Toon posts:

Foto-uitdaging week 28: Kikvorsperspectief Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21

bobcom

Dedicated dabbler

Met een Eos M5, een EF-S 10-18, een stel stokrozen in de tuin en een hemel met wattenwolkjes erboven is deze uitdaging op het eerste gezicht niet zo'n heel erge uitdaging. Maar ik hoor de scherpslijpers al roepen: "het gaat er niet om dàt je het doet maar hòe je het doet."

Gelukkig nog een week de tijd om mijn kikkerogen op een meer uitdagende manier aan het werk te zettn

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +7Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 20:28
Onderstaande foto's zijn gemaakt met de Sony RX100m6 camera.

Het egeltje lijkt wat angstig.

[Voor 12% gewijzigd door JoStad op 15-07-2021 22:03. Reden: toevoeging]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@JoStad Die met het schaap is echt leuk. Schrok ie niet van de flits?

Bij mij wilden de schaapjes niet meewerken. Er waren er weer zat maar beetje naar het hek toe komen? Ho maar. Dus dan maar wat langzamer spul opgezocht. Een slak op zoek naar zijn avondmaaltje. Hij is er bijna...

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Pinquin422nd
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 01:54
@JoStad Geweldig dat schaap! Lag je met full camo gear of een wild camera? Goede compositie, net genoeg gras voor het effect zonder dat het schaap teveel weg valt _/-\o_ De klaproosjes vind ik ook zeer goed gelukt, mooie kleuren en die dramatische lucht erboven. Het egeltje is een goede shot maar het perspectief is net te hoog (tenzij het perspectief van een bullfrog is :P )

@sys64738 Leuke foto, naast het onderwerp zorgt het paadje voor mooie lijnen de diepte in.

Ik heb geprobeerd om de lijnen in een slootje terug te krijgen zoals sys64738 heeft gedaan met het paadje maar kreeg het er niet goed op (tenzij ik mijn camera boven het water zou houden terwijl ik op een zachte glibberige oever stond, no go dus ;) )

kikvorsperspectief koeien 1 by denniscorsten, on Flickr

kikvorsperspectief koeien 3 by denniscorsten, on Flickr

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
De regen heeft aardig roet in het eten gegooid qua fotografie deze week tot dusver. Ik heb dus nog niet heel veel kunnen schieten.

The amazed water fontain for cows
Deze drinkfontein voor koeien was nogal verbaasd om mij aan de andere kant van het prikkeldraad te zien.

Shot from under water, with Pentax Optio W80
Zo'n kikker zit ook wel eens onder water. Dus heb ik m'n stokoud Pentax Optio W80 onderwatercamera weer eens voor de dag gehaald, mezelf rot gezocht naar de oplader en ik ben voor kikker gaan spelen: camera onder water en omhoog richten. Geen geweldige compositie maar meer een leuk experimentje. JPEG uit de camera wel gigantisch moeten nabewerken want de planten waren meer blauw dan groen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Schaap is fantastisch - al moet het om een fiks hoge kikker gaan, gezien de vehoudingen. De uitdaging meer dan waargemaakt. #2, 3 en 4 beetje wat je verwachten kunt, waarbij ik de papavers #4 nog het beste vindt. Schoenen doen het niet voor mij, te weinig kikkerperspectief als in beneden is heel groot, boven is heel klein. Had gewoon een close-up van de schoenen van Hugo kunnen zijn ;) . Geldt ook voor het egeltje, al is dat natuurlijk wel een leuke prent. Maar eerder voor het dierentopic dan voor de uitdaging, nmm.

@sys64738 Zo te zien wordr die slak eerder avondmaal dan dat'ie het krijgt. Geen sla te bekennen, wel een egel. Mooi beeld met fijne onscherpte. Zelfs als je plat voorover ligt gaat ben je nog te hoog voor een kikker, lijkt het. Laten we zeggen dat'ie op een steen zat.

@Pinquin422nd Vooral #2 vind ik mooi, zoals die koe kort boven het water hangt. De eerste vind ik meer een buik- dan een kikkerperspectief, al zit er nauwelijk verschil tussen de twee. Ik denk dat die vooroverduikende koe het'm doet. Allebei fijne prenten.

