Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Vanaf 1 juli is het verplicht on statiegeld te innen op plastic flesjes. En dat steun ik. Er moet veel en veel meer plastic geweerd worden uit het milieu.

Maar bij ons lokale zwembad lossen ze het zo op...

...met een bordje. "Wij innen de verplichte 15c statiegeld op plastic flesjes, maar nemen ze niet retour." Je kunt ze kwijt in een donatiebak voor het goeie doel (een regioziekenhuis, op zich niet slecht) maar ik vind het naar dat je er eigenlijk toe gedwongen word.

Want wat is het alternatief? Meenemen naar huis? Mijn alternatief is vanaf nu gewoon zelf drinken meenemen, want dit soort praktijken vind ik nergens op slaan. Probleem doorschuiven, en als mensen het dan weg smijten is het milieu er niet beter op geworden, maar word er wel meer voor betaald.

De Koninklijke Horeca schrijft op bovenstaande link dat ze die innameplicht door "slim gelobby" hebben weten te vermijden, maar tot welk doel? Dat is toch gewoon je verantwoordelijkheid ontduiken? Uiteindelijk wil je toch juist dat ze weer ingeleverd worden voor fatsoenlijke recycling?

Ik stel dat ze die troep gewoon meer moeten innemen waar je het gekocht hebt. En als ze dat niet willen moeten ze gewoon weer met glazen en tapsystemen gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dit kan toch gewoon in Statiegeld op plastic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Supermarkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:26:
De Koninklijke Horeca schrijft op bovenstaande link dat ze die innameplicht door "slim gelobby" hebben weten te vermijden, maar tot welk doel? Dat is toch gewoon je verantwoordelijkheid ontduiken? Uiteindelijk wil je toch juist dat ze weer ingeleverd worden voor fatsoenlijke recycling?
Wil je? Wie bedoel je? Wij de mensheid in algemeenheid, ja. Een individuele horecaonderneming, nee waarom zouden ze dat willen. Ze zijn geen Greenpeace. Door het lobbyen hebben ze geen verantwoordelijkheid. Slim ontduiken is dan ook niet van toepassing.

Ik vind er het mijne van, maar een verkoper zal het vanuit een zakelijk bedrijfsperspectief weinig positiefs van inzien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vanaf 1 juli is het verplicht on statiegeld te innen op plastic flesjes. En dat steun ik. Er moet veel en veel meer plastic geweerd worden uit het milieu.

Ik stel dat ze die troep gewoon meer moeten innemen waar je het gekocht hebt. En als ze dat niet willen moeten ze gewoon weer met glazen en tapsystemen gaan werken.
Koninklijke Horeca wil dat niet omdat een emballage systeem tijd en dus geld kost. Recycling interesseert ze geen ruk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Want wat is het alternatief? Meenemen naar huis? Mijn alternatief is vanaf nu gewoon zelf drinken meenemen, want dit soort praktijken vind ik nergens op slaan. Probleem doorschuiven, en als mensen het dan weg smijten is het milieu er niet beter op geworden, maar word er wel meer voor betaald.
Zelf meenemen is sowieso goedkoper. Maar aan de andere kant, een zwembad, of ander iets met horeca, of de horeca zelf, hoeft natuurlijk niet per se de plastic flesje te verkopen. Op de cola/frisdranken in glazen flessen zit volgens mij geen statiegeld, bijvoorbeeld. Er zijn dus oplossingen genoeg te bedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

CH4OS schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:17:
[...]
Zelf meenemen is sowieso goedkoper. Maar aan de andere kant, een zwembad, of ander iets met horeca, of de horeca zelf, hoeft natuurlijk niet per se de plastic flesje te verkopen. Op de cola/frisdranken in glazen flessen zit volgens mij geen statiegeld, bijvoorbeeld. Er zijn dus oplossingen genoeg te bedenken. :)
Welk glas bedoel je precies, want die glazen flesjes in het restaurant of bar komen gewoon in een kratje waarop gewoon statiegeld staat. (behalve die 'langnekjes' zeg maar de witte breezerflesjes e.d., die zijn glasbak)

@HTT-Thalan Tja, als ze het niet in willen nemen om je het geld terug te geven dan moeten ze het ook niet innemen om een goed doel te sponsoren denk ik dan.
Als snap ik heel goed dat horeca gelegenheden zich zo min mogelijk willen bezighouden met statiegeld per persoon. (inname, opslag en vervoer)

[ Voor 4% gewijzigd door Hippocampus op 30-07-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
True schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Wil je? Wie bedoel je? Wij de mensheid in algemeenheid, ja. Een individuele horecaonderneming, nee waarom zouden ze dat willen. Ze zijn geen Greenpeace. Door het lobbyen hebben ze geen verantwoordelijkheid. Slim ontduiken is dan ook niet van toepassing.

Ik vind er het mijne van, maar een verkoper zal het vanuit een zakelijk bedrijfsperspectief weinig positiefs van inzien.
De term slim lobbyen is hun eigen uitspraak, zie de gegeven link.

Vanuit een zakelijk perspectief begrijp ik volledig hoe dit concept niet interessant is voor ze, maar maatschappelijk heeft iedereen een verantwoordelijkheid vind ik. En als je beter kunt, ben je nalatig als je dat niet na jaagt.

Nu zitten de afnemers (klanten) er mee in hun maag, en kunnen hun statiegeld niet recupereren tenzij ze alles meezeulen. Ik schat in dat minstens een deel dat niet zal doen, en dan beland dat afval alsnog in de prullenbak of erger, daarbuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap het verschil niet met een regulier flesje, daar zit ook statiegeld op (al jaren) maar er is geen horecagelegenheid die jou je statiegeld betaald als je je flesje leeg hebt.

Waarom zou dat anders moeten zijn met plastic?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Diederik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:07:
Ik snap het verschil niet met een regulier flesje, daar zit ook statiegeld op (al jaren) maar er is geen horecagelegenheid die jou je statiegeld betaald als je je flesje leeg hebt.

Waarom zou dat anders moeten zijn met plastic?
Ik wilde net zeggen..... Als de prijs 15ct omhoog gegaan was dan had je nog steeds gewoon je flesje gekocht in het zwembad en weggegooid. Maar ipv in de afvalbak gooi je het nu in een verzamelbak voor het goede doel :?

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 30-07-2021 18:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Alternatief is gewoon meenemen naar huis als die 15 cent je hoog zit, schijnbaar was het hard nodig gezien al die plastic afval (flessen) in de natuur.

Uiterraard kan je zelf ook drinken meenemen en weer terugnemen dan ben je nog goedkoper uit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:17
Wat is precies het probleem voor je? Die €0,15 die je aan statiegeld betaald of doneert aan het goede doel?

Het gesleep met flesjes kan het niet zijn, want nu sleep je flessen van thuis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hippocampus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:24:
Welk glas bedoel je precies, want die glazen flesjes in het restaurant of bar komen gewoon in een kratje waarop gewoon statiegeld staat. (behalve die 'langnekjes' zeg maar de witte breezerflesjes e.d., die zijn glasbak)
Het alom bekende 20-25cl flesje, maar dan van glas? Zijn volgens mij de longnecks inderdaad. Ook prima als er wel statiegeld op zit (ik dacht dat dat niet zo was), maar dan is dat veel makkelijker af te handelen dan die plastic flesjes, lijkt me. Die plastic flesjes worden ook meegenomen e.d. en de inhoud van een flesje past makkelijk in een glas en kan dus ook vrij vlot weer opgehaald/afgeruimd worden. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Bij de term "slim gelobby" gaan de nekharen me al overeind staan. KHN heeft er gewoon geen zin in.

Logistiek probleem? Die lege flesjes nemen net zoveel ruimte in als de volle.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:42:
Hier gaan mijn nekharen van overeind staan: Hoe is dit niet een logistieke uitdaging? Als je elk lege flesje moet bewaren op de plaats waar anders een vol flesje zou kunnen staan kun je toch maar de helft voorraad aanhouden (of anders gezegd: Heb je twee keer zoveel ruimte nodig om dezelfde voorraad te hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is niet dat de vorm van de fles veranderd als die leeg is he... Dus wat je hiermee wilt zeggen snap ik niet helemaal. ;)
naitsoezn schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:45:
Hier gaan mijn nekharen van overeind staan: Hoe is dit niet een logistieke uitdaging? Als je elk lege flesje moet bewaren op de plaats waar anders een vol flesje zou kunnen staan kun je toch maar de helft voorraad aanhouden (of anders gezegd: Heb je twee keer zoveel ruimte nodig om dezelfde voorraad te hebben)?
Nou ja op zich, ik denk dat dit wat te overdreven is. Je zet als horeca natuurlijk ook nooit je voorraad alleen met volle flesjes natuurlijk.De medewerkers gaan ook niet voor elk lege flesje statiegeld claimen natuurlijk... :+ Dat kost meer dan dat het oplevert.

