• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-03 12:38
prodesk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:44:
Jaren geleden had Rabobank een persbericht de deur uitgedaan dat de Rabo Scanner op korte termijn afgeschaft zou worden, dat verifiëren via de mobiele telefoon de toekomst was.

nieuws: Rabobank begint dit jaar met uitfasering van Rabo Scanner

Nu jaren later, alle grootbanken hebben hun 'kastjes' vervangen met een app waarmee je de kleurencode kunt inscannen. De enige die achterblijft is de Rabobank. Ik heb hem verschillende keren gevraagd waarom zij hieraan vasthouden maar ik krijg geen concreet antwoord. Er zou gewerkt worden aan een app maar jaren later is het nog altijd stil.

Weet iemand wat hieraan ten grondslag ligt? In de jaren 90 was de Rabo overal als eerste erbij en waren op veel vlakken pioniers maar tegenwoordig lijken zij achter te lopen.
Ooit, 15 jaar geleden werden smartphones geïntroduceerd. Rabobank zet zwaar in op de app ontwikkeling, niet op ouderwetse meuk 😊

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Wat een stelletje prutsers bij de Rabo.

Sinds een tijdje is de zakelijke omgeving vernieuwd. Maar in plaats van minder de Rabo scanner nodig te hebben, heb je juist ineens de scanner weer meer nodig.

Zo kan je via browser inmiddels geen overboekingen meer doen zonder die @#%$^@ Rabo scanner (nog wel met de app). Je kan ook niet meer inloggen op een niet-geregistreerde browser met QR code (gelieve de Rabo scanner te gebruiken).

En als bonus een bug in het opvragen van creditcard overzichten. Als je je browser wél hebt geregistreerd (en dus kan inloggen met 5-cijferige code), dan krijg je vervolgens een authorisatie-error op de creditcard-overzicht pagina. Log je in met de Rabo scanner, dan kan je er wel bij.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:01
Ik neem aan dat je al een beter systeem in de markt hebt gezet die veilig is én waar Henk & Ingrid ook mee kunnen werken?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

j-phone schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:29:
[...]

Ik neem aan dat je al een beter systeem in de markt hebt gezet die veilig is én waar Henk & Ingrid ook mee kunnen werken?
Dit is niet echt een constructieve bijdrage.
Zelf werk ik ook met de Rabobank en heb al menigmaal met de bank contact gehad over de bedroevende website (Rabo business banking) en zelfs met de ontwikkelaars een teams meeting gehad. Zo verdwenen er soms records of velden in records van het adresboek. Dit is ondertussen opgelost maar dat heeft maanden geduurd.
Er zitten zoveel bugs in dat ik dingen waar ik omheen kan werken domweg niet meer meld áls ik er omheen kan werken.
Rabo had eerder een fantastische betaalsite waar je heel veel kon customizen in de UI maar die is uitgefaseerd ten gunste van internet bankieren en dus het genoemde Rabo business banking waarbij RBB niets meer is dan een andere UI.
Ik weet niets van programmeren maar denk wel te weten wat een financiële professional zou willen.
Dat het ook wél goed kan bij de Rabobank bewijst hun andere website voor vreemde valuta management, easyfx die door derden is ontwikkeld en fantastisch en intuïtief werkt.

De Rabo scanner vind ik een uitstekende methode voor identificatie en eerlijk gezegd prettiger dan de ING waarbij je je telefoon met app nodig hebt.
Ja, inderdaad, je moet een extra apparaat(je) bij je hebben als je een paar dagen van huis bent maar is dat nou zoooo erg?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

sverzijl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:13:

Sinds een tijdje is de zakelijke omgeving vernieuwd. Maar in plaats van minder de Rabo scanner nodig te hebben, heb je juist ineens de scanner weer meer nodig.

Zo kan je via browser inmiddels geen overboekingen meer doen zonder die @#%$^@ Rabo scanner (nog wel met de app). Je kan ook niet meer inloggen op een niet-geregistreerde browser met QR code (gelieve de Rabo scanner te gebruiken).

En als bonus een bug in het opvragen van creditcard overzichten. Als je je browser wél hebt geregistreerd (en dus kan inloggen met 5-cijferige code), dan krijg je vervolgens een authorisatie-error op de creditcard-overzicht pagina. Log je in met de Rabo scanner, dan kan je er wel bij.
Ik ben overgestapt naar de ING. Wat een verademing. Zowel prive als mijn zakelijke rekeningen in dezelfde app.

Ik heb rabobank nog wel omdat sommige bedrijven de emails/telefoontjes/dikgekrukte aanpassing op facturen/etc niet snappen en nog altijd op rabobank storten. Als ik het dan naar ING moet overhevelen dan komt die vervloekte gare legacy randomreader weer tevoorschijn.

Uiteindelijk ben ik ervan verlost *O*

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 13:27
Tylen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Ik ben overgestapt naar de ING. Wat een verademing. Zowel prive als mijn zakelijke rekeningen in dezelfde app.

Ik heb rabobank nog wel omdat sommige bedrijven de emails/telefoontjes/dikgekrukte aanpassing op facturen/etc niet snappen en nog altijd op rabobank storten. Als ik het dan naar ING moet overhevelen dan komt die vervloekte gare legacy randomreader weer tevoorschijn.

Daar hebben banken een overstapservice voor zodat transacties van je oude IBAN naar je nieuwe bank verwezen worden.
[...]

Hah! Als rabo klant kan ik deze vraag beantwoorden met een ja. Ik heb daadwerkelijk gewerkt aan een product van een concurrerende bank die wel beter werkt :P

[Voor 23% gewijzigd door com2,1ghz op 29-06-2022 08:19]

• Tylen

Tylen

com2,1ghz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:18:
[...]

Daar hebben banken een overstapservice voor zodat transacties van je oude IBAN naar je nieuwe bank verwezen worden.
Is dat zo? Lol. Nouja heb nog 1 klant die het fout doet. En daar werk ik niet heel lang meer voor. Dus bijna opgelost.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:01
Het hele systeem bij de Rabo is achterhaald. Gebaseerd op oude technologie proberen ze de boel veilig te houden, zonder mee te gaan met de hedendaagse best practices.
[...]

Want je mag geen commentaar leveren zonder het zelf beter te kunnen? Ik hoef ook geen sterrenchef te zijn om te proeven dat je niet kunt koken ;)

[Voor 17% gewijzigd door Orangelights23 op 29-06-2022 08:53]

• j-phone
Orangelights23 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:27:
[...]

Want je mag geen commentaar leveren zonder het zelf beter te kunnen? Ik hoef ook geen sterren hef te zijn om te proeven dat je niet kunt koken ;)
Uiteraard mag dat, maar om nu te stellen dat het een stelletje prutsers is...

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

j-phone schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:28:
[...]

Uiteraard mag dat, maar om nu te stellen dat het een stelletje prutsers is...
Prutsers gaat wel ver maar je verwacht toch dat basis dingen als weergave saldo en adresboeken feilloos werken....

• j-phone
Lordy79 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Prutsers gaat wel ver maar je verwacht toch dat basis dingen als weergave saldo en adresboeken feilloos werken....
Wij bankieren ook al heel lang, onder andere, bij de Rabo en ik herken geen van de gestelde problemen. Maar dat er problemen zijn is wel duidelijk.

Er zijn tegenwoordig echter zoveel plekken om je geld te stallen (andere NL/EU bank, fintech's) dat er ook de keuze is om simpelweg te verhuizen van bank.

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:13:

Dat viel mij ook al op! Het was juist een verademing dat ik die reader niet meer nodig had. Misschien dat ik ook maar ga overstappen, ze gaan vooral achteruit bij de Rabobank...