@RvL Drinkbak (had't niet geweten als het niet vermeld was) is prachtig - alsof hij vanuit een kuil geschoten is. Gewoon mooi om naar te kijken. Het onderwatershot komt niet helemaal uit de verf, omdat er nergens duidelijk te zien is dat het onder water is. Had ook een gaspol kunnen zijn.Maar wel een mooie poging!

Eén kikker maakt nog geen perspectief - dus ik heb me nog wat verder verdiept in leven en werk van de kikker. Resultaat: "a day in the life of Prince Frog". Vastgelegd met de Eos M5 en de EF-S 10-18mm

Vanochtend zat ik in mijn put toen er ineens een gouden bal in plonsde. Ik de put uit, zit daar een prinses te huilen. "Als je mijn bal terug brengt, doe ik alles wat je wil," snikte ze tenslotte.

Nou, dat was een snelle deal. Afgesproken dat ik van haar bordje mocht eten en in haar bedje mocht slapen. Toen de bal gebracht - gaat dat wicht er vandoor. Dus ik ik er achteraan, en geklopt op de deur van het paleis.

Gelukkig was de koning een redelijke peer. Toen hij hoorde wat er gebeurd was zei hij "Beloofd is beloofd", en ik mocht aan tafel, naast het bord van de prinses.

Na het eten wilde ze zich snel in haar kamer opsluiten. maar ik zat al te wachten bij haar bed, En wat er toen allemaal gebeurde...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

JoStad schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:33:
[...]

;)
Definitie bij kikkers(kikvors)perspectief: “perspectief waarbij het oogpunt zich onder het voorwerp bevindt”. Hier tegenover staat het vogelperspectief: “perspectief waarbij het oogpunt zich boven het voorwerp bevindt.”
Ai! Dan hebben we nu een probleem. Volgen we de definitie of de werkelijkheid? Moet iedereen nu de foto's terugtrekken die volgens de definitie te hoog geschoten zijn, of volstaat de verklaring van een gertuige? ("Kikker sprong omhoog" - "ik mocht aan tafel, naast het bord van de prinses")

Trouwens: wat weten we van de optiek van de kikker? Misschien krijg je wel alleen een kikkerperspectief met met een optiek van twee bijna haaks op elkaar staande fisheye lenzen - dan is dit een onuitvoerbare uitdaging.

Voor alle zekerheid heb ik mijn Eos M5 met Ef-S 10-18mm op 10mm op kikkerhoogte naast mijn toetsenbord gezet en naar mijn bureau laten kijken.
"Kikkerblik- linkeroog"

[Voor 23% gewijzigd door bobcom op 17-07-2021 11:36]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pinquin422nd
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 01:54
@bobcom geweldig dat er een verhaal bij zit de deur vind ik het beste gelukt, het straalt ook iets majestueus uit. Fijne foto om naar te kijken!

Bij mijn foto's haf je aan dat de een meer een kikker perspectief heeft en de ander een buikperspectief. De camera is niet verplaatst en beide met 24 mm genomen, de tweede is echter een beetje gecropt, grappig hoe dat dan blijkbaar het perspectief kan veranderen (naast een inzoom gevoel)

Voor de discussie heb ik nog even poldermodel oplossing gevonden:
Meet the Goliath frog :P

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 14:19
Van mij oook een koe, maar dan een duitse koe 😀 De koe stond iets lager dan vanwaar ik de foto kon nemen. Ik kon ook niet dichterbij ivm prikkeldraad hekje.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

sys64738 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:35:
Haha. Wat een discussie. Mooi.

Laten we voor de zekerheid uitzoeken hoeveel mm (FF equiv) overeenkomt met de kijkhoek van een kikker. En ook even uitzoeken wat de minimum en maximum hoogte van kikkerogen kunnen zjin. Daarnaast willen we natuurlijk bewijs dat de foto ook daadwerkelijk tussen deze minimum hoogte is genomen _/-\o_

Mijn foto zit qua hoogte wel goed denk ik, Lens bijna plat op de grond. 72mm / 2 + rand/zonnekap. Zal zo'n 4 cm geweest zijn waar het midden van de lens zich bevond. Maar of een kikker of 17mm FF FoV heeft, betwijfel ik. 8)
Dat vraagt om research en empirisch bewijs. Hier valt te vinden dat een kikkeroog een binoculair FOV heeft van ca. 90° (perifere visie is 360°). Omdat de discussie gaat over kikkers en vogels ook meegenomen dat een spreeuw een binoculair FOV heeft van zo'n 45° (perifere visie is ook 360°)
Vervolgens een kikker genomen en die laten poseren voor een camera met kikkerblik (A7Rii op dezelfde hoogte als het model, met Sigma superwide 24mm op 18 cm afstend, f/4) en een met spreeuwenkijk (A7Rii op 7 cm boven model, lens Canon FD macro 50mm F3.5 op 25 cm afstand, f/5.6)

1: Kikkerblik op blikken kikker:

2: Spreeuwenkijk op blikken kikker

Weet niet wat de conclusie is, maar het heeft me van de straat gehouden :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Pinquin422nd Wauw. Wat een beest. Die kijkt op veel insecten en andere kleine beesten neer.

@_jero_813 Prima onderwerp en mooi vastgelegd. Wellicht had iets dichter bij nog mooier geweest. Maar ik vind hem zo ook al prima.

@bobcom Leuk stukje theorie met mooie platen.

Zelf vanmiddag nog een keer op pad geweest. Dit keer wilden de schaapjes wat beter meewerken en dat leverde een plaat op die prima doorkan voor kikvorsperspectief (vind ik zelf)

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Een kikker met tunnelvisie

A frog with tunnel vision

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Nu dan mijn inbreng, eentje waarvan ik voor de kikvors hoop dat het niet zijn daadwerkelijke perspectief is.

En vanwege de melige discussies hierboven nog eentje die daadwerkelijk uit het oogpunt van een kikvors zou kunnen zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 20:28
@_jero_813 Mooie opname van een mooie koe met bel.
@sys64738 Die schaapjes staan prima op de foto met dit perspectief.
@RvL Leuke foto vanuit dit standpunt.
@Gonadan Tegen zo'n machine kijk je zeker op. De waterlelies zien er goed uit voor een kikker.

Zelf ook nog wat bezig geweest met dit item.

De foto is gemaakt met de Sony RX100m6.

Bij gebrek aan een fish-eye lens, of om dingen op de grond weg te laten, wordt het kikker perspectief vaak toegepast voor het fotograferen van gebouwen. De foto is gemaakt met de M50 en EF-M11-22mm f/4-5.6 IS STM lens (11 mm).

[Voor 10% gewijzigd door JoStad op 18-07-2021 14:08. Reden: update]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cruisso79
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Poeh, stiekem nog een ontzettend lastige opdracht!

@bobcom Mooie foto met die stokrozen!
Verder geweldig die foto-serie met het hele verhaal erbij! De ene foto is meer vanuit kikkerperspectief dan de andere, maar complimenten hoor!
De foto met alle kikkers vind ik leuk bedacht, maar tegelijkertijd ook te druk vind ik.

@JoStad Die met het schaap is echt geweldig! De foto's staan ook wel op volgorde verder zoals ik ze het mooist/meest geslaagd vind.
De latere nummer 7 en 8 vind ik ook weer mooi. Had 8 misschien wat meer uitgesneden, zodat de foto wat rustiger wordt. 7 vind ik mooi!

@RvL Die met de drinkfontein vind ik ook erg geslaagd!
En de kikker met tunnelvisie vind ik ook mooi gevonden.

@sys64738 Ook mooie foto met de slak! Met die schapen nog beter! Leuk dat ze allemaal richting de camera kijken!

@Pinquin422nd Mooi gevonden! De eerste foto met die koe die een beetje onderzoekend kijkt, vind ik fantastisch!

@_jero_813 Geweldig hoe die koe kijkt!

@Gonadan Mooie foto's, de 1e vind ik het meest geslaagd.

Mijn bijdrage:
#1 Ornamentje in de tuin:

#2 Betrapt door de kat:

#3: Daar waar de natuur / wereld eindigt voor de kikker:
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee