Matrix-protocol en messengers zoals Element, FluffyChat

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik was nog niet eerder bekend met Matrix tot ik het Element nieuws zag op de frontpage. Ik ben sindsdien van alles aan het lezen over hoe ik mijn eigen Matrix server opzet met WhatsApp, telegram en signal bruggen. Alles in 1 chat app. Prachtig!

Maar ik heb nog wat praktische vragen waar ik niet goed een antwoord op heb kunnen vinden. Ik heb thuis een server staan (met Ubuntu Server) die ik gebruik om allerlei applicaties te hosten middels Docker.

Voor een WhatsApp brug moet er een Android Virtual Device worden opgezet. Kan dit binnen een Docker container headless? En wat voor systeem resources worden hiervoor gebruikt? Als hij onder water bij wijze van spreken een container draait met Ubuntu Desktop, waar ik op in kan loggen via VNC, lijkt mij dat wat overkill. Ik ben vrij bekend met Linux CLI en wil voor server software niet uitwijken naar desktop omgevingen met grafische interface.

Een hoe stabiel is dit? Is het goed te onderhouden? Ik wil niet elke maand zonder chat functionaliteit zitten omdat er weer iets uit ligt of geüpdate moet worden.
Ik zag Ansible al staan. Dat lijkt mij vrij makkelijk te onderhouden. Wat zijn de ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
@delta1 ik zit zelf op een publieke server en gebruik geen bruggen. Je kan het beste even langskomen op Matrix en daar wat zelfhosters vragen wat voor resources het ongeveer kost. Volgens mij staan er wel systeemeisen in de documentatie met wat je ongeveer moet verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:01
delta1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:34:
Ik was nog niet eerder bekend met Matrix tot ik het Element nieuws zag op de frontpage. Ik ben sindsdien van alles aan het lezen over hoe ik mijn eigen Matrix server opzet met WhatsApp, telegram en signal bruggen. Alles in 1 chat app. Prachtig!

Maar ik heb nog wat praktische vragen waar ik niet goed een antwoord op heb kunnen vinden. Ik heb thuis een server staan (met Ubuntu Server) die ik gebruik om allerlei applicaties te hosten middels Docker.

Voor een WhatsApp brug moet er een Android Virtual Device worden opgezet. Kan dit binnen een Docker container headless? En wat voor systeem resources worden hiervoor gebruikt? Als hij onder water bij wijze van spreken een container draait met Ubuntu Desktop, waar ik op in kan loggen via VNC, lijkt mij dat wat overkill. Ik ben vrij bekend met Linux CLI en wil voor server software niet uitwijken naar desktop omgevingen met grafische interface.

Een hoe stabiel is dit? Is het goed te onderhouden? Ik wil niet elke maand zonder chat functionaliteit zitten omdat er weer iets uit ligt of geüpdate moet worden.
Ik zag Ansible al staan. Dat lijkt mij vrij makkelijk te onderhouden. Wat zijn de ervaringen hier?
Ik heb zelf als Android-apparaat een oude telefoon gebruikt. Die doet nu WhatsApp en SMS (voor het geval dat ik nieuwe nummers wil bereiken of voor bedrijven die geen TOTP ondersteunen *kuchkuch* DigiD).
Had aanvankelijk voor WhatsApp met een image die dockerdroid heet vgm gewerkt. Die moest 4x geherstart worden voordat ik betrouwbaar een adbshell kon krijgen en crashte zo vaak als wat... Zou zelf een AVD niet voor productiedoeleinden gebruiken, docker of geen docker.

Let wel echt goed op met je stroom stabiliteit. Ik mocht mijn homeserver weggooien (postgres wou niet starten, data corrupt) na een stroomstoring. Replicatie oid is geen overbodige luxe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 00:56
Jelv schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:49:
@delta1 ik zit zelf op een publieke server en gebruik geen bruggen. Je kan het beste even langskomen op Matrix en daar wat zelfhosters vragen wat voor resources het ongeveer kost. Volgens mij staan er wel systeemeisen in de documentatie met wat je ongeveer moet verwachten.
SampleUser schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:48:
[...]

