Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De plaatselijke supermarkt werd al gek van de jeugd die flesjes kwam inleveren. Vaak uit containers geplukt of van de straat. Vieze flesjes. Inleveren, flesjes cola kopen, opdrinken en de flesjes meteen weer inleveren.

Vond het wel een geinig gezicht ;-) maar de jongens mochten die dag niet wéér komen met flesjes. Morgen weer een dag... En dan graag in 1x inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzXUCS84XxFH4C1NuqQaW6Hkt3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nsagBY1I8nuiruFftw8Y9M2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmxIqceewfekmtsO6Qog8bFMQ8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXeXuggoIczuZaNhgMGDlcUA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fk5KQYv8JLUBaPe_wg32ICg0VO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miD3e90tklfSJpaK9NT9mUWG.jpg?f=fotoalbum_large
Arjantje72 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt maar waarschijnlijk zullen ze hier een systeem ontwikkelen waarbij de barcode scanbaar moet zijn :/
Boeven zijn het. Miljardenwinsten, maar te beroerd om een flesje wat elders gekocht is aan te nemen. Ook erg irritant, want de flesjes Spa die ik graag drink trekken condens aan waardoor het etiket snel loslaat.

Ik ga hier binnenkort ff moeilijk over doen bij de AH. Wat verwachten ze nou van me? Dat ik die flesjes in huis ga sorteren op winkel? Ik zie het verschil niet eens tussen de flesjes die ik bij de lidl heb gekocht en die bij AH.

Hoop dat het een foutje van de machine is en geen beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik had altijd 0,5l flesjes handig tijdens het werk.. en ze konden zo overal de afval/PMDbak in..

maar nu haal ik gewoon de grotere variant (1L) scheelt me een half uur bij de flessenautomaat..

want 9/10 is die toch weer halverwege het inleveren "vol"

en als je dan weer bij de kassa komt met €10,- op de emballage bon moet er ook nog weer een leidinggevende bij komen 8)7 :|

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SMSfreakie schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:53:
ik had altijd 0,5l flesjes handig tijdens het werk.. en ze konden zo overal de afval/PMDbak in..

maar nu haal ik gewoon de grotere variant (1L) scheelt me een half uur bij de flessenautomaat..
Milieu minder plastic, jij minder geld per liter. Win-win?
en als je dan weer bij de kassa komt met €10,- op de emballage bon moet er ook nog weer een leidinggevende bij komen 8)7 :|
Vaak is het even de fles een kwartslag draaien zodat het wordt herkend. Zo niet: winkel meer personeelskosten, winkel denkt na over meer flessen aannemen, win-win!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:35:
[...]

[...]

Vaak is het even de fles een kwartslag draaien zodat het wordt herkend. Zo niet: winkel meer personeelskosten, winkel denkt na over meer flessen aannemen, win-win!
Klopt.. De literfles goedkoper.. Marginaal eigenlijk maar wel win win.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
F_J_K schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:35:
[...]

[...]

In Duitsland (Kaufland) draait het apparaat zelf de fles om het etiket te kunnen lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:52
ik gebruik al tijden een dopper, al die flesjes zijn onnodig, het beste water komt gewoon uit de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat soort flessen gaan wel naar binnen. Die lopende band is overbodig.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:09
HenkEisDS schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Boeven zijn het. Miljardenwinsten, maar te beroerd om een flesje wat elders gekocht is aan te nemen. Ook erg irritant, want de flesjes Spa die ik graag drink trekken condens aan waardoor het etiket snel loslaat.

Ik ga hier binnenkort ff moeilijk over doen bij de AH. Wat verwachten ze nou van me? Dat ik die flesjes in huis ga sorteren op winkel? Ik zie het verschil niet eens tussen de flesjes die ik bij de lidl heb gekocht en die bij AH.

toon volledige bericht
Mijn vriendin drinkt veel water uit flesjes van verschillende winkels. Maar een fles van bijv. de Aldi worden niet geaccepteerd door de automaat van Jan Linders.
Ik ga die flesjes toch echt niet elke keer sorteren en apart bewaren. Wat een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Arjantje72 schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:29:
[...]

Mijn vriendin drinkt veel water uit flesjes van verschillende winkels. Maar een fles van bijv. de Aldi worden niet geaccepteerd door de automaat van Jan Linders.
Ik ga die flesjes toch echt niet elke keer sorteren en apart bewaren. Wat een systeem.
Bij mijn driemaandelijkse flessendag sta ik gewoon alles te sorteren, ik gooi alles buiten in zo'n waterdichte tuinkist, en zodra ie vol is ga ik sorteren.

Doe ik al tijden, want de Aldi en Lidl deden altijd al vervelend.
SMSfreakie schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:53:

Ligt dan aan de winkel, vorige week nog 13 euro aan statiegeld, en dat ging eraf zonder problemen :*)

Blik inleveren gaat wel kut zijn, ik koop juist blikjes als ik vervolgens niet wil zeulen naar huis met "afval", maar het gewoon in de vuilnisbak wil mieteren zonder dat mijn Hollandse zuinigheid direct gaat gillen :+

10x 15 cent is toch weer een loempia :*)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zodra de blikjes aan het statiegeld gaan: wegwerpbekertjes, 100 voor 2,50. En voor als je niet de hele dag weg bent kun je natuurlijk altijd gewoon je Dopper of elke willekeurige bidon meenemen.

Wat ik in ieder geval niet ga doen, is blikjes terug brengen voor statiegeld. De 0,5 liter fles is inmiddels compleet verbannen uit ons huishouden. Die was eerst handig om mee te nemen (en daar betaalde je al extra voor, want een 1,5 liter fles was altijd al nauwelijks duurder). Maar dat nut is nu komen te vervallen. Je betaalt er nog steeds extra voor én ook nog eens statiegeld.

Ik leg de rekening bij de verkopers die het spul wél willen verpatsen en je statiegeld innen, maar vervolgens niet hun verantwoordelijkheid nemen door geen statiegeld retour te geven. Dat laten ze een ander maar voor ze opknappen. Heel jammer dan, maar zo werkt het gewoon niet. Dan neem ik wel een pak sap of 1,5 literfles frisdrank mee, die ik gewoon in de supermarkt gekocht heb. Maar de nood moet wel héél hoog worden wil ik bij een willekeurige straatverkoper (of andere verkoper die niet weer inneemt) nog iets kopen waar statiegeld op zit. Zeg nooit nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 20:33
Statiegeld? Ik ga de kleine flesjes in België kopen, zonder statiegeld is dat weliswaar duurder, maar wel weer het gemak dat ik er onderweg niet zo op hoef te letten.
Flesje water in de super in Nederland kost 16-18 cent excl statiegeld, in België kost hetzelfde flesje 21-22 cent en is er geen statiegeld.
Voor flesjes die ik aan klanten, gratis, meegeef is dat alweer interessant. Idem voor flesjes die ik in de auto heb voor onderweg.
Johoo, één Europa.

Plastic bekers en bestek worden in België ook nog normaal verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramon 73 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:53:
Statiegeld? Ik ga de kleine flesjes in België kopen, zonder statiegeld is dat weliswaar duurder, maar wel weer het gemak dat ik er onderweg niet zo op hoef te letten.
Flesje water in de super in Nederland kost 16-18 cent excl statiegeld, in België kost hetzelfde flesje 21-22 cent en is er geen statiegeld.
Voor flesjes die ik aan klanten, gratis, meegeef is dat alweer interessant. Idem voor flesjes die ik in de auto heb voor onderweg.
Johoo, één Europa.

Plastic bekers en bestek worden in België ook nog normaal verkocht.
En je kunt ze online ook gewoon bestellen bij bijvoorbeeld online drogisterijen die niet alleen in Nederland zitten. Alleen in Nederlandse winkels hebben ze ze niet meer. Daar verkopen ze alleen nog die hele dure versies. Gewoon meebestellen als je weer eens shampoo, douchegel en andere drogisterij artikelen nodig hebt. Zelfde met plastic rietjes. Die moet je ook gewoon bestellen tegenwoordig. Hier hebben ze alleen nog maar van die prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
HvdBent schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:44:
ik gebruik al tijden een dopper, al die flesjes zijn onnodig, het beste water komt gewoon uit de kraan.
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:47:
Zodra de blikjes aan het statiegeld gaan: wegwerpbekertjes, 100 voor 2,50. En voor als je niet de hele dag weg bent kun je natuurlijk altijd gewoon je Dopper of elke willekeurige bidon meenemen.
Lekker hoor een dopper gevuld met cola. 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door LordSinclair op 07-09-2021 08:24 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LordSinclair schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:22:
[...]

[...]

