Core i5 9600K @5.4GHZ | PRIME Z370-A II | 32GB 3600MHZ | MSI RTX 3070TI | NZXT Kraken X62 RG | Phanteks P400S | CORSAIR RM750 | NZXT RGB 120mm | 2TB m.2 | Iiyama XUB2792QSU-B1
Vraag
Alle reacties
Ik denk dat het cruciaal is hoe dit in de mail staat verwoord.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:13:
Volgens het bedrijf was de afkoopsom van dit leasecontract 6014,- euro, dit is per e-mail doorgegeven aan de oud bewoners.
Als er letterlijk wordt gevraagd naar de afkoopsom, en deze wordt als feit gepresenteerd, dan lijkt met dit een gevalletje rechtsbijstand als ze nu iets anders roepen en ineens met de term "vrijblijvend" komen.
Zou je de mail (geanonimiseerd) kunnen plakken hier?
[Voor 5% gewijzigd door kemphaas op 29-07-2021 15:24]
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Het gaat om 16 zonnepanelen. Wij hebben inmiddels twee offertes gekregen rond de 6k voor nieuwe zonnepanelen (puur ter informatie).M2M schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:25:
hoeveel zonnepanelen heb je als de afkoopsom 13k is?
Core i5 9600K @5.4GHZ | PRIME Z370-A II | 32GB 3600MHZ | MSI RTX 3070TI | NZXT Kraken X62 RG | Phanteks P400S | CORSAIR RM750 | NZXT RGB 120mm | 2TB m.2 | Iiyama XUB2792QSU-B1
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Het bedrijf wat ze verhuurd rekent een bepaald maandbedrag, als je dat wil afkopen moet je in een keer dat maandbedrag x het aantal resterende maanden aftikken.M2M schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:25:
hoeveel zonnepanelen heb je als de afkoopsom 13k is?
Uiteraard is zelf zonnepanelen aanschaffen veel voordeliger.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik heb de oud bewoners naar de volledige mailwisseling gevraagd, deze krijg ik denk ik wel toegestuurd. Rechtsbijstandverzekering dat hebben wij helaas niet.kemphaas schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat het cruciaal is hoe dit in de mail staat verwoord.
Als er letterlijk wordt gevraagd naar de afkoopsom, en deze wordt als feit gepresenteerd, dan lijkt met dit een gevalletje rechtsbijstand als ze nu iets anders roepen en ineens met de term "vrijblijvend" komen.
Zou je de mail (geanonimiseerd) kunnen plakken hier?
Daar is geen wordt Chinees bij (en ook geen kleine letters, zo te zien): 6K en daarna mond houden, beste panelen-verhuurderKimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:33:
[...]
Ik heb de oud bewoners naar de volledige mailwisseling gevraagd, deze krijg ik denk ik wel toegestuurd. Rechtsbijstandverzekering dat hebben wij helaas niet.
[Afbeelding]

Volgens het bedrijf hebben zei niets meer vernomen van de oud bewoners nadat de afkoopsom bekend was. Deze is doorgegeven aan de verkoopmakelaar, deze heeft dat weer aan ons laten weten.MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
Lastig; is de "aanbieding" geaccordeerd en getekend door de vorige bewoners voordat jullie allen definitief tekenden voor het hele (on)roerend goed?
Dat leek ons ook zo, wij hebben nooit voorwaarden/bepalingen of wat dat ook ontvangen van het bedrijf. Het eerste contact was een maand geleden.MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:33:
[...]
Daar is geen wordt Chinees bij (en ook geen kleine letters, zo te zien): 6K en daarna mond houden, beste panelen-verhuurder
Het aanbod is opgemaakt voor de vorige huiseigenaar, dat wil niet zeggen dat de nieuwe eigenaar (die net een nieuw huurcontract heeft getekend voor de panelen met bijbehorende voorwaarden) ook van dat aanbod gebruik kan maken.MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:33:
[...]
Daar is geen wordt Chinees bij (en ook geen kleine letters, zo te zien): 6K en daarna mond houden, beste panelen-verhuurder
Er is blijkbaar een overeenkomst getekend om dit contract over te nemen, daar hoort mijn inziens deze aanbieding dan ook bij?Wolly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:38:
[...]
Het aanbod is opgemaakt voor de vorige huiseigenaar, dat wil niet zeggen dat de nieuwe eigenaar (die net een nieuw huurcontract heeft getekend voor de panelen met bijbehorende voorwaarden) ook van dat aanbod gebruik kan maken.
De afspraak was vanaf het begin dat wij de zonnepanelen over zouden kunnen nemen voor +/- 6k.Wolly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:38:
[...]
Het aanbod is opgemaakt voor de vorige huiseigenaar, dat wil niet zeggen dat de nieuwe eigenaar (die net een nieuw huurcontract heeft getekend voor de panelen met bijbehorende voorwaarden) ook van dat aanbod gebruik kan maken.
Dit lijkt mij duidelijke taal.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:33:
[...]
Ik heb de oud bewoners naar de volledige mailwisseling gevraagd, deze krijg ik denk ik wel toegestuurd. Rechtsbijstandverzekering dat hebben wij helaas niet.
[Afbeelding]
Enige punt is dat dit dus aan de vorige bewoners is gericht, niet specifiek aan jou.
Maar het gaat om dezelfde panelen, ik zie niet in wat de bewoner daarmee te maken heeft.
Ik zou ze nogmaals stellig melden dat je dit voorstel hebt gekregen, en voor dat bedrag ook de overname wil doen.
Zonder rechtsbijstand wordt het lastig (zonder kosten te maken) om meer druk uit te kunnen uitoefenen.
Jij hebt zelf geen afspraak gemaakt met dat bedrijf toch?Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:41:
[...]
De afspraak was vanaf het begin dat wij de zonnepanelen over zouden kunnen nemen voor +/- 6k.
En weke afspraak staat er nu op papier en tussen welke partijen is die afspraak?
Ik heb die afspraak niet gemaakt met het bedrijf, de oud bewoners hebben naar de kosten gevraagd wat de overname zou zijn bij verkoop van hun huis.Wolly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:44:
[...]
Jij hebt zelf geen afspraak gemaakt met dat bedrijf toch?
En weke afspraak staat er nu op papier en tussen welke partijen is die afspraak?
Op papier staat op het biedingsformulier dat wij 6k betalen voor de afkoop van de zonnepanelen.
"Hoi, we hebben een bedrag van 6K doorgekregen VIA JOU van de vorige bewoners om alles over te nemen. Nu komen we erachter dat het bedrag niet alleen niet ingelost is maar mogelijk ook niet correct doorgegeven is aan de vorige bewoners. Aangezien dit een voorwaarde was voor de overdracht van het huis, zouden we graag vernemen hoe het verschil van inzicht en aflossen kan worden opgelost."
/edit: @Kimberly staat er ook in de notariele stukken niet iets expliciet vermeld over die 6K die afgelost zou moeten zijn overeenkomstig de (mondelinge) afspraken met de verkoopmakelaar?
[Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 29-07-2021 15:49]
Laat de vorige bewoners vragen hoe ze die 6014 kunnen overmaken. Jij maakt het over en legt per mail vast dat jij de panelen van de vorige bewoners hebt overgenomen.
De makelaar en oud bewoners gaan niks voor ons doen. Ze "hopen" dat wij er met het zonnepanelenbedrijf uit komen.MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:47:
Ik zou bijna die verkoopmakelaar eens bellen.
"Hoi, we hebben een bedrag van 6K doorgekregen VIA JOU van de vorige bewoners om alles over te nemen. Nu komen we erachter dat het bedrag niet alleen niet ingelost is maar mogelijk ook niet correct doorgegeven is aan de vorige bewoners. Aangezien dit een voorwaarde was voor de overdracht van het huis, zouden we graag vernemen hoe het verschil van inzicht en aflossen kan worden opgelost."
