[F1] Randzaken

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:35
heerhaan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:42:
[...]

Ik ben bang dat je Aston Martin hier overschat, ik zie het echt niet gebeuren dat zij een serieuze strijd gaan doen op de titel kan ik moeilijk geloven, sowieso vind ik aanhouden van de zoon van de baas voor al bijna een decennium niet bepaald getuigen van een winnaarsmentaliteit.

Maar vooral denk ik dat de invloed die Newey zal hebben op de auto hier enigszins beperkt blijft, althans niet in de zin dat AM nu plots met de beste aero op de grid aankomt volgend jaar. Bovenal om Newey's rol in het team niet technisch is maar bestuurlijk, dit keer zit hij niet achter de papieren te tekenen maar heeft hij een nieuwe taak in simpelweg het team leiden. Kan hij zeker goed in zijn verder maar het is wel een nieuwe uitdaging.
Volgens mij zag ik kort na de aankondiging van Newey als team principal ergens een quote van hem voorbijkomen dat hij zijn managementtaken zoveel mogelijk wil delegeren en wil beperken tot de belangrijke beslissingen. Dan kan hij zich verder gewoon met de ontwikkeling van de auto bezighouden.

iRacing Profiel

• heerhaan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-12 13:46
YakuzA schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:28:
[...]

Ik krijg een beetje het gevoel dat volgend jaar misschien wel zo'n Brawn jaar kan worden, waar er 1 team de plank zo goed raakt dat ze in de 1e helft van het seizoen het kampioenschap al vrijwel binnen kunnen slepen :P
Ik zet mijn geld in op dat de rumoeren over dat de Mercedes motor ver voor staat op de rest kloppen en we ofwel volgend jaar een drie-strijd hebben tussen Norris/Piastri/Russell of dat Russell met twee vingers in zijn neus naar een titel rijdt.

Hoe dan ook ben ik enorm nieuwsgierig naar waar het heengaat maar ik heb wel een beetje mijn twijfels over een paar onderdelen van de nieuwe regulaties.

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12 12:07
Hopelijk doet Ferarri weer een keer mee. Ik zou ook graag een battle willen zien tussen Lec en Ham. Denk dat dat er iets anders aan toe zal gaan dan bij Pia en Nor.

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-12 09:57
Arvado schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:39:
Hopelijk doet Ferarri weer een keer mee. Ik zou ook graag een battle willen zien tussen Lec en Ham. Denk dat dat er iets anders aan toe zal gaan dan bij Pia en Nor.
Zou ik ook echt gaaf vinden. Wat je ook van Hamilton vind, het lijkt me gaaf hem nog een keer te zien in een auto die meedoet voor het podium.

Vooral hoop ik dat de grid weer eens een groter aantal teams heeft dat mee kan doen met de strijd. Het is al jaren tussen twee/drie teams hopelijk worden dat er vijf.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-12 12:23

Damian

Insane Obtrusion

Arvado schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:39:
Die "battle" was er dit jaar ook niet, waarom zou die er wel zijn als de auto beter is? Dan rijd Leclerc hem nog steeds om de oren.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:16
Sowieso zou het vechten weer eens vooraan mogen komen ipv managen. Nu wordt er amper gevochten zeker niet vooraan. Iedereen is met bandenmanagement, brandstofmanagement etc. bezig en rijdt op safe. De seizoensfinale vond ik het perfecte voorbeeld. Amper echt racen gezien maar strategisch positie rijden. Dat haalt voor mij de lol er wel vanaf.

• NiaX
  • Niet online
Bvanham schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:19:
Sowieso zou het vechten weer eens vooraan mogen komen ipv managen. Nu wordt er amper gevochten zeker niet vooraan. Iedereen is met bandenmanagement, brandstofmanagement etc. bezig en rijdt op safe. De seizoensfinale vond ik het perfecte voorbeeld. Amper echt racen gezien maar strategisch positie rijden. Dat haalt voor mij de lol er wel vanaf.
Dan kun je misschien beter niet meer kijken, want dat is al 20+ jaar zo.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
NiaX schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:24:
[...]

Dan kun je misschien beter niet meer kijken, want dat is al 20+ jaar zo.
In 2021 werd er toch echt wel gestreden om P1. En begin 2022 deden Leclerc en Verstappen het nog eens over (incl DRS spelletjes in Jeddah).