Lekker hoor een dopper gevuld met cola. 8)7
Doe je er iets anders in. Maar zo'n Dopper kan gewoon in de vaatwasser, dus waarom eigenlijk niet? Als je een hele dag op pad gaat, kun je ook een 1,5 liter fles cola meenemen en een paar wegwerp bekertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Doppers zijn alleen voor water, als je er wat anders in stopt gaan de seals heel snel schimmelen. Al 2x meegemaakt.

https://help.dopper.com/h...k-uit-een-Dopper-drinken-

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
WTF is een dopper? En waarom wordt dat zo vaak genoemd hier?
Google leert dat het een bidon is, waarom dan een speciale merknaam vermelden? Gezien de prijs en hype zou ik zeggen dat dit een bidon is voor Iphone gebruikers.
Waarom zou ik 40 keer zo veel betalen voor een fles waar ook nog eens geen water in zit? Voor die prijs kan ik een jaar lang bijna wekelijks een schoon 0,5 liter flesje pakken en zelf 9 dagen lang vullen voor ik hem weggooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_eLMo_ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:00:
Doppers zijn alleen voor water, als je er wat anders in stopt gaan de seals heel snel schimmelen. Al 2x meegemaakt.

https://help.dopper.com/h...k-uit-een-Dopper-drinken-
Oh, ik krijg die dingen zo nu en dan als relatiegeschenk. Ik gooi ze gewoon weg als ze niet meer fris zijn. Moet erbij zeggen dat we ze eigenlijk ook vooral gebruiken voor water, maar we doen er ook gerust wat aanmaak in. Wat we niet doen is zuivel, koolzuurhoudend of vruchtensap. Koolzuurhoudend kan gaan lekken. Vruchtensappen bevatten vrij veel zuren en die tasten eigenlijk al het kunststof op den duur aan. Zuivel laat teveel troep achter, wat er niet even snel met wat koud water uit te spoelen is.
RemcoDelft schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:38:
Google leert dat het een bidon is, waarom dan een speciale merknaam vermelden? Gezien de prijs en hype zou ik zeggen dat dit een bidon is voor Iphone gebruikers.
Waarom zou ik 40 keer zo veel betalen voor een fles waar ook nog eens geen water in zit? Voor die prijs kan ik een jaar lang bijna wekelijks een schoon 0,5 liter flesje pakken en zelf 9 dagen lang vullen voor ik hem weggooi.
Dopper is ook een hype-product. Maar ik moet heel eerlijk zeggen: ik heb er nog nooit 1 gekocht. Ik vind ze namelijk ook vooral heel duur. Maar ze zijn heel erg populair als "maatschappelijk verantwoord" relatiegeschenk met een bedrijfslogo erop. En dat maakt ze voor mij dus min of meer gratis.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-09-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Laatst online: 06-06 18:56
Gezien de prijs en hype zou ik zeggen dat dit een bidon is voor Iphone gebruikers.
Ik denk dat dit de perfecte omschrijving is :P

Zelf hergebruik ik gewoon willekeurige waterflesjes. Als ik er direct uit drink vervang ik ze snel, als ik ze gebruik om in te schenken dan gaan ze langer mee. Wel jammer dat inleveren er waarschijnlijk niet in zit aangezien de labels vaak loslaten door condens.

Overigens vind ik het wel achterlijk dat je niet alle flesjes overal in kan leveren. Het is niet alsof de verkoper op de verpakking staat vermeld ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikT738 op 07-09-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:57
ErikT738 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:58:
[...]
Overigens vind ik het wel achterlijk dat je niet alle flesjes overal in kan leveren. Het is niet alsof de verkoper op de verpakking staat vermeld ofzo.
Dit lijkt me een kwestie van tijd, al had dit bij voorbaat gewoon afgedwongen moeten worden. Hier leveren we blikjes en kleine flesjes al jaren in (statiegeld) en sinds de invoering daarvan kon je opeens alles overal inleveren.

Achja, zodra ze merken dat hierdoor de doelstelling niet gehaald wordt komt er vanzelf een verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

toon volledige bericht
Nee dat hoef je niet bij te houden, inzamelpunten van statiegeldflessen zijn verplicht om alle statiegeldflessn in te nemen en mogen hierin niet selecteren op wat ze zelf verkopen.

Ik laat m'n boodschappen al tijden thuis bezorgen 1x per week; de bezorgers nemen statiegeld flessen ook aan. Dat is wel een perfect systeem, geen automaat die moeilijk doet als er nog drie druppels bier in een flesje zitten maar gewoon iemand die ziet dat je een compleet krat inlevert en het verrekent.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
*knip* slowchat

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 07-09-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ze gaan ook net zo lang mee als een iPhone :P Heb er een jaar of 3 geleden een gekocht en gebruik hem altijd voor water. Ding gaat om de paar dagen in de vaatwasser en hij blijft fris. Was een goede investering en uiteindelijk goedkoper dan om de week (op het werk) weer een schoon flesje spa blauw uit de automaat te halen.

Water uit een flesje is ook zwaar over de top en belachelijk duur voor wat je ervoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
XyritZz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:06:
[...]

Nee dat hoef je niet bij te houden, inzamelpunten van statiegeldflessen zijn verplicht om alle statiegeldflessn in te nemen en mogen hierin niet selecteren op wat ze zelf verkopen.

Ik laat m'n boodschappen al tijden thuis bezorgen 1x per week; de bezorgers nemen statiegeld flessen ook aan. Dat is wel een perfect systeem, geen automaat die moeilijk doet als er nog drie druppels bier in een flesje zitten maar gewoon iemand die ziet dat je een compleet krat inlevert en het verrekent.
Helaas is de praktijk nu anders, flesjes van bijv Aldi gaan er niet in bijv bij Jan Linders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Arjantje72 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:25:
[...]

Helaas is de praktijk nu anders, flesjes van bijv Aldi gaan er niet in bijv bij Jan Linders.
Hopelijk zijn het kinderziektes in het innamesysteem van de kleine flesjes; zou voor de consument een erg vervelende situatie worden als je bij moet gaan houden bij welke winkel je iets gekocht hebt.

Over de Doppers die aardig besproken worden in dit topic; ik vind het zelf waardeloze flesjes. Ik moet ze altijd vullen via het kleine gat, als ik de grote dop er af schroef gaat dat altijd lekken om een of andere reden. Ik pak ze tegenwoordig zelfs gratis niet meer aan.

Heb nu een Camelbak fles; dat vind ik echt een perfect ding. Stevig spul, kan prima in de vaatwasser en alleen de tuit waar je op moet bijten om te drinken kan beschadigen maar zijn los te bestellen (hoewel die bij mij ook al jaren en jaren mee gaat). Door het rietje wat er in zit zijn het ook goede flessen voor in de auto; je kan prima drinken zonder je zicht van de weg te halen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:12:
[...]

Ik eis statiegeld op Doppers!
Statiegeld is tegen zwerfafval. Ik gooi een "ranzige" Dopper natuurlijk gewoon in de afvalbak (net als een leeg 0,5 liter flesje vroeger, toen ik ze nog kocht)l. Zodra hij uit de vaatwasser komt en niet echt fris meer is, gaat hij weg. Maar het is niet zo dat hij dan na 2 maanden weg moet ofzo. We hebben er 1 weg moeten gooien omdat 1 deel iets te warm geworden was en vervormd en 1 omdat hij veel voor "niet water" gebruikt was. We hebben er nu 2 in de kast staan en die gaan echt nog wel even mee.

Maar ik neem dus geen Dopper mee als ik echt een hele dag op pad ben. Er gaat maar vrij weinig in en ik ben niet echt een water drinker. Meestal doe ik er een beetje van die aanmaaksiroop door. De Dopper gebruik ik vooral als ik even een ommetje ga fietsen bijvoorbeeld.

Ik ben vooral voorstander van statiegeld op verpakkingen van fastfood ketens. Daar komt veel doelgroepvolk en dat geeft gewoon een enorme bende overal. Doelgroepvolk heeft het namelijk niet zo op afvalbakken, want daarvoor moet je in beweging komen en naar een afvalbak lopen. Nog erger dan honden, want zelfs die schijten niet op hun vaste hangplek. Maar ook daar is het maar weer een deel van het doelgroepvolk wat de problemen veroorzaakt. Die ga je echt niet corrigeren met 15 cent statiegeld. Zelfs wel stoer, dat je dat gewoon op de grond kunt gooien zonder dat je je druk maakt om die "fucking 15 cent". Wel even het label eraf pulken, zodat een zwerver het niet in kan leveren bij de AH. Helaas, geen grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Onze doppers zijn al >5 jaar oud. Maar nooit wat anders dan water erin. Maar inderdaad, elke andere fles zal ook werken. Het ergste wat kan gebeuren is dat je dop kapot valt, voor de rest zijn ze niet kapot te krijgen.
Wel bovenste lade van de vaatwasser, want onderin wordt de droogcyclus te heet.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, als je berekeningen gaat maken zoals "daarvoor kan ik om de 9 dagen een plastic flesje gebruiken en dan weggooien", dan ben je simpelweg niet de doelgroep.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn ervaring met doppers (we hebben er een paar) is dat ze vooral schimmelen als je ze dicht laat staan na gebruikt te hebben. Combi van bacteriën (van eruit te drinken) + vochtige omgeving en warmte. Ik deed er vaak (suikervrije) red bull in aangelegd met water (50/50) en die gingen niet schimmelen bij regelmatige (2/3 dagen) in de vaatwasser. Maar zodra je ze laat staan zoals beschreven gebeurde dat zowel met de mijne als die van mijn vrouw (die er religieus alleen maar water in giet).

