Matrix-protocol en messengers zoals Element, FluffyChat

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Matrix-protocol en messengers zoals Element, FluffyChat

Matrix
Matrix is een communicatie protocol. Het is open source, veilig, decentraal, real-time en beheert door de Engelse Matrix.org stichting. Het protocol leent zich goed voor chat, maar is potentieel ook geschikt voor bijvoorbeeld microblogging, vr of voor ultra low bandwidth communicatie met je iot.

Element en FluffyChat zijn populaire open source Matrix chatapps met vergelijkbare interface als Slack/Discord en Signal/WhatsApp. Matrix werkt met meerdere servers vergelijkbaar met email. Doordat Matrix decentraal is en federatie ook uitgeschakeld kan worden is het populair als oplossing binnen specifieke domeinen waar on-premise belangrijk is zoals de overheid, zorg en defensie.

Matrix logo

Functies
Het Matrix-protocol is een decentrale berichten opslag, het beperkt zich niet alleen tot een messenger-protocol. Een bericht op Matrix wordt gekopieerd naar alle verbonden homeservers van personen die deelnemen. Er is geen centrale opslag en zelfs als er een homeserver offline gaat kan een gesprek doorgaan. Je hebt zelf controle over je homeserver keuze en met welke client je deelneemt aan het Matrix-netwerk.

De voordelen:
  • Protocol voor communicatie inclusief kamers, privéberichten, chat bots, eind-tot-eind-versleuteling, bestandsoverdracht, synchronisatie, berichten opmaak, ontvangstbevestigingen etc
  • Moderne eind-tot-eind-versleuteling gebaseerd op Signal maar geschikt gemaakt voor gesprekken met duizenden apparaten
  • Audio- en videogesprekken, gebaseerd op mesh WebRTC
  • Bruggen, communiceer met andere netwerken. Het Matrix-team heeft bruggen naar Slack, Teams, IRC, XMPP en Gitter. De gemeenschap heeft er ook diverse naar o.a. Telegram, Discord, WhatsApp, Facebook en Signal
  • Protocol-eerst-ontwikkeling met goede documentatie en open source Apache2.0 de referentie servers en clients

Geschiedenis
Matrix is in 2014 ontstaan als een project binnen een voorloper van het Israëlische Amdocs. Het team had jarenlang voip-integraties gedaan en droomde van een nieuwe standaard voor toekomstige communicatie. Onder de vleugels van Amdocs hebben ze hier de eerste stappen voor gezet. Nadat die haar steun terugtrok zijn ze overgestapt op crowdfunding en hebben ze investeringen opgehaald bij onder meer Automattic. Hiermee zijn ze doorgegroeid naar nu het commerciële bedrijf Element en de Matrix.org stichting. De eerste stabiele 1.0 versie van het Matrix-protocol is in juni 2019 gepubliceerd.

Grote gebruikers zijn de Franse overheid en regionale Duitse overheden, de Duitse en Engelse krijgsmacht, communities van Mozilla, KDE, GNOME en Ansible, de FOSDEM-conferentie, Oostenrijkse universiteit en de Duitse gezondheidsdiensten.

Matrix messengers
De meest zichtbare toepassing nu is de chatapp messenger. Het open Matrix-netwerk maakt dat je zelf een homeserver en client combinatie kan kiezen. Voor een server kan je kiezen uit een publieke homeserver, privé homeserver of zelf hosten. Afhankelijk van locatie, huisregels en wensen voor bruggen en bots heb je diverse smaken waaruit je kan kiezen. Voor apps heb je ook een vrije keuze en heb je diverse opties die lijken op bijvoorbeeld de Slack of WhatsApp-interface.

Matrix-ID
Een loginnaam ziet eruit als @persoon:domein.ext en een kamer als #kamer:domein.ext. De direct links (werkt momenteel alleen in Firefox) zien eruit als matrix:u/persoon:domein.ext en matrix:r/kamer:domein.ext.

Kamersgids
In deze lijst vind je alle gepubliceerde publieke kamers van die homeserver. Meestal zijn dit kamers van dezelfde server, maar het kunnen ook een lokale alias zijn van een kamer van een andere server. Privékamers of niet gepubliceerde publieke kamers kan je niet terugvinden en moet je voor uitgenodigd worden.

Ruimtes
Dit een manier om kamers en personen te groeperen en om in één keer bij meerdere kamers aan te melden. Vergelijkbaar met een Discord-server of een Slack-workspace.

Audio- en videogesprekken
Voor 1op1 gebruikt Element WebRTC. Voor groepsgesprekken hebben ze widget met Jitsi Meet geïntegreerd. Een mesh WebRTC voor kleine groepsgesprekken, dus zonder Jitsi Meet, is in ontwikkeling.

Threads
Hiermee is microblogging over Matrix en threads ondersteuning in apps mogelijk geworden. Dit is erg fijn voor de bruggen naar Discord, Slack en Telegram die dit ook ondersteunen.

Element
Het commerciële bedrijf van de oprichters van Matrix heet Element. Dit is ook de naam van hun Matrix messenger app. Het is een Slack-interface en is beschikbaar voor web, Android, iOS, Windows, macOS en Linux. Hiernaast bieden ze hosting aan voor persoonlijk gebruik (Element One en Element Home) en organisaties (Matrix Services) met diverse bruggen en bots mogelijkheden.

Element messengers

FluffyChat
FluffyChat is een schattige app onder de vleugels van Famedly (Duits bedrijf met een Matrix gebaseerde oplossing voor gezondheidsdienstencommunicatie). Het is een minimalistische WhatsApp-interface en is beschikbaar voor web, Android, iOS, Windows, macOS en Linux. Via FluffyChat kan je geen server hosting afnemen, ze verwijzen momenteel naar de publieke homeserver matrix.org.

FluffyChat messenger

Beeper
Beeper is een abonnement van 10 dollar per maand met een eigen server, eigen apps en inclusief 15 bruggen. Het opgericht door Eric Migicovsky van Pebble en Tulir Asokan de bruggen bouwer van Matrix. Het is ooit begonnen als Element kloon maar is nu verder doorontwikkeld en heeft ook een Slack-interface en is beschikbaar voor web, Android, iOS, Windows, macOS en Linux.

Experimenten: P2P en Third Room
Een van experimenten die ze gedaan hebben is een p2p messenger (are we p2p yet?), de details staan in deze presentatie tijdens FOSDEM 2021. Hiervoor hebben ze de experimentele Dendrite homeserver zo snel gemaakt dat hij kan draaien in een iOS app en via Apple Wireless Direct Link en Pinecone p2p kan verbinden met andere app. Matrix ziet dit als toekomstige standaard voor homeservers als het is uitontwikkeld.

"Introducing an open, standards-based, decentralised vision of the metaverse for the open Web, built entirely on Matrix… without cryptocurrencies, NFTs or walled gardens." Klinkt goed toch? Dat is vr tech demo Third Room.

Links
Nederlandse kamers op Matrix
#nederlandstalig:matrix.org - Nederlandstalig
#nl_matrix:nltrix.net - Matrix-protocol [NL]
#PPNL_Algemeen:matrix.org - Piratenpartij Algemeen
#osvn:matrix.org - Open Source Vertalers Nederlands

Interessante kamers op Matrix
#matrix:matrix.org - De officiële Matrix kamer
#raspberrypi:matrix.org - Raspberry Pi kamer

Op Matrix.org zitten bruggen naar o.a. Gitter (300.000 kamers) en IRC-netwerken Libera Chat (20.000 kamers), Snoonet, Freenode, W3C en OFTC. Daar zitten kanalen zoals:
#flutter_flutter:gitter.im - Flutter Gitter kamer
#linux:libera.chat - Linux Libera Chat kamer
#mobian:matrix.org - Mobian OFTC kamer

Overzichten:
Kamersgids van matrix.org (7.729 kamers)
Room List van Matrix Server Stats (41.630 kamers)

Matrix links
Matrix.org
Matrix-protocol
Matrix bots
Matrix.org blog
Element clients public roadmap

Messenger clients
Element (ios, macos, android, windows, linux, web)
FluffyChat (ios, macos, android, windows, linux)
Syphon (ios, macos, android, linux)
Nheko (macos, windows, linux)
mirage (linux)
Cinny (web)

Matrix-servers
Publieke servers
NLtrix.net - Nederlandse publieke homeserver
OpenTechTalks.be - Publieke homeserver van Linux en open source bijeenkomst in Gent
feneas.org - Gerund door het Finse Federated Networks Association, een non-profit die gezamelijke federated diensten draait

utwente.io - Gerund door Studenten Net Twente van Universiteit Twente.
Hackerspaces.be - Gerund door de Belgische hackerspaces.
Nitro.chat - Het Duitse Nitrokey, van de usb-keys, runt deze server als extra gratis dienst

Overzichten
Hello Matrix - lijst met publieke homeservers (niet meer onderhouden)
the-federation.info matrix - lijst met homeservers
Asra.gr public servers - lijst met homeservers
Anchel.nl public list - lijst met homeservers