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bvanham schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:19:
Dat wordt volgend jaar alleen maar erger doordat ze minder brandstof mee mogen nemen en daardoor meer moeten 'afremmen' op de motor om de accu te laden om uberhaupt het einde te halen.
En einde DRS.

In combi met compleet nieuw ontwerpen zal het een minder jaar worden.

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-12 14:28

Bloodclot

Jawier!

IJsbeer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:13:
[...]

Dat wordt volgend jaar alleen maar erger doordat ze minder brandstof mee mogen nemen en daardoor meer moeten 'afremmen' op de motor om de accu te laden om uberhaupt het einde te halen.
En einde DRS.

In combi met compleet nieuw ontwerpen zal het een minder jaar worden.
Je bent wel van DRS af, degene die het beste met een batterij kan werken (oplaad/boost strategie) kan vooraan meedoen met het vechten.

Hoe en wanneer val je aan? Is er realtime info over de batterijcapaciteit bij je tegenstander, als die er niet is, zul je als team moeten gokken om een moment te kiezen om aan te vallen.

Opladen doe je zowel bij het afremmen/coasten, maar ook met slim schakelen in de bochten voor die extra %.

Verder ben ik benieuwd hoe de vuile lucht is, hoop zo weinig mogelijk om toch het volgen aangenamer te maken om zo de batterij optimaal te kunnen benutten.

• Waah
  • Laatst online: 00:00
RobertMe schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:09:
[...]

In 2021 werd er toch echt wel gestreden om P1. En begin 2022 deden Leclerc en Verstappen het nog eens over (incl DRS spelletjes in Jeddah).
begin 2022 was top. Totdat Merc begon te miepen over ride height en daarmee onbedoeld Red Bull dominant maakte.

Maar de FIA is zeker niet vrij. De auto's konden goed volgen omdat dirty air een stuk minder aanwezig was. Dat zag je in Jeddah inderdaad heel goed. Maar vervolgens begon men weer met flapjes en andere zaken te ouwehoeren en dat is gewoon toegelaten... Waardoor het nu weer volledig terug is.

• Bvanham
er komen toch zeker wel oplaadzones op de baan waar dan of de fans voor kunnen zorgen dat hun favoriet kan laden of jijzelf door iets meer risico kunt nemen anders lijkt het niet op de Formule E. En daar wil men toch naartoe ? Hopelijk niet natuurlijk..

• Arvado
Damian schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:13:
[...]

Die "battle" was er dit jaar ook niet, waarom zou die er wel zijn als de auto beter is? Dan rijd Leclerc hem nog steeds om de oren.
Lec zat al jaren in die auto en Ham kwam net. Die auto lag hem gewoon ook niet. Ham is echt niet van het één op andere moment zo slecht als de huidige resultaten doen lijken.

Ik denk sws dat Ham het veel beter doet als hij een auto heeft die vooraan mee doet. Dus nee ik denk niet dan Lec hem zo nog maar om de oren rijd als ze een kampioenschaps auto hebben.

Pia en al helemaal Nor zijn gewoon btj brave jongetjes, Lec en Ham veel meer kemphanen dus dat zou veel leuker worden. Die kun je niet zo managen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Lec+Ham+Rus+Ver is vuurwerk van het formaat supernova. 8)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Arvado schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:46:
[...]
Lec zat al jaren in die auto en Ham kwam net. Die auto lag hem gewoon ook niet. Ham is echt niet van het één op andere moment zo slecht als de huidige resultaten doen lijken.

Ik denk sws dat Ham het veel beter doet als hij een auto heeft die vooraan mee doet. Dus nee ik denk niet dan Lec hem zo nog maar om de oren rijd als ze een kampioenschaps auto hebben.

Pia en al helemaal Nor zijn gewoon btj brave jongetjes, Lec en Ham veel meer kemphanen dus dat zou veel leuker worden. Die kun je niet zo managen.
Ham is juist wel 'ineens' sinds de 2022 reglementen zo slecht ;)
Zowel in de Merc als in de Fer stijgt hij niet meer boven zijn teammate uit in dit ground effect era.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2025 14:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Arvado
YakuzA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:00:
[...]