[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2021 18:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Voor ieder verkocht flesje komt in principe een leeg flesje terug. Het is niet dat de voorraad vanzelf aangevuld wordt.

Verkoper gaat vervolgens met lege flesjes naar de Sligro en komt weer met volle terug om zijn voorraad aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CH4OS schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:48:
[...]
Het is niet dat de vorm van de fles veranderd als die leeg is he... Dus wat je hiermee wilt zeggen snap ik niet helemaal. ;)
[...]
Nou ja op zich, ik denk dat dit wat te overdreven is. Je zet als horeca natuurlijk ook nooit je voorraad alleen met volle flesjes natuurlijk.De medewerkers gaan ook niet voor elk lege flesje statiegeld claimen natuurlijk... :+ Dat kost meer dan dat het oplevert.
Natuurlijk zijn daar wel oplossingen voor te verzinnen..... Maar die zijn dan.. tromgeroffel... logistiek van aard! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

naitsoezn schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:54:
Natuurlijk zijn daar wel oplossingen voor te verzinnen..... Maar die zijn dan.. tromgeroffel... logistiek van aard! ;)
Maar niet zo problematisch als jij het wil doen lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:36

DataGhost

iPL dev

[...]

Dat is meer het probleem van de horeca en de hele supply chain. Je bewaart ergens volle flesjes, die verkoop je, dan is de plek van die volle flesjes leeg. Het is niet alsof je een constante voorraad X van volle flesjes hebt, dat zou toch wel de logistieke droom zijn :p Er verschijnen dus niet zomaar andere volle flesjes voor in de plaats, dus op die plaats daarvan kunnen de lege flesjes prima staan zonder dat het ook maar een centimeter extra ruimte kost. Exact hetzelfde geldt voor de vrachtwagen waarmee de volle flesjes bezorgd worden, die kan ook weer met lege flesjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CH4OS schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:54:
[...]
Maar niet zo problematisch als jij het wil doen lijken.
Tuuuurlijk wel. :) Alles is op te lossen, ontkennen dat er een probleem is, is gewoon de discussie frustreren

[ Voor 42% gewijzigd door naitsoezn op 30-07-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Oud:
Koop fles in
Koel de fles
Verkoop de fles
Afval

Nieuw:
Koop fles in
Betaal statiegeld
Koel de fles
Verkoop de fles
Verzamel de fles
Sla de fles op
Lever de fles in
Wacht op sorteer proces
Ontvang je statiegeld

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

naitsoezn schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:56:
Tuuuurlijk wel. :) Alles is op te lossen, ontkennen dat er een probleem is, is gewoon de discussie frustreren
Ik heb nergens beweerd dat het niet op te lossen is, net zoals jij in eerste instantie schreef alsof je er een probleem van maakte (en dat een "uitdaging" noemt). *knip* dit is niet relevant voor de discussie.

[ Voor 31% gewijzigd door defiant op 30-07-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het is gewoon irritant. Wegens de gezondheid loop ik redelijk vaak en lang in het Erasmus rond... Koop je wat te drinken zit je de hele dag opgescheept met lege flesjes. Ik heb ze uiteindelijk gewoon in de container gedeponeerd uit irritatie.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
DataGhost schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:55:
[...]
Het is niet alsof je een constante voorraad X van volle flesjes hebt, dat zou toch wel de logistieke droom zijn :p Er verschijnen dus niet zomaar andere volle flesjes voor in de plaats, dus op die plaats daarvan kunnen de lege flesjes prima staan zonder dat het ook maar een centimeter extra ruimte kost.
Zo werkt dat niet he, stel je hebt 4m3 opslagcapaciteit, en elke lege fles die een consument terugbrengt i.p.v. netjes in de thuis aanwezige (en daarvoor bestemde kliko gooit), snoept daar wat vanaf...

Ik ben benieuwd wat er straks nog in mijn plastic kliko ligt, lijkt me handiger om het restantje plastic gewoon in de restafval container te dumpen, scheelt weer een kliko bij het huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Diederik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:03:
[...]

Oud:
Koop fles in
Koel de fles
Verkoop de fles
Afval

Nieuw:
Koop fles in
Betaal statiegeld
Koel de fles
Verkoop de fles
Verzamel de fles
Sla de fles op
Lever de fles in
Wacht op sorteer proces
Ontvang je statiegeld
Ja zo kan je het wel uitsmeren. Ik kan nog wel wat stappen ertussen verzinnen die anders allemaal impliciet zijn, of eigenlijk bij dezelfde stap horen. Zoiets als:
Koop fles in
Breng fles naar gebouw
Koel de fles
Verkoop de fles
Afval
Sla afval op
Afvalzak gaat stinken
Ratten knagen zak open, gvd moet ik al die rotzooi in een andere zak stoppen
Lever afval in
Wacht op afvalproces / vuilniswagen
Betaal voor restafval

Het is heel simpel, er gaat evenveel in als uit. In de oude situatie moet je de flessen ook weer verzamelen en opslaan (afval), en daarna inleveren (wederom afval). En het "apart verzamelen" kan je tegelijk meedoen met het verzamelen van borden, glazen en bestek. De laatste drie stappen zijn gewoon één stap, gaat in dezelfde moeite door, en gaat zelfs in dezelfde moeite door als kopen.

Dus je nieuwe lijstje is eigenlijk:
Lever de fles in + "wacht op sorteerproces" + koop fles in + verreken statiegeld
Koel de fles
Verkoop de fles
Verzamel de fles + sla de fles op
en begin weer van voren af aan.

Als je dit met een/enkele vaste leverancier(s) doet komen die gewoon je flesjes brengen en de oude weer ophalen. Verrekenen gebeurt achteraf tegelijk met het betalen van de factuur. Zo gaat het allang in horeca waar ze glazen statiegeldflessen verkopen. Daar hoef je zelf echt nauwelijks moeite voor te doen. Bron: been there done that, meer dan 10 jaar geleden ging het al zo en ik geloof niet dat het toen iets nieuw en baanbrekends was. Alleen nu plastic flesjes erbij komen en exact dezelfde workflow kunnen volgen is het opeens dikke paniek? Ik hou m'n hart vast voor het moment dat blikjes eindelijk ook statiegeld krijgen zoals in een aantal landen ook al meer dan 10 jaar doodnormaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@DataGhost als je ervaring hebt in de horeca, dan weet je dat er een bedrijfsafval container is.

Het punt waar ik maak (probeer te maken) is dat voor de ondernemer extra logistiek noodzakelijk is door de invoering van statiegeld.

Dat kost tijd en geld, 2 zaken die vaak schaars zijn. De oplossing van het zwembad van TS vind ik zelf een slimme.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DataGhost schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:25:
Alleen nu plastic flesjes erbij komen en exact dezelfde workflow kunnen volgen is het opeens dikke paniek? Ik hou m'n hart vast voor het moment dat blikjes eindelijk ook statiegeld krijgen zoals in een aantal landen ook al meer dan 10 jaar doodnormaal is.
Mijn onduidelijkheid/probleem zit hem niet in de supermarkt of het café. Als ik een flesje cola bestel op het terras is dat vaak glas, maar zij ruimen de tafel gewoon voor je af. Ik zou denken dat dit met plastic niet anders is. En als ik inkopen doe bij de super breng ik de lege flessen geregeld weer terug. Bonus is dan, dat ik alle flessen overal mag inleveren: fijn!

Maarrr... sportverenigingen, zwembaden, bioscopen, tentjes op straat? Die hebben dus geen inzamelplicht. Ze verkopen dus plastic flessen (zoals vanouds) maar moeten daar nu 15 cent bovenop gooien. Die flessen gaan dus grotendeels nog steeds in het afval belanden, of op straat. Er word dus ergens iemand 'rijker' van die 15 cent, maar dat opgehaalde bedrag gaat maar ten dele richting de kosten voor het recyclen van diezelfde verkochte hoeveelheid flessen: een deel ervan komt nooit terug. Die stapel plastic komt gewoon weer (nog steeds) voor rekening van de staat (en dus de burger).

Die 3x15 cent die ik vandaag betaald heb is echt de issue niet. Ik had me kunnen inlezen, heb ik niet gedaan, dus mijn fout. Ik heb ze in de donatiebak gegooid voor dat ziekenhuis. Maar het triggerde me wel onderzoek te doen, en mijn voorlopige conclusie is dat er 1) niet goed (genoeg) over is nagedacht en 2) dat 'de industrie' zich er weer met een jantje-van-leiden vanaf probeert te maken (in dit geval Koninklijke Horeca Nederland).