Het bedrag zouden wij zelf inlossen, en dat is in mindering gegaan op het uiteindelijk bod/hypotheek.
Dat hebben we al geprobeerd, maar dit kon volgens het zonnepanelenbedrijf niet omdat de de overeenkomst niet meer op hun naam staat.kemphaas schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:49:
En als je het creatief oplost?
Laat de vorige bewoners vragen hoe ze die 6014 kunnen overmaken. Jij maakt het over en legt per mail vast dat jij de panelen van de vorige bewoners hebt overgenomen.
Het bedrijf geeft wel aan zelf een verkeerd bedrag te hebben doorgegeven, ze hebben 500 euro als compensatie voorgesteld.

Heb vandaag 12 panelen laten plaatsen voor 3.5k. Voor 13k zou ik er dus 44 hadden kunnen laten plaatsen!Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:26:
[...]
Het gaat om 16 zonnepanelen. Wij hebben inmiddels twee offertes gekregen rond de 6k voor nieuwe zonnepanelen (puur ter informatie).
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Pffff...Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Het bedrijf geeft wel aan zelf een verkeerd bedrag te hebben doorgegeven, ze hebben 500 euro als compensatie voorgesteld.
"Hallo bedrijf X, jullie zonnepanelen liggen op mijn dak. Graag binnen 10 werkdagen ophalen of we zijn genoodzaakt stallingskosten te berekenen".
Ze zijn nogal hardnekkig, ik heb namelijk onder valse voorwendselen het overname huurcontract getekend.TMDC schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:52:
[...]
Pffff...
"Hallo bedrijf X, jullie zonnepanelen liggen op mijn dak. Graag binnen 10 werkdagen ophalen of we zijn genoodzaakt stallingskosten te berekenen".

In principe is het dus aan de oude bewoner om zijn deel van de overeenkomst na te komen ( Namelijk de optie om de zonnepanelen voor 6k over te nemen ). De oud bewoner zal dan moeten zorgen dat de verhuurder van de panelen voor dat bedrag verkoopt, of jou schadeloos stellen door het verschil zelf te voldoen.
[Voor 14% gewijzigd door Woy op 29-07-2021 16:03]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Maar anders is het gewoon simpelweg : De verkopers hebben aangegeven dat voor 6000 kan worden afgekocht, dat bedrag is dan ook in mindering gebracht op de verkoopprijs zodat jij een huis met zonnepanelen in eigendom kon kopen.
Nu blijkt dit bedrag hoger te zijn maar nog steeds geldt dat jij een huis met zonnepanelen hebt gekocht. Als die 6000 contractueel is vastgelegd dan moeten de verkopers het verder maar met de verhuurder van de panelen oplossen...
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Omdat wij vanaf het begin af aan 6k overnamekosten hebben doorgekregen. Dat was de prijs die de verkoopmakelaar heeft gekregen van de oud bewoners, die het weer van het zonnepanelenbedrijf heeft opgevraagd.bvdbos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:03:
Hoezo valse voorwendselen? Dat kan de zaak anders maken?
Maar anders is het gewoon simpelweg : De verkopers hebben aangegeven dat voor 6000 kan worden afgekocht, dat bedrag is dan ook in mindering gebracht op de verkoopprijs zodat jij een huis met zonnepanelen in eigendom kon kopen.
Nu blijkt dit bedrag hoger te zijn maar nog steeds geldt dat jij een huis met zonnepanelen hebt gekocht. Als die 6000 contractueel is vastgelegd dan moeten de verkopers het verder maar met de verhuurder van de panelen oplossen...
Wij / nieuw bewoners
^
Verkoopmakelaar
^
Oud bewoners
^
Zonnepanelenbedrijf
En van oplichterij trouwens door de verhuurder van de panelen, 13k voor 16 panelen terwijl ze eerder al huur hebben ontvangen?
Maar bij wie?bvdbos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:06:
Om in makelaarstermen te blijven : de verkoper kan niet leveren wat overeen is gekomen. Dan kan je volgens mij inderdaad van dwaling spreken.
En van oplichterij trouwens door de verhuurder van de panelen, 13k voor 16 panelen terwijl ze eerder al huur hebben ontvangen?
Tijdens de eindinspectie heb ik een overname huurcontract getekend, ik zei nog tegen de oud bewoners 'Volgens mij heb je het verkeerde formulier uitgeprint'. Dit was niet het geval, het was nodig zodat wij de zonnepanelen over zouden kunnen nemen.
maar kan een jurist niet heel snel duidelijkheid geven
https://www.das.nl/rechts...echtshulp-on-demand-wonen
kost 70e en dan weet je waarschijnlijk al wat je verder moet / kan doen
De verkoopmakelaar.
Die behartigt de belangen van de verkopers; het enige wat de verkopende personen "hoeven" doen is opdagen bij de notaris, krabbelen, klaar.
Dus nogmaals: welk koopcontract is er getekend en wat is daarvan in de overdracht bij de notaris EXPLICIET benoemd en afgetrokken / verrekend?
Dan is het misleiding door de verkoper.... Even hard erin gaanKimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:08:
[...]
Tijdens de eindinspectie heb ik een overname huurcontract getekend, ik zei nog tegen de oud bewoners 'Volgens mij heb je het verkeerde formulier uitgeprint'. Dit was niet het geval, het was nodig zodat wij de zonnepanelen over zouden kunnen nemen.

Verkoopmakelaar.bvdbos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:12:
[...]
Dan is het misleiding door de verkoper.... Even hard erin gaan
De laatste inspectie van het huis, voor bijvoorbeeld meterstanden etc. is niet bedoeld om ad-hoc dit soort contracten te tekenen voor overname. Noch heeft de notaris dan bevestiging dat bedrag X verrekend mag gaan worden in de betalingen.
Ik kreeg de indruk dat jij het afkopen zou doen nadat je het huis gekocht had, dus dan is een overname van het huurcontract toch logisch? Tussen de tijd dat je het huis hebt gekocht en de tijd dat je de zonnepanelen hebt afgekocht huur jij dan de panelen.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:08:
Als jij die hele panelen vanaf het begin al had willen bezitten dan had je dat de oude bewoners moeten laten regelen en gewoon een huis inclusief afgekochte zonnepanelen moeten kopen, waar die 6000 niet vanaf getrokken had moeten zijn.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Er is een andere manier gekozen, en daar zoekt TS een oplossing voor. De tijd terugdraaien en het anders doen is dat niet.bwerg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:16:
[...]
Ik kreeg de indruk dat jij het afkopen zou doen nadat je het huis gekocht had, dus dan is een overname van het huurcontract toch logisch? Tussen de tijd dat je het huis hebt gekocht en de tijd dat je de zonnepanelen hebt afgekocht huur jij dan de panelen.
Als jij die hele panelen vanaf het begin al had willen bezitten dan had je dat de oude bewoners moeten laten regelen en gewoon een huis inclusief afgekochte zonnepanelen moeten kopen, waar die 6000 niet vanaf getrokken had moeten zijn.
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:09:
[...]
De verkoopmakelaar.
Die behartigt de belangen van de verkopers; het enige wat de verkopende personen "hoeven" doen is opdagen bij de notaris, krabbelen, klaar.
Dus nogmaals: welk koopcontract is er getekend en wat is daarvan in de overdracht bij de notaris EXPLICIET benoemd en afgetrokken / verrekend?