Ham is juist wel 'ineens' sinds de 2022 reglementen zo slecht ;)
Zowel in de Merc als in de Fer stijgt hij niet meer boven zijn teammate uit in dit ground effect era.
Enigszins waar, wellicht liggen de groundeffect auto's hem niet. Overigens was hij is 2023 dan weer een stuk beter dan Russel en 2024 scheelde het niks.

Maar jij denkt dat een coureur ineens zijn talent kan verliezen dan?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Arvado schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:29:
[...]
Enigszins waar, wellicht liggen de groundeffect auto's hem niet. Overigens was hij is 2023 dan weer een stuk beter dan Russel en 2024 scheelde het niks.

Maar jij denkt dat een coureur ineens zijn talent kan verliezen dan?
Nee, dat zeg ik ook niet. Ham lijkt gewoon zijn mojo niet vinden met de ground effect auto.

Of dat is omdat die niet de goede balans of stabiliteit geven, niet genoeg onder of over stuur.
Of teveel zich een kangoeroe voelt.
Hij kan gewoon met deze auto karakteristiek zich niet onderscheiden van de grijze middenmoot lijkt het.

Net zoals webber nooit kon wennen aan de coanda diffuser waarvoor je in de bocht gas bij moest blippen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2025 15:33 ]

PSN

• Waah
YakuzA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:32:
[...]

Nee, dat zeg ik ook niet. Ham lijkt gewoon zijn mojo niet vinden met de ground effect auto.

Of dat is omdat die niet de goede balans of stabiliteit geven, niet genoeg onder of over stuur.
Of teveel zich een kangoeroe voelt.
Hij kan gewoon met deze auto karakteristiek zich niet onderscheiden van de grijze middenmoot lijkt het.

Net zoals webber nooit kon wennen aan de coanda diffuser waarvoor je in de bocht gas bij moest blippen.
De Merc was ook een auto die heel stabiel was. Men riep in die tijd altijd dat die "on-rails" liep door de bochten. praktisch geen correcties nodig. Als je een motor hebt die rondjes loopt om de rest van het veld kun je dat makkelijker doen dan wanneer je echt concurrentie hebt.

Aanpassingsvermogen is het sleutelwoord. Ik ben benieuwd of Hamilton zich straks kan aanpassen aan de wagen. Of dat we op dezelfde route verder gaan.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:15
Jullie kijken bij Hamilton verkeerd. Hamilton en huidig Ferrari team is gewoon niets, net als dat Verstappen er niets uit zal krijgen. De communicatie en strategie bij Ferrari is om te janken. Hoe goed je als courreur ook bent. Leclerc draait al meerdere jaren mee maar de memes zijn er niet voor niets. Kijk naar Bono met Hamilton of GP met Max. Zoveel meer duidelijkheid in communicatie en actie/reactie.

• RobertMe
Kadett schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:55:
Jullie kijken bij Hamilton verkeerd. Hamilton en huidig Ferrari team is gewoon niets, net als dat Verstappen er niets uit zal krijgen. De communicatie en strategie bij Ferrari is om te janken. Hoe goed je als courreur ook bent. Leclerc draait al meerdere jaren mee maar de memes zijn er niet voor niets. Kijk naar Bono met Hamilton of GP met Max. Zoveel meer duidelijkheid in communicatie en actie/reactie.
Jij denkt dat Hamilton de laatste drie races Q1 niet uit kwam omdat de communicatie slecht is? Want lijkt mij dat het dan juist iets minder belangrijk is. En in de race reed die toch wel weer aardig naar voren (top 10 finishes).

De communicatie en "Ferrari" zal vast niet mee helpen om het maximale er uit te halen. Maar dan nog is 3x op rij in Q1 er uit vliegen schandalig. (Voor elke Ferrari coureur, laat staan een zevenvoudig WDC).

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:09
Daarbij qua strategie waren ze afgelopen jaar best prima volgens mij. Ze gingen in Qatar in elk geval netjes de pits in ronde 7 ;)

Daar lijkt wel wat meer rust in gekomen sinds Vasseur.

Nu staat er natuurlijk ook geen druk van een mogelijk kampioenschap ofzo maar toch.

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-12 02:47
Voor wie het interesseert, de FIA Awards zijn nu live:

• Waah
Kadett schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:55:
Sinds de nieuwe regs is Hamilton het wel kwijt. Dat is niet alleen van het laatste jaar. Merc was het 2e team na Red Bull kwa pace. En dat kwam die nauwelijks boven Russel uit (if that). Hij is verkast naar Ferrari wat een slechter team is, maar het zit ook dichter bij elkaar. Waardoor die meer door de mand zakt als dat die andere jaren had gedaan. Leclerc kan gewoon beter met een lastige auto overweg.

Hamilton heeft nog nooit met een lastige auto ov3rweg gekunt. Men klaagt graag dat de auto naar Max gebouwd is, omdat die een scherpe auto wil. Maar scherp=snel als je het kan controleren. En dat lukt enkel Max tot nu toe.

Hamilton wil een stabiele auto. Maar dat is geen snelle auto. Ja, als er een raketmotor achterin ligt wel. Maar de motoren zijn nu praktisch gelijk (behalve Renault) en nu komt het op een snelle auto aan. En dan heb je weinig aan een hele stabiele auto.

En communicatie is 2 kanten op. Hamilton is ook niet echt duidelijk in wat die nu precies verwacht. Hij verwacht dat die wel iedereen gaat reporten... Maar als ze dan na meerdere keren aangeven wat ze er mee doen wordt die meteen boos.... Het is niet alsof ze continu antwoord gaven. Hamilton is gewoon gefrustreerd. Maar een relatie opbouwen doe je samen. Niet enkel door af te geven op iemand.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 12-12-2025 19:42 ]

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:57
Voor de fans van RB en MV kleding onder ons, de fysieke Max Verstappen winkel gaat dicht rond 1 maart vanwege een deal met Fanatics die alles online doet.

https://www.gpblog.com/nl...in-limburg-na-nieuwe-deal

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:38

Martinspire

Awesomeness

Chocoball schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:20:
Voor de fans van RB en MV kleding onder ons, de fysieke Max Verstappen winkel gaat dicht rond 1 maart vanwege een deal met Fanatics die alles online doet.

https://www.gpblog.com/nl...in-limburg-na-nieuwe-deal
Mja heel jammer dit. Zal de kwaliteit van de producten ook niet ten goede komen en ik verwacht dat het ook weer gedoe is met de maten. Die Castore merch is al heel wisselend qua maat (veelal veel te klein) en dan kun je het nu ook niet meer gewoon ergens passen. Sowieso gaat het al minder lang mee. De merch die ik in 2016 en 17 heb gekocht, ziet er nog zowat als nieuw uit. Puma was echt veel betere kwaliteit. En de niet-team merch was ook dikke prima.

Ik dacht trouwens dat zijn zus zich vooral bezighield met de merch. Gaat die ermee stoppen dan?

Martinspire - PC, PS5, XSX

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gisteren een rondje gereden op Silverstone... met eigen auto, maar wel met 5MPH..
Namelijk bij dit event: https://www.silverstone.co.uk/events/lap-of-lights
(niet mijn video)

Stiekem bij de main straight voor bocht1 wel even een 'burnout' (totdat traction control ingreep :D) gedaan toen ik zag dat er geen andere autos om me heen waren... kon de verleiding niet weerstaan ;)

Wel cool om even in de pitlane te lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg1WXND49ufEV0fayymZqzfvvrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/msxQZQHOf2fKhXpROnjK7kL6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLaP-Lk47FlvnSVw2QzEMSjMRyg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M2eNyN6bNYvATeUI0RHvRMb0.png?f=fotoalbum_large

de RB18 stond er ook (in de garage area naast de pit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HuYEuesYWPUyhudgahmEoYWJ14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0KlxySfTypGREjLsadaeJJn.png?f=fotoalbum_large
En een Haas en een Alpine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HCPTsiau-doeeKNFrQa0SjGVZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHMTDsBpaEF3efQpQEPwoCaW.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In 2027 en 2028 is F1 ook weer terug in Portugal (Portimao):
https://corp.formula1.com...ortugal-in-2027-and-2028/

Ook is de nieuwe concorde agreement getekend door F1, FIA en alle 11 de teams:
https://corp.formula1.com...rde-governance-agreement/

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 16-12-2025 13:38 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Martinspire schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:09:
Ik dacht trouwens dat zijn zus zich vooral bezighield met de merch. Gaat die ermee stoppen dan?
Het gelinkte artikel schrijft:
De uitbater van de Verstappen shop in Swalmen gaat na het sluiten van de zaak met pensioen. Het is nog onbekend wat Verstappen doet met de tentoongestelde items in zijn winkel.
Ik denk niet dat zijn zus(je) toe is aan pensioen. ;)

Edit: Zover ik online kan vinden, is ene Roger Hermans de eigenaar van de winkel.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2025 07:59 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:34
Martinspire schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:09:
Die ontwerpt (mee), o.a. de Unleash the Lion collectie is van haar. Zover ik lees gaan die diverse collecties over naar de nieuwe webshop.

Verder zit ze ook nog in de holding (Mavic) waarop o.a. het vliegtuig staat en waar Jos en Raymond ook in dienst zijn. Vanuit daar krijgt ze ook een bak geld toegeschoven, dus wat dat betreft zou ze financieel al wel met pensioen kunnen.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• RobertMe
"FIA is op de hoogte maar het is te laat om de regels aan te passen voor Australie". Leest als "dan worden de regels maar gewoon niet aangepast" :F Beetje zoals de flexiwings "we weten het en houden het in de gaten" om het dan maanden lang bij dat statement te houden en dan "ineens" toch weer met een TD te komen.

Edit:
Het enige "geluk" is dan nog dat twee fabrikanten het zelfde trucje gevonden zouden hebben. Dat zorgt er in ieder geval niet voor dat een van beiden potentieel dus overal met de winst naar huis rijdt.

En dat zowel Mercedes als Red Bull het trucje zouden hebben zou dan weer kunnen komen doordat RBPT redelijk wat Mercedes HPP personeel heeft ingeslagen?

[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 19-12-2025 20:15 ]

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:38

Martinspire

Awesomeness

Mja dat dat soort dingen mogelijk blijven is wel bizar.

Mogen ze deze keer trouwens wel updates brengen tijdens het seizoen? Of ligt het ontwerp aan het begin al meteen vast?

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kwam dit YT kanaal tegen van een ontwerper waarin tweakerwaardig eea. wordt uitgelegd.

"Het houdt ons van de straat" 🤪

De compressie truc
https://youtu.be/NL6EQ1iv1C8

Ontwerp van de auto zelf
https://youtu.be/6p6GlxJW0UQ

Bonus video over de groundeffect era
https://youtu.be/n95BmdXZj4c

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58

AvK

Ready Set Go

Op dit moment staat op Viaplay een docu over Richard Verschoor, genaamd Op eigen kracht. Persoonlijk vind ik Richard een erg sympathiek persoon, beide benen op de grond en hij heeft inderdaad altijd alles alleen gedaan. Letterlijk op eigen kracht. Dat hij nu onder contract staat bij McLaren (hij stapte zelf op Zak af) heeft hij helemaal aan zichzelf te danken. Mooie beelden ook daarvan.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• mitodriver
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:04
RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:13:
[...]

Edit:
Het enige "geluk" is dan nog dat twee fabrikanten het zelfde trucje gevonden zouden hebben. Dat zorgt er in ieder geval niet voor dat een van beiden potentieel dus overal met de winst naar huis rijdt.
In de praktijk geldt dit dus voor 5 teams namelijk het Mercedes team, McLaren en Williams Racing want die rijden met een Mercedes motor. RedBullRacing en Racing Bulls hebben dus ook beide een voordeel.
Het kan zomaar spannend worden tussen 5 teams

• RobertMe
mitodriver schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:42:
[...]

In de praktijk geldt dit dus voor 5 teams namelijk het Mercedes team, McLaren en Williams Racing want die rijden met een Mercedes motor. RedBullRacing en Racing Bulls hebben dus ook beide een voordeel.
En Alpine. Ook die rijden volgend jaar met een Mercedes motor.

• mitodriver
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:04
RobertMe schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:46:
[...]

En Alpine. Ook die rijden volgend jaar met een Mercedes motor.
Je hebt helemaal gelijk ja vwb Alpine...was me er ff niet van bewust. Zou een mooie strijd worden als het tussen 6 teams gaat. Dan zullen de andere fabrikanten vast aan de bel gaan trekken.
Maar het blijft F1 dus misschien heeft 1 van die andere fabrikanten ook wel een silver bullet gevonden.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Pfff de drama is nu al begonnen… lang leve nieuwe regels.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:41
mitodriver schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:42:
[...]

Nooit bij stil gestaan dat er naast teams die hier voordeel uit halen, er ook fabriek teams zijn die hun motoren afnemen.
Zijn die identiek aan elkaar of zit er een x-% verschil in tussen eigen- en fabriek teams motoren?

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 23-12-2025 00:49 ]

• Waah
CuBras schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:58:
[...]

Nooit bij stil gestaan dat er ook nog fabriek teams zijn die hun motoren afnemen.
Zijn die identiek aan elkaar of zit er een x-% verschil in tussen eigen- en fabriek teams motoren?
Ik verwacht dat die identiek moeten zijn. Anders kan enkel de motor supplier kans maken.

• Waah
Tja een dilemma... waarom niet gewoon aan de regels laten houden? Dat is toch het idee van nieuwe regels?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:06
Ik snap dat gelazer met dit soort dingen nooit. Of het is volgens de regels toegestaan óf niet. Als het is toegestaan moet je het gewoon toestaan en ook niet ineens gaan verbieden na 3 races. En als het niet toegestaan is moet je gewoon handhaven.

• Shinji
Waah schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:40:
[...]

Tja een dilemma... waarom niet gewoon aan de regels laten houden? Dat is toch het idee van nieuwe regels?
Maar dat doen ze dan toch ook? Regel is compressieverhouding is 1:16 bij ambient temperatuur. Dat doen ze. Onder working conditions is anders. Maar dan hadden ze die ambient temperature weg moeten laten.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:01
Shinji schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:32:
[...]

Maar dat doen ze dan toch ook? Regel is compressieverhouding is 1:16 bij ambient temperatuur. Dat doen ze. Onder working conditions is anders. Maar dan hadden ze die ambient temperature weg moeten laten.
Omdat natuurkunde een ding is. Bij veranderende temperatuur, verandert ook de compressieverhouding van nature.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

BM

Moderator Spielerij
Vooropgesteld dat ik het regelboek er niet op nageslagen heb.

Als de regels stellen, een motor mag bij conditie X een compressieverhouding hebben van Y, en Mercedes voldoet daar aan --> Helemaal goed, dat het dan bij 1200° Y+2 word, tja, daar zeggen de regels niks over.
Als de regels stellen, een motor mag maximaal een compressieverhouden van Y hebben (en we meten het met conditie X) --> Dan word het twijfelachtig, je komt dan wel door de metingen, maar voldoet sec niet aan de regels.

Dat laatste voelt het een beetje als wat Ferrari in 2019 deed. 'Ja, maar de sensor zegt dat het goed is', maar ondertussen gebeurd er heel wat anders. Maar zover ik het nu een beetje begrijp zeggen de 2026 regels op dit vlak de 1e optie. In dat geval heeft degene die de regels opgesteld heeft hier een steek laten vallen. Niks meer aan te doen, en indien wenselijk zo snel mogelijk aanpassen, maar niet meer nadat de motoren al gehomologeerd zijn voor komend jaar.
Sir_Lion schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:55:
[...]

Omdat natuurkunde een ding is. Bij veranderende temperatuur, verandert ook de compressieverhouding van nature.
Sure, maar daar kunnen ze best rekening mee houden door de waardes die ze bij kamertemperatuur maximaal willen wat naar beneden bij te stellen, zodat dat compenseerd voor de working temps.

[ Voor 18% gewijzigd door BM op 23-12-2025 07:02 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Waah
Shinji schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:32:
[...]

Dat zegt de tekst niet. De tekst zegt dat Mercedes die compressieverhouding niet haalt. Dat dit enkel onder werktemperatuur is is een ander gerucht, wat het onduidelijk maakt. Maar er staat in de nieuwe melding nergens dat dit onder werktemperatuur is.

• Shinji
Waah schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:11:
[...]

Dat zegt de tekst niet. De tekst zegt dat Mercedes die compressieverhouding niet haalt. Dat dit enkel onder werktemperatuur is is een ander gerucht, wat het onduidelijk maakt. Maar er staat in de nieuwe melding nergens dat dit onder werktemperatuur is.
Deze tekst misschien niet, maar als ik Peter Windsor moet geloven is dat wel waar het in dit geval om draait:

YouTube: 2026 F1 engine dispute by Peter Windsor

Ze voldoen aan de regels als je ze letterlijk neemt, niet aan de geest van de regels zeg maar.

• RobertMe
[...]

Nooit bij stil gestaan dat er naast teams die hier voordeel uit halen, er ook fabriek teams zijn die hun motoren afnemen.
Die zullen vast identiek in hardware moeten zijn. Identiek in software moeten ze in ieder geval al verschillende jaren zijn. Dus identiek in hardware ligt dan voor de hand.

Voordat ze identiek in software (gebruik) moesten zijn kreeg je nog grappen dat een Lotus, met Mercedes motor, ineens een stuk harder liep om ik meen tegen een Ferrari te verdedigen dat weer in het voordeel van Mercedes was :+ In het team zitten namelijk altijd wel een aantal (data?) engineers van de motor fabrikant. En die hadden toen tijdens de race even andere settings doorgegeven die de coureur dan moest doorvoeren. Waarna de pitmuur verbaasd was dat de rondetijden naar beneden gingen.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het klinkt allemaal weer heel erg hetzelfde als met de flexiwings....

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:27
[...]

Spa 2015, Lotus kreeg een extra engine mode die ze verder niet meer mochten gebruiken. Door die extra boost waren ze in ene 8tiende sneller in de race. Die mochten ze toen gebruiken van Mercedes om Vettel in te halen.

https://www.racefans.net/...nto-race-ending-puncture/

• Maasluip
  • Laatst online: 27-12 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik op de link klik zie ik een ander artikel, maar als het om de bewoording "bij ambient temperature" is, dan is dit hetzelfde als de flexiwings. Er wordt een meetmethode afgesproken en als je die meting doorstaat klopt het, toch?

Wat ik in de quote lees is dat ze geen motor kunnen bouwen met een 16:1 compressieratio, en dat lijkt me onzin.

Signatures zijn voor boomers.

• Waah
Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:10:
[...]

Als ik op de link klik zie ik een ander artikel, maar als het om de bewoording "bij ambient temperature" is, dan is dit hetzelfde als de flexiwings. Er wordt een meetmethode afgesproken en als je die meting doorstaat klopt het, toch?

Wat ik in de quote lees is dat ze geen motor kunnen bouwen met een 16:1 compressieratio, en dat lijkt me onzin.
het kan ook pure bluf zijn vanuit Mercedes. Bouw gewoon een motor die niet voldoet, en kijk wat de FIA doet als het halve veld met die motor rijd, en omschakelen naar een andere motor niet meer mogelijk is om 2 voor 12.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:10:
[...]

Als je op de datum (22dec) klikt krijg je de juiste tweet. En inderdaad klinkt precies zelfde als flexi wings.
Ze zullen het vast kunnen maar waarschijnlijk kan MER het huidige ontwerp niet meer tijdig aanpassen en zouden ze ook behoorlijk geraakt worden in budget.
RB schijnt flexibeler te zijn las ik ergens maar we zullen het meemaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 23-12-2025 09:50 ]

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:27
TinusXIII schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:07:
[...]

Spa 2015, Lotus kreeg een extra engine mode die ze verder niet meer mochten gebruiken. Door die extra boost waren ze in ene 8tiende sneller in de race. Die mochten ze toen gebruiken van Mercedes om Vettel in te halen.

https://www.racefans.net/...nto-race-ending-puncture/
Dat was toen inderdaad. Inmiddels moet de fabrikant elke klant dezelfde engine mappings leveren. Een geheime power modus is dus expliciet verboden, waardoor een mercedes in welke auto ook exact dezelfde motor en performance levert. (Op wat kleine tolerantie verschillen en de packaging na)

• alexbl69
  • Laatst online: 23:10
Shinji schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:48:
[...]

Deze tekst misschien niet, maar als ik Peter Windsor moet geloven is dat wel waar het in dit geval om draait:

YouTube: 2026 F1 engine dispute by Peter Windsor

Ze voldoen aan de regels als je ze letterlijk neemt, niet aan de geest van de regels zeg maar.
Vind wat hij op het eind zegt nog het meest intrigerend... dat dit hele gedoe wel eens een smoke-screen kan zijn voor iets heel anders :).