Matrix-server hosting
Element One 5 euro pm (persoonlijk) (inclusief 3 bruggen)
Element Home vanaf 10 euro pm (persoonlijk) (optioneel tot 7 bruggen)
Element Matrix Services vanaf 10 euro pm (organisaties) (optioneel tot 7 bruggen)
Etke.cc pay-what-you-want
GoMatrixHosting vanaf 75 dollar pm
Ungleich.ch vanaf 47,50 chf pm
Beeper 10 dollar pm (universele messenger) (inclusief 15 bruggen)
Chatcloud (DE) vanaf 3,90 pm (organisaties)
Startup Stack vanaf 50 pm (organisaties)

Server zelf hosten
Synapse (Python) (stabiel) instructie voor YunoHost, Docker Ansible deploy en stap voor stap config
Dendrite (Go) (experimenteel)
Conduit (Rust) (beta)

Leuke links
Voyager graph - bot die alle publieke kamers indexeert
Matrix Server Stats graph - andere bot van MTRNord die alle publieke kamers indexeert

Wijzigingen
  1. 26-7: eerste versie gepubliceerd, tips zijn welkom!
  2. 3-8: meer kamers en homeservers
  3. 9-9: geupdate
  4. 26-10: Element One en Beeper info toegevoegd
  5. 26-3-2023: vervallen links bijgewerkt en homeserver toegevoegd

[ Voor 68% gewijzigd door Jelv op 27-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woefdramcx
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Prachtig spul, ik draai inmiddels bijna 3 jaar m'n eigen server. Ook op het werk doen we steeds meer via Matrix en het is mooi om te zien dat ook steeds meer klanten en leveranciers er al op vertegenwoordigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Er lijkt een goede stap gezet te zijn voor de mesh video groepsgesprekken:

[ Voor 4% gewijzigd door Jelv op 27-07-2021 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Net aangekondigd dat Element een nieuwe financiering heeft opgehaald om de groei te kunnen bijhouden: https://element.io/blog/e...s-30m-as-matrix-explodes/

Edit: En nu ook op de frontpage nieuws: Element haalt 30 miljoen dollar op voor ontwikkeling van Matrix dank @SirRosencrantz

[ Voor 45% gewijzigd door Jelv op 27-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-05 13:15
Gaaf topic, meer mensen zouden moeten weten dat Matrix bestaat, en wat de voordelen erover zijn.

Ik vind het jammer dat zoveel mensen die van WhatsApp overstappen dat doen naar Signal en Telegram. Hoewel die (deels of volledig) open source zijn, zijn het nog steeds gesloten systemen: je kan niet je eigen server draaien en daarmee met iedereen chatten. Met Matrix kan dat wel.

Ik draai nu sinds een aantal maanden een eigen server (op een VM op een low power Intel NUC in een hoekje van de woonkamer - decentraler dan dat wordt het niet) en ben bereikbaar op @peetz0r:glitch.im :)

Ik was compleet verrast dat glitch.im nog vrij was. It's a glitch in the matrix!

Misschien dat ik op termijn glitch.im open zet voor publieke registraties, maar ik ga eerst ontwikkeling van Conduit en Dendrite afwachten, want met Synapse durf ik dat niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirRosencrantz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 09:07

SirRosencrantz

Steam Deck-user

Jelv schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:33:
Net aangekondigd dat Element een nieuwe financiering heeft opgehaald om de groei te kunnen bijhouden: https://element.io/blog/e...s-30m-as-matrix-explodes/

Edit: En nu ook op de frontpage nieuws: Element haalt 30 miljoen dollar op voor ontwikkeling van Matrix dank @SirRosencrantz
Jij bedankt, zonder je uitgebreide uitleg had ik niet begrepen waar het over ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Dit ziet erg leuk uit. Hoop het in de zomervakantie in te gaan verdiepen en er mee te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 00:33

fv

-------------------> hiero

Ik draai Synapse sinds 2017 (zo ongeveer) op een raspberry pi (eerst op een 3 nu een 4).
Tot nu toe altijd gewoon gefunctioneerd icm. de Element (voormalig Riot.im) app. Text, foto's, bestanden, videobellen, alles kan...

Mijn manier om met mijn gezin en vrienden te communiceren zonder invloeden van Grote Tech uit de US... Geweldige open-source ontwikkeling! Dit kan nu met een financiele injectie alleen maar beter worden en bekender...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@fv heb je federatie uit staan in synapse toevallig? Ik begreep dat de hoeveelheid ram bij grote kamers nog wel eens problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWerk
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-11-2022
Is een registratie op Matrix zoals op IRC (Dus voor elke server apart) of Discord (Centraal geregistreerd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 00:33

fv

-------------------> hiero

Jelv schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:36:
@fv heb je federatie uit staan in synapse toevallig? Ik begreep dat de hoeveelheid ram bij grote kamers nog wel eens problemen geeft.
Ja, draai zonder federatie.

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
Jelv schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:36:
Dat is een understatement. De grootste rooms zoals Matrix HQ kan ik vrijwel onmogelijk joinen. Dat is waarom ik vooruit kijk naar Conduit en Dendrite :)

Middelgrote rooms met "slechts" een paar duizend mensen van een minder diverse verzameling homeservers zijn geen enkel probleem.

Matrix HQ heeft de handicap dat het niet alleen een grote en drukke room is maar ook nog zo'n beetje elke gefedereerde homeserver "aan boord" heeft. Dat is echt enorm zwaar voor kleinere homeservers zoals die van mij, want elk event moet honderden keren verstuurd worden. De meeste andere rooms zijn een stuk minder gevarieerd in welke homeservers de gebruikers vandaan komen, en nieuwe homeserver-implementaties gaan hier sowieso beter mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:18

3raser

⚜️ Premium member

Ik vind het een zeer interessant onderwerp maar ben nog steeds een beetje blue omtrent het onderwerp.

Stel, ik zet een eigen server op. Dan moet ik die handmatig verbinden met andere servers om gedecentraliseerd te kunnen opereren? Want mijn data wordt vast niet automagisch ergens verspreid op het netwerk opgeslagen. En mijn server gaat dan ook automatisch data opslaan van alle servers die ik toevoeg neem ik aan. Dus je hebt best wat opslag en bandbreedte nodig om al die data continu te synchroniseren, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 11:51

aex351

I am the one

Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:11:
Gaaf topic, meer mensen zouden moeten weten dat Matrix bestaat, en wat de voordelen erover zijn.

Ik vind het jammer dat zoveel mensen die van WhatsApp overstappen dat doen naar Signal en Telegram. Hoewel die (deels of volledig) open source zijn, zijn het nog steeds gesloten systemen: je kan niet je eigen server draaien en daarmee met iedereen chatten. Met Matrix kan dat wel.

Ik draai nu sinds een aantal maanden een eigen server (op een VM op een low power Intel NUC in een hoekje van de woonkamer - decentraler dan dat wordt het niet) en ben bereikbaar op @peetz0r:glitch.im :)

Ik was compleet verrast dat glitch.im nog vrij was. It's a glitch in the matrix!

Misschien dat ik op termijn glitch.im open zet voor publieke registraties, maar ik ga eerst ontwikkeling van Conduit en Dendrite afwachten, want met Synapse durf ik dat niet aan.
Ik lees vandaag ook pas voor het eerst iets over het Matrix protocol. Dus als ik het goed begrijp dan om er gebruik van te maken moet je of een eigen server draaien of bij een specifieke server kunnen aanmelden? En vervolgens krijg je dan van zo'n server een gebruikersnaam. En de server zelf zit automatisch in het netwerk van andere servers waar je dan andere op basis van een gebruikersnaam kan vinden?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Mooi initiatief, had het er pas met een collega over dat ik een decentraal systeem tvv email, im, etc. zou willen ontwikkelen. Zie hier, het is er al. Hopelijk wordt er ook vanuit de ontwikkeling rekening gehouden met governance voor de zakelijke kant. Denk aan centraal beheer, SSO via bijv OpenID e.d., fatsoenlijk rechtenbeheer, DLP, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:59:
Ik vind het een zeer interessant onderwerp maar ben nog steeds een beetje blue omtrent het onderwerp.

Stel, ik zet een eigen server op. Dan moet ik die handmatig verbinden met andere servers om gedecentraliseerd te kunnen opereren? Want mijn data wordt vast niet automagisch ergens verspreid op het netwerk opgeslagen. En mijn server gaat dan ook automatisch data opslaan van alle servers die ik toevoeg neem ik aan. Dus je hebt best wat opslag en bandbreedte nodig om al die data continu te synchroniseren, of niet?
De standaard is dat je federatie aanzet, maar je kan rustig de documentatie doorlezen hier: https://matrix-org.github...welcome_and_overview.html of aan andere tweakers vragen hoe ze het gedaan hebben.
aex351 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:00:
[...]

Ik lees vandaag ook pas voor het eerst iets over het Matrix protocol. Dus als ik het goed begrijp dan om er gebruik van te maken moet je of een eigen server draaien of bij een specifieke server kunnen aanmelden? En vervolgens krijg je dan van zo'n server een gebruikersnaam. En de server zelf zit automatisch in het netwerk van andere servers waar je dan andere op basis van een gebruikersnaam kan vinden?
Je voorlopig is dat nog echt een losse server. In de TS staat het uitgelegd: publieke homeserver, homeserver ergens huren of homeserver zelf hosten. De standaard is dat je in het netwerk gaat, maar je kan ook een privé server buiten het netwerk opzetten voor alleen je familie of vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
[...]
Want mijn data wordt vast niet automagisch ergens verspreid op het netwerk opgeslagen.
[...]
Nou, jawel dus. Althans, als je federatie aanzet. Je kan ook federatie uit zetten en alles intern houden, maar dat is saai.

Als je een bericht stuurt naar @peetz0r:glitch.im dan weet jouw homeserver automatisch dat ie contact moet zoeken met mijn homeserver (glitch.im). En in een room met meerdere mensen zal jouw server automatisch weten op welke servers de andere gebruikers zitten. Het is wat dat betreft vergelijkbaar met email. Als ik een mail stuur naar femme@tweakers.net dan weet mijn mailserver ook automatisch war dat heen moet.
[...]
En mijn server gaat dan ook automatisch data opslaan van alle servers die ik toevoeg neem ik aan. Dus je hebt best wat opslag en bandbreedte nodig om al die data continu te synchroniseren, of niet?
[...]
Mwah, dat valt wel mee. De meeste data is tenslotte gewoon tekst.

Opslagruimte gaat wel redelijk hard als je in veel grote rooms zit, maar niks extreems. Denk aan een paar gigabyte per maand. En dat stijgt niet enorm hard voor meerdere gebruikers, want de grootste rooms zullen veelal dezelfde zijn.

Matrix is vanwege de decentrale opzet wel relatief complex (state resolution, etc) en is daardoor redelijk intenties qua werkgeheigen en CPU op de homeserver. Opnieuw, niks extreems, maar het is zwaarder dan bijvoorbeeld een IRC server draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetz0r op 27-07-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnchelNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-03 16:43
@Jelv top dat je dit onderwerp gestart bent!
Mensen moeten niet te moeilijk doen of denken. Matrix is niks anders dan email maar dan chat. Oftewel je kan een eigen server met je eigen domein eraan opzetten of een account op een openbare server aanmaken.
En federatie uitzetten? Is zoiets als mailen met alleen jezelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Voor de mensen die nog meer vragen hebben en het eens willen zien kan ik een ding aanraden: maak gewoon een account en probeer het eens uit.

Veel mensen zullen op matrix.org terecht komen, maar als je de kracht van federatie wilt ontdekken kan ik aanradem om dat juist niet te doen en bijvoorbeeld NLtrix te kiezen. Ga dan naar https://element.nltrix.net/#/register en doe je ding. Kom daarna hangen in #welkom:nltrix.net en kijk naar de MXID's van de mensen die daar zijn. Het deel na de : vertelt je van welke homeservers we komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 12:44
Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:31:
Het deel na de : vertelt je van welke homeservers we komen :)
Zeker geïnteresseerd. Maar hoe zit het eigenlijk met Spam?
Want in principe heb je dus een <username>:<domein>
Kan iedereen je daar dan ook een bericht op sturen en dus je "spam" versturen?

(Of heeft Matrix al een prachtig spamfilter. (de vergelijking wordt iedere keer gemaakt met mail. Dus vandaar ook nu deze vergelijking.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnchelNL
Anti Spam bots zijn er en net als mail het ligt aan de beheerder van de server om dit te implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
Je kan bij matrix, anders dan bij email, veel makkelijker de afzender verifiëren. Dat is op basis van cryptografie. In theorie doen moderne email-implementaties dat ook, maar dat is technisch gezien optioneel.

Daarnaast, de grotere homeservers vereisen captcha's voor het maken van accounts. En als homeserver-beheerder kan je andere homeservers (waar spam of abuse vandaan kom) geheel blokkeren.

En op roomniveau kan je natuurlijk ook modereren (berichten verwijderen, gebruikers bannen, rooms invite-only maken, etc).

Af en toe komt spam alsnog voor, maar het is ene veel kleiner probleem dan bij email. Misschien verandert dat als matrix populairder wordt, en zullen er in de toekomst blacklists van abuse-gevoelige homeservers nodig zijn.

Vergeet niet dat er ook spam is via SMS, WhatsApp, Discord, etc. Minder dan email, maar zeker niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me dan wel af of het niet net als met e-mail gaat: Ja in theorie kan je je eigen e-mail server gebruiken, en er komen nu vast reacties van mensen die dat al 10 jaar doen zonder enig probleem. In de praktijk gebruikt geen hond een eigen mailserver. Ook omdat je dan problemen krijgt met spam, zowel inkomend als andere servers die jou mail standaard als spam aanmerken als niet alles 100% goed is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Email heeft deels als probleem dat het afhankelijk is van allerlei uitbreidingen op het protocol waaronder een aantal nonstandaard ongeschreven regels. Hierin heeft vooral Google (Gmail) een enorme vinger in de pap. Op papier is het allemaal open en transparant, maar in praktijk dus niet. Als jij een mailserver draait, maar Google vind dat jouw ip range of spamfilter of watdanook niet in orde is, dan kun jij niet betrouwbaar mail sturen naar je klanten/vrienden/etc en er is nisk wat je daraan kunt doen.

Matrix heeft dat probleem niet. Federatie tussen servers is niet afhankelijk van reputatie, greylisting, spamfilters, etc. Iedereen kan gewoon zelf hosten als men dat wilt en het werkt gewoon altijd. En natuurlijk, een groot deel van de gebruikers (vooral de niet-nerds) zal natuurlijk niet zelf hosten, en dat is prima.

Hier komt echter een nieuwe uitdaging: hoe kies je als gebruiker een homeserver uit? Het is niet geweldig voor het netwerk als geheel dat enorm veel mensen bij matrix.org zitten. Maar veel andere homeservers zijn relatief onbekend. Er zijn natuurlijk betaalde opties zoals Element Home, en allerlei publieke homeservers zoals NLtrix. Op dit moment zou ik voor gebruikers uit Nederland en België NLtrix aanraden, want dat is profesioneler en betrouwbaarder dan de gemiddelde hobbyist.

Op termijn moet het makkelijker worden om een matrix-account van de ene naar de andere homeserver te verhuizen, en ook op termijn komt peer-to-peer matrix (wat effectief betekent dat er een homeserver als deel van de client draait). Maar voorlopig is dit nog een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:46
Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:38:
Email heeft deels als probleem dat het afhankelijk is van allerlei uitbreidingen op het protocol waaronder een aantal nonstandaard ongeschreven regels. Hierin heeft vooral Google (Gmail) een enorme vinger in de pap. Op papier is het allemaal open en transparant, maar in praktijk dus niet. Als jij een mailserver draait, maar Google vind dat jouw ip range of spamfilter of watdanook niet in orde is, dan kun jij niet betrouwbaar mail sturen naar je klanten/vrienden/etc en er is nisk wat je daraan kunt doen.

Matrix heeft dat probleem niet. Federatie tussen servers is niet afhankelijk van reputatie, greylisting, spamfilters, etc. Iedereen kan gewoon zelf hosten als men dat wilt en het werkt gewoon altijd. En natuurlijk, een groot deel van de gebruikers (vooral de niet-nerds) zal natuurlijk niet zelf hosten, en dat is prima.

Hier komt echter een nieuwe uitdaging: hoe kies je als gebruiker een homeserver uit? Het is niet geweldig voor het netwerk als geheel dat enorm veel mensen bij matrix.org zitten. Maar veel andere homeservers zijn relatief onbekend. Er zijn natuurlijk betaalde opties zoals Element Home, en allerlei publieke homeservers zoals NLtrix. Op dit moment zou ik voor gebruikers uit Nederland en België NLtrix aanraden, want dat is profesioneler en betrouwbaarder dan de gemiddelde hobbyist.

Op termijn moet het makkelijker worden om een matrix-account van de ene naar de andere homeserver te verhuizen, en ook op termijn komt peer-to-peer matrix (wat effectief betekent dat er een homeserver als deel van de client draait). Maar voorlopig is dit nog een dingetje.
Probleem wat je gaat krijgen is dat er iemand uiteindelijk voor moet dokken. NLtrix zal (voor zover ik kan zien) ook afhankelijk zijn van geld (van de sponsor) of tijd (van de sysops). Valt 1 van beide weg, heb je geen HS meer en dan zit je daar met je username die nergens meer naar resolvet. Zolang er geen Nederlandse organisaties zijn die echt opgezet zijn voor het hosten van een matrix HS voor het algemene publiek (of dat nou via een stichting is die het als donationware is of een BV die een uptimegarantie kan aanbieden) ga ik iemand die geen HS zelf kan opzetten het niet aanraden om Matrix als "daily driver" te gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 08:08

Zjemm

...

Het is als daily driver prima
Maar het product komt wat technischer over dan de rest.

Dus voor de grote massa als chat alternatief zal het een lange adem worden en zal eea nog wat opgepoetst moeten worden

Kost nu al veel moeite om mensen een extra chat app te laten installeren

opensecure.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetz0r
Bit sponsort wel meer dingen al jarenlang, zoals mirrors voor de meeste Linux distributies, de interntverbinding voor een hackerspace, etc. Maar stiekem is dat helemaal nieteens relevant, want als jouw homeserver ophoudt te bestaan dan kan je gewoon naar een andere homeserver en daarmee alsnog dezelfde rooms joinen. Een migratie als dat is vergelijkbaar met verhuizen van Gmail naar outlook.com. Je kan nog steeds dezelfde mensen mailen.

Dat is compleet anders dan WhatsApp/Signal/Telegram. Als die ophouden te bestaan, of je wilt om andere redenen verhuizen, dan moet je:
  • Nieuwe app installeren
  • Nieuw account aanmaken
  • Iedereen vertellen wat je nieuwe adres is
  • Vrienden/familie/klanten/collega's zo ver krijgen ook een nieuwe app te gaan gebruiken
  • Wennen aan een UI die net ff anders is
  • De oude app een tijdje blijven gebruiken voor de mensen die tijd nodig hebben om over te stappen
  • De oude app voor eeuwig blijven gebruiken voor de mensen die helemaal nooit overstappen
Dat dat allemaal niet hoeft en je alleen een account hoeft te wisselen, dat is de kracht van federatie. Matrix en Email kunnen dat. En daarom is Matrix het chatprotocol van de toekomst. En het heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:43:
Bit sponsort wel meer dingen al jarenlang, zoals mirrors voor de meeste Linux distributies, de interntverbinding voor een hackerspace, etc. Maar stiekem is dat helemaal nieteens relevant, want als jouw homeserver ophoudt te bestaan dan kan je gewoon naar een andere homeserver en daarmee alsnog dezelfde rooms joinen. Een migratie als dat is vergelijkbaar met verhuizen van Gmail naar outlook.com. Je kan nog steeds dezelfde mensen mailen.

Dat is compleet anders dan WhatsApp/Signal/Telegram. Als die ophouden te bestaan, of je wilt om andere redenen verhuizen, dan moet je:
  • Nieuwe app installeren
  • Nieuw account aanmaken
  • Iedereen vertellen wat je nieuwe adres is
  • Vrienden/familie/klanten/collega's zo ver krijgen ook een nieuwe app te gaan gebruiken
  • Wennen aan een UI die net ff anders is
  • De oude app een tijdje blijven gebruiken voor de mensen die tijd nodig hebben om over te stappen
  • De oude app voor eeuwig blijven gebruiken voor de mensen die helemaal nooit overstappen
Dat dat allemaal niet hoeft en je alleen een account hoeft te wisselen, dat is de kracht van federatie. Matrix en Email kunnen dat. En daarom is Matrix het chatprotocol van de toekomst. En het heden.
Mweh, fair enough. Er zullen tzt vast wel meer HS'en komen. Is maar waar je je vertrouwen in steekt.
Ik heb echt het beste voor met Matrix, maar er zitten nog iets (té) veel zaken in die het ontoegankelijk maken voor mensen met geen ICT-achtergrond. Ben zeker blij met de ontwikkeling maar ik kan er niet zo lovend als jij over zijn.

Andere vraag, in Element op Android staat mij bij dat die een "bubbeltjes" chat view had (vergelijkbaar met WhatsApp en Telegram), ik kan zoiets helaas niet terugvinden, misschien weet iemand dat hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
SampleUser schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:10:
[...]
Andere vraag, in Element op Android staat mij bij dat die een "bubbeltjes" chat view had (vergelijkbaar met WhatsApp en Telegram), ik kan zoiets helaas niet terugvinden, misschien weet iemand dat hier?
Hmm, ik denk niet dat Element dat heeft, maar ik heb Element op Android al een tijdje niet meer gezien.

Misschien zoek je Schildichat (een Element fork)? Anders heeft Fluffychat misschien ook wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Peetz0r schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Hmm, ik denk niet dat Element dat heeft, maar ik heb Element op Android al een tijdje niet meer gezien.

Misschien zoek je Schildichat (een Element fork)? Anders heeft Fluffychat misschien ook wat je zoekt.
Spijtig, dacht dat Element zoiets had. Kan het mij verkeerd herinneren. Ik zal wel eens naar fluffychat kijken, misschien is dat wat meer feature-paired met Element sinds de laatste keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Leuk een topic! Had deze tab nog openstaan en ineens 20 berichten erbij haha. Top!

Ik vroeg me af of het nuttig is om een node te hosten zoals bij TOR het geval is? Of is het opzetten van een homeserver los van de rest?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tof, interessant topic! Ik heb een 1,5 jaar geleden eens gekeken voor Slack-alternatieven op het werk. Daar kwam ik Matrix ook un tegen, maar ook bijvoorbeeld RocketChat, ook een populaire tool. Ik mis daarom ook even de vergelijking met alternatieven, waarom Matrix boven RocketChat kiezen, bijvoorbeeld.

Voor meer info over RocketChat, zie https://rocket.chat.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2021 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:22
Uit nieuws: Element haalt 30 miljoen dollar op voor ontwikkeling van Matrix
Hoewel veel gebruikers zelf een Matrix-client kunnen hosten is Element de meestgebruikte app die van het protocol gebruik maakt.
Ik gebruik Element in een browser en draai Dendrite, maar ik kan bovenstaande zin niet plaatsen.

Wat is het hosten van een Matrix-client (en hoezo zou een gebruiker dan kunnen kunnen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
ookhoi schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:56:

[...]

Ik gebruik Element in een browser en draai Dendrite, maar ik kan bovenstaande zin niet plaatsen.

Wat is het hosten van een Matrix-client (en hoezo zou een gebruiker dan kunnen kunnen?).
Volgens mij bedoelen ze dat meeste mensen op een publieke homeserver zitten. En dan vooral de standaard homeserver uit de Element app, namelijk matrix.org.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Kecin schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:30:
Leuk een topic! Had deze tab nog openstaan en ineens 20 berichten erbij haha. Top!

Ik vroeg me af of het nuttig is om een node te hosten zoals bij TOR het geval is? Of is het opzetten van een homeserver los van de rest?
Het werkt niet met nodes maar met homeservers. Het verkeer hopt niet zoals met tor, het is meer vergelijkbaar met email. Een homeserver is vooral leuk als je voor jezelf of groep mensen controle wilt hebben en wat handig bent als sysadmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
SampleUser schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Spijtig, dacht dat Element zoiets had. Kan het mij verkeerd herinneren. Ik zal wel eens naar fluffychat kijken, misschien is dat wat meer feature-paired met Element sinds de laatste keer
De develop versie van Element Web heeft sinds deze week een lab functie met bubble layout. Dat is vergelijkbaar met Schildi, maar niet voor Android dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:56:
Tof, interessant topic! Ik heb een 1,5 jaar geleden eens gekeken voor Slack-alternatieven op het werk. Daar kwam ik Matrix ook un tegen, maar ook bijvoorbeeld RocketChat, ook een populaire tool. Ik mis daarom ook even de vergelijking met alternatieven, waarom Matrix boven RocketChat kiezen, bijvoorbeeld.

Zeker interessant om een keer te vergelijken. Zulip en Mattermost zijn naast RocketChat ook actief met een vergelijkbare oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:12

Ik gebruik Rocket.Chat op het werk, werkt vrij goed en stabiel. Het is een vrij simpel systeem t.o.v. Slack, maar toch heeft het alle features die wij nodig hebben. Enkel vind ik de client qua UX vrij slecht. Bv notificaties die maar half werken (https://github.com/Rocket...Chat.Electron/issues/2043) en regelmatig bij releases kapot zijn, maar ook dat de client bij notificaties soms in focus komt en dan ook het text veld automatisch in focus zet, messages die op unread blijven staan etc. Ook de android client is voor mij onbruikbaar: soms wel, soms geen notificaties, je kan niet ingelogd blijven etc Het jammere is dat dit dit al een tijdje dingen zijn die ik slecht vind aan Rocket.Chat en er ook geen verbetering in komt. Maar op het chatten zelf (stabiliteit, snelheid etc) valt echt niets op aan te merken :)

De grote verschillen tussen Rocket.Chat en Matrix/Element zijn: 1) Matrix is bedoelt voor federatie, Rocket.Chat is bedoelt om één bepaalde groep gebruikers (i.e. een bedrijf) een chat-dienst aan te kunnen bieden, 2) Matrix heeft E2EE en die staat by default aan. Bij Rocket.Chat heb je wel OTR, maar die messages verdwijnen terug en staat ook standaard niet aan. Dit is op zich niet zo raar aangezien Rocket.Chat bedoelt is in een zakelijke context (als in messages mogen door de beheerder van de server gelezen worden).
Matrix/Element is wel hard bezig om ook meer in een zakelijke context te gebruiken en daar kunnen de E2EE features natuurlijk heel nuttig zijn, zoals bij de overheidsinstanties van FR en DE. Ik denk dat ze tegenwoordig ook SSO hebben. En tenslotte kan Matrix ook perfect zonder federatie werken en dus een soort afgesloten community zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Jelv schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:10:
[...]

Het werkt niet met nodes maar met homeservers. Het verkeer hopt niet zoals met tor, het is meer vergelijkbaar met email. Een homeserver is vooral leuk als je voor jezelf of groep mensen controle wilt hebben en wat handig bent als sysadmin.
Ik kan me voorstellen dat een extra homeserver het netwerk wel "verstevigd". Het is tenslotte decentralized. Maar zonder servers blijft het bij een paar grote servers en dan is er amper sprake van decentralisatie. Ik kan me dan ook voorstellen dat als er een paar grote jongens in springen (zoals Google of Microsoft) zijn een groot deel van de servers kunnen beheren en je data alsnog onder invloed komt te staan. Je wilt tenslotte niet al je data bij 1 partij opslaan want dan is er geen sprake van decentralisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
Kecin schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:30:

Zoals @Jelv al vertelt is een node in Matrix land anders dan bij tor en bv IPFS. Een Matrix homeserver zal enkel de berichten behandelen die door gebruikers op de server worden ontvangen of verstuurd. Dus als je 1 gebruiker hebt op je homeserver, zullen enkel berichten van die gebruiker verwerkt worden (dus die stuurt en ontvangt wel berichten naar andere servers, maar die ene gebruiker is altijd "particpant" van dat bericht). Jouw homeserver zal nooit berichten in functie van andere random gebruikers behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jelv schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:24:
Zeker interessant om een keer te vergelijken. Zulip en Mattermost zijn naast RocketChat ook actief met een vergelijkbare oplossing.
Ah ja, Mattermost is ook een bekende alternatief, zat daar destijds ook naar te kijken. Destijds (ook qua features e.d.) zaten wij toen te kijken naar Matrix, Rocket.Chat en Mattermost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
Iets dat in dit topic nog niet heel hard aan bod is geweest zijn bridges (of bruggen zoals in de TS). Dit is een andere USP van Matrix. De bedoeling van Matrix is eigenlijk om het laatste communicatie protocol te zijn dat moet worden uitgevonden. Reeds bestaande protocollen worden dan gebridged naar Matrix of zijn zelf matrix.

Zelf gebruik ik dit om enkele IRC kanalen te kunnen joinen, zonder een extra client te moeten gebruiken op elk toestel. Heel veel IRC netwerken worden standaard gebridged naar Matrix zonder dat je een extra bridge server moet draaien. Het is gewoon kwestie van het kanaal te joinen (bv. #osmbe:matrix.org ).

Ook gebruik ik de bridge functionaliteit om Messenger te bridgen naar Matrix. Zo kan ik met andere mensen chatten via messenger/facebook zonder dat ik zelf facebook of messenger clients nodig heb, wat toch een verbetering is op vlak van privacy (ik blokkeer bv graph.facebook.com etc in mijn adblockers). Hiervoor gebruik ik https://github.com/tulir/mautrix-facebook . Dit is wel wat lastiger om op te zetten en ook om te voorkomen dat facebook jouw blokkeert/uitlogt. Maar mijn huidige setup werkt al enkele maanden vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
3raser schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:51:
[...]

Ik kan me voorstellen dat een extra homeserver het netwerk wel "verstevigd". Het is tenslotte decentralized. Maar zonder servers blijft het bij een paar grote servers en dan is er amper sprake van decentralisatie. Ik kan me dan ook voorstellen dat als er een paar grote jongens in springen (zoals Google of Microsoft) zijn een groot deel van de servers kunnen beheren en je data alsnog onder invloed komt te staan. Je wilt tenslotte niet al je data bij 1 partij opslaan want dan is er geen sprake van decentralisatie.
Zeker. Maar het netwerk is nog erg jong en er zijn nog niet zoveel veel partijen ingestapt. Wat een betrouwbare partij is is nu wel lastig te bepalen nog. Matrix.org zelf geeft aan dat ze uiteindelijk er wel mee willen stoppen als p2p het kan overnemen. Zelf hosten op je eigen domein en als het te groot word kan je het altijd nog bij hosting partij onder brengen kan altijd natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Jelv op 28-07-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:12
Interessant topic, mooi dat Matrix (en aanverwante onderwerpen) nu een eigen plekje heeft op Tweakers.
Ik draai sinds een maand of 8 een eigen homeserver (Synapse) op een kleine VPS en ik gebruik Matrix nu voornamelijk om met wat vrienden te communiceren. Eén van hen heeft ook zijn eigen homeserver en daarmee is federatie opgezet in een room. Dat werkt prima.

Wel herken ik dat Synapse, zeker als je lid bent van grotere rooms, best wat resources (geheugen) vraagt en dat de initiële synchronisatie van een client behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen. Hopelijk wordt dat in de toekomst opgelost, anders switch ik wellicht een keer naar Dendrite (als die implementatie volwassen genoeg is).

Leuk detail, tijdens FOSDEM (virtueel dit jaar) liep een groot deel van de communicatie ook via Matrix/irc (gebridged) waarbij iedere 'track' zijn eigen room heeft. Bij dat evenement heeft m'n homeserver zich goed staande gehouden en dat heeft mij wel laten zien dat Matrix ook met grotere volumes aan berichten overweg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Bedankt voor beide antwoorden over server en node. Wij spelen nog wel eens een spelletje en daarvoor gebruiken we nu Discord met een groep vrienden. Maar dat is natuurlijk qua privacy niet hoe je het wil. Tot nu toe voelt het langzaam aan net zoals Keybase.io.
Misschien eens als alternatief bekijken voor een selecte groep.
Ik ga dit topic in de gaten houden. Want ik snapte (en nog steeds) niet helemaal. Maar het doet meer aan IRC denken dan aan ToR. Terwijl ik in die laatste richting keek.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r

De twee grootste verschillen zijn federatie, en het kunnen kiezen van (veel) meer verschillende clients, naar persoonlijke voorkeur.

Die twee voordelen zijn wellicht niet heel sterk voor intern zakelijk gebruik, waar alle communicatie binnen 1 server blijft en iedereen dezelfde client gebruikt. Maar misschien ook juist wel, als mensen ontevreden zijn over de client, of als je mensen van buiten je organisatie wilt laten meepraten.
Jelv schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:12:
[...]

De develop versie van Element Web heeft sinds deze week een lab functie met bubble layout. Dat is vergelijkbaar met Schildi, maar niet voor Android dus.
Cool, dat wist ik niet.

Nou ben ik zelf iemand die tot behoorlijk recent een CLI irc client gebruikte, en element ook supercompact heeft ingesteld met monospaced font en alles. Dus dit is niet bepaald nieuw wat ik volg ;)
ookhoi schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:56:

Nouja, ik host zelf mijn eigen Element op https://element.glitch.im/ met een ietwat aangepaste CSS om de boel nog compacter te maken. Die is te gebruiken met elk acount op elke homeserver, maar ik gebruik hem vooral zelf icm mijn eigen homeserver.
3raser schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:51:
[...]

Dit geld vooral voor publieke homeservers die aanmoedigen om accounts te maken, zoals NLtrix, fairydust.space, etc. Een eigen homeserver met 1 of 2 accounts is leuk voor die gebruikers, maar voegt niet veel toe aan het netwerk als geheel.

Een eigen homeserver geeft wel een aantal voordelen voor de gebruikers zelf: volledige* controle over waar je data staat, hoe betrouwbaar het is, welke versie van welke software je precies draait, waaronder bridges. Ikzelf draai o.a. een whatsapp-bridge voor eigen gebruik, dus ik kan whatsapp gesprekken voeren vanaf meerdere devices tegelijk met elke matrix client.

* je data staat natuurlijk ook op de homeservers van andere mensen met wie je praat. Dat kan voor publieke rooms een enorm voordeel zijn (de beheerder van 1 homeserver kan niet zomaar de stekker eruit trekken), maar voor privegesprekken kan het een nadeel zijn (ook met end-to-end crypto is er nog metadata: homeserverbeheerders kunnen zien wie met wie praat en wanneer, hoe vaak, vanaf welke devices, ip-adressen, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Peetz0r schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:37:
Dit geld vooral voor publieke homeservers die aanmoedigen om accounts te maken, zoals NLtrix, fairydust.space, etc. Een eigen homeserver met 1 of 2 accounts is leuk voor die gebruikers, maar voegt niet veel toe aan het netwerk als geheel.
Ik had hier zojuist een gesprekje over op NLtrix en ik begrijp nu beter wat federatie is. En inderdaad, extra homeservers toevoegen heeft vrijwel 0 resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Zeker ook omdat ze p2p homeserver willen doorontwikkelen als standaard optie ipv een homeserver keuzehulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 15:35
Vet cool dit! Ik heb meteen een servertje opgezet. Alleen federation krijg ik niet goed werkend.
Is er eigenlijk een mechanisme om spoofing te voorkomen? Hoe weet ik zeker dat ik met de juiste persoon aan het chatten ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnchelNL
Om federatie op te zetten en te checken zie https://github.com/matrix.../develop/docs/federate.md en voor verificatie klik op een ander en dan verificatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
AnchelNL schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:04:
Om federatie op te zetten en te checken zie https://github.com/matrix.../develop/docs/federate.md en voor verificatie klik op een ander en dan verificatie :)
Dat heb ik natuurlijk allemaal al gedaan ;-), maar toch werkt het niet. Of ik begrijp het niet. Het lijkt erop dat het iets met IPV6 te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker:

https://federationtester.matrix.org/#kleinbureau.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
delphium schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:18:
[...]

Dat heb ik natuurlijk allemaal al gedaan ;-), maar toch werkt het niet. Of ik begrijp het niet. Het lijkt erop dat het iets met IPV6 te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker:

https://federationtester.matrix.org/#kleinbureau.nl
Ja, ik zie dat je AAAA record resolved naar een fe80-adres, oftewel een link local adres. Dat is niet routeerbaar over het internet.

Check of die interface op jouw server ook een global adres heeft, dat waarschijnlijk met een 2 begint. Zet dan dat adres neer in je DNS control panel waar nu fe80::5054:ff:fe55:8eb5 staat.

Bijvoorbeeld mijn server: niet fe80::5054:ff:fe00:1337 maar wel 2a02:58:100:777:5054:ff:fe00:1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
Peetz0r schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:23:
[...]
Check of die interface op jouw server ook een global adres heeft, dat waarschijnlijk met een 2 begint.
Kijk, van IPV6 heb ik nog geen kaas gegeten. Maar nu doet ie het wel :-D Tenminste, ik heb groene vinkjes alom.

Wat me nog niet lukt is met mijn kleinbureau-account #welkom:nltrix.net bezoeken. Ik ben met Element op Android ingelogd op mijn server, maar ik kan alleen zelf rooms aanmaken.

Doe ik iets verkeerd, of begrijp ik het niet goed?

[ Voor 31% gewijzigd door delphium op 28-07-2021 18:34 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Er is net nieuwe een nieuwe web client gelanceerd: cinny. De details staan op https://github.com/ajbura/cinny/releases/tag/v1.0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Anchel z'n publieke homeserver lijst is helaas gestopt. Bedankt voor het beheren de laatste jaren! Als vervanger heb ik deze lijst erbij gezet: https://wiki.asra.gr/en:public_servers helaas is het keymaker project nog niet verder want dat zou een beter overzicht geven. Weet iemand anders nog een handig overzicht of andere goede Nederlandse publieke homeservers?

[ Voor 6% gewijzigd door Jelv op 02-08-2021 12:12 ]

Anoniem: 767041

Heb ff een vraagje, als je een groep maakt in element Messenger, hoeveel mensen kunnen er dan in?

• SampleUser
Anoniem: 767041 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:37:
Heb ff een vraagje, als je een groep maakt in element Messenger, hoeveel mensen kunnen er dan in?
Correct me if I'm wrong, maar daar zit geen hardcoded limiet in.
Het is wel zo dat grote groepen (dan hebben we het over >2k ish leden) veel kleine HS'en wel op zijn knieën kunnen krijgen. Maar dat is meer een probleem met het feit dat de huidige (en enigste feature complete) implementatie van een HS extreem inefficiënt is, dat zou hopelijk met Dendrite opgelost moeten zijn.

• Jelv
  • Niet online
Anoniem: 767041 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:37:
De grootste op matrix.org server is #matrix:matrix.org met 23.000 personen met bijna 3000 verschillende homeservers. Er is geen hard limiet inderdaad. Maar zoals @SampleUser zegt werkt Matrix zo dat als je verbind met zo'n kamer je met bepaalde hardware (RPi4) wel vertraging kan merken, 30 seconden voordat je lid bent bijvoorbeeld. Crashen lijkt niet meer echt voor te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG-fgnMqyIoYPlzj4nBOrNqPdDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Eeq425ccQHE0BhRs6pQaUNW2.png?f=user_large

Nog een vraag, wordt media die je stuurt compressed? En hoeveel mbs kan je sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
Anoniem: 767041 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:36:
Nog een vraag, wordt media die je stuurt compressed? En hoeveel mbs kan je sturen
Hangt af van je client en hangt af van hoe de homeserver geconfigureerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

SampleUser schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Hangt af van je client en hangt af van hoe de homeserver geconfigureerd is.
Geen home server, gewoon rechtstreeks naar iemand chatten van je contacten

• Jelv
  • Niet online
Anoniem: 767041 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Geen home server, gewoon rechtstreeks naar iemand chatten van je contacten
Er is altijd een homeserver. Als je via Element hebt aangemeld ben je waarschijnlijk op de matrix.org publieke homeserver gekomen. @naam:matrix.org is dan je gebruikersnaam. Volgens mij is de default 50MB maar dat kan dus aangepast zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delphium
Geen home server...
Er is altijd een homeserver. Tenminste de server waarop jij je account hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Audioberichten is gelanceerd in Element vandaag. In de blog post staan ook de grootste updates van de afgelopen maanden met oa voip, ios en spaces updates https://element.io/blog/i...essages-and-so-much-more/

En op over de voip functie is er deze uitleg kranky geek video online gekomen: YouTube: Modern Call Signalling for WebRTC

[ Voor 4% gewijzigd door Jelv op 17-08-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 21:11
Helemaal goed, heb Riot/Element al een tijdje (via matrix.org) maar was vooral bezig iedereen om me heen naar Signal te krijgen.

Nu zie ik dat een bridge naar Whatsapp mogelijk is en kan ik dus weer naar m'n oude groep terug (niet iedereen kreeg ik mee naar Signal) zonder zelf consessies te doen. Als would be nerd moet ik nog wel wat huiswerk doen, maar het is allemaal al wel wat toegankelijker geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
Voor een bridge naar Whatsapp, zul je nog steeds Whatsapp op je telefoon moeten hebben. Daar schiet je dus weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Aha, ik dacht dat je met WA in een AVM soort van anoniem bent en Facebook je data niet kan ophalen. Beter inlezen dus. Wat is het nut van die bridge dan, dat je via de Element client kan appen? #klokklepel

[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 18-08-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Frenz64 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:30:
Aha, ik dacht dat je met WA in een AVM soort van anoniem bent en Facebook je data niet kan ophalen. Beter inlezen dus. Wat is het nut van die bridge dan, dat je via de Element client kan appen? #klokklepel
Het zal qua privacy vast wel helpen aangezien facebook geen (juiste) data ontvangt over wanneer je online bent (aangezien de bridge namens jou online is), geen informatie over je eigenlijke device en geen informatie over je (geschatte) locatie omdat je IP nooit wijzigt. En dat klopt, je kan dan appen via je bridge. Ideaal, hoef ik nooit te kloten met pairen en kan ik gewoon van iedere client die ik maar wil van WhatsApp gebruik maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:14
Frenz64 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:30:
Je kunt inderdaad gewoon een Android vm gebruiken, dus het hoeft niet via jouw eigen toestel te gaan. Er is zelfs een handleiding voor:
https://matrix.org/docs/g...bridging-mautrix-whatsapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Oké, dan is dus dat WA account in de AVM alleen een doorgeefluik en kan ik mijn oude foon met prepaid-voor-nood-toestel gebruiken.

Die handleiding was idd mijn leiddraad @mrdemc

Nu alleen nog "ff" een eigen server gaan opzetten, zucht....had ik froegah maar beter opgelet bij AIV op de HEAO. Geen slimme short-cuts hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Frenz64 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:50:
Oké, dan is dus dat WA account in de AVM alleen een doorgeefluik en kan ik mijn oude foon met prepaid-voor-nood-toestel gebruiken.

Die handleiding was idd mijn leiddraad @mrdemc

Nu alleen nog "ff" een eigen server gaan opzetten, zucht....had ik froegah maar beter opgelet bij AIV op de HEAO. Geen slimme short-cuts hier?
Ja, voor ansible is er een heel fijn playbook gemaakt. Link heb ik even niet voor me maar als je even ansible docker matrix op github intikt is ie onmiskenbaar.

• Zjemm
  • Laatst online: 12-05 08:08

Zjemm

...

Jelv schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:34:
Audioberichten is gelanceerd in Element vandaag. In de blog post staan ook de grootste updates van de afgelopen maanden met oa voip, ios en spaces updates https://element.io/blog/i...essages-and-so-much-more/

En op over de voip functie is er deze uitleg kranky geek video online gekomen: YouTube: Modern Call Signalling for WebRTC
Nice maar voor voip is een signaling server nodig toch?

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik vind het nog een beetje intimiderend allemaal, maar ik heb wel een matrix-server aan de praat.

Wat is nu de beste simpelste manier om via een bash command (curl of iets anders) een bericht naar mezelf te sturen?

Uiteindelijk wil ik een attachment van een beveiligingscamera bij beweging naar mezelf sturen, en deze ook versleutelen zodat alleen een bepaalde gebruiker (ik) het kan bekijken. Is dat vrij makkelijk of ingewikkeld met bash?

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 30-08-2021 16:52 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ter referentie voor anderen, dit is één van de lastiger op te zetten docker containers. Je hebt allemaal gedoe met zaken die niet met de default instellingen werken en nergens wordt verteld hoe je het dan goed moet instellen. Voornamelijk die database instellingen. Wat een speurtocht voor een noob.

Meestal zoek ik dan wat anders wat simpeler werkt. Als iets een beetje populair is, dan werkt het vaak meteen, of er staat gewoon heel duidelijk uitgelegd hoe je het meteen laat werken. Maar Matrix wordt toch wel hoog aangeschreven, dus dan maar volharden.

Ik gebruik Traefik als reverse proxy. Dat is een leercurve apart maar die laat ik verder buiten beschouwing.

docker-compose.yml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
version: '3.7'

volumes:
  synapse:
    external:
      name: synapse
  db:
    external:
      name: matrix-db

networks:
  synapse:
  proxy:
    external:
      name: traefik

services:

db:
    image: postgres:13-alpine
    restart: always
    networks:
      - synapse
    volumes:
      - db:/var/lib/postgresql/data
    environment:
      POSTGRES_USER: "user" // Aanpassen
      POSTGRES_PASSWORD: "password" // Aanpassen
      LC_COLLATE: "C"
      LC_CTYPE: "C"
      POSTGRES_INITDB_ARGS: "--encoding=UTF8"

element:
    image: vectorim/element-web
    container_name: "matrix-element"
    restart: always
    networks:
      - synapse
      - proxy
    expose:
      - 80
    volumes:
      - ./element-config.json:/app/config.json
      - ./10-listen-on-ipv6-by-default.sh:/docker-entrypoint.d/10-listen-on-ipv6-by-default.sh:ro
    labels:
      - traefik.enable=true
      - traefik.docker.network=traefik
      - traefik.http.services.element.loadbalancer.server.port=80
      - traefik.http.routers.element.entryPoints=https
      - traefik.http.routers.element.rule=Host(`element.example.com`)
      - traefik.http.routers.element.service=element
      - traefik.http.routers.element.tls.certresolver=mytlschallenge
      - traefik.http.routers.element.middlewares=element-headers
      - traefik.http.middlewares.element-headers.headers.x-Frame-Options=SAMEORIGIN
      - traefik.http.middlewares.element-headers.headers.X-Content-Type-Options=nosniff
      - "traefik.http.middlewares.element-headers.headers.X-XSS-Protection=1; mode=block"
      - "traefik.http.middlewares.element-headers.headers.Content-Security-Policy=frame-ancestors 'none'"

synapse:
    image: matrixdotorg/synapse:latest
    container_name: "matrix-synapse"
    restart: "unless-stopped"
    networks:
      - synapse
      - proxy
    expose:
      - 8008
    volumes:
     - synapse:/data
    environment:
      SYNAPSE_SERVER_NAME: "synapse.example.com"
      SYNAPSE_REPORT_STATS: "no"
    labels:
      - traefik.enable=true
      - traefik.docker.network=traefik
      - traefik.http.services.synapse.loadbalancer.server.port=8008
      - traefik.http.routers.synapse.entryPoints=https
      - traefik.http.routers.synapse.rule=Host(`synapse.example.com`)
      - traefik.http.routers.synapse.service=synapse
      - traefik.http.routers.synapse.tls.certresolver=mytlschallenge

10-listen-on-ipv6-by-default.sh is gewoon een leeg bestandje om ipv6-by-default uit te zetten, want dat werkt niet bij mij.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Apprise wordt veel gebruikt in scripts om notificaties naar allerlei services te sturen. Matrix heeft heel erg basic (alleen text, niet versleuteld) support.

Het zou cool zijn als iemand die er wat meer verstand van heeft attachment support (en eventueel versleuteling) kan toevoegen aan notify_matrix voor Apprise. Dan ondersteunen alle projecten die onder water Apprise gebruiken ook Matrix.

Ik heb begrepen dat het toevoegen van encryptie erg lastig is. Maar Matrix heeft onlangs een geld-injectie gekregen, dus het zal geen doodlopend spoor zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 30-08-2021 17:01 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SampleUser
Ik snap je keuze om het op deze manier te doen, maar voor een minder ervaren beheerder is het makkelijker om met https://github.com/spantaleev/matrix-docker-ansible-deploy dat playbook te werken. Werkt ook heel makkelijk met het toevoegen van bridges. Zal zo mijn config sturen voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@SampleUser die kende ik niet. Nu wil ik eigenlijk niet mijn huidige gebruikers, keys en chats kwijtraken, maar als ik dat zo vluchtig doorlees is onderhoud plegen daarmee inderdaad fijner. Anders zit je toch steeds commando's in te typen zovan:

code:
1
docker exec -ti matrix-synapse register_new_matrix_user -c /data/homeserver.yaml http://localhost:8008

Dus ik weet nog niet of ik het opnieuw wil installeren met ansible tenzij ik mijn huidige users/chats makkelijk kan porteren.

Sowieso is het delen van configs erg welkom, want het aanbod van getting-started achtige how-to's is een beetje schraal.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delphium
Je chats en users staan in een database. Dat kan ofwel het bestandje homeserver.db zijn, in het geval dat je SQLite gebruikt, of het staat in een PostgreSQL database, die je kunt exporteren.

• Jelv
  • Niet online
Element's latest bridge for Matrix: 'All the good stuff from WhatsApp, without the less good Facebook stuff' https://www.theregister.com/2021/09/09/element_whatsapp/

Element's EMS heeft nu ook een WhatsApp bridge. Volgens mij alleen voor de Element Hosting Services (zakelijk) en niet voor Element Home (persoonlijk). Zowel voor Element Home als Hosting Services.

En de officiële aankondiging is er ook https://element.io/blog/e...ix-bridging-for-whatsapp/

Sounds good - what’s the cost?
WhatsApp bridging service is US$0.50 per active user per month - a user is counted as active if they send messages over the bridge from the WhatsApp side during the billing month.
Betalen per gebruiker, die grote groepsgesprekken zullen wel duur worden dan :|
Is EMS powered WhatsApp Bridging suitable for everyday personal use?

Absolutely! However, in addition to the current features, we’re working on something specifically aimed at the personal use case which should be ready for prime time in the next few weeks...
Dit klinkt alsof ze een Beeper.com concurrent willen opzetten of lees ik daar teveel in?

Edit: Aan TS de link naar playbook van Docker/Ansible toegevoegd.

[ Voor 60% gewijzigd door Jelv op 09-09-2021 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 00:23
Sando schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:49:
Ter referentie voor anderen, dit is één van de lastiger op te zetten docker containers. Je hebt allemaal gedoe met zaken die niet met de default instellingen werken en nergens wordt verteld hoe je het dan goed moet instellen. Voornamelijk die database instellingen. Wat een speurtocht voor een noob.

Meestal zoek ik dan wat anders wat simpeler werkt. Als iets een beetje populair is, dan werkt het vaak meteen, of er staat gewoon heel duidelijk uitgelegd hoe je het meteen laat werken. Maar Matrix wordt toch wel hoog aangeschreven, dus dan maar volharden.

Ik gebruik Traefik als reverse proxy. Dat is een leercurve apart maar die laat ik verder buiten beschouwing.

docker-compose.yml
code:
1
2
3
version: '3.7'

...
Ik heb gewoon dit achter een Nginx proxy draaien en dat werkt perfect:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
version: '3'

services:
    synapse:
        image: matrixdotorg/synapse
        restart: unless-stopped
        environment:
            SYNAPSE_CONFIG_PATH: /data/homeserver.yaml
            SYNAPSE_SERVER_NAME: example.com
            SYNAPSE_REPORT_STATS: "no"
            TZ: Europe/Brussels
        volumes:
            - ./.files-synapse:/data
        depends_on:
            - database
        ports:
            - "8008:8008"

database:
        image: postgres
        restart: unless-stopped
        environment:
            POSTGRES_USER: ${POSTGRES_USER}
            POSTGRES_PASSWORD: ${POSTGRES_PASSWORD}
            POSTGRES_DB: ${POSTGRES_DATABASE}
            # ensure the database gets created correctly: https://github.com/matrix-org/synapse/blob/master/docs/postgres.md#set-up-database
            POSTGRES_INITDB_ARGS: --encoding=UTF-8 --lc-collate=C --lc-ctype=C
        volumes:
            - ./.files-postgres:/var/lib/postgresql/data

Heb hiervoor een README:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Generate the config file:

```
$ sudo docker-compose run --rm synapse generate
```

Create user:

```
$ sudo docker exec -it matrix_synapse_1 bash
$ register_new_matrix_user -c /data/homeserver.yaml http://localhost:8008
```

Nginx config snippets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
server {
    listen      443 ssl;
    listen      [::]:443 ssl;
    server_name example.com www.example.com;

ssl_certificate     /etc/letsencrypt/live/example.com/fullchain.pem;
    ssl_certificate_key /etc/letsencrypt/live/example.com/privkey.pem;

location / {
        # If not within location, it would always be executed (return does not work like in programming languages)
        return 444;
    }

# https://github.com/matrix-org/synapse/blob/master/INSTALL.md#client-well-known-uri
    location /.well-known/matrix/client {
        default_type application/json;
        add_header Access-Control-Allow-Origin *; # To work in browser based clients, the file must be served with the appropriate Cross-Origin Resource Sharing (CORS) headers
        return 200 '{"m.homeserver": {"base_url": "https://matrix.example.com:8448"}}';
    }

# https://github.com/matrix-org/synapse/blob/develop/docs/delegate.md
    location /.well-known/matrix/server {
        default_type application/json;
        return 200 '{"example.com": "matrix.example.com:8448"}';
    }
}

# https://github.com/matrix-org/synapse/blob/master/docs/reverse_proxy.md
server {
    listen      8448 ssl;
    listen      [::]:8448 ssl;
    server_name matrix.example.com www.matrix.example.com;

ssl_certificate     /etc/letsencrypt/live/example.com/fullchain.pem;
    ssl_certificate_key /etc/letsencrypt/live/example.com/privkey.pem;

location / {
        proxy_pass          http://127.0.0.1:8008;
        proxy_set_header    X-Forwarded-For $remote_addr;
        proxy_set_header    X-Forwarded-Proto $scheme;
        proxy_set_header    Host $host;
    }
}

Je kan je inloggen op https://element.io met
code:
1
@user:example.com
als gebruikersnaam en hij zet automatisch de homeserver juist.

Support voor encryptie in Matrix bij apprise is under construction, maar de developer vraagt hulp (is wel heel actief en behulpzaam op discord):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
Als ik heel eerlijk ben vind ik het er met containers niet echt veel makkelijker op worden voor de noob.
Tutorials voor een installatie van broncode is misschien iets meer werk, maar veel minder abstract en gemakkelijker te begrijpen voor de leek. Pak een raspberry-pi of een virtual machine en probeer het eens op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 00:23
Als je het echt makkelijk wilt, kan je gewoon de ansible gebruiken, deze doet alles voor je: https://github.com/spantaleev/matrix-docker-ansible-deploy . Maar synapse is inderdaad niet de meest makkelijke selfhosting om op te zetten, hopelijk wordt dit met conduit in de toekomst beter.

[ Voor 59% gewijzigd door MartenBE op 19-09-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De Spaces/Ruimtes functie is live gegaan in alle Element apps https://element.io/blog/spaces-blast-out-of-beta/ En ook sinds paar weken in FluffyChat. Het is een functie vergelijkbaar met workspaces in Slack en servers in Discord, een manier om kamers en personen te groeperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik ben hier ook eens naar het kijken, goed om zoveel mogelijk weg te gaan bij de Big Tech. Zit te denken om Synapse te gaan draaien op mijn virtual machine die ik bij TransIP host en dan te verbinden met mijn eigen OpenLDAP. Heeft iemand dat hier toevallig al werkend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delphium
Ik heb hier Synapse achter een Apache reverse-proxy draaien op mijn VPS bij TransIP. Ook element host ik zelf op Apache. Ik heb geen ervaring met openLDAP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:15:
Ik ben hier ook eens naar het kijken, goed om zoveel mogelijk weg te gaan bij de Big Tech. Zit te denken om Synapse te gaan draaien op mijn virtual machine die ik bij TransIP host en dan te verbinden met mijn eigen OpenLDAP. Heeft iemand dat hier toevallig al werkend?
Ik wilde net zeggen dat heeft @delphium volgens mij draaien 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Top, heren! Heb Synapse inmiddels werkend op mijn Ubuntu 18 VPS met reverse proxy NginX, maar de OpenLDAP is me helaas nog niet gelukt. Ben nog even bezig om de debugging te analyseren want daar word ik nog niet echt wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:05:
Top, heren! Heb Synapse inmiddels werkend op mijn Ubuntu 18 VPS met reverse proxy NginX, maar de OpenLDAP is me helaas nog niet gelukt. Ben nog even bezig om de debugging te analyseren want daar word ik nog niet echt wijs uit.
Voor welke ldap plugin ben je gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
@Dennis Ik weet natuurlijk niet wat je situatie precies is, maar is er een mogelijkheid om LDAP te omzeilen? Ik werk zelf altijd volgen het KISS-principe. LDAP is niet iets wat daar per definitie in past.

Het kan natuurlijk zijn dat je het gewoon cool vindt om een eigen directory-server te draaien en in dat geval vind je het waarschijnlijk ook wel leuk om uit te zoeken hoe het kan werken met matrix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
delphium schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:17:
@Dennis Ik weet natuurlijk niet wat je situatie precies is, maar is er een mogelijkheid om LDAP te omzeilen? Ik werk zelf altijd volgen het KISS-principe. LDAP is niet iets wat daar per definitie in past.

Het kan natuurlijk zijn dat je het gewoon cool vindt om een eigen directory-server te draaien en in dat geval vind je het waarschijnlijk ook wel leuk om uit te zoeken hoe het kan werken met matrix.
Ja natuurlijk kan dat :+, maar ik had hem al draaien en vind het inderdaad gewoon cool en ook makkelijk. Heb al een grote variëteit aan services gekoppeld aan mijn OpenLDAP en op zich wel makkelijk dat het allemaal met één wachtwoord werkt etc: Radius, OwnCloud, NAS, Subversion en mogelijk ook mail in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Heb het werkend.

Had de LDAP in de configuratie met FQDN gedaan maar die FQDN zit niet in de DNS op die server. Heb nu 127.0.0.1 gedaan en het werkt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Element One is uitgekomen. Dit is de dienst waar ze eerder al naar hintte met ingebouwde Telegram, WhatsApp en Signal bruggen voor 5 euro per maand. Details https://element.io/blog/e...nd-telegram-in-one-place/

Een directe concurrent voor Beeper dus waar je 15 bruggen krijgt maar wel voor 10 euro per maand.

Edit: En nu ook op de FP nieuws: Element krijgt betaalde One-app met bridges voor WhatsApp, Signal en ...

[ Voor 29% gewijzigd door Jelv op 26-10-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Jelv schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:12:
Element One is uitgekomen. Dit is de dienst waar ze eerder al naar hintte met ingebouwde Telegram, WhatsApp en Signal bruggen voor 5 euro per maand. Details https://element.io/blog/e...nd-telegram-in-one-place/

Een directe concurrent voor Beeper dus waar je 15 bruggen krijgt maar wel voor 10 euro per maand.

Edit: En nu ook op de FP nieuws: Element krijgt betaalde One-app met bridges voor WhatsApp, Signal en ...
Ben zelf benieuwd op basis waarvan die bridges werken. Heeft element die maunium(?) bridges geforkt? Die werken prima, maar zijn niet echt user friendly (whatsapp bridge heeft een telefoon nodig, signal heeft wat geklooi met captchas). Alleen Telegram werkt echt goed, maar hun API is al vanaf het begin open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
SampleUser schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:31:
[...]

Ben zelf benieuwd op basis waarvan die bridges werken. Heeft element die maunium(?) bridges geforkt? Die werken prima, maar zijn niet echt user friendly (whatsapp bridge heeft een telefoon nodig, signal heeft wat geklooi met captchas). Alleen Telegram werkt echt goed, maar hun API is al vanaf het begin open
Zie het nu niet staan maar is maunium volgens mij. Het opzetten van gesprek zal nog wel met telefoonnummer gaan via de kamer met de WhatsApp bot. pm +31[phone] is het commando dan. Als ze daar betere integratie voor bouwen zou het wel winst zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Kun je hiermee ook al die diensten in bijvoorbeeld Fluffychat gebruiken? Die vind ik prettiger werken dan de Element app (op Android).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SampleUser
Dennis schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:29:
Kun je hiermee ook al die diensten in bijvoorbeeld Fluffychat gebruiken? Die vind ik prettiger werken dan de Element app (op Android).
Ik ga er vanuit dat dit gewoon een hosted homeserver is, dus dat zal vast wel werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@Dennis ja, Element One is gewoon een betaalde homeserver. Bruggen gaan via kamers. Instellen gaat wel via dashboard van EMS. Dat is niet in een app maar via web.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Denk trouwens nog steeds niet dat ik het dan ga doen... vind het pas meerwaarde hebben als een groot deel op verschillende diensten zit maar realiteit is dat 99% op WhatsApp zit. En merendeel van mijn contacten zien geen noodzaak iets anders te gebruiken.

Moet wel zeggen dat ik positief verrast ben over de video-bel-kwaliteit van de Element App. Dat werkt vlekkeloos. En mooi dat ook voor deze dienst een opensourcevariant beschikbaar is.
Pagina: 1 2 Laatste