Mweh, fair enough. Er zullen tzt vast wel meer HS'en komen. Is maar waar je je vertrouwen in steekt.Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:43:
Bit sponsort wel meer dingen al jarenlang, zoals mirrors voor de meeste Linux distributies, de interntverbinding voor een hackerspace, etc. Maar stiekem is dat helemaal nieteens relevant, want als jouw homeserver ophoudt te bestaan dan kan je gewoon naar een andere homeserver en daarmee alsnog dezelfde rooms joinen. Een migratie als dat is vergelijkbaar met verhuizen van Gmail naar outlook.com. Je kan nog steeds dezelfde mensen mailen.
Dat is compleet anders dan WhatsApp/Signal/Telegram. Als die ophouden te bestaan, of je wilt om andere redenen verhuizen, dan moet je:Dat dat allemaal niet hoeft en je alleen een account hoeft te wisselen, dat is de kracht van federatie. Matrix en Email kunnen dat. En daarom is Matrix het chatprotocol van de toekomst. En het heden.
- Nieuwe app installeren
- Nieuw account aanmaken
- Iedereen vertellen wat je nieuwe adres is
- Vrienden/familie/klanten/collega's zo ver krijgen ook een nieuwe app te gaan gebruiken
- Wennen aan een UI die net ff anders is
- De oude app een tijdje blijven gebruiken voor de mensen die tijd nodig hebben om over te stappen
- De oude app voor eeuwig blijven gebruiken voor de mensen die helemaal nooit overstappen
Ik heb echt het beste voor met Matrix, maar er zitten nog iets (té) veel zaken in die het ontoegankelijk maken voor mensen met geen ICT-achtergrond. Ben zeker blij met de ontwikkeling maar ik kan er niet zo lovend als jij over zijn.
Andere vraag, in Element op Android staat mij bij dat die een "bubbeltjes" chat view had (vergelijkbaar met WhatsApp en Telegram), ik kan zoiets helaas niet terugvinden, misschien weet iemand dat hier?