• sverzijl
  • Nu online
[...]
Wat een merkwaardige reactie. Is dit hoe je alle kritiek op jouw werk ook wegwuift? Ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Het leek de goede kant op te gaan (steeds minder die irritante rabo scanner nodig), maar we gaan nu precies de tegenovergestelde richting op met de nieuwe (vooralsnog alleen zakelijke-) portal.
Skating_vince schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Dat viel mij ook al op! Het was juist een verademing dat ik die reader niet meer nodig had. Misschien dat ik ook maar ga overstappen, ze gaan vooral achteruit bij de Rabobank...
Ik zit er wel aan te denken nu ja. Kan echter nog niet precies overzien hoeveel tijd/inspanning me dit gaat kosten, maar begrijp dat er een soort overstap-service bestaat. Ga me eens inlezen.

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

j-phone schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:38:
[...]

Wij bankieren ook al heel lang, onder andere, bij de Rabo
Rabo business banking?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• j-phone
sverzijl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Wat een merkwaardige reactie. Is dit hoe je alle kritiek op jouw werk ook wegwuift? Ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Het leek de goede kant op te gaan (steeds minder die irritante rabo scanner nodig), maar we gaan nu precies de tegenovergestelde richting op met de nieuwe (vooralsnog alleen zakelijke-) portal.
Ik ageerde dan ook op het 'prutsers' gedeelte. Dat vond ik een vreemde reactie en niet constructief.

@Lordy79 Nee, business banking doen we bij de ABN.

• sverzijl
  • Nu online
j-phone schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Ik ageerde dan ook op het 'prutsers' gedeelte. Dat vond ik een vreemde reactie en niet constructief.

@Lordy79 Nee, business banking doen we bij de ABN.
Denk dat jij een wat zwaardere lading aan het woord 'prutsers' hangt dan ik. Maar om alleen dat stukje dan uit te lichten zonder inhoudelijk in te gaan op de rest was nog veel minder constructief ;)

De Rabo problemen doen zich zoals gezegd alleen voor in de zakelijke omgeving. Vandaar dat jij er blijkbaar niets van hebt gemerkt. De banking portal voor prive rekeningen werkt vooralsnog prima.

• sverzijl
  • Nu online
Tylen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Of ik privé ook over wil stappen betwijfel ik. We zitten er met het hele gezin bij (5 rekeningen, waarvan 3 kind-rekeningen die wij als ouders nu ook kunnen beheren). Daarnaast een aantal spaarekeningen voor ons zelf en voor de kids, en een lijfrente-rekening (van uit de tijd toen de rente nog voor 30 jaar op 5+% kon krijgen ;) Dit alles zit nu mooi bij elkaar binnen 1 omgeving. Voordat ik dat allemaal heb omgezet..

Voor privé vind ik het dan ook een prima omgeving. En zo goed als nooit meer de rabo-scanner nodig.
Alleen voor zakelijk begin ik me er nu enorm aan te irriteren dat er zo'n stap achteruit is gemaakt. En dat terwijl de uitfasering van de rabo scanner al in 2018 is aangekondigd.

[Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 29-06-2022 09:20]

• Tylen

Tylen

sverzijl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Of ik privé ook over wil stappen betwijfel ik. We zitten er met het hele gezin bij (5 rekeningen, waarvan 3 kind-rekeningen die wij als ouders nu ook kunnen beheren). Daarnaast een aantal spaarekeningen voor ons zelf en voor de kids, en een lijfrente-rekening (van uit de tijd toen de rente nog voor 30 jaar op 5+% kon krijgen ;) Dit alles zit nu mooi bij elkaar binnen 1 omgeving. Voordat ik dat allemaal heb omgezet..

Voor privé vind ik het dan ook een prima omgeving. En zo goed als nooit meer de rabo-scanner nodig.
Alleen voor zakelijk begin ik me er nu enorm aan te irriteren dat er zo'n stap achteruit is gemaakt. En dat terwijl de uitfasering van de rabo scanner al in 2018 is aangekondigd.
Ik had prive al ing (al vanaf mijn pennie rekening hahaha) en zakelijk dus rabo. De keuze was snel gemaakt daarom. ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37

Herman

FP ProMod
Ik heb het idee dat er in dit draadje twee dingen door elkaar heen lopen:

1) Het gebruik van de random-reader. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik (als zakelijke gebruiker) wel gecharmeerd ben door dit systeem. Ik vind het absoluut niet belemmerend, zoals sommigen in dit topic aangeven. Zeker wanneer je meerdere accounts/passen hebt, werkt het m.i. fijn.

2) De UX van (de vernieuwde) Rabobankieren. Enige tijd geleden hebben ze de dit gedeelte vernieuwd en naar mijn bescheiden mening is dit echt een gedrocht geworden. Met een QHD scherm op volledig scherm moet in nog oneindig scrollen omdat 90% van het scherm wit is. Overal ontstaan onhandige scroll bar's die niet nodig zijn. Vaak verdwijnt informatie buiten het scherm. Menu's die met geen mogelijkheid meer te vinden zijn. etc. De oude omgeving was dan wel qua look gedateerd, het was super efficiënt. Nu moet ik oneindig zoeken als ik bijvoorbeeld een overzichtje wil maken van verzonden incasso's. Zo iets simpels is in de huidige menu-layout praktisch niet meer te vinden.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• RoykeHD
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-03 14:49
Herman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:36:

1) Het gebruik van de random-reader. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik (als zakelijke gebruiker) wel gecharmeerd ben door dit systeem. Ik vind het absoluut niet belemmerend, zoals sommigen in dit topic aangeven. Zeker wanneer je meerdere accounts/passen hebt, werkt het m.i. fijn.

2) De UX van (de vernieuwde) Rabobankieren. Enige tijd geleden hebben ze de dit gedeelte vernieuwd en naar mijn bescheiden mening is dit echt een gedrocht geworden. Met een QHD scherm op volledig scherm moet in nog oneindig scrollen omdat 90% van het scherm wit is. Overal ontstaan onhandige scroll bar's die niet nodig zijn. Vaak verdwijnt informatie buiten het scherm. Menu's die met geen mogelijkheid meer te vinden zijn. etc. De oude omgeving was dan wel qua look gedateerd, het was super efficiënt. Nu moet ik oneindig zoeken als ik bijvoorbeeld een overzichtje wil maken van verzonden incasso's. Zo iets simpels is in de huidige menu-layout praktisch niet meer te vinden.
Dat heb ik dus ook de vernieuwde app werkt prima maar de website heeft echt geen toevoeging meer. Ik heb ook een QHD scherm en heb aan de zei kanten mega witte randen. Ik snap niet dat Rabobank het op die manier gemaakt heeft.

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:44
Ik wil niet zeuren, maar als ik de inlogpagina open van de Rabo, zie ik toch echt een normale inlog-app voor de mobiel, of de scanner of random reader, dus wat is het probleem?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-03 10:44
ING heeft ook nog gewoon een scanner: QR code van je scherm scannen, je PIN intypen en code op website ingeven. Wat mij betreft veel veiliger dan al het geneuzel met apps op een telefoon. Werkt voor je rekening, ideal, tikkies en creditcard. Nadeel: Als je je creditcard online gebruikt (bijvoorbeeld op vakantie) moet je de scanner bij je hebben.

Een bank heeft niets te maken met mijn telefoon en wat daar gebeurt. Locatiegegevens? Andere geinstalleerde apps? Toegang tot bestanden, camera, microfoon? Echt nie.....

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:42
Die scanner vind ik zelf prima van de Rabo. Hun website/app een stuk minder.

Bij Knab-zakelijk vind ik het juist irritant dat ze die reader afgeschaft hebben voor de app.
Voor beveiliging hebben ze dan een hoofdscan toegevoegd die traag is en vaak genoeg nog mislukt -_-'
Ik vond de prompt voor de reader voor grote bedragen juist handiger. Je wist dat ie ging prompten > x bedrag en dat ding lag dan ook al klaar voor de administratie.
En dan gebruikte ik die pas + pincode ook eens (99% gaat digitaal)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:09
RoykeHD schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:48:
Dat heb ik dus ook de vernieuwde app werkt prima maar de website heeft echt geen toevoeging meer. Ik heb ook een QHD scherm en heb aan de zei kanten mega witte randen. Ik snap niet dat Rabobank het op die manier gemaakt heeft.
offtopic:
Er is een generatie UXers opgegroeid met het bouwen van webshops, en andere interfaces waarin het aantrekkelijk presenteren van het product belangrijker is dan de functionaliteit. Voor een klant van een bank is dat irrelevant, je kiest je bank niet uit op basis van het kekke font bij het rekeningoverzicht, maar dit doel bepaalt in belangrijke mate de 'moderne stijl'

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DjoeC schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:55:
ING heeft ook nog gewoon een scanner: QR code van je scherm scannen, je PIN intypen en code op website ingeven. Wat mij betreft veel veiliger dan al het geneuzel met apps op een telefoon. Werkt voor je rekening, ideal, tikkies en creditcard. Nadeel: Als je je creditcard online gebruikt (bijvoorbeeld op vakantie) moet je de scanner bij je hebben.

Een bank heeft niets te maken met mijn telefoon en wat daar gebeurt. Locatiegegevens? Andere geinstalleerde apps? Toegang tot bestanden, camera, microfoon? Echt nie.....
Plus dat grotere periodieke betalingen aanpassen alsnog via de pas+scanner moeten, deze kunnen niet via de app.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• sverzijl
  • Nu online
GameNympho schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
Ik wil niet zeuren, maar als ik de inlogpagina open van de Rabo, zie ik toch echt een normale inlog-app voor de mobiel, of de scanner of random reader, dus wat is het probleem?
Ah de inlog pagina had ik het nog niet over gehad, maar dat werkt ook al niet zonder rabo scanner voor zakelijke rekeningen :

'Het inloggen met QR code is op dit moment nog niet beschikbaar voor zakelijke gebruikers, tot die tijd kunt u inloggen met de Raboscanner'.
Je kan echter nog wel je browser registreren (ook rabo scanner nodig:) zodat je daarna met 5-cijferige code kan inloggen.

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Herman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:36:

Ik zou deze post geschreven kunnen hebben. Precies dezelfde ervaring!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-03 19:08
Net nog even chat gehad met ze......ongelooflijk !

"De Rabo scanner zal u altijd voor deze handelingen moeten gebruiken omdat dit de veiligheidsmaatregel is van Rabobank."

Zo lek als een mandje en zo te zien doen ze er niks aan. Voor een bedrijf is dit niet handig.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:26
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:09:

"De Rabo scanner zal u altijd voor deze handelingen moeten gebruiken omdat dit de veiligheidsmaatregel is van Rabobank."

Zo lek als een mandje en zo te zien doen ze er niks aan. Voor een bedrijf is dit niet handig.
Maar waaruit blijkt dan dat die scanner onveiliger is dan bv. de QR code met de app? Wat is er zo ongelofelijk aan?

• prettig
Als iemand de pas en de pin heeft dan kan die alles en je krijgt geen melding.

Zakelijk:
- wij geven dus niemand (medewerkers) de PIN en moeten zelf aanwezig zijn om betalingen te kunnen uitvoeren.

Nu hebben we ook ABN: zelfde verhaal, ook gevaarlijk.
ING gebruiken we ook: veel beter en ik kan overal goedkeuren en medewerkers kunnen gewoon betalingen voorbereiden.

• Tylen

Tylen

prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:09:

Ik ben begin dit jaar overgestapt naar ING. wat een verademing ;)

• Jimster
  • Laatst online: 13:19
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:

Zakelijk:
- wij geven dus niemand (medewerkers) de PIN en moeten zelf aanwezig zijn om betalingen te kunnen uitvoeren.

ING gebruiken we ook: veel beter en ik kan overal goedkeuren en medewerkers kunnen gewoon betalingen voorbereiden.
Wil je zeggen dat je maar 1 pas gebruikt en die deelt met medewerkers? Dan zit daar het gevaar, niet bij Rabobank. Pas + pin is 2FA.

Rabobank heeft ook de mogelijkheid om een 2e handtekening te zetten. Internetbankieren Pro heet dat volgens mij. Kost wel wat meer. Je kan je medewerkers dan een eigen pas geven.

• prettig
Tylen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:40:
[...]

Ik ben begin dit jaar overgestapt naar ING. wat een verademing ;)
Ja, qua beveiliging stukken beter. Maar de webinterface voor betalingen (zakelijk) is veel beter bij de rabo. DIe is namelijk echt gemaakt voor bedrijven en gemaakt voor een groot scherm (dus veel info erop).

ING is ramp qua zakelijke interface..... je krijgt gewoon hetzelfde op je scherm als je mobiel en dat is zakelijk gewoon geen handige interface.

• prettig
Jimster schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:51:
[...]

Wil je zeggen dat je maar 1 pas gebruikt en die deelt met medewerkers? Dan zit daar het gevaar, niet bij Rabobank. Pas + pin is 2FA.

Rabobank heeft ook de mogelijkheid om een 2e handtekening te zetten. Internetbankieren Pro heet dat volgens mij. Kost wel wat meer. Je kan je medewerkers dan een eigen pas geven.
Pas + pin is geen goede 2FA. De generieke scanner is niet slim. Beveiiging via bevestiging op telefoons is veel handiger en beter. ING doet dat het beste.

• Herman

Herman

FP ProMod
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:

Zakelijk:

Als ik je verhaal zo lees, dan lag het probleem veel meer aan hoe jullie het systeem gebruikten (misbruikten?) dan aan de Rabobank. Als je het goed inricht, hebben je medewerkers die betalingen voorbereiden (met een beschikkende functie) een eigen pas en eigen inlog. In de Rabobank-omgeving kun je deze gebruikers aparte rechten geven. Bijvoorbeeld zelfstandig bevoegd of dat transacties door anderen bevestigd moeten worden. (Zie site Rabobank). Dit is m.i. een veilige oplossing en alle medewerkers laten ook een 'paper trail' achter zodat je altijd kunt herleiden wie, wat heeft gedaan.

Ik heb nu het idee dat je de Rabobank de schuld geeft voor het feit dat je het pakket niet naar behoren gebruikte ;)

[Voor 5% gewijzigd door Herman op 28-12-2022 14:04]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• prettig
Herman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:00:
[...]

Als ik je verhaal zo lees, dan lag het probleem veel meer aan hoe jullie het systeem gebruikten (misbruikten?) dan aan de Rabobank. Als je het goed inricht, hebben je medewerkers die betalingen voorbereiden (met een beschikkende functie) een eigen pas en eigen inlog. In de Rabobank-omgeving kun je deze gebruikers aparte rechten geven. Bijvoorbeeld zelfstandig bevoegd of dat transacties door anderen bevestigd moeten worden. (Zie site Rabobank). Dit is m.i. een veilige oplossing en alle medewerkers laten ook een 'paper trail' achter zodat je altijd kunt herleiden wie, wat heeft gedaan.

Ik heb nu het idee dat je de Rabobank de schuld geeft voor het feit dat je het pakket niet naar behoren gebruikte ;)
Nee hoor, dat veilig maken lukt ons wel. Maar het blijft een onveilig systeem qua ontwerp.

Rabo, prive of klein zakelijk (ZZP): dan gebruik je de pas ook om te pinnen. EEN keer hoeft die maar geskimd te worden en uur later is je rekening leeg. Rabo (en ABN) gebruiken we dus niet voor pin-rekeningen (prive is alles ING).

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:24
Ik had bij de Rabo gewoon een onlinekey. Kon er niets mee pinnen, alleen inloggen en betalingen klaarzetten + handtekening zetten. Alle betalingen hadden 2 handtekeningen nodig al kon je dat als beheerder wel anders instellen.

De reader is een onding... Maar volgens mij gebruik je de mogelijkheden verkeerd. Waarschijnlijk omdat je zelf een verkeerd soort abbonement hebt of dat je de verkeerde aoortpassen vraagt

• Herman

Herman

FP ProMod
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:13:
[...]

Nee hoor, dat veilig maken lukt ons wel. Maar het blijft een onveilig systeem qua ontwerp.

Rabo, prive of klein zakelijk (ZZP): dan gebruik je de pas ook om te pinnen. EEN keer hoeft die maar geskimd te worden en uur later is je rekening leeg. Rabo (en ABN) gebruiken we dus niet voor pin-rekeningen (prive is alles ING).
Je draait er een beetje om heen ;)

Je gaf (als ik je goed lees) aan dat je de Rabo-pas met je personeel deelde. Daar is de zakelijke omgeving van de Rabobank niet voor gemaakt. Het vereist wat meer geregel, maar het is m.i. veel mooier en beter wanneer je een systeem hebt waarin elke medewerker een eigen pas heeft. Dan hoef je ook niet met het pasje en de pincode over de werkvloer. Vervolgens kun je regelen dat bijvoorbeeld met alléén jouw pinpas gepind kan worden.

Dus ik zie niet zo goed hoe de Rabobank 'onveilig' is, alleen maar dat je het niet goed ingesteld had :)

• prettig
LeVortex schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:19:
Ik had bij de Rabo gewoon een onlinekey. Kon er niets mee pinnen, alleen inloggen en betalingen klaarzetten + handtekening zetten. Alle betalingen hadden 2 handtekeningen nodig al kon je dat als beheerder wel anders instellen.

De reader is een onding... Maar volgens mij gebruik je de mogelijkheden verkeerd. Waarschijnlijk omdat je zelf een verkeerd soort abbonement hebt of dat je de verkeerde aoortpassen vraagt
Volgens mij snappen jullie het niet: als je bij de rabo (en abn) de pas skimd en de pin hebt kun je alles. Daar gaat het om. Bij ander banken kan dat gewoon niet.

Maakt niet uit hoe wij het systeem gebruiken (is nu veilig... en we delen de pas helemaal niet), maar je rabo of abn rekening gebruiken als rekening waar je bv. je boodschappen mee betaald is gewoon niet echt veilig.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40
Sterker nog, het delen van je persoonlijke Rabo-pas is tegen de voorwaarden in van de bank en je verhoog ook nog eens het risico op skimmen door een medewerker.

• prettig
wibblemoo schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:23:
Sterker nog, het delen van je persoonlijke Rabo-pas is tegen de voorwaarden in van de bank en je verhoog ook nog eens het risico op skimmen door een medewerker.
Waar lees je dat wij de pas delen ....... doen we helemaal niet

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:56:
[...]

Pas + pin is geen goede 2FA.
Want?
1. iets wat je hebt
2. iets wat je weet

2FA dus.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:23:
[...]

Waar lees je dat wij de pas delen ....... doen we helemaal niet
Je schreef 'wij delen de PIN niet'. Daaruit maakte ik op dat de pas wel beschikbaar is voor anderen (wellicht log je in voor een medewerker) en teken je daarna de opdracht. Maar zoals hierboven al een paar keer is omschreven, Rabobank heeft met de OnlineKey en '2e handtekening' betere opties om autorisatie van betalingen te regelen.

• prettig
wibblemoo schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:28:
[...]

Je schreef 'wij delen de PIN niet'. Daaruit maakte ik op dat de pas wel beschikbaar is voor anderen (wellicht log je in voor een medewerker) en teken je daarna de opdracht. Maar zoals hierboven al een paar keer is omschreven, Rabobank heeft met de OnlineKey en '2e handtekening' betere opties om autorisatie van betalingen te regelen.
Nee geen van beide, doen NIKS via het banksysteem (onveilig), gaat via ander systeem dat gekoppeld is (PSD2 koppelingen.... die zijn zwaar encrypted en beveiligd). Medewerkers zien dus helemaal niks van geen enkele bankrekening.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:32:
[...]

Nee geen van beide, doen NIKS via het banksysteem (onveilig), gaat via ander systeem dat gekoppeld is (PSD2 koppelingen.... die zijn zwaar encrypted en beveiligd). Medewerkers zien dus helemaal niks van geen enkele bankrekening.
Je blijft maar hameren op het onveilige aspect volgens jou maar wat is er nu exact onveilig en wie draagt het risico? Diverse mensen hebben nu al aangetoond dat o.a. de Rabobank andere opties biedt dan jij hier lijkt te schetsen. Ik zou het waarderen wanneer je opmerkingen als "zo lek als een mandje" tenminste zou staven met onderbouwing en feiten na een behoorlijke kick in dit topic.

[Voor 11% gewijzigd door Bor op 28-12-2022 14:34]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• prettig
Wordt hier moe van ........zodra je de pas en pin hebt kun je alles, zonder dat iemand het ziet.

Gewoon niet veilig genoeg.

Staat helemaal los van wat wij doen. Daar mag je op blijven wijzen (weinig zin).

Ik blijf wijzen op het feit dat je met de pas en pin alles kunt...... toon maar aan dat dat niet zo is als particulier of ZZP gebruiker (niet grootzakelijk).

• Hielko
  • Nu online
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:22:
[...]

Volgens mij snappen jullie het niet: als je bij de rabo (en abn) de pas skimd en de pin hebt kun je alles. Daar gaat het om. Bij ander banken kan dat gewoon niet.

Maakt niet uit hoe wij het systeem gebruiken (is nu veilig... en we delen de pas helemaal niet), maar je rabo of abn rekening gebruiken als rekening waar je bv. je boodschappen mee betaald is gewoon niet echt veilig.
Wat denk je met een skimde pas te kunnen doen? Je weet dat je alleen de magneetstrip kan skimmen, en niet de chip? Je kan er dus nooit via de Raboreader transacties goedkeuren met een geskimde pas, en je kan er in Nederland ook nergens meer mee betalen.

• prettig
Hielko schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:40:
[...]

Wat denk je met een skimde pas te kunnen doen? Je weet dat je alleen de magneetstrip kan skimmen, en niet de chip? Je kan er dus nooit via de Raboreader transacties goedkeuren met een geskimde pas, en je kan er in Nederland ook nergens meer mee betalen.
En hoezo kan dat niet ? En pas kun je nog steeds stelen (zodra je de pin hebt geskimd).

• Hielko
  • Nu online
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:42:
[...]

En hoezo kan dat niet ? En pas kun je nog steeds stelen (zodra je de pin hebt geskimd).
Skimmen is het kopiëren van een betaalpas, niet het stelen van een pas.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:36:
Ik blijf wijzen op het feit dat je met de pas en pin alles kunt...... toon maar aan dat dat niet zo is als particulier of ZZP gebruiker (niet grootzakelijk).
Dat is toch prima? Daarom bieden vrijwel alle banken een zakelijk pakket waar iedere afdeling of medewerker een eigen pas + pincode krijgt.

Als je pincodes gaat delen dan ben je dom bezig, en zoals al gezegd kun je alleen de magneetstrip skimmen. Als ze je pas jatten en pincode afkijken kunnen ze bij bijv. ING net zo goed je rekening leegtrekken voor je die pas hebt geblokkeerd.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:35
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:42:
[...]

volgens mij is het jouw niet duidelijk wat skimmen is.
skimen is het copieren van de magneet strip, dat kan inderdaad.

Tegenwoordig wordt echter de magneet strip bijna nergens meer gebruikt, maar de chip die er opzit. ook de reader maakt gebruik van de chip.

De chip kun je NIET skimmen/copieren.

• prettig
canonball schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:04:
[...]

De chip kun je NIET skimmen/copieren.
Ben je hacker of zo !? Doe maar eens goed onderzoek.

Maar goed ik heb mijn punt gemaakt en anderen die dit lezen mogen hun eigen conclusie trekken.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
prettig schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:35:
[...]

Ben je hacker of zo !? Doe maar eens goed onderzoek.

Maar goed ik heb mijn punt gemaakt en anderen die dit lezen mogen hun eigen conclusie trekken.
Heb je linkjes naar goed onderzoek over het kopieeren van de chip? Bij mijn weten kan dat niet, denk dat het anders wel groot nieuws zou zijn.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit was een oud topic en is alleen maar omhoog geschopt om te ranten, dat heeft geen zin dus slot erop.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee