Ik gebruik Rocket.Chat op het werk, werkt vrij goed en stabiel. Het is een vrij simpel systeem t.o.v. Slack, maar toch heeft het alle features die wij nodig hebben. Enkel vind ik de client qua UX vrij slecht. Bv notificaties die maar half werken (https://github.com/Rocket...Chat.Electron/issues/2043) en regelmatig bij releases kapot zijn, maar ook dat de client bij notificaties soms in focus komt en dan ook het text veld automatisch in focus zet, messages die op unread blijven staan etc. Ook de android client is voor mij onbruikbaar: soms wel, soms geen notificaties, je kan niet ingelogd blijven etc Het jammere is dat dit dit al een tijdje dingen zijn die ik slecht vind aan Rocket.Chat en er ook geen verbetering in komt. Maar op het chatten zelf (stabiliteit, snelheid etc) valt echt niets op aan te merkenCH4OS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:56:
Tof, interessant topic! Ik heb een 1,5 jaar geleden eens gekeken voor Slack-alternatieven op het werk. Daar kwam ik Matrix ook un tegen, maar ook bijvoorbeeld RocketChat, ook een populaire tool. Ik mis daarom ook even de vergelijking met alternatieven, waarom Matrix boven RocketChat kiezen, bijvoorbeeld.
Voor meer info over RocketChat, zie https://rocket.chat.
De grote verschillen tussen Rocket.Chat en Matrix/Element zijn: 1) Matrix is bedoelt voor federatie, Rocket.Chat is bedoelt om één bepaalde groep gebruikers (i.e. een bedrijf) een chat-dienst aan te kunnen bieden, 2) Matrix heeft E2EE en die staat by default aan. Bij Rocket.Chat heb je wel OTR, maar die messages verdwijnen terug en staat ook standaard niet aan. Dit is op zich niet zo raar aangezien Rocket.Chat bedoelt is in een zakelijke context (als in messages mogen door de beheerder van de server gelezen worden).
Matrix/Element is wel hard bezig om ook meer in een zakelijke context te gebruiken en daar kunnen de E2EE features natuurlijk heel nuttig zijn, zoals bij de overheidsinstanties van FR en DE. Ik denk dat ze tegenwoordig ook SSO hebben. En tenslotte kan Matrix ook perfect zonder federatie werken en dus een soort afgesloten community zijn.