Dit staat er in de verkoopovereenkomst. Ons bod is met 6k verlaagd zodat wij de zonnepanelen voor dit bedrag over kunnen nemen.[center]artikel 4 Eigendomsoverdracht
4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op 14 juni 2021 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor XXX
artikel 7 Feitelijke levering/ Overdracht aanspraken
7.1. De feitelijke levering en aanvaarding vindt plaats op het moment van het ondertekenen van de akte van levering
zoals weergegeven in artikel 4.1, tenzij tussen verkoper en koper een ander tijdstip is overeengekomen, vrij van huur-,
lease- en/of huurkoopovereenkomsten met uitzondering van de volgende overeenkomsten welke door koper gestand
worden gedaan: Huur-/lease overeenkomst C.V. ketel en zonnepanelen.[/center]
Ja dit kwam er wel heel spontaan tussendoor, meterstanden contract, en door naar de notaris..MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:14:
[...]
Verkoopmakelaar.
De laatste inspectie van het huis, voor bijvoorbeeld meterstanden etc. is niet bedoeld om ad-hoc dit soort contracten te tekenen voor overname. Noch heeft de notaris dan bevestiging dat bedrag X verrekend mag gaan worden in de betalingen.
Ik doel er meer op dat er geen verkeerd formulier getekend is. Overname van de huurovereenkomst lijkt mij met de gekozen oplossing gewoon van toepassing. Kan de TS daarna zelf de huurovereenkomst afkopen (behalve dat dat dus niet zo lekker lukt).FirePuma142 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Er is een andere manier gekozen, en daar zoekt TS een oplossing voor.
Als ik die bepaling inderdaad lees en op het moment van tekenen is er door de panelen-leverancier geen aanbod aan jou/jullie persoonlijk gedaan, dan is het nu inderdaad vrije markt om te vragen wat ze willen aan jou.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:21:
[...]
[...]
Dit staat er in de verkoopovereenkomst. Ons bod is met 6k verlaagd zodat wij de zonnepanelen voor dit bedrag over kunnen nemen.
Ik was in de veronderstelling dat het contract ontbonden, afgekocht & op naam gezet was voor alle handelingen bij de notaris. Volgens jouw quote is dat niet zo en zijn beide partijen ermee akkoord gegaan voor "x aantal K" een risico te lopen dat een contract "illegaal" wordt overgedragen.
Er is ons geen aanbod gedaan, wel de oud bewoners. Met dat bedrag zijn wij akkoord gegaan. Zonnepanelen bedrijf gooit er plots 8k bovenop.MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:24:
[...]
Als ik die bepaling inderdaad lees en op het moment van tekenen is er door de panelen-leverancier geen aanbod aan jou/jullie persoonlijk gedaan, dan is het nu inderdaad vrije markt om te vragen wat ze willen aan jou.
Ik was in de veronderstelling dat het contract ontbonden, afgekocht & op naam gezet was voor alle handelingen bij de notaris. Volgens jouw quote is dat niet zo en zijn beide partijen ermee akkoord gegaan voor "x aantal K" een risico te lopen dat een contract "illegaal" wordt overgedragen.
Dat was ook mijn idee hierbij, wat kan er mis gaan denk je. Alles is besproken en staat zelfs op het biedingsformulier.bwerg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:24:
[...]
Ik doel er meer op dat er geen verkeerd formulier getekend is. Overname van de huurovereenkomst lijkt mij met de gekozen oplossing gewoon van toepassing. Kan de TS daarna zelf de huurovereenkomst afkopen (behalve dat dat dus niet zo lekker lukt).
Ook niet helemaal, natuurlijk, ik neem aan dat er voor dat afkopen al van tevoren voorwaarden zijn, en die heeft de TS overgenomen.MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:24:
dan is het nu inderdaad vrije markt om te vragen wat ze willen aan jou.
Als het leasebedrijf geen vaste prijzen heeft voor het afkopen, tsjah, dan wordt het wel een lastige discussie.
+Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:25:
[...]
Er is ons geen aanbod gedaan, wel de oud bewoners. Met dat bedrag zijn wij akkoord gegaan. Zonnepanelen bedrijf gooit er plots 8k bovenop.
Allicht ben ik geen jurist maar hier staat letterlijk "omgekeerd": koper neemt huur/lease over. Punt.vrij van huur-,
lease- en/of huurkoopovereenkomsten met uitzondering van de volgende overeenkomsten welke door koper gestand worden gedaan: Huur-/lease overeenkomst C.V. ketel en zonnepanelen.
Geen bedrag. Geen termijn. Geen enkele verplichting meer naar de verkopers.
Er moet dus in het voorlopige en definitieve koopcontract inclusief de stukken bij de notaris die 6K zijn vermeld.
Nee? Dan heeft de verkoper jou "belazerd" en mag je ervoor opdraaien. Ja? Dan aankaarten bij verkoopmakelaar.
Het staat in de koopovereenkomst... Dan is het ook niet ad-hoc gedaan. Dan is het aan TS om hier met de verhuurder aan uit te komen. En TS kan zich bij de verkoper wel op dwaling beroepen (er lijkt hier sprake te zijn van wederzijdse dwaling). Hier zal je echt een jurist voor moeten inschakelen als de verkoper hier niet zelf in meebeweegt. Ongedaan maken van de overeenkomst zal je niet willen maar alsnog aanpassen van de overeenkomst?MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:14:
[...]
Verkoopmakelaar.
Of je kan kijken hoe je het huurcontract kan stoppen, met zo'n bedrijf wil je geen zaken doen. En dan voor minder dan 6K nieuwe panelen laten leggen in eigendom.
[Voor 13% gewijzigd door bvdbos op 29-07-2021 16:34]
Nou heb je in de huidige markt niet zo heel veel keus, dus ik zou 6k naar die panelenboer overmaken o.v.v. afkoop contract conform uw aanbod per mail dd datum. En dan kijken hoeveel werk ze er van durven te maken.
Wel goed om even te checken of je een "nieuw"huurcontract bent aangegaan, of het oude contract hebt overgenomen. In het laatste geval neem je het namelijk over incl alle rechten en plichten. Een van die rechten is mijns insziens dat je het kan afkopen voor het zelfde bedrag als de vorige huurder. De installatie is immers niet meer waard geworden.
Waarschuwing: ik ben geen jurist.
[Voor 33% gewijzigd door Illusion op 29-07-2021 16:36]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Het is wel ad-hoc want ze komen op het allerlaatste moment ermee. Veel makelaars en "sites over verkoop & verhuur" geven duidelijk aan dat een eindinspectie puur visueel is voor opvallende schades, meterstanden, misschien even het water / gas open draaien.bvdbos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:33:
[...]
Het staat inde koopovereenkomst... Dan is het ook niet ad-hoc gedaan.
Niet voor het overnemen & overschrijven van allerlei contracten met leveranciers. Daar kom je ook niet voor. Daar is vaak niet eens tijd voor. Sterker nog; ik durf te stellen dat 99.999% van alle (energie-)contracten op adres X helemaal niet met 1 belletje tijdens de eindinspectie "overgeschreven" kunnen worden. Alles komt nieuw op naam van koper.
/edit: welke huurovereenkomst overigens? Volgens mij is het huis gekocht (zie topicstart) en is alle afhandeling bij een notaris gebeurd.
[Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 29-07-2021 16:38]
Dat was inderdaad wel het gevoel. Ik moest iets tekenen, maar ook de meterstanden ontvangen, kijken of het huis helemaal OK was, en snel weer weg omdat de notaris wacht.MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:36:
[...]
Het is wel ad-hoc want ze komen op het allerlaatste moment ermee. Veel makelaars en "sites over verkoop & verhuur" geven duidelijk aan dat een eindinspectie puur visueel is voor opvallende schades, meterstanden, misschien even het water / gas open draaien.