Ik heb ook een Camelbak dubbelwandige bidon met schroefdop die ik op dezelfde manier gebruik, gaat prima zolang je ze regelmatig wast. Voor de prijs kun je inderdaad heel lang flesjes kopen (dopper óf camelbak) maar de laatste isoleert ook (dus je drinken blijft lang(er) koud) en zijn een stuk steviger. Een plastic flesje gooi je ook makkelijk weg (uiteindelijk) terwijl je juist met zo'n drinkfles gemotiveerd bent er zo lang mogelijk mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:14:
Mijn ervaring met doppers (we hebben er een paar) is dat ze vooral schimmelen als je ze dicht laat staan na gebruikt te hebben. Combi van bacteriën (van eruit te drinken) + vochtige omgeving en warmte. Ik deed er vaak (suikervrije) red bull in aangelegd met water (50/50) en die gingen niet schimmelen bij regelmatige (2/3 dagen) in de vaatwasser. Maar zodra je ze laat staan zoals beschreven gebeurde dat zowel met de mijne als die van mijn vrouw (die er religieus alleen maar water in giet).

Ik heb ook een Camelbak dubbelwandige bidon met schroefdop die ik op dezelfde manier gebruik, gaat prima zolang je ze regelmatig wast. Voor de prijs kun je inderdaad heel lang flesjes kopen (dopper óf camelbak) maar de laatste isoleert ook (dus je drinken blijft lang(er) koud) en zijn een stuk steviger. Een plastic flesje gooi je ook makkelijk weg (uiteindelijk) terwijl je juist met zo'n drinkfles gemotiveerd bent er zo lang mogelijk mee te doen.
Ik denk dat dat ook het probleem is met veel doppers, mensen gebruiken ze incidenteel als ze op vakantie, naar kantoor, of een dagje naar de efteling gaan, en de rest van de tijd staan ze thuis in de kast met de dop erop.

Al moet ik zeggen dat mijn dopper gewoon echt te klein is om nuttig te zijn. Ik drink thuis uit een 2-liter bidon of pint glazen (ongeveer een halve liter als je ze goed vol doet), en juist wanneer je water meeneemt vind ik een dopper te weinig. Heb nu een metalen bidon van een liter besteld, ben benieuwd of dat wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:23:
[...]

Ik denk dat dat ook het probleem is met veel doppers, mensen gebruiken ze incidenteel als ze op vakantie, naar kantoor, of een dagje naar de efteling gaan, en de rest van de tijd staan ze thuis in de kast met de dop erop.

Al moet ik zeggen dat mijn dopper gewoon echt te klein is om nuttig te zijn. Ik drink thuis uit een 2-liter bidon of pint glazen (ongeveer een halve liter als je ze goed vol doet), en juist wanneer je water meeneemt vind ik een dopper te weinig. Heb nu een metalen bidon van een liter besteld, ben benieuwd of dat wat is.
Lege drinkflessen of bekers altijd wegzetten zonder de dop erop. Onze dochter neemt elke dag 2 bekers drinken mee naar school. 1 met een gewone schroefdop waar melk in zit en 1 met een drinktuit waar gewoon aanmaak o.i.d. inzit. Daar hebben we 3 sets van en ook die nooit dicht wegzetten. Broodtrommels idem, niet de deksel erop. Laatst had ze een bijna dezelfde beker met drinktuit van een klasgenootje bij zich en die doen thuis duidelijk wél de dop erop als ze ze in de kast zetten. Stonk gewoon.

Je kunt ze beter 2 maanden laten verstoffen en daarna voor gebruik even afspoelen dan ze 2 maanden dicht opbergen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-09-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:51

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

XyritZz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:31:
Over de Doppers die aardig besproken worden in dit topic; ik vind het zelf waardeloze flesjes. Ik moet ze altijd vullen via het kleine gat, als ik de grote dop er af schroef gaat dat altijd lekken om een of andere reden. Ik pak ze tegenwoordig zelfs gratis niet meer aan.
Ja precies. Ik kreeg er ook 1 maar die is gauw weer aan de kant geschoven. Als je het bovenste dopje losdraait draai je de onderste mee. Zeiknat van het water. Als ze de grote dop nou tegendraads hadden laten open gaan dan was het wel een prima ding geweest.

Ik heb een mooie waterfles van Made Sustained gekocht, ondanks dat ie van aluminium is schijnt hij duurzaam te zijn.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:11

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik hervul altijd een gewoon wegwerp PET flesje onder de kraan, die flesjes zijn degelijk genoeg om ze 10 jaar lang te gebruiken. In een kantooromgeving vinden mensen het wel gauw vies omdat ze denken dat je met je mond uit het flesje dinkt. Maar ik schenk het water uit in een eveneens gerecycled bekertje.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Wij hebben zowel doppers als andere waterflesjes die steviger zijn. een dopper kan in onderdelen makkelijker schoongemaakt worden dan de andere flesjes en drinkt lekkerder i.m.o.
Wegwerpflesjes gebruiken we alleen als het niet anders kan (op de boot kan je niet elke dag bijvullen/omspoelen) en helaas moet ik het watersysteem schoonmaken/werkend krijgen (denk dat ik maar weer gewoon een jerrycan ga gebruiken)
Cola etc drinken we niet, mijn kinderen drinken thee of water, en bij hoge uitzondering chocomel, maar andere dingen malen ze niet om.(en het zijn pubers tussen de 16 en 20.....)
Water is gewoon gezonder dan al die andere troep.
Thuis drinken de oppaskids nog wel eens limonade of water waar een paar stukjes komkommer in drijven. Is eerst even wennen als ze in hun thuissituatie wel veel limonade of erger krijgen, maar dat is ook de rol van een gastouder (ouders opvoeden in gezonde voeding :p ) en niet zelden eten kinderen hier wel zaken die ze thuis weigeren, al hebben sommige ouders dan meteen de neiging om de kinderen voortaan hier avond te laten eten.... Maar back on topic, voor mij zijn 0,5 liter flesjes bijna overbodig, en zo zou het moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:47:

Wat ik in ieder geval niet ga doen, is blikjes terug brengen voor statiegeld. De 0,5 liter fles is inmiddels compleet verbannen uit ons huishouden. Die was eerst handig om mee te nemen (en daar betaalde je al extra voor, want een 1,5 liter fles was altijd al nauwelijks duurder). Maar dat nut is nu komen te vervallen. Je betaalt er nog steeds extra voor én ook nog eens statiegeld.

Ik leg de rekening bij de verkopers die het spul wél willen verpatsen en je statiegeld innen, maar vervolgens niet hun verantwoordelijkheid nemen door geen statiegeld retour te geven. Dat laten ze een ander maar voor ze opknappen. Heel jammer dan, maar zo werkt het gewoon niet. Dan neem ik wel een pak sap of 1,5 literfles frisdrank mee, die ik gewoon in de supermarkt gekocht heb. Maar de nood moet wel héél hoog worden wil ik bij een willekeurige straatverkoper (of andere verkoper die niet weer inneemt) nog iets kopen waar statiegeld op zit. Zeg nooit nooit.
Exact dit. Het hele nut is er gewoon vanaf. Een halve liter flesje kocht je omdat het handzaam was en je het gewoon overal kon wegflikkeren. Nou, niet meer dus. Zorg dan op zijn minst voor een goed logistiek plan. De welwillende consument die toch al zijn rotzooi in de prullenbak gooide is de dupe van dit soort regelgeving.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:26
Ik koop geen drinken in plastic flesjes meer waar je het niet in kunt leveren. Het is totaal onpraktisch om mee te nemen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld blikjes kun je ze niet pletten om wat ruimte te besparen.

En het hoeft niet eens zozeer een inleverpunt per winkel te zijn waar dit soort flesjes verkocht worden, als alternatief. Maar op bijv max 200m een eenvoudig inleverpunt waar je direct geld terug krijgt (dus niet zoals in een supernarkt) zou ook gangbaar zijn. Maar is er niet (tot nauwelijks) in Nederland, dit soort zogenaamde reversed vending machines.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

toon volledige bericht
Ik had dat afgelopen weekend ook bij de AH hier in 't dorp met tevens een flesje 'Spa'. 100% zeker dat het flesje in exact die winkel gekocht was maar het apparaat wilde het flesje gewoon niet terug nemen en kwam met die zelfde meldingen als op jouw foto's.

Ik heb het flesje vervolgens op de rand gelegden er een klap tegen aan gegeven zodat 't flesje door de innname schacht vloog. Er komt dan ook een melding op 't scherm te staan dat dat niet de bedoeling is :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Will_M schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:34:
[...]

Ik had dat afgelopen weekend ook bij de AH hier in 't dorp met tevens een flesje 'Spa'. 100% zeker dat het flesje in exact die winkel gekocht was maar het apparaat wilde het flesje gewoon niet terug nemen en kwam met die zelfde meldingen als op jouw foto's.

Ik heb het flesje vervolgens op de rand gelegden er een klap tegen aan gegeven zodat 't flesje door de innname schacht vloog. Er komt dan ook een melding op 't scherm te staan dat dat niet de bedoeling is :9
Dit heb ik ook gehad maar dan bij de Plus. Nu kom ik daar bijna nooit, strontvervelend. Gaat me dan niet eens zozeer om die 15 cent maar de moeite die je doet om een fucking flesje in te leveren. Hoogvliet daarentegen neemt wel alles in en daar is het personeel oplossingsgericht als het fout gaat i.p.v. een halfbakken 'niet mijn probleem' wat je wel bij de Plus terugkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:05
Het lijkt erop dat de eerste effecten van het statiegeld zichtbaar worden. Niet geheel onverwacht natuurlijk....

https://nos.nl/l/2398376

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:54:
Het lijkt erop dat de eerste effecten van het statiegeld zichtbaar worden. Niet geheel onverwacht natuurlijk....

https://nos.nl/l/2398376
Het lijkt er eerder op dat de hoeveelheid zwerfafval schromelijk was overdreven! Als 40.000 vrijwilligers 90.000 stuks zwerfafval weten te vinden, is dat wel 2 stuks per persoon! En dan ga ik uit van zeer gemotiveerde vrijwilligers, dus die hebben ongetwijfeld de hele dag lopen zoeken. Als het resultaat dan is dat je wel 2 stukjes afval hebt gevonden, vind ik dat enorm weinig.
Het grootste aantal is nog steeds afkomstig van sigaretten, doe een euro statiegeld per peuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:47:
[...]

Het lijkt er eerder op dat de hoeveelheid zwerfafval schromelijk was overdreven! Als 40.000 vrijwilligers 90.000 stuks zwerfafval weten te vinden, is dat wel 2 stuks per persoon! En dan ga ik uit van zeer gemotiveerde vrijwilligers, dus die hebben ongetwijfeld de hele dag lopen zoeken. Als het resultaat dan is dat je wel 2 stukjes afval hebt gevonden, vind ik dat enorm weinig.
Het grootste aantal is nog steeds afkomstig van sigaretten, doe een euro statiegeld per peuk!
Ik vind het ook weinig :) gisteren tijdens de hond uitlaten besloot ik ook maar mijn steentje bij te dragen en heb ik maar liefst 3 blikjes opgeruimd. Geen flesje meer te zien. Sigarettenpeuken wel, maar dat is niet zo storend voor het zicht als blikjes cola of redbull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 15:14
RemcoDelft schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:47:
[...]

Ik ga met enige regelmaat 'ploggen' en 'planderen', oftewel joggen of wandelen en afval rapen. Je wil niet weten hoeveel troep er in de bermen, parken en sloten ligt. Een vuilniszak vol per uur is geen enkel probleem. Zeker als je weet waar je moet zoeken en van het pad af gaat. Mijn record is vier vuilniszakken vol in een uur. Er is zelfs een plek - helaas net te ver lopen van mijn huis - waar ik niet eens aan durf te beginnen, daar ligt in een natuurpark op 100m2 genoeg om een grote aanhanger te vullen. :|

Edit; En het is niet alleen waar ik woon, maar ik zie het op heel veel plekken in Nederland. Als je een klein beetje van het pad af gaat, vind je genoeg. Ik heb er intussen 'helaas' een getraind oog voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Steamwitz op 19-09-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@Steamwitz Heb jij dan een andere verklaring voor de 40.000 vrijwilligers die amper iets konden vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01

MeNTaL_TO

The future is not set

RemcoDelft schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:07:
@Steamwitz Heb jij dan een andere verklaring voor de 40.000 vrijwilligers die amper iets konden vinden?
Ik kan me niet voorstellen dat het statiegeld in zo'n korte tijdbestek ervoor gezorgd heeft dat er nu al geen fles meer te vinden is. Ik kan me wel voorstellen dat het effect over een aantal jaar merkbaar is.
Dit zou impliceren dat als er morgen statiegeld op blikjes ingevoerd word, er over een maand geen blikje meer in de natuur te vinden is.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind dat die cijfers sowieso al zeer eigenaardig zijn. 90k stuks met 40k mensen. Dat is 2,25 sigarettenpeuken per persoon, dat is toch niets 8)7 .

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 15:14
Ja hoor, het staat zelfs in de bron:
Ruim 40.000 vrijwilligers hebben gisteren zo'n 90.000 stuks zwerfafval opgeruimd in het kader van World Cleanup Day. Er is in werkelijkheid veel meer opgeruimd, maar niet iedere deelnemer heeft zijn of haar resultaat in een app ingevoerd.
Vrienden van mij hebben vandaag voor het eerst afval geraapt. Die hadden twee en halve vuilniszak vol in twee/drie uurtjes.

Het hangt er ook heel erg vanaf waar je gaat zoeken. In het zichtveld, zoals op straat en parkjes met kort gemaaid gras valt het meestal wel mee. Daar zal ik ook mijn best moeten doen om wat te vinden. (Tijdens het hardlopen vind ik meestal 5 stuks klein afval per 15 minuten.) Maar als je in de bosjes, bermen met hoog gras/onkruid waar weinig tot geen gemeentewerkers komen gaat zoeken, dan vind je al veel meer. Bij mij in de buurt ken ik de hot-spots intussen redelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Steamwitz op 19-09-2021 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Bij stoplichten langs de afritten van snelwegen mag je helaas niet komen, maar daar ligt echt veel.
ik heb in het beging van mijn werkzame leven eens een schouw gedaan voor Nederland Schoon (peuken, blikjes e.d. tellen op diverse plekken) Het probleem is echt enorm, nu nog. Wat mij betreft gaan er slimme camera's ingezet worden (voorwerp uit auto, foto en bon) en mag er wat meer toezicht komen bij hotspots (schooljeugd route net na de supermarkt) niet alleen lik op stuk, maar vooral voorlichting, want uit eigen ervaring weet ik dat zelfs met pubers nog veel te bereiken is op dat vlak, als je goede uitleg geeft. (maar oh wee als pa of ma er bij is als je iemand op de afvalbak wijst, want waar bemoei ik me mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MeNTaL_TO schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:17:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het statiegeld in zo'n korte tijdbestek ervoor gezorgd heeft dat er nu al geen fles meer te vinden is. Ik kan me wel voorstellen dat het effect over een aantal jaar merkbaar is.
Dit zou impliceren dat als er morgen statiegeld op blikjes ingevoerd word, er over een maand geen blikje meer in de natuur te vinden is.
Volgens mij gaan er tegenwoordig ook aardig wat zwervers "los" op de 0,5 liter flesjes. Hier in het centrum heb je een paar van die figuren rondlopen. Naast bedelen zie je ze nu ook rondkijken naar flesjes. Ik zag er toevallig gisteren nog 1 in een prullenbak "wroeten" om er 2 flesjes uit te halen. Wel jammer dat alles wat boven die flesjes zat daarna op straat lag. :) Prullenbak zat vrij vol namelijk. Volgens mij zag zijn getrainde oog de dop van 1 van de flesjes uitsteken.

Maar ik kan me voorstellen dat die lui alleen de "hotspots" doen, want bedelen doen ze ook niet in de duinen.

Dit gaat met blikjes zo niet lopen natuurlijk, want die schijnen "intact" te moeten zijn als je ze voor statiegeld in zou willen leveren volgend jaar. Daar heeft een zwerver niet zo heel veel aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-09-2021 08:57 ]

• stylezzz
MeNTaL_TO schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:17:
[...]

