Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:28
Statiegeld op blikjes per 31 december 2022 wordt helemaal een drama want op een blikje zit geen dop. De plakkerige vloeistof stroomt zo je tas in, dus meenemen naar huis is geen optie? Je wil het blikje weer inleveren op het verkooppunt, ware het niet dat veel verkooppunten een uitzondering krijgen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:25
Nu heb ik het zelf ook ervaren en snap ik eindelijk de reden van dit topic.

Vandaag bij een grote supermarkt geweest en wilde zo'n 0.5l flesje inleveren. Je raad het al, de automaat accepteerde het niet, met de melding dat het merk niet ingenomen kon worden, of iets in die trant. Vreemd, want het flesje is in dezelfde supermarkt gekocht en is van 1 van de grootste frisdrankmerken ter wereld. De supermarkt is ook ongeveer de grootste keten van Nederland en betreft zo'n xl supermarkt.

Dat een kleine kiosk van een zwembad de moeite niet wil doen kan ik nog begrijpen, maar als je vervolgens je flesjes ook niet kwijt kan bij een grote supermarktketen (tegenwoordig toch een algemeen inzamelpunt voor klein, recyclebaar afval), dat is natuurlijk wel erg matig. Heb het flesje nu maar bij het plastic afval gegooid, maar de volgende keer ga ik er toch iemand over aanspreken daar.
noslen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:19:
Statiegeld op blikjes per 31 december 2022 wordt helemaal een drama want op een blikje zit geen dop. De plakkerige vloeistof stroomt zo je tas in, dus meenemen naar huis is geen optie? Je wil het blikje weer inleveren op het verkooppunt, ware het niet dat veel verkooppunten een uitzondering krijgen |:(
Dat vind ik wel een beetje denken in problemen. Een beetje van het kaliber dat sommige mensen hun afval maar uit het autoraam gooien, omdat ze het niet in de auto willen laten en er niet overal afvalbakken langs de weg staan. Als je het meeneemt, moet je het ook bij je kunnen houden vind ik. Ben je bang dat er resten uit komen, dan kun je het in een zakje bewaren, of desnoods een papieren zakdoekje/stukje keukenrol in de opening proppen. Is dat teveel moeite, dan koop je een flesje ipv een blikje. Kan trouwens ook zomaar zijn dat iemand op het idee komt om tegen die tijd speciale dopjes voor blikjes op de markt te brengen.

[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 01-08-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:23
Sterker nog die bestaan al:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdiNoYKMt_1WJ086LmTJIWIVTDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V7EJDou9AELfcJI2b2ySXA3r.jpg?f=user_large

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25
LA-384 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:19:
Heb het flesje nu maar bij het plastic afval gegooid, maar de volgende keer ga ik er toch iemand over aanspreken daar.
Op de grond bij de flessenautomaat bij onze Aldi zie je vaak een hele verzameling flessen staan die de automaat niet accepteert (enkel wat ze zelf verkopen) maar waarvan mensen geen zin hebben om ze weer mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09

MeNTaL_TO

The future is not set

.

[...]

Dat vind ik wel een beetje denken in problemen. Een beetje van het kaliber dat sommige mensen hun afval maar uit het autoraam gooien, omdat ze het niet in de auto willen laten en er niet overal afvalbakken langs de weg staan. Als je het meeneemt, moet je het ook bij je kunnen houden vind ik. Ben je bang dat er resten uit komen, dan kun je het in een zakje bewaren, of desnoods een papieren zakdoekje/stukje keukenrol in de opening proppen. Is dat teveel moeite, dan koop je een flesje ipv een blikje. Kan trouwens ook zomaar zijn dat iemand op het idee komt om tegen die tijd speciale dopjes voor blikjes op de markt te brengen.
Dat klinkt leuk, maar je mag het blikje niet pletten of indeuken, probeer dat maar eens met een leeg blikje.
Die dopjes waren er in de jaren 80 al, alleen geen succes, die schoten eraf en had je nog alle smurrie.
Als ik blikjes ook geplet mag inleveren is het voor mij geen probleem, dan kan ik er aardig wat kwijt in een plastic zakje.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14
Heerlijk. De wereld staat letterlijk in de fik en onder water vanwege ons gedrag. Maar een kleine poging om tot gedragsverbetering van de mens te komen is "te veel" moeite.

Als het je te veel moeite is, tik die 15 cent af en tief je zooi in de vuilnisbak. Stap je daarna in je grote SUV en geef je een dot gas om die 400m naar huis te rijden die je ook had kunnen fietsen.

Of... wordt wakker, koop geen plastic meuk meer, en doe die kleine dingen die je kan doen in een poging er nog wat van te maken met zijn allen. Wie weet, hebben onze kinderen of hun kinderen straks ook nog wat natuur om naar toe te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Anoniem: 1302638 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Is daar ook een artikeltje van? Dan hoef ik niet op andermans tempo kennis op te doen.
Ik heb het wel bekeken. Kort samengevat: het gaat over inzamelen van PMD en het blijkt dat circa 50% van alle PMD uiteindelijk toch in de verbrandingsovens gaat en dat een groot deel van het overige plastic alleen kan worden gerecycled tot minderwaardige producten (bermpaaltjes) en er geen nieuwe verpakkingen van worden gemaakt. Van circulair gebruik is dus geen sprake.
Er wordt niets verteld dat ik nog niet wist, maar de manier waarop Teun vd Keuken het presenteert, is het kijken ruimschoots waard.
Ook de andere afleveringen van 'De Vuilnisman' zijn de moeite van het kijken waard, want die gaan over zaken m.b.t. afvalverwerking, inclusief georganiseerde milieu misdaden, die wat minder algemeen bekend zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Volgens mij is €0,15 nog te weinig om mensen echt te motiveren om het netjes weg te brengen. Temeer omdat je inderdaad wat meer moeite moet doen. Flesje aanschaffen op lokatie en daarna meebrengen naar huis.

Ik stel voor dat ‘t statiegeld €1 wordt, en dat elk verkooppunt verplicht ook innamepunt wordt :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fonsoy schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:47:
Volgens mij is €0,15 nog te weinig om mensen echt te motiveren om het netjes weg te brengen. Temeer omdat je inderdaad wat meer moeite moet doen. Flesje aanschaffen op lokatie en daarna meebrengen naar huis.

Ik stel voor dat ‘t statiegeld €1 wordt, en dat elk verkooppunt verplicht ook innamepunt wordt :)
Dat zal beter werken, of je laat daklozen of kinderen de flesjes verzamelen en wegbrengen (zoals achtergelaten winkelkarretjes dan ook door iemand anders worden ingeleverd)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
Diederik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:07:
Ik snap het verschil niet met een regulier flesje, daar zit ook statiegeld op (al jaren) maar er is geen horecagelegenheid die jou je statiegeld betaald als je je flesje leeg hebt.

Waarom zou dat anders moeten zijn met plastic?
Omdat het statiegeld op een glazen flesje niet doorberekend wordt aan de klant. Want als je hem leeg hebt nemen ze hem gewoon weer in en zetten ze hem weer in het krat.

Ik heb nog nooit gehad dat ik een glazenflesje mee moet nemen uit een horeca gelegenheid om zelf weg te gooien in te leveren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
FireAge schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:20:
Heerlijk. De wereld staat letterlijk in de fik en onder water vanwege ons gedrag. Maar een kleine poging om tot gedragsverbetering van de mens te komen is "te veel" moeite.

Als het je te veel moeite is, tik die 15 cent af en tief je zooi in de vuilnisbak. Stap je daarna in je grote SUV en geef je een dot gas om die 400m naar huis te rijden die je ook had kunnen fietsen.

Of... wordt wakker, koop geen plastic meuk meer, en doe die kleine dingen die je kan doen in een poging er nog wat van te maken met zijn allen. Wie weet, hebben onze kinderen of hun kinderen straks ook nog wat natuur om naar toe te gaan.
Het heeft vaak niet zozeer met moeite te maken, maar wel met keuzes. Als je bij je zwembad een frisdrankje wilt drinken dan bepaalt de inkoper van de horeca-toko aldaar waar jij dat in mee krijgt. Hij/zij bepaalt of er een postmix apparaat komt met glazen of kartonnen/plastic bakers of dat er blikjes of flesjes ingekocht worden.

En waar het hier om gaat is simpel gezegd, je koopt ergens een colaatje, dat wordt jouw in een plastic-flesje gegeven en daar komt dan 15 cent statiegeld bovenop.

Dat statiegeld is juist bedoeld om te stimuleren dat je dat flesje weer netjes terug brengt zodat het gerecycled kan worden.

Maar als je dan met het lege flesje weer naar de verkoper terug keert dan nemen ze het niet terug. En dat slaat gewoon de plank finaal mis omdat de flesjes dan alsnog in de vuilnisbak of op straat belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Degene die het zomaar weggooien(uit de auto) pak je daar niet mee. Wie netjes zijn afval scheidt is nu sowieso de dupe. Normaal kun je klein flesje in de verpakking(bak) zak doen, en nu moet je het voor 15ct elk inleveren. Hier in DE is het 25ct, maar dat maakt weinig verschil. bij bijv. een 6-pak waterflesjes, betaal je dan E6,- aan statiegeld, lijkt me beetje overdreven natuurlijk. zeker als het 6-pak normaal iets van 95ct is bij Aldi of Lidl.

edit: BTW, het meeste zwerfafval wat ik zie zijn blikjes van goedkoop biermerk, of blikjes van energydrink

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 04-08-2021 11:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hackus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

edit: BTW, het meeste zwerfafval wat ik zie zijn blikjes van goedkoop biermerk, of blikjes van energydrink
Dat biermerk van zwervers zullen ze wel inleveren als ze daar weer een nieuw blik voor krijgen, die redbulblikjes van de jeugd liggen dan nog steeds op straat. Maar een zwerver kan dat wel verzamelen en er weer een goedkoop blik bier mee halen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Marzman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Dat biermerk van zwervers zullen ze wel inleveren als ze daar weer een nieuw blik voor krijgen, die redbulblikjes van de jeugd liggen dan nog steeds op straat. Maar een zwerver kan dat wel verzamelen en er weer een goedkoop blik bier mee halen.
Mijn reactie ging om flesjes met E1,- statiegeld te voorzien. Volgens mij is er geen statiegeld op blikjes in NL.
Dat duurt nog tot 01 januari 2023

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hackus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Mijn reactie ging om flesjes met E1,- statiegeld te voorzien. Volgens mij is er geen statiegeld op blikjes in NL.
Dat duurt nog tot 01 januari 2023
Ik heb hier in dit topique al eerder een linkje gepost naar de uitzendingen van 'De Vuilnisman' (Teun van de Keuken) en als mensen daar naar willen kijken dan wordt er misschien iets verduidelijking aangebracht in de afvalproblematiek.

Wat er daar verteld wordt is (IMHO) ook niet helemaal correct doordat er bij het recyclen van plastics ook daar 'in the end' alsnog naar de verpakkingsfabrikant gekeken wordt. De Marketeer in me wéét dat een consument eerder iets koopt in een fancy (en lastig te recyclen) verpakking dan dat hij/zij iets koopt in een minder goed ogende verpakking welke wél 'duurzaam' is.

Voorbeeldje:

Bruine v.s. Witte eieren. Witte eieren zijn duurzamer doordat witte kippen minder voer nodig hebben om een ei te kunnen leggen/produceren. De consument prefereert echter bruine eieren (maar weet niet waarom).... Die witte eieren zitten dan vervolgens in een plastic verpakking terwijl de bruine eieren in een kartonnen doosje zitten wat gemakkelijker te recyclen is.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 04-08-2021 20:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Will_M schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Ik heb hier in dit topique al eerder een linkje gepost naar de uitzendingen van 'De Vuilnisman' (Teun van de Keuken) en als mensen daar naar willen kijken dan wordt er misschien iets verduidelijking aangebracht in de afvalproblematiek.

Wat er daar verteld wordt is (IMHO) ook niet helemaal correct doordat er bij het recyclen van plastics ook daar 'in the end' alsnog naar de verpakkingsfabrikant gekeken wordt. De Marketeer in me wéét dat een consument eerder iets koopt in een fancy (en lastig te recyclen) verpakking dan dat hij/zij iets koopt in een minder goed ogende verpakking welke wél 'duurzaam' is.

Voorbeeldje:

Bruine v.s. Witte eieren. Witte eieren zijn duurzamer doordat witte kippen minder voer nodig hebben om een ei te kunnen leggen/produceren. De consument prefereert echter bruine eieren (maar weet niet waarom).... Die witte eieren zitten dan vervolgens in een plastic verpakking terwijl de bruine eieren in een kartonnen doosje zitten wat gemakkelijker te recyclen is.
toon volledige bericht
Die ken ik al, ook met veel vuil ‘onder’ wegen etc.

btw; Over de kleur van je eieren, dat ligt aan het Ras, niet aan de kleur van de Kip, er zijn ook witte kippen die bruine eieren leggen. Zo zijn er ook genoeg witte eieren in karton verpakt

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 05-08-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nielson schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:57:
[...]
Op de grond bij de flessenautomaat bij onze Aldi zie je vaak een hele verzameling flessen staan die de automaat niet accepteert (enkel wat ze zelf verkopen) maar waarvan mensen geen zin hebben om ze weer mee te nemen.
Nee, dat zullen flessen of flesjes zijn die of nog niet klaar waren voor statiegeld, of van ruim voor 3 juli. Waar nog oude barcode op zit. Voordeel heb je wel dat de winkel het dan bij hun eigen afval dumpt. Het heeft nog even zgn aanlooptijd nodig.

@noslen Hier in Duitsland geldt al jaren Einwegpfand voor blikjes ook wel Dosenpfand genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Ik vraag mij hardop af, wij hebben zo'n paarse PMD kliko voor de deur waar dat soort flesjes ingaan. Volgens mij gaat de inhoud daarvan al naar een recycle faciliteit, dan heeft het toch geen zin meer om de flesjes naar een inleverpunt te brengen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nu heb ik het zelf ook ervaren en snap ik eindelijk de reden van dit topic.

Vandaag bij een grote supermarkt geweest en wilde zo'n 0.5l flesje inleveren. Je raad het al, de automaat accepteerde het niet, met de melding dat het merk niet ingenomen kon worden, of iets in die trant. Vreemd, want het flesje is in dezelfde supermarkt gekocht en is van 1 van de grootste frisdrankmerken ter wereld. De supermarkt is ook ongeveer de grootste keten van Nederland en betreft zo'n xl supermarkt.

Dat een kleine kiosk van een zwembad de moeite niet wil doen kan ik nog begrijpen, maar als je vervolgens je flesjes ook niet kwijt kan bij een grote supermarktketen (tegenwoordig toch een algemeen inzamelpunt voor klein, recyclebaar afval), dat is natuurlijk wel erg matig. Heb het flesje nu maar bij het plastic afval gegooid, maar de volgende keer ga ik er toch iemand over aanspreken daar.
Van zo'n grote supermarkt mag je dat wel verwachten, maar wellicht moeten ze zich hierop nog aanpassen. Misschien moeten er eerst nieuwe automaten komen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ben je bang dat er resten uit komen, dan kun je het in een zakje bewaren, of desnoods een papieren zakdoekje/stukje keukenrol in de opening proppen. Is dat teveel moeite, dan koop je een flesje ipv een blikje. Kan trouwens ook zomaar zijn dat iemand op het idee komt om tegen die tijd speciale dopjes voor blikjes op de markt te brengen.
Kortom, we genereren nog meer (plastic) afval om het afval in te leveren op de juiste plek. Terwijl het nu zonder extra afval gewoon netjes in de juiste bak bij mijn huis gaat.

Maar omdat een klein deel nu op straat gegooid wordt moet iedereen die de blikjes al netjes weggooide nu extra afval gaan creëren om het afval netjes weg te kunnen gooien. En laat mij raden, bij de supermarkt kan je die extra zakjes nergens kwijt, dus moet je die maar op straat gooien 8)7
[...]
Logisch toch? Je blijft niet met je afval heen en weer slepen. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 05-08-2021 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:25
LordSinclair schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:08:
En laat mij raden, bij de supermarkt kan je die extra zakjes nergens kwijt, dus moet je die maar op straat gooien 8)7
Waarom zou je het op straat moeten gooien? Je kunt die zakjes gewoon weer meenemen en eventueel hergebruiken toch? Je zal het ongetwijfeld als rant bedoelen, vat dit dus ook niet persoonlijk op, maar ik vind het opmerkelijk dat er idd grote groepen zijn die te beroerd zijn om hun afval bij zich te houden als er niet op elk moment een afvalcontainer binnen handbereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]
Ene kant snap ik die specifieke frustratie wel.

Sommige mensen zijn van nature lui. Is je wel eens opgevallen hoe vaak mensen artikelen die ze gepakt hebben gewoon ergens maar neerleggen als ze die niet meer willen in de supermarkt? Gewoon te lam om even op de goede plaats terug te leggen. Ik vind het heel normaal om dat gewoon te doen maar blijkbaar denkt iedereen daar niet zo over na.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
LA-384 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Waarom zou je het op straat moeten gooien? Je kunt die zakjes gewoon weer meenemen en eventueel hergebruiken toch?
Ik zou ze persoonlijk ook nooit op straat gooien ;) Maar het gaat gewoon om het feit dat de grote meerderheid dit nu alles al netjes op de juiste plek deponeert wordt opgezadeld met allemaal extra werk en afval (voor een schone verwerking/vervoer van de blikjes) terwijl dat nu gewoon bij het PMD kan in een kliko voor de deur.

Nu krijg je er thuis nog een gescheiden verzamelpunt bij, je mag ze niet meer klein maken, je moet ze weer mee terugnemen en waarschijnlijk 1 voor 1 in de machine stoppen.

Het meeste afval wat ik onderweg tegenkom zijn fastfood verpakkingen en wikkels voor snacks/snoep. Tijd om daar ook statiegeld op te heffen en een nieuw inleverpunt voor te bedenken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:16
[...]

Voorbeeldje:

Jamaar... Witte kippen kunnen ook bruine eieren leggen, en andersom werkt dat ook. :+
Het gangbare ras dat voornamelijk witte eieren legt is kleiner en legt meer eieren.

---

Persoonlijk vind ik statiegeld op plastic enorm vervelend.
Kunnen we niet gewoon terug naar glas?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33
[...]

Voorbeeldje:

Dat is een kortzichtig sommetje. De micronutrienten in kippen gevoerd met een veelzijdiger dieet is hoger, dus hoef je er minder van te eten.

Bovendien klopt het niet ;) De eierschaal wordt door het ras bepaald, niet door voeding.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 00:24:
[...]

Ik vraag mij hardop af, wij hebben zo'n paarse PMD kliko voor de deur waar dat soort flesjes ingaan. Volgens mij gaat de inhoud daarvan al naar een recycle faciliteit, dan heeft het toch geen zin meer om de flesjes naar een inleverpunt te brengen?
De PMD container heeft natuurlijk meer vervuiling dan de inname van een winkel. Als het product louter PET is, dan is dit 100% te recyclen.
Als alles netjes in de PMD container werd gedeponeerd hadden we deze discussie natuurlijk niet. Dan was er geen statiegeld maar ook geen afval. Het is echt geïntroduceerd als afvalbeperkende maatregel.

Als ik even op straat kijk, zou het ook top zijn als er statiegeld zat op verpakkingen van frikandelbroodjes, maar je kunt te ver gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Ja het is wel even wennen voor veel mensen. Maar ik denk dat het statiegeld zeker doel gaat raken. Mensen kopen geen drankjes meer in plastic flessen (want lastig omdat je het niet overal kunt achterlaten) of zorgen er misschien voor dat het gewoon via het statiegeld traject retour gaat. Wat mij betreft hadden ze het jaren eerder kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
stylezzz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:28:
Ja het is wel even wennen voor veel mensen. Maar ik denk dat het statiegeld zeker doel gaat raken. Mensen kopen geen drankjes meer in plastic flessen (want lastig omdat je het niet overal kunt achterlaten) of zorgen er misschien voor dat het gewoon via het statiegeld traject retour gaat. Wat mij betreft hadden ze het jaren eerder kunnen doen :)
Geen drank meer in glas, plastic en binnenkort blik. Hoe willen ze koolzuurhouden dranken dan gaan aanbieden? Zelf een beker meenemen en vullen in de horeca/supermarkt?

Of lekker je biertje/cola drinken uit een kartonnen drinkverpakking (en dan wachten tot daar statiegeld op komt, want die worden dan ook op straat weggegooid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Geen drank meer in glas, plastic en binnenkort blik. Hoe willen ze koolzuurhouden dranken dan gaan aanbieden? Zelf een beker meenemen en vullen in de horeca/supermarkt?

Of lekker je biertje/cola drinken uit een kartonnen drinkverpakking (en dan wachten tot daar statiegeld op komt, want die worden dan ook op straat weggegooid).
Hint : Misschien moeten we niet massaal lege drinkverpakkingen op straat tiefen. Scheelt lastig gedoe met statiegeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
stylezzz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:05:
[...]

Hint : Misschien moeten we niet massaal lege drinkverpakkingen op straat tiefen. Scheelt lastig gedoe met statiegeld ;)
Doen de meeste ook niet, toch worden ze opgezadeld met het statiegeldsysteem.

En blijkbaar worden er alleen drinkverpakkingen op straat gegooid, want op etenswarenverpakkingen zit nergens statiegeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

En blijkbaar worden er alleen drinkverpakkingen op straat gegooid, want op etenswarenverpakkingen zit nergens statiegeld :?
Tsjah, is dat niet met alles zo? De 1.5 liter petflessen verdwenen ook overal en nergens tot er statiegeld op kwam.... En wie weet komt er ook nog wel wat voor etenswarenverpakkingen in de toekomst. Maar dat ligt er uiteraard aan hoeveel dat we daarvan op straat blijven dumpen...

Dat het allemaal niet heel handig is ben ik met je eens. Zo stond ik laatst in de bioscoop met een flesje 7up... todat ik de persoon voor mij voor een ander flesje ineens statiegeld zag afrekenen. Ik heb hem maar even snel terug gezet en een beker onder de automaat gezet, die kon je tenminste meteen in de vuilbak gooien na de film. :)

[ Voor 21% gewijzigd door stylezzz op 05-08-2021 14:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fonsoy
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Als de McDonald's statiegeld in zou voeren op hun verpakkingen, zou dat bizarre hoeveelheden zwerfafval schelen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fonsoy schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Als de McDonald's statiegeld in zou voeren op hun verpakkingen, zou dat bizarre hoeveelheden zwerfafval schelen :D
ja, dat zeker. In de omgeving van zo'n vestiging, zie je in de avond of ochtend echt vaak zwerfafval.
Afval inleveren tegen tegoedbon voor Hamburger/ Mc Flurry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09

MeNTaL_TO

The future is not set

fonsoy schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Niet ben ik bang, die gasten gooien het een meter na de vuilnisbak nog op de grond, die gaan echt niet naar binnen om het in te leveren.
Maar zou de drivetru ook gelijk zijn nek omdraaien, want niemand gaat terug om zijn verpakkingen in te leveren.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wie weet... nu is mcdonalds afval meestal een wat lokaler probleem rondom de vestiging. En veelal word het personeel erop uit gestuurd om de boel een beetje netjes te houden. Plastic flesjes die je op elke straathoek kan (of kon binnenkort ;) ) kopen zijn een veel groter probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

stylezzz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:40:
Wie weet... nu is mcdonalds afval meestal een wat lokaler probleem rondom de vestiging. En veelal word het personeel erop uit gestuurd om de boel een beetje netjes te houden. Plastic flesjes die je op elke straathoek kan (of kon binnenkort ;) ) kopen zijn een veel groter probleem....
Ja, dat is toch eten wat afkoelt en dan niet lekker meer is. Dus dat zal inderdaad in de omgeving liggen. Meetal op hun eigen parkeerplaats.

Sommige mensen zijn wel echt slecht, je zag het met de corona dat er geen muntjes in winkelwagentjes hoeven en meteen heb je mensen die hun karretje niet meer terugbrengen. Ik woon zelf in een wijk met veel parken en grasveldjes enzo (ipv straten) en aan de ene kant is dat best leuk maar het levert ook veel zwerfafval op.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
stylezzz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:40:
Probleem in een straal van 10~15 minuten rijden (per auto) van de vestiging. Terwijl er maar in een kleine straal (paar 100m) rond de vestiging wordt opgeruimd.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Goed, wat natuurlijk zou gaan gebeuren is me dus overkomen. Gister bij een La Place geweest voor 3,20 :/ een halve liter Lipton gekocht. Er werd dus 15 cent statiegeld gerekend. Dus ik zeg tegen m'n vrouw dat het raar is dat er geen statiegeldlogo op zat.