Niet voor het overnemen & overschrijven van allerlei contracten met leveranciers. Daar kom je ook niet voor. Daar is vaak niet eens tijd voor. Sterker nog; ik durf te stellen dat 99.999% van alle (energie-)contracten op adres X helemaal niet met 1 belletje tijdens de eindinspectie "overgeschreven" kunnen worden. Alles komt nieuw op naam van koper.
Ben wel heel benieuwd hoe dit opgelost moet worden..

De huurovername van de zonnepanelen. Dan had het bedrijf onze gegevens en kon de overname in gang gezet worden./edit: welke huurovereenkomst overigens? Volgens mij is het huis gekocht (zie topicstart) en is alle afhandeling bij een notaris gebeurd.
Het gaat om de overname van het contract, er is geen sprake van een 'nieuw' contract.Wel goed om even te checken of je een "nieuw"huurcontract bent aangegaan, of het oude contract hebt overgenomen. In het laatste geval neem je het namelijk over incl alle rechten en plichten. Een van die rechten is mijns insziens dat je het kan afkopen voor het zelfde bedrag als de vorige huurder. De installatie is immers niet meer waard geworden.
Waarschuwing: ik ben geen jurist.
[Voor 28% gewijzigd door Kimberly op 29-07-2021 16:41]
Dit is een mooi puntje voor je rechtsbijstand verzekering als je die hebt. Die kunnen mooi uitzoeken of ze de verhuurder of de of bewoner aan willen pakken, heb jij er ieder geval geen omkijken naar.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Ben wel heel benieuwd hoe dit opgelost moet worden..![]()
In principe heb je een overeenkomst met de oud bewoner, maar mogelijk volgen er ook nog wat rechten uit het contract wat je hebt overgenomen wat betreft de tot standkoming van de afkoopsom
Die heb ik niet..Woy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:41:
[...]
Dit is een mooi puntje voor je rechtsbijstand verzekering als je die hebt. Die kunnen mooi uitzoeken of ze de verhuurder of de of bewoner aan willen pakken, heb jij er ieder geval geen omkijken naar.
In principe heb je een overeenkomst met de oud bewoner, maar mogelijk volgen er ook nog wat rechten uit het contract wat je hebt overgenomen wat betreft de tot standkoming van de afkoopsom
https://www.brandmr.nl/
Wise enough to play the fool
Jij neemt het huurcontract over van hun wat gewoon zo in het koopcontract staat. Er staat niks in dat je de garantie hebt dat je dat huurcontract voor 6k kan afkopen neem ik aan? Dat de zonnepanelen boer daarna een andere prijs aan jou doorgeeft om het af te kopen daar kan de verkoper niks aan doen natuurlijk.
Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire
Zolang je idd niks op papier hebt staan dat die 6k ook voor jou geldt sta je redelijk zwak.
Having said that: in dit geval zou ik eea even door een jurist laten checken. Neem een abo bij https://nl.hellolaw.com/ voor een jaar en je bent er zo uit.
Maar ik zou ze iig eens de vraag stellen hoezo het spul aan de oude eigenaar voor de helft is aangeboden en jij ineens de vole mep zou moeten betalen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Er is een koopovereenkomst tussen koper en verkoper, daarin staat dat TS het huurcontract overneemt. Die koopovereenkomst wordt niet getekend op de dag van levering maar geruime tijd ervoor (anders kan de notaris ook geen stukken opmaken).MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:36:
[...]
Het is wel ad-hoc want ze komen op het allerlaatste moment ermee. Veel makelaars en "sites over verkoop & verhuur" geven duidelijk aan dat een eindinspectie puur visueel is voor opvallende schades, meterstanden, misschien even het water / gas open draaien.
/edit: welke huurovereenkomst overigens? Volgens mij is het huis gekocht (zie topicstart) en is alle afhandeling bij een notaris gebeurd.
Wat later even vlug getekend wordt is de akte van levering en blijkbaar de overname van het huurcontract. Maar dat is daarmee normaliter een overeenkomst tussen de oude huurder, de nieuwe huurder en de verhuurder van de installatie, dat is geen overeenkomst meer tussen koper en verkoper.
Als verhuurder nu een veel hogere prijs vraagt dan hebben dus beide partijen gedwaald nu deze zaak zo loopt.
En, daar zou TS zich op kunnen beroepen naar de verhuurder, die verhuurder heeft niet de voorwaarden ter hand gesteld. En in ieder geval heeft huurder niet de tijd gehad om de voorwaarden te lezen, wat dan weer een fout zou zijn van verkoper danwel makelaar (of hebben ze die vantevoren gemaild?).
Dus zou je wellicht kunnen zeggen dat er helemaal geen rechtsgeldige overeenkomst tussen verhuurder en huurder is. Ofwel verhuurder : kom je installatie maar halen...
TS: schakel gewoon juridische bijstand in en zorg dat je een zo duidelijk mogelijk verhaal op papier zet met alle bewijsstukken. Als je niet verzekerd bent dan wil je juristen zo min mogelijk laten zoeken met die tarieven... Maar ook met die tarieven is het nog steeds rendabel om in ieder geval hun mening te vragen...
BTW, ik ben wel benieuwd wie de verhuurder is. Als je dat bij hen aangeeft dan voer je wel de druk op. Ze willen niet bekend staan als oplichters (door die 13k voor 16 panelen terwijl er al huur ontvangen is). Dat ze TS een andere prijs vragen dan de verkoper, dan recht hebben ze wellicht (e.e.a. afhankelijk van de afkoop-voorwaarden die TS gehad zou moeten hebben).
Edit: Als verkoper het overnamecontract en de bijbehorende voorwaarden ondanks diverse malen vragen niet eerder ter beschikking heeft gesteld dan had jij niet kunnen weten dat die aanbieding niet voor jou zou gelden. Dan is het dus een fout van de verkoper... Dat is wel een reden voor verkoper om er samen aan uit te komen. Maar blijft staan : probeer van de verhuurder af te komen....
[Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 29-07-2021 17:19]
Enige mogelijkheid die ik zie is door te controleren of er iets over die prijzen bij de panelenboer is vastgelegd in de huurovereenkomst, die je van de vorige bewoners hebt overgenomen.The Eagle schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:54:
Ik vraag me af in hoeverre je een poot hebt om op te staan. Oude panelenhuurder heeft een offerte gekregen (zie je screenshot). Zijn ze niet op ingegaan. Jij bent de nieuwe huurder, vraagt een nieuwe offerte op. Die komt op 13k.
- Staat daar 6K, dan ben je natuurlijk snel klaar.
- Staat daar 13K, dan kun je bij de panelenboer weinig uithalen. Dan zou je nog kunnen stellen dat de vorige bewoners je niet goed hebben ingelicht, want ze hebben je gezegd dat het voor 6K kon en dat is niet zo. Maar dat is natuurlijk al gammel: dan moet je aantonen dat ze dat hadden moeten weten - ze hadden zelf ook tegenstrijdige informatie gekregen.
- Staat er niks en moet je de huur normaal gewoon uitzitten, dan was de offerte gewoon een offerte en dan kan de panelenboer inderdaad lekker zelf weten of ze voor Bertje een ander bedrag rekenen voor Rinus. Dan zou je alsnog kunnen betogen dat de vorige bewoners je verkeerd geinformeerd hebben, maar dat wordt dan wel heel gammel.
[Voor 9% gewijzigd door bwerg op 29-07-2021 19:24]
Had je zelf geen aankoopmakelaar? Die had moeten zien dat deze afspraak niet goed was vastgelegd.
En hoeveel jaar moet je nog en welke kosten zijn daarmee gemoeid voor die panelen? Wellicht gunstiger om het contract uit te dienen.
[Voor 29% gewijzigd door Wolly op 29-07-2021 19:35]
Wel weer een goed topic, als ik ooit nog een huis koop ga ik hier serieus rekening mee houden. Oude bewoner moet dus eerst de zooi afkopen en anders halen ze het maar weg.