Uiteraard snap ik dat zelf drinken meenemen óók gezeul met flessen is, maar als ik dan toch gedwongen word met flessen te zeulen vul ik ze liever zelf, kan ik daar in ieder geval nog geld sparen en hoef ik die luie horeca niet te sponsoren (even chargerend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Diederik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:32:
@DataGhost als je ervaring hebt in de horeca, dan weet je dat er een bedrijfsafval container is.

Het punt waar ik maak (probeer te maken) is dat voor de ondernemer extra logistiek noodzakelijk is door de invoering van statiegeld.

Dat kost tijd en geld, 2 zaken die vaak schaars zijn. De oplossing van het zwembad van TS vind ik zelf een slimme.
Probleem wat ik ermee heb, is dat er een probleem van gemaakt wordt. De retourstroom is precies tegenovergesteld aan de aanvoerstroom. Ook financieel.

Ja, het is extra moeite. Maar die moeite is blijkbaar niet teveel voor bijvoorbeeld glazen flessen en flesjes die in dezelfde horeca gebruikt worden. Dat proces is volledig ingeburgerd.

Geen innameplicht rijmt totaal niet met het doel van de wet en is niet uit te leggen aan de gemiddelde consument. Door “slim gelobby” laat KHN zich maar weer eens van haar beste kant zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:44:
[...]

Ja, het is extra moeite. Maar die moeite is blijkbaar niet teveel voor bijvoorbeeld glazen flessen en flesjes die in dezelfde horeca gebruikt worden. Dat proces is volledig ingeburgerd.
Ik denk dat de statiegeld pet flesjes juist niet door de horeca grebruikt worden waar ze (ook) glazen flessen gebruiken. Denk aan een snackbar, vistent etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@Joris748 volgens mij is het doel van de wet, voorkomen dat plastic flesjes in de natuur terecht komen.

Waarschijnlijk zijn er bijzonder weinig plastic flesjes in de natuur te vinden die via horeca verkocht zijn. Dat zal voornamelijk supermarkt en tankstation zijn.

Het zou m.i. beter zijn om samen met statiegeld ook hergebruik te verplichten, dan heeft de gehele keten een taak, en niet alleen groothandel, detailhandel en horeca.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Diederik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:57:
@Joris748 volgens mij is het doel van de wet, voorkomen dat plastic flesjes in de natuur terecht komen.

Waarschijnlijk zijn er bijzonder weinig plastic flesjes in de natuur te vinden die via horeca verkocht zijn. Dat zal voornamelijk supermarkt en tankstation zijn.
Inderdaad waarschijnlijk niet via de natte horeca. Naast supermarkten en tankstations, waarschijnlijk ook via snackbars/afhaal en fastfoodrestaurants. Ik denk dat zeker die laatste twee voor het meeste zwerfafval zorgen en daar zou een innameplicht misschien ook wel kunnen helpen.
Het zou m.i. beter zijn om samen met statiegeld ook hergebruik te verplichten, dan heeft de gehele keten een taak, en niet alleen groothandel, detailhandel en horeca.
Eensch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Ik heb toevallig ook van de week een plastic flesje bij de action gekocht... Moest ook statiegeld betalen, moet nog eens uitzoeken waar ik dit flesje kan inleveren om het statiegeld terug te krijgen! Geen idee of dat bij de Action zelf kan.

Ben het wel met je eens: als je daar statiegeld moet betalen dan mag je ook verwachten dat je het daar terug kan krijgen (ik zie statiegeld als een vorm van borg, dat haal je ook bij de innemen terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
President schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:16:
Ik heb toevallig ook van de week een plastic flesje bij de action gekocht... Moest ook statiegeld betalen, moet nog eens uitzoeken waar ik dit flesje kan inleveren om het statiegeld terug te krijgen! Geen idee of dat bij de Action zelf kan.

Ben het wel met je eens: als je daar statiegeld moet betalen dan mag je ook verwachten dat je het daar terug kan krijgen (ik zie statiegeld als een vorm van borg, dat haal je ook bij de innemen terug).
Ja, da's nog wel een puntje. Zoals ik het geïnterpreteerd heb is het uitbetalen van die 15 cent bij inname nog optioneel ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
President schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:16:
De vraag is dan of de action onder een supermarkt groter dan 200m2 valt.
Bij zo’n 12.000 verkopers kunnen de flesjes straks worden ingeleverd: in supermarkten (> 200 m2), via cateraars, op treinstations met bemande verkooppunten en bij grote tankstations langs de weg. Horeca en kleine bedrijven zijn uitgesloten van de verplichting kleine flesjes in te zamelen..
https://www.rijksoverheid...es-voor-minder-zwerfafval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
kwiebus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:45:
[...]

De vraag is dan of de action onder een supermarkt groter dan 200m2 valt.

[...]

https://www.rijksoverheid...es-voor-minder-zwerfafval
Hoe kom ik er achter waar ik het flesje anders kan inleveren?

Flessen van het Jumbo merk kan ik immers ook niet bij de AH inleveren, dus ik zal een Action flesje ook niet zomaar bij elk inleverpunt kunnen inleveren gok ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
President schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:48:
[...]

Hoe kom ik er achter waar ik het flesje anders kan inleveren?

Flessen van het Jumbo merk kan ik immers ook niet bij de AH inleveren, dus ik zal een Action flesje ook niet zomaar bij elk inleverpunt kunnen inleveren gok ik?
Het maakt niet uit waar het flesje gekocht is.
Je kunt je statiegeldflessen inleveren bij alle innamepunten in Nederland. Het maakt niet uit waar je ze gekocht hebt. Als het nieuwe statiegeldlogo er maar op staat!
https://statiegeldnederland.nl/veelgestelde-vragen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:32:
[...]

Maarrr... sportverenigingen, zwembaden, bioscopen, tentjes op straat? Die hebben dus geen inzamelplicht. Ze verkopen dus plastic flessen (zoals vanouds) maar moeten daar nu 15 cent bovenop gooien. Die flessen gaan dus grotendeels nog steeds in het afval belanden, of op straat. Er word dus ergens iemand 'rijker' van die 15 cent, maar dat opgehaalde bedrag gaat maar ten dele richting de kosten voor het recyclen van diezelfde verkochte hoeveelheid flessen: een deel ervan komt nooit terug. Die stapel plastic komt gewoon weer (nog steeds) voor rekening van de staat (en dus de burger).
Ondertussen is er wel een incentive om die 15 cent terug te krijgen, want jij maakt je er druk over op een forum. Zeker voor personen/verenigingen/bedrijven waar redelijke volumes doorheen gaan zodat je op een aardig bedrag aan statiegeld komt is het interessant. Ze hebben misschien geen inzamelplicht, maar het is waarschijnlijk wel aantrekkelijk voor ze om dat toch te doen. Als je minder in problemen en meer in oplossingen denkt zie je dat het ook voor de sportverenigingen, zwembaden, bioscopen en straattentjes geen probleem hoeft te zijn aangezien om het toch in te zamelen, aangezien de restanten van hun eigen voorraad niet meer ruimte innemen dan de oorspronkelijke voorraad, en inleveren en kopen op dezelfde plek gebeurt.

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die er schijt aan hebben en het moedwillig weggooien, grotendeels gewoon in de stad, in mindere mate in de natuur (omdat de mensen die zo triest omgaan met hun eigen afval voor het overgrote deel de natuur niet in gaan). Alleen wat je dus in landen als bijv. Zweden (waar zelfs blik statiegeld heeft) ziet is dat andere mensen het afval wat ze op straat zien liggen toch oprapen en inleveren, omdat er geld mee te verdienen is, en soms zelfs met hele zakken een ronde door het gebied maken. Zonder statiegeld is dat incentive tot opruimen er helemaal niet.
Diederik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:32:
Donder je daar ook gewoon alle statiegeldbierflesjes en -kratten in dan?

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 30-07-2021 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:44:
[...]

Probleem wat ik ermee heb, is dat er een probleem van gemaakt wordt. De retourstroom is precies tegenovergesteld aan de aanvoerstroom. Ook financieel.

Geen innameplicht rijmt totaal niet met het doel van de wet en is niet uit te leggen aan de gemiddelde consument. Door “slim gelobby” laat KHN zich maar weer eens van haar beste kant zien.
Nee het is niet precies zoals normaal.
Nu zou men statiegeld uit moeten gaan keren aan iedere muppet die een plastic fles komt inleveren.
Dat heeft de horeca nooit hoeven doen omdat er geen statiegeld aan klanten meegegeven werd.

Ik snap goed dat een gemiddeld café daar echt niet op zit te wachten.

