Vragen over geluidsdemping nieuwe ramen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:22
Ik overweeg om in de woon-, eet- en werkkamer de houten kozijnen met "gewoon" dubbel glas te laten vervangen door kunststof kozijnen en HR++ of triple glas. Voornaamste reden is warmte-isolatie, maar zeker ook geluidsisolatie. Mijn vragen gaan over die geluidsisolatie.

We hebben nu één kozijnenboer op bezoek gehad voor een offerte, die zei dat ik dan qua glas het beste kon gaan voor triple, omdat dat ook voor geluid een stuk beter isoleert dan HR++.

In de offerte heeft hij nu triple glas gezet van 4-15-4-15-4, maar ik lees hier en daar dat het voor de geluidsisolatie mogelijk beter is om verschillende diktes glas te combineren; hierdoor zouden verschillende frequenties van geluid beter tegengehouden worden.

Verder heeft hij in de offerte nu standaard ventilatieroosters (Ducoton 10) neergezet, volgens hem hebben andere roosters (die meer geluid tegenhouden) weinig zin omdat er sowieso al wel genoeg geluid wordt tegengehouden, en het nieuwe glas sowieso al een forse verbetering zal zijn tegenover de huidige situatie.

In de specs van ventilatieroosters staat wel vermeld hoeveel geluid ze tegenhouden maar ik begrijp niet helemaal wat daar staat. In de specs staat dan bv. "Dne,A open stand" of "Dne,Atr open stand" met een aantal decibellen. Maar wat betekent dat dan? Dempt dat rooster het geluid van buiten met (bv) 26 decibel, zelfs als het rooster opengeschoven is? En ten opzichte van wat is die 26 decibel dan? Of is het verschil tussen rooster open en rooster dicht dan 26 decibel? En als dit standaardrooster 26 decibel dempt, en een wat fancier rooster dempt 31 decibel, hoe significant is dat verschil dan?

Opgemerkt moet worden dat ik nogal een neuroot ben op gebied van geluid. Ik woon in een stad, weliswaar aan een rustige woonstraat maar ook hier rijden auto's en brommers/scooters door de straat, er spelen kinderen op straat, er zitten heel wat krijsende meeuwen in de buurt... allemaal normale stadsgeluiden, niks extreems, maar het kan mij aardig storen. Helaas is een hutje op de hei om diverse redenen geen optie, en 24/7 met oordoppen in lopen ook niet. Ik zou dus graag zoveel mogelijk geluid willen tegenhouden, ook als de ventilatieroosters open staan.

Hebben jullie tips en/of ervaringen?

We gaan sowieso nog meer offerte opvragen, degene die nu al langs is geweest kwam wel over alsof ie er veel verstand van en ervaring mee had, dat bedrijf staat heel goed aangeschreven hier, dus wat dat betreft hecht ik wel enige waarde aan zijn verhaal.

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:27
Geloof nooit een kozijnenboer, maar trek je eigen plan. Bagetaliseren, verouderde kennis, niet luisteren naar de klant, en altijd sturen op de goedkoopste oplossing zit in hun DNA.

Neem dus triple met ongelijke glasdiktes als het internet dat zegt. (Bij dubbel geldt dit sowieso)

En neem geen roosters want dat worden de geluidslekken. En als het echt moet neem dan de extra geïsoleerde met suskasten etc als je gevoelig bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 07-07-2021 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:59
Ik had al heel wat getypt, maar Rukapul is me voor met dezelfde zaken.

Jij vind geluid heel belangrijk en dat lijkt de kozijnenboer niet zoveel te doen. Roosters en glas van dezelfde diktes is niet wat je zoekt.

Heb je aangegeven dat geluid een belangrijke factor voor je is? Zo ja, dan is er niet echt naar je geluisters

Bij de eerste hit op Google vind ik trouwens iets over geluid en triple-glas https://www.accuut.nl/glassoorten/triple-glas/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb driedubbel glas in aluminium kozijnen. In de slaapkamers heb ik gekozen voor glas met verschillende diktes. Echter heb ik ook inbouwrolluiken en ik merk dat het merendeel van het geluid via de rolluikkasten binnenkomt.

Ik zou dus zeker veel aandacht besteden aan die roosters. Als je ze kan weglaten en dus op een andere manier verse lucht kan aanvoeren zou ik dat zeker doen. Als dat niet kan dan zou ik wel overwegen om van die forse roosters met suskasten te nemen. Niet mooi maar wel beter dan gewone roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Helder :)

Ik wil eigenlijk wel ventilatieroosters, want anders wordt de enige manier om frisse lucht toe te laten om de ramen op een kiertje te zetten... en dat zal (neem ik aan) nog veel meer geluid binnen laten dan die roosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
migchiell schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:21:
Helder :)

Ik wil eigenlijk wel ventilatieroosters, want anders wordt de enige manier om frisse lucht toe te laten om de ramen op een kiertje te zetten... en dat zal (neem ik aan) nog veel meer geluid binnen laten dan die roosters.
Ja, als er geen mogelijkheid is om in dezelfde ruimte aan een kant met minder geluidslast frisse lucht binnen te halen dan kan je enkel beter dempende roosters of een ventilatiesysteem type D nemen. Een type D systeem installeren zal veel geld kosten en wellicht ook een grotere verbouwing met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Admiral Freebee schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Ja, als er geen mogelijkheid is om in dezelfde ruimte aan een kant met minder geluidslast frisse lucht binnen te halen dan kan je enkel beter dempende roosters of een ventilatiesysteem type D nemen. Een type D systeem installeren zal veel geld kosten en wellicht ook een grotere verbouwing met zich meebrengen.
Heb ik ook wel overwogen, om dan maar direct een compleet ventilatiesysteem te laten installeren... maar dat is inderdaad direct een aardige verbouwing, bovendien begint dan in mijn hoofd zo'n sneeuwbal van de berg af te rollen, want als er dan toch gehakt en gebroken moet worden dan kan ik het beste ook maar meteen het dak laten isoleren, en als we dat doen dan ook maar meteen de gevel, maar daarvoor moet ik eerst de VVE mee zien te krijgen, en als dat lukt laat ik dan ook maar meteen overstappen naar een warmtepomp, maar daarvoor moet ik dan eigenlijk ook overstappen naar vloerverwarming, en dan natuurlijk ook maar meteen zonnepanelen alleen moet daarvoor dan ook weer eerst de elektrische installatie worden vernieuwd... en voordat ik het weet zit ik in een verbouwing van anderhalf jaar en anderhalve ton ;)
ik overweeg wel om, naast de kozijnen, wel nog één ander duurzaamheidsding te doen zodat ik subsidie kan krijgen. Even kijken wat het makkelijkste is.

Het gaat om een huis uit 1922, op zich prima onderhouden, maar om dat qua duurzaamheid naar 2021 te krijgen... dus we beginnen met de ramen, dan kan die grote verbouwing altijd nog een keer. Nieuwe kozijnen is denk ik een relatief eenvoudige klus.

En mogelijk is triple glas dan nu eigenlijk raar omdat er nog andere isolatiemogelijkheden niet (volledig) benut zijn, maar je moet ook ergens beginnen. Het lijkt me ook zonde om dan nu voor HR++ glas te gaan, en dat dat dan straks alsnog de bottleneck is.

Maar ik ga die kozijnenboer eens vragen naar verschillende glasbladen en extra geluidswerende ventilatieroosters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08 12:55
Advies glas voorgevel isoleren tegen buitengeluiden en Ervaringen dubbel glas qua geluidsisolatie? kan je ook nog wat vinden.

Triple glas is niet gelijk beter dan dubbel glas qua geluidisolatie. De akoestische waarden kan je terugvinden op het productblad van het raam en je hebt specifiek akoestisch glas met extra geluidswering.

Het verhaal van het ventilatierooster is helemaal mooi. Op HBO moest ik eens rekenen aan geluidslekken en een sleutelgat maakt een akoestische deur bijna nutteloos, zo weinig ruimte heb je nodig om geluid door te laten.

Waarom zou je een huis uit 1922 voorzien van kunststof kozijnen overigens?

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2021 13:46 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Señor Sjon schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:44:

Waarom zou je een huis uit 1922 voorzien van kunststof kozijnen overigens?
We hebben nu houten kozijnen met schuiframen waar aardige kieren in zitten. Daar komt aardig wat kou en geluid door naar binnen.

Daarnaast zitten we vlakbij zee, dus die houten kozijnen moeten regelmatig worden onderhouden. En omdat we op 2 hoog zitten is dat onderhoud dan ook duurder dan op de begane grond, omdat de schilder dan een steiger moet regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zeelucht is niet anders voor kozijnen hoor, het is geen metallic verf. ;)

Maar goede houten kozijnen lossen datzelfde probleem van kieren natuurlijk ook gewoon op. In een oud huis is niks recht, dan zijn houten kozijnen makkelijker goed passend te maken dan kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Helemaal eens met wat @Admiral Freebee hierboven schrijft :Y Roosters is gewoon een open verbinding met buiten, dus daar komt veel geluid door binnen.

WTW-ventilatie type D kan inderdaad vrij ingrijpend zijn (buizen/ventielen) om in een bestaande woning te plaatsen. Maar wat wellicht een oplossing zou kunnen zijn is decentrale balansventilatie met warmteterugwinning Je hebt dan niet allemaal buizen naar een centrale WTW-unit, maar per kamer een kleine WTW-unit die een eigen verbinding naar buiten heeft.

Wel opletten op de capaciteit (m3/h), een kleine unit moet in een slaapkamer al gauw op maximale snelheid (=ventilatorgeluid) draaien om het CO2-niveau op peil te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@ThinkPad Ik heb ook gedacht om decentrale balansventilatie voor te stellen maar daar heb je nog altijd per ruimte één of meerdere verbindingen naar buiten die mogelijk niet veel geluid tegenhouden. Dan heb je misschien geen rooster in je ramen maar wel roosters in je muren en is de situatie qua geluid misschien niet veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Señor Sjon schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:50:
Zeelucht is niet anders voor kozijnen hoor, het is geen metallic verf. ;)

Maar goede houten kozijnen lossen datzelfde probleem van kieren natuurlijk ook gewoon op. In een oud huis is niks recht, dan zijn houten kozijnen makkelijker goed passend te maken dan kunststof.
De kieren zitten vooral in de schuiframen, puur door het mechaniek van het schuifraam. Dus we zouden ook nieuwe houten kozijnen kunnen doen, maar die hebben (lijkt me) alsnog meer onderhoud nodig dan kunststof kozijnen, toch? En ik weet ook niet of die goedkoper zouden zijn.

Ik ga er vanuit dat kunststof kozijnen ook slijten, zeker in zeelucht, maar wel langzamer dan houten kozijnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De huidige set zit er al een eeuw in, hoe houdbaar wou je het hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Señor Sjon schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:04:
De huidige set zit er al een eeuw in, hoe houdbaar wou je het hebben? ;)
Goed punt :)

Als er op straat nou ook evenveel scooters en meeuwen waren als een eeuw geleden dan had ik ze wel gehouden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Ik heb enkele weken terug een raampje op de slaapkamer van onze jongste zoon vervangen. Oud: hout met HR+ en een rooster. Nieuw: kunststof draaikiep met triple 4-15-4-15-4 zonder rooster.

Laat ik zo zeggen: voorheen kon je door het oude kozijn, raam en rooster alles volgen wat buiten gebeurde. Als ik nu het raam dicht doe hoor je niks meer.

Roosters zijn gewoon geluidslekken, die wil je alleen als je niet op een andere manier kunt voorzien in frisse lucht. In geval van slaapkamertje van onze zoon kan het draaikiep raam open. Mechanische ventilatie komt er binnenkort in, die trekt de frisse lucht wel door een rooster in de deur vanaf de overloop als het raam dicht zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
Ik lees dat je een VVE hebt. Zijn de ramen dan eigenlijk wel van jou, of moet het via de VVE? Ik zou niet zomaar zaken gaan wijzigen in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
celshof schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:16:
Ik lees dat je een VVE hebt. Zijn de ramen dan eigenlijk wel van jou, of moet het via de VVE? Ik zou niet zomaar zaken gaan wijzigen in zo'n geval.
Ja, de ramen vallen buiten de VVE. Wel een goed punt, maar dat had de vorige bewoner al eens geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Weet iemand nog iets over wat "Dne,A open stand" of "Dne,Atr open stand" betekent bij zo'n ventilatierooster?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-08 18:22
Duco heeft ook geluidsdempende roosters:
https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie

Misschien goed om die eens te verkennen?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
migchiell schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:51:
Weet iemand nog iets over wat "Dne,A open stand" of "Dne,Atr open stand" betekent bij zo'n ventilatierooster?
Volgens de commerciële brochure:
Dn,e,A (open stand): A-gewogen geluiddrukniveauverschil van kleine bouwelementen, rekening houdend met kenmerkend buurgeluid
Dn,e,Atr (open stand): A-gewogen geluiddrukniveauverschil van kleine bouwelementen, rekening houdend met kenmerkend ver-keersgeluid

Wat dat dan exact inhoudt zou te vinden moeten zijn in de NEN EN ISO 717 norm maar die documentatie is niet gratis verkrijgbaar.

De brochure lijkt wel wat informatie te bevatten over geluidsreductie in verschillende situaties en per toonhoogte dus dat kan misschien nog interessant zijn om roosters te vergelijken, in ieder geval binnen dezelfde fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
migchiell schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Ja, de ramen vallen buiten de VVE. Wel een goed punt, maar dat had de vorige bewoner al eens geregeld :)
Ah, mooi. Check wel of ook de kozijnen er buiten vallen.
Ze zijn wel wat duurder, maar ik kan verschillende producenten van geluidwerende glazen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Admiral Freebee schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:11:
[...]

Volgens de commerciële brochure:
Dn,e,A (open stand): A-gewogen geluiddrukniveauverschil van kleine bouwelementen, rekening houdend met kenmerkend buurgeluid
Dn,e,Atr (open stand): A-gewogen geluiddrukniveauverschil van kleine bouwelementen, rekening houdend met kenmerkend ver-keersgeluid

Wat dat dan exact inhoudt zou te vinden moeten zijn in de NEN EN ISO 717 norm maar die documentatie is niet gratis verkrijgbaar.

De brochure lijkt wel wat informatie te bevatten over geluidsreductie in verschillende situaties en per toonhoogte dus dat kan misschien nog interessant zijn om roosters te vergelijken, in ieder geval binnen dezelfde fabrikant.
Ja ik vond al een hoop info op de site van Duco, alleen begrijp ik niet goed wat daar staat :)

Geluiddrukniveauverschil, ok, maar verschil tussen wat dan? Rooster open vs. rooster dicht? Of een raam zonder rooster vs. een raam met een rooster? Of een openstaand rooster vs. openstaand raam?

Weet iemand dat? Anders kan ik ook Duco wel even bellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
migchiell schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Ja ik vond al een hoop info op de site van Duco, alleen begrijp ik niet goed wat daar staat :)

Geluiddrukniveauverschil, ok, maar verschil tussen wat dan? Rooster open vs. rooster dicht? Of een raam zonder rooster vs. een raam met een rooster? Of een openstaand rooster vs. openstaand raam?

Weet iemand dat? Anders kan ik ook Duco wel even bellen natuurlijk.
Ik interpreteer het als het verschil tussen het geluid gemeten achter het rooster versus voor het rooster maar zonder de norm te lezen is dat gokken. Het kan even goed zijn dat men meet 2 meter van het rooster of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 00:41
Gdzr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:01:
Duco heeft ook geluidsdempende roosters:
https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie

Misschien goed om die eens te verkennen?
Ver vandaan blijven, ze isoleren helemaal niet tegen geluid. Ik heb ze, voor de grap toen iemand van Duco kwam eruit getrokken en gemeten. Geen decibel verschil.

Uiteindelijk de meesten deels opgevuld met van dat isolatiespul dat in ventilatiesystemen wordt gebruikt, dat werkt me aangeraden maar werkt ook niet heel effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Wij hadden dubbel glas met er bovenop een aluminium schuivend ventilatierooster. Dit liet behoorlijk wat geluid door en daar wilde wij vanaf.

De aannemer heeft zgn. SoundProof glas geplaatst wat uit drie lagen bestaat en juist geen rooster terug-gemonteerd want dit doet de goede eigenschappen van het SoundProof glas weer te niet.
Ventilatie is alternatief voldoende aanwezig dus we missen het rooster ook totaal niet.

Het verschil is werelds! De voorbijgaande auto's rijden allemaal 20-30km/u omdat het een woonerf is maar ze lijken nu allemaal elektrisch want je hoort praktisch niets meer.

Klein puntje: SoundProof en 3 laags glas is loodzwaar dus je kozijnen moeten hiervoor wel geschikt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Theo74 op 07-07-2021 15:43 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Hier "lekt" behoorlijk veel geluid door de ventilatie roosters heen, kan letterlijk mensen aan de andere en/of overkant van de straat horen praten.

Auto's lijken wel bijna door de huiskamer te denderen.

Dus als je echt neurotisch bent mbt geluid, dan zou ik er nog maar eens goed over na denken of je wel roosters wil.

De mijne zitten inmiddels meer dicht dan open, als ik thuis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 12:49
Ter referentie: ik heb vorig jaar 'gewone' HR++ laten zetten (met plastic vensters) en het viel mij direct op hoe stil dat was (hiervoor houten kozijnen en glas uit jaren 80). En ik ben misofonisch, dus heb last van geluidsoverlast. Ik heb weinig luchtroosters, maar daar waar ze zitten is ze open of dicht zetten een enorm verschil kwa geluid, dus vermijd ze als je kunt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:08
Ook hier heb ik een aantal jaren gelden het glas in de voorgevel vervangen door geluidsisolerend glas. Op de slaapkamers wel roosters omdat ik een ventilatiesysteem type D niet zag zitten. Achteraf wel een beetje spijt dat ik daar niet voor ben gegaan, aangezien er toch nog behoorlijk geluid door de roosters komt.

De roosters zijn in mijn geval zogenoemde suskasten. De Duco Max ZR. Eerder had de aannemer de verkeerde geplaatst, namelijk de Glasmax. Het verschil daartussen is wel duidelijk hoorbaar. In andere ruimten in huis heb ik de Ducoton zitten. Ondanks dat die verder van de weg gelegen zijn is het verkeer daar duidelijker hoorbaar.

Dus de demping doet zeker wel wat, maar een dichte gevel werkt veel beter tegen geluid. Overigens heb ik wel gekozen voor houten kozijnen omdat ik kunststof of aluminium (ondanks de nieuwere typen) nog altijd niet zo mooi vind in een huis uit de jaren 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Qua ventilering: heeft een huis uit 1922 niet voldoende kieren op andere plekken? Of ventilatie via ramen aan de kant waar geen verkeer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een CO2-meter heb ik 's nachts de luchtkwaliteit in de slaapkamer gemeten met ventilatie open, met kantelraam open, gordijnen half open: alle leverden nog veel te hoge CO2-waarden op. Pas met open slaapkamerdeur daalden de waarden substantieel. Beneden heb ik ook veel metingen gedaan en vooral met wat meer mensen in huis en koken op gas gaat de luchtkwaliteit zeer snel achteruit. Dan moeten echt de ramen of schuifpui open.

Ergo, ventileren doe je niet voor niets, iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
desmond schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:13:
Met een CO2-meter heb ik 's nachts de luchtkwaliteit in de slaapkamer gemeten met ventilatie open, met kantelraam open, gordijnen half open: alle leverden nog veel te hoge CO2-waarden op. Pas met open slaapkamerdeur daalden de waarden substantieel. Beneden heb ik ook veel metingen gedaan en vooral met wat meer mensen in huis en koken op gas gaat de luchtkwaliteit zeer snel achteruit. Dan moeten echt de ramen of schuifpui open.

Ergo, ventileren doe je niet voor niets, iets om rekening mee te houden.
Weet je zeker dat je CO2 meter wel goed was? Kan bijna niet waar zijn dat je zelfs met het raam op kantelstand én ventilatie open nog teveel hebt.

Koken is inderdaad heel smerig en teveel mensen in huis ook.

Natuurlijk is ventilatie belangrijk, maar niet als het zorgt voor (te)veel geluid.

Al staat mijn slaap kamer raam altijd open, ook met -10, gelukkig aan de rustige zijde van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Segafreak83 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Weet je zeker dat je CO2 meter wel goed was? Kan bijna niet waar zijn dat je zelfs met het raam op kantelstand én ventilatie open nog teveel hebt.
Als die openingen aan 1 kant van de kamer zitten en er geen doorstroom is, is dat niet zo verbazingwekkend hoor. Maar het kan idd ook dat er sprake is van een eCO2 meter, die VOCs meet (en een correlatie met VOC veronderstellen). Dat is al snel misleidend: voor het verwijderen van VOCs helpt enkel stootluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 08:51
[...]

Natuurlijk is ventilatie belangrijk, maar niet als het zorgt voor (te)veel geluid.

Al staat mijn slaap kamer raam altijd open, ook met -10, gelukkig aan de rustige zijde van het huis.
Heb bij mij ook gemeten met rooster open of dicht nagenoeg geen verschil. Deur open werkt het beste maar ventilatie d doet ook wonderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Ja, weet ik zeker! Ik heb geen enkele reden te twijfelen aan de metingen en daarbij: ook al is die niet perfect, de relatieve waarden spreken boekdelen. We hebben het over een range van 400PPM-3000PPM. Dikke gordijnen maakten veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08 12:31
Als je geluid weg wil: type D ventilatie en zonder roosters. Hebben we nu na verbouwing thuis (voorheen "oud" dubbelglas en niet geisoleerde rolluikkasten, geen ventilatiesysteem) nieuw dubbelglas in nieuwe PVC kozijnen en deftige isolatie aan rolluiken (meteen electrisch, zodat er ook geen gat voor lint is).
Nu moet je om van buiten naar binnen te communiceren roepen of liplezen, tenzij je het raam een millimeter openzet, dan hoor je weer alles zo goed als vroeger.
Echt enorm verschil, al moet ik zeggen dat de afbraakwerken bij de buren nu wel raar zijn, je voelt enkel de grond daveren als een muur naar beneden gaat, je hoort nagenoeg niets.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 29-08 21:59
Ik ben toevallig op dit topic gestuit tijdens een kleine zoekactie op google, puur uit interesse.

Ik zag namelijk in onze straat bij de zoveelste buurt kunststof kozijnen geplaatst worden (niet zo gek, de huizen hier zijn uit 1995/1996 en na een aantal buitenschilderbeurten of half verrotte kozijnen wil men op een gegeven moment van het onderhoud af :P ).

Maar wat mij opvalt is het (schijnbaar?) grote gemak waarmee leveranciers maar gewoon de ventilatieroosters totaal weg laten. Alle huizen hier in de straat hebben vanaf de bouw type C ventilatie (dus afzuiging mechanische, aanvoer via ventilatieroosters, in ons geval via roosters in de ramen).

Ik ben al wel langer bekend met het fenomeen dat mensen hun mechanische afzuiging herrie vinden maken en de boel dus gewoon maar permanent uitschakelen (en vaak de kanalen zelfs helemaal afdichten). Maar nu komt daar dus het fenomeen bij van het maar gewoon weg laten van de roosters.

Als ik er vervolgens naar vraag zie je mensen echt kijken alsof ze het in keulen horen donderen. Ze snappen totaal niet waar je je druk om maakt (antwoorden zoals "Ik zet elke dag een half uurtje een raampje open" ).

Maar ook hier in dit topic zie ik dus adviezen zoals "Laat die roosters gewoon lekker weg. Ze geven tocht en laten te veel lawaai van de straat door".

Erbij adviseren om type D ventilatie te laten installeren lijkt me, als ventilatieroosters onacceptabel zijn eigenlijk het enige juiste advies.

Overigens wat betreft de slaapkamers en ventilatieroosters vs. kamerdeur open: Hier thuis merken we ook wel dat als de slaapkamerdeur helemaal dicht is, de luchtkwaliteit alsnog vrij beroerd wordt tijdens de nacht. Ook met het rooster open. Maar volgens mij komt dat in ons geval omdat er gewoon niet meer genoeg ruimte onder de deur is, vanwege laminaat met bijbehorende ondervloer, etc. :P. Nou hebben we hier meestal de slaapkamerdeur wel op een kier omdat we dat prettiger vinden qua het kunnen horen van ons dochtertje.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
eymey schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:28:
Ik ben toevallig op dit topic gestuit tijdens een kleine zoekactie op google, puur uit interesse.

Ik zag namelijk in onze straat bij de zoveelste buurt kunststof kozijnen geplaatst worden (niet zo gek, de huizen hier zijn uit 1995/1996 en na een aantal buitenschilderbeurten of half verrotte kozijnen wil men op een gegeven moment van het onderhoud af :P ).

Maar wat mij opvalt is het (schijnbaar?) grote gemak waarmee leveranciers maar gewoon de ventilatieroosters totaal weg laten. Alle huizen hier in de straat hebben vanaf de bouw type C ventilatie (dus afzuiging mechanische, aanvoer via ventilatieroosters, in ons geval via roosters in de ramen).

Ik ben al wel langer bekend met het fenomeen dat mensen hun mechanische afzuiging herrie vinden maken en de boel dus gewoon maar permanent uitschakelen (en vaak de kanalen zelfs helemaal afdichten). Maar nu komt daar dus het fenomeen bij van het maar gewoon weg laten van de roosters.

Als ik er vervolgens naar vraag zie je mensen echt kijken alsof ze het in keulen horen donderen. Ze snappen totaal niet waar je je druk om maakt (antwoorden zoals "Ik zet elke dag een half uurtje een raampje open" ).

Maar ook hier in dit topic zie ik dus adviezen zoals "Laat die roosters gewoon lekker weg. Ze geven tocht en laten te veel lawaai van de straat door".

Erbij adviseren om type D ventilatie te laten installeren lijkt me, als ventilatieroosters onacceptabel zijn eigenlijk het enige juiste advies.

Overigens wat betreft de slaapkamers en ventilatieroosters vs. kamerdeur open: Hier thuis merken we ook wel dat als de slaapkamerdeur helemaal dicht is, de luchtkwaliteit alsnog vrij beroerd wordt tijdens de nacht. Ook met het rooster open. Maar volgens mij komt dat in ons geval omdat er gewoon niet meer genoeg ruimte onder de deur is, vanwege laminaat met bijbehorende ondervloer, etc. :P. Nou hebben we hier meestal de slaapkamerdeur wel op een kier omdat we dat prettiger vinden qua het kunnen horen van ons dochtertje.
Ja, goed punt!

Als je geen roosters hebt moet je op een andere manier zorgen dat er verse lucht binnenkomt. Dus óf een ventilatiesysteem (dat je dan wel moet inschakelen) óf ramen op een kier. Maar ja, als je permanent een raam op een kier hebt staan dan kun je net zo goed een rooster nemen :)

Mijn idee is nu dat wij geen roosters nemen en overgaan naar een ventilatiesysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
^Bij ventilatiesysteem C heb je wél raamroosters nodig, je bedoelt over te gaan naar ventilatiesysteem D ;-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
naftebakje schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:03:
^Bij ventilatiesysteem C heb je wél raamroosters nodig, je bedoelt over te gaan naar ventilatiesysteem D ;-)
Klopt. Vooralsnog geen probleem want door de huidige houten kozijnen hebben we natuurlijke ventilatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 18:05
eymey schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:28:

Luchtkwaliteit is ook niet zichtbaar en voor veel mensen een abstract concept. Geluid door de roosters of het lelijk vinden van roosters is voor mensen tastbaarder. Denk ook daarom dat vaak de afweging wordt gemaakt om ze maar weg te laten. Maar moet je maar eens in een huis zitten met 3 of 4 personen, de roosters dicht doen en verbazen over hoe snel het CO2 gehalte oploopt. Dit gaat vrij rap (<15 min) naar niveaus die op korte termijn klachten veroorzaken (hoofdpijn, dufheid) en lange termijn schadelijk zijn. Een half uurtje per dag luchten is zwaar, zwaar onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Ter nuancering: ik heb standaard kunststofkozijnen laten zetten (dubbelglas) twee jaar terug en het eerste wat me opviel is hoe goed die geluid dempen. Mijn vrouw heeft misofonie en bij het laten zetten hebben we er helemaal niet aan gedacht, maar achteraf blijkt bog-standaard spul dus ook al heel goed geluid te isoleren. YMMV natuurlijk, maar weg van hout is sowieso al een upgrade denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Brent schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:40:
Ter nuancering: ik heb standaard kunststofkozijnen laten zetten (dubbelglas) twee jaar terug en het eerste wat me opviel is hoe goed die geluid dempen. Mijn vrouw heeft misofonie en bij het laten zetten hebben we er helemaal niet aan gedacht, maar achteraf blijkt bog-standaard spul dus ook al heel goed geluid te isoleren. YMMV natuurlijk, maar weg van hout is sowieso al een upgrade denk ik.
Dat geeft de burger moed :)

Ik weet niet of ik "officieel" misofonie heb, maar ik kan me wel kapot ergeren aan gillende kinderen/krijsende meeuwen/pratende mensen/de tram die die straten verderop voorbij rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Tegen gekrijs uit volle borst werkt het niet, maar het ietwat erg gezellig wekelijkse tuinfeest met irritant basmuziek van de buren blijft ermee geheel buiten, en ook van de straat hoor ik enkel auto's nog vlak voor. Ik gok dus dat het de kunststof profielen zijn die aanmerkelijk minder doorgeven dan hout, want hout geeft immers trillingen goed door. Daarnaast: (open) luchtroosters zijn uw vijand ;) Ook weer best logisch. Vermijd ze geheel als je kunt. Ik heb de luchtverversing anders (mechanisch) opgelost voor de bovenverdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 13:00
Andere stille opties zijn de Jaga Oxygen of de Brink air70. Ik heb de eerste in plaats van een rooster. De Jaga is echt onhoorbaar als je je oor er niet op legt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Noutie schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:45:
Andere stille opties zijn de Jaga Oxygen of de Brink air70. Ik heb de eerste in plaats van een rooster. De Jaga is echt onhoorbaar als je je oor er niet op legt.
Die Jaga heb ik inderdaad op mijn verlangslijstje staan, samen met hun radiatoren :)

Goed om te horen dat die Jaga heel stil is. Weet jij of ie zowel in- als uitblaast tegelijk, of dat ie om de zoveel seconden switcht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Blaast alleen in. Standaard op basis van CO2 gehalte in vijf standen. Als er veel mensen in huis zijn, dan zet ik hem handmatig harder. Na enkele uren valt het apparaat terug op automatisch.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Noutie schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:54:
Blaast alleen in. Standaard op basis van CO2 gehalte in vijf standen. Als er veel mensen in huis zijn, dan zet ik hem handmatig harder. Na enkele uren valt het apparaat terug op automatisch.
Ok, dus ergens in het huis moet ook een uitlaat (of afzuiging) zijn. Goed om te weten. Meest logische plek daarvoor denk ik badkamer, toilet en keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Ja, dat kan. Hier zitten er roosters in de keuken aan de achterzijde van het huis. Aan de voorzijde zit de Jaga. Als de deur naar de keuken dicht is, dan gaat de lucht (ook) omhoog richting de bovenverdieping/zolder. Daar zitten ook roosters.

Toevoeging: De CO2-sensor zit vrij laag, als de verwarming uit staat, dan is er vrij weinig luchtstroming langs deze sensor. Dan werkt de sensor veel te traag en is het beter om het apparaat handmatig te bedienen.

[ Voor 30% gewijzigd door Noutie op 15-11-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Perseus schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:26:
[...]

Luchtkwaliteit is ook niet zichtbaar en voor veel mensen een abstract concept. Geluid door de roosters of het lelijk vinden van roosters is voor mensen tastbaarder. Denk ook daarom dat vaak de afweging wordt gemaakt om ze maar weg te laten. Maar moet je maar eens in een huis zitten met 3 of 4 personen, de roosters dicht doen en verbazen over hoe snel het CO2 gehalte oploopt. Dit gaat vrij rap (<15 min) naar niveaus die op korte termijn klachten veroorzaken (hoofdpijn, dufheid) en lange termijn schadelijk zijn. Een half uurtje per dag luchten is zwaar, zwaar onvoldoende.
Mja, wat mij betreft is er dus geen sprake van een 'afweging' als mensen (of leveranciers van kunststof kozijnen) om te beginnen geen sjoege hebben van hoe belangrijk ventilatie is :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
migchiell schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:44:
[...]

Dat geeft de burger moed :)

Ik weet niet of ik "officieel" misofonie heb, maar ik kan me wel kapot ergeren aan gillende kinderen/krijsende meeuwen/pratende mensen/de tram die die straten verderop voorbij rijdt.
Hehe.... ik weet zeker dat ik last heb van (een bepaalde vorm van) misofonie, maar dan vooral van 'lichaamsgeluiden' van mensen of als mensen iets zoals een appel aan het kauwen zijn (of met de mond vol praten). En contactgeluiden van binnen een huizenblok vind ik erg irritant.

Geluid van buiten kan me dan juist weer niet zo boeien (tenzij er echt wordt gefeest of luidkeels gepraat, maar ambulances, bussen, auto's, etc. geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Mede dankzij alle tips hier hebben we onlangs de knoop doorgehakt, handtekening gezet en kozijnen besteld. We hebben gekozen voor kozijnen zonder roosters erin en met geluidwerende folie erop (Isoglas geluidwerend Optiphon Ug=1,1 44/2-20-*4 mm (Ra-weg=32dba), om precies te zijn), ik hoop en verwacht dat dat een flink verschil zal maken met de huidige houten kozijnen en "ouderwets" dubbel glas.

De zaken gaan kennelijk goed voor de firma waar we hebben besteld; afspraak om te komen inmeten staat gepland voor mei, plaatsen van de kozijnen staat gepland voor rond Sinterklaas. Dat geeft nog een klein jaar om na te denken over ventilatie, waarbij ik nu neig naar een decentrale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
migchiell schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:48:
Mede dankzij alle tips hier hebben we onlangs de knoop doorgehakt, handtekening gezet en kozijnen besteld. We hebben gekozen voor kozijnen zonder roosters erin en met geluidwerende folie erop (Isoglas geluidwerend Optiphon Ug=1,1 44/2-20-*4 mm (Ra-weg=32dba), om precies te zijn), ik hoop en verwacht dat dat een flink verschil zal maken met de huidige houten kozijnen en "ouderwets" dubbel glas.

De zaken gaan kennelijk goed voor de firma waar we hebben besteld; afspraak om te komen inmeten staat gepland voor mei, plaatsen van de kozijnen staat gepland voor rond Sinterklaas. Dat geeft nog een klein jaar om na te denken over ventilatie, waarbij ik nu neig naar een decentrale oplossing.
Dat zijn flinke wachttijden :|

Als lawaai je stoort klinkt dat idd als een goede oplossing.
Ik heb triple glas in mijn woning met standaard duko raam roosters, het is net alsof de ramen open staan qua geluid. Het stoort mij ook vrij veel, mensen die voor de woning staan te praten, of spelende kinderen op het grasveld is net alsof ze binnen zijn. Het 's ochtends wordt ik geregeld wakker van klappende autodeuren.
In mijn vorige woning had ik dubbel glas zonder roosters (centraal wtw systeem) en was het stil vrij als de ramen dicht waren (en dan was dat ook nog in de stad ipv dorp).

Ik had gezocht naar een aftermarket oplossing om het geluid te dempen, maar kan niks vinden. Ben het denken om een geluid doolhof te printen voor in de raamroosters (als dat lukt), kijken of dat helpt.
Is jammer dat ze voor zo'n jonge woning (8 jaar) dit systeem hebben gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Meessen op 15-12-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
migchiell schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:48:

Ben je voor dubbel of triple HR glas gegaan?

Wel bizarre wachttijden zeg. :X

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
SmurfLink schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:38:
[...]

Ben je voor dubbel of triple HR glas gegaan?

Wel bizarre wachttijden zeg. :X
Dubbel glas, dus HR++.
We zijn bij drie of vier verschillende bedrijven geweest en ze raadden allemaal HR+++ af omdat de extra isolatie niet zou opwegen tegen de meerkosten. En het is nu met dubbel glas al 30k, we vonden het zo wel goed genoeg.

Wachttijden waren overal een jaar... het gaat goed in de business, kennelijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door migchiell op 15-12-2021 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Goed dat je je dan niet laat verleiden door een partij die het sneller kan; want dat heeft dan een reden (en dat is vast niet vanwege goeie kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
naftebakje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:31:
Goed dat je je dan niet laat verleiden door een partij die het sneller kan; want dat heeft dan een reden (en dat is vast niet vanwege goeie kwaliteit).
Ha, bedankt voor het compliment maar ik heb gewoon geen partijen gevonden die het sneller konden doen :)

Heb een paar bedrijven gevraagd die hier een goede naam hebben, die hadden allemaal een wachtlijst van een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Meessen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:10:
[...]

Dat zijn flinke wachttijden :|

Als lawaai je stoort klinkt dat idd als een goede oplossing.
Ik heb triple glas in mijn woning met standaard duko raam roosters, het is net alsof de ramen open staan qua geluid. Het stoort mij ook vrij veel, mensen die voor de woning staan te praten, of spelende kinderen op het grasveld is net alsof ze binnen zijn. Het 's ochtends wordt ik geregeld wakker van klappende autodeuren.
In mijn vorige woning had ik dubbel glas zonder roosters (centraal wtw systeem) en was het stil vrij als de ramen dicht waren (en dan was dat ook nog in de stad ipv dorp).

Ik had gezocht naar een aftermarket oplossing om het geluid te dempen, maar kan niks vinden. Ben het denken om een geluid doolhof te printen voor in de raamroosters (als dat lukt), kijken of dat helpt.
Is jammer dat ze voor zo'n jonge woning (8 jaar) dit systeem hebben gebruikt.
Je zou misschien kunnen proberen om de roosters te laten vervangen door meer geluidswerende roosters, hoewel je daar volgens mij ook geen wonderen van moet verwachten. Alternatief is natuurlijk roosters dichtpurren en alsnog een ander ventilatiesysteem nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 22:14
migchiell schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:02:
[...]

Dubbel glas, dus HR++.
We zijn bij drie of vier verschillende bedrijven geweest en ze raadden allemaal HR+++ af omdat de extra isolatie niet zou opwegen tegen de meerkosten. En het is nu met dubbel glas al 30k, we vonden het zo wel goed genoeg.

Wachttijden waren overal een jaar... het gaat goed in de business, kennelijk :)
Triple glas met verschillende glasdiktes isoleert echt wel een stuk beter. Met nog een isolerende maatregel er bij kom je ook goedkoper uit als je meer dan 10m2 glas neemt. De subsidie op triple glas is EUR 150 per m2 in 2022, op HR++ glas krijg je EUR53 subsidie per m2. Zie de linkjes: ISDE Subsidie 2022 en de Staatscourant.

Mocht je spouwmuurisolatie overwegen als tweede maatregel dan is het goed mogelijk dat je dat (na subsidie) gratis hebt uit laten voeren. Met een huis uit 1922 is er vast nog wel iets dat moet gebeuren qua isolatie. Wellicht is het het nog waard om even uit te rekenen en mogelijk aanpassingen of extra actie te ondernemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 15-12-2021 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
Insert12 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:25:
[...]

Triple glas met verschillende glasdiktes isoleert echt wel een stuk beter. Met nog een isolerende maatregel er bij kom je ook goedkoper uit als je meer dan 10m2 glas neemt. De subsidie op triple glas is EUR 150 per m2 in 2022, op HR++ glas krijg je EUR53 subsidie per m2. Zie de linkjes: ISDE Subsidie 2022 en de Staatscourant.

Mocht je spouwmuurisolatie overwegen als tweede maatregel dan is het goed mogelijk dat je dat (na subsidie) gratis hebt uit laten voeren. Met een huis uit 1922 is er vast nog wel iets dat moet gebeuren qua isolatie. Wellicht is het het nog waard om even uit te rekenen en mogelijk aanpassingen of extra actie te ondernemen.
Nou, dat wordt nog lastig... spouwmuurisolatie kan niet want ik heb geen spouwmuur, vloerisolatie kan niet want ik woon op 2 hoog, dakisolatie zit er al in... dus ik zou alleen nog de gevel kunnen laten doen (aan de binnenkant), daar moet ik me nog een beetje in verdiepen. Maar daar open ik wel een apart topic voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-08 15:32
@migchiell oud topic maar ik ben heel nieuwsgierig naar je ervaring met je nieuwe ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb zelf sinds een tijd nieuwe ramen (weru HR+). Bij de ramen die ik heb kun je binnen de ventilatie roosters dicht doen. Daarnaast is aan de buitenkant een plastiek klep die je met duck tape dicht kunt plakken. Het is onduidelijk wat die klep doet. Het lijkt afhankelijk van de wind open en dicht te waaien.

Doe je zo'n rooster open dan krijg je de volle geluidslaag van buiten..erg geluidsisolatie onvriendelijk dus, terecht dat mensen daarover klagen. Als het rooster binnen en buiten dicht is dan heb je de beste geluidsisolatie. Het probleem van buiten is vooral de bastoon bij muziek. Dat gaat zo'n beetje door alles heen. Daar kun je weinig aan doen. Het zou een goed idee zijn om dat eens aan te pakken. Met alles dicht vallen de meeste geluiden dan weer weg.
Pagina: 1