Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:34
Wozmro schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:00:
[...]
Eerlijk gezegd: ik ben nooit achterover gevallen van die uurlonen voor arbeiders die ploegwerk doen in een grote fabriek.
Zo een tabel zijn basislonen(bij ons toch) , ploegenpremie is er niet bijgeteld want verschilt er dag/post/werksysteem(een zaterdag in volcontinu krijgt meer premie dan een zaterag in een 6dagen/2ploegen-schema) . Op onze fabriek kom je aan 8 soorten ploegensystemen voor arbeiders denk ik.

En groot verschil:
Arbeider = vast loon
Bediende = loon stijgt elk jaar

En bediendes hebben betere pensioen-regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Rakward schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

En groot verschil:
Arbeider = vast loon
Bediende = loon stijgt elk jaar

En bediendes hebben betere pensioen-regeling.
Hebben arbeiders dan ook geen inflatiecorrectie? Of bedoel je dat bediendes bovenop de jaarlijkse inflatiecorrectie nog een extra verhoging (periodiek) krijgen die arbeiders niet krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rakward
Rubbergrover1 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:30:
[...]

Hebben arbeiders dan ook geen inflatiecorrectie? Of bedoel je dat bediendes bovenop de jaarlijkse inflatiecorrectie nog een extra verhoging (periodiek) krijgen die arbeiders niet krijgen?
Inflatie-correctie heeft iedereen.

Maar een arbeidersloon is gebonden aan de functie. Een bediende-loon is gebonden aan de functie+aantal jaren dienst. Die hun loontabel is dus ook veel uitgebreider. us hoe langer we moeten werken, hoe groter de loonsongelijkheid tussen deze 2.

Normaal moest dit al lang gelijkgetrokken worden om de oneerlijkheden weg te werken maarja, Belgie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Rakward schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Inflatie-correctie heeft iedereen.

Maar een arbeidersloon is gebonden aan de functie. Een bediende-loon is gebonden aan de functie+aantal jaren dienst. Die hun loontabel is dus ook veel uitgebreider. us hoe langer we moeten werken, hoe groter de loonsongelijkheid tussen deze 2.

Normaal moest dit al lang gelijkgetrokken worden om de oneerlijkheden weg te werken maarja, Belgie ...
Nujam gelijktrekken is veel gezegd en zal nooit gebeuren. Uiteindelijk zijn er in Belgie zowat 30 statuten waaronder je tewerkgesteld kunt worden en die kan je nooit volledig gelijktrekken. Zelfs de 3 grootste (arbeider, bediende, overheidspersoneel zonder contract) hebben zo een grote verschillen dat volledig gelijktrekken een onmogelijke opgave is. Wel zijn bepaalde verschillen (bijv. opzegtermijn) reeds gelijkgetrokken. Het was zeker ook niet de bedoeling om de verschillen in loon tussen de verschillende statuten weg te werken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
Blokker_1999 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:
[...]
Het was zeker ook niet de bedoeling om de verschillen in loon tussen de verschillende statuten weg te werken.
Als arbeider zouden wij dat wel fijn vinden als ons loon ook meestijgt per jaar dat we er werken ...

Voor mijn job is ook een hogeschool-diploma nodig en regelmatig wat bijscholing, dus het is niet alsof wij "domme werkkrachten" zijn. Ik ben zelf ook aan het denken, zou ik niet beter overschakelen.

En toch snapt onze baas niet waarom hij geen nieuwe onderhoudselectriciens vind. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 22:49

Electrowolf

Mod met Liefde!

Blokker_1999 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Nujam gelijktrekken is veel gezegd en zal nooit gebeuren. Uiteindelijk zijn er in Belgie zowat 30 statuten waaronder je tewerkgesteld kunt worden en die kan je nooit volledig gelijktrekken. Zelfs de 3 grootste (arbeider, bediende, overheidspersoneel zonder contract) hebben zo een grote verschillen dat volledig gelijktrekken een onmogelijke opgave is. Wel zijn bepaalde verschillen (bijv. opzegtermijn) reeds gelijkgetrokken. Het was zeker ook niet de bedoeling om de verschillen in loon tussen de verschillende statuten weg te werken.
Even de Nederlander uithangen: wat zijn statuten in deze context? Het lijkt wat anders te zijn dan een CAO (die per sector zijn).

In Nederland heb je over het algemeen "gewoon" een contract, al dan niet verbonden aan een CAO.

:)F

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19
jbdeiman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:57:
Ik zeg ook niet dat ik het maximale krijg bij mijn werkgever. Maar je ziet door de markt die ontstaat wel dat er meer werkgevers komen (vooral bij schaarste) die prima betalen, maar juist aan de secundaire kant zorgen voor een goede, prettige omgeving en voor beloning aan andere zaken denken dan een beloning in loon. (Denk aan uitjes, borrels, BBQ, en dergelijke, maar ook aan gadgets bijvoorbeeld.
Borrels, een BBQ en gadgets e.d. komen natuurlijk ook gewoon uit de zelfde bak geld waar je salaris uit komt. En het is daarbij ook nog eens peanuts in verhouding tot je salaris.

Daarbij zijn teambuilding events ook van nut voor het bedrijf, het is niet alleen 'leuk' voor de werknemers.

Goeie secundaire voorwaarden zijn zaken als opleidingen e.d. waar je ook echt wat een hebt. En dat gaat dan ook snel om over veel hogere bedragen. Dat is een win-win voor zowel jou als je werkgever.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hydra schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Borrels, een BBQ en gadgets e.d. komen natuurlijk ook gewoon uit de zelfde bak geld waar je salaris uit komt. En het is daarbij ook nog eens peanuts in verhouding tot je salaris.
Tegelijk zijn het ook zaken die best een hoop geld kunnen kosten en erg anoniem zijn. Het hoort er natuurlijk wel bij om af en toe 'iets' te organiseren, maar ik hecht er zelf veel meer waarde aan als ik bij wijze van spreken een bos bloemen (uit naam) van mijn manager krijg als ik iets bijzonders heb gedaan (of ons team). Dat kost maar een paar tientjes, maar laat wel zien dat je weet waar ik mee bezig bent en dat je blij bent met wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:03:
[...]

Tegelijk zijn het ook zaken die best een hoop geld kunnen kosten en erg anoniem zijn. Het hoort er natuurlijk wel bij om af en toe 'iets' te organiseren, maar ik hecht er zelf veel meer waarde aan als ik bij wijze van spreken een bos bloemen (uit naam) van mijn manager krijg als ik iets bijzonders heb gedaan (of ons team). Dat kost maar een paar tientjes, maar laat wel zien dat je weet waar ik mee bezig bent en dat je blij bent met wat ik doe.
BBQ of borrel valt echt heel erg mee. Het lijkt snel een hoop geld, maar valt in het niet bij de totale loonsom. Wij hebben 1x per jaar een borrel voor personeel en gepensioneerden, ik werk bij een MKBer. De som van die borrel, inclusief borrelhapjes, zou ik kunnen betalen. Ik zal die maand op wat andere dingen moeten letten, maar ik kom er niet acuut door in financiële nood. De gemiddelde loonsom per maand is tientallen malen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pizza_Boom schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
BBQ of borrel valt echt heel erg mee. Het lijkt snel een hoop geld, maar valt in het niet bij de totale loonsom. Wij hebben 1x per jaar een borrel voor personeel en gepensioneerden, ik werk bij een MKBer. De som van die borrel, inclusief borrelhapjes, zou ik kunnen betalen. Ik zal die maand op wat andere dingen moeten letten, maar ik kom er niet acuut door in financiële nood. De gemiddelde loonsom per maand is tientallen malen hoger.
Het hangt natuurlijk ook af van hoe het wordt aangepakt. Het gaat vaak niet alleen om drank met wat borrelhapjes. Je hebt vaak kosten voor locatie plus eten plus drinken plus enige vorm van vermaak en dan zit je snel richting 100 per persoon of meer. (Nog exclusief eventuele verloren werktijd.) Is op zich niet erg natuurlijk, want je krijgt er ook wat voor terug, maar zelf word ik er eerlijk gezegd niet warm of koud van.

Het is in elk geval wel goed dat je als bedrijf realiseert dat verschillende 'soorten' mensen ook verschillend naar zulke uitjes kijken. Ik ken genoeg mensen (vaak de wat meer introverte) die het eerder vreselijk vinden om op zo'n avond 'sociaal' te moeten zijn en plezier te 'moeten' hebben, dan dat ze er blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:33:
Het hangt natuurlijk ook af van hoe het wordt aangepakt. Het gaat vaak niet alleen om drank met wat borrelhapjes. Je hebt vaak kosten voor locatie plus eten plus drinken plus enige vorm van vermaak en dan zit je snel richting 100 per persoon of meer. (Nog exclusief eventuele verloren werktijd.) Is op zich niet erg natuurlijk, want je krijgt er ook wat voor terug, maar zelf word ik er eerlijk gezegd niet warm of koud van.
Locatiekosten heb je met het MKB niet. Je belt een uitbater: Heb jij over 4 weken ruimte voor een bedrijfsborrel in je zaaltje, we komen met ca. 25-40 man. En de uitbater is blij dat ie zijn zaaltje weer een namiddag/avond vol heeft.

Als je met 1000 man komt is het natuurlijk wat anders, maar dan zou je eventueel nog wel kunnen onderhandelen over de prijs. Ik heb naast mijn studie in de horeca gewerkt, denk als je bij de gemiddelde uitbater komt voor 1000 man, daar echt wel wat te regelen valt.
Het is in elk geval wel goed dat je als bedrijf realiseert dat verschillende 'soorten' mensen ook verschillend naar zulke uitjes kijken. Ik ken genoeg mensen (vaak de wat meer introverte) die het eerder vreselijk vinden om op zo'n avond 'sociaal' te moeten zijn en plezier te 'moeten' hebben, dan dat ze er blij van worden.
Dat is absoluut waar. Anderzijds, ik heb het gevoel dat het merendeel van de mensen het nog steeds wel leuk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:58
Hydra schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Daarbij zijn teambuilding events ook van nut voor het bedrijf, het is niet alleen 'leuk' voor de werknemers.

Goeie secundaire voorwaarden zijn zaken als opleidingen e.d. waar je ook echt wat een hebt. En dat gaat dan ook snel om over veel hogere bedragen. Dat is een win-win voor zowel jou als je werkgever.
Dat klopt, maar de tijd dat je iedereen blij houdt met alleen maar een goed loon is beperkt. Bedrijven zijn meer bezig met mensen te binden en met alleen een zak geld koop/ krijg je geen loyaliteit.

Opleidingen en dergelijke krijgen we bij ons ook wel, dat is geen issue. Ben nu op zoek naar een iets specifieke opleiding/ cursus om mezelf op een zwakte van mij verder te ontwikkelen, wordt verder geregeld vanuit de werkgever.

Het is heel simpel: als je het gevoel hebt bij een werkgever dat je het goed hebt, maar ook onderdeel uitmaakt van een (leuk) bedrijf met leuke mensen en een fijne (werk) omgeving, dan ben je minder snel geneigd om ergens anders heen te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pizza_Boom schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:25:
[...]
Locatiekosten heb je met het MKB niet. Je belt een uitbater: Heb jij over 4 weken ruimte voor een bedrijfsborrel in je zaaltje, we komen met ca. 25-40 man. En de uitbater is blij dat ie zijn zaaltje weer een namiddag/avond vol heeft.
Dat is bij ons eerder een afdelingsuitje/borrel en dat is prima op korte termijn zo te doen. Maar als het om wat grotere groepen gaat (zeg 200 man), dan wil je ook wel eens een echt uitje en dan zul je toch wat meer aandacht (en geld) eraan besteden.

Er is trouwens soms ook een gevaarlijk dunne lijn tussen het te goedkoop doen (vrekkerige werkgever) en het te duur doen (geldverspilling). Waardoor zo'n uitje ook een averechts effect kan hebben. Het handigste is het daarom om iets 'origineels" te doen in plaats van de standaard borrels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:39
JaQ schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:55:
[...]

Maak het lekker extreem joh.

Waardering uit zich ook (tevens) in andere vormen dan enkel financieel. Zonder waardering (blijven) werken is voor maar weinigen weggelegd. En ja, er zijn mensen die zoveel hechten aan schouderklopjes (bbq’s, gadgets, etc) dat ze daardoor een lagere financiële beloning accepteren.

Tegelijkertijd ben ik vorig jaar door een freelancer aangesproken dat ik zijn “baan” ging outsourcen naar een lage lonen land, dat vond ik ook bijzonder ;)
Tsja .... interessant punt.
Het kost eigenlijk bijna niks (voor 30 euro kan je aardig veel drinken, doe je er nog eens 5-10 euro aan hapjes bij). In het geval van een BBQ is dat nog eens 10-15 per persoon erbij. Absoluut de kosten niet, ik verdien een veelvoud van dit bedrag op een dag.
Indien je een goede leverancier hebt gevonden kunnen die ook bijna alles regelen, zodat het interne personeel zich kan bezig houden met hun eigen werk. Eigenlijk is het raar dat hier zo zuinig over gedaan wordt.

De BBQ's/feestjes afgelopen 7 jaar kan ik op een hand tellen, kennelijk is dit bedrag al te veel voor het personeel. Gadgets heb ik nog nooit gehad, afgezien van werklaptops en ali-express radiootjes in het karige kerstpakket.
Tuxie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:24:
Leuk topic dit!

Ook in het kader van dit topic: weet je hoeveel je collega's verdienen? Werkgevers proberen dit altijd angstvallig stil te houden....is in hun voordeel.....Bij elke werkgever die ik gehad heb probeer ik zo snel mogelijk de salarissen om mij heen te kennen....Er is veel meer mogelijk dan velen hier stellen, je moet alleen bereid zijn het spel mee te spelen....
Ik heb het bij sommige werkgevers weleens aan mijn collega's gevraagd omdat ik daar tegen een betonnen muur opliep toen ik om verhoging van mijn bescheiden salaris vroeg. Mijn zeer prima presterende collega met een jaar minder ervaring (ik had 4 jaar werkervaring) bleek op 2400 zonder auto te zitten en ik op 2800 met auto.

Maar een ander die meer werkervaring had maar geen relevante, bleek voor 4200 met auto binnengekomen te zijn. Het was toen dat er geen 100 euro bij mijn salaris kon aan het eind van het jaar. Andere baan gevonden en toen kon er ineens wel veel meer bij. Eerste vraag die mijn manager stelde na het opzeggen was of ik wegging voor het geld :+ Daar toen maar over gelogen (was wel één van de redenen), want zo'n eigenwijs verbeter je toch niet.
jbdeiman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:58:
[...]

Dat klopt, maar de tijd dat je iedereen blij houdt met alleen maar een goed loon is beperkt. Bedrijven zijn meer bezig met mensen te binden en met alleen een zak geld koop/ krijg je geen loyaliteit.
[....]
Grappige bevinding. Bij mijn werkgever stikt het juist van de collega's die in de 'gouden kooi' zitten. Gelukkig presteren de meesten prima, maar er zijn uitzonderingen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door fonsoy op 02-08-2021 23:13 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik herken me eigenlijk helemaal niet zo in dit topic. 2 jaar geleden gestart bij mijn eerste baan na m'n opleiding. Na een jaar verhoging gehad van ~17% en na opnieuw een jaar weer 16%. Hoe? Gewoon, er om vragen en een beetje normaal je werk doen. Ook weet ik wat de rest van mijn team verdiend, waardoor ik en mijn team gemakkelijk kan/kunnen onderhandelen over een eventuele verhoging.

Ik merk wel dat dat misschien ook per generatie verschilt; de gemiddelde leeftijd van mijn team is ~30 jaar en het valt me op dat de meeste "ouderen" binnen het bedrijf het erg lastig vinden om over salaris en beloning te praten, terwijl de mensen van mijn generatie er juist heel gemakkelijk over spreken.
Pagina: 1 2 3 Laatste