Ben je er met de CV lease wel uitkomen?
Overigens vraag ik me sowieso af waarom je in vredesnaam panelen en een ketel huurt, maar dat is off-topic.
[Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 29-07-2021 19:49]
Wel willen maar het geld niet hebben in combinatie met het verkeerd stellen van prioriteiten.FreakNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:48:
Overigens vraag ik me sowieso af waarom je in vredesnaam panelen en een ketel huurt, maar dat is off-topic.
Stel een nette brief of met daarin beschreven dat de vorige eigenaar heeft geinformeerd wat de afkoopprijs van de installatie is i.v.m. verkoop van het huis.
Dat je bereid bent het bedrag van €6014, zoals overeen gekomen te betalen voor de overname.
Mochten zij hier niet mee akkoord gaan, dat je dan graag het contract per direct wilt ontbinden i.v.m het niet ontvangen van de juiste gegevens m.b.t. het contract. En dat ze de installatie mogen komen ophalen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de installatie bij verkoop weer ineens 8k meer waard wordt, en dit lijken dan gewoon pure oplichtingspraktijken.
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Anoniem: 1246108
Mijn suggestie, laat het bedrijf weten dat ze de 13K op de afkoper (de vorige eigenaars) moeten verhalen.
[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1246108 op 29-07-2021 21:15]
No good deed goes unpunished.
Betekent dit dat jullie een overeenkomst getekend hebben bij de verhuurder? Zo niet, dan is er geen contract meer en hoef je helemaal niets af te kopen.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Dat hebben we al geprobeerd, maar dit kon volgens het zonnepanelenbedrijf niet omdat de de overeenkomst niet meer op hun naam staat.
Mocht de verhuurder dan zich beroepen op een kettingbeding (dat de oorspronkelijke huurder getekend heeft voor de overnemen van de overeenkomst), dan is de verkoper ineens weer een partij geworden in het conflict en kan de verkoopmakelaar aan de bak.
Als je geen contract met de verhuurder hebt getekend, dan zou je ook tegen de verkopers van de woning kunnen zeggen dat je de contracten niet overneemt, het bedrag van 6k alsnog naar de verkopers overmaakt en verwacht dat of zij de huurpenningen blijven betalen, ofwel de overeenkomst afkopen.
En over het vrijblijvende aanbod. Van een professionele partij mag je verwachten dat zij de juiste informatie verschaffen, zeker als van de consument niet verwacht hoeft te worden dat het genoemde bedrag niet reëel zou zijn. Met dit afkoopbedrag mocht jij en de huurder aannemen dat het een reëel bedrag is.
Je zou mogelijk ook nog het op een verborgen gebrek kunnen gooien (dan een financieel gebrek, geen bouwkundig gebrek).
Tot zo ver deze aflevering van "ik zuig even hard aan mn duim"Anoniem: 1246108 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:13:
Er is een kans dat het bedrijf een misdrijf pleegt. Volgens de OP was de afkoopsom eerst 6K "volgens het bedrijf", en toen ineens 13K. Dat kan natuurlijk niet zo zijn. Een van de bedragen is op zijn minst fout, en wellicht gewoon gelogen. Dit ruikt naar fraude/afzetterij.
Mijn suggestie, laat het bedrijf weten dat ze de 13K op de afkoper (de vorige eigenaars) moeten verhalen.
Misdrijf. Verhalen op mensen waar het contract niet meer op staat. Clown-mode on.

Nee niet bij de verhuurder, wij hebben het contract overgenomen van de vorige bewoners. Ik heb het overname contract hieronder neergezet.JustDutch schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:21:
[...]
Betekent dit dat jullie een overeenkomst getekend hebben bij de verhuurder? Zo niet, dan is er geen contract meer en hoef je helemaal niets af te kopen.
Mocht de verhuurder dan zich beroepen op een kettingbeding (dat de oorspronkelijke huurder getekend heeft voor de overnemen van de overeenkomst), dan is de verkoper ineens weer een partij geworden in het conflict en kan de verkoopmakelaar aan de bak.
Als je geen contract met de verhuurder hebt getekend, dan zou je ook tegen de verkopers van de woning kunnen zeggen dat je de contracten niet overneemt, het bedrag van 6k alsnog naar de verkopers overmaakt en verwacht dat of zij de huurpenningen blijven betalen, ofwel de overeenkomst afkopen.
En over het vrijblijvende aanbod. Van een professionele partij mag je verwachten dat zij de juiste informatie verschaffen, zeker als van de consument niet verwacht hoeft te worden dat het genoemde bedrag niet reëel zou zijn. Met dit afkoopbedrag mocht jij en de huurder aannemen dat het een reëel bedrag is.
Je zou mogelijk ook nog het op een verborgen gebrek kunnen gooien (dan een financieel gebrek, geen bouwkundig gebrek).
/edit
Let wel: Ik heb de woning samen met mijn partner gekocht, die heeft hier geen krabbel onder gezet. Dit staat wel op het papiertje.
[Voor 3% gewijzigd door Kimberly op 29-07-2021 21:37]
Los daarvan gaat dit over serieus geld, dus een jurist in de arm nemen om gewoon eerst eens te kijken wat hier nou precies aan de hand is, wie de zaak loopt te verkloten en wat de best case - worst case uitkomst gaat zijn is sowieso handig.
Mocht een jurist daadwerkelijk tot de conclusie komen dat er hier sprake is van dwaling of een andere vorm van minder legale praktijken dan heb je op dat moment alsnog zelf de keuze wat hiermee te doen. 8000 euro is best de moeite waard om niet zomaar weg te geven.
Naast deze weg is er altijd nog de kracht van het sociale netwerk en de media. 13K afkoop voor een paar luizige zonnepaneeltjes riekt naar oplichting in pure vorm. Mits dit een beetje een bekende en "sociaal betrokken" partij is, is publiciteit altijd een wapen.
Zelfs dat is nog veel geld voor het aantal panelenMAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Dit is geen contract dit is een verzoek tot wijziging.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:34:
[...]
Nee niet bij de verhuurder, wij hebben het contract overgenomen van de vorige bewoners. Ik heb het overname contract hieronder neergezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/edit
Let wel: Ik heb de woning samen met mijn partner gekocht, die heeft hier geen krabbel onder gezet. Dit staat wel op het papiertje.

Amusant. Bedrijf verzint even een niet bestaande vordering van 13K, en jij beschuldigt anderen van het verzinnen van kritiek op die vordering.Anoniem: 472287 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:21:
[...]
Tot zo ver deze aflevering van "ik zuig even hard aan mn duim"
Misdrijf. Verhalen op mensen waar het contract niet meer op staat. Clown-mode on.
Daar staat alleen DAT je een contract overneemt, maar geen details van het contract zelf. Je moet toch weten wat je je toe verplicht? Zie ook mijn vorige vragen: over welke bedragen gaat het en wat zegt het contract over vroegtijdig afkopen?Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:34:
[...]
Nee niet bij de verhuurder, wij hebben het contract overgenomen van de vorige bewoners. Ik heb het overname contract hieronder neergezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/edit
Heb je de huurovereenkomst en algemene voorwaarden ook?Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat staat daar in over afkopen en overname van het contract?
Dat lijkt me niet relevant. Jij kunt prima panelen huren voor op jullie gezamenlijke woning.Let wel: Ik heb de woning samen met mijn partner gekocht, die heeft hier geen krabbel onder gezet. Dit staat wel op het papiertje.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
In het laatste geval zou je kunnen proberen te stellen dat het niet uit maakt aan wie de aanbieding is gedaan omdat het om het adres ging.
Los daarvan zou ik NOOIT iets overnemen wat de ander prima had kunnen regelen. En ook geen HUUR contract overnemen terwijl je helemaal niet wilt huren.