Er werden nog zeker flesjes gevonden. Maar dan vooral nog exemplaren zonder statiegeld, die dus al tijden in het milieu lagen of in ieder geval voor 1 juli gekocht waren. Als ik hier in de lokale supermarkten kijk nemen de meters met diverse flesjes in rap tempo af. Blijkbaar is er fors minder vraag....

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01

MeNTaL_TO

The future is not set

stylezzz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:53:
[...]

Er werden nog zeker flesjes gevonden. Maar dan vooral nog exemplaren zonder statiegeld, die dus al tijden in het milieu lagen of in ieder geval voor 1 juli gekocht waren. Als ik hier in de lokale supermarkten kijk nemen de meters met diverse flesjes in rap tempo af. Blijkbaar is er fors minder vraag....
Of ze hebben geen zin in het gedoe met aannemen van statiegeld flessen, want om eerlijk te zijn lijkt het daar eerder op. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als blikjes ook retour kunnen (en hoe erg dat gaat meuren, want die kunnen niet afgesloten worden).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Dwarlorf

Dwarlorf

Kleine flesjes wil ik nog wel wegbrengen maar blik gaat gewoon de prullenbak in.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dwarlorf schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:30:
Kleine flesjes wil ik nog wel wegbrengen maar blik gaat gewoon de prullenbak in.
Hoort eigenlijk bij PMD.

• Oon
  • Niet online

Oon

PMD is ook zoiets dat ik nooit gesnapt heb. Sommige plastic mag wel, ander plastic niet, sommige drinkverpakkingen staat op dat het niet bij PMD mag, sommige verpakkingen kun je het karton af halen zodat het plastic bij PMD kan, maar andere verpakkingen hebben dan karton dat gewoon bij PMD mee moet als je van het plastic af wil..

Daar moet toch eigenlijk wel een makkelijkere oplossing voor zijn

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

HvdBent schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:30:
Bij stoplichten langs de afritten van snelwegen mag je helaas niet komen, maar daar ligt echt veel.
ik heb in het beging van mijn werkzame leven eens een schouw gedaan voor Nederland Schoon (peuken, blikjes e.d. tellen op diverse plekken) Het probleem is echt enorm, nu nog. Wat mij betreft gaan er slimme camera's ingezet worden (voorwerp uit auto, foto en bon) en mag er wat meer toezicht komen bij hotspots (schooljeugd route net na de supermarkt) niet alleen lik op stuk, maar vooral voorlichting, want uit eigen ervaring weet ik dat zelfs met pubers nog veel te bereiken is op dat vlak, als je goede uitleg geeft. (maar oh wee als pa of ma er bij is als je iemand op de afvalbak wijst, want waar bemoei ik me mee)
Ik snap ook niet dat ze die camera's uberhaubt nog niet vervangen hebben. Sommige hebben echt een aardappel kwaliteit. Daarentegen inderdaad gewoon beboeten die mensen die expres rotzooi maken. Gooi er maar een boete op van honderden euro's, denken ze wel een paar keer na.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• RodeStabilo
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:33:
Eens, daarom doe ik ook m'n best om te scheiden maar ga niet op elke verpakking wil kijken wel polywatdanookoleen het is omdat afvalscheiders of gemeentes niet willen of kunnen nascheiden en dat ons laten doen. Dat is dan maar een geaccepteerd risico van dit systeem lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 22-09-2021 11:36 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:57
MeNTaL_TO schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:26:
[...]
(en hoe erg dat gaat meuren, want die kunnen niet afgesloten worden).
Niet. Hier leveren we al jaren blikjes in, en daar merk je niets van. Gewoon goed legen, dan droogt de binnenkant gewoon op en ruik je het echt niet.

• LordSinclair
eric.1 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:37:
[...]

Niet. Hier leveren we al jaren blikjes in, en daar merk je niets van. Gewoon goed legen, dan droogt de binnenkant gewoon op en ruik je het echt niet.
Is het niet gewoon een kwestie van een rondje mee laten draaien in de vaatwasser. Alles voor een beter milieu!

• Oon
  • Niet online

Oon

RodeStabilo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:35:
[...]

Eens, daarom doe ik ook m'n best om te scheiden maar ga niet op elke verpakking wil kijken wel polywatdanookoleen het is omdat afvalscheiders of gemeentes niet willen of kunnen nascheiden en dat ons laten doen. Dat is dan maar een geaccepteerd risico van dit systeem lijkt me.
Dat is sowieso ook zo, ik wil best mijn steentje bijdragen aan het milieu maar het wordt steeds lastiger om op de gewenste manier te scheiden, en als je dan leest dat maar zoveel van het plastic daadwerkelijk gerecycled wordt omdat het te duur is voor fabrikanten van de flesjes dan vraag ik me af of het wel rendabel is en we niet beter een ander systeem kunnen gebruiken waar de afvalbedrijven het scheiden (deels) doen op de manier die ze zelf graag willen..

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik vergeet echt nooit meer dat de gemeente waar ik in woonde een boete van enkele tonnen kreeg omdat er 'te weinig' afval was opgehaald dan wat in de contractuele afspraken stond met de afvalverwerker.
En dan moet ik elke keer nadenken in welke bak/zak/doos het moet...

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 22-09-2021 11:40 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
lolgast schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:39:
Ik vergeet echt nooit meer dat de gemeente waar ik in woonde een boete van enkele tonnen kreeg omdat er 'te weinig' afval was opgehaald dan wat in de contractuele afspraken stond met de afvalverwerker.
Is het ook. Bijzonder systeem is dat inderdaad. ene kant sturen ze op minder afval inzamelen maar aan de andere kant worden ze ervoor beboet. Pervers ergens.

Maar die discussie past hier beter denk ik; Afvalinzameling gemeentes

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 22-09-2021 11:42 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

psychodude schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:28:
Ik koop geen drinken in plastic flesjes meer waar je het niet in kunt leveren. Het is totaal onpraktisch om mee te nemen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld blikjes kun je ze niet pletten om wat ruimte te besparen.

En het hoeft niet eens zozeer een inleverpunt per winkel te zijn waar dit soort flesjes verkocht worden, als alternatief. Maar op bijv max 200m een eenvoudig inleverpunt waar je direct geld terug krijgt (dus niet zoals in een supernarkt) zou ook gangbaar zijn. Maar is er niet (tot nauwelijks) in Nederland, dit soort zogenaamde reversed vending machines.
Als je een plastic fles wilt 'pletten', is het handig eerst de dop er af te draaien.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LordSinclair
Hackus schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:49:
[...]

Als je een plastic fles wilt 'pletten', is het handig eerst de dop er af te draaien.
Nadeel van pletten van flesjes (en in de toekomst blikjes) is dat ze daarna geen stuiver meer waard zijn. Dan kan je ze om ruimte te besparen gewoon beter in de natuur gooien. B)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LordSinclair schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:54:
[...]

Nadeel van pletten van flesjes (en in de toekomst blikjes) is dat ze daarna geen stuiver meer waard zijn. Dan kan je ze om ruimte te besparen gewoon beter in de natuur gooien. B)
daar heb ik het niet over, en @psychodude ook niet. Ook is dumpen niet de bedoeling
Hier in Duitsland geldt al jaren statiegeld op blikjes. Verder kun je een flesje vaak gewoon nog opblazen, om weer uit de kreukels te halen. :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb geen idee wat dat is. Ik geloof dat we in Groningen nog niet zo ver zijn.

• Segafreak83
  • Laatst online: 12-12-2024
Oon schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:33:
[...]

PMD is ook zoiets dat ik nooit gesnapt heb. Sommige plastic mag wel, ander plastic niet, sommige drinkverpakkingen staat op dat het niet bij PMD mag, sommige verpakkingen kun je het karton af halen zodat het plastic bij PMD kan, maar andere verpakkingen hebben dan karton dat gewoon bij PMD mee moet als je van het plastic af wil..

Er staat met koeien letters op wat er wel en niet in mag.

Sterker nog, mijn aankopen zijn er grotendeels op gebaseerd, want het kost je bijna niets om af te voeren.

Dat ze het verder bijna niet kunnen scheiden, tja, daar kan ik weinig aan doen.

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:14

Frituurman

Mjam!

Los van de hele discussie.. waar kan ik nu mijn kleine Orangina-flesjes inleveren? Laatst bij de Action opgepikt (maar die nemen geen flesjes in). De plaatselijke AH's, Aldi's en een verdwaalde Jumbo nemen ze niet in. Moet ik nou naar de Coop's en Plus-sen van deze wereld? Zit de hele tijd te zeulen met een tas vol van die dingen. :)

Op https://statiegeldnederland.nl/veelgestelde-vragen/ staat bij de kop 'Innamepunten' bij vraag 3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hS9ROlXKIk6BNVpHc5QXjrurd-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBKrkz5IL8bDlfnEjMyffolq.png?f=fotoalbum_large

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Frituurman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:08:
Los van de hele discussie.. waar kan ik nu mijn kleine Orangina-flesjes inleveren? Laatst bij de Action opgepikt (maar die nemen geen flesjes in). De plaatselijke AH's, Aldi's en een verdwaalde Jumbo nemen ze niet in. Moet ik nou naar de Coop's en Plus-sen van deze wereld? Zit de hele tijd te zeulen met een tas vol van die dingen. :)

Op https://statiegeldnederland.nl/veelgestelde-vragen/ staat bij de kop 'Innamepunten' bij vraag 3:
Dat is inderdaad de theorie. De praktijk is zoals je zelf hebt ervaren anders.
Dwarlorf schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:08:
[...]

Ik heb geen idee wat dat is. Ik geloof dat we in Groningen nog niet zo ver zijn.
Dat lijkt me vrij sterk.

Ook in (de provincie) Groningen kennen ze dat prima.

zoeken bij google naar 'pmd scheiding groningen'

[ Voor 23% gewijzigd door RodeStabilo op 22-09-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Groningen doet toch aan nascheiding ?

• stylezzz
MeNTaL_TO schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:26:
[...]

Of ze hebben geen zin in het gedoe met aannemen van statiegeld flessen, want om eerlijk te zijn lijkt het daar eerder op. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als blikjes ook retour kunnen (en hoe erg dat gaat meuren, want die kunnen niet afgesloten worden).
Ik denk dat het wel meevalt, het issue dat je niet overal alles in kan leveren speelt natuurlijk al wat langer als 1 juli. Vermoedelijk zijn het vooral consumenten die nu deze flesjes laten staan, 'want lastig... kan het niet overal wegflikkeren'..... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
In het kader van wegen van containers, nascheiding en controle wat je weggooit, zou het toch fantastisch mooi zijn als de gemeente gewoon per huishouden alle statiegeldflessen weer uit het afval vist en je eind van het jaar een korting op de afvalstoffenheffing geeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Hackus schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:03:
Groningen doet toch aan nascheiding ?
Het lijkt er wel op.
RodeStabilo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:53:

Dat lijkt me vrij sterk.

Ook in (de provincie) Groningen kennen ze dat prima.

zoeken bij google naar 'pmd scheiding groningen'
But yeah, but no. :+
Plastic en kunststof afval hoeft u in Groningen niet te scheiden van het andere afval. U mag het in de grijze vuilniszak of in de grijze container doen.
In de stad niet maar jij kon natuurlijk niet weten dat ik in de stad woont. Dat had ik moeten vermelden maar voor mij als Stadjer is Groningen synoniem aan de stad en niet de provincie dus dat vermelden ligt niet snel voor de hand voor mij.

[ Voor 30% gewijzigd door Dwarlorf op 22-09-2021 16:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 01:34
Oon schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:39:
[...]

Dat is sowieso ook zo, ik wil best mijn steentje bijdragen aan het milieu maar het wordt steeds lastiger om op de gewenste manier te scheiden, en als je dan leest dat maar zoveel van het plastic daadwerkelijk gerecycled wordt omdat het te duur is voor fabrikanten van de flesjes dan vraag ik me af of het wel rendabel is en we niet beter een ander systeem kunnen gebruiken waar de afvalbedrijven het scheiden (deels) doen op de manier die ze zelf graag willen..
Dat is omdat het huidige beleid niet bezig is met milieu.

Statiegeld op plastic flesjes heeft een heel pervers effect, je haalt de meest winstgevende plastic uit de zak waarmee het vervolgens nogal duur uitvalt om speciale installaties te bouwen om enkel het minst winstgevende plastic uit te sorteren.
Om te recycleren is immers van belang een afvalstroom zo zuiver mogelijk te krijgen en alle verontreinigingen eruit te halen gezien je het terug als input wilt gebruiken.

Maar het geeft een nog groter effect, plastic flessen blazen een PMD zak op en vullen hem snel. Haal de plastic flessen eruit en je krijgt veel plastic van etenswaren dat aaneengeklit zit en niet meer uit elkaar gehouden word door het grote volume van plastic flessen, hoe moet je een dergelijke brei plastic nog verder gaan uitsorteren?

Maar er ligt minder afval in de gemeente dus gemeente is happy, alles waar je statiegeld op zet verdwijnt magisch uit het zwerfvuil. Of het is te zeggen, het afval word opgeraapt door mensen in zware armoede of daklozen, want wat dacht je nu, dat iemand die zijn plastic gewoon dumpt in de natuur plots braaf gaat zijn omdat er een paar eurocenten statiegeld op staat?

De grote drank namen zijn uiteraard pro statiegeld, goedkopere dranken worden % veel duurder tegenover die van hun terwijl ze vervolgens gewoon verder kunnen doen met hun plastic flessen te vervuilen zuiver voor marketing terwijl ze nu het perfecte excuus hebben, ja maar al ons plastic word ingezameld dus wij doen al alles wat we kunnen. Of hoe het probleem vakkundig bij de consument gedropt word.

(met plastic vervuilen word bedoeld het onnodig toevoegen van kleurstoffen en chemicaliën om bepaalde eigenschappen aan het plastic te geven = maakt hoogwaardige recyclage zéér moeilijk tot onmogelijk omdat je toevoegingen er niet zomaar terug uit krijgt)

Achja, Nederland gelooft ook in de fabel van nascheiding, het plastic uitsorteren uit het restafval. Als je begint met shit dan eindig je met shit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Bij de twee supermarkten op loopafstand van mijn huis is het merkbaar een stuk drukker bij de flessenautomaat dan daarvoor. Ook heb ik al regelmatig meegemaakt dat de automaat in storing is. Zal wel te maken hebben met dat de automaten een beperkte opvangband (/bak?) hebben aan de achterkant en dat de supermarktmedewerkers die niet vaak genoeg legen oid.
Frituurman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:08:

[Afbeelding]
Zal wel een of andere vage grijze import zijn oid? Action heeft wel vaker nogal aparte partijen.

Ik heb dit ook al diverse keren meegemaakt. Telkens een medewerker aangesproken en die zorgde er dan met een ander flesie je die wel werkte dat ik mijn statiegeldbonnetje kreeg.

Is wel een gedoe... dat wel. Maar uiteindelijk doen de supermarktmedewerkers niet zo moeilijk (althans, hier dan). Alleen jammer dat het "ombouwen" van de automaten zo lang duurt.

Maar ik snap ook wel weer dat zij er -ongeacht de regels- niet echt belang bij hebben om flesjes die ze zelf niet verkopen in te nemen, dus zullen ze helaas niet overal haast maken.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:11
RodeStabilo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:53:
[...]

Dat is inderdaad de theorie. De praktijk is zoals je zelf hebt ervaren anders.
Ben er zelf inmiddels heel makkelijk in geworden na al dat gedoe met automaten die niet alles netjes terug nemen:
Neem jij het als uitbater/winkelier niet zelf terug tegen betaling (dus niet alléén voor donatie..)?
Prima, dan koop ik niet bij jou als je wel de lusten wil maar niet de lasten :+

Scheelt een hoop ellende in de supermarkt met flesjes waarvan je geen idee meer hebt waar ze vandaan komen en discussies met het personeel :P

[ Voor 13% gewijzigd door !mark op 22-09-2021 17:08 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
sprankel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:36:
[...]
Achja, Nederland gelooft ook in de fabel van nascheiding, het plastic uitsorteren uit het restafval. Als je begint met shit dan eindig je met shit.
Het probleem is dat mensen al zo slecht scheiden dat je ook daar shit uit krijgt. Het nascheiden met machines moet je zien als vervanging voor de mensen thuis. En ik heb meer vertrouwen in een scheidingsstraat van machines, met de reststroom die nog door dedicated werkers wordt nageplozen, dan de huis-tuin-en-keuken man en vrouw die plastic potgrondzakken of lege spuitbussen bij het plastic pleuren.

• Arjantje72
!mark schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:03:
[...]

Ben er zelf inmiddels heel makkelijk in geworden na al dat gedoe met automaten die niet alles netjes terug nemen:
Neem jij het als uitbater/winkelier niet zelf terug tegen betaling (dus niet alléén voor donatie..)?
Prima, dan koop ik niet bij jou als je wel de lusten wil maar niet de lasten :+

Scheelt een hoop ellende in de supermarkt met flesjes waarvan je geen idee meer hebt waar ze vandaan komen en discussies met het personeel :P
De plastic flesjes die niet in die winkel worden ingenomen laat ik daar gewoon achter. Dan moeten ze maar een normaal systeem maken.

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:14

Frituurman

Mjam!

Gitarist schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:53:
Zal wel een of andere vage grijze import zijn oid? Action heeft wel vaker nogal aparte partijen.
Zou je denken, maar neen. Gewone, Nederlandse labels en slogans op het flesje. Zelfs een Nederlands consumentennummer. Action is een wat dat betreft keurig over. Tenminste als het de flesjes Orangina betreft. :-)
Ik heb dit ook al diverse keren meegemaakt. Telkens een medewerker aangesproken en die zorgde er dan met een ander flesie je die wel werkte dat ik mijn statiegeldbonnetje kreeg.
Maar ik heb er helemaal geen zin in om dit wekelijks te moeten vragen.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:21
Lachen man die rijen bij de lokale buurtsuper. Sta je met twee statiegeld flessen achter twee personen die elke één vuilniszak vol met flesjes in leveren. In Denemarken en Duitsland hebben ze dat onderkend en kun je vaak buiten de supermarkt in een aparte ruimte twee van die machines vinden, maar dat zal hier wel nooit gaan gebeuren. Straks de blikjes ook nog.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik maak amper mee dat zo iemand de 'kleine donaties' niet voor laat gaan.

Maar ach, ik zie dat verhuizen wel gebeuren als er inderdaad rijen staan - die dan het kopen van producten in de buurt van die rij lastiger maken

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Cobb schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:01:
Lachen man die rijen bij de lokale buurtsuper. Sta je met twee statiegeld flessen achter twee personen die elke één vuilniszak vol met flesjes in leveren. In Denemarken en Duitsland hebben ze dat onderkend en kun je vaak buiten de supermarkt in een aparte ruimte twee van die machines vinden, maar dat zal hier wel nooit gaan gebeuren. Straks de blikjes ook nog.
Als we dan toch over ergernissen beginnen: ik erger me aan de traagheid van invoeren van mensen voor me. 10 seconden per fles, i.p.v. alle flessen los in een karretje gooien, en ze er inschuiven met de maximum snelheid die het apparaat aankan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:22
RemcoDelft schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:13:
[...]

Als we dan toch over ergernissen beginnen: ik erger me aan de traagheid van invoeren van mensen voor me. 10 seconden per fles, i.p.v. alle flessen los in een karretje gooien, en ze er inschuiven met de maximum snelheid die het apparaat aankan.
Sinds begin dit jaar hebben we hier bij de supermarkt een nieuwe flessenautomaat (die was nodig voor de nieuwe statiegeldregeling zeiden ze), en dat nieuwe apparaat is ook gewoon een stuk trager als het oude. Het ligt dus niet alleen aan de mensen.

Hier in het dorp hebben we het zwerfafval trouwens een stuk makkelijker en efficienter opgelost. We hebben hier aan de rand van het dorp een groot polenhotel op het bedrijventerrein zitten. Voorheen lag de route tussen Aldi en polenhotel altijd bezaaid met lege blikjes Schultenbrau. Maar nu is de Aldi verhuisd naar een plek naast het polenhotel. Hele probleem opgelost. Zo zie je maar, het kan ook op andere manieren als met statiegeld :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• sprankel
Caelorum schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:07:
[...]

Het probleem is dat mensen al zo slecht scheiden dat je ook daar shit uit krijgt. Het nascheiden met machines moet je zien als vervanging voor de mensen thuis. En ik heb meer vertrouwen in een scheidingsstraat van machines, met de reststroom die nog door dedicated werkers wordt nageplozen, dan de huis-tuin-en-keuken man en vrouw die plastic potgrondzakken of lege spuitbussen bij het plastic pleuren.
Dat is inderdaad een probleem maar ik zie niet in hoe plastic nascheiden van restafval dit oplost, integendeel. Of denk je dat in restafval geen lege spuitbussen of plastic potgrondzakken te vinden zijn?

Een hedendaagse plastic afvalzak waar allerhande plastics inmogen moet je machinaal gaan scheiden in 14+ stromen plastic + manuele controle. Die opdracht is al moeilijk genoeg voor de machines, laat staan dat je het nog eerst uit restafval moet halen.

Ik heb de indruk dat je denkt dat je gewoon alle recycleerbare plastics op een hoop moet hebben, dat is fout, ze moeten per kleur en per plasticsoort uitgesorteerd worden waarbij om ze hoogwaardig te recycleren er geen enkel verkeerd stukje plastic bij mag. (of het word terug gestuurd met de vraag het nog eens door de machine te halen)

Bij nascheiding verlies je al een grote hoeveelheid plastic dat je niet uit het restafval gefilterd krijgt (reken op bijna de helft) maar bovendien is het onvermijdelijk dat restafval achterblijft in het plastic wat je er net hebt uitgehaald. Als gevolg daarvan is je net uitgefilterde stroom niet zuiver wat wilt zeggen dat het amper verder te recycleren is en het meeste alsnog in verbranding eindigt.

• Caelorum
@sprankel ik denk dat getrainde mensen en apparaten het efficiënter en beter kunnen dan de huis-tuinen-keuken man/vrouw die het al lastig vind om de juiste plastic bij het PMD te gooien. Je kan het ook beide doen, maar als je al eenmaal zo'n straat hebt ingericht kan je net zo goed alles doen IMO.

Onderdeel van zo'n straat is natuurlijk eerst machinaal en dan met de hand door de gefilterde en gewassen plastic mix lopen. Probleem is wel dat je niemand in Nederland kan porren om dit te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprankel
Caelorum schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:47:
@sprankel ik denk dat getrainde mensen en apparaten het efficiënter en beter kunnen dan de huis-tuinen-keuken man/vrouw die het al lastig vind om de juiste plastic bij het PMD te gooien. Je kan het ook beide doen, maar als je al eenmaal zo'n straat hebt ingericht kan je net zo goed alles doen IMO.

Onderdeel van zo'n straat is natuurlijk eerst machinaal en dan met de hand door de gefilterde en gewassen plastic mix lopen. Probleem is wel dat je niemand in Nederland kan porren om dit te doen.
De machines vereisen dat het plastic uit elkaar is en dus niet nog half aan elkaar plakt (wat een probleem is als je PET uit het gewone plastic haalt maar ook als je het gaat nascheiden). Je moet dus ieder stukje plastic los van elkaar op een band hebben. Tevens moet de machine het plastic zelf zien en niet het plastic etiket aangezien het etiket uit non recycleerbaar plastic bestaat.

Dat laatste is een probleem aan het worden gezien die ettiketen groter en groter worden waardoor de machine het onterecht richting verbranding stuurt omdat het enkel nog maar het plastic van het etiket registreert. Om dat tegen te gaan word er geïnvesteerd in visuele herkenning van plastic producten met AI.

Pas daarna zijn er mensen die bij 1 tot 2 reeds machinaal uitgesorteerde afvalstromen van de 14+ op de band een dubbele check doen. Dat is omdat dit stromen zijn waar echt geen fout in mag zitten.

In het verhaal van nasheiding blijf je zitten met het feit dat je 50% plastic al met het restafval verdwijnt omdat je het er simpelweg niet uitkrijgt. Dat is hetzelfde als een PMD zak in de helft snijden en vervolgens meteen de helft standaard naar verbranding te sturen. Dan moet je het nog gaan wassen wat extra kosten met zich mee brengt (en het probleem ook niet volledig oplost) waarna je vervolgens exact hetzelfde moet doen als met een PMD zak, eerst machinaal scheiden en bij 1 of 2 stromen nog een manule check.

Het enigste wat je wint bij nascheiding is dat je het niet apart moet ophalen wat het goedkoper maakt voor de gemeente. Voor de rest heeft het alleen maar nadelen.

Bron: ik zit in de industrie, wij zijn actief in Nederland maar van het plastic in Nederland blijven we af omdat er simpelweg weinig mee aan te vangen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@sprankel Interessant :) Ik lees in jouw verhaal vooral dat het huidige proces van het scheiden niet is toegespitst op die situatie of in ieder geval niet optimaal genoeg is.
Ga ik je de vraag stellen: Denk je dat er meer te halen is in het verbeteren van dat proces, of denk je dat met diezelfde energie + geld steken in het opvoeden van mensen je meer kan behalen?
sprankel schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:45:
[...]

Bron: ik zit in de industrie, wij zijn actief in Nederland maar van het plastic in Nederland blijven we af omdat er simpelweg weinig mee aan te vangen valt.
Ja, logisch... Mensen weten niet wat ze moeten doen en hoe vaak je het ook uitlegt het wordt niet beter. Precies waarom ik meer toekomst zie in nascheiden, dan op deze weg doorgaan. Dat het dan niet 100% perfect gescheiden kan worden is een feit, maar ik denk dat je er een stuk verder mee komt, dan de gemiddelde Nederlander zover te krijgen het fatsoenlijk te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
Caelorum schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:17:
@sprankel Interessant :) Ik lees in jouw verhaal vooral dat het huidige proces van het scheiden niet is toegespitst op die situatie of in ieder geval niet optimaal genoeg is.
Ga ik je de vraag stellen: Denk je dat er meer te halen is in het verbeteren van dat proces, of denk je dat met diezelfde energie + geld steken in het opvoeden van mensen je meer kan behalen?

[...]
In een ideale wereld:

- alle plastic in 1 aparte zak
- PET erbij omdat dit de zak opblaast en ervoor zorgt dat het andere plastic niet aan elkaar gaat plakken
- alle onnodige vervuiling van plastic verpakkingen eruit, geen ettiketen, geen kleurstoffen, geen speciale coca-cola look en feel flesjes. Enkel toegestaan als er een grondige reden voor is zoals bij voeding waar soms 7 lagen plastic op elkaar gelegd worden.
- aan het vorige gekoppeld, stel de producent aansprakelijk voor de volledige levenscyclus, indien men voor men gaat produceren nadenkt hoe je het daadwerkelijk gaat recyclen win je gigantisch veel. Gebeurd nu niet of nauwelijks, verkoopcijfers primeren en recyclage is niet hun probleem.
- RFID chip of vergelijkbaar in plastic verpakkingen als vervanging van een barcode, kan gebruikt worden in de volledige levenscyclus van productie tot verkoop maar lost ook het machinaal sorteren issue op omdat je nu met 100% zekerheid weet welk product er door je afvalband gaat en dus ook welk plastic het exact is. Dat zou een accuraatheid geven die vandaag simpelweg niet mogelijk is.

Uiteraard, met hoe minder plastic je begint hoe beter.

Verder eenmaal het uitgesorteerd is zijn er veel soorten plastics waar we geen (hoogwaardige) recyclage mogelijkheden voor hebben, dat plastic mag nog splinter nieuw zijn, we hebben er simpelweg geen processen voor.

- producenten afstraffen voor het gebruik van plastics die niet recycleerbaar zijn, zeker voor diegene die ook niet verbrand kunnen worden (alles wat in je microgolf/oven gaat van plastic) / EU is hier al mee bezig.
- aan het voorgaande gekoppeld, stoppen met het exporten van niet verbrandbare & onverwerkbare plastics naar China Turkije en daarmee een geldzak geven aan de Chinese Turkse overheid die het op papier mooi zal recyclen. Het excuus dat het niet onze verantwoordelijkheid is dat een Turkije of China liegt en dat ze het gewoon dumpen is maar flauw, we weten maar al te goed dat het onverwerkbaar is.

Er is veel meer R&D nodig om manieren te vinden zoals het molucair kraken van plastic zodat je terug tot basis grondstoffen komt of het vergassen van plastic via een plasma reactor (al betwijfel ik of dat plan ooit echt gaat lukken gezien de enorme energievraag) alsook andere ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:58
Wat een systeem dit, 15minuten ruzie moeten maken in de lokale appie omdat ze hun eigen flesjes niet innamen omdat er nog geen statiegeld op zou zitten en het oude flessen waren |:(
De flessen waren in de afgelopen 3 weken gekocht, met statiegeld, nee dit waren nog oude flessen meneer.
Ja prima, maar zorg dan dat ik er ook geen statiegeld over betaal.

Mooiste was, spreek eerst medewerker 1 aan, probeerde een paar keer en inderdaad hij pakte ze niet. Nee meneer ik weet het ook niet en wou weg wandelen… dus ik liet hem iemand anders halen.
Komt medewerker 2 er aan, pakt de flessen uit mijn kar en gooit ze maar in de prullenbak die er naast staat 8)7

Dus ik zeg vrolijk en hoe krijg ik nu mijn statiegeld terug? Ja helaas meneer, het is maar een euro dat is jammer dan 8)7

Dus nadat ik me inhield die Pipo zelf maar in die machine te proppen een manager er bij laten halen. En die begon een heel verhaal van oude voorraad zonder statiegeld en verkeerde labels etc. Ja niet mijn probleem… uiteindelijk het via de service balie terug gekregen maar wat een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:30
sprankel schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:45:
[...]

Het enigste wat je wint bij nascheiding is dat je het niet apart moet ophalen wat het goedkoper maakt voor de gemeente. Voor de rest heeft het alleen maar nadelen.
Ik herinner me interview met een afvalverwerker in Rotterdam dat voor hun nascheiden ook met gescheiden afvalstromen moest, dus dat er voor hen geen voordeel aan gescheiden ophalen zat.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sprankel schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:45:Het enigste wat je wint bij nascheiding is dat je het niet apart moet ophalen wat het goedkoper maakt voor de gemeente. Voor de rest heeft het alleen maar nadelen.
Het belangrijkste nadeel is dat voor afvalscheiding op het niveau van een huishouden dat het gewoon teveel ruimte kost: aparte ruimte in de keuken voor blik/glas/papier/plastic/chemisch/organisch/rest-afval en daarnaast ook nog ruimte voor het stallen van rolcontainers op eigen terrein. Gezien de kosten voor grond en woonruimte nou niet bepaald laag zijn in Nederland, is het onacceptabel dat we burgers hier mee opzadelen.

Over kosten gesproken: ik betaalde 162.000 euro voor een perceel van 120 m². Ik moet daar verplicht 2 m² van gebruiken voor het stallen van containers; dat kost dus 2700 euro! Ik wacht nog steeds op de vergoeding hiervan...

Er is overigens een absurde rechtsongelijkheid ontstaan tussen appartementen en huizen waarbij appartementbewoners op kosten van gemeentelijke belastingbetalers geen eigen ruimte hoeven op te geven voor het stallen van rolcontainers. De gemeente realiseert voor hun ondergrondse containers, waar bewoners van huizen geen gebruik van mogen maken.

Wat mij betreft is de oplossing gewoon al het afval één afvalzak en scheiden in een verwerkingsfaciliteit. Het inzamelen gebeurt in ondergrondse containers die toegankelijk zijn voor bewoners van alle typen woningen zodat het stallen van containers op eigen terrein niet meer noodzakelijk is.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:47
ari3 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Het belangrijkste nadeel is dat voor afvalscheiding op het niveau van een huishouden dat het gewoon teveel ruimte kost: aparte ruimte in de keuken voor blik/glas/papier/plastic/chemisch/organisch/rest-afval en daarnaast ook nog ruimte voor het stallen van rolcontainers op eigen terrein. Gezien de kosten voor grond en woonruimte nou niet bepaald laag zijn in Nederland, is het onacceptabel dat we burgers hier mee opzadelen.

Over kosten gesproken: ik betaalde 162.000 euro voor een perceel van 120 m². Ik moet daar verplicht 2 m² van gebruiken voor het stallen van containers; dat kost dus 2700 euro! Ik wacht nog steeds op de vergoeding hiervan...

Er is overigens een absurde rechtsongelijkheid ontstaan tussen appartementen en huizen waarbij appartementbewoners op kosten van gemeentelijke belastingbetalers geen eigen ruimte hoeven op te geven voor het stallen van rolcontainers. De gemeente realiseert voor hun ondergrondse containers, waar bewoners van huizen geen gebruik van mogen maken.

Wat mij betreft is de oplossing gewoon al het afval één afvalzak en scheiden in een verwerkingsfaciliteit. Het inzamelen gebeurt in ondergrondse containers die toegankelijk zijn voor bewoners van alle typen woningen zodat het stallen van containers op eigen terrein niet meer noodzakelijk is.
toon volledige bericht
Bouw een kelder op je terrein zodat je hetzelfde gemak hebt. Opgelost!
Ik woon met 2 personen op 42m2 en heb niet het probleem wat jij beschrijft.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
ari3 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

toon volledige bericht
tip ga in Harderwijk wonen, achteraf scheiden, en goedkopere grond.... Deze redenatie slaat werkelijk nergens op. In Duitsland moet je zelfs je afval naar een scheidingsstation brengen, en daar zelfs de bekertjes van de jochurt apart van het aluminium folie wat er op zit inleveren Het is jouw afval, en de gemeente ontzorgt je er van, niet andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Supermarkten willen statiegeldblikjes niet innemen
De supermarkten voelen er niets voor om naast statiegeldflessen straks ook statiegeldblikjes in te nemen. Volgens supermarktkoepel CBL is daar helemaal geen ruimte voor en is het niet hygiënisch. Bovendien wordt gevreesd dat het eind van het inzamelen nog niet in zicht is en dat drinkpakken zullen volgen. Dat zegt algemeen directeur René Roorda van het CBL tegen NU.nl.
Pagina: 1 2 3 Laatste