Ik heb zelf als Android-apparaat een oude telefoon gebruikt. Die doet nu WhatsApp en SMS (voor het geval dat ik nieuwe nummers wil bereiken of voor bedrijven die geen TOTP ondersteunen *kuchkuch* DigiD).
Had aanvankelijk voor WhatsApp met een image die dockerdroid heet vgm gewerkt. Die moest 4x geherstart worden voordat ik betrouwbaar een adbshell kon krijgen en crashte zo vaak als wat... Zou zelf een AVD niet voor productiedoeleinden gebruiken, docker of geen docker.

Let wel echt goed op met je stroom stabiliteit. Ik mocht mijn homeserver weggooien (postgres wou niet starten, data corrupt) na een stroomstoring. Replicatie oid is geen overbodige luxe
Bedankt voor de tips. Ik ga er zeker iets mee doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

wpm

Beste mede tweakers,

Ik heb sinds kort met succes Matrix Synapse en Elements web opgezet met Docker images op mijn Synology.
Ondanks dat er aardig wat kennissen, familie en vrienden gebruik willen maken van de voordelen van het Matrix protocol, blijven er een aantal op Whatsapp, Telegram, etc. helaas is het me niet gelukt om de bridges goed op te zetten.

Ik zat nu te denken, is het mogelijk om het Ansible playbook te gebruiken op mijn Synology?

Wellicht wordt de fout margin dan kleiner ;-)

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Als je een simpele bot wil maken, als in gewoon een user om geautomatiseerd berichtjes mee te sturen, dan maak je eerst een nieuwe gebruiker. Stap één is makkelijk:

code:
1
register_new_matrix_user -c /data/homeserver.yaml http://localhost:8008

Vervolgens moet je die nieuwe gebruiker eerst door menselijke gebruikers laten toevoegen aan rooms, en deze moeten dan door de bot geaccepteerd worden.

Wat ik nu doe is mezelf uitloggen in mijn element client en de bot inloggen om handmatig de users/rooms te accepteren. En vervolgens moet ik steeds zoeken om een access token ergens vandaan te peuteren. Maar dat is omslachtig.

Is daar ook een commando of makkelijke manier voor?

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 14-12-2021 14:54 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Matrix jaaroverzicht; lange lap tekst maar ik vond het de moeite waard.

• Jelv
  • Niet online
N8w8 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:54:
Matrix jaaroverzicht; lange lap tekst maar ik vond het de moeite waard.
43 miljoen* users in de Matrix!

*Alle users die aanspreekbaar zijn via Matrix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
FOSDEM 2022 was afgelopen weekend. Bekijk alle Matrix presentaties hier: https://video.fosdem.org/2022/D.matrix/ met hier wat informatie over de Matrix stands en de presentaties: https://stands.fosdem.org/stands/matrix/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kon de omschrijvingen van die video files moeilijk vinden (ligt mss aan mij), iig hier een index (en blijkbaar heeft de helft van de presentaties geen video, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
N8w8 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:09:
Ik kon de omschrijvingen van die video files moeilijk vinden (ligt mss aan mij), iig hier een index (en blijkbaar heeft de helft van de presentaties geen video, maar goed).
De videos kom nog online dus kan nog even duren voordat alles online staat.

Op de blog van Matrix staat ook nog verslag hoe ze de hosting en inrichting voor digitale FOSDEM hadden geregeld https://matrix.org/blog/2...ing-fosdem-2022-on-matrix

[ Voor 3% gewijzigd door Jelv op 08-02-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
FOSDEM is snel met het uploaden van de video's dit jaar. Ik vind zelf het overzicht op deze website wel handig: https://marcin.juszkiewicz.com.pl/download/tables/fosdem/. Als je filtert op 'D.Matrix' dan krijg je alle talks (aan de hand van de planning) die in de Matrix devroom zijn geweest, met een link naar de omschrijving en de beschikbare videofiles. Zonder die combinatietabel is het inderdaad wat meer zoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Staat nu ook een afspeellijst op YouTube met alle video's onder elkaar: YouTube: The Matrix State of the Union

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:05
Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:31:
Voor de mensen die nog meer vragen hebben en het eens willen zien kan ik een ding aanraden: maak gewoon een account en probeer het eens uit.

Veel mensen zullen op matrix.org terecht komen, maar als je de kracht van federatie wilt ontdekken kan ik aanradem om dat juist niet te doen en bijvoorbeeld NLtrix te kiezen.
SampleUser schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:05:
[...]

NLtrix zal (voor zover ik kan zien) ook afhankelijk zijn van geld (van de sponsor) of tijd (van de sysops). Valt 1 van beide weg, heb je geen HS meer en dan zit je daar met je username die nergens meer naar resolvet.
wat @SampleUser zegt is dus uitgekomen.

Mijn Advies:
Meldt je gewoon aan bij matrix.org, want zowel NLtrix.net, OpenTechTalks.be en feneas.org (uit de topicstart) zijn er inmiddels mee gestopt. Ik had 2 account die ik nu dus kwijt ben :-( . Misschien kan @Jelv dit aanpassen in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
jomas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:56:
[...]

[...]

wat @SampleUser zegt is dus uitgekomen.

Mijn Advies:
Meldt je gewoon aan bij matrix.org, want zowel NLtrix.net, OpenTechTalks.be en feneas.org (uit de topicstart) zijn er inmiddels mee gestopt. Ik had 2 account die ik nu dus kwijt ben :-( . Misschien kan @Jelv dit aanpassen in de topicstart.
Ik heb hem weer bijgewerkt. Heb je nog suggesties voor publieke homeservers om toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:05
Jelv schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Ik heb hem weer bijgewerkt. Heb je nog suggesties voor publieke homeservers om toe te voegen?
Nee, op dit moment niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:31:
Voor de mensen die nog meer vragen hebben en het eens willen zien kan ik een ding aanraden: maak gewoon een account en probeer het eens uit.
Voor de lol ook eens met Matrix begonnen. Nou ben ik heel mooi een Tweakers.net room tegen gekomen op Matrix (#tweakers:matrix.org). Vermoed dat dit onofficieel is maar gericht op Tweakers gebruikers gezien ik er weinig over kan vinden met de zoekfunctie van de website hier zelf (waarbij ik deze tread wel weer vond)? Anyways heb dus heel lomp maar gewoon gejoined en zie wel. Maar alle berichten laden niet omdat "the encryption keys were not properly sent to you" en dat de laatste reactie een tumbs up kreeg. Andere plekken die ik heb gejoined hebben dit probleem niet.

Mis ik iets? Behoor ik iets te doen? Hoor ik daar niet te zijn? Ik ben al bij wat andere chats lekker aan het meepraten. Vooral leuk voor projecten die elders niet zo actief zijn kwa community (bijv. AsteroidOS, waarvan zelfs mijn topic hier heel snel stil werd) of die een bridge met Discord hebben zodat ik weer wat stapjes kan maken in het afstappen van propietary clients uit de Google PlayStore (bijv. OpenStreepMaps). Maar bij deze voel ik me beetje lost wat er nu van me verwacht wordt.

Edit:
Heb reactie op deze post gehad via Matrix. Je kan gewoon oude berichten niet terug lezen, maar verder gewoon joinen en mee praten dus 🙃.

