De taxateur is gisteren geweest, het lijkt wel een correcte man, zij heeft hier 880 euro voor gedokt, voor haar rekening... Ik wees hem ook op de drie gasvelden waar ze nu gaan boren, maar dat speelt nu nog niet, meent hij. Ik word er in ieder geval bloednerveus van, want dat de X waarde nu kan wel eens weer goed teruglopen.
Aanvankelijk gunden we dit elkaar allemaal zo 50-50, maar ze komt nu terug op haar recht. Ze stelt dat ze nooit voor haarzelf opkwam, ik zie dat anders....het is maar net wat je jezelf als waarheid voorhoudt. In dat geval kan ik hetzelfde menen, want ik heb in onze relatie ook altijd meer gegeven dan dat ik kreeg. Maar dit mag in een zakelijke afronding gewoon geen punt zijn want ik vind het ronduit kinderachtig!
De coach mag daarin best adviezen geven vind ik, in de zin dat zij haar wat sturing geeft, maar ze hoeft haar neus bij wijze van niet in onze papieren te steken.
Ze wilde de overwaarde en ik wees haar ook op het samenlevingscontract en de koopakte. Waarop ze zei "wat heeft dat er nou mee te maken". In mijn ogen: alles. Juristen kijken ook waar we voor getekend hebben. Ik wil dan niet in dit kinderachtige mee gaan, maar echt kijken wat gewoon juist is voor beiden.
Ook onze hypotheekadviseur adviseerde dat de kortste klap is om gewoon 10.000 alsnog over te maken, zodat het klaar is. Ik gaf dus al aan, dat ik dit al gedaan had.... Dat ze bijna 900 betaalt voor een taxateur vond hij ook van de zotte, zeker gezien hij haar situatie goed kent en ook toen al duidelijk had gemaakt dat ze op dit moment nog geen huis kon kopen, maar hij haar graag wilde helpen daarbij. Als mijn ex de boel terug wil naar de bank, dan komen daar opnieuw kosten voor á 4000 euro dus voor hem was dat geen optie (da's dan intussen al meer dan klein bier

). Onder de streep zou je er niets mee opschieten. Voor hem de enige vlotte en goedkope uitkomst: onderhands afhandelen + handtekening bij notaris zetten.
Het plan voor nu:
50% van de overwaarde voor haar;
50% van de aflossing voor haar;
50% van de inboedelwaarde voor haar - maar dan nu uitgaande van de dagwaarde (ik vind dat ik dan dat recht wel heb);
50% van de het klus/onderhoudsgeld van de woning alsnog voor haar;
50% van de de advies/notariskosten alsnog voor haar;
Nu is het wachten op het taxatierapport, als zij bij een taxatie van 250k dan bijna 25k beurt, was het plan om samen te wachten in principe een manier geweest waar zij slapend rijk door is geworden. Is het lager, dan zal het misschien ergens om het even zijn, dus hopen op een uitkomst die voor beiden fair is.