Waarom heeft verkoper het niet direct afgekocht in plaats van het overschrijven naar jou? Dat is toch veel omslachtiger? En waarom heb jij niet eerst zwart op wit de details opgevraagd bij de panelenboer voordat je getekend hebt? Die had je dan die 13k genoemd en dan had je niet getekend vermoed ik.
Kun je de huur niet gewoon opzeggen? Staat in je contract.
[Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 29-07-2021 22:22]
Je bent samen met de verkoper en/of verkoopmakelaar mondeling of (het liefst) schriftelijk overeengekomen dat er 6k van het bod af gaat op voorwaarde dat je zelf de afkoop zou regelen voor dat bedrag met de zonnepanelen verhuurder. Nu blijkt dat er ergens (misschien bewust?) misleidende bedragen over en weer zijn gestrooid. Ik zou het bij de verkoper en/of verkoopmakelaar neerleggen dat aan die voorwaarde niet kan worden voldaan vanwege verkeerde bedragen dus dat bedrag moet dan weer ergens terugkomen bij je lijkt me. Misschien zijn ze welwillend, de verkoopmakelaar wil sowieso zijn goede naam niet te grabbel gooien dus ik zou het via hem eerst proberen. Misschien bemiddelen en op 3k uitkomen?
Je hebt het huur overname contract getekend dus in principe heb je nu dezelfde huur overeenkomst die de vorige eigenaren ook hadden, het staat je vrij om die nu of op een latere termijn af te kopen maar dat doet even niet ter zake lijkt me.
-edit-
Dat er nu fouten zijn gemaakt in hoe deze constructie nadelig (voor de kopende partij) tot stand is gekomen is een goede les voor de volgende keer en voor de meelezende tweakers

[Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 29-07-2021 22:27]
Je spreekt namelijk in het begin over het verminderen van een afkoopsom. Die afkoop vindt vervolgens niet plaats, maar je neemt juist een contract over. Dat is een hele andere situatie.
Voor zover ik het nu kan volgen zou ik het volgende denken:
Verkoper heeft te goeder trouw gehandeld door een afkoopprijs op te vragen.
Daarop is de prijs van de woning verlaagd, maar staat dit ergens zo vast? Of is dit ‘door iedereen zo begrepen’?
Jij hebt vervolgens aangegeven in de koopovereenkomst dat je het huurcontract van de panelen over wilt nemen. Jullie hebben dus niet vastgelegd dat jij de afkoopsom a 6k zou voldoen om de panelen in volle eigendom over te nemen.
De verkoper is wat mij betreft hier klaar. Of er dan van zijn kant sprake is van dwaling en verder is voer voor juristen, maar het lijkt me niet moedwillig.
Jij hebt vervolgens bij jouw verhuurder van de panelen gevraagd wat het kost om het af te kopen. Dit zou je op basis van je contract en voorwaarden grofweg al moeten weten, maar goed je wilt het precies weten. Daar komt nu een bedrag uit. Daar moet je het volgens mij dan simpelweg mee doen. Alternatief is het uitzitten van de looptijd van de huurovereenkomst.
Waarom zou de verkoper jouw kosten moeten vergoeden? Jullie hebben toch overeengekomen dat je de huur overneemt? Dat hij een prijs heeft opgevraagd die op dat moment voor hem zou gelden is interessant, maar lijkt me niet iets met een gestandsdoeningstermijn van X maanden en overdraagbaar.
Waarom zou de verhuurder jou moeten matsen? Hij heeft gewoon z’n huurovereenkomst en daar houdt hij je aan. Als je er vanaf wilt zal je moeten betalen wat volgt uit de overeenkomst en voorwaarden (de 13k blijkbaar).
Inderdaad, het is geen contract... Een verzoek tot wijziging. En niet compleet ingevuld (niet door beide personen ondertekend) dus volgens Enie is zelfs dit verzoek niet geldig. Daaruit volgt dat de verkoper nog steeds panelen op jouw dak huurt..Anoniem: 1246108 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:58:
[...]
Dit is geen contract dit is een verzoek tot wijziging.
Er staan toch gewoon 2 handtekeningen ?bvdbos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:30:
[...]
Inderdaad, het is geen contract... Een verzoek tot wijziging. En niet compleet ingevuld (niet door beide personen ondertekend) dus volgens Enie is zelfs dit verzoek niet geldig. Daaruit volgt dat de verkoper nog steeds panelen op jouw dak huurt..
Er is alleen geen offerte nummer opgenomen bij 1 zo lijkt het. Feitelijk getekend voor ‘niks’ in dat geval maar het is moeilijk te zien of het een blur is of leeg.
[Voor 6% gewijzigd door XeNeRgY op 29-07-2021 22:34]
Dit is volgens mij een relevante opmerking. Ik betwijfel namelijk of dat überhaupt is afgesproken. Is er afgesproken dat het bedrag van 6k de kosten voor TS zouden zijn? Zo ja, waarom zou je dan de waarde verminderen met 6k en de huurovereenkomst overzetten. Dan kan je toch veel makkelijker de 6k erin houden en de verkopers de overeenkomst laten afkopen. Dat scheelt het hele overschrijven en meenemen bij de notaris.Enforcer schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:23:
Zoals ik het lees is het eigenlijk vrij simpel:
Je bent samen met de verkoper en/of verkoopmakelaar mondeling of (het liefst) schriftelijk overeengekomen dat er 6k van het bod af gaat op voorwaarde dat je zelf de afkoop zou regelen voor dat bedrag met de zonnepanelen verhuurder.
Dat ze dit niet gedaan hebben is volgens mij de basis van de verwarring

Ik denk dat jij die panelen nooit voor 6k gaat kunnen overnemen. Ook al is de dagwaarde veel lager.
Als je je daar overheen zet, en eens uitrekent hoeveel van die 6k je over hebt na het aflopen van de huur…
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Mijn intiele reactie was dat dit diefstal was. Maar blijkbaar zijn persoonlijke leningen voor dit soort bedragen qua rente marktconform. Terwijl voor hypotheken de rente zo laag kan zijn als 1% worden dit soort kredieten nog tegen 4 tot 9% rente verkocht. Bizarcroxz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:27:
Zit te kijken op Enie.nl en op mijn adres bieden ze nu 16 panelen aan voor 4445 euro excl. BTW of 68,08 euro per maand 10 jaar lang (= 8162,4 euro). Ik kan die 13k afkoop waar ze bij jou mee aan komen zetten echt niet plaatsen, moet bijna wel een fout zijn.

Verder eens met je reactie.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dat staat volgens mij hier:Smobbo schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:34:
[...]
Dit is volgens mij een relevante opmerking. Ik betwijfel namelijk of dat überhaupt is afgesproken. Is er afgesproken dat het bedrag van 6k de kosten voor TS zouden zijn?
Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:47:
Op papier staat op het biedingsformulier dat wij 6k betalen voor de afkoop van de zonnepanelen.
Maar dat is niet gebeurd. Het huurcontract is overgenomen.
TS zal hier echt juridisch advies moeten inwinnen.
[Voor 10% gewijzigd door XeNeRgY op 29-07-2021 22:46]
Laat mij raden, dit is iets met 365 en zon in de naam van de aanbieder??Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:26:
[...]
Het gaat om 16 zonnepanelen. Wij hebben inmiddels twee offertes gekregen rond de 6k voor nieuwe zonnepanelen (puur ter informatie).
Ik zit zelf oa in de zonnepanelen. Zulke aanbieders laten mensen de meest goedkope troep (chinese rommel panelen van 80€) huren voor 10j. Afkopen is 4x normale prijs.. Gek genoeg zijn er veel mensen die daar toch voor tekenen. (Na 10j looptijd, mag je je panelen “overnemen” voor 50€ per paneel. Klinkt gunstig, maar nieuw waren de panelen 68€.. Aanbieder heeft bewust de meest onbekende zonnepanelen die er maar zijn aangeboden zodat de prijs online niet te vinden was, plakt daar dan de naam A-klasse en premium op)
In de praktijk raad ik de slachtoffers aan rechtsbijstand in te schakelen, velaal was het in mijn ogen meest gunstig om 10j huur te betalen..
[Voor 25% gewijzigd door Stef87 op 30-07-2021 00:48]
Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat het huurcontract is overgenomen had inderdaad niet mogen gebeuren met deze constructie, echter zowel de verkoopmakelaar als de verkoper hebben deze constructie met de kopende partij zo kennelijk (on)bewust uitgevoerd en als echt zwart op wit op het biedingsformulier staat dat voor 6k de panelen overgenomen worden dan had dit ook correct moeten worden afgehandeld voor het passeren van de koopakte bij de notaris. Zoniet dan moet dit achteraf alsnog goed geregeld worden of in ieder geval dat beide partijen er samen netjes uitkomen zodat beide 'content' zijn met de uitkomst hiervan maar dat is mijn mening.XeNeRgY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:46:
[...]
Maar dat is niet gebeurd. Het huurcontract is overgenomen.
TS zal hier echt juridisch advies moeten inwinnen.
-edit-
Zolang er twee partijen zijn die iets met elkaar hebben afgesproken (het liefst op papier) dan zal daar toch echt over gesproken moeten worden. Er kan ook in staan dat de sauna, jacuzzi, auto, vliegtuig, vrouw des huizes whatever overgenomen wordt, maar dat moet dan toch echt geregeld worden tussen beide partijen..
Ohja imho treft de zonnepanelen verhuurder geen blaam, een vrijblijvende offerte is precies dat wat het is. Dat het een mega fout is daar zijn we het allemaal wel over eens, maar je kan er niet echt veel mee.
[Voor 24% gewijzigd door Enforcer op 29-07-2021 23:16]
Vergeet de rechtsbijstandsverzekering (heb je niet, je mist er ook weinig aan) en de gebruikers hier (strafzaak wegens oplichting, serieus?). Je vraagt ook geen IT-advies op het forum van mr-online.
Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.
Er staat 1 handtekening van de oude bewoners, en mijn handtekening.XeNeRgY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:33:
[...]
Er staan toch gewoon 2 handtekeningen ?
Er is alleen geen offerte nummer opgenomen bij 1 zo lijkt het. Feitelijk getekend voor ‘niks’ in dat geval maar het is moeilijk te zien of het een blur is of leeg.
Er staat inderdaad geen offerte nummer op deze overeenkomst.
Ik heb buiten deze overeenkomst geen anderr stukken ontvangen van dit bedrijf. Ook niet wat er nu voor huur betaald wordt et cetera.
[Voor 12% gewijzigd door Kimberly op 29-07-2021 23:30]
Mooi toch! Geen nieuw contract, maar expliciet overname oude contract incl rechten en plichten.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/edit
Vorige bewoners hadden recht tot afkoop voor 6k€, en dat recht heb je overgenomen.
Beweren ze dat je dat recht niet hebt overgenomen, dan heb je uiteraard de plichten ook niet overgenomen.
[Voor 4% gewijzigd door Illusion op 29-07-2021 23:48]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Er is nog GEEN overeenkomst gesloten tussen de verhuurder van de zonnepanelen en de OP.
Er is een contract aangeboden waarin OP de panelen zou overnemen voor €13k (lol), en er is niet overeengekomen dat deze voor €13k overgenomen gaan worden. Iedereen kan wel allerhande contracten aanbieden. Dat zegt juridisch niets.
Dus de vorige eigenaren van het huis huren nog steeds de zonnepanelen.
De verhuurder en originele klant hebben geen poot om op te staan, vooral niet als het gaat om de prijs van €13k.
[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1246108 op 30-07-2021 03:07]
Dat TS niet is ingegaan op het nieuwe aanbod van de verhuurder betekent niet automatisch dat de overeenkomst tussen verkoper en TS ook niet bestaat.Anoniem: 1246108 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 03:05:
Dus de vorige eigenaren van het huis huren nog steeds de zonnepanelen.
De verhuurder en originele klant hebben geen poot om op te staan, vooral niet als het gaat om de prijs van €13k.
Maar wat aan de verhuurder ondertekend is verstuurd (nog afgezien van de vraag of deze volledig en correct is ingevuld) is een "Verzoek tot wijziging huurovereenkomst". Als er hierna geen verdere stukken tussen TS en verhuurder zijn getekend dan is er dus nog geen huurovereenkomst tussen TS en verhuurder. Ergo : Misschien is er nog wel een overeenkomst tussen verkoper en verhuurder maar daar staat TS verder buiten.
@Kimberly
Heb je ook een machtigingsformulier meegestuurd?
Maar je weet niet wat de maandelijkse huurprijs is?
Heb je daarbij huurvoorwaarden gekregen?
En heb je binnen 14 dagen een akkoord gekregen van de verhuurder?
En heb je die moeten ondertekenen?
Uit de aanhef van het ondertekende verzoek blijkt heel duidelijk dat dit niet meer dan een verzoek is waar Enie nog naar gaat kijken. Artikel 4 suggereert weliswaar anders maar het doel van het formulier staat er met grote letters boven en de verdere acties die Enie moet ondernemen wijzen hier ook evident op. Het kan niet zo zijn dat jullie een bindende overeenkomst aan moeten gaan waarbij de andere partij (Enie) de vrijheid heeft om niet aan de overeenkomst te voldoen. Ze stellen namelijk zelf dat ze gaan beoordelen of de huurovereenkomst overgenomen kan worden en ook artikel 4 stelt nog steeds duidelijk dat het om de wens gaat om de overeenkomst over te nemen, niet dat hiermee de overeenkomst daadwerkelijk wordt overgenomen. Dus sec op basis van dit formulier heeft verkoper en niet TS nog steeds een contract met verhuurder.
Zelfs als dit formulier wel wordt beschouwd als een nieuwe huurovereenkomst en deze dus tussen TS en verhuurder is overeengekomen, dan gaan Rechten en Plichten over. Dus dan ook de 6000 euro afkoop.
Dit kan een korte brief worden : geen overeenkomst tussen TS en Enie dus kom de panelen maar ophalen... TS wenst ook in de toekomst geen contract aan te aan met verhuurder aangezien deze zich onbetrouwbaar heeft getoond waarmee een nieuwe samenwerking/overeenkomst ook niet te verwachten is.
Alle verdere argumentatie kan later komen voor zover dan nog nodig.
Inderdaad, zoals ook hier gesteld wordt.Invictam schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:37:
dit lijkt mij gewoon een geldig document en had de verkoper de huurovereenkomst en voorwaarden met jou moeten delen. Het lijkt mij eerder de vraag of jij ook een reactie terug hebt gehad van het bedrijf dat de wijziging is doorgevoerd.
Huh? Dan heb je zelf toch ook wel behoorlijk zitten slapen, sorry dat ik het zeg. Je hebt dus de huur van de panelen volgens de koopakte overgenomen, maar daarvoor is alleen een verzoek tot overname ingediend bij de verhuurder. Zonder akkoord van de verhuurder kan de vorige eigenaar dit dan toch niet aan je overdragen? Daarbij heb jij je niet afgevraagd wat er in die huurovereenkomst überhaupt stond…? Die zou de verkoper toch gewoon aan je moeten kunnen geven.Kimberly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:27:
[...]
Er staat 1 handtekening van de oude bewoners, en mijn handtekening.
Er staat inderdaad geen offerte nummer op deze overeenkomst.
Ik heb buiten deze overeenkomst geen anderr stukken ontvangen van dit bedrijf. Ook niet wat er nu voor huur betaald wordt et cetera.
Wat als de huur nu 500€ per maand zou zijn? Wat als de afkoop niet eerder dan na X jaar mogelijk zou zijn. Etc…
Kortom, zet de boel eerst eens netjes op een rijtje

[Voor 3% gewijzigd door Smobbo op 30-07-2021 07:51]
Wat in die brief trouwens erbij moet : de aanzegging dat ze binnen vier weken hun installatie moeten komen verwijderen en dat je deze anders door een professioneel bedrijf laat verwijderen waarbij de kosten zullen worden verhaald op de verhuurder.bvdbos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:42:
[...]
Dit kan een korte brief worden : geen overeenkomst tussen TS en Enie dus kom de panelen maar ophalen... TS wenst ook in de toekomst geen contract aan te aan met verhuurder aangezien deze zich onbetrouwbaar heeft getoond waarmee een nieuwe samenwerking/overeenkomst ook niet te verwachten is.
Feitelijk maakt verhuurder dus gebruik van jouw dak zonder dat hiervoor een overeenkomst is afgesloten. Misschien niet allemaal de hoffeliijke weg maar verhuurder heeft zich gediskwalificeerd door de afkoop van 6000 euro niet na te komen, en zelfs die 6000 was al een absurd bedrag... Geen medelijden met verhuurder dus...
Maar goed, ik zou een jurist inschakelen. Vaak schrikken ze al van een brief van een advocaat dat ze eieren voor hun geld kiezen.
Je hebt het huis in februari gekocht maar weet nog steeds niet wat de huur is van die panelen.
Je hebt nooit een bevestiging gekregen van je wijzigingsverzoek tot overname contract
Je hebt getekend dat je zaken en verplichtingen overneemt terwijl je die niet hebt gekregen (zie acceptatieverklaring nieuwe huurder)
Je hebt getekend voor overname huur in je koopcontract van je huis
Je hebt een mailtje gericht aan de oude bewoners met een bedrag. Dit mailtje is waarschijnlijk vele maanden oud en van voor februari 2021? Wij weten verder niet wat de vraagstelling in dit mailtje was.
Haha, het was me niet opgevallen dat de verkoop al van februari 2021 was. Na een half jaar volgt er actie? Bizar.Wolly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:20:
Lekker administratief rotzooitje.
Je hebt het huis in februari gekocht maar weet nog steeds niet wat de huur is van die panelen.
Je hebt nooit een bevestiging gekregen van je wijzigingsverzoek tot overname contract
Je hebt getekend dat je zaken en verplichtingen overneemt terwijl je die niet hebt gekregen (zie acceptatieverklaring nieuwe huurder)
Je hebt getekend voor overname huur in je koopcontract van je huis
Je hebt een mailtje gericht aan de oude bewoners met een bedrag. Dit mailtje is waarschijnlijk vele maanden oud en van voor februari 2021? Wij weten verder niet wat de vraagstelling in dit mailtje was.
TS heeft dus ook al een half jaar voordeel van de panelen? Betaal je dus ook al een half jaar huur aan Enie?
In dit soort situaties moet je de

Ik zou inderdaad eens gaan uitzoeken wat voor contract je überhaupt zou hebben overgenomen... Wat er eigenlijk in het contract staat over de afkoopsom lijkt nu helemaal niet bekend. Tsja, dan kan zelfs een jurist daar natuurlijk weinig mee.Smobbo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:50:
Daarbij heb jij je niet afgevraagd wat er in die huurovereenkomst überhaupt stond…?
delpit schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:35:
je hebt geen rechtsbijstandsverzekering, dat is sowieso jammer, zeker wanneer je dit soort verplichtingen aan gaat. Leer daar sowieso van voor de toekomst.
Daar hebben we weer de obligate "je had een rechtsbijstandverzekering moeten hebben"-post in een juridisch topic...
1) Van de kosten die ik heb bespaard door jarenlang geen onnodige verzekeringen te hebben kan ik met gemak een uitglijder van duizenden euro's betalen. 2) Rechtsbijstandverzekering niet vergelijkbaar met een echt goede jurist, dus of die dit even voor je had opgelost valt te betwijfelen. 3) Verzekering neem je niet achteraf, dat doe je vooraf op basis van risico-inschatting, dat is niet hetzelfde als een glazen bol.
Op T.net doen mensen altijd net alsof je zonder rechtsbijstandverzekering geen advocaat kan inschakelen... Ik hanteer voor mezelf altijd de regel dat als ik een last zelf kan dragen ik dat liever doe dan dat ik er een verzekering voor afsluit. Dus een opstal en inboedelverzekering heb ik want als mijn huis afbrand kan ik met geen mogelijkheid zelf die kosten dragen, maar als ik een onverwachte rekening krijg van 8.000 euro kan ik een jurist prima zelf betalen. Als ik dan kijk dat een (behoorlijke) rechtsbijstand verzekering zo'n 20-30 euro per maand kost heb ik sinds mijn 25e al zo'n 2000-3000 euro uitgespaard. Ik heb in die periode nog nooit iets meegemaakt waar ik rechtsbijstand voor zou inschakelen.bwerg schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:49:
[...]
Ik zou inderdaad eens gaan uitzoeken wat voor contract je überhaupt zou hebben overgenomen... Wat er eigenlijk in het contract staat over de afkoopsom lijkt nu helemaal niet bekend. Tsja, dan kan zelfs een jurist daar natuurlijk weinig mee.
[...]
offtopic:
Daar hebben we weer de obligate "je had een rechtsbijstandverzekering moeten hebben"-post in een juridisch topic...
1) Van de kosten die ik heb bespaard door jarenlang geen onnodige verzekeringen te hebben kan ik met gemak een uitglijder van duizenden euro's betalen. 2) Rechtsbijstandverzekering niet vergelijkbaar met een echt goede jurist, dus of die dit even voor je had opgelost valt te betwijfelen. 3) Verzekering neem je niet achteraf, dat doe je vooraf op basis van risico-inschatting, dat is niet hetzelfde als een glazen bol.
Voor de TS, heb je ook sinds de overname van het huurcontract geen huur betaalt voor de panelen? Wie betaalt dat dan? Ik zou zelf erop hameren dat het contract niet overgenomen is. Er is een verzoek tot overname getekend. Ik zou verwachten dat daarna nog meer informatie volgt voordat de daadwerkelijke overeenkomst getekend wordt. Dus een echte overeenkomst waarin alle rechten en plichten staan met jouw naam en adres erboven.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ozzie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
[...]
Op T.net doen mensen altijd net alsof je zonder rechtsbijstandverzekering geen advocaat kan inschakelen... Ik hanteer voor mezelf altijd de regel dat als ik een last zelf kan dragen ik dat liever doe dan dat ik er een verzekering voor afsluit. Dus een opstal en inboedelverzekering heb ik want als mijn huis afbrand kan ik met geen mogelijkheid zelf die kosten dragen, maar als ik een onverwachte rekening krijg van 8.000 euro kan ik een jurist prima zelf betalen. Als ik dan kijk dat een (behoorlijke) rechtsbijstand verzekering zo'n 20-30 euro per maand kost heb ik sinds mijn 25e al zo'n 2000-3000 euro uitgespaard. Ik heb in die periode nog nooit iets meegemaakt waar ik rechtsbijstand voor zou inschakelen.
We gaan wat OT, maar toch: dit werkt natuurlijk ook de andere kant op. Heb je zo'n verzekering, is het stukken laagdrempeliger over allerhande zaken snel advies in te winnen. Wie weet wat dat had opgeleverd?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos