beheerder verantwoordelijk bij smaad en laster op forum?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 21.425 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-02-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Geen idee wat voor soort online forum het precies is. Heeft het forum een inschrijving bij de KvK? Even uittreksel kopen en kijken wie de daadwerkelijke eigenaar is. Mooi voorwerk waar de advocaat vervolgens op door kan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Moeilijk van afstand te beoordelen. Iedereen heeft in het beginsel vrijheid van meningsuiting. Dat is redelijk vrij, maar smaad mag dan weer niet. Wat is het verhaal en in hoeverre waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De eerste vraag is of de forumberichten wettelijk zijn toegestaan. Je spreekt van smaad of laster, maar juridisch zijn dat hele specifieke termen. Niet elke leugen valt als smaad of laster aan te merken. Dat hoeft ook niet: ook andere berichten kunnen onrechtmatig zijn. Maar wat voor jou duidelijke leugens zijn, kan toch onder de vrijheid van meningsuiting vallen. Een beetje overdrijven in een online review is bijvoorbeeld toegestaan. Ook is het mogelijk dat degene een journalistiek doel nastreeft en in dat kader extra bescherming geniet. Zonder verdere context kan niemand hier inschatten of de berichten daadwerkelijk onrechtmatig zijn. Als je de link naar mij doorstuurt, wil ik wel een inschatting maken.

Als de forumberichten niet zijn toegestaan en je kunt aantonen dat je door de berichten schade hebt geleden, kun je zowel degene die de berichten heeft geplaatst als de forumeigenaar aansprakelijk stellen. De forumeigenaar geniet in sommige gevallen wettelijke bescherming, maar gelet op zijn reactie kan hij zich niet op die bescherming beroepen. Dat de beheerder heeft gereageerd en zelfs jouw berichten op het forum heeft verspreid werkt daarbij in je voordeel. Je hebt nu namelijk bewijs dat hij je berichten heeft ontvangen.

Je kunt ook nog overwegen om de hoster aan te schrijven.
FrankHe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:57:
Geen idee wat voor soort online forum het precies is. Heeft het forum een inschrijving bij de KvK? Even uittreksel kopen en kijken wie de daadwerkelijke eigenaar is. Mooi voorwerk waar de advocaat vervolgens op door kan bouwen.
Via de KvK-app kun je dit gratis opzoeken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik mis een beetje wat dit met het Shopping Forum te maken heeft. Daarom geef ik het topic ook een zetje richting Algemene Zaken.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
In enkele berichten wordt ook gezegd dat ze hun doel bereikt hebben omdat ik schade heb geleden, volgens mij is berichten plaatsen om een ander opzettelijk schade toe te doen sowieso strafbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Wat ik vooral vervelend vind is dat mijn naam zomaar te grabbel wordt gegooid en dat ik als het een beetje tegenzit mijn bedrijfje waar ik 3 jaar werk en al mijn spaargeld in heb zitten zomaar weg kan gooien, ik heb er zo'n beetje alles aan gedaan om er onderling met het forum uit te komen maar ik wordt gewoon niet serieus genomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
Ik zou in elk geval stoppen met daar posten en al je posts leeghalen. Je bent aan het wrijven in een vlek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
418O2 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:30:
Ik zou in elk geval stoppen met daar posten en al je posts leeghalen. Je bent aan het wrijven in een vlek
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@nickklomp Zou je misschien iets meer aan je interpunctie kunnen doen om de teksten een beetje leesbaar te houden? Als je het gevoel hebt dat de beheerder en de eigenaar van de aquarium zonder garantie je 'bejegenen', dan kan je altijd een aangifte doen: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wow. Ik heb ff die 15 paginas op dat NaCl-water forum doorgebladerd. :|
Wat een moddergooien over en weer.

Besef wel: dit ga je nooit meer winnen. Ongeacht wie er gelijk heeft.

Tegen een hitsige online meute kun je niet op. Iedere post die je doet, is meer olie op het vuur.

*snip* dit kan als doxing beschouwd worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 21-07-2021 10:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 19:33
Dat forum is wel heel niche.. Haal je daar al je klanten uit? Anders is het misschien toch niet zo'n groot probleem als je nu denkt. En als dat wel zo is, misschien sowieso handig om niet afhankelijk te zijn van 1 forum.

Ik zie ook je trustpilot reviews, dus er is sowieso wel het ea negatiefs te vinden over je bedrijf. Ik ga er ook eventjes vanuit dat trustpilot beter vindbaar is dan dat forum.

Als je er echt wat aan wilt doen zul je denk ik moeten zorgen dat je serieus genomen word.. Bijv door toch het via de legal weg te doen of om gewoon eens langs te gaan bij de ontevreden klant en het ea op te lossen of door eens bij de beheerder van het forum langs te gaan en persoonlijk vragen of hij het ea kan verwijderen (op een vriendelijke manier).

Lijkt mij dat je er nu meer tijd in hebt zitten dan dat je ff een nieuw product gefixt had voor de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Outerspace schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:34:
@nickklomp Zou je misschien iets meer aan je interpunctie kunnen doen om de teksten een beetje leesbaar te houden? Als je het gevoel hebt dat de beheerder en de eigenaar van de aquarium zonder garantie je 'bejegenen', dan kan je altijd een aangifte doen: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 19:33
nickklomp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:40:
[...]

Ik denk dat ik met een aangifte (zeker wat betreft een schadevergoeding) niet veel ga bereiken, ik denk dat het sowieso een civiele procedure wordt maar ik weet niet in hoeverre de beheerder financieel verantwoordelijk is
Hoe denk je schade uberhaupt aan te kunnen tonen? Lijkt mij erg lastig om er een concreet bedrag aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
ehtweak schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:36:
Wow. Ik heb ff die 15 paginas op dat NaCl forum doorgebladerd. :|
Wat een moddergooien over en weer.

Besef wel: dit ga je nooit meer winnen. Ongeacht wie er gelijk heeft.

Tegen een hitsige online meute kun je niet op. Iedere post die je doet, is meer olie op het vuur.

En als ik dit zo lees, moet de @nickklomp ook nog wel wat leren... ;)
[mbr]*snip*[/]
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door nickklomp op 21-07-2021 15:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zit het even snel door te scannen, maar dit is precies hoe een gemiddelde topic op Tweakers met een ontevreden klant ook begint. Nog vrij netjes eerst zonder naam maar na aandringen komt die toch. Op Tweakers worden namen al snel niet functioneel voor de discussie gezien en verwijderd. Je zit er wel echt bovenop daar, na een paar reacties na de naam al. Je volgde het dus al en er zitten emoties van meerdere kanten. Dat ga je nooit 'winnen' door te reageren.

Laat doodbloeden, 15 pagina's is echt veel te veel, en laat tzt het topic uit Google verwijderen als zoekresultaat. De aantoonbare (tien) duizenden euro's schade zie ik nergens onderbouwd worden, dat wordt juridisch ook niks. En laat de juridische procedure geen slepende tweede discussie worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickklomp
Maaark schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:42:
[...]

Hoe denk je schade uberhaupt aan te kunnen tonen? Lijkt mij erg lastig om er een concreet bedrag aan te hangen.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickklomp
sambalbaj schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:42:
Ik zit het even snel door te scannen, maar dit is precies hoe een gemiddelde topic op Tweakers met een ontevreden klant ook begint. Nog vrij netjes eerst zonder naam maar na aandringen komt die toch. Op Tweakers worden namen al snel niet functioneel voor de discussie gezien en verwijderd. Je zit er wel echt bovenop daar, na een paar reacties na de naam al. Je volgde het dus al en er zitten emoties van meerdere kanten. Dat ga je nooit 'winnen' door te reageren.

Laat doodbloeden, 15 pagina's is echt veel te veel, en laat tzt het topic uit Google verwijderen als zoekresultaat. De aantoonbare (tien) duizenden euro's schade zie ik nergens onderbouwd worden, dat wordt juridisch ook niks. En laat de juridische procedure geen slepende tweede discussie worden.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickklomp
ehtweak schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:36:
En als ik dit zo lees, moet de TS ook nog wel wat leren... ;)
*snip*
Ik moet zeker nog veel leren en ik heb ook redelijk wat fouten gemaakt maar ik zou het toch wel erg jammer vinden als mijn bedrijfje op deze manier aan zijn einde komt, zeker gezien de hoeveelheid tijd en geld erin zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 21-07-2021 10:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
Maar even over het specifieke geval, je hebt uiteindelijk wel een aquarium verkocht met een defect. Ondanks dat je dat via marktplaats voor minder geld deed, was je naam er wel aan verbonden. Het is niet gek dat anderen dan denken, hmm, nick maakt wel matige aquariums. Dus mocht je nog eens iets van mindere kwaliteit willen verkopen, doe dat dan niet zo dat het herleidbaar is naar jou of je bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
418O2 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:51:
Maar even over het specifieke geval, je hebt uiteindelijk wel een aquarium verkocht met een defect. Ondanks dat je dat via marktplaats voor minder geld deed, was je naam er wel aan verbonden. Het is niet gek dat anderen dan denken, hmm, nick maakt wel matige aquariums. Dus mocht je nog eens iets van mindere kwaliteit willen verkopen, doe dat dan niet zo dat het herleidbaar is naar jou of je bedrijf
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

't wordt vager en vager.. aquarium door jouw gebouwd en door jouw verkocht, met een defect. Kan gebeuren. Maar je verhaal is wel wazig eigenlijk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
M2M schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:55:
't wordt vager en vager.. aquarium door jouw gebouwd en door jouw verkocht, met een defect. Kan gebeuren. Maar je verhaal is wel wazig eigenlijk.
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:13
Tja, je moet als je een bedrijf hebt altijd in het achterhoofd houden welk effect een actie kan hebben. Je kan dan wel zeggen 'geen garantie' en daar zal je wel gelijk in hebben, echter zijn mensen er tegenwoordig als de kippen bij om hun ervaring online te delen. Denk dat je ook niet veel kans maakt aangezien je iets hebt verkocht wat niet goed blijkt te zijn, ondanks dat de 'klant' geen garantie kan claimen mag hij natuurlijk wel zijn mening over jouw werk ventileren. Verder zijn je andere recensies ook niet bepaald lovend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kan je je niet beroepen op de AVG-regels en de site eigenaar laten verplichten om je naam en website referenties te anonimiseren. Daarmee sta je denk ik sterker dan een verzoek om het topic te laten verwijderen. Dan drijft het topic niet meer snel naar boven bij de zoekresultaten.

Verder raad ik aan om niet meer op dat forum verder aan te klooien, en te kijken of je op een ander deel van het internet nieuwe klanten kan vinden. Mensen die je naam besmeuren zijn rotte appels en wil je niet als klant, tenzij ze poeslief terugkomen. Als je echt last hebt van laster en smaad kan je altijd een statement als nieuwsbericht op je site plaatsen waarin je uitleg geeft. Uiteraard zonder referenties naar dat forum of enige uitgebreide uitleg over de zaak.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
NotSoSteady schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:02:
Tja, je moet als je een bedrijf hebt altijd in het achterhoofd houden welk effect een actie kan hebben. Je kan dan wel zeggen 'geen garantie' en daar zal je wel gelijk in hebben, echter zijn mensen er tegenwoordig als de kippen bij om hun ervaring online te delen. Denk dat je ook niet veel kans maakt aangezien je iets hebt verkocht wat niet goed blijkt te zijn, ondanks dat de 'klant' geen garantie kan claimen mag hij natuurlijk wel zijn mening over jouw werk ventileren. Verder zijn je andere recensies ook niet bepaald lovend.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kan je misschien wat interpuncties gebruiken in je laatste bericht? Dat leest wat makkelijker.
Alvast bedankt :)

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 21-07-2021 00:08 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:22
Sorry maar ik vind het ook apart...
En je andere reviews zijn ook niet heel positief.

En dat "ilse" zegt dat ze wel tevreden is
Volgens mij ben jij dat gewoon :p en niet je vriendin.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NotSoSteady
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:05:
[...]

Het lijkt mij dat alle andere berichten waarin mensen die nog nooit iets bij mij gekocht hebben zeggen dat ik scheef of prutswerk verkoop of waarin staat dat ze mijn bedrijf beter nu alvast kunnen sluiten omdat ik het toch wel kan vergeten of de berichten waarin ik zonder juridische onderbouwing of rechterlijke uitspraak voor oplichter wordt uitgemaakt niet mogen toch?
Sorry, maar je komt op mij over als een jong iemand die weinig kennis heeft van het runnen van een zaak.
Laat ik ook maar eens mijn ervaringen delen in dit topic. Ik ben degene die vorig jaar eind mei deze bak met meubel en lichtkap besteld had. De levertijd zou 5 a 6 weken zijn. Begin juni de aanbetaling gedaan en ongeveer 2 weken later een mail gekregen dat het glas en dergelijke binnen was. In juli bericht gekregen dat de bak geplakt was en het frame was ook klaar. Ik zou gedurende de bouw foto’s krijgen, maar die kwamen maar niet nadat ik erom gevraagd had. Ik ben er toen maar een keer heen gereden en er stond alleen een frame en verder niets. Ik wilde meteen een aanpassing laten doen omdat ik een DyMico had gekocht. De sump kon dus achterwege gelaten worden en ik heb later ook het leidingwerk laten vervallen. Dit is dus minder werk en had de hoop dat het dan misschien wat zou opschieten. Helaas was dit ijdele hoop. Mijn vertrouwen was in september toch wel naar het nulpunt gedaald. Ik zag op zijn facebook allerlei bakken, die later waren besteld geleverd worden. Na de de foto’s goed bekeken te hebben zag ik al dat de kwaliteit van deze bakken van bedenkelijk niveau waren. Gezien ik toch al een behoorlijk bedrag had aanbetaald moest ik wel doorzetten. Ik had trouwens al helemaal geen zin meer in de hobby. Ik was zo enthousiast vorig jaar mei en dit was in oktober naar nul gedaald. Ik heb op een gegeven moment ook deadlines gesteld die natuurlijk niet gehaald werden. Eind februari 2021 zou het eindelijk klaar zijn, maar ik had natuurlijk nul vertrouwen in wat mij te wachten stond. Ik had inmiddels al een een paar keer contact gehad met mijn rechtsbijstand en wist wat te doen mocht het niet naar het zin zijn. Ik had iemand meegenomen die er wat meer neutraal in stond want zelf was ik natuurlijk behoorlijk gekleurd. Toen we aankwamen zagen we dat het nog niet klaar was. Hij was er nog mee bezig, maar volgens hem ging het om nog een paar kleine dingen. Het meubel zag er niet uit en ik werd enorm boos. Hij wuifde alles weg. Het was een kwestie van wat poetsen zei hij. Nou, gerafelde, scheve randen en krassen in Dibond poets je niet weg. Ik ben normaal iemand die helemaal niet snel boos wordt en ben al die maanden ook netjes gebleven, maar ik ontplofte. De kap zag er ook niet uit, het was echt niet om aan te zien. Ik heb hem verteld dat ik de bak niet afneem en dat ik er helemaal klaar mee ben. Na wat foto’s te hebben genomen zijn we naar huis gereden en heb ik gelijk een ingebrekestellingsbrief geschreven en deze op drie manieren verstuurd, dus ook per mail. Ik kreeg diezelfde avond nog mail van hem dat hij de koopovereenkomst ontbond conform zijn algemene voorwaarden pt 9.4(overmacht). De overmacht was volgens hem de Corona Pandemie. Het materiaal zou hierdoor veel te laat geleverd zijn. Natuurlijk een onzinverhaal want ik had juni vorig jaar van hem al een mail dat de spullen binnen waren. Het kwam er ieder geval op neer dat hij de gemaakte materiaalkosten van mijn aanbetaling ging aftrekken en het restant zou overmaken. We zijn nu 2 maanden verder en ik heb nog steeds niet mijn geld geheel terug. Ik heb inmiddels voor goed 5.5K aan spullen op mijn zolder staan, maar heb helemaal geen zin meer in de hobby. Ik hoop dat dit nog een keer gaat komen. Ik vind het heel triest dat deze jongen er zelf helemaal van overtuigd is dat hij puik werk levert en dat hij goed bezig is. Mensen zullen zich wel afvragen waarom ik met hem in zee ben gegaan. Ik had natuurlijk bij 1 van de bekende bouwers kunnen bestellen. De reden is, dat het mij leuk leek om samen met een beginnende bouwer iets neer te zetten. Deze mensen moeten ook een kans krijgen. Helaas dus een totaal verkeerde inschatting gemaakt van betrokkene.
Ik zou in ieder geval ook geen aquarium bij jou bestellen als ik dit soort reacties lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heb het topic daar ff doorgelezen:

Mijn tip: haal de links weg uit dit bericht hier. Geeft meer slechte reclame.

Je had destijds gewoon adequater moeten reageren. Ipv de schuld bij de ander te leggen. Vervolgens doe je allemaal dingen die ik ook gedaan had als iemand die nog jong is (onder de 18 dacht ik?). Vervolgens wordt je daarop betrapt en blijf je toch reageren daar.

En dat is olie op het vuur.

Dus: link naar het forum hier weghalen, als je stappen wil ondernemen moet je daarvoor iemand in de arm nemen. Maar wat ik lees is geen smaad of laster. Je hebt een 2e hands aquarium verkocht dat bij jou is binnen gekomen (via je bedrijf) en dat is particulier doorverkocht. Geen idee of dat uitmaakt, maar een klant heeft ontdekt dat jij bij dat bedrijf hoorde. Het verkochte 2e hands aquarium was niet in geweldige staat. En ja, daar mag men wat van vinden. Daar mag men ook de conclusie trekken "daar zou ik niet kopen".

EDIT: en reacties als hierboven is waarom je de links/namen moet weghalen uit dit topic. Als we de reviews lezen lever je gewoon niet altijd goed werk, communiceer je niet goed en niet eerlijk over de voortgang. En de tendens is gelijk: door je werk hebben mensen geen zin meer in de hobby. En dat soort ervaringen zijn gewoon de doodsteek voor je bedrijf. En dat is geen smaad of laster, dat is terechte kritiek. Dus ga dáármee aan de slag! Krijg je sh*'t op orde....

Daarna een nieuwe bedrijfsnaam, nieuw adres, goed werk leveren en laat mensen dan reviews schrijven. En bij problemen dus ook daadwerkelijk met een oplossing komen.

Zo'n slechte kit rand? Je had ook kunnen voorstellen om die kit rand te herstellen. Relatief lage kosten, blije klant.... Misschien een leuke eerlijke review.

[ Voor 30% gewijzigd door Waah op 21-07-2021 00:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 20:55
De reviews bij Trustpilot en Google Reviews zijn niet mals, en bijna allemaal geschreven voor dat het zeewaterforum draadje uberhaupt bestond.

Verder nogal een vaag verhaal, niet vanuit je eigen bedrijf verkocht maar aan je vader verkocht om vervolgens voor je vader weer door te verkopen. Klinkt bij mij alsof je via een omweg bewust een ondeugdelijk product probeert te slijten.

Denk dat je vooral bij jezelf te rade moet gaan. Neem het product terug en geef de man zijn geld, zo red je je bedrijfsnaam nog enigzins - maar afgaande van de reviews zou ik er eigenlijk gewoon mee ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Aggressor schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:09:
Sorry maar ik vind het ook apart...
En je andere reviews zijn ook niet heel positief.

En dat "ilse" zegt dat ze wel tevreden is
Volgens mij ben jij dat gewoon :p en niet je vriendin.
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:19:
[...]

Ik heb inderdaad ook wat andere negatieve reviews, sommige zijn echt (ik maak ook fouten) en sommige zijn nep. Ilse is toch echt mijn vriendin en zij heeft ook een aquarium van mij staan, zij gaat nu ook niet meer op het forum reageren, berichten verwijderen op het forum gaat helaas niet omdat de beheerder deze terug online plaatst.
En dat is ook gewoon een grote fout: het recht proberen te breien door je vriendin. Je had het probleem moeten oplossen, of aangeven: 2e hands, duidelijk vermeld in de advertentie, helaas. En dan de kritiek voor lief nemen en verder niet reageren.

Door je vriendin te laten voorkomen als onafhankelijke partij, waar men vervolgens achter komt want zelfde IP adres... Tja olie op het vuur. En mensen gaan echt niet op basis van 1 positieve review opeens omslaan. Want het probleem van de originele topicstarter is nog steeds niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
danslo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:16:
De reviews bij Trustpilot en Google Reviews zijn niet mals, en bijna allemaal geschreven voor dat het zeewaterforum draadje uberhaupt bestond.

Verder nogal een vaag verhaal, niet vanuit je eigen bedrijf verkocht maar aan je vader verkocht om vervolgens voor je vader weer door te verkopen. Klinkt bij mij alsof je via een omweg een ondeugdelijk product tweedehands probeert te slijten.

Denk dat je vooral bij jezelf te rade moet gaan. Neem het product terug en geef de man zijn geld, zo red je je bedrijfsnaam nog enigzins - maar afgaande van de reviews zou ik er eigenlijk gewoon mee ophouden.
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

Ik denk dat je toch je hand in eigen boezem moet steken. Heb een paar pagina's zitten lezen op dat forum, wat reviews op Google en Trustpilot en je Facebook bekeken.

Na het bekijken van je Facebook pagina was het voor mij wel helder. Ik zie aquaria met heel slecht kitwerk, naden die scheef zijn, scheefhangende deurtjes, etc. Ik zou het zelf zo niet durven af te leveren. En nooit van je kopen.

De waarheid spreken is nooit smaad of laster.

Als je hier mee door wilt gaan dan ik toch echt wat doen aan je communicatie en de kwaliteit van het geleverde werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
TheBorg schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:23:
Ik denk dat je toch je hand in eigen boezem moet steken. Heb een paar pagina's zitten lezen op dat forum, wat reviews op Google en Trustpilot en je Facebook bekeken.

Na het bekijken van je Facebook pagina was het voor mij wel helder. Ik zie aquaria met heel slecht kitwerk, naden die scheef zijn, scheefhangende deurtjes, etc. Ik zou het zelf zo niet durven af te leveren. En nooit van je kopen.

Als je hier mee door wilt gaan dan ik toch echt wat doen aan je communicatie en de kwaliteit van het geleverde werk.
Ja, ook nog afbeelden van het internet rippen en op zijn eigen site plaatsen. Dit hele zaakje stinkt gewoon en dan is de kans groot dat iemand een keer een dergelijk topic gaat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
NotSoSteady schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:25:
[...]

Ja, ook nog afbeelden van het internet rippen en op zijn eigen site plaatsen. Dit hele zaakje stinkt gewoon en dan is de kans groot dat iemand een keer een dergelijk topic gaat beginnen.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Neem je lessen en begin een nieuw bedrijf onder een andere naam. Verkoop je 2e hands aquaria door aan iemand anders die ze verkoopt want het is gewoon fishy als je dit doet als bedrijf. Het blijft onder jouw naam en die riskeer je hier mee. Reageer ook nooit op slechte reviews als je geen oplossing bied met de reactie.

[ Voor 14% gewijzigd door NLKornolio op 21-07-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44

Blokker_1999

Full steam ahead

AW_Bos schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:04:
Kan je je niet beroepen op de AVG-regels en de site eigenaar laten verplichten om je naam en website referenties te anonimiseren. Daarmee sta je denk ik sterker dan een verzoek om het topic te laten verwijderen. Dan drijft het topic niet meer snel naar boven bij de zoekresultaten.

Verder raad ik aan om niet meer op dat forum verder aan te klooien, en te kijken of je op een ander deel van het internet nieuwe klanten kan vinden. Mensen die je naam besmeuren zijn rotte appels en wil je niet als klant, tenzij ze poeslief terugkomen. Als je echt last hebt van laster en smaad kan je altijd een statement als nieuwsbericht op je site plaatsen waarin je uitleg geeft. Uiteraard zonder referenties naar dat forum of enige uitgebreide uitleg over de zaak.
Doubt it. De AVG gaat in de eerste plaats over particulieren en de ervaring op het andere forum in de basis over een bedrijf. En die bedrijfsnaam laten weghalen gaat een stuk moeilijker worden vrees ik.

Sowieso gaat hij het niet winnen op dat andere forum en kan hij er inderdaad beter weg blijven. Dat die site soms traag laad heb ik ook gemerkt. Dat is dus zeker geen actie tegen hem. Neem aan dat het op een shared hosting draait en de server gewoon wat overbelast is.

Ik denk trouwens dat Nick met zijn eerste post ter verdediging op het andere forum zijn eigen ruiten al voor een deel heeft ingeslagen door te stellen dat de aquariums die hij onder bedrijfsnaam verkoopt van een andere, betere kwaliteit zijn dan dit tweedehands aquarium. Grote probleem hier is natuurlijk dat het aquarium dat de klant gekocht had ook een op maat gemaakt aquarium is dat door de originele klant nooit is aanvaard, volgens de uiteindelijke klant vanwege dezelfde kwaliteitsproblemen die hij aankaart, en bijgevolg had moeten voldoen aan diezelfde kwaliteitseisen die Nick geeft voor de aquariums die hij wel onder bedrijfsnaam verkoopt.

Ik zou dan ook, net als anderen, aanbevelen om aan de communicatie te werken. Zowel het verhaal dat je brengt als de schrijfstijl zijn voor verbetering vatbaar. Het is begrijpelijk dat negatieve reacties soms wat moeilijker te verwerken zijn en dat je die liever wat vooruit schuift, maar net daar snel op reageren en tot een aanvaardbare oplossing voor beide kanten komen zal ook voor betere reviews zorgen.

Het onderwerp op dat andere forum zal uiteindelijk wel weer verdwijnen in de archieven van het internet, en slechte ervaringen kan je over elk bedrijf vinden. Trek je daar allesinds niet te veel van aan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 23:44

Blokker_1999

Full steam ahead

NLKornolio schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:27:
Neem je lessen en begin een nieuw bedrijf onder een andere naam. Verkoop je 2e hands aquaria door aan iemand anders die ze verkoopt want het is gewoon fishy als je dit doet als bedrijf. Het blijft onder jouw naam en die riskeer je hier mee. Reageer ook nooit op slechte reviews als je geen oplossing bied met de reactie.
Of laat ze door iemand anders voor jouw verkopen. Enige probleem is natuurlijk dat als iemand regelmatig een aquarium verkoopt op een tweedehands site dat mensen ook wel eens vragen kunnen gaan stellen van waar die toch vandaan komen en waarom deze persoon die verkoopt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Fouten maken mag. Hier zijn screens geleverd. Zat een gat in één screen.

Binnen een dag gebeld, zou een afspraak gemaakt worden voor ophalen. Moest terug naar de fabriek. Maar de afspraak kon langer duren, want drukte/corona. Maar voor einde volgende week. Ondertussen is de afspraak al gemaakt.

Zo gaat goede communicatie....

Of een steigerverhuur die zonder een afspraak te maken de steiger ophaalt, en een dag later belt dat de wielen missen. Zij verzuimen een afspraak te maken, bellen niet aan dat ze halen en melden jiet meteen dat er iets mist.

Conclusie: ik hoef enkel de huur te betalen. Niet de missende wielen. Een kostenpost van 800 euro. Maarja: ze zijn zelf ook fout geweest en willen een tevreden klant.

En dat mis ik als ik je reviews lees. Laat reageren, snel achter voorwaarden verschuilen. Dat toont niet aan dat je een tevreden klant wil.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

nickklomp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:19:
Ik zal even het hele verhaal uitleggen en een link naar het forum bijvoegen.

Ik heb een product aan een klant verkocht en deze heeft uiteindelijk geannuleerd (er zijn van zowel mijn kant als van de kant van de klant dingen misgegaan en uiteindelijk is de overeenkomst ontbonden) ik zat daardoor met een maatwerk product waar ik verder niks mee kon en deze heb ik aan mijn vader gegeven omdat hij er wel een plan mee had, uiteindelijk is dit plan niet doorgegaan en ik heb het product voor mijn vader via mijn marktplaats te koop gezet, mijn vader heeft zelf ook een bedrijf dus hij heeft een contantfactuur gemaakt en daarop ook vermeld dat alles zonder garantie verkocht werd (dit om verder gezeur te voorkomen) uiteindelijk heeft de klant toch een probleem met het product ontdekt en ik heb aangegeven dit verder niet in behandeling te nemen omdat het voor een zeer laag bedrag en zonder garantie verkocht was (zonder garantie is bij de verkoop duidelijk aan de koper aangegeven en staat zwart op wit op de factuur) de klant heeft dus zijn toevlucht tot een forum en beweerd daar een nieuw aquarium te hebben gekocht en wekt daarmee ook onterecht de indruk dat er garantie op zou zitten. diverse forumleden hebben toen boos richting mij gereageerd en ik heb ook op het forum gereageerd om een en ander duidelijk te maken, ik ben uiteindelijk gestopt met reageren en heb mijn berichten verwijderd (beheerder heeft deze berichten weer online gezet) mijn vriendin heeft nog wel gereageerd en ik wordt er nu van beschuldigd dat ik een tweede account zou hebben gemaakt (maar dat is mijn vriendin) https://www.zeewaterforum...kitwerk-met-lucht.196335/

De beheerder van het forum is kvk geregistreerd en als je op het forum wilt adverteren moet je de kosten ook naar zijn bedrijf overmaken. Misschien nog wel belangrijk om te vermelden dat al deze berichten dus gebaseerd zijn op het (deels gelogen) verhaal van 1 persoon die het product eigenlijk niet eens bij mij maar bij mijn vader heeft gekocht.
Jij hebt het product via jouw marktplaats verkocht, dus ik ga er even vanuit dat er een overeenkomst is tussen jou en de koper, niet tussen de koper en jouw vader (dat staat los van of het aquarium juridisch van je vader is). Onder die overeenkomst moet je leveren wat er overeen is gekomen, ofwel een aquarium met alle eigenschappen die zijn toegezegd of door de klant mochten worden verwacht (rekening houdend met de prijs). Of je garantie hebt verleend staat daar los van: ook zonder garantie kun je gehouden worden om het aquarium te repareren. Als ik de forumthread vluchtig lees, blijken er twee luchtbellen met een lengte van 5 cm in de kit te zitten die de werking van het aquarium niet beïnvloeden maar wel afbreuk doen aan de esthetiek. De vraag is of de koper de luchtbubbels moest verwachten. De koper kon niet zien dat hij het aquarium van een bekende aquariumbouwer kocht. Waren de bubbels in de advertentie benoemd? Of stond er alleen 'dit product is goedkoper omdat de originele klant hem niet meer wilde' en 'je krijgt hem zoals hij hier staat'? In dat laatste geval zou ik als klant verwachten dat je het aquarium moet schoonmaken en dat er wellicht een krasje op zit, maar ik zou geen problemen met de kit verwachten. Mijn eerste indruk is dat deze klant juridisch gelijk heeft.

De kans dat je een juridische procedure over deze forumthread gaat winnen schat ik op nihil. Dit valt onder de vrijheid van meningsuiting, zelfs als er in de advertentie stond dat er bubbels in de kit zitten. Dat je in het topic hebt kunnen reageren en er zodoende hoor&wederhoor is gepleegd werkt nog eens verder in je nadeel. Een aangifte gaat ook nergens toe leiden omdat ik in dat topic geen strafbare feiten zie. Dat je ergens oplichter wordt genoemd, is spreektaal en gelet op de inhoud van het topic niet onbegrijpelijk. Juridisch kan het geen smaad/laster zijn omdat je geen 'feit' ten laste wordt gelegd.
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:05:
[...]

Het lijkt mij dat alle andere berichten waarin mensen die nog nooit iets bij mij gekocht hebben zeggen dat ik scheef of prutswerk verkoop of waarin staat dat ze mijn bedrijf beter nu alvast kunnen sluiten omdat ik het toch wel kan vergeten of de berichten waarin ik zonder juridische onderbouwing of rechterlijke uitspraak voor oplichter wordt uitgemaakt niet mogen toch?
Iemand hoeft geen klant te zijn om over jou te mogen schrijven. Dat kan ook op basis van wat ze in het topic lezen, op basis van foto's die ze op internet zien, op basis van ervaringen van een bekende, enz.

Ik zie nog wat dingen die fout zijn gegaan:
- Je hebt de koper niet gewezen op de Wet Koop op Afstand. Dat moet wettelijk gezien wel.
- Je vriendin heeft een positieve ervaring geplaatst alsof ze een klant is. Niet handig. Mogelijk mag het wettelijk gezien niet, maar daarover weten we te weinig (is ze een echte klant, heb je haar aangespoord, enz).
- Rond 10 juli heb je het topic nieuw leven ingeblazen. Niet handig.

Als ik je een tip mag geven: geef aan dat je advies hebt ingewonnen (dit keer echt ;) ) en ga in dat topic heeeeel diep door het stof, betaal Bruintje Beer zijn volledige aanbetaling terug, biedt de nieuwe koper de keuze tussen zijn geld terug of een vergoeding voor zijn nieuwe kit en biedt wat extra's voor het ongemak, en hoop dat het overwaait.
AW_Bos schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:04:
Kansloos. De gegevens worden rechtmatig verwerkt onder de grondslag van het 'gerechtvaardigd belang'. Bij een verwijderverzoek geldt een belangenafweging, en dat gaat TS verliezen. Hierbij speelt mee dat TS via een bedrijf deelneemt aan het economische verkeer en deze publiciteit mag verwachten, de inbreuk op hem als persoon gering is, en de maatschappij is gebaat bij reviews.
TheBorg schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:23:
Dat is niet waar, ook de waarheid kan onder smaadschrift vallen. In Amerika is dat anders, daar mag je altijd de waarheid verkondigen, maar in Nederland willen we waarheidsprocessen voorkomen. Dit proefschrift gaat hier op pagina 94 dieper op in.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Eens met hierboven. En door het stof betekend:

-geen excuses
-geen schuld ergens anders leggen
-geen "maar"

Je hebt advies ingewonnen. Wat in het forum wordt besproken is volledig rechtmatig. Ik zat fout, en heb iemand het plezier ontnomen in een prachtige hobby en dat vind ik heel erg.

Ik heb geleerd hiervan en zal in de toekomst mij beteren. Het bedrag voor het aquarium betaal ik deze week nog terug aan X.

Daarna krijg je vast nog een shitstorm over je heen. Gewoon accepteren en niet in de verdediging schieten.

Doe/stuur wat attends naar de koper als extra. Als men dan navraag doet of het geld is overgemaakt wordt dat misschien meegenomen. Of niet, ook prima.

En het is waarschijnlijk verstandig om je "door het stof" post ook even te laten nalezen door een onafhankelijke partij. (Dus niet je vriendin/vader maar iemand op het forum hier bijvoorbeeld).

Vervolgens: kwaliteit van je aquaria omhoog brengen, communicatie verbeteren/versnellen. Dus ook daadwerkelijk verbeteren. Anders zie ik weinig toekomst in het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Waah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:41:
Eens met hierboven. En door het stof betekend:

-geen excuses
-geen schuld ergens anders leggen
-geen "maar"

Je hebt advies ingewonnen. Wat in het forum wordt besproken is volledig rechtmatig. Ik zat fout, en heb iemand het plezier ontnomen in een prachtige hobby en dat vind ik heel erg.

Ik heb geleerd hiervan en zal in de toekomst mij beteren. Het bedrag voor het aquarium betaal ik deze week nog terug aan X.

Daarna krijg je vast nog een shitstorm over je heen. Gewoon accepteren en niet in de verdediging schieten.

Doe/stuur wat attends naar de koper als extra. Als men dan navraag doet of het geld is overgemaakt wordt dat misschien meegenomen. Of niet, ook prima.

En het is waarschijnlijk verstandig om je "door het stof" post ook even te laten nalezen door een onafhankelijke partij. (Dus niet je vriendin/vader maar iemand op het forum hier bijvoorbeeld).

Vervolgens: kwaliteit van je aquaria omhoog brengen, communicatie verbeteren/versnellen. Dus ook daadwerkelijk verbeteren. Anders zie ik weinig toekomst in het bedrijf.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:46:
[...]

Het terugbetalen kan ik me momenteel helaas niet veroorloven, daar zou ik misschien wat anders voor kunnen bedenken?
Herstellen zou een optie zijn. Maar dat stadium ben je na 3 maanden wel voorbij ben ik bang.... Vooral omdat de koper al aangeeft niet eens meer de hobby te willen starten.

Ik weet niet waarvoor je het aquarium heb verkocht. Maar als je tienduizenden euros hebt misgelopen vanwege 3 maanden "smaad" had je dus blijkbaar ook een redelijke omzet. Als je dan niets achter de hand hebt.....

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 21-07-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Waah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:52:
[...]

Herstellen zou een optie zijn. Maar dat stadium ben je na 3 maanden wel voorbij ben ik bang.... Vooral omdat de koper al aangeeft niet eens meer de hobby te willen starten.

Ik weet niet waarvoor je het aquarium heb verkocht. Maar als je tienduizenden euros hebt misgelopen vanwege 3 maanden "smaad" had je dus blijkbaar ook een redelijke omzet. Als je dan niets achter de hand hebt.....
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door nickklomp op 21-07-2021 15:15 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:46:
[...]

Het terugbetalen kan ik me momenteel helaas niet veroorloven, daar zou ik misschien wat anders voor kunnen bedenken?
:? 8)7

Ik ging ervan uit dat die advocaat waar je het over had echt bestond. Dat was een heel stuk duurder geworden. Wat ga je doen als één van je klanten op dat forum een procedure tegen jou begint om zijn geld terug te krijgen? Ga je dan failliet? Misschien hard om te zeggen, maar je moet diep nadenken of je met het bedrijf door wilt gaan. Zoja, zou ik toch maar eens voor wat reserves zorgen. Misschien kun je een tijdelijk een bijbaan (of zelfs voltijdbaan) nemen tot het bedrijf wat beter loopt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:21
Ik vind het tof dat je op zo'n jonge leeftijd zo'n ondernemende geest hebt! Maar je bent 18, waarom ga je niet nog een poosje naar meubelmaak-school, stage lopen en werken bij een ervaren aquarium/meubelbouwer. De kneepjes van het vak leren, leren hoe te communiceren met klanten, hoe een bedrijf wordt gerund.

Want met alle respect, het lijkt er een beetje op dat je de verantwoordelijkheid die bij een bedrijf runnen hoort nog niet echt kan dragen. Slechte communicatie, afspraken niet nakomen, mensen duperen. Het gaat niet zo goed en dat staat overal online. En daar ga je helaas niks aan kunnen doen, dat kan je niet afdwingen.

Ik zou zeggen, probeer de komende tijd zo veel mogelijk te leren maar dan in een omgeving waarin je fouten kan maken waar klanten niet de dupe van zijn. En als je dan een stukje beter en volwassener bent geworden je eigen bedrijfje weer op te starten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Je kunt het herstel of terugbetaal-gedeelre achterwege kunnen laten. Maar dan betaal je dus met de reputatie van je bedrijf.

Ergens betaal je de prijs voor het leveren van een "slecht" aquarium.

Met geld (terugbetalen)
Met tijd (herstellen)
Of met reputatieschade (niets doen)

Verder eens met hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 21-07-2021 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:07
Ik denk bijna dat je het ondernemerschap beter (voor nu) door een ander persoon kan laten doen, of in dienst gaan van een bedrijf, of een opleiding/cursus gaan volgen. Leuk dat je een Aquarium in elkaar kan zetten maar op de communicatie en gemaakte keuzes gaat het je niet zo heel goed af om het lief te vertellen.

Los daarvan, je bent nog geen 18 en gestopt met school? Wel in het bezit van een startkwalificatie ga ik vanuit? (minimaal een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger)) :)

[ Voor 23% gewijzigd door dylan111111 op 21-07-2021 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Sebastiaannn schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:04:
Ik vind het tof dat je op zo'n jonge leeftijd zo'n ondernemende geest hebt! Maar je bent 18, waarom ga je niet nog een poosje naar meubelmaak-school, stage lopen en werken bij een ervaren aquarium/meubelbouwer. De kneepjes van het vak leren, leren hoe te communiceren met klanten, hoe een bedrijf wordt gerund.

Want met alle respect, het lijkt er een beetje op dat je de verantwoordelijkheid die bij een bedrijf runnen hoort nog niet echt kan dragen. Slechte communicatie, afspraken niet nakomen, mensen duperen. Het gaat niet zo goed en dat staat overal online. En daar ga je helaas niks aan kunnen doen, dat kan je niet afdwingen.

Ik zou zeggen, probeer de komende tijd zo veel mogelijk te leren maar dan in een omgeving waarin je fouten kan maken waar klanten niet de dupe van zijn. En als je dan een stukje beter en volwassener bent geworden je eigen bedrijfje weer op te starten.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Waah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:07:
Je kunt het herstel of terugbetaal-gedeelre achterwege kunnen laten. Maar dan betaal je dus met de reputatie van je bedrijf.

Met geld (terugbetalen)
Met tijd (herstellen)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
fopjurist schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:00:
[...]

:? 8)7

Ik ging ervan uit dat die advocaat waar je het over had echt bestond. Dat was een heel stuk duurder geworden. Wat ga je doen als één van je klanten op dat forum een procedure tegen jou begint om zijn geld terug te krijgen? Ga je dan failliet? Misschien hard om te zeggen, maar je moet diep nadenken of je met het bedrijf door wilt gaan. Zoja, zou ik toch maar eens voor wat reserves zorgen. Misschien kun je een tijdelijk een bijbaan (of zelfs voltijdbaan) nemen tot het bedrijf wat beter loopt.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:07:
[...]

Ergens anders gaan werken is geen optie omdat ik dan nooit genoeg verdien om alle vaste lasten te betalen, daarnaast ben ik gestopt met school omdat ik daar alleen maar gezeik had (heb een hekel aan scholen en dergelijke) Ik wil wel verder met dit bedrijf en ik ben ook druk bezig om het een en ander te wijzigen wat betreft communicatie en dergelijke maar in dit topic ging het er eigenlijk meer om hoe ik dat topic zou kunnen verwijderen.
Ik begrijp dat door omstandigheden dingen soms zo lopen. En snap dat je hier kwam vragen over advies voor het topic te verwijderen.

Maar hier krijg je nu veel waardevoller advies IMHO. Echter moet je daar wel voor open staan. Misschien nu ff offline gaan en morgen opnieuw eens het topic hier doorlezen.
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:10:
[...]

Zou het niet voldoende zijn om een uitgebreide excuusbrief te schrijven zoals hierboven voorgesteld maar dan het terugbetaal of herstelgedeelte weg te laten? Mocht iemand hier specifiek om vragen dan kan ik hier altijd nog iets op bedenken.
Dat kan je doen, maar ik kan je garanderen dat men meteen gaat roepen om een oplossing. Door het stof gaan en spijt betuigen werkt alleen als het gemeend is. Zeggen dat het spijt, maar het probleem niet oplossen is misschien wel erger dan geen excuses maken. Want dan voelt het niet oprecht.

"Er iets op bedenken" als het voorbij komt is te laat. Dit soort dingen moet je als bedrijf op voorhand bedenken. Hoe ga je om met klachten, wat doe je wel of niet. Wat mag een klant verwachten en wat is onredelijk(zowel voor de wet als moreel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:12:
[...]

Juridisch gezien ben ik gelukkig verzekerd maar als mensen gaan annuleren dan wordt het op een gegeven moment wel krap. Nou loopt het bedrijf verder wel goed maar om zo'n bedrijfje te beginnen heb je al voor een heel groot bedrag aan machines nodig die wel terugbetaald moeten worden.
Is die verzekering de standaard rechtsbijstandverzekering? En is die op persoonlijke naam of daadwerkelijk voor je bedrijf....

Want ik kan me niet voorstellen dat ik rechtsbijstand voor mezelf kan afsluiten om vervolgens mijn bedrijfsproblemen er mee op te laten lossen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Waah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:19:
[...]

Is die verzekering de standaard rechtsbijstandverzekering? En is die op persoonlijke naam of daadwerkelijk voor je bedrijf....

Want ik kan me niet voorstellen dat ik rechtsbijstand voor mezelf kan afsluiten om vervolgens mijn bedrijfsproblemen er mee op te laten lossen. ;)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik weet niet hoe bekend jij bent met het aquariumwereldje, en zeker het zeewaterwereldje, maar zoals iemand al zei: Die slechte naam raak je de komende jaren niet meer kwijt. De koper volledig schadeloos stellen en je nederige excuses aanbieden zal het wat verzachten, maar zelfs dan is de kans groot dan men zegt "Weet je, ik zou niet naar die Nick gaan, daar is toch wel eens gedonder mee geweest"

En dat is heel zuur, want ik wil best geloven dat je niemand wilt tillen en dat dit gewoon een opeenstapeling van fouten is, maar het leergeld is volgens jou al een flinke duit, reken maar dat die duit nog heel wat groter wordt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:21
Waah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:07:

Met geld (terugbetalen)
Met tijd (herstellen)

Maar het is al te laat toch? Zelfs als ie die kerel het geld teruggeeft én het aquarium kosteloos herstelt willen de bezoekers van zeewaterforum niks meer met em te maken hebben.
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:10:
[...]

Zou het niet voldoende zijn om een uitgebreide excuusbrief te schrijven zoals hierboven voorgesteld maar dan het terugbetaal of herstelgedeelte weg te laten? Mocht iemand hier specifiek om vragen dan kan ik hier altijd nog iets op bedenken.
Wat denk je dat een excuusbrief gaat uithalen? En naar wie ga je die sturen, die kerel die dat aquarium via marktplaats heeft gekocht? Of de oorspronkelijke klant die nog op een halve aanbetaling zit te wachten? Of alle gebruikers van zeewaterforum? Want volgens mij voelt iedereen zich gewoon best in de zeik genomen. Het is altijd goed om excuses te maken als je ziet dat je verkeerd hebt gehandeld maar het zou in dit geval denk ik een beetje een leeg gebaar zijn.
[...]

Ergens anders gaan werken is geen optie omdat ik dan nooit genoeg verdien om alle vaste lasten te betalen, daarnaast ben ik gestopt met school omdat ik daar alleen maar gezeik had (heb een hekel aan scholen en dergelijke) Ik wil wel verder met dit bedrijf en ik ben ook druk bezig om het een en ander te wijzigen wat betreft communicatie en dergelijke maar in dit topic ging het er eigenlijk meer om hoe ik dat topic zou kunnen verwijderen.
Hoe veel vaste lasten heb je dan wel niet op je 18e? Maar eigenlijk heb je nu ook geen geld om je vaste lasten te betalen, want als klanten een probleem hebben met het product dan laat je ze in de kou staan want er is geen geld om het op te lossen. Want het bedrijf houdt na jouw uitbetaling helemaal niks over. En het klinkt alsof jij zelf ook niet zo veel over houdt aan het eind van de maand.

Maargoed als je aanbetalingen voor niet-geleverde producten zelf houdt of geld wat nodig is voor garantieafhandeling gebruikt voor jouw 'vaste lasten' begint het eerlijk gezegd een klein beetje naar oplichting te ruiken. Het is in ieder geval niet goed zaken doen.

Jammer dat je op school niet zo je plek vindt, dat kan ik wel begrijpen. Ik snap dat het tof is om je eigen bedrijf te hebben (doe je het helemaal alleen?) maar als klanten de dupe zijn en voor best veel geld het schip in gaan gaat het niet helemaal goed. Straks is er één die je echt voor de rechtbank sleept en dat kan je dan nog zomaar verliezen ook. Ik zou echt je echt gunnen om een bedrijf te vinden waar ze je dit vak kunnen leren, dat je over 5 of 10 jaar als een volleerd vakman een prachtig bedrijf kan runnen met de mooiste aquaria en tevreden klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
[...]
Hoe veel vaste lasten heb je dan wel niet op je 18e? Maar eigenlijk heb je nu ook geen geld om je vaste lasten te betalen, want als klanten een probleem hebben met het product dan laat je ze in de kou staan want er is geen geld om het op te lossen. Want het bedrijf houdt na jouw uitbetaling helemaal niks over. En het klinkt alsof jij zelf ook niet zo veel over houdt aan het eind van de maand.

Maargoed als je aanbetalingen voor niet-geleverde producten zelf houdt of geld wat nodig is voor garantieafhandeling gebruikt voor jouw 'vaste lasten' begint het eerlijk gezegd een klein beetje naar oplichting te ruiken. Het is in ieder geval niet goed zaken doen.

Jammer dat je op school niet zo je plek vindt, dat kan ik wel begrijpen. Ik snap dat het tof is om je eigen bedrijf te hebben (doe je het helemaal alleen?) maar als klanten de dupe zijn en voor best veel geld het schip in gaan gaat het niet helemaal goed. Straks is er één die je echt voor de rechtbank sleept en dat kan je dan nog zomaar verliezen ook. Ik zou echt je echt gunnen om een bedrijf te vinden waar ze je dit vak kunnen leren, dat je over 5 of 10 jaar als een volleerd vakman een prachtig bedrijf kan runnen met de mooiste aquaria en tevreden klanten.
[/quote]

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door nickklomp op 21-07-2021 14:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:59:
[...]

Omzet zegt niet alles over winst. 20.000 euro omzet met 2000 euro winst betekend met 5000 euro omzet verlies nog maar 1500 winst (de winst is in dit geval mijn priveinkomen) en dit is trouwens een rekenvoorbeeld en niet met echte cijfers, mijn bedrijf bestaat nog maar 3 jaar waarvan ik maar 1,5 a 2 jaar echt fulltime ermee bezig ben geweest ik heb dus niet echt een buffer die je als je al jaren bezig bent misschien wel zou hebben. Het zou ook een optie zijn om het terugbetaal of herstel gedeelte helemaal achterwege te laten (volgens mij zijn ze daar op het forum al helemaal niet meer mee bezig) en daar enkel zodra iemand er over begint op in te gaan.
Ik zou snel de zaak opdoeken, een paar basicursussen voor ondernemen, boekhouden en communicatie doen, en dan opnieuw beginnen onder een nieuwe naam. Je zou zeker niet de eerste zijn, en veel slechter kan het er niet van worden.

Hoe verder ik kom in dit topic hoe meer je je verschuilt achter slechte kennis van hoe het wettelijk gezien werkt.

Om alles op een rijtje te zetten;

Als eerste:

- Jij hebt een maatwerkproduct gemaakt voor een klant
- Koopovereenkomst wordt ontbonden met goedkeuring van beide kanten

Dat is het eerst gedeelte van het verhaal helemaal 100% afgerond, is nu niet meer relevant voor de context.