[ Voor 9% gewijzigd door Cambionn op 08-06-2023 22:18 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
Zijn er mensen die hier nog iets mee doen of is dit weer eens iets heel moois wat is doodgebloed omdat de adoptiegraad te laag is? Ik heb zelf ook mijn Matrix server ontmanteld, maar ik overweeg dit ooit nog eens op te pakken als ik de kinderen daarmee kan weghouden van Meta/X/enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 08:17
Er zijn zeker nog wel mensen die hier iets mee doen.
5 jaar geleden de overstap gemaakt en heb het voornamelijk voor al mijn familieleden en vrienden die (digitaal) contact willen onderhouden met me.

Ik gebruik dan ook totaal geen WhatsApp, Facebook, Instagram en al die andere big tech meuk😁

[ Voor 0% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 15-12-2024 19:50 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@Dennis ik gebruik het vooral als Slack-achtige tool voor kamers over Matrix en andere open source projecten. Helaas zijn er bij mij niet veel mensen overgestapt dus gebruik het nagenoeg niet als WhatsApp tegenhanger. Raad het nog wel mensen aan als een echt alternatief van Signal etc.

En ik help FluffyChat nog met de Nederlandse vertaling.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelv op 16-12-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

gekkenhuis1900 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:47:
Ik gebruik dan ook totaal geen WhatsApp, Facebook, Instagram en al die andere big tech meuk😁
Hier hetzelfde. En de ontwikkeling van servers, clients en bridges gaat gestaag door, dus van doodbloeden lijkt me geen sprake.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dank voor jullie reacties! Goed om te horen dat er nog wat blijft gebeuren. Blijft natuurlijk wel een niche.

Het niet gebruiken van WhatsApp is in een aantal situaties onmogelijk, bijvoorbeeld als je kinderen hebt en er ook groepsapps zijn van de ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Tractie lijkt ook vooral als Teams alternatief, volgens Matthew 106M personen actief momenteel. Bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
De video Zo bevrijd je je smartphone van Big Tech volgens Marleen Stikker van VPRO Tegenlicht heeft me toch weer een beetje aan het denken gezet. Het was een trigger om weer eens wat op internet te speuren.

Daarna kwam ik dit draadje tegen op Reddit waarin wordt gevraagd of mensen interesse zouden hebben in een betaald messaging-alternatief in eigen beheer. Animo daar lijkt vooralsnog beperkt.

En toen kwam ik dus dit tegen, etke.cc, en dat is precies wat ik eigenlijk zocht. Mooi dat anderen zoiets al hebben opgezet. Met het absolute minimum kom je op $ 15,- per maand wat mijns inziens niet goedkoop is, maar nog net acceptabel. Maar eigenlijk moet je een iets betere server nemen en kom je op $ 20,- per maand.

Het is een Europees (Duits lijkt het?) initiatief, maar helaas nog geen bedrijf en wat ik ook nog een beetje vaag vindt is dat betalingen in dollars zijn. Tijd dat die club het professioneel aanpakt a la Proton wat mij betreft en de boel naar Zwitserland verkast.

[edit]
Staat ook gewoon al in de TS, toch beter kijken voortaan :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis op 19-01-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Super goed dat je het opzet! Ik heb vooral moeite met mensen te laten overstappen. Als tussenoplossing ben ik met Beeper aan het testen. Helaas zonder ondersteuning voor Matrix servers maar wel gebaseerd op Matrix. Dat is nu gratis sinds overname door Automattic (helaas wat controversiëler nu).

De ontwikkeling van Element is sinds licentie wijziging helaas erg naar closed source voor grote deploys gegaan. Althans alle verbeteringen lijken vooral die hoek in te gaan. Een echte WhatsApp killer lijken ze opgegeven te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Mooi overzicht video van 10 jaar Matrix op FOSDEM:

FOSDEM 2025 - The Road To Mainstream Matrix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 20:33
Jelv schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:34:
Tractie lijkt ook vooral als Teams alternatief, volgens Matthew 106M personen actief momenteel. Bron.
Ja, je wilt immers niet van Skype naar teams... Dus testaccountje aangemaakt. Elements en matrix.org als homeserver. Maar heb er nog geen contacten om de functies uit te proberen. Is die tweakers room nog actief dan ga ik daar eens kijken (eens kijken hoe ik meldingen via window meldingen pop-up uitzet voor groep/kamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Dennis schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:05:
Dank voor jullie reacties! Goed om te horen dat er nog wat blijft gebeuren. Blijft natuurlijk wel een niche.

Het niet gebruiken van WhatsApp is in een aantal situaties onmogelijk, bijvoorbeeld als je kinderen hebt en er ook groepsapps zijn van de ouders.
Werkt die brug van Matrix naar Whatsapp?

Ik heb nooit whatsapp gehad. Niks van Suikerberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Ik word nu gevraagd bij starten Element pc client om
Sleutelconfiguratie
Reset your identity through your account provider and then come back and click “Retry”.

Go to your account
Opnieuw proberen

[ Voor 7% gewijzigd door donaldk op 25-06-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
donaldk schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:02:
Ik word nu gevraagd bij starten Element pc client om

[...]
Klinkt alsof je even naar https://account.matrix.org/ moet gaan. Meestal kan je ook nog inloggen met je security password of security key, bieden ze die optie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Jelv schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:55:
[...]

Klinkt alsof je even naar https://account.matrix.org/ moet gaan. Meestal kan je ook nog inloggen met je security password of security key, bieden ze die optie niet?
Dank je daar ben ik blijkbaar wel ingelogd, ondanks dat ik element/matrix al een tijdje niet had gebruikt. Meer dan 90 dagen staat er zelfs.

Maar twee chrome sessies op de 25ste dus. Dus toch maar tegen waarschuwing in venster gesloten. Ik ga eens de aangeboden update van element ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:35
Ik ben nieuw met matrix. Wat ik graag wil is een (bash) script maken welke ik kan aanroepen vanuit Nagios (server-monitoring) om mijzelf berichtjes te sturen bij events. Echter ik kom er niet uit waar ik op moet zoeken. Ik zie event id's (geen idee waar ik die kan vinden), room id (gevonden), access_token (gevonden). Het liefst maak ik zelf het script en ga ik niet allerlei scripts van github halen. Is er een soort bash one-liner waarmee je een bericht kan sturen naar een room?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Just Me Or Tha One schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:38:
Is er een soort bash one-liner waarmee je een bericht kan sturen naar een room?
Bash: script.sh
1
2
#!/bin/bash
curl -X POST -d '{"msgtype":"m.text", "body":"'$1'"}' "https://[domein.tld]/_matrix/client/r0/rooms/%21[room]:[domein.tld]/send/m.room.message?access_token=[token]"

/pad/naar/script.sh bericht

Zie https://spec.matrix.org/latest/ voor meer parameters.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:35
Nice, dat heeft gewerkt. Ik heb zelf nog iets aangepast. Variabelen en quotes in bash.
code:
1
"body":"'$1'" is nu: "body":"'"$1"'"

Nu lijkt het access token periodiek te wijzigingen. Ik kopieer deze vanuit de windows app, Elements. Is daar nog iets aan te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Just Me Or Tha One schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:45:
Nu lijkt het access token periodiek te wijzigingen. Ik kopieer deze vanuit de windows app, Elements. Is daar nog iets aan te doen?
Vast wel. Misschien even hier kijken of in je config duiken.

Overigens:
Clients may alternatively provide the access token via a query string parameter: access_token=TheTokenHere. This method is deprecated to prevent the access token being leaked in access/HTTP logs and SHOULD NOT be used by clients.
Gebruik dus vooral niet mijn eerdere voorbeeld, zeker niet als je verbindt met andermans server. In plaats daarvan kun je een header toevoegen:
code:
1
-H 'Authorization: Bearer [access_token]'

[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 09-08-2025 17:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste