Zeker!
Inmiddels 3250 km op de teller. Ik heb de verbruiksmeter nog steeds niet gereset. Het gemiddelde verbruik is gezakt naar 16,9 kWh / 100 KM. Ik moet zeggen dat ik niet extreem zuinig probeer te rijden en ook vaak de verwarming wel laag aanzet. Alleen bij een langere rit probeer ik zuiniger te rijden, maar dat komt niet zo veel voor. Snelweg rij ik wel bijna altijd 108 km/u op de teller.
Vrijwel alle afstanden die wij maken kunnen we doen zonder onderweg te laden. De dagelijkse kilometers naar werk, school en naar de stad etc zijn natuurlijk sowieso geen probleem. Van maandag t/m vrijdag laden we vaak maar 1 a 2 keer. In de weekenden gaan we dan vaak wat vaker en verder weg, dan laden we meestal wel elke nacht om de accu dan vol te hebben voor de volgende dag.
Verder hebben we familie op ongeveer 50 kilometer afstand wonen. Daar rijden we af en toe heen. Vaak word de auto dezelfde dag nog gebruikt voor woon / werk verkeer (ongeveer 38 kilometer), om vervolgens met het gezin (2 volwassenen, 2 jongen kinderen) door te rijden. In totaal hebben we dan ruim 140 kilometer gereden (deels snelweg / deels binnendoor) met de verwarming op een lage stand, en komen dan weer thuis met zo'n 15 a 20% accu. In de zomer verwacht ik een ruimere actieradius maar voor ons is het tot nu toe voldoende.
Wat betreft de beschikbare laadpunten, hier maken we dus zeer weinig gebruik van. De eerste maand hebben we wat meer gereden en onderweg geladen. Enerzijds omdat het een nieuwtje was en om de auto te testen. Ook heb je aan het begin enige "laadstress" en onderweg nog wel eens bijlaadt. Maar inmiddels weet ik wat ik van de auto kan verwachten en ga je hier wat relaxter mee om. Afgelopen weekend zijn we wat verder weg geweest. De resterende range voor de terugweg was enigszins aan de krappe kant. We hebben toen aan een Tesla Supercharger gehangen voor een paar minuten om 6 kWh bij te laden (niet meer dan nodig). De laatste keer daarvoor dat we gebruik hebben gemaakt van een openbare lader was 23 januari. Dus bijna een maand geen openbare lader gebruikt. En vanwege salderen van onze zonnepanelen proberen we dat ook niet onnodig te doen. Maar onze ervaring is dat je prima langere afstanden kan maken. Dit vergt iets meer planning en tijd, maar voor ons is dit slechts gemiddeld 1 keer per maand. Ik vind zelf vanwege de ligging de snelladers van Fastned en Tesla ideaal. Dit kost wel wat meer (vooral Fastned €0,72/kWh) maar dit zijn over het algemeen alleen kWh's om thuis te komen. Dit weekend bij Tesla overigens voor €0,53/kWh geladen. Hier is overigens ook altijd plek, want vaak 12 Superchargers per locatie.
Edit: We hebben ook onze vakantie geboekt, en we wagen het erop om met de Spring in augustus op vakantie te gaan naar Vendée, aan de kust in Frankrijk. Een afstand van 1000 kilometer. We nemen een tolwegvrije route. Hier neemt de afstand iets mee toe (65 km), maar daardoor wel iets meer stukken met lagere snelheden (waardoor wat je wat laadtijd omruilt voor reistijd, en Parijs vermijdt). We doen dit echter in een soort "roadtrip" van 4 etappes van ongeveer 265 kilometer (3 overnachtingen). De eerste overnachting in Gent, de 3e overnachting in de buurt van Le Mont-Saint-Michel, en de 2e daar ergens tussenin. Vooral het stuk daartussenin zijn de snelladers wat minder vertegenwoordigd. Theoretisch dus 1 keer halverwege laden, maar in de praktijk zal dat vast anders uitpakken. Een laadpunt bij een Hotel zal in het hoogseizoen waarschijnlijk bezet zijn. Dus het is nog even kijken hoe we de volgende dag met een volle accu kunnen vertrekken. Dus overnachten in een gebied met genoeg openbare laders, of voor aankomst of vertrek nog ergens aan de snellader. Persoonlijk vind ik het wel een leuke uitdaging.

Ondanks dat het een A segment "stads"auto is, heeft hij zich wat mij betreft qua comfort ook bewezen als een prima auto voor op de snelweg.
[
Voor 22% gewijzigd door
Baldeagle op 21-02-2023 20:37
]