Maar van de andere kant moeten klanten nu hun lege flesje wat ze net bij de friettent gekocht hebben mee gaan sjouwen naar de supermarkt om dat statiegeld dus te kunnen claimen. Ook niet optimaal zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je er nu een probleem mee hebt, zal je tot nu toe het gewoon hebben weggegooid. Dan is het statiegeld volkomen terecht. Als reden om alsnog aan recycling te gaan doen, als reden minder te kopen (water in plastic kopen i.p.v. in duurzaam iets meenemen, in Nederland met heel prima leidingwater :? ), of als faudtzijnbelasting.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

F_J_K schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:03:
Als je er nu een probleem mee hebt, zal je tot nu toe het gewoon hebben weggegooid. Dan is het statiegeld volkomen terecht. Als reden om alsnog aan recycling te gaan doen, als reden minder te kopen (water in plastic kopen i.p.v. in duurzaam iets meenemen, in Nederland met heel prima leidingwater :? ), of als faudtzijnbelasting.
Of je gebruikt net als ons vrij veel kleine plastic flessen in een week die je gewoon netjes mee naar huis neemt en weggooit met het plastic afval. Nou mag ik dus elke week een extra vuilniszak met plastic mee gaan slepen naar de supermarkt om alles weer in te leveren.. Dus in plaats van dat het gerecycled word via een bestaand en gebruikt kanaal wordt er in mijn geval een extra kanaal opgetuigd en mag ik er extra mee gaan slepen.

Effectief |:(

blub

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:55

Osxy

Holy crap on a cracker

Foamy schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Of je gebruikt net als ons vrij veel kleine plastic flessen in een week die je gewoon netjes mee naar huis neemt en weggooit met het plastic afval. Nou mag ik dus elke week een extra vuilniszak met plastic mee gaan slepen naar de supermarkt om alles weer in te leveren.. Dus in plaats van dat het gerecycled word via een bestaand en gebruikt kanaal wordt er in mijn geval een extra kanaal opgetuigd en mag ik er extra mee gaan slepen.

Als je elke week een vuilniszak met plastic flesjes vult moet je misschien eens gaan afvragen of dat wel normaal is.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Foamy schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Los van bovenstaande post (een enkele Dopper werkt beter?): Bij elke maatregel zal er inderdaad een procent mensen kast hebben, helaas. Zeg jezelf dat het Nederland-breed heel veel beter wordt. :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:50

sapphire

Die-hard pruts0r

F_J_K schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:26:
[...]

Los van bovenstaande post (een enkele Dopper werkt beter?): Bij elke maatregel zal er inderdaad een procent mensen kast hebben, helaas. Zeg jezelf dat het Nederland-breed heel veel beter wordt. :)
Doe jij frisdrank in je Dopper dan :?

Ik snap sowieso niet waarom er statiegeld op die kleine flesjes moest komen. Jaren lang vuil geprikt in enkele natuurgebieden in de Randstad en flesjes kon je echt weinig tegen. Blikjes en glas daarintegen....:X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah ik realiseerde niet dat er nog volwassenen waren die frisdrank drinken. Ik ging er serieus van uit dat het alleen om water ging :X Maar dan nog, ja ook suikermeuk kan in een later schoon te maken Dopper oid.

Helemaal eens dat ook de rest van het zwerfafval statiegeld mag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

AllesKan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:11:
[...]

Zo werkt dat niet he, stel je hebt 4m3 opslagcapaciteit, en elke lege fles die een consument terugbrengt i.p.v. netjes in de thuis aanwezige (en daarvoor bestemde kliko gooit), snoept daar wat vanaf...

Ik ben benieuwd wat er straks nog in mijn plastic kliko ligt, lijkt me handiger om het restantje plastic gewoon in de restafval container te dumpen, scheelt weer een kliko bij het huis.
Volgens mij ging het hier om een zwembad, waar ze meeste mensen hun gekochte drankje ter plekke zullen opdrinken en dan weer zouden inleveren. De opslagcapaciteit is dan niet in het geding, want voorraad wordt niet in real time bij elke verkoop bijgevuld. Daar komt X keer iemand met een lading voor en dat is dan ook het perfecte moment om de oude om te wisselen. Dat gebeurt zo met biervaten en flessen in kratten dus dat kan ook prima met de kleine petflessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:06

Blokker_1999

Full steam ahead

HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:02:
[...]

De term slim lobbyen is hun eigen uitspraak, zie de gegeven link.

Vanuit een zakelijk perspectief begrijp ik volledig hoe dit concept niet interessant is voor ze, maar maatschappelijk heeft iedereen een verantwoordelijkheid vind ik. En als je beter kunt, ben je nalatig als je dat niet na jaagt.

Nu zitten de afnemers (klanten) er mee in hun maag, en kunnen hun statiegeld niet recupereren tenzij ze alles meezeulen. Ik schat in dat minstens een deel dat niet zal doen, en dan beland dat afval alsnog in de prullenbak of erger, daarbuiten.
Als maatschappelijk iedereen verantwoordelijkheid draagt, waarom probeer je dan zo hard om die verantwoordelijkheid hier af te schuiven op een ander? Je kan toch niet zeggen dat iedereen verantwoordelijk moet zijn maar dat het voor jezelf geen extra inspanning mag kosten? Want dan ontloop jij net je verantwoordelijkheid.

Voor ondernemingen is statiegeld weer extra werk, zelfs zonder de inname. Er moet bijkomend geregistreerd worden, er moet meer betaald worden maar er zitten geen extra inkomsten in en dan zou men het ook nog eens moeten terugnemen en de klant moeten terugbetalen waar weeral geen extra inkomsten opzitten. En gegeven hoe we hier betalen is de enige mogelijkheid vaak om het cash uit te betalen. De klant koopt vandaag een drankje met statiegeld, betaald elektronisch maar moet dan wel het flesje kunnen inleveren en dan ga je terug betalen door middel van?

Dus mag je weer een hele hoop extra klein wisselgeld in je zaak halen. Dat is weer vaker naar de bank en zorgen dat je niet zonder komt te zitten.

Dus ja, ik kan begrijpen dat vele verkopers daar niet om staan te springen en de voorkeur geven aan gecentraliseerde ophaling en verwerking van het afval.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

F_J_K schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:47:
Ah ik realiseerde niet dat er nog volwassenen waren die frisdrank drinken. Ik ging er serieus van uit dat het alleen om water ging :X Maar dan nog, ja ook suikermeuk kan in een later schoon te maken Dopper oid.

En sportdrankjes... dat soort spul.

Als je kleine flesjes frisdrank zoveel gebruikt, dan moet je ook niet mekkeren over €0,15 statiegeld en kun je ze gewoon bij het PMD blijven gooien, want dan boeit geld je toch niet.

Flesje Fanta 0,5L: €1,39 (€2,78/L)
Fles Fanta 1,5L: €2,09 (€1,39/L)

Dubbel zoveel gewoonweg, maar!!! dat statiegeld, nee dat kan toch echt niet 8)7
Penny wise, pound foolish....

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:33:
[...]
Het alom bekende 20-25cl flesje, maar dan van glas? Zijn volgens mij de longnecks inderdaad. Ook prima als er wel statiegeld op zit (ik dacht dat dat niet zo was), maar dan is dat veel makkelijker af te handelen dan die plastic flesjes, lijkt me. Die plastic flesjes worden ook meegenomen e.d. en de inhoud van een flesje past makkelijk in een glas en kan dus ook vrij vlot weer opgehaald/afgeruimd worden. :)
Dit is ook wat imho het verschil maakt: in een glazen flesje zit een glas, in een plastic fles zit een halve liter, meer dan twee glazen. Die plastic fles neem je dus mee naar huis, want het is teveel, en de glazen fles laat je achter.
“Gewoon” een glas verkopen (uit een glazen flesje), en dan komt ‘t goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:01
Wat mij hier het meest aan stoort is dat het probleem weer wordt doorgeschoven naar de verkoper/consument. Terwijl ik dit toch echt zie als een probleem van de producent. Als die x kg afval de wereld in helpt, dan moet die ook verantwoordelijk zijn om het weer op te ruimen. Op zo’n manier gaan de grote bedrijven nadenken over duurzame oplossingen en zitten we niet te dweilen met de kraan open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

gebruikershaes schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 01:04:
Wat mij hier het meest aan stoort is dat het probleem weer wordt doorgeschoven naar de verkoper/consument. Terwijl ik dit toch echt zie als een probleem van de producent. Als die x kg afval de wereld in helpt, dan moet die ook verantwoordelijk zijn om het weer op te ruimen. Op zo’n manier gaan de grote bedrijven nadenken over duurzame oplossingen en zitten we niet te dweilen met de kraan open.
Alleen is niet de fabrikant maar de consument degene die het in de natuur flikkert dus die zal je moeten bewegen om dat minder te gaan doen. En indirect beweeg je daar ook de fabrikant mee, als consumenten het statiegeld op kleine flesjes maar irritant genoeg vinden dat ze andere oplossingen gaan zoeken (eigen fles vullen vanuit grote flessen of de kraan) zullen er vanzelf minder kleine flesjes geproduceerd gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:27
Freakertje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:17:

Als je kleine flesjes frisdrank zoveel gebruikt, dan moet je ook niet mekkeren over €0,15 statiegeld en kun je ze gewoon bij het PMD blijven gooien, want dan boeit geld je toch niet.

