Ik speelde tot vandaag alleen nog maar "PES 2021" dus de meest recente "PES" voor het echt eFootball werd. Kon in de jaren erna niet wennen aan de nieuwe variant met heel veel redenen (goed om te melden: ik speel alleen lokaal, met vrienden en dus niet/nooit multiplayer online). De gameplay beviel voor geen meter, voelde nergens meer aan als voetbal en FIFA meed ik al sinds jaren omdat dat al helemaal niets meer met voetbal te maken leek te hebben qua gevoel.
Ik heb de laatste eFootball weer geïnstalleerd, op m'n PS5 Pro en Series X. Ik weet niet wat ze hebben gedaan en wanneer, maar man, wat speelt dit een stuk prettiger. Het voelt natuurlijk(er), eindelijk weer een écht voetbalgevoel en los van het hele online/coins/experience idee (daar geef ik geen zier om) is dit nu mijn nieuwe way to go ipv. PES 2021.
Er zijn nu ook meer clubs (lokaal) en weer live updates

wat de 2021 versie keer op keer liet hangen op de netwerkverbinding maken/zoeken met Konami (good luck...). Als dit een betaalde (fysieke

) variant zou worden met alle clubs dan zou ik het direct full price kopen. Jammer dat alles tegenwoordig draait om de Myclub/FUT principes waar er ook lokaal zoveel lol mee te beleven valt; gelukkig is dat nu voor mijn idee goed afgevangen en mooi meegenomen, gratis.
Jammere is, maar bijkomstig, dat de achievements en trophies niet wijzigden sinds de komst van het eerste deel en dit alleen nog maar iteraties zijn maar niet op dat vlak. Is altijd leuk om ook nog naar toe te werken (ipv coins of weet ik het wat) maar uiteraard bijzaak.
Blij met de weg die men is ingeslagen tot dusver qua gameplay iig, op zowel PS5 als Xbox speelde het heel lekker.