Advies glas voorgevel isoleren tegen buitengeluiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Ik woon in een bescheiden jaren-30 benedenwoning / appartement (75m3) waarbij de voorkant van de woonkamer - door de ramen heen - geluid van een 80 KM weg op zo'n 100 meter verderop hoor. Het hele huis is stil, een rustige straat, maar als je in een stil huis zit, hoor je de weg helaas wel aanzienlijk. Dit stoort me steeds meer en wil ik graag oplossen.

Wie heeft tips, zonder direct duizenden euro's te moeten investeren ;(

Achtergrond:
De voorgevel bestaat uit ongeveer 6 ramen met kozijn tussen en afmeting van 1.80 m x 1.90. In het bovenste raam zit een ventilatie-rooster. Mogelijk is dat een oorzaak, maar de vraag is of dat iets oplost en het geluid niet door de ramen komt. Je voelt ook tocht door dat ventilatie-ding komen, wat logisch is , daar is het voor.

Ter voorbeeld, zoals het rechter raam: https://ibb.co/1Mb4vd1

Het is 'gewoon' dubbelglas raam. In de rest van het huis zit HR++ glas (slaapkamer /werkkamer)

Wie heeft tips hier iets aan te doen? Ik zie het overigens als een tussenhuis en zal hier niet mijn hele leven blijven wonen. Wil dus niet teveel kapitaalvernietiging doen ;). Ik zat zelf te denken aan:

- Ventilatierooster verwijderen / dempen;
of:
- Alle ramen vervangen door HR++ of Geluidsinsolerend glas;

Wie heeft tips om hier budget mee om te gaan. Hoeveel gaat zoiets kosten, is dit een complexe klus, of prima te doen? Of er ervaring mee.

Voor beeldvorming, gaat om het soort raam aan de rechterkant op deze foto:

Ik ben benieuwd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 29-10-2020 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:01
Hr++ (of nog beter +++) is over het algemeen aanzienlijk beter in geluidsisolatie. Een beetje glaszetter kan je daar wel over informeren.

De roosters zou je kunnen vervangen door suskasten, dat kan ook aardig schelen in het lawaai.

P.s. je foto doet het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 29-10-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
mcDavid schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:37:
Hr++ (of nog beter +++) is over het algemeen aanzienlijk beter in geluidsisolatie. Een beetje glaszetter kan je daar wel over informeren.
Hoeveel gaat zoiets +/- kosten? En is HR++ / HR+++ al beter dan dubbelglas qua geluid?
Ik moet dus gewoon wat mannetjes uitnodigen, of niet?

Tips en advies welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 29-10-2020 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:37
Triple glas is nog beter, en bij HR++ glas moeten de beide glashelften van verschillende diktes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CrazyOne schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:49:
Triple glas is nog beter, en bij HR++ glas moeten de beide glashelften van verschillende diktes zijn.
Maar ook duurder. Gezien mijn situatie zoek ik wel even de balans tussen veel investeren en een betere oplossing ;) Zoals gezegd: dit is geen huis waar ik jaren ga wonen en oud ga worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Misschien moet je het zoeken in heel dikke gordijnen over de hele lengte en breedte. Dubbelglas isoleert geluid al veeeeel beter dan enkel glas en ik vraag me af of je die verschillen ook hebt bij HR++++ enzo. Denk het niet eigenlijk en best een duur experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Bart2005 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:53:
Dubbelglas isoleert geluid al veeeeel beter dan enkel glas en ik vraag me af of je die verschillen ook hebt bij HR++++ enzo.
Dat is inderdaad een belangrijke vraag ;) En dan heb je ook nog dat rooster waar tocht (en geluid) doorheen komt. Maar is ook lastig te bepalen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:37
Hr++ isoleert niet super qua geluid, maar wat is "gewoon' dubbelglas wat er nu inzit, met een spouw, of thermopane? En inderdaad het ventilatierooster vervangen voor een gedempte variant zal ook veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CrazyOne schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:58:
Hr++ isoleert niet super qua geluid, maar wat is "gewoon' dubbelglas wat er nu inzit, met een spouw, of thermopane? En inderdaad het ventilatierooster vervangen voor een gedempte variant zal ook veel schelen.
Hoe kan ik dat zien of controleren? Ik zie op het Energielabel alleen : "Dubbelglas". Zie hier een voorbeeld van het soort ruit: https://ibb.co/1Mb4vd1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
MaStar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

Dat is inderdaad een belangrijke vraag ;) En dan heb je ook nog dat rooster waar tocht (en geluid) doorheen komt. Maar is ook lastig te bepalen natuurlijk.
Ik woonde indertijd in een voornamelijk houten huis (anno 1895) aan een vrij drukke doorgaande weg. Dakkapel had enkel glas. Dakkapel geheel vervangen door een nieuwe met isolatie en dubbel/HR+ glas. Qua geluid in de slaapkamer scheelde dat een jas. Maar dubbel glas heb je al. Ik zou het als eerste in een zeer dikke stof gordijnen zoeken indien je er 's avonds het meeste overlast van ondervindt. Hoeft niet duur te zijn omdat het functioneel moet zijn en niet perse modieus (indien geen last van WAF..). Het lijkt me dat dit gegarandeerd werkt qua isolatie van geluid en van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Bart2005 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Ik woonde indertijd in een voornamelijk houten huis (anno 1895) aan een vrij drukke doorgaande weg. Dakkapel had enkel glas. Dakkapel geheel vervangen door een nieuwe met isolatie en dubbel/HR+ glas. Qua geluid in de slaapkamer scheelde dat een jas. Maar dubbel glas heb je al. Ik zou het als eerste in een zeer dikke stof gordijnen zoeken indien je er 's avonds het meeste overlast van ondervindt. Hoeft niet duur te zijn omdat het functioneel moet zijn en niet perse modieus (indien geen last van WAF..). Het lijkt me dat dit gegarandeerd werkt qua isolatie van geluid en van warmte.
Thanks. Het is overigens ook overdag - aangezien ik nu veel thuis ben. Dus zoek daarin wel een oplossing eigenlijk. Gordijnen zullen niet voldoende zijn vrees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
Je kunt ook heel zacht "ambient" muziek ofzo draaien. Of "muzak" liftmuziek. Ik kan me voorstellen dat als je op het geluid van de weg gaat letten (en dat doe je..) je je er steeds meer aan gaat ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 11:18
MaStar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:02:
[...]

Hoe kan ik dat zien of controleren? Ik zie op het Energielabel alleen : "Dubbelglas". Zie hier een voorbeeld van het soort ruit: https://ibb.co/1Mb4vd1
Misschien dit proberen: https://www.glas.nl/faq/herkennen-hr-glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb hier een soortgelijk issue en hier laat ik binnenkort het dubbelglas aan die zijde vervangen door HR+++.

Dus als je een paar weken hebt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Glashelder schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:22:
Heb hier een soortgelijk issue en hier laat ik binnenkort het dubbelglas aan die zijde vervangen door HR+++.

Dus als je een paar weken hebt :+
Kijk - en dat met die topic-naam. Waar moet ik aan denken qua prijs?
En heb je eenzelfde soort raam en situatie?

Was dit geadviseerd . van dubbel naar HR+++?

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 29-10-2020 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ietsjes anders. Ik heb aan de voorkant beneden twee ramen: een grote (1,85m2) en een kleine (0,65m2). Maar glaszetters kijken naar de totale hoeveelheid m2 is mijn ervaring. Hoeveelheid ramen boeit ze niet zo. Dat zal vast anders worden als je 100 ramen van 20cm2 hebt vermoed ik zo >:)

Ik laat in totaal 4,5m2 HR+++ en 5,15m2 HR++ plaatsen en dat kost me ongeveer 1800. Binnenkort komt er nog een bedrijf kijken naar de spouw. Op alleen ramen krijg je geen subsidie, alleen als je twee dingen doet :')

En nee nieuwe ramen zijn mij niet specifiek geadviseerd, maar ik wilde het graag. Hou van energiezuinig :) Verwarm hier met hetelucht (airco). Mijn schoonouders hadden het ook laten doen en daar scheelde het merkbaar in comfort :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 23:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Maakt het een woning ook aantrekkelijker en meer waard , of is het huur dus "eigen gewin" en wooncomfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Interessant - zal wel een prijskaartje aan hangen, vrees ik :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:56
Grappig, HR+++ is zover ik weet helemaal niet zoveel beter geluidsisolerend. Dat is kostentechnisch niet te verantwoorden. Zal morgen even wat rapporten zoeken en wat getallen roepen (zit in kozijnen/glas). Beste is een gelaagde opbouw met akoestische folie ongelijk binnen- en buitenbad tegen resonantie. Morgen kom ik erop terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:07
Als er tocht door dat rooster komt, dan komt er ook veel geluid door. Normaal gesproken kan je die ook dicht doen, kan dat bij jou niet? Dat zou al veel moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
decipherer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:54:
Als er tocht door dat rooster komt, dan komt er ook veel geluid door. Normaal gesproken kan je die ook dicht doen, kan dat bij jou niet? Dat zou al veel moeten schelen.
Dat kan, maar open en dicht maakt een minimaal (hoorbaar) verschil. Mogelijk komt het geluid dus ook gewoon door het dubbele glas heen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Joost.B schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:53:
Grappig, HR+++ is zover ik weet helemaal niet zoveel beter geluidsisolerend. Dat is kostentechnisch niet te verantwoorden. Zal morgen even wat rapporten zoeken en wat getallen roepen (zit in kozijnen/glas). Beste is een gelaagde opbouw met akoestische folie ongelijk binnen- en buitenbad tegen resonantie. Morgen kom ik erop terug!
Top , fijn! Betekent dat je qua geluid zoiets als onderstaand aanraad, in plaats van HR+++?
https://www.glaskoning.nl/dubbel-glas/geluidswerend-glas/

Als je nog tips hebt voor het zetten of prijzen - sta ik daar ook zeker open voor! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ventilatieroosters laten heel veel geluid door, je kan het eens testen door het rooster goed af te sluiten en kijken of het geluid minder wordt. Geluidwerend glas is niet heel goedkoop en je hebt heel wat meters nodig met die 6 ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost.B
Bij geluidswerendheid geldt de stelregel dat iets maar zo geluidswerend is als het grootste gat. Vrij grote kans dat je lekt bij je rooster. Echter als je die gaat vervangen dan kun je net zo goed de ruiten meteen mee vervangen. Na 15-20 jaar gaat de kwaliteit van HR++ ook sterk naar beneden en kom je qua u-waarde bij 2,7 ipv 1,1.

PS: zijn dat raampjes in de bovenhoeken? Snap niet helemaal waarom dat aanzicht breder is boven.

[ Voor 12% gewijzigd door Joost.B op 29-10-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@MaStar Even serieus: Volgens de OP (Opening Post) heb je op 100 Meter afstand last van verkeer op een weg waar 80 Km/h gereden mág worden?

Mag ik vragen hoelang je al in dat huis (én dus in die buurt) woont?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33
Let wel dat je kozijnen geschikt zijn voor zwaarder dubbel of triple glas
Let er ook op dat als je triple glas krijgt, het vocht uit je woning niet daarop condenseert, maar op andere plekken. Dat kan nadelig uitpakken als vocht voorheen condenseerde op het raam, en nu ineens op de muur ofzo (want kouder dan het raam)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ernemmer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:12:
Ventilatieroosters laten heel veel geluid door, je kan het eens testen door het rooster goed af te sluiten en kijken of het geluid minder wordt. Geluidwerend glas is niet heel goedkoop en je hebt heel wat meters nodig met die 6 ramen.
Er zou afsluiting op moeten zitten. Geen idee hoe ik dat moet afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:07
MaStar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Dat kan, maar open en dicht maakt een minimaal (hoorbaar) verschil. Mogelijk komt het geluid dus ook gewoon door het dubbele glas heen :+
Dat kan inderdaad, het zou ook kunnen dat het rooster niet goed afsluit.
In mijn vorige huis maakte rooster open of dicht een flink verschil. Had daar nieuwe roosters en HR++ glas.
In mijn huidige huis, met roosters van 25 jaar oud en simpel dubbel glas maakt het ook niet veel verschil. Ik ga het binnenkort aanpassen waarbij ik de roosters in zijn geheel verwijder en het glas vervang door een simpele variant van geluidswerend glas. Dwz geen folie maar wel extra dik glas aan de buitenkant en een extra grote spouw. Dat is goed betaalbaar en redelijk eenvoudig zelf te doen. Nu maar hopen dat het wat scheelt :P

-edit- Ik denk trouwens dat er bij mij ook meer geluid binnen komt doordat dit huis anders gebouwd is. De isolatie in de spouw is eps ipv ingespoten steenwol. Dat laatste houdt meer geluid tegen. Verder zie ik ook dat er niet helemaal netjes gestuct is/de vensterbank niet helemaal netjes aansluit. Kleine dingetjes, maar als daar een luchtlek zit komt er ook geluid door (aan de buitenkant zit er uiteraard ook een flink luchtlek, want raamdorpels sluiten het kozijn niet af). Dat laatste zou je bij jou ook kunnen bekijken.

[ Voor 23% gewijzigd door decipherer op 29-10-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Joost.B schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:20:
Bij geluidswerendheid geldt de stelregel dat iets maar zo geluidswerend is als het grootste gat. Vrij grote kans dat je lekt bij je rooster. Echter als je die gaat vervangen dan kun je net zo goed de ruiten meteen mee vervangen. Na 15-20 jaar gaat de kwaliteit van HR++ ook sterk naar beneden en kom je qua u-waarde bij 2,7 ipv 1,1.

PS: zijn dat raampjes in de bovenhoeken? Snap niet helemaal waarom dat aanzicht breder is boven.
Ja, het is nu oud dubbel glas. Je voelt ook tocht erdoorheen. En dus geluid.

Ps. Ja, dat zijn inderdaad raampjes in de hoeken boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ventilatie roosters weg, en dubbel glas waarvan de ruiten een verschillende dikte hebben :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

CrazyOne schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:49:
Triple glas gaat mogelijk niet in het bestaande kozijn passen en gaat een andere uitstraling geven omdat het aanzienlijk dikker is. Hoeft geen probleem te zijn, maar als je woning onderdeel is van een beschermd stadsgezicht kan dat roet in het eten gooien.

Kan het ventilatierooster dicht? Scheelt dat veel in het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 06:15:

Kan het ventilatierooster dicht? Scheelt dat veel in het geluid?
Kan 'dicht', maar maakt amper uit in het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Jellabie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 06:07:
Ventilatie roosters weg, en dubbel glas waarvan de ruiten een verschillende dikte hebben :)
Momenteel is het ook dubbel glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MaStar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 06:25:
[...]

Momenteel is het ook dubbel glas
Ja, maar waarschijnlijk 2 ruiten van 4mm. Je wilt bijvoorbeeld 6 en 4mm hebben :)

Nog beter is gelaagd glas, dus 3/3 en 4mm.

Ik zit inmiddels 16j in ramen en deuren :) en dat is de goedkope oplossing.

Je hebt nog speciaal geluidswerend glas, maar dat is duur.

[ Voor 28% gewijzigd door Jellabie op 30-10-2020 07:00 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:55
Prop eerst eens een lading handdoeken oid in dat rooster. Iig zeker weten dat ze kieploos dicht zijn.
Vooraf dB meter op je telefoon en wat statistiek opbouwen voor en na.

Kieren en gaten laten veel geluid door. Een sleutelgat in een verder dichte deur is bijvoorbeeld ook een sterke bron van geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
FireAge schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:29:
Prop eerst eens een lading handdoeken oid in dat rooster. Iig zeker weten dat ze kieploos dicht zijn.
Dat rooster zit vrij dicht en is smal. Kan je niet zomaar handdoeken in proppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:17

orf

MaStar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:18:
[...]

Dat rooster zit vrij dicht en is smal. Kan je niet zomaar handdoeken in proppen ;)
Dan aftapen met bijvoorbeeld kranten eronder. Alleen om te controleren of je af kunt met de ventilatieroosters. Als eerste reactie werd al een suskast genoemd en dat lijkt me een goede optie. Of eventueel helemaal geen ventilatie als je dat aan bijvoorbeeld de achterkant kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
orf schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:21:
[...]

Dan aftapen met bijvoorbeeld kranten eronder. Alleen om te controleren of je af kunt met de ventilatieroosters. Als eerste reactie werd al een suskast genoemd en dat lijkt me een goede optie. Of eventueel helemaal geen ventilatie als je dat aan bijvoorbeeld de achterkant kan opvangen.
Maar als het geluid dwars door (oud) dubbelglas gaat, heeft dat weinig zin volgens mij.

Ik zal het eea proberen. Kranten gaat niet werken. Het is al zo'n ventilatierooster met standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:04
Kun je het rooster niet gewoon dichtdoen en aan de achterkant van het huis een raam op een kiertje zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Nopheros schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:36:
Kun je het rooster niet gewoon dichtdoen en aan de achterkant van het huis een raam op een kiertje zetten?
Zoals genoemd; dicht is niet dicht - in de woonkamer hoor je veel geluid. Mogelijk komt dat dwars door het glas heen, en heeft dat rooster dus niet veel zin ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 30-10-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik hoor dat in de veranda en als het heel stil is ook binnen (HR+++ glas). Huis uit 71, ik denk dat het bij mij via de ventilatie van het dak komt en de Veranda gewoon via kieren.

Overdag hoor ik het eigenlijk nooit, dan heb je te veel andere geluiden. Dus achtergrond geluid helpt ook.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:26
Ik zou (zoals hier al vaker gemeld) je ventilatie rooster vervangen door een geluiddempend ventilatie rooster:
Afbeeldingslocatie: https://www.glasgigant.nl/269-large_default/ventilatierooster-glasmax-10-naturel-f1-aluminium-kleur.jpg
De ZR 10 dempt 36 dBA.

Als het dubbelglas er al heel lang in zit, kan het zijn dat het koud in je kozijnen gekit is (zoals enkel glas) ipv ventilerend en met glasband. Dit kan contact geluid veroorzaken. Als dit zo is, kan je waarschijnlijk net zo goed je glas vervangen door glas met een hogere geluiddempende waarde, zoals @Jellabie voorstelt.
Je kan trouwens de productie datum van je glas vinden in het aluminium profiel tussen de 2 panelen in.

Kortom je opties van goedkoop naar duur:

Er mee leren leven (eventueel met de radio aan)
Zware gordijnen ophangen (die absorberen ook geluid als ze open zijn, maar dempen het meest gesloten natuurlijk)
Ventilatie rooster vervangen
Glas vervangen door hoog dempend dubbelglas (gelijk HR++)
Glas vervangen door zeer hoog dempend tripple glas (gelijk HR+++)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Nivado schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:56:
Ik zou (zoals hier al vaker gemeld) je ventilatie rooster vervangen door een geluiddempend ventilatie rooster:
[Afbeelding]
De ZR 10 dempt 36 dBA.
Dat is inderdaad een eerste opie. Het zit wel in het glas verwerkt, dus het bovenste glas zal dan vervangen moeten worden .De hamvraag is wel: ik heb nu zo'n soort rooster van Duco. Hoe weet ik dat dat al niet een geluidswerend ventilatierooster is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@MaStar Kijken of je iets van een type, code o.i.d. kan vinden, en die door google trekken.
Anders kan je proberen te testen met iemand die op normaal volume (ca 50-60 dB) voor je raam staat te praten. Als je die op fluister niveau (ca. 20-30 dB) hoort, heb je demping, anders niet. Ook slecht dubbelglas dempt ca. 20 dBA, waar goed dubbelglas boven de 30 dBA demping uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Nivado schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:09:
@MaStar Kijken of je iets van een type, code o.i.d. kan vinden, en die door google trekken.
Anders kan je proberen te testen met iemand die op normaal volume (ca 50-60 dB) voor je raam staat te praten. Als je die op fluister niveau (ca. 20-30 dB) hoort, heb je demping, anders niet. Ook slecht dubbelglas dempt ca. 20 dBA, waar goed dubbelglas boven de 30 dBA demping uitkomt.
Als iemand voor mijn raam staat, hoor ik die gewoon 'normaal' praten - kortom, dat wordt amper gedempt.
Ik hoor dus ook veel auto-geluid van de weg aan de andere kant van mijn straat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joost.B
Ok even wat getallen:

Een basis HR++ opbouw is 5*-15-4 (5mm buitenblad, een spouw van 15mm gevuld met 90% argon en dan een 4mm binnenblad) heeft een Rw (C;Ctr) 32 (-1;-3). Dit is het simpelste floatglas. De laatste waarden zijn voor jou met name van belang omdat de dit voor laag en sterk laagfrequenties opgaat (zoals verkeer).

Neem ik een opbouw 5*-15-44.2 zonder akoestische folie dan wordt het een Rw (C;Ctr) 37 (-2;-5). Een stukje beter maar in de lage frequenties ook wat slechter. Een akoestische variant op de 44.2 geeft een Rw van 39 (-1;-5). Het verschil is er dus zeker maar geeft nog steeds niet echt een sterke meerwaarde.

Geen we bruut te werk dan heb je bijvoorbeeld een 6*-15-66.2. Zonder akoestische folie geeft dit een Rw van 40 (-1;-3). Met akoestische PVB folie wordt het 42 (-1;-5).

Gaan we naar een triple-opbouw kijken (5-15-4-15-4) dan wordt de Rw 33 (-2;-6). Dat is dus helemaal niet zoveel meer dan de 5-15-4. Als je weet dat triple ca. 2x zo duur is dan het simpelste float dan geeft dit dus erg weinig meerwaarde (voor geluid, warmtetechnisch is een ander verhaal). Hopelijk ontkracht ik hiermee een stukje fabel.

Een 44.2 binnenopbouw is ongeveer dezelfde prijs als een float-triple ruit. Akoestische folie praat je over ongeveer 20 euro/m2 extra. Een 6-15-66.2 (de buitenruit wordt dan 6 i.v.m. isochore druk) is nog eens 15 a 20 euro duurder dan de 44.2. Die voorzien van een akoestische folie scheelt 25 euro per m2. Deze opbouw is dus ongeveer 3x duurder dan de basis float maar heeft veruit het beste resultaat.

Een buitenruit voorzien van akoestische folies is afhankelijk van voorraden. Als mensen daar een volledig plateau voor moeten aanschaffen dan gaat dit economisch volkomen scheef. Dat neem ik dus even niet in beschouwing omdat het sowieso duurder wordt. Komt ook bijna nooit voor en ik denk dat je het niet passend krijgt in je kozijn.

Ik kan me voorstellen dat je bij een dikkere opbouw in de problemen komt met de dikte. Je kan de spouw iets verminderen maar kleiner dan 14mm heeft invloed op de U-waarde. Deze zakt bij 12mm al naar 1,3.

Ik noem even geen basisprijzen omdat wij meerdere miljoenen aan glas per jaar verslijten en met andere prijzen werken. Verhoudingsgettallen zouden mijns inziens niet mogen afwijken. Ben uitgegaan van AGC beglazing. Ik weet dat de waardes bij bijvoorbeeld Saint Gobain iets afwijken maar dat heeft alles te maken met laboratorium-waardes etc. etc.

*Het sterretje is de plaats van de HR coating.

Toevoeging:
Wat belangrijk is bij geluid voor lage frequenties (verkeer) is het toevoegen van massa. Dat doe je moet een 6-15-66A2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Joost.B schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:14:
Ok even wat getallen:

Een basis HR++ opbouw is 5*-15-4 (5mm buitenblad, een spouw van 15mm gevuld met 90% argon en dan een 4mm binnenblad) heeft een Rw (C;Ctr) 32 (-1;-3). Dit is het simpelste floatglas. De laatste waarden zijn voor jou met name van belang omdat de dit voor laag en sterk laagfrequenties opgaat (zoals verkeer).

Neem ik een opbouw 5*-15-44.2 zonder akoestische folie dan wordt het een Rw (C;Ctr) 37 (-2;-5). Een stukje beter maar in de lage frequenties ook wat slechter. Een akoestische variant op de 44.2 geeft een Rw van 39 (-1;-5). Het verschil is er dus zeker maar geeft nog steeds niet echt een sterke meerwaarde.

Geen we bruut te werk dan heb je bijvoorbeeld een 6*-15-66.2. Zonder akoestische folie geeft dit een Rw van 40 (-1;-3). Met akoestische PVB folie wordt het 42 (-1;-5).

Gaan we naar een triple-opbouw kijken (5-15-4-15-4) dan wordt de Rw 33 (-2;-6). Dat is dus helemaal niet zoveel meer dan de 5-15-4. Als je weet dat triple ca. 2x zo duur is dan het simpelste float dan geeft dit dus erg weinig meerwaarde (voor geluid, warmtetechnisch is een ander verhaal). Hopelijk ontkracht ik hiermee een stukje fabel.

Een 44.2 binnenopbouw is ongeveer dezelfde prijs als een float-triple ruit. Akoestische folie praat je over ongeveer 20 euro/m2 extra. Een 6-15-66.2 (de buitenruit wordt dan 6 i.v.m. isochore druk) is nog eens 15 a 20 euro duurder dan de 44.2. Die voorzien van een akoestische folie scheelt 25 euro per m2. Deze opbouw is dus ongeveer 3x duurder dan de basis float maar heeft veruit het beste resultaat.

Een buitenruit voorzien van akoestische folies is afhankelijk van voorraden. Als mensen daar een volledig plateau voor moeten aanschaffen dan gaat dit economisch volkomen scheef. Dat neem ik dus even niet in beschouwing omdat het sowieso duurder wordt. Komt ook bijna nooit voor en ik denk dat je het niet passend krijgt in je kozijn.

Ik kan me voorstellen dat je bij een dikkere opbouw in de problemen komt met de dikte. Je kan de spouw iets verminderen maar kleiner dan 14mm heeft invloed op de U-waarde. Deze zakt bij 12mm al naar 1,3.

Ik noem even geen basisprijzen omdat wij meerdere miljoenen aan glas per jaar verslijten en met andere prijzen werken. Verhoudingsgettallen zouden mijns inziens niet mogen afwijken. Ben uitgegaan van AGC beglazing. Ik weet dat de waardes bij bijvoorbeeld Saint Gobain iets afwijken maar dat heeft alles te maken met laboratorium-waardes etc. etc.

*Het sterretje is de plaats van de HR coating.

Toevoeging:
Wat belangrijk is bij geluid voor lage frequenties (verkeer) is het toevoegen van massa. Dat doe je moet een 6-15-66A2.
Dank voor je supergoede antwoord. Ik moet dus opzoek naar een goede adviseur , want dit is nog best technisch :P In de zin van: waar moet ik aan denken qua prijs / kwaliteit en geluidsdemping etc. In feite heb je maar één kans en weet je van te voren niet goed wat echt nodig is.