Flesje Fanta 0,5L: €1,39 (€2,78/L)
Fles Fanta 1,5L: €2,09 (€1,39/L)

Dubbel zoveel gewoonweg, maar!!! dat statiegeld, nee dat kan toch echt niet 8)7
Penny wise, pound foolish....
Jij gaat dan zeker never nooit ergens op een terras/in een café zitten :+ ?
Fanta 0.2L: €2,20 (€11,00/L).

De meeste mensen wel, omdat dit simpelweg een ander soort product is dan ergens bij de supermarkt een flesjes te pakken en ergens in het park of langs de weg op te drinken, op diezelfde manier is een 0.5L flesje toch ook echt een ander soort product dan een 1.5L/2L.

1.5 (of 2L) flessen worden bijvoorbeeld niet echt verkocht buiten de supermarkten, en daar ook uitsluitend in schappen op kamertempratuur. 0.5L kun je op veel plaatsen gekoeld krijgen. Als ik een dagje ergens heen ga wil ik aldaar ook wel eens een drankje op koelkasttempratuur drinken, dan is 1.5/2L flessen gebruiken geen optie omdat die niet koud zijn :)

Het van huis uit meenemen van 0.5L flessen is inderdaad geldverspilling, maar bij het kopen van een gekoelde 0,5L fles op locatie zijn wel andere factoren actief dan louter de kostprijs: Zoals het eerder vermelde gekoeld zijn, maar ook het niet hoeven meeslepen van flessen vanuit huis.

Met de insteek van deze nieuwe wet over het uitbannen van wegwerpplastic en het innen van statiegeld op 0.5L flessen ben ik het overigens helemaal eens, daar is helemaal niks mee. Sterker nog, w.m.b. hadden ook blikjes per direct statiegeld mogen krijgen.

Alleen dat er geluisterd is naar dat gelobby door de horeca ten koste van de consument: Belachelijk.
Als iemand een bewuste keuze maakt om lokaal een gekoeld 0.5L flesjes te kopen dan moet hij/zij dat gewoon op de plek van aankoop ook weer in kunnen leveren en niet verplicht worden het mee te slepen naar huis. Als jij als ondernemer de lusten wil van het verkopen van die flesjes dan moet je gewoon verplicht worden ook de lasten te dragen door ze terug te nemen tegen het statiegeld.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:32:
En gegeven hoe we hier betalen is de enige mogelijkheid vaak om het cash uit te betalen. De klant koopt vandaag een drankje met statiegeld, betaald elektronisch maar moet dan wel het flesje kunnen inleveren en dan ga je terug betalen door middel van?

Dus mag je weer een hele hoop extra klein wisselgeld in je zaak halen. Dat is weer vaker naar de bank en zorgen dat je niet zonder komt te zitten.
Een winkel kan nu toch ook gewoon geld terugstorten/retourpinnen via de gebruikelijke pinterminals, bijvoorbeeld als je iets komt retourneren? Dat kan bij terugname bij elektronisch betalende klanten dan toch ook toegepast worden? Je zou in theorie nieuw geplaatste frisdrankautomaten ook prima kunnen voorzien van een retoursysteem via de pinpas, heb je alleen iets meer ruimte nodig voor de lege fessen.

[ Voor 26% gewijzigd door !mark op 31-07-2021 02:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CH4OS schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:17:
[...]
een zwembad, of ander iets met horeca, of de horeca zelf, hoeft natuurlijk niet per se de plastic flesje te verkopen. Op de cola/frisdranken in glazen flessen zit volgens mij geen statiegeld, bijvoorbeeld. Er zijn dus oplossingen genoeg te bedenken. :)
Maar je kunt het lokale zwembad niet verplichten om een glas cola te geven, omdat je geen (oninbaar) statiegeld wil betalen.

Bij de meeste zwembaden is glas ook helemaal niet toegestaan?

Volgens mij was bij statiegeld toch de regel dat je het kunt inleveren waar je het koopt?

---

Persoonlijk zou ik die plastic flesjes daar in het toilet stoppen, of de waterfilters, totdat je ze wel weer ergens kunt inleveren voor geld.

Re-actieve feedback noem ik dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Ik lees hier allemaal redenen waarom het lastig voor de horeca is. Dat klopt, maar dus? Ik vind dat nou niet echt een relevant argument. Het is nou niet zo dat het wel bijzonder leuk voor de consument is.. het is voor iedereen lastig en daar zullen we het mee moeten doen. De horeca neemt zo z'n deel niet en gedraagt zich als een freerider.

Sterker nog, voor de supermarkten is het ook lastig. En die worden door de horeca nu ook nog eens met hun flesjes opgezadeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 12:48
Interessant topic.

Toevallig onlangs paar keer tegen dit "probleem" aangelopen.
1x bij een grote Action. Daar rekende ik af en de kassamedewerker gaf al aan bij afrekenen u weet dat er 15 eurocent statiegeld op zit en dat wij deze flesjes als winkel niet innemen? Ik gaf aan dat ik weet van het statiegeld maar dat een winkel dit niet in hoef te nemen wist ik niet (was een grote Action waar vlakbij een kleine supermarkt is (die Action is letterlijk 3x zo groot als die supermarkt).

1x bij een Kiosk. Die gaf ook aan van het statiegeld maar dat ze deze niet weer inneemt. Ze wist wel te melden dat er gekeken wordt naar donatie tonnen. Iets wat aan het begin van het topic ook is genoemd.

Ik denk dat een paar donatie tonnen op het station best wel iets kunnen opleveren voor die goede doelen. Het zwerfafval wordt misschien iets minder maar momenteel zie ik eigenlijk niet veel plastic flesjes zwerven.

Voor de goede doelen kan het dus iets geld opleveren en het plastic wordt iets meer gescheiden van het normale afval maar veel meer verwacht ik ook niet echt winst.

Dat je echter min of meer gedwongen wordt om te doneren (je wilt wel van je flesje af) vind ik echter niet netjes.

Edit:
Bij de horeca heb je vaak glazen flesjes en daar zit op het label vaak een tekst dat er statiegeld opzit. Althans de drankjes die ik vaak neem (algemene frisdrank). Voor de horeca veranderd er denk ik dan ook weinig. Die hebben vaak ook geen plastic.

[ Voor 9% gewijzigd door Cave_Boy op 31-07-2021 08:46 . Reden: Horeca toegevoegd. ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

F_J_K schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:47:

Er is vast een sjieke latijnse term voor dat gedrag waarbij je de poster aanvalt en niet het argument. Want wie drinkt er nog frisdrank?! Nou hij dus, welkom in de echte wereld. Drank met smaak in een dopper is ook geen succes tenzij je de smaak wilt bewaren voor de volgende keer.

Terug naar zijn punt: statiegeld vragen kost (hem) uiteindelijk meer energie dan netjes bij het plastic afval sorteren. En ik ben het wel met hem eens. Decentraal afval scheiden is al zinloos en nu komt er weer een kanaal bij.

De hoop is volgens mij dat er minder in de natuur verdwijnt waar veel plastic flesjes worden neergesmeten. Maar volgens mij kan je dan wel 5 euro gaan vragen en gaat er nog niks veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volvados
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 15:45
Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:57:
[...]
Terug naar zijn punt: statiegeld vragen kost (hem) uiteindelijk meer energie dan netjes bij het plastic afval sorteren. En ik ben het wel met hem eens. Decentraal afval scheiden is al zinloos en nu komt er weer een kanaal bij.
De hoop is volgens mij dat er minder in de natuur verdwijnt waar veel plastic flesjes worden neergesmeten. Maar volgens mij kan je dan wel 5 euro gaan vragen en gaat er nog niks veranderen.
En dit vind ik nu tegenstrijdig aan het vragen van statiegeld om zwerfvuil op te lossen.
Mensen die hun flesje in de natuur gooien doen dit uit hun gemak, omdat het hen al te veel moeite kost om dit in het afval te gooien.
Door het nog eens nodig te maken om het flesje op een erg beperkt aantal plaatsen in te leveren, bereik je dergelijke personen dan toch ook niet :?

Wordt er dan vertrouwd op anderen om dit afval te verzamelen om enkele centen te verdienen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk dat het wel werkt, als iedereen zich er een beetje op aanpast. Ik koop gewoon geen PET flesjes meer op plekken waar ik ze niet kan inleveren. Jammer voor de horeca-man, maar dan is het maar zo. Statiegeld vind ik prima, maar ik ga niet mee als er maar selectief verplichtingen opgelegd worden. Bij de AH heb ik er geen problemen mee, want daar kan ik de lege flessen ook weer kwijt. Ik betaal graag statiegeld, maar alleen aan mensen die het me ook weer terugbetalen als ik het flesje inlever. Zodra het eenrichtingsverkeer wordt, dan hou je je flesje maar lekker. :)

Er gaat veel verandere in verpakkingsland. Wij gaan bijvoorbeeld nu ook stoppen met de kleine meeneempakjes sap met rietje. Die rietjes zijn niet meer van plastic en blijkbaar was "kwaliteit" geen eigenschap waar de vervangers op geselecteerd zijn. Sinds die "papieren" rietjes, is het gewoon drama. Het werkt gewoon niet. Nou, dan hou je je meuk maar. Mijn broer is vrachtwagenchauffeur en die ervaart dit ook met bijvoorbeeld rietjes bij wegrestaurants en fastfood ketens. Als hij bij de McDonalds nu een milkshake haalt, neemt hij 5 rietjes mee. Voorheen had hij genoeg aan 1 rietje, maar blijkbaar is 5 papieren rietjes een minder groot probleem dan 1 recyclebaar plastic rietje.

Op dagjes uit nemen wij gewoon een rits wegwerpbekertjes mee. Kom maar op met statiegeld op wegwerpbekertjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Accretion schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:21:
Maar je kunt het lokale zwembad niet verplichten om een glas cola te geven, omdat je geen (oninbaar) statiegeld wil betalen.

Bij de meeste zwembaden is glas ook helemaal niet toegestaan?

Volgens mij was bij statiegeld toch de regel dat je het kunt inleveren waar je het koopt?
Tja, plastic flessen hebben doppen. Als zo'n fles met dop erop op de grond ligt, kun je net zo goed lelijk vallen en je nek breken of in het water terecht komen en verdrinken. Dus dan naar helemaal niets verkopen? Blikjes gaan dan ook niet werken. Met de optie van glazen flesjes houdt de uitbater het statiegeld en krijgt de uitbater via de groothandel het statiegeld terug en serveert dan ook nog eens veel lekkerdere frisdrank. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42

MeNTaL_TO

The future is not set

Is dit dan ook daadwerkelijk zo? Want met 1,5L flessen maak ik regelmatig mee dat ze niet ingenomen worden bij een winkel en deze bijvoorbeeld alleen bij de LIDL of Aldi ingeleverd kunnen worden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Cave_Boy schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:44:
1x bij een Kiosk. Die gaf ook aan van het statiegeld maar dat ze deze niet weer inneemt. Ze wist wel te melden dat er gekeken wordt naar donatie tonnen. Iets wat aan het begin van het topic ook is genoemd.
Kiosk van een station? Heb laatst bij meerdere gevraagd, ook AH to Go's op verschillende stations, ze hadden geen van allen info gekregen over wat er m.b.t. inleveren op de planning staat en dat terwijl er volgens verschillende media inleverpunten op stations te vinden zouden moeten zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 12:48
Raven schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Kiosk van een station? Heb laatst bij meerdere gevraagd, ook AH to Go's op verschillende stations, ze hadden geen van allen info gekregen over wat er m.b.t. inleveren op de planning staat en dat terwijl er volgens verschillende media inleverpunten op stations te vinden zouden moeten zijn.
Was niet een AH maar een oranje Kiosk. (Amsterdam centraal)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Op elke bemande OV locatie is verplicht een innamepunt aanwezig. En dat mag niet alléén een vrijwillig innamepunt zijn, maar het statiegeld moet er ook daadwerkelijk retour gegeven worden.

Maar dan leg je het hele "gezeur" dus gewoon bij 1 partij: de consument. Die moet daar gewoon niet in meegaan en daar niet meer kopen. Koop je toch een blikje, als je écht heel erg dorst hebt?

Dit is echt een volstrekt waardeloze implementatie. Onduidelijk en de consument weet niet eens zeker of hij bij een bepaald innamepunt überhaupt zijn statiegeld terugkrijgt. Want we hebben voortaan - om iedereen écht helemaal de weg kwijt te laten raken (dat zal wel het meeste centen opleveren) - nu 3 soorten innamepunten:
- innamepunt waar je daadwerkelijk je statiegeld teurgkrijgt.
- innamepunt waar je mag kiezen of je je statiegeld terugkrijgt of gaat doneren aan een goed doel.
- innamepunt waar je je centen gewoon kwijt bent en ze beloven het aan een goed doel te schenken.

Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Ik maak het systeem voor mezelf gewoon eenvoudig: als ik bij jou een flesje zou kopen en daar statiegeld voor moet betalen, dan moet ik dat statiegeld bij jou ook weer op kunnen halen. Zoniet, dan hoef ik je flesje niet. Dan gun ik de omzet liever aan een partij die die service wél levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

!mark schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 02:46:
[...]

Alleen dat er geluisterd is naar dat gelobby door de horeca ten koste van de consument: Belachelijk.
Als iemand een bewuste keuze maakt om lokaal een gekoeld 0.5L flesjes te kopen dan moet hij/zij dat gewoon op de plek van aankoop ook weer in kunnen leveren en niet verplicht worden het mee te slepen naar huis. Als jij als ondernemer de lusten wil van het verkopen van die flesjes dan moet je gewoon verplicht worden ook de lasten te dragen door ze terug te nemen tegen het statiegeld.
Ik had de nieuwe regels nog niet gelezen, ik dacht dat het ging om het uitgezonderd zijn van een innameplicht voor alle flessen, maar dat ter plekke gekochte flessen wel teruggenomen moesten worden. Maar dat dus nog niet eens... dat is wel een achterlijke invulling dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:17:
Op elke bemande OV loactie is verplicht een innamepunt aanwezig.
Per wanneer? 2 weken terug nog niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:37
Het statiegeld beleid in Denemarken is zoveel beter als in Nederland. Hier kun je alles inleveren bij iedere supermarkt. Zelfs de NLse pet flessen worden herkend. In Nederland probeerde ik laatst een grote fles in te leveren zonder streepjescode en dat ging dus niet. Die moest de kliko in. Zelfs het personeel kon zo gezegd niet helpen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raven schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:56:
[...]

Per wanneer? 2 weken terug nog niet.
1 juli, tenzij "something realy went bad"....

Ik moet zeggen dat ik door Corona in 1 klap van "dagelijkse OV reiziger" naar "incidentele OV reiziger" ben gegaan, dus ik krijg dit ook alleen maar mee uit de media. In theorie is er op iedere bemande OV locatie een innamepunt waar je je geld kunt terugkrijgen. Maar da's nog klote, want Amsterdam CS is gróót. Mag je even van perron 16,5 naar 1 om je op perron 16,5 gekochte flesje weer in te leveren, óf je moet het meenemen.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 00:43
Cobb schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:40:
Het statiegeld beleid in Denemarken is zoveel beter als in Nederland. Hier kun je alles inleveren bij iedere supermarkt. Zelfs de NLse pet flessen worden herkend. In Nederland probeerde ik laatst een grote fles in te leveren zonder streepjescode en dat ging dus niet. Die moest de kliko in. Zelfs het personeel kon zo gezegd niet helpen.
LIDL is ook irritant, die neemt alleen eigen flessen retour, en hun flessen worden elders ook niet retour genomen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

!mark schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 02:46:
[...]

Jij gaat dan zeker never nooit ergens op een terras/in een café zitten :+ ?
Fanta 0.2L: €2,20 (€11,00/L).

De meeste mensen wel, omdat dit simpelweg een ander soort product is dan ergens bij de supermarkt een flesjes te pakken en ergens in het park of langs de weg op te drinken, op diezelfde manier is een 0.5L flesje toch ook echt een ander soort product dan een 1.5L/2L.
Je geeft het zelf al aan, je koopt een ander product. ;)
Op café koop ik ook bediening, de entourage, schoonmaak, sfeer, etc. etc. Niet slechts wat vocht met suiker en nog wat smaakjes erin.