F1... never a dull moment.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Enerzijds is Compressie Gate natuurlijk helemaal des F1's met het opzoeken van de randjes maar anderzijds vind ik het ook heel vermoeiend.

Het is zoals zo vaak in F1 weer overduidelijk in strijd met de geest van de regel.

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-12 02:47
En dat is precies wat F1 is. De regels goed bestuderen en punten vinden waardoor je je concurrentie voor kan zijn.

Als het letterlijk genomen is toegestaan is het gewoon toegestaan en een fout van de FIA om het slecht te beschrijven. Je kan niet van teams verwachten dat ze 'in de geest van de wet' handelen als iedereen zo competitief is en er zoveel miljoenen euros mee gemoeid zijn.

Well found Mercedes, shame on you FIA...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Milenco schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:53:
En dat is precies wat F1 is. De regels goed bestuderen en punten vinden waardoor je je concurrentie voor kan zijn.

Als het letterlijk genomen is toegestaan is het gewoon toegestaan en een fout van de FIA om het slecht te beschrijven. Je kan niet van teams verwachten dat ze 'in de geest van de wet' handelen als iedereen zo competitief is en er zoveel miljoenen euros mee gemoeid zijn.

Well found Mercedes, shame on you FIA...
Het is omdat ze alleen regels willen die ze kunnen verifiëren.
Ze hadden een regel zonder meetbare regels die ze hebben verduidelijkt hoe ze het meten en verifiëren.
Met omgevingstemperatuur kun je de motor uit elkaar schroeven en meten hoe de ratio is.
Een gloeiend hete motor kun je realistisch gezien niet ergens zo op een circuit open schroeven en daar te meten of het klopt.

PSN

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Weet niet of het al voorbij gekomen is, maar Max was afgelopen week lekker aan het testen in Mercedes AMG GT3 op Estoril.
Van Ferrari naar Mercedes overstappen met zijn GT3 team.

Magoed ipv vakantie gewoon doorgaan met testen van auto's op het circuit.
Deze man heeft maar 1 drive lijkt het _/-\o_

ICE ICE Baby

• RobertMe
djmuggs schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:14:
Weet niet of het al voorbij gekomen is, maar Max was afgelopen week lekker aan het testen in Mercedes AMG GT3 op Estoril.
Van Ferrari naar Mercedes overstappen met zijn GT3 team.

Magoed ipv vakantie gewoon doorgaan met testen van auto's op het circuit.
Deze man heeft maar 1 drive lijkt het _/-\o_
En intussen is er ook aangekondigd dat zijn team met Mercedes AMG GT3 auto's gaat rijden. (In de talking bull podcast zei hij dat hiervan nog een aankondiging zou komen. Die er dus letterlijk een dag na het uitkomen van de podcast was).

• Bvanham
Waah schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:25:
[...]

het kan ook pure bluf zijn vanuit Mercedes. Bouw gewoon een motor die niet voldoet, en kijk wat de FIA doet als het halve veld met die motor rijd, en omschakelen naar een andere motor niet meer mogelijk is om 2 voor 12.
OP zich is dit prima op te lossen met een straffensysteem. Gebruik je die motor dan moet je (zolang het probleem er is) extra 50 kg ballast op de auto verzorgen ter compensatie.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:57
Eloisa Lambiase, de vrouw van Gianpiero heeft een publieke reactie op Facebook gedeeld over haar gevecht tegen borstkanker. (bron Reddit).

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/4h6u3yfy8n9g1.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 27-12-2025 10:36 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:50

Pierre

Van nature lui!

Dus het speculeren kan gelijk de prullenbak in, heb met GP te doen, het lijkt me verschrikkelijk.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
_O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJDEsp6e7Uj1VTqg8WWCXA985KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns7BTjAZKuec7YtVTreRS63P.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste

Let op:
Enkele regels vooraf:
• Niet op de man
• We houden het fatsoenlijk, dit is dus niet jouw persoonlijke uitlaatklep om te uiten hoe zat jij onder andere Hamilton wel niet bent.
• Geen complottheorieën, bashen op FIA, coureurs of teams
• Onderbouw je posts, geen one-liners om maar een statement te maken.