Als tweede:

- Jij geeft/verkoopt product aan je vader, hiermee is het product nu dus ook tweedehands
- Je vader geeft/verkoopt het product aan jou terug

Dat is deel twee van het verhaal afgerond, ook dit is niet meer relevant voor de context.

Als derde:

- Jij zet zelf het product op marktplaats
- Iemand koopt dit product en is niet tevreden
- Jij graaft jezelf een steeds dieper gat omdat je het niet fijn vindt dat iemand niet tevreden is

Heel simpel gezegd, binnen 14 dagen had deze klant z'n geld terug kunnen vragen. Als die 14 dagen verstreken is dan is er nog een garantieperiode, meestal is dit 6 maanden waarin een product moet functioneren. Zie hiervoor de website van de Rijksoverheid.

Buiten hoe jij dit afhandelt heeft je klant gewoon het recht om een review achter te laten. Je vergeet flink wat details over de context van de review en de verdere situatie op het forum hier te vermelden, maar ik weet 99.99% zeker dat het weinig met smaad en laster te maken heeft, en dat een advocaat zich hier ook niet aan gaat wagen.

Mocht je een ZZP/zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebben dan kun je die een mailtje doen, maar die zullen ook aangeven dat er weinig kans van slagen is en hier niet in mee gaan. Een persoonlijke rechtsbijstandsverzekering gaat hier niet in mee, want het is een zakelijk geschil dat jij als verkoper met een klant hebt.

Maar goed, al het nuttige advies is allang geven. Je kan het beste gewoon verdwijnen van dat forum en eerst eens aan je zakelijkheid gaan werken voor je probeert hier verder iets mee te doen. Als je dit serieus als carriëre wil dan zul je nog heel veel ontevreden klanten krijgen, en die een volledige terugbetaling geven of het oplossen onder de wettelijke garantie is daar ook onderdeel van. Zelfs daarna zijn er mensen die een negatieve review achterlaten, en daar kun je ook weinig aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Waah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:19:
[...]

Een verzekering gaat zich hier niet aan branden. Die kijken ernaar en vertellen TS hetzelfde als wat ik ook al heb gezegd.
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:24:
[...]

Die verzekering staat op naam van het bedrijf, ik heb alle verzekeringen voor mijn bedrijf bij dezelfde verzekeraar dus eigenlijk een soort totaalpakket
Het lijkt erop dat je erg jong bent maar een lening hebt gekregen voor een peperdure machine. Als je overweegt te stoppen zou je bij de verzekeraar de vraag kunnen voorleggen of de lening wel verstrekt had mogen worden. Een bank heeft een zorgplicht dat ze mensen niet met een te hoge schuld opzadelen (overkreditering). Dat zou een weg kunnen zijn om van de leningen af te komen, althans de schade die je door de leningen hebt geleden te verhalen.

Je bent nog jong. Als je niet terug naar school wilt, zou ik toch eens kijken naar een entreeopleiding en dan een vakopleiding volgen. Een groot deel is stages en praktijk. Vaklui zijn zeer gewild tegenwoordig. Als zzp'er kun je heel behoorlijk je boterham verdienen.
Oon schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:40:
[...]

Heel simpel gezegd, binnen 14 dagen had deze klant z'n geld terug kunnen vragen. Als die 14 dagen verstreken is dan is er nog een garantieperiode, meestal is dit 6 maanden waarin een product moet functioneren. Zie hiervoor de website van de Rijksoverheid.
14 dagen :? Als je op de WKOA doelt is de termijn een jaar omdat TS niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan. De link die je geeft is wel van toepassing, maar daar was al ik al iets dieper op ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
RobinHood schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:30:
Ik weet niet hoe bekend jij bent met het aquariumwereldje, en zeker het zeewaterwereldje, maar zoals iemand al zei: Die slechte naam raak je de komende jaren niet meer kwijt. De koper volledig schadeloos stellen en je nederige excuses aanbieden zal het wat verzachten, maar zelfs dan is de kans groot dan men zegt "Weet je, ik zou niet naar die Nick gaan, daar is toch wel eens gedonder mee geweest"

En dat is heel zuur, want ik wil best geloven dat je niemand wilt tillen en dat dit gewoon een opeenstapeling van fouten is, maar het leergeld is volgens jou al een flinke duit, reken maar dat die duit nog heel wat groter wordt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Ik denk dat ik nu wel genoeg info heb gehad, misschien is het mogelijk om dit topic te verwijderen om te voorkomen dat deze ook op google naar boven komt of zal dat meevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:46:
[...]

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe invloedrijk zo'n topic op een forum nu is, bij de forumleden kan ik het nu wel vergeten maar ik kan me niet voorstellen dat ik ooit veel aan forumleden van dat forum heb verkocht. De schade omdat dat topic in google bleef opduiken is veel groter maar volgens mij is hij nou redelijk weg uit de zoekresultaten, misschien valt het op de lange termijn nog wel mee.
Dan ken je die wereld nog niet goed genoeg. Het is echt 1 grote ons-kent-ons wereld, het zou mij weinig verbazen als dit zowel online als offline nog wel behoorlijk blijft rondzingen.

Zie je ook wel aan de manier hoe mensen op dat forum reageren, zoiets hoef je hier op Tweakers niet te flikken, maar het is in die wereld volstrekt normaal om zo te praten over iemand die al dan niet per ongeluk iets heeft verprutst.

Serieus, het beste wat je nu kan doen is die mensen schadeloos stellen en diep door het stof gaan.
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:52:
Ik denk dat ik nu wel genoeg info heb gehad, misschien is het mogelijk om dit topic te verwijderen om te voorkomen dat deze ook op google naar boven komt of zal dat meevallen?
Tweakers is niet zo van het dingen verwijderen ;)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
RobinHood schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:53:
[...]

Dan ken je die wereld nog niet goed genoeg. Het is echt 1 grote ons-kent-ons wereld, het zou mij weinig verbazen als dit zowel online als offline nog wel behoorlijk blijft rondzingen.

Zie je ook wel aan de manier hoe mensen op dat forum reageren, zoiets hoef je hier op Tweakers niet te flikken, maar het is in die wereld volstrekt normaal om zo te praten over iemand die al dan niet per ongeluk iets heeft verprutst.

Serieus, het beste wat je nu kan doen is die mensen schadeloos stellen en diep door het stof gaan.
[...]

Tweakers is niet zo van het dingen verwijderen ;)
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 02:02:
[...]

Ik ga eind van het jaar wel naar een grote aquarium beurs, je zou denken dat de mensen die nu op dat forum actief zijn dan ook kunnen zien wat voor producten je echt maakt enz en dat het een en ander misschien toch wat bijdraaid.
Zelfs al maak je de allerbeste aquaria ter wereld, je moet ook een goede verkoper zijn, goede klantenservice verzorgen, een goede website hebben, en tegen een stootje kunnen, anders dan maakt de kwaliteit geen reet uit. Die punten herken ik uit dit topic niet zo erg, en dat is juist wat op een beurs ook naar voren komt. Als daar een jongetje staat met z'n aquaria zullen mensen niet zo gauw toehappen, maar als daar een expert staat die producten van hoge kwaliteit heeft, een goede naam heeft, alle mogelijke vragen kan beantwoorden en ter plekke een prijsopgave kan uitprinten dan is dat heel wat anders.

Ik denk dat je je niet zozeer moet gooien op klanten krijgen, maar eerst eens moet kijken wat hier nou mis is gegaan zodat je daar wat van kunt leren, anders dan gaat dat topic de laatste niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 02:02:
[...]

Ik ga eind van het jaar wel naar een grote aquarium beurs, je zou denken dat de mensen die nu op dat forum actief zijn dan ook kunnen zien wat voor producten je echt maakt enz en dat het een en ander misschien toch wat bijdraaid.
Vergeet dat forum nou even. Daar heb je nu nog maar 1 ding te doen: je fout herstellen. Je had je NOOIT moeten mengen in die "in scène gezette" tweedehands verkoop van een nieuw geannuleerd product. Tot je dat recht hebt gezet met de betrokkenen, zou ik daar even low profile blijven. Het forum gaat over zoutwater aquaria? Dat is geen heel breed beoefende hobby. Dat geeft vaak een vrij gesloten "ons-kent-ons" cultuur. Over het algemeen staan de neuzen daar wel dezelfde kant op. Even heel grof: als jij in dat wereldje geld wil verdienen, dan ben jij "hun bitch". Je weet inmiddels al wat er gebeurt als je dat niet bent. Of je moet de beste van de Benelux zijn en grote namen uit het wereldje in je klantenbestand hebben staan. Dan kun je je misschien iets meer veroorloven.

Als je met dit bedrijf door wil, kun je nu je focus beter even op andere terreinen leggen. Wist je dat aquaria ook heel erg geschikt zijn voor het houden van bijvoorbeeld gerbils en met wat aanpassingen in het ontwerp ook bruikbaar zijn als terrarium? Onderschat niet hoeveel ruimte gerbils nodig hebben. Wij hebben er 3 in een aquarium van 100x40x40 en dat is al niet heel groot. Dat aquarium hebben we ook gewoon bij een zelfstandige bouwer gekocht.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2021 07:18 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
[...]

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe invloedrijk zo'n topic op een forum nu is, bij de forumleden kan ik het nu wel vergeten maar ik kan me niet voorstellen dat ik ooit veel aan forumleden van dat forum heb verkocht. De schade omdat dat topic in google bleef opduiken is veel groter maar volgens mij is hij nou redelijk weg uit de zoekresultaten, misschien valt het op de lange termijn nog wel mee.
Wacht even:

Je begint het topic met dat je aantoonbaar tienduizenden euros bent misgelopen door die berichten…

En nu opeens heeft het geen invloed?

Je bent aan het draaien omdat mensen je iets vertellen wat je niet wilt horen. De fopjurist geeft je hier enorm waardevol (juridisch) advies wat je normaal een hoop centen kost.

Als je op deze manier doorhobby’d (want ondernemen is het in deze vorm niet) gaat het sowieso niet goedkomen. Als je na 3 jaar niet eens een 2e hands aquarium aan eennklant kan terugbetalen, wat denk je dat er gebeurt als een klant die ontevreden is er echt werk van maakt?

Maar het lijkt een beetje erop dat je had gehoopt op een juridische oplossing, en nu ontdek je dat je zelf grotendeels verwijtbaar bent. En hoor je dat je het eigenlijk niet zo goed voor elkaar hebt. Dat is niet leuk om te horen dus kap je het topic af en wil je weer terug in je bubbel en verder gaan zoals je bezig was.

Wees verstandig, volg de raad op van oa de fopjurist (uitzoeken of jendie lening had mogen krijgen, volg een praktijkopleiding (praktisch gewoon werken) in de riichting van aquariumbouw, bijvoorbeeld meubelbouw) en als je dst afgerond hebt begin je het bedrijf opnieuw. Gegarandeerd dat je dan het heel anders gaat aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06
Ik heb een vergelijkbare type niche hobby. Op het punt dat op het centrale forum, waar grofweg drie kwart van de totale hobby populatie meeleest, dit soort topics verschijnen is de kans dat iemand ooit nog iets bij het betreffende bedrijf koopt nihil.
Ik denk dat je een heel verkeerde inschatting maakt van de schade die dit incident je gaat brengen indien deze hobbygroep je voornaamste potentiële klanten zijn.

Fouten maken doet iedereen, mensen worden echter meestal beoordeeld over hoe ze de zaken naderhand afhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 08:55
Reageren op problemen op internet is een kunst. Bedrijven hebben daar ook speciaal mensen voor in dienst.
Meestal kunnen en mogen die meer. Ofwel, de mensen die klagen online worden vaak "afgekocht" door het op te lossen. Of ze gelijk hebben of niet.
Achteraf gezien had ik het anders op kunnen lossen maar destijds vond ik dat als je tweedehands iets koopt en je koopt het zoals het er staat dat je dan niet achteraf moet gaan janken, dat zou ik zelf ook niet doen.
Dit is je probleem op dit moment. Het is wel 2e hands, maar hoe oud is het en wat is precies het probleem. Is de kit niet goed, dat lijkt me wel een ding voor een aquarium. Dat zou je gewoon op hebben kunnen lossen zonder te veel geld kwijt te zijn en een zeer tevreden klant. Dit zijn de bonuspunten die je kunt verdienen als bedrijf.

[ Voor 53% gewijzigd door Arunia op 21-07-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Ik lees eigenlijk maar 1 ding; "ik heb iets niet zo handig aangepakt en nu wil ik niet dat dit online zichtbaar is, hoe doe ik dat?"

Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over je google reviews dan over het forum. Tuurlijk maken we allemaal fouten, maar het gaat er vooral om hoe je erop reageert en oplost. Dat maakt dan pas het verschil of je een dieper gat graaft voor jezelf/bedrijf of dat je een mooi vlak pad voor je hebt liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door BMW_M3 op 21-07-2021 08:38 ]

Signature

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Los van het forum heb je op veel andere plekken ook hele slechte reviews
ik denk dat je vanaf nu als je nog een bedrijf wil overhouden echt uitmuntende klantenservice moet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:14:
Krijg je sh*'t op orde....

Daarna een nieuwe bedrijfsnaam, nieuw adres, goed werk leveren en laat mensen dan reviews schrijven.
Even heel selectief quoten… je shit op orde krijgen is prioriteit nummer 1 wanneer je een zaak runt en wilt blijven runnen. Er is geen betere reclame dan mensen die het goede woord voor jou verspreiden zonder dat je daar zelf moeite in moet steken.

Echter, een nieuwe naam, adres etc is overtrokken. Dell bestaat immers ook nog steeds na een flinke periode van slechte zaken. (lang, lang geleden)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 07:23
Rondkijkend tussen de reviews krijg ik niet de indruk dat dit snel goed gaat komen onder de huidige naam.
@TS: Ik zou je aanraden om allereerst de eigen zaken op orde te krijgen. Er ontbreekt een hoop kennis. Om heel hard te zijn:
- Je lijkt geen geweldig overzicht te hebben van je eigen financiën
- Je lijkt niet door te hebben dat als jij met jouw naam en imago iets verkoopt, de klant toch echt wel mag verwachten dat hij het van jou koopt, al staat er op het factuur opeens een andere naam.
- Je lijkt weinig kennis van de relevante wetgeving te hebben. Als je ook maar een kans wil maken om onder conformiteit ('wettelijke garantie') uit te komen moeten de gebreken toch echt heel duidelijk vermeld staan vóór de verkoop. Ik lees niet terug dat je dat had gedaan. De wet gaat boven jouw voorwaarden. Je kunt alles op het factuur schrijven, de wet blijft gelden. Jouw product moet conformeren aan de verwachtingen die je hebt gewekt.
- Vanuit marketing oogpunt zou ik ook goed nadenken over deze actie. Wil je wel een sub-par product onder jouw naam aan een klant leveren? In deze social-media tijden eigenlijk vrijwel nooit.

Vanuit praktisch oogpunt: Die thread verdwijnt niet. Jouw berichten daar verdwijnen niet. Je kunt er een zaak van maken, maar in de praktijk lever je daarmee enkel meer content aan. Iedere klant die jij kwaad krijgt (en dat lijkt je best goed af te gaan) kan weer naar die thread linken in zijn zijn/haar reviews en 'm daarmee weer een zetje naar de 1e pagina geven. Je kunt daar door het stof gaan maar dan gaat terugbetaling zeker ter spraken komen. En al geef je aan dat het 'een zeer laag bedrag' was, terugbetaling lijkt nu niet mogelijk.

Mijn advies zou zijn:
1. Ga voorlopig zo door, zonder reactie op dat forum (een kutstreek, die klant verdient excuses, maar op dit moment niet haalbaar). Gebruik die tijd om aan jezelf te werken. Vergaar kennis, vergaar ervaring met uitmuntende klantenservice. In this case: "do things that don't scale". Stop niet totdat je hebt geleerd hoe je een aantal gigantische complimenten kunt krijgen.
2. Registreer ondertussen een nieuwe handelsnaam (gewoon onder je 'oude' KvK nummer, wie gaat zoeken gaat je geschiedenis toch wel vinden).
3. Ga rustig e.e.a. opbouwen op die nieuwe naam, maak 't nog niet publiek totdat 1 is afgerond.
4. Informeer je tevreden klanten over je nieuwe naam
5. Houd je oude naam nog in de lucht zolang dat economisch interessant is. Maar blijf nieuwe of tevreden klanten 'doorsturen'. Hallo, bedankt voor uw interesse. U treft ons in de overgang naar onze nieuwe naam: "Bla". Vandaar dat die naam boven ons bericht staat, enz. Natuurlijk kunt u hetzelfde van ons verwachten enz. enz.

Het is een naaistreek, maar ik ben zelf ook ondernemer. Soms moet je harde keuzes maken. In dit geval moet je eerst overleven. Daarna kun je die oude klant aanschrijven met het aanbod te gaan repareren of terug te betalen, door het stof te gaan enz. Tegen die tijd zullen de forumleden ook wel doorhebben dat je naam is veranderd, dus zul je ook wel moeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
fopjurist schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:12:

[...]

Via de KvK-app kun je dit gratis opzoeken.
Een echt uittreksel uit het handelsregister met alle relevante informatie kost nog steeds geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
[...]
De schade omdat dat topic in google bleef opduiken is veel groter maar volgens mij is hij nou redelijk weg uit de zoekresultaten
Ja dat snap ik als je een DMCA claim doet op een forumtopic:

NOTICE TYPE:DMCA
Copyright claim #1
KIND OF WORK:Unspecified
DESCRIPTIONHet zijn onder andere berichten welke ik prive naar iemand heb gestuurd en die zijn zonder mijn toestemming openbaar gemaakt. Ook staan er berichten van mij online welke ik eerder verwijderd had (conform de voorwaarden van het forum mag ik mijn berichten intrekken maar het forumbeheer heeft deze zonder mijn toestemming weer online geplaatst
ORIGINAL URLS:No copyrighted URLs were submitted.
ALLEGEDLY INFRINGING URLS:
www.zeewaterforum.info - 3 URLs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
[...]
Ergens anders gaan werken is geen optie omdat ik dan nooit genoeg verdien om alle vaste lasten te betalen, daarnaast ben ik gestopt met school omdat ik daar alleen maar gezeik had (heb een hekel aan scholen en dergelijke).
Ik denk dat hier je probleem zit, aangezien je alleen maar gezeik had op school en nu ook met je eigen bedrijf.
Misschien eerst aan jezelf werken om uit te zoeken waarom je zoveel gezeik hebt?
Als ik zo de reviews lees op Google is het allemaal niet erg positief en zou ik na het lezen van wat je hier post ook niet snel met je in zee gaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
@Blubkens
ook niet snel met je in zee gaan
no pun intended?! :+

[ Voor 8% gewijzigd door Kees-Jan op 21-07-2021 09:51 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heel spijtig hoe dit allemaal gelopen is, maar voor TS een goede les in ondernemen. Onderschat de waarde van 'goodwill' en klanttevredenheid niet. Daar zit hem een groot deel van je toekomstbestendigheid en uiteindelijk ook je resultaat.

Ik ben een tijd actief geweest met zeewateraquaria (en ook op dat forum) en dit is wel een redelijk kliekvormende community. het is ook een listige hobby met een flink risico dat alles naar de vaantjes gaat (qua inhoud van de tank, koralen, vissen techniek etc tot je huisraad als je bak lek gaat). Daarom gaan veel mensen echt alleen naar betrouwbare partners.

Ondernemen is doorzetten, maar soms ook resetten. Deze situatie wordt erg lastig om te boven te komen vrees ik. Het forum is keihard en er blijft heel veel kleven. Is snap wel dat je graag een eigen bedrijf wilt, maar misschien is het een idee om samen te gaan met een (al bestaande) partner?

succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Blubkens schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Ik denk dat hier je probleem zit, aangezien je alleen maar gezeik had op school en nu ook met je eigen bedrijf.
Misschien eerst aan jezelf werken om uit te zoeken waarom je zoveel gezeik hebt?
Als ik zo de reviews lees op Google is het allemaal niet erg positief en zou ik na het lezen van wat je hier post ook niet snel met je in zee gaan.
Ik was net bezig hetzelfde te typen, veel lijkt bij hemzelf te liggen.