Neem ik dat mee van huis, dan maakt het niet uit of ik een gekoeld flesje van 0,5L meeneem, of een gekoelde dopper met het vocht daarin. Het warmt even snel op, het kan dezelfde inhoud hebben, het heeft hetzelfde gemak. Zeker als de poster (Foamy) waar ik op ageer het lege flesje toch al mee naar huis nam, het enige wat je meer moet doen is de dopper (samen met de rest van je afwas) schoonmaken. En ok, je moet even overschenken uit de 'bulk' verpakking.

Al het andere wat je in je verhaal noemt, doet er hier niet toe, want zoals je zelf zegt: dat is een ander product (en dus situatie).

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 11:03
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:17:
nu 3 soorten innamepunten:
- innamepunt waar je daadwerkelijk je statiegeld teurgkrijgt.
- innamepunt waar je mag kiezen of je je statiegeld terugkrijgt of gaat doneren aan een goed doel.
- innamepunt waar je je centen gewoon kwijt bent en ze beloven het aan een goed doel te schenken.
4: Je verlies nemen en het flesje toch verantwoordelijk in de afvalbak gooien.
5: En dan is er nog een vijfde waarvoor deze onzin allemaal in het leven geroepen is - en die zal ik maar niet noemen.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Napsju schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:22:
[...]

5: En dan is er nog een vijfde waarvoor deze onzin allemaal in het leven geroepen is - en die zal ik maar niet noemen.
Niet in de (rest)afvalbak gooien maar netjes gesorteerd inzamelen zodat 't hergebruikt kan worden op een gemakkelijke (lees: 'goedkopere') manier ;)

Misschien moeten ze het statiegeld op dat soort 'mini' flesjes (en blikjes in de toekomst) maar gewoon naar €5,- zetten. Eens kijken hoelang het dan duurt totdat iedereen die dat soort aankopen doet z'n eigenhandig aangeschafte 'rommel' terug gaat brengen (en als mensen dat niet doen dan zijn er wel anderen die het met liefde en plezier voor de vervuiler gaan doen).

Op de 1,5L PET flessen zit ook maar €0,15 statiegeld en die dingen zie je gelukkig bijna nooit ergens als zwerfafval liggen. Zelfde geld voor de glazen flesjes van diverse formaten, ook die zie je gelukkig zélden als zwerfafval. Voor glas gelden helaas weer andere nadelen zoals bijvoorbeeld de transportkosten. Verpakking weegt daarbij bijna net zoveel óf zelfs meer dan dat het eigenlijke product doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 31-07-2021 17:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Die flesjes in de afvalbak gooien (PMD bak, hier in de gemeente staan overal dubbele afvalbakken) deed ik al. Ik zie niet in waarom ik daar nu ineens voor moet gaan betalen. :) Jammer dat anderen ze op straat gooien, maar daarvoor ga ik de rekening niet betalen. Dan werk ik er wel omheen. Kan me er verder niet druk om maken. Dan koop ik wel wat anders. Zelfde verhaal met die papieren rietjes tegenwoordig in pakjes drinken: hou maar, ik hoef ze al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Die flesjes in de afvalbak gooien (PMD bak, hier in de gemeente staan overal dubbele afvalbakken) deed ik al. Ik zie niet in waarom ik daar nu ineens voor moet gaan betalen. :) Jammer dat anderen ze op straat gooien, maar daarvoor ga ik de rekening niet betalen. Dan werk ik er wel omheen. Kan me er verder niet druk om maken. Dan koop ik wel wat anders. Zelfde verhaal met die papieren rietjes tegenwoordig in pakjes drinken: hou maar, ik hoef ze al niet meer.
Probleem met het plastic afval wat er middels 'PMD' ingezameld wordt is hoofdzakelijk dat er ámper iets zinnigs mee gedaan wordt. Het plastic uit die afvalstroom komt écht niet terug in de keten waarbij het als grondstof gaat dienen voor bijvoorbeeld nieuwe flesje waar weer een paar Centiliter frisdrank / sportdrank in gaat. De kans dat je zo'n flesje wat middels die 'PMD' keten ingezameld is nog ooit tegen gaat komen... Een aanvaring met een paaltje op het trotoir.

Als je die keten gaat doorgronden dan kom je uiteindelijk bij de consument uit welke een product liever in de schappen ziet staan in een 'transparant flesje' óf in een flesje met een fancy kleurtje dan dat er een 'grijs/grouw' flesje waar eventueel een papieren etiketje omheen gewikkeld is.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 31-07-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
Ik zie het probleem voor de horeca niet. Op glazen flesjes cola en bier zit toch ook al statiegeld? Op de kratten ook. Dus het hele systeem van inzamelen en inleveren bestaat al.

Verder ben ik van mening dat als je niet inneemt je ook niet mag heffen. Dat is echt heel brutaal, want je schuift jouw probleem door naar de consument. Dat dat er überhaupt doorgekomen is is echt belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Erapaz schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:16:
Ik zie het probleem voor de horeca niet. Op glazen flesjes cola en bier zit toch ook al statiegeld? Op de kratten ook. Dus het hele systeem van inzamelen en inleveren bestaat al.

Verder ben ik van mening dat als je niet inneemt je ook niet mag heffen. Dat is echt heel brutaal, want je schuift jouw probleem door naar de consument. Dat dat er überhaupt doorgekomen is is echt belachelijk.
Transport kosten?

Als jij in NL een vrachtwagen de weg op zet welke maximaal 50 Ton mág wegen dan wil je liever niet hebben dat méér dan de helft van je lading qua gewicht uit verpakkingsmateriaal bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:19:
[...]

Transport kosten?

Als jij in NL een vrachtwagen de weg op zet welke maximaal 50 Ton mág wegen dan wil je niet hebben dat méér dan de helft van je lading qua gewicht uit verpakkingsmateriaal bestaat.
Heb je nu ook? Daarnaast, niet mijn probleem als consument? Verhoog je de prijs van je drankje maar als je niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Probleem met het plastic afval wat er middels 'PMD' ingezameld wordt is hoofdzakelijk dat er ámper iets zinnigs mee gedaan wordt. Het plastic uit die afvalstroom komt écht niet terug in de keten waarbij het als grondstof gaat dienen voor bijvoorbeeld nieuwe flesje waar weer een paar Centiliter frisdrank / sportdrank in gaat. De kans dat je zo'n flesje wat middels die 'PMD' keten ingezameld is nog ooit tegen gaat komen... Een aanvaring met een paaltje op het trotoir.

Als je die keten gaat doorgronden dan kom je uiteindelijk bij de consument uit welke een product liever in de schappen ziet staan in een 'transparant flesje' óf in een flesje met een fancy kleurtje dan dat er een 'grijs/grouw' flesje waar eventueel een papieren etiketje omheen gewikkeld is.
Dat is niet mijn probleem. Ik doe netjes wat me gevraagd wordt. Ik koop veel in grijsgrauw met etiket. Blikjes.
De consument wil ook bruikbare rietjes bij pakjes sap. Daar lijkt "de consument wil" ook geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:26:
[...]

Dat is niet mijn probleem. Ik doe netjes wat me gevraagd wordt. Ik koop veel in grijsgrauw met etiket. Blikjes.
De consument wil ook bruikbare rietjes bij pakjes sap. Daar lijkt "de consument wil" ook geen issue.
Je kunt natuurlijk blijven denken dat 't niet jouw (ons!) probleem is als consument zijnde maar de fabrikant / leverancier zal z'n verdienmodel nooit en te timmer aan gaan passen. Winst minimaliseren, ik geloof niet dat dat een goed 'business model' is...

Uiteindelijk is het AL-TIJD een probleem van de consument waarbij in het uiterste geval de fabrikant / leverancier failliet gaat en de consument vervolgens niet eens meer kán kopen wat 'ie graag zou willen kunnen kopen.

In de horeca zouden ze ook veel liever ALLES van tap willen/kunnen serveren maar de consument (tlees: de terrasganger) denkt dat 'ie dan bedonderd wordt met aangelengde 'limonade' ....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 31-07-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

geen idee, en ik ben toch een beetje benieuwd naar reden 5.. waar doel je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:19:
[...]

Transport kosten?

Als jij in NL een vrachtwagen de weg op zet welke maximaal 50 Ton mág wegen dan wil je liever niet hebben dat méér dan de helft van je lading qua gewicht uit verpakkingsmateriaal bestaat.
De gemiddelde vrachtwagen komt na een rondje weer leeg bij het DC aan. Die terugweg kan hij ook best gevuld met lege flessen zijn. Overigens moet ik ook al jaren m'n statiegeld weer bij de supermarkt zien te krijgen en daar heeft ook niemand medelijden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 11:03
Yucon schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:36:
[...]

geen idee, en ik ben toch een beetje benieuwd naar reden 5.. waar doel je op?
Dumpen daar waar het niet hoort..

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:27
Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:48:
Op de 1,5L PET flessen zit ook maar €0,15 statiegeld en die dingen zie je gelukkig bijna nooit ergens als zwerfafval liggen. Zelfde geld voor de glazen flesjes van diverse formaten, ook die zie je gelukkig zélden als zwerfafval.
€0,25 :+

Glazen (niet alcoholische) flesjes vind ik niet een helemaal eerlijk vergelijk, die worden buiten de horeca (welke de horecaondernemer wél netjes terugneemt) echt een heel stuk minder verkocht dan PET of blik.

[ Voor 22% gewijzigd door !mark op 31-07-2021 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Op de 1,5L PET flessen zit ook maar €0,15 statiegeld en die dingen zie je gelukkig bijna nooit ergens als zwerfafval liggen. Zelfde geld voor de glazen flesjes van diverse formaten, ook die zie je gelukkig zélden als zwerfafval. Voor glas gelden helaas weer andere nadelen zoals bijvoorbeeld de transportkosten. Verpakking weegt daarbij bijna net zoveel óf zelfs meer dan dat het eigenlijke product doet.
Het lijkt me ook te komen door de manier waarop ze gebruikt worden. Glazen flesjes zijn typisch iets voor in de horeca. En 1,5 liter flessen meestal voor thuis. Ok, niet helemaal altijd.. maar vergeleken met de 0,5l flesjes wel veel vaker. Ik ben er ook schuldig aan hoor.. het komt er namelijk zelden van dat ik de moeite doe vanuit huis met m'n 1,5 liter flessen op de fiets te stappen om ze in een berm te gooien. Meestal ben ik te lui daarvoor en breng ik ze gewoon terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:54:
[...]

1 juli, tenzij "something realy went bad"....

Ik moet zeggen dat ik door Corona in 1 klap van "dagelijkse OV reiziger" naar "incidentele OV reiziger" ben gegaan, dus ik krijg dit ook alleen maar mee uit de media. In theorie is er op iedere bemande OV locatie een innamepunt waar je je geld kunt terugkrijgen. Maar da's nog klote, want Amsterdam CS is gróót. Mag je even van perron 16,5 naar 1 om je op perron 16,5 gekochte flesje weer in te leveren, óf je moet het meenemen.
2 weken terug wisten ze i.i.g. nergens nog wat van, niet eens aankondiging van hogerhand of wat dan ook, zowel kiosken op perrons als AHtoGo's.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:31:
[...]

Je kunt natuurlijk blijven denken dat 't niet jouw (ons!) probleem is als consument zijnde maar de fabrikant / leverancier zal z'n verdienmodel nooit en te timmer aan gaan passen. Winst minimaliseren, ik geloof niet dat dat een goed 'business model' is...

Uiteindelijk is het AL-TIJD een probleem van de consument waarbij in het uiterste geval de fabrikant / leverancier failliet gaat en de consument vervolgens niet eens meer kán kopen wat 'ie graag zou willen kunnen kopen.

In de horeca zouden ze ook veel liever ALLES van tap willen/kunnen serveren maar de consument (tlees: de terrasganger) denkt dat 'ie dan bedonderd wordt met aangelengde 'limonade' ....
Het is niet mijn probleem, als in: dan koop ik het dus niet. Ik denk ook niet dat als gevolg hiervan fabrikanten failliet gaan, maar meer dat de 0,5 liter PET gewoon gaat verdwijnen op den duur. Waarom zou je ze blijven verkopen, als je alleen maar gezeik hebt over statiegeld en bepaalde mensen die ze niet meer willen kopen daardoor. Dan zou ik als straatverkoper lekker blikjes gaan verkopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Anoniem: 39993 Die blikjes komen eind volgend jaar ook gewoon aan de beurt qua statiegeld verplichting.

PMD afval inzameling wordt zo (misschien?) ooit nog wel eens overbodig :*)

[ Voor 54% gewijzigd door Will_M op 31-07-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:48:
@Anoniem: 39993
PMD afval inzameling wordt zo (misschien?) ooit nog wel eens overbodig :*)
Ja, dat heet restafval. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ik neem ze mee naar huis en geef ze mee met de AH die 1x per week komt.

In bijvoorbeeld de Efteling doneren wij alles weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En dan betaalt de consument dus alsnog. PMD wordt nu vaak nog gratis ingezameld, restafval is per Kg. / lediging van een Kliko / aanbieding bij een inzamelpunt.

PMD betaald in laten zamelen geeft een hoop extra zwerfafval ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:28:
[...]

En dan betaalt de consument dus alsnog. PMD wordt nu vaak nog gratis ingezameld, restafval is per Kg. / lediging van een Kliko / aanbieding bij een inzamelpunt.

PMD betaald in laten zamelen geeft een hoop extra zwerfafval ....
Per 1 januari 2021 mogen inwoners van gemeente Nieuwegein het PMD (plastic verpakkingsafval, metaal (blik) en drankenkartons) weer in de grijze container voor restafval doen. De gemeenteraad van Nieuwegein heeft ervoor gekozen om PMD via nascheiding weer uit de restafvalcontainer te halen. Dit betekent dat inwoners van Nieuwegein plastic verpakkingsafval dus niet meer apart hoeft te verzamelen. RMN leegt de restafvalcontainer elke twee weken.
Dus gewoon alles bij het restafval, is de meest efficiënte manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GioStyle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:34:
[...]

[...]

Dus gewoon alles bij het restafval, is de meest efficiënte manier.
https://www.npostart.nl/de-vuilnisman/KN_1718256

;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 31-07-2021 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is de verpakkingsbelasting voor plastic flessen nu afgeschaft, of betalen we weer dubbelop?
Ik kocht altijd kleine flesjes water voor iets van 11 cent per stuk, bij de invoering van de verpakkingsbelasting verdubbelde de prijs bijna. En nu niet bijdehand gaan doen dat ik water uit de kraan kan drinken natuurlijk, want ik vul de flesjes regelmatig. Maar pak ook regelmatig een nieuw flesje om ze schoon te houden.

Ondertussen adviseert de overheid om een noodpakket in huis te hebben waar je minstens drie dagen mee vooruit kunt, met drie liter water per persoon. Als je met vier mensen woont zit je dan op 36 liter, oftewel 72 kleine flesjes. Qua houdbaarheid lukt dat net als je normaal eens per week een schoon flesje pakt, en die flesjes verdwijnen netjes met het plasticafval.
Een beetje jammer altijd dat de overheid steeds meer drempels opwerpt voor dingen die we gewoon volgens de regels doen.

Vooral met blikjes is statiegeld irritant, die moet je dan omspoelen tegen vliegen, en je mag ze niet platknijpen. Zwerfafval is ook helemaal geen probleem, ik kom vanalles tegen maar amper flesjes en blikjes. Wel koekverpakkingen, kauwgom, peuken en heel veel andere rotzooi. Doe statiegeld op peuken! En op hondenvoer!

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 31-07-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Dit topic dreigt wat af te dwalen.
Statiegeld op kleine flesjes is ingevoerd om zwerfafval te verminderen. Dat heeft maar zijdelings te maken met recycling en in welke bak je het moet gooien.

Zoals het innemen van flesjes (of beter gezegd NIET innemen) nu wordt geïmplementeerd door (zwembad)kiosken en andere kleine verkopers, zal het restafval probleem niet verminderen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brent schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:14:
[...]

LIDL is ook irritant, die neemt alleen eigen flessen retour, en hun flessen worden elders ook niet retour genomen.
Nee, dat is niet correct.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hackus schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:55:
[...]

Nee, dat is niet correct.
Toch is het zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vanaf de nieuwe regeling niet, ze nemen alle flessen in, Ook van Aldi.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hackus schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Vanaf de nieuwe regeling niet, ze nemen alle flessen in, Ook van Aldi.
En in die winkel wordt ook alles ingenomen? Dan is dat nieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Brent schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:14:
[...]

LIDL is ook irritant, die neemt alleen eigen flessen retour,
Ik had laatst een aantal 0.5l flesjes coca cola die ik had gekocht op stations (kiosk/automaat/AHtoGo), die geen inleverpunten hebben, en de flessenautomaat van de lokale Lidl accepteerde die gewoon :) Maar flesjes orangina die bij diezelfde Lidl wegkwamen, werden niet herkend, gebeurt helaas wel vaker bij tijdelijke acties.

Wat ik niet snap, waarom zit er geen statiegeld op 1.5l flessen sap/smoothies? :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Is daar ook een artikeltje van? Dan hoef ik niet op andermans tempo kennis op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Betaal je dan ook statiegeld op glazen flesjes op een terras?
Pagina: 1 2 3 Laatste