Vanmorgen proberen in te leveren... werd dus geweigerd wat me niet eens verraste.

Lekker La Place. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 12-08-2021 10:46 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Gunner schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:43:
Goed, wat natuurlijk zou gaan gebeuren is me dus overkomen. Gister bij een La Place geweest voor 3,20 :/ een halve liter Lipton gekocht. Er werd dus 15 cent statiegeld gerekend. Dus ik zeg tegen m'n vrouw dat het raar is dat er geen statiegeldlogo op zat.

Vanmorgen proberen in te leveren... werd dus geweigerd wat me niet eens verraste.

Da's wel winst pakken ja :D. 15 cent rekenen per flesje waarvoor zij het niet hebben hoeven afdragen _O-.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Stond van de week in de jumbo voor de flessen automaat te wachten op een jochie voor me, had 2 of 3 plastic tassen met flesjes bij zich.
Zou me niet verbazen als ie bij de mc Donalds werkt en zo wat bijverdiend….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik denk dat ie zo zijn bijbaantje kwijt is als zijn chef erachter komt dat hij de plastic flesjes uit het afval mee naar huis smokkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

* Gitarist heeft zaterdag nog € 0,30 verdiend doordat 'ie twee flesjes die andere mensen in zijn rij in de bios na de film hadden laten staan mee had genomen en daarna heeft ingeleverd bij de supermarkt *O*

Maar zonder gekheid, ik vind het wel een goede zaak dat er nu statiegeld is op flesjes en dat het er ook komt voor blikjes. Jammer dát het nodig is, maar kennelijk moet er een geldelijke motivatie zijn voor mensen om hun eigen troep op te ruimen. Hetzelfde zie je ook bij winkelkarretjes.

Vlak bij mij in de buurt is een perkje en dat ligt altijd vol met blikjes, flesjes en andere meuk. Mensen die die zooi daar neergooien hebben echt een extra motivatie nodig om hun zooi op te ruimen, ook al staat er naast dat perkje gewoon een prullenbak.

Dan nog even ontopic: als ik me niet vergis was de afspraak dat inzamelpunten ook flesjes van de concurrent innemen. Kennelijk zijn de automaten van bepaalde supermarkten daar nog niet voor "omgebouwd". Erg slechte zaak natuurlijk...

@Gunner ik vermoed dat je een flesje uit een oude batch te pakken had. Daar zit nog geen statiegeldlogo op en een oude barcode. Die wordt dan niet herkend door een flessenautomaat. En tegelijkertijd klikt zo'n La Place medewerker gewoon bij het afrekenen op het knopje voor een flesje Lipton en hoeft hij/zij geen barcode te scannen. Dus in dit geval vrees ik dat je pech hebt... Maar dat soort situaties zullen hoop ik snel tot het verleden behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Diederik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:57:
Het zou m.i. beter zijn om samen met statiegeld ook hergebruik te verplichten, dan heeft de gehele keten een taak, en niet alleen groothandel, detailhandel en horeca.
De vraag is dan weer wel hoe je dat gaat handhaven. Als ik een sixpack halve liters cola koop in de supermarkt, hoe gaat die supermarkt ervoor waarborgen dat die flesjes worden hergebruikt? Of anders gezien, hoe ga ik er als consument op gecontroleerd worden?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Gitarist schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:14:
@Gunner ik vermoed dat je een flesje uit een oude batch te pakken had. Daar zit nog geen statiegeldlogo op en een oude barcode. Die wordt dan niet herkend door een flessenautomaat. En tegelijkertijd klikt zo'n La Place medewerker gewoon bij het afrekenen op het knopje voor een flesje Lipton en hoeft hij/zij geen barcode te scannen. Dus in dit geval vrees ik dat je pech hebt... Maar dat soort situaties zullen hoop ik snel tot het verleden behoren.
Ik kom vaak genoeg nog automaten tegen die de helft van mijn (bier)flessen niet innemen, want "deze fles wordt hier niet ingenomen". En dan zijn het bijvoorbeeld flesjes Affligem die ik uit het schap kan halen bij dezelfde supermarkt.

Huismerk flessen frisdrank van de ene super bij de andere supermarkt inleveren kun je sowieso vergeten, En het is compleet onzin om 4 verschillende winkels af te moeten gaan (supermarkt 1, supermarkt 2, slijterij 1, slijterij 2) omdat de helft van de flessen alleen ergens anders wordt ingenomen.

In theorie zou dat niet meer mogen vanaf 1 juli, maar mijn ervaring is toch echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

We wisten natuurlijk dat de implementatie zo zou gaan. De consument komt per direct niet onder de nieuwe regels uit, maar de rest..... is helaas nog niet helemaal zover. Maar dat maakt niet uit, want dat is het probleem van de consument. :)

Sinds de invoering geen enkel 0,5 liter flesje meer gekocht. Denk dat dat ook zo gaat blijven. En de klachten over de nieuwe maar helaas compleet waardeloze rietjes bij 0,25 liter pakjes lijken inmiddels ook bij de supers merkbaar te worden. Hier heeft de AH al een eerste "opschoonronde" door het assortiment gedaan waarbij vooral de 0,25 liter pakjes in de houdbare zuivel het onderspit hebben gedolven. Veel minder keus en er staat nog maar erg weinig in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gunner schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:43:

Overigens komt het andersom ook nog voor. Gisteravond bij de bios een duo pack spa rood in een kartonnetje afgerekend. Normaal 3,20 per flesje waar nog statiegeld bij komt, maar het kartonnetje was maar 5 euro waar dan geen statiegeld over komt. Foutje in het systeem gok ik ;)

Overigens lijkt het geheel zijn effect niet te missen. Ik zie eigenlijk geen flesjes meer op straat rondzwerven, enkel nog blikjes... maar dat is gelukkig ook een kwestie van tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door stylezzz op 17-08-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik had wat suggesties gedaan bij LaPlace op social media en ze hebben me als compensatie twee waardebonnen voor warme drankjes opgestuurd. Dus ze doen er wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:00
President schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:16:
Ben het wel met je eens: als je daar statiegeld moet betalen dan mag je ook verwachten dat je het daar terug kan krijgen (ik zie statiegeld als een vorm van borg, dat haal je ook bij de innemen terug).
Dus bij elke automaat waar je drinken met broodjes/koek/snoep kan kopen moet je ook het statiegeld terug kunnen krijgen? Lijkt mij niet te doen. Er zijn tal van plekken met dat soort apparaten.
kwiebus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:45:
De vraag is dan of de action onder een supermarkt groter dan 200m2 valt.
De Action is volgens mij überhaupt geen supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:15
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:28:
[...]

Dus bij elke automaat waar je drinken met broodjes/koek/snoep kan kopen moet je ook het statiegeld terug kunnen krijgen? Lijkt mij niet te doen. Er zijn tal van plekken met dat soort apparaten.
Als ik bij de friettent eten haal, verwacht ik ook dat ik mijn bakje daar gratis kan weg gooien. Niet vreemd toch?

Als ik bij een bepaalde locatie een elektrische fiets huur en borg betaal, verwacht ik ook dat ik de fiets daar terug kan brengen en mijn borg terug krijg.

Idem dus net plastic flesjes waarbij borg voor betaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:15
Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:06:
Huismerk flessen frisdrank van de ene super bij de andere supermarkt inleveren kun je sowieso vergeten,
Ik kon hier bij de Jumbo wel alles inleveren. Lidl, Hoogvliet, Jumbo huismerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ik kom vaak genoeg nog automaten tegen die de helft van mijn (bier)flessen niet innemen, want "deze fles wordt hier niet ingenomen". En dan zijn het bijvoorbeeld flesjes Affligem die ik uit het schap kan halen bij dezelfde supermarkt.

Huismerk flessen frisdrank van de ene super bij de andere supermarkt inleveren kun je sowieso vergeten, En het is compleet onzin om 4 verschillende winkels af te moeten gaan (supermarkt 1, supermarkt 2, slijterij 1, slijterij 2) omdat de helft van de flessen alleen ergens anders wordt ingenomen.

In theorie zou dat niet meer mogen vanaf 1 juli, maar mijn ervaring is toch echt anders.
Volgens mij heb ik ook wel eens met een paar flesjes affligem in mijn handen gestaan die niet werden geaccepteerd. Heel vreemd... maar ik denk niet verder in verband met de nieuwe statiegeldregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
stylezzz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:28:
Het wordt alleen maar vervelender om nog iets te kopen wat je makkelijk en vooral licht mee kan nemen.

Ik kocht juist blik en kleine plastic flessen omdat deze mooi mee kunnen met de PMD, en ik zo veel minder afval voor de container heb (waar ik per zak voor moet betalen :X).

Uiteraard moeten ze iets doen tegen mensen die alles maar overal op straat gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

Tijntje

Hello?!

President schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

Als ik bij de friettent eten haal, verwacht ik ook dat ik mijn bakje daar gratis kan weg gooien. Niet vreemd toch?

Als ik bij een bepaalde locatie een elektrische fiets huur en borg betaal, verwacht ik ook dat ik de fiets daar terug kan brengen en mijn borg terug krijg.

Idem dus net plastic flesjes waarbij borg voor betaal...
Dit inderdaad, het is echt heel raar dat ik naar een pretpark ga daar iets te drinken koop en dan statiegeld moet betalen terwijl ik het er niet kan retourneren.

Uiteindelijk is dat voor hun gewoon meer marge draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Tijntje op 17-08-2021 13:13 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 19:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Tijntje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:12:
Uiteindelijk is dat voor hun gewoon meer marge omzet draaien.
Zij moeten het statiegeld ook gewoon afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26
Laatst had ik van die Arizona ce-tea flesjes gekocht van 0,5L bij een normale supermarkt. Ik kon hem niet in dezelfde supermarkt inleveren (de automaat weigerde), terwijl er wel zo'n logo op stond. Supermarkt kon me niet helpen. Ik vind dat best vervelend en kwalijk. Uiteindelijk maar bij het vuilnis gegooid.

Laatst ook in een winkel een plastic flesje gekocht. Wel statiegeld betaald, maar stond geen logo op, dus kon ik ook geen statiegeld terugvorderen.

Die € 0,15 cent is het niet waard om te klagen, maar het is wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

Tijntje

Hello?!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Zij moeten het statiegeld ook gewoon afdragen.
Daar heb je natuurlijk gelijk in :F

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
President schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Ik kon hier bij de Jumbo wel alles inleveren. Lidl, Hoogvliet, Jumbo huismerk
Bij 'onze' Lidl weigert de automaat flessen van andere supermarkten.
Hopelijk wordt dit nu ook aangepakt, want dit levert altijd een hoop ergernis op.
Moet je voor een lege fles weer naar de Jumbo, resultaat is dat-ie nu dus in de afvalbak belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Dat je niet alles bij elke supermarkt kan inleveren is wel logisch. Als een bepaalde fles niet in het assortiment zit, dan nemen ze ook de lege fles niet in.
En omdat er ook een overlap zit in de assortimenten van verschillende supermarkten, kan het zijn dat ze de ene keer bepaalde flessen wel innemen en andere niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Trasos en @JukeboxBill Volgens de Lidl zelf nemen ze ALLE statiegeld flessen in:

https://www.lidl.nl/informatie/statiegeld

Daarnaast zijn vanaf 1 juli alle plastic statiegeldflessen in te leveren bij Lidl. Dit geldt ook voor statiegeldflessen van merken die niet bij Lidl te koop zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

JukeboxBill schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:55:
Dat je niet alles bij elke supermarkt kan inleveren is wel logisch. Als een bepaalde fles niet in het assortiment zit, dan nemen ze ook de lege fles niet in.
En omdat er ook een overlap zit in de assortimenten van verschillende supermarkten, kan het zijn dat ze de ene keer bepaalde flessen wel innemen en andere niet.
Logisch, totdat je ook een uitzondering maakt op de regel dat iedereen moet innemen wat hij uitgeeft. Dan kun je dus ergens flesjes kopen waar ze niet ingenomen worden (bijvoorbeeld bij een tankstation of de Action) en dan kun je niet bij een innamepunt terecht (bijvoorbeeld een supermarkt) omdat dat product daar niet verkocht wordt. Goed dat dat dus in ieder geval komt te vervallen.

Overigens ben ik benieuwd hoeveel mensen na hun treinreis op zoek gaan naar het innamepunt van statiegeldflesjes op het aankomststation, om daar dan €0,15 terug te krijgen...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

marcieking schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Overigens ben ik benieuwd hoeveel mensen na hun treinreis op zoek gaan naar het innamepunt van statiegeldflesjes op het aankomststation, om daar dan €0,15 terug te krijgen...
Sowieso, hoe verwacht je dat te doen met bijvoorbeeld frisdrankautomaten? Dan zou je daar een inzamelautomaat naast moeten zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

In Duitsland is dit (is eerder genoemd in dit topic) al jaren. De oplossing is daar dat ze apparaten hebben die blikjes en plastic flesjes gelijk pletten, niks geen ruimte nodig. Die apparaten staan in alle supermarkten en je vindt vrijwel nergens flesjes of blikjes.

Weggooien, van die 0,15 cent is decadent. Je kan het flesje mee naar huis nemen, bij de lege flessen en meenemen als je je lege flessen weg gaat brengen. Of gooi je je bierflesjes, frisdrankflessen etc waar statiegeld op zit ook allemaal in je voortuin?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Laatst online: 26-06 10:56

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik kon vorige week al mijn flesjes in de Lidl automaat kwijt, ook van andere huismerken.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Sowieso, hoe verwacht je dat te doen met bijvoorbeeld frisdrankautomaten? Dan zou je daar een inzamelautomaat naast moeten zetten.
Als die frinsdrank automaat op een bemande OV locatie staat, dan is daar gewoon minimaal 1 innamepunt. Dus op elk wat groter station is - als het goed is, ik weet het - een innamepunt waar je je statiegeld terug kunt krijgen.

Ik vind het allemaal een beetje overtrokken. Volgend jaar statiegeld op blikjes, dus dan ga ik maar gewoon voortaan een grote fles met fris/sap meenemen vanuit thuis. Want ook voor blikjes gaat gelden: ik koop ze niet als ik ze niet bij je in kan leveren. En aangezien het meerendeel van de verkooppunten niet meedoet aan het innemen, zal ik veel minder uit gaan geven aan dit soort dingen onderweg.

Bij AH stoppen ze met de plastic zakjes voor groente en fruit.... jaaaah want milieu. Vervolgens hebben ze bijna de helft van dat assortiment verpakt in plastic en karton liggen. Dus nu koop ik niet meer 1,5 kilo tomaten in een plastic zakje voor een pan tomatensoep, maar 2 kartonnen schalen verpakt in plastic met ieder 750 gram tomaten erin. Toch weer winst! Waar ik voorheen een zakje met een paar appels kocht, koop ik nu een kartonnen schaal verpakt in plastic met 4 appels erop. En omdat ik vroeger vaak 5 of 6 appels meenam, koop ik dat nu iets vaker.

Nou AH, milieu, ik zeg: pak maar eens door dan en leg die dubbel verpakte groente en fruit dan maar even niet meer in de winkel. Daar win je meer mee dan met het verminderen van plastic door te stoppen met het aanbieden van een plastic zakje het besparen op de kosten van plastic zakjes. Maar dat komt vast nu even niet uit. :) Geen plastic zakjes meer immers en als je de drempel voor je klanten té hoog maakt, dan kopen ze niet meer natuurlijk. Ze pikken er alleen het laaghangend fruit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:25
Dat is allemaal juist de bedoeling van statiegeld.
Minder in millieu beland. Mensen gaan er opeens over nadenken. Ga eens op straat de blikjes/flessen tellen. Na 5 minuten hou je er al mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
lighting_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:57:
Minder in millieu beland. Mensen gaan er opeens over nadenken. Ga eens op straat de blikjes/flessen tellen. Na 5 minuten hou je er al mee op.
Ligt er een beetje aan waar je woont waarschijnlijk. Hier ligt helemaal niks op straat. Enige wat ik tegenkom zijn snoepwikkels en verpakkingen van eten uit fastfood ketens.

En daarnaast als je 15 cent extra hebt betaald mag je het toch op straat gooien? Dan heb je toch er voor betaald om het op te ruimen? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
LordSinclair schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:04:
[...]

Ligt er een beetje aan waar je woont waarschijnlijk. Hier ligt helemaal niks op straat. Enige wat ik tegenkom zijn snoepwikkels en verpakkingen van eten uit fastfood ketens.

En daarnaast als je 15 cent extra hebt betaald mag je het toch op straat gooien? Dan heb je toch er voor betaald om het op te ruimen? :Y)
Zo denken de meeste er niet over.
Die brengen terug. En als je weggooit raapt iemand anders wel op. Ook dat is de bedoeling van statiegeld. De inkomsten van niet ingeleverde blikjes worden gebruikt voor kosten opruimen. In DE waren de burgers 20 jaar geleden ook tegen maar iedereen snapt nu het punt. Wat mij betreft had het 25 cent gemogen als in DE.

Snoepwikkels zijn de volgende die aangepakt worden. Is al door Mars ontwikkeld. Gemaakt van zetmeel. Maar die weigert het in te voeren omdat het 1 cent extra kost ofzo. Daarom hebben we wetgeving nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door lighting_ op 18-08-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36

Agent47

I always close my contracts.

Bij de Aldi bij mij achter kan ik nu sinds een maand ook bijna alle flessen erin stoppen. Erg fijn. Toch zou ik het ook fijn vinden als alle kratten bier ook geaccepteerd zouden worden. Niet alleen die van de Aldi dus. Ik wil mijn Hertog-Jan krat en fles daar ook kunnen inleveren..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Maar de meeste gooien ook niks op straat.

Juist diegene die het altijd al netjes weggooiden gaan er nu over nadenken of ze het nog wel willen kopen.

Het doel van het statiegeld was minder zwerfafval. Niet minder verkopen.
lighting_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:13:
Snoepwikkels zijn de volgende die aangepakt worden. Is al door Mars ontwikkeld. Gemaakt van zetmeel. Maar die weigert het in te voeren omdat het 1 cent extra kost ofzo. Daarom hebben we wetgeving nodig.
Een bananenschil vergaat ook, maar dat duurt ook lang, tot die tijd ziet het er niet fraai uit in de natuur/op straat. Ik zie niet in hoe een wikkel van zetmeel mensen gaat motiveren het netjes in de prullenbak weg te gooien.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 18-08-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:46
Agent47 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:19:
Bij de Aldi bij mij achter kan ik nu sinds een maand ook bijna alle flessen erin stoppen. Erg fijn. Toch zou ik het ook fijn vinden als alle kratten bier ook geaccepteerd zouden worden. Niet alleen die van de Aldi dus. Ik wil mijn Hertog-Jan krat en fles daar ook kunnen inleveren..
Er zit m.i. een verschil tussen plastic flessen en glas. Glas gaat via distriebutieketens (biermerken) en daar zal de Lidl niet op het zelfde assortiment zitten als een andere supermarkt.
Plastic flessen worden bij recycling gesmolten en opnieuw gevormd, dus daar is het innemen van andere merken minder een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LordSinclair schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:51:

[...]

Een bananenschil vergaat ook, maar dat duurt ook lang, tot die tijd ziet het er niet fraai uit in de natuur/op straat. Ik zie niet in hoe een wikkel van zetmeel mensen gaat motiveren het netjes in de prullenbak weg te gooien.
Dat zal net zo'n succes worden als de papieren rietjes... Een verpakking moet tegen water kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Trasos schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Moet je voor een lege fles weer naar de Jumbo, resultaat is dat-ie nu dus in de afvalbak belandt.
Waarom is dat zo erg? Ik snap dat totaal niet. Blijkbaar was het ook niet teveel moeite om die fles bij de Jumbo te kopen. Maar inleveren wel? Erg vreemd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
[...]

Volgens mij zit er op flesjes Affligem al jaren geen statiegeld en gooi je die in de glasbak. De wetgeving die per 1 juli is ingevoerd geldt voor kleine plastic flesjes, daar staan deze glazen bierflesjes van Affligem dan toch los van? Of verwacht je van de supermarkt dat ze jouw flesje innemen om deze vervolgens zelf in de glasbak te deponeren?

Overigens fijn dat de insteek is dat je alle statiegeldflessen overal kan inleveren. Dat het (nog) niet voor alles geldt, zoals hier genoemde kratten bier, is waarschijnlijk te verklaren maar hopelijk een kwestie van tijd. Ik vind het overigens wel interessant dat mensen wél bereid zijn om naar meerdere supermarkten te gaan om het krat bier te kopen, maar dat het inleveren er van dan ineens te veel moeite is en per se op één plek moet. Dat is m.i. een beetje verwend gedrag. Heel waarschijnlijk kom je binnen afzienbare tijd wel bij een supermarkt waar je het wel in kan leveren. Hoeveel moeite is het om het tot dan te bewaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

lighting_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:57:
Het is een kleine minderheid die zorgt voor zwerfafval, waarvan de meerderheid dit gewoon zal blijven doen. Ik verwacht alleen dat we nu andere soorten zwerfafval gaan tegenkomen, omdat die mensen zich ook gewoon aanpassen. Nu de 0,5 liter flesjes duurder zijn geworden (want zo zien die mensen dat gewoon), gaan ze waarschijnlijk gewoon blikjes kopen tot daar ook statiegeld op komt. We starten nu gewoon een kat-en-muis spelletje. De muis gaat na elke zet van de kat gewoon de andere kant op.

Als ik hier in de buurt rondkijk, hebben we helemaal geen last van zwerfafval. Ja, op bepaalde "doelgroepplekken" zie je zwerfafval, maar daar blijft het ook wel bij.

In mijn ogen mag je als ondernemer niet wegkomen met "alleen de lusten, niet de lasten". Dat vind ik eigenlijk het grootste probleem. Statiegeld op zich is niet zoveel mis mee. Dus als jij als ondernemer geen zin hebt om mee te doen aan het statiegeld-spellejte, dan stap je maar gewoon uit drankverpakkingen waar statiegeld op zit. Dan ga je maar fijn frisdrank verkopen in papieren bekers met een dekseltje erop ofzo. Daarom zet ik een keiharde boycot op die werkwijze. Ik betaal jou geen statiegeld als ik het niet ook weer van jou terug kan krijgen. Kans is groot dat ik het helemaal niet bij jou inlever, maar daar gaat het dus niet om. En ik snap best dat er op een station met 8 Kiosks, 10 frisdrankautomaten en nog wat andere kleine horeca geen 23 innamepunten zullen zijn. Zolang ik daar mijn flesjes maar kwijt kan als ik er toevallig vanaf wil op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bazzemans schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Volgens mij zit er op flesjes Affligem al jaren geen statiegeld en gooi je die in de glasbak. De wetgeving die per 1 juli is ingevoerd geldt voor kleine plastic flesjes, daar staan deze glazen bierflesjes van Affligem dan toch los van? Of verwacht je van de supermarkt dat ze jouw flesje innemen om deze vervolgens zelf in de glasbak te deponeren?

Overigens fijn dat de insteek is dat je alle statiegeldflessen overal kan inleveren. Dat het (nog) niet voor alles geldt, zoals hier genoemde kratten bier, is waarschijnlijk te verklaren maar hopelijk een kwestie van tijd. Ik vind het overigens wel interessant dat mensen wél bereid zijn om naar meerdere supermarkten te gaan om het krat bier te kopen, maar dat het inleveren er van dan ineens te veel moeite is en per se op één plek moet. Dat is m.i. een beetje verwend gedrag. Heel waarschijnlijk kom je binnen afzienbare tijd wel bij een supermarkt waar je het wel in kan leveren. Hoeveel moeite is het om het tot dan te bewaren?
Volgens mij is het bij Affligem zelfs nog afhankeljik van het soort bier. Ik zie 6-packs Blond aangeboden worden met 6x 10ct statiegeld, maar kijk ik bij AH bij de Affligen Tripel dan staat er "Recyclebaar".

Maar je moet bij de supermarkt gewoon even iemand aansrpeken als de automaat je flesjes niet pakt, terwijl er wel statiegeld op zit. Dan nemen ze ze gewoon in en halen ze een ander bierflesje even voor je door de automaat. Zo heb ik ooit eens zo'n thuistapje ingeleverd bij de AH. Dat ging natuurlijk ook niet via de automaat. Die supermarktjongens zijn creatief genoeg hoor. Bak bier door de automaat en dan gewoon nog een paar losse flesjes tot het bedrag klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Volgens mij is het bij Affligem zelfs nog afhankeljik van het soort bier. Ik zie 6-packs Blond aangeboden worden met 6x 10ct statiegeld, maar kijk ik bij AH bij de Affligen Tripel dan staat er "Recyclebaar".
Kan wel kloppen. De flesjes Affligem in mijn koelkast gaan in ieder geval in de glasbak. Volgens mij zit er er alleen op de standaardmaat bierflesjes (van Affligem) statiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ehtweak in "Wel verplicht statiegeld innen, maar waar lever je het in?"

Net zoals bij de Lidl, zou de Aldi ook alles moeten innemen:

https://www.aldi.nl/informatie/statiegeld.html

Vanaf 28 juni is het mogelijk om al uw kleine en grote plastic flessen met statiegeld in te leveren bij uw ALDI-filiaal. Het maakt niet uit waar u een fles gekocht heeft. Als het maar een statiegeldfles is en deze aan de inlevereisen voldoet. Naast ALDI zijn er ook andere innamepunten waar u alle statiegeldflessen kunt inleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 18-08-2021 10:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lighting_
LordSinclair schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Maar de meeste gooien ook niks op straat.

Juist diegene die het altijd al netjes weggooiden gaan er nu over nadenken of ze het nog wel willen kopen.

Het doel van het statiegeld was minder zwerfafval. Niet minder verkopen.

[...]

Een veel gehoorde misvatting. Zelfs een klein deel veroorzaakt veel zwerfafval. Ik vind het persoonlijk een zwak argument. Open je ogen op straat. Op snelwegen restaurant winkels struiken etc zie je genoeg. Anders ontken je het gewoon of heb daar die extra moeite niet voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

lighting_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Een veel gehoorde misvatting. Zelfs een klein deel veroorzaakt veel zwerfafval. Ik vind het persoonlijk een zwak argument. Open je ogen op straat. Op snelwegen restaurant winkels struiken etc zie je genoeg. Anders ontken je het gewoon of heb daar die extra moete niet voor over.
Ik denk dat het gewoon niet klopt. Dat kleine groepje mensen die veel zwerfafval veroorzaken ga je echt niet in het gareel krijgen met 15 cent statiegeld. Daarnaast zie ik hier in de buurt echt nauwelijks zwerfafval. Dat beperkt zich echt tot doelgroepgebieden. Dat de hangplek tegenover de ingang van een supermarkt zo'n doelgroepgebied is, dat kan best eens kloppen. De omgeving van de McDonalds.. idem. En in een stadscentrum heb je een relatief grote concentratie doelgroepgebieden, dus dan oogt het snel als een zooitje inderdaad.

Ik veroorzaak geen zwerfafval. Waarom zou ik? Hier staan overal en nergens netjes dubbele afvalbakken, dus je kunt je plastic flesje zelfs nog bij het PMD gooien i.p.v. het restafval. Ik ga mijn koopgedrag hier gewoon op aanpassen. En als iedereen dat nou doet, zijn we in no-time van het hele probleem met 0,5 liter flesjes af. Als bijna niemand ze meer koopt, dan stopt men vanzelf met produceren voor de NL markt. Let maar op, dit soort verpakkingen gaan hier fórs terrein verliezen. Je ziet ook gewoon dat de supermarkten hun schapvulling hier al beginnen aan te passen. En weet je wat hier het gevolg van gaat zijn? De prijzen van bijv. 1,5 liter flessen zullen gaan stijgen. Op een 0,5 liter flesje zat namelijk fórs meer winst dan op een 1,5 liter fles. Dat zal gecompenseerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 374460 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Waarom is dat zo erg? Ik snap dat totaal niet. Blijkbaar was het ook niet teveel moeite om die fles bij de Jumbo te kopen. Maar inleveren wel? Erg vreemd...
We doen de grote boodschappen eenmaal per week bij de Lidl, dan gaan dus ook de lege flessen mee.
De Jumbo City om de hoek wordt alleen als ad hoc winkel gebruikt.
Op de momenten dat we de Jumbo bezoeken is dat eigenlijk dus nooit echt gepland, en hebben we dus ook niet de lege fles van de vorige keer bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat het gewoon niet klopt. Dat kleine groepje mensen die veel zwerfafval veroorzaken ga je echt niet in het gareel krijgen met 15 cent statiegeld. Daarnaast zie ik hier in de buurt echt nauwelijks zwerfafval. Dat beperkt zich echt tot doelgroepgebieden. Dat de hangplek tegenover de ingang van een supermarkt zo'n doelgroepgebied is, dat kan best eens kloppen. De omgeving van de McDonalds.. idem. En in een stadscentrum heb je een relatief grote concentratie doelgroepgebieden, dus dan oogt het snel als een zooitje inderdaad.

Ik veroorzaak geen zwerfafval. Waarom zou ik? Hier staan overal en nergens netjes dubbele afvalbakken, dus je kunt je plastic flesje zelfs nog bij het PMD gooien i.p.v. het restafval. Ik ga mijn koopgedrag hier gewoon op aanpassen. En als iedereen dat nou doet, zijn we in no-time van het hele probleem met 0,5 liter flesjes af. Als bijna niemand ze meer koopt, dan stopt men vanzelf met produceren voor de NL markt. Let maar op, dit soort verpakkingen gaan hier fórs terrein verliezen. Je ziet ook gewoon dat de supermarkten hun schapvulling hier al beginnen aan te passen. En weet je wat hier het gevolg van gaat zijn? De prijzen van bijv. 1,5 liter flessen zullen gaan stijgen. Op een 0,5 liter flesje zat namelijk fórs meer winst dan op een 1,5 liter fles. Dat zal gecompenseerd moeten worden.
Zoals ik al zei. Er is genoeg zwerfafval veroorzaakt door kleine groep. Het argument maar ik veroorzaak het niet, is echt niet relevant. Gaat om groter geheel
Het zwerfafval is alleen maar gegroeid. Tsja als je dan nog tegen bent of zwerfafval blijft ontkennen houdt de discussie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:45
Ik vind het een gemiste kans dat hier in NL is bedongen dat er een wikkel met streepjescode op de petfles moet zitten. Zonder die code nemen sommige supermarkten ook een grote fles niet meer in.
En die wikkel is vaak ook nog van plastic.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:11:
Ik vind het een gemiste kans dat hier in NL is bedongen dat er een wikkel met streepjescode op de petfles moet zitten. Zonder die code nemen sommige supermarkten ook een grote fles niet meer in.
Dus dat is de reden, dat bij de ah een huismerk ah fles niet werd ingenomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Cobb schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:11:
Het systeem is weer eens halfbakken ingevoerd, wat een verrassing |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

lighting_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Zoals ik al zei. Er is genoeg zwerfafval veroorzaakt door kleine groep. Het argument maar ik veroorzaak het niet, is echt niet relevant. Gaat om groter geheel
Het zwerfafval is alleen maar gegroeid. Tsja als je dan nog tegen bent of zwerfafval blijft ontkennen houdt de discussie op.
Wat mij betreft is de discussie nog lang niet voorbij hoor. Wij zitten met zo'n halfbakken systeem, omdat we hier zelfs zo'n kleine groep niet in bedwang kunnen houden. Dat probleem van "niet kunnen" is typisch Nederlands. Wij kunnen bijvoorbeeld ook geen mensen vervoeren naar het vliegveld in Kabul, terwijl andere landen nog net geen Ubertje spelen daar.

Jammer dat wij het allemaal niet echt kunnen. Dit kunnen we ook al niet.

Vandaag definitief de 0,25 liter pakjes verbannen nadat we op het strand weer met een onbruikbaar pakje zaten. Wij gaan vanaf nu volop aan de wegwerp bekers. Die meuk hoeven we niet meer.

Jammer, maar door dit soort acties kan het mij allemaal niet zoveel meer schelen. Succes ermee verder. Als ik geen prullenbak in de buurt zie, mik ik het voortaan wel op straat in plaats van netjes mee te nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-08-2021 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
noslen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:19:
Hier zit dus duidelijk een businessmodel in :*)

Inzamelingsbakken voor het 'goede' doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lighting_
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Wat mij betreft is de discussie nog lang niet voorbij hoor. Wij zitten met zo'n halfbakken systeem, omdat we hier zelfs zo'n kleine groep niet in bedwang kunnen houden. Dat probleem van "niet kunnen" is typisch Nederlands. Wij kunnen bijvoorbeeld ook geen mensen vervoeren naar het vliegveld in Kabul, terwijl andere landen nog net geen Ubertje spelen daar.

Jammer dat wij het allemaal niet echt kunnen. Dit kunnen we ook al niet.

Vandaag definitief de 0,25 liter pakjes verbannen nadat we op het strand weer met een onbruikbaar pakje zaten. Wij gaan vanaf nu volop aan de wegwerp bekers. Die meuk hoeven we niet meer.

Jammer, maar door dit soort acties kan het mij allemaal niet zoveel meer schelen. Succes ermee verder. Als ik geen prullenbak in de buurt zie, mik ik het voortaan wel op straat in plaats van netjes mee te nemen.
Het niet kunnen is idd minder in sommige landen in Azië. Dus is statie heffing prima. U kijkt teveel naar uzelf. Maar ik doe het toch goed? Maakt het uit dat de anderen alles maar op straat gooien?

Typisch westers mentaliteit zou ik zeggen.
Het totale gebrek om iets te doen voor het groter geheel.

Misschien helpt dit artikel maar ik betwijfel het.
https://www.ad.nl/nieuws/...-van-europa-zit~a9d46ab1/

[ Voor 7% gewijzigd door lighting_ op 21-08-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Mensen gooien als nog de boel op straat, er zou een geldboete moeten komen voor het weg gooien van afval in het openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:10
Tincahunter schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:22:
Mensen gooien als nog de boel op straat, er zou een geldboete moeten komen voor het weg gooien van afval in het openbaar.
Het zal je verbazen, maar die is er gewoon. Kost je €150,-

https://boetebase.om.nl/?...lissingpad220382194321916

Maar velen hebben liever dat politieagenten boeven gaan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 374460 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Ga jij naar de supermarkt om 1 flesje te kopen van 50cl? Ik niet.

Waar koop ik dan wel een flesje van 50cl? Snackbar, op de markt, bij de Hema bij een broodje. Is dat flesje op, ga ik niet naar de supermarkt. Er is maar 1 kassa waar men contant geld heeft. Sta je rustig 15 minuten in de rij voor die 15ct.

Gooi ik dan gewoon 15ct in de prullenbak, of gooi ik het op straat voor de gene die graag wil bukken om zo 15ct gratis geld te krijgen? Weggooien is kapitaal vernietiging, terwijl ik er een ander mee blij kan maken ;)

Nu is het wel zo dat je met een flesje de dop er weer kan opdraaien, en in je jaszak kan stoppen, of in je rugtas, of in je auto mikken zonder dat het een zoete bende wordt. Maar in 2023 gaan we ook statiegeld op blikjes krijgen.

Dat 6-packie bier wat je in het park op drinkt en netjes in de prullenbak gooit, zou eigenlijk weer terug moeten voor die 6x15ct

De reden dat ik bier uit blik drink is dat er geen statiegeld op zit, en het gewoon netjes de prullenbak in gaat.

De tijd dat ik een pubertje was is al lang voorbij, en de jeugd gaat ook echt niet terug naar de supermarkt als ze 30 minuten pauze hebben op school om weer in de rij te gaan staan voor die 15ct. Wie nu al flesjes en blikjes op straat weggooid, gaat dat ook doen als er 15ct bij komt van statiegeld.

Overvechtse wijkambassadeur roept iedereen op: 'Stop toch met al die plastic flesjes weggooien'

En dan een foto van een zak vol statiegeld pet-flesjes die van de straat zijn gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://www.rtvutrecht.nl/data/image/d/2021/08/07/3128748_1024.jpg

@Anoniem: 39993 Enige zwerfafval hier in de wijk komt omdat mensen te lui zijn om hun vuilniszakken niet in de container te gooien, maar buiten bij de voordeur hebben staan. Daar zitten ook etensresten in, dus die stinkende vuilniszak ruiken ze niet meer. Dat vervolgens die vuilniszakken door vogels en katten worden opgereten en met 1 windvlaag de hele straat vol ligt met afval.

[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 21-08-2021 18:28 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RaZ schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

@Anoniem: 39993 Enige zwerfafval hier in de wijk komt omdat mensen te lui zijn om hun vuilniszakken niet in de container te gooien, maar buiten bij de voordeur hebben staan. Daar zitten ook etensresten in, dus die stinkende vuilniszak ruiken ze niet meer. Dat vervolgens die vuilniszakken door vogels en katten worden opgereten en met 1 windvlaag de hele straat vol ligt met afval.
We zijn weer helemaal terug bij af, daar is een jaar of 30 geleden de minicontainer voor ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Dan maar een euro statiegeld op kleine flesjes heffen. Is die luiheid al een stuk minder om het flesje zomaar op straat te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RemcoDelft schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:32:
[...]

We zijn weer helemaal terug bij af, daar is een jaar of 30 geleden de minicontainer voor ingevoerd.
Ja, voor mensen in een 1 gezinswoning of groter.

Ik woon in hoogbouw, en daar heb je geen 4 klikos voor je deur. De gallery maar 90cm breedt is. Die vuilniszak op de gallerij staat overigens net zo in de weg als een kliko. De gallery hoort hindernisvrij te zijn voor de hulpdiensten, en zooi hoort er niet en kinderfietsen en steppen van kinderen of winkelwagens ook niet natuurlijk :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 374460 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:40:
Dan maar een euro statiegeld op kleine flesjes heffen. Is die luiheid al een stuk minder om het flesje zomaar op straat te gooien
Ben ik ook wel voorstander van. Dop erop, en meenemen.

Dan ga ik in ieder geval voor mezelf beginnen. Ga ik plastic doppen maken die op blikjes passen, zodat je die ook meegenomen kunnen worden zonder dat de boel leegloopt in je rugtas of wat dan ook als er binnenkort statiegeld op komt.

Dan maak ik iets wat slecht is voor het milieu om te zorgen dat blikjes niet in het milieu komen. 8)7

Dat is net zoiets als: Die zwervende winkelwagens is ook irritant, we leggen ze aan de ketting, en dan moet je er een gulden in doen, anders geen karretje. Vervolgens kan je overal plastic winkelwagenmuntje krijgen, helemaal gratis. |:( Welk probleem wordt er hier niet opgelost? :P

Ben wel blij dat in mijn gemeente het plan van tafel is om overal ondergrondse containers te plaatsen. "Iedereen heeft op maximaal 500 meter een ondergrondse container". Dus mevrouwtje van 90 moet 500 meter met d'r rollator om een vuilniszak weg te gooien, en als die vol is gaat ie niet open, en er naast neerzetten is afval op straat gooien, dus moet die weer mee terug. Want handhaving trekt die vuilniszak gewoon open om te kijken of er naw gegevens te vinden zijn, en krijg je een boete.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:45
Zou leuk zijn als je blikjes ook ingedeukt kan inleveren straks en niet alleen ongeschonden. Maar ik reken er niet op.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:54:
Zou leuk zijn als je blikjes ook ingedeukt kan inleveren straks en niet alleen ongeschonden. Maar ik reken er niet op.
Ik heb gehoord dat je straks alleen statiegeld terugkrijgt van ongeopende blikjes....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Cobb schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:54:
Lijkt me een absolute voorwaarde dat blikjes ingedeukt ingeleverd kunnen worden. Ik kan geen enkele reden bedenken, waarom ze ongeschonden zouden moeten zijn. Enige reden die ik kan bedenken is een extra drempel door “slimme lobby” van KHN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
In een stad als Berlijn trekken inzamelaars overigens nog net niet de flesjes uit je handen. Maar dat zal in een dorpje of langs de autobahn andere koek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
PLAE schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:39:
In een stad als Berlijn trekken inzamelaars overigens nog net niet de flesjes uit je handen. Maar dat zal in een dorpje of langs de autobahn andere koek zijn.
Op Duitse parkeerplaatsen zie je anders regelmatig mensen lege flesjes verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:09
Joris748 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Lijkt me een absolute voorwaarde dat blikjes ingedeukt ingeleverd kunnen worden. Ik kan geen enkele reden bedenken, waarom ze ongeschonden zouden moeten zijn. Enige reden die ik kan bedenken is een extra drempel door “slimme lobby” van KHN.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar waarschijnlijk zullen ze hier een systeem ontwikkelen waarbij de barcode scanbaar moet zijn :/

Sowieso een blikje is nooit helemaal leeg. Zal een vieze stinkzooi worden als je de blikjes op gaat sparen. :X
Pagina: 1 2 3 Laatste