkt dat er ook maar 1% is uitgegaan. Ik had eens een (ik geloof Roemeens) filmpje gezien op YouTube, dat ze dit gingen testen door de Dacia lange tijd ongebruikt weg te zetten. Hier zag je vrijwel geen afname van de accu na lange tijd. Dat was zelfs in winterse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Hoe meet je dit?

Alleen kijken naar de restant range werkt niet lijkt me, dat is een voorspelling aan de hand van een gemiddeld gebruik over een X periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Erwin_83 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Hoe meet je dit?

Alleen kijken naar de restant range werkt niet lijkt me, dat is een voorspelling aan de hand van een gemiddeld gebruik over een X periode.
Heel simpel; ik laad ‘m naar 100%, hij staat een week stil en dan is er vervolgens nog 94% over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
CopyCatz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Heel simpel; ik laad ‘m naar 100%, hij staat een week stil en dan is er vervolgens nog 94% over.
Kan dit ook niet met de buitentemperatuur op dat moment te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Nu de buitentemperaturen in de dubbele cijfers zijn gekomen merk ik plotseling een zeer groot verschil in range. Mijn vrouw rijdt bijna dagelijks een afstand van ongeveer 15 kilometer heen, en 15 kilometer terug naar haar werk (deels binnen en deels buiten de bebouwde kom, geen snelweg).

Tot voor kort koste een enkele rit zo'n 9 a 10% van de accucapaciteit. Retour was er dan vaak tussen de 18 a 21% uit (afhankelijk van het gebruik van de kachel). Gisteren viel het me op dat er bij een enkele rit slechts 4% uit was, en retour slechts 9%. Dat is gewoon een halvering van het eerdere verbruik.

Het verbruik schommelt nog steeds zo rond 16,8 / 16,9 kWu gemiddeld (verbruiksmeter sinds eind januari niet meer gereset). Als ik deze nu zou resetten zou deze waarschijnlijk een hele andere waarde aangeven. Ik kan de verbruiksmeter nu weer resetten maar ik zie dat het begin volgende week weer iets gaat afkoelen, daar wacht ik dus nog even mee.

Ik ben benieuwd wat dit uiteindelijk met de range gaat doen in het voorjaar / zomer. Inmiddels zijn we al aan de range gewend. En waar we aan het begin nog wel eens enige laadstress hadden, zijn we inmiddels heel wat relaxter hierin geworden. Eigenlijk was voor ons de range tot nu toe al prima, dat zal in de zomer zelfs nog beter uitpakken. Onze ervaring is dat er in de winterperiode met gemak een afstand van 140 kilometer tot 170 kilometer) over de snelweg gereden kan worden (snelheid van 108 op de teller). Eigenlijk zijn enkele ritten bij ons vrijwel nooit langer dan dat.

[ Voor 11% gewijzigd door Baldeagle op 23-03-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helium-3
Helium-3 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Ik ook! Is nu op de post, ben erg benieuwd hoe hij past! :*)
Mijn Frunky is aangekomen! Nu even wachten op een vrije en droge avond om dat ding te installeren, ik zal hier een fotootje en review plaatsen als het gedaan is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
Baldeagle schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:11:
Nu de buitentemperaturen in de dubbele cijfers zijn gekomen merk ik plotseling een zeer groot verschil in range. Mijn vrouw rijdt bijna dagelijks een afstand van ongeveer 15 kilometer heen, en 15 kilometer terug naar haar werk (deels binnen en deels buiten de bebouwde kom, geen snelweg).

Tot voor kort koste een enkele rit zo'n 9 a 10% van de accucapaciteit. Retour was er dan vaak tussen de 18 a 21% uit (afhankelijk van het gebruik van de kachel). Gisteren viel het me op dat er bij een enkele rit slechts 4% uit was, en retour slechts 9%. Dat is gewoon een halvering van het eerdere verbruik.

Het verbruik schommelt nog steeds zo rond 16,8 / 16,9 kWu gemiddeld (verbruiksmeter sinds eind januari niet meer gereset). Als ik deze nu zou resetten zou deze waarschijnlijk een hele andere waarde aangeven. Ik kan de verbruiksmeter nu weer resetten maar ik zie dat het begin volgende week weer iets gaat afkoelen, daar wacht ik dus nog even mee.

Ik ben benieuwd wat dit uiteindelijk met de range gaat doen in het voorjaar / zomer. Inmiddels zijn we al aan de range gewend. En waar we aan het begin nog wel eens enige laadstress hadden, zijn we inmiddels heel wat relaxter hierin geworden. Eigenlijk was voor ons de range tot nu toe al prima, dat zal in de zomer zelfs nog beter uitpakken. Onze ervaring is dat er in de winterperiode met gemak een afstand van 140 kilometer tot 170 kilometer) over de snelweg gereden kan worden (snelheid van 108 op de teller). Eigenlijk zijn enkele ritten bij ons vrijwel nooit langer dan dat.
Ik herken me hier helemaal in! Ik rij zelf altijd in de ECO-stand, vrijwel uitsluitend snelwegkilomters. Dat gaat dan vaak met 95 tot 105 km/h, en in de afgelopen maanden rond het vriespunt resulteerde dat in een bereik van tussen de 16,5 en 17,0 kWh/100km. Nu heb ik hem afgelopen week gereset, en ik rij nu voor 14,5 kWh/100km op de snelweg! Waar ik eerst continue op zo'n 17 kW aan vermogen rij, zit dat nu vaak rond de 11 á 12 kW als ik constante snelheid rij, wat een verschil... Ik ben al lang gewend aan de winterrange omdat ik m'n Spring afgelopen herfst kreeg, dus de zomer zal een cadeautje zijn van lage brandstofkosten en veel bereik :)
Pagina: 1 2 3 Laatste