@nickklomp Het lijkt erop alsof je veelal extern de oorzaak zoekt, maar veel begint bij jezelf. Vanmorgen heb ik de tijd genomen om ook het topic op het externe forum op te zoeken en daar viel mij veel op:

1. Het forum daar is niet heel erg sociaal - ze lijken zich niet erg goed te beseffen dat ze een jongeman aan het afbranden zijn die gewoonweg nog niet kundig genoeg is.
2. Ben transparant - Geef aan dat je op zoek wilt naar een oplossing met de klant, maar dat je met beperkte middelen zit op het moment (dit laatste in een PB). Zo haal je ook snel de angel uit het gesprek.

In de afgelopen periode heb je alleen maar je eigen graf gegraven op dat forum, enerzijds door verdedigend te reageren op dat forum, anderzijds door je vriendin (alhoewel dit echt sterk lijkt op jezelf) te laten reageren op dat forum als een klant zijnde. Uiteindelijk waait dit allemaal over en kan je verder met je bedrijf (al dan niet onder een nieuwe naam).

Pro-tip: wil je niet dat alles van dit topic op Google komt, gebruik dan de Members Only-tag. Die worden niet geindexeerd.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
nickklomp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:54:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar op papier heeft mijn vader dit aquarium verkocht (is overigens geen geval van een aparte boekhouding ofzo, hij wou het aquarium eerst voor wat anders gebruiken dus toen heb ik hem in mijn boekhouding aan mijn vader verkocht en toen zijn project niet doorging heeft hij hem verder verkocht. achteraf had ik beter een ander marktplaats account kunnen gebruiken maar daar heb ik zo snel niet aangedacht (mijn vader is slecht met computers en telefoons anders had hij hem zelf ook wel kunnen verkopen)
Lol. Dit verhaal klopt weer niet met het verhaal op het andere forum. Dat aquarium is eerst verkocht aan een andere klant, die vond het te lang duren en het voldeed niet aan zijn verwachtingen. Vervolgens heb je hem doorverkocht met een Marktplaats account dat doet vermoeden dat het een zakelijke transactie was. Volgens betreffende verkoper was jij ook aanwezig om dat ding te overhandigen.

Wel grappig dat je vriendin precies dezelfde taalfouten maakt.

Als bedrijf zijnde is dit wel heel dubieus. Hoe heb je dat in de boekhouding weggeschreven? Aquarium aan jezelf/je vader verkocht en vervolgens privé doorverkocht? Of mist ergens nu een paar honderd euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
xh3adshotx schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Lol. Dit verhaal klopt weer niet met het verhaal op het andere forum. Dat aquarium is eerst verkocht aan een andere klant, die vond het te lang duren en het voldeed niet aan zijn verwachtingen. Vervolgens heb je hem doorverkocht met een Marktplaats account dat doet vermoeden dat het een zakelijke transactie was. Volgens betreffende verkoper was jij ook aanwezig om dat ding te overhandigen.

Wel grappig dat je vriendin precies dezelfde taalfouten maakt.

Als bedrijf zijnde is dit wel heel dubieus. Hoe heb je dat in de boekhouding weggeschreven? Aquarium aan jezelf/je vader verkocht en vervolgens privé doorverkocht? Of mist ergens nu een paar honderd euro?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Marktplaats verkopen zijn toch met "garantie tot aan de deur"?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
Kees-Jan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:36:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:30
Wettelijk gezien niet. Ook bij particuliere aankopen kan je je beroepen op conformiteit.
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:32:
[...]
ik heb alleen de advertentie geplaatst omdat mn vader niet handig is met computers
Op jouw account en ook bij jou als leveradres? Dat maakt het allemaal heel lastig.

Als het nu onder account van je vader was, hij ook bij je vader was opgehaald en ook aan je vader betaald, dan was het een ander verhaal geweest. Dan was er geen enkele twijfel geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 21-07-2021 10:41 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
[...]

Volgens mij snapt iedereen het 2dehands verkoopverhaal nog niet helemaal. Ik heb het aquarium aan mijn vader verkocht en hij heeft hem doorverkocht (omdat hij hem zelf toch niet nodig had) ik heb alleen de advertentie geplaatst omdat mn vader niet handig is met computers
En toch ben je niet helemaal eerlijk, je doet op het andere forum ook alsof dit van andere kwaliteit is dan wat je normaal aflevert, terwijl dit gewoon een aquarium is dat je zelf hebt gebouwd.

er zijn her en der een heleboel kleine leugentjes van jou en die maken het allemaal nog minder betrouwbaar voor mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
[...]

Volgens mij snapt iedereen het 2dehands verkoopverhaal nog niet helemaal. Ik heb het aquarium aan mijn vader verkocht en hij heeft hem doorverkocht (omdat hij hem zelf toch niet nodig had) ik heb alleen de advertentie geplaatst omdat mn vader niet handig is met computers
Dus je hebt het aquarium niet verkocht met een Marktplaats account dat een bedrijfsnaam heeft (inmiddels had zie ik)?

Je kan claimen wat je wilt maar je zakelijke naam koppelen aan een product waar je niet achter staat is niet zo slim. Je laat mensen relatief veel geld betalen voor een inferieur product, dat gaat ten koste van je reputatie.

In de titel van andere advertenties op hetzelfde account zeggen dat je een bedrijf bent dat gespecialiseerd is in maatwerk aquariums met aardig wat jaren garantie is misschien ook niet heel handig. :o
Valt te betwijfelen als je zakelijke activiteiten hanteert.

[ Voor 9% gewijzigd door xh3adshotx op 21-07-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
wat denk ik ook een probleem is, is dat je een slechte schrijfstijl hebt. Er is soms geen touw aan vast te knopen:
- geen interpunctie
- en toen, en toen, en toen
- allerlei niet noodzakelijke informatie geven.

Ik kan mij voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor de handel, en heeft misschien ook te maken met het vroegtijdig stoppen met school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wij snappen het allemaal prima, JIJ snapt het niet.

En na 4 pagina's van mensen die het je uitleggen, een rij leugens vanuit jou kant waar iedereen die de 18-jarige leeftijd al gepasseerd is binnen 1 seconde doorheen prikt en nul eigen inzicht, ga je dat ook niet snappen.

Het is niet leuk en het gaat je veel geld kosten, maar zonder hulp gaat je bedrijf binnen no-time kopje onder. Sterker nog, met nul buffer en veel schulden sta je nu officieel al onder water en als je dus naar je "advocaat" gaat (hint: rechtsbijstandsverzekeringen gaan niet op vakantie) en je klant (want dat is het) vraagt voor jou faillissement aan omdat je hem niet terug kan betalen, is het over en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
nickklomp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:38:
[...]

Daar ging ik ook vanuit en we hebben het hem ook nog eens specifiek gezegt
Ik denk dat men dat prima snapt, maar dat jij je (nog) niet in 'de klant' kan verplaatsen - iets dat zeker waardevol is als ondernemer. Jij hebt het via jouw Marktplaats-account aangeboden, dus lijkt het voor de klant alsof het van jou zelf komt. Hij zal weinig boodschap hebben aan de financiële acties daarachter (verkopen aan je vader, vervolgens verkopen namens je vader), want hij koopt het via jou. Ik geloof best dat je hierbij de disclaimers hebt bijgegeven over garanties, etc., maar uiteindelijk heb je (onbedoeld) je naam er gewoon aan verbonden. Als diegene het product van slechte kwaliteit vindt, dan heeft hij feitelijk gelijk dat het een product is dat hij/zij via jou heeft gekocht - of dat nu je intentie was of niet.

De moeite die je er nu in steekt, maakt het alleen maar moeilijker voor jezelf. Ik zou de adviezen van @Nijn ter harte nemen en vooral je moeite steken in het ontwikkelen van goede producten. Het zuiveren van je naam kan even duren, maar met goeie producten komen de klanten vaak vanzelf weer (terug).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxRFZWsno08ENlj2hMdb3ikADA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHkx90Jmt7ssY3anPcVFOR6f.jpg?f=fotoalbum_large

Niks over luchtbellen, twee keer herhalen dat het geheel "helemaal nieuw" is. En dan vermoedelijk ook onder je eigen marktplaats account (dat je die zogenaamd eerst aan je vader hebt verkocht en jij het voor hem weer verkoopt, heeft een koper niks aan).

Je staat gewoon niet zo sterk in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:30
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:42:
[...]
je klant (want dat is het) vraagt voor jou faillissement aan omdat je hem niet terug kan betalen, is het over en uit.
Tenzij je niet hoofdelijk aansprakelijk bent... Zie ook de Afuture zaak.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook iets om te bedenken voor de TS:

Dit topic heeft al bijna 5K hits. En is publiekelijk toegankelijk. En over het algemeen zijn tweakers topics heel goed vindbaar op het www... :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Mits je niet hoofdelijk aansprakelijk bent... Zie ook de Afuture zaak.
Je bedoelt "Tenzij". Mits heeft precies de tegenovergestelde betekenis. Ik weet niet waar die fout vandaan blijft komen in de Nederlandse taal.

Kleine eenmanszaak, altijd hoofdelijk aansprakelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:49:
Ook iets om te bedenken voor de TS:

Dit topic heeft al bijna 5K hits. En is publiekelijk toegankelijk. En over het algemeen zijn tweakers topics heel goed vindbaar op het www... :Y
Sterker nog, als je de TS googled is dit topic NU al in de top 5 resultaten...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Je bedoelt "Tenzij". Mits heeft precies de tegenovergestelde betekenis. Ik weet niet waar die fout vandaan blijft komen in de Nederlandse taal.

Kleine eenmanszaak, altijd hoofdelijk aansprakelijk.
Hoe zit het eigenlijk met zijn vader als hij minderjarig is en nog thuis woont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xh3adshotx schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Dat is een goede vraag. Momenteel is hij volgens schrijven 18 jaar, dus niet meer minderjarig. Maar als het KVK ingeschreven is en 3 jaar bestaat, zal er ten tijde van de inschrijving toch een meerderjarige bij moeten zijn geweest denk ik?

Ik ben al lang niet meer bij het KVK geweest dus met zekerheid zeggen doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickklomp
xh3adshotx schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@nickklomp kan je vader niets voor je betekenen? Niet handig met PC's, maar misschien wel een vakman? (Heel eerlijk gezegd vind ik jou ook niet handig in de IT wereld....) Is hij ook bezig in de aquariumbouw?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.