Even praktisch:

Begrijp ik het goed dat je qua prijs/kwaliteitt dit type glas adviseert: 6-15-66A2. als beste optie voor geluid? Of gaf dat eerste voorbeeld met 5-15-4, in die waarde al veel demping?.

En klopt het dat hoe hoger de laatste waardes zijn, hoe beter dit dempt? Kortom - 32 (-1;-3)., dempt minder geluid dan -42 in een ander voorbeeld :?

Als je kijkt naar een discounter, heb je dan tips waar ik dit soort glas zou vinden / tegen welke prijzen?
https://www.glasdiscount.nl/
https://www.glaskoning.nl/
https://glaswebwinkel.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 30-10-2020 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost.B
MaStar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Dank voor je supergoede antwoord. Ik moet dus opzoek naar een goede adviseur , want dit is nog best technisch :P In de zin van: waar moet ik aan denken qua prijs / kwaliteit en geluidsdemping etc. In feite heb je maar één kans en weet je van te voren niet goed wat echt nodig is.

Even praktisch:

Begrijp ik het goed dat je qua prijs/kwaliteitt dit type glas adviseert: 6-15-66A2. als beste optie voor geluid? Moet ik dat doorgeven aan de Glaszetter en/of online zoeken.

En klopt het dat hoe hoger de laatste waardes zijn, hoe beter dit dempt? Kortom - 32 (-1;-3)., dempt minder geluid dan -42 in een ander voorbeeld.

Als je kijkt naar een discounter, heb je dan tips waar ik dit soort glas zou vinden / tegen welke prijzen?
https://www.glasdiscount.nl/
https://www.glaskoning.nl/
https://glaswebwinkel.nl/
Een goede glashandel/zetter kan geen kwaad.
6-15-66.2 is het beste wat je krijgt maar dus ook het duurste.
Een stapje terug kan ook afhankelijk van of je het kwijt kan of minder wilt betalen. Ik vind het prijsverschil tussen een 44A2 of een 66A2 overbrugbaar.
Ik zou ook ZEKER naar het rooster kijken want als je het glas gaat vervangen dan ga je ook het rooster moeten vervangen (omdat de dikte veranderd). Het is een combinatie van onderdelen wat 'lekt'.

Ik vind het lastig om iets over particuliere mogelijkheden te praten omdat ik direct inkoop bij AGC/Scheuten/SaintGobain/Pilkington. Welke omgeving zit je? Misschien kan ik op basis daarvan een glaszetter adviseren (wij doen het zelf maar niet voor dit soort projecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Joost.B schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

6-15-66.2 is het beste wat je krijgt maar dus ook het duurste.
Thanks. Hier een voorbeeld van wat je adviseert.
https://www.glasgigant.nl...s-hr-662-sp-442-1055.html

Dat is inderdaad wel erg prijzig :X € 160,59 per m3. In principe het duurste wat er is.

Is zoiets nog een alternatief: https://www.dubbelglas.nu.../geluidswerend-37-28-8-4/
( gaat richting de €50 per m3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost.B
Die eerste link is zowel binnen als buiten gelaagd. Dat is kostbaar inderdaad omdat er een HR coating op de 66.2 zit. Je moet één van de ruiten zien te lagen. Dat scheelt al een groot deel.

Die tweede link is tweezijdig gelaagd maar zonder akoestische folie. Dat geeft een RW van 42 (-2;-5). Dat is sowieso te dik voor een dermate oud kozijn.

Is de onderzijde van de ruit 850mm lager dan peilmaat? Dan volstaat een 6mm float buitenruit namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Joost.B op 30-10-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Het gaat om de: DucoKlep 17 wat nu in mijn gevel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Joost.B schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:43:
Die eerste link is zowel binnen als buiten gelaagd. Dat is kostbaar inderdaad omdat er een HR coating op de 66.2 zit. Je moet één van de ruiten zien te lagen. Dat scheelt al een groot deel.
Thanks - zie je dat soort ook op die website? Dat helpt me wel even in de zoektocht qua prijzen ;) Thanks voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
MaStar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Het gaat om de: DucoKlep 17 wat nu in mijn gevel zit.
Het lijkt er op dat je 17mm dik dubbelglas hebt, dat houd niet over.

Dit lijken de specificaties te zijn van jouw rooster. Ze geven aan dat de demping ca. 24 dBA is in open stand. Dat is ook niet bemoedigend, aangezien het geluid toch ergens anders door binnen lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Nivado schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Het lijkt er op dat je 17mm dik dubbelglas hebt, dat houd niet over.

Dit lijken de specificaties te zijn van jouw rooster. Ze geven aan dat de demping ca. 24 dBA is in open stand. Dat is ook niet bemoedigend, aangezien het geluid toch ergens anders door binnen lijkt te komen.
Thanks. We komen steeds een beetje verder zo! Het gaat overigens om het onderstaande ventilatierooster. wat ik nu heb. Erg oud dus, zoals je ziet en geen akoestische eigenschappen. Dit ding is al 10 jaar van de markt :')

Wat is de conclusie op basis van die 17mm dik dubbelglas, voor eventueel vervanging? Dan ben ik ook gebonden aan die 17mm om dat de kozijnen niet meer toelaten? Bedoel je daarmee dat dit weinig is, of veel?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q07fzw9/aKnipsel.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 30-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Nivado schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Klopt , gaat om de : https://www.duco.eu/nl/pr...ieroosters/ducoklep-15-zr als ik die zou willen vervangen.

De DucoKlep 17 heeft een gelduidswering van 27 dB, dat van de DucoKlep 15 ZR is 25 dB.

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 30-10-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
MaStar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Wat is de conclusie op basis van die 17mm dik dubbelglas, voor eventueel vervanging? Dan ben ik ook gebonden aan die 17mm om dat de kozijnen niet meer toelaten? Bedoel je daarmee dat dit weinig is, of veel?
Dat herleide ik uit de 17, maar dat is bij nader inzien mogelijk een verkeerde aanname. Het staat als het goed is ook in je glas. De afmetingen, paneeldiktes, spouw dikte en bouwjaar staan allemaal in/op het spouwframe gedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:54
Ik ben van dubbel uit 85 naar hr++ met 16mm spouw gegaan. Scheelt veel.. Maar de roosters (ik ben van 4 naar 2 gegaan) laten het meeste door, ook als ze dicht zijn.

Kortom, indien je roosters kan weghalen pak je het meeste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:54
@MaStar Het advies van @Jellabie is ook een goed advies. Wij hebben HR++ gelaagd glas (glas, spouw, glas, kunststof, glas) en horen nauwelijks meer iets van straatgeluid (vrachtwagens op 25m). Het is ook nog eens inbraakwerend,

Belangrijk is dat je glas hebt met ongelijke diktes. Geluid is niets meer of minder dan trillingen, die wil je zoveel mogelijk dempen door ze bijvoorbeeld te "breken" of te absorberen. Gordijnen dempen want slap materiaal absorbeert. Heb je een "moderne" kamer met harde gladde muren en plavuizen? Dat helpt ook niet. Leg een tapijt, hang een wandkleed, alles wat "slap is en absorbeert gaat je helpen.

Je sprak over 100m afstand. Kun je een geluidswal creeren? Een dichte heg bijvoorbeeld? Realiseer je ook dat muren en daken geluid doorlaten. Slappe isolatie (textiel) isoleert geluid beter dan harde platen.

En als je er helemaal niet uitkomt kijk dan ook eens op de site van de Nederlandse Stichting Geluidshinder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:55
Is het echt onmogelijk om het rooster gewoon uit te sluiten. Plak er aan de binnenkant or buitenkant iets tegenaan. Of schroef er een plank voor oid.

Want als je mensen buiten op normaal volume hoort praten, dan lijkt het rooster mij de hoofdverdachte. Dubbelglas dempt nog steeds behoorlijk. Beter dan een gat (=rooster).

Dan kun je daarna onderbouwd bepalen wat je wel en niet wil vervangen.

Bij dat rooster wat je hebt kun je overigens vrij makkelijk het de frontje (=alu met gaatjes) eraf halen. Aan de onderkant erop drukken en dan aan de bovenkant trekken. Dit is om het rooster te kunnen reinigen. Daarna kun je er makkelijk wat in proppen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
FireAge schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:25:
Is het echt onmogelijk om het rooster gewoon uit te sluiten. Plak er aan de binnenkant or buitenkant iets tegenaan. Of schroef er een plank voor oid.

Want als je mensen buiten op normaal volume hoort praten, dan lijkt het rooster mij de hoofdverdachte. Dubbelglas dempt nog steeds behoorlijk. Beter dan een gat (=rooster).

Dan kun je daarna onderbouwd bepalen wat je wel en niet wil vervangen.

Bij dat rooster wat je hebt kun je overigens vrij makkelijk het de frontje (=alu met gaatjes) eraf halen. Aan de onderkant erop drukken en dan aan de bovenkant trekken. Dit is om het rooster te kunnen reinigen. Daarna kun je er makkelijk wat in proppen om te testen.
Ga ik proberen. Kan ik er ook iets inspuiten? Pur o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Net stonden er twee mensen zachrjsa te praten op zo'n 10 meter van mijn voorgevel. Kon het gesprek bijna meeluisteren. Hoorde het in ieder geval goed

Lijkt me niet, het glas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Als iemand voor mijn raam praat momenteel, hoor die niet gedempt....

Gesprek gewoon normaal te volgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:42
Wij hebben tijdens onze verbouwing het oude dubbel glas vervangen voor tripple glas. We wonen aan een redelijk drukke 50km weg en het geluid is wel verbetert. Maar realiseer je - wij wonen ook in een jaren 30 woning - dat het niet direct muisstil is, aangezien er veelal nog andere geluidslekken zijn. Bij ons bijvoorbeeld het dak van de erker wat (nog) niet geïsoleerd is, of kieren tussen de aansluiting van de dakgoten en de muur. Maar overal is het wel beter geworden.

Op zolder hebben we nog het oude dubbelglas met brakke ventilatie roosters. Daar is het geluid aanmerkelijk meer aanwezig, wat volgens mij voornamelijk komt door de roosters. Binnenkort wordt dat glas ook vervangen voor hr++ en betere roosters. Maar ook daarna zullen er vast wel weer andere zwakke schakels zijn zoals de rubbers in het kozijn of de aansluiting van houten dak op muur.

Conclusie ; het zal het totaal pakket zijn die het geluid reduceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Een gewoon rooster weert nauwelijks geluid en is gewoon een geluidslek. Je zult een goede suskast moeten plaatsen, dat scheelt. Of geluidstechnisch nog beter, helemaal geen rooster aan de lawaaizijde maar ventileren aan de stille zijde van de woning, indien de lay-out van de kamers dat toelaat (doorzon).

Verder is het belangrijk om kieren en naden zo veel mogelijk af te dichten met rubber / siliconen (tocht)strips (openslaande ramen) en kit (muren/kozijnen).

Wat betreft glas is voor geluidwering belangrijk (in aflopende volgorde):
- lucht (gas) spouw, hoe breder hoe beter. Grotere spouwbreedtes isoleren lage tonen beter, hier zijn voorzetramen (aan de buitenzijde) met bijv een dikke 8 a 10 cm spouw duidelijk in het voordeel t.o.v. wat voor dubbel/triple glas ook. Hetzelfde geldt voor achterzetramen (binnenzijde).
- ongelijke glasdiktes ter voorkoming van resonanties. Bij dubbel glas bijv 4 + 6 mm of nog beter 6+8mm. Maar let hier ook op bij triple glas! Als je daar gelijke glasdiktes hebt kan de geluidsisolatie slechter zij dan van gewoon 4+6mm dubbel glas.
- gelaagd glas, dit heeft een folie aan de binnenzijde van 1 van de glasbladen. Neem dan wel meteen akoestische folie ipv gewoon gelaagd glas, dat werkt echt beter en is niet of nauwelijks duurder.
- edelgas, Krypton isoleert geluid nog een stukje beter dan Argon, dit zal zo'n 2 a 3 dB schelen.

Gezien de relatief geringe prijsverschillen voor zo'n glasplaat (het merendeel van de kosten zit hem al snel in arbeidsloon voor het plaatsen) is het verstandig in ieder geval te gaan voor geluidswerend (gelaagd) HR++ glas met ongelijke diktes glasbladen aan beide zijden van de spouw, die je minimaal 15mm houdt. HR++ met Argon is zo'n beetje standaard tegenwoordig en niet duurder dan standaard dubbel glas, wil je het laatste beetje eruit persen dan kom je uit op Krypton.

Al met al is het zo dat alle beetjes helpen.
- kit je kieren af
- dicht opengaande ramen/deuren af met rubber / siliconenstrips (plaats een extra strip indien mogelijk)
- plaats voorzetramen / achterzetramen (denk hierbij ook aan ongelijke glasdiktes t.o.v. de bestaande ramen ter voorkoming van resonanties
- of plaats geluidswerend HR++ glas. Mik op een > 40 dB specificatie.
- kies voor ventilatie aan de stille zijde van de woning of plaats goede suskasten, hoe dieper ze zijn des te hoger de geluidswerende dB spec. Mik op > 40 dB.

Wij hebben hier dit jaar aan de wegzijde Isopane Silence WS 30/42 HR++ glas laten plaatsen, dat was het maximale dat in ons oude huis de kozijnen toelieten.
Opbouw 44.1Si-16 Ar-:*6, oftwel 4+4mm gelaagd glas met .1 silence folie, 16mm Argon spouw en 6mm floatglas met HR coating. Als de rest van de afdichting (roosters, kieren, kitnaden, dichtingen ramen) op orde is dan scheelt dit echt veel t.o.v. normaal 5-15-4 dubbelglas, het is echt een klasse stiller geworden.

Voor/achterzetramen over het hele kozijn heen met een hele brede luchtspouw kon in onze situatie helaas niet maar wil je echt killer geluidsdichtheid (samen met een stuk extra warmte isolatie) en staat je situatie het toe dan is dat een effectieve en prijsgunstige methode die ook gemakkelijk zelf op het kozijn te schroeven is, mits je de goede maat bestelt. :P

https://www.glasdiscount....as/voorzetramen-aluminium

PS als je op verschillende plekken vlakbij de ramen gaat staan en goed luistert terwijl je je oor langzaam langs het glas en kozijn beweegt, hoor je al gauw of er geluidslekken zijn door kieren, naden, slechte afdichtingen: je hoort dan ter plekke opeens meer geluid, met name de hogere frequenties. Hetzelfde effect als je een raam op een heel klein kiertje zet. Speur dus even langs de glaswanden waar het geluid zoal vandaan komt. Geen lekken? Dan helpt alleen beter glas / voorzetramen. Gaat het niet om de midden/hoge tonen maar om de echt lage tonen dan heb je sowieso dikker glas met een brede spouw nodig.

Tot slot: de code op de alu strip in de spouw van je bestaande glas kan je vertellen wat voor glas er nu in zit, als je dubbel glas hebt ten minste. Het is soms even zoeken waar ie zit maar in principe zit ie in elk dubbelglas. Kan je het echt niet lezen dan kan een glaszetter je m.b.v. een glasmeter vertellen wat voor glasdiktes erin zitten. Of je kan het zelf proberen met de AGC glas app op je mobiele telefoon, dit vereist wel enige handigheid, je moet je beeldscherm onder een hoe van 45 graden direct onder je kin houden en de glasdiktes van het binnenste en buitenste blad aflezen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 30-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:32
@MaStar Wat is het uiteindelijk geworden en heeft het geholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
NEOeo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:27:
@MaStar Wat is het uiteindelijk geworden en heeft het geholpen?
als je een oplossing zoekt voor je eigen probleem kan je beter proberen te achterhalen waar de lekken zitten, huizen zijn te verschillend om oplossingen zomaar over te nemen.

glas, rooster, opbouw gevel, kieren etc kunnen allemaal de oorzaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
@NEOeo We hebben liever dat je dan een DM stuurt ipv oude